Madshark schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 14:25:
Omdat UPC nu Fiber120 levert voor de prijs van Fiber90 zit ik te denken om over te stappen.
Heb alleen wat basic vragen, ze zullen hier vast al eens gesteld zijn, maar met 211 pagina's en wellicht met wat outdated info zie ik even de bomen door het bos niet meer.
Ik wil alleen internet (en de verplichte analoog kabel-TV) gaan afnemen.
1. Krijgt je aansluiting een modem die kan routeren ? Of moet ik zelf voor een router zorgen?
Draai dat even om. Als je pech hebt krijg je een modem met weinig glorieuze router (Thomson TWG-870) door je strot gedouwd. Je bent veel beter af met een losse modem die goed is in wat hij doet, met een losse router die goed is voor wat jij ermee wilt doen. Als dat telefonisch niet mogelijk is melden veel mensen succes in de UPC winkels.
2. Zijn er bepaalde ingaande poorten geblokkeerd ? (bijv. SMTP 25)
3. Zijn er bepaalde uitgaande poorten geblokkeerd ? (bijv. SMTP 25)
Hoe stel je voor dat je met poort 25 uitgaand geblokkeerd überhaupt contact kunt maken met de SMTP-server van UPC voor je mail?
Dat gezegd, zelf een mailserver draaien op een als dynamisch aangemerkt IP en zonder correcte rDNS info is hoe dan ook grote fail. Gewoon de mailserver van UPC als smarthost gebruiken.
Verder zijn poorten 135 - 139 en 445 binnenkomend wel geblokkeerd, allicht om Code Red en andere Windows RPC exploits tegen te gaan, en om te zorgen dat mensen die file&printer sharing niet uitgezet hebben niet per ongeluk alles open en bloot gooien.
4. Wat is nu wel of niet waar van het gerucht dat Usenet/Torrent/P2P wordt geknepen/geshaped ?
Je hebt echt die 211 pagina's niet gelezen... (tip: in-topic search

)
Niks gerucht, UPC heeft destijds openlijk aangegeven dat ze "grootgebruikers" waar anderen last van hadden aanpakten. Helaas bleek dit een PR-nachtmerrie en op gegeven moment, iirc ergens eind 2009, zijn ze ermee gestopt.
Gevolg is overigens niet geweest dat iedereen opeens 24/7 volop kon blazen: er is een stortvloed aan extra verkeer gekomen (goh...), en vooral de interconnects van sommige USP's naar UPC's netwerk konden het niet aan. Je leest met name over problemen met Eweka, waarbij UPC en Eweka vrolijk elkaar de schuld geven, maar weinig gebeurt.
4b. Wat zijn de ervaringen met TweakDSL en XSNews vanaf een UPC aansluiting ?
In-topic search. Beetje moeite van jouw kant mag ook wel.
5. Het IP zou semi-vast zijn, alleen bij een grote storing of reset van de modem kun je een nieuwe krijgen,
geld dit ook als de modem even uitgezet wordt ? (bijv. stroomuitval)
Het IP is dynamisch, niet "semi-vast". Het werkt via DHCP. Zie mijn verhaal in welgeteld mijn vorige post, direct boven de jouwe. Is het echt teveel gevraagd om ook daar te kijken.
6. Is de administratie van UPC nog steeds zo'n grote kneuzenkermis ? (10jaar geleden heb ik wel eens facturen mogen ontvangen voor telefonie terwijl ik dat product niet eens had)
Heb nergens last van, maar dat is algemeen het geval: verreweg de meeste mensen hebben geen problemen, maar als het raak is, is het vaak goed raak. Bedenk wel dat UPC 10 jaar terug ontstond uit het samenvoegen van meerdere bedrijven, dus dat ook hun administratie samengevoegd moest worden. Dat is vragen om problemen. De laatste jaren heeft UPC weinig meer op dat vlak gedaan, dus hoor je veel minder erover (en meer over Ziggo, die een paar jaar terug hetzelfde heeft gehad).
7. Is er iets te zeggen over de verwachtte stabiliteit van het netwerk in Rotterdam-Zuid ? (3079)
Dat zou je iemand van UPC moeten vragen. Sowieso is een postcodegebied nietszeggend. De versterkerkast in jouw straat is verantwoordelijk voor het grootste deel van de stabiliteit (of gebrek eraan...), en anders het segment waar je in zit. Iemand die een paar straten verderop zit maar in een ander netwerksegment zit, zou zomaar een totaal andere ervaring kunnen hebben.
8. Hoe lang duurt een gemiddelde oplevering ? (dus vanaf dag aanvraag totaan werkend modem)
In de winkels (er zit eentje op Zuidplein) kun je het ter plekke meenemen, en als je geluk hebt (lees: als er technisch niets omgezet hoeft te worden) werkt het tegen de tijd dat je thuis komt. Telefonisch heb ik zelf geen ervaring mee, zou een weekje ofzo moeten duren.
9. Mag dit zelf aangesloten worden, of moet er nog steeds een UPC monteur langs komen om een stekkertje te pluggen ?
Doe eens de moeite op de site van UPC te kijken.