oohh schreef op woensdag 08 december 2010 @ 00:40:
[...]
Ik vind persoonlijk dat wanneer je zou moeten krijgen waarvoor je betaalt. Als jij voor 25 mbit betaalt, dan moet je ook 25 mbit krijgen. Wanneer je voor 60 mbit betaalt, dan zou je ook 60 mbit geleverd moeten krijgen. Ik denk echter wel dat men als consument enigzins redelijk mag zijn, daarom denk ik dat er geen reden is tot klagen wanneer de snelheid minder dan 10% naar beneden afwijkt. Dus wanneer je een 60 mbit abonnement hebt, zou je minimaal 54 mbit geleverd moeten krijgen.
Leuk en wel in een abstract vacuum, maar dit is de echte wereld. Stel (schande!) jij krijgt niet geleverd wat je zou willen. Welke conclusie verbind je daaraan
Uiteindelijk is er maar één actie die 1) je bestaande ISP echt een trap onder z'n aars geeft en 2) jouw situatie verandert, en dat is overstappen naar een andere ISP. Dus hoef je niet in absolute termen ("Ik heb
recht op X!!!") te denken, puur in relatieve termen ("Wat geeft mij in realiteit bij budget Y de beste verbinding voor mijn toepassingen?").
Of je nu 39, 45 of 59Mb/s van je 60Mb verbinding haalt, als je alternatief is een ADSL verbinding die in theorie 25Mb/s haalt en in praktijk misschien 18Mb als je geluk hebt, maar wel EUR 10 per maand goedkoper is, dan is het puur de vraag of het verschil tussen je 39Mb/s nu en de 18Mb/s bij de concurrent EUR 10 per maand waard is. Zo ja, lekker blijven waar je zit. Zo nee, gelijk overstappen.
Bedenk ook dat het hier materie betreft waar je meerdere factoren hebt die onder verschillende verantwoordelijkheid vallen. Neem de metingen die ik hierboven deed. Daar kun je vier verschillende delen van de keten onderscheiden:
1) de netwerk, PCs en software van de gebruiker thuis. In dit geval zat iemand te torrenten tijdens de meting - dat is niet schuld van iemand anders dan diegene zelf.
2) de modem en netwerk van de ISP
3) de netwerk van alle andere partijen tussen ISP en testserver
4) de testserver zelf (zowel software als hardware als netwerkverbinding)
Een end-to-end meting is niet sneller dan de zwakste schakel, en het soort eenmalige meting die hier vaak gedaan wordt en waar mensen zich zo over opwinden geeft geen enkele houvast om te zeggen dat het specifiek in deel 2 zit en niet in een van de overige delen. Toch heeft iedereen het gelijk daarover, en dan doorgaans niet in termen van iets technisch uitzoeken, maar gelijk in termen van vertrouwen of gebrek daaraan.
Wat dat betreft ook: als je een bedrijf niet vertrouwt: geen zaken mee doen. Punt. Of het gaat om een ISP, een groentenboer of een consultant, vertrouwen is de basis van iedere zakelijke relatie, en als je een relatie aangaat zonder vertrouwen in de ander, ben je ongelofelijk dom bezig en verdien je alle ellende die je krijgt.
Over het algemeen denk ik dat UPC dit makkelijk haalt, met enkele uitzonderingen daargelaten. Verder ben ik het totaal met je eens!
Kabelinternet is een andere techniek dan DSL, met andere sterke en zwakke punten. Bij DSL speelt afstand een bepalende rol in je prestaties. Omgekeerd betekent dat dat je veel minider capaciteit richting centrale nodig hebt om iedereen 24/7 te kunnen voorzien van de hoogste snelheden die ze kunnen halen. Bij kabelinternet kan iedereen in beginsel ongeacht afstand volledige snelheid halen. Probleem is dat als iedereen dat ook tegelijk gebruikt, je enorme pieken krijgt in verkeer waar niet economisch tegenop te bouwen valt. Gevolg is dat dips in de snelheid 's avonds bij kabel onvermijdelijk zijn.
Waar het op neerkomt: DSL is 24/7 zelfde snelheid, waarbij bijna niemand theoretische (en geadverteerde) max haalt, kabel geeft wel aan iedereen die max, maar bijna niemand heeft het 24/7.
Stel je hebt een 25Mb/s verbinding over DSL en over kabel. Over een etmaal gemeten zul je (tenzij je bovenop de DSLAM woont) bijna altijd meer verkeer binnen kunnen halen over kabel dan over DSL. Maar het kan in de piekuren (midden van de avond, als mensen thuiskomen van het werk, eten en dan achter de PC gaan) juist omgekeerd zijn: dan haal je met DSL zelfde als anders, terwijl met kabel het flink ingezakt kan zijn. Let wel dat de exacte waardes afhangen van situatie, bij DSL dus afstand tot DSLAM, bij kabel de hoeveelheid verkeer die iedereen in de buurt genereert, en hoe groot en met hoeveel capaciteit een segment ingericht is. Kort door de bocht weet je in beide gevallen niet van tevoren hoe prestaties zullen zijn, maar kun je er vanuit gaan dat resultaten van de eerste zeven dagen representatief gaan zijn voor korte en middellange termijn in beide gevallen.
Dit is een noodzakelijk gevolg van hoe de techniek in elkaar zit. Onacceptabel? Neem een andere techniek. Om iedere avond weer gebiologeerd speedtest te zitten uitvoeren en dan als de dip er komt "oplichting!" te roepen is totaal kansloos.