OK, dus maximaal haal je wel alle snelheid die je zou moeten kunnen halen. Dat is alvast mooi

[...]
Ik denk dat het lastig vergelijken is tussen UPC Fiber en UPC Cable toch? Ik denk dat als ze het bij jou gaan knijpen, dat ze je snel kwijt zijn als klant, jatoch

?
Mwoeah, heb even NNTP getest, maar vind het nog steeds eigenlijk niets. Eerst kloten met de troep te vinden die je zoekt, dan een .nzb maken, dan binnenhalen, vervolgens bij het parren constateren dat eea brak is, daarna nog wat .par bestanden ergens vandaan halen, dmv par de boel herstellen. En dan nog een idioot grote stel .rars uitpakken, om vaak zat daar weer een .iso of nog meer rars in te vinden. En ik weet dat sommige clients dat allemaal automatisch voor je doen, maar ik blijf NNTP brain-dead vinden voor het doel waar het voor misbruikt wordt (voor het posten van textmessages is het daarentegen ideaal)
Zelf boeit het me weinig dus. Hoe dan ook is "Fiber Power" gewoon marketing. Het is kabelinternet, net zo goed als jouw 25Mb abo, maar dan wat sneller. Dat gezegd, je betaalt voor je abo en verwacht er ook wat mee te kunnen doen. Het is leuk om op speedtest.net te scoren, maar een beetje flauw als dat het enige is waar je die snelheden mee haalt.
Ik gebruik mn eweka-account niet eens ZO gruwelijk veel meer tegenwoordig, maar als ik het gebruik wil ik uiteraard gewoon full speed kunnen downloaden.
Ik zit ook te twijfelen of ik een brief ga schrijven/ga bellen, lastig weer. (mijn conclusie is iig dat het probleem niet aan mij of aan de tijd dat ik download ligt, dus het lijkt erop dat UPC het echt aan het dichtknijpen is

.)
Eerst en vooral zou ik zorgen dat je andere zaken uitsluit, en dat je je feiten goed op een rijtje hebt. Om andere zaken uit te sluiten kun je het best even een proefabo bij een andere USP nemen, iirc geeft XSNews je een week gratis (zonder automatische verlenging). Als het brak is bij Eweka kun je bij XSNews ook meten. Even slecht? Dan moet je idd bij UPC zijn. Beter? Dan kan UPC je niet helpen
Als het bij XSNews even slecht is, is het zaak om tijdstippen duidelijk te noteren. Ik merkte dat het tegen het eind van de middag (16u ofzo) lager werd en rond 20u een dieptepunt had, maar tegen middernacht was het weer volop aan het blazen. Als je even een tweetal dagen om het halfuur gaat meten en dat in grafiekvorm giet heb je al iets goeds.
Daarna is het zaak om te beseffen dat we geen recht hebben op iets (UPC alg voorwaarden laten toe dat ze dit soort maatregelen nemen), insteek van een brief moet dus niet zijn om je recht te halen, je kunt het beter over de boeg van redelijkheid gooien. Wat zou je mogen verwachten? Wat haal je? Waarom is dat niet redelijk? Laat je brief lezen door iemand die niet zelf betrokken is (ideaal: digibete vriendin of collega die niets van NNTP weet) om te kijken of de toon goed is en je argumentatie steek houdt.
Of het gaat helpen is een tweede. Bovendien vind ik die oproep van Eweka vrij cynisch - hun performance per connection ligt vrij laag en op momenten dat UPC vrije baan geeft zijn zij duidelijk beperkende factor. Vooral per-connection performance is funest. Veel newsreaders stellen per default maar eentje in. Met Eweka krijg je dan misschien maar 5Mbit/s. Geheid dat nu flink wat mensen zonder kennis van zaken op hoge poten brieven aan het schrijven zijn