je reactie snap ik totaal niet, de gene die je quote probeert je slechts te helpen. Een macro shot maken van een vogel kan echt alleen wanneer die: Mak is, Dood is, Verdooft is, Gewond is.
Macro is wanneer je een 1:1 verhouding verkrijgt door de korte afstand tot je onderwerp en een behoorlijk aantal mm van je lens. In mijn macro lens is dat het geval met 105mm van de lens met een onderwerps afstand van 33 cm tot mijn sensor (dus 10cm tot mijn voorste lens element). Kortom, dat vogeltje is echt al wel gevlogen ondertussen.
Verder ben ik het eens met degene waar je boos op bent, want a,s,p,m standen zijn gewoon basis-kennis waar echt geen vragen over gesteld hoeven te worden.
edit: Jouw macro voorzetlensje de Raynox 250 heb ik zelf trouwens ook naast mijn 105mm macro lens. Die voorzetlens geeft je de mogelijkheid om je lens dichterbij te laten focussen dan normaal mogelijk. Resulterende in een grotere vergroting van je onderwerp op je sensor. De raynox 250 kan dus ECHT niet gebruikt worden voor vogels spotten. Daarvoor heb je eerder een DSLR nodig met 80-400 ofzo, waarschijnlijk zelfs met TC's ertussen. Gebruik anders een flinke prime, van iig 300mm exclusief TC's, . Een 300mm prime met een 2.0 TC ervoor zal 600mm worden met F/5.6.....lijkt me geen verkeerde keuze voor vogeltjes. Misschien zijn er voor jouw camera wel tele-voorzetstukjes te krijgen, maar met een compacte camera vogels spotten is niet een ideale combi.
Volgens mij ga je niet binnenkort een paar 1000 euro uitgeven en zal je niks hebben aan bovestaande laatste stukje, maar ik geef maar even aan dat je echt niet goed bezig was wat betreft vogeltjes spotten. Tenzij je onderwerp dus dood,mak,gewond,verdoofd is.
[
Voor 37% gewijzigd door
Nomad op 09-11-2006 15:17
]