Dan zou ik er 'gewoon' een linux-routertje achter hangen. Ik heb wel wat ervaring met die dingen, en de snelheid van de CPU van een doorsnee PC maakt een hoop goed aan speficieke hardware die een router wel heeft en een PC mist. Voorbeelden:
P3-550 met 256Mbyte RAM en twee Intel Etherexpress-NIC's: 70-80Mbit/s voor 1 stream, 99.8Mbit/s voor verkeer van veel clients. Compleet met firewalling, routing, en NAT voor een deel van de gebruikers.
P4-2.4GHz met 512Mbyte RAM, twee Intel Etherexpress gigabit NIC's en een 100Mbit/s NIC: 400-500 verkeer over de 'WAN'-interface.
Dual Xeon 2.4GHz op sjiek Tyan moederbord met meerdere 64 bits PCI-bussen en 4 Syskonnekt SK9821 Gigabit NIC's verdeeld over de bussen: 3.5-3.9Gbit/s met full internet routing tables (139.000 routes).
Die laatste lijkt misschien duur (7000 euro) maar kost in de praktijk minder dan een enkele interface voor een Cisco die hetzelfde zou kunnen. De hele Cisco moet meer dan een ton kosten. En dan het service-contract nog. 13.000 euro per jaar. Zelfs met een complete machine op de plank als reserve zaten we op minder dan 10% van de kostprijs van een serieuze router. Van de andere kant hadden we daar wel de ervaring en expertise om het zonder support van een leverancier te kunnen stellen.
FF terug naar jouw 'probleem'. Een niet-al-te-antieke compacte kleine bureau-machine met plek voor 2 redelijke netwerkkaarten en een redelijke switch maken bijna alles mogelijk wat je wilt. Je kunt eventueel een derde netwerkkaart toevoegen voor je eigen web- en mailserver, en die netjes scheiden van de rest. Je kunt firewallen, routeren, filteren zoveel je maar wilt. Er zijn linux-distro's met een webinterface die er net zo netjes en overzichtelijk uitziet als de webinterface van dure router-appliances, en die even makkelijk te bedienen zijn. Ik heb laatst een compaq(t) deskpro'tje gekocht met voldoende spec's voor het schandalige bedrag van 50 euro, er een tweede 3com netwerkkaart naastgestoken, en iemand aan een behoorlijke router geholpen voor 60 euro en een fles wodka. Het ding routeert voor een bedrijfje met 8 man, doet mail, heeft een samba-share en nog wat leuke dingen als webmail en een gedeelde kalender. En drukt 70-80Mbit piek door de glasvezel die men heeft.
I don't like facts. They have a liberal bias.