Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 22:19:
[...]
Idd, als je niets van Windows of GNU/Linux af weet werkt het beide net zo makkelijk. Ben je Power user van windows zit je vast geroest in het windows patroon. En dus zal het de ervaren gebruikers méér moeite kosten om over te stappen dan de nieuwe gebruikers.
Dat ben ik niet helemaal met je eens (wel gedeeltelijk).
Ik heb een buurvrouw, die weet vrijwel niets van computers. Een Pentium 1 met Windows 95 en niet eens een browser of internet erop staat er daar. Die is dus wel te beschouwen als een "nieuwe gebruiker", want die wou nu op internet. En ze wou een laptop en vroeg mij advies.
Nu was het leuk geweest als het allemaal geen fortuin hoefde te kosten. Dus Linux nam ik ook mee in de overweging. Een 2dehands laptop met Linux is vrij goedkoop (ali illegali Windows wou ik d'r niet mee opschepen). Een 2dehands laptop met Windows was het amper waard, dat werd gewoon te duur, kon je net zo goed een nieuwe kopen.
Dus ff rondkijken. Ik zei eerlijk : je kan met Linux ook gewoon over het web browsen. Je kan mail versturen. Je kan een brief tikken. Veel meer vroeg ze niet.
Maar, ik zei (niet letterlijk), als je een printer erop aan wil sluiten ren ik gillend weg. Onder Windows (of evt. zelfs OSX) zou ze zelfs zélf nog best een printer aan kunnen sluiten. Kabeltjes erin, cdrom erin, 5x "next" en ze zou kunnen printen. Of als je moeilijk wilt doen, je download de binary drivers, plugt je USB printer in en Windows vraagt waar de drivers zijn, en je wijst Windows hierop (basis Windowskennis, die zij overigens niet eens heeft denk ik). Desondanks, zowel de makkelijke als de moeilijke manier zijn vrij logisch.
Onder Linux.. Kijk, het voordeel : als support voor de printer standaard in Linux zit is het écht makkelijk. Je plugt 'm in en je kan printen, afaik. Maar nieuwe hardware is vaker niet dan wel supported vrees ik. Áls er dan al drivers zijn zullen ze vast niet op de CD staan, laat staan dat de CD kan autorunnen en alles installeren met 3 klikken op "next" : er is geen standaard voor grafische apps/binaries onder Linux dus dat kan nooit

.
Dan moet je drivers downloaden. Laten we aannemen dat ze er zijn. Dan moet je ze eerst nog compilen?
make drivers.tar.gz && compile && make && install && do-it goddamnit!
En je verwacht dat een nieuwe user dat zo uit d'r mouw gaat schudden? No way, met alleen logisch nadenken kom je hier niet zomaar.
Het heeft gedeeltelijk ook met support van de hardwarefabrikant te maken, maar er moeten ook gewoon standaarden zijn. Linux heeft afaik niet eens een standaard drivermodel zodat je gewoon een pak binaries kan downloaden welke onder elke distro werkt?
Ander punt. Algemene support voor technologie, en hoe moeilijk is het om het aan de praat te krijgen? Ze wou een laptop. Ik stelde voor die wireless te maken, dan zit je niet vast aan 1 plek en gekut met kabels.
Hierna krijg je met een beetje pech dezelfde tragedie om onder Linux je Wlan kaartje aan de gang te krijgen als bij de printer. Maar laten we aannemen dat de kaart standaard al supported is door de distro. Hoe stel je dan WPA in? Hiervoor moet je weer een 3rd-party proggel installeren wat met wat geluk wel in de package manager zit. Maar hoe heet dat programma?
Zie Windows : je plugt het kaartje in en/of installeert de drivers. CD erin en 4x next drukken, of Windows wijzen op een directory ergens op de CD. Het is min of meer logisch, een simpele ziel zóu het kunnen bedenken. Je klikt op het CD icoontje, goed, daarna moet je weten dat drivers drivers heten om mogelijk op het juistje mapje te komen. Maar dit staat vaak wel in de handleiding, al heeft de voorgeïnstalleerde Windows vaak de drivers gewoon al default installed.
Dan WPA : dat support XP SP2 gewoon van zichzelf. Dat is andere koek. Toegeven, voor een geheel nieuwe gebruiker blijft het een kluif, maar de weg die je moet begaan heeft toch echt een aantal hobbels minder, al is het maar omdat er onder Windows vaste standaarden zijn waardoor b.v. binary drivers het gewoon onder iedere Windows XP kunnen doen en je Windows alleen hoeft uit te leggen waar ze te vinden zijn, zonder zelf dingen te moeten compilen vanaf de commandline.
Die hele CLI is ook zoiets. Onder Windows zit dat ding er "voor de lol" bij, je hebt 'm in principe nooit nodig. Onder Linux is het vrijwel noodzakelijk, wil je iets voor elkaar krijgen, om de commandline te gebruiken. Zelf rotzooi compilen enzo. Waarom is daar geen GUI voor dan, als het toch moet? Microsoft heeft één ding begrepen sinds MS-DOS : aardse gebruikers willen geen talloze moeilijke commando's uit hun hoofd leren, die willen gewoon wat rondklikken! Onder MS-DOS snapten de meesten er ook al geen reet van en konden ze alleen hun favo programma opstarten. Vanaf dat moment heeft MS de commandline steeds meer overbodig gemaakt en is daar zelfs misschien wel in doorgeschoten (zelfs op een server moet je de hele GUI in het geheugen laden), maar zie hoeveel simpele zielen nu van een computer gebruik kunnen maken, en daar nog relatief veel mee kunnen ook. Je kan veel zeggen van MS maar dom zijn ze écht niet.
Neem nou Ubuntu vs. Windows bij een simpele taak : VLC installeren.
Windows : ga naar videolan website, klik op download, sla bestand ergens op, voer het uit, klik een paar keer op next en je bent klaar.
Ubuntu : start de packagemanager (de grafische ja, zover zijn ze gelukkig wel). Zoek naar VLC. Sterf van de frustratie omdat je het niet kan vinden. Ga naar de videolan website. Geen Ubuntu. Ga zoeken op Google. Ubuntu blijkt een Debian-afgeleide. VLC zit in de "Universe" packages. Start de packagemanager opnieuw. Er *zijn* geen Universe packages, aaaargh! Ga verder zoeken op Google. De Universe packages zijn disabled. Open sources.list (ofzo) met de texteditor. Haal wat #'jes weg en sla het bestand op. Je haalt wat hekjes weg en slaat het - nee, je krijgt een error, je hebt geen schrijfrechten op dit bestand! Waarom krijg je dan niet de vraag voor je wachtwoord zodat je alsnog je wijzigingen op kan slaan? Je smijt je keyboard uit het raam.
De volgende dag koop je een nieuw keyboard. Je gaat op internet zoeken en rondvragen : hoe krijg ik meer rechten? Log in als root. Probeer je, lukt niet. Je kan ook SUDO op de commandline gebruiken. Okay. Je opent een bashprompt en typt iets als
SUDO texteditor etc/apt/sources.list
Geeft je pwd, en je krijgt weer de texteditor. Je haalt weer de hekjes weg, slaat het bestand op wat nu dan wel lukt. Je start de packagemanager, nu heb je wel Universe packages. Je zoekt door de cats maar kan geen VLC vinden. De zoekfunctie (

) brengt soelaas, je hebt VLC gevonden. Nog een paar klikken later staat VLC erop.
Welke beschrijving heeft me nu het meeste typewerk gekost? Linux kan gewoon beter imho. Wat imho een goed idee zou zijn is om zoveel mogelijk handigheidjes "uit Windows" gewoon over te nemen/mogelijk te maken,
naast de Linux-methodes. Ik snap wel dat dat niet altijd mogelijk is, maar dan kan je toch niet zeggen dat Linux voor een beginneling net zo makkelijk is als Windows. Toegeven, het verschil is dan kleiner, maar waar je op Windows nog veel voor elkaar krijgt door gewoon als een lompe beer op "next" te drukken (waaronder je gehele PC verneuken, true

) moet je onder Linux gewoon echt dingen opzoeken en leren. Waar je onder Windows een dialoogvenster hebt met een invoerveld "vul hier je code in" en daaronder de knoppen OK, cancel en ignore moet je onder Linux "iets" invullen op de CLI. Iets.
Windows is ook absoluut niet perfect hoor, maar de drempel voor Linux is gewoon stukken hoger en vereist veel meer inspanning zelfs om simpele dingen gedaan te krijgen. Gedeeltelijk doordat makers van distro's hun werk nog niet afhebben, gedeeltelijk door support hard- en softwarefabrikanten, gedeeltelijk omdat bijna de hele Linux community eigenlijk denkt : "wij hoeven niet zo nodig iedereen aan Linux te hebben, het is wel best zo, wie wil is welkom, wie het teveel moeite vindt blijft maar weg, so be it".
Op zich niks mis met die instelling, alleen.. Dan zal Linux idd ook nooit meer dan 5% marktaandeel krijgen. So be it?
Oh ja, en de buurvrouw? Ik heb een goedkope, nieuwe, laptop met WinXP erop aangeraden. Meer argumenten waren dat de hele wereld Windows gebruikt : stel dat ze gewend zou raken aan Linux, en ze zou ooit een baan ergens krijgen waarbij ze met de computer moet werken, dan zou ze dat opeens niet kunnen omdat er Windows op draait. Daarbij de hardwaresupport. En ook, omdat ik geen Linux-goeroe ben, kan ik in geval van problemen veel makkelijker de handel troubleshooten.
Linux zou het technisch gezien wel kunnen, maar heeft gewoon nog een zooi aanpassingen en support nodig voor dit werkelijkheid kan worden. En dan nog zit je met je mogelijkheden voor een baan als je niet met Windows overweg kan, want 2 OS'en leren is voor een normale gebruiker echt teveel gevraagd.
Begrijp me overigens niet verkeerd. Een aantal dingen onder Linux zijn écht veel beter dan onder Windows. Voordat je een verse WinXP hebt geinstalled, geupdate en drivers erop hebt ben je rustig meer dan 10 reboots verder. In de packagemanager zitten een boel applicaties, en die kan je allemaal installeren zonder je druk te hoeven maken over virussen. Distro's worden standaard al voorzien van een fatsoenlijke browser (flame intended

). En de beveiliging is standaard ook een stuk strakker, al is dat soms ook een nadeel.
Dus euh ja, conclusie ("conclusion is where someone got tired of thinking")? Linux en Windows hebben allebei voordelen en nadelen, maar voor een nieuwe gebruiker op dit moment blijft imho Windows een betere keus, al is het maar vanwege de hardwaresupport, games en het bedrijfsleven. Als Linux je ligt is het een goed idee om er lekker mee te werken. Ligt het je niet, dan kan je beter wachten tot het "af" is, want er zit zeker wel progressie in.