Activatex heeft een enorm aantal nadelen waaronder virussen.
Wat betreft QT en GTK+ enz. Het is maar net wat je leuk vindt in Linux kun je vaak alles aanpassen en ook op de mannier die je zelf het liefst wil (pakketbeheer, teksteditor, commandline, enz.)
Daarnaast is X geen programma maar een laag waar bijv. gnome of kde op draaien (van oorsprong een serverlaag van Unix overigens vandaar dat dit niet gebruiksvriendelijk is, al zal er wel ergens een programma zijn (in wel 10 verschillende smaken stylen voor- en nadelen waarmee je x makkelijk kunt aanpassen)
De reden voor die diversiteit is simpel Linux is ontwikkeld om te draaien op alles wat eigenlijk los en vast zit van router tot magnetron en zelfs op wasmachines en rekenmachines kun je het tegenkomen. En laat KDE nauw net niet op een LED schermpje draaien (zover ik weet??

)
En wil je geen Eye candy maar snel kunnen werken dan instaleer je toch XFCE4 of Fluxbox inplaats van Gnome of KDE en geen compiz.
De inzetbaarbaarheid is dus niet alleen desktop gebruik. Maar eigenlijk server en ja wat er bij komt/kwam kijken was/is mooi meegenomen. Maar idd behoorlijk irritant!
Vroeger keek ik in synaptic en zocht ik naar mp3 voor een mp3 speler en wilde dat die op winamp leek want dat was ik gewend. Ik kon deze niet vinden vondt Rhytmbox en dat beviel me eigenlijk 100x beter maar tegenwoordig zitten er foto´s in de pakketmanagers van Ubuntu tenminste en kun je dus zien dat winamp op songbird lijkt! (maar om al die 1000x mp3 spelers in linux af te gaan met hun plaatjes wordt ik idd ook niet altijd vrolijk van en instaleer ze gewoon allemaal!
Het volgende is een beetje offtopic maar een grappig voorbeeld van voor en nadelen!
Ik heb een openmoko freerunner en ik wil op een Micro sd van 8gb meerdere partities maken van ext2 of 3 en fat voor in deze telefoon nu heb ik de volgende problemen: In windows schijn je makkelijk een eth verbinding over usb te kunnen maken dan in windows maar windows kan alleen ntfs en fat formateren en indelen zuigt naar mijn weten helemaal. En de cardreader (zowel intern als usb worden wel herkent)
Nu heb ik in linux wel de mogelijkheid om simpel en snel die partities te maken en in te delen maar weet ik absoluut niet hoe ik simpel eth0 over usb kan maken en werkend kan krijgen op de telefoon. En tot overmaat van ramp wat het simpelst was geweest als die cardreader intern of usb wel goed herkend werden en werkten!
Weet iemand een oplossing hier een oplossing voor liefst in linux met cardreader??!
En zo zie je maar het perfecte OS bestaat nog steeds niet!! En windows is misschien gebruiksvriendelijker maar was tot voor kort ook een stuk minder veilig en betrouwbaar waardoor banken UNIX en Linux op hun transactieservers draaien en geen windows!
En je kan misschien goed gamen in windows maar de codec´s en spelers zijn meestal poorts van Linux/Unix af zoals ffmpeg, matroska, enz. Daarnaast en ik denk ook daardoor is vooral Unix --> macosx en linux een beetje beter in videobewerking en geluid dan in windows.