Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto] Kosten autorijden.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 782 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36

Wok

Dakloos...

Aangezien alle tips al wel gegeven zijn, ga ik daar geen woorden meer aan vuil maken. Wel wil ik aan de hand van mijn situatie duidelijk maken dat autorijden altijd duurder is dan je denkt, zeker als je meer dan de gemiddelde Nederlander rijdt ;)

Aanschaf (juni 2003): €3250
Dagwaarde: € 0,25 of wat oud ijzer tegenwoordig doet :+

Dat is dus volledig afgeschreven in ruim 30 maanden --> €100/maand (om het simpel te houden ;) )

Verdere bijzonderheden:
- Ik rijd 60.000 km per jaar
- Ik rijd LPG, maar geen G3, dus hoog tarief wegenbelasting
- Twee jaar geleden een kop-staartje gehad, dus mijn verzekeringspremie zit nog steeds op het niveau van 2,5 jaar geleden

Verzekering: €90 per maand (WA beperkt casco, onbeperkt km's, 1 schade)
Belasting: €70 per maand (1068kg, LPG non-G3)
Brandstof: €300 per maand (LPG, €0,60/liter, verbruik 1:10)

Ik zit dus nu al op €560 per maand (!) aan kosten... Komt nu mijn onderhoudshistorie erbij:
- Cilinderkop vervangen + distributieriem + beurt: €1400
- Schade: €1500
- Regeliere onderhoudsbeurten; ca. 8 keer in de afgelopen 30 maanden á €250 gemiddeld (dealer): €2000
Totaal €4900 in 30 maanden, wat neerkomt op ca. €165 per maand.

Dit maakt een totaal kostenplaatje van €725 per maand (!!) aan kosten om mijn auto op de weg te houden :X

Eerlijkheidshalve moet ik daarbij wel vermelden dat mijn werkgever €0,18 per km betaalt, dus deze kosten worden gelukkig gecompenseerd in mijn salaris ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Imperium schreef op zondag 29 januari 2006 @ 01:08:
Maar als je je auto verzekerd (Honda CRX 1.6i in dit geval, BEN LIEFHEBBER GEEN ASO ;) )

Ik ben zelf binnenkort 18.
Mijn vader is 48.

Op mn pa's naam is het 16 euro per maand
op mijn naam is het 65 euro per maand.

Als ik hem dus op mn pa's naam verzeker. en ik vermeld dat ik de hoofdbestuurder ben. is mijn premie dan wel een stuk lager dan 65 euro?

En bij welke verzekeringsmaatschappijen kan dat?

dr is dus no way dat ik 65 euro per maand ga dokken aan een verzekering.
Je krijgt waarschijnlijk de premie van je vader met een of andere toeslag erbij, ik weet niet hoe ze dat precies doen.
Je zal het gewoon moeten proberen bij de verzekeringsmaatschappij van je vader, switchen kan nml niet zo 1-2-3 even, dat lukt alleen als je verzekering afloopt of wanneer je de auto verkoopt (truukje: ga naar postkantoor, pa schrijft auto over naar jou, jij schrijft auto over naar je pa en je kunt voor die overschrijfkosten switchen naar andere verzekering :X)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Voor al die mensen die de verzekering van hun pa willen gebruiken, je hebt heel wat uit te leggen als je een ongelukje maakt en de no-claim dondert omlaag, voor beide auto's... dat is echt niet fijn, vooral als de 'dure' all-risk verzekering van pa óók veel duurder wordt na zo'n akkefietje.
Ik zou dat echt nooit doen. Veel te risky.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

MBV schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 19:56:
Alto Automaat :o :+ Oude type, die hoekige? Die dingen draaien toch al met de handbak 5000 rpm bij 80? :+

Het vorige model reed op zich best aardig. Ging niet slechter de bocht om dan mijn moeders huidige auto: Citroën C2. Hij was zelfs iets zuiniger :). Nadeel was wel dat die bandjes nooit echt lekker gebalanceerd waren. Als je ook maar iets te hard had geremd moest hij weer gebalanceerd worden, omdat hij anders als een gek trilde vanaf 100km/u. Maar die daarvoor zou ik dus echt nóóit kopen.

Ging alleen wel het een en ander aan kapot. Homokineet (of hoe je dat ook schrijft) was de duurste, na de reparatie daaraan moest het lager vervangen worden, startmotor kapot gehad (moeten toch tegen 1x doorstarten kunnen? :X), en nog wat van die dingen.
Nee, niet die koektrommels, maar de opvolger daarvan.

Maar ik verzeker je dat een Alto Automaat echt fun is. Eerste trap tot 42 km/h bij 5000 rpm. Dan de tweede trap (80 met 4000 rpm en 120 bij 6000 rpm en dan nog gas over houden :+ ).
Het weegt niets en daarom trekt het wel lekker vlot op met super 98. Ben toch echt als eerste weg bij de stoplichten als ik wil. Ja ja , het ding heeft zelfs een kickdown :+

1 op 20 :*) Who challenge me?

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
1:24,6

Nissan Almera Acenta S 1.8 2005
(model 2004)

4.06l/100km

@ 70 km/h in zn 5 ;)

1:13,3

7,5l/100km

@ 210 km/h @ 6000 RPM

(vraagt zich af waarom die fabrieksopgaves @ autotrader zo erg afwijken.. snelheid is met GPS gemeten. Optrekken gaat ook 1 sec sneller dan aangegeven daar.. )

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 18:54

Wuursj

want worst is al bezet

Wok schreef op zondag 29 januari 2006 @ 01:34:
[..]
Dagwaarde: € 0,25 of wat oud ijzer tegenwoordig doet :+
[..]
Verzekering: €90 per maand (WA beperkt casco, onbeperkt km's, 1 schade)
Waarom heb je niet alleen een WA verzekering als je auto toch geen dagwaarde meer heeft?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36

Wok

Dakloos...

Wuursj schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 15:16:
[...]

Waarom heb je niet alleen een WA verzekering als je auto toch geen dagwaarde meer heeft?
Ik heb inderdaad overwogen mijn verzekering terug te schroeven, maar gelukkig niet gedaan. Premie is nauwelijks lager en als je in een jaar tijd vier keer naar de Carglass mag... :X Bij alleen WA zijn deze kosten niet gedekt namelijk en bij WA+ wel en dat premieverschil heb ik er nu dus al lang weer uit :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:29
Maar als je je auto verzekerd (Honda CRX 1.6i in dit geval, BEN LIEFHEBBER GEEN ASO ;) )

Mijn vader is 48.

Als ik hem dus op mn pa's naam verzeker. en ik vermeld dat ik de hoofdbestuurder ben. is mijn premie dan wel een stuk lager dan 65 euro?

Een CRX en 18 jaar... Welke maatschappij rekent 65 euro voor jou? Is de auto dan alleen WA verzekerd?

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 18:08
psy schreef op zondag 29 januari 2006 @ 15:29:
Voor al die mensen die de verzekering van hun pa willen gebruiken, je hebt heel wat uit te leggen als je een ongelukje maakt en de no-claim dondert omlaag, voor beide auto's... dat is echt niet fijn, vooral als de 'dure' all-risk verzekering van pa óók veel duurder wordt na zo'n akkefietje.
Ik zou dat echt nooit doen. Veel te risky.
Dat niet alleen, je bouwt geen korting op (schadevrije jaren) waardoor je nooit zelf een goedkope verzekering af zult kunnen sluiten).

Ik heb gewoon lekker meteen zelf verzekerd en nu heb ik 9 schadevrije jaren en maximale korting: 15 euro per maand WA voor mijn dagelijkse sloep, en 50 euro per maand Allrisk voor mijn scheurijzer voor het weekend:
<--- (scheurijzer)

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Vozze schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 15:33:
[...]

Een CRX en 18 jaar... Welke maatschappij rekent 65 euro voor jou? Is de auto dan alleen WA verzekerd?
65 euro per maand he. op de independer.nl

ja WA

[ Voor 4% gewijzigd door Imperium op 01-02-2006 01:12 ]

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Koop ajb geen auto waar je verliefd op bent 8)7

Ik ben nu 20 en heb die fout wel gemaakt, en nee, dat is niet voordelig!

Rekensom van mijn gebakje:

Seat Ibiza Cupra 2.0 16v

Wegenbelasting: € 33,- pm
Verzekering: € 100,- pm

en ik rijd ook nog eens vrij veel. (bijna 7k kilometer in 3 maand)
Met veel en zuinig rijden (80 in zen 5 enzo) red ik krap aan de 1:11
Normaal gebruik zo'n 1:9
Met veel sprintjes en stadswerk 1:5

Aan benzine ben ik dan pm ook ongeveer 250 a 300 € kwijt.

Pm is dat ongeveer € 450,- in het slechtste geval

Dit zijn de kosten om van A naar B te komen,. dus nog geen onderhoud bijgerekend.
Vanwege het vermogen van de auto (150pk) was er ook maar 1 maatschappij die mij wilde verzekeren met deze auto (Centraal Beheer) en geloof mij, ik heb ze bijna allemaal geprobeerd!

Autorijden is leuk, maar ik heb af en toe echt het idee dat ik beter een suzuki salto had kunnen gaan rijden 8)7 dat zou me echt teveel schelen!
Aan de andere kant ben ik nu gewend aan het vermogen van de bak en ik rij wel eens in een salto, maar ik voel me dan toch niet echt plezant veilig ofzo :D

en rij voorzichtig en bouw zeker je eigen schadevrije jaren op! dat scheelt je op je 24e genoeg heb ik lopen rekenen!

Maar denk er zeker goed over na, want een crx is leuk, maar dat vind de dealer ook als jij niet extreem handig bent met je handen!

edit:
Kleine opmerking nog: Van die berekeningen als independer heb ik ook gedaan,. kwamen leuke bedragen uit, maar geen van allen gingen ze mij verzekeren en ze verwezen mij allen vriendelijk door naar Centraal Beheer. Neem contact op met die lui, want die internetbedragen zijn echt onzin!

[ Voor 10% gewijzigd door answer_man op 09-02-2006 02:14 ]

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Vaak geven ze via Independer en ander soortgelijke sites wel bedragen aan en wordt er net gedaan alsof ze je zonder problemen accepteren. Totdat je het daadwerkelijk bij ze probeert. Dan kom je erachter dat ze je echt niet willen hebben.

Of je moet iemand bij een verzekeraar kennen, dan is er meestal wel wat meer mogelijk.

Audi: Vorsprung durch Technik

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-11 16:11
paQ schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 09:35:
[...]

jij rijdt op water?

en de rest geef je zelf ook al aan.
je wilt steeds meer (95% van de mensen dan)
dus de evrzekering en de wegenbelasting zie je ineens verdubbelen.

vergeet ook niet dat ALS je een keer een aanrijding veroorzaakt, je premie met rasse schreden kan stijgen.
allemaal risico factoren en kosten van het autorijden.
Dat valt wel mee, ik heb in maar 2 of 3 schadevrije jaren, en een Citroën ZX is net zo zwaar als een Golf 3, misschien iets duurder maar zal qua verzekering/wegenbelasting niet 2x zo duur worden.

Een aanrijding is zeker een risico, maar ik koop dan ook alleen auto's die ik RUIM kan betalen qua onderhoud.

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Okay interessant draadje.

Jammer dat ie al een tijdje stil ligt hiermee geef ik hem hopelijk nieuw leven.
Pas mijn rijbewijs gehaald.. ( Veeeeel te lang over gedaan ) Dure hobby.

Ik denk als ik de draadjes hier lees dat autorijden ook erg duur is.

Ik ben op zoek naar een Seat Ibiza ( Model 1999 ) Benzine.
Ik kan op 2 manieren aan deze auto komen.

1 Particulier > €3750 Over de prijs kan nog gesproken worden
2 Dealer > €5500 over de prijs kan gesproken worden. Incl apk / grote beurt / startklaarmaken en last but not least 1 jr garantie.

Wat kan ik het beste doen ?
Waar moet ik aan denken bij maandelijkse kosten ?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:44

GaMeOvEr

Is een hork.

www.autoweek.nl en specs ingeven, dan weet je de wegenbelasting
www.independer.nl en gegevens invoeren dan weet je wat de verzekering doet

Afschrijving: variabel
Onderhoud: variabel
brandstofverbruik: variabel

Daar waar variabel staat betekend dat je te weinig gegevens geeft om over te kunnen oordelen. (aantal kilometers per jaar/maand bijvoorbeeld, hoeveel cc de auto is, dat soort dingen.)

Aannames zijn fataal.

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:01
Voor de verzekering zou ik naar de verzekeraar gaan waar je de meeste verzekeringen hebt lopen, dat scheeld mij al 35% (15% pakketkorting, 10% door mijn pa's fnv lidmaatschap :+ en 10% (1 schadevrij-jaar :*) ) omdat we daar de rest van de verzekeringen hebben)
Tevens moet je ook de pk's in de gaten houden, boven de 100 pk deden ze al moeilijk... :/

Verwijderd

Houdt ook rekening mee wat je ermee wilt doen, ga je veel op vakantie. Of heb je familie in het buitenland, heb je kinderen etc. Of is het alleen maar een beetje stadsverkeer.

Daarom ben ik maar meteen voor een goedkope Volvo gegaan omdat ik veel in Duitsland ben, het is niet moeders mooiste, maar heeft me nog nooit in de steek gelaten en de onderhoudskosten zijn nog nooit de spuigaten uitgelopen. (moet wel vermelden dat die niet bij Volvo in onderhoud is want hun vragen woekerprijzen).

Verder heb ik 2 set banden die slijten, namelijk winter en zomerbanden. Dus daar moet ik ook weer rekening mee houden in de kosten.

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 19:27:...Verder heb ik 2 set banden die slijten, namelijk winter en zomerbanden. Dus daar moet ik ook weer rekening mee houden in de kosten.
In de opslag slijten je banden toch niet?

Maar autorijden is altijd duurder dan je denkt. Mensen zijn geneigd de kosten laag in te schatten voordat ze een auto aangeschaft hebben. Je wilt voor jezelf immers verdedigen dat die aanschaf best kan. In de praktijk kun je er mooi tientallen procenten bijtellen.

• Stefke
Roenie schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 21:39:
[...]
In de opslag slijten je banden toch niet?

Maar autorijden is altijd duurder dan je denkt. Mensen zijn geneigd de kosten laag in te schatten voordat ze een auto aangeschaft hebben. Je wilt voor jezelf immers verdedigen dat die aanschaf best kan. In de praktijk kun je er mooi tientallen procenten bijtellen.
Onderhoud - de kosten maar tevens noodzaak daarvan - wordt vaak onderschat, niet de kosten van verzekering, belasting en benzine (want die zijn gemakkelijk vooraf te berekenen), en over het algemeen vallen die nog wel mee (benzine natuurlijk lineair afhankelijk van hoeveel je rijdt)

Goed onderhoud is niet goedkoop maar voorkomt grote problemen op de langere termijn. Daarom zijn vaak "leuke" (lees snelle) autootjes volledig afgeragd, want de eigenaars kunnen de kosten van het reguliere onderhoud niet of niet goed betalen en laten daarom liever e.e.a. achterwege of het op een beunmanier maken.

Ik heb het afgelopen jaar 70000 km gereden met mijn dagelijkse hok (Volvo 4601.8i) en dat heeft me zo'n 3500 euro aan onderhoud gekost en ik stond om de 2-3 maanden bij de garage voor weer een beurtje. Maar ja, het was nodig dat ik zoveel reed, dus niks aan te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 19-10-2006 08:21 ]

• Roenie
  • Niet online
stefijn schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 08:08:Onderhoud - de kosten maar tevens noodzaak daarvan - wordt vaak onderschat, niet de kosten van verzekering, belasting en benzine (want die zijn gemakkelijk vooraf te berekenen), en over het algemeen vallen die nog wel mee (benzine natuurlijk lineair afhankelijk van hoeveel je rijdt)...
Ik zie dat toch anders. Hoewel je veel keiharde cijfers op kunt zoeken bij de bron zelf, raadplegen mensen liever vrienden, kennisen, en fora ;) om de kosten te weten te komen. Ruimte genoeg om naar beneden te rekenen in zo'n geval, want degene die een hoog bedrag noemt neem je gewoon niet mee. Daarbij komt dat het aantal kilometers en verbruik onderschat wordt waardoor de maandlasten toch hoger uitkomen. Natuurlijk kun je minder gaan rijden, maar een gewoonte is lastig te doorbreken.

Verwijderd

Mijn vader is 48.

Om even op een post te reageren van 10 en half maand oud:
Ik heb zelf een CRX gekocht, Type 2 Mk1, dus met 131 pk d16a9 blok, ipv het langzamere d16z5 blok. Deze heb ik toen WA verzekerd, met inzittenden en no-claim verzekering, alles bij elkaar voor het magische bedrag van 58 euro per maand.

Hij is nu inmiddels weer verkocht, en de volgende auto komt op mijn vaders naam, evenals de verzekering, en daarin word aangegeven dat ik er ook veel mee rijden ga (= hoofdbestuurder). Hiermee betaal ik meer dan mijn pa zou moeten, maar minder dan ik zelf zou moeten. Dit is volledig legaal, en hier kan je geen problemen mee krijgen. Maargoed, dat blijft een welles nietus spelletje :)

• Security

Security

it's just me

Inderdaad het topic is actief..
Ik vond deze eigenlijk het meeste passen bij mijn vraag.
de reacties zijn duidelijk :9

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

lama

[ Voor 98% gewijzigd door Slasher op 19-10-2006 13:08 ]

Elect a clown, expect a circus.

Verwijderd

Waarom rekent iedereen in absolute getallen? Het is beter om de kosten per kilometer te berekenen op basis van reëele cijfers. Mijn 406 kost me nu zo'n € 0,16/km en mijn Land Rover € 0,12/km. Echter ga ik het komende jaar weer veel meer kilometers maken met de 406 en dan zakt de kilometerprijs naar € 0,11/km... Als je zo alles doorrekent op basis van de te verwachten kilometers op jaarbasis, dan zul je zien dat die €65 per maand aan verzekering vaak niet het meest kostbare is...

En zo rijd je dus een grote comfortabele en meestal veiligere auto op diesel voor een lager bedrag per kilometer dan misschien dat gebakje dat op benzine loopt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 20:42 ]

Verwijderd

Ik heb 2 mooie fietsen in de schuur staan (spartamet en elektrsche fiets) en die zijn langena niet zo duur als een auto (heb er 3 gehad). Als het pijpenstelen regent pak ik gewoon de bus naar mijn werk (deur tot deur 45 min) en met de fiets (deur tot deur 40 min). Ik kan voor beide opties even laat de deur uit zodat ik mijn beslissing op de laatste minuut voor vertrek nog kan maken :)

Scheeld erg veel geld wat ik kan gebruiken voor andere leuke dingen en hobbies :)

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 18:12
Ik heb een Honda Civic die vandaag naar m'n broer gaat (coupe)

2x ongeluk gehad aan voorbumper en passagiersdeur. In totaal 1500 euro gekregen van verzekering.
Voor 140+22 euro deur+bumper gekocht (deur al in goede kleur).

Voor de rest aan onkosten gehad distrubutieriem (moest vervangen worden) 100,=
en een uitlaat a 100 euro.

al met al kun je dus ook 'geluk' met een auto hebben en er zelfs aan verdienen :)

even op een rijtje:

Civic Coupe full options aanschafprijs: 2000
Wegenbelasting: 120 euro per 3 mnd
Verzekering: 140 euro per 3 mnd
Brandstof: 80 euro per week.

Niet heel goedkoop dus, maar voor een beginnende bestuurder met 50% no claim (word nu 65%) op 19 jarig leeftijd....

Nu ga ik een Audi A3 rijden dat terzeide.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 07:49:
Ik heb 2 mooie fietsen in de schuur staan (spartamet en elektrsche fiets) en die zijn langena niet zo duur als een auto (heb er 3 gehad). Als het pijpenstelen regent pak ik gewoon de bus naar mijn werk (deur tot deur 45 min) en met de fiets (deur tot deur 40 min). Ik kan voor beide opties even laat de deur uit zodat ik mijn beslissing op de laatste minuut voor vertrek nog kan maken :)
Mja, alleen heeft niet iedereen die opties (sterker nog, bijna niemand). Als ik met OV zou gaan, zou ik, behalve dat het ook niet goedkoop is, een whopping 1 tot 1,5 uur over doen (ik zal het weer eens opzoeken) 50 minuten + 15 minuten lopen (ik denk langer eigenlijk) en dan nog 20 minuten te vroeg zijn of pas 20 minuten later kunnen vertrekken (even opgezocht ;) ). Met de auto tussen de 20 en 30 minuten. Met de fiets tussen de 23 en 26 minuten. OV is dus geen optie.
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 12:00:
[...]

Hij is nu inmiddels weer verkocht, en de volgende auto komt op mijn vaders naam, evenals de verzekering, en daarin word aangegeven dat ik er ook veel mee rijden ga (= hoofdbestuurder). Hiermee betaal ik meer dan mijn pa zou moeten, maar minder dan ik zelf zou moeten. Dit is volledig legaal, en hier kan je geen problemen mee krijgen. Maargoed, dat blijft een welles nietus spelletje :)
Als het legaal is, lijkt me er niets mee aan de hand. Het is natuurlijk wel jammer dat je zelf geen no-cliam opbouwt, en je pa er wel mee verliest als jij een ongeluk maakt.

[ Voor 26% gewijzigd door MrSleeves op 20-10-2006 08:16 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Verwijderd

Dat is het leuke, omdat ik ook in de polis, als hoofdbestuurder, vermeld word, bouw ik ook no-claim op. Als ik schade rijd gaat het ook niet voor mijn pa ten koste (no-claim verzekering) het zou hooguit hetzelfde blijven.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Hmm, vreemde verzekering. Als ik verzekeraar zou zijn, zou ik die constructie niet toestaan.
Misschien dat ik een familiekorting zou verzinnen (als klantenbinding), maar zoiets vind ik nodeloos ingewikkeld en buiten het feit dat het dit wel legaal is, is dat toch vaak niet het geval.

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 20:17

ALH

Heb een civic gekocht voor €500, reken dus geen afschrijving.
Verzekering €40,- wegenbelasting €12 per maand, benzine €??, onderhoud €0
Ongeluk gehad, doos gaf me geen voorrang, krasje erbij en €500 rijker.
Auto rijden kan lucratief zijn :*)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

ik heb vandaag een nissan 100nx gekocht (voor 1300 euro) van 15 jaar oud.

bij mij kost ie tussen de 25 en 30 euro per maand aan wegenbelasting (das ongeveer bij elke auto rond de 1000 kg zo) en 56 euro per maand aan verzekering (opgezocht en afgesloten via independer.nl).
dus ik houd hem rijdende voor 80-85 euro per maand.
onderhoud zou ik graag zelf willen doen, maar wanneer weet je eigenlijk wat je moet vervangen/nakijken/bijwerken?

ik ben 20 en heb 1,5 jaar mn rijbewijs. ik heb even gekeken naar een colt/swift oid, maar ik wilde toch graag een echte auto.

ik heb de verzekering bewust meteen op mijn naam gezet, zo bouw ik tenminste jaren op bij de verzekering en gaat (bijna onvermijdbare) schade niet van mn pa's noclaim af. hij betaalt zo'n 150 per maand (grote auto :P ), maar wanneer ik dus schade zou maken zou zijn premie omhoog kunnen schieten naar zo'n 300-400 per maand. dus hij betaalt een lange tijd veel meer omdat ik schade heb gemaakt (en al snel meer dan het schadebedrag). vandaar dat ik dat dus niet gedaan heb.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

MrSleeves schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 08:06:
[...]

Mja, alleen heeft niet iedereen die opties (sterker nog, bijna niemand). Als ik met OV zou gaan, zou ik, behalve dat het ook niet goedkoop is, een whopping 1 tot 1,5 uur over doen (ik zal het weer eens opzoeken) 50 minuten + 15 minuten lopen (ik denk langer eigenlijk) en dan nog 20 minuten te vroeg zijn of pas 20 minuten later kunnen vertrekken (even opgezocht ;) ). Met de auto tussen de 20 en 30 minuten. Met de fiets tussen de 23 en 26 minuten. OV is dus geen optie.

[...]

Als het legaal is, lijkt me er niets mee aan de hand. Het is natuurlijk wel jammer dat je zelf geen no-cliam opbouwt, en je pa er wel mee verliest als jij een ongeluk maakt.
Dan heb je een goed punt. Het verbaast me alom dat ik toevallig een prachtverbinding heb naar mijn werk vanuit een dorp met 1946 inwoners :o (deur-halte 5 min--25min in de bus--8 min naar deur werk=3 minuten vóór werktijd arriveren). Na het werk hetzelfde verhaal. Lopen naar halte en hooguit 5 min wachten op een lege bus (beginpunt).

Ik ben het helemaal eens dat je met het OV veel geluk moet hebben omdat het anders geen optie is. Nu is het toevallig 3 maanden geleden dat ik de bus gepakt heb. Het moet echt beestenweer zijn of fockingkoud wil ik de bus pakken omdat ik dan veel beweging mis.

• _JGC_
Als ik OV zou gebruiken, kan mijn collega niet meer carpoolen en moet die ook een treinkaartje kopen. Op dit moment betaalt mijn baas kilometervergoeding voor 1 auto met daarin 2 personen. Die vergoeding is ongeveer net zo duur als een treinkaartje voor 1 persoon, dus zodra je gaat carpoolen is een auto al voordeliger.

Toen ik 's morgens om 9 uur begon met werken zou OV misschien nog een optie zijn, alleen zou ik er dan nog vroeger uit moeten dan ik nu al doe als ik om 8 uur 's morgens begin. De route die ik met OV moet nemen gaat van hier naar Buitenpost, Groningen en Meppel ipv van hier naar Grou naar Meppel. Het grappige is dan ook nog dat, alhoewel ik 10-15 minuten langer onderweg ben omdat ik een collega meeneem, dat ik een heel stuk afsnijd: mijn collega woont op een binnendoor-route die minder kilometers lang is dan de reguliere snelweg.

Verder moet je je niet verkijken op de onderhoudskosten. Ik heb aan deze auto redelijk wat gerepareerd en versleten onderdelen vervangen, maar de volgende set banden en distributieriem gaat ie niet uit mijn portemonnee krijgen, ik koop wel een andere bak die minder diesel drinkt en die iets minder dan 395.000km op de teller heeft staan tegen die tijd. Om nou nog eens 400 euro in een auto te steken, om vervolgens bij de APK 3 maanden later erachter te komen dat er nog 500 euro achteraan mag gaat mij iets te ver voor een auto die je 1000 euro gekost heeft en waar je inmiddels voor het dubbele aan gerepareerd hebt.

Verwijderd

_JGC_ schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 13:28:
...

Verder moet je je niet verkijken op de onderhoudskosten. Ik heb aan deze auto redelijk wat gerepareerd en versleten onderdelen vervangen, maar de volgende set banden en distributieriem gaat ie niet uit mijn portemonnee krijgen, ik koop wel een andere bak die minder diesel drinkt en die iets minder dan 395.000km op de teller heeft staan tegen die tijd. Om nou nog eens 400 euro in een auto te steken, om vervolgens bij de APK 3 maanden later erachter te komen dat er nog 500 euro achteraan mag gaat mij iets te ver voor een auto die je 1000 euro gekost heeft en waar je inmiddels voor het dubbele aan gerepareerd hebt.
Zolang de aanschaf van een nieuwe auto veel duurder is dan het rendement dat je hebt op je huidige auto inclusief de jaarlijkse reparatiekosten (die velen hier maar liefst op 500-1000 euro hebben gezet) is het niet interessant een auto te vervangen. remmen, riempjes, filtertjes en bandjes zijn regulier onderhoud, dus die heb je bij iedere auto te vervangen. Hoezen, wiellagers en ruitenwissers in mindere mate maar dat is zo ongeveer alles waar je barrel op afgekeurd kan worden. Als alles goed vastzit, niet rot is en je auto goed functioneert kom je er makkelijk mee door de APK. Het wordt wat lastiger als je koppeling, krukaslagers of koppakking de geest geeft... Dat kost je vaak 1000 euro en dan hebben ze er alleen naar gekeken...
In jouw geval heb je er al zoveel ingestopt en aan gedaan dat je wel weten zult wanneer iets weer vervangen moet worden, daar kun je je investeringen weer op afstemmen... Dat blijft nou eenmaal altijd terugkomen als je een auto hebt...

Mijn 406 heeft nu bijna 295k gedaan. Ik weet dat er zo'n 300 euro reparatiekosten aan zitten te komen aan de achteras (nieuwe wiellagers en nieuwe remcylinders, repareren doen we zelf).
De auto komt verder zeker wel door de APK in januari. Ik ga dus niet uit angst bij voorbaat een nieuwe auto kopen, mocht ie onverhoopt afgekeurd worden op een gescheurde hoes of zo dan laat ik em wel herkeuren een maand later als die hoes van 15 euro vervangen is. Simpel zat.

By the way: ik wil niet gaan roepen dat je niet een nieuwe auto mag kopen, das ieder voor zich!
Sommige mensen hoor ik heel makkelijk zeggen dat hun auto op is (bij 150k, yeah right) en dat er dus maar een nieuwe moet komen... ik wil er alleen mee zeggen dat reparaties en onderhoud ook rendabel kunnen zijn in het verhaal "auto bezitten".

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik betaal nu 35 euro verzekering per maand, 80 euro wegenbelasting per kwartaal (27 euro per maand dus ongeveer) en dan als variabele de benzinekosten en het onderhoud. Het onderhoud in de afgelopen 4000km is beperkt gebleven tot het verwijderen van een sterretje in de voorruit die er bij aankoop al in zat, het vervangen van de stabilisatorstangrubbers achter (8 euro per stuk) en het vervangen van de (piepende) V-snaar (21,50 bij de dealer). In totaal nog geen 100 euro dus. Volgend jaar, eind juli moet hij voor de APK gekeurd worden, da's een euro of 200-250 als je het samen doet met een grote beurt bij de dealer :)

Dan hebben we het over een Toyota Corolla uit 1993 met 165k km op de teller. Als je een kleinere/lichtere auto neemt bespaar je uiteraard op de wegenbelasting en mogelijk ook verzekering. Maar goed, je bent pas 18, dus je zult qua verzekering best wat duurder uit zijn. Ik zou zeker niet verzekeren op je ouders' naam, als de verzekering daar achteraf achterkomt ben je dik de lul als er 's wat gebeurt en als jij hoofdbestuurder bent, is het hele voordeel weg. Je moet zelf schadevrije jaren opbouwen, dat scheelt later enorm!

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:00

JT

VETAK y0

Grrrrrene schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 21:40:
Je moet zelf schadevrije jaren opbouwen, dat scheelt later enorm!
Maar, even de overige mogelijke nadelen erbuiten gelaten, het is goedkoper om bij je ouders verzekerd te blijven tot je niet meer in de risicogroep zit qua leeftijd en dan zelf te gaan verzekeren.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

JT schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 01:47:
[...]

Maar, even de overige mogelijke nadelen erbuiten gelaten, het is goedkoper om bij je ouders verzekerd te blijven tot je niet meer in de risicogroep zit qua leeftijd en dan zelf te gaan verzekeren.
Alleen als het een constructie is zoals Stef hierboven aangaf (okee, hij heeft dan nog het voordeel dat hij ook nog eens schadevrije jaren opbouwt); in veel andere gevallen is het fraude (omdat vaak weggelaten wordt dat die 18-jarige de regelmatige bestuurder is).

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, maar als jij aangeeft dat je de hoofdbestuurder bent, dan geeft de verzekering je toch niet zo'n lage premie? Het feit dat een "lid van de risico groep" de regelmatige bestuurder is, drijft ongetwijfeld de premie omhoog (anders snap ik verzekeringsmaatschappijen niet meer ;))

• JT

JT

VETAK y0

MrSleeves schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 09:08:
[...]

Alleen als het een constructie is zoals Stef hierboven aangaf (okee, hij heeft dan nog het voordeel dat hij ook nog eens schadevrije jaren opbouwt); in veel andere gevallen is het fraude (omdat vaak weggelaten wordt dat die 18-jarige de regelmatige bestuurder is).
Fraude of niet, het is dan gewoon goedkoper. Zoals ik al zei, alle andere evt nadelen en aspecten er buiten gelaten.
Grrrrrene schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:36:
Ja, maar als jij aangeeft dat je de hoofdbestuurder bent, dan geeft de verzekering je toch niet zo'n lage premie? Het feit dat een "lid van de risico groep" de regelmatige bestuurder is, drijft ongetwijfeld de premie omhoog (anders snap ik verzekeringsmaatschappijen niet meer ;))
Van wat ik heb gehoord valt dat dus wel mee. Maar ik las even niet dat hij het zo had opgegeven, dus pin me er niet op vast.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

JT schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:29:
[...]

Fraude of niet, het is dan gewoon goedkoper. Zoals ik al zei, alle andere evt nadelen en aspecten er buiten gelaten.
Als alle nadelen weglaat, dan is het allergoedkoopste: niet verzekeren.. 8)7

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou als ouder zijnde zoiets absoluut niet toelaten. Zodra je kind op een gegeven moment een ongeluk heeft veroorzaakt, dan ben je de hele no-claim kwijt en kun je het weer gaan opbouwen. Bij bijvoorbeeld 10 jaar schadevrij ramt dat nogal in de maandelijkse lasten.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 11:44

GaMeOvEr

Is een hork.

BalusC schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:28:
Ik zou als ouder zijnde zoiets absoluut niet toelaten. Zodra je kind op een gegeven moment een ongeluk heeft veroorzaakt, dan ben je de hele no-claim kwijt en kun je het weer gaan opbouwen. Bij bijvoorbeeld 10 jaar schadevrij ramt dat nogal in de maandelijkse lasten.
Maar dat hoeft geen probleem te zijn, als je afspreekt dat je kind de stijging in premie over die termijn gewoon zelf dokt. Lijkt me niet meer dan logisch. Je kind maakt brokken, dus draait voor de kosten op als jouw verzekering daardoor stijgt. Kan hij dat eventueel niet betalen, verzekerd hij de auto maar lekker op zijn/haar eigen naam. :)

Aannames zijn fataal.

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn Citroen AX 1.1i ('93) heeft in (ong) één jaar over 11358km €1841,77 gekost ofwel €0,16/km.

Heb zelf ook een OV maar ik heb zo'n verschrikkelijke hekel aan OV dat ik er vrijwel nooit gebruik van maak. Als het kon zou ik graag geld krijgen ipv een OV.

[ Voor 46% gewijzigd door THIJZEL op 27-10-2006 16:25 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:56
Een andere optie is misschien een belasting vrije VW Golf Diesel en dan verzekeren als oldtimer op je ouders naam. Voordeel --> wegenbelasting = € 0,00 per jaar en WA verzekering = +/- € 75,00 per jaar.
Je mag "officieel" dan maar 7500 kilometer per jaar rijden 8)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:35:
Een andere optie is misschien een belasting vrije VW Golf Diesel en dan verzekeren als oldtimer op je ouders naam. Voordeel --> wegenbelasting = € 0,00 per jaar en WA verzekering = +/- € 75,00 per jaar.
En je ouders moeten een primair vervoermiddel (aantoonbaar) hebben. En een vw golf kost je zeker 1000 euro of meer per jaar aan onderhoud (rij zelf een golf uit '90), tenzij je een donorauto voor erbij neemt :P

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 27-10-2006 16:53 ]

• Magicw00b
  • Laatst online: 11:12
De meeste verkeringen hebben tegenwoordig een no-claim garantie, overigens geldt de noclaim niet per persoon maar per verzekerd voertuig.

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat vind ik net zo'n kortzichtige oplossing als verzekeren op je ouders' naam _zonder_ te melden dat jij de hoofdbestuurder bent. Allemaal leuk en aardig dat je verzekeringspremie betaalt, maar als ze erachter komen dat je > 7500 km per jaar rijdt of dat niet je ouders maar jij in de auto rijdt is de kans groot dat je ineens niet verzekerd bent.

Als je een ongeluk krijgt en je hebt al 10k km gereden dat jaar, ben je flink de lul, geloof me. Dat gaat de verzekering dan aangrijpen als reden om niet uit te keren, erg lullig als jij net iemand voor z'n leven invalide hebt gereden :Z

Als je minder dan 7500 km per jaar rijdt (wat opzich al best wat is als je er niet mee naar werk of school hoeft), is er niks mis mee uiteraard.

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat je ook kan doen is een auto leasen via een luxemburgs bedrijf, belastingvrij goedkope verzekering enzo :) Dan rijd je in een nieuwe golf voor v.a. 200 euro per maand incl. Enig optisch nadeel is dat je op luxemburgs kenteken rijdt;

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 19:27
En dat je een HELE grote zak geld (minimaal de BPM, volgens mij zelfs meer) naar de belastingdienst kan gaan dragen zodra ze erachter komen dat je 50% van je tijd of meer in NL zit (en als je in je eigen gemeente staat ingeschreven dan lukt dat al vrij snel :P )...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Belastingvrij wel ja, maar om olditmer te kunnen verzekeren op jouw naam moet je bij de meeste 24 jaar of ouder zijn en tenminste 1 "primaire" auto op je verblijfsadres hebben... Het maakt daarbij niet uit of jij of je ouders eigenaar zijn van die primaire auto. Anders betaal je weliswar niet meer voor de waarde van je auto, maar wel voor je leeftijdsrisico... (ongeveer 30 per maand)
bij een oldtimer is het overigens redelijk makkelijk frauderen hoor, gewoon bij ongeveer 7000 km/jr de km-tellerkabel lostrekken en rustig doortuffen. Moet je alleen wel op gevoel op je snelheid letten.

• Stefke
Nog afgezien van het feit dat een sneue ouwe Golf diesel waarschijnlijk niet als oldtimer gezien wordt en dus ook niet als zodanig te verzekeren is.
Echte oldtimer-verzekeringen gelden pas vanaf 25 jaar en ouder (leeftijd voertuig) of je moet voor youngtimer-verzekeringen gaan (maar dan nog niet voor een Golfje)

• P.B.
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 18:23:
En dat je een HELE grote zak geld (minimaal de BPM, volgens mij zelfs meer) naar de belastingdienst kan gaan dragen zodra ze erachter komen dat je 50% van je tijd of meer in NL zit (en als je in je eigen gemeente staat ingeschreven dan lukt dat al vrij snel :P )...
Ik heb het even nagekeken, het kon wel, legaal, maar er is op 16 oktober een wet ingevoerd die de hele constructie verbiedt. Jammer maar helaas dus :P

• Grrrrrene
  • Niet online
Waarom zou je je km-teller kabel lostrekken? Als je wil frauderen draai je gewoon je km teller terug 8)7 Heb ik met mijn Corolla ook gedaan, maar dan de andere kant op ;) Van 142k naar 165k omdat ik een nieuwe tellerunit heb gekocht.

• _JGC_
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 20:03:
[...]

Zolang de aanschaf van een nieuwe auto veel duurder is dan het rendement dat je hebt op je huidige auto inclusief de jaarlijkse reparatiekosten (die velen hier maar liefst op 500-1000 euro hebben gezet) is het niet interessant een auto te vervangen. remmen, riempjes, filtertjes en bandjes zijn regulier onderhoud, dus die heb je bij iedere auto te vervangen. Hoezen, wiellagers en ruitenwissers in mindere mate maar dat is zo ongeveer alles waar je barrel op afgekeurd kan worden. Als alles goed vastzit, niet rot is en je auto goed functioneert kom je er makkelijk mee door de APK. Het wordt wat lastiger als je koppeling, krukaslagers of koppakking de geest geeft... Dat kost je vaak 1000 euro en dan hebben ze er alleen naar gekeken...
In jouw geval heb je er al zoveel ingestopt en aan gedaan dat je wel weten zult wanneer iets weer vervangen moet worden, daar kun je je investeringen weer op afstemmen... Dat blijft nou eenmaal altijd terugkomen als je een auto hebt...

Mijn 406 heeft nu bijna 295k gedaan. Ik weet dat er zo'n 300 euro reparatiekosten aan zitten te komen aan de achteras (nieuwe wiellagers en nieuwe remcylinders, repareren doen we zelf).
De auto komt verder zeker wel door de APK in januari. Ik ga dus niet uit angst bij voorbaat een nieuwe auto kopen, mocht ie onverhoopt afgekeurd worden op een gescheurde hoes of zo dan laat ik em wel herkeuren een maand later als die hoes van 15 euro vervangen is. Simpel zat.

By the way: ik wil niet gaan roepen dat je niet een nieuwe auto mag kopen, das ieder voor zich!
Sommige mensen hoor ik heel makkelijk zeggen dat hun auto op is (bij 150k, yeah right) en dat er dus maar een nieuwe moet komen... ik wil er alleen mee zeggen dat reparaties en onderhoud ook rendabel kunnen zijn in het verhaal "auto bezitten".
Feit is dat mijn bak 100.000 meer dan de jouwe op de teller heeft staan als ik van plan ben dat ding weg te doen. Op zich rijdt ie nu goed, zal ie over 20.000km ook nog wel doen, maar die bak wordt minder: motor maakt meer herrie dan normaal voor dit model, blikwerk rot hier en daar wat weg, in de motorkap is het ook een grote roestbende. Het punt is dat ik geen zin heb om een 4-tal nieuwe banden en een distributieriem ga aanschaffen voor een stuk blik die die onderdelen niet meer uit gaat zitten als ik er zo mee doorrijd: ik rijd elke dag 200km, waarvan 120km snelweg is.
Op zich rijdt die kar nog best lekker, dat ding zit als gegoten, rijdt goed en heeft stuurbekrachtiging, wat wil je nog meer? Het ding heeft me ook nog nooit laten staan, enige wat ik tot nu toe gehad heb was een gloeizekering die eruit lag in de zomer -> niet starten, 2 gloeiers die kapot waren in combinatie met kapotte temperatuurzender in de winter -> beetje doorstarten en hele straat zwart
Maand terug werd het raam lui tijdens de vakantie in Zweden, is ook een nieuwe ingekomen (WA+ op auto met pechhulpdekking bij de reisverzekering... blijkt dat ik die laatste niet nodig had in scandinavie).
Volgende week een bak schone olie erin, maar eens vragen bij de garage wat ze ervan denken. Als ze denken dat ie nog 100.000 extra kan rijden op de manier waarop ik dat ding gebruik, dan is er nog best een mogelijkheid dat ie een nieuwe set banden en een riem krijgt.

Wat betreft mensen die op 150.000km de auto wegdoen omdat ie teveel kilometers heeft: dat is puur economisch, boven de 150.000km is een auto "oud" en "versleten" en hebben veel mensen zoiets van "laat maar staan". De auto die ik rijd heb ik destijds gekocht met (30)6.000km op de teller, klokje was net over de kop geweest.

Al met al dit er al aan uitgegeven:
- aanschaf: 1000
- reparatie+APK direct bij aanschaf: 700
- accu: 125 (in noorwegen zijn die 2x zo duur als hier :X)
- gloeispiralen + temperatuurzender: 100
- koppelingsplaten: 200
- tweede APK, startmotor, wiellager: 250
- 2x spanrol multiriem, dit ding vreet ze, binnen 20.000km piepen ze weer: 50 (2e was garantie)
- 2 lekke remcylinders, remschoenset: 75
- 3e APK: banden, wiellager, schokbrekers achter, remslangen voor: 600
- raam passagierskant: 225 (ligt nog bij verzekering)

Al met al veel gerepareerd aan dat ding, ik zeg dan ook nog wel eens lachwekkend: "Alleen de motor is nog origineel", waarop ze in die garage dan zeggen: "SSSSST! niet te hard zeggen!".

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

edit:
Niet gezien dat het topic meerdere pagina's heeft

[ Voor 133% gewijzigd door Marzman op 28-10-2006 07:35 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Grrrrrene schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 00:00:
Waarom zou je je km-teller kabel lostrekken? Als je wil frauderen draai je gewoon je km teller terug 8)7 Heb ik met mijn Corolla ook gedaan, maar dan de andere kant op ;) Van 142k naar 165k omdat ik een nieuwe tellerunit heb gekocht.
Dat kost me minder moeite dan een half uur een tellertje doordraaien...
_JGC_ schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 02:48:
[...]

Feit is dat mijn bak 100.000 meer dan de jouwe op de teller heeft staan als ik van plan ben dat ding weg te doen. Op zich rijdt ie nu goed, zal ie over 20.000km ook nog wel doen, maar die bak wordt minder: motor maakt meer herrie dan normaal voor dit model, blikwerk rot hier en daar wat weg, in de motorkap is het ook een grote roestbende. Het punt is dat ik geen zin heb om een 4-tal nieuwe banden en een distributieriem ga aanschaffen voor een stuk blik die die onderdelen niet meer uit gaat zitten als ik er zo mee doorrijd: ik rijd elke dag 200km, waarvan 120km snelweg is.
Op zich rijdt die kar nog best lekker, dat ding zit als gegoten, rijdt goed en heeft stuurbekrachtiging, wat wil je nog meer? Het ding heeft me ook nog nooit laten staan, enige wat ik tot nu toe gehad heb was een gloeizekering die eruit lag in de zomer -> niet starten, 2 gloeiers die kapot waren in combinatie met kapotte temperatuurzender in de winter -> beetje doorstarten en hele straat zwart
Maand terug werd het raam lui tijdens de vakantie in Zweden, is ook een nieuwe ingekomen (WA+ op auto met pechhulpdekking bij de reisverzekering... blijkt dat ik die laatste niet nodig had in scandinavie).
Volgende week een bak schone olie erin, maar eens vragen bij de garage wat ze ervan denken. Als ze denken dat ie nog 100.000 extra kan rijden op de manier waarop ik dat ding gebruik, dan is er nog best een mogelijkheid dat ie een nieuwe set banden en een riem krijgt.

Wat betreft mensen die op 150.000km de auto wegdoen omdat ie teveel kilometers heeft: dat is puur economisch, boven de 150.000km is een auto "oud" en "versleten" en hebben veel mensen zoiets van "laat maar staan". De auto die ik rijd heb ik destijds gekocht met (30)6.000km op de teller, klokje was net over de kop geweest.

Al met al dit er al aan uitgegeven:
- aanschaf: 1000
- reparatie+APK direct bij aanschaf: 700
- accu: 125 (in noorwegen zijn die 2x zo duur als hier :X)
- gloeispiralen + temperatuurzender: 100
- koppelingsplaten: 200
- tweede APK, startmotor, wiellager: 250
- 2x spanrol multiriem, dit ding vreet ze, binnen 20.000km piepen ze weer: 50 (2e was garantie)
- 2 lekke remcylinders, remschoenset: 75
- 3e APK: banden, wiellager, schokbrekers achter, remslangen voor: 600
- raam passagierskant: 225 (ligt nog bij verzekering)

Al met al veel gerepareerd aan dat ding, ik zeg dan ook nog wel eens lachwekkend: "Alleen de motor is nog origineel", waarop ze in die garage dan zeggen: "SSSSST! niet te hard zeggen!".
Als jij em nog goed genoeg vindt om nog 40 tot 60k te doen (of 100k zoals je stelt) en je gebruikt em het meest op de snelwegen: dat red je wel hoor. De motor en je versnellingsbak verslijten daar niet van.

• _JGC_
Die slijten er idd niet van, want dat zijn ze al :P
Aan de andere kant vraag ik me ook af of het nog zin heeft om een andere bak te kopen, ik wil over anderhalf jaar emigreren naar Noorwegen of Zweden, zit je dan met een auto die je toch niet mee gaat nemen. In Noorwegen ga ik sowieso niet een auto nodig hebben, aangezien ik daar gewoon op fietsafstand van mijn werk ga wonen in dat geval. Heb daar destijds mijn stage gedaan, met deze auto erheen geweest, toen we dat ding voor het eerst eens nuttig gingen gebruiken kregen we dat ding niet meer aan de praat: accu was verrot. Om nou elk weekend ff je auto uit te laten voor een ritje van 20km is ook weer zoiets wat totaal geen nut heeft anders dan de accu opgeladen te houden :X

Verwijderd

In dat geval weegt volgens mij de investering in een nieuwe auto sowieso niet op tegen het rijdend houden van je huidige.
Tenzij je je auto toch mee wilt nemen en daar laat omzetten op Noors of Zweeds kenteken. Als je dan met een Volvo of een Saab aan komt zetten maak je wel gelijk een goede beurt daar ;).

• JT

JT

VETAK y0

Buiten het feit om dat je niet in een keer al je no-claim kwijt bent, kan het ook anders: de auto verzekeren op naam van je ouders ZONDER de no-claim van je ouders. Kan je ook niks verliezen :)

Ecodan warmtepomp

• Khaine
  • Laatst online: 10:02

Khaine

Python liefhebber

Mocht je nog altijd op zoek zijn, dan kan ik je mijn bevinding wel posten :)

Auto : Suzuki Swift 1.3 GS , bouwjaar 1992
Aanschafprijs : 950 euro inc. APK / winterbanden-setje gebruikt

Maandelijkse uitgaven:
WB : 12/maand , 35/kwartaal
Verz: 32/maand WA+ (2 schadevrije jaren)
Benz: +/- 60 euro/maand.

Verbruik buiten bebouwde kom : 1:20 is haalbaar, maar 1 op 18 is realistischer.
Verbruik binnen bebouwde kom: 1:15 is haalbaar, maar 1 op 12 is realistischer.

Reparaties: Dat ligt er aan. Ik heb zelf een lampje gekocht, en 1 wiel was niet helemaal 100 meer, maar voor de rest kan het bakje ermee door. Luxe bestaat niet, de enige optie is een (soms lekkend) dakraampje, en 120 is goed mogelijk, maar niet binnen de 18 seconden :). Afgezien daarvan vind ik het meer dan ideaal hoor. Voor mij goedkoop zat, en ik ben nog (officieel dan) student, dus meer heb ik niet nodig.

Langere afstanden doe ik er ook zat mee. Retourtjes zwolle / nijmegen / eindhoven / Utrecht e.d. zijn geen probleem.

Ik kan em je aanraden als starters-auto, ook al blijft het een dure hobby. Als je een handige jongen in de buurt kent, dan zijn reparaties aan dit bakje ook zo gedaan. En voor onderdelen hoef je helemaal niet wakker te liggen :).

Voor meer info over swifts kun je denk ik het beste Dreeke een DM sturen, die had er geloof ik nog een paar :) .

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:54
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 20:40:
Waarom rekent iedereen in absolute getallen? Het is beter om de kosten per kilometer te berekenen op basis van reëele cijfers. Mijn 406 kost me nu zo'n € 0,16/km en mijn Land Rover € 0,12/km. Echter ga ik het komende jaar weer veel meer kilometers maken met de 406 en dan zakt de kilometerprijs naar € 0,11/km... Als je zo alles doorrekent op basis van de te verwachten kilometers op jaarbasis, dan zul je zien dat die €65 per maand aan verzekering vaak niet het meest kostbare is...

En zo rijd je dus een grote comfortabele en meestal veiligere auto op diesel voor een lager bedrag per kilometer dan misschien dat gebakje dat op benzine loopt.
Ik vraag me af hoe jij bovenstaande voor elkaar krijgt.

Heb nu van twee auto;s eea bijgehouden:
-Aanschaf + afschrijving
-Verzekering
-Belasting
-Brandstof
-Onderdelen/reparaties
-ANWB lidmaatschap

Met mijn oude peugeot 306 xt 1.6 benzine kwam ik uit op 24 cent per km.

Ik heb nu een Nissan Almera Diesel en ben ongeveer 26 cent per km kwijt.

Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar.

• Rejgun
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Omdat de meeste mensen geen rekening houden met de afschrijving van en auto.

Audi: Vorsprung durch Technik

Verwijderd

Als je echt serieus een auto wilt, moet je het denk ik gewoon maar doen en zelf ondervinden. Een lichte kleine oudere auto is altijd goedkoper dan een racemonster en waarschijnlijk wel redelijk betaalbaar met een gemiddelde bijbaan. Vraag is of je het nodig hebt. Zoniet doe je het echt voor het hebben en rijden van een auto voor de fun en meestal betekent dat ook dat je niet voor de meest zuinige en lichtste wagen gaat. Ik heb eigelijk ook geen auto nodig, maar ik ga er toch binnekort één kopen, puur omdat ik dat zelf wil, omdat ik er plezier aan beleef. Mocht het heel veel duurder worden p.m. dan wat ik verwacht, heb ik dat zelf aan den lijve ondervonden en kan ik 'm altijd nog verkopen. Kost je misschien wel wat geld, maar dan heb je ook een wijze les geleerd :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Rejgun schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:38:
Wat ook volkomen terecht is bij je eerste autootje van < 3k euro. Sterker nog: ik kan mijn auto nu verkopen voor meer dan wat ik ervoor betaald heb, als ik zo rondkijk naar de verkoopprijzen op internet. Afschrijving geldt vooral voor nieuwere auto's met een prijs > 5k euro, daaronder is de staat van de auto veel belangrijker dan de leeftijd. Ik zie afgeragde Civicjes die olie lekken met nog geen 80k op de teller en er staan ook Starletjes en Swiftjes met > 200k op de teller die in prima staat zijn en nog zo een ton verder kunnen waarschijnlijk.

• Roenie
  • Niet online
Wanneer je spaargeld hebt voor je auto dan kun je voor het rijden ervan de afschijving sowieso buiten beschouwing laten. Wanneer je een andere auto wilt heb je echter geen geld opzij gelegd.

• wmeester
  • Laatst online: 10:54
Roenie schreef op donderdag 02 november 2006 @ 08:14:
Wanneer je spaargeld hebt voor je auto dan kun je voor het rijden ervan de afschijving sowieso buiten beschouwing laten. Wanneer je een andere auto wilt heb je echter geen geld opzij gelegd.
Ik beschouw mijn afschrijving dan ook als spaarpot. (iedere maand 100 euro sparen)
Je kan het ook andersom doen, lening aangaan en 100 euro per maand aflossen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nou.. heb dit topic beetje doorgespit

In 't kort: de komende paar jaren kan ik een auto (als ik al rijbewijs had) wel vergeten.
'k heb namelijk alléén studieF wat dus echt niet genoeg is.(zeker niet met die lesgeld termijnen)

En rijden in auto van pa of ma: mams heeft der geen (ook geen rijbewijs) en paps woont 15-20 km verderop, dat is dus ook niet wat.

Maar nou zit ik mij eigenlijk iets af te vragen: wat is nou voordeliger: een oude auto (<1975 geen wegenbelasting toch?) of een wat recentere?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 02-11-2006 16:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Aan het rijden van een klassieker zitten ook kosten verbonden.
Je hebt dan geen wegenbelasting, maar het benzineverbruik is meestal hoger.
Ook is het onderhoud erg duur, vooral omdat de meeste onderdelen moeilijk te verkrijgen zijn.
Maar het is moeilijk om te zeggen of een klassieker duurder is, want dat hangt van de staat van de klassieker af en van het aantal kilometers dat je maakt.
Op de verzekering zul jij niet erg veel besparen omdat je een klassieker pas echt als klassieker kunt verzekeren (+/- € 100,- / jaar) wanneer het de 2e auto is. En dat geldt voor jouw dus niet.

En je hoeft geen wegenbelasting meer te betalen als de auto 25 jaar is. Dus dan zou je nu een auto van voor november 1981 moeten zoeken.

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 10:56
bartgrefte schreef op donderdag 02 november 2006 @ 16:20:
nou.. heb dit topic beetje doorgespit

In 't kort: de komende paar jaren kan ik een auto (als ik al rijbewijs had) wel vergeten.
'k heb namelijk alléén studieF wat dus echt niet genoeg is.(zeker niet met die lesgeld termijnen)

En rijden in auto van pa of ma: mams heeft der geen (ook geen rijbewijs) en paps woont 15-20 km verderop, dat is dus ook niet wat.

Maar nou zit ik mij eigenlijk iets af te vragen: wat is nou voordeliger: een oude auto (<1975 geen wegenbelasting toch?) of een wat recentere?
Ik ben ook bezig met een OLDTIMER ;)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De gebruiker heeft geen toegang tot dit forum
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)

why not?

maar stel, ik ga voor me rijbewijs en haal em. wat raden jullie mij dan aan als ik een auto wil (als 't maar rijd is het best) waarmee ik met me studieF genoeg aan heb vooor de "vaste lasten"?

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 02-11-2006 22:56 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:09

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

bartgrefte schreef op donderdag 02 november 2006 @ 22:55:
[...]

De gebruiker heeft geen toegang tot dit forum
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)

why not?
offtopic:
Je hebt geen HK access?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SayWhatAgain! schreef op donderdag 02 november 2006 @ 23:06:
[...]

offtopic:
Je hebt geen HK access?
blijkbaar niet :? kan me overigens niet herinneren daar ooit toegang tot hebben gehad

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 02-11-2006 23:11 ]

Oscar Wilde

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

bartgrefte schreef op donderdag 02 november 2006 @ 23:10:
[...]

blijkbaar niet :? kan me overigens niet herinneren daar ooit toegang tot hebben gehad
vraag eens toegang:
Voorwaarden aanvragen HK toegang

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Ik lach me rot als ik die kosten allemaal lees....
Ik heb een 15 jaar oude motorfiets, ben zelf 22 en heb 0 schadevrije jaren.

Aanschaf 1200 euro (+ 1300 motorrijbewijs + 210 pak + 120 handschoenen (zomer en winter) + 30 laarzen + 40helm + binnenkort 300 euro voor een goede nieuwe helm)
Reparaties/achterstallig onderhoud in deze eerste twee maanden: ongeveer 550 euro.
Denk zelf dat komend jaar onderhoud veel lager zal liggen. Heb bijvoorbeeld een grote beurt laten doen a 350 E inclusief kleppen stellen enzo en dat hoeft pas weer over 20.000km ofzo.

Belasting: 60/jr = 5/mnd
Verzekering = 13/mnd

Vaste lasten: 18/mnd
Hij rijdt ongeveer 1:17 tot 1:19, afhankelijk van mn rechterhand dus valt ook mee _/-\o_

Hmm
Heb wel in deze eerste twee maanden 3000km gereden, dat is ongeveer 110 E/mnd aan benzine, maar dat was ook nieuwigheid 8) Zeker met de winter op komst zal ik geen 18.000km/jr halen.

En het leukste is dat ik een Porsche van 100.000 er vierkant uit trek bij een stoplicht (nee niet meer op de snelweg nee.. maar dat is toch saai :P ) en dat terwijl mn motor nog niet bepaald optimaal loopt nu :D

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 00:36 ]

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Ga maar eens veel rijden met een motor, dan is dat dus niet meer goedkoop kan ik je uit ervaring vertellen (goed een 250je ofzo, dat is goedkoop).
Om stil te laten staan is een motor ideaal, moet ie dan weer rijden dan wordt het een ander verhaal.

leeg

Verwijderd

4x2 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 00:41:
Ga maar eens veel rijden met een motor, dan is dat dus niet meer goedkoop kan ik je uit ervaring vertellen (goed een 250je ofzo, dat is goedkoop).
Om stil te laten staan is een motor ideaal, moet ie dan weer rijden dan wordt het een ander verhaal.
Ja, als je veel rijdt breekt het onderhoud je op.. beurtjes, banden (10-20.000km al nieuwe set a >300 Euro!!), kettinkje+tandwielen

Verwijderd

bartgrefte schreef op donderdag 02 november 2006 @ 16:20:

Wat heeft een termijl nu te maken met je bestedingsruimte?
Stel dat je lesgeld 1500 euro is, dan maakt het toch geen zak uit of je 1*1500, 3*500 of 10*150 betaalt, of ben ik nu gek?

En als het niet genoeg is, koop je gewoon geen auto, dat is toch niet zo moeilijk dacht ik?

• Grrrrrene
  • Niet online
Ga anders werken ofzo, je hoeft maar een avond of 2 per week te werken om een auto te kunnen betalen. Dat je van je stufi niet rondkomt is vrij logisch :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 03:16:
[...]

Wat heeft een termijl nu te maken met je bestedingsruimte?
Stel dat je lesgeld 1500 euro is, dan maakt het toch geen zak uit of je 1*1500, 3*500 of 10*150 betaalt, of ben ik nu gek?

En als het niet genoeg is, koop je gewoon geen auto, dat is toch niet zo moeilijk dacht ik?
daarmee bedoel ik dat ik, (stuk of 5 maanden per jaar), al zeker de helft van de studief kwijt ben vanwege het lesgeld... dan hou ik dus zeker niet genoeg over voor al die kosten voor een auto

Oscar Wilde

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik neem aan dat je de auto pas koopt als je je rijbewijs hebt (kan trouwens ook niet, maar dat terzijde), dus dat lesgeld is dan geen issue meer toch?

[ Voor 16% gewijzigd door Grrrrrene op 03-11-2006 21:59 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Grrrrrene schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 21:59:
Ik neem aan dat je de auto pas koopt als je je rijbewijs hebt (kan trouwens ook niet, maar dat terzijde), dus dat lesgeld is dan geen issue meer toch?
lesgeld blijft issue daar dat elk jaar terugkomt, en ik ben nog lang nie klaar met studeren.... sterker nog, net maandje of 2 begonnen met ict bol3.
en heb bijna 4k€ schuld ondertussen door die studief lening, maar dat even terzijde

rijbewijs ga ik pas mee beginnen, heb em dus nog niet ;) , als ik zeker weet dat het nut heeft, lees: als ik een auto (wat voor een dan ook) kan betalen. (alleen naar de maandelijkse kosten kijkend)

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 03-11-2006 22:19 ]

Oscar Wilde

• Grrrrrene
  • Niet online
Oh, zulk lesgeld, nevermind dan. Ik dacht dat je je lesgeld voor rijlessen bedoelde, aangezien je het over 5 maanden in een jaar had, studeren is doorgaans 10 maanden/jaar. Naja, dat gaat offtopic :)

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 15:04

RSP

Wow, dit topic kan ik goed gebruiken. Ik zal m´n situatie ook ´ns uitleggen, ben benieuwd wat mensen te vertellen hebben. Ik ben 22 jaar en ga samen met m'n vriendin waarschijnlijk een Golfje kopen. Ik ben zelf net afgestudeerd en kan me nog niet veel veroorloven, maar de kosten van een auto moeten toch wel op te hoesten zijn. Ik ben echter ook niet gek, en wil mezelf wel op een aangename manier verzekeren. Ik lees hier van mensen die aan hun maatschappij hebben gemeld dat zij de auto op naam van hun ouders hebben gezet, en zodoende de lage premie ontvangen, terwijl ze wél een no-claim opbouwen. Verzeker je dan de auto op naam van je ouder, met jezelf als eerste bestuurder? of beide op naam van je ouder? Daarnaast zou ik graag weten bij welke maatschappij je zit, ik ben gaan zoeken en vaak komt Fortis ASR goed uit de bus, zowel qua premie als qua service.

Ik ben woonachtig in Leeuwarden, niet bepaald een lokatie met een verhoogd risico tot diefstal, tenminste niet ten opzichte van andere steden in Friesland. Morgen ga ik voor 't eerst proefritjes maken, dus ik ben echt helemaal enthousiast. Ik hoor graag van mensen met een soortgelijke situatie als de mijne!

edit; ik heb overigens 4 jaar m'n rijbewijs en heb nog niet eerder een auto verzekering afgesloten. m'n vrijwel hetzelfde, 22jr, 3 jaar d'r rijbewijs.

[ Voor 6% gewijzigd door RSP op 03-11-2006 23:58 ]

Verwijderd

auto kopen, kenteken op je ouders naam zetten, verzekering op je ouders naam zetten, aangeven dat je zelf hoofdbestuurder bent. simpel als dat.

Hun premie, jou no-claim.

• RSP

RSP

Maar wanneer ik bij een verzekering vergelijk-site (independer.nl bijvoorbeeld) aangeef dat ik de hoofdbestuurder ben, is de premie een stuk hoger dan wanneer een van m'n ouders de hoofdbestuurder is?

Verwijderd

true, maar nog steeds een stuk lager dan hij bijvoorbeeld volledig op jou naam staat.

• Security

Security

it's just me

Nadat ik dit allemaal gelezen heb, besluit ik nog even te wachten met de aanschaf van een auto.
Ik heb net een huis gekocht en dat zal ook nog voledig ingericht moeten worden.
Thanks for the info !
Ik spaar nog even door ;-)

• RSP

RSP

Ik heb ook de knoop doorgehakt, en ben nu eigenaar van 'n mooie Golf III uit 1994 :D

Verwijderd

wmeester schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 15:44:
[...]

Ik vraag me af hoe jij bovenstaande voor elkaar krijgt.

Heb nu van twee auto;s eea bijgehouden:
-Aanschaf + afschrijving
-Verzekering
-Belasting
-Brandstof
-Onderdelen/reparaties
-ANWB lidmaatschap

Met mijn oude peugeot 306 xt 1.6 benzine kwam ik uit op 24 cent per km.

Ik heb nu een Nissan Almera Diesel en ben ongeveer 26 cent per km kwijt.

Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar.
Hierom:
Als eerste een auto die allang afgeschreven is nog verder afschrijven lijkt me not done. Anders zou ik de kosten van aanschaf minus de huidige waarde over de inmiddels gereden km's moeten uitstrijken wat me zo uit het hoofd voor de 406 een schamel 0,015 euro per kilometer meer kost en voor de 109 -0,03 Euro minder. De Land Rover wordt met elke euro die ik erin stop 2 euro meer waard :D. Zegt genoeg over de aanschafprijs en huidige waarde, me dunkt? Ik verwaarloos de afschrijving omdat dit geld allang is uitgegeven en nooit meer terugkomt... De Land Rover is een oldtimer en dus een verhaal apart.

Ten tweede schrijf ik de kosten over iets meer dan 20k km per jaar. Het minste jaar tot nog toe was 28k maar _gemiddeld_ is het 42k per jaar, en dit kilometrage neemt weer toe op het moment, omdat ik voor mijn werk weer veel meer rijd. Vergelijken met jouw situatie is dus alleen mogelijk als ik ook van 20k km/jaar uitga. En ja, dan kost mijn 406 me ca. 23ct/km (heb zo'n handig telstaatje in excel gemaakt, 1 cijfertje veranderen geeft me direct inzicht hoe duur mijn auto is...
Ik neem overigens wel een post op voor onderhoud, waar ik meestal *afkloppen* op overhoud.

Als je wilt autorijden op basis van "betalen-per-kilometer" dan kun je het beste een oldtimertje uitzoeken. Hou rekening met hogere onderhoudskosten, maar als je de auto in goede staat hebt en onderhoudt, dan vallen de onvoorziene kosten wel mee. Als ie stil staat, kost ie niks laten we dan maar zeggen. Verzekering is niet zo heel duur, als je auto niks waard is. Meestal betaal je dan praktisch alleen voor leeftijdsdiscr.. eeeh -risico. ;)

• KatirZan
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Aangezien de topictitel veranderd is sinds de laatste keer dat ik gekeken heb (lijkt me tenminste, want ik kan me iets anders herinneren....) ben ik eens na gaan rekenen wat ik eigenlijk zelf kwijt ben voor mijn bakkie....

Opzich wel grappig om te weten :

Volkswagen Scirocco GTX 16v
1.8i 102kW/139pk
Bouwjaar 1986
Ingevoerd : 1994
Wegenbelasting : 54 euro per 3 maanden
Verzekering : WA beperkt casco : 34 euro per maand
Schade inzittende verzekering : 40 euro per jaar (is beter dan ongevallen inzittende)
Verbruik : 1 op 8~10 in de stad/ 1 op 11~14 op de snelweg, nagenoeg de versnelling en snelheid

Kosten benzine (euro 95) : € 1,271
Inhoud tank : 55 liter

Kosten volle tank (met huidige prijzen) afgerond op 2 decimalen : € 69,91

Gemiddelde kilometers per tank rekening houdend met 5 liter over in de tank :
520 kilometer : gemiddeld 1 op 12

Kilometers per maand : 900km gemiddeld

900/520 = 1,73

1,73* 69.91 = € 120,94 aan benzinekosten per maand. (verschilt vaak, maar is gemiddeld).

Totale kosten (bijna) oldtimer :

(54*4/12)+34+(40/12)+120.94 = 176,27 per maand aan standaard autokosten.

Onderhoud = 35 euro per jaar voor Keuring. 1 keer per jaar kleine beurt (70 euro aan onderdelen, doe het zelf) en 1 keer in de 2 jaar een grote beurt (alles zelf, behalve dis.riem a 140 euro inc. loon en 80 euro voor de rest).

Gemiddeld per jaar aan onderhoud : 215€

Onvoorziende uitgaves : geen, alles is voorzien ;) Auto is in (bijna) nieuwstaat ondertussen.

Kosten per maand inc. onderhoud : (215/12)+176.27 = 194,19€

Mijn bijna oldtimer kost mij, inclusief benzine, verzekeringen, mrb, onderhoud + keuringen : 194,19€

En dan durven mensen nog te beweren dat een combinatie van snelle auto's en oldtimers hardstikke duur is :P Valt dus wel mee :)

Om daarnaast de kosten van mijn vriendin haar auto er eens naast te gooien (versimpeld omdat ik dat al een keer had gedaan)

Fiat Seicento
Bouwjaar : 2001
Tank : 35 liter
Kilometers op volle tank : 480km (minus de 5 liter reserve)
Kosten verzekering : WA+ All Risk = 420 euro per kwartaal = 140 euro per maand
Kilometers per maand : 1200

35 liter = 44,49€ aan benzine

(1200/480)*44.49 = 111,23€ aan benzine per maand.

Onderhoud : jaarlijks kleine beurt bij apk (35 + 70 euro) 115,-- €
1 keer per 2 jaar grote beurt : 450 euro (inc. vervangen multiriem) = 225€ per jaar
Per maand aan onderhoud :
(115+225)/12 = 28,33

Totale kosten op maandbasis :
140+111.23+28.33 = € 279,56

En dit is puur en alleen omdat mijn vriendin niet wil dat ik de kleine en grote beurt aan haar auto mag doen, aangezien ze deze auto dealer onderhouden wil laten.

ps. : Editje : ik ben de mrb van mijn vriendin vergeten : komt dus nog 12 euro per maand bij ;)

Wat is er dan goedkoper?

Inderdaad, mijn oldtimer ;) ipv een nieuwe zuinige, onderhoudsvriendelijk auto ;)

Wabbawabbawabbawabba

• HaaZ
  • Laatst online: 13:01

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

En dan vergeet je de afschrijving volgens mij ook nog, wat het verschil waarschijnlijk alleen maar groter gaat maken?

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• KatirZan
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

HaaZ schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 15:58:
En dan vergeet je de afschrijving volgens mij ook nog, wat het verschil waarschijnlijk alleen maar groter gaat maken?
Een afschrijving op een motorvoertuig geldt voor 5 jaar, beide auto's zijn ouder dan 5 jaar.

Wabbawabbawabbawabba

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 00:10

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

KatirZan schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:07:
[...]

Een afschrijving op een motorvoertuig geldt voor 5 jaar, beide auto's zijn ouder dan 5 jaar.
Kan best, toch ben ik bang dat je meer vangt voor een Seicento uit 2001 dan een Scirroco uit 1986 als je er NU vanaf wil. Verder rijdt die fiat 25% meer kilometers en heeft een All Risk verzekering (waar meer kosten inzitten dan het onderhoud dat je schetst). Geen appels met peren vergelijken.

Laat maar.. .

• Roenie
  • Niet online
[...]

Dat bepaal je toch zelf :?

• Grrrrrene
  • Niet online
KatirZan schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 15:47:

Wat is er dan goedkoper?

Inderdaad, mijn oldtimer ;) ipv een nieuwe zuinige, onderhoudsvriendelijk auto ;)
Dat is natuurlijk een heel oneerlijke vergelijking. Als jouw vriendin jou wel het onderhoud zou laten doen en ze net zoveel km/maand zou rijden als jij, zou het al behoorlijk schelen. Daarbij komt dat je haar auto ook WA zou moeten verzekeren om eerlijk te vergelijken.

Ik ben aan WA verzekering + wegenbelasting zo'n 60 euro/maand kwijt met no-claim garantie en dan heb ik nog niet eens de allergoedkoopste verzekeraar genomen, maar gewoon Interpolis via de Rabobank omdat ik dan pakketkorting krijg en zo amper duurder uit was dan de goedkoopste aanbieder. Bovendien heb je zo alles bij 1 bank geregeld, lekker handig qua polis en contact enzo.
[...]

Dus na 5 jaar wordt een auto ineens niks minder meer waard?

[ Voor 13% gewijzigd door Grrrrrene op 11-11-2006 11:31 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik zal ff mijn ervaringen posten, ik ben zelf 20 en student, dus heb niet veel geld maar wil wel een auto kopen.
Wat ik hebgedaan is een Daihatsu Cuore gekocht (net zoiets als een suzuki alto, maar dan luxer/mooier/beter, oa een 5-bak erin), 850cc 3-cilinder. Belasting is 9 euro per maand, verzekering is wat meer (staat op mijn eigen naam), namelijk 39 euro per maand. Ik had eerst op m'n pa's naam, maar ik heb een ongeluk gehad (niet eens mijn schuld vind ik, maar de verzekering vond van wel), dus moest 'ie op m'n eigen naam.
Verbruik ligt gemiddeld rond de 1:17 (ritje van arnhem naar westerbork liep 'ie 1:20 ruim).
Aanschaf was 900 euro. Ik heb niet meteen de goedkoopste gekocht, maar wat langer doorgezocht naar een iets duurdere maar toch wel een mooiere/betere. De mijne heeft toen ik 'm kocht, maar 72.000 gelopen, en had geen gebreken. Hij was verder zwart (lekker neutraal kleurtje, ik vind 't wel mooi).
't kost me dus echt vrij weinig. Binnenkort haalt m'n zusje t rijbewijs en betaald zij ook mee aan verzekering/belasting en kost het dus helemaal geen drol meer :9
Onderhoud van die dingen kost geen drol, het is japans, dus 't loopt altijd en gaat praktisch niet kapot. Enige wat ik heb moeten doen is de homokineet rubber vervangen (kostte 20 euro ofzo bij de velba, heb 't zelf gemonteerd, is een middagje werk) en later de radiator, die bleek te lekken (maar dat kan bij iedere auto gebeuren|), dat kostte volgens mij 50 euro (ook zelf gemonteerd).
Verder heb ik 'm natuurlijk wel lekker fout gemaakt, dobbelsteentjes aan de binnenspiegel :D uitlaatsiertstukje van de halfords 8) en een Magnat sub met losse 200 watt rms versterker in de kofferbak (paste echt nét, er kan niks meer bij :+ )

[ Voor 21% gewijzigd door -tom-562 op 11-11-2006 17:58 ]

Vaak bu'j te bang!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 13:15

tweakerbee

dus..?

Een gepimpte Cuore.. Pics! :P

Zelf heb ik anderhalf jaar geleden een Opel Astra (12 jaar oud inmiddels) voor ongeveer 2000 gekocht. Zat toen 53.000km op de teller. Alles bij elkaar kost dat ding zo'n 100 euro per maand, excl. reparaties/benzine. Meestal per maand ook nog zo'n 100 euro aan benzine in het ding, maar dat hangt natuurlijk af van de kilometers die je maakt. Afgelopen APK kostte 350 euro (kapotte uitlaat). Als je geen vast inkomen hebt, en niet structureel een paar honderd euro per maand over hebt is het niet haalbaar om een auto te rijden denk ik.

You can't have everything. Where would you put it?

• Tim
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Jullie hebben blijkbaar een andere definitie van goedkoop rijden dan ik :P

Heb zelf een oude Volvo (200 euro aanschaf, 90.000 km, 1981). Geen wegenbelasting, 300 euro per jaar aan verzekering (zonder schadevrije jaren, wel regiokorting), en als ik me een beetje inhoud en niet harder rij dan 100km/u dan rijd hij ook nog redelijk zuinig (3-traps automaat).

Okee, de aankoop was een beetje een gelukstreffer (via-via), maar een nette 25-jaar oude auto hoeft niet veel te kosten in aanschaf. Als je een leuk type koopt zijn ze ook nog wel redelijk waarde vast. "Nadeel" is dat je niet superhip rijd.

Overigens heb ik hem bij een lokale verzekeraar verzekerd, dit scheelde me zo'n 300 euro per jaar (bij de Rabobank/Interpolis, met pakketkorting zelfs)...

• Stefke
Wacht maar tot links en rechts het één en ander het gaat begeven...

(ja, dat komt vroeg of laat bij elke auto)

Ik had vroeger een Ford Fiesta, gekocht bij 40000km, geen problemen tot 90000km, daarna begon "de ellende" (ik zet het tussen haakjes omdat het er nou eenmaal bij hoort); radiator, dynamo, brandstofpomp etc etc vielen allemaal uit, dus na elke paar 1000km kreeg je toch lekker een leuke rekening.

Op zich niet erg, en ook niet vreemd, op een gegeven moment is zowat alles vervangen en kun je weer een hele tijd vooruit.

• Tim
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Tja, op het moment dat er iets kapot gaat (ehm.. verder kapot dan nu) is hij gewoon total loss.. Tot die tijd rij ik voor 30 euro per maand. En verdubbelt de waarde van mijn auto elke keer als ik tank :P
Pagina: 1 2 Laatste