Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto] Kosten autorijden.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 781 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik ben nu bezig met lessen en ik vroeg me af wat het in totaal zou kosten om een auto te rijden:

-Een lekker zuinig autotje
-verzekering
-belasting

Ik heb niet veel geld te besteden als 18 jarige, dus ik vroeg me af of het eigenlijk wel haalbaar is om een eigen auto te rijden.

En wat voor auto zou voor mijn wensen goed zijn?

-zuinig
-niet duur in onderhoud
-niet zo duur in belasting
-niet zo duur bij aankoop

Met die vragen loop ik al een tijdje in mijn hoofd en ik hoor van iedereen iets anders. Zelf denk ik dat het niet haalbaar is voor mij. Dus ik denk dat ik voorlopig als het kan af en toe in mijn vaders of moeders auto moet rijden.

Verwijderd

Je moet kijken of je die auto wel nodig hebt. Waarschijnlijk zit je nog op school (als je werkte had je genoeg geld gehad voor een auto) dus heb je een OV-kaart. Waarom zou je dan nog een auto willen?

En zoals je zelf zecht kun je eventueel de auto van je ouders lenen. Dus die enkele keer dat je em ECHT nodig hebt krijg je em waarschijnlijk voor niks mee.

Auto's kosten alleen maar geld.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 07:51 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik reken altijd:

Bekende bedragen:
- aanschaf
- belasting
- verzekering

Variabele bedragen:
- brandstof

anders:
- 1000 EUR per jaar onderhoud

Is het minder > goed jaar gehad
wordt het meer > slecht jaar gehad
:)

Laten we 'een' voorbeeld erachter zetten:

Bekende bedragen:
- aanschaf - €2000
- belasting - € 360
- verzekering - € 700

Variabele bedragen:
- brandstof - € 1750

anders:
- 1000 EUR per jaar onderhoud

totaal: € 5810
los van de aanschaf: € 320 per maand

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 16-01-2006 09:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:01
Verzekeren op je ouders naam, ongeveer 200euro verzekering. Voor 1500euro heb je wel een leuke auto. Kleine autos kosten niet meer als 300euro wegenbelasting per jaar. En onderhoud... sjah, aan die 1000euro kom ik persoonlijk nooit omdat ik onderdelen 2e hands koop, en veel zelf doe :)

Brandstof is wel een belangrijke factor, ik dacht maximaal 10k per jaar te gaan rijden. Maar na 7 maand zit ik daar al tegen aan ;)

XXXVI

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

darkdesign schreef op maandag 16 januari 2006 @ 07:21:
Ik ben nu bezig met lessen en ik vroeg me af wat het in totaal zou kosten om een auto te rijden:

-Een lekker zuinig autotje
-verzekering
-belasting

Ik heb niet veel geld te besteden als 18 jarige, dus ik vroeg me af of het eigenlijk wel haalbaar is om een eigen auto te rijden.

En wat voor auto zou voor mijn wensen goed zijn?

-zuinig
-niet duur in onderhoud
-niet zo duur in belasting
-niet zo duur bij aankoop

Met die vragen loop ik al een tijdje in mijn hoofd en ik hoor van iedereen iets anders. Zelf denk ik dat het niet haalbaar is voor mij. Dus ik denk dat ik voorlopig als het kan af en toe in mijn vaders of moeders auto moet rijden.
Ik zou gewoon gewoon in je ouders auto blijven rijden zolang ze er in trappen. (mijn ouders iig wel _/-\o_). Met het geld dat je overhoud kan je op vakantie, de kroeg in, games kopen..

Overigens gaat "-niet zo duur bij aankoop" en "-niet duur in onderhoud" lang niet altijd goed samen. Wanneer je koppeling er mee ophoud, je wagen niet door de APK komt of andere gebreken vertoont kan je wel eens vette pech hebben en of een dure reparatie betalen of je auto naar de sloop slepen. (tenzij je zelf een handige jongen bent).

Overigens rijd ik een Opel Astra van 13 jaar oud en is mij tot nu toe 100% meegevallen. Alleen jammer dat de koppakkingen waren verbrand toen ik 'm kocht, maar dat viel gelukkig onder de "garantie" en is gratis gerepareerd! :)

edit:

Auto's zijn voor mij altijd money-pits gebleken. Behalve die keer dat ik een lease auto had. Toen was het een money-pit voor de leasemaatschappij..

[ Voor 16% gewijzigd door Standeman op 16-01-2006 09:19 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 15:06
ik ben het volledig eens met mn bovenbuurman.. ik ben verwend, en heb een auto met verzekering gekregen.. tis een golf 4 TDI die 1 op 18 rijd.. moet de diesel sinds 1 maand zelf betalen.. reparaties gelukkig ook niet.. uhm.. om simpel te zijn.. een auto is duur. krijg je de kans om je ouders auto te lenen, pak die kans. spaar je geld voor later.. en koop geen auto van 500 euro.. en als je een goedkope koopt, laat em op de kosten van de verkoper ondersteboven keren om zeker te zijn dat hij goed werkt..

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 13:18

Flotter

Pelipper!

ephymerous schreef op maandag 16 januari 2006 @ 09:14:
Verzekeren op je ouders naam, ongeveer 200euro verzekering. [...]
Kijk daar wel mee uit, het kan flink misgaan heb ik gehoord. Zorg in ieder geval dat bekend is bij de verzekeringsmaatschappij dat jij de hoofdbestuurder bent, niet je ouders. Verder is het ook wel handig om uit te zoeken of je op een of andere manier zelf ook no-claim op kunt bouwen en mee kunt nemen als je later zelf je auto verzekert.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

BootVluchteling schreef op maandag 16 januari 2006 @ 09:24:
ik ben het volledig eens met mn bovenbuurman.. ik ben verwend, en heb een auto met verzekering gekregen.. tis een golf 4 TDI die 1 op 18 rijd.. moet de diesel sinds 1 maand zelf betalen.. reparaties gelukkig ook niet.. uhm.. om simpel te zijn.. een auto is duur. krijg je de kans om je ouders auto te lenen, pak die kans. spaar je geld voor later.. en koop geen auto van 500 euro.. en als je een goedkope koopt, laat em op de kosten van de verkoper ondersteboven keren om zeker te zijn dat hij goed werkt..
Mijn vriendin rijd al 2 jaar zonder problemen in een opel kadet van 500 euro. Dus dat zegt niet alles :)

(1x een rubbertje vervangen a 10 €)

Binnenkort zal wel de koppeling vervangen moeten worden. We moeten nog bedenken om 'm naar de sloop te rijden of er een nieuwe koppeling er in te laten zetten. Kost zo'n 400,- (maar daar koop je weer geen andere auto voor die zeer waarschijnlijk een jaar rijd).

• ephymerous
Standeman schreef op maandag 16 januari 2006 @ 10:41:
[...]

Mijn vriendin rijd al 2 jaar zonder problemen in een opel kadet van 500 euro. Dus dat zegt niet alles :)

(1x een rubbertje vervangen a 10 €)

Binnenkort zal wel de koppeling vervangen moeten worden. We moeten nog bedenken om 'm naar de sloop te rijden of er een nieuwe koppeling er in te laten zetten. Kost zo'n 400,- (maar daar koop je weer geen andere auto voor die zeer waarschijnlijk een jaar rijd).
Van zo'n oude astra is dat toch makkelijk thuis te doen? Beetje handige jongen erbij zoeken (die kent iedereen...)

Voor mn 155 kost materiaal ongeveer 100euro, en met een handig iemand ben je een paar uurtjes bezig. En niet eens een brug nodig :P

XXXVI

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

ephymerous schreef op maandag 16 januari 2006 @ 11:30:
[...]

Van zo'n oude astra is dat toch makkelijk thuis te doen? Beetje handige jongen erbij zoeken (die kent iedereen...)

Voor mn 155 kost materiaal ongeveer 100euro, en met een handig iemand ben je een paar uurtjes bezig. En niet eens een brug nodig :P
Ik ken dus geen handige jongens (helaas). En wat betreft auto's, daar ga ik echt niet aan sleutelen. Dikke kans dat ik het 1 en ander overhoud wanneer de alles weer in elkaar zit B) (Is met computers ook altijd zo)

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Grote vraag is: wat verdien je per maand ?

Ik heb 2 auto's, maar van mijn Peugeot uitgaande:

Aanschaf: 500 euro. (Geen gelul dat dat niks kan zijn, gewoon zeuren, ogen openhouden en niet naar van die 500 euro handelaren gaan)

WB/Verz. per maand: 40 euro tezamen.
Brandstof: variabel, voor mij zo'n 20 euro per maand.

Ik heb dat ding nu iets van 1,5/2 jaar ofzo en de enige kosten die ik eraan gehad heb waren een nieuwe (2e hands) uitlaat van 40 euro, en vorige week een dynamo (ook 2e hands) voor 35 euro. (Zelf vervangen allemaal)
Voor de APK is er 'n nieuwe aandrijfas opgekomen, á 180 euro geloof ik.

Over een jaar gezien dus zo'n 255 euro aan onderhoud, 480 aan vaste lasten en pakweg 250 aan brandstof.

Maakt dus een kleine 1000 euro per jaar, da's 1 zomermaand vakantiebaan! Of 2 a 3 maandjes bijbaan.

Valt mee toch ? :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hydraulik-Phunk schreef op maandag 16 januari 2006 @ 15:29:
Grote vraag is: wat verdien je per maand ?

Ik heb 2 auto's, maar van mijn Peugeot uitgaande:

Aanschaf: 500 euro. (Geen gelul dat dat niks kan zijn, gewoon zeuren, ogen openhouden en niet naar van die 500 euro handelaren gaan)

WB/Verz. per maand: 40 euro tezamen.

Ik heb dat ding nu iets van 1,5/2 jaar ofzo en de enige kosten die ik eraan gehad heb waren een nieuwe (2e hands) uitlaat van 40 euro, en vorige week een dynamo (ook 2e hands) voor 35 euro. (Zelf vervangen allemaal)
Voor de APK is er 'n nieuwe aandrijfas opgekomen, á 180 euro geloof ik.

Over een jaar gezien dus zo'n 255 euro aan onderhoud, 480 aan vaste lasten en pakweg 250 aan brandstof.

Maakt dus een kleine 1000 euro per jaar, da's 1 zomermaand vakantiebaan! Of 2 a 3 maandjes bijbaan.

Valt mee toch ? :)
Maar dat geluk verwacht ik niet te krijgen. Ik verdien niet erg veel. Sparen is denk ik zo ik dit hoor een betere optie. Mijn ouders hebben alletwee een auto dus vaak staat er wel eentje voor de deur die ik zou kunnen meenemen. Ik heb gelukkig OV, dus kwa "verre" reizen zou ik toch eerder met de trein gaan. Ik had alles een stukje goedkoper verwacht, maar dan rijd ik de komen de tijd als het kan in een van mijn ouders auto al zou dat niet altijd mogen.

Verwijderd

Dan ben ik heel benieuwd wat voor auto jij rijdt en hoe lang je al schadevrij rijdt.

Als je 18 bent (en dus niet schadevrij gereden hebt) en een Peugotje 205 uit '87 rijdt ben je zelfs bij Univé nog een krappe €50 per maand aan verzekering kwijt. Daar komt dan nog eens wegenbelasting bij.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 18:46 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ephymerous schreef op maandag 16 januari 2006 @ 09:14:
Verzekeren op je ouders naam, ongeveer 200euro verzekering. Voor 1500euro heb je wel een leuke auto. Kleine autos kosten niet meer als 300euro wegenbelasting per jaar. En onderhoud... sjah, aan die 1000euro kom ik persoonlijk nooit omdat ik onderdelen 2e hands koop, en veel zelf doe :)

Brandstof is wel een belangrijke factor, ik dacht maximaal 10k per jaar te gaan rijden. Maar na 7 maand zit ik daar al tegen aan ;)
verzekeren op de naam van ouders lijkt mijn geen goed plan, je bouwd 1 geen no-claim op en 2 als je een ongeluk krijgt dan ben je goed de sigaar...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:29
Van mijn golf III 1.9D 1992 uitgaande:

Aanschaf: 1000 euro
Reparatie 1e jaar: 1000 euro
Reparatie 2e jaar: 200 euro

Verzekering: 650 euro/jaar, vorig jaar nog 1000 euro/jaar. (ben de jeugdtoeslag kwijt, gematst door maatschappij :))
Belasting: +/- 150 euro/kwartaal (diesel he...)

Brandstof: zowat elke 2 weken een tank V-power (100 euro/maand)

Edit: ding rijdt 1:17 of 1:18, tis maar net hoe gek ik ermee doe. Met V-Power rijdt ie in de winter beter en iets zuiniger, zomers gooi ik er normale diesel in, dan maakt het ineens geen klap meer uit wat erin gaat.

Een auto is duur. Gelukkig gebruik ik dat ding veel om geld mee te verdienen, dus maakt het mij allemaal niet zoveel uit. Wel weet ik dat elke cent die ik in die auto stop de bodemloze put ingaat: behalve de motor, versnellingsbak en het blikwerk zelf is er bijna niets wat ik nog niet heb mogen (laten) repareren. Ik werk zomers bij een automaterialenzaak met montage afdeling, daar kan ik goedkoop aan mijn auto laten sleutelen. Voor iemand die geen verstand heeft van auto's of iemand die geen vriend/collega heeft die dat ff kan doen, zou deze auto niet haalbaar zijn.

Intussen gerepareerd aan dat ding:
- koppelingskabel
- koppelingsplaten
- 2 nieuwe voorbanden
- ophangrubbers voor (vandaar ook 2 nieuwe voorbanden, die waren schuin afgesleten)
- achterasrubbers
- 2 uitlaatdelen
- startmotor
- accu
- remblokken
- gloeispiralen
- temperatuurzender
- thermoschakelaar
- richtingaanwijzer schakelaar + relais

Als ik dat ding wegdoe (waarschijnlijk over een jaar ivm plannen verhuizing naar Noorwegen), kan ik em beter voor een paar honderd euro aan mijn zusje verkopen ofzo, heb alles er al aan gerepareerd zowat, hoeft zij dat niet meer te doen. Elke cent die erin is gegaan is toch verloren, dat krijg je met verkopen niet weer terug.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 16-01-2006 23:47 ]

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
GoldenSample schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:50:
[...]

verzekeren op de naam van ouders lijkt mijn geen goed plan, je bouwd 1 geen no-claim op en 2 als je een ongeluk krijgt dan ben je goed de sigaar...
Waarom ben je dan goed de sigaar?
als je je pa's auto leent en je maakt een ongeluk ben je ook gewoon gedekt hoor..

dit is precies hetzelfde. zeg gewoon dat je hem geleend had.

• Flotter
  • Laatst online: 21-11 13:18

Flotter

Pelipper!

Imperium schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:08:
[...]

als je je pa's auto leent en je maakt een ongeluk ben je ook gewoon gedekt hoor..

Het gaat erom wie de hoofdbestuurder is. Als jij de auto van je pa leent en je krijgt een ongeluk is dat niet zo'n probleem qua verzekering, de verzekerde (je pa) is immers de hoofdbestuurder, jij leende de auto slechts.
Als je in je eigen auto een ongeluk krijgt waarbij de verzekering op naam staat van je pa en de verzekering komt erachter dat niet je pa maar jij de hoofdbestuurder bent zal men niet uitkeren want je had 'm zelf moeten verzekeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Flotter op 16-01-2006 19:25 ]

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• _JGC_
Imperium schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:08:
[...]

Probleem is dat ze je niet geloven op het moment dat dat ding helemaal gepimpt en getuned is, foto van dinnetje erin, etc. Op het moment dat je een ongeluk krijgt en ze erachter komen dat jij de regelmatige bestuurder bent en niet je ouders, vergoeden ze niets en mag je vaak ook een flinke boete betalen. Dat verzekeringen voor jongeren nou eenmaal duurder zijn zal ook vast wel een reden hebben. Op het moment dat je de boel gaat bedonderen ben je imho fout bezig.

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Wellicht is een corsa iets voor je. (al hebben de oudere modellen wel te kampen met roest)

De mijne kostte
15 p/m aan belasting
15 per maand aan verzekering (wa beperkt casco 75% korting)
+/- 300 aan onderhoud per jaar
verbruik 1:12

't is maar net wat je er voor over hebt
momenteel betaal ik
45 p/m aan verzekering
43 p/m aan belasting
130 p/m aan benzine

verder altijd heel ruim geld voor reparatie/onderhoud 'reserveren'. Zelf houd ik hierbij rekening met 100 p/m. Al heb ik gelukkig nog nooit zoveel nodig gehad, toch houd ik er altijd rekening mee.

Audi: Vorsprung durch Technik

• Imperium
  • Niet online
Flotter schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:25:
[...]

Het gaat erom wie de hoofdbestuurder is. Als jij de auto van je pa leent en je krijgt een ongeluk is dat niet zo'n probleem qua verzekering, de verzekerde (je pa) is immers de hoofdbestuurder, jij leende de auto slechts.
Als je in je eigen auto een ongeluk krijgt waarbij de verzekering op naam staat van je pa en de verzekering komt erachter dat niet je pa maar jij de hoofdbestuurder bent zal men niet uitkeren want je had 'm zelf moeten verzekeren.
En hoe wouden ze daar achterkomen?
wie kan bewijzen dat mijn pa niet van getunede en gepimpte auto's houd?

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:17

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Imperium schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:54:
[...]

Omdat ze het ook bij de buren navragen enzo... :|
Geloof de mensen nou, die zeggen dat je het niet moet doen, en probeer niet tegenover verzekeringsmaatschappijen een spelletje te spelen

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• ephymerous
_JGC_ schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:26:
[...]

Probleem is dat ze je niet geloven op het moment dat dat ding helemaal gepimpt en getuned is, foto van dinnetje erin, etc. Op het moment dat je een ongeluk krijgt en ze erachter komen dat jij de regelmatige bestuurder bent en niet je ouders, vergoeden ze niets en mag je vaak ook een flinke boete betalen. Dat verzekeringen voor jongeren nou eenmaal duurder zijn zal ook vast wel een reden hebben. Op het moment dat je de boel gaat bedonderen ben je imho fout bezig.
Mjah, fatsoenlijk een auto boven de 100pk is amper mogelijk op je 20e, zonder idioot hoge premies. Over anderhalf jaar, wanneer ik van school ben, gaat de auto op mijn eigen naam :)

XXXVI

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik heb een Peug 309, ben 21 en verzekerd/geregistreerd op pa z'n naam.
Verzekering weet ervan, is geen probleem.
Ding is niet gepimpt (integendeel), en uit niets blijkt dat 'ie van m'n pa danwel van mij is. (Mochten ze toch moeilijk doen).

Ik bouw dan ms. wel geen schadevrije jaren op, maar dat komt wel als ik een vaste baan cq. meer inkomen heb.

Evenals m'n Chevy, 5 liter op LPG, bij een andere maatschappij verzekerd op m'n pa z'n naam ook; wederom geen probleem. Als je 't maar ff meldt.

• Imperium
  • Niet online
Maar hoe meld je dat dan ofzo? en gaan 9/10 verzekeraars dr mee akkoord dan?

welke verzekering zit je dan?

[ Voor 18% gewijzigd door Imperium op 17-01-2006 00:28 ]

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Orion en een of andere klassiekertoko, daar gingen ze iig akkoord.

En dan nog: schijt, als je een keer de auto leent van iemand ben je ook verzekerd, hoeveel mannen hebben niet 2 auto's op hun naam terwijl alleen vrouwlief erin rijdt ?

Verwijderd

Mja, ik zou er voor het topic gevoeglijk even vanuit gaan dat je hem op eigen naam verzekert. Ik zou zelf in elk geval nooit met zo'n constructie auto willen rijden.

Vind het overigens opmerkelijk dat ze dat doen. Ze krijgen minder geld maar hebben wel het volledige risico (jonge bestuurder is meer risico)...

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 18-11 14:17

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

tja, benzine + verzekering is het duurste.
Als je dus een goedkoop, klein, traag, zuinig autootje koopt, ben je het goedkoopste uit.
En zorg ervoor dat je de eerste jaren geen brokken maakt, want dan ben je de sjaak met je verzekeringspremie (i know :X )

Wat ik betaal:

Verzekering €65,-
wegenbelasting € 26,-
benzine €150~200

Corolla E10 1.3 16v, en ik rijd nu rond de 22k km per jaar...
aanschaf €3000,-, onkosten in bijna 2 jaar (totaal 37k km), radiateur, waterpomp, 4 nieuwe banden :X , preventief verdelerkap+rotorarm, ruitenwissers, remblokken. 3x olie vervangen+filter, maar heb veel zelf gedaan dus dat drukt de kosten een beetje. Denk dat je idd zo'n €500~1000 per jaar moet reserveren, afhankelijk van de auto

¯\_(ツ)_/¯

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Als je het mij vraagt lopen hier veel mensen rond die zich niet in het verzekeren verdiepen maar simpel het roddeltje kopieren van iemand anders.
Mag ik dat eeuwige verhaaltje over verzekeren even verbeteren? Vroeger dacht ik ook altijd, verzekeren bij je ouders is linke soep! Sinds kort weet ik dat dat heel erg verschilt per verzekeraar en ook dat Achmea (de bekendste van Nederland) erg soepel is in verzekeren bij je ouders.

We (mijn moeder eigenlijk) hebben een polis lopen met daarop: De auto, mijn vader zijn motor, mijn moeder haar motor en sinds kort ook mijn motor. Dat loopt dus via haar polis en je pikt alle voordelen van haar mee (leeftijd, iemand van 18 moet nou eenmaal het 3-voudige betalen ofzo).
Ik sta ingeschreven als eigenaar van de motor en ik sta ingeschreven als eerste bestuurder. Toch bespaart het mijn bakken met geld. Ik ben voor een kwartaal 40 euro kwijt!! Als ik een eigen polis had afgesloten was ik dat per maand kwijt. Er is niets illigaals aan en bovendien bouw ik mijn eigen no-claim op.

Ik stel voor dat alle mensen die hier schreeuwen: "Je hebt geen no-claim! Je ben niet verzekerd!" even diep hun contract induiken want ik denk dat jullie dat alleen maar 'ooit ergens gehoord' hebben. Eventjes navragen bij je verzekeraar dus! Succes :).

edit:
Ik ben trouwens WA en diefstal verzekerd en woon tegen Rotterdam aan, het duurste gebied dus

[ Voor 28% gewijzigd door Josh op 17-01-2006 14:42 ]

Verwijderd

Dat is iets anders, namelijk een soort pakket. Daarbij wordt er dan uitgegaan van meerdere mensen en meerdere voertuigen.

Waar het hierboven over gaat is het simpelweg doen alsof de auto van iemand anders is en daarmee korting proberen te krijgen. Dat is iets anders en wél linke soep als blijkt dat jij de hoofdbestuurder bent.

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 22:15
Mijn situatie:

Aanschaf auto:
Citroen Xantia 1995 1800 euro (1,5 jaar in bezit nu)

Wegenbelasting 33 euro p/m
Verzekering 45 p/m
Bezine varieert van 30 tot 100 p/m
Onderhoud (over 1,5 jaar):
2 nieuw banden a 50 = 100
2 gebruiktebanden = 40
Gebruikte aandrijfas = 25
2x stabi. stang = 60

Schade gereden:
nieuwe bumper + koplamp = 60 euro

Totaal dus 285 / 1,5 j = 16 aan onderhoud (onderhoud doe ik zelf dus geen arbeidsloon)

Permaand dus 94 ex benzine

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op maandag 16 januari 2006 @ 15:29:
Je mag je auto ook wel gebruiken, het is geen museumstuk ;)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Wil je een goedkope auto om alleen me in de stad te rijden...en heel soms op de snelweg :

suzuki alto, fiat panda, seat marbella....

dat zijn zo'n beetje de goedkoopste auto's in onderhoud, benzine en verzekering/wegenbelasting...

wil je iets groter dan dat, of wil je niet "voor lul" staan met je auto...suzuki swift, heel zuinig, heel goedkoop.

enige waar je mee zit is dat je in de risico groep zit kwa leeftijd...je verzekering zal, als beginnende, per kwartaal een kleine 180 euro kosten....

Voorbeeld :

Ik rij in een dure auto, kwa onderhoud, benzine en verzekering (tenminste, dat had ik verwacht)

vw scirocco 16v met 170pk op de krukas, rijdt in de stad 1 op 8, op de snelweg bij 115km/h het zuinigst met 1 op 14.
wa verzekering (auto van 20 jaar oud) van 32 euro per maand, tankkosten, 2 keer volle tank van 55 liter a 140 euro.... onderhoud : 1000 euro per jaar aan reparaties en/of keuringen en nieuwe onderdelen (ben tuner.....)

dat is dus een hoop geld ;)

mijn vriendin rijdt in een nieuwe fiat seicento, ding kost geen reet, rijdt 1 op 18 op de snelweg en heeft een 35 liter tank waar ze 3 keer zoveel kilometers mee rijdt dan ik op een volle tank :P

goed over nadenken of je de auto echt nodig hebt ;) kost gewoon altijd veel geld, hoe goedkoop de auto ook is ;)

Wabbawabbawabbawabba

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Wat te denken van een Nissan Micra uit de serie tot '92?

1.0 motortje, niet supersnel, en ook niet mooi, maar onverwoestbaar :) En qua techniek zo ontzettend simpel, dat je heel veel zelf kan doen :)

[ Voor 24% gewijzigd door Destruction op 18-01-2006 12:29 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 21:14

MBV

Wat ik hier niet als risico genoemd zie: Als je met iemand anders zijn/haar auto rijdt, en je rijdt brokken, is diegene toch zijn/haar no-claim gedeeltelijk kwijt? Stel dat ik mijn vaders auto in de prak rijd, dan betaalt hij 2x zo veel verzekering, en het duurt een jaar of 3 voor hij weer op hetzelfde niveau zit. Bij een all-risk verzekerde C5 is dat toch wel de moeite waard, nietwaar?

hoe werkt dat als mijn (theoretisch, heb geen auto) auto op mijn moeders naam staat, en op haar naam verzekerd is, en ik rijd er schade mee? En in de situatie van GsJosh?

Verwijderd

ik heb sinds 9 jan een auto

voor mij

wegenbelasting: 63 euro per kwartaal (zuid holland)
verzekering (65 per maand ofzo)

aanschaf auto: 200,00

zojuist vervangen:

~ nieuwe einddemper : 200 euro

straks nieuwe uitlaat met apk: 200 euro

luxe probleem:

- verlaging veren: 100 euro
- schokbrekers : 400 euro
- interieur: 400 euro
- luchtfilter: 200 euro..

en ga zo maar door
verder is benzine ook niet al te goedkoop

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sparhawk schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:59:
[...]

Omdat ze het ook bij de buren navragen enzo... :|
Geloof de mensen nou, die zeggen dat je het niet moet doen, en probeer niet tegenover verzekeringsmaatschappijen een spelletje te spelen
inderdaad, ze doen wat dat betreft veel om niet te hoeven betalen hoor... ze zijn echt geen sinterklaas...

• Wuursj
  • Laatst online: 22-11 18:54

Wuursj

want worst is al bezet

Je kunt best goedkoop een autootje rijden als student waarmee je nog best voor de dag kunt komen als je dat als een soort hobby ziet.

Ik heb bijvoorbeeld een oude Mini. Aanschaf is goed te doen als zullen andere kleine oudere auto's goedkoper zijn. Goedkoop in verzekering en belasting, best zuinig en onderhoud ook goedkoop door goedkope onderdelen, veel 2e hands en omdat je best veel zelf kunt doen. Afschrijving is ook weinig, Mini's blijven polpulair.

Vooral dat zelf dingen willen doen scheelt nogal. Bij oudere auto's heb je meestal simpele techniek waarmee je veel euro's kunt besparen door problemen zelf met behulp van een goed handboek en de vele autofora aan te pakken ipv de garage het laten opknappen met het dure uurloon. En als je dan een week je auto niet kunt gebruiken omdat ie deels uitelkaar ligt vanwege een kapot wiellager en even te weining tijd ofzo is dat helemaal niet erg, je doet het nu immers ook zonder auto. En je hebt echt niet super veel sleutel ervaring nodig voor veel simpele standaard reparaties, probeer het gewoon zelf te maken. Mocht het niet lukken kun je altijd nog de auto afleveren bij een garage.

Dus zoek een lichte, simpele auto waar niet veel essentieels mis mee is. Fiat Panda, Peugeot 205, oude Mini, kleine jappaner, de een is leuker, de ander weer betrouwbaarder, prijzen verschillen: het is maar wat jij leuk vind en welk evenwicht je graag wilt. Een Mini is meestal wel wat vaker mis mee dan met een kleine jap maar veel mensen vinden een Mini weer veel leuker en zien dat sneller als hobby dan een Alto. Een 205 kost vaak wat minder dan een kleine jap en daar hoef took niks mis mee te zijn.

Even mijn kosten:

Aanschaf: 4000 gulden in 2001
Belasting: 90 euro per jaar
Verzekering: 110 euro per jaar (partnet abbo met mijn pa waarbij ik wel geregistreerd sta als veel gebruiker en wel schadevrije jaren mee opbouw)
Onderhoud: tot nu toe ongeveer 150 euro per jaar gemiddels (inclusief overbodig opvoer setje)
En dan zou ik hem nu zeker nog voor 1500 euro kunnen verkopen.
Aanschafprijs kan met andere kleine auto's of optisch minder mooie mini's stukken lager.

Benzine is heel simpel: heb je even weining geld? Rij je gewoon weining. Met een zuinige auto kun je dus gewoon veel meer rijden :)

Zolang je je auto neit dagelijks perse nosig hebt hoeft het dus niet duur te zijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Chevy454
  • Niet online
Imperium schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:54:
Stel je rijdt een klein kind dood, je maakt een flitspaal ontlaar en als laatste rijd je transformatorhuisje volledig aan gort. Nou wees maar zeker dat ze dat gaan onderzoeken en ze controleren ALLES om niet te betalen. Een buurtonderzoek is zo gedaan en als blijkt dat jij de hoofdbestuurder bent en niet jouw vader, dat is voor hun reden genoeg om hun handen ervanaf te trekken want de polis staat op naam van de hoofdbestuurder: jouw pa.

Maar dat is slechts 1 ding, getunede en gepimpte wagen? Dat alleen al kan voor veel gezeik opleveren. Ik wil niet eens aan een combinatie van beide denken, je bent de lul voor de rest van je leven in het slechtste geval. Lees dit maar eens: Chevy454 in "Vermogen brommer"

De verzekering heeft geen probleem om uit te betalen, ze maken het alleen zo verdomd moeilijk omdat ze bang zijn om opgelicht te worden.
Hydraulik-Phunk schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:27:
Ik heb een Peug 309, ben 21 en verzekerd/geregistreerd op pa z'n naam.
Verzekering weet ervan, is geen probleem.
Als je vermeldt staat in de polis als tweede hoofdbestuurder mag er geen probleem zijn. Sta je echter niet vermeld in de polis dan weer wel. Nu weet ik niet of de polis omhoog gaat als je een 2de persoon erbij vermeldt in de polis, normaal niet maar hier ben ik niet zeker van.
GsJosh schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:33:
We (mijn moeder eigenlijk) hebben een polis lopen met daarop: De auto, mijn vader zijn motor, mijn moeder haar motor en sinds kort ook mijn motor. Dat loopt dus via haar polis en je pikt alle voordelen van haar mee (leeftijd, iemand van 18 moet nou eenmaal het 3-voudige betalen ofzo).
Dat is een heel ander soort polis. Stel dat jij nu een ongeluk maakt, shit happens namelijk dan gaat jouw premie omhoog MAAR ook die van jouw vader en ook die van jouw moeder. (als jullie toch het pakket hebben wat ik voor ogen heb, ik kan echter niet op de naam van het pakket komen)
Exirion schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 00:07:
Juist, en het is volgens mij met name in 'bepaalde kringen' vanzelfsprekend dat je op je 18e meteen een auto koopt en de straten onveilig maakt. Ik vind auto's super, ben echt een liefhebber, maar ondanks een aardig salaris rij ik zelf geen auto. Reden is simpel: ik heb 'm niet nodig en het kost alleen maar geld dat ik nu aan andere dingen kan uitgeven :)
Ik heb ook geen auto nodig, ik heb mijn rijbewijs inmiddels al 5 jaar en ik heb de laatste 3 jaar geen auto meer gereden. Heb dat ding niet nodig, ik rijd wel nog met de motor maar dat is dan voor ontspanning. Ik kan mij perfect behelpen met het OV, de fiets en de benenwagen. Zeker als je een in drukke stad zit kan je beter wandelen of het OV gebruiken.

[ Voor 73% gewijzigd door Chevy454 op 19-01-2006 00:15 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Juist, en het is volgens mij met name in 'bepaalde kringen' vanzelfsprekend dat je op je 18e meteen een auto koopt en de straten onveilig maakt. Ik vind auto's super, ben echt een liefhebber, maar ondanks een aardig salaris rij ik zelf geen auto. Reden is simpel: ik heb 'm niet nodig en het kost alleen maar geld dat ik nu aan andere dingen kan uitgeven :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:41:
Als je 18 bent (en dus niet schadevrij gereden hebt) en een Peugotje 205 uit '87 rijdt ben je zelfs bij Univé nog een krappe €50 per maand aan verzekering kwijt. Daar komt dan nog eens wegenbelasting bij.
Als je bv. een Smart koopt, betaal je voor een all-risk verzekering € 42 p/m, no questions asked.

Een eigen auto voor 10k kilometer per jaar, zal je op zo'n 275~300 euro p/m komen te staan minimaal. Als je je dat niet kunt veroorloven moet je er niet aan beginnen, ook al rekende je zelf uit dat het minder was. Het zal uiteindelijk toch op minimaal dat bedrag uitkomen.

Als ik alle kosten (inclusief beurten, verzekering, wegenbelasting, benzine, afschrijving) meeneem, rijd ik in een fonkelnieuwe Smart ForFour voor ca. € 310 p/m. Let wel; dit is inclusief benzine, waarvoor ik van 20.000 km p/j ben uitgegaan.

2e hands een goekoop brik kopen kan de kosten wel iets terugbrengen, maar zo'n gunstige verzekering zul je dan niet krijgen en de kans op onderhoudskosten is gewoon hoog. Ja er zijn mensen die jaren rijden voor een habbekrats (afgezien van de benzine) maar er zijn er ook genoeg waarvoor het tegendeel geldt..

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 00:14 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:16

Piggen

Lekker bakkie

Om nog even terug te komen op het verzekeringsverhaal.

In AutoWeek stond eens een verhaal over een 19-jarige gast, die een dikke Opel Calibra kocht en de verzekering op zijn vaders naam liet zetten. Helaas voor die gast scheurde hij op een avond door rood en reed daarbij een echtpaar dood. De verzekering trok z'n handen er uiteraard vanaf en hij kan de rest van z'n leven de schade betalen.
Het afsluiten van een verzekering voor iemand anders kan ernstige gevolgen hebben. De verzekering kan zelfs nietig worden verklaard. Er is immers sprake van een totaal ander risico als een jonger persoon de eigenaar en regelmatige bestuurder van een voertuig is. Het is de vraag of de verzekering op dezelfde wijze tot en onder dezelfde voorwaarden tot stand gekomen zou zijn als bij het afsluiten ervan bekend was geweest dat de aanvrager iemand anders was. Als de conclusie is dat de verzekering dan niet, of op geheel andere wijze tot stand zou zijn gekomen, is er sprake van verzwijging volgens het Wetboek van Koophandel. De verzekering kan dan als niet-afgesloten worden beschouwd, met als gevolg dat een cascoverzekering niet wordt uitbetaald.
Als de voorwaarden in beide situaties (jij en je pa dus) hetzelfde zijn, kan er dus toch uitbetaald worden. Dat maak ik tenminste op uit bovenstaande tekst. Maar ik zou het risico niet nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Piggen op 19-01-2006 00:22 ]

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Chevy454 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 00:02:
Als je vermeldt staat in de polis als tweede hoofdbestuurder mag er geen probleem zijn. Sta je echter niet vermeld in de polis dan weer wel. Nu weet ik niet of de polis omhoog gaat als je een 2de persoon erbij vermeldt in de polis, normaal niet maar hier ben ik niet zeker van.
Bij mij was/ben ik 20 euro per jaar duurder uit doordat ik nu ook als regelmatig bestuurder geregistreerd sta. Dat was omdat het zo'n groot verschil was met mijn pa, ik als 18 jarige en hij als 50 jarige met 80 miljoen schade vrije jaren. Ze pakten een soort van gemiddelde al telte mijn vaders deel dus stukken zwaarder mee.
Ondertussen is er ook een ongelukje gebeurd met mijn pa's auto waardoor de premie van die auto wel omhoog ging maar dat heeft geen invloed gehad op de premie van de Mini. Blijkbaar bekijken ze het niet helemaal op de persoon maar hoe en wat is me niet helemaal duidelijk. Goed navragen dus!

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-11 16:11
Mijn situatie

1995 Citroen ZX (1 jaar in bezit)

Aanschaf: 750 euro (excl inruil.)
Reparaties/onderhoud: 20 euro verlichting, 25 euro remschoenen, 40 EUR APK

Totaal: 835 / 12 = 70 p/m afschrijving onderhoud
Wegenbelasting: 12 euro
Verzekering: 30 euro

Ik rijdt dus nu voor 112 per maand, en als ik nu doorrijd in deze auto (maw hem weer door de APK krijg) rij ik afschrijvingloos voor slechts 42 euro per maand.
Ik lach mij kapot, maar toch wil ik wel wat anders (luxeprobleem) en kijk daarom ook serieus naar een VW-Golf uit 1995-1997

Verwijderd

beschuitfluiter schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 12:09:
tja, benzine + verzekering is het duurste.
Dat is wat veel mensen denken, maar zodra je boven het niveau van gebakje cq. rugzakje uitkomt, zul je zien dat je afschrijving&onderhoud de grootste kostenpost is.

Als er niets kapot gaat en je koop een auto van 5.000 (niet al te wrakkige middenklasser) die je in 5 jaar afrijdt tot 500 euro ofzo met twee keer nieuwe banden ofzo, kom je nog op zo'n 1000 euro per jaar, zo'n 85 euro/maand.
En als je het helemaal goed wil doen, moet je ook nog rekening houden met het fictieve rendement (4%) op het geïnvesteerde vermogen, dat is -bij dit voorbeeld- nog eens 1080 euro extra (=18 euro per maand!) :P
Dat is dus al dik 100 euro en dan ben je nog niet verzekerd, laat staan ook maar een meter gereden.
Als je net 18 bent, en nog lekker op school zit, zou ik er niet aan beginnen.

Nu ik een stuk ouder ben nog niet, omdat in mijn situatie OV een stuk voordeliger is, per kilometer blijft de trein zo'n 50% goedkoper dan de auto, terwijl de meeste verplaatsingen die ik maak, binnen de stad zijn (alwaar ik gratis met de bus kan, bushalte voor de deur en 6x/uur bus).

Wellicht dat dit deels komt door mijn ouders die zo'n 15 jaar geen auto hebben gehad, vooral ook omdat ze beiden <10km van huis werkten, dus ik ben het aardig gewend geraakt in mijn jeugd, en heb tot nu toe zelden de behoefte om een auto te kopen (tenzij ik weer tegen een S80 aan loop voor nog geen 11.000 euro :P )

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 03:54 ]

• _JGC_
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 03:46:
[...]

Dat is wat veel mensen denken, maar zodra je boven het niveau van gebakje cq. rugzakje uitkomt, zul je zien dat je afschrijving&onderhoud de grootste kostenpost is.

Als er niets kapot gaat en je koop een auto van 5.000 (niet al te wrakkige middenklasser) die je in 5 jaar afrijdt tot 500 euro ofzo met twee keer nieuwe banden ofzo, kom je nog op zo'n 1000 euro per jaar, zo'n 85 euro/maand.
En als je het helemaal goed wil doen, moet je ook nog rekening houden met het fictieve rendement (4%) op het geïnvesteerde vermogen, dat is -bij dit voorbeeld- nog eens 1080 euro extra (=18 euro per maand!) :P
Dat is dus al dik 100 euro en dan ben je nog niet verzekerd, laat staan ook maar een meter gereden.
Als je net 18 bent, en nog lekker op school zit, zou ik er niet aan beginnen.

Nu ik een stuk ouder ben nog niet, omdat in mijn situatie OV een stuk voordeliger is, per kilometer blijft de trein zo'n 50% goedkoper dan de auto, terwijl de meeste verplaatsingen die ik maak, binnen de stad zijn (alwaar ik gratis met de bus kan, bushalte voor de deur en 6x/uur bus).

Wellicht dat dit deels komt door mijn ouders die zo'n 15 jaar geen auto hebben gehad, vooral ook omdat ze beiden <10km van huis werkten, dus ik ben het aardig gewend geraakt in mijn jeugd, en heb tot nu toe zelden de behoefte om een auto te kopen (tenzij ik weer tegen een S80 aan loop voor nog geen 11.000 euro :P )
Ik heb een halfjaar in Noorwegen gewoond voor een stage. Had daar ook een auto: elke week ff een stukje van 20-30km rijden om ervoor te zorgen dat de accu niet leegliep en die auto dood ging omdat ie niet gebruikt werd. Misschien 1x boodschappen gehaald buiten de stad en een keer aan't toeren geweest, maar verder hebben we niets met die auto gedaan...

IMHO hoef je geen auto als je in een stad woont en daar werk/school hebt: alles is binnen handbereik. Over een jaar of 2 ga ik verhuizen, mag mijn zusje mijn auto overnemen, dat ding is dan toch al afgeschreven naar 0 euro en het is gewoon zonde om dat ding zo weg te doen na al die reparaties.

Het is dat ik nu elke dag of anderhalf uur onderweg ben met een bus waar ik helemaal inelkaar gepropt benauwd tussen 80 andere mensen zit, of een halfuur met eigen auto lekker relaxed zelf kan bepalen waar ik heen ga en wanneer. Qua kosten zou ik de bus nemen, qua gemak neem ik de auto. Voor korte afstanden binnen een stad hoef je geen auto, kan je net zogoed fietsen als je het gemak en de vrijheid wilt van eigen vervoer.

• paQ
  • Nu online

paQ

merauder schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 15:39:
Mijn situatie

1995 Citroen ZX (1 jaar in bezit)

Aanschaf: 750 euro (excl inruil.)
Reparaties/onderhoud: 20 euro verlichting, 25 euro remschoenen, 40 EUR APK

Totaal: 835 / 12 = 70 p/m afschrijving onderhoud
Wegenbelasting: 12 euro
Verzekering: 30 euro

Ik rijdt dus nu voor 112 per maand, en als ik nu doorrijd in deze auto (maw hem weer door de APK krijg) rij ik afschrijvingloos voor slechts 42 euro per maand.
Ik lach mij kapot, maar toch wil ik wel wat anders (luxeprobleem) en kijk daarom ook serieus naar een VW-Golf uit 1995-1997
jij rijdt op water?

en de rest geef je zelf ook al aan.
je wilt steeds meer (95% van de mensen dan)
dus de evrzekering en de wegenbelasting zie je ineens verdubbelen.

vergeet ook niet dat ALS je een keer een aanrijding veroorzaakt, je premie met rasse schreden kan stijgen.
allemaal risico factoren en kosten van het autorijden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

Heb een volvo 460. Verzekering is 170 euro in t jaar, 25 euro wegenbelasting per kwartaal. En onderhoud beperkt, zelfs nu die de 200k lijn overschreden is. 1x een dynamo kapot. En verder het jaarlijkse gezeik. Gelukkig doet een kennis de onderhoud. Geweldige wagen en kost weinig in aanschaf. Wel het nieuwe type van 94/95/96. De rest is crap en zien er niet uit.

Vind de kosten eigenlijk wel meevallen, ben maar een arme student. Nu ik weer studeer heb ik hem wat minder nodig, dus deel hem met mijn broer. We betalen 50/50.

Zuinig is de ook wel, 1 op 15~17 op snelweg en 1 op 10~11 in stadsverkeer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:41:
[...]
Dan ben ik heel benieuwd wat voor auto jij rijdt en hoe lang je al schadevrij rijdt.

Mijn wegenbelasting is 9,50 per maand en mijn verzekering is 14,14 per maand (75%)(ben 30 jaar)(Interpolis alle rubrieken=12,5% korting er bovenop)
Scheeld dat dan zoveel? Mijn auto is een gereviseerde Suzuki Alto Automaat. Lache met parkeren in de stad. Dus koop dan een Alto. Het rijdt, het is warm en je komt waar je wezen moet want die dingetjes starten en lopen altijd al is het niet hard.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 21:14

MBV

Alto Automaat :o :+ Oude type, die hoekige? Die dingen draaien toch al met de handbak 5000 rpm bij 80? :+

Het vorige model reed op zich best aardig. Ging niet slechter de bocht om dan mijn moeders huidige auto: Citroën C2. Hij was zelfs iets zuiniger :). Nadeel was wel dat die bandjes nooit echt lekker gebalanceerd waren. Als je ook maar iets te hard had geremd moest hij weer gebalanceerd worden, omdat hij anders als een gek trilde vanaf 100km/u. Maar die daarvoor zou ik dus echt nóóit kopen.

Ging alleen wel het een en ander aan kapot. Homokineet (of hoe je dat ook schrijft) was de duurste, na de reparatie daaraan moest het lager vervangen worden, startmotor kapot gehad (moeten toch tegen 1x doorstarten kunnen? :X), en nog wat van die dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 28-01-2006 19:56 ]

• Imperium
  • Niet online
Maar als je je auto verzekerd (Honda CRX 1.6i in dit geval, BEN LIEFHEBBER GEEN ASO ;) )

Ik ben zelf binnenkort 18.
Mijn vader is 48.

Op mn pa's naam is het 16 euro per maand
op mijn naam is het 65 euro per maand.

Als ik hem dus op mn pa's naam verzeker. en ik vermeld dat ik de hoofdbestuurder ben. is mijn premie dan wel een stuk lager dan 65 euro?

En bij welke verzekeringsmaatschappijen kan dat?

dr is dus no way dat ik 65 euro per maand ga dokken aan een verzekering.

[ Voor 10% gewijzigd door Imperium op 29-01-2006 01:59 ]

• Wok
  • Laatst online: 22-11 20:28

Wok

Dakloos...

Aangezien alle tips al wel gegeven zijn, ga ik daar geen woorden meer aan vuil maken. Wel wil ik aan de hand van mijn situatie duidelijk maken dat autorijden altijd duurder is dan je denkt, zeker als je meer dan de gemiddelde Nederlander rijdt ;)

Aanschaf (juni 2003): €3250
Dagwaarde: € 0,25 of wat oud ijzer tegenwoordig doet :+

Dat is dus volledig afgeschreven in ruim 30 maanden --> €100/maand (om het simpel te houden ;) )

Verdere bijzonderheden:
- Ik rijd 60.000 km per jaar
- Ik rijd LPG, maar geen G3, dus hoog tarief wegenbelasting
- Twee jaar geleden een kop-staartje gehad, dus mijn verzekeringspremie zit nog steeds op het niveau van 2,5 jaar geleden

Verzekering: €90 per maand (WA beperkt casco, onbeperkt km's, 1 schade)
Belasting: €70 per maand (1068kg, LPG non-G3)
Brandstof: €300 per maand (LPG, €0,60/liter, verbruik 1:10)

Ik zit dus nu al op €560 per maand (!) aan kosten... Komt nu mijn onderhoudshistorie erbij:
- Cilinderkop vervangen + distributieriem + beurt: €1400
- Schade: €1500
- Regeliere onderhoudsbeurten; ca. 8 keer in de afgelopen 30 maanden á €250 gemiddeld (dealer): €2000
Totaal €4900 in 30 maanden, wat neerkomt op ca. €165 per maand.

Dit maakt een totaal kostenplaatje van €725 per maand (!!) aan kosten om mijn auto op de weg te houden :X

Eerlijkheidshalve moet ik daarbij wel vermelden dat mijn werkgever €0,18 per km betaalt, dus deze kosten worden gelukkig gecompenseerd in mijn salaris ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• _JGC_
Imperium schreef op zondag 29 januari 2006 @ 01:08:
Maar als je je auto verzekerd (Honda CRX 1.6i in dit geval, BEN LIEFHEBBER GEEN ASO ;) )

Mijn vader is 48.

Als ik hem dus op mn pa's naam verzeker. en ik vermeld dat ik de hoofdbestuurder ben. is mijn premie dan wel een stuk lager dan 65 euro?

Je krijgt waarschijnlijk de premie van je vader met een of andere toeslag erbij, ik weet niet hoe ze dat precies doen.
Je zal het gewoon moeten proberen bij de verzekeringsmaatschappij van je vader, switchen kan nml niet zo 1-2-3 even, dat lukt alleen als je verzekering afloopt of wanneer je de auto verkoopt (truukje: ga naar postkantoor, pa schrijft auto over naar jou, jij schrijft auto over naar je pa en je kunt voor die overschrijfkosten switchen naar andere verzekering :X)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Voor al die mensen die de verzekering van hun pa willen gebruiken, je hebt heel wat uit te leggen als je een ongelukje maakt en de no-claim dondert omlaag, voor beide auto's... dat is echt niet fijn, vooral als de 'dure' all-risk verzekering van pa óók veel duurder wordt na zo'n akkefietje.
Ik zou dat echt nooit doen. Veel te risky.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

MBV schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 19:56:
Alto Automaat :o :+ Oude type, die hoekige? Die dingen draaien toch al met de handbak 5000 rpm bij 80? :+

Het vorige model reed op zich best aardig. Ging niet slechter de bocht om dan mijn moeders huidige auto: Citroën C2. Hij was zelfs iets zuiniger :). Nadeel was wel dat die bandjes nooit echt lekker gebalanceerd waren. Als je ook maar iets te hard had geremd moest hij weer gebalanceerd worden, omdat hij anders als een gek trilde vanaf 100km/u. Maar die daarvoor zou ik dus echt nóóit kopen.

Ging alleen wel het een en ander aan kapot. Homokineet (of hoe je dat ook schrijft) was de duurste, na de reparatie daaraan moest het lager vervangen worden, startmotor kapot gehad (moeten toch tegen 1x doorstarten kunnen? :X), en nog wat van die dingen.
Nee, niet die koektrommels, maar de opvolger daarvan.

Maar ik verzeker je dat een Alto Automaat echt fun is. Eerste trap tot 42 km/h bij 5000 rpm. Dan de tweede trap (80 met 4000 rpm en 120 bij 6000 rpm en dan nog gas over houden :+ ).
Het weegt niets en daarom trekt het wel lekker vlot op met super 98. Ben toch echt als eerste weg bij de stoplichten als ik wil. Ja ja , het ding heeft zelfs een kickdown :+

1 op 20 :*) Who challenge me?

• Imperium
  • Niet online
1:24,6

Nissan Almera Acenta S 1.8 2005
(model 2004)

4.06l/100km

@ 70 km/h in zn 5 ;)

1:13,3

7,5l/100km

@ 210 km/h @ 6000 RPM

(vraagt zich af waarom die fabrieksopgaves @ autotrader zo erg afwijken.. snelheid is met GPS gemeten. Optrekken gaat ook 1 sec sneller dan aangegeven daar.. )

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Wok schreef op zondag 29 januari 2006 @ 01:34:
[..]
Dagwaarde: € 0,25 of wat oud ijzer tegenwoordig doet :+
[..]
Verzekering: €90 per maand (WA beperkt casco, onbeperkt km's, 1 schade)
Waarom heb je niet alleen een WA verzekering als je auto toch geen dagwaarde meer heeft?

• Wok
  • Laatst online: 22-11 20:28

Wok

Dakloos...

Wuursj schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 15:16:
[...]

Waarom heb je niet alleen een WA verzekering als je auto toch geen dagwaarde meer heeft?
Ik heb inderdaad overwogen mijn verzekering terug te schroeven, maar gelukkig niet gedaan. Premie is nauwelijks lager en als je in een jaar tijd vier keer naar de Carglass mag... :X Bij alleen WA zijn deze kosten niet gedekt namelijk en bij WA+ wel en dat premieverschil heb ik er nu dus al lang weer uit :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:56

Mijn vader is 48.

Een CRX en 18 jaar... Welke maatschappij rekent 65 euro voor jou? Is de auto dan alleen WA verzekerd?

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 18:08
psy schreef op zondag 29 januari 2006 @ 15:29:
Voor al die mensen die de verzekering van hun pa willen gebruiken, je hebt heel wat uit te leggen als je een ongelukje maakt en de no-claim dondert omlaag, voor beide auto's... dat is echt niet fijn, vooral als de 'dure' all-risk verzekering van pa óók veel duurder wordt na zo'n akkefietje.
Ik zou dat echt nooit doen. Veel te risky.
Dat niet alleen, je bouwt geen korting op (schadevrije jaren) waardoor je nooit zelf een goedkope verzekering af zult kunnen sluiten).

Ik heb gewoon lekker meteen zelf verzekerd en nu heb ik 9 schadevrije jaren en maximale korting: 15 euro per maand WA voor mijn dagelijkse sloep, en 50 euro per maand Allrisk voor mijn scheurijzer voor het weekend:
<--- (scheurijzer)

• Imperium
  • Niet online
Vozze schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 15:33:
[...]

Een CRX en 18 jaar... Welke maatschappij rekent 65 euro voor jou? Is de auto dan alleen WA verzekerd?
65 euro per maand he. op de independer.nl

ja WA

[ Voor 4% gewijzigd door Imperium op 01-02-2006 01:12 ]

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Koop ajb geen auto waar je verliefd op bent 8)7

Ik ben nu 20 en heb die fout wel gemaakt, en nee, dat is niet voordelig!

Rekensom van mijn gebakje:

Seat Ibiza Cupra 2.0 16v

Wegenbelasting: € 33,- pm
Verzekering: € 100,- pm

en ik rijd ook nog eens vrij veel. (bijna 7k kilometer in 3 maand)
Met veel en zuinig rijden (80 in zen 5 enzo) red ik krap aan de 1:11
Normaal gebruik zo'n 1:9
Met veel sprintjes en stadswerk 1:5

Aan benzine ben ik dan pm ook ongeveer 250 a 300 € kwijt.

Pm is dat ongeveer € 450,- in het slechtste geval

Dit zijn de kosten om van A naar B te komen,. dus nog geen onderhoud bijgerekend.
Vanwege het vermogen van de auto (150pk) was er ook maar 1 maatschappij die mij wilde verzekeren met deze auto (Centraal Beheer) en geloof mij, ik heb ze bijna allemaal geprobeerd!

Autorijden is leuk, maar ik heb af en toe echt het idee dat ik beter een suzuki salto had kunnen gaan rijden 8)7 dat zou me echt teveel schelen!
Aan de andere kant ben ik nu gewend aan het vermogen van de bak en ik rij wel eens in een salto, maar ik voel me dan toch niet echt plezant veilig ofzo :D

en rij voorzichtig en bouw zeker je eigen schadevrije jaren op! dat scheelt je op je 24e genoeg heb ik lopen rekenen!

Maar denk er zeker goed over na, want een crx is leuk, maar dat vind de dealer ook als jij niet extreem handig bent met je handen!

edit:
Kleine opmerking nog: Van die berekeningen als independer heb ik ook gedaan,. kwamen leuke bedragen uit, maar geen van allen gingen ze mij verzekeren en ze verwezen mij allen vriendelijk door naar Centraal Beheer. Neem contact op met die lui, want die internetbedragen zijn echt onzin!

[ Voor 10% gewijzigd door answer_man op 09-02-2006 02:14 ]

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

• Rejgun
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Vaak geven ze via Independer en ander soortgelijke sites wel bedragen aan en wordt er net gedaan alsof ze je zonder problemen accepteren. Totdat je het daadwerkelijk bij ze probeert. Dan kom je erachter dat ze je echt niet willen hebben.

Of je moet iemand bij een verzekeraar kennen, dan is er meestal wel wat meer mogelijk.

Audi: Vorsprung durch Technik

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-11 16:11
paQ schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 09:35:
[...]

jij rijdt op water?

en de rest geef je zelf ook al aan.
je wilt steeds meer (95% van de mensen dan)
dus de evrzekering en de wegenbelasting zie je ineens verdubbelen.

vergeet ook niet dat ALS je een keer een aanrijding veroorzaakt, je premie met rasse schreden kan stijgen.
allemaal risico factoren en kosten van het autorijden.
Dat valt wel mee, ik heb in maar 2 of 3 schadevrije jaren, en een Citroën ZX is net zo zwaar als een Golf 3, misschien iets duurder maar zal qua verzekering/wegenbelasting niet 2x zo duur worden.

Een aanrijding is zeker een risico, maar ik koop dan ook alleen auto's die ik RUIM kan betalen qua onderhoud.

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Okay interessant draadje.

Jammer dat ie al een tijdje stil ligt hiermee geef ik hem hopelijk nieuw leven.
Pas mijn rijbewijs gehaald.. ( Veeeeel te lang over gedaan ) Dure hobby.

Ik denk als ik de draadjes hier lees dat autorijden ook erg duur is.

Ik ben op zoek naar een Seat Ibiza ( Model 1999 ) Benzine.
Ik kan op 2 manieren aan deze auto komen.

1 Particulier > €3750 Over de prijs kan nog gesproken worden
2 Dealer > €5500 over de prijs kan gesproken worden. Incl apk / grote beurt / startklaarmaken en last but not least 1 jr garantie.

Wat kan ik het beste doen ?
Waar moet ik aan denken bij maandelijkse kosten ?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:44

GaMeOvEr

Is een hork.

www.autoweek.nl en specs ingeven, dan weet je de wegenbelasting
www.independer.nl en gegevens invoeren dan weet je wat de verzekering doet

Afschrijving: variabel
Onderhoud: variabel
brandstofverbruik: variabel

Daar waar variabel staat betekend dat je te weinig gegevens geeft om over te kunnen oordelen. (aantal kilometers per jaar/maand bijvoorbeeld, hoeveel cc de auto is, dat soort dingen.)

Aannames zijn fataal.

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:01
Voor de verzekering zou ik naar de verzekeraar gaan waar je de meeste verzekeringen hebt lopen, dat scheeld mij al 35% (15% pakketkorting, 10% door mijn pa's fnv lidmaatschap :+ en 10% (1 schadevrij-jaar :*) ) omdat we daar de rest van de verzekeringen hebben)
Tevens moet je ook de pk's in de gaten houden, boven de 100 pk deden ze al moeilijk... :/

Verwijderd

Houdt ook rekening mee wat je ermee wilt doen, ga je veel op vakantie. Of heb je familie in het buitenland, heb je kinderen etc. Of is het alleen maar een beetje stadsverkeer.

Daarom ben ik maar meteen voor een goedkope Volvo gegaan omdat ik veel in Duitsland ben, het is niet moeders mooiste, maar heeft me nog nooit in de steek gelaten en de onderhoudskosten zijn nog nooit de spuigaten uitgelopen. (moet wel vermelden dat die niet bij Volvo in onderhoud is want hun vragen woekerprijzen).

Verder heb ik 2 set banden die slijten, namelijk winter en zomerbanden. Dus daar moet ik ook weer rekening mee houden in de kosten.

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 19:27:...Verder heb ik 2 set banden die slijten, namelijk winter en zomerbanden. Dus daar moet ik ook weer rekening mee houden in de kosten.
In de opslag slijten je banden toch niet?

Maar autorijden is altijd duurder dan je denkt. Mensen zijn geneigd de kosten laag in te schatten voordat ze een auto aangeschaft hebben. Je wilt voor jezelf immers verdedigen dat die aanschaf best kan. In de praktijk kun je er mooi tientallen procenten bijtellen.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 18:08
Roenie schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 21:39:
[...]
In de opslag slijten je banden toch niet?

Maar autorijden is altijd duurder dan je denkt. Mensen zijn geneigd de kosten laag in te schatten voordat ze een auto aangeschaft hebben. Je wilt voor jezelf immers verdedigen dat die aanschaf best kan. In de praktijk kun je er mooi tientallen procenten bijtellen.
Onderhoud - de kosten maar tevens noodzaak daarvan - wordt vaak onderschat, niet de kosten van verzekering, belasting en benzine (want die zijn gemakkelijk vooraf te berekenen), en over het algemeen vallen die nog wel mee (benzine natuurlijk lineair afhankelijk van hoeveel je rijdt)

Goed onderhoud is niet goedkoop maar voorkomt grote problemen op de langere termijn. Daarom zijn vaak "leuke" (lees snelle) autootjes volledig afgeragd, want de eigenaars kunnen de kosten van het reguliere onderhoud niet of niet goed betalen en laten daarom liever e.e.a. achterwege of het op een beunmanier maken.

Ik heb het afgelopen jaar 70000 km gereden met mijn dagelijkse hok (Volvo 4601.8i) en dat heeft me zo'n 3500 euro aan onderhoud gekost en ik stond om de 2-3 maanden bij de garage voor weer een beurtje. Maar ja, het was nodig dat ik zoveel reed, dus niks aan te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 19-10-2006 08:21 ]

• Roenie
  • Niet online
stefijn schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 08:08:Onderhoud - de kosten maar tevens noodzaak daarvan - wordt vaak onderschat, niet de kosten van verzekering, belasting en benzine (want die zijn gemakkelijk vooraf te berekenen), en over het algemeen vallen die nog wel mee (benzine natuurlijk lineair afhankelijk van hoeveel je rijdt)...
Ik zie dat toch anders. Hoewel je veel keiharde cijfers op kunt zoeken bij de bron zelf, raadplegen mensen liever vrienden, kennisen, en fora ;) om de kosten te weten te komen. Ruimte genoeg om naar beneden te rekenen in zo'n geval, want degene die een hoog bedrag noemt neem je gewoon niet mee. Daarbij komt dat het aantal kilometers en verbruik onderschat wordt waardoor de maandlasten toch hoger uitkomen. Natuurlijk kun je minder gaan rijden, maar een gewoonte is lastig te doorbreken.

Verwijderd

Mijn vader is 48.

Om even op een post te reageren van 10 en half maand oud:
Ik heb zelf een CRX gekocht, Type 2 Mk1, dus met 131 pk d16a9 blok, ipv het langzamere d16z5 blok. Deze heb ik toen WA verzekerd, met inzittenden en no-claim verzekering, alles bij elkaar voor het magische bedrag van 58 euro per maand.

Hij is nu inmiddels weer verkocht, en de volgende auto komt op mijn vaders naam, evenals de verzekering, en daarin word aangegeven dat ik er ook veel mee rijden ga (= hoofdbestuurder). Hiermee betaal ik meer dan mijn pa zou moeten, maar minder dan ik zelf zou moeten. Dit is volledig legaal, en hier kan je geen problemen mee krijgen. Maargoed, dat blijft een welles nietus spelletje :)

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Inderdaad het topic is actief..
Ik vond deze eigenlijk het meeste passen bij mijn vraag.
de reacties zijn duidelijk :9

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

lama

[ Voor 98% gewijzigd door Slasher op 19-10-2006 13:08 ]

Elect a clown, expect a circus.

Verwijderd

Waarom rekent iedereen in absolute getallen? Het is beter om de kosten per kilometer te berekenen op basis van reëele cijfers. Mijn 406 kost me nu zo'n € 0,16/km en mijn Land Rover € 0,12/km. Echter ga ik het komende jaar weer veel meer kilometers maken met de 406 en dan zakt de kilometerprijs naar € 0,11/km... Als je zo alles doorrekent op basis van de te verwachten kilometers op jaarbasis, dan zul je zien dat die €65 per maand aan verzekering vaak niet het meest kostbare is...

En zo rijd je dus een grote comfortabele en meestal veiligere auto op diesel voor een lager bedrag per kilometer dan misschien dat gebakje dat op benzine loopt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 20:42 ]

Verwijderd

Ik heb 2 mooie fietsen in de schuur staan (spartamet en elektrsche fiets) en die zijn langena niet zo duur als een auto (heb er 3 gehad). Als het pijpenstelen regent pak ik gewoon de bus naar mijn werk (deur tot deur 45 min) en met de fiets (deur tot deur 40 min). Ik kan voor beide opties even laat de deur uit zodat ik mijn beslissing op de laatste minuut voor vertrek nog kan maken :)

Scheeld erg veel geld wat ik kan gebruiken voor andere leuke dingen en hobbies :)

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 18:12
Ik heb een Honda Civic die vandaag naar m'n broer gaat (coupe)

2x ongeluk gehad aan voorbumper en passagiersdeur. In totaal 1500 euro gekregen van verzekering.
Voor 140+22 euro deur+bumper gekocht (deur al in goede kleur).

Voor de rest aan onkosten gehad distrubutieriem (moest vervangen worden) 100,=
en een uitlaat a 100 euro.

al met al kun je dus ook 'geluk' met een auto hebben en er zelfs aan verdienen :)

even op een rijtje:

Civic Coupe full options aanschafprijs: 2000
Wegenbelasting: 120 euro per 3 mnd
Verzekering: 140 euro per 3 mnd
Brandstof: 80 euro per week.

Niet heel goedkoop dus, maar voor een beginnende bestuurder met 50% no claim (word nu 65%) op 19 jarig leeftijd....

Nu ga ik een Audi A3 rijden dat terzeide.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 07:49:
Ik heb 2 mooie fietsen in de schuur staan (spartamet en elektrsche fiets) en die zijn langena niet zo duur als een auto (heb er 3 gehad). Als het pijpenstelen regent pak ik gewoon de bus naar mijn werk (deur tot deur 45 min) en met de fiets (deur tot deur 40 min). Ik kan voor beide opties even laat de deur uit zodat ik mijn beslissing op de laatste minuut voor vertrek nog kan maken :)
Mja, alleen heeft niet iedereen die opties (sterker nog, bijna niemand). Als ik met OV zou gaan, zou ik, behalve dat het ook niet goedkoop is, een whopping 1 tot 1,5 uur over doen (ik zal het weer eens opzoeken) 50 minuten + 15 minuten lopen (ik denk langer eigenlijk) en dan nog 20 minuten te vroeg zijn of pas 20 minuten later kunnen vertrekken (even opgezocht ;) ). Met de auto tussen de 20 en 30 minuten. Met de fiets tussen de 23 en 26 minuten. OV is dus geen optie.
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 12:00:
[...]

Hij is nu inmiddels weer verkocht, en de volgende auto komt op mijn vaders naam, evenals de verzekering, en daarin word aangegeven dat ik er ook veel mee rijden ga (= hoofdbestuurder). Hiermee betaal ik meer dan mijn pa zou moeten, maar minder dan ik zelf zou moeten. Dit is volledig legaal, en hier kan je geen problemen mee krijgen. Maargoed, dat blijft een welles nietus spelletje :)
Als het legaal is, lijkt me er niets mee aan de hand. Het is natuurlijk wel jammer dat je zelf geen no-cliam opbouwt, en je pa er wel mee verliest als jij een ongeluk maakt.

[ Voor 26% gewijzigd door MrSleeves op 20-10-2006 08:16 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Verwijderd

Dat is het leuke, omdat ik ook in de polis, als hoofdbestuurder, vermeld word, bouw ik ook no-claim op. Als ik schade rijd gaat het ook niet voor mijn pa ten koste (no-claim verzekering) het zou hooguit hetzelfde blijven.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Hmm, vreemde verzekering. Als ik verzekeraar zou zijn, zou ik die constructie niet toestaan.
Misschien dat ik een familiekorting zou verzinnen (als klantenbinding), maar zoiets vind ik nodeloos ingewikkeld en buiten het feit dat het dit wel legaal is, is dat toch vaak niet het geval.

• ALH
  • Laatst online: 18-11 20:17

ALH

Heb een civic gekocht voor €500, reken dus geen afschrijving.
Verzekering €40,- wegenbelasting €12 per maand, benzine €??, onderhoud €0
Ongeluk gehad, doos gaf me geen voorrang, krasje erbij en €500 rijker.
Auto rijden kan lucratief zijn :*)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:18

DropjesLover

Dit dus ->

ik heb vandaag een nissan 100nx gekocht (voor 1300 euro) van 15 jaar oud.

bij mij kost ie tussen de 25 en 30 euro per maand aan wegenbelasting (das ongeveer bij elke auto rond de 1000 kg zo) en 56 euro per maand aan verzekering (opgezocht en afgesloten via independer.nl).
dus ik houd hem rijdende voor 80-85 euro per maand.
onderhoud zou ik graag zelf willen doen, maar wanneer weet je eigenlijk wat je moet vervangen/nakijken/bijwerken?

ik ben 20 en heb 1,5 jaar mn rijbewijs. ik heb even gekeken naar een colt/swift oid, maar ik wilde toch graag een echte auto.

ik heb de verzekering bewust meteen op mijn naam gezet, zo bouw ik tenminste jaren op bij de verzekering en gaat (bijna onvermijdbare) schade niet van mn pa's noclaim af. hij betaalt zo'n 150 per maand (grote auto :P ), maar wanneer ik dus schade zou maken zou zijn premie omhoog kunnen schieten naar zo'n 300-400 per maand. dus hij betaalt een lange tijd veel meer omdat ik schade heb gemaakt (en al snel meer dan het schadebedrag). vandaar dat ik dat dus niet gedaan heb.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

MrSleeves schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 08:06:
[...]

Mja, alleen heeft niet iedereen die opties (sterker nog, bijna niemand). Als ik met OV zou gaan, zou ik, behalve dat het ook niet goedkoop is, een whopping 1 tot 1,5 uur over doen (ik zal het weer eens opzoeken) 50 minuten + 15 minuten lopen (ik denk langer eigenlijk) en dan nog 20 minuten te vroeg zijn of pas 20 minuten later kunnen vertrekken (even opgezocht ;) ). Met de auto tussen de 20 en 30 minuten. Met de fiets tussen de 23 en 26 minuten. OV is dus geen optie.

[...]

Als het legaal is, lijkt me er niets mee aan de hand. Het is natuurlijk wel jammer dat je zelf geen no-cliam opbouwt, en je pa er wel mee verliest als jij een ongeluk maakt.
Dan heb je een goed punt. Het verbaast me alom dat ik toevallig een prachtverbinding heb naar mijn werk vanuit een dorp met 1946 inwoners :o (deur-halte 5 min--25min in de bus--8 min naar deur werk=3 minuten vóór werktijd arriveren). Na het werk hetzelfde verhaal. Lopen naar halte en hooguit 5 min wachten op een lege bus (beginpunt).

Ik ben het helemaal eens dat je met het OV veel geluk moet hebben omdat het anders geen optie is. Nu is het toevallig 3 maanden geleden dat ik de bus gepakt heb. Het moet echt beestenweer zijn of fockingkoud wil ik de bus pakken omdat ik dan veel beweging mis.

• _JGC_
Als ik OV zou gebruiken, kan mijn collega niet meer carpoolen en moet die ook een treinkaartje kopen. Op dit moment betaalt mijn baas kilometervergoeding voor 1 auto met daarin 2 personen. Die vergoeding is ongeveer net zo duur als een treinkaartje voor 1 persoon, dus zodra je gaat carpoolen is een auto al voordeliger.

Toen ik 's morgens om 9 uur begon met werken zou OV misschien nog een optie zijn, alleen zou ik er dan nog vroeger uit moeten dan ik nu al doe als ik om 8 uur 's morgens begin. De route die ik met OV moet nemen gaat van hier naar Buitenpost, Groningen en Meppel ipv van hier naar Grou naar Meppel. Het grappige is dan ook nog dat, alhoewel ik 10-15 minuten langer onderweg ben omdat ik een collega meeneem, dat ik een heel stuk afsnijd: mijn collega woont op een binnendoor-route die minder kilometers lang is dan de reguliere snelweg.

Verder moet je je niet verkijken op de onderhoudskosten. Ik heb aan deze auto redelijk wat gerepareerd en versleten onderdelen vervangen, maar de volgende set banden en distributieriem gaat ie niet uit mijn portemonnee krijgen, ik koop wel een andere bak die minder diesel drinkt en die iets minder dan 395.000km op de teller heeft staan tegen die tijd. Om nou nog eens 400 euro in een auto te steken, om vervolgens bij de APK 3 maanden later erachter te komen dat er nog 500 euro achteraan mag gaat mij iets te ver voor een auto die je 1000 euro gekost heeft en waar je inmiddels voor het dubbele aan gerepareerd hebt.

Verwijderd

_JGC_ schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 13:28:
...

Verder moet je je niet verkijken op de onderhoudskosten. Ik heb aan deze auto redelijk wat gerepareerd en versleten onderdelen vervangen, maar de volgende set banden en distributieriem gaat ie niet uit mijn portemonnee krijgen, ik koop wel een andere bak die minder diesel drinkt en die iets minder dan 395.000km op de teller heeft staan tegen die tijd. Om nou nog eens 400 euro in een auto te steken, om vervolgens bij de APK 3 maanden later erachter te komen dat er nog 500 euro achteraan mag gaat mij iets te ver voor een auto die je 1000 euro gekost heeft en waar je inmiddels voor het dubbele aan gerepareerd hebt.
Zolang de aanschaf van een nieuwe auto veel duurder is dan het rendement dat je hebt op je huidige auto inclusief de jaarlijkse reparatiekosten (die velen hier maar liefst op 500-1000 euro hebben gezet) is het niet interessant een auto te vervangen. remmen, riempjes, filtertjes en bandjes zijn regulier onderhoud, dus die heb je bij iedere auto te vervangen. Hoezen, wiellagers en ruitenwissers in mindere mate maar dat is zo ongeveer alles waar je barrel op afgekeurd kan worden. Als alles goed vastzit, niet rot is en je auto goed functioneert kom je er makkelijk mee door de APK. Het wordt wat lastiger als je koppeling, krukaslagers of koppakking de geest geeft... Dat kost je vaak 1000 euro en dan hebben ze er alleen naar gekeken...
In jouw geval heb je er al zoveel ingestopt en aan gedaan dat je wel weten zult wanneer iets weer vervangen moet worden, daar kun je je investeringen weer op afstemmen... Dat blijft nou eenmaal altijd terugkomen als je een auto hebt...

Mijn 406 heeft nu bijna 295k gedaan. Ik weet dat er zo'n 300 euro reparatiekosten aan zitten te komen aan de achteras (nieuwe wiellagers en nieuwe remcylinders, repareren doen we zelf).
De auto komt verder zeker wel door de APK in januari. Ik ga dus niet uit angst bij voorbaat een nieuwe auto kopen, mocht ie onverhoopt afgekeurd worden op een gescheurde hoes of zo dan laat ik em wel herkeuren een maand later als die hoes van 15 euro vervangen is. Simpel zat.

By the way: ik wil niet gaan roepen dat je niet een nieuwe auto mag kopen, das ieder voor zich!
Sommige mensen hoor ik heel makkelijk zeggen dat hun auto op is (bij 150k, yeah right) en dat er dus maar een nieuwe moet komen... ik wil er alleen mee zeggen dat reparaties en onderhoud ook rendabel kunnen zijn in het verhaal "auto bezitten".

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik betaal nu 35 euro verzekering per maand, 80 euro wegenbelasting per kwartaal (27 euro per maand dus ongeveer) en dan als variabele de benzinekosten en het onderhoud. Het onderhoud in de afgelopen 4000km is beperkt gebleven tot het verwijderen van een sterretje in de voorruit die er bij aankoop al in zat, het vervangen van de stabilisatorstangrubbers achter (8 euro per stuk) en het vervangen van de (piepende) V-snaar (21,50 bij de dealer). In totaal nog geen 100 euro dus. Volgend jaar, eind juli moet hij voor de APK gekeurd worden, da's een euro of 200-250 als je het samen doet met een grote beurt bij de dealer :)

Dan hebben we het over een Toyota Corolla uit 1993 met 165k km op de teller. Als je een kleinere/lichtere auto neemt bespaar je uiteraard op de wegenbelasting en mogelijk ook verzekering. Maar goed, je bent pas 18, dus je zult qua verzekering best wat duurder uit zijn. Ik zou zeker niet verzekeren op je ouders' naam, als de verzekering daar achteraf achterkomt ben je dik de lul als er 's wat gebeurt en als jij hoofdbestuurder bent, is het hele voordeel weg. Je moet zelf schadevrije jaren opbouwen, dat scheelt later enorm!

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• JT
  • Laatst online: 12:13

JT

VETAK y0

Grrrrrene schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 21:40:
Je moet zelf schadevrije jaren opbouwen, dat scheelt later enorm!
Maar, even de overige mogelijke nadelen erbuiten gelaten, het is goedkoper om bij je ouders verzekerd te blijven tot je niet meer in de risicogroep zit qua leeftijd en dan zelf te gaan verzekeren.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

JT schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 01:47:
[...]

Maar, even de overige mogelijke nadelen erbuiten gelaten, het is goedkoper om bij je ouders verzekerd te blijven tot je niet meer in de risicogroep zit qua leeftijd en dan zelf te gaan verzekeren.
Alleen als het een constructie is zoals Stef hierboven aangaf (okee, hij heeft dan nog het voordeel dat hij ook nog eens schadevrije jaren opbouwt); in veel andere gevallen is het fraude (omdat vaak weggelaten wordt dat die 18-jarige de regelmatige bestuurder is).

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, maar als jij aangeeft dat je de hoofdbestuurder bent, dan geeft de verzekering je toch niet zo'n lage premie? Het feit dat een "lid van de risico groep" de regelmatige bestuurder is, drijft ongetwijfeld de premie omhoog (anders snap ik verzekeringsmaatschappijen niet meer ;))

• JT
  • Laatst online: 12:13

JT

VETAK y0

MrSleeves schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 09:08:
[...]

Alleen als het een constructie is zoals Stef hierboven aangaf (okee, hij heeft dan nog het voordeel dat hij ook nog eens schadevrije jaren opbouwt); in veel andere gevallen is het fraude (omdat vaak weggelaten wordt dat die 18-jarige de regelmatige bestuurder is).
Fraude of niet, het is dan gewoon goedkoper. Zoals ik al zei, alle andere evt nadelen en aspecten er buiten gelaten.
Grrrrrene schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:36:
Ja, maar als jij aangeeft dat je de hoofdbestuurder bent, dan geeft de verzekering je toch niet zo'n lage premie? Het feit dat een "lid van de risico groep" de regelmatige bestuurder is, drijft ongetwijfeld de premie omhoog (anders snap ik verzekeringsmaatschappijen niet meer ;))
Van wat ik heb gehoord valt dat dus wel mee. Maar ik las even niet dat hij het zo had opgegeven, dus pin me er niet op vast.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

JT schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:29:
[...]

Fraude of niet, het is dan gewoon goedkoper. Zoals ik al zei, alle andere evt nadelen en aspecten er buiten gelaten.
Als alle nadelen weglaat, dan is het allergoedkoopste: niet verzekeren.. 8)7

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou als ouder zijnde zoiets absoluut niet toelaten. Zodra je kind op een gegeven moment een ongeluk heeft veroorzaakt, dan ben je de hele no-claim kwijt en kun je het weer gaan opbouwen. Bij bijvoorbeeld 10 jaar schadevrij ramt dat nogal in de maandelijkse lasten.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 11:44

GaMeOvEr

Is een hork.

BalusC schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:28:
Ik zou als ouder zijnde zoiets absoluut niet toelaten. Zodra je kind op een gegeven moment een ongeluk heeft veroorzaakt, dan ben je de hele no-claim kwijt en kun je het weer gaan opbouwen. Bij bijvoorbeeld 10 jaar schadevrij ramt dat nogal in de maandelijkse lasten.
Maar dat hoeft geen probleem te zijn, als je afspreekt dat je kind de stijging in premie over die termijn gewoon zelf dokt. Lijkt me niet meer dan logisch. Je kind maakt brokken, dus draait voor de kosten op als jouw verzekering daardoor stijgt. Kan hij dat eventueel niet betalen, verzekerd hij de auto maar lekker op zijn/haar eigen naam. :)

Aannames zijn fataal.

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn Citroen AX 1.1i ('93) heeft in (ong) één jaar over 11358km €1841,77 gekost ofwel €0,16/km.

Heb zelf ook een OV maar ik heb zo'n verschrikkelijke hekel aan OV dat ik er vrijwel nooit gebruik van maak. Als het kon zou ik graag geld krijgen ipv een OV.

[ Voor 46% gewijzigd door THIJZEL op 27-10-2006 16:25 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:56
Een andere optie is misschien een belasting vrije VW Golf Diesel en dan verzekeren als oldtimer op je ouders naam. Voordeel --> wegenbelasting = € 0,00 per jaar en WA verzekering = +/- € 75,00 per jaar.
Je mag "officieel" dan maar 7500 kilometer per jaar rijden 8)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:35:
Een andere optie is misschien een belasting vrije VW Golf Diesel en dan verzekeren als oldtimer op je ouders naam. Voordeel --> wegenbelasting = € 0,00 per jaar en WA verzekering = +/- € 75,00 per jaar.
En je ouders moeten een primair vervoermiddel (aantoonbaar) hebben. En een vw golf kost je zeker 1000 euro of meer per jaar aan onderhoud (rij zelf een golf uit '90), tenzij je een donorauto voor erbij neemt :P

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 27-10-2006 16:53 ]

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:12
BalusC schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:28:
De meeste verkeringen hebben tegenwoordig een no-claim garantie, overigens geldt de noclaim niet per persoon maar per verzekerd voertuig.

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat vind ik net zo'n kortzichtige oplossing als verzekeren op je ouders' naam _zonder_ te melden dat jij de hoofdbestuurder bent. Allemaal leuk en aardig dat je verzekeringspremie betaalt, maar als ze erachter komen dat je > 7500 km per jaar rijdt of dat niet je ouders maar jij in de auto rijdt is de kans groot dat je ineens niet verzekerd bent.

Als je een ongeluk krijgt en je hebt al 10k km gereden dat jaar, ben je flink de lul, geloof me. Dat gaat de verzekering dan aangrijpen als reden om niet uit te keren, erg lullig als jij net iemand voor z'n leven invalide hebt gereden :Z

Als je minder dan 7500 km per jaar rijdt (wat opzich al best wat is als je er niet mee naar werk of school hoeft), is er niks mis mee uiteraard.

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat je ook kan doen is een auto leasen via een luxemburgs bedrijf, belastingvrij goedkope verzekering enzo :) Dan rijd je in een nieuwe golf voor v.a. 200 euro per maand incl. Enig optisch nadeel is dat je op luxemburgs kenteken rijdt;

• Paul
  • Laatst online: 22-11 19:27
En dat je een HELE grote zak geld (minimaal de BPM, volgens mij zelfs meer) naar de belastingdienst kan gaan dragen zodra ze erachter komen dat je 50% van je tijd of meer in NL zit (en als je in je eigen gemeente staat ingeschreven dan lukt dat al vrij snel :P )...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Belastingvrij wel ja, maar om olditmer te kunnen verzekeren op jouw naam moet je bij de meeste 24 jaar of ouder zijn en tenminste 1 "primaire" auto op je verblijfsadres hebben... Het maakt daarbij niet uit of jij of je ouders eigenaar zijn van die primaire auto. Anders betaal je weliswar niet meer voor de waarde van je auto, maar wel voor je leeftijdsrisico... (ongeveer 30 per maand)
bij een oldtimer is het overigens redelijk makkelijk frauderen hoor, gewoon bij ongeveer 7000 km/jr de km-tellerkabel lostrekken en rustig doortuffen. Moet je alleen wel op gevoel op je snelheid letten.
Pagina: 1 2 Laatste