Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto] Kosten autorijden.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 781 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 18:08
Nog afgezien van het feit dat een sneue ouwe Golf diesel waarschijnlijk niet als oldtimer gezien wordt en dus ook niet als zodanig te verzekeren is.
Echte oldtimer-verzekeringen gelden pas vanaf 25 jaar en ouder (leeftijd voertuig) of je moet voor youngtimer-verzekeringen gaan (maar dan nog niet voor een Golfje)

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 18:23:
En dat je een HELE grote zak geld (minimaal de BPM, volgens mij zelfs meer) naar de belastingdienst kan gaan dragen zodra ze erachter komen dat je 50% van je tijd of meer in NL zit (en als je in je eigen gemeente staat ingeschreven dan lukt dat al vrij snel :P )...
Ik heb het even nagekeken, het kon wel, legaal, maar er is op 16 oktober een wet ingevoerd die de hele constructie verbiedt. Jammer maar helaas dus :P

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarom zou je je km-teller kabel lostrekken? Als je wil frauderen draai je gewoon je km teller terug 8)7 Heb ik met mijn Corolla ook gedaan, maar dan de andere kant op ;) Van 142k naar 165k omdat ik een nieuwe tellerunit heb gekocht.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:29
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 20:03:
[...]

Zolang de aanschaf van een nieuwe auto veel duurder is dan het rendement dat je hebt op je huidige auto inclusief de jaarlijkse reparatiekosten (die velen hier maar liefst op 500-1000 euro hebben gezet) is het niet interessant een auto te vervangen. remmen, riempjes, filtertjes en bandjes zijn regulier onderhoud, dus die heb je bij iedere auto te vervangen. Hoezen, wiellagers en ruitenwissers in mindere mate maar dat is zo ongeveer alles waar je barrel op afgekeurd kan worden. Als alles goed vastzit, niet rot is en je auto goed functioneert kom je er makkelijk mee door de APK. Het wordt wat lastiger als je koppeling, krukaslagers of koppakking de geest geeft... Dat kost je vaak 1000 euro en dan hebben ze er alleen naar gekeken...
In jouw geval heb je er al zoveel ingestopt en aan gedaan dat je wel weten zult wanneer iets weer vervangen moet worden, daar kun je je investeringen weer op afstemmen... Dat blijft nou eenmaal altijd terugkomen als je een auto hebt...

Mijn 406 heeft nu bijna 295k gedaan. Ik weet dat er zo'n 300 euro reparatiekosten aan zitten te komen aan de achteras (nieuwe wiellagers en nieuwe remcylinders, repareren doen we zelf).
De auto komt verder zeker wel door de APK in januari. Ik ga dus niet uit angst bij voorbaat een nieuwe auto kopen, mocht ie onverhoopt afgekeurd worden op een gescheurde hoes of zo dan laat ik em wel herkeuren een maand later als die hoes van 15 euro vervangen is. Simpel zat.

By the way: ik wil niet gaan roepen dat je niet een nieuwe auto mag kopen, das ieder voor zich!
Sommige mensen hoor ik heel makkelijk zeggen dat hun auto op is (bij 150k, yeah right) en dat er dus maar een nieuwe moet komen... ik wil er alleen mee zeggen dat reparaties en onderhoud ook rendabel kunnen zijn in het verhaal "auto bezitten".
Feit is dat mijn bak 100.000 meer dan de jouwe op de teller heeft staan als ik van plan ben dat ding weg te doen. Op zich rijdt ie nu goed, zal ie over 20.000km ook nog wel doen, maar die bak wordt minder: motor maakt meer herrie dan normaal voor dit model, blikwerk rot hier en daar wat weg, in de motorkap is het ook een grote roestbende. Het punt is dat ik geen zin heb om een 4-tal nieuwe banden en een distributieriem ga aanschaffen voor een stuk blik die die onderdelen niet meer uit gaat zitten als ik er zo mee doorrijd: ik rijd elke dag 200km, waarvan 120km snelweg is.
Op zich rijdt die kar nog best lekker, dat ding zit als gegoten, rijdt goed en heeft stuurbekrachtiging, wat wil je nog meer? Het ding heeft me ook nog nooit laten staan, enige wat ik tot nu toe gehad heb was een gloeizekering die eruit lag in de zomer -> niet starten, 2 gloeiers die kapot waren in combinatie met kapotte temperatuurzender in de winter -> beetje doorstarten en hele straat zwart
Maand terug werd het raam lui tijdens de vakantie in Zweden, is ook een nieuwe ingekomen (WA+ op auto met pechhulpdekking bij de reisverzekering... blijkt dat ik die laatste niet nodig had in scandinavie).
Volgende week een bak schone olie erin, maar eens vragen bij de garage wat ze ervan denken. Als ze denken dat ie nog 100.000 extra kan rijden op de manier waarop ik dat ding gebruik, dan is er nog best een mogelijkheid dat ie een nieuwe set banden en een riem krijgt.

Wat betreft mensen die op 150.000km de auto wegdoen omdat ie teveel kilometers heeft: dat is puur economisch, boven de 150.000km is een auto "oud" en "versleten" en hebben veel mensen zoiets van "laat maar staan". De auto die ik rijd heb ik destijds gekocht met (30)6.000km op de teller, klokje was net over de kop geweest.

Al met al dit er al aan uitgegeven:
- aanschaf: 1000
- reparatie+APK direct bij aanschaf: 700
- accu: 125 (in noorwegen zijn die 2x zo duur als hier :X)
- gloeispiralen + temperatuurzender: 100
- koppelingsplaten: 200
- tweede APK, startmotor, wiellager: 250
- 2x spanrol multiriem, dit ding vreet ze, binnen 20.000km piepen ze weer: 50 (2e was garantie)
- 2 lekke remcylinders, remschoenset: 75
- 3e APK: banden, wiellager, schokbrekers achter, remslangen voor: 600
- raam passagierskant: 225 (ligt nog bij verzekering)

Al met al veel gerepareerd aan dat ding, ik zeg dan ook nog wel eens lachwekkend: "Alleen de motor is nog origineel", waarop ze in die garage dan zeggen: "SSSSST! niet te hard zeggen!".

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

edit:
Niet gezien dat het topic meerdere pagina's heeft

[ Voor 133% gewijzigd door Marzman op 28-10-2006 07:35 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Grrrrrene schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 00:00:
Waarom zou je je km-teller kabel lostrekken? Als je wil frauderen draai je gewoon je km teller terug 8)7 Heb ik met mijn Corolla ook gedaan, maar dan de andere kant op ;) Van 142k naar 165k omdat ik een nieuwe tellerunit heb gekocht.
Dat kost me minder moeite dan een half uur een tellertje doordraaien...
_JGC_ schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 02:48:
[...]

Feit is dat mijn bak 100.000 meer dan de jouwe op de teller heeft staan als ik van plan ben dat ding weg te doen. Op zich rijdt ie nu goed, zal ie over 20.000km ook nog wel doen, maar die bak wordt minder: motor maakt meer herrie dan normaal voor dit model, blikwerk rot hier en daar wat weg, in de motorkap is het ook een grote roestbende. Het punt is dat ik geen zin heb om een 4-tal nieuwe banden en een distributieriem ga aanschaffen voor een stuk blik die die onderdelen niet meer uit gaat zitten als ik er zo mee doorrijd: ik rijd elke dag 200km, waarvan 120km snelweg is.
Op zich rijdt die kar nog best lekker, dat ding zit als gegoten, rijdt goed en heeft stuurbekrachtiging, wat wil je nog meer? Het ding heeft me ook nog nooit laten staan, enige wat ik tot nu toe gehad heb was een gloeizekering die eruit lag in de zomer -> niet starten, 2 gloeiers die kapot waren in combinatie met kapotte temperatuurzender in de winter -> beetje doorstarten en hele straat zwart
Maand terug werd het raam lui tijdens de vakantie in Zweden, is ook een nieuwe ingekomen (WA+ op auto met pechhulpdekking bij de reisverzekering... blijkt dat ik die laatste niet nodig had in scandinavie).
Volgende week een bak schone olie erin, maar eens vragen bij de garage wat ze ervan denken. Als ze denken dat ie nog 100.000 extra kan rijden op de manier waarop ik dat ding gebruik, dan is er nog best een mogelijkheid dat ie een nieuwe set banden en een riem krijgt.

Wat betreft mensen die op 150.000km de auto wegdoen omdat ie teveel kilometers heeft: dat is puur economisch, boven de 150.000km is een auto "oud" en "versleten" en hebben veel mensen zoiets van "laat maar staan". De auto die ik rijd heb ik destijds gekocht met (30)6.000km op de teller, klokje was net over de kop geweest.

Al met al dit er al aan uitgegeven:
- aanschaf: 1000
- reparatie+APK direct bij aanschaf: 700
- accu: 125 (in noorwegen zijn die 2x zo duur als hier :X)
- gloeispiralen + temperatuurzender: 100
- koppelingsplaten: 200
- tweede APK, startmotor, wiellager: 250
- 2x spanrol multiriem, dit ding vreet ze, binnen 20.000km piepen ze weer: 50 (2e was garantie)
- 2 lekke remcylinders, remschoenset: 75
- 3e APK: banden, wiellager, schokbrekers achter, remslangen voor: 600
- raam passagierskant: 225 (ligt nog bij verzekering)

Al met al veel gerepareerd aan dat ding, ik zeg dan ook nog wel eens lachwekkend: "Alleen de motor is nog origineel", waarop ze in die garage dan zeggen: "SSSSST! niet te hard zeggen!".
Als jij em nog goed genoeg vindt om nog 40 tot 60k te doen (of 100k zoals je stelt) en je gebruikt em het meest op de snelwegen: dat red je wel hoor. De motor en je versnellingsbak verslijten daar niet van.

• _JGC_
  • Laatst online: 10:29
Die slijten er idd niet van, want dat zijn ze al :P
Aan de andere kant vraag ik me ook af of het nog zin heeft om een andere bak te kopen, ik wil over anderhalf jaar emigreren naar Noorwegen of Zweden, zit je dan met een auto die je toch niet mee gaat nemen. In Noorwegen ga ik sowieso niet een auto nodig hebben, aangezien ik daar gewoon op fietsafstand van mijn werk ga wonen in dat geval. Heb daar destijds mijn stage gedaan, met deze auto erheen geweest, toen we dat ding voor het eerst eens nuttig gingen gebruiken kregen we dat ding niet meer aan de praat: accu was verrot. Om nou elk weekend ff je auto uit te laten voor een ritje van 20km is ook weer zoiets wat totaal geen nut heeft anders dan de accu opgeladen te houden :X

Verwijderd

In dat geval weegt volgens mij de investering in een nieuwe auto sowieso niet op tegen het rijdend houden van je huidige.
Tenzij je je auto toch mee wilt nemen en daar laat omzetten op Noors of Zweeds kenteken. Als je dan met een Volvo of een Saab aan komt zetten maak je wel gelijk een goede beurt daar ;).

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:13

JT

VETAK y0

BalusC schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:28:
Ik zou als ouder zijnde zoiets absoluut niet toelaten. Zodra je kind op een gegeven moment een ongeluk heeft veroorzaakt, dan ben je de hele no-claim kwijt en kun je het weer gaan opbouwen. Bij bijvoorbeeld 10 jaar schadevrij ramt dat nogal in de maandelijkse lasten.
Buiten het feit om dat je niet in een keer al je no-claim kwijt bent, kan het ook anders: de auto verzekeren op naam van je ouders ZONDER de no-claim van je ouders. Kan je ook niks verliezen :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:02

Khaine

Python liefhebber

Mocht je nog altijd op zoek zijn, dan kan ik je mijn bevinding wel posten :)

Auto : Suzuki Swift 1.3 GS , bouwjaar 1992
Aanschafprijs : 950 euro inc. APK / winterbanden-setje gebruikt

Maandelijkse uitgaven:
WB : 12/maand , 35/kwartaal
Verz: 32/maand WA+ (2 schadevrije jaren)
Benz: +/- 60 euro/maand.

Verbruik buiten bebouwde kom : 1:20 is haalbaar, maar 1 op 18 is realistischer.
Verbruik binnen bebouwde kom: 1:15 is haalbaar, maar 1 op 12 is realistischer.

Reparaties: Dat ligt er aan. Ik heb zelf een lampje gekocht, en 1 wiel was niet helemaal 100 meer, maar voor de rest kan het bakje ermee door. Luxe bestaat niet, de enige optie is een (soms lekkend) dakraampje, en 120 is goed mogelijk, maar niet binnen de 18 seconden :). Afgezien daarvan vind ik het meer dan ideaal hoor. Voor mij goedkoop zat, en ik ben nog (officieel dan) student, dus meer heb ik niet nodig.

Langere afstanden doe ik er ook zat mee. Retourtjes zwolle / nijmegen / eindhoven / Utrecht e.d. zijn geen probleem.

Ik kan em je aanraden als starters-auto, ook al blijft het een dure hobby. Als je een handige jongen in de buurt kent, dan zijn reparaties aan dit bakje ook zo gedaan. En voor onderdelen hoef je helemaal niet wakker te liggen :).

Voor meer info over swifts kun je denk ik het beste Dreeke een DM sturen, die had er geloof ik nog een paar :) .

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:54
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 20:40:
Waarom rekent iedereen in absolute getallen? Het is beter om de kosten per kilometer te berekenen op basis van reëele cijfers. Mijn 406 kost me nu zo'n € 0,16/km en mijn Land Rover € 0,12/km. Echter ga ik het komende jaar weer veel meer kilometers maken met de 406 en dan zakt de kilometerprijs naar € 0,11/km... Als je zo alles doorrekent op basis van de te verwachten kilometers op jaarbasis, dan zul je zien dat die €65 per maand aan verzekering vaak niet het meest kostbare is...

En zo rijd je dus een grote comfortabele en meestal veiligere auto op diesel voor een lager bedrag per kilometer dan misschien dat gebakje dat op benzine loopt.
Ik vraag me af hoe jij bovenstaande voor elkaar krijgt.

Heb nu van twee auto;s eea bijgehouden:
-Aanschaf + afschrijving
-Verzekering
-Belasting
-Brandstof
-Onderdelen/reparaties
-ANWB lidmaatschap

Met mijn oude peugeot 306 xt 1.6 benzine kwam ik uit op 24 cent per km.

Ik heb nu een Nissan Almera Diesel en ben ongeveer 26 cent per km kwijt.

Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar.

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Omdat de meeste mensen geen rekening houden met de afschrijving van en auto.

Audi: Vorsprung durch Technik

Verwijderd

Als je echt serieus een auto wilt, moet je het denk ik gewoon maar doen en zelf ondervinden. Een lichte kleine oudere auto is altijd goedkoper dan een racemonster en waarschijnlijk wel redelijk betaalbaar met een gemiddelde bijbaan. Vraag is of je het nodig hebt. Zoniet doe je het echt voor het hebben en rijden van een auto voor de fun en meestal betekent dat ook dat je niet voor de meest zuinige en lichtste wagen gaat. Ik heb eigelijk ook geen auto nodig, maar ik ga er toch binnekort één kopen, puur omdat ik dat zelf wil, omdat ik er plezier aan beleef. Mocht het heel veel duurder worden p.m. dan wat ik verwacht, heb ik dat zelf aan den lijve ondervonden en kan ik 'm altijd nog verkopen. Kost je misschien wel wat geld, maar dan heb je ook een wijze les geleerd :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Rejgun schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:38:
Wat ook volkomen terecht is bij je eerste autootje van < 3k euro. Sterker nog: ik kan mijn auto nu verkopen voor meer dan wat ik ervoor betaald heb, als ik zo rondkijk naar de verkoopprijzen op internet. Afschrijving geldt vooral voor nieuwere auto's met een prijs > 5k euro, daaronder is de staat van de auto veel belangrijker dan de leeftijd. Ik zie afgeragde Civicjes die olie lekken met nog geen 80k op de teller en er staan ook Starletjes en Swiftjes met > 200k op de teller die in prima staat zijn en nog zo een ton verder kunnen waarschijnlijk.

• Roenie
  • Niet online
Wanneer je spaargeld hebt voor je auto dan kun je voor het rijden ervan de afschijving sowieso buiten beschouwing laten. Wanneer je een andere auto wilt heb je echter geen geld opzij gelegd.

• wmeester
  • Laatst online: 10:54
Roenie schreef op donderdag 02 november 2006 @ 08:14:
Wanneer je spaargeld hebt voor je auto dan kun je voor het rijden ervan de afschijving sowieso buiten beschouwing laten. Wanneer je een andere auto wilt heb je echter geen geld opzij gelegd.
Ik beschouw mijn afschrijving dan ook als spaarpot. (iedere maand 100 euro sparen)
Je kan het ook andersom doen, lening aangaan en 100 euro per maand aflossen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nou.. heb dit topic beetje doorgespit

In 't kort: de komende paar jaren kan ik een auto (als ik al rijbewijs had) wel vergeten.
'k heb namelijk alléén studieF wat dus echt niet genoeg is.(zeker niet met die lesgeld termijnen)

En rijden in auto van pa of ma: mams heeft der geen (ook geen rijbewijs) en paps woont 15-20 km verderop, dat is dus ook niet wat.

Maar nou zit ik mij eigenlijk iets af te vragen: wat is nou voordeliger: een oude auto (<1975 geen wegenbelasting toch?) of een wat recentere?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 02-11-2006 16:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Aan het rijden van een klassieker zitten ook kosten verbonden.
Je hebt dan geen wegenbelasting, maar het benzineverbruik is meestal hoger.
Ook is het onderhoud erg duur, vooral omdat de meeste onderdelen moeilijk te verkrijgen zijn.
Maar het is moeilijk om te zeggen of een klassieker duurder is, want dat hangt van de staat van de klassieker af en van het aantal kilometers dat je maakt.
Op de verzekering zul jij niet erg veel besparen omdat je een klassieker pas echt als klassieker kunt verzekeren (+/- € 100,- / jaar) wanneer het de 2e auto is. En dat geldt voor jouw dus niet.

En je hoeft geen wegenbelasting meer te betalen als de auto 25 jaar is. Dus dan zou je nu een auto van voor november 1981 moeten zoeken.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:56
bartgrefte schreef op donderdag 02 november 2006 @ 16:20:
nou.. heb dit topic beetje doorgespit

In 't kort: de komende paar jaren kan ik een auto (als ik al rijbewijs had) wel vergeten.
'k heb namelijk alléén studieF wat dus echt niet genoeg is.(zeker niet met die lesgeld termijnen)

En rijden in auto van pa of ma: mams heeft der geen (ook geen rijbewijs) en paps woont 15-20 km verderop, dat is dus ook niet wat.

Maar nou zit ik mij eigenlijk iets af te vragen: wat is nou voordeliger: een oude auto (<1975 geen wegenbelasting toch?) of een wat recentere?
Ik ben ook bezig met een OLDTIMER ;)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De gebruiker heeft geen toegang tot dit forum
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)

why not?

maar stel, ik ga voor me rijbewijs en haal em. wat raden jullie mij dan aan als ik een auto wil (als 't maar rijd is het best) waarmee ik met me studieF genoeg aan heb vooor de "vaste lasten"?

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 02-11-2006 22:56 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-11 17:15

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

bartgrefte schreef op donderdag 02 november 2006 @ 22:55:
[...]

De gebruiker heeft geen toegang tot dit forum
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)

why not?
offtopic:
Je hebt geen HK access?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SayWhatAgain! schreef op donderdag 02 november 2006 @ 23:06:
[...]

offtopic:
Je hebt geen HK access?
blijkbaar niet :? kan me overigens niet herinneren daar ooit toegang tot hebben gehad

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 02-11-2006 23:11 ]

Oscar Wilde

• teacher
  • Laatst online: 10:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

bartgrefte schreef op donderdag 02 november 2006 @ 23:10:
[...]

blijkbaar niet :? kan me overigens niet herinneren daar ooit toegang tot hebben gehad
vraag eens toegang:
Voorwaarden aanvragen HK toegang

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Ik lach me rot als ik die kosten allemaal lees....
Ik heb een 15 jaar oude motorfiets, ben zelf 22 en heb 0 schadevrije jaren.

Aanschaf 1200 euro (+ 1300 motorrijbewijs + 210 pak + 120 handschoenen (zomer en winter) + 30 laarzen + 40helm + binnenkort 300 euro voor een goede nieuwe helm)
Reparaties/achterstallig onderhoud in deze eerste twee maanden: ongeveer 550 euro.
Denk zelf dat komend jaar onderhoud veel lager zal liggen. Heb bijvoorbeeld een grote beurt laten doen a 350 E inclusief kleppen stellen enzo en dat hoeft pas weer over 20.000km ofzo.

Belasting: 60/jr = 5/mnd
Verzekering = 13/mnd

Vaste lasten: 18/mnd
Hij rijdt ongeveer 1:17 tot 1:19, afhankelijk van mn rechterhand dus valt ook mee _/-\o_

Hmm
Heb wel in deze eerste twee maanden 3000km gereden, dat is ongeveer 110 E/mnd aan benzine, maar dat was ook nieuwigheid 8) Zeker met de winter op komst zal ik geen 18.000km/jr halen.

En het leukste is dat ik een Porsche van 100.000 er vierkant uit trek bij een stoplicht (nee niet meer op de snelweg nee.. maar dat is toch saai :P ) en dat terwijl mn motor nog niet bepaald optimaal loopt nu :D

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 00:36 ]

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Ga maar eens veel rijden met een motor, dan is dat dus niet meer goedkoop kan ik je uit ervaring vertellen (goed een 250je ofzo, dat is goedkoop).
Om stil te laten staan is een motor ideaal, moet ie dan weer rijden dan wordt het een ander verhaal.

leeg

Verwijderd

4x2 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 00:41:
Ga maar eens veel rijden met een motor, dan is dat dus niet meer goedkoop kan ik je uit ervaring vertellen (goed een 250je ofzo, dat is goedkoop).
Om stil te laten staan is een motor ideaal, moet ie dan weer rijden dan wordt het een ander verhaal.
Ja, als je veel rijdt breekt het onderhoud je op.. beurtjes, banden (10-20.000km al nieuwe set a >300 Euro!!), kettinkje+tandwielen

Verwijderd

bartgrefte schreef op donderdag 02 november 2006 @ 16:20:

Wat heeft een termijl nu te maken met je bestedingsruimte?
Stel dat je lesgeld 1500 euro is, dan maakt het toch geen zak uit of je 1*1500, 3*500 of 10*150 betaalt, of ben ik nu gek?

En als het niet genoeg is, koop je gewoon geen auto, dat is toch niet zo moeilijk dacht ik?

• Grrrrrene
  • Niet online
Ga anders werken ofzo, je hoeft maar een avond of 2 per week te werken om een auto te kunnen betalen. Dat je van je stufi niet rondkomt is vrij logisch :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 03:16:
[...]

Wat heeft een termijl nu te maken met je bestedingsruimte?
Stel dat je lesgeld 1500 euro is, dan maakt het toch geen zak uit of je 1*1500, 3*500 of 10*150 betaalt, of ben ik nu gek?

En als het niet genoeg is, koop je gewoon geen auto, dat is toch niet zo moeilijk dacht ik?
daarmee bedoel ik dat ik, (stuk of 5 maanden per jaar), al zeker de helft van de studief kwijt ben vanwege het lesgeld... dan hou ik dus zeker niet genoeg over voor al die kosten voor een auto

Oscar Wilde

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik neem aan dat je de auto pas koopt als je je rijbewijs hebt (kan trouwens ook niet, maar dat terzijde), dus dat lesgeld is dan geen issue meer toch?

[ Voor 16% gewijzigd door Grrrrrene op 03-11-2006 21:59 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Grrrrrene schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 21:59:
Ik neem aan dat je de auto pas koopt als je je rijbewijs hebt (kan trouwens ook niet, maar dat terzijde), dus dat lesgeld is dan geen issue meer toch?
lesgeld blijft issue daar dat elk jaar terugkomt, en ik ben nog lang nie klaar met studeren.... sterker nog, net maandje of 2 begonnen met ict bol3.
en heb bijna 4k€ schuld ondertussen door die studief lening, maar dat even terzijde

rijbewijs ga ik pas mee beginnen, heb em dus nog niet ;) , als ik zeker weet dat het nut heeft, lees: als ik een auto (wat voor een dan ook) kan betalen. (alleen naar de maandelijkse kosten kijkend)

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 03-11-2006 22:19 ]

Oscar Wilde

• Grrrrrene
  • Niet online
Oh, zulk lesgeld, nevermind dan. Ik dacht dat je je lesgeld voor rijlessen bedoelde, aangezien je het over 5 maanden in een jaar had, studeren is doorgaans 10 maanden/jaar. Naja, dat gaat offtopic :)

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 15:04

RSP

Wow, dit topic kan ik goed gebruiken. Ik zal m´n situatie ook ´ns uitleggen, ben benieuwd wat mensen te vertellen hebben. Ik ben 22 jaar en ga samen met m'n vriendin waarschijnlijk een Golfje kopen. Ik ben zelf net afgestudeerd en kan me nog niet veel veroorloven, maar de kosten van een auto moeten toch wel op te hoesten zijn. Ik ben echter ook niet gek, en wil mezelf wel op een aangename manier verzekeren. Ik lees hier van mensen die aan hun maatschappij hebben gemeld dat zij de auto op naam van hun ouders hebben gezet, en zodoende de lage premie ontvangen, terwijl ze wél een no-claim opbouwen. Verzeker je dan de auto op naam van je ouder, met jezelf als eerste bestuurder? of beide op naam van je ouder? Daarnaast zou ik graag weten bij welke maatschappij je zit, ik ben gaan zoeken en vaak komt Fortis ASR goed uit de bus, zowel qua premie als qua service.

Ik ben woonachtig in Leeuwarden, niet bepaald een lokatie met een verhoogd risico tot diefstal, tenminste niet ten opzichte van andere steden in Friesland. Morgen ga ik voor 't eerst proefritjes maken, dus ik ben echt helemaal enthousiast. Ik hoor graag van mensen met een soortgelijke situatie als de mijne!

edit; ik heb overigens 4 jaar m'n rijbewijs en heb nog niet eerder een auto verzekering afgesloten. m'n vrijwel hetzelfde, 22jr, 3 jaar d'r rijbewijs.

[ Voor 6% gewijzigd door RSP op 03-11-2006 23:58 ]

Verwijderd

auto kopen, kenteken op je ouders naam zetten, verzekering op je ouders naam zetten, aangeven dat je zelf hoofdbestuurder bent. simpel als dat.

Hun premie, jou no-claim.

• RSP

RSP

Maar wanneer ik bij een verzekering vergelijk-site (independer.nl bijvoorbeeld) aangeef dat ik de hoofdbestuurder ben, is de premie een stuk hoger dan wanneer een van m'n ouders de hoofdbestuurder is?

Verwijderd

true, maar nog steeds een stuk lager dan hij bijvoorbeeld volledig op jou naam staat.

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Nadat ik dit allemaal gelezen heb, besluit ik nog even te wachten met de aanschaf van een auto.
Ik heb net een huis gekocht en dat zal ook nog voledig ingericht moeten worden.
Thanks for the info !
Ik spaar nog even door ;-)

• RSP

RSP

Ik heb ook de knoop doorgehakt, en ben nu eigenaar van 'n mooie Golf III uit 1994 :D

Verwijderd

wmeester schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 15:44:
[...]

Ik vraag me af hoe jij bovenstaande voor elkaar krijgt.

Heb nu van twee auto;s eea bijgehouden:
-Aanschaf + afschrijving
-Verzekering
-Belasting
-Brandstof
-Onderdelen/reparaties
-ANWB lidmaatschap

Met mijn oude peugeot 306 xt 1.6 benzine kwam ik uit op 24 cent per km.

Ik heb nu een Nissan Almera Diesel en ben ongeveer 26 cent per km kwijt.

Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar.
Hierom:
Als eerste een auto die allang afgeschreven is nog verder afschrijven lijkt me not done. Anders zou ik de kosten van aanschaf minus de huidige waarde over de inmiddels gereden km's moeten uitstrijken wat me zo uit het hoofd voor de 406 een schamel 0,015 euro per kilometer meer kost en voor de 109 -0,03 Euro minder. De Land Rover wordt met elke euro die ik erin stop 2 euro meer waard :D. Zegt genoeg over de aanschafprijs en huidige waarde, me dunkt? Ik verwaarloos de afschrijving omdat dit geld allang is uitgegeven en nooit meer terugkomt... De Land Rover is een oldtimer en dus een verhaal apart.

Ten tweede schrijf ik de kosten over iets meer dan 20k km per jaar. Het minste jaar tot nog toe was 28k maar _gemiddeld_ is het 42k per jaar, en dit kilometrage neemt weer toe op het moment, omdat ik voor mijn werk weer veel meer rijd. Vergelijken met jouw situatie is dus alleen mogelijk als ik ook van 20k km/jaar uitga. En ja, dan kost mijn 406 me ca. 23ct/km (heb zo'n handig telstaatje in excel gemaakt, 1 cijfertje veranderen geeft me direct inzicht hoe duur mijn auto is...
Ik neem overigens wel een post op voor onderhoud, waar ik meestal *afkloppen* op overhoud.

Als je wilt autorijden op basis van "betalen-per-kilometer" dan kun je het beste een oldtimertje uitzoeken. Hou rekening met hogere onderhoudskosten, maar als je de auto in goede staat hebt en onderhoudt, dan vallen de onvoorziene kosten wel mee. Als ie stil staat, kost ie niks laten we dan maar zeggen. Verzekering is niet zo heel duur, als je auto niks waard is. Meestal betaal je dan praktisch alleen voor leeftijdsdiscr.. eeeh -risico. ;)

• KatirZan
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Aangezien de topictitel veranderd is sinds de laatste keer dat ik gekeken heb (lijkt me tenminste, want ik kan me iets anders herinneren....) ben ik eens na gaan rekenen wat ik eigenlijk zelf kwijt ben voor mijn bakkie....

Opzich wel grappig om te weten :

Volkswagen Scirocco GTX 16v
1.8i 102kW/139pk
Bouwjaar 1986
Ingevoerd : 1994
Wegenbelasting : 54 euro per 3 maanden
Verzekering : WA beperkt casco : 34 euro per maand
Schade inzittende verzekering : 40 euro per jaar (is beter dan ongevallen inzittende)
Verbruik : 1 op 8~10 in de stad/ 1 op 11~14 op de snelweg, nagenoeg de versnelling en snelheid

Kosten benzine (euro 95) : € 1,271
Inhoud tank : 55 liter

Kosten volle tank (met huidige prijzen) afgerond op 2 decimalen : € 69,91

Gemiddelde kilometers per tank rekening houdend met 5 liter over in de tank :
520 kilometer : gemiddeld 1 op 12

Kilometers per maand : 900km gemiddeld

900/520 = 1,73

1,73* 69.91 = € 120,94 aan benzinekosten per maand. (verschilt vaak, maar is gemiddeld).

Totale kosten (bijna) oldtimer :

(54*4/12)+34+(40/12)+120.94 = 176,27 per maand aan standaard autokosten.

Onderhoud = 35 euro per jaar voor Keuring. 1 keer per jaar kleine beurt (70 euro aan onderdelen, doe het zelf) en 1 keer in de 2 jaar een grote beurt (alles zelf, behalve dis.riem a 140 euro inc. loon en 80 euro voor de rest).

Gemiddeld per jaar aan onderhoud : 215€

Onvoorziende uitgaves : geen, alles is voorzien ;) Auto is in (bijna) nieuwstaat ondertussen.

Kosten per maand inc. onderhoud : (215/12)+176.27 = 194,19€

Mijn bijna oldtimer kost mij, inclusief benzine, verzekeringen, mrb, onderhoud + keuringen : 194,19€

En dan durven mensen nog te beweren dat een combinatie van snelle auto's en oldtimers hardstikke duur is :P Valt dus wel mee :)

Om daarnaast de kosten van mijn vriendin haar auto er eens naast te gooien (versimpeld omdat ik dat al een keer had gedaan)

Fiat Seicento
Bouwjaar : 2001
Tank : 35 liter
Kilometers op volle tank : 480km (minus de 5 liter reserve)
Kosten verzekering : WA+ All Risk = 420 euro per kwartaal = 140 euro per maand
Kilometers per maand : 1200

35 liter = 44,49€ aan benzine

(1200/480)*44.49 = 111,23€ aan benzine per maand.

Onderhoud : jaarlijks kleine beurt bij apk (35 + 70 euro) 115,-- €
1 keer per 2 jaar grote beurt : 450 euro (inc. vervangen multiriem) = 225€ per jaar
Per maand aan onderhoud :
(115+225)/12 = 28,33

Totale kosten op maandbasis :
140+111.23+28.33 = € 279,56

En dit is puur en alleen omdat mijn vriendin niet wil dat ik de kleine en grote beurt aan haar auto mag doen, aangezien ze deze auto dealer onderhouden wil laten.

ps. : Editje : ik ben de mrb van mijn vriendin vergeten : komt dus nog 12 euro per maand bij ;)

Wat is er dan goedkoper?

Inderdaad, mijn oldtimer ;) ipv een nieuwe zuinige, onderhoudsvriendelijk auto ;)

Wabbawabbawabbawabba

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:18

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

En dan vergeet je de afschrijving volgens mij ook nog, wat het verschil waarschijnlijk alleen maar groter gaat maken?

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• KatirZan
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

HaaZ schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 15:58:
En dan vergeet je de afschrijving volgens mij ook nog, wat het verschil waarschijnlijk alleen maar groter gaat maken?
Een afschrijving op een motorvoertuig geldt voor 5 jaar, beide auto's zijn ouder dan 5 jaar.

Wabbawabbawabbawabba

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 00:10

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

KatirZan schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:07:
[...]

Een afschrijving op een motorvoertuig geldt voor 5 jaar, beide auto's zijn ouder dan 5 jaar.
Kan best, toch ben ik bang dat je meer vangt voor een Seicento uit 2001 dan een Scirroco uit 1986 als je er NU vanaf wil. Verder rijdt die fiat 25% meer kilometers en heeft een All Risk verzekering (waar meer kosten inzitten dan het onderhoud dat je schetst). Geen appels met peren vergelijken.

Laat maar.. .

• Roenie
  • Niet online
[...]

Dat bepaal je toch zelf :?

• Grrrrrene
  • Niet online
KatirZan schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 15:47:

Wat is er dan goedkoper?

Inderdaad, mijn oldtimer ;) ipv een nieuwe zuinige, onderhoudsvriendelijk auto ;)
Dat is natuurlijk een heel oneerlijke vergelijking. Als jouw vriendin jou wel het onderhoud zou laten doen en ze net zoveel km/maand zou rijden als jij, zou het al behoorlijk schelen. Daarbij komt dat je haar auto ook WA zou moeten verzekeren om eerlijk te vergelijken.

Ik ben aan WA verzekering + wegenbelasting zo'n 60 euro/maand kwijt met no-claim garantie en dan heb ik nog niet eens de allergoedkoopste verzekeraar genomen, maar gewoon Interpolis via de Rabobank omdat ik dan pakketkorting krijg en zo amper duurder uit was dan de goedkoopste aanbieder. Bovendien heb je zo alles bij 1 bank geregeld, lekker handig qua polis en contact enzo.
[...]

Dus na 5 jaar wordt een auto ineens niks minder meer waard?

[ Voor 13% gewijzigd door Grrrrrene op 11-11-2006 11:31 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:03

-tom-562

Oliesjeik

Ik zal ff mijn ervaringen posten, ik ben zelf 20 en student, dus heb niet veel geld maar wil wel een auto kopen.
Wat ik hebgedaan is een Daihatsu Cuore gekocht (net zoiets als een suzuki alto, maar dan luxer/mooier/beter, oa een 5-bak erin), 850cc 3-cilinder. Belasting is 9 euro per maand, verzekering is wat meer (staat op mijn eigen naam), namelijk 39 euro per maand. Ik had eerst op m'n pa's naam, maar ik heb een ongeluk gehad (niet eens mijn schuld vind ik, maar de verzekering vond van wel), dus moest 'ie op m'n eigen naam.
Verbruik ligt gemiddeld rond de 1:17 (ritje van arnhem naar westerbork liep 'ie 1:20 ruim).
Aanschaf was 900 euro. Ik heb niet meteen de goedkoopste gekocht, maar wat langer doorgezocht naar een iets duurdere maar toch wel een mooiere/betere. De mijne heeft toen ik 'm kocht, maar 72.000 gelopen, en had geen gebreken. Hij was verder zwart (lekker neutraal kleurtje, ik vind 't wel mooi).
't kost me dus echt vrij weinig. Binnenkort haalt m'n zusje t rijbewijs en betaald zij ook mee aan verzekering/belasting en kost het dus helemaal geen drol meer :9
Onderhoud van die dingen kost geen drol, het is japans, dus 't loopt altijd en gaat praktisch niet kapot. Enige wat ik heb moeten doen is de homokineet rubber vervangen (kostte 20 euro ofzo bij de velba, heb 't zelf gemonteerd, is een middagje werk) en later de radiator, die bleek te lekken (maar dat kan bij iedere auto gebeuren|), dat kostte volgens mij 50 euro (ook zelf gemonteerd).
Verder heb ik 'm natuurlijk wel lekker fout gemaakt, dobbelsteentjes aan de binnenspiegel :D uitlaatsiertstukje van de halfords 8) en een Magnat sub met losse 200 watt rms versterker in de kofferbak (paste echt nét, er kan niks meer bij :+ )

[ Voor 21% gewijzigd door -tom-562 op 11-11-2006 17:58 ]

Vaak bu'j te bang!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 13:15

tweakerbee

dus..?

Een gepimpte Cuore.. Pics! :P

Zelf heb ik anderhalf jaar geleden een Opel Astra (12 jaar oud inmiddels) voor ongeveer 2000 gekocht. Zat toen 53.000km op de teller. Alles bij elkaar kost dat ding zo'n 100 euro per maand, excl. reparaties/benzine. Meestal per maand ook nog zo'n 100 euro aan benzine in het ding, maar dat hangt natuurlijk af van de kilometers die je maakt. Afgelopen APK kostte 350 euro (kapotte uitlaat). Als je geen vast inkomen hebt, en niet structureel een paar honderd euro per maand over hebt is het niet haalbaar om een auto te rijden denk ik.

You can't have everything. Where would you put it?

• Tim
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Jullie hebben blijkbaar een andere definitie van goedkoop rijden dan ik :P

Heb zelf een oude Volvo (200 euro aanschaf, 90.000 km, 1981). Geen wegenbelasting, 300 euro per jaar aan verzekering (zonder schadevrije jaren, wel regiokorting), en als ik me een beetje inhoud en niet harder rij dan 100km/u dan rijd hij ook nog redelijk zuinig (3-traps automaat).

Okee, de aankoop was een beetje een gelukstreffer (via-via), maar een nette 25-jaar oude auto hoeft niet veel te kosten in aanschaf. Als je een leuk type koopt zijn ze ook nog wel redelijk waarde vast. "Nadeel" is dat je niet superhip rijd.

Overigens heb ik hem bij een lokale verzekeraar verzekerd, dit scheelde me zo'n 300 euro per jaar (bij de Rabobank/Interpolis, met pakketkorting zelfs)...

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 18:08
Wacht maar tot links en rechts het één en ander het gaat begeven...

(ja, dat komt vroeg of laat bij elke auto)

Ik had vroeger een Ford Fiesta, gekocht bij 40000km, geen problemen tot 90000km, daarna begon "de ellende" (ik zet het tussen haakjes omdat het er nou eenmaal bij hoort); radiator, dynamo, brandstofpomp etc etc vielen allemaal uit, dus na elke paar 1000km kreeg je toch lekker een leuke rekening.

Op zich niet erg, en ook niet vreemd, op een gegeven moment is zowat alles vervangen en kun je weer een hele tijd vooruit.

• Tim
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Tja, op het moment dat er iets kapot gaat (ehm.. verder kapot dan nu) is hij gewoon total loss.. Tot die tijd rij ik voor 30 euro per maand. En verdubbelt de waarde van mijn auto elke keer als ik tank :P
Pagina: 1 2 Laatste