Toon posts:

Mijn voeding lijkt in orde, maar...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar kleine(?) problemen met mijn systeem. Ik twijfelde of dit het beste forum was, zo niet, mag een modje het graag naar het juiste forum verhuizen :)

1) Af en toe geeft mijn nvidia driver wanneer ik inlog in windows de melding dat ik de voeding van mijn grafische kaart niet aangesloten heb en dat daarom de prestaties van de gpu zijn verlaagd. De voeding is uiteraard wel aangesloten. De foutmelding verschijnt ook niet bij iedere inlogpoging.

2) Ik krijg in het bios de melding dat mijn powerfan niet snel genoeg draait (<600 RPM). De fansnelheid is ingesteld op automatisch, dus ik ga ervan uit dat ik dit met een korrel zout mag nemen. Hij zal wel harder gaan draaien wanneer dat nodig is.

Ik meen dat ik deze voeding heb. Deze heeft onder andere een dedicated lijntje voor de grafische kaart.

ASUS probe geeft onder andere de volgende gegevens:
code:
1
2
3
4
5
6
+12V   12.16   OK
+5V    5.107   OK
+3.3V  3.360   OK

CPU 23 C   OK
MB  18 C   OK

Het lijkt me dat alles klopt, zolang de 5V lijn meer dan 5V geeft. Ik begreep van de site van nvidia dat de power supply voor de grafische kaart 15A bij 5V moet kunnen leveren. De stroom heb ik nergens zien staan, maar het lijkt me dat zolang er 5V wordt geleverd, de stroom dus voldoende is.

Mijn systeem (zou een 400W voeding niet genoeg zijn?)
asus a8v deluxe
amd athlon 64 3500+ (arctec koeling)
3d club 6600 GT (zalman koeling)
1024 MB DDR PC3200
2x samsung sata 250 GB
1x WD pata 120 GB
DVD brander
Floppydrive
Cardreader
Digi 001 pro tools interface (op dit moment niet aangesloten)

Ik ga er min of meer vanuit dat het aan mijn voeding ligt, maar als ik de meetgegevens moet geloven is alles in orde. Zou mijn grafische kaart defect kunnen zijn? Wat zou ik het best kunnen doen?

Oh, ik kreeg na een reboot een enkele keer ook nog de melding dat ik overgeklokt had en dat ik mijn instellingen terug moest zetten. Dit terwijl ik zelfs nooit in het overklok menu geweest ben.

edit: ik geloof niet dat nvidia een tooltje heeft waarmee je gegevens van je kaart kunt bekijken?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 03:27 ]

Verwijderd

Ik zou eerst eens de nvidia drivers deïnstalleren, een reglcean uitvoeren en de drivers opnieuw installeren.

Verder zou ik ook graag weten wat voor merk dat de voeding is?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 01:21:
[...]

2) Ik krijg in het bios de melding dat mijn powerfan niet snel genoeg draait (<600 RPM). De fansnelheid is ingesteld op automatisch, dus ik ga ervan uit dat ik dit met een korrel zout mag nemen. Hij zal wel harder gaan draaien wanneer dat nodig is.
To err is human, to really screw things up takes a computer

Niets is zo onverstandig als ervan uit te gaan dat een 'automatische' instelling goed zal zijn. Meet wat het resultaat is van de automatische instelling (liefst rpm en temps, maar met alleen temps kun je wegkomen), bepaal dan of het werkt of niet. De weg naar de hel (waar oververhitte computers de norm zijn...) is geplaveid met domme aannames :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:46:
Ik zou eerst eens de nvidia drivers deïnstalleren, een reglcean uitvoeren en de drivers opnieuw installeren.

Verder zou ik ook graag weten wat voor merk dat de voeding is?
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 01:21:
[..]
Ik meen dat ik deze voeding heb. Deze heeft onder andere een dedicated lijntje voor de grafische kaart.
:)
Drivers opnieuw installeren heeft niets uitgehaald...
dion_b schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:08:
[...]

To err is human, to really screw things up takes a computer

Niets is zo onverstandig als ervan uit te gaan dat een 'automatische' instelling goed zal zijn. Meet wat het resultaat is van de automatische instelling (liefst rpm en temps, maar met alleen temps kun je wegkomen), bepaal dan of het werkt of niet. De weg naar de hel (waar oververhitte computers de norm zijn...) is geplaveid met domme aannames :z
Dat nam ik eigenlijk niet aan... De asus utitlity gaf aan dat mijn powerfan 750 RPM maakte, en mijn hele systeem is ontzettend koel. Ik heb geen monitoring voor de temperatuur van mijn voeding, maar ik neem wederom aan ;) dat dat wel goed zit. Er komt iig alleen maar koude (+/- 20º C) lucht uit :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 16:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Schopje: Ik heb inmiddels de voeding omgeruild voor eenzelfde exemplaar. Dit hielp niets, ik heb dus zojuist de voeding omgeruild voor een 500 W voeding van Tagan. en WEER krijg ik dezelfde melding van de videokaart, ik word er echt helemaal gek van. Het ligt in ieder geval niet aan de voeding, dat lijkt me voldoende bewezen. Is het nu logisch om te zeggen dat het aan de videokaart ligt, of kan het probleem nog ergens anders liggen? Ik heb nog nergens (ook niet op andere fora) gelezen over mensen met dit zelfde probleem.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

haal alles uit de pc zodat je alleen mobo, cpu, graka, bootdisk en één reepje geheugen heb. Test nu. Doet ie nog steeds raar haal dan even ergens een andere graka vandaan en draai weer. weer problemen, kijk dan bij de SMART gegevens van de hd. Is daar alles goed, draai dan memtest. nog steeds problemen,--> mobo stuk of bios fout. Na een biosreset nog steeds problemen, mobo stuk

je kijkt dus niet wat er stuk is, maar wat er niet stuk is, hou je op het einde alleen het stukkende onderdeel over :P

Nu met WP, PV, EV en PC

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 15:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

dit heb ik eerder gezien: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1101403
en http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1105088
het lijkt aan de kaart zelf te liggen, maar wat het precies is weet ik niet (geen persoonlijke ervaring mee)
probeer eens een 6600gt van een ander merk, misschien dat die geen foutmelding geeft.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Verwijderd

Topicstarter
LordofWhatever schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 19:48:
dit heb ik eerder gezien: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1101403
en http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1105088
het lijkt aan de kaart zelf te liggen, maar wat het precies is weet ik niet (geen persoonlijke ervaring mee)
probeer eens een 6600gt van een ander merk, misschien dat die geen foutmelding geeft.
Hee kijk! Die thread had ik nog niet gevonden, ineens een hele hoop mensen met hetzelfde probleem! Het lijkt erop dat ze bij 3dClub gewoon niet goed kunnen solderen ;) Achteraf had ik al het idee dat die connectie een beetje gammel was. Ik zal dit eens voorleggen bij de winkel waar ik de onderdelen heb gekocht, dan zullen ze de kaart wel omruilen, dan hoeven zij mijn systeem niet in te nemen en ben ik hem geen week kwijt :)
theodouma schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 19:16:
haal alles uit de pc zodat je alleen mobo, cpu, graka, bootdisk en één reepje geheugen heb. Test nu. Doet ie nog steeds raar haal dan even ergens een andere graka vandaan en draai weer. weer problemen, kijk dan bij de SMART gegevens van de hd. Is daar alles goed, draai dan memtest. nog steeds problemen,--> mobo stuk of bios fout. Na een biosreset nog steeds problemen, mobo stuk

je kijkt dus niet wat er stuk is, maar wat er niet stuk is, hou je op het einde alleen het stukkende onderdeel over :P
Bedankt voor je advies, al ga ik nu wel gemakshalve eerst testen met een andere kaart (systeem draaien met minimale componenten heb ik al geprobeerd) want ik heb het continu erg druk, ik baalde al als een (molex)stekker dat ik hier zoveel tijd aan kwijt was. Als het wisselen van de kaart nog geen zin heeft ga ik jouw methode eens proberen, bedankt :)

Wanneer er een nieuwe kaart in zit zal ik mijn bevindingen posten, zodat na te lezen is waar het probleem lag.

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 15:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 00:34:
Hee kijk! Die thread had ik nog niet gevonden, ineens een hele hoop mensen met hetzelfde probleem!
daar heeft de mensheid de search voor uitgevonden ;)

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Pagina: 1