Haal om te beginnen eens je standaard speakers uit de deuren, kijken of de kabels/stekkers niet los zitten.
Die kleine speakers in je dash, zullen waarschijnlijk je tweeters zijn (hoge tonen), die in je deuren midden en laag (stem en bass).
Verder kun je op je radio spelen met een aantal vooraf ingestelde instellingen: menu -> audio instelling -> preset equalizer (even uit mijn hoofd gezet), standaard staat hij op natural, ik zet hem graag op powerfull (iets meer bass), verder heb je nog instellingen met wat extremere bass maar die raad ik je af. Verder staat in de lijst met audio instellingen ook een gedeelte waarin je de bass kunt instellen, ook de hoeveelheid geluid links/rechts en voor/achter. Hiermee kun je al wat meer en betere geluidsvulling rondom je heen krijgen.
Als je dan wilt overstappen naar andere speakers, moet je allereerst uitzoeken welke maat je hebt in de deuren en achterin, 10,13,16,5 cm. Dan raad ik je aan om voor achterin een gewone 2 weg speaker set te kopen, en voorin van dezelfde serie een composet. Een composet bestaat uit 2 kleine speakertjes (die je nu ook al in je dash hebt zitten) voor de hoge tonen, en 2 gewone speakers voor in de deuren voor midden en laag. Hiertussen komt een filter die ervoor zorgt dat je de juiste tonen naar de juiste speakers krijgt. Op het filter sluit je de kabels die uit de auto komen.
Om het netjes te doen, moet je ook nog eens verloopkabels halen voor van de standaard speakers stekkers naar gewone klemmetjes. Die kosten niet zo heel veel, en voorkomt dat je hoeft te knippen in je bekabeling.
In jouw geval zou ik sowieso niet gaan klooien met versterkers, andere bekabeling, extra demping etc.
Qua merken, dat is heel erg persoonlijk qua geluid en qua budget. Zelf vind ik voor een set rond de 150 euro MTX leuk spul hebben met mooi helder geluid en strakke bass, deze zijn ook niet te zwaar voor een gewone radio (50 watt rms uit mijn hoofd), de radio zal van 10 watt rms tot 25 watt rms voor de luxere modellen gaan.
Ik had zelf de volgende set in mijn vorige auto:
- MTX Thunder THS652 16,5cm compo set voorin
- MTX Thunder THX502 13cm 2 wegspeakers achterin
Met een aanbieding 125 euro voor betaald, en klinkt echt super. Beter als pioneer voor dit geld.
Een stap hoger rond de 200 euro is de Hertz ESK compo serie en de Hertz ECX 2 weg coax serie.
JBL en Pioneer zijn ook a-merken, maar ik vind JBL qua kwaliteit niet denderend, Pioneer vind ik voor wat je krijgt voor het geld niet echt super. Infiniti echt gewoon geil spul, en bijna onbetaalbaar. B merken (of Z hakkie takkie merken van remco car stereo en die zaak) zoals Rainbow etc, moet je gewoon mijden als de pest. Dan ben je vaker zelfs beter af met de kartonnen fabriek speakers!
Zoeken op google helpt ook veel trouwens, kom je nog leuke how to's, tips, adviezen en verslagen tegen, reviews zijn ook erg waardevol maar qua geluid is het heel erg persoonlijk. Ik zou als ik jouw was toch ergens gewoon gaan luisteren wat je goed vind klinken. Dan kun je eventueel op internet bij een goedkope webshop bestellen om weer wat goedkoper uit te zijn. Kan allemaal.
Hier een logje op mijn website over het inbouwen van de speakers, misschien heb je daar ook nog wat aan:
http://www.joopiesplace.nl/projectentwee.html#speakers
Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad, als je nog vragen hebt, shout! Veel succes, laat het weten als je je keuze hebt gemaakt.