Het leven is te kort om geduld te hebben!
12Vhifi had ik al gevonden, maar dat linkje had ik nog niet gezien. Ik kijk nog ff rond
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Eventueel plan B dus.

Ik heb nu deze erin zitten, design is heel sober (en gelukkig zonder blauwe leds) en zonder versterker icm de 3-weg JBL's klinkt 'ie ook heel prima.

Die heb ik nog liggen gezien ik nu een 15 jr oude Clarion in mn 940 heb zitten. Op zich ook een prima apparaat, maar die blauwe shit zie je eigenlijk continu vanuit je ooghoeken..
[ Voor 55% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 29-11-2009 20:44 ]
Verwijderd
Dat blauwe is inderdaad erg lelijk, maar bij de P6000UB maken de specs dat iig ruimschoots goed.
Overigens kan je daar helaas niks met je ipod als die eenmaal aangesloten is. Dan moet je alles via de HU zelf doen. Er zit wel een afstandsbediening bij dus dat scheelt wel, maar echt lekker werkt het ook niet als dat ding in je dashboardkastje zit en je wilt een ander nummer/album/whatever kiezen.

Heb vandaag deze Infinity RA6006 voor een goeie deal kunnen kopen.
550W RMS 6 kanaals, brugbaar naar 3 kanalen wat me perfect lijkt voor mijn setup.
M'n LG heeft iig al 4 outputs zag ik, dus ik denk toch dat ik die er eerst aan knoop, kijken wat er gebeurt
Ik zoek advies. Ik heb een 2001 Mégane Coupé, met standaard 13 (of 16?) cm speakers in de deuren, en mini-tweetertjes van volgens mij iets van 6 cm in het dashboard, echt mini dingen. Ik heb er een Pioneer DEH-2120UB in geprikt die in ieder geval geluid laat spelen, maar ik ben op zoek naar meer geluid.
Het mag wat voller, wat dieper en op hogere volumes nog goed klinken voor die ene keer dat ik dat doe. In mijn vorige Cliootje was in aan radio + 2 JBL speakers rond de € 150,- kwijt, wat prima te doen was. De JBL speakers passen hier echter niet in, dus zijn verkocht.
Waar moet ik naar kijken als ik voor relatief weinig geld mijn upgrades wil bereiken? Alleen 2 nieuwe speakers in de deuren vervangen? Alle 4 vernieuwen? Alle 4 + sub achterin?
Hoe pak ik het aan voor een prijsplaatje van zo'n € 150,-? Graag wat input van de meer ervaren mannen hier.
TIA
Dat is leuk ouderwets spul, werkt iig erg leuk.Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 03 december 2009 @ 00:51:
[afbeelding]
Heb vandaag deze Infinity RA6006 voor een goeie deal kunnen kopen.
550W RMS 6 kanaals, brugbaar naar 3 kanalen wat me perfect lijkt voor mijn setup.
M'n LG heeft iig al 4 outputs zag ik, dus ik denk toch dat ik die er eerst aan knoop, kijken wat er gebeurt
Nu las ik wel iets over een box die op de renault radio kan waarmee je dan USB sticks vol mp3's en ipods enzo kunt afspelen. Maar die kost 140€. Net zoveel als een head unit. En als ik dan over 3 jaar een andere bus krijg, of van baan wissel, dan zit ik met dat kastje opgescheept. Triest dat ze geen DVD/mp3 ondersteuning er in stopen
Maar weet iemand of er ISO-stekker-splitters zijn? (of dat het mogelijk/veilig is om die te bouwen? )
Dan kan ik 2 radio's monteren, en gebruik ik de ene voor navigatie, gewoon de originele, en de andere voor de muziek.
Verwijderd
Scheelt zo'n converter nou veel? Kan ie flink wat harder zonder om te vormen ( wat ie nu dus doet ). Ik heb helaas geen line-out op mijn radio, dus iets anders is niet mogelijk.
Ik wil dus een versterker aansluiten met zo'n converter, dan de voorspeakers daarop aansluiten en mogelijk nog een subwoofer erbij.
Eigenlijk wel ja, of je nu een setje van pioneer van 100€ koopt of van JBL, het klinkt beide gewoon een heel stuk beterEl-Loco schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 17:53:
Als ik ga kijken naar vervangende speakers, zijn er enige specs die ik in de gaten moet houden? Of maakt het niet zoveel uit, volgens mij is elke fatsoenlijke speaker beter dan OEM.
Weet je zeker dat er geen out op zit? via mini iso aansluiting ofzo? Converter is IIG altijd meer vervorming.Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 20:32:
Iemand hier ervaring met high low input converters? Vind het geluid nu nog best slap, met de nieuwe speakers.
Scheelt zo'n converter nou veel? Kan ie flink wat harder zonder om te vormen ( wat ie nu dus doet ). Ik heb helaas geen line-out op mijn radio, dus iets anders is niet mogelijk.
Ik wil dus een versterker aansluiten met zo'n converter, dan de voorspeakers daarop aansluiten en mogelijk nog een subwoofer erbij.
Heb op mijn renault carminat navigatie wel de line-out kunnen vinden, maar de aux in kan alleen gebruikt worden als de aux-in eerst geactiveerd wordt, en hoe, dat weet ik dus niet. Dan alsnog moet ik een mp3 speler kopen om lekker non-stop muziek te hebben. Dus ik denk dat ik voor 100 a 130€ een mp3 radio aanschaf en de iso-voeding opsplits (+12v, GND, +12 geschakeld) en er onder plaats. Ze kunnen me wat met die smerige kant-en-klare inbouw audio troep
Maare, het valt mij op dat 90% alleen een USB aan de voorzijde heeft, geheid dat ik dan de USB stick een keer afbreek ofzo. Dan is een SD kaartje beter, of USB aan de achterkant. Maar dat hebben er dus niet veel in de lage prijsrange. Iemand die uit zijn hoofd wat modellen weet? Kwam IIG de Pioneer DEH-P4100SD tegen.
Clarion heeft ook een aantal radio's met USB, een enkele helemaal zonder mechanische delen, zoals de FZ409E. Bij de FZ409E zit de USB aansluiting op de achterzijde. De Clarion FB289RBT heeft weer een sd-kaart slot in het frontje zitten.
Parrot is er natuurlijk ook nog waarbij is een Ipod of usb-stick achter het frontje kan opbergen. Maar hiervan zijn de recensies niet al te positief.
Algemene opmerking: niet iedere autoradio die usb ondersteunt onthoudt waar deze is gebleven bij het uitschakelen van de radio, dus het kan gebeuren dat bij lange nummers en korte ritjes, je eerdere keer het zelfde stukje van een nummer hoort (bijvoorbeeld bij een mix van een uur).
Verwijderd
Jep, standaard Seat meuk_ferry_ schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 09:33:
[...]
Eigenlijk wel ja, of je nu een setje van pioneer van 100€ koopt of van JBL, het klinkt beide gewoon een heel stuk beter
[...]
Weet je zeker dat er geen out op zit? via mini iso aansluiting ofzo? Converter is IIG altijd meer vervorming.
Maar met zo'n converter en een versterker wordt het geluid dus wel beter dan wat het nu is? En zal het geluid ook niet zo snel vervormen bij een hoger volume?
Okee, er is redelijk divers wat te krijgen. Prijzen vind ik dan wel weer tegen vallen, maarjah. Als er nou helemaal geen radio in zat had ik 200€ geen probleem gevonden. Maar nu is het alleen omdat ik geen mp3's kan afspelen op de bestaande radio. Net alsof dat zoveel extra kost voor de fabrikantArosa schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 14:18:
Ik heb zelf recent een Alpine CDE-113BT in mijn auto gezet. Heeft usb aan de voorkant, maar voor de full-speed aansluiting op de achterzijde is er een ipod-kabel te koop (2 meter). Voor mij in ieder geval een fijne oplossing. Bluetooth carkit met losse microfoon en instelbare verlichting.![]()
Clarion heeft ook een aantal radio's met USB, een enkele helemaal zonder mechanische delen, zoals de FZ409E. Bij de FZ409E zit de USB aansluiting op de achterzijde. De Clarion FB289RBT heeft weer een sd-kaart slot in het frontje zitten.
Parrot is er natuurlijk ook nog waarbij is een Ipod of usb-stick achter het frontje kan opbergen. Maar hiervan zijn de recensies niet al te positief.
Algemene opmerking: niet iedere autoradio die usb ondersteunt onthoudt waar deze is gebleven bij het uitschakelen van de radio, dus het kan gebeuren dat bij lange nummers en korte ritjes, je eerdere keer het zelfde stukje van een nummer hoort (bijvoorbeeld bij een mix van een uur).

Heb wel een nokia n79 met fm transmitter, maar het geluid via de FM band is nog slechter dan mp3, dus dat is ook niets iets waar ik voor mijn lol naar luister. Maargoed, ik laat het allemaal even bezinken. Nog even langs de renault garage om te kijken of die nog iets kunnen betekenen, zoniet, dan zal er wel wat anders komen.
Je hebt vervorming neemt wel toe (als de normale versterker ruis geeft, dan maakt zo'n high-input niet alleen het geluid maar ook de ruis sterker. Maargoed, het is een beetje de vraag wat je wil, de standaard radio's waar ik bekend mee ben gaan allemaal harder dan het volume waar ik zonder problemen naar luister tijdens het autorijden. Dus dan is zo'n ding overbodig, maar als het niet voldoende is, tjah dan zit je al snel met een extra versterker of andere radio.Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 16:29:
[...]
Jep, standaard Seat meukZit ook de airco in verwerkt. Er is wel een line-out op te maken, maar dan moet je aan de slag met een soldeerbout enzo, daar ben ik niet zo goed in
.
Maar met zo'n converter en een versterker wordt het geluid dus wel beter dan wat het nu is? En zal het geluid ook niet zo snel vervormen bij een hoger volume?
Ik heb vandaag een versterker in mijn auto gezet. De situatie is als volgt:
-2 kanaals versterker 100w (no name ding)
- 2x2speakers (front en rear) in serie op de versterker
- subwoofer (uit goedkoop Logitech setje) over de twee ansluitingen (dus de + van R en de - van L)
Het klinkt best lekker, maar houdt die versterker dat lang vol als ik het ding niet te vaak op vol volume gooi? Ohja, en als ik het contact draai, dan popt de subwoofer. Kan dit kwaad?
Gaat dit misschien voor je werken? http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1236901_ferry_ schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 19:53:
Bah, ik begin de ingebouwde carminat radio die in de renault trafic van mijn werk zit een beetje zat te worden. Ik luister niet graag radio, dus dan heb ik nog 1 optie: CD's. Maar met meerdere uren autorijden per week gaat dat snel vervelen om telkens nieuwe cd's in de auto te moeten leggen en te wisselen.
Nu las ik wel iets over een box die op de renault radio kan waarmee je dan USB sticks vol mp3's en ipods enzo kunt afspelen. Maar die kost 140€. Net zoveel als een head unit. En als ik dan over 3 jaar een andere bus krijg, of van baan wissel, dan zit ik met dat kastje opgescheept. Triest dat ze geen DVD/mp3 ondersteuning er in stopen
Maar weet iemand of er ISO-stekker-splitters zijn? (of dat het mogelijk/veilig is om die te bouwen? )
Dan kan ik 2 radio's monteren, en gebruik ik de ene voor navigatie, gewoon de originele, en de andere voor de muziek.
Ik heb zelf ook weleens een Aux ingang gemaakt bij een 2007 Clio volgens deze methode: Klik voor de Pdf
dus 4 speakers + sub op een 2 kanaals ampje.jvvv schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 19:20:
Klein vraagje:
Ik heb vandaag een versterker in mijn auto gezet. De situatie is als volgt:
-2 kanaals versterker 100w (no name ding)
- 2x2speakers (front en rear) in serie op de versterker
- subwoofer (uit goedkoop Logitech setje) over de twee ansluitingen (dus de + van R en de - van L)
Het klinkt best lekker, maar houdt die versterker dat lang vol als ik het ding niet te vaak op vol volume gooi? Ohja, en als ik het contact draai, dan popt de subwoofer. Kan dit kwaad?
Dat vind volgens mij de amp niet erg leuk, maar dit weet ik niet zeker.
De plop uit je sub als je inschakeld komt door je no-name ampje, waarschijnlijk een goedkoop ding?
Er komt plots spanning op de amp --==> sub zegt ff *plop* door de spanning.
De Nederbelg !
Nu in mijn suzuki swift ben ik aan het kijken naar een 13 cm composet voor voorin en achterin 10 cm speakers.
Pioneer valt voor mij af, zelfde als jbl, en dat soort 'gewone' merken.
Ik zit zelf te kijken naar Hertz speakers, klinken goed en super helder, maar ik weet niet of ze te diep zijn voor in de deurtjes van de swift....
Verdere tips/adviezen zijn welkom.
Het gaat om de volgende series trouwens:
Hertz ECX 100:

10 cm speaker voor achterin.
En de Hertz ESX of ESK130:

13 cm voor voorin de deuren.
Ik moet nog even kijken of ik dat filter netjes krijg weggewerkt en de tweeter enzo, anders word het wel weer de compo denk ik.
Alles word ook direct op mijn radio aangesloten, een Pioneer DEH-6000UB.
Mooi setje is dat.. zelfs heb ik een ESK165L voorin en ECX 690 achterin, echte superboxen waar je veel power van kan verwachten
Dit gecombineerd met een KICKER 07VCVR124 400w rms subwoofer in gepoorte behuizing!
Gaat erg diep allemaal.
Zal van de week eens even een foto van mijn auto + kofferbak schieten
Gevolg is dus dat ik absoluut niet te spreken ben over het geluid. Klinkt heel dof, vrijwel geen bas want anders kraakt alles al. Ik wil die 2 deurboxen nog even laten nakijken, maar zou het daarmee te maken kunnen hebben? Of is het sowieso verstandig een nieuw beter setje te kopen?
Ik wil en eis helemaal niet veel en wil ook helemaal geen geluid waarbij je helemaal weggeblazen wordt. Ik luister veelal trance in de auto, dus het enige wat ik wil is een beetje mooi helder geluid, goede bas en vooral niet veel geld kwijt zijn. Dat is het me gewoon niet waard.
Dus iemand die wellicht een leuk stel boxjes heeft of mij aanraadt? Ik heb hierover echt 0,0 verstand…
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Die kleine speakers in je dash, zullen waarschijnlijk je tweeters zijn (hoge tonen), die in je deuren midden en laag (stem en bass).
Verder kun je op je radio spelen met een aantal vooraf ingestelde instellingen: menu -> audio instelling -> preset equalizer (even uit mijn hoofd gezet), standaard staat hij op natural, ik zet hem graag op powerfull (iets meer bass), verder heb je nog instellingen met wat extremere bass maar die raad ik je af. Verder staat in de lijst met audio instellingen ook een gedeelte waarin je de bass kunt instellen, ook de hoeveelheid geluid links/rechts en voor/achter. Hiermee kun je al wat meer en betere geluidsvulling rondom je heen krijgen.
Als je dan wilt overstappen naar andere speakers, moet je allereerst uitzoeken welke maat je hebt in de deuren en achterin, 10,13,16,5 cm. Dan raad ik je aan om voor achterin een gewone 2 weg speaker set te kopen, en voorin van dezelfde serie een composet. Een composet bestaat uit 2 kleine speakertjes (die je nu ook al in je dash hebt zitten) voor de hoge tonen, en 2 gewone speakers voor in de deuren voor midden en laag. Hiertussen komt een filter die ervoor zorgt dat je de juiste tonen naar de juiste speakers krijgt. Op het filter sluit je de kabels die uit de auto komen.
Om het netjes te doen, moet je ook nog eens verloopkabels halen voor van de standaard speakers stekkers naar gewone klemmetjes. Die kosten niet zo heel veel, en voorkomt dat je hoeft te knippen in je bekabeling.
In jouw geval zou ik sowieso niet gaan klooien met versterkers, andere bekabeling, extra demping etc.
Qua merken, dat is heel erg persoonlijk qua geluid en qua budget. Zelf vind ik voor een set rond de 150 euro MTX leuk spul hebben met mooi helder geluid en strakke bass, deze zijn ook niet te zwaar voor een gewone radio (50 watt rms uit mijn hoofd), de radio zal van 10 watt rms tot 25 watt rms voor de luxere modellen gaan.
Ik had zelf de volgende set in mijn vorige auto:
- MTX Thunder THS652 16,5cm compo set voorin
- MTX Thunder THX502 13cm 2 wegspeakers achterin
Met een aanbieding 125 euro voor betaald, en klinkt echt super. Beter als pioneer voor dit geld.
Een stap hoger rond de 200 euro is de Hertz ESK compo serie en de Hertz ECX 2 weg coax serie.
JBL en Pioneer zijn ook a-merken, maar ik vind JBL qua kwaliteit niet denderend, Pioneer vind ik voor wat je krijgt voor het geld niet echt super. Infiniti echt gewoon geil spul, en bijna onbetaalbaar. B merken (of Z hakkie takkie merken van remco car stereo en die zaak) zoals Rainbow etc, moet je gewoon mijden als de pest. Dan ben je vaker zelfs beter af met de kartonnen fabriek speakers!
Zoeken op google helpt ook veel trouwens, kom je nog leuke how to's, tips, adviezen en verslagen tegen, reviews zijn ook erg waardevol maar qua geluid is het heel erg persoonlijk. Ik zou als ik jouw was toch ergens gewoon gaan luisteren wat je goed vind klinken. Dan kun je eventueel op internet bij een goedkope webshop bestellen om weer wat goedkoper uit te zijn. Kan allemaal.
Hier een logje op mijn website over het inbouwen van de speakers, misschien heb je daar ook nog wat aan:
http://www.joopiesplace.nl/projectentwee.html#speakers
Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad, als je nog vragen hebt, shout! Veel succes, laat het weten als je je keuze hebt gemaakt.
Verwijderd
Maar goed, voor een upgradesetje dat je aansluit op een simpel radiotje moet je sowieso niet teveel geld uit gaan geven. Zou zelf gewoon een coax setje van Hertz ofzo erin mikken voor 60 euro en klaar
En Rainbow vind ik persoonlijk een B merk, en als je goed las, lees je dat ik ook niet kapot ben van JBL en Pioneer, maar goed, ik heb misschien andere eisen.
Ook qua geluid vond ik het niet geweldig.
[ Voor 20% gewijzigd door Joopieboy op 12-03-2010 18:18 ]
idd alles wat geen mcintosh is is eigenlijk een b-merk.Joopieboy schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 18:15:
Hij heeft een andere headunit hoor.
En Rainbow vind ik persoonlijk een B merk, en als je goed las, lees je dat ik ook niet kapot ben van JBL en Pioneer, maar goed, ik heb misschien andere eisen.
Ook qua geluid vond ik het niet geweldig.
verkapte kijk mij eens dure smaak hebben post
Maar ja daar trapt niemand in als je een Clio rijdt.
[ Voor 5% gewijzigd door Flagg op 12-03-2010 20:23 ]
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

[ Voor 9% gewijzigd door MexxT op 12-03-2010 21:27 ]
Audi S3
Ach schei toch uit, rainbow is idd gewoon goedkope audio, en dat noem ik meuk.Flagg schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 20:20:
[...]
idd alles wat geen mcintosh is is eigenlijk een b-merk.
verkapte kijk mij eens dure smaak hebben post
Maar ja daar trapt niemand in als je een Clio rijdt.
Goedkope pioneer series zijn ook niet geweldig en verdienen de naam ook niet echt vind ik.
Voor dat geld kun je beter zoiets als mtx halen, dat klinkt tenminste nog en betaal je niet voor het merk, en he tis kwaliteit.
En flikker op met dat ik een dure smaak heb, maar geen clio rijd, doe toch normaal.

Audio moet wel goed zijn als vervanging van oem spul wat zeker bij jonge auto's vaak pirma in orde is.
[ Voor 11% gewijzigd door Joopieboy op 13-03-2010 18:27 ]
Standaard audio is tegenwoordig vaak goed voor elkaar. Rij momenteel in een Volvo V50 met een High Performance audio systeem met 8 speakers (4x mid/laag en 4x tweeter). De versterker en tuner zijn achter in de auto achter de panelen weggewerkt. Het geluid vind ik behoorlijk goed, zeker voor een OEM installatie.
Nadeel is dat de headunit ook geintegreerd is, dus vervangen voor een andere radio is geen optie.

Daarvoor had ik dit:

En heeeeeel lang geleden:

[ Voor 16% gewijzigd door seq_uence op 13-03-2010 18:50 ]
Donec eris felix, multos numerabis amicos
Dude lighten up.Joopieboy schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:26:
Polk is ook een gewoon goed a merk maar wel een van de hoogste kwaliteit.
[...]
Ach schei toch uit, rainbow is idd gewoon goedkope audio, en dat noem ik meuk.
Goedkope pioneer series zijn ook niet geweldig en verdienen de naam ook niet echt vind ik.
Voor dat geld kun je beter zoiets als mtx halen, dat klinkt tenminste nog en betaal je niet voor het merk, en he tis kwaliteit.
En flikker op met dat ik een dure smaak heb, maar geen clio rijd, doe toch normaal.
Audio moet wel goed zijn als vervanging van oem spul wat zeker bij jonge auto's vaak pirma in orde is.
Veel geld steken in car audio als je voor kwaliteit gaat is sowieso weggegooid geld. Geluidskwaliteit blijft beroerd in een auto, en dat heeft alles te maken met natuurwetten, reflecties en de positie van de luisteraar(s).
Maar de meeste mensen die het over car "hifi" en kwaliteit hebben roepen daarna meteen hoeveel dB ze halen...
Er is dan ook geen enkel gerenommeerd audiomerk wat zich laat zien op de carhifi markt. Je wordt namelijk meteen niet meer serieus genomen. Inifinity en Harman/Kardon zijn daar uitgesproken voorbeelden van. Nadat ze overstag zijn gegaan om veel te verdienen, marktaandeel te verkrijgen en in de BCC terechtkwamen is de kwaliteit zo rap achteruit gegaan, dat het lachwekkend was en op dat moment zijn ze ook in de car-hifi gestapt.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Verwijderd
En als het goed zit gebruikt Volvo bij hun betere audiosets componenten van Dynaudio. Klonk iig zeer goed toen ik het een keer mocht beluisteren in een C70.
Zaak bestaat ook al niet meer dus dat zegt genoeg denk ik zo.

En idd, zit dynaudio in, kwam niet op de naam.
[ Voor 9% gewijzigd door Joopieboy op 13-03-2010 20:56 ]
Rainbow heeft naar mijn weten nog nooit hakkie takkie setjes verkocht.Joopieboy schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 20:56:
Dan ben ik bang dat mijn reactie wat te pittig was, ik denk dat ik hakkie takkie setjes voor mij heb die Stylingstuff/Audiostuff in Brabant vroeger verkocht, ook onder die naam geloof ik.
Zaak bestaat ook al niet meer dus dat zegt genoeg denk ik zo.
En idd, zit dynaudio in, kwam niet op de naam.
En idd Rainbow is erg goed, vind ik beter klinken dan MTX
BlaBlaBla
Lijkt me een goede en simpele oplossing om de af fabriek speakers te upgraden.
Ik wil dit doen icm met een Alpine CDE-113BT + KTP-445,
hopelijk geeft de KTP-445 toch een goede performance boost
Life goes as it goes.
Was dat niet dezelfde audioleverancier als Ford? Want ik weet dat die Blaupunkt en Sony levert in zijn auto's. Die klinken voor OEM sound belachelijk goed.Joopieboy schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 19:07:
Volvo High Performance audio is gewoon ontwikkeld met een bepaald hoogstaand merk (naam ontschiet mij even), maar dan met volvo logo erop. Standaard bij die set zitten er ook versterkers achterin de kofferbak weggewerkt. Klinkt als een klok!
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Niet mijn auto... maar een goede maat van mij is een beetje muziek aan het inbouwen:

Een dikke 1500€ aan bekabeling
En dat allemaal voor 2 ampjes te voeden
De Nederbelg !
Ben benieuwd of dat ding überhaupt nog van zen plek komt straks, hoeveel kg bekabeling is dit alleen wel niet?! Laat staan als er 2 versterkers en subs in komen...
Gezien de grote hoeveelheid kabels, gaat hij ook gepantserd glas erin zetten? Die standaard ruitjes zullen wel knappen als hij het vermogen een keer open gooit

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]
Verwijderd
Jellabie schreef op woensdag 28 april 2010 @ 21:34:
Cross/
Niet mijn auto... maar een goede maat van mij is een beetje muziek aan het inbouwen:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Een dikke 1500€ aan bekabeling
En dat allemaal voor 2 ampjes te voeden
Wise enough to play the fool
Dynaudio dus.Joopieboy schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 19:07:
Volvo High Performance audio is gewoon ontwikkeld met een bepaald hoogstaand merk (naam ontschiet mij even), maar dan met volvo logo erop. Standaard bij die set zitten er ook versterkers achterin de kofferbak weggewerkt. Klinkt als een klok!
[ Voor 4% gewijzigd door suzuki1200 op 29-04-2010 11:10 ]
Ik heb momenteel een VDO MS4400 met navigatie, ding heeft wel mp3 ondersteuning maar helaas geen usb aansluiting en steeds mp3's op cd branden vind ik zo irritant. Navigatie gebruik ik zo zelden dat ik dat wel wil opofferen.
Gaat me meer om de geluidskwaliteit via de pre-outs, m'n VDO heeft 2 pre-outs welke ik ook gebruik en dit klinkt als een klokje
(Heb hier 2 Pioneer versterkers aan voor de voorste en de achterste speakers, gebruik de interne versterker van de radio niet.)
[ Voor 6% gewijzigd door xabre16v op 30-04-2010 14:37 ]
Op de wedstrijd zelf heeft er jammer genoeg 1 amp het begeven. Ze spelen dus nu met halve kracht.
Maaaaarrrr... ze staan eerst in de klasse: Street C met 158.2DB
Een wereldrecord zou mogelijk geweest zijn moest de 2de amp nog leven.
De Nederbelg !
T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›
De wijzen komen uit het Oosten!
Die zijn het. Staat volgens mij wel ergens er ook bijNoepZor schreef op maandag 17 mei 2010 @ 22:54:
Lijkt mij iets van een Seat marbella, Fiat panda of een Suzuki alto.
Marbella = Panda
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Hij is op de eerste plaats geëindigd met 158.4DB
En dat met een halve auto
1 amp had het begeven, en de kist was nog niet 100%.
Ik hoop dat ze filmpjes hebben gemaakt, deze volgen asap dan.
De Nederbelg !
Je zal zijn aggregaat bedoelen!answer_man schreef op woensdag 28 april 2010 @ 23:53:
Uh,.. Waar de heck is zijn motorblok?Kleine 3 pitter zo te zien?
Serieus, heb je ook nog een foto van het eindproduct? Dit ziet er uit alsof het ding meer power uit kan stampen dan een beetje gemiddeld popconcert...
Ik hoop wel dat die maat van je er van op de hoogte is dat het nauwste punt in zijn bekabeling nu gewoon verplaatst wordt? Zij het die enorme verzamelstrip, de polen van de accu of de terminals van zijn amps. Iets zegt me dat dat leidingwerk er dus gewoon voor de show ligt, of hij zijn basis elektrotechniek eens door moet lezen.
Volvo levert geloof ik af fabriek met Dynaudio setjes, en Bang & Olufsen ICEpower als optie.Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 19:33:
En als het goed zit gebruikt Volvo bij hun betere audiosets componenten van Dynaudio. Klonk iig zeer goed toen ik het een keer mocht beluisteren in een C70.
Beide kunnen trouwens best hun mannetje staan, niet in termen van volume, maar ze klinken loepzuiver.
[ Voor 24% gewijzigd door Stoney3K op 29-05-2010 14:17 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Foto van de kist mag ik niet maken, omwille dat andere die mss zouden namaken
De Nederbelg !
Dan zijn die kabels dus serieuze overkill en het gewicht niet echt waard. De gecombineerde doorsnede van die draden (de nodige vierkante cm) staat totaal niet in verhouding tot de doorsnede aan de uiteinden (die aluminium/ijzeren strips zijn hooguit een kwart aan elke kant). Om nog maar te zwijgen van de afmetingen van de terminals op de versterker/spanningsbronnen, die zullen ook een aardige partij kleiner zijnJellabie schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:04:
Van dat leidingwerk zie je niets van, de vloer zit er terug over. Omwille van de regels, auto moet zijn zoals hij ermee zou rondrijden.
Kort gezegd, door die kabels kun je prima een paar kilo-Ampère rammen. Maar de punten met de hoogste weerstand zitten aan de uiteinden, en die gaan een aardige partij warmte ophopen.
Is hij er trouwens wel van op de hoogte dat blanke metalen strips niet echt bepaald kortsluitvast zijn? Een accu'tje wat een paar honderd A kan leveren en een moersleutel die per ongeluk op een verkeerde plek terechtkomt, en je hebt een aardig ongelukje te pakken.
[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 29-05-2010 22:52 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Nu ben ik langzaam een lijstje aan het maken met dingen welke hij serieus moet hebben om als echte upgrade te tellen (elke vervangen is een upgrade eigenlijk)
Wat ik in ieder geval wil hebben is:
- FM Radio (doh)
- CD's (mag ook MP3 CD zijn)
- Aux poort aan de voorkant. (achter zou ook tof zijn om hem dan door te lussen naar het dashboard kastje of het asbakje!)
- Bluetooth. Wil dus mijn telefoon eraan koppelen zodat ik tijdens het navigeren of rijden gewoon mijn telefoon kan opnemen en bellen.
- Het allermooist zou zijn is als hij qua kleur is in de stijl van het interieur. Nu is de radio vrij neutraal en valt bijna niet op. Ideaal dus voor tijdens het rijden. Dit is een groenige kleur die helemaal niet fel is. Ook is de stijl van de radio mat waardoor hij niet in je gezicht zit. Neutraal qua looks dus.
http://www.pioneer.nl/nl/.../61/DEH-1220MP/index.html
http://www.alpine-electro...-head-units/cde-111r.html
http://www.jvc.nl/product.php?id=KD-R312E&catid=238
http://www.jvc.nl/product.php?id=KD-R511E&catid=238
Allemaal groene verlichting... Maar geen Bluetooth. Ook vind ik ze nog vrij flashy.
http://www.autoradiostore...dio-bluetooth-carkit.html
Deze sony is qua looks erg mooi. Maar vloekt gewoon in het interieur...
Heeft iemand nog suggesties wat voor radio ik zou kunnen kopen met mijn eisen lijstje...? Ik wil in ieder geval geen losse Parrot! Hiermee gaan de kosten echt gigantisch omhoog en het geld wat ik ermee bespaar steek ik liever in speakers.
http://cgi.ebay.de/Ford-K...enden&hash=item53e1d72ba5
Dit ga ik sowieso dus bestellen omdat Ford het nodig vond om de standaard units met het interieur mee te blenden... Nu moet ik het dus ontblenden.
Daarna volgen de speakers. Op dit moment zitten er 2 redelijk frontspeakers in die met een beetje afstellen nog wel een redelijk leuk geluid kunnen geven. Maar als de speakers aan de beurt zijn gaan er direct ook 2 in de hoedenplank en een leuk versterkertje erbij om de Ka net dat meer oempf te geven wat leuk is in zo'n auto. Ook als ik de deur speakers aanpak ga ik de deuren van binnen bekleden met lood bitumen. Scheelt toch weer een beetje in dat kleine blikken ding
/laatStoney3K schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 22:50:
[...]
Dan zijn die kabels dus serieuze overkill en het gewicht niet echt waard. De gecombineerde doorsnede van die draden (de nodige vierkante cm) staat totaal niet in verhouding tot de doorsnede aan de uiteinden (die aluminium/ijzeren strips zijn hooguit een kwart aan elke kant). Om nog maar te zwijgen van de afmetingen van de terminals op de versterker/spanningsbronnen, die zullen ook een aardige partij kleiner zijn
Kort gezegd, door die kabels kun je prima een paar kilo-Ampère rammen. Maar de punten met de hoogste weerstand zitten aan de uiteinden, en die gaan een aardige partij warmte ophopen.
Is hij er trouwens wel van op de hoogte dat blanke metalen strips niet echt bepaald kortsluitvast zijn? Een accu'tje wat een paar honderd A kan leveren en een moersleutel die per ongeluk op een verkeerde plek terechtkomt, en je hebt een aardig ongelukje te pakken.
Door al die kabels is het precies of de batterij vlakbij de versterkers staat [batterijen moeten voorin voor de wetgeving] Dit kan +-0.4DB schelen moest je zoveel kabels niet trekken. [bij zulke wedstrijden is 0.1db al erg veel]
En, moest je denken dat er in die amp maar 1 power kabeltje en 1 mas kabeltje past... ben je verkeerd. 1Amp heeft 4 50mm² aansluitingen voor de + en 4 50mm² aansluitingen voor de massa.
Met 2 versterkers ben je al 16 kabels armer...
De Nederbelg !
Heeft iemand tips om dit op te lossen? Ik begrijp dat het nogal wat karige info is maar dit is een begin.
Ik zal van het weekend even wat merken/type nummers noteren om het vermogen uit te zoeken. Ik denk namelijk dat de versterkers veel te sterk zijn voor de speakers.
>> Signature?
Verder, teken + zoek effe uit hoe de bedrading loopt. Want volgens mij klopt er geen zak van
Ik gok erop dat de zekeringen tussen de versterkers en de accu zitten. Anders klopt er geen zak van.
Specs zeggen:Touchdomex schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 00:05:
http://www.autoradiostore...dio-bluetooth-carkit.html
Deze sony is qua looks erg mooi. Maar vloekt gewoon in het interieur...
De ingebouwde microfoon pikt je stemgeluid op en zorgt dat je stem kraakhelder hoorbaar is voor je gesprekspartner
Is niet waar. Complete rotzooi die ingebouwde microfoons van Sony. Heb een BT2500 en een BT3600
Allebei knudde qua geluid. Koop iets zoals een parrot of in elk geval een radio met externe microfoon.
[ Voor 52% gewijzigd door Aapje op 15-06-2010 23:35 ]
Zie ondertitel
Nadeel aan zo'n parrot is om hem netjes in te bouwen mijn halve tot hele dash eruit moet daarbij kosten die units ook tweedehands nog steeds 75 euroAapje schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 23:31:
Tussen de versterkers en de speakers zekeringen? Wat is daar 't praktisch nut van?
Verder, teken + zoek effe uit hoe de bedrading loopt. Want volgens mij klopt er geen zak van
Ik gok erop dat de zekeringen tussen de versterkers en de accu zitten. Anders klopt er geen zak van.
[...]
Specs zeggen:
De ingebouwde microfoon pikt je stemgeluid op en zorgt dat je stem kraakhelder hoorbaar is voor je gesprekspartner
Is niet waar. Complete rotzooi die ingebouwde microfoons van Sony. Heb een BT2500 en een BT3600
Allebei knudde qua geluid. Koop iets zoals een parrot of in elk geval een radio met externe microfoon.

Die auto rijdt niet rond hé... is een wedstrijd autoV-Power schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:22:
Zoveel stroom trekken door die kabels... dat kan je dynamo toch nooit bijhouden?
Aan de auto hangt een stekker.. om hem rechtstreeks op de [zware] oplader te hangen.
Die versterkers zijn 5kw per stuk... dat trekt een gewoon dynamotje soieso nooit
De Nederbelg !
Je hebt ook goede carkit bluetooth radio's met externe microfoons. Kijk daarna ipv. naar die sony's met ingebouwde micro's. Of zoals ^ hierboven iemand zegt: externe mic ingang.Touchdomex schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 11:57:
[...]
Nadeel aan zo'n parrot is om hem netjes in te bouwen mijn halve tot hele dash eruit moet daarbij kosten die units ook tweedehands nog steeds 75 euroTel daarbij het nieuwe frontje op a 20 euro en nog de radio a 100 tot 150 euro en je kostenpost voor gewoon eventjes een radio gaan gigantisch hard omhoog... Radio is leuk maar het moet geen rib gaan kosten. Zo vaak rij ik er nou ook weer niet in
Mijn 2 sony's hebben 't iig niet, en die waren niet bepaald goedkoop (nieuw iig)
Kicker MX700.5 4 x 85 watt
Rockford Fosgat Punch 500X. 4 x 62 watt
Dit zijn de twee zekeringen 50A die verbonden zijn met iedere versterker op de rode pool (plus?)

De zekering die naar de Rockford loopt knalt er een paar keer per seizoen uit.

Rockford:

Kicker:

Ik zal de rockford van het weekend eens openschroeven of er niet ergens kortsluiting zit.
>> Signature?
Ik heb zelf de cde-104bt(volgens mij vergelijkbaar) en ook de ktp-445. Dit met een hertz esk-130 compo set voor. Dit klinkt goed, alleen vond ik het verschil tussen met en zonder de powerpack erg tegenvallen voor ik de bekabeling had aangepakt. Ik heb een extra kabel vanaf de accu gelegd. Nu klinkt het wel goed. Moet er wel bij zeggen dat de stroomvoorziening standaard niet echt goed was(leds in HU knipperden met bass mee zonder subwoofer) dit is ook opgelost na het trekken van een kabel direct naar de accu.t3q schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 09:44:
Iemand ervaringen met de pasklare speakers van Audio system voor een golf IV?
Lijkt me een goede en simpele oplossing om de af fabriek speakers te upgraden.
Ik wil dit doen icm met een Alpine CDE-113BT + KTP-445,
hopelijk geeft de KTP-445 toch een goede performance boost
Nu nog een keer de achterspeakers vervangen met de speakers die ik nog heb liggen(hertz coax uit dezelfde serie).
I, for one, like Roman numerals
Ik rijd elke dag zo'n 140 a 180 km in dat ding dus het standaard systeem moet er uit.
Nu hoef ik echt geen 300.000 watt in mijn auto, echter ben ik, mede door mijn draaitafels, redelijk audiofiel.
Ik ben verder een behoorlijke n00b op ICE gebied en heb mij wat ingelezen op 12hifi enz.
Ik ben er uit dat ik of een complete pioneer installatie wil (excuses, maar daar komen de draaitafels weer) of een complete Alpine installatie.
Nu is Alpine prijstechnisch een stap hoger, is dit echter ook in kwaliteit?
Mijn idee is om te beginnen met 2 x 10 of 13 cm speakers voor en 2 x 13 achter. Deze aan te sluiten via de headunit zelf, dit worden dus speakers <50 watt p.s. wat niet erg is omdat de Clio van binnen vrij klein is.
Daarna zou ik wel uit willen bereiden en daar komt de crux.
Ik zie bij veel headunits verschil in RCA uitgangen, de instappers en middenklasse hebben allemaal 4x 50 Watt Mosfet (dit zijn neem ik aan gewone luidspreker kabels?) en 1x RCA.
De wat duurdere en hogere klassen hebben meer RCA uitgangen.
Voor in de toekomst zou ik wel een set tweeters en een kleine subwoofer (10 inch of 8 inch) willen.
Is het noodzakelijk voor mij om een 3x rca te nemen? Of kan ik de speakers via de mosfet laten lopen en de RCA gebruiken voor een Monoblock en een kleine subwoofer?
De reden dat ik het in stappen doe is omdat ik:
A: nu gek wordt van die standaard meuk
B: Het bij elkaar behoorlijk wat geld is
C: Ik eerst wil bekijken hoe het met wat betere kwaliteit speakers gaat, alvorens naar een subwoofer over te stappen.
K to the KillaZ
Als je niet met versterkers gaat werken met je gewone speakers, raad ik u Helix aan.
Die klinken erg vol en helder op de radio.
Ga je toch voor een versterker, dan moet je verschillende setjes gaan beluisteren.
Over je radio over de RCA uitgangen. Meerdere uitgangen is handiger, vooral in de toekomst.
Nu zeg je, ik wil een subje voor wat aanvulling, die kan dan mooi op die 1 RCA uitgang.
In de toekomst zeg je, ik wil mijn gewone speakers toch ook op een versterker zetten, KUT! RCA's zijn op... Dan kan je gaan splitsen, en zal je nooit alles vanuit je radio apart kunnen regelen.
Met 3 RCA uitgangen heb je dus:
*sub
*front
*rear
Die je allemaal apart kan regelen.
De Nederbelg !
Heb nu een Sony BT3800 met.....3 uitgangen.
Vond daarnaast voor mijn budget (50 € per paar) en van de 13 cm speakers de Pioneers het beste klinken.
De JBL's vond ik overdreven laag en de infinity erg schel. Dit allemaal op dezelfde radio.
Klinkt een stuk betere dan het origineel + ik kan binnenkort aan de slag met een versterker.
Nu lees ik dat het het beste is om bijvoorbeeld links de voedingskabel voor de versterker te doen, en rechts alle geluidskabels.
Maar als ik de linkerspeaker van een kabel wil voorzien, haal ik hem toch echt aan de linkerkant er langs lijkt mij?
Om moet ik dan helemaal door mijn dashboard heen om het zo naar de rechterkant door te lussen?
K to the KillaZ
Anders heb je wel erg veel kans op de beruchte dynamopiep [En dat is niet erg fijn...]
De Nederbelg !
Nu ben ik aardig audiofiel en zit per dag minimaal 1,5 uur in de auto, en jullie kennen het vast, als het een beetje regent of sneeuwt een stuk langer
2 vragen:
- Weet iemand concreet de verschillen tussen de standaard en de volvo high performance audio? Is dat dezelfde headunit met alleen een extra versterker en andere (en meer) speakers?
- Heeft iemand ervaring met het aanpassen van de audio in een Volvo S40/V50, is de HU bijvoorbeeld een zwakke schakel of vooral de speakers, is er veel inbouwruimte op de orginele plaatsen voor betere speakers en heeft de HU een pre out voor een extra versterker?
Het geluid is niet heel slecht voor een standaard fabrieksauto maar een upgrade mag altijd.
Wat betreft het begin van het topic, ik las dat veel mensen het raar vonden dat men zoveel geld in "ICE" stopt. Ik heb zelf voor een veelvoud van de mooiere sets hier thuis staan, en ik heb eigenlijk nooit tijd om er echt naar te luisteren. In de auto luister is al snel meer dan 10 uur per week naar muziek...
Hier is het schema:
http://www.jewuwa.de/GPS_...4400_4300_Anschlusspl.jpg
De telefoon mute zit uitraad op pin 5. Ik dacht de plus op pin 4 en de min op pin 2
edit: opgelost, audio moet op pin 1 en 4, mute op 5.
[ Voor 5% gewijzigd door xabre16v op 07-09-2010 22:04 ]
De cde-113BT en KTP-445 zijn inmiddels al een tijdje ingebouwd en klinkt super.Def_P schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 22:43:
[...]
Ik heb zelf de cde-104bt(volgens mij vergelijkbaar) en ook de ktp-445. Dit met een hertz esk-130 compo set voor. Dit klinkt goed, alleen vond ik het verschil tussen met en zonder de powerpack erg tegenvallen voor ik de bekabeling had aangepakt. Ik heb een extra kabel vanaf de accu gelegd. Nu klinkt het wel goed. Moet er wel bij zeggen dat de stroomvoorziening standaard niet echt goed was(leds in HU knipperden met bass mee zonder subwoofer) dit is ook opgelost na het trekken van een kabel direct naar de accu.
Nu nog een keer de achterspeakers vervangen met de speakers die ik nog heb liggen(hertz coax uit dezelfde serie).
De KTP-445 kon ik kwijt onder het rechter dashboard, wel een beetje gekloot met al die kabels.
Die zijn toch langer dan verwacht.
Al met al leuke upgrade die KTP-445 voor als je geen gehannes wilt met kabels trekken en versterker inbouwen.
Life goes as it goes.
Wel viel me op dat wanneer de sub op laag volume wel bleef spelen je 'pgrrr pgrr' hoort. Is mijn subwoofer overleden?
XXXVI
Nope... en als ik fotos zou maken van de kist, schieten ze mij doodNoepZor schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:46:
Jellabie, heb je al beeld van die wedstrijd auto ?
Ze hebben een wereldrecord gezet, maar ik dacht dat ik dit al gezegd had?
als ze gaan spelen... halen ze 2 seconden voor de "burp" het laken van de subkist... 5 seconde burpen en doek er terug over. Ook alle ruitjes zijn getint. Gewoon om het ontwerp van de kist niet te laten zien
Alles uitzetten, en dan in het midden van de sub eens diep induwen. Gaat hij soepel of schraapt hij? als hij schraapt is je sub dood.ephymerous schreef op donderdag 16 september 2010 @ 12:02:
Ik heb een DLS CA10 monoblock, een 2 Fahrad condensator en een 12" Pioneer sub. Dit speelde altijd heel behoorlijk! Sinds kort vliegt de versterker in de beveiliging bij het opendraaien van het volume. Gisteren heb ik alle kabels gecontroleerd en die zijn prima!
Wel viel me op dat wanneer de sub op laag volume wel bleef spelen je 'pgrrr pgrr' hoort. Is mijn subwoofer overleden?
[ Voor 37% gewijzigd door Jellabie op 16-09-2010 16:23 ]
De Nederbelg !
Ga ik vanavond proberen. Kan het zo zijn dat de versterker daarom in de beveiliging schiet?Jellabie schreef op donderdag 16 september 2010 @ 16:22:
Alles uitzetten, en dan in het midden van de sub eens diep induwen. Gaat hij soepel of schraapt hij? als hij schraapt is je sub dood.
XXXVI
De Nederbelg !
Subwoofer is dus definitief kapot. Veel weerstand en schraapt tijdens het indrukken. Nu opzoek naar wat nieuws, een 12" subwoofer voor mijn DLS CA-10 "monoblock" (wel 2 kanalen...). Deze speelt 400 watt rms op 4 ohm en 700 watt rms op 2 ohm. Nu wil ik deze 700 watt rms benutten. Wat moet ik kopen?Jellabie schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:53:
Dat kan idd zo zijn. Als de sub stuk is, en zodoende geen weerstand meer geeft kan de sub kortsluiting maken. En dan knalt de amp in protect
* Subwoofer SVC 2 ohm
* Subwoofer DVC 4 ohm
Oftewel, kan je met een 2 ohm SVC wel op 2 ohm draaien? En misschien iemand een betaalbare tip voor een 12"sub? (Tot max 100 euro?
[ Voor 5% gewijzigd door ephymerous op 19-09-2010 17:35 ]
XXXVI
Bij kicker moet je dan kiezen, dubbel 2ohm, of dubbel 4ohm.
Als je op 2 ohm wilt spelen moet je dus de dubbele 4ohm nemen.
4x2=8ohm
of
4/2=2ohm
Als je de dubbel 2ohm sub neemt krijg je dus:
2x2=4ohm
of
2/2=1ohm.
1 ohm gaat je ampje niet lief vinden
Die kicker dat ik zei... die heeft "maar" 400watt rms op papier... maar naar rms waardes moet je amper kijken, vooral bij kicker.
Heb ooit ook een compVr 12" gehad, had er +-1200rms opgezet... het dreunde... hard... duurde toch bijna een minuut.
Mijn Kicker S15L7 is 1000watt rms op papier.. en krijgt nu al jaar en dag dik 1200 watt
Naja... heb nu een nieuwe S15L7.... op de vorige hadden we dik 5000watt rm sop 1 ohm gezet voor een DB drag
[ Voor 11% gewijzigd door Jellabie op 19-09-2010 19:56 ]
De Nederbelg !
1 ohm kan ie op papier ook, maar las allemaal reacties dat het amper stabiel te krijgen is. Dus dat laat ik voor wat het isJellabie schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:55:
Kicker CompVr, zal rond de 100€ liggen.
Bij kicker moet je dan kiezen, dubbel 2ohm, of dubbel 4ohm.
Als je op 2 ohm wilt spelen moet je dus de dubbele 4ohm nemen.
4x2=8ohm
of
4/2=2ohm
Als je de dubbel 2ohm sub neemt krijg je dus:
2x2=4ohm
of
2/2=1ohm.
1 ohm gaat je ampje niet lief vinden
Die kicker dat ik zei... die heeft "maar" 400watt rms op papier... maar naar rms waardes moet je amper kijken, vooral bij kicker.
Heb ooit ook een compVr 12" gehad, had er +-1200rms opgezet... het dreunde... hard... duurde toch bijna een minuut.
Mijn Kicker S15L7 is 1000watt rms op papier.. en krijgt nu al jaar en dag dik 1200 watt
Naja... heb nu een nieuwe S15L7.... op de vorige hadden we dik 5000watt rm sop 1 ohm gezet voor een DB drag... na 3 keer "boeren" waren de spoelen door gebrand
![]()
Wat vindt jij van de Pioneer TS-W308D4. Op een of andere manier vind ik Pioneer altijd wel 'mooie' dingen maken, maar das meer gevoel dan kennis ervan hoor
Specs:
Maximum vermogen 1.400 Watt .
Nominaal ingangsvermogen 400 Watt .
Impedantie 4Ω .
Frequentiekarakteristiek 20 - 180 Hz .
Laagste resonantiefrequentie (Hz) 34,5 Hz .
Gevoeligheid (1W/1m) 92 dB .
Grootte subwoofer (cm) 30 cm .
XXXVI
Lijkt me niet. Hierdoor creëer je juist een lus. En als je goede signaalkabels hebt voeren ze allerhande storing af naar het chassis. Je moet de kabels juist bij elkaar leggen zodat je het lusoppervlak tot het minimum beperkt.Jellabie schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 18:22:
Stroomkabels met de RCA en de speakerkabels gescheiden houden! stroom links, andere rechts [of andersom]
Anders heb je wel erg veel kans op de beruchte dynamopiep [En dat is niet erg fijn...]
Ondanks dat je dat niet 'lijkt' is het toch zo. Leg ze fijn naast elkaar en je krijgt ongetwijfeld ruis. Dat is regel 1 bij car audio kabels leggenpeterkuli schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:10:
[...]
Lijkt me niet. Hierdoor creëer je juist een lus. En als je goede signaalkabels hebt voeren ze allerhande storing af naar het chassis. Je moet de kabels juist bij elkaar leggen zodat je het lusoppervlak tot het minimum beperkt.
XXXVI
Ik ben zelf ook echt een audio fanaat en heb thuis een hele mooie set staan. In de auto wil ik in ieder geval ook fatsoenlijk geluid om mijn gehoor te strelenFFF schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 19:21:
Ik heb een Volvo S40 (model 2005) met de standaard Volvo audio.
Nu ben ik aardig audiofiel en zit per dag minimaal 1,5 uur in de auto, en jullie kennen het vast, als het een beetje regent of sneeuwt een stuk langer![]()
2 vragen:
- Weet iemand concreet de verschillen tussen de standaard en de volvo high performance audio? Is dat dezelfde headunit met alleen een extra versterker en andere (en meer) speakers?
- Heeft iemand ervaring met het aanpassen van de audio in een Volvo S40/V50, is de HU bijvoorbeeld een zwakke schakel of vooral de speakers, is er veel inbouwruimte op de orginele plaatsen voor betere speakers en heeft de HU een pre out voor een extra versterker?
Het geluid is niet heel slecht voor een standaard fabrieksauto maar een upgrade mag altijd.
Wat betreft het begin van het topic, ik las dat veel mensen het raar vonden dat men zoveel geld in "ICE" stopt. Ik heb zelf voor een veelvoud van de mooiere sets hier thuis staan, en ik heb eigenlijk nooit tijd om er echt naar te luisteren. In de auto luister is al snel meer dan 10 uur per week naar muziek...
Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"
Wat is jouw definitie van 'ruis'? En waar komt die vandaan volgens jou? Hoor je niet gewoon een lus veroorzaakt door stroom die een 'alternatieve' route neemt? Zoals bijvoorbeeld door de afscherming van de signaaladers, naar de radio (rca), via het chassis om vervolgens bij de versterker (rca) uit te komen?ephymerous schreef op maandag 20 september 2010 @ 13:42:
[...]
Ondanks dat je dat niet 'lijkt' is het toch zo. Leg ze fijn naast elkaar en je krijgt ongetwijfeld ruis. Dat is regel 1 bij car audio kabels leggen
Edit: Hmm...ik bedenk me net dat rca kabels ongebalanceerd zijn. Dus de 'nul' is de referentie voor het signaal. In de radio of versterker zit deze 'nul' weer aan het chassis waarschijnlijk. Als er onderweg 'storing' bij opkomt, veroorzaak door de voedingskabel (die ernaast ligt) kan het idd zo zijn dat er storing optreedt. Neemt overigens niet weg dat er nog steeds een (aard)lus kan zijn. Excuses!
[ Voor 25% gewijzigd door peterkuli op 20-09-2010 17:37 ]
Goh... kan ik niet over oordelen eigenlijkephymerous schreef op maandag 20 september 2010 @ 09:13:
[...]
1 ohm kan ie op papier ook, maar las allemaal reacties dat het amper stabiel te krijgen is. Dus dat laat ik voor wat het is
Wat vindt jij van de Pioneer TS-W308D4. Op een of andere manier vind ik Pioneer altijd wel 'mooie' dingen maken, maar das meer gevoel dan kennis ervan hoor![]()
Specs:
Maximum vermogen 1.400 Watt .
Nominaal ingangsvermogen 400 Watt .
Impedantie 4Ω .
Frequentiekarakteristiek 20 - 180 Hz .
Laagste resonantiefrequentie (Hz) 34,5 Hz .
Gevoeligheid (1W/1m) 92 dB .
Grootte subwoofer (cm) 30 cm .
Ik ben Kicker minded
CompVR 12"

Kicker CompVR
Size (IN.,CM) 12, 30.0
Impedance (OHMS) 2 or 4 DVC
Max Rec Amplifier Power (WATTS PEAK/RMS)* 800/400
Sensitivity (dB 1w/1m) 86.9
Frequency Response (Hz) 25-500
Mounting Depth (IN.,CM) 6 1/4, 15.9
Mounting Cutout (IN.,CM) 11, 27.8
Min Rec Sealed Box Volume (CU. FT., Liters) 1, 28.3
Max Rec Sealed Box Volume (CU. FT., Liters) 4.6, 130
Min Rec Vented Box Volume (CU. Ft., Liters)** 1.75, 49.6
Max Rec Vented Box Volume (CU. Ft., Liters)** 2.25, 63.7
die maat van mij, met die wereldrecords... spelen op 0.125ohm.... dat is praktisch kortsluiting
[ Voor 3% gewijzigd door Jellabie op 20-09-2010 17:58 ]
De Nederbelg !
Ik heb nu beide kanalen op de sub. Maar zie op 12vhifi.nl dat het zo moet:

Maar het vervelende is... zodra ik vermogen begin te vragen knalt de sub er weer uit! De versterker springt in protect mode. De condensator wijkt amper af van 13,6/13,7V. Het wil best hard hoor voordat het eruit knalt maar lang niet hard genoeg. Geprobeerd/gecontroleerd:
* Pluskabel, zit zoals ie altijd zat, goed en maakt overal goed contact.
* Massa, extra massa chassis/auto gemaakt. Ook massa rechtstreeks op accu geprobeert, geen verschil.
* Condensator ertussenuit gehaald, geen verschil.
* Remote rechtstreeks op 12v, geen verschil.
Ik word er gek van

XXXVI
Handleiding zegt exact hetzelfde. Maar zo zit het dus nu nog niet... elk versterker kanaal heeft een spoel aan te sturenAapje schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 00:28:
Te veel vermogen van de versterker vraag je... Ding plopt eruit? Dus je gaat 't zoeken in de versterker ipv. in de stroom toevoerWeet niet of die 12vhifi.nl altijd wel klopt. Zoek de handleiding van de subwoofer van pioneer eens op. Waarschijnlijk laat je de spoelen tegen elkaar in werken.
Ding moet 700 watt rms op 2ohm kunnen spelen... dus teveel zal ik zeker niet vragen
XXXVI
How how!!!!!ephymerous schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 08:44:
[...]
Handleiding zegt exact hetzelfde. Maar zo zit het dus nu nog niet... elk versterker kanaal heeft een spoel aan te sturen
Ding moet 700 watt rms op 2ohm kunnen spelen... dus teveel zal ik zeker niet vragen
Niet doen!
Niet moeilijk dat je je sub opblaast

Je moet je sub-kabel-aansluitingen [die dingen op je sub zelf dus] gewoon linken; parallel of in serie... ligt eraan in hoeveel ohm je wilt spelen!
Zeker nooit 1 sub op 2 ampuitgangen zetten

[ Voor 19% gewijzigd door Jellabie op 21-09-2010 18:54 ]
De Nederbelg !
Het verschil tussen basic audio en high performance is een versterker / fm tuner die achter in de auto weggewerkt is en tweeters in de deuren. Bij de standaard audio zit de tuner voorin achter de console, je kunt het geluid verbeteren door tweeters te plaatsen en de mid/laag in de deuren te vervangen voor betere exemplaren. Even zoeken op http://www.volvoforum.nlFFF schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 19:21:
Ik heb een Volvo S40 (model 2005) met de standaard Volvo audio.
Nu ben ik aardig audiofiel en zit per dag minimaal 1,5 uur in de auto, en jullie kennen het vast, als het een beetje regent of sneeuwt een stuk langer![]()
2 vragen:
Donec eris felix, multos numerabis amicos
Dat klopt dan toch met het plaatje van 12hifi?Jellabie schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 18:28:
[...]
How how!!!!!
Niet doen!
Niet moeilijk dat je je sub opblaast
Je moet je sub-kabel-aansluitingen [die dingen op je sub zelf dus] gewoon linken; parallel of in serie... ligt eraan in hoeveel ohm je wilt spelen!
Zeker nooit 1 sub op 2 ampuitgangen zetten
Daar wordt de 2e uitgang gelinked.....waardoor je dus maar 1 uitgang op je versterker nodig hebt.
K to the KillaZ
Laatst namelijk m'n audio installatie van m'n peugeot 206 aangepast.
Zo was het eerst:

tussendoor was het dit:

En nu is het dit

De hoedenplank die je op tussendoor foto 2 ziet is nog niet klaar. die moet nog bekleed worden.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden
Vandaag ook deels kabels aangelegd ed. Geheel van Rockford Fosgate. Zelfs de versterker die uit '89 kwam. 37.5 Watt

De 2 subs uit m'n vorige installatie waren Rockford Fosgate P1 woofers. Die leveren elk 150W RMS. (staan overigens te koop)Don3k schreef op maandag 01 november 2010 @ 20:06:
Nice! Maar waar is de andere sub gebleven?
De nieuwe sub is een Rockford Fosgate P2 subwoofer. Die levert 250W RMS. Ik lever daarbij dus wel iets vermogen in, maar qua ruimte om er een 'design' inbouw van te maken win ik gigantisch!
Was de P3 geen optie? Die zijn volgens mij nog platter van omvang, en minder inhoud nodig geloof ik. Nu speel ik met een P1, maar in een kleine auto is het meer dan genoegpdebie schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 16:06:
[...]
De 2 subs uit m'n vorige installatie waren Rockford Fosgate P1 woofers. Die leveren elk 150W RMS. (staan overigens te koop)
De nieuwe sub is een Rockford Fosgate P2 subwoofer. Die levert 250W RMS. Ik lever daarbij dus wel iets vermogen in, maar qua ruimte om er een 'design' inbouw van te maken win ik gigantisch!