Toon posts:

clocken amd 3500+ venice core

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
CPU AMD Athlon 64 3500+
# Level 1 Cache: 128 KB
# Level 2 Cache: 512 KB
# Befehlssätze: MMX, SSE, SSE2, SSE3, AMD64, Cool'n'Quiet, NX-Bit
# Taktfrequenz: 2200 MHz
# Bustakt: 1000 MHz (HyperTransport)
# Core Spannung: 1,6 Volt

Ik heb een asrock 939dual sata2

en ik heb 2 GB geil geheugen hoe kan ik clocken en wat zou het besten kunnen clocken en tot hoe ver

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zou allereerst gewoon de FAQ lezen. Daar staat in principe alles in wat je moet weten. Kom je er niet uit, kan je ook altijd Google nog raadplegen ;)
Als je al wat hebt geprobeerd en je komt dr niet uit, dan kan je hier wel terecht :)

/edit je kan je taal toch ook switchen naar Eng :?

[ Voor 9% gewijzigd door mithras op 30-12-2005 20:35 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
nee alleen Nederlandstalig hier... dat moet blijkbaar...

Dit heb ik eens over overklokken geschreven:
Het is heel veel werk... er is niet zo maar een programma wat overklokt...
Alles gebeurt in de bios!
Aan te raden is allereerst de thermische beveiliging in je bios aan te zetten. Dat hij automatisch afslaat wanneer de CPU 55 of 60 graden ofzo bereikt.

Testen doe je in dos en Windows. Je hebt de volgende programma's nodig:
- Memtest86+
- Prime95
- SuperPI
- OCCT
- 3Dmark01, 03 en 05
- fan/temp monitoring software, bijvoorbeeld SpeedFan

Je moet eerst je HTT bus multiplier omlaag schroeven... naar 3* (600 MHz ofzo). De HTT bus trekt het niet zo ver bij 5* (1000) MHz.

Dan begin je met het bepalen van de max van je CPU... Je zet de divider van je geheugen op 2 (dus 1/2=100 MHz i.p.v. 200 MHz). Alle voltages zet je eerst op de standaardwaarde (1,4 volt voor de CPU en 2,6 volt voor het RAM ofzo, verschilt per RAM/CPU). Je zet je CPU multiplier op de max (voor 3500+ is dat 11x)
dan schroef je de fsb steeds 10 MHz ophoog. Dan Run je de SuperPi 32M test. die duurt ongeveer 45 minuten.

BLIJF INTUSSEN OP JE TEMPS LETTEN!!!

Krijg je geen errors en blijven de temps redelijk, kan je weer 10 MHz omhoog. Een redelijke temp is max 50 graden. Als je errors krijgt, heb je twee opties:
1) Voltage in stapjes van 0,025 volt omhoog zetten tot hij weer stabiel draait. LET OP DE MAX! Blijkbaar is 1,6-1,65 volt nog net veilig, maar er zijn ook mensen die hem met 1,6 volt al hebben opgeblazen.
2) De FSB in stapjes van 1-2 MHz terugzetten tot hij weer stabiel is.

BLIJF NOG STEEDS OP JE TEMPS LETTEN!!! 50 graden wordt te heet!

Als je de max via SuperPI hebt gevonden, ga je de zwaardere testen draaien. Eerst de OCCT. Daarbij is het nodig een monitorprogramma als Speedfan (zie boven) te draaien. Je moet de gewone test draaien, niet de torture test! Die gewone duurt 30 minuten. Draait hij niet stabiel, zie de bovenstaande opties. Draait hij wel stabiel, dan komen de volgende tests.

Draai nu 3dmark01, 03 en 05 achter elkaar. Deze moeten allemaal ook stabiel lopen. Nu kan je niet op de temps letten, dus zorg dat je bij de vorige tests goed hemt opgelet.

Als dat allemaal goed is, controleer je hem op Prime95 stabiliteit. Je selecteert daarvoor de 'torturetest', optie 'blend' en laat deze een nachtje doordraaien. Soms komt de error pas na 4 uur! Als hij 12 uur stabiel blijft, ben je bijna zeker dat je je overgeklokte systeem 12 uur lang probleemloos kan draaien. (Sommige mensen vinden 5 uur al genoeg).

Nu heb je alleen nog de max van je CPU. Ik vervolg over de max van je RAM.

Je zet nu de RAM divider op 1 (dus 1/1 of 200 MHz) en de CPU multiplier op 7. Laat het CPU voltage zo staan als je nodig had bij de overklok en de rest mag ook blijven staan. Je zet de FSB terug op de standaard 200 MHz. De RAM timings zet je zo strak mogelijk als je ram aankan. 2(tCL)-2(tRCD)-2(tRP)-5(tRAS) 1T(CPC) bijvoorbeeld. Dit verschilt per geheugen, mijn voorbeeld is erg strak, een alleen goed geheugen kan dat aan.
Nu verhoog je de fsb steeds weer met 10 MHz (sommige vinden 5 MHz beter) en draai je MemTest86+. Deze draai je vanaf een bootdisk/-CD-ROM/-USB-stick, aangezien deze directe toegang tot het geheugen nodig heeft. Zodra deze start selecteer je dat je alleen test 5 wilt draaien (c-1-3-'5'-enter-0). Deze laat je 25 passes draaien (25 minuten). Geeft hij errors? (rood onderin), dan heb je drie opties:
1) Voltage omhoog: let op! Niet al het RAM kan tegen een hoger voltage! Het geheugen zal sowieso warmer worden. Heatspreaders en actieve dedicated koeling is een aanrader! Geheugen is makkelijk op te blazen. Het ligt aan het geheugen wat de max is. TCCD's houden niet zo van overvoltage en mogen vaak max 2,75 volt hebben. bh-5 geheugen kan iets meer hebben en wil met 3,2 volt nog goed werken. zie ook hier en hier. Meestal kan je het voltage alleen verhogen in stappen van 0,1 volt.
2) timings 'losser' zetten. De tRCD en tRP naar 3 of 4 zetten wil wel helpen. CPC naar 2T. tRAS naar 7 of 8. en tCL naar 2,5 of 3. LET OP! geheugen trekt sommige instellingen niet. Boot je compu niet meer, moet je de CMOS clearen! Het kost je allemaal ook bandbreedte, maar het maakt hem wel stabieler.
3) FSB in stappen van 1-2 MHz omlaag.

Draait MemTest86+ test nummer 5 25 keer goed kan je weer omhoog! Zit je aan de max? Laat je computer dan een paar uur de volledige memtest draaien! (c-1-1-7-0 ofzo). Draait dat niet stabiel, zie de opties weer. Anders boot je hem in Windows. Draai nu SuperPI 32M, OCCT test, En 3DMark01, 03 en 05. Tenslotte weer een nachtje Prime 95. Pas als alles goed draait is je systeem stabiel!

Nu heb je de max van je RAM. Wil je de max van je CPU en RAM samen vinden moet ze gaan rekenen met de FSB, multiplier en divider. Heb je bijvoorbeeld een CPU max van 2800 (max multiplier 12x) en een RAM max van 250, dan zou met een divider van 1 een FSB van 250 * 12=3000 niet werken. 250*11=2750, maar dan mis je 50 MHz. Een FSB van 278 en een multiplier van 10 zou de CPU 2780 MHZ bieden. Stel de RAM divider op 9/10 (180 MHz) en het RAM krijgt 250 MHZ. Compromissen sluiten.
Gebruik nooit de halve multipliers! Dit gaat fout met het RAM... die heeft namelijk geen halve en het wordt dus afgerond.
Ik ga er even vanuit dat je mobo die 278 MHZ FSB aankan. Wil je weten of dit zo is, zet dan de FSB op die snelheid, de multiplier 7x en de divider op 2 (1/2 =100 MHz). Laat nu een nachtje Prime95 draaien.

Uiteindelijk moet je met alle compromissen het totale overgeklokte systeem draaien. Zet de HTT multiplier zodat de FSB * die multiplier niet boven de 1000 MHz uitkomt. Draai nu weer SuperPI, OCCT, 3dMark01, 03 en 05 en eindig weer met Prime95. Dit hoeft niet stabiel te zijn (met een beetje geluk wel). Zo niet, zie alle bovenstaande opties.

VERGEET NIET NOG STEEDS OP JE TEMPS LETTEN!!!

Als Prime95 uiteindelijk stabiel loopt heb je de complete max van je compu!

Goed overklokken duurt 2 tot 10 dagen. Ga niet haastig te werk, anders sloop je je compu.

Deze guide heb ik overigens van DFI street. Lees die ook even door.

Alles is op eigen risico, ik sta niet in voor de gevolgen!

[ Voor 3% gewijzigd door MeMoRy op 31-12-2005 11:05 . Reden: spelfouten ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Hoi, je topic is erg basic, dit staat allemaal beschreven in de FAQ :) Ik wil je dan dus ook aanraden om deze gewoon door te lezen :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Dit topic is gesloten.