Hoe moet ik mijn HD indelen?

Pagina: 1
Acties:

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
Hallo,

Op dit moment heb ik een Seagate Barracuda 7200.7 80GB 2MB cache aangesloten op IDE en een Hitachi T7K250 250GB 8MB cache aangesloten op Serial ATA

Ik heb gelezen dat ik het OS en de Games partitie beter op een aparte fysieke schijf kan zetten.

Ik download ook erg veel van nieuwsgroepen dus snel uitpakken is ook wel een pre.

Mijn huidige indeling is als volgt

Hitachi HD
C: Windows+Progjes (10GB)
D: Games (60GB)
E: DVD (50GB)
F: ISO (50GB)
G: Mijn documenten (60GB)

Seagate HD
H: MP3 (30GB)
I: Downloads (45GB)

Ik heb wel gemerkt dat uitpakken van de ene hd naar de andere hd een stuk sneller gaat dan binnen eenendezelfde hd.

Mijn moederbord (Intel D865GBF) ondersteunt alleen RAID0 dus dit kan eventueel ook nog een optie zijn.

Graag jullie advies hoe ik mijn pc het snelst kan laten lopen en het meest effecient in kan delen.

B.v.d
Jordi

Verwijderd

jordi.c schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 17:41:
Hitachi HD
C: Windows+Progjes (20GB)
G: Mijn documenten (15GB)
H: Backup (35GB)

Seagate HD
Backup is zeker aan te raden, dit heeft mij meermaals gered bij een crash. Verder is 60 GB voor Mijn Documenten een beetje te veel, 15 GB moet genoeg zijn (zelfs teveel als je alleen maar .word bestandjes opslaat)

Games, ik weet niet wat je speelt, maar 60 GB is best veel. Zelf heb ik CoD, CoD2, RTCW, ET, Worms, Fifa06 en nog wat andere op 20 GB staan.

DVD, zou ik zelf wat groter maken. 50 GB zijn +/- 10 DVD's

Zelf heb ik:

160 GB schijf:
C:/ 10 GB = veels te weinig
H:/ 80 GB (Downloads)
I:/ 20 GB (Muziek)
J:/ 40 GB (Games)

80 GB externe HD:
Gebruik hem als backup en om bestanden te transporteren naar andere personen.

Dit vind ik zeer goed werken. Alleen de C:/ is een beetje te klein bij mij. Het is maar wat je wilt. Of je zet alles in 1 partitie, of je gaat voor de zekerheid (mocht er iets gaan crashen) en zet alles in meedere partities.

Het kopieren binnen een partitie (van map naar map) gaat sneller dan kopieren naar partities onderling.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 17:58 ]

Verwijderd

basic rules
1) Harde schijf in partities indelen is niet snelheidsverhogend. Het is puur iets voor jou, dat je data wat logisch neerzet en als je eens windows opnieuw wilt installeren, je gewoon format C kan doen en niet hoeft te denken aan wat je allemaal moet overkopieren.
2) Swapfile op je snelste schijf zetten aangezien hier frequent naartoe/vanaf gelezen/geschreven wordt

Dat het uitpakken van ene naar andere schijf het snelst gaat, is logisch want de ene schijf kan lezen en de andere dan schrijven.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

klik hier ook vandaag aangemaakt ;)

[edit]

lol vanwaar nieuw topic je game partitie geeft toch ook al veel antwoorden :?

[ Voor 36% gewijzigd door CycloneX op 27-12-2005 17:53 ]

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 09:48
Enige puntje wat ik er nog op kan aanmerken. Voor raid heb identieke schijven nodig dus dat gaat niet door...

Computer says no

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Neem ook eens een kijkje in het eerste gedeelte onder het kopje
'Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?' in de OM FAQ / Beleid :)
Moshe85 schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 17:55:
Enige puntje wat ik er nog op kan aanmerken. Voor raid heb identieke schijven nodig dus dat gaat niet door...
Neen. Voor bepaalde RAID volumes maakt het niet uit welke schijven je gebruikt.
Het is echter aan te raden twee identieke te nemen voor een optimaal resultaat.
Zie ook de RAID FAQ hierover (Verschillende schijven in RAID mogelijk?).

[ Voor 61% gewijzigd door Rone op 27-12-2005 18:00 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Hehe, twee topics op een dag ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 17:47:
[...]
Hitachi HD
C: Windows+Progjes (20GB)
G: Mijn documenten (15GB)
H: Backup (35GB)

Seagate HD

Backup is zeker aan te raden, dit heeft mij meermaals gered bij een crash. Verder is 60 GB voor Mijn Documenten een beetje te veel, 15 GB moet genoeg zijn (zelfs teveel als je alleen maar .word bestandjes opslaat)
...
Misschien is het nuttiger die backup dan op de fysiek andere schijf te zetten ;) Harde schijfjes durven wel eens doodgaan :Y)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik maak altjid 1 grote partitie. Eventueel verbind ik een letter aan een directory (Mijn M: schijf is eigenlijk \\jupiter\d$\mp3)

Het idee dat je door met partities te werken gemakkelijker windows opnieuw kan installeren klopt niet helemaal. Je moet gewoon even vanaf cd booten, en dan met de commandoprompt je "C:\winnt" en "c:\documents and settings" en "c:\program files" hernoemen. Daarna installeer je windows zoals je gewend was. Eventueel kopieer je daarna instellingen etc vanuit de hernoemde directories.

Siditamentis astuentis pactum.

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
Ik zit erover te denken om nog een Hitachi T7K250 te kopen en die in RAID0 te hangen.

Wat is sneller uitpakken in RAID0 of 2 losse Hitachi's en dan zo uitpakken.
Pagina: 1