catchingfire schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:13:
Ik overweeg om in 2021 van een Prius 3 (Dynamic Business, 2014) naar een Corolla Hybrid 2019/2020 over te steken, non-lease that is.
Twijfels daarbij zijn de keuze in motorisering: 1.8/2.0, ik begrijp dat de 2.0 wat meer fun geeft met rijden, maar aan de andere kant vraag ik me ook weer af of dat opweegt tegen de toename in brandstofverbruik.
Gemiddeld verbruik per 25dec'21 op...
Autoweek.
nl:
1.8:
5,3 L/100km
2.0:
5,65 L/100km
Sprittmonitor.de
1.8:
4,92 L/100km
2.0:
5,44 L/100km
En daarbij wat twijfels over uitvoeringen/uitrusting die erg verwarrend zijn en ook weer verschillen tussen de 2019 en 2020 modellen. Je ziet veel Active uitvoeringen te koop staan met bijv de analoge snelheidsmeter en wat minder uitvoeringen met de digitale snelheidsmeter/dashboard. Vraag me af of dat digitale dashboard iets toevoegt of dat het meer een gimmick is.
Heeft iemand een dergelijke overstap gemaakt? Ervaringen?
Ik heb een soortgelijke overstap gemaakt, achtereenvolgens heb ik het volgende gehad:
- Toyota Prius II, 2006, 1.5 Hybrid
- Lexus CT, 2012, 1.8 Hybrid (zelfde als de Prius 3)
- Lexus IS, 2013, 2.5 Hybrid (niet in Toyota's geleverd, op de vorige Camry na, die niet in Europa geleverd werd)
- Lexus UX, 2019, 2.0 Hybrid (zelfde als de Corolla en C-HR)
Wat ik nu in de UX heb (feitelijk Lexus' C-HR) is identiek aan de High Power variant (zoals Toyota het noemt, de 2.0 dus) in de Corolla en modeljaar 2020 C-HR.
Ja, het verbruikt iets meer, met zowel de Prius 2 als Lexus CT kon ik 1 op 20 over het gehele jaar rijden (winter iets eronder), de Lexus IS was een voor Toyota/Lexus begrippen grote stap achteruit in verbruik met 1 op 17 over het gehele jaar gezien. Nu met de UX haal ik op langere afstanden 1 op 19 in de huidige niet al te koude winterperiode, ik reed ook heel veel korte stukjes de laatste tijd, met name voor het ophalen en wegbrengen van de kinderen, dat zorgt voor een totaalverbruik tot nu toe van 1 op 17. Met de IS kwam ik de laatste tijd (lees: corona, dus thuiswerken en verder alleen korte stukjes) niet verder dan 1 op 15.
Ik denk dat je met de iets lichtere en flink gestroomlijndere Corolla een realistisch verbruik van 1 op 18 tot 19 over het gehele jaar kan verwachten. Ik heb eens een lange proefrit vorig jaar gemaakt met de Corolla 2.0 Hybrid hatchback en kwam toen met wat beter weer op ruim 1 op 22 uit. Dat waren wel aardig ideale omstandigheden moet ik erbij zeggen.
Wat ik echter wel kan zeggen, is dat ik niet meer terug wil naar de 1.8 Hybrid modellen. Ik heb het in een eerdere post al benoemd, maar de 2.0 Hybrids (en ook de 2.5 uit de IS of een andere variant uit de RAV4) hebben zo gigantisch veel meer trekkracht, ook vanuit de elektromotor, dat het veel rustiger rijdt. Ik ben absoluut geen snelle rijder, ik hou van comfort en rust. De 2.0's zorgen echter voor veel meer overhead. De Lexus CT vond ik een superfijne auto, maar die had eige
nlijk gewoon een 2.0 Hybrid moeten hebben, die 1.8 Hybrid zorgde ervoor dat hij net als jouw Prius 3 gewoon te vaak hoog in de toeren gejaagd moet worden. En dan heb ik het niet over "trappen" maar gewoon vlotjes optrekken of inhalen.
Maar goed, ik ben dan het type persoon die graag wat meer betaalt voor een Lexus zodat ik wat meer geluidsisolatie, wat betere materialen en een vaak net iets comfortabeler onderstel krijg ten opzichte van de Toyota evenknie. Daar vind ik de 2.0 Hybrid ook beter bij passen. De Lexus CT was niet in verhouding, vandaar dat die relatief snel is ingeruild voor een IS nadat ik die een keer mee had gekregen als 48-uurs proefrit. Zou mijn budget echter wat beperkter zijn, dan zou ik met alle liefde weer een Toyota nemen en als het even kan met 2.0 Hybrid.
Waar je misschien ook op kan letten, gezien ik net over budget begin, is wat je liever hebt: een goed tot zeer goed uitgeruste 1.8 Hybrid of een matig tot redelijk uitgeruste 2.0 Hybrid, mocht dit een vraagstuk voor jou zijn omwille van budget. Als ik tussen beide moet kiezen, dus laten we zeggen een 1.8 Executive of 2.0 Dynamic, dan zou ik juist wel voor de 1.8 Executive gaan. Voor mij is de volgorde als volgt van belangrijk naar minder belangrijk:
- Betrouwbaarheid
- Opties
- Motorisering (zolang het hybrid is, dat staat samen met betrouwbaarheid wel op 1)
- Luxe
Ik kan ook wel verklappen dat ik eige
nlijk naar een Corolla of C-HR aan het kijken was, maar een Toyota dealer mij op een scherp geprijsde Lexus UX wees. Ik was bij ze voor een 2020 C-HR 2.0 Hybrid, een ex-demo met de kop eraf, en de Lexus UX bleek maar iets duurder (€2500) te zijn, wat ons verbaasde want kijkend naar de nieuwprijzen in de prijslijst is het verschil gigantisch, de C-HR 2.0 Hybrid Bi-Tone zat op 39k nieuwprijs, de UX waar we uiteindelijk voor gegaan zijn, was maar 8 maanden ouder en qua km-stand vrijwel gelijk, maar zat nieuw op 54k. Nooit gedacht dat na ca. 1 jaar een verschil van zo'n 15k naar 2.5k teruggebracht zou zijn. Voor ons gaf dat de doorslag, anders was het zoals gezegd de C-HR geworden.