Toon posts:

nieuw game systeem

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 913 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb 3 jaar een goed systeem. Het is nu weer tijd om iets in elkaar te zetten wat "van deze tijd is"
Doel van het systeem: gamen, en af en toe downloaden. Het gaat dan vooral om shooters
Niks meer, niks minder, alleen af en toe tekstverwerken, maar dat kan elke pc.

Ik heb bij een lokale pc winkel het volgende samengesteld:

Behuizing:
Chenbro gaming bomb

http://www.chenbro.com.tw/Chenbro_Special/Gamingbomb.php
€39

Uitleg
De prijs is goed en ik las op de site ^ dat hij gemaakt is om stil te zijn en goede ventilatie heeft.

Moederbord
Asrock 939Dual-Sata2

http://shop.powerline.nl/...roep=MB&art_code=MB400028
€69

Uitleg
Ik heb alle 939 moederborden op de site van powerline bekeken (http://shop.powerline.nl/s/shop.php en ik vind dat deze het best aan mijn eisen voldoet. Zoals sata support en genoeg pci sloten. Ik hoef geen extra toeters en bellen op mijn moederbord.

Videokaart
Gecube X1800XL 256mb PCIE

http://shop.powerline.nl/...roep=VK&art_code=VK107001

€475

Uitleg
Omdat ati over het algemeen goede kaarten heeft en ik ook de nieuwere spellen (zoals fear en wat nog komen gaat0 wil spelen is deze kaart geschikt voor mij. Ow en de 512 mb versie van deze kaart vind ik net iets te duur.

Processor
AMD Athlon 64 4000+ S-939 BOX

http://shop.powerline.nl/...roep=CP&art_code=CP291070
€424

Uitleg
Amd is (wat k hoor en lees) goed geschikt voor games.
Ik heb niet gekozen voor een amd x2 want die zijn meer voor systemen waar veel (zware)programma's tegelijk draaien.

Cooler
Zalman CNPS7000B-ALCU cooler

http://shop.powerline.nl/...roep=CP&art_code=CP030234
€29

Uitleg
Hier heb ik totaal geen verstand van. Dus ik heb gekeken naar een redelijke prijs en of hij de op de processor kan die ik wil

Harde schijven
Maxtor 40GB 133 LIQUID 7200

http://shop.powerline.nl/...roep=HD&art_code=HD240002
€55

Uitleg
Ik wil twee schijven hebben, net zoals nu. 1 voor windows en wat program files, en 1 voor de spellen en download maps.

http://shop.powerline.nl/...roep=HD&art_code=HD325003
Hitachi 250Gb 8mb 7200rp SATA2

€115

Alleen weet k niet of deze 2 schijven wel goed samen kunnen. Omdat de kleine schijf een ata schijf is en de grotere schijf sata.

Prijs:1206

Geheugen heb ik al, 1,5 gig:
-512 MB DDR/333 PC2700 Infineon CL2,5
-1 gig DDR/333 pc2700 Kingston CL2,5

Voeding idem: qtec 650w
Geluidskaart, ik vind nu nog een 5,1 kaart nog genoeg

Beeldscherm en toetsenbord heb ik niet nodig

Het enige waar ik nog naar op zoek ben is een goede game muis

Ow ja, ik heb geprobeerd alle faqs en richtlijnen voor elk onderdeel te lezen. Maar vaak zie ik door de technische bomen het bos niet meer.
Mocht dit systeem echt hopeloos zijn (prijs of combinatie van onderdelen) laat het me weten:)

Groetjes,

Mart

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 12:22 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zou je misschien gewoon de namen van de onderdelen kunnen geven in plaats van linkjes? Zo is het lastig om het overzicht te behouden.
Voor een goeie game muis zou ik ns bij Logitech kijken, bijvoorbeeld de G5 :Y)

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Je bent geheugen vergeten :) Verder zou ik bij je hd`s denken aan een raptor voor je os. Zijn wat duurder maar wel sneller. Verder ziet het er oke uit.

[ Voor 3% gewijzigd door DaannO op 23-12-2005 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
-edit-

ik heb de namen van de onderdelen er bij gezet. Dat is idd wat handiger:)

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Voeding idem: qtec 650w
Ik zou maar snel een andere voeding kiezen :r, Q-tec voedingen zijn echt brak, helemaal niet efficient (Veel warmte dus) en kan niet veel vermogen gedurende een langere tijd leveren. Die 650 Watt is piekvermogen, dat ding heeft rond de 300/400 watt continu vermogen, wat waarschijnlijk niet goed verspreid is over de lijnen waardoor je 12 volt lijn slap is terwijl je op de 5 volt juist een overschot hebt (voorbeeldje), kortom andere voeding.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
als je zo'n pc koopt, koop dan ineens een fatsoenlijke kast.

• RoD
  • Niet online

RoD

WillemJanJansen schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 23:18:
[...]

Ik zou maar snel een andere voeding kiezen :r, Q-tec voedingen zijn echt brak, helemaal niet efficient (Veel warmte dus) en kan niet veel vermogen gedurende een langere tijd leveren. Die 650 Watt is piekvermogen, dat ding heeft rond de 300/400 watt continu vermogen, wat waarschijnlijk niet goed verspreid is over de lijnen waardoor je 12 volt lijn slap is terwijl je op de 5 volt juist een overschot hebt (voorbeeldje), kortom andere voeding.
Inderdaad, neem liever een A merk zoals Tagan of Enermax.

Volgens mij kun je trouwens beter een 7800GTX nemen, die presteert beter dan de X1800 serie.

• DaannO
WillemJanJansen schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 23:18:
[...]

Zoww die heb ik even over het hoofd gezien :X

Idd even een andere voeding uitzoeken. targan ofz of chieftek enz enz. Die van qtec zijn erg brak.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
voeding zou ik vervangen door een echte voeding, een tagan 480w ofzo
de processor zou ik vervangen door een athlon 64 3500+ venice op s939
de prijs prestatie verhouding is veel beter, en die extra hertzen ga je toch niet echt merken
de cooler zou ik vervangen door een arctic freezer 64 pro, de cooler die jij kiest is van aluminium wat minder goed koelt, maakt meer herrie dan de arctic, en is ook nog eens duurder

welk geheugen heb je nu? welk merk?
verder ziet je lijstje er goed uit

PSN: djmurcielago

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Normaliter ben ik anti dit soort topics, maar koop een andere voeding, en die videokaart is online veel goedkoper te krijgen. Kies liever een 512MB X1800XT voor die prijs (kan je nog langer mee doen ook).

suc6

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

Ik zou idd ook voor een raptor 36gb schijf gaan ipv die 40gb.

De videokaart.. tjah.. zijn die al fatsoenlijk te leveren dan? misschien naar een 7800 kijken?

Verwijderd

Moederbord
Asrock 939Dual-Sata2

http://shop.powerline.nl/...=MB&art_code=MB400028
€69

Uitleg
Ik heb alle 939 moederborden op de site van powerline bekeken (http://shop.powerline.nl/s/shop.php en ik vind dat deze het best aan mijn eisen voldoet. Zoals sata support en genoeg pci sloten. Ik hoef geen extra toeters en bellen op mijn moederbord.
Hier spreek je jezelf tegen. Dit moederbord heeft juist wel extra toeters en bellen, namelijk naast de PCI-e nog een (verouderd) AGP slot die je nooit zult gebruiken. Of het iets uitmaakt voor de prestaties weet ik niet (dat extra AGP slot)

Verwijderd

Precies, Q-tek kan echt niet in zo'n systeem. Koop een A-merk voeding (hoe vaak zal dit zinnetje ondertussen wel niet zijn gezegd) Zoals Enermax, Tagan, Antec....of kijk in het "Welke voeding heb ik nodig" topic.
Daarnaast lijkt mij dat een behoorlijk bedrag die je daar voor die kaart neerlegt, misschien ben je wel grote fan van Ati, maar de tests liegen er niet om, en daaruit komt vaak de 7800GT(X) als beste uit de bus in priijs/prestatie, maar de keus is natuurlijk aan jou, en die XL zal alles ook wel draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 23:27 ]

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kunt beter een 7800GT kopen en een SLi Mobo erbij. Je hebt nu een moederbord met een AGP slot :/ dat heb je nergens voor nodig, ik zou even in de pricewatch kijken naar Asus bordjes, A8N-SLI's waren het uit m'n hoofd. Hierdoor heb je de mogelijkheid later nog te upgraden, en als je dit niet wil, koop je gewoon een bord met maar 1 PCI-e 16x slot en een paar PCI-e 1x en 4x sloten, zodat je in de toekomst nieuwe insteekkaarten kunt gebruiken. (op je huidige mobo zit maar 1x PCI-e 1x volgesmij).
Idd even een andere voeding uitzoeken. targan ofz of chieftek enz enz. Die van qtec zijn erg brak.
Het is btw Chieftec en Tagan :P

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:25

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Kun je even gewoon de naam van de onderdelen er bij typen? Om nou al die links te gaan volgen...

Edit: okay...eerst refreshen, dan repleyen 8)7 ....eerst refreshen, dan replyen....SayWhatAgain gaat wel slapen... :O

[ Voor 42% gewijzigd door SayWhatAgain! op 23-12-2005 23:31 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

SayWhatAgain! schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 23:29:
Kun je even gewoon de naam van de onderdelen er bij typen? Om nou al die links te gaan volgen...
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 23:16:
-edit-

ik heb de namen van de onderdelen er bij gezet. Dat is idd wat handiger:)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Ik neem aan de je je geheugen in dual-channel wilt gaan draaien.
Wat voor geheugen modules heb je nu?
Voor dual channel is het namelijk belangrijk dat je 2 of 4 modules neemt met de zelfde grootte en snelheid.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

als je dit je max budget is iets mindere proc en betere videokaart x1800xt / 7800gtx. qtec zou ik niet doen maar ja dat is al gezegd. mobo is prima jammer dat geen gebruik maakt van de agp poort. waarom een 40 gig hd? misschien is het slimmer om even te sparen en dan een schijf met ncq te kopen

[ Voor 55% gewijzigd door gakkethijs op 23-12-2005 23:34 ]

• DaannO
Het is btw Chieftec en Tagan :P

:z :>

Verwijderd

Topicstarter
sorry maar, ik snap niet veel van pc's. vandaar dat ik hier wat om inlichtingen en wat hulp vraag.

Dit soort reacties had ik niet verwacht, sommige zijn zelfs erg bot. Begrijp dat er ook mensen zijn die niet zo veel van pc's snappen zoals ik.

Over de toeters en bellen op het moederbord. Al de ander borden hadden nog meer dingen waar ik helemaal niks aan heb, vandaar dat ik voor deze heb gekozen. Ik zou niet weten welke andere onderdelen ik later in mijn systeem ga zetten, pci of agp.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 00:20 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 00:17:
sorry maar, ik snap niet veel van pc's. vandaar dat ik hier wat om inlichtingen en wat hulp vraag.

Dit soort reacties had ik niet verwacht, sommige zijn zelfs erg bot. Begrijp dat er ook mensen zijn die niet zo veel van pc's snappen zoals ik.
offtopic:
Welke reacties zijn dan volgens jou bot? :?
Over de toeters en bellen op het moederbord. Al de ander borden hadden nog meer dingen waar ik helemaal niks aan heb, vandaar dat ik voor deze heb gekozen. Ik zou niet weten welke andere onderdelen ik later in mijn systeem ga zetten, pci of agp.
Later? Later is er geen AGP meer :P Je hebt alleen PCI-E nodig in je mobo.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm, ziet er interresant uit. Een aardig systeem, natuurlijk de voeding dertegen..erm. Lees DEZE PAGINA eens!

Het is een aardige review van de Q-tec 650W

There is no place like ::1

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-02 18:25
Hey,

Op zich een hele nette configuratie zo, al zou ik wel aanraden om gewoon de processor op PIB (processor in a box) te kopen, en de bijgeleverde koeler te gebruiken. het lijkt me niet dat je gaat overklokken, en dan is die boxed koeler meer dan goed genoeg, is ook tamelijk stil (zeker als je cool & quiet gebruikt) en verlengt de garantie van de processor ook nog eens van 1, naar 3 jaar (toch?).

Zoals anderen al gezegd hebben, die Q-tec voeding kan echt niet in zo'n systeem. ik lees iets te vaak dat systemen/onderdelen opgeblazen worden door zo'n Q-tec, een goed systeem begint bij een goede voeding, als je het mij vraagt :)

Succes verder.

[ Voor 7% gewijzigd door Visgek82 op 24-12-2005 01:30 . Reden: Wat vergeten enzo :) ]

Verwijderd

Je hebt zelf al wat (goed) vooronderzoek gedaan zie ik, maar toch nog een paar opmerkingen:

Een goed en simpel moederbord die ik je kan aanraden is de ASUS A8N-e. Dit is een simpel bord met de NForce4 chipset, die ik zeker zou verkiezen boven de ULI die je nu hebt.

Verder zou ik ook kijken naar wat voor type geheugen je nog hebt liggen. Je zegt dat je 1.5 gig DDR hebt liggen maar als het PC2100 DDR is gaat het niet soepel werken.

Als je voor dat ASUS moederbord gaat zou ik ook een andere hardeschijf nemen, want maxtor + NForce4 = vragen om problemen. (al zouden die problemen tegenwoordig opgelost zijn? )

Verder heb je er een 'boxed' processor staan. Dit betekend dat je er een (standaard) koeler bij krijgt. Deze koeler is goed voor normaal gebruik, maar de zalman is beter (stiller, koeler). Je kunt dan ook prima een 'OEM' processor kopen in plaats van de boxed, en dan de zalman koeler gebruiken. Zalman + OEM cpu is vrijwel even duur als de boxed processor.

Verder is de voeding (Q-tec) niet geschikt voor dit systeem, zoals hier al vaker gezegd is.

Ten slotte zou ik een NVidia 7800 (gt) nemen in plaats van de ATI videokaart. Deze heeft een betere prijs/kwaliteit verhouding.

• DaannO
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 03:41:
Je hebt zelf al wat (goed) vooronderzoek gedaan zie ik, maar toch nog een paar opmerkingen:

Een goed en simpel moederbord die ik je kan aanraden is de ASUS A8N-e. Dit is een simpel bord met de NForce4 chipset, die ik zeker zou verkiezen boven de ULI die je nu hebt.

Verder zou ik ook kijken naar wat voor type geheugen je nog hebt liggen. Je zegt dat je 1.5 gig DDR hebt liggen maar als het PC2100 DDR is gaat het niet soepel werken.

Als je voor dat ASUS moederbord gaat zou ik ook een andere hardeschijf nemen, want maxtor + NForce4 = vragen om problemen. (al zouden die problemen tegenwoordig opgelost zijn? )

Verder heb je er een 'boxed' processor staan. Dit betekend dat je er een (standaard) koeler bij krijgt. Deze koeler is goed voor normaal gebruik, maar de zalman is beter (stiller, koeler). Je kunt dan ook prima een 'OEM' processor kopen in plaats van de boxed, en dan de zalman koeler gebruiken. Zalman + OEM cpu is vrijwel even duur als de boxed processor.

Verder is de voeding (Q-tec) niet geschikt voor dit systeem, zoals hier al vaker gezegd is.

Ten slotte zou ik een NVidia 7800 (gt) nemen in plaats van de ATI videokaart. Deze heeft een betere prijs/kwaliteit verhouding.
Over de proc: De 64 serie word niet zo warm dus dat scheekt niet zo veel. Stresed komen ze vak niet boven de 50 graden met een boxed cooler.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 03:41:
Bij dezelfde pc winkel heb ik deze gevonden, komt die in de buurt? :

Asus A8N-E nForce4 Ultra S939
108 euro

Link:

http://shop.powerline.nl/...roep=MB&art_code=MB100196

-edit- soort geheugen in openingspost wordt aangepast

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 11:34 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 11:31:
[...]

Bij dezelfde pc winkel heb ik deze gevonden, komt die in de buurt? :

Asus A8N-E nForce4 Ultra S939
108 euro

Link:

http://shop.powerline.nl/...roep=MB&art_code=MB100196

-edit- soort geheugen in openingspost wordt aangepast
volgens mij is het bord dat je gekozen had al best goed, je hoeft niet nog eens 50 euro extra uit te geven aan een moederbord dat minder kan en hetzelfde presteert

maar doe je ook iets met de andere reacties,
- vooral die met betrekking tot je voeding
- gekozen cpu
- gekozen hdd
- het geheugen dat je al in bezit hebt
- je gekozen spu-cooler

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Beetje appart dat dat moederbord zo duur is bij die shop.

Het geheugen is ook verre van optimaal. Het is ddr333, en het zal ook nog eens niet in dual-channel kunnen draaien. Dit geheugen zal wel werken in je pc, maar het zal de algemene prestaties behoorlijk naar beneden halen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Inderdaad, ik zou gewoon je huidige geheugen doorverkopen, en daarvan DDR400 geheugen kopen + wat bijleggen. Zoveel kost geheugen niet, en het zou zonde zijn dat je daar minder prestatie uithaalt.

Waarom neem je trouwens niet gewoon 2 Sata schijven? Sata schijven kosten nauwelijks meer (of soms zelfs minder) dan Ata schijven.

Verwijderd

RoD schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 13:19:
Waarom neem je trouwens niet gewoon 2 Sata schijven? Sata schijven kosten nauwelijks meer (of soms zelfs minder) dan Ata schijven.
Ik denk omdat het aanbod bij die webshop behoorlijk beperkt is. SATA schijven beginnen pas bij 80gb wat de TS denk ik te duur is

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog bezig met informatie zoeken op de andere reacties:)

de voeding:

Chieftec PSU 400W 12CM fan 20&24p?

Waarom geen 2 keer sata? Omdat ik geen 150 gig schijf wil die als enige functie heeft om windows te draaien. De kleinste ata/sata schijf was de ata schijv van 40 gig.

En alvast bedankt voor alle reacties!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 14:08 ]

Verwijderd

Ik zou echt voor een andere videokaart gaan; De xfx 7800 GTX presteert gewoon beter. Moederbord zou ik ook veranderen, een nforce 4 chipset. Asus A8N sli deluxe, als je later nog wilt uitbreiden is dat mogelijk.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

blubbers schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 23:19:
als je zo'n pc koopt, koop dan ineens een fatsoenlijke kast.
Wat is er mis met die kast dan ?
(behalve de vraag of je hem mooi vind)

Vriend van mij heeft er 1
92mm intake
120mm outtake
geen al te scherpe kantjes , stevig
en een logische indeling.

Vind hem zelf niet al te mooi, maar het is verder een prima kastje

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
een pc kast hoeft voor mij er niet mooi uit te zien, t hoeft alleen maar te doen wat t moet doen:)

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Wat mij opvalt is dat er op sommige dingen bezuinigd word en andere dingen zijn weer topcomponenten.
De videokaart of het nu een kaart is van ATI of Nvidia het zijn allebij prima kaarten maar voor uitbreiding zou ik gaan voor bijvoorbeeld een 7800 serie die je later in SLI kan koppelen samen met een SLI mobo tenminste.

Je CPU heeft veel potentie maar ik heb het idee dat je voor een gamesysteem je mobo dit niet tot zijn recht laat komen maar dat is puur mijn idee.

Het geheugen moet je nog even in overweging nemen.
Je hebt 2 gelijke modules nodig om een goede performance te krijgen.

We hebben natuurlijk makkelijk praten maar we weten natuurlijk niet wat je budget is voor het samenstellen van een pc.
Persoonlijk zou ik zeggen wacht nog even tot je voldoende geld hebt gespaard om dan gelijk goede componenten te kopen waar je wat langer mee vooruit kan.

Mischien is het even belangrijk te vermelden wat je maximale budget is zodat we hierop ons advies kunnen geven.
Want voor je het weet ben je een paar honder euro boven het budget beland en bereik je met dat advies ook niet veel denk ik.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Oke, even een compleet systeem voor je samengesteld:
Behuizing: Chenbro gaming bomb € 39,00
Moederbord: Asus A8N-E nForce4 Ultra S939 € 108,00
Processor: AMD Athlon 64 3700+ S-939 BOX € 269,00
Videokaart: Asus EN7800 GT 256mb PCIE € 375,00
Geheugen: 1024MB PC-400 Dual Channel kit € 95,00
Voeding: Tagan TG480-U22 480w voeding € 99,00
Hd1: Hitachi 80Gb 8mb 7200 SATA II € 65,00
Hd2: Hitachi 250Gb 8mb 7200rp SATA2 € 115,00
DVD: NEC DVD +-R/RW 3550 zwart Bulk € 44,00
==========
€ 1209,=

Kast, is een eigen keuze.
Moederbord: simpel nforce4 bord, 5.1 geluid on-board
CPU: Goede prijs kwaliteit, wordt geleverd mét koeler
Videokaar: Snel, voor een goede prijs
Geheugen: 2x 512mb om in dual channel te werken, zou je eventueel in de toekomst naar 4x 512mb kunnen uitbreiden
Voeding: Helaas erg duur. Is wel een goede voeding. Verder weinig keuze bij die webshop
HD's: de 80gb sata is maar enkele euro duurder dan een 40gb ide. Keuze snel gemaakt

Je kunt je oude geheugen en voeding verkopen (of in je huidige pc laten zitten?)
Je heb ook nog 2 hardeschijfkoelertjes nodig, maar die kon ik niet vinden bij de webshop 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 18:01 ]

• finsdefis
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 17:55:
"(..)"
Je heb ook nog 2 hardeschijfkoelertjes nodig, maar die kon ik niet vinden bij de webshop 8)7
Hardeschijf koelers zijn vaak overbodig hoor, mits je de harde schijven niet direct onder elkaar plaatst.

Als de TS al 2 reepjes van PC3200 heeft hoeft hij dus ook niet perse deze 2 erbij te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Edwin van Cleef schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 16:29:
Wat mij opvalt is dat er op sommige dingen bezuinigd word en andere dingen zijn weer topcomponenten.
De videokaart of het nu een kaart is van ATI of Nvidia het zijn allebij prima kaarten maar voor uitbreiding zou ik gaan voor bijvoorbeeld een 7800 serie die je later in SLI kan koppelen samen met een SLI mobo tenminste.

.
Ja dat kan kloppen, omdat ik laat k t zo zeggen, de ballen verstand heb van t samenstellen van n pc, heb ik iets geprobeerd samen te stellen wat volgens mij goed bij elkaar past.
Nu blijkt dat t niet zo heel erg bij elkaar paste, voor wat het uiteindelijke doel dan..

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Ondanksdat het off topic is, wil ik wil toch even reageren op:
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 00:17:

Ik begrijp best dat het soms vrij onoverzichtelijk is als je een nieuwe pc wilt samenstellen. Daar had ik zelf in het begin ook last van. Maar ik ben eigenlijk nog geen botte reactie in dit topic tegengekomen... Misschienkun je aangeven wat jij onder bot verstaat?
Natuurlijk begrijpen we hier ook wel dat er mensen zijn die weinig van pc's weten, maar ja, deze community is voor de "bovengemmiddelde computergebruiker" (zo staat het ergens in een of andere FAQ :Y) ) En als je een zelf toont een beetje moeite te doen om dingen op te zoeken, wordt dat over het algemeen wel beloond met hulp, wat in dit topic wel het geval is, vind ik.
Buiten dit heb je in juli ook een topic geopend met vergelijkbare vragen, waarvan sommigen toch makkelijk op te zoeken zijn hoor. Dat topic is niet zonder reden gesloten.
Zie dit niet als "afkraak" kritiek, maar meer als opbouwende kritiek. Dan begrijp je misschien ook wat beter waarom er soms wat "botte" reacties zijn, al zijn die er niet in dit topic imho.

En omdat het kerst is, ook nog wat on-topic :+ :
er zijn al aardig wat goede tips voorbij gekomen volgens mij en ik wil alleen wat algemene tips geven.
  • Kast: Let gewoon op een goede airflow. Of ie stil moet zijn of hoe die er uit ziet, dat zijn persoonlijke voorkeuren.
  • Voeding: bespaar er niet op, goedkoop is in dit geval ook meestal duurkoop (ellende)
  • Mobo: ga voor een stabiel bord dat niet veel meer heeft dan jij wenst. Zoek er 1 uit die bij jouw wensen past en zoek op GoT naar gebruikerservaringen. En neem iets "future-proof", dus ga voor een PCI-e videokaart. Fabrikanten investeren niet echt meer in de AGP standaard volgens mij.
  • CPU: zelf ga ik nooit voor het topmodel, die paar extra MHz'en wegen nooit op tegen de prijs die je er voor betaald. En gebruik de boxed cooler, die is goed genoeg als je niet OC'ed en geeft je 3 jaar garantie.
  • Videokaart: heb je al veel tips over gehad. Het ligt eraan of je alle games op max datail en AA etc. wilt draaien. Zo niet, dan lijkt het me overdone om 1/3e van je budget uit geven aan een videokaart. Ga voor een iets "ouder" model, bijvoorbeeld een uit de 6800 serie waar je evt. later een 2e in SLI van kunt bijplaatsen.
  • Geheugen: volgens mij heb je aan 2*512MB in dual-channel voorlopig wel genoeg, tenzij je met grote bestanden gaat werken (video-editing)
  • HD's: Zelf heb ik ook een kleinere HD voor OS en spellen en andere voor downloads e.d. Maar ga dan wel voor een snelle schijf. Ik weet haast wel zeker dat die Hitachi de Maxtor er uit trekt. Klein is niet altijd sneller, tenzij je een WD Raptor hebt (zoels ik 8) ). Dus neem liever een wat nieuwere, grotere schijf voor je OS. Die zijn relatief ook goedkoper.
  • Muis: een goede gamemuis. Tsja, het ligt er maar aan wat je er aan uit wilt geven. Zelf heb ik een Logitech MX-518(bij m'n laptop) en een MX3100 (bij m'n desktop) en dat bevalt prima, maar zijn wel redelijk prijzig. Ze voldoen voor mij allebei in bv CS-Source.
Nou, beetje lang verhaal. Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

SayWhatAgain! schreef op zondag 25 december 2005 @ 13:39:
Ondanksdat het off topic is, wil ik wil toch even reageren op:

[...]
heel verhaal.....
Een echt botte reactie ben ik ook nog niet tegengekomen en wanneer dit wel gebeurd zal er zeker wel een modbreak plaatsvinden.
Het valt natuurlijk voor de persoon in kwestie niet mee om zelf een goede pc samen te stellen zonder de hulp hier in te roepen op het forum.
Blader eens even rond.
De ene persoon vind Abit weer goed die vind Asus of DFI weer goed en dat geldt eigenlijk voor alle componenten die in een pc zitten.
Als ik de opsomming van bijvoorbeeld The_Shadow zie kan ik me hier prima achterplaatsen.
Een leuke en goede gamepc voor weinig geld en zeker uitstekend voor andere zaken zoals internetten en een briefje schrijven.
Genoeg mogelijkheden om uit te breiden en de prijs vind ik persoonlijk behoorlijk binnen de perken blijven.
Ook kan ik me voorstellen dat de ts naar de pcwinkel in de buurt gaat om zijn pc samen te stellen.
Hiermee concludeer ik namenlijk dat deze een pc samenstelt en deze ook in elkaar laat zetten door deze winkel ivm garantie.
Hier op het forum staat zoveel informatie dat je door de bomen het bos niet meer ziet dus zelf onderzoek doen valt natuurlijk ook niet helemaal mee wat best begrijpelijk is.

Voor de ts is het belangrijk dat deze een pc krijgt waar hij nog lang mee vooruit kan zonder problemen voor de bovengenoemde middelen.
Voor de ander is juist de lol eraf als deze werkt en probeer deze er meer uit te halen waar natuurlijk risico's aan verbonden zijn (hier hoor ik ook onder zie definitie tweaker) :P

Ik heb genoeg goed bruikbare en onderbouwde tips voorbij zien komen hier voor de samenstelling.
Omdat we nog niet weten wat het totale budget is wat de ts wil/kan besteden blijft het voor ons allen gissen en sommen wij een aantal zaken op.
Waarbij ik wel vind dat de samengestelde pc van The_Sahadow wel uitblinkt in prijs cq kwaliteitsverhouding.
Nu is het alleen nog de vraag of de lokale pcshop dit ook voor die prijs kan leveren natuurlijk :)

Verwijderd

finsdefis schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 20:12:
[...]

Hardeschijf koelers zijn vaak overbodig hoor, mits je de harde schijven niet direct onder elkaar plaatst.

Als de TS al 2 reepjes van PC3200 heeft hoeft hij dus ook niet perse deze 2 erbij te kopen.
7200rpm schijven gewoon met een koeler uitrusten. Zonder koeler zal zo'n schijf snel 40+ graden worden wat de levensduur en betrouwbaarheid behoorlijk zal verminderen. Ik denk niet dat je dat voor een 5euro koelertje wil.

De TS heeft PC2700 ddr liggen. Dit kan hij beter verkopen en een PC3200 dual channel setje nieuw kopen.
Waarbij ik wel vind dat de samengestelde pc van The_Sahadow wel uitblinkt in prijs cq kwaliteitsverhouding.
Nu is het alleen nog de vraag of de lokale pcshop dit ook voor die prijs kan leveren natuurlijk
Ik heb de onderdelen geselecteerd bij de 'lokale pcshop' van de topic starter
Als je het zou bestellen bij goedkope(re) webshops zou je ongetwijfeld nog wel 100euro kunnen besparen, en heb je ook meer keuze qua onderdelen: een goedkopere voeding (huntkey bijv.) en een OEM processor + Zalman koeler bijvoorbeeld :)

• finsdefis
  • Niet online
7200rpm schijven gewoon met een koeler uitrusten. Zonder koeler zal zo'n schijf snel 40+ graden worden wat de levensduur en betrouwbaarheid behoorlijk zal verminderen. Ik denk niet dat je dat voor een 5euro koelertje wil.
Sorry dat dit een beetje offtopic is, maar mijn Western Digital Caviar 200 GB S-ATA hdd wordt niet meer dan 35 graden onder load (4 GB rarren etc). Het ligt er maar aan wat voor harde schijf je koopt.

Verwijderd

finsdefis schreef op zondag 25 december 2005 @ 22:33:
[...]

Sorry dat dit een beetje offtopic is, maar mijn Western Digital Caviar 200 GB S-ATA hdd wordt niet meer dan 35 graden onder load (4 GB rarren etc). Het ligt er maar aan wat voor harde schijf je koopt.
Inderdaad offtopic ja. Het zal best dat jij geen koeler op je harddisk hebt, maar ik zal het nooit doen, en ik zal ook nooit een systeem voor iemand samenstellen zonder koeler op de hardeschijf.
Ik ga hier ook geen discussie over houden, punt.

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 22:40:
[...]

Inderdaad offtopic ja. Het zal best dat jij geen koeler op je harddisk hebt, maar ik zal het nooit doen, en ik zal ook nooit een systeem voor iemand samenstellen zonder koeler op de hardeschijf.
Ik ga hier ook geen discussie over houden, punt.
Als je gewoon een goede airflow in je kast hebt, zijn HD-koelers onzin. Zelfs m'n oude 40GB maxtortjes doen het al jaren zonder extra koeling in een slechte kast. Punt.

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Ik zal me even mengen met de betrekking tot HD-koeling.

Ik zal een recentere schijf noemen, namelijk de 200 gb maxtor ide en die wordt in een open omgeving 40 graden zonder koeling. (lees no-name bigtower zonder frontjes en boven en beneden vrije luchtdoorstroom)

Ik ga dus na kerst een paar dingen dingen kopen om dit gewoon tegen te gaan zoals die hd-silencers die je veel tegenkomt. Airflow is gewoon goed, want overall temp is 45 graden en kast ligt 10 graden lager.

Verwijderd

SayWhatAgain! schreef op zondag 25 december 2005 @ 23:19:
[...]

Als je gewoon een goede airflow in je kast hebt, zijn HD-koelers onzin. Zelfs m'n oude 40GB maxtortjes doen het al jaren zonder extra koeling in een slechte kast. Punt.
Ik zeg ook niet dat je schijven binnen 1 minuut dood zullen gaan. (zoals een cpu zonder koeling)
Ik zeg alleen dat het risico vergroot dat je hardeschijf vroegtijdig zal sterven door een hitteprobleem. (en dat omdat je geen koelertje van 5euro hebt geinstalleerd |:( ). Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar mijn hardeschijven zijn me behoorlijk dierbaar (niet de schijf zelf, maar meer de inhoud)
Maar voor deze discussie kunnen we beter een nieuw topic beginnen 'hardeschijfkoeling, nodig of niet?' :P

Laten we eerst afwachten tot we weer iets van de TS horen

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 22:31

Archimond

Lopende Helpdesk

Je hebt bepaalde modellen seagate, maxtor, western digital die erg heet werden/worden.
Als je een 80cm fan voorin hebt is dat al voldoende koeling, maar als dat er niet is kan je beter een simpele 2 fans harde schijf koeler tussen de 2 schijven zetten, dan koelt die beide een beetje.

Mijn vragen bij samenstelling van een compleet systeem:
1. Wat is je budget > €1200 dus
2. Waarvoor wil je de pc gaan gebruiken > voor de nieuwste games
3. Wanneer denk je weer te gaan upgraden?
4. Welke onderdelen wil je nooit meer erin hebben? (er zijn mensen die incompatible zijn met bepaalde modellen/merken ;), vaak gezien)
5. Aan welke onderdelen denk je zelf aan? > heb je in het begin al gezegt.
6. Welke randapparatuur komen er nog bij?
7. Wil je de onderdelen bij 1 webwinkel (meestal goedkoper) of een winkel in de buurt kopen (soms makkelijker met garantie)?

Kan je aub de vragen: 3, 4, 7 beantwoorden?

Het systeem van The Shadow ziet er heel goed uit en kan je wel nemen als je PER SE bij powerline wilt gaan kopen.
De Tagan 380watt kan het ook nog wel redden, maar je moet er niet een 2e kaart bij plaatsen, want dan is er teveel risico op uitval.

Zelf vind ik de nieuwe Enermax Liberty, Seasonic (bij o.a. www.citypc.nl, review op silentpcpreview), SuperFlower met 14cm fan, OCZ modstream, Tagan U15 hele goeie en stille voedingen met veel airflow voor het systeem en processor. De kabels zijn gesleeved, modulair, hebben grote fan en hebben bijna allemaal (ocz modstream jammer genoeg niet) 2x 12V lijnen.

Wanneer je goedkoper uit wilt komen, kijk dan eens naar de volgende webwinkels: www.azerty.nl (goede prijzen en aardige aanbod), www.4launch.nl (zeer goeie shopsurvey), www.cool-prices.nl (erg goedkoop), www.sallandautomatisering.nl (groot aanbod, wat duurder dan cool-prices).

Als gamers muis neem: logitech G5 of Razor Copperhead of een andere simpele muis (ik heb pro gamers met de simpelste optische Microsoft intellimouse of logitech muis van 9 euro zien ownen :) )
Alles wat je "aanraakt" is grotendeels wat je persoonlijk prettig vindt.

Aanrader voor gamer: koop een goeie headset (of 2, 1 met microfoon, 1 zonder) die prettig zit en heel belangrijk: een goede muismat.

Verder handige review over CPU invloed op games: nieuws: Invloed processor op gameprestaties gemeten

Bekijk dit bericht ook eens: nieuws: nVidia gaat multithreaded drivers schrijven
Het is wel waar dat vanaf v80.xx dual core wordt ondersteund, ik merk het ook met X2 3800+
Dit is de nieuwste driver update: meuktracker: nVidia ForceWare 82.12 beta
Je ziet de laatste tijd elke keer: "Performance enhancements for dual-core CPUs"

[ Voor 10% gewijzigd door Archimond op 26-12-2005 00:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
3. Wanneer denk je weer te gaan upgraden?
4. Welke onderdelen wil je nooit meer erin hebben? (er zijn mensen die incompatible zijn met bepaalde modellen/merken , vaak gezien)
7. Wil je de onderdelen bij 1 webwinkel (meestal goedkoper) of een winkel in de buurt kopen (soms makkelijker met garantie

3) Ik heb de pc die ik nu heb ongeveer 3 jaar. Dus ik denk over 2,5/3 jaar weer iets te upgraden. Uitgaande van dat mijn pc na die periode nog redelijk meekan

4) Ik hoef geen cardreaders, of andere apparaten op mijn pc aan te sluiten. Wat de merken van producten betreft heb ik geen echte voorkeuur/afkeur van bepaalde merken. Als een bepaald merk doet wat het moet doen, vind ik het goed.

7) Het liefst bij een winkel in de buurt. De winkel waar ik geprobeerd het iets samen te stellen is volgens mij de enige die "up to date" onderdelen verkoopt. Maar, de pc die ik nu heb bestaat wel uit onderdelen van 3 verschillende webwinkels. Geen enkel onderdeel heeft het begeven of geeft problemen.

Ow ja, SayWhatAgain!. JIj zegt dat dit forum voor de "bovengemmiddelde computergebruiker" is. Dat is een reden waarom ik hier juist om advies vraag. De forumgasten hier hebben meer verstand van pc's. Als ik dezelfde vraag stel op een "gewoon" forum, of advies ga vragen bij een lokale pc boer is het advies (denk ik) vaak slechter dan van het advies wat je hier krijgt.

En nog even reageren op Edwin van Cleef , ja ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Omdat bij het samenstellen van n pc zo veel bij komt kijken vraag ik hier advies.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 12:28 ]

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Dan zou ik je willen adviseren te kijken naar de configuratie zoals The_Shadow de pc heeft samengesteld aan de hand van wat hij gezien heeft bij de door jouw uitgezochte pcshop.
Het is puur persoonlijk maar ik kan met prima vinden in het door hem samengestelde systeem en ik zal dat even voor het gemak onderbouwen :)

Moederbord: Asus A8N-E nForce4 Ultra S939 € 108,00
Een prima bord in prijs/kwaliteitsverhouding.
Asus heeft een prima website waar je de bios kan updaten en de nieuwste drivers kan downloaden.
Niet dat ik de indruk heb dat jij gaat ocen maar dit bord heeft zeker veel uitbreidingsmogelijkheden dus is het er 1 die makkelijke die 3 jaar vooruit kan.
Verder even belangrijk om te vermelden:
Dit bord heeft maar 1 PCI-E slot voor wat geld meer heb je een SLI moederbord waarbij je een 2e videokaart van het zelfde type bij kan steken.

Processor: AMD Athlon 64 3700+ S-939 BOX € 269,00
Deze bevind zich net onder de AMD Athlon64 4000+ het scheelt je veel geld en met zijn 1mb level2 cache een prima cpu om te gamen zou mijn eerste keuze ook zijn vanwege zijn potentie voor bijvoorbeeld overclocken.

Videokaart: Asus EN7800 GT 256mb PCIE € 375,00
Het kleine broertje van de 7800GTX welke prima mee kan komen in diverse games.
Eventueel later uit te breiden met een 2e videokaart.

Geheugen: 1024MB PC-400 Dual Channel kit € 95,00
Je hebt 2 de zelfde reepjes geheugen nodig om hem goed te laten draaien met je cpu.

Voeding: Tagan TG480-U22 480w voeding € 99,00
Een zeer stabiele voeding welke zich al meerdere malen positief bewezen heeft diverse revieuws zijn te lezen hier op tweakers.
Deze is zijn geld zeker waard.

Hd1: Hitachi 80Gb 8mb 7200 SATA II € 65,00
Hd2: Hitachi 250Gb 8mb 7200rp SATA2 € 115,00
De samenstelling van de harde schijven kan ik me prima in vinden maar je zou deze config zelf ook nog eventueel kunnen veranderen.
Hitachi (vroeger IBM) heeft bij mij geen beste indruk achter gelaten met de deskstarserie maar iedereen heeft wel wat gehad met een harde schijf van welk merk dan ook.
Kwestie van geluk denk ik.
Installeer je os op de 80gb en gebruik de 250gb voor opslag en dergelijke.

DVD: NEC DVD +-R/RW 3550 zwart Bulk € 44,00
Tjah weinig op aan te vullen je zou ook voor een ander merk kunnen gaan.

Wat de harde schijf koeler betreft de een vind het nodig de andere weer niet.
In mijn kast een Antec heb ik gewoon een fan zitten welke lucht van buiten over de harde schijven blaast en deze gaan al weer ruim 3 jaar mee zonder problemen.
De temperaturen liggen bij veel gebruik zo rond de 41 graden.
Het hangt er vanaf of jij hier prioriteit aan geeft denk als je een fannetje monteert voor je harde schijven net als ik dat dit voldoende zal zijn.

De totaleprijs zou je af kunnen ronden op €1200 incl in elkaar zetten door de pcshop ivm garantie en met een beetje goed praten lukt dat wel.
Aangezien ze niet geheel de goedkoopste zijn heb ik de indruk dat ze nog wel wat marge hebben.
Wees niet bang om hierover te beginnen met de verkoper bedenk ten alle tijde dat het om jouw centen gaat.
Jij denkt aan jouw centen de verkoper aan de zijne.
Veel succes en post hier eens wat je gekocht hebt en hoe alles draait :)

Verwijderd

Topicstarter
Graci!:) ik denk dat ik zeeeeeeker meer weet in welke richting het moet zoeken:)

Wat ik nog wil vragen over het uitbreiden van een pc. Het enige wat ik daar nu van begrijp is dat ik een 2e videokaart er bij kan zetten. Daarnaast begrijp ik onder uitbreiden wat meer geheugen er bij prikken.

Ow, k was er bij vergeten dat ik al een dvd brander heb.

-Mart

Verwijderd

Met dit moederbord kun je geen 2e videokaart bijplaatsen. Daarvoor moet je de 'sli' versie van de Asus A8N hebben.
Je kunt dan in de toekomst een 2e 7800gt kopen en die er bij plaatsen voor dubbele kracht.

• krouwen
  • Laatst online: 30-01 16:20

krouwen

Hardware Enthusiast

Het geheugen is inderdaad niet tactisch. Ik zou zeker een matched pair gebruiken (2x 512 of 2x 1024 van hetzelfde merk) om optimaal gebruik te maken van een s939 moederbord. Daarvoor heb je namelijk Dual Channel nodig.

Verder zou ik zelf voor de 7800GTX gaan.

Procc vindt ik wat duur voor die prijs. Misschien online bestellen een idee?

Verwijderd

Je kunt ook prima met 4x 512mb dual channel draaien, alleen zal (met de venice) het geheugen op 2T lopen ipv 1T

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat al wat in de pricewatch te kijken. Soms scheelt het best wat euro's idd

En is dual channel memory 2 reepjes geheugen die precies hetzelfde zijn? (snelheid etc)

Verwijderd

Dual channel betekend dat je door 2 reepjes (identiek) geheugen te gebruiken de snelheid ervan verhoogt, je moet ze dan wel in dezelfde kleur op het moederbord doen (bijv. allebei in het blauwe slot). Als je gewoon 2x een appart reepje geheugen van 512MB koopt (wel zelfde merk en snelheid) is er dacht ik 0,1% kans dat het niet in dual channel kan, daarom zijn die matched pairs er.

Verwijderd

Topicstarter
is dit een redelijk sli bord?

Asus A8N-SLI nForce4 E135
http://shop.powerline.nl/...roep=MB&art_code=MB100910

Bij de zelfde winkel hebben ze ook een

Asus A8N-SLI Deluxe nForce4 E169

http://shop.powerline.nl/...roep=MB&art_code=MB100912

Het enige verschil wat ik met deze 2 borden zie is dat de deluxe iets meer opties heeft bij de IDE/SATA Controller.

Naast meer geheugen, een een tweede videokaart kan ik niks verzinnen wat ik kan/ga uitbreiden.
Wat verstaan jullie nog meer onder uitbreiden?

Over de harde schijven. Is een raptor schijf voor het OS beter dan een Hitachi schijf? Want bij de winkel waar ik het heb samengesteld zie ik een WD 36GB Raptor SATA150 10.000 voor E122

http://shop.powerline.nl/...roep=HD&art_code=HD282966

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 15:20 ]

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Ik ben even bij je leverancier op de site geweest en heb even wat prijzen vergeleken.
Zou je niet eens kunnen overwegen verder te kijken bij andere leveranciers?
Ik vind hem knap aan de prijs want bijvoorbeeld bij een samenstelling van een pc kan het zeker een paar 100 euro schelen bij een ander zoals Alternate.

Om dat geld uit te sparen zou je wat moeten vergelijken met pc shops bij jou in de buurt.
Een Asus SLI bordje is zeker goed maar kijk ook naar wat je er van gaat gebruiken.
Maak op basis van die keuzes je definitieve keuze.

Die raptor is leuk om je os op te zetten want hij is behoorlijk snel.
Maar bijvoorbeeld een raidconfig met andere goedkopere en grotere schijven zal je meer aan hebben dan zon dure raptor.

[ Voor 17% gewijzigd door Edwin van Cleef op 01-01-2006 18:30 . Reden: spelvoudjes eruit gehaald :-p ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik ben zeker al aan het kijken op andere sites.

Die raptor is leuk om je os op te zetten want hij is behoorlijk snel.
Maar bijvoorbeeld een raidconfig met andere goedkopere en grotere schijven zal je meer aan hebben dan zon dure raptor

Ik heb echt geen idee wat een raidconfig is.... :?

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 21:26:

Ik heb echt geen idee wat een raidconfig is.... :?
Hier, 2e hit bij Google. Probeer het ook eens, zo moeilijk is het niet.

• koosjebram
  • Laatst online: 22-01 12:55
En misschien handig om pc3200 ddr te halen zodat je pc2700 geheugen niet op een divider(snelheid
t.o.v. je proccesor)hoeft te lopen.
A64 werkt met ht,vergelijkbaar met fsb en die is 200=pc3200=makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
SayWhatAgain! schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:50:
[...]

Hier, 2e hit bij Google. Probeer het ook eens, zo moeilijk is het niet.
Ik ben bekend met het fenomeen google hoor 8)7 maar voor mij blijft dit toch nog een technisch verhaal

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Tsja, volgens mij is het daar echt goed uitgelegd hoor. Meer basic kan bijna niet, ik kan het niet beter/makkelijker uitleggen. En di's toch een forum voor de bovengemiddelde pc gebruiker he :+

Verwijderd

Topicstarter
wat ik er van begrijp is dat je de hdd's sneller/beter kan laten lopen door een raid instelling. Maar,

-raid o heb ik niks aan, want ik wil niet het os op 2 hdd's zetten/delen want als er 1 ding fout gaat is alle data verloren

-raid 1 weer 2 schijven die hetzelfde bevatten, en je gebruikt maar de helft van de capaciteit

-raid 0+1 ik hoef maar 2 schijven en geen 4 die hier voor nodig zijn

-raid 5 zelfde verhaal als raid 0+1

Deze site: http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php zegt dat raid o voor thuisgebruik snel is.

Maar voor mij hoeven de hdd's niet aan elkaar gekoppeld is. Dat heb ik nu ook niet gedaan (denk ik, k zou niet eens weten hoe je dat moet checken)

en de opmerking koosjebram van snap ik niet echt:

"En misschien handig om pc3200 ddr te halen zodat je pc2700 geheugen niet op een divider(snelheid t.o.v. je proccesor)hoeft te lopen.
A64 werkt met ht,vergelijkbaar met fsb en die is 200=pc3200=makkelijker."

-Op een divider hoeft te lopen?
wat bedoel je daar mee?
-a64 werkt met ht
is ht hyperthreading?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 19:57 ]

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Ik denk ook niet dat een raid array wat voor je is. Neem dan gewoon een snelle schijf (Raptor 74GB).
Dat geheugen verhaaltje komt hier op neer: PC2700 is te langzaam voor een A64. Voor beste performance stem je je geheugen af op je CPU, en voor een A64 is dat PC3200. En HT is de HyperTransport bus, vergelijkbaar met de fsb bij intel. Data verkeer tussen geheugen en CPU gaat over de HT.

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb al een tijdje niets gedaan aan mijn eigen topic....had het erg druk met school.

Maar dit systeem wat is samengesteld door Edwin, dat is nu toch wel goed, of is er iets zo nieuws bijgekomen dat de samenstelling veranderd kan worden?

-Mart

• skelleniels
  • Laatst online: 03-02 06:37
Ik vrees dat intussen je systeem outdated is intussen. Er is intussen de geforce 7900 gt en gtx uitgekomen. De 7900 gt is even snel als de 7800 gtx en soms zelf sneller, met als verschil dat de 7900 gt 300 euro kost. Ik ga nu ff gaan eten, en dan kijk ik nog wel verder. :)

http://specs.tweak.to/16567

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:28
skelleniels schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 12:37:
Ik vrees dat intussen je systeem outdated is intussen. Er is intussen de geforce 7900 gt en gtx uitgekomen. De 7900 gt is even snel als de 7800 gtx en soms zelf sneller, met als verschil dat de 7900 gt 300 euro kost. Ik ga nu ff gaan eten, en dan kijk ik nog wel verder. :)
De 7900GT is niet sneller dan de 7800GTX, wel 'n stuk sneller dan de 7800GT en nog goedkoper ook atm. (Linkje).

Verwijderd

Topicstarter
Er komt volgens mij wel elke week wel weer iets nieuws uit niet?:)

Ow ik hecht wel waarde aan de graphics, maar

1)ik kan ten eerste nu nog geen 1280*768 draaien (omdat mijn monitor dat niet aankan http://support.dell.com/s...rs/832dx/en/spec/spec.htm) Ik zit daarom er ook over te denken om een nieuwe monitor te kopen.

2)ik zie (denk ik) niet het verschil tussen een 7900 GT en een 7800. Dus dan is een 7800GTX een goede keuze (met eventueel later een 2e op een sli moederbord)

-mart

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2006 19:39 ]

Verwijderd

Kun je doen, maar dan zit je wel met een stuk hoger stroomverbruik en hitte... de 7900 serie heeft namelijk een core met een kleiner oppervlakte wat minder warmte afgeeft en minder stroom verbruikt. Heb zelf een 7900GT en kan je verzekeren dat het wel fijn is dat je je geen zorgen hoeft te maken om de temps (zoals bij mn 6800GT het geval was, en ook bij 7800 serie). Ook zijn het over het algemeen erg goede overklokkers mocht je daar interesse in hebben. En je hebt meer kans dat je er over een half jaar nog een kunt kopen, 7800GTX is dan denk ik behoorlijk zeldzaam, aangezien ze niet meer worden gemaakt...

Edit:
En het lijkt me inderdaad verstandig een nieuwe monitor te kopen met zo'n systeem jah, tenzij je op die resolutie wilt blijven gamen met je 7900GT- SLI setup :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2006 19:54 ]

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:35
Ik zou voor een 7900GT gaan. De 7800GTX in de review waar naar gelinkt wordt is de veel hoger geklokte 512MB variant. Een 7900GT is wel degelijk sneller dan een 7800GTX, hij is zo'n 100 euro goedkoper, klokt beter over en wordt minder warm.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-02 21:05

Krizzie

Progressive Music \o/

Neem een X1900XT is sneller en meer futureproof dan de 7800 en 7900. :) De 7900 Kan geen HDR+AA heeft geen AVIVO. Als je FEAR wilt spelen dan zit je helemaal bij ATI vast omdat die gewoon beter presteren daar. :)

Geluidswolk

Verwijderd

Hij wil graag SLI draaien, lijkt me een Nvidia iets geschikter voor. Neemt niet weg dat een X1900XT met een A8N-E ook een goede combinatie is :)

Edit: Ik draai FEAR op 1280x1024 alles op maximale settings (behalve Soft Shadows) met een fps van gemiddeld 80 ofzo...bij de ziekste momenten komt ie niet onder de 40. Lijkt me genoeg voor die game toch?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2006 19:59 ]

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Cross Fire is natuurlijk een prima alternatief, maar waarom uberhaupt perse SLI, het gaat toch om de prestatie...

Verwijderd

Topicstarter
Okej, dan ga ik ook maar eens op zoek naar een nieuwe monitor:)

Even snel ge-googled naar lcd en crt schermen en ik zie hier

http://compreviews.about.com/od/multimedia/a/CRTvsLCD.htm

dat de lcd toch wat meer voordelen hebben dan een crt scherm.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Oh en qua prijs voor de processor heb je nu ook wel een AMD X2. Misschien ook wel leuk....

Default blanke hetero

Verwijderd

Nee, X2's zijn dual core cpu's, dus de AMD procs met een X2 ervoor zoals deze

Verwijderd

Topicstarter
Ok, weer even bezig geweest en flink afgekeken bij The_Shad0w ;)

Behuizing
Coolermaster Centurion CAC-T05 E %(
http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_code=CA700004
Ik vertrouw coolermaster meer dan de andere merken waaruit ik kan kiezen en de airflow is goed volgens de coolermaster site.

[b]moederbord[/b
Asus A8N-SLI nForce4 E99
http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_code=MB100910

processor
AMD Athl 64 X2 3800+ S-939 BOX E349
http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_code=CP291086

videokaart
waarschijnlijk een 7900gt
Asus VGA GeForce 7900 GT 256 MB E296 bij salland automatisering (pci express)

geheugen
1024MB PC-400 Dual Channel kit E92
http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_code=ME302600

harde schijven
Hitachi 120Gb 8mb 100 7200rpm E79
als windows schijf en wat program files
Hitachi 250Gb 8mb 133 7200rpm E109

voeding
Tagan TG480-U22 480w voeding E99
http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_code=CA020040

Is deze voeding wel genoeg als ik er eventueel later ee 2e videokaart bij stop?

opmerkingen en tips zijn welkom:)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 22:56 ]

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-01 13:01

sHELL

VR "connoisseur"

Ga je niet blind staren op 2 hardeschijven, maar bedenk waarom het nuttig is.

Verstandig lijkt me om eerst gewoon 1 hardeschijf te nemen. Ergens in het gebied van 200 gig. (alhoewel 109 euro voor 250 gig niet gek is)

Als je een kleinere extera schijf bij neem, kies dan voor eentje die duidelijk sneller is dan een normale schijf. (ik zelf zou anders het nut er niet echt van in zien)

Een andere setup: je een HD (Een die in iedergeval snel is) en een externe HD, zo heb je je data lekker mobiel.

Over RAID zou ik niet echt na denken, tenzij de data op je hardeschijf emotionele waarde heeft en onvervang baar is. (denk dan al gauw richting mensen die hobby/semieprofesioneel in de foto/film/softwaredev wereld zitten) En natuurlijk de tweakers hier die prestatie geil zijn en gewoon een sneller systeem dan normaal willen hebben 8)

De rest van de onderdelen zien er goed uit en ik heb z'n idee dat je voeding wel twee video kaarten aan kan. Je hebt teminste geleerd dat je een goede voeding moet hebben, iets waar ik zelf achter moest komen toen mijn goedkope purt voeding er binnen 8 maanden uitknalde en m'n 200 euro moederbord omzeep had geholpen |:(

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• TwieX924
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03-2017
Waarom neem je geen antec kast? Goede koeling en een zeer goede voeding!

( pricewatch: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) )

En als je wilt gamen is een single core voorlopig wel voldoende. Ga voor mhz'en, niet voor dual core! 4000+ single core lijkt me toch iets beter.

Ik zou toch voor 2 Gb geheugen gaan. BF2 bijvoorbeeld doet het hier veel beter op en ik denk dat met de komende introductie van Windows Vista 2Gb bijna vereist zal gaan worden om het een beetje lekker te laten lopen.

Ik heb zelf een raptor 36 Gb als windows schijf. Ik kan je zeggen: wat een verademing! Het boot veel sneller dan een 'normale' sata schijf en voelt veel sneller aan. Ook zijn de laadtijden van een aantal games een stuk korter.

Ik vind zelf een SLI bord een beetje overtrokken. Met het tempo waarin nu Graka's en CPU's ontwikkeld worden lijkt me SLI als upgrade weinig zinvol. Diezelfde mensen die een 6600GT kochten om te kunnen upgraden naar een SLI opstelling hebben volgens mij nu aan een enkele 7800 -7900 Nvidia of een x1800 - x1900 ATI een veel betere upgrade.

http://www.asus.nl/produc...231&model=768&modelmenu=1

Een leuk alternatief met High Def audio! En vergeet niet, AMD komt met een socket AM2 en Intel heeft Conroe. Alles wat je nu koopt heeft niet echt een lange levensduur. Dus kijk niet naar de mogelijkheid tot een upgrade. Over drie jaar ofzo koop je toch nieuw.

Trouwens, ik wil geen reclame maken, maar stel dit systeem (of wat je zelf wil) ook eens samen bij www.icomputers.nl en kijk dan nog eens goed naar de prijs!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag 2 schijven zodat ik op 1 windows zet en eventueel wat program files. Op de 2e schijf komt de rest zoals games etc. Dit wil ik graag mocht windows crashen dat ik mijn data altijd nog heb) En dan heb ik hier gelezen dat een raptor schijf handig is als snelle OS schijf.
Maakt het dan niet uit als ik dan een ander merk HD neem voor de 2e schijf? Geeft dit geen problemen?
Raid doe ik niet aan, aangezien ik echt geen tweaker ben.

dan neem ik aan dat deze single core goed is
http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_code=CP291070

2 gig geheugen, dus 2 keer een dual channel kit, genoteerd:)

Het moederbord wat TwieX noemt is bij powerline voor E69 goede prijs denk ik

Verwijderd

TwieX schreef op donderdag 13 april 2006 @ 00:31:
* Knip

Trouwens, ik wil geen reclame maken, maar stel dit systeem (of wat je zelf wil) ook eens samen bij www.icomputers.nl en kijk dan nog eens goed naar de prijs!
Offtopic:
Zo die gaat hard omhoog :|
Heb ik ook is even met een systeempje van mezelf gedaan ik kom daarmee op € 1434,- uit terwijl hij in de PW op € 1285,- uit komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 20:11 ]

• RSD1982
  • Laatst online: 19-12-2025
Waarom geen 16 MB Maxtor 250 GB scheelt ook weer 15 euro

• TwieX924
Wat ik wilde zeggen: kijk is ff naar winkels in de pricewatch, kan je een paar pleuro's besparen als je een beetje slim bestelt. Verder is Icomputers niet heilig wat mij betreft hoor.

2 Harde schijven van verschillende merken is absoluut geen probleem als je geen raid draait.

en ik zou als ik jou was 2x1gig reepje dual channel ram nemen. Aangezien je niet echt een overclocker bent maken de timings enzo niet echt uit, gewoon lekker value spul nemen, scheelt toch bijna niks met oc ram! Neem wel van een bekend merk, kingston, ocz of corsair ofzo... Geen vdata o.i.d.

En die single core is lekker ja, maar: hoe sneller, hoe beter! Neem je een tray AMD proc? Ik zou i.i.g. een arcti freezer pro erbij nemen, koelt zeer goed en is lekker stil!

Verwijderd

Een Zalman 9500Cu, is stukken koeler en stiller. Mits deze in je kast past.

• TwieX924
En ook veel duurder...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan ga ik eerst wat nader in op de kast. Want als ik alle vragen in 1 post vraag raak ik en jullie ook misschien het overzicht kwijt.

Die antec kast heeft meer voordelen ten opzichte v/d coolermaster. Maar de voeding die deze kast heeft: Specially designed low-noise SmartPower 2.0 450W ATX12V v2.01 power supply is -neem ik aan- wat minder goed dan de tagan? (http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=08140#)Mij maakt het trouwens niet uit welke kleur of leuke vorm een kast heeft, als die maar zijn taak uitvoert, daar gaat het bij mij om.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 13:58 ]

• TwieX924
De voeding van die Antec kast is net zo goed als de bedoelde Tagan voeding (beide zijn topmerken).

Ik heb zelf geen ervaring met de Coolermaster kast. Maar ga er maar van uit dat er geen 120 mm fan inzit. Koop deze: link of deze: link ,lekker stil!

edit: Bij powerline is de kast volgens mij inclusief fans. Maar probeer een kast te kopen met zoveel mogelijk 120mm fans. Dit is dan een goed alternatief: link

De antec kast heeft als voordeel dat er een uitneembare stoffilter in zit. Ook de fanduct naar de processorkoeler is goed bedacht. De kast is zeer stil en koel te maken met de juiste ventilatoren. Gewoon een zeer complete kast.

Nadelen: de optionele 120mm fan moet worden bevestigd met rubber 'boutjes' , deze zijn erg lastig te bevestigen. De fanduct werkt niet met hoge processorkoelers. Je zou dan moeten kijken naar bijvoorbeeld dit: en nog een link

Ook is het inbouwen een beetje lastig als je niet eerst goed de beschrijving leest (heb ik dan gemerkt :P )

[ Voor 23% gewijzigd door TwieX924 op 16-04-2006 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nadelen: de optionele 120mm fan moet worden bevestigd met rubber 'boutjes' , deze zijn erg lastig te bevestigen. De fanduct werkt niet met hoge processorkoelers

Wat versta jij onder lastig?
En wat hoge processorkoelers? Dat die koeler gewoon 'groot', dat die de erg de hoogte insteekt?

• TwieX924
Lastig in de vorm van dat ik een half uur aan het pielen was. Kwam er later achter (na het lezen van de manual :P ) dat de HD cages verwijderbaar waren. En toen ging het wel een stuk makkelijker. Maar je zit te trekken aan een rubber dingetje wat net voelt alsof je het kapot trekt. Het voordeel is wel dat de fans gedempt worden door het rubber.

Een Arctic freezer pro of de laatste Zalman coolers zijn heel erg hoog. Je moet een 'platte' koeler hebben zoals een zalman 7700 of 7000 anders past de fanduct niet meer (i.v.m. breedte van de kast).

Verwijderd

Topicstarter
de 120 mm fans zijn voor de airflow toch?

• TwieX924
1x 120mm fan luchtinlaat bij de harde schijven en 1x 120mm fan luchtuitlaat aan de achterzijde van de kast.

De fanduct verzorgt een directe luchttoevoer (of afvoer) naar de cpu koeler.

specificaties zeggen genoeg:

http://www.antec.com/specs/SONATAII_spe.html

En airflow principe beetje uitgelegd:

http://www.short-media.com/review.php?r=230

Lees anders de faq even van tweaking en koeling algemeen...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het wordt de antec kast.

Nu de mobo

Asus A8N-SLI nForce4 E99

Aansluitingen
RJ45

Dat houdt in dat er een netwerkkaart in zit toch? (ik heb een router vandaar de vraag)

Sloten
Dit stukje begrijp ik niet helemaal:

2x PCI Express x16 (SLI mode 2x x8), 2x PCI Express x1 & 3x PCI

Is dit dan een sli bord voor 2 vidkaarten?

• TwieX924
http://www.guru3d.com/article/content/186/8/

Sli uitgelegd. Beetje zoeken met google had je dit ook opgeleverd ;) Komt er op neer dat je twee nvidia kaarten tegelijk kan gebruiken. Elke kaart krijgt 1x 8x PCI-e dus totaal 2x 8xPCI-e (= 1x 16x PCI-e verdeelt over 2 PCI-e slots)

En van de Asus site:

http://www.asus.nl/produc...del=382&l1=3&l2=15&l3=148

Op elk nieuw mobo zit trouwens een LAN aansluiting... Als je geen SLI in de toekomst gaat gebruiken (dus geen tweede zelfde videokaart koopt) zou ik een simpeler moederbord aanraden. Ik weet ook niet wat je met het geluid gaat doen. Als je een geluidskaart gaat kopen maakt het niks uit, anders is dit bordje ook aan te raden vanwege het betere onboard sound:

http://www.asus.nl/produc...231&model=768&modelmenu=1

Zie ook trouwens m'n eerdere post, staat bijna hetzelfde in...

Verwijderd

De beste muis (al zeg ik het zelf) vind je hier.

Het fijne aan deze muis dat ik op bijna alle oppervlaktes werkt, haast ziekelijk..

nouja je ziet maar.

Verwijderd

Wat ik niet echt snap is waarom je het niet bij een online shop koopt, en mischien zelfs in Duitsland?
Ik koop ook vaak spullen daar, en het is er toch ruwweg z'n 30-50% goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
Ik koop niet in duitsland vanwege garantie en andere gemakken

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 13:26:
Ok, het wordt de antec kast.

Nu de mobo

Asus A8N-SLI nForce4 E99

Aansluitingen
RJ45

Dat houdt in dat er een netwerkkaart in zit toch? (ik heb een router vandaar de vraag)

Sloten
Dit stukje begrijp ik niet helemaal:

2x PCI Express x16 (SLI mode 2x x8), 2x PCI Express x1 & 3x PCI

Is dit dan een sli bord voor 2 vidkaarten?
Ehm die Antec voeding had geloof ik problemen met de Asus mobo

• TwieX924
Wel met het ASrock dual sata bord, maar ook met het asus bord?

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor problemen geeft die voeding dan? en waar haal jij die info vandaan?
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.