Toon posts:

Beginnersvriendelijkheid

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In deze draad doe ik een aantal voorstellen met betrekking tot het modbeleid op tweakers. Deze vind je aan het eind, maar lees alsjeblieft ook de draad door voor de aanleidingen en de onderbouwing :)

Vaak wordt er door nieuwe users geklaagd over de beginnersonvriendelijkheid van GoT. Uiteraard zijn het meestal de users van twijfelachtige kwaliteit die daar zowiezo over komen klagen, maar desalniettemin vind ik dat deze users een punt hebben. Als je een slechte topicstart maakt, staat er een legertje users klaar om je binnen een minuut van commentaar te voorzien, varierend van half grappig tot zo bot en lomp mogelijk.

Tegelijkertijd zijn er weinig users die kunnen zeggen dat hun eerste topicstart aan alle voorwaarden voldeed, en zo goed als geen users die nooit ergens over de schreef gegaan zijn. Gezien de hoeveelheid regels en policies op GoT is dat zowiezo bijna onmogelijk. Die regels hebben zeker hun nut, maar tegelijkertijd moet er meer tolerantie komen richting nieuwe users. Niet zozeer vanuit de crew, want die geven echt geen OW voor de eerste paar fouten, en met het waarschuwingen- en banbeleid is naar mijn mening weinig mis. Het zijn vooral de users die toleranter moeten worden.

Nieuwkomersonvriendelijkheid is echter slechts een deel van een groter probleem: namelijk de gewoonte op tweakers om commentaar op de kwaliteit van posters in topics toe te staan. Hierbij denk ik aan half-grappige opmerkingen, spellingscorrecties, meldingen dat dit-en-dat niet volgens policy zus-en-zo is, etc. Weliswaar wordt dit in users ontmoedigd, maar uitsluitend extreme gevallen worden echt aangepakt, en bovendien doen mods het zelf ook. Uiteraard hebben mods hier het recht toe, maar ik ben van mening dat het negatieve effect op het topic altijd groter is dan het vermeende positieve effect op de users. Bovendien geeft het een verkeerd voorbeeld, namelijk dat commentaar op posters thuishoort in topics.

Als GoT haar trend richting steeds professioneler werken wil doorzetten, moet het een positievere sfeer uitstralen en ervoor zorgen dat users zich bezig houden met hun taak: inhoudelijk posten. Aangezien een significant deel van de users totaal tactloos is en niet in staat is positieve feedback te geven, zal het toestaan van opmerkingen richting posters in topics altijd leiden tot bot gedrag. Zorg er daarom voor dat het geven van commentaar op de kwaliteit van topics in de topics zelf not done wordt.

Hiervoor moeten alle opmerkingen over het gedrag van individuele users en de kwaliteit van topics strikt verbannen worden van het forum. Daarom lijkt het me een goed idee als alle opmerkingen richting users met betrekking tot hun postgedrag voortaan strikt verwijderd worden en mods zich beperken tot algemene opmerkingen die zich niet richten op individuele users.

Voor de bijsturing van users maakt dit niets uit, want mods hebben nu al een veel betere aanspreekmethode dan posts/edits in topics: pushmessages, waarvan je zeker weet dat de user ze leest aangezien de user er accoord mee moet gaan. Dit heeft als bijkomend voordeel dat er eindelijk eens een einde komt aan het probleem dat mods opmerkingen die ze in topics maken richting users, handmatig in de notes moeten zetten en dat dus vaak vergeten, waarna die opmerkingen voor andere mods zo goed als onvindbaar zijn. Pushmessages blijven wel bewaard...

Users kunnen uiteraard hun commentaar kwijt in een topicreport, waarna een mod, die in tegenstelling tot een user WEL geselecteerd is op tact en inzicht en bovendien de authoriteit heeft om gedragswijziging af te dwingen, dat commentaar door kan spelen richting user.

dus:

- alle terechtwijzigingen wat betreft postgedrag worden actief weg gemod
- mods maken geen opmerkingen in topics richting individuele users maar doen dit per pushmessage
- algemene bijsturingen (zoals "kunnen jullie het wat rustiger aan doen?") uitsluitend per modbreak voor de herkenbaarheid
- users richten zich per topicreport tot de mods als iets ze niet zint

Wat is jullie mening hierover?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 04:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:04:
In zekere mate ben ik het daarmee wel eens, maar op die manier loop je als moderator continu posts te verwijderen en editen. Lijkt me redelijk ongewenst, en sowieso hoor ik de hardste schreeuwers nu al: "CENSUUR!!1"
- mods maken geen opmerkingen in topics richting individuele users maar doen dit per pushmessage
Moment hoor. Even een voorbeeld-PM:
Hoi [naam],

In [topiclink] postte je code zonder [code]-tags. Zou je dat even willen editen?

Groeten,
-NMe- / Jeroen
Weinig zinvol, niet? :)
- algemene bijsturingen (zoals "kunnen jullie het wat rustiger aan doen?") uitsluitend per modbreak voor de herkenbaarheid
Dat gebeurt toch ook? In elk geval 9 van de 10 keer. :)
Eens, zonder meer. Als het echt erg wordt, dan zal ik persoonlijk ook altijd er wat van zeggen. Maar aan de andere kant: als het op een prettige manier gedaan wordt, dan wil ik het nog wel eens tollereren.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53

silverstorm

tearing me apart

Ik vind dat er 2 kanten aan het verhaal zijn. Vanmorgen een post in SA met de volgende heldere tekst:
De titel zegt het al. Kan ik een koppeling maken van een active directory tussen sbs 2003 server en samba? Zo ja, heeft iemand tips of eventueel een handleiding.
Sorry hier kan ik echt geen chocola van bakken. De beste persoon wil blijbaar iets... maar zonder omschrijving wat hij wil.
Een dik half uur later de volgende post met niet veel meer info. Deze vind ik terecht gesloten. Zie ook dat het niet eens de eerste post van persoon is...
Verder vind ik dat sommige topics een beetje "vreemd" geformuleerd zijn. In NT was er een topic over hoe 3 servers in te richten. De vraagstelling was beetje mager en weinig initatief, maar goed ik denk dat de discussie voor mij wel doro had mogen gaan. Naar mijn mening zijn enkele dingen wel zinnig om door te spreken.

Maar goed. [green] de mods zijn er om dit forum beetje leefbaar te houden[/green] en niet iedereen is het eens met de beslissingen. Heb jij specifieke gevallen waarvan je vind dat ze onterecht gesloten zijn?

En het eeuwige gezeik ben ik het ook wel eens zat van mensen die google-linkjes sturen. Maar volgens mij is dat ook frustratie als dezelfde vraag weer voor de n-de voorbij komt die beantwoord wordt in b.v. een faq

[ Voor 10% gewijzigd door silverstorm op 14-12-2005 23:57 ]

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 22:08

MBV

-NMe- schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:46:
[...]

In zekere mate ben ik het daarmee wel eens, maar op die manier loop je als moderator continu posts te verwijderen en editen. Lijkt me redelijk ongewenst, en sowieso hoor ik de hardste schreeuwers nu al: "CENSUUR!!1"
Ik denk dat hij wel een punt heeft. Je moet wel terughoudend zijn, en zeggen dat je posts hebt verwijderd ivm geen inhoudelijke toevoeging.
[...]

[...]

[...]

[...]

Eens, zonder meer. Als het echt erg wordt, dan zal ik persoonlijk ook altijd er wat van zeggen. Maar aan de andere kant: als het op een prettige manier gedaan wordt, dan wil ik het nog wel eens tollereren.
:P

Wat ook niet helpt voor beginners: er wordt nogal eens (ook door modjes) UTFS geroepen. Die FS vind vervolgens 100 topics waarin UTFS wordt geroepen met een slotje eronder. Misschien een linkje geven naar het topic dat het modje kennelijk al gevonden heeft? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:52:
[...]

:P

Wat ook niet helpt voor beginners: er wordt nogal eens (ook door modjes) UTFS geroepen. Die FS vind vervolgens 100 topics waarin UTFS wordt geroepen met een slotje eronder. Misschien een linkje geven naar het topic dat het modje kennelijk al gevonden heeft? ;)
Modje weet uiteraard ook zelf niet wát nou exact het goeie topic is en gaat die écht niet voor je opzoeken, maar weet uit ervaring gewoon dát ie er ergens is.. Gewoon wat meer moeite (willen) doen is het devies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

MBV schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:52:
Ik denk dat hij wel een punt heeft. Je moet wel terughoudend zijn, en zeggen dat je posts hebt verwijderd ivm geen inhoudelijke toevoeging.
Nee, dat zou weer haaks tegenover het voorstel in de topicstart zijn om huishoudelijke mededelingen uit het topic te houden. :P
Ik kan niet voor de rest van de modforce spreken, maar als ik een topic sluit met de melding dat het al heel vaak voorbij gekomen is of dat er genoeg op Google te vinden is, dan doe ik daar altijd een search- of Google linkje bij. Aan de andere kant is dat niet nodig. De melding dat er slecht gezocht wordt is IMO ook wel voldoende. Verder zijn er maar weinig moderators die nieuwe users (minder dan ~25 posts) niet uitgebreid te woord staan. :)

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

-NMe- schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:59:
[...]
Ik kan niet voor de rest van de modforce spreken, maar als ik een topic sluit met de melding dat het al heel vaak voorbij gekomen is of dat er genoeg op Google te vinden is, dan doe ik daar altijd een search- of Google linkje bij. Aan de andere kant is dat niet nodig. De melding dat er slecht gezocht wordt is IMO ook wel voldoende. Verder zijn er maar weinig moderators die nieuwe users (minder dan ~25 posts) niet uitgebreid te woord staan. :)
Ik zie zat modjes die soms een topic sluiten met zo`n antwoord. Dat komt over het algemeen voor bij compleet en onnozele helpdesk vragen waar de ts absoluut niets heeft gedaan en een vraag van één regel neer plempen en dan bedenken dat we ze maar gaan helpen.

Bij elke ts die enigsinds een vraag stellen en laten merken dat ze ergens naar op zoek zijn geweest en niets kunnen vinden maar wel een simpele vragen topic is word de persoon 99% van de keren perfect op weg geholpen.

Verder zit ik me wel af te vragen. We zijn toch helemaal geen forum voor beginners :) Dat er soms topics door gemaakt worden dat kan natuurlijk maar hier zit over het algemeen net iets meer kennis in mensen dan beginners. Niet dat ze compleet afgeschoven worden maar daar komen mijn bovenstaande argumenten weer bij.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 22:21
In het KPN Snelheidsverhogingen Topic was laatst ook zoiets. Een user vroeg iets stoms, wat al 100x vermeld was en wat nota bene onderaan het topic in een note stond.

Dan krijg je vervolgens reacties van users die alleen maar roepen:
Dat is hier al tig keer gemeld, lees dan eens! 8)7 |:(
Ik snap zelf wel, dat de vraag van de user vrij zinloos was, maar een dergelijke reply is imo nog veel zinlozer. Geef dan op z'n minst antwoord, of verwijs eventjes ergens naar, hoe irritant je het ook vind. Nu lijkt het meer op goedkoop postings scoren ofzo.

En dit is een voorbeeldje, maar het is wel tekenend voor de tendens die de TS ook aanhaalt. Het opbouwend reageren is iets wat een aantal tweakers niet onder de knie heeft. Het gekke is, het staat wel in de FAQ, dat het niet gewenst is om dergelijke replies te posten. Maar hoe goed deze tweakers ook denken dat ze het weten, dat hebben ze schijnbaar niet door.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53

silverstorm

tearing me apart

@RobertJ
Dat is hier al tig keer gemeld, lees dan eens! 8)7 |:(
Dit vind ik ook niet netjes en van mij mogen de mods daar ook wel iets over zeggen als dat te vaak gebeurd. Ik weet niet of en hoe dat nu gebeurd, maar wanneer iemand dit soort reacties herhaldelijk doet, mag daar van mij wel iets aangedaan worden.
  • Laat niet merken dat je de topicstarter dom vindt; dat hij / zij iets niet weet wat jij wel weet, daar kan hij / zij ook niks aan doen.
  • Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wijsneus gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan via Schop een Modje of door het aanmaken van een topicreport; zie verder deze mededeling.
uit de algemene gedragsregels.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

disjfa schreef op donderdag 15 december 2005 @ 00:05:
Verder zit ik me wel af te vragen. We zijn toch helemaal geen forum voor beginners :) Dat er soms topics door gemaakt worden dat kan natuurlijk maar hier zit over het algemeen net iets meer kennis in mensen dan beginners. Niet dat ze compleet afgeschoven worden maar daar komen mijn bovenstaande argumenten weer bij.
Een beginner op het forum hoeft op techgebied geen beginner te zijn. ;)

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

-NMe- schreef op donderdag 15 december 2005 @ 00:36:
[...]
Een beginner op het forum hoeft op techgebied geen beginner te zijn. ;)
Zoals ik al zei is een beginner geen beginner die wat gezocht heeft :P

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Zwerver
  • Niet online
silverstorm schreef op donderdag 15 december 2005 @ 00:19:
@RobertJ

[...]

Dit vind ik ook niet netjes en van mij mogen de mods daar ook wel iets over zeggen als dat te vaak gebeurd. Ik weet niet of en hoe dat nu gebeurd, maar wanneer iemand dit soort reacties herhaldelijk doet, mag daar van mij wel iets aangedaan worden.
  • Laat niet merken dat je de topicstarter dom vindt; dat hij / zij iets niet weet wat jij wel weet, daar kan hij / zij ook niks aan doen.
  • Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wijsneus gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan via Schop een Modje of door het aanmaken van een topicreport; zie verder deze mededeling.
uit de algemene gedragsregels.
Ik kan alleen vanuit mezelf spreken, maar de meeste users die dit soort reacties posten kregen binnen 3 a 4 van dat soort reacties een PM/mail van me.....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

silverstorm schreef op donderdag 15 december 2005 @ 00:19:
@RobertJ

[...]

offtopic:
Laat die zij maar weg, is het je weleens opgevallen dat personen met in hun profiel 'vrouw' veel betere support krijgen :P

Verder zie ik het probleem niet zo, als een goede duidelijk (newbie) topicstart wordt gemaakt wordt daar in het algemeen toch goed op gereageerd? Zo niet dan zal een mod de reagerende user(s) daar wel op aanspreken?

Slechte topicstarts (of vragende posts) is meer een belediging naar ons toe imho, stickies/startposts en alle andere getikte data zijn niet gemaakt om alleen maar de database te vullen, ze bevatten weldegelijke nuttige informatie (en kunnen je zelfs een boel tijd schelen ipv direct een topic te openen/vraag neer te kwakken en te wachten op een antwoord), mensen die niet willen uitvinden hoe het e.e.a. werkt moeten maar iets anders gaan zoeken.

Soms kan een google antwoord gewoon nuttig zijn, ik post ze geloof ik ook wel eens maar probeer het wel met de gedachte te doen dat een user daar meteen iets aan heeft of met het idee dat ie toch nog een beetje zelf mag gaan uitzoeken. Is imho ook de beste leermanier, trial & error, althans werkt voor mij het beste, onthoudt/leer je het veel beter (soms met schade en schande :P ) dan wanneer je alles aangereikt krijgt :)

Het beste zal misschien zijn dat er in het algemeen de mentaliteit veranderd, dat men gewoon niet reageert op zogenaamd slechte topics, zakt het vanzelf weg en de topicstarter/replier gaat ff twee keer nadenken of ie niet 'fout' is bezig geweest, maar aan de andere kant kan het ook nuttig zijn voor de topicstarter om hem/haar te wijzen om wat eventueel beter kan. Mja moeilijk moeilijk :P misschien is het maar het beste eens in de zoveel maanden een topic als deze in LA, iedereen weer even zijn zegje gedaan kunnen we weer wachten tot het volgende LA topic :+

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

disjfa schreef op donderdag 15 december 2005 @ 00:40:
Zoals ik al zei is een beginner geen beginner die wat gezocht heeft :P
Dat is niet het soort beginner waar TS op doelt, voor zover ik kan beoordelen. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:08:
Slechte topicstarts (of vragende posts) is meer een belediging naar ons toe imho, stickies/startposts en alle andere getikte data zijn niet gemaakt om alleen maar de database te vullen, ze bevatten weldegelijke nuttige informatie (en kunnen je zelfs een boel tijd schelen ipv direct een topic te openen/vraag neer te kwakken en te wachten op een antwoord), mensen die niet willen uitvinden hoe het e.e.a. werkt moeten maar iets anders gaan zoeken.
Hmm, een beetje ongenuanceerd zo. GoT heeft zo onmenselijk veel regels, die kan een beginner nooit in één keer bevatten. Sowieso staan ze op tig verschillende plaatsen (er staan regels in de algemene FAQ, in SeM, in LA en in MED, en natuurlijk ook in het subforum waar je je vraag wil stellen). Het is dus gewoon pure onwetendheid, en je kan nooit van een beginnende user verwachten dat hij al deze regels meteen kent.

Overigens zijn er gewoon regels tegen het posten van nutteloze replies in (al dan niet slechte) topics, maar blijkbaar zijn er ook nog veel "beginners" die deze regels niet kennen. ;)

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:04: [...]

Als GoT haar trend richting steeds professioneler werken wil doorzetten, moet het een positievere sfeer uitstralen en ervoor zorgen dat users zich bezig houden met hun taak: inhoudelijk posten. Aangezien een significant deel van de users totaal tactloos is en niet in staat is positieve feedback te geven, zal het toestaan van opmerkingen richting posters in topics altijd leiden tot bot gedrag. Zorg er daarom voor dat het geven van commentaar op de kwaliteit van topics in de topics zelf not done wordt.

Hiervoor moeten alle opmerkingen over het gedrag van individuele users en de kwaliteit van topics strikt verbannen worden van het forum. Daarom lijkt het me een goed idee als alle opmerkingen richting users met betrekking tot hun postgedrag voortaan strikt verwijderd worden en mods zich beperken tot algemene opmerkingen die zich niet richten op individuele users.

[...]

Users kunnen uiteraard hun commentaar kwijt in een topicreport, waarna een mod, die in tegenstelling tot een user WEL geselecteerd is op tact en inzicht en bovendien de authoriteit heeft om gedragswijziging af te dwingen, dat commentaar door kan spelen richting user.
Bij deze zinnen komt direct één vraag bij mij op: in welke mate had je dit willen zien dan? Ik ken redelijk wat topics waarvan de TS bijzonder onduidelijk is en het dus lastig te beoordelen is wat het probleem in kwestie is. Als ik jouw zinnen strikt aanhoud, zou dit betekenen dat er voor deze topics een TRs aangemaakt moeten worden, waarna een mod de topic starter via PM de user aanspoort om extra uitleg te geven. Ik denk dat er dan extra mods moeten komen, aangezien het anders een dagtaak zal worden in sommige subfora.

In mijn ogen moet commentaar hebben op postgedrag kunnen, mits juist geformuleerd met critiek en/of vragen waarmee de topic starter zichzelf duidelijker kan maken. Users niet toe staan om te zeggen "Je post is niet duidelijk, wat bedoel je met [...]" zou in mijn ogen een niet werkbare omgeving scheppen. Dingen als "Dat is al zoooooooo vaak langs gekomen" zijn niet structurerend en horen inderdaad hier niet thuis, maar "Waar je het over hebt is al een paar keer langs gekomen [links naar topics]. Je zou ook kunnen zoeken op Google met bijvoorbeeld [zoektermen]" weer wel. Bijsturing kan dus in mijn ogen ook goed door users gebeuren, of deze authoriteit hebben of niet. De verwoording van de bijsturing zal natuurlijk wel opbouwender zijn dan "Gebruik de search".

Even wat betreft TR's, ik weet dat dit eigenlijk hier niet hoort, maar het is wel iets wat bij deze discussie past. Ik zelf zou het fijn vinden als er een mogelijkheid zou zijn om nog eens terug te kijken of ik bij een bepaald topic al een TR heb geplaatst. Op sommige dagen heb ik weinig te doen en zit ik veel in een paar sub-fora te F5-en totdat er iets nieuws voorbij komt. Dan kan het voorkomen dat ik een topic 2 keer lees en dan een tweede keer een TR plaats die ik al eerder heb geplaatst.

Tevens zou ik een dergelijke functie graag zien, om zo te kijken of er iets met de betreffende TR gedaan wordt. Niet om de mods op hun nek te zitten met een "ik meld het wel, maar jullie doen er niets aan", maar meer voor mezelf of dergelijke TR's gewaardeerd worden en/of nuttig zijn.

Een TR-indicator, zoals deze voor de mods ook aanwezig is, maar dan voor de user (zodat de user kan zien waar hijl/zij TRs heeft geplaatst) zou mij bijzonder handig lijken :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Is een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is de users die dit gedrag tentoonspreiden publiekelijk erop te wijzen dat dit niet gewenst is, zodat de beginner door heeft dat dit gedrag niet gewenst is en er door de crew actief op gelet wordt. Anderzijds gebeurt dit momenteel en zodoende zou ik je willen vragen waarom de huidige methodiek in jouw ogen te kort schiet.
Ben ik voor. Al mag de post van de desbetreffende individuele user geedit worden door leden van de crew wanneer deze ongewenste delen bevat.
Voor.
Reken maar van yes! Anderzijds moet dit allang het geval zijn. :/

Overigens worden naar mijn idee beginners ook gewezen op de manier hoe ze hun gedrag kunnen verbeteren; door te wijzen op methoden die ze kunnen toepassen, FAQs die ze kunnen lezen en op de policies van de betreffende fora. Na een X-aantal posts vind ik dat een user dit niveau bereikt moet hebben, ook als het om andere subfora gaat, en mag er zodoende harder tegenop getreden worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Opi op 15-12-2005 01:21 ]

Verwijderd

Wat in mijn ogen het probleem is met het gros van de nieuwe users, die beschouwen got als een ordinaire vraagbaak.
Open een topic, pleur een vraag neer en doe voor de rest geen moeite.

Ik kom hier echt veel posts tegen van nieuwe users waaruit blijkt dat ze gewoon geen enkele moeite hebben gedaan om iets te onderzoeken/uit te vinden.
Het lijkt mij namelijk voordat je jezelf ergens gaat registreren dat je eerst kijkt hoe men met elkaar omgaat in het forum en wat men van je verwacht en wat je dan van de andere users kan verwachten.
Dat is teminste mijn visie hierop hoor ;)

Ook begrijp ik wel dat je als nieuwe user nou niet echt zin heb om eerst tig pagina's regels door te lezen.
Maar je kan op ze minst even de moeite doen om te kijken hoe andere startposts beginnen, zodat je daar weer "inspiratie" van kan opdoen.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

EurOtiC: is dat een excuus om mensen onvriendelijk op de regels te gaan wijzen? :)

Waarbij ik uiteraard niet impliceer dat jij dat doet, maar je post komt min of meer als excuus op mij over. :P

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

the_shadow schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:18:
In mijn ogen moet commentaar hebben op postgedrag kunnen, mits juist geformuleerd met critiek en/of vragen waarmee de topic starter zichzelf duidelijker kan maken. Users niet toe staan om te zeggen "Je post is niet duidelijk, wat bedoel je met [...]" zou in mijn ogen een niet werkbare omgeving scheppen. Dingen als "Dat is al zoooooooo vaak langs gekomen" zijn niet structurerend en horen inderdaad hier niet thuis, maar "Waar je het over hebt is al een paar keer langs gekomen [links naar topics]. Je zou ook kunnen zoeken op Google met bijvoorbeeld [zoektermen]" weer wel.
Mensen met vragen wijzen op onduidelijkheden in hun vragen en informatie geven over de locatie van oplossingen, hoeven mijns inziens geen kritiek te zijn op de structuur van een vraag.
Even wat betreft TR's, ik weet dat dit eigenlijk hier niet hoort, maar het is wel iets wat bij deze discussie past. Ik zelf zou het fijn vinden als er een mogelijkheid zou zijn om nog eens terug te kijken of ik bij een bepaald topic al een TR heb geplaatst. Op sommige dagen heb ik weinig te doen en zit ik veel in een paar sub-fora te F5-en totdat er iets nieuws voorbij komt. Dan kan het voorkomen dat ik een topic 2 keer lees en dan een tweede keer een TR plaats die ik al eerder heb geplaatst.
Dit lijkt me iets dat je beter in Bugs & Featurerequests aan kunt kaarten. :)
Tevens zou ik een dergelijke functie graag zien, om zo te kijken of er iets met de betreffende TR gedaan wordt. Niet om de mods op hun nek te zitten met een "ik meld het wel, maar jullie doen er niets aan", maar meer voor mezelf of dergelijke TR's gewaardeerd worden en/of nuttig zijn.
Sprekend voor mijzelf kan ik melden dat ik het fijn vind om TR te zien en ik zal er dan ook altijd naar kijken. Of de crew er naar handel zal blijken uit een eventuele reactie in het topic. Wanneer ik niet reageer zoals in het TR gewenst is, dan is er besloten dat de crew deze mening niet deelt.

Verwijderd

-NMe- schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:38:
EurOtiC: is dat een excuus om mensen onvriendelijk op de regels te gaan wijzen? :)

Waarbij ik uiteraard niet impliceer dat jij dat doet, maar je post komt min of meer als excuus op mij over. :P
Nee dat is geen excuus.
Maar dat kan wel een rede zijn -als meerdere users er zo over denken- om onvriendelijk te posten.

Ik geef altijd de users... zelfs de nieuwe altijd service met een :*)

Verwijderd

Topicstarter
Gezien de uitgebreide reacties vis ik er hier en daar wat uit, en staan de quotes van verschillende users door elkaar. Gelieve niet beledigd te zijn en uw quote eruit te zoeken :P
Doen ze dat niet nu al net zo hard? Zolang je als mod niet een complete post weggooit omdat er ergens een foute opmerking in staat, maar gewoon de foute opmerking eruit edit ben je een heel eind. In de "reden voor edit" balk kan je dan de reden nog toevoegen.

Hoi [naam],

In [topiclink] postte je code zonder [code]-tags. Zou je dat even willen editen?

Groeten,
-NMe- / Jeroen

Vind je? Er zijn wat mij betreft 2 mogelijkheden: Of (deze heeft mijn voorkeur) je gooit de [code] tag er gewoon zelf in als mod en meldt dat in de "reden voor edit" balk, of je stuurt idd een pushmessage met het vriendelijke verzoek dat te doen. Desnoods een pushmessage met korte expiry-date om de history er niet mee te vervuilen. Maar ik vind beide oplossingen beter dan een post in het topic waarin je de vraagt dit te doen.
Het gebruik van de modbreak template verschilt een beetje van mod tot mod denk ik, en dat zou idd 10 van de 10 keer moeten ;) Maar de nadruk in mijn opmerking lag meer op het niet posten in een thread om een boodschap aan individuele gebruikers over te brengen.
Voor zover ik weet en zie is het beleid om dat te tolereren als het niet al te grof gebeurt, en ik stel voor daar verandering in te brengen omdat zelfs meerdere keren door verschillende posters netjes terechtgewezen worden, elitair/intimiderend/ontmoedigend overkomt. Daar komt bij dat sommige mensen in de crew zaken tolereren die ik als bot en beledigend zou beschouwen.
Ik vind dat er 2 kanten aan het verhaal zijn. Vanmorgen een post in SA met de volgende heldere tekst:
De titel zegt het al. Kan ik een koppeling maken van een active directory tussen sbs 2003 server en samba? Zo ja, heeft iemand tips of eventueel een handleiding.
Sorry hier kan ik echt geen chocola van bakken. De beste persoon wil blijbaar iets... maar zonder omschrijving wat hij wil.
Een dik half uur later de volgende post met niet veel meer info. Deze vind ik terecht gesloten. Zie ook dat het niet eens de eerste post van persoon is...
Verder vind ik dat sommige topics een beetje "vreemd" geformuleerd zijn. In NT was er een topic over hoe 3 servers in te richten. De vraagstelling was beetje mager en weinig initatief, maar goed ik denk dat de discussie voor mij wel doro had mogen gaan. Naar mijn mening zijn enkele dingen wel zinnig om door te spreken.

Maar goed. de mods zijn er om dit forum beetje leefbaar te houden en niet iedereen is het eens met de beslissingen. Heb jij specifieke gevallen waarvan je vind dat ze onterecht gesloten zijn?

En het eeuwige gezeik ben ik het ook wel eens zat van mensen die google-linkjes sturen. Maar volgens mij is dat ook frustratie als dezelfde vraag weer voor de n-de voorbij komt die beantwoord wordt in b.v. een faq
Wat betreft onterecht sluiten, dat is niet waar ik het over wil hebben hier. Laten we dat reserveren voor de vele discussies die daarover gehouden worden, en dit topic uitsluitend wijden aan gebruikers die andere gebruikers terechtwijzen.

wat wel een belangrijke opmerking is, ik ben er niet op tegen dat mensen om verduidelijking vragen. Als iemand niet voldoende informatie geeft mag je als user uiteraard vragen om meer informatie omdat je hem zo niet kan helpen. Dat is gewoon een onderdeel van conversatie/discussie.

Wat ik niet vind kunnen is dat je dan als user post dat de user eerst zelf wel eens wat onderzoek mag doen om zijn vraagstelling duidelijk te krijgen voor hij een topic opent. Of dat zijn vraag al duizend keer is langsgekomen en hij dus duidelijk de search niet heeft gebruikt en dat dat fout is. Dat soort opmerkingen moeten naar mijn mening het terrein zijn van de mods alleen, en als user moet je inhoudelijk reageren, of niet als dat niet kan, of een topicreport aanmaken.
idd. Die opmerking moet dan uiteraard of in algemene vorm in een modbreak geplaatst worden indien anders mensen de draad niet meer goed kunnen volgen, of per pushmessage aan de user waarvan je posts verwijderd hebt, gemeld worden.
Volledig eens :)
Modje weet uiteraard ook zelf niet wát nou exact het goeie topic is en gaat die écht niet voor je opzoeken, maar weet uit ervaring gewoon dát ie er ergens is.. Gewoon wat meer moeite (willen) doen is het devies ;)
Alles wat zo vaak langsgekomen is dat er standaard een slotje op gaat, hoort naar mijn mening in de FAQ van het desbetreffende subforum te staan... maar goed, dit is offtopic.
Ik zie zat modjes die soms een topic sluiten met zo`n antwoord. Dat komt over het algemeen voor bij compleet en onnozele helpdesk vragen waar de ts absoluut niets heeft gedaan en een vraag van één regel neer plempen en dan bedenken dat we ze maar gaan helpen.

Bij elke ts die enigsinds een vraag stellen en laten merken dat ze ergens naar op zoek zijn geweest en niets kunnen vinden maar wel een simpele vragen topic is word de persoon 99% van de keren perfect op weg geholpen.

Ik ben het volledig met je eens dat sommige topics hopeloos zijn en dat modjes niet perse searchlinkjes enzo hoeven te bieden. Mijn punt is dat dat de boodschap van mods moet zijn, dat die boodschap per PM verstuurd moet worden, en dat users of inhoudelijk, of niet moeten reageren. En dat er consequent gemod moet worden als users toch dit soort opmerkingen maken
Ik snap zelf wel, dat de vraag van de user vrij zinloos was, maar een dergelijke reply is imo nog veel zinlozer. Geef dan op z'n minst antwoord, of verwijs eventjes ergens naar, hoe irritant je het ook vind. Nu lijkt het meer op goedkoop postings scoren ofzo.

En dit is een voorbeeldje, maar het is wel tekenend voor de tendens die de TS ook aanhaalt. Het opbouwend reageren is iets wat een aantal tweakers niet onder de knie heeft. Het gekke is, het staat wel in de FAQ, dat het niet gewenst is om dergelijke replies te posten. Maar hoe goed deze tweakers ook denken dat ze het weten, dat hebben ze schijnbaar niet door.
Volledig mee eens :) Ik stel dus voor dat er hier strikter op gemod wordt, ook bij relatief onschuldige voorbeelden. Uiteraard hoeven er niet direct OWs en bans voor te vallen, maar het lijkt me goed als dit soort uitingen consequent weggemod worden en de mods zelf ook oppassen met het vervuilen van threads met opmerkingen richting specifieke individuen, en ze dus uitsluitend in een PM zetten.

Ik kan alleen vanuit mezelf spreken, maar de meeste users die dit soort reacties posten kregen binnen 3 a 4 van dat soort reacties een PM/mail van me.....
Het punt is dat bij mijn weten alleen de mensen die echt bot en lomp reageren, aangesproken worden, en zelfs dan niet door elke mod. Mij gaat het erom dat de hele cultuur van vingertje wijzen van user naar user, de deur uit moet.
Verder zie ik het probleem niet zo, als een goede duidelijk (newbie) topicstart wordt gemaakt wordt daar in het algemeen toch goed op gereageerd? Zo niet dan zal een mod de reagerende user(s) daar wel op aanspreken?

Soms kan een google antwoord gewoon nuttig zijn, ik post ze geloof ik ook wel eens maar probeer het wel met de gedachte te doen dat een user daar meteen iets aan heeft of met het idee dat ie toch nog een beetje zelf mag gaan uitzoeken. Is imho ook de beste leermanier, trial & error, althans werkt voor mij het beste, onthoudt/leer je het veel beter (soms met schade en schande :P ) dan wanneer je alles aangereikt krijgt :)
Een belediging vind ik wat overdreven. Op veel fora heerst er een andere mentaliteit, de user heeft zelf vaak nog niet door wat zijn probleem precies is, en ook tijdens het formuleren van een probleem kan feedback nuttig zijn. Maar die komt er niet meer als 10 users al qua boodschap "UTFS" geroepen hebben :P
Het beste zal misschien zijn dat er in het algemeen de mentaliteit veranderd, dat men gewoon niet reageert op zogenaamd slechte topics, zakt het vanzelf weg en de topicstarter/replier gaat ff twee keer nadenken of ie niet 'fout' is bezig geweest, maar aan de andere kant kan het ook nuttig zijn voor de topicstarter om hem/haar te wijzen om wat eventueel beter kan. Mja moeilijk moeilijk :P misschien is het maar het beste eens in de zoveel maanden een topic als deze in LA, iedereen weer even zijn zegje gedaan kunnen we weer wachten tot het volgende LA topic :+
Een mod kan dat toch gewoon aangeven? Mods worden er zoals ik al eerder zei op geselecteerd dit soort dingen tactvol te kunnen brengen. Het gaat erom dat er niet eerst 10 users bot gaan lopen doen.
Bij deze zinnen komt direct één vraag bij mij op: in welke mate had je dit willen zien dan? Ik ken redelijk wat topics waarvan de TS bijzonder onduidelijk is en het dus lastig te beoordelen is wat het probleem in kwestie is. Als ik jouw zinnen strikt aanhoud, zou dit betekenen dat er voor deze topics een TRs aangemaakt moeten worden, waarna een mod de topic starter via PM de user aanspoort om extra uitleg te geven. Ik denk dat er dan extra mods moeten komen, aangezien het anders een dagtaak zal worden in sommige subfora.
Vragen om informatie zie ik als inhoudelijk posten. Als ik bijvoorbeeld iemand wiens computer niet opstart vraag wat zijn systeemspecs zijn, wijs ik diegene niet terecht qua regels enzo: Ik vraag gewoon om informatie die ik nodig heb om hem te helpen. Niets mis mee. Als iemand daarentegen een preek geef dat in de FAQ staat dat hij altijd zijn systeemspecs moet posten bij dit soort problemen en hij dat niet gedaan heeft, vind ik dat onwenselijk en vind ik dat daarop gemod moet worden. Die user had gewoon een TR moeten aanmaken en in het topic om informatie moeten vragen, waarna de mod beslist of het topic echt zo slecht is dat het dicht gaat.
In mijn ogen moet commentaar hebben op postgedrag kunnen, mits juist geformuleerd met critiek en/of vragen waarmee de topic starter zichzelf duidelijker kan maken. Users niet toe staan om te zeggen "Je post is niet duidelijk, wat bedoel je met [...]" zou in mijn ogen een niet werkbare omgeving scheppen. Dingen als "Dat is al zoooooooo vaak langs gekomen" zijn niet structurerend en horen inderdaad hier niet thuis, maar "Waar je het over hebt is al een paar keer langs gekomen [links naar topics]. Je zou ook kunnen zoeken op Google met bijvoorbeeld [zoektermen]" weer wel. Bijsturing kan dus in mijn ogen ook goed door users gebeuren, of deze authoriteit hebben of niet. De verwoording van de bijsturing zal natuurlijk wel opbouwender zijn dan "Gebruik de search".
Ik ben het met je eens, je voorbeelden vallen wat mij betreft onder correct gedrag (hoewel "je post is niet duidelijk" beter vervangen kan worden door "ik kan uit je post niet opmaken wat je bedoelt", maar dat soort communicatietechnische zaken verwacht ik niet van tweakers :P ). Waar ik me tegen richt is elk gedrag in de richting van "het is tegen de regels dat..." etc.
Mee eens, hoewel ik zou zeggen: bij twijfel, laat maar zitten. Er zijn genoeg users...

Een TR-indicator, zoals deze voor de mods ook aanwezig is, maar dan voor de user (zodat de user kan zien waar hijl/zij TRs heeft geplaatst) zou mij bijzonder handig lijken :)
Als ex-mod kan ik je zeggen dat TRs altijd gewaardeerd worden ;)
Is een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is de users die dit gedrag tentoonspreiden publiekelijk erop te wijzen dat dit niet gewenst is, zodat de beginner door heeft dat dit gedrag niet gewenst is en er door de crew actief op gelet wordt.
Dit zou kunnen werken, maar het is een beetje tegenstrijdig om als je van dit soort inhoudelijk niets bijdragende posts gaat maken om users die dat doen, terecht te wijzen. Dan prefereer ik toch de PM methode :)
Anderzijds gebeurt dit momenteel en zodoende zou ik je willen vragen waarom de huidige methodiek in jouw ogen te kort schiet.
Ik vind dat nu uitsluitend de excessen aangepakt worden, terwijl het onderliggende probleem, namelijk dat het min of meer geaccepteerd wordt dat men offtopic post in een thread richting andere users, genegeerd wordt. Terwijl ook de minder excessieve vormen intimiderend werken wanneer teveel users ze posten.
Ben ik voor. Al mag de post van de desbetreffende individuele user geedit worden door leden van de crew wanneer deze ongewenste delen bevat.
Uiteraard.
Reken maar van yes! Anderzijds moet dit allang het geval zijn. :/

Overigens worden naar mijn idee beginners ook gewezen op de manier hoe ze hun gedrag kunnen verbeteren; door te wijzen op methoden die ze kunnen toepassen, FAQs die ze kunnen lezen en op de policies van de betreffende fora. Na een X-aantal posts vind ik dat een user dit niveau bereikt moet hebben, ook als het om andere subfora gaat, en mag er zodoende harder tegenop getreden worden.
Dat kan toch prima per PM?
Wat in mijn ogen het probleem is met het gros van de nieuwe users, die beschouwen got als een ordinaire vraagbaak.
Open een topic, pleur een vraag neer en doe voor de rest geen moeite.

Ik kom hier echt veel posts tegen van nieuwe users waaruit blijkt dat ze gewoon geen enkele moeite hebben gedaan om iets te onderzoeken/uit te vinden.
Het lijkt mij namelijk voordat je jezelf ergens gaat registreren dat je eerst kijkt hoe men met elkaar omgaat in het forum en wat men van je verwacht en wat je dan van de andere users kan verwachten.
Dat is teminste mijn visie hierop hoor ;)

Ook begrijp ik wel dat je als nieuwe user nou niet echt zin heb om eerst tig pagina's regels door te lezen.
Maar je kan op ze minst even de moeite doen om te kijken hoe andere startposts beginnen, zodat je daar weer "inspiratie" van kan opdoen.
Het zijn newbies, wat verwacht je? Je wil niet weten hoe veel mensen die nu in de crew zitten zijn begonnen ;) Users moeten dit ook leren, en dat doen ze niet als ze na hun 1e post door een leger powerusers terechtgewezen worden. Dan zijn ze weg.

---------------

ter samenvatting en extra uitleg: Wat ik zou willen bereiken is een expliciete scheiding tussen inhoudelijke discussie aan de ene zijde (inclusief verzoeken dus om specifieke informatie benodigd voor die discussie) en alles wat te maken heeft met de manier waarop er gepost wordt. Het eerste is het domein van de users en wordt in de draad gedaan, het tweede is het domein van de mods en wordt zoveel mogelijk per TR en PM uitgevoerd, met slechts opmerkingen in het topic als het gaat om algemene zaken die voor elke user in die thread van belang zijn. Moderators worden bewuster van deze scheiding en geven zelf het goede voorbeeld, en verder wordt het modbeleid erop aangepast om deze scheiding expliciet te bewerkstelligen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 04:31 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 03:24:
Gezien de uitgebreide reacties vis ik er hier en daar wat uit, en staan de quotes van verschillende users door elkaar. Gelieve niet beledigd te zijn en uw quote eruit te zoeken :P

[...]

Doen ze dat niet nu al net zo hard? Zolang je als mod niet een complete post weggooit omdat er ergens een foute opmerking in staat, maar gewoon de foute opmerking eruit edit ben je een heel eind. In de "reden voor edit" balk kan je dan de reden nog toevoegen.
De vraag is of het censuur effect in dat geval juist benadrukt wordt of niet. Ik vind dat moderator ingrepen het liefst zo onzichtbaar mogelijk moeten zijn. Het doel is niet opvoeden van de users, maar het topic 'leuk' houden.
Aan de andere kant: zonder te laten merken dat dergelijke posts ongewenst zijn, blijven ze geplaatst worden. Verder was de reden van dit LA topic volgens mij juist hoe dat voorkomen kan worden.
[...]

Vind je? Er zijn wat mij betreft 2 mogelijkheden: Of (deze heeft mijn voorkeur) je gooit de code tag er gewoon zelf in als mod en meldt dat in de "reden voor edit" balk, of je stuurt idd een pushmessage met het vriendelijke verzoek dat te doen. Desnoods een pushmessage met korte expiry-date om de history er niet mee te vervuilen. Maar ik vind beide oplossingen beter dan een post in het topic waarin je de vraagt dit te doen.
Helemaal mee eens, voor de reden zie hierboven.
Persoonlijk ga ik meestal voor de eerste optie, omdat het sneller en effectiever is op korte termijn.
Als je alleen een PM stuurt met het verzoek, is het mogelijk dat die persoon zich daar niets van aantrekt, dat moet je als moderator dan ook weer controleren.
[...]

Voor zover ik weet en zie is het beleid om dat te tolereren als het niet al te grof gebeurt, en ik stel voor daar verandering in te brengen omdat zelfs meerdere keren door verschillende posters netjes terechtgewezen worden, elitair/intimiderend/ontmoedigend overkomt. Daar komt bij dat sommige mensen in de crew zaken tolereren die ik als bot en beledigend zou beschouwen.
Ik zie heel veel potentie in de zelfregulering van de community. Primair door opmerkingen in het topic van users, secundair door TR's als die opmerkingen te ver gaan. Door sturende opmerkingen van users die op de juiste manier worden gebracht, vermindert de afstand users-moderators. Het is ook niet altijd zo dat dergelijke opmerkingen het topic verpesten.
[...]

wat wel een belangrijke opmerking is, ik ben er niet op tegen dat mensen om verduidelijking vragen. Als iemand niet voldoende informatie geeft mag je als user uiteraard vragen om meer informatie omdat je hem zo niet kan helpen. Dat is gewoon een onderdeel van conversatie/discussie.

Wat ik niet vind kunnen is dat je dan als user post dat de user eerst zelf wel eens wat onderzoek mag doen om zijn vraagstelling duidelijk te krijgen voor hij een topic opent. Of dat zijn vraag al duizend keer is langsgekomen en hij dus duidelijk de search niet heeft gebruikt en dat dat fout is. Dat soort opmerkingen moeten naar mijn mening het terrein zijn van de mods alleen, en als user moet je inhoudelijk reageren, of niet als dat niet kan, of een topicreport aanmaken.
Het verschil is daarbij of het een startpost betreft of een vraag ergens in een (langlopend) topic. In de subfora waar ik moderator ben, gebeurt het regelmatig dat een topic niet direct wordt gesloten als de startpost niet alle relevante informatie bevat. De user krijgt dan naar aanleiding van aanvullende vragen, hetzij van users, hetzij van moderators, de kans om de vraag te verduidelijken. In sommige gevallen komt er dan alsnog een zinnig topic uit voort. De vragensteller is daarbij gebaat. Dit geldt uiteraard niet als het een vraag blijkt te zijn die gemakkelijk kan worden beantwoord met de zoekfunctie.
Binnen een groot topic is het onvermijdelijk dat vragen vaker worden gesteld, en dat de vaste bezoekers van dat topic daarop reageren. Ik ben geen voorstander van het verwijderen en/of weg-editten van dergelijke posts. Mocht het te vaak voorkomen, dan is een topicwaarschuwing de oplossing.
[...]
Ik ben het volledig met je eens dat sommige topics hopeloos zijn en dat modjes niet perse searchlinkjes enzo hoeven te bieden. Mijn punt is dat dat de boodschap van mods moet zijn, dat die boodschap per PM verstuurd moet worden, en dat users of inhoudelijk, of niet moeten reageren. En dat er consequent gemod moet worden als users toch dit soort opmerkingen maken
In de ideale situatie wel. Het is in de huidige situatie echter af en toe min of meer wel toegestaan om sturende opmerkingen te plaatsen, zoals gezegd. Dit verschilt ook per subforum.

Ik moet nu weg, op de rest reageer ik wellicht later...

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Het zijn vooral de users die toleranter moeten worden
Hier ben ik het mee eens! Hoe vaak ik al nieuwe users een post heb zien doen en dan compleet worden afgezeken. Ook al mag de TS waardeloos zijn (vaak is tie dat ook) dan betekend het niet dat je als een klein kind grappig of lomp moet gaan zitten reply'en. Wanneer mij iets ergert reply ik gewoon niet of ik doe een topicreport.

En wanneer ik wel post in draadjes met een slechte start geef ik een richting waar de TS kan zoeken en proberen en ga ik het niet eindeloos uitkauwen daar leert niemand wat van. Want ook dat zie ik veel TS waarin waardeloze posts gedaan zijn en waar een salvo aan zoekvragen in word gepost en deze dan vervolgens ook allemaal worden beantwoord met een hoop steunen en zuchten.

En ja ook ik had een hobbelige start en had gemengde ervaringen. Sommige mensen hielpen je door wat zoektermen te geven (waarmee ik het zelf kon uitzoeken en leren) en sommige mensen branden je af met ; Mischien eens tijd voor een cursus. Na een paar posts heb je het wel door en weet je waar je op moet letten. Nieuwe users die dus hier serieus willen posten ,maar dat nog niet gelijk goed doen (ook al zijn er policies en voorwaarden die ze niet gelezen hebben) komen daar na een paar posts wel in en zullen hun leven beteren. Althans dat is mijn ervaring.

[ Voor 36% gewijzigd door Herby op 15-12-2005 09:01 . Reden: typo's ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 09:30
100% met de TS eens. Ik zie hier erg veel users die volgens mij alleen nog maar aan het 'bijsturen' zijn. Hier mag wat mij betreft ook tegen opgetreden worden, want ze voegen niks toe aan het topic, ook al is deze slecht. Zet een TR en laat het daarbij. Ik ben het dan ook helemaal eens met de TS.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Het voegt inhoudelijk niks toe, maar ik wil toch even kwijt dat ik het 110% eens ben met Captain Proton betreffende dit onderwerp.

Een dergelijke verandering zou naar mijn verwachting een ommekeer betekenen in de negatieve cultuur.
* justmental kijkt vol verwachting naar de horizon aangezien het tijd is voor het opkomen van de zon

Who is John Galt?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

-NMe- schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:46:
--algemene sturende opmerkingen enkel per modbreak--
Ik mag hopen dat dit lang niet altijd zo gebeurt :)

Een modbreak is een relatief zwaar middel en moet niet te pas en te onpas gebruikt worden (net zoals een topic waarschuwing dat niet moet) imho :)

Als je als moderator gewoon de vraag post of mensen iets rustiger willen aan doen moet dat genoeg zijn. Een modbreak moet je voorzichtig mee zijn :)

Verder - ik heb geen zin om nu op citaten te reageren, dus reageer ik even op je globale verhaal :)

Jij zegt dat een user een "taak" heeft op GoT - dat ben ik niet met je eens, een user oefent een hobby uit op GoT en is samen met andere users bezig een leuk en informatief topic ergens van te maken - daar zijn natuurlijk spelregels aan verbonden (niet flamen, niet posten enkel om andere users terecht te wijzen, e.d.) maar zolang die spelregels gehanteerd worden mag een user best af en toe eens "niet inhoudelijke" opmerkingen maken. Dit zal echter per geval, per topic en per individuele post bekeken moeten of het wenselijk is of niet.

Verder - over het onzichtbaar bijsturen door moderators - dat is niet wenselijk. In Windows Operating Systems merken we duidelijk dat door juist zichtbaar bij te sturen je het aantal "wannabe moderator" opmerkingen drastisch terug gebracht wordt. Door zichtbaar bij te sturen weten andere users dat er wel degelijk iets gebeurt met of aan dit soort gebruikers, weten gebruikers dat er binnenkort wel een mod voorbij komt die de topicstarter een en ander uitlegt en is het voor ons veel gemakkelijker om in latere topics terug te wijzen naar eerdere posts van ons :)

Nog een ding -
Je gaat dan erg veel slotjes krijgen zonder sluitmessage ;)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Nieuwkomersonvriendelijkheid is echter slechts een deel van een groter probleem: namelijk de gewoonte op tweakers om commentaar op de kwaliteit van posters in topics toe te staan. Hierbij denk ik aan half-grappige opmerkingen, spellingscorrecties, meldingen dat dit-en-dat niet volgens policy zus-en-zo is, etc.
Heerlijk woord, nieuwkomersonvriendelijkheid, ook al is het iets negatiefs ;) En ja, ook ik ben het eens met CP: niks aan toe te voegen eigenlijk ook, behalve dat het mij niet snel genoeg kan gebeuren, de ommekeer richting een positievere omgang met mensen die hier net beginnen :)

LinkedIn
Instagram

• Sybr_E-N
  • Laatst online: 27-09 20:25
Ik ben het helemaal met Captain Proton eens.

Ik vind het bijzonder vervelend als er waardeloze reacties op een 'slechte'-openingspost komen. In plaats van daar ook aan mee te doen heb ik mezelf altijd kunnen wenden tot topicreports. Helaas zijn er nog altijd genoeg mensen die wel reacties plaatsen in de trend van "gebruik de search" en wat inmiddels al genoemd is.

Zo nu en dan heb ik ook dat via topicreports gemeld. Er is toch ooit een actief beleid geweest om geen nutteloze replies te maken, maar het via tr's te melden. Noch users noch mods houden zich eraan, is dat alweer zover weggezakt, of is het modderatie en acceptatiebeleid van de mods veranderd?

Ik heb het dan over de topics: Policy mbt replies in 'slechte' topics en Nieuwe policy mbt replies in 'slechte' topics ^^kick^^

Verwijderd

Topicstarter
De vraag is of het censuur effect in dat geval juist benadrukt wordt of niet. Ik vind dat moderator ingrepen het liefst zo onzichtbaar mogelijk moeten zijn. Het doel is niet opvoeden van de users, maar het topic 'leuk' houden.
Aan de andere kant: zonder te laten merken dat dergelijke posts ongewenst zijn, blijven ze geplaatst worden. Verder was de reden van dit LA topic volgens mij juist hoe dat voorkomen kan worden.
Hoe zou jij het willen voorkomen?
Ik zie heel veel potentie in de zelfregulering van de community. Primair door opmerkingen in het topic van users, secundair door TR's als die opmerkingen te ver gaan. Door sturende opmerkingen van users die op de juiste manier worden gebracht, vermindert de afstand users-moderators. Het is ook niet altijd zo dat dergelijke opmerkingen het topic verpesten.
Ik vind dat veel users niet goed om kunnen gaan met het geven van sturende opmerkingen. Het is nu eenmaal een beetje een cultuur op GoT om zo bot en direct mogelijk te proberen te zijn. Maar goed, dat is niet erg relevant.

Zelfregulering vind ik in principe een mooi streven, maar niet in topics zelf. Die moeten naar mijn mening zo schoon mogelijk gehouden worden. Verder is het grote nadeel van zelfregulering dat er met name niet al te subtiel gebrachte verwijten van de oude garde richting nieuwkomers zullen gaan, en dat dat intimiderend werkt.
Het verschil is daarbij of het een startpost betreft of een vraag ergens in een (langlopend) topic. In de subfora waar ik moderator ben, gebeurt het regelmatig dat een topic niet direct wordt gesloten als de startpost niet alle relevante informatie bevat. De user krijgt dan naar aanleiding van aanvullende vragen, hetzij van users, hetzij van moderators, de kans om de vraag te verduidelijken. In sommige gevallen komt er dan alsnog een zinnig topic uit voort. De vragensteller is daarbij gebaat. Dit geldt uiteraard niet als het een vraag blijkt te zijn die gemakkelijk kan worden beantwoord met de zoekfunctie.
Binnen een groot topic is het onvermijdelijk dat vragen vaker worden gesteld, en dat de vaste bezoekers van dat topic daarop reageren. Ik ben geen voorstander van het verwijderen en/of weg-editten van dergelijke posts. Mocht het te vaak voorkomen, dan is een topicwaarschuwing de oplossing.
Mja, ik ben zowiezo een tegenstander van het "groot topic" principe, maar daar zal ik niet over beginnen. Het is ook niet erg als vaste users erop reageren: Ik vind een post als: "in link staat het antwoord op je vraag" een uitstekende post. "Dat is al 1000 keer gevraagd" daarentegen niet.
Een modbreak is een relatief zwaar middel en moet niet te pas en te onpas gebruikt worden (net zoals een topic waarschuwing dat niet moet) imho :)

Als je als moderator gewoon de vraag post of mensen iets rustiger willen aan doen moet dat genoeg zijn. Een modbreak moet je voorzichtig mee zijn :)
Het fijne van een modbreak is dat die onmiddelijk zichtbaar is zelfs al scroll je maar een beetje door het topic heen. Als een moderator zonder modbreak een modererende opmerking post, kijk je daar snel overheen. En met name in de grotere topics kan je niet verwachten dat iedereen uitgebreid alles leest.

Als je het als zwaar middel beschouwt moet er maar een template komen die je kan gebruiken voor lichtere situaties maar wel duidelijk herkenbaar is. Aan de andere kant: als een situatie geen modbreak waard is, vraag ik me af of die uberhaupt wel een sturende opmerking waard is...
Jij zegt dat een user een "taak" heeft op GoT - dat ben ik niet met je eens, een user oefent een hobby uit op GoT en is samen met andere users bezig een leuk en informatief topic ergens van te maken - daar zijn natuurlijk spelregels aan verbonden (niet flamen, niet posten enkel om andere users terecht te wijzen, e.d.) maar zolang die spelregels gehanteerd worden mag een user best af en toe eens "niet inhoudelijke" opmerkingen maken. Dit zal echter per geval, per topic en per individuele post bekeken moeten of het wenselijk is of niet.
Misschien is een "taak" een verkeerde uitdrukking, want users zijn uiteraard nergens toe verplicht. "plaats" is wellicht beter. Wat betreft de spelregels, ik denk dat het GoT ten goede zou komen als daarin niet-inhoudelijke sturende reacties duidelijker aangepakt worden.
Verder - over het onzichtbaar bijsturen door moderators - dat is niet wenselijk. In Windows Operating Systems merken we duidelijk dat door juist zichtbaar bij te sturen je het aantal "wannabe moderator" opmerkingen drastisch terug gebracht wordt. Door zichtbaar bij te sturen weten andere users dat er wel degelijk iets gebeurt met of aan dit soort gebruikers, weten gebruikers dat er binnenkort wel een mod voorbij komt die de topicstarter een en ander uitlegt en is het voor ons veel gemakkelijker om in latere topics terug te wijzen naar eerdere posts van ons :)
In principe is elke edit natuurlijk zichtbaar - er verandert immers iets en de naam van de mod staat met de reden van de edit onder de post. Daarnaast is elk slotje natuurlijk ook een zichtbaar iets. Dat zou qua zichtbaarheid voldoende moeten zijn.

Door verder consequent PMs te sturen naar "overtreders" denk ik dat je hetzelfde effect kan bereiken, namelijk dat rotzooi verdwijnt en users merken dat het beter gaat. PMs zijn veel confronterender voor een user omdat ze actief zijn in plaats van passief, en daarmee naar mijn mening effectiever.

Waar het mij om gaat is dat mods niet in topics posten om individuele gebruikers terecht te wijzen. Dit om geen verkeerd voorbeeld te geven, en om de topics schoner en overzichtelijker te houden.
Je gaat dan erg veel slotjes krijgen zonder sluitmessage ;)
Ik maakte een uitzondering voor sluitmessages, aangezien er na een sluitmessage per definitie geen topic meer is om te verpesten ;) Desalniettemin ben ik van mening dat feedback specifiek richting de TS in een slotje alsnog beter in een PM past. In de sluitmessage kan je dan een objectievere reden zetten waarom het topic gesloten is.

Verwijderd

Even vanuit mijn psychologische kant reageren:

We hebben nu gekonstateerd dat mensen bot kunnen reageren op een 'minder goede' openingspost of een nietszeggende topictitel. Waarom gebeurt dit, wat zijn de drijfveren voor mensen om bot te gaan reageren, ik zie de volgende mogelijkheden:

1) De persoon weet zelf ook niets van het onderwerp, maar denkt dat de topicstarter niet zo goed zijn best gedaan heeft en wil zijn ei kwijt. Persoonlijke mening: Zeg dan niets

2) De persoon weet wel iets van het onderwerp maar begriipt de vraag niet, en vind het stoer om grapjes te maken of bot te reageren Persoonlijke mening: Zeg dan niets of wees vriendelijk, of laat het aan de mods over

3) De persoon weet wel iets van het onderwerp en begrijpt de vraag maar vind de user dom, omdat hij zich niet in een 'beginner' kan verplaatsen. Op zich niet zo verwonderlijk, dit is HET zwakke punt van veel technici, het verplaatsen in de leefwereld van anderen. Persoonlijke mening: Lastig op te lossen, maar gebruik je medeleven en verstand.

Natuurlijk vind ik wel dat iemand naar 30 slechte startpost er wel eens goed op gewezen mag worden. Ook merk dat wanneer ik een goede post doe, waar weinig op aan te merken is, het langer duurt voor er reacties zijn (eigenlijk logisch: er staat duidelijk wat er gedaan is dus de fout of het probleem is dan vaak moeilijk te achterhalen)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 10:37 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 10:25:
Mja, ik ben zowiezo een tegenstander van het "groot topic" principe, maar daar zal ik niet over beginnen. Het is ook niet erg als vaste users erop reageren: Ik vind een post als: "in link staat het antwoord op je vraag" een uitstekende post. "Dat is al 1000 keer gevraagd" daarentegen niet.
Je moet je afvragen waarom mensen hun gevoel over 'dat is al 1000 keer gevraagd' niet mogen uiten, zolang ze daar ook inhoudelijk op reageren.

Persoonlijk 'mag' je van mij ook niet enkel reageren met "Dat is al 1000 keer gevraagd", maar een vriendelijke geplaatste opmerking als "Dit is al vaak voorbij gekomen, kijk bv. eens in de topicstart" mag best zolang dat niet 5 keer onder elkaar gepost wordt :)

Wat mij betreft is het dus situatie afhankelijk ofdat het wenselijk is of niet :)
Het fijne van een modbreak is dat die onmiddelijk zichtbaar is zelfs al scroll je maar een beetje door het topic heen. Als een moderator zonder modbreak een modererende opmerking post, kijk je daar snel overheen. En met name in de grotere topics kan je niet verwachten dat iedereen uitgebreid alles leest.
Een sturende post is vaak om 3 'ruziende' users bv. te laten ophouden, of om anderzijds offtopic subtopics te laten stoppen - als je vluchtig door zo'n topic heen bladert zal je beide meestal niet eens zien terwijl als je een modbreak plaatst je dat inderdaad meteen ziet. Op dat moment benadruk je dus juist iets negatiefs in dat topic, terwijl dat nog niet de overhand heeft in het topic - topics die overwegend negatief zijn, gaan namelijk meestal dicht :)
Misschien is een "taak" een verkeerde uitdrukking, want users zijn uiteraard nergens toe verplicht. "plaats" is wellicht beter. Wat betreft de spelregels, ik denk dat het GoT ten goede zou komen als daarin niet-inhoudelijke sturende reacties duidelijker aangepakt worden.
Enkel sturende reacties worden ook eigenlijk wel aangepakt - het ene moment wat meer, het andere moment wat minder maar over het algemeen gebeurt er wel wat mee.
Door verder consequent PMs te sturen naar "overtreders" denk ik dat je hetzelfde effect kan bereiken, namelijk dat rotzooi verdwijnt en users merken dat het beter gaat. PMs zijn veel confronterender voor een user omdat ze actief zijn in plaats van passief, en daarmee naar mijn mening effectiever.
Maar dat is dus niet per se waar :) Als mensen een 'slecht' topic zien, zien mensen graag dat daar op ingegrepen wordt - door dit heel zichtbaar te doen neem je de drang om het zelf maar te regelen veel meer weg omdat mensen er op kunnen vertrouwen dat moderators het wel regelen, en dit ook daadwerkelijk kunnen 'controleren'.

Als je dat soort correcties onzichtbaar maakt, creeer je niet alleen twijfels bij users of er uberhaupt nog wel gemodereerd wordt, maar ontneem je lurkers ook de kans om duidelijk te maken hoe het hier op GoT hoort qua topics :)
Ik maakte een uitzondering voor sluitmessages, aangezien er na een sluitmessage per definitie geen topic meer is om te verpesten ;) Desalniettemin ben ik van mening dat feedback specifiek richting de TS in een slotje alsnog beter in een PM past. In de sluitmessage kan je dan een objectievere reden zetten waarom het topic gesloten is.
Het belangrijkste criteria bij het sluiten van een topic is bijna altijd 'je bent lui' - dat is heel persoonlijke feedback :)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 03:24:
Het gebeurt nu zelden dat ik een post moet weggooien, maar als jouw voorstel ingevoerd zou worden, dan zal dat steeds vaker moeten. Zeker aangezien ik, ook weer volgens jouw voorstel, niet in de draad mag melden dat er posts verwijderd zijn en met welke reden. Je krijgt niet collectief aan alle gebruikers meteen nieuwe regels bijgebracht, dat moet erin "gestampt" worden door middel van modbreaks en andere mededelingen van huishoudelijke aard. Als je dat via PM gaat doen, dan mis je dat stukje opvoeding. Zoals Canaria hierboven al zegt moeten we als moderators primair de draad leefbaar houden, maar als je enerzijds mensen wil opvoeden om netjes te posten, en anderzijds alle offtopic posts gaat verwijderen en er via PM op gaat reageren, dan werk je jezelf toch tegen? :?
Vind je? Er zijn wat mij betreft 2 mogelijkheden: Of (deze heeft mijn voorkeur) je gooit de [code] tag er gewoon zelf in als mod en meldt dat in de "reden voor edit" balk, of je stuurt idd een pushmessage met het vriendelijke verzoek dat te doen. Desnoods een pushmessage met korte expiry-date om de history er niet mee te vervuilen. Maar ik vind beide oplossingen beter dan een post in het topic waarin je de vraagt dit te doen.
Wat mij betreft is er maar één mogelijkheid: als ik iemand's post edit, dan kan hij die zelf niet meer aanpassen om er meer informatie bij te zetten. Je zal mij dan ook zelden een post zien editen. Dat betekent dat alleen de PM overblijft als alternatief volgens jou, maar dat vind ik dus echt onzinnig in dit soort kleine gevallen. Als mensen te pas en te onpas een PM krijgen, dan gaan ze het sowieso minder serieus nemen.
Het gebruik van de modbreak template verschilt een beetje van mod tot mod denk ik, en dat zou idd 10 van de 10 keer moeten ;) Maar de nadruk in mijn opmerking lag meer op het niet posten in een thread om een boodschap aan individuele gebruikers over te brengen.
De grote groep kan ook wat leren van een opmerking naar een individuele gebruiker toe. ;)
Wanneer meerdere mensen een gebruiker op de FAQ wijzen, dan is dat gewoon posten om het posten en wil ik nog wel eens grote schoonmaak houden. Wanneer een enkele gebruiker dat op een onplezierige manier doet ook. Maar als een gebruiker bijvoorbeeld op een plezierige manier over weet te brengen dat het antwoord op zijn vraag in de subforum-FAQ staat, dan heb ik daar geen enkel probleem mee.
elevator schreef op donderdag 15 december 2005 @ 09:11:
Ik mag hopen dat dit lang niet altijd zo gebeurt :)

Naast die opvallende modbreak-blokken heb je ook nog de [mbr]-tag en dat werkt IMO zeker niet storend. Zelf gebruik ik deze in elk geval van tijd tot tijd wel voor dergelijke oproepen.

[ Voor 3% gewijzigd door NMe op 15-12-2005 11:59 ]

Verwijderd

Zoals veel technici wederom betamen betaamt, kijkt men naar gevolgen ipv oorzaken. Dus waarom reageert iemand op een bepaalde manier...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 11:58 ]

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Ik ben het eens met de analyse van CP dat er een te grote hoeveelheid sturende opmerkingen in topics staat, en dat deze onwenselijk zijn. Ik denk echter dat je met zijn oplossing het kind met het badwater weggooit. Ook denk ik dat het verschil in toepassing van de policy in de verschillende hoofdgroepen en fora ook niet bijdraagt aan een oplossing van het probleem. Volgens mij moet er een verschil worden gemaakt tussen positief-sturende opmerkingen met inhoud en wannabemod-sturende opmerkingen.

De voornaamste oorzaak van de "slechte" replies in "slechte" topics lijkt me de irritatie bij "oudere" gebruikers vanwege een gebrek aan inzet, zoals hierboven ook te lezen valt. De oorzaak is moeilijk aan te pakken: de "slechte" topics zullen nooit verdwijnen, en de irritatie zal ook wel blijven. Het zou alleen leuk zijn als die irritatie kan worden omgezet in iets positiefs, zeker als het nieuwe gebruikers betreft.

Door gebruikers alleen nog maar inhoudelijk te laten reageren en in het geheel geen opmerkingen meer te laten maken richting de vermeende inzet van een TS en het niveau van een slecht topic zullen de slechte replies an sich verdwijnen. Het laat de irritatie echter niet verdwijnen, en bovendien gaan dan ook een aantal andere zaken verloren.

Met betrekking tot zulke reacties van gebruikers verdwijnen inhoudelijke opmerkingen met een enigzins sturende toon. Hier is afhankelijk van de formulering niks mis mee. De vraag is dan alleen waar je de grens wil liggen.

Als een gebruiker aan de TS meldt dat de vraag van de TS hem niet helemaal duidelijk is en dat code tags in de post de leesbaarheid ten goede komen, op een vriendelijke manier, dan denk ik niet dat die gebruikers zich onheus bejegend of onvriendelijk behandeld zal voelen. Ook uitleggen dat dit met Google had gevonden kunnen worden, namenlijk met [deze] keywords, levert volgens mij alleen maar een bijdrage.

Opmerking in de trand van "Hoi, welkom op GoT. Het is hier de bedoeling dat je je inzet (...)" worden nu echter wel getolereerd, terwijl dit volgens mij amper een bijdrage levert, buiten het de moderator werk besparen. De moderator moet dezelfde opmerking tóch gaan maken als de gebruiker gelijk zou hebben.

Met betrekking tot zulke reacties van moderatoren verdwijnt de zichtbaarheid van de moderaties. Op GoT is de gedachte meestal dat het sturen en modereren zoveel mogelijk achter de schermen moet gebeuren.

Volgens mij is het echter zo dat als je alle sturende opmerking met betrekking tot het gebruik van code tags, inzet in een topicstart, etcetera achterwege laat er als eerste een gevoel ontstaat van non-moderatie. Als je bij andere mensen niet ziet dat er wordt ingegrepen, kan je zelf ook veel minder goed inschatten waar de grens ligt.

Ten tweede zal, zoals hierboven al opgemerkt, de eerdergenoemde irritatie alleen maar meer oplopen omdat een gevoel van rechtvaardigheid ontbreekt. Net zoals celstraffen niet alleen een functie hebben met betrekking tot de verdachte maar ook met betrekking tot de gehele bevolking. Natuurlijk is dit geen reden om álles voor de schermen te doen, dan verwordt het al snel tot een voor paal staan van gebruikers en het bederft de sfeer.

Ik denk dus niet dat je om "slechte" replies in "slechte" topics te weren je de sturende opmerkingen van moderatoren in die topics ook maar achterwege moet laten. Ook met het weglaten van de beperkte mogelijkheid van gebruikers om beperkt te "sturen" gaat denk ik teveel verloren.

Wel denk ik dat Policy mbt replies in 'slechte' topics eens onderhanden zou mogen worden genomen en worden aangescherpt. Zoals ik hierboven opmerkte is het volgens mij veel meer een kwestie van de grens verplaatsen dan het rigoreus uitbannen van alle opmerkingen. Het mag dan wel duidelijker zijn om het totaal te verbieden, maar volgens mij is het niet de oplossing.

Zoals ik helemaal hierboven al zei dat in mijn ogen een grote bijdrage aan het probleem is dat er in de verschillende fora een ander beleid is. Dit blijkt alleen al uit de opmerkingen van de moderatoren hierboven, maar ook in mijn ervaring wordt er in het ene subforum meer getolereerd dan in andere.

Daarom is het volgens mij des te meer zaak om het huidige beleid aan te scherpen, te verduidelijken en, intern en extern, opnieuw onder de aandacht te brengen.

Als laatste denk ik dat slechte topics vol met slechte replies die gesloten worden zonder dat daar verder wat aan te zien is ook geen bijdrage is. Vaak zie ik een baggertopicstart met daarop een stuk of 10 écht slechte replies, en dan een sluitmessage met een tekst in de trant van "Zoals je hierboven kunt lezen is dit niet de bedoeling. Een sluitmessage met de tekst "Dit soort topics zijn hier niet de bedoeling, (...) . De reakties die erop volgden van verschillende mensen zijn echter ook niet de bedoeling, (...) . En vervolgens eventueel wat PM's, notes, en wat er verder achter de schermen nog moet gebeuren. Maar iniedergeval is de eenzijdige boodschap dat alleen de topicstart niet in orde is niet het juiste signaal.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Vaak wordt er door nieuwe users geklaagd over de beginnersonvriendelijkheid van GoT. Uiteraard zijn het meestal de users van twijfelachtige kwaliteit die daar zowiezo over komen klagen, maar desalniettemin vind ik dat deze users een punt hebben. Als je een slechte topicstart maakt, staat er een legertje users klaar om je binnen een minuut van commentaar te voorzien, varierend van half grappig tot zo bot en lomp mogelijk.
Ik vind het topic wel erg goed en sowieso is het een goed idee om er kritisch over na te denken ...

Maar toch wil ik een eerste punt van kritiek, helemaal bij het beginidee neerleggen ...

Ik vind het zelf namelijk helemaal niet zo 'vanzelfsprekend' dat GoT 'onvriendelijk' zou zijn:
Natuurlijk, de 'naam' heeft GoT wel een beetje en op sommige punten doen zowel de gebruikers als oderatoren ook moeite om dat 'imago' van strengheid op te houden ...

Maar is dat nu werkelijk zo?
Zeker in vergelijking tot andere forums is GoT veel gereguleerder, kent het een strak en streng beleid .. maar dat is nog niet gelijk onvriendelijk; streng kun je namelijk ook op een vriendelijke manier zijn.

Verder, iedere forum is nu eenmaal een 'discussieplek', waar mensen met elkaar praten en in contact komen, en dat kun je niet 'doodreguleren' ...
soms kan het voorkomen dat er iets op een 'hardere toon' gezegd wordt ... soms kan zo'n stemverheffing zelfs zinvol zijn;
zulke kritische posts, die altijd iets aanvallends tegen de andere poster hebben, kun je niet wegmodereren, omdat er vaak wel degelijk wat uit te leren valt: "hee sloompie, kijk nog eens naar je code of netwerk-instellingen, bv in tabje X, en dan zie je iets wat je over het hoofd gezien hebt" kun je zien als een 'beledigende toon', maar kan iemand er ook op wijzen dat aan zijn probleem een 'eigen fout' ten grondslag ligt.

Ik ben het wel sterk met je eens dat het 'respect ten opzichte van elkaar' best extra gesteund mag worden ... bij gebruikers tegen moderatoren, moderatoren tegen gebruikers en gebruikers onder elkaar (en, natuurlijk ook voor crewleden onder elkaar ;)) ..
Maar dat kun je ook eigenlijk niet als verplichting mensen opleggen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

RM-rf schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 10:42:
[...] Maar dat kun je ook eigenlijk niet als verplichting mensen opleggen.
Waarom zou je respect voor elkaar niet kunnen verplichten :? Het lijkt me eigenlijk niet meer dan lógisch dat je respect voor elkaar moet opbrengen en dat je erop moet worden aangesproken als dat respect ontbreekt.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 11:27

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik ben het wel sterk met je eens dat het 'respect ten opzichte van elkaar' best extra gesteund mag worden ... bij gebruikers tegen moderatoren, moderatoren tegen gebruikers en gebruikers onder elkaar (en, natuurlijk ook voor crewleden onder elkaar ;)) ..
Interessante opmerking, maar hoe zie je dit exta "steun" voor je?

Het punt is ook een beetje denk ik dat de mensen die min of meer botte reacties geven op soms zeer slechte topicstart hier al een tijdje rondlopen, vergeten zijn hoe ze zelf vroeger posts openden, en zich irriteren aan het zoveelste nonsense topic of aan de zoveelste slechte topicstart. Een stuk tollerantie mist dan af en toe, dat is op GoT niet anders dan irl imho.

Ik vind wel dat we als GoT niet te veel een opvoedende rol moeten proberen te spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 16-12-2005 10:50 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

JHS schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 10:47:
[...]
Waarom zou je respect voor elkaar niet kunnen verplichten :? Het lijkt me eigenlijk niet meer dan lógisch dat je respect voor elkaar moet opbrengen en dat je erop moet worden aangesproken als dat respect ontbreekt.
als je dingen moet 'verplichten', is het natuurlijk juist niet meer 'logisch' :)

'logisch' betekent dat mensen het uit zichzelf moeten doen, 'verplichten' betekent dat mensen het gaan doen omdat het domweg voor hen bepaald is ...

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

RM-rf: Het is logisch voor míj, en ik denk voor de ruime meerderheid van de gebruikers. Voor het deel wat dat niet logisch vindt, moet het maar gebeuren vanuit een verplichting. Het mag dan misschien niet helemaal kunnen, respect opbrengen vanuit een verplichting, maar het is beter dan geen verplichting opbrengen lijkt me :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Respect is iets wat je niet kunt verplichten. Het is namelijk een gevoel, een idee. Je hebt respect voor iets of iemand of niet. Wat je wel kunt verplichten is een vriendelijke cq normale houding in posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Oke, vervang dan respect door een respectvolle houding... Ik kan niet aflezen of je me ook daadwerkelijk respecteerd, alleen of je post zo is opgesteld...

edit:
Na de post van Canaria: Mja, respect is niet af te dwingen, alleen een gebrek aan een respectvolle houding, ofwel botheid, moet natuurlijk aangepakt worden. We praatten een beetje langs elkaar heen volgens mij...

[ Voor 43% gewijzigd door JHS op 16-12-2005 12:25 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

RM-rf schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 10:42:
[...]
Maar dat kun je ook eigenlijk niet als verplichting mensen opleggen.
Inderdaad, respect kun je niet afdwingen.
Daarnaast, voor wie geldt dat respect? Voor de topicstarter die z'n vraag niet duidelijk stelt, of een vraag stelt waarop door middel van de search gemakkelijk het antwoord had kunnen worden gevonden?
Voor de user die zo'n vraag halverwege een groot topic stelt? Voor de users die op dergelijke zaken geïrriteerd of juist vriendelijk ingaan?

Ik zie de moderator taak niet als een opvoedkundige taak. Als er geen respect is, dan kun je daar als moderator vanalles aan proberen, maar daarmee creëer je nog steeds geen respect. Door telkens maar in te grijpen, zichtbaar of onzichtbaar leg je jezelf als moderator een dagtaak op, die slechts een optische vredigheid als effect heeft.
GoT is ook een discussieforum, en in elke discussie komen terechtwijzende opmerkingen voor als er onjuiste of overbodige opmerkingen worden geplaatst.
JHS schreef op donderdag 15 december 2005 @ 19:29:
Door gebruikers alleen nog maar inhoudelijk te laten reageren en in het geheel geen opmerkingen meer te laten maken richting de vermeende inzet van een TS en het niveau van een slecht topic zullen de slechte replies an sich verdwijnen. Het laat de irritatie echter niet verdwijnen, en bovendien gaan dan ook een aantal andere zaken verloren.

Met betrekking tot zulke reacties van gebruikers verdwijnen inhoudelijke opmerkingen met een enigzins sturende toon. Hier is afhankelijk van de formulering niks mis mee. De vraag is dan alleen waar je de grens wil liggen.
Ik vind ook dat er essentiële zaken uit topics verdwijnen als alles maar wordt weggemodereerd. Een essentieel onderdeel van een slechte post of een zoekvraag is namelijk dat er informatie mist of dat de post overbodig is. Users die hierop reageren gaan daarop terecht (imo) in. De enige manier om dat te voorkomen is de slechte posts en zoekvragen te vermijden. Ik denk dat dit een te rooskleurig streven is.

Op zich ben ik vrij tolerant tegenover 'slechte replies' met sturende opmerkingen en tegelijk tegenover overduidelijke nieuwkomers. Wat uiteraard niet wordt getolereerd is botheid in reacties. Los van de context.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Ik denk dat een stuk zelf reguliering van het forum wel goed is. Je moet niet alles willen regelen in regels, afspraken en voorwaarden. Ik ben van mening dat het ook goed is om een topicstarter op een slechte ts aan te spreken mits dit netjes en sturend gaat. Ik denk dat die aanpak juist helpt de kwaliteit van GoT hoog te houden en waar nodig te verbeteren. Natuurlijk zijn posts als "jouw topicstart slaat nergens op n00b" absoluut niet de bedoeling maar een reply waarin je duidelijk uitlegt waarom de topicstart niet goed is en welke info bv ontbreekt zal door geen enkele mod (uitzonderingen daargelaten is mijn ervaring) aangepakt worden.

[ Voor 43% gewijzigd door Bor op 16-12-2005 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Bor de Wollef schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:38:
Ik denk dat een stuk zelf reguliering van het forum wel goed is. Je moet niet alles willen regelen in regels, afspraken en voorwaarden. Ik ben van mening dat het ook goed is om een topicstarter op een slechte ts aan te spreken mits dit netjes en sturend gaat. Ik denk dat die aanpak juist helpt de kwaliteit van GoT hoog te houden en waar nodig te verbeteren. Natuurlijk zijn posts als "jouw topicstart slaat nergens op n00b" absoluut niet de bedoeling maar een reply waarin je duidelijk uitlegt waarom de topicstart niet goed is en welke info bv ontbreekt zal door geen enkele mod (uitzonderingen daargelaten is mijn ervaring) aangepakt worden.
Met het laatste gedeelte ben ik het vooral eens met je. Het lijktme meer dan redelijk dat users nieuwe users erop wijzen wat ze kunnen verbeteren aan hun ts. Ik ben wel van mening dat dit in enige mate moet gebeuren. Dus niet van dit is niet goed topic report!! Maar meer van: je zet te weinig info in je ts als je het hier na leest weetje wat er nog mist in je ts.

Alleen het vervelende is, is dat als je dit 10.000 keer moet doen zoals bijvoorbeeld in het forum van nieuwe computer je zovaak de zelfde middelmatige ts krijgt dat je 2 ding doet. Het hele topic negeren en proberen er over heen te kijken, of je zit er een link in naar de policy maar zoals de ts dat zegt, komt dat een btje cru over. Dus daar mee ben ik het wel met de ts eens dat je met zulke topics alleen een report doet, en mocht iemand er toch onzin in posten je dat weg haalt als mod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Volgens mij dwalen we af van de kern van het verhaal.

Samengevat zijn de suggesties volgens mij:
-Laat sturing over aan degenen die er verantwoordelijk voor zijn
-Verschuif deze sturing zoveel mogelijk naar de achtergrond

Dit vermindert veel van de ergenissen tussen gebruikers omtrent het elkaar corrigeren en zet de goede toon voor nieuwe gebruikers.
De focus ligt immers dan alleen nog op de inhoud en dat is wat we willen!

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Even he: Er lopen nu 3 topic waarvan ze gesloten mogen worden. Ik doe een topic report en post er niet in. Niks gebeurt er dan. Ik doe schop een modje en weer niks. T schijnt gewoon niet te helpen dus dan heb ik zo iets dan zeg ik t wel tegen die kerel in het topic zelf toch? :(

Waarom!

[rml]DaannO in "[ WINXP] MacOsX Look"[/rml]

vergelijking

Topic dat wel dicht mag.

duss :Z

[ Voor 33% gewijzigd door DaannO op 20-12-2005 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

DaannO schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:36:
Even he: Er lopen nu 3 topic waarvan ze gesloten mogen worden. Ik doe een topic report en post er niet in. Niks gebeurt er dan. Ik doe schop een modje en weer niks. T schijnt gewoon niet te helpen dus dan heb ik zo iets dan zeg ik t wel tegen die kerel in het topic zelf toch? :(
Gewoon wat geduld hebben, er is niet iedere seconde een mod aanwezig die overal kan modden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Erkens schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:37:
[...]

Gewoon wat geduld hebben, er is niet iedere seconde een mod aanwezig die overal kan modden ;)
Dat verwacht ik ook niet, maar wel dat als je in sm een topic ervoor opend dat iemand wakker word toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

DaannO schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:39:
[...]

Dat verwacht ik ook niet, maar wel dat als je in sm een topic ervoor opend dat iemand wakker word toch?
wat bedoel je dan?
blijkbaar is er niemand aanwezig die dat topic op dit moment op slot kan doen, maar ze zullen hem echt wel zien hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Het is een door de weekse dag en het is na 23:00 uur :?

Sommige mensen, dus ook modjes, moeten morgen weer vroeg en kiezen er voor om op tijd naar bed te kijken. De andere helft heeft of geen modrechten in die fora of is even wat anders aan het doen. Het is toch geen ramp dat een topic een paar uur open blijft? Of vergaat GoT dan soms? Kom op, even relativeren en tot tien tellen ;)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Erkens schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:40:
[...]

wat bedoel je dan?
blijkbaar is er niemand aanwezig die dat topic op dit moment op slot kan doen, maar ze zullen hem echt wel zien hoor ;)
Na kijk ze zijn nu ook dicht en hulde aan de mod, maar als ik topic report doe en er niet in post zoals ik bij die 2 probeer te doen omdat ik me dan toch inhoud. En er gebeurt dagen lang niks en mensen gaan onzin in dat topic posten dan heb ik zo iets van ik zeg er ook wat van. Maar denk dat ik dan op mn flikker krijg snappie. Het is allemaal dubbel op.
Han schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:42:
[...]

Het is een door de weekse dag en het is na 23:00 uur :?

Sommige mensen, dus ook modjes, moeten morgen weer vroeg en kiezen er voor om op tijd naar bed te kijken. De andere helft heeft of geen modrechten in die fora of is even wat anders aan het doen. Het is toch geen ramp dat een topic een paar uur open blijft? Of vergaat GoT dan soms? Kom op, even relativeren en tot tien tellen ;)
Haha het gaat me er niet om dat die topics open blijven, maar in dit topic worden een aantal ideen voorgesteld. Ik probeer te beargumenteren dat ze niet gaan werken zegmaar :)

[ Voor 37% gewijzigd door DaannO op 20-12-2005 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
DaannO schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:36:

Waarom!

[rml]DaannO in "[ WINXP] MacOsX Look"[/rml]

vergelijking

Topic dat wel dicht mag.

Ook moderators zijn mensen die af en toe slaap nodig hebben?
Als je een TR gedaan heb komt er vanzelf wel een keer een mod langs die dat ziet, jij moe gewoon iets meer geduld hebben.

TR is juist bedacht zodat mensen niet om elk topic een nieuwe gaan aanmaken in S&M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Haha jongens kom op 3 mensen is wel genoeg om het zelfde te vertellen, want de afgelopen 3 posts gaan daar over. Vertel is ff wat inhoudelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

DaannO schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:43:
Na kijk ze zijn nu ook dicht en hulde aan de mod, maar als ik topic report doe en er niet in post zoals ik bij die 2 probeer te doen omdat ik me dan toch inhoud. En er gebeurt dagen lang niks en mensen gaan onzin in dat topic posten dan heb ik zo iets van ik zeg er ook wat van. Maar denk dat ik dan op mn flikker krijg snappie. Het is allemaal dubbel op.
zie daar een nadeel van topic reports, maar daar mag ik mijn mening hier niet meer over geven want dan worden ze weer boos :+
DaannO schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:45:
Haha jongens kom op 3 mensen is wel genoeg om het zelfde te vertellen, want de afgelopen 3 posts gaan daar over. Vertel is ff wat inhoudelijks.
:? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Erkens schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:49:
[...]

zie daar een nadeel van topic reports, maar daar mag ik mijn mening hier niet meer over geven want dan worden ze weer boos :+

[...]

:? :/
Kijk en waarom zouden ze boos worden?! Je doet t dan toch goed?

Ow en dat laatste was om meer posts te voorkomen van wat jullie 3 net zeiden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Tsja hallo, wat gaan we nou krijgen... :/
Dat forum wordt door twee mensen gemod. Jij post op 23:32 in Schop een Modje een melding. Zo'n forummod zit niet constant op SM te F5'en, die doet ook andere dingen, zeker op dit tijdstip. Dus dan verloopt 't zo:
[20-12-2005 23:34] Superdeboer:
euj!
[20-12-2005 23:34] Superdeboer:
Waarom!
[20-12-2005 23:35] dion_b:
Ugh... tnx voor de tip :)
En drie minuten later was dat topic dicht met sluitmessage en al. We zijn geen machines hè... ;)
Ik snap de relevantie met dit topic trouwens niet echt goed, maar ik neem aan dat je bedoelt dat het logisch is dat gebruikers zelf elkaar in een topic aan gaan pakken, op het moment dat dat niet actief genoeg door moderators gebeurt? Nou wat dat betreft is het vrij simpel: iedere gebruiker heeft zich te houden aan de forum policy. Dat betekent: niet flamen, geen offtopic replies doen, alleen reageren als je iets nuttigs bij te dragen hebt en ook dat je niet op de stoel van de moderator moet gaan zitten, want: klachten doe je bij voorkeur via TopicReport en bij grote haast via Schop een Modje. Daarmee is 95 procent van alle mogelijke reacties over de kwaliteit van het topic al afgevangen. Mensen die dan toch menen hun onvrede over een rottopic te moeten laten merken in het topic zelf, zitten gewoon fout. Ook daarbij moet overigens onderscheid gemaakt worden, dat iemand die net op het forum komt iets soepeler behandeld kan worden dan iemand die al zo lang hier rondloopt dat-ie dat allang had kunnen weten. :)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Mee eenschh :P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

TR is van 23:19, topic ging dicht om 23:38, 19 minuten opengestaan dus.
Geen TR? topic geopend om 23:33m gesloten om 1:01, 28 minuten opengestaan..
23:25 -> 23:40 -> 15 minuten opengestaan.
Dus :?
Ik vind het vrij nette scores, zeker als je naar de tijd kijkt :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

moto-moi schreef op woensdag 21 december 2005 @ 01:35:
Geen TR? topic geopend om 23:33m gesloten om 1:01, 28 minuten opengestaan..
Gekke Hielke :P

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Dat zijn nog is cijfers :P Nee ik vind dat jullie gelijk hebben! I rest my case..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

DaannO schreef op woensdag 21 december 2005 @ 09:28:
Dat zijn nog is cijfers :P Nee ik vind dat jullie gelijk hebben! I rest my case..
Wat was dan uberhaupt je punt :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
BtM909 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 11:05:
[...]

Wat was dan uberhaupt je punt :?
Mijn punt was, het geen dat de ts voorstelde, dus alleen topic report enz en niet in het topic reageren niet echt werkt. Dat probeerde ik een btje te bewijzen zegmaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Mja, zeker op zo'n tijdstip is het niet gek dat sommige mods niet meer continue als een gek zitten te F5'en op hun eigen forum, of Schop een Modje.

* pasta kwam toen net terug van z'n werk en maakt altijd eerst even een rondje SA/BV/SM, vandaar dat ik em sluitte :)

Om eerlijk te zijn, alle topics die je noemt hadden TR's, behalve [rml]DaannO in "[ WINXP] MacOsX Look"[/rml] welke dan ook het langste heeft opengestaan. Het werkt dus wel. ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
pasta schreef op woensdag 21 december 2005 @ 13:55:
Mja, zeker op zo'n tijdstip is het niet gek dat sommige mods niet meer continue als een gek zitten te F5'en op hun eigen forum, of Schop een Modje.

* pasta kwam toen net terug van z'n werk en maakt altijd eerst even een rondje SA/BV/SM, vandaar dat ik em sluitte :)

Om eerlijk te zijn, alle topics die je noemt hadden TR's, behalve [rml]DaannO in "[ WINXP] MacOsX Look"[/rml] welke dan ook het langste heeft opengestaan. Het werkt dus wel. ;)
Klopt over die laatste zat ik te twijfelen. Hij zocht zelf wel bar weinig uit, maar ik wou ook niet het mod wannebe uit hangen ofz.. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

DaannO schreef op woensdag 21 december 2005 @ 14:31:
....maar ik wou ook niet het mod wannebe uit hangen ofz.. :p
Strakke reactie van jouw kant. Het vraagt om een inkopper maar ik zal het laten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Han schreef op woensdag 21 december 2005 @ 17:16:
[...]

Strakke reactie van jouw kant. Het vraagt om een inkopper maar ik zal het laten O-)
offtopic:
vertel vertel...
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Oneens. Wel eventueel de niet-nette. Als een user heel netjes en naast een ontopic reactie even aangeeft dat iets beter kan (en het niet de zoveelste is die dat roept), zie ik niet wat er mis aan is.
Sterker nog, als het netjes gebeurt door "een gewoon iemand" en niet "weer zo'n rooie" komt dat misschien wel beter over. Als het dus een nette opmerking is zonder schreeuwen, denigreren, dreigen, etc etc. en alleen even het wat en waarom noemen naast een inhoudelijke reactie. Zoals al vaker gezegd: zeg het vriendelijk (en effectief en een beetje subtiel), of zeg het niet.

En als na posten blijkt dat je de derde bent die hetzelfde zegt, edit de eigen reply nav. de eerdere reacties. Aangezien je ook ontopic reageert kan dat zonder dat het een lege reply wordt. Of misschien is het nog steeds een goede aanvulling, maar zorg dan even dat degene waar je het tegen wilt zeggen ook de juiste boodschap meekrijgt: doe het even beter en je kunt op een of andere manier krijgen wat je zoekt. Maar ook dit topic laat zien dat 3 reacties met dezelfde boodschap zo zijn gezet met die asynchrone medium :+

Zoals je zelf later ook zegt: onderdeel van de vraag kan juist het vormen van de juiste vraag zijn. Als mensen dan niet meedenken door enige vormen van terechtwijzing ("wat bedoel je nu echt?") komt er geen antwoord. Het is niet de taak van de moderator om die inhoudelijke slag te maken.

Punt twee is dus of dit altijd netjes is: bij niet-nette replies is wegedditen prima. Maar er zijn ook heel wat niet-nette gewone replies en topicstarts en die verbieden we ook niet. Vraag is dan dus of er (vaak via PM's, want heeft niets te maken met de topicstarter) vaker een reactie van mod naar user-met-slechte-terechtstelling moet gaat.

Daarnaast: is het vragen om verduidelijking of meer informatie nu dus inhoud of vorm?
Oneens. Dit komt voor veel zaken onvriendelijker over op nieuwe users en dit zorgt ervoor dat je het voor iedere user mag gaan doen omdat nieuwe users helemaal nergens in de gewone topics uitleg zien over wat er nu niet de bedoeling is. (Gewone topics, want FAQ's lezen ze niet). Dan krijgen de mods een muisarm van de PM's en worden er na een week of twee geen persoonlijke PM's maar templates gebruikt. Erg onvriendelijk.
Deels eens. Modbreaks zijn imho voor veel zaken erg schreeuwerig. Maar inderdaad, iets dat voor een hele groep is bedoeld komt dan beter over. Al kan je dan ook opteren voor het simpelweg wegknikkeren of verplaatsen naar een nieuw, gesloten topic van de onzinreplies.
Eens (of een ekele keer SeM / irc / icq). Maar met de kanttekening dat een hele nette reply imho prima kan en helemaal niet onvriendelijk over komt. Maar TR's zijn er nooit te veel. (Disclaimer: misschien krijg ik nu een blik devvers over me heen die al buffer overflows zien aankomen :+ )

offtopic:
Misschien ben ik bevooroordeeld, ik gaf als user ook regelmatig nette tips over vorm en inhoud van vragen en ik heb het daarna tot 'regular' en daarna mod geschopt :+

Over UTFS roepen zonder links of termen: hoewel we als mods een geheugen hebben en wel heel zeker weten dat bepaalde onderwerpen al vaak zijn behandeld, is het noemen van zoektermen of links ook dan imho toch zeker handig of nodig. Ten eerste om de user te leren wat nu handige zoektermen zijn, ten tweede omdat het mij wel eens is overkomen dat ik 100% zeker weet dat een bepaalde vraag vaak langs kwam maar ik op de eerste blz van de eerste paar zoektermen die ik met mijn voorkennis had, amper relevante zaken vond.
DaannO schreef op woensdag 21 december 2005 @ 11:58:
Mijn punt was, het geen dat de ts voorstelde, dus alleen topic report enz en niet in het topic reageren niet echt werkt. Dat probeerde ik een btje te bewijzen zegmaar :X
Als er letterlijk niemand reageert en iedereen behalve de mod het negeert (die een sluitbericht plaatst met een boodschap van wat er beter kan), is het voor een user heel erg duidelijk wat er aan de hand is. Als een hoop mensen reageren zonder info, is dat het niet.

offtopic:
In het "Windowsblinds" voorbeeld had de topicstarter gezien de reactie dus Windowsblinds al geprobeerd maar had dit totaal niet duidelijk gemaakt. Maar goed, zie verder pasta :+

edit een dag later: hmmm. Dit was trouwens bepaald niet bedoeld als een soort afsluitende Ik-Heb-Gesproken reactie :+

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 22-12-2005 15:54 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:11

aex351

I am the one

Over het algemeen kan je nooit relaxt antwoorden op dit forum of vragen stellen. Moet altijd serieus wezen is mijn ervaring. En heb je een keer iets niet volgens de policy gedaan dan kan je er maanden later alsnog op afgestraft worden, terwijl het infeite niets voorstelde.

Ik post bijvoorbeeld nooit een thread, ben vaak gewoon een lezer/antwoorder, maar ben toch afgestraft voor huiskamer toegang ( 2 v/d 30 threads ) versus 450 replys/antwoorden. Huiskamer toegang alleen aangevraagd omdat iemand mij vertelde dat ik er info kon vinden over studies etc.

En dan is het gekke dat de mods die vaak zulke "foute" threads sluiten geen antwoord kunnen geven op de vraag maar je door verwijzen naar google. 8)7 . En dan heb je mods als Nme die er toch nog even erachter aan je op weg helpen. Erg irritant. Bij mij nog niet zo vaak voorgekomen maar dit is toch wel de ergenis dat veel gebruikers hebben.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan is het gekke dat de mods die vaak zulke "foute" threads sluiten geen antwoord kunnen geven op de vraag maar je door verwijzen naar google.
"1 gek kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen antwoorden".
Dus als er geen inzet uit je topicstart blijkt dan kan ik mij voorstellen dat een topic dan gesloten wordt (ook al weet niemand op deze planeet het antwoord op je vraag). :)
En dan heb je mods als Nme die er toch nog even erachter aan je op weg helpen. Erg irritant.
Irritant als je op weg wordt geholpen? Die begrijp ik niet. :?
Over het algemeen kan je nooit relaxt antwoorden op dit forum of vragen stellen. Moet altijd serieus wezen is mijn ervaring. En heb je een keer iets niet volgens de policy gedaan dan kan je er maanden later alsnog op afgestraft worden, terwijl het infeite niets voorstelde.
Het zijn maar nulletjes en eentjes :P
Uit jouw 901 bytes reply maak ik op dat je goed nadenkt over dingen, de moeite neemt om je gedachten te verwoorden en het voor anderen makkelijker te maken om daarop in te gaan. Als de helft van de gesloten topics op die manier zouden beginnen zouden ze wellicht niet eens gesloten worden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 06:38:
[...]
"1 gek kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen antwoorden".
Dus als er geen inzet uit je topicstart blijkt dan kan ik mij voorstellen dat een topic dan gesloten wordt (ook al weet niemand op deze planeet het antwoord op je vraag). :)
Hij heeft het over de hk ook. Ik heb wel is mensen een topic zien openen met dusssss.... En dat die 10 paginas door blijft gaan in die thread en dan pas gesloten word zegmaar. Dus wat jij zegt gaat niet altijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

aex351 schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 05:05:
Een grapje tussendoor kan geen kwaad, mits je ofwel al eerder hebt gepost in het topic, en na de oplossing nog even een leuke opmerking wil maken, ofwel als je in dezelfde post ook nog iets ontopic toe te voegen hebt. Wat we dan weer niet graag zien is een grappige opmerking als eerste reactie in een vraag-topic. :)
Ik post bijvoorbeeld nooit een thread, ben vaak gewoon een lezer/antwoorder, maar ben toch afgestraft voor huiskamer toegang ( 2 v/d 30 threads ) versus 450 replys/antwoorden. Huiskamer toegang alleen aangevraagd omdat iemand mij vertelde dat ik er info kon vinden over studies etc.
Lullen over studies in de HK? Dat heb ik dan zeker gemist. :+

Op je specifieke geval zal ik niet ingaan, maar de reden dat je geen HK-XS hebt gekregen bij je vorige aanvraag heeft niets te maken met een paar van je posts. HK-XS wordt gegeven of geweigerd op basis van een algemene indruk die een aantal crewleden van je hebben, onder andere op basis van je notes, maar ook op basis van je manier van posten.
En dan is het gekke dat de mods die vaak zulke "foute" threads sluiten geen antwoord kunnen geven op de vraag maar je door verwijzen naar google. 8)7
Een moderator kan natuurlijk ook niet alles weten, maar dat wil niet zeggen dat diezelfde moderator niet kan zien of het topic slecht is. Uitgebreide topics zal ik niet zo snel sluiten als ik zelf het antwoord niet weet, maar als de topicstart gewoon luiheid uitstraalt, dan is de keuze makkelijk gemaakt. :)
En dan heb je mods als Nme die er toch nog even erachter aan je op weg helpen. Erg irritant.
Oeh, het gaat over mij, koel. 8) :+

Bedoel je met "erg irritant" dat het vervelend is dat ik mensen erachteraan nog geven help, maar toch het topic dicht doe? Of verwijs je terug naar de zin daarvoor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:11

aex351

I am the one

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 06:38:
[...]
Irritant als je op weg wordt geholpen? Die begrijp ik niet. :?
Nee dat bedoelde ik niet. Vond het juist goed dat sommige mods je alsnog op weg helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door aex351 op 24-12-2005 15:22 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Pagina: 1