Gezien de uitgebreide reacties vis ik er hier en daar wat uit, en staan de quotes van verschillende users door elkaar. Gelieve niet beledigd te zijn en uw quote eruit te zoeken

In zekere mate ben ik het daarmee wel eens, maar op die manier loop je als moderator continu posts te verwijderen en editen. Lijkt me redelijk ongewenst, en sowieso hoor ik de hardste schreeuwers nu al: "CENSUUR!!1"
Doen ze dat niet nu al net zo hard? Zolang je als mod niet een complete post weggooit omdat er ergens een foute opmerking in staat, maar gewoon de foute opmerking eruit edit ben je een heel eind. In de "reden voor edit" balk kan je dan de reden nog toevoegen.
Moment hoor. Even een voorbeeld-PM:
Hoi [naam],
In [topiclink] postte je code zonder [code]-tags. Zou je dat even willen editen?
Groeten,
-NMe- / Jeroen
Weinig zinvol, niet?

Vind je? Er zijn wat mij betreft 2 mogelijkheden: Of (deze heeft mijn voorkeur) je gooit de [code] tag er gewoon zelf in als mod en meldt dat in de "reden voor edit" balk, of je stuurt idd een pushmessage met het vriendelijke verzoek dat te doen. Desnoods een pushmessage met korte expiry-date om de history er niet mee te vervuilen. Maar ik vind beide oplossingen beter dan een post in het topic waarin je de vraagt dit te doen.
Dat gebeurt toch ook? In elk geval 9 van de 10 keer.

Het gebruik van de modbreak template verschilt een beetje van mod tot mod denk ik, en dat zou idd 10 van de 10 keer moeten

Maar de nadruk in mijn opmerking lag meer op het niet posten in een thread om een boodschap aan individuele gebruikers over te brengen.
Eens, zonder meer. Als het echt erg wordt, dan zal ik persoonlijk ook altijd er wat van zeggen. Maar aan de andere kant: als het op een prettige manier gedaan wordt, dan wil ik het nog wel eens tollereren.
Voor zover ik weet en zie is het beleid om dat te tolereren als het niet al te grof gebeurt, en ik stel voor daar verandering in te brengen omdat zelfs meerdere keren door verschillende posters netjes terechtgewezen worden, elitair/intimiderend/ontmoedigend overkomt. Daar komt bij dat sommige mensen in de crew zaken tolereren die ik als bot en beledigend zou beschouwen.
Ik vind dat er 2 kanten aan het verhaal zijn. Vanmorgen een post in SA met de volgende heldere tekst:
De titel zegt het al. Kan ik een koppeling maken van een active directory tussen sbs 2003 server en samba? Zo ja, heeft iemand tips of eventueel een handleiding.
Sorry hier kan ik echt geen chocola van bakken. De beste persoon wil blijbaar iets... maar zonder omschrijving wat hij wil.
Een dik half uur later de volgende post met niet veel meer info. Deze vind ik terecht gesloten. Zie ook dat het niet eens de eerste post van persoon is...
Verder vind ik dat sommige topics een beetje "vreemd" geformuleerd zijn. In NT was er een topic over hoe 3 servers in te richten. De vraagstelling was beetje mager en weinig initatief, maar goed ik denk dat de discussie voor mij wel doro had mogen gaan. Naar mijn mening zijn enkele dingen wel zinnig om door te spreken.
Maar goed. de mods zijn er om dit forum beetje leefbaar te houden en niet iedereen is het eens met de beslissingen. Heb jij specifieke gevallen waarvan je vind dat ze onterecht gesloten zijn?
En het eeuwige gezeik ben ik het ook wel eens zat van mensen die google-linkjes sturen. Maar volgens mij is dat ook frustratie als dezelfde vraag weer voor de n-de voorbij komt die beantwoord wordt in b.v. een faq
Wat betreft onterecht sluiten, dat is niet waar ik het over wil hebben hier. Laten we dat reserveren voor de vele discussies die daarover gehouden worden, en dit topic uitsluitend wijden aan gebruikers die andere gebruikers terechtwijzen.
wat wel een belangrijke opmerking is, ik ben er
niet op tegen dat mensen om verduidelijking vragen. Als iemand niet voldoende informatie geeft mag je als user uiteraard vragen om meer informatie omdat je hem zo niet kan helpen. Dat is gewoon een onderdeel van conversatie/discussie.
Wat ik niet vind kunnen is dat je dan
als user post dat de user eerst zelf wel eens wat onderzoek mag doen om zijn vraagstelling duidelijk te krijgen voor hij een topic opent. Of dat zijn vraag al duizend keer is langsgekomen en hij dus duidelijk de search niet heeft gebruikt en dat dat fout is. Dat soort opmerkingen moeten naar mijn mening het terrein zijn van de mods alleen, en als user moet je inhoudelijk reageren, of niet als dat niet kan, of een topicreport aanmaken.
Ik denk dat hij wel een punt heeft. Je moet wel terughoudend zijn, en zeggen dat je posts hebt verwijderd ivm geen inhoudelijke toevoeging.
idd. Die opmerking moet dan uiteraard of in algemene vorm in een modbreak geplaatst worden indien anders mensen de draad niet meer goed kunnen volgen, of per pushmessage aan de user waarvan je posts verwijderd hebt, gemeld worden.
Wat ook niet helpt voor beginners: er wordt nogal eens (ook door modjes) UTFS geroepen. Die FS vind vervolgens 100 topics waarin UTFS wordt geroepen met een slotje eronder. Misschien een linkje geven naar het topic dat het modje kennelijk al gevonden heeft?

Volledig eens

Modje weet uiteraard ook zelf niet wát nou exact het goeie topic is en gaat die écht niet voor je opzoeken, maar weet uit ervaring gewoon dát ie er ergens is.. Gewoon wat meer moeite (willen) doen is het devies

Alles wat zo vaak langsgekomen is dat er standaard een slotje op gaat, hoort naar mijn mening in de FAQ van het desbetreffende subforum te staan... maar goed, dit is offtopic.
Ik zie zat modjes die soms een topic sluiten met zo`n antwoord. Dat komt over het algemeen voor bij compleet en onnozele helpdesk vragen waar de ts absoluut niets heeft gedaan en een vraag van één regel neer plempen en dan bedenken dat we ze maar gaan helpen.
Bij elke ts die enigsinds een vraag stellen en laten merken dat ze ergens naar op zoek zijn geweest en niets kunnen vinden maar wel een simpele vragen topic is word de persoon 99% van de keren perfect op weg geholpen.
Verder zit ik me wel af te vragen. We zijn toch helemaal geen forum voor beginners

Dat er soms topics door gemaakt worden dat kan natuurlijk maar hier zit over het algemeen net iets meer kennis in mensen dan beginners. Niet dat ze compleet afgeschoven worden maar daar komen mijn bovenstaande argumenten weer bij.
Ik ben het volledig met je eens dat sommige topics hopeloos zijn en dat modjes niet perse searchlinkjes enzo hoeven te bieden. Mijn punt is dat dat de boodschap van mods moet zijn, dat die boodschap per PM verstuurd moet worden, en dat users of inhoudelijk, of niet moeten reageren. En dat er consequent gemod moet worden als users toch dit soort opmerkingen maken
Ik snap zelf wel, dat de vraag van de user vrij zinloos was, maar een dergelijke reply is imo nog veel zinlozer. Geef dan op z'n minst antwoord, of verwijs eventjes ergens naar, hoe irritant je het ook vind. Nu lijkt het meer op goedkoop postings scoren ofzo.
En dit is een voorbeeldje, maar het is wel tekenend voor de tendens die de TS ook aanhaalt. Het opbouwend reageren is iets wat een aantal tweakers niet onder de knie heeft. Het gekke is, het staat wel in de FAQ, dat het niet gewenst is om dergelijke replies te posten. Maar hoe goed deze tweakers ook denken dat ze het weten, dat hebben ze schijnbaar niet door.
Volledig mee eens

Ik stel dus voor dat er hier strikter op gemod wordt, ook bij relatief onschuldige voorbeelden. Uiteraard hoeven er niet direct OWs en bans voor te vallen, maar het lijkt me goed als dit soort uitingen consequent weggemod worden en de mods zelf ook oppassen met het vervuilen van threads met opmerkingen richting specifieke individuen, en ze dus uitsluitend in een PM zetten.
Dit vind ik ook niet netjes en van mij mogen de mods daar ook wel iets over zeggen als dat te vaak gebeurd. Ik weet niet of en hoe dat nu gebeurd, maar wanneer iemand dit soort reacties herhaldelijk doet, mag daar van mij wel iets aangedaan worden.
Ik kan alleen vanuit mezelf spreken, maar de meeste users die dit soort reacties posten kregen binnen 3 a 4 van dat soort reacties een PM/mail van me.....
Het punt is dat bij mijn weten alleen de mensen die echt bot en lomp reageren, aangesproken worden, en zelfs dan niet door elke mod. Mij gaat het erom dat de hele cultuur van vingertje wijzen van user naar user, de deur uit moet.
Verder zie ik het probleem niet zo, als een goede duidelijk (newbie) topicstart wordt gemaakt wordt daar in het algemeen toch goed op gereageerd? Zo niet dan zal een mod de reagerende user(s) daar wel op aanspreken?
Slechte topicstarts (of vragende posts) is meer een belediging naar ons toe imho, stickies/startposts en alle andere getikte data zijn niet gemaakt om alleen maar de database te vullen, ze bevatten weldegelijke nuttige informatie (en kunnen je zelfs een boel tijd schelen ipv direct een topic te openen/vraag neer te kwakken en te wachten op een antwoord), mensen die niet willen uitvinden hoe het e.e.a. werkt moeten maar iets anders gaan zoeken.
Soms kan een google antwoord gewoon nuttig zijn, ik post ze geloof ik ook wel eens maar probeer het wel met de gedachte te doen dat een user daar meteen iets aan heeft of met het idee dat ie toch nog een beetje zelf mag gaan uitzoeken. Is imho ook de beste leermanier, trial & error, althans werkt voor mij het beste, onthoudt/leer je het veel beter (soms met schade en schande

) dan wanneer je alles aangereikt krijgt

Een belediging vind ik wat overdreven. Op veel fora heerst er een andere mentaliteit, de user heeft zelf vaak nog niet door wat zijn probleem precies is, en ook tijdens het formuleren van een probleem kan feedback nuttig zijn. Maar die komt er niet meer als 10 users al qua boodschap "UTFS" geroepen hebben

Het beste zal misschien zijn dat er in het algemeen de mentaliteit veranderd, dat men gewoon niet reageert op zogenaamd slechte topics, zakt het vanzelf weg en de topicstarter/replier gaat ff twee keer nadenken of ie niet 'fout' is bezig geweest, maar aan de andere kant kan het ook nuttig zijn voor de topicstarter om hem/haar te wijzen om wat eventueel beter kan. Mja moeilijk moeilijk

misschien is het maar het beste eens in de zoveel maanden een topic als deze in LA, iedereen weer even zijn zegje gedaan kunnen we weer wachten tot het volgende LA topic

Een mod kan dat toch gewoon aangeven? Mods worden er zoals ik al eerder zei op geselecteerd dit soort dingen tactvol te kunnen brengen. Het gaat erom dat er niet eerst 10 users bot gaan lopen doen.
Bij deze zinnen komt direct één vraag bij mij op: in welke mate had je dit willen zien dan? Ik ken redelijk wat topics waarvan de TS bijzonder onduidelijk is en het dus lastig te beoordelen is wat het probleem in kwestie is. Als ik jouw zinnen strikt aanhoud, zou dit betekenen dat er voor deze topics een TRs aangemaakt moeten worden, waarna een mod de topic starter via PM de user aanspoort om extra uitleg te geven. Ik denk dat er dan extra mods moeten komen, aangezien het anders een dagtaak zal worden in sommige subfora.
Vragen om informatie zie ik als inhoudelijk posten. Als ik bijvoorbeeld iemand wiens computer niet opstart vraag wat zijn systeemspecs zijn, wijs ik diegene niet terecht qua regels enzo: Ik vraag gewoon om informatie die ik nodig heb om hem te helpen. Niets mis mee. Als iemand daarentegen een preek geef dat in de FAQ staat dat hij altijd zijn systeemspecs moet posten bij dit soort problemen en hij dat niet gedaan heeft, vind ik dat onwenselijk en vind ik dat daarop gemod moet worden. Die user had gewoon een TR moeten aanmaken en in het topic om informatie moeten vragen, waarna de mod beslist of het topic echt zo slecht is dat het dicht gaat.
In mijn ogen moet commentaar hebben op postgedrag kunnen, mits juist geformuleerd met critiek en/of vragen waarmee de topic starter zichzelf duidelijker kan maken. Users niet toe staan om te zeggen "Je post is niet duidelijk, wat bedoel je met [...]" zou in mijn ogen een niet werkbare omgeving scheppen. Dingen als "Dat is al zoooooooo vaak langs gekomen" zijn niet structurerend en horen inderdaad hier niet thuis, maar "Waar je het over hebt is al een paar keer langs gekomen [links naar topics]. Je zou ook kunnen zoeken op Google met bijvoorbeeld [zoektermen]" weer wel. Bijsturing kan dus in mijn ogen ook goed door users gebeuren, of deze authoriteit hebben of niet. De verwoording van de bijsturing zal natuurlijk wel opbouwender zijn dan "Gebruik de search".
Ik ben het met je eens, je voorbeelden vallen wat mij betreft onder correct gedrag (hoewel "je post is niet duidelijk" beter vervangen kan worden door "ik kan uit je post niet opmaken wat je bedoelt", maar dat soort communicatietechnische zaken verwacht ik niet van tweakers

). Waar ik me tegen richt is elk gedrag in de richting van "het is tegen de regels dat..." etc.
Even wat betreft TR's, ik weet dat dit eigenlijk hier niet hoort, maar het is wel iets wat bij deze discussie past. Ik zelf zou het fijn vinden als er een mogelijkheid zou zijn om nog eens terug te kijken of ik bij een bepaald topic al een TR heb geplaatst. Op sommige dagen heb ik weinig te doen en zit ik veel in een paar sub-fora te F5-en totdat er iets nieuws voorbij komt. Dan kan het voorkomen dat ik een topic 2 keer lees en dan een tweede keer een TR plaats die ik al eerder heb geplaatst.
Mee eens, hoewel ik zou zeggen: bij twijfel, laat maar zitten. Er zijn genoeg users...
Tevens zou ik een dergelijke functie graag zien, om zo te kijken of er iets met de betreffende TR gedaan wordt. Niet om de mods op hun nek te zitten met een "ik meld het wel, maar jullie doen er niets aan", maar meer voor mezelf of dergelijke TR's gewaardeerd worden en/of nuttig zijn.
Een TR-indicator, zoals deze voor de mods ook aanwezig is, maar dan voor de user (zodat de user kan zien waar hijl/zij TRs heeft geplaatst) zou mij bijzonder handig lijken

Als ex-mod kan ik je zeggen dat TRs altijd gewaardeerd worden

Is een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is de users die dit gedrag tentoonspreiden publiekelijk erop te wijzen dat dit niet gewenst is, zodat de beginner door heeft dat dit gedrag niet gewenst is en er door de crew actief op gelet wordt.
Dit zou kunnen werken, maar het is een beetje tegenstrijdig om als je van dit soort inhoudelijk niets bijdragende posts gaat maken om users die dat doen, terecht te wijzen. Dan prefereer ik toch de PM methode

Anderzijds gebeurt dit momenteel en zodoende zou ik je willen vragen waarom de huidige methodiek in jouw ogen te kort schiet.
Ik vind dat nu uitsluitend de excessen aangepakt worden, terwijl het onderliggende probleem, namelijk dat het min of meer geaccepteerd wordt dat men offtopic post in een thread richting andere users, genegeerd wordt. Terwijl ook de minder excessieve vormen intimiderend werken wanneer teveel users ze posten.
Ben ik voor. Al mag de post van de desbetreffende individuele user geedit worden door leden van de crew wanneer deze ongewenste delen bevat.
Uiteraard.
Reken maar van yes! Anderzijds moet dit allang het geval zijn.
Overigens worden naar mijn idee beginners ook gewezen op de manier hoe ze hun gedrag kunnen verbeteren; door te wijzen op methoden die ze kunnen toepassen, FAQs die ze kunnen lezen en op de policies van de betreffende fora. Na een X-aantal posts vind ik dat een user dit niveau bereikt moet hebben, ook als het om andere subfora gaat, en mag er zodoende harder tegenop getreden worden.
Dat kan toch prima per PM?
Wat in mijn ogen het probleem is met het gros van de nieuwe users, die beschouwen got als een ordinaire vraagbaak.
Open een topic, pleur een vraag neer en doe voor de rest geen moeite.
Ik kom hier echt veel posts tegen van nieuwe users waaruit blijkt dat ze gewoon geen enkele moeite hebben gedaan om iets te onderzoeken/uit te vinden.
Het lijkt mij namelijk voordat je jezelf ergens gaat registreren dat je eerst kijkt hoe men met elkaar omgaat in het forum en wat men van je verwacht en wat je dan van de andere users kan verwachten.
Dat is teminste mijn visie hierop hoor
Ook begrijp ik wel dat je als nieuwe user nou niet echt zin heb om eerst tig pagina's regels door te lezen.
Maar je kan op ze minst even de moeite doen om te kijken hoe andere startposts beginnen, zodat je daar weer "inspiratie" van kan opdoen.
Het zijn newbies, wat verwacht je? Je wil niet weten hoe veel mensen die nu in de crew zitten zijn begonnen

Users moeten dit ook leren, en dat doen ze niet als ze na hun 1e post door een leger powerusers terechtgewezen worden. Dan zijn ze weg.
---------------
ter samenvatting en extra uitleg: Wat ik zou willen bereiken is een expliciete scheiding tussen inhoudelijke discussie aan de ene zijde (inclusief verzoeken dus om specifieke informatie benodigd voor die discussie) en alles wat te maken heeft met de manier waarop er gepost wordt. Het eerste is het domein van de users en wordt in de draad gedaan, het tweede is het domein van de mods en wordt zoveel mogelijk per TR en PM uitgevoerd, met slechts opmerkingen in het topic als het gaat om algemene zaken die voor elke user in die thread van belang zijn. Moderators worden bewuster van deze scheiding en geven zelf het goede voorbeeld, en verder wordt het modbeleid erop aangepast om deze scheiding expliciet te bewerkstelligen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 15-12-2005 04:31
]