[19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 15

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 4.024 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus dan toch maar de 930BF nemen,... jezus,.... wat kan een keuze maken toch moeilijk zijn,... pffff.

Verwijderd

BoGhi schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:22:
Ja, ik zal het verduidelijken: een glasplaat, al dan niet, meer of minder glimmend.. Hoeveel die spiegeling hinderlijk is is toch persoonlijk, maar ik wil zo'n glasplaat dus helemaal niet. Gewoon een TFT (liefst die Philips dus) die dof is, het verschil (al dan niet hinderlijk, maar in ieder geval aanwezig) is toch wel het duidelijkst te zien als het scherm UIT staat.
Ik juist het tegenovergestelde, als ge dat beeld vergelijkt van mijn cristalbrite scherm met een "gewoon" mat scherm, man man, dit beeld is prachtig _/-\o_

• wAizz
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:56
Ik had op 8 dec. een Belinea 101920 (zonder pixelgarantie) besteld bij 4launch. Deze had ik afgelopen maandag opgehaald. Draait nu al een aantal dagen prima zonder dooie pixels.

Raar dat mensen die 'm ook hadden besteld (met pixelgarantie) niet geleverd konden krijgen.

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 01:13
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:56:
Dus dan toch maar de 930BF nemen,... jezus,.... wat kan een keuze maken toch moeilijk zijn,... pffff.
Ik heb nu al een paar maanden een Samsung 930BF, en ik ben er zeer tevreden mee.. De monitor is prima geschikt voor normaal gebruik, beetje internetten etc, en perfect voor games.. Backlightleakage is minimaal vind ik, en het zwart vind ik zwart genoeg.. Maar dat is mijn mening, die van anderen kan verschillen.. Ik denk iig dat je met een 930BF geen miskoop zal doen, prima monitor imho..

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35
XiN schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:33:
...
Aangezien ik nu toch bezig ben met opschonen vroeg ik me af of er nog een monitor is die eruit kan.
Volgens mij hebben we weinig tot geen redenen om de 193P erin te laten:
Alles wat de 193P kan kan de 970P ook, allen is de 970P wat sneller, (nog)beter verstelbaar, en €4,- duurder.
Aangezien ik verwacht dat de prijs van de 970P in de toekomst alleen maar verder zal dalen, en de 193P er straks uitgaat denk ik dat de 193P wel uit de startpost kan.
Betekent het feit dat niemand hierop gereageerd heeft dat ik em eruit kan gooien?

• BoGhi
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 09:15
Oke, heb bericht terug gehad van Gohan-san, de 190x6fb heeft een normaal (dof) scherm. Joepie!

Programmers don't die. They GOSUB without RETURN

• stonefox
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09 15:01
XiN schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:31:
[...]

Betekent het feit dat niemand hierop gereageerd heeft dat ik em eruit kan gooien?
Wat mij betreft mag ie eruit.

Verder kwam ik nog een (mini)review tegen van de Acer AL1951, te vinden op http://www.ukgamer.com/article.php4?id=254&page=1

• anonimoes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11-2024

anonimoes

Zomerweer is ook maar relatief

XiN schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:31:
[...]

Wat mij betreft mag je hem er ook uitgooien.

Gemberthee: water met een smaakje.

Verwijderd

Ik denk, een nieuwe Samsung 970P review : http://www.hardwarecentra...recentral/reviews/6111/1/

Verwijderd

iemand in belgie die soms weet waar ik een monitor kan halen met pixelgarantie??
(ben er nog niet uit welke :p)
of anders winkel kort bij de grans (binnen 30 km) met redelijke prijzen en pixelgarantie??

please help me (liefst nog een waar ik het daar kan testen anders moet ik als ie niet goed is nog gans terug rijden (150 km)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 23:06 ]

• mimir
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 19:06
wAizz schreef op donderdag 15 december 2005 @ 13:50:
Ik had op 8 dec. een Belinea 101920 (zonder pixelgarantie) besteld bij 4launch. Deze had ik afgelopen maandag opgehaald. Draait nu al een aantal dagen prima zonder dooie pixels.

Raar dat mensen die 'm ook hadden besteld (met pixelgarantie) niet geleverd konden krijgen.
Balen zeg, voor mij dan. Ik bestelde ook op 8 december de Belinea bij 4launch, maar dan mèt dodepixelgarantie. helaas kreeg ik ook zo'n ellendig mailtje als de anderen. En afwachten tot ze er een binnenkrijgen die wel OK is, doen ze niet, want ze hebben er al tijd en geld genoeg aan besteed!

Vind het toch maar gek hoor. En ondertussen heb ik nog niks.

• Maxow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:13

Maxow

Hidden Sound System

Mijn 101920 komt bij Bestelict.nl vandaan. Daar mag je ongeacht het aantal dode pixels dat zich binnen een week doet opduiken, je monitor gewoon terugbrengen/inruilen. Mijn 101920 heeft gelukkig (tot nu toe ;) ) geen dode pixels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58
Ik had 6 december een belinea 101920 met pixelgarantie besteld bij 4launch, maar die konden ze dus niet leveren. Nu maar bij Blom Hardware dezelfde monitor besteld met pixelgarantie. Als het goed is komt ie vandaag binnen, en dan horen jullie wel hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTorro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 00:40
Ik heb zojuist mijn samsung panel 970P ontvangen. gelukkig geen dode pixels.

1 punt baart me zorgen. De doos was al open geweest dus het kan 2 dingen beteken, of het scherm is al een keer geretourneerd of pczaak.nl heeft zonder te weten te geven zelf de panel eerst getest.

zelf vermoed ik het laatste.

Maar, zelf vond ik bij het aanzetten van het panel al dat zwart niet zwart was, met andere woorden, de backlight leakage kan ik zo'n beetje vergelijken met mijn oude ADI A715.
het gaat dus om de randen van het scherm. (maar wel overigens vrij egaal over het scherm heen wittige waas)
1:1000 is dus wel het verschil tussen wit en het zwart, maar naar mijn weten zou het zwarte zwarter moeten zijn (ook naar idee van meerdere reviews hier.)

dus mijn vraag, zijn dit mijn instellingen (tips anyone?) of is het normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^ Hmm, misschien kan een beetje tweaken in dat Magictune de boel nog wat verbeteren.

Vraagje btw ; heeft pczaak nou wel of geen zwarte 770P/970P's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
DTorro schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 08:43:
Ik heb zojuist mijn samsung panel 970P ontvangen. gelukkig geen dode pixels.

1 punt baart me zorgen. De doos was al open geweest dus het kan 2 dingen beteken, of het scherm is al een keer geretourneerd of pczaak.nl heeft zonder te weten te geven zelf de panel eerst getest.

zelf vermoed ik het laatste.
Al zou ie wel geretourneerd zijn, dan is dat blijkbaar niet vanwege dode pixels en dus hoe je je er geen zorgen over te maken.
DTorro schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 08:43:
Maar, zelf vond ik bij het aanzetten van het panel al dat zwart niet zwart was, met andere woorden, de backlight leakage kan ik zo'n beetje vergelijken met mijn oude ADI A715.
het gaat dus om de randen van het scherm. (maar wel overigens vrij egaal over het scherm heen wittige waas)
1:1000 is dus wel het verschil tussen wit en het zwart, maar naar mijn weten zou het zwarte zwarter moeten zijn (ook naar idee van meerdere reviews hier.)

dus mijn vraag, zijn dit mijn instellingen (tips anyone?) of is het normaal?
Heeft Magictune ook een instelling om alles terug naar fabriekswaarden te zetten? zoa ja, probeer die eerst even uit.

Slecht zwart kan namelijk veroorzaakt worden door verkeerde brightnes en contrast instellingen, en aangezien iemand eerder een keertje zei dat hij dacht dat de instellingen van Magictune wel in zijn monitor opgeslagen waren kan het veroorzaakt zijn door een mogelijke vorige eigenaar(die de monitor om een of andere reden teruggestuurd heeft) ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
ok, weer 1 iemand met een 970P.
Ik denk niet dat ik voor dat csherm ga als ik het zo lees.
Hoe is het zwart bij die BenQ FP91G+ ???

Ik ben echt naar dat scherm aan het kijken... de kleuren zullen toch wel goed genoeg zijn voor een boel photoshop en videobewerking (en gamen!!)
Dat is echt het grootste punt, de kleuren moeten (redelijk) echt zijn.

Het is btw niet voor profi gebruik, doe HKU (hogeschool van de kunsten utrecht), het is dus niet dat het om 10.000de euro's gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Kijk even naar deze post.
Hij is niet helemaal in het goede topic gepost, maar die monitor(de FSC W19-1) lijkt me wel een intressante monitor: 8ms GTG TN(overdrive?), breedbeeld, en DVI voor een leuk prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTorro
  • Laatst online: 24-08 00:40
ixl85 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 16:18:
ok, weer 1 iemand met een 970P.
Ik denk niet dat ik voor dat csherm ga als ik het zo lees.
Hoe is het zwart bij die BenQ FP91G+ ???

Ik ben echt naar dat scherm aan het kijken... de kleuren zullen toch wel goed genoeg zijn voor een boel photoshop en videobewerking (en gamen!!)
Dat is echt het grootste punt, de kleuren moeten (redelijk) echt zijn.

Het is btw niet voor profi gebruik, doe HKU (hogeschool van de kunsten utrecht), het is dus niet dat het om 10.000de euro's gaat...
Met zo'n instelling had je zowiezo al niet voor de 970P gegaan, on afhankelijk wat er verder hier gezegd werd..
na wat klooien met instellingen is het idd een stuk beter. kortom fabrieksinstellingen zijn gewoon ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
DTorro schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 21:28:
[...]

Met zo'n instelling had je zowiezo al niet voor de 970P gegaan, on afhankelijk wat er verder hier gezegd werd..
na wat klooien met instellingen is het idd een stuk beter. kortom fabrieksinstellingen zijn gewoon ruk.
Hoe is de snelheid van het beeld en de kleuren (het zwart is nu goed neem ik aan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGhi
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 09:15
Vandaag de Fujitsu-Siemens C19-11 gezien bij de MediaMarkt: ook een 4ms 19" TFT. Het beeld vond ik er mooi uit zien, vergeleken met veel andere TFT's die er stonden. De prijs is ook oke, ik geloof 359,-. Ik zie hem nergens in dit topic voorbijkomen, zijn er al mensen met ervaringen met dit scherm?

Programmers don't die. They GOSUB without RETURN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de 970P vanmiddag bij mediamarkt gezien. Hij was misschien nog niet goed afgesteld, want het ontbrak m naar mijn smaak net dat beetje extra contrast. Voor een prijskaartje van € 549 kon het dus maar net/nauwelijks overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ xplod de samsung 930bf moet je niet nemen...sorry hoor ik snap echt niet waarom dat scherm zo populair is.
als je beslist een tn panel wil neem dan de benq fp91v of liever de nieuwe benq fp93gx (heb ik een dagje in huis gehad om te proberen, lekker schermpje)
het beste is wat meer uitgeven aan een viewsonic vp930b of vp191b
de samsung 970p en 193p+ zijn ook leuk maar veel te duur voor het gebodene

ik heb zelf besloten nog maar een jaartje crt te gaan (voor gamen dan he 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi

Momenteel heb ik een 970p staan. Die gaat uiteindelijk naar iemand anders, maar ik speel er eerst even mee :)

Welnu, ik heb het stuurprogramma en de ondersteunende software geinstalleerd en ben aan de hand van de tips in de startpost wat betreft gamma-instellingen en brightness/contrast wat gaan rommelen. Toen deze instellingen optimaal waren op grond van deze hulpmiddelen ben ik een aantal plaatjes gaan vergelijken tussen de 970p en mijn eigen CRT. Een 17 inch gericom CRT waar ik geen verdere specificaties van heb. Straks ga ik nog films kijken (eerst geluidset aansluiten e.d.), maar voor nu wilde ik alvast een reactie plaatsen.

Ik heb o.a. een vrij scherpe en volle foto van mijzelf als vergelijkingsmateriaal genomen. Tegen mijn verwachting in geeft de 970p de kleuren niet vol en diep weer, maar eerder flets tov van mijn CRT. Ik kan dat denk ik niet aan jullie laten zien aangezien mijn camera niet van bijzondere kwaliteit is. De kijkhoek vind ik redelijk, aangezien alles goed leesbaar blijft. Toch wordt de kleurdiepte snel minder.

Maargoed, mijn punt: de weergave van de foto. Ik heb met magictune verschillende standaardinstellingen geprobeerd, die vond ik nergens naar lijken. De custom van mijzelf is het best, maar beter krijg ik t niet. Naar de foto kijkend en vergelijkend met die van mijn CRT, kon ik de kleurdiepte er maar niet inkrijgen.

Tja, nu vraag ik om tips of opheldering. Mijn verwachting was namelijk een minstens zo goede weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 23:55:
(lang verhaal)
Tja, nu vraag ik om tips of opheldering. Mijn verwachting was namelijk een minstens zo goede weergave.
Je zegt dat de kleuren niet vol en diep zijn(en dus een beetje dof).
Als je hier iets aan wilt doen moet je je eerst iets bedenken: CRT's zijn ook niet perfect en heben ook kleurcorrectie nodig, mischien heeft jouw CRT wel te donkere en te diepe kleuren.

Als je er toch van overtuigd bent dat het probleem niet bij de CRT ligt, dan kan je proberen de kleuren op de LCD dieper te krijgen door te zorgen dat het volgende plaatje niet helemaal egaal is, maar je een vage donker-licht-donker-licht-donker strepen ziet.
Hoe groter het verschil tussen de donkere en lichte strepen is, hoe dieper de kleuren zullen zijn.(maar: diepere kleuren zijn niet altijd meer natuurgetrouw.)

Let trouwens op dat je niet het omgekeerde krijgt(licht-donker-licht-donker-licht), want dan zal je juist doffer beeld krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar kun je goed zitten, als ik een dvd heb gezien is mijn oordeel wellicht anders. Ik zal het laten weten. Eerst de audio aan de praat krijgen :)

Edit: (Toch lijkt m'n crt natuurgetrouwer en niet 'te' vol of diep)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 00:55:
...Edit: (Toch lijkt m'n crt natuurgetrouwer en niet 'te' vol of diep)
Het zou iets met de inkijkhoek te maken kunnen hebben, aangezien MVA's doffer beeld gaan geven bij een grotere inkijkhoek.
Heb je al eens geprobeert te kalibreren onder een inkijkhoek van zo'n 15 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 08:31
Jape1985 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 07:38:
Ik had 6 december een belinea 101920 met pixelgarantie besteld bij 4launch, maar die konden ze dus niet leveren. Nu maar bij Blom Hardware dezelfde monitor besteld met pixelgarantie. Als het goed is komt ie vandaag binnen, en dan horen jullie wel hoe het bevalt.
Heb je de monitor al binnen? Ik zit namelijk met precies hetzelfde probleem. 4launch kan de Belinea niet leveren met pixelgarantie omdat ze er geen hebben zonder pixeldefecten. Daarnaast wordt gezegd dat ze er binnenkort ook geen verwachten zonder pixeldefecten.

Ik wil er dus ook een bij Blam gaan bestellen, maar dat zal dus pas volgend jaar worden :( Duurt 3 werkdagen voor ik m'n geld terug heb. En ik heb geen zin om een monitor tijdens kerst en nieuw bij TPG of een ander vervoersbedrijf te hebben staan (kans op schade).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogiman
  • Laatst online: 02-07 09:15
Belinea 101920 userreview

Kijk eens aan, m'n nieuwe LCD scherm. Een Belinea 101920 (rev.111919). Na 3x opnieuw hebben moeten bestellen en een tpg die niet mee wilde werken is hij eindelijk binnen

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~decler/tft/1.jpg
Doos btje ranzig door het weer ;(

Ik zal eerlijk zijn, dit is m'n eerste echte LCD scherm die ik geocht heb. Ik heb wel ervaring als het komt op het "er mee werken", maar voor de rest is het een btje weinig :X Maargoed, here it goes....

Design
Tja..... design..... Zoals ik al in een aantal reviews heb gelezen, komt het toch wel een beetje neer op hun mening. Design is 0 , nix. De randen aan beide kanten is vrij dun, dus is goed mogelijk voor toekomstige dual-screen setupje (@ts to kerstverlanglijstje :9 )
Zitten 2 speakertjes onder het scherm. Volgens mij kregen de ontwerpers en/of inkoopafdeling die bij een pakje boter ofzo, want jongens............ :'( :'( 8)7 Doe het er dan gewoon niet bij ofzo....
Ik heb al een aantal mensen voorbij zien komen die de voet slecht/lomp/kl0te vonden. Kan ik in mee komen, als is het niet lelijk. Ik heb er geen last van in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~decler/tft/2.jpg
Aanschouw......... een kerstboom :P

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~decler/tft/3.jpg
O+

Software
In 1 heel een-voudig plaatje op te sommen: :'( Zit een cd bij het scherm. Na het, met liefde in m'n waanzige wrak wat mijn computer moet heten, in te hebben geschoven, komt men met een flash-animatie menuutje, wat (volgens mij) in een goed maandag-morge-na-wild-weekend half uurtje in elkaar geflast is..... Btje jammer jongens....

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~decler/tft/install.jpg
En daar schuif je dus een vermoge voor uit :X

Beeldkwaliteit
Nou, je kan denken "Ja, maar meneer boogi, is het nou echt allemaal kl0te? Kan ik me centen beter op zuipen of in m'n arm spuiten?"

Tja...... :P Nee, hier begin het scherm namelijk te presteren. Wat bij de eerste 2 onderwerpen matig/slecht is maakt het bij dit onderwerp meer dan goed. De kleuren zijn waanzinnig. Komen nog net niet tot leven... echt waanzinnig. Heb een btje NFSMW, battlefield II en DoomIII tegen mijn waanzinnige ->9800PRO<- lopen gooien(en hij was niet blij :P ) Geen ghosting, what so ever. Mooi, en allemaal vloeiend.

Maartoen begont et bij Doom III het donker te worden, en begonnen, daarmee de problemen te komen. Backlight leakige (<-hoe je het ook mag schrijven) Ik heb hier geen ervaring mee, maar vooral in de hoeken van het schem en heel lichtjes aan de bovenkant. Zit er over na te denken om de winkel te bellen, en om te kijken wat hun zeggen. Moet hier nog even naar kijken, wat ik hier mee aan moet....

Kijkhoek
Kan bekant niet beter. Het net niet 180 grade. Heel simpel. GOED 8)

Games en films
Zoals ik al 2 topics heb besproken is het eeeerg goed, op de leakige na dan. Met films is het niet helemaal ju-van-het. Zoals ik bij een review op Internet heb gelezen hadden hun last van ruis bij het kijken van films. Ik weet niet zeker of ik dat nu ook heb. Er is wel wat aanwezig want het is niet helemaal scherp/vlak/helder, maar of dat nou aan het scherm ligt, durf ik niet te zeggen. Het is in ieder geval met een gekochte DVD, dus kan niet aan de source liggen. Ik heb met m'n stomme kop vergeten een DVI kabel mee te bestellen, dus het mocht misschien aan de standaard vga kabel kunnen liggen. Tijd zal het vertellen, kabel is namelijk onderweg. Hierover later meer.

Conclusie
Dit is m'n eerste TFT scherm die ik gekocht heb. Nou kan je zeggen, het is altijd beter dan de 7 jaar oude CRT bakbeest, en dat ga ik ook echt niet tegen spreken. Of het nou de beste aankoop van m'n leven is geweest, is het absoluut niet. Design is matig (op een aantal punten na), acc. die bij het product is mee geleverd, is om te huilen, en kwa uiterlijk op zich zelf, is gewoon saai.

Dit zijn natuurlijk niet de enige punten. Het scherm moet ook presteren, en dat doet dit schatje ook zeker. Kleuren en performants is gewoon goed. Allemaal zonneschijn, maar dan komt de leakige en de ruis bij films weer om de hoek kijken. Deze punten zijn verwaarloosbaar, en kunnen misschien verdwijnen als de omgeving waar dit scherm is getest verbeter word (VGA->DVI kabel, sys specs (ja, ik weet het, 9800PRO moet hier nie eens wat voor hoeven te doen, maar m'n 9800 heeft een btje error. Snappertje is kapot ofzo :P ))
Ik raad mensen dan ook niet aan om het scherm niet te kopen als het gaat om de laatste 2 punten.

Ik ben iemand die veel verlangt van zijn net-in-gekochte producten/materiaal en voor dit scherm maak ik dan ook echt geen uitzondering.

Ik raad mensen; Mocht je je ogen op dit scherm hebben laten vallen, en toch begint te twijfelen over mijn mening, zou ik gewoon naar een winkel gaan en om een demo vragen. Dit is MIJN mening, en ik ga echt niet voor iedereen spreken dat dit een kl0te of waanzinnig scherm is. Iedereen heeft z'n eigen mening/smaak.

Dat was het dan ongeveer. Het is Zaterdag avond, en er staat een koude bak jupiler op me te wachten dus ik zal jullie vanavond niet langer lastig vallen. Commentaar is uiteraard welkom en over die laatste 2 punten kom ik nog op terug. Misschien is er verbetering uit te trekken.

p.s.: Ik weet het, ga je schoolgeld is terug vragen. Leer nederlands....... maar mijn hoofd snapt het soms even niet..... srry.

[ Voor 6% gewijzigd door Boogiman op 17-12-2005 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 21:01
Nee...dit is echt een mooie review,bedankt,ik las het met veel plezier ;)

PowerStation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 07-09 02:54
Ik lees dat de kijkhoeken van de Samsung 970P nogal tegenvallen. Nou dacht ik altijd dat die van de 193P erg goed waren en kan me bijna niet voorstellen dat het er op achteruit zou zijn gegaan. Is er iemand die met beide ervaringen heeft? Ook de dvd playback zou bij de 970P tegenvallen. Hoe is die in vergelijk met de 193P? (van beide heb ik al behoorlijk wat reviews gelezen, ook hier in de topics, maar natuurlijk niet alles, dus ik hoop niet dat ik iets vraag wat hier al beantwoord is).

[ Voor 21% gewijzigd door Dancing_Animal op 18-12-2005 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonimoes

anonimoes

Dancing_Animal schreef op zondag 18 december 2005 @ 00:24:
Ik lees dat de kijkhoeken van de Samsung 970P nogal tegenvallen. Nou dacht ik altijd dat die van de 193P erg goed waren en kan me bijna niet voorstellen dat het er op achteruit zou zijn gegaan. Is er iemand die met beide ervaringen heeft? Ook de dvd playback zou bij de 970P tegenvallen. Hoe is die in vergelijk met de 193P? (van beide heb ik al behoorlijk wat reviews gelezen, ook hier in de topics, maar natuurlijk niet alles, dus ik hoop niet dat ik iets vraag wat hier al beantwoord is).
Ik moet zeggen dat ik de verhalen over slechte inkijkhoek bij de 970P als bezitter van zo'n scherm met enige verbazing lees. Zelf ervaar ik de inkijkhoek niet als slecht. Nu kan ik echter nergens mee vergelijken aangezien ik van een CRT naar deze monitor gegaan ben. Je ziet wel vrij snel (denk zo'n 30 graden van het midden ofzo) een heel lichte geelverkleuring maar deze is echt maar erg miniem naar mijn idee. Misschien ten overvloede maar toch maar even: ik ben dus geen expert ofzo als het hier op aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Zover ik weet gebruikt de 970P hetzelfde paneel als de 193P, maar dan met overdrive.
De inkijkhoek zal dus precies gelijk zijn.

In deze review kan je ook zien dat de inkijkhoek van de 970P is zoals je van een *VA mag verwachten(ongeveer gelijk aan de kijkhoek van de 193P, P19-2, en 1905FP(AUO))

[ Voor 47% gewijzigd door n-i-x op 18-12-2005 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Laatst online: 17-06 21:58
Nou idd. ik heb net een halve dag de 970 P (waar ik meer dan tevreden over ben :))

En over de kijkhoek zeuren.. nou nee, absoluut niet. Ik kan op 160/170 graden nog tekst lezen. Zelfs de kleuren wijken bij een grote hoek niet heel veel af. Ben zeer tevreden daarover.

Ghosting is miniem in spellen als CS:S, ook erg fijn dus :)
Kleuren zijn erg mooi, moest alleen nog wel best veel aanpassen om hem op m'n crt (iiyama) te laten lijken (die was goed gecalibeerd). De samsung software daarvoor ben ik niet echt over te spreken, is een beetje een vage bedoening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Waarom is de Benq FP937s+ uit de startpost niet (meer) terug te vinden op http://www.benq.nl/Products/LCD/?
Ik vroeg me af wat het verschil is met de goedkopere T905.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
OlafvdSpek schreef op zondag 18 december 2005 @ 21:55:
Waarom is de Benq FP937s+ uit de startpost niet (meer) terug te vinden op http://www.benq.nl/Products/LCD/?
Ik vroeg me af wat het verschil is met de goedkopere T905.
Benq is gestopt met de productie van de FP937S+ omdat ze de FP91G+ (met AUO 8ms TN paneel) hebben en Benq is onderdeel van AUO

Maar gelukkig is de FP937S+ nog in voorraad bij veel winkels dus je kan em nog kopen.

Verschillen tussen de T905 en de FP937S+:

De reactietijd, het contrast, en de pixelgarantie.

[ Voor 11% gewijzigd door n-i-x op 18-12-2005 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
XiN schreef op zondag 18 december 2005 @ 22:09:
Benq is gestopt met de productie van de FP937S+ omdat ze de FP91G+ (met AUO 8ms TN paneel) hebben en Benq is onderdeel van AUO

Maar gelukkig is de FP937S+ nog in voorrad bij veel winkels dus je kan em nog kopen.
Mag ik daaruit opmaken dat de FP91G+ slechter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft niemand nog een oplossing voor magictune 3.6 van samsung die altijd blijft hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
OlafvdSpek schreef op zondag 18 december 2005 @ 22:18:
[...]

Mag ik daaruit opmaken dat de FP91G+ slechter is?
De FP937S+ heeft een hoger contrast, dat is het grootste verschil.
De FP937S+ is dus inderdaad iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxow
  • Laatst online: 23:13

Maxow

Hidden Sound System

Boogiman schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 22:19:
Vrij lang, doch interessante user review
Ik heb hier hetzelfde scherm, aangesloten door middel van een DVI kabel. Nou ben ik zelf ook nog enigzins TFT-noep. (kom ook na jaaaaaaaaren CRT te hebben gebruikt kijken in de wondere wereld van TFT.) Maar, ondanks dat ik het niet zeker weet, heb ik volgens mij geen last van die leakage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogiman
Maxow schreef op zondag 18 december 2005 @ 23:51:
[...]

Ik heb hier hetzelfde scherm, aangesloten door middel van een DVI kabel. Nou ben ik zelf ook nog enigzins TFT-noep. (kom ook na jaaaaaaaaren CRT te hebben gebruikt kijken in de wondere wereld van TFT.) Maar, ondanks dat ik het niet zeker weet, heb ik volgens mij geen last van die leakage.
Lijkt me sterk dat door de kabel leakige kan ontstaan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kun je bepalen of een scherm de kleuren natuurgetrouw weergeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Foto ernaast houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijkt me inderdaad een manier, maar heb zo geen digitale foto die ik heb laten afdrukken (nog niet) en vraag me af of er andere manieren zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogiman
Na dat ik m'n hele weekend verspeeld heb met m'n nieuwe Belinea 101920, heb ik een probje met de pivot mode van m'n scherm.

Is er een progy dat het wat makkelijker maakt om de scherm resolcutie te veranderen?

Niet dat ik telkens naar de eigenschappen van m'n drivers moet gaan en daar moet kiezen dat hij 90 grade moet draaien............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:23
Boogiman schreef op maandag 19 december 2005 @ 12:32:
Is er een progy dat het wat makkelijker maakt om de scherm resolcutie te veranderen?

Niet dat ik telkens naar de eigenschappen van m'n drivers moet gaan en daar moet kiezen dat hij 90 grade moet draaien............
Bij ATI kaarten kan je het taakbalk pictogram inschakelen, daar kan je dan rechts op klikken en onmiddelijk je scherm draaien, kleine moeite maar mss is het ook mogelijk met een snelkoppeling als je ATI 's Control Center installeert...

Nvidia is te lang geleden, maar ik denk dat Nview ook die optie heeft vanuit het taakbalk pictogram.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 09:13:
Hoe kun je bepalen of een scherm de kleuren natuurgetrouw weergeeft?
Eerst moet je controleren of wit wit is.
Dat doe je door eerst een tijdje(een paar minuten) naar de blauwe lucht te staren, en dan naar je monitor te kijken terwijl ie wit beeld geeft(zorg dus van tevoren dat ie wit beeld geeft).

In het volgende plaatje kan je daarna controleren of je monitor de kleuren ongeveer volgens een gamma-waarde van 2,2 weergeeft.(het plaatje moet dan egaal grijs zijn):
Afbeeldingslocatie: http://www.normankoren.com/monitor_test_txt22.png

De link naar dat plaatje kon je trouwens al in de startpost vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkovic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09 13:53
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 22:33:
Ik heb de 970P vanmiddag bij mediamarkt gezien. Hij was misschien nog niet goed afgesteld, want het ontbrak m naar mijn smaak net dat beetje extra contrast. Voor een prijskaartje van € 549 kon het dus maar net/nauwelijks overtuigen.
wat een asociaal hoge prijs! Ik ga binnenkort ook een schermpje halen, en krijg 20% personeelskorting bij de mediamarkt, dus was wel van plan om daar ene te halen.

kan de 930BF worden voor 400 - 80 = 320 euri's ... maar wilde eigenlijk dus de 970p maar 549 - 109,80 = 439,20 ... is me toch wat te duur hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou.. die korting van je maakt de prijs wel gelijk aan de prijs van online winkels en je kan dan zelf bij de media markt inspecteren op dooie pixels. Zonder zo'n korting is het echter absoluut belachelijk.

Ow jah, ALS je toch gaat voor Mediamarkt, kun je dan misschien voor ons vragen of ze de 970P ook daadwerkelijk leveren in die andere kleuren of niet ? Ik was het nml zelf vergeten te vragen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkovic
  • Laatst online: 09-09 13:53
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:00:
Nou.. die korting van je maakt de prijs wel gelijk aan de prijs van online winkels en je kan dan zelf bij de media markt inspecteren op dooie pixels. Zonder zo'n korting is het echter absoluut belachelijk.

Ow jah, ALS je toch gaat voor Mediamarkt, kun je dan misschien voor ons vragen of ze de 970P ook daadwerkelijk leveren in die andere kleuren of niet ? Ik was het nml zelf vergeten te vragen |:(
is goed; doe ik! Je hebt gelijk wat betreft de aanvaardbaarheid van de prijs van het scherm na de korting, het probleem is alleen dat dan de verschillen met de goedkopere schermen ook groter worden. Als de prijs van die 970p nou 50 euri's boven de pricewatch zat dan kreeg ik 'm ook 70-80 euro duurder dan de 930BF. Nou betaal ik 320 voor de BF ÓF 440 voor de 970P... dan is de vraag of die 120 euro het verschil waard zou zijn... voor mij niet denk ik :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hangt toch veel af van je voorkeur. De ene is S-PVA (970P) de ander TN.

Dus als je prioriteit echt alleen maar high speed fps is, is het wellicht toch beter
om voor de 930BF te gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:57:
[...]

Eerst moet je controleren of wit wit is.
Dat doe je door eerst een tijdje(een paar minuten) naar de blauwe lucht te staren, en dan naar je monitor te kijken terwijl ie wit beeld geeft(zorg dus van tevoren dat ie wit beeld geeft).

In het volgende plaatje kan je daarna controleren of je monitor de kleuren ongeveer volgens een gamma-waarde van 2,2 weergeeft.(het plaatje moet dan egaal grijs zijn):
[afbeelding]

De link naar dat plaatje kon je trouwens al in de startpost vinden.
Klopt, wist ik en heb ik ook toegepast, die info kon je trouwens al in mijn eerste reactie vinden ;)

Heb je een bron voor dat blauwe-lucht trucje?

Maar aan de hand van dat gamma-plaatje kun je toch niet afleiden of de kleuren natuurgetrouw zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 22:37:
[...]

Klopt, wist ik en heb ik ook toegepast, die info kon je trouwens al in mijn eerste reactie vinden ;)
Sorry...
Ik was even vergeten dat je al eerder een post hierover had geplaatst waar ik ook al op gereageerd had...
Maar aan de hand van dat gamma-plaatje kun je toch niet afleiden of de kleuren natuurgetrouw zijn?
Met het plaatje kan je zorgen dat je op een gamma waarde van 2,2 uitkomt, maar het doet niks met de kleurtemperatuur van wit.

De gamma waarde bepaald hoe dof of diep de kleuren er uit zien(en met gamma correctie kan je de blauwe gloed in grijstinten wegwerken).
De kleurtemperatuur van wit is iets minder belangrijk omdat je na een tijdje aan de kleurtemperatuur went, maar dan kan het beeld van de monitor vergeleken met de foto een rode/groene/blauwe gloed hebben.
Heb je een bron voor dat blauwe-lucht trucje?
1e bron:
Colour temperature is measured in units called Kelvin (K). The white point of most monitors is variable and can be selected by the user to suit their viewing environment and imaging preferences. The three most common white point temperatures you will see described are 9300K, 6500K, and 5000K. It is usual for one to be selected as the most useful for a given environment, workflow or end purpose. The most frequently used white points for imaging work are 6500K & 5000K. Considerations in this selection are: The degree of ambient light in the immediate area surrounding the display & the nature of the intended output process (web, commercial offset printing, other).

The colour temperature you adopt as your standard is usually based on a number of considerations. For those printing in the same environment it may be beneficial to try one that closely matches your viewing environment.

When viewing prints it is important to take into consideration the colour temperature of the light you are viewing under. It will affect the apparent colour temperature of your print. Sometimes, when you look at your prints under different light sources, the characteristics of the print change. This is called metamerism and a good definition of this can be found in our Digital Printing Glossary. Bright daylight at noon is considered to be 5500K and of neutral colour, light on an overcast day moves closer towards 6500K and bright light with a clear blue sky is usually measured at around 9500K. When translated to monitors 6500K is normally considered a standard with 5500K being slightly more yellow and 9300K a cool blue.
Blijkbaar is het dus de blauwe lucht op een bewolkte dag...
2e bron:
Illuminant D65 — Mathematical representation of average north sky daylight. Color temperature: 6500K. Most common daylight illuminant used for general evaluation of color.
Iets minder uitgebreid dan de eerste...
3e Bron:
Incandescent lamp
2856o K
x,y = 0.448, 0.407
Direct sunlight
5335o K
x,y = 0.336, 0.350
Overcast sky, D65
6500o K
x,y = 0.313, 0.329
Verder nog voor als je een bron wilt hebben die zegt dat je op gamma 2,2 met een kleurtemperatuur van 6500K moet kalibreren:
sRGB was designed to match the gamut ot a typical monitor with gamma of 2.2 and white point set to 6500K (D65). It is the de facto standard for the Internet and the Windows operating system.
Als je zoekt op internet kan je waarschijnlijk nog wel meer bronnen vinden...

[ Voor 68% gewijzigd door n-i-x op 19-12-2005 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 22:19
Heef er iemand ervaring met deze TFT ?

Acer - F19

Afbeeldingslocatie: http://www.acer.be/acereuro/wr-resource/3309394606/upload/E0Entity3/1/Ferrari_F19_normal.jpg

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
http://www.hardware.fr/ar...19-2-3-4-6-8-ms-plus.html
Grote review met een boel monitoren.
Contrastratio's ontbreken, maar voor een idee van de snelheid, de kleurechtheid, en de kijkhoek is de review prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Laatst online: 09-09 13:58
Ik heb vrijdag mijn Belinea 101920 ref 111919 binnengekrengen, maar aan de rechterkant van het scherm zitten 2 zwarte streepjes, de een zit bovenaan het scherm en de ander onderaan. Het lijkt wel of er 2 groepjes dode pixels zijn. Ik had er pixelgarantie bijbesteld, maar dan controleren ze in de winkel dat scherm toch ook wel even? Je kan die pixels echt niet over het hoofd zien, ik zag ze gelijk toen ik mijn scherm aanzette.

Ik heb die dodepixel test uit de startpost gedaan, en alleen bij zwart scherm zie je ze niet. Maar omdat het geen puntjes maar streepjes zijn dacht ik dat het vuil kon zijn. Na een hoop poetsen is het echter niet weg, dus dat wordt terugsturen denk ik, of zou er een andere oorzaak kunnen zijn?

Als ik hem terug moet sturen zit ik weer 1 of 2 weken achter een 14" crt te werken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonimoes

anonimoes

Tja die pixelperikelen zullen we nog wel een tijd blijven zien, totdat er alleen nog maar pixelperfecte schermen geleverd worden in elk geval...... Zelf heb ik inmiddels alweer een week de vervangende 970P voor het paneel met defecte subpixel. In dit paneel zitten geen fouten gelukkig dus nu ben ik ook klaar met heen en weer sturen :) Voor mij geldt nog steeds dat ik erg tevreden ben met de 970P!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maareh, heb je voor die 970P die MagicTune stuff nou echt nodig ? Ik las nml, dat het best wel een stukje resources vreet. Dan zou ik liever gewoon m'n nvidia tray tools gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Heb het net voor je opgezocht :)

Bij elkaar 0% cpu load en iets minder dan 5 mb geheugen. Dat valt allemaal reuze mee dus. Je hebt het eigelijk alleen nog om je monitor in te stellen (zitten geen knopjes op he). Persoonlijk vind ik dat de meeste reviewers elkaar een beetje napraten en behoorlijk overdrijven qua kutheid van de software. Het is niet het meest geniale stukje software ooit gemaakt ofzo, maar het is helemaal niet zo kut als je zou denken (na die reviews)

De pivot mode van de P970 is trouwens heel erg handig, nooit gedacht dat ik dat zou gaan gebruiken, maar das best relaxed om documenten of bijvoorbeeld fora (zoals GoT) door te lezen. Erg nice :)

Iemand nog een behoefte aan een user review van de P970, of specifieke vragen? Weet zelf hoe het is om te moeten kiezen dus als ik iemand kan helpen geef maar een gil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt Jasper !

Goed om te zien dat cpu load 0 is. Dat maakt de keuze voor de 970P makkelijker. Nu maar hopen dat in Januari de prijs nog ietsje gedaald is en de verkrijgbaarheid iets verhoogd is, als ik tegen die tijd m'n nieuwe pc'tje bijelkaar heb gesprokkeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 20:16
anonimoes schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:39:
Tja die pixelperikelen zullen we nog wel een tijd blijven zien, totdat er alleen nog maar pixelperfecte schermen geleverd worden in elk geval...... Zelf heb ik inmiddels alweer een week de vervangende 970P voor het paneel met defecte subpixel. In dit paneel zitten geen fouten gelukkig dus nu ben ik ook klaar met heen en weer sturen :) Voor mij geldt nog steeds dat ik erg tevreden ben met de 970P!
Ik wacht nog steeds op mijn Samsung 970

Het is blijkbaar erg moeilijk om aan een pixelperfect exemplaar te komen.
Heb de mijne 7 december besteld (na een eerdere bestelling, nu bij Icomputers), en weet nog helemaal niets over een levertijd.

Lekker allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 20:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:06:
Bedankt Jasper !

Goed om te zien dat cpu load 0 is. Dat maakt de keuze voor de 970P makkelijker. Nu maar hopen dat in Januari de prijs nog ietsje gedaald is en de verkrijgbaarheid iets verhoogd is, als ik tegen die tijd m'n nieuwe pc'tje bijelkaar heb gesprokkeld.
Die Magictune software is het meest buggy stuk software dat ik in de afgelopen 3 jaar op m'n PC heb gehad, zonder te overdrijven.

Na installatie van dit stuk rommel crashte mijn PC met een prachtig BSOD in Windows XP. Beetje jammer dat je die MagicTune rommel nodig hebt voor de leuke Pivot functie.
Een vriend van me heeft 2 770P's en die had ook random crashes na installatie van MagicTune.

Na de-installatie van MagicTune was m'n PC weer stabiel.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ugh ! :? Zeer mixed reactions wbt dat MagicTunes (versie 4.0 toch ? ) gebeuren dus.

Maar ik neem dus aan dat Nvidia Nview tools + DVI dus opzich kunnen voldoen icm de 970P ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Jape1985 schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 09:19:
Ik had er pixelgarantie bijbesteld, maar dan controleren ze in de winkel dat scherm toch ook wel even?
Pixelgarantie betekent alleen dat ze een nieuwe geven als er dode pixels opzitten.
Als je wilt dat ze van tevoren controleren, dan moet je dat apart vragen, of een winkel opzoeken waar ze al adverteren dat ze dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:49:
Ugh ! :? Zeer mixed reactions wbt dat MagicTunes (versie 4.0 toch ? ) gebeuren dus.

Maar ik neem dus aan dat Nvidia Nview tools + DVI dus opzich kunnen voldoen icm de 970P ?
Zolang je de helderheid niet aan wilt passen kan je met nVidia drivers heel veel kleurcorrectie enzo doen.
Helderheid aanpassen via de nVidia drivers kan ook wel, maar omdat de helderheid van zwart dan niet mee zakt gaat je contrast erop achteruit.

Maar ik heb ook ergens opgevangen dat de monitor wel de instellingen onthoud, dus als je toch de helderheid aan wilt passe, dan kan je magictune installeren -> goed instellen -> magictune deïnstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
Krijg net van Icomputers te horen dat ook zij geen Samsung 970P kunnen leveren zonder dode pixels.
De volgende lading laat nog 2 weken op zich wachten.
De schermen die ze wel binnen hadden gekregen, hadden allerlei vreemdsoortige vlekken i.p.v. dode pixels.

Erg vreemd allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 13:52:
Iemand nog een behoefte aan een user review van de P970, of specifieke vragen? Weet zelf hoe het is om te moeten kiezen dus als ik iemand kan helpen geef maar een gil ;)
Userreviews willen we hier altijd :)

Volgens mij heb ik een tijdje geleden nog gezegd dat we niet stoppen met userreviews verzamelen voor overal net zo'n lijst als bij de 930BF staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:26:
[...]

Maar ik heb ook ergens opgevangen dat de monitor wel de instellingen onthoud, dus als je toch de helderheid aan wilt passe, dan kan je magictune installeren -> goed instellen -> magictune deïnstalleren.
Dat zou heel mooi zijn, dat ga ik ook even uitzoeken, want ik zou graag de magictune-instellingen bewaren zonder dat het noodzakelijk is dat het programma start.
(Ik houd ook niet van overbodig draaiende progjes, ook al is t niet echt zwaar :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Het zou inderdaad handig zijn als je het even uitprobeert, dan weet ik tenminste zeker dat ik geen onzin sta te vertellen ;)
Je kan het waarschijnlijk het beste zien door idiote instellingen te kiezen(waarbij je bijvoorbeeld het beeld enorm groen maakt ofzo...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 20:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:49:

Ja, daar maak ik nu gebruik van (op een 770P).
In de nieuwe Nvidia drivers zit een tooltje om je TFT aan te passen in de hardware, zelfde als MagicTune doet.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonimoes

anonimoes

Zoals ook al in mijn review van de 970P te lezen is ben ik een van de mensen die magictune geen slecht programma vind. Het is inderdaad niet het allerhandigste programma maar ik vind dat het goed doet wat het moet doen. Magictune heb je alleen nodig om de boel in te stellen, vervolgens sluit je dat af en krijg je een programmatje genaamd Gammatray.exe in je taskbar. Ik heb ook even nagekeken wat de load is van Gammatray.exe en dat is 0% CPU en iets meer dan 2MB geheugen. Dit valt dus allemaal erg mee vind ik. Heb ook geen crashes oid. gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Laatst online: 11-09 19:23
Ik ben ook in de markt voor een TFT-scherm, en liefst eentje die, óf: Een stukje naar beneden kan pivotten, óf een MVA of PVA paneel heeft, zodat ik geen last heb van het feit dat ik ietsje onder mijn scherm zit.

Ik wil er ook mee gamen, dus een snel paneel zou heel lekker zijn.

Als iemand iets weet buiten de Belinea 101920 en de schermen die duurder zijn dan die, hoor ik dat graag. Ondertussen is er nog 1 optie: Een gewoon scherm nemen dat wat goedkoper is en dan een nieuwe voet er onder (achter) zetten. Dan moet het schem wel redelijk goedkoop zijn.

Budget weet ik niet precies, dus laat maar wat zien. Ik verwacht het scherm zelf (dus zonder mogelijke voet) wel boven de 300 euro te kunnen krijgen, maar liefst onder de 400. (dus geen Samsung 970P!)

Was ik het bijna vergeten: De Neovo M-19 lijkt mij een leuk ding, om dan een voet bij te kopen, maar ik wil weten of deze TN of M/PVA is. Hij heeft 16.7 miljoen kleuren volgens de site, maar geen 178 graden kijkhoek!

[ Voor 13% gewijzigd door coptician op 20-12-2005 16:47 ]

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
coptician schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:46:
Ik ben ook in de markt voor een TFT-scherm, en liefst eentje die, óf: Een stukje naar beneden kan pivotten, óf een MVA of PVA paneel heeft, zodat ik geen last heb van het feit dat ik ietsje onder mijn scherm zit.
Hoe erg zit je beneden het scherm?
Als een klein beetje is dan krijg je het mischien goed voor elkaar met een monitor die je ver naar beneden door kan schuiven, en als het veel is dan moet je mischien wel een hogere stoel gaan regelen.
De hele tijd naar boven moeten kijken omdat je monitor hoger staat dan je hoofd lijkt me geen goed idee als je geen last van je nek wilt krijgen...

pivotteren is trouwens het met de klok meedraaien, jij bedoelt waarschijnlijk gewoon het verstellen van de hoogte of het kantellen.

Er staan een aantal monitoren tot €400,- in de pricewatch waarbij je de hoogte aan kunt passen:
-Hyundai LD90+(€350,- 8ms TN 700:1)
-Belinea 101920(€380,- 8ms MVA 1000:1)
-Philips 190B6C(€385,- 8ms TN 600:1 met gratis pixelgarantie)
-Iiyama H481S(€400,- 8ms TN 700:1)
Verder was er in die review van hardware.fr nog een Hyundai die aan de plaatjes te zien ook een verstelbare hoogte had:
-Hyundai Q90U((€420,- volgens hardware.fr, maar daar zeiden ze ook dan de 101920 €500,- zou gaan kosten...) 3ms TN 700:1)
coptician schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:46:
Was ik het bijna vergeten: De Neovo M-19 lijkt mij een leuk ding, om dan een voet bij te kopen, maar ik wil weten of deze TN of M/PVA is. Hij heeft 16.7 miljoen kleuren volgens de site, maar geen 178 graden kijkhoek!
De M-19 is gewoon een TN, MVA's hebben op zijn minst een kijkhoek van 170 graden in beide richtingen.
Er zijn een aantal fabrikanten die nog denken dat ze iedereen wijs kunnen maken dat TN's wel 16,2 miljoen kleuren hebben, en Neovo is daar blijkbaar een van.

[ Voor 8% gewijzigd door n-i-x op 20-12-2005 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een goed all-round 19" tft en volg daarom dit topic al enkele weken. Ik ben dan ook zeer geinteresseerd in de samsung 970p omwille van zijn goede kleur kwaliteiten, zijn goede ergonomie en zijn mooi design.

Ik heb wel een opmerking die ik graag besproken zou zien. Ik las onlangs een review van 8 lcd schermen met onder andere de samsung 970p. Hier schreven ze dat ze de 970p net wat duur vonden voor zijn goede ergonomie maar ze hadden wel nog een andere zorg nl. de voet zou na verloop van tijd zijn strafheid verliezen. Volgens de review kon de 970p niet meer op het hoogste punt blijven staan nadat het een tijdje getest was.

review (frans): http://www.hardware.fr/ar...19-2-3-4-6-8-ms-plus.html
zie op de pagina van de samsung 970p (onderaan bij de conclusie)

Zijn er mensen die het toestel hebben die dit gemerkt hebben of zouden kunnen ontkennen of bevestigen?

Ik zou het jammer vinden want het scherm staat me voor de rest wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:41:
Het zou inderdaad handig zijn als je het even uitprobeert, dan weet ik tenminste zeker dat ik geen onzin sta te vertellen ;)
Je kan het waarschijnlijk het beste zien door idiote instellingen te kiezen(waarbij je bijvoorbeeld het beeld enorm groen maakt ofzo...)
Nadat ik brightness erg laag heb gezet heb ik LCD gamma, Magictune en Natural color niet meer op laten starten (magic rotation nog wel, zag zo ook niet hoe ik dat uit kon zetten). Vervolgens heb ik de pc en het scherm volledig afgesloten en opnieuw opgestart. De instellingen bleven bewaard.

Ik heb magictune dus niet gedeinstalleerd, ik zie daar het nut ook niet van in. Stel dat je toch es wat wil instellen via dat programma, dan hoef je het niet te herinstalleren en verder zit het programma je niet in de weg lijkt me.

Overigens vind ik deze programma's ook niet slecht, alleen jammer dat het er drie moeten zijn. Alles in 1 programma had best gekund. Daarnaast kun je de basis en het roteren ook regelen via de videokaart (ligt natuurlijk ook aan de kaart en drivers), dan lijken de programma's dubbelop. Je kunt wel meer met de programma's dan met de videokaartprogrammatuur, maar voor een gemiddelde gebruiker lijkt me dat oninteressant.
Helaas ben ik geen eigenaar van t scherm, maar bezit ik t tijdelijk, vanavond gaat ie weer weg en moet ik t weer doen met m'n crt :p

Aangezien ik t scherm maar korte tijd heb en lang niet alles even goed heb kunnen testen kan ik geen uitgebreide review schrijven, maar slechts een paar kleine puntjes benoemen.

Positief:
- Lust voor oog, behalve minpunt van hier beneden.
- Scherpe weergave, fijn voor de ogen.

Negatief:
- In de voet zit een draaimechanisme (het grijze gedeelte, zie plaatje van 970p). Deze is wat krom en steekt wat boven het egale oppervlak van de voet uit. Slechte afwerking dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
[quote]XiN schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 17:40:
[...]

Hoe erg zit je beneden het scherm?
Als een klein beetje is dan krijg je het mischien goed voor elkaar met een monitor die je ver naar beneden door kan schuiven, en als het veel is dan moet je mischien wel een hogere stoel gaan regelen.
De hele tijd naar boven moeten kijken omdat je monitor hoger staat dan je hoofd lijkt me geen goed idee als je geen last van je nek wilt krijgen...

pivotteren is trouwens het met de klok meedraaien, jij bedoelt waarschijnlijk gewoon het verstellen van de hoogte of het kantellen.

Er staan een aantal monitoren tot €400,- in de pricewatch waarbij je de hoogte aan kunt passen:
-Hyundai LD90+(€350,- 8ms TN 700:1)
-Belinea 101920(€380,- 8ms MVA 1000:1)
-Philips 190B6C(€385,- 8ms TN 600:1 met gratis pixelgarantie)
-Iiyama H481S(€400,- 8ms TN 700:1)
Verder was er in die review van hardware.fr nog een Hyundai die aan de plaatjes te zien ook een verstelbare hoogte had:
-Hyundai Q90U((€420,- volgens hardware.fr, maar daar zeiden ze ook dan de 101920 €500,- zou gaan kosten...) 3ms TN 700:1)

Excuses over het pivotten, ik bedoelde kantelen.

Eigenlijk is het inderdaad best wel raar dat ik nergens last van heb, behalve als ik lange teksten lees. Ik zit inderdaad in een wat lage stoel, omdat dit erg comfortabel is (het is eigenlijk een TV-stoel). De schermen die je gnoemd hebt zijn interessant, behalve misschien de Ilyama, die ik toch net wat te prijzig vind. De Belinea die je noemde had ik al op het oog (blijkbaar heb ik dat niet gezegd), maar kan ik niet zomaar krijgen. Ik ga kijken of bij de Media Markt te Almere de Hyundai te vinden is. Philips heb ik het niet zo op. De Q90U, tenslotte, staat niet eens op een bekende internetsite (lees: Salland Automatisering.), dus dat is ook geen goede optie, kleine kans dat die er is voor een normale prijs.

Zeer veel dank alvast, trouwens.

En nu maar eens kijken wat de Media Markt te bieden heeft (gratis pixelgarantie hé ;))

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
coptician schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 19:56:
De schermen die je gnoemd hebt zijn interessant, behalve misschien de Ilyama, die ik toch net wat te prijzig vind.
Kan ik begrijpen, maar omdat ie nog net in je budget paste noemde ik em toch maar...
De Belinea die je noemde had ik al op het oog (blijkbaar heb ik dat niet gezegd), maar kan ik niet zomaar krijgen.
Had je al gezegd, maar ik dacht: als ik em niet noem dan lijkt het net alsof ik em afraad, terwijl het een prima monitor is.
De Q90U, tenslotte, staat niet eens op een bekende internetsite (lees: Salland Automatisering.), dus dat is ook geen goede optie, kleine kans dat die er is voor een normale prijs.
De Q90U is ook een vrij nieuwe monitor, als je een paar maanden geduld zou hebben dan zou ie waarschijnlijk wel op bekende sites staan.

Maar het enige voordeel van de Q90U boven bijvoorbeeld de LD90+ is dat ie nog net iets sneller is, maar eigenlijk heb je dat alleen nodig als je hardcore-gamer bent.

ps.
Als je het volgende even achter de quote zet, dan ziet het er wat beter uit:
[ / q u o t e ]
De spaties mag je natuurlijk weghalen.

[ Voor 6% gewijzigd door n-i-x op 20-12-2005 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashadar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2024

Mashadar

Drie maal is scheepsramp

Ik heb een paar dagen geleden de samsung 970p besteld.
Volgens mij een erg mooi schermpje :) Als ik afga op alle reacties en de enkele reviews moet de beeldkwaliteit hoger zijn dan m'n 19' IIyama vision master pro 450.
Een aantal maanden geleden stond ik op het punt stond de samsung 193p te kopen, maar deze bleek nog aardig traag waardoor ik er toch maar van af zag. Nu heb ik me toch echt niet niet meer kunnen bedwingen :7 Ik hoop alleen dat ik nog dit jaar kan genieten van m'n nieuwe TFT, want bestellen rond de kerstdagen levert altijd vertraging op.

Canon 7D, Canon 70-200L f4, Tamron 28-75 f2.8, Canon 10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
XiN schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 20:26:
[...]

De Q90U is ook een vrij nieuwe monitor, als je een paar maanden geduld zou hebben dan zou ie waarschijnlijk wel op bekende sites staan.

Maar het enige voordeel van de Q90U boven bijvoorbeeld de LD90+ is dat ie nog net iets sneller is, maar eigenlijk heb je dat alleen nodig als je hardcore-gamer bent.

ps.
Als je het volgende even achter de quote zet, dan ziet het er wat beter uit:
[ / q u o t e ]
De spaties mag je natuurlijk weghalen.
Een paar maanden wachten heb ik niet zo'n zin in, en een snel scherm is niet mijn voornaamste eis...Nou ja, het maakt niet veel uit, ik ga wel in de Media Markt kijken. Handig, dat je TN-schermen zo simpel kan herkennen door even te knielen o.i.d.!

ps: Ik weet dat ik quote was vergeten (ben trouwens geen nieuweling op het gebied van HTML-aftreksels, zoals ik ze maar noem), maar helaas werd ik wat afgeleid. Ouders terug van rapportvergaderingen, goed nieuws (iets te maken met een lyrische mentor), dus scherm kan wellicht nog iets duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetsuoShima
  • Laatst online: 10-09 21:28

TetsuoShima

low energy output

X-bit Labs reviewt enkele 'overdrive' LCD monitors:

Dit is de eerste review naar mijn weten die een 'echte meting' doet van het zogenaamde 'white noise' en de resultaten zijn verrassend en imo serieus negatief voor Samsung, toch zeker met betrekking tot zijn overdrive TN panelen.

Samsung 173P+ en 193P+: geen bijzonderheden, beter dan de 173 en 193, maar niet veel.

Samsung 970P: beter dan de 193P+, maar niet veel, imo een beetje tegenvallende resultaten en een groot verschil in latency tss de 60Hz en 75Hz refresh rates, reden onbekend....

Samsung 730BF en 930BF: zeer snel, maar vrij grote fouten in weergave door overdrive met als resultaat dus veel white noise

Samsung 760BF: nog sneller dan de 730 en 930, maar gruwelijk grote fouten in overdrive, bijna schandalig te noemen

ViewSonic VX724 en VX924: ietsje trager dan de 730 en 930, maar een overdrive foutlevel dat niet perfect is, maar wel het best van de geteste schermen

Conclusie: Samsung implementatie van overdrive (of RTC, Response Time Compensation, zoals X-bit het noemt) is nog altijd inferieur aan ViewSonics implementatie.

Verder doet dit mij twijfelen of de 970P wel degelijk de ultieme TFT van het moment mag genoemd worden. Helaas hebben ze de 191 en 930 van ViewSonic niet gereviewd, maar ik hoop erop dat ze dit binnenkort wel gaan doen, de 970 komt imo namelijk zomaar magertjes uit de bus hier...

[ Voor 4% gewijzigd door TetsuoShima op 20-12-2005 23:01 ]

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 17:53

garathane

l'enfer, c'est les Autres

THW Arie schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:20:
[...]

Die Magictune software is het meest buggy stuk software dat ik in de afgelopen 3 jaar op m'n PC heb gehad, zonder te overdrijven.

Na installatie van dit stuk rommel crashte mijn PC met een prachtig BSOD in Windows XP. Beetje jammer dat je die MagicTune rommel nodig hebt voor de leuke Pivot functie.
Een vriend van me heeft 2 770P's en die had ook random crashes na installatie van MagicTune.

Na de-installatie van MagicTune was m'n PC weer stabiel.
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Omdat bij DVD's de kleuren erg donker zijn, startte ik VLC-media player op met een DVD. Daarna startte ik MT op, om de kleuren in te stellen en 'plop", fatale fout en een opnieuw opstartende PC. Dat ga je uiteraard controleren. Vijf keer herhaalde het zich. Dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TetsuoShima schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:57:
de 970 komt imo namelijk zomaar magertjes uit de bus hier...
Ik weet het zo net nog niet. De algemene omschrijving van de 970P doet vermoeden dat hij
de monitor sowieso niet zo mooi vindt :X ; z'n 'klachten' over hoe het hele ding van plastic is
gemaakt ipv een combi met aluminium componenten + het ongenoegen over de breakout box.

Toch heeft ie misschien ergens een punt met het grafiekje bij 75hz refreshrate. De 970P die
ikzelf bij Mediamarkt zag, had niet echt het contrast wat ik van 1000:1 verwachtte. Ik neem
vooralsnog aan dat ze het exemplaar niet goed afgesteld hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:57:
[...]

Ik weet het zo net nog niet. De algemene omschrijving van de 970P doet vermoeden dat hij
de monitor sowieso niet zo mooi vindt :X ; z'n 'klachten' over hoe het hele ding van plastic is
gemaakt ipv een combi met aluminium componenten + het ongenoegen over de breakout box.

Toch heeft ie misschien ergens een punt met het grafiekje bij 75hz refreshrate. De 970P die
ikzelf bij Mediamarkt zag, had niet echt het contrast wat ik van 1000:1 verwachtte. Ik neem
vooralsnog aan dat ze het exemplaar niet goed afgesteld hadden.
Ik had idd ook de indruk dat ie een beetje bevooroordeeld was, maar de cijfers zijn ook niet al te best. Ik zou verwachten dat een professionele reviewsite de monitor wel op voorhad goed afstelt en dan zijn de resultaten niet zo best...
Wel vond ik vooral de contrast resultaten een beetje vreemd, vooral als je ze veregelikt met andere sites. Dan praat ik niet alleen over de 970P, maar ook de andere monitors... Daarom zou ik eens resultaten van een VA monitor willen zien die ik zelf persoonlijk ook al eens onder handen heb gehad, zodat ik een referentie heb hoe ik de resultaten moet interpreteren, want als je ze letterlijk neemt is het niet zo best...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Samsung 970P: beter dan de 193P+, maar niet veel, imo een beetje tegenvallende resultaten en een groot verschil in latency tss de 60Hz en 75Hz refresh rates, reden onbekend....
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/other/response-compensation/p-gr5.pngAfbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/other/response-compensation/1p-gr1.png
Dat vindt ik toch een best groot verschil.
Alleen de overgangen naar de donkerste tinten(<64) zijn niet snel, maar de meeste games zullen prima speelbaar zijn op deze monitor.
De reden van de vertraging bij 75Hz is als volgt:
Bij overdrive monitoren wordt het paneel bij een kleurovergang 1 frame lang voor de gek gehouden door het paneel te laten geloven dat ie naar een veel helderdere kleur moet overgaan.
Bij 60Hz duurt 1 frame 16,7ms, bij 75Hz duurt 1 frame 13,3 ms.
Bij 60Hz wordt de monitor dus meer ge-overdrived dan bij 75Hz, dus zal er bij 75Hz meer ghosting zijn.

Verder lijkt dit effect me niet echt storend, maar juist handig:
De 970P, VX924, en VX724 kan je gewoon op 60Hz laten staan, maar de 730BF, 930BF, en 760BF kan je op 75Hz zetten zodat de overdrive minder sterk wordt en de overshoot dus zal afnemen.
Verder doet dit mij twijfelen of de 970P wel degelijk de ultieme TFT van het moment mag genoemd worden. Helaas hebben ze de 191 en 930 van ViewSonic niet gereviewd, maar ik hoop erop dat ze dit binnenkort wel gaan doen, de 970 komt imo namelijk zomaar magertjes uit de bus hier...
Dat de overdrive *VA's nog niet zo snel zijn als de overdrive TN's heeft Behardware ons al verteld, en zolang we niet de resultaten van vergelijkbare metingen bij de VP930 of de VP191 hebben is er geen reden om de 970P af te kraken als allrounder ofzo.
X-bit Labs reviewt enkele 'overdrive' LCD monitors:

Dit is de eerste review naar mijn weten die een 'echte meting' doet van het zogenaamde 'white noise' en de resultaten zijn verrassend en imo serieus negatief voor Samsung, toch zeker met betrekking tot zijn overdrive TN panelen.
Niet helemaal.
Tomshardware hield zich al bezig met de tijd die nodig is om de overshoot weg te werken.(dat lijkt me ook wel belangrijk naast de grootte van die overshoot...)
De VP191 en de 730BF zouden hun overshoot in een halve frame(zo'n 8ms) compleet wegwerken, en de VP930 zou geen overshoot hebben.

Verder laat THG in zijn grafiekjes niet altijd de tijd van 10% tot 90% zien, maar als er een overshoot van meer edan 10% is, dan laten ze de tijd van 10% tot 110% zien.
Het prototype van de VX924 scoorde trouwens niet zo goed met het wegwerken van de overshoot, het duurde bij sommige overgangen 33ms tot van 10%->110%, en wel 66ms van 10%->100%.
Waarschijnlijk is de uiteindelijke VX924 hier wel wat beter in, maar even om aan te geven dat je niet alleen bij een Samsung overdrive problemen kan hebben...

Verder kan je hier en hier plaatjes van het autotje van PixPerAn zien.
bij een aantal monitoren zie je een negatieve ghost, dat is de overshoot.
Daar kan je zien dat de VX924 inderdaad praktisch geen negatieve ghost heeft.
Maar de VX922(de 'verbeterde' versie die 2ms zou moeten zijn) heeft wel weer een negatieve ghost.
Ik denk dus niet dat je kan zeggen dat Viewsonic een goede overdrive-implementatie heeft, maar alleen dat de VX924 en de VX724 een vrij goede implementatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
TetsuoShima schreef op woensdag 21 december 2005 @ 00:15:
[...]

Ik had idd ook de indruk dat ie een beetje bevooroordeeld was, maar de cijfers zijn ook niet al te best. Ik zou verwachten dat een professionele reviewsite de monitor wel op voorhad goed afstelt en dan zijn de resultaten niet zo best...
Wel vond ik vooral de contrast resultaten een beetje vreemd, vooral als je ze veregelikt met andere sites. Dan praat ik niet alleen over de 970P, maar ook de andere monitors... Daarom zou ik eens resultaten van een VA monitor willen zien die ik zelf persoonlijk ook al eens onder handen heb gehad, zodat ik een referentie heb hoe ik de resultaten moet interpreteren, want als je ze letterlijk neemt is het niet zo best...
In elke review van Xbitlabs zijn de contrastratio's belabberd(de 200:1 tot 300:1 in deze review vallen nog mee, 150:1 komt vaker voor...), en soms is er opeens een monitor die 500:1 of 1000:1 haalt.
Ik zou eerlijk gezegd niet teveel waarde hechten aan hun contrastmetingen, want ook als je onderling vergelijkt dan klop er niks van.(zelfs met meerdere monitoren met hetzelfde paneel zijn de contrastratio's verre van gelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
SamSung 970P userreview

Ik zet deze, net drie dagen geleden gekochten Samsung uit tegen mijn oude monitor, de IIyma Vision Master Pro 410 (17” crt met plat beeld). Dat was destijds een monitor van ruim 1250,- gulden. Eerst heb ik lang gedacht over zijn TN broertje, de samsung 930 BF, maar omdat ik van ‘bezuinigen’ toch spijt ga krijgen heb ik maar direct een goede gekocht.
De nu gekochte Samsung ging over de toonbank voor € 454,- (Zercom computers te eindhoven)

Uitpakken
Allereerst viel mij op de monitor véél zwaarder was dan wat ik in eerste instantie had verwacht. Hij zit zeer netjes in een doos met handvat (wat het vervoer per fiets, ben student..) een stuk makkelijker maakte. Alles zit netjes ingepakt en stevig in de doos. Het eerst wat me opviel was het feit dat een onnodig dikke handleiding eindelijk eens ontbrak. Er zat een zakje met een paar papieren instructies bij plus de driver cdrom.

Design en afwerking

Persoonlijk vind ik het design subliem. Ik heb de witte gekozen, en veel mensen die de monitor hebben gezien maakten ook direct positieve opmerkingen over de ‘apple-achtige’ stijl.
De monitor is in alle standen te verstellen. Heerlijk! Het panel zelf ‘zweeft’ nu zo’n 15 cm boven het bureaublad uit, hetgeen erg fijn voelt omdat je dan 0 graden naar beneden moet kijken (ben redelijk lang). Hij kan is af te stellen tussen de 2 en de 17 cm in hoogte.
De pivot functie (scherm om de middenas met de klok meedraaien) is veel handiger dan ik had verwacht. Je moet, na het installeren van de software zelf op een hotkey drukken om de beeldinhoud met de monitor mee te laten draaien. Het is echt zeer handig voor het lezen van pdf en wordbestanden of om fora zoals GoT mee te bekijken ;) Past véél meer in je beeld op die manier (je hebt de breedte eigelijk helemaal niet nodig).
Kortom, een zeer solide afwerking, slechts een nadeel; als je bureau zeer heftig trilt dan beweegt de monitor enigszins mee.

Software

Ondank de vaak geuite kritiek op de samsung software vind ik het allemaal wel meevallen. Ik zeg niet dat instabiliteit niet voor kant komen, maar ik heb er nog helemaal geen last van gehad. De software bestaat optioneel uit 3 stukken. Onder normale omstandigheden heb je 0% CPU load met iets minder dan 5 mb geheugen gebruik. De software zit vrij logisch in elkaar, behalve de kalibratie functie, deze is erg onduidelijk.

Beeldkwaliteit

Zelfs na mijn IIyma ben ik zéér te spreken over de kleuren. Out-of-the-box is hij iets te licht naar mijn mening, maar met een slinger aan de instellingen is dat zo verholpen.
De eisen voor mij waren vooral foto’s en games (css). Hij blijkt voor beide toepassing zeer geschikt te zijn (gelukkig ) Het zwart is mooi zwart (m’n crt is net ietsjepietsje zwarter, maar dat is de instelling) en de kleuren zijn magnifiek. Ik denk dat iedereen zich wel in deze monitor kan vinden (ook dankzij de vele aanpassingsmogelijkheden) Persoonlijk vind ik hem net zo niet, zei het niet beter dan mijn iiyama CRT, en dat zegt wat!

Kijkhoek

Aangezien ik geen verdere TFT ervaring heb kan ik hier net veel mee vergelijken. De nuttige hoek is ongeveer 170 graden. Daar zijn de kleuren nog te onderscheiden, maar ze zijn te zien alsof de brightness veel te hoog staat. Vanaf 45 graden (vanuit het midden, beide kanten op) beginnen te kleuren af te nemen qua verzadigdheid. Dat is voor mij geen probleem, alleen is het niet geschikt voor een groep van 50 mensen ofzo :p

Games en films

Zoals jullie weten is het een 6ms scherm. Ik was daar vooral erg ongerust over. De 930BF was mijn eerdere keuze, en die zou snel genoeg zijn voor spellen, van de P 970 wist ik dat niet.
Ik heb bij Counter Strike Source geen enkele last gehad van ghosting. Helemaal niets dus.
Films kijk ik niet op m’n computer (daar is immers de beamer voor uitgevonden )

Winkel

Oorspronkelijk was ik van plan om de 930 BF bij de mediamarkt te halen, mede doordat deze erg dicht bij zit, een goede prijs had én 2 weken omruilgarantie heeft. Dat is vrij coulant. Helaas was de P 970 voor 559,- verkrijgbaar, dat is MEER DAN 100 euro over de pricewatch prijzen 
De dichtstbijzijnde winkel was zercom computer te Eindhoven. De monitor was hier 454,- euro. Een prima prijs dus. Die twee dingen waren ook de enige die goed zijn aan de winkel… Ten eerste zijn de kosten van het afkopen van de pixel-‘garantie’ € 55,-. Persoonlijk vind ik dat totaal niet in verhouding tot de prijs staan (12 %). En dan nog iets dat los staat van de monitor zelf, als je de monitor wil ruilen tegen een ander type of je geld terug zou willen dan ben je DIRECT 15 % van de prijs kwijt. Ik denk persoonlijk dat dit nergens in het NL. verbintenissenrecht voor komt, en dat dit dus ontwettig is. Maargoed, dat zie ik wil als ik echt een probleem krijg met de monitor. Tot nu toe zijn er 0 dode pixels, en anders is de ook nog de samsung RMA ;)

Conclusie

Ik denk dat als je het geld ervoor over hebt, dit een van de beste prijs kwaliteit monitoror is die er te koop zijn. De kwaliteit, design, afwerking en in/verstel mogelijkheden zijn echt geweldig!
Eigelijk kan ik verder helemaal geen negatieve punten bedenken :d

Pluspunten:

+ Beeldkwaliteit (subliem)
+ Snelheid (geen ghosting)
+ Pivot (zeer nuttig)
+ Design
+ Afwerking (erg stevig en mooi)
+ Nul ghosting

Negatief:

- Prijs (goedkoper mag altijd ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

XiN schreef op woensdag 21 december 2005 @ 00:30:
[...]
[afbeelding][afbeelding]
Dat vindt ik toch een best groot verschil.
idd, het verschil is wel de moeite, maar het lijkt alleen niet zoveel omdat de schall zo groot is... Als je ze zo onder elkaar zet, zie je het beter. :)
XiN schreef op woensdag 21 december 2005 @ 00:30:
De reden van de vertraging bij 75Hz is als volgt:
Bij overdrive monitoren wordt het paneel bij een kleurovergang 1 frame lang voor de gek gehouden door het paneel te laten geloven dat ie naar een veel helderdere kleur moet overgaan.
Bij 60Hz duurt 1 frame 16,7ms, bij 75Hz duurt 1 frame 13,3 ms.
Bij 60Hz wordt de monitor dus meer ge-overdrived dan bij 75Hz, dus zal er bij 75Hz meer ghosting zijn.
Volgens die review van X-bit klopt die uitleg niet:
quote: X-bit
And I want you to note that the LCD matrix’s own frame rate does not necessarily depend on the frame rate set up in the computer’s graphics card, so one frame can last shorter than 16.7 milliseconds (LCD monitors’ standard refresh rate of 60Hz).
Dat is ook logisch want als ze gedurende 1 frame een verkeerde (te extreme overgang) aangeven, dan komt hij daar ook uit na x tijd. Vermits 1 frame op 60Hz 16.7ms duurt en de respons tijd van bijvoorbeeld de 970P 6ms is, klopt die uitleg dus niet (of er zou een wel heel extreem fout beeld op de monitor verschijnen, maar zo extreem groot zij de fouten meestal niet blijkbaar) ...

Het zou alleen kunnen kloppen als de framerate van de matrix van het LCD-scherm een rechtstreeks veelvoud is van de framerate van de grafische kaart, maar is dit zo?? Ik zou denken van niet uit die quote van X-bit, als die niet van elkaar afhangen, zie ik namelijk geen reden waarom ze een veelvoud van elkaar zouden zijn...
XiN schreef op woensdag 21 december 2005 @ 00:30:Dat de overdrive *VA's nog niet zo snel zijn als de overdrive TN's heeft Behardware ons al verteld, en zolang we niet de resultaten van vergelijkbare metingen bij de VP930 of de VP191 hebben is er geen reden om de 970P af te kraken als allrounder ofzo.
Dat was ook alleszins mijn bedoeling niet en ik denk dat ik dat ook niet gedaan heb, maar ik had zelf gewoon wel hogere verwachtingen van de 970P (misschien te hoog, dat ik daarom een beetje teleurgesteld ben...)
XiN schreef op woensdag 21 december 2005 @ 00:30:Niet helemaal.
Tomshardware hield zich al bezig met de tijd die nodig is om de overshoot weg te werken.(dat lijkt me ook wel belangrijk naast de grootte van die overshoot...)
De VP191 en de 730BF zouden hun overshoot in een halve frame(zo'n 8ms) compleet wegwerken, en de VP930 zou geen overshoot hebben.

Verder laat THG in zijn grafiekjes niet altijd de tijd van 10% tot 90% zien, maar als er een overshoot van meer edan 10% is, dan laten ze de tijd van 10% tot 110% zien.
Het prototype van de VX924 scoorde trouwens niet zo goed met het wegwerken van de overshoot, het duurde bij sommige overgangen 33ms tot van 10%->110%, en wel 66ms van 10%->100%.
Waarschijnlijk is de uiteindelijke VX924 hier wel wat beter in, maar even om aan te geven dat je niet alleen bij een Samsung overdrive problemen kan hebben...
idd, maar bij X-bit laten ze ook het verloop van de fout zien over alle (/de meeste) kleurenovergangen, terwijl ze er bij Tomshardware maar 1 overgang uitkiezen en zich daarop baseren. Uit de review van X-bit blijkt nu dat die fout bij elke overgang verschilt (wat ook wel te verwachten was). Dat is dus zo'n beetje als de responstijd (zwart-wit-zwart) aangeven en zeggen dat dat de responstijd is, terwijl die toch ook voor iedere overgang verschilt. Het lijkt mij dat de test van X-bit duidelijk superieur is aan die van Tomshardware, maar het klopt wel dat zij hier ook kort op ingingen (zo kort zelfs dat ik het al vergeten was :P )
XiN schreef op woensdag 21 december 2005 @ 00:30:Verder kan je hier en hier plaatjes van het autotje van PixPerAn zien.
bij een aantal monitoren zie je een negatieve ghost, dat is de overshoot.
Daar kan je zien dat de VX924 inderdaad praktisch geen negatieve ghost heeft.
Maar de VX922(de 'verbeterde' versie die 2ms zou moeten zijn) heeft wel weer een negatieve ghost.
Ik denk dus niet dat je kan zeggen dat Viewsonic een goede overdrive-implementatie heeft, maar alleen dat de VX924 en de VX724 een vrij goede implementatie hebben.
Tja, de strijd om de laagste respons tijd (en makkelijker marketing) lijkt het dikwijls toch te winnen van de kwaliteit (in het algemeen bedoel ik dan, voordat het er weer op lijkt dat ik iets tegen Samsung heb... :) )... In ieder geval is het duidelijk dat er toch verbetering in de zaak zit (met uitzondering van de 760BF dan misschien. Ik denk dat het ook niet altijd makkelijk is voor de producent om precies op de markt te brengen wat de consument wil (die wil namelijk alles zo goed en snel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld). Het zou echter wel handig zijn als die producenten de markt wat doorzichtiger zouden maken met betere/nuttigere specificaties ivm. kwaliteit en respons tijd... Maar ik zie dat zo 1, 2, 3, nog niet gebeuren helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
Kent iemand nog een betrouwbaar adres voor een 970P, die voor een redelijke prijs (incl. pixelgarantie) het scherm testen op dode pixels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Laatst online: 31-08 09:13

krouwen

Hardware Enthusiast

Bah bah, is er dan niemand geinstresseerd in de zwarte versie van de 970P.

Heeft dan niemand zwarte toetsenborden en muizen (en/of kasten)? Ik vraag me af of een witte monitor wel mooi staat bij zwarte randapparatuur.

(EDIT: Salland heeft zelfs de zwarte versie weer van hun site afgehaald :| :| )

[ Voor 17% gewijzigd door krouwen op 21-12-2005 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fb_slim
  • Laatst online: 02-12-2021
Heeft iemand ervaring met de de BenQ FP93V?
Afbeeldingslocatie: http://img.clubic.com/photo/00203357.jpg
(mac mini even wegdenken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
krouwen schreef op woensdag 21 december 2005 @ 13:10:
Bah bah, is er dan niemand geinstresseerd in de zwarte versie van de 970P.

Heeft dan niemand zwarte toetsenborden en muizen (en/of kasten)? Ik vraag me af of een witte monitor wel mooi staat bij zwarte randapparatuur.

(EDIT: Salland heeft zelfs de zwarte versie weer van hun site afgehaald :| :| )
hehe, ik heb een zwarte kast, een zwart keyboard, een donkerblauw logitech mx510, een zwarte muismat en m'n WITTE P 970 staat er prachtig bij. Juist mooi zo'n contrast imho :)

Denk dat het juist wel wat chiquers heeft zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^ Da's natuurlijk geen eerlijke presentatie foto. Zet bij elk product een Mac mini en je hebt (in de meeste gevallen) een mooier plaatje.

Persoonlijk vind ik de 970P nog steeds aantrekkelijker. Die Benq specs lijken ook een beetje te duiden op TN+film paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
TetsuoShima schreef op woensdag 21 december 2005 @ 03:49:
[...]

Volgens die review van X-bit klopt die uitleg niet:
[...]
Dat is ook logisch want als ze gedurende 1 frame een verkeerde (te extreme overgang) aangeven, dan komt hij daar ook uit na x tijd. Vermits 1 frame op 60Hz 16.7ms duurt en de respons tijd van bijvoorbeeld de 970P 6ms is, klopt die uitleg dus niet (of er zou een wel heel extreem fout beeld op de monitor verschijnen, maar zo extreem groot zij de fouten meestal niet blijkbaar) ...

Het zou alleen kunnen kloppen als de framerate van de matrix van het LCD-scherm een rechtstreeks veelvoud is van de framerate van de grafische kaart, maar is dit zo?? Ik zou denken van niet uit die quote van X-bit, als die niet van elkaar afhangen, zie ik namelijk geen reden waarom ze een veelvoud van elkaar zouden zijn...
Ik ga er in mijn reactie even van uit dat je de refreshrate van de videokaart(het aantal beeldjes dat per seconde over de kabel gestuurd wordt) bedoelt, en niet de framerate(het aantal beeldjes dat per seconde gemaakt wordt).

In theorie is het inderdaad mogelijk dat een monitor intern op een andere refreshrate werkt dan waarop ie aangestuurd wordt, maar het lijkt me wel mogelijk.
Mij lijkt het best logisch dat het ook zo gebeurd aangezien er dan het minste omgezet hoeft te worden, en je dus minder electronica in je monitor hoeft te proppen.
Verder kan je in de Tomshardware reviews zien dat bij een kleurovergang met overshoot de pixel 16,7ms nadat ie begon te veranderen weer begint terug te vallen, dus ik denk dat voor de meeste monitors van tegenwoordig wel geld dat de interne refreshrate gelijk is aan de externe.

Bovendien is dat volgens mij de enige verklaring voor het feit dat de 970P op 75Hz langzamer is.
[...]

idd, maar bij X-bit laten ze ook het verloop van de fout zien over alle (/de meeste) kleurenovergangen, terwijl ze er bij Tomshardware maar 1 overgang uitkiezen en zich daarop baseren. Uit de review van X-bit blijkt nu dat die fout bij elke overgang verschilt (wat ook wel te verwachten was). Dat is dus zo'n beetje als de responstijd (zwart-wit-zwart) aangeven en zeggen dat dat de responstijd is, terwijl die toch ook voor iedere overgang verschilt. Het lijkt mij dat de test van X-bit duidelijk superieur is aan die van Tomshardware, maar het klopt wel dat zij hier ook kort op ingingen (zo kort zelfs dat ik het al vergeten was :P )
Ik wil hier twee dingetjes over zeggen:
1.
Xbitlabs meet de overshoot(of RTC-error) niet op alle of de meeste overgangen, maar alleen op de zwart->grijs overgangen(dat zijn er maar 255, tegenover de 65280 (256 x 255) die er in totaal zijn).

2.
Bij hoeveel kleurovergangen THG meet weten we niet, maar wat ik wel weet is dat THG iets heel anders meet dan Xbitlabs.
Xbitlabs meet hoeveel % de pixel zijn doel voorbij is, en THG meet hoe lang het duurt tot ie weer terug bij zijn doel is.(en uit de grafiekjes kan je afleiden hoe lang het duurt tot ie weer tot 10% voorbij het doel teruggegaan is.)

Allebei die dingen zijn wel belangrijk, maar je kan ze niet direct met elkaar vergelijken...
[...]

Tja, de strijd om de laagste respons tijd (en makkelijker marketing) lijkt het dikwijls toch te winnen van de kwaliteit (in het algemeen bedoel ik dan, voordat het er weer op lijkt dat ik iets tegen Samsung heb... :) )... In ieder geval is het duidelijk dat er toch verbetering in de zaak zit (met uitzondering van de 760BF dan misschien. Ik denk dat het ook niet altijd makkelijk is voor de producent om precies op de markt te brengen wat de consument wil (die wil namelijk alles zo goed en snel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld). Het zou echter wel handig zijn als die producenten de markt wat doorzichtiger zouden maken met betere/nuttigere specificaties ivm. kwaliteit en respons tijd... Maar ik zie dat zo 1, 2, 3, nog niet gebeuren helaas...
Volgens mij moet het mogelijk zijn om de monitoren heel snel(ala 760BF) te krijgen zonder al teveel overdrive artifacts.
Als je de monitor intern op dubbele refreshrate zou laten werken, dan kan je namelijk korter(de helft van de tijd van nu) een sterkere impuls geven, zodat de pixel snel van kleur verandert maar niet te ver doorgaat.

De vraag is echter of dat gaat gebeuren, want nu kunnen ze blijkbaar ook al pronken met response tijden van 2ms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
fb_slim schreef op woensdag 21 december 2005 @ 13:24:
Heeft iemand ervaring met de de BenQ FP93V?
[afbeelding]
(mac mini even wegdenken)
Gek, hij staat niet op de Benq site...

De FP931V(tikfoutje van Prad.de?) staat wel op Prad.de, en zo te zien is het inderdaad een TN(een 8ms).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 12:11
Hoi,

Ik heb een luie pixel. Nu heb ik al met mij nagel geprobeerd en een dag zo'n knipperfilmpje laten draaien. Dit hielp beide niet. Wie weet er nog meer methoden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stemband
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 14:24

Stemband

Join the Force

Jammerjammerjammer... Mijn geduld wordt op de proef gesteld

Uw klantnummer: 2800319877
Geachte heer Stemvers,
Dank u voor uw email met betrekking tot de Samsung Syncmaster 970P black.
Momenteel is het nog niet bekend wanneer en of de Zwart kleurige versie van de Syncmaster 970P in Nederland
uitgebracht zal worden. Zodra hier meer duidelijkheid over is, zal hiervan melding worden gemaakt op onze website www.samsung.nl.
Met vriendelijke groet,
Mandy
Samsung ElectronicsBenelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogiman
Eyy mensen, heb net een week een nieuwe Belinea 101920 en had een aantal problemen met backlight leakage. Heb er ff foto's van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~decler/tft/7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~decler/tft/6.jpg
Heb m wat meer belicht om het wat duidelijker te maken.

Denk toch dat m'n schermpje terug moet..... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fb_slim
  • Laatst online: 02-12-2021
XiN schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:51:
[...]

Gek, hij staat niet op de Benq site...

De FP931V(tikfoutje van Prad.de?) staat wel op Prad.de, en zo te zien is het inderdaad een TN(een 8ms).
Wellicht een tikfoutje, BenQ zal op zijn eigen site toch niet tikfouten over nieuwe producten maken?
Hij is pas net uit. Zou ik beter een Samsung Syncmaster 970P kunnen kopen? Ik wil dit scherm, naast ontwerp, ook gaan gebruiken om tv op te kijken in mijn kamer (met meerdere mensen, dus kijkhoek is belangrijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 20:48
Boogiman schreef op woensdag 21 december 2005 @ 18:25:
Eyy mensen, heb net een week een nieuwe Belinea 101920 en had een aantal problemen met backlight leakage. Heb er ff foto's van gemaakt:

Denk toch dat m'n schermpje terug moet..... :'(
Heb iets vergelijkbaars met mijn vp191b, maar erg storend vind ik het niet, jij wel?
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste