Toon posts:

Venice 3200+ nul,nul oc!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Gigabyte GA-K8N Ultra 9 board, een Venice 3200+ en 2x Kingston HyperX 1Gb pc3200 modules.

Op standaard snelheid is alles ok maar....
Als ik de cpu ook maar 10Mhz oc dan boot het systeem niet meer. Blijft in het BIOS post scherm staan en reboot om er weer terug te komen enz enz

Ik heb Bios F6, F7, en zelfs F2 en F3 geflashed en getest maar geen verandering.
De heatsink op de nforce is warm maar niet vingerbrand warm. De cpu komt niet boven de 37graden uit bij een oc van 2400Mhz.

Ik heb de HTT multiplier verlaagd naar 3, ram voltage omhoog, htt link voltage omhoog, niets lijkt te helpen.

Als ik XP start met de standaard snelheid en ik gebruik Easytune dan kan ik de fsb naar 240Mhz krijgen bij 1.65v en dat is dan redelijk stabiel. ram doet dan 180Mhz en de HTT multiplier 4.

Heb ik een brakke cpu of een brak mobo?

De voeding is het denk ik niet, met diezelfde voeding heb ik een Sempron64 2800+ op 2900Mhz gekregen, stabiel!

tips zijn meer dan welkom, ik weet het ff niet.

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Heb je je ram alleen op volt aangepast?
Heb je je videokaart wel gelockt?

Die dingen worden anders mee getrokken door je CPU, als je ze niet locked.

• Game-Freak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 12:38
Zoals WingsOfFury al zei, je moet er ook voor zorgen dat je het geheugen op (bijvoorbeeld) 333Mhz laat draaien en de timings niet op AUTO laten staan, maar op manual instellen.
En dan met bijvoorbeeld CPU-Z kijken hoe snel je geheugen draait, als dit (met de juiste timings) onder de 200Mhz blijft, dan weet je in ieder geval zeker dat het niet aan je geheugen ligt.

Kun je misschien even je stepping vermelden?

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen heb ik idd al op 333 gezet, maakt niets uit. Ik moet echt het HTT voltage +0.3 doen en zelfs als ik de HTT multiplier dan op 3x zet haal ik nog maar maximaal 215 met hangen en wurgen.
Maar dat werkt ook met het ram op 2/2 en de vddr op +0.1, het ram heeft nog wat rek dus.
De ram performance is in Everest home fantastisch btw alleen is het een beetje balen dat ik met de cpu niet verder kom en met name dat ik niet weet of het het mobo of de cpu is.

Ik zal zo mijn pc ff open slopen, pasta eraf vegen en de steppings opschrijven en dan terugrapporteren:)
Game-Freak schreef op donderdag 08 december 2005 @ 09:20:
Zoals WingsOfFury al zei, je moet er ook voor zorgen dat je het geheugen op (bijvoorbeeld) 333Mhz laat draaien en de timings niet op AUTO laten staan, maar op manual instellen.
En dan met bijvoorbeeld CPU-Z kijken hoe snel je geheugen draait, als dit (met de juiste timings) onder de 200Mhz blijft, dan weet je in ieder geval zeker dat het niet aan je geheugen ligt.

Kun je misschien even je stepping vermelden?

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-02 19:51
het zou toch ook handig zijn als je ff zegt wat voor voeding je hebt?

Verwijderd

Topicstarter
214 is het maximale echt stabiel zo lijkt het. dat is dus 2133Mhz.
en dan verhoog ik geen enkele spanning, na wat tests heb ik uitgevonden dat welke spanning dan ook verhogen niets voor het verder overclocken doet, hoever ik de spanning ook verhoog.
De HTT multiplier verlagen, hoe laag dan ook doet ook helemaal niets meer voor het resultaat.
Van iemand anders kreeg ik de reactie dat het volgens hem mijn mobo is, hij heeft met een ander mobo hetzelfde meegemaakt en toen hij een nog een ander gebruikte kon hij veeeel verder.

Op de cpu staat:

ADA3200DAA4BW
LBBWE 0532GPEW
Z741096H5007G

What to do? mobo dumpen en een andere erin? zoja, welke dan voor een beetje redelijke prijs? of is het toch mijn cpu?

Verwijderd

Topicstarter
sorry:) Ik heb een Fortron 400Watt voeding.
De spanning is erg stabiel, zowel de 12v, de 3.3v, de 5v als de vddr en de vcore.
Mijn videokaart klaagt er ook niet over.

Ik heb met deze zelfde voeding een Sempron64 2800+ (Palermo) van 1600Mhz kunnen overclocken naar 2900Mhz (stabiel) in verder dezelfde configuratie.

MSI 7800GT
2x Kingston HyperX 1GB PC3200
1xSeagate 160GB sata
1xHitachi 250GB sata
Nec 4550
Wifi kaartje

in een NZXT Lexa kast.

Om uit te sluiten dat het aan de voeding zou liggen ondanks de stabiele spanningen heb ik de videokaart er al uitgehaald en er een 6200 in geprikt (verbruikt ff wt minder denk ik) en dat maakte niets uit.
Ik heb er ook al ander ram in gehad, 2x512 Dual channel kitje (single sided) en dat maakt ook niet uit. Ik heb al HD's losgehaald, de DVD, de fans (behalve de CPU fan) en dat maakt allemaal niets uit op het oc resultaat helaas.
Jazekerrrrr schreef op donderdag 08 december 2005 @ 13:21:
het zou toch ook handig zijn als je ff zegt wat voor voeding je hebt?

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:40
Daar heb ik met me K8N Pro SLI ook last van. krijg hem ook niet verder dan 210, 211 boot ie gewoon me ide devices niet meer door en hangt de pc

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga deze Gigabyte morgen omruilen voor een Asus A8N-E, het enige dat ik dan mis is firewire maar daar doe ik niets mee en dan zet ik er zo'n passieve koeler op de hoe heet dat ding ook weer bridge:)

Zijn er mensen die de keuze van dit Asus bord een slechte vinden? Graag input/feedback als je ervaringen hebt:)

Verwijderd

Topicstarter
zo ziet het er inderdaad uit, hij staat te wachten op de ide/sata detectie, dat duurt langer dan als hij gewoon zou booten en dan reboot hij en gaat hij weer hetzelfde doen.
SmoothTweaker schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:08:
Daar heb ik met me K8N Pro SLI ook last van. krijg hem ook niet verder dan 210, 211 boot ie gewoon me ide devices niet meer door en hangt de pc

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Bozo72, probeer een beetje te denken om je dubbelposts, want dit is al de tweede, er zit zo'n mooie edit knop naast iedere post :)

En is er voor dit moederbord geen modded bios beschikbaar? Dan kan je die altijd nog even proberen ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Luuk1983
  • Nu online
AGP/PCI wel gelocked? Die dingen kunnen er nogal slecht tegen om op een hogere clock te draaien. Zou wel meteen een goede verklaring zijn waarom je slechts zo weinig kan overclocken.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Topicstarter
ok, dankje voor de tip, ik zal er wat beter op letten:) Ik heb geen modded bios kunnen vinden helaas.
FnF schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:38:
Bozo72, probeer een beetje te denken om je dubbelposts, want dit is al de tweede, er zit zo'n mooie edit knop naast iedere post :)

En is er voor dit moederbord geen modded bios beschikbaar? Dan kan je die altijd nog even proberen ;)

Verwijderd

Topicstarter
yep, gedaan, de pci lock is effectief en pcie staat gewoon vast op 100.
Luuk1983 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:40:
AGP/PCI wel gelocked? Die dingen kunnen er nogal slecht tegen om op een hogere clock te draaien. Zou wel meteen een goede verklaring zijn waarom je slechts zo weinig kan overclocken.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:33:
Ik ga deze Gigabyte morgen omruilen voor een Asus A8N-E, het enige dat ik dan mis is firewire maar daar doe ik niets mee en dan zet ik er zo'n passieve koeler op de hoe heet dat ding ook weer bridge:)

Zijn er mensen die de keuze van dit Asus bord een slechte vinden? Graag input/feedback als je ervaringen hebt:)
Ik heb zelf zo'n Asus A8N-e met 'n 3200+ Venice. Ik wil je geen valse hoop geven maar ik kom tot zo'n 2,6Ghz stabiel, heb em voor 'normaal gebruik' gewoon op 2,25Ghz draaien ivm memory divider (m'n Valueram gaat niet zo ver).

offtopic:
kun je ook proberen onder 'n quote je antwoord te zetten, leest zo vervelend anders ;)

• WingsOfFury
Ik heb ook A8N-E, haal 2,65 stabiel, draai nu 2,6. Met nieuwe bios + chipset drivers zou hij 2,8 moeten halen. Maar niemand wil de moeite nemen om mij het ff 1 keertje duidelijk uit te leggen welke ik voor de chipset moet gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
dat zuigt maar het is niet zo moeilijk..... je kan bijv.... http://downloads.guru3d.com/download.php?id=19 op deze pagina de nforce4 drivers gebruiken, die gebruik ik ook. nagelang je windows versie (32 of 64 bits xp.
WingsOfFury schreef op donderdag 08 december 2005 @ 17:36:
Ik heb ook A8N-E, haal 2,65 stabiel, draai nu 2,6. Met nieuwe bios + chipset drivers zou hij 2,8 moeten halen. Maar niemand wil de moeite nemen om mij het ff 1 keertje duidelijk uit te leggen welke ik voor de chipset moet gebruiken...

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bozo72, probeer een beetje te denken om je dubbelposts, want dit is al de tweede, er zit zo'n mooie edit knop naast iedere post ;)
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:43:
ok, dankje voor de tip, ik zal er wat beter op letten:) [...]
en vervolgens doe je het weer :Z

* spone mompelt iets over een bord, kop

[ Voor 9% gewijzigd door spone op 08-12-2005 17:48 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Topicstarter
tsjonge tsjonge, niets beters te doen dan spijkers op laag water te zoeken? sorry hoor maar je doet net of ik voor de lol enorm zit te vervuilen ofzo en dat is toch wel lichtelijk overdreven.

• WingsOfFury
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 17:45:
dat zuigt maar het is niet zo moeilijk..... je kan bijv.... http://downloads.guru3d.com/download.php?id=19 op deze pagina de nforce4 drivers gebruiken, die gebruik ik ook. nagelang je windows versie (32 of 64 bits xp.
[...]
Thanks, de "normale" is dus de goede. Niemand dit dat daar ff kon typen... :Z
Ik ga het morgen gelijk proberen en kijken of ik de 2,8 gig kan halen. Als het lukt zou dit een zeer lekker boardje zijn om te oc'en, 2,6 gig vond ik een beetje mager eigenlijk :P

Nu ik er trouwens over nadenk: (ik weet het niet zeker)
volgens mij heb ik wel eens gehoord dat de chipset "bepaalt" hoe goed je kunt overclocken (als je CPU kan oc'en tenminste). Je hebt dezelfde chipset als ik, dus mss dat het aan je cpu ligt, gelockt? Ik zou, als ik jou was, ff googlen met jou CPU code en kijken of die gelockt is. Ik meen wel eens iets over gelockte a64's gelezen te hebben...

Succes!

Over het dubbel posten: Natuurlijk doe je het niet express, probeer er gewoon een beetje op te letten.

Verwijderd

Topicstarter
Nou Wings, dat van die chipset klopt wel maar die is weer afhankelijk van alles eromheen, ontwerp van het mobo, de kwaliteit van andere componenten etc.

Het kan dus zomaar dat dezelfde chipset op een ander mobo het minder of beter doet buiten mogelijke verschillen tussen steppings.

Gelockte A64?
Weet ik wel zeker, als ik het goed heb dan is een FX de enige unlockte A64. Ze zijn allemaal multiplier locked met uitzondering van de mogelijkheid een lagere multiplier te gebruiken door de met C&Q uitgeruste A64 cpu's

ps. verdorie verdorie verdorie, dat gebruik van Engelse woorden maakt er een zpellingzintegraziezooitje van.

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 19:47

Kortfragje

......

Heb precies hetzelfde met een K8N-Pro SLI Maximale OC via de BIOS (wat ik ook probeer) 219 Mhz, via windows haalt ie met gemak 250 !!

Denk dat t toch een Bios gerelateerd foutje is, hij hangt bij het detecteren van de IDE apparaten.

http://www.gjpvanwesten.nl

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 15:40
idd via programma van Gigabyte Easytune ofzo haal ik ook de 230 1:1

Verwijderd

Topicstarter
Ik haal nu zowel 240Mhz bij de multiplier 10, dit haal ik nu ruim 4uur Prime95 stabiel op 1.45vcore. Verder kom ik niet, ook niet als ik de vcore op 1.55 zet. Het ram draait nu op 200Mhz (pc3200dus) bij 2-3-3-5 op de standaard spanning. Deze cpu wil dus gewoon niet lekker verder denk ik.
Maar dit is al een behoorlijk stuk beter dan met het Gigabyte board.
Voor de goede orde, ik heb nu dus een Asus K8N-E.

Misschien moet ik maar eens een x2 3800 halen in de hoop dat die te overclocken is, of zal ik een gewone 3800 halen dat die verder dan zijn standaard 2400Mhz te overclocken is?

Iemand tips?

ps. alles draait super maar ja;) kwil toch meer:):)
ps2. dat van dat bios gerelateerde foutje bij die Gigabyte kan best kloppen maar ik moet zeggen...... met die Gigabyte kwam ik win windows niet boven de 2400Mhz en met de Asus kom ik tot 2600Mhz, alleen niet Prime95 stabiel dus blijkbaar is die Asus toch iets, iets, iets beter in het overclocken dat de Gigabyte.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2005 23:10 ]

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Wil je een goede tip? Overweeg eens de aanschaf van een DFI of EPOX mobo. :Y)

[ Voor 93% gewijzigd door hosee op 09-12-2005 23:38 ]

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Verwijderd

Topicstarter
mooie tip, volgende keer:)

Verwijderd

Topicstarter
9x270 doet het ook met de htt multipier op 4, het ram is dan 220Mhz bij 2.5-3-2-6 is dan op elk vlak erg ruim het snelst in Everest Home als pc3500 bij het standaard ddr voltage. toch wel lekker voor 2.5-3-3-7 pc3200 ram:)

• hosee
Nee voor nu, anders blijf je klooien.... :O
Nou ja, is zo niet bedoeld maar onthoudt toch de tip en nog veel plezier met je OC'ng. ;)

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Verwijderd

Topicstarter
draai nu 305*8, de htt mp=3, ik vraag me af of je van een brak mobo kan spreken als het duidelijk is dat de cpu de beperkende factor is en het mobo zonder gezeik dus 305Mhz doet!
De hoeheetdiebridgekoelerookweer met fan heb ik btw vervangen voor zo'n blauw passief zalman ding, is nauwelijks warm te noemen.

Ik geloof best wel dat een DFI of een Epox verder komt hoor maar zal het veel zijn?
Kzal na deze Prime95 beurt 348*7 eens proberen, als hij dat ook goed doet is mijn vraag over of DFI en/of Epox zoveel beter zijn nog relevanter:)
Als hij dan ook nog 405*6 doet ben ik er wel uit wat het antwoord is:) Is er uberhaupt een mainboard dat dat betrouwbaar gedaan heeft?
Er zijn wel fabrikanten die leuk zeggen dat hun mobo 450 kan doen maar of het ook werkt is een tweede denk ik.

Ik haal idd trouwens gewoon de 2x 3800+, als ik het zo bekijk, de diverse oc resultaten is de kans vrij groot dat ik in iedergeval 2400 haal en dan is het geen achteruitgang:) als het minder is is het jammer als het meer is is alles mooi meegenomen:)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 02:38 ]

• WingsOfFury
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 02:28:
draai nu 305*8, de htt mp=3, ik vraag me af of je van een brak mobo kan spreken als het duidelijk is dat de cpu de beperkende factor is en het mobo zonder gezeik dus 305Mhz doet!
De hoeheetdiebridgekoelerookweer met fan heb ik btw vervangen voor zo'n blauw passief zalman ding, is nauwelijks warm te noemen.

Ik geloof best wel dat een DFI of een Epox verder komt hoor maar zal het veel zijn?
Kzal na deze Prime95 beurt 348*7 eens proberen, als hij dat ook goed doet is mijn vraag over of DFI en/of Epox zoveel beter zijn nog relevanter:)
Als hij dan ook nog 405*6 doet ben ik er wel uit wat het antwoord is:) Is er uberhaupt een mainboard dat dat betrouwbaar gedaan heeft?
Er zijn wel fabrikanten die leuk zeggen dat hun mobo 450 kan doen maar of het ook werkt is een tweede denk ik.

Ik haal idd trouwens gewoon de 2x 3800+, als ik het zo bekijk, de diverse oc resultaten is de kans vrij groot dat ik in iedergeval 2400 haal en dan is het geen achteruitgang:) als het minder is is het jammer als het meer is is alles mooi meegenomen:)
Waar heb je het allemaal over :?
Als je 405*6 haalt is je huidige mobo beter dan een DFI? 405*6 = 2430, mijne haalt 2665 (nog niet bios geupdate) en een DFI met een 3000+ (1,8 standaard dus) haalt 2800 stabiel, dus de 3200+ zou 3 gig moeten halen, en dan had hij nog maar tot 1,75 volt getest, terwijl hij tot 2,1 (of 2,3?) kan. 2,1 volt met WC kan makkelijk en als de proc blijft stijgen naarmate de volt toeneemt zou je met een DFI mss wel 3,2 of 3,5 kunnen halen ofzo. De proc moet zelf namelijk 3,7 aan kunnen (Futuremark en nog een programma zei dat).
405 zul je al nooit halen, want dat is gewoon veel te hoog, mijne doet het al niet boven de 300, maar met nieuwe bios moet hij iig wel 313(*8) halen.
En op het laatste haal je 2x 3800+ :? Op eens dual core ofzo?

Kun je even iets duidelijker zijn, aub :P Omdat ik ook een 3200+ heb, ben ik zeer benieuwd naar de OC resultaten van ondere gebruikers (met ander mobo).

En je hebt nu een K8N-E aangeschaft, ipv de A8N-E?

• hosee
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 02:28:

Nou nee, hier kan ik niks tegen inbrengen, je bord lijkt mij inderdaad dik in orde. 8)

Verwijderd

Topicstarter
Nope, typevoutje..... het is een A8N-E

ik heb dus een 3200+ en ga een x2 3800+ halen

die 3,7 waarvan Futuremark zegt dat hij het aankan is een een theoretische grens. Dat wil niet zeggen dat hij dat in de praktijk haalt.

Dat waterkoeling prerse de oc positief beinvloed is een beetje onzin. Mijn luchtkoeler zorgt ervoor dat mijn cpu idle 21graden is bij een kamertemperatuur van 20. bij full load komt mijn huidige 3200+ (op 2433Mhz en 1,55v) niet boven de 32graden celcius uit! Dat wil ik betaalbare waterkoeling wel eens na zien doen:). De cpu doet hot super op 1.45v maar als je temperatuurtests wil doen dan is het opvoeren van de vcore erg goed want dat levert een hogere temperatuur op:)

Verder is het zo dat een OC plafond echt niet alleen temperatuur gerelateerd is, niet alleen vcore gerelateerd is en ook niet alleen een combinatie van die twee!
Een core kan gewoon simpelweg aan zijn limiet zitten, en een hogere spanning, andere koeling, ander bord voegt daar dan niets aan toe.

Die cpu's waarmee 4Ghz gehaald word onder bijzondere omstandigheden (co2 koeling, hoge spanning, mooi bordje etc.) zijn cpu's die toevallig minder beperkingen hebben door productie-'foutmarges'

Idd, als bv een 3200+ bv 4Ghz zou draaien bij bv 2.3v ofzo dan zou hij erg warm worden en dan zou luchtkoeling en waterkoeling niet volstaan maar co2 koeling weer wel. enz enz enz enz.

En waar ik over bazel als ik het heb over een hogere HTT vs. een hogere cpu snelheid mbt de kwaliteit van een mobo is dat een hogere HTT freq halen simpel betekent dat er minder storing op het bord is waardoor hij een beter signaal overbrengt (zuiverder) wat steeds moeilijker is naarmate de freq hoger is.
Die hogere CPU snelheid is mits de cpu geen beperking heeft beter te halen op het bord dat de hogere HTT haalt.
Dat zeg ik dus als ik zeg dat ik betwijfel of die DFI/Epox beter is dat mijn Asus die netjes die hoge HTT haalt!

ps. voor alle duidelijkheid.... ik vind het btw ook vet sonde om 200+ Euri te betalen voor en plankje. Heb al veel teveel betaald voor een 7800GT;)
WingsOfFury schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 04:31:
[...]

Waar heb je het allemaal over :?
Als je 405*6 haalt is je huidige mobo beter dan een DFI? 405*6 = 2430, mijne haalt 2665 (nog niet bios geupdate) en een DFI met een 3000+ (1,8 standaard dus) haalt 2800 stabiel, dus de 3200+ zou 3 gig moeten halen, en dan had hij nog maar tot 1,75 volt getest, terwijl hij tot 2,1 (of 2,3?) kan. 2,1 volt met WC kan makkelijk en als de proc blijft stijgen naarmate de volt toeneemt zou je met een DFI mss wel 3,2 of 3,5 kunnen halen ofzo. De proc moet zelf namelijk 3,7 aan kunnen (Futuremark en nog een programma zei dat).
405 zul je al nooit halen, want dat is gewoon veel te hoog, mijne doet het al niet boven de 300, maar met nieuwe bios moet hij iig wel 313(*8) halen.
En op het laatste haal je 2x 3800+ :? Op eens dual core ofzo?

Kun je even iets duidelijker zijn, aub :P Omdat ik ook een 3200+ heb, ben ik zeer benieuwd naar de OC resultaten van ondere gebruikers (met ander mobo).

En je hebt nu een K8N-E aangeschaft, ipv de A8N-E?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 11:54 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:41
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 11:47:
Dat waterkoeling prerse de oc positief beinvloed is een beetje onzin. Mijn luchtkoeler zorgt ervoor dat mijn cpu idle 21graden is bij een kamertemperatuur van 20. bij full load komt mijn huidige 3200+ (op 2433Mhz en 1,55v) niet boven de 32graden celcius uit! Dat wil ik betaalbare waterkoeling wel eens na zien doen:). De cpu doet hot super op 1.45v maar als je temperatuurtests wil doen dan is het opvoeren van de vcore erg goed want dat levert een hogere temperatuur op:)
[...]
21 graden idle? C'n'Q aan of uit? En 32 graden load? Wat voor superkoeler heb jij?! En waarmee lees je dat uit? Fout uitlezen kan ook natuurlijk he, kijk eens in de BIOS voor de ong. idle temp.

Verwijderd

Kortfragje schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 12:37:
Heb precies hetzelfde met een K8N-Pro SLI Maximale OC via de BIOS (wat ik ook probeer) 219 Mhz

Denk dat t toch een Bios gerelateerd foutje is, hij hangt bij het detecteren van de IDE apparaten.
Hier nog een met n Chaintech VNF3-250.... :r

Verwijderd

Topicstarter
Speedfan, MBM, Asus tools, Bios (idle dan, load is via het bios een beetje moeilijk te controlleren:)) en de tempsensors van mijn kast. C&Q staat gewoon uit, die zooi moet ik niet:) laat mij maar stroomslurpen:)

Ik had bij een Sempron64 2800+ op 2600-2800Mhz ongeveer dezelfde resultaten met dezelfde koeler in dezelfde kast. Beviel goed maar je hebt geen fuck aan die hoge snelheid als je mooie pc3200 2x1GB modules niet op snelheid kunnen draaien en singe channel zijn met zo'n 754cpu:(

De oorzaak van mijn goede koeling is de kast in combi met de koeler.
Mijn Koeler is een niet superbijzondere maar wel goed koelende Blue Orb 2 en mijn kast is een NZXT Lexa.

De Blue Orb 2 draait op mijn Asus A8N-E niet meer dan 650rpm (q-fan vind dat niet nodig blijkbaar:)) En die Lexa kast heeft 4x een 12cm fan en 1x een 8cm fan en dan heeft mijn voeding ook nog eens een 12cm fan.
Al die fans draaien ong 1200rpm.

dus 2x 12cm in
2x 12cm+ 1x8cm uit.

alle casefans en een intake gat in de bodem van de kast (8cm) zijn btw voorzien van stoffiltertjes.
The__Virus schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 12:05:
[...]

21 graden idle? C'n'Q aan of uit? En 32 graden load? Wat voor superkoeler heb jij?! En waarmee lees je dat uit? Fout uitlezen kan ook natuurlijk he, kijk eens in de BIOS voor de ong. idle temp.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 12:28 ]

• hosee
Dat zeg ik dus als ik zeg dat ik betwijfel of die DFI/Epox beter is dat mijn Asus die netjes die hoge HTT haalt!

ps. voor alle duidelijkheid.... ik vind het btw ook vet sonde om 200+ Euri te betalen voor en plankje. Heb al veel teveel betaald voor een 7800GT;)

[...]
Mmh...ga gedeeltelijk met je HTT theorie mee want uit ervaring weet ik dat er toch nog andere factoren een rol spelen.
Zal je een voorbeeld geven (uit eigen ervaring.)
Vb. : Asus A8V rev 2.0 met 3500 winnie 2x512mb OCZ 3200 platinium rev. 2, na veel getest was max. stabiele oc. 230 x 11 = 2530 mhz. mem op 1T. Mijn broer ook met een Asus A8V rev.2 en een 3500 winnie en hetzelfde geheugen : 225 x 11 = 2475 mhz. Nou ja, dat vonden we wel een beetje magertjes, geen super oc'ers, die CPU's, of lag het aan het mobo.... tja.. :/
Na rijp beraad besloten we beide toch om de EPOX 9NDA3J (nf3 agp)aan te schaffen.
Met dit Epox mobo en voor de rest met "precies" dezelfde onderdelen als de Asus, hier de oc. resultaten: max. stabiele oc. 237 x 11 = 2607mhz. Mijn broer ging (en nog steeds) tot een max. stabiele oc. van 233 x 11 = 2563mhz. Dat was al een stuk beter! >:) Je kunt al merken dat je HTT theorie in het bovenstaande niet van toepassing is maar dat het merk mobo, door wat voor reden dan ook, de OC. ook bepaalt. EN...niet te vergeten...geluk is ook een belangrijke factor.
Heb nu de Epox 9NPA+sli en draai momenteel superstabiel 239 x 11 = 2629 mhz. 8)
Dus een mobo die een hoge HTT toelaat is al een schot in de goede richting maar niet meer en niet minder. :Y)
Oh ja,..bovenstaande is met luchtkoeling.

En de prijs.... 200+..nee joh.. ;)
De duurste Epox haalt de 150 nog niet eens. Kijk hier maar: http://www.komplett.nl/k/kl.asp?bn=10482
Kies je voor een DFI dan zijn er ook die een stuk minder zijn dan 200 euri.

[ Voor 4% gewijzigd door hosee op 10-12-2005 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
mwah, die prijzen vallen idd best mee.
We kunnen in de OC discussie dus wel stellen dat er nogal wat factoren zijn in iedergeval en dat het beslist niet heel eenduidig is en ook beslist niet heel erg te voorspellen behalve dan op basis van zogenaamde 'praktijkervaringen'

the fight for speed continiues;)

• hosee
Yep en zeg maar gerust "the expensive" fight for speed, voor mij toch. Verwacht binnenkort 2 x 1GB Crucial Ballistix. :9~ Weer 300 pleuro's naar de kl.... :'( :( >:)

• WingsOfFury
Duidelijk :P Kon hem ook al nergens vinden, die K8N-E.
ik heb dus een 3200+ en ga een x2 3800+ halen
Ok, snap het nu wel :P
die 3,7 waarvan Futuremark zegt dat hij het aankan is een een theoretische grens. Dat wil niet zeggen dat hij dat in de praktijk haalt.
Klopt, maar met optimale opstelling (mss is ijs daarvoor wel nodig) zou hij wel moeten halen.
Dat waterkoeling prerse de oc positief beinvloed is een beetje onzin.
Heb ik nooit gezegt. Als jij je vcore omhoog gooit word je cpu warmer, mss dat je 2,3 volt nog wel haalt met AC, maar WC is toch echt koeler hoor.
Verder is het zo dat een OC plafond echt niet alleen temperatuur gerelateerd is, niet alleen vcore gerelateerd is en ook niet alleen een combinatie van die twee!
Een core kan gewoon simpelweg aan zijn limiet zitten, en een hogere spanning, andere koeling, ander bord voegt daar dan niets aan toe.
Ander bord: de DFI heeft alleen een optie voor meer volt, die gast die 2,8 gig (1,75 volt) haalt met zijn 3000+ haalde maar 2,6 gig met 1,55 volt. Oftewel: als hij zijn 3000+ op een A8N-E had zitten, zat hij op 2,6 gig op zijn max.
En die koeling heb ik al uitgelegt hierboven.

Tuurlijk heeft elke core een limiet, maar als je weet dat extra volt je core KAN verhogen, dan is het niet eerlijk om te zeggen dat hij aan zijn limiet zit, terwijl er maar 1,55 volt op staat.
Een DFI met nF4 Ultra (net als A8N-E) kost trouwens 129 euro, een A8N-E 99 euro, ik heb die 30 er wel voor over, als hij dan 3(,2/,4?) gig kan halen, ben er alleen te laat achter gekomen.

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt wel een punt maat WC=goede WC, de meeste kitjes zuigen enonderstaand geval laat maar weer eens zien dat een oc limiet ook heel goed bij een lagere vcore kan liggen.

Nu dus in het bezit van een 3200+, heb inmiddels trouwens een 3200+ van een kennis in mijn mobo zitten:), hij kwam niet verder dan 2200Mhz op zijn MSI K8N Neo4-F bordje. We zitten hier met 2 3200 cpu's en mijn cpu komt in zijn bord tot 2400 net als in mijn bord maar zijn 3200 komt in mijn bord ipv 2200 tot 2700mhz bij een vcore van 1.475, verder komt hij niet stabiel.
Is dit vreemd of wat?
Ruilen doen we vanzelfsprekend niet, hij gaat ook een Asus A8N-E bordje halen of als hij jouw tip volgt wat anders:)

Maar ikke toch niet helemaal begrijpen, mijn cpu komt in zijn bord verder dan zijn cpu maar zijn cpu komt in mijn mijn bord? Raar!

Nu het volgende, ik twijffel tussen een 3800venice of een x2 3800manchester.
De oc resultaten met de 3800venice zijn wisselend maar door de bank genomen in iedergeval tot 2700 (haal je met een lekkere 3200 ook)
De oc resultaten van een x2 3800 zijn ook wisselend maar in iedergeval 2400 en er zijn er ook nogal wat die 2600-2700 halen.

Ik erger me groen en geel dat mijn systeem retetraag (relatief) is als ik een rar van 700MB in of uitpak of een dvdtje samenstel aan de hand van divxjes ofzo(tenzij ik dat op low prio doe).

Mij lijkt dat ik met een x2 wat doe aan de multitasking ervaring maar weinig voor games dus zou het wel lekker zijn als ik in iedergeval tot die 2400 kom en meer is altijd beter.

Volgt iemand mijn logica hierin of sla ik de plank mis en heeft iemand andere ervaringen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 22:52 ]

• WingsOfFury
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 22:49:
Je hebt wel een punt maat WC=goede WC, de meeste kitjes zuigen enonderstaand geval laat maar weer eens zien dat een oc limiet ook heel goed bij een lagere vcore kan liggen.

Nu dus in het bezit van een 3200+, heb inmiddels trouwens een 3200+ van een kennis in mijn mobo zitten:), hij kwam niet verder dan 2200Mhz op zijn MSI K8N Neo4-F bordje. We zitten hier met 2 3200 cpu's en mijn cpu komt in zijn bord tot 2400 net als in mijn bord maar zijn 3200 komt in mijn bord ipv 2200 tot 2700mhz bij een vcore van 1.475, verder komt hij niet stabiel.
Is dit vreemd of wat?
Ruilen doen we vanzelfsprekend niet, hij gaat ook een Asus A8N-E bordje halen of als hij jouw tip volgt wat anders:)

Maar ikke toch niet helemaal begrijpen, mijn cpu komt in zijn bord verder dan zijn cpu maar zijn cpu komt in mijn mijn bord? Raar!

Nu het volgende, ik twijffel tussen een 3800venice of een x2 3800manchester.
De oc resultaten met de 3800venice zijn wisselend maar door de bank genomen in iedergeval tot 2700 (haal je met een lekkere 3200 ook)
De oc resultaten van een x2 3800 zijn ook wisselend maar in iedergeval 2400 en er zijn er ook nogal wat die 2600-2700 halen.

Ik erger me groen en geel dat mijn systeem retetraag (relatief) is als ik een rar van 700MB in of uitpak of een dvdtje samenstel aan de hand van divxjes ofzo(tenzij ik dat op low prio doe).

Mij lijkt dat ik met een x2 wat doe aan de multitasking ervaring maar weinig voor games dus zou het wel lekker zijn als ik in iedergeval tot die 2400 kom en meer is altijd beter.

Volgt iemand mijn logica hierin of sla ik de plank mis en heeft iemand andere ervaringen?
Ja, ik vind het vanzelf spreken dat het over goede WC gaat :P Zoals de Zalman Reserator 1 plus.

Uitpakken van rar = geheugen, niet CPU, volgens mij hoor.

De x2 zal met rendering en encoding (dvd'tjes bakken) beter zijn dan de a64. Maar ik denk dat bij games de a64 toch sterker is. Ff wat benches opzoeken en je weet het :)

Over de Vcore:
Vandaag eindelijk mijn mobo geupdate. Haal helaas geen 2,8 gig :( (Zo zie je dat iedere proc anders is), maar waar het om gaat:
Hij freezde op 2,7 gig met 1,45 volt, toen zette ik de vcore op 1,55 en deed hij het wel :)
Mijn max op de A8N-E (1,55 volt dus) is 2,74 gig, vanaf 2,75 gig doet hij het niet meer. Mp's van 9, 9.5 en 10 getest. Dan is hij alleen niet stabiel -> te weinig volts ;) want hij haalt het wel.

Ik draai nu 10x265, maar volgens mij moet hij 270 ook kunnen, weet alleen niet waarom ik dat niet heb gedaan, of die liep ook nog vast in 3DMark05 :? Nou ja, dalijk ff testen.

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
ik zou zeggen, test je systeem op stock is met goede programma's.
Ik raad aan: memtest86 / prime95 .. doordat ik met deze programma's heb getest kwam ik erachter dat mijn geheugen op standaard te weinig voltage kregen, waardoor ik bij een oc niet lekker door de post kwam.
Misschien jij hier ook wat aan hebt ? ik haal nu 2640mhz met mijn 3000+

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Verwijderd

Topicstarter
memtest86, prime95 en pifast gebruik ik allemaal en zo heb ik uitgevonden wat de max is.

• hosee
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 16:46:
memtest86, prime95 en pifast gebruik ik allemaal en zo heb ik uitgevonden wat de max is.
Vergeet o.a. ook niet de nieuwste fps games, als deze na een paar uur spelen niet crashen dan zit het goed met de stabiliteit van je systeem. >:) Ook al doe je pifast en prime goed dan nog is het de vraag of je probleemloos 3D games kunt spelen.

[ Voor 17% gewijzigd door hosee op 11-12-2005 22:26 ]

• WingsOfFury
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 16:46:
2,4 is jou max dus? Als je je geheugen verlaagt heb je kans op nog meer ;) Ik moest het ook doen om over de 2,4 heen te gaan, maar kon het daarna weer terug zetten :? Eerst 333 -> werkte niet, dus op 200 gezet, werkte wel, maar hij staat nu weer op 333 en werkt :) beetje vreemd, maar goed.

Wat ook niet onbelangrijk is:
de A64 3200+ heeft 3 (!!) verschillende uitvoeringen (juiste woord?) of types. Uit mijn hoofd: E3, E6 en E3&E6, ofzoiets. Daar kunnen je prestaties ook nog door verschillen en het is mogelijk (denk ik) dat een mobo beter kan overclocken met de E3 dan de E6, wat dus verklaart waarom jou CPU verschilt met die van je maat.
Als jullie toch alles heel de tijd uit elkaar halen: zou je dan ff kunnen kijken (of foto maken) wat er op je CPU staat. Ik ben ook van plan om binnekort ff de mijne te checken namelijk, en stel dat wij nou precies dezelfde hebben, maar jij maar tot 2,4 gig komt en ik tot 2,65 gig, dan kan het zelfs nog in de E3, E6 en E3&E6 "sector" verschillen per cpu :P

[ Voor 3% gewijzigd door WingsOfFury op 12-12-2005 01:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zegt niet zoveel, mijn cpu kan op 2.5Ghz uren lang probleemloos FEAR en NFSMW doen maar in Prime95 gaat hij onderuit.
hosee schreef op zondag 11 december 2005 @ 21:26:
[...]

Vergeet o.a. ook niet de nieuwste fps games, als deze na een paar uur spelen niet crashen dan zit het goed met de stabiliteit van je systeem. >:) Ook al doe je pifast en prime goed dan nog is het de vraag of je probleemloos 3D games kunt spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Geheugensnelheid verlagen.... been there done that.... geen resultaat voor de cpuOC. Hij zit denk ik echt aan zijn max.

Mijn 3200 is een 0532GPEW die andere is een 0516TPAW
WingsOfFury schreef op maandag 12 december 2005 @ 01:50:
[...]

2,4 is jou max dus? Als je je geheugen verlaagt heb je kans op nog meer ;) Ik moest het ook doen om over de 2,4 heen te gaan, maar kon het daarna weer terug zetten :? Eerst 333 -> werkte niet, dus op 200 gezet, werkte wel, maar hij staat nu weer op 333 en werkt :) beetje vreemd, maar goed.

Wat ook niet onbelangrijk is:
de A64 3200+ heeft 3 (!!) verschillende uitvoeringen (juiste woord?) of types. Uit mijn hoofd: E3, E6 en E3&E6, ofzoiets. Daar kunnen je prestaties ook nog door verschillen en het is mogelijk (denk ik) dat een mobo beter kan overclocken met de E3 dan de E6, wat dus verklaart waarom jou CPU verschilt met die van je maat.
Als jullie toch alles heel de tijd uit elkaar halen: zou je dan ff kunnen kijken (of foto maken) wat er op je CPU staat. Ik ben ook van plan om binnekort ff de mijne te checken namelijk, en stel dat wij nou precies dezelfde hebben, maar jij maar tot 2,4 gig komt en ik tot 2,65 gig, dan kan het zelfs nog in de E3, E6 en E3&E6 "sector" verschillen per cpu :P

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:59

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

hosee schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 23:35:
Wil je een goede tip? Overweeg eens de aanschaf van een DFI of EPOX mobo. :Y)
Zou hier maar niet te snel mee zijn. Heb zelf een cpu die op een DFI Ultra-D NF4 9x312 deed stabiel naar de 9x320 weten te clocken. Koeling is bij allebij ruim voldoende en voltage hebben we beide genoeg over. A8N-E vind ik een geweldig bord. Zeker voor zijn prijs.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• WingsOfFury
DualDevil schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:36:
[...]

Zou hier maar niet te snel mee zijn. Heb zelf een cpu die op een DFI Ultra-D NF4 9x312 deed stabiel naar de 9x320 weten te clocken. Koeling is bij allebij ruim voldoende en voltage hebben we beide genoeg over. A8N-E vind ik een geweldig bord. Zeker voor zijn prijs.
AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Wat zat er op je DFI, of gebruik je die nu?

Als ik het goed begrijp heb je een DFI en een A8N-E.
Op je DFI zit een proc die 2,8 gig is en maar tot 2,88 gig kan oc'en.
En op je A8N-E zit een 3000+ (1,8 gig) die nu stabiel op 2,9 gig loopt.

Klopt? Zo ja: hoe heb je die 3000+ zo ver gekregen? Gewoon nieuwe bios erop en hij haalde het? Heeft dit ook met je (OC?) gehegen te maken?
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 14:54:
Geheugensnelheid verlagen.... been there done that.... geen resultaat voor de cpuOC. Hij zit denk ik echt aan zijn max.

Ik zal mijne eens openschroeven :)

[ Voor 14% gewijzigd door WingsOfFury op 12-12-2005 15:52 ]

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
looney >:)

[CiP] Le Régional Built To Last.

• hosee
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 14:49:
Dat zegt niet zoveel, mijn cpu kan op 2.5Ghz uren lang probleemloos FEAR en NFSMW doen maar in Prime95 gaat hij onderuit.

[...]
Mmhh.. bij was het andersom maar dan wel tijdens benchen met 3dmark03. :?

• WingsOfFury
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 14:54:

Op mijne staat:
ADA3200DAA4BW
LBBWE 0540CPBW
Z817866J52241

Op de plaats van jullie codes staat er bij mij dus weer iets anders. Maar ik denk niet dat dit het type is, maar eerder een prodcutienummer ofzo, kan iemand die bevestigen/uitleggen?

Mijne is trouwens uit 2001 :| dat was wel ff een shock, pas 2 maandjes in huis, maar al 4 jaar oud :P

• iro
  • Laatst online: 19-05-2022

iro

:)

Ik heb een A8N-E met een 3200+ Venice, alleen als ik em overclock met 5% gaat de pc conflicten geven. iemand suggesties?

Specs pc

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:59

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

WingsOfFury schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:51:
[...]

AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Wat zat er op je DFI, of gebruik je die nu?

Als ik het goed begrijp heb je een DFI en een A8N-E.
Op je DFI zit een proc die 2,8 gig is en maar tot 2,88 gig kan oc'en.
En op je A8N-E zit een 3000+ (1,8 gig) die nu stabiel op 2,9 gig loopt.

Klopt? Zo ja: hoe heb je die 3000+ zo ver gekregen? Gewoon nieuwe bios erop en hij haalde het? Heeft dit ook met je (OC?) gehegen te maken?

[...]

Ik zal mijne eens openschroeven :)
Hij was van een tweaker die een opteron op 3.3 Ghz kon krijgen voor zijn DFI. Toen zij ie letterlijk: Als jij je cpu hoger als 9x312 prime stable krijgt koop ik een nieuw mobo. Nouja, dat zou hij nu dus eignelijk moeten doen... >:) Ik heb hem 2ehands gekocht. Maar bij mij, net als bij hem is koeling ruim voldoende, voltage zat en ram is buiten beschouwing in die oc. dat tweak ik daarna gewoon op hoogste setting met strakste timings. hij deed dat met 1.45 volt op 2.808 Mhz, en met 1.512 volt doet hij 2.916 oid. maar hij's stable vanaf 2898 maar dat stukje dat ie prime niet red is in windows toch wel stable...
Het is dus 1 en dezelfde cpu die op een DFI minder ver kwam dan op mijn a8n-e puur op processor kijkend.

[ Voor 5% gewijzigd door DualDevil op 13-12-2005 12:34 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

WingsOfFury schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 01:02:
[...]

Op mijne staat:
ADA3200DAA4BW
LBBWE 0540CPBW
Z817866J52241

Op de plaats van jullie codes staat er bij mij dus weer iets anders. Maar ik denk niet dat dit het type is, maar eerder een prodcutienummer ofzo, kan iemand die bevestigen/uitleggen?

Mijne is trouwens uit 2001 :| dat was wel ff een shock, pas 2 maandjes in huis, maar al 4 jaar oud :P
0540 moet je interpreteren als volgt: 05 = 2005 40 = week veertig. Uit 2001 :?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• WingsOfFury
Borromini schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:36:
[...]

0540 moet je interpreteren als volgt: 05 = 2005 40 = week veertig. Uit 2001 :?
:X Whoops. |:( Copyrighted 2001 8)7 Vond het al zo vreemd :P

[ Voor 5% gewijzigd door WingsOfFury op 13-12-2005 17:38 ]

Pagina: 1