Toon posts:

Muziekstudio, welke versterker + boxen voor ong. 700-1000 €?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.008 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 13:47:
Yoozer, ik ga zeker kijken of ik wat met dat plaatwerk kan doen (wanden behangen).
Even een disclaimer : ik ben geen verkoper bij Feedback en geen verkoper van Genelec :).

Kijk maar even naar een pakketje zoals dit: http://www.feedback.nl/?id=55&b=AD35ROOMKIT

Die is zelfs goedkoper daar dan bij de NL site van Auralex zelf, want daar kost 'ie 180 euro :). Je moet even gaan passen en meten en kijken waar je de speakers neerzet en op basis daarvan plak je een paar van die dingen tegen de muur. Kun je niet plakken, dan is het ook mogelijk dat je er nylondraad door rijgt en ze met een paar spijkertjes ophangt. Er zit als 't goed is een gids bij die tips geeft voor het plaatsen. Goed plannen en dan kom je er wel.
Heeft 1 van jullie enig idee (kan het op die site niet vinden, maar snap ook niet alle details) of de Behringer subwoofer ook uitgezet kan worden?
Als 't een actieve sub is heeft 'ie z'n eigen powersupply en dan kun je 'm gewoon uitzetten.
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 18:36:
Iemand een goede tip voor mijn studio waar ik op moet letten bij de XLR en RCA kabels?
En nog een goede tip dan direct voor een winkel waar deze kabels goedkoop zijn?
Neutrik connectors. Kabel zelf moet gewoon van goede kwaliteit zijn, XLR moet je gebalanceerde kabel voor gebruiken, RCA niet - maar die kun je ook kant en klaar kopen. Verguld maakt volgens mij weinig uit.
deepspace schreef op zondag 11 december 2005 @ 14:55:
Ben ik het absoluut niet mee eens, argumenten heb ik al zat aangedragen. Bovendien vind ik het vreemd dat er verschillen zouden zijn tussen een DJ monitor en een Studiomonitor. Monitor is bedoelt om zo exact mogelijk de input te outputten. De eene exact zou de andere niet zijn :? Vage shit..
Nee, helemaal niet. Je hebt te maken met 2 verschillende omgevingen. Monitorspeakers voor een studio omgeving worden volledigheidshalve "reference monitors" genoemd. Monitorspeakers voor live zijn stage monitors. Zie ook hier : http://www.thomann.de/tho...ktivmonitor_prodinfo.html

Allereerst heb je als je live optreedt (dit geldt voor zowel deejay als band) te maken met een PA. Dit is een batterij speakers die gericht is op het publiek. De PA moet zodanig afgesteld zijn dat het geluid in de zaal overal zo gelijkmatig mogelijk te horen is. Dit is moeilijke materie en vereist een hoop ervaring, en gokwerk omdat je je muziek afluistert in een vaak nog lege zaal. Je kunt niet mensen vragen of ze even allemaal in de ruimte willen gaan staan om vervolgens te testen.

Als artiest zijnde heb je aan de PA niet veel. Het geluid wordt gedempt door het publiek en eventueel de layout van de hal waar opgetreden wordt. De reflecties aan het einde van de hal komen weer terug maar hebben door de snelheid van het geluid vaak een hoorbare vertraging. Dit is het verschil tussen strak en slordig spelen, en vooral voor drums en bas is dit belangrijk, omdat die de basis van de song dragen. Drummers hebben daarom ook een koptelefoon - niet alleen voor de clicktrack maar ook om te horen waar ze zelf mee bezig zijn. Het geluid van drums, eenmaal gecompresst is vaak een korte, scherpe tik (impuls) waar je het beste van merkt dat de response (reverb) het resultaat uitsmeert. Smeren = niet meer weten wanneer de tik precies was = uit de maat.

Om dit op te lossen heeft iedere artiest een personal monitor. Je kent de speakers op het podium wel die naar de zanger zijn toegericht? Monitors. Toetsenisten en gitaristen hebben dit ook - zo kunnen ze zichzelf horen spelen en trekken ze er zich weinig/minder van aan of ze wel luid genoeg doorkomen op het publiek. Als ze namelijk van de PA uit moeten gaan zetten ze hun apparatuur zelf harder en dat moet je als geluidsman -niet- hebben. Het afstellen van zo iets is al een sinecure en als een of andere pedante lul met een Stratocaster even meent dat 'ie Hendrix is verknoeit 'ie het geluid voor de rest. Dus, monitorspeakers. Bij een DJ is dat nog erger omdat die op de beat moeten draaien en verschillen daarin zijn nog duidelijker hoorbaar dan bij een band.

[ Voor 79% gewijzigd door Yoozer op 11-12-2005 19:49 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
deepspace schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 16:27:
[...]

Dat deed ik ook toen je met dat gedrocht aankwam. Bandpass subwoofer, die niet eens erg laag komt: Droog en dynamisch my ass. Tweeters die al bij 19 Khz bij -3 dB komen :'( . Daarnaast zal je sub wel veel te hoog gefiltert zijn, gezien de kleine woofertjes in de sats en het gebrek aan bassreflex. Dan is of de sub vreselijk plaatsbaar, of je er valt een gat tussen sub en sats.

Liever monitors die van zichzelf al wat punch en bass hebben, met een subwoofer erbij die ook echt als subwoofer dient. Over hifi: er is meer dan zat hifi spul dat prima kan dienen als monitor speaker.
Ga ze maar eens luisteren, kijken of ze je dan nog zo tegen vallen.

De M3-220 heeft een hele nette neutrale sound. Het is gewoon 1 van de betere (zo niet de beste) complete set onder de 1000€. Tuurlijk heeft de set zijn tekort komingen maar wat wil je voor 700€, als jij mij een setje aan kan leveren voor het bedrag van pak hem beet 550€ (want dat kost ie) welke net zo goed/beter presteerd hoor ik het graag want er zijn maar al te graag mensen die het zaakje liever niet meer kopen vanwege de fabrikant die er achter zit en er een puinzooi van maakt.

Voor dat geld waarvoor de syrincs et nu weg gaat koop je niets beters. Overigens kun je op specs niets kopen.... in het studio wereldje word net zo hard gelogen als in de hifi wereld..... met de wind in de rug en berg af meten noemen ze dat wel eens ;)

Ow en mocht je echt graag willen weten hoe ze klinken, hier staat er op het moment 1 die ik te leen heb van een collega dj.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• R2D2
  • Niet online
m.m schreef op zondag 11 december 2005 @ 14:05:
[...]

Je hoort het niet maar toch is het slecht? Dat lijkt wel een kabelargument :P
Studiomonitor? Die Syrincs is een DJ monitor hoor, daarvoor istie ook prima geschikt.
Tis een beetje een hybride set. Officieel is het een studio set maar aangezien het setje ook lekker door kan pompen word ie ook veel door dj's gekocht.

Ik ken overigens meer producers met het setje dan dj's maar dat is vooral te wijten aan het feit dat dj's snel tevreden zijn.... als het maar hard gaat.

Zelf gebruik ik de behringers, passieve versie. Producen doe ik niet en voor mij voldoet de behringer meer dan prima. Daarnaast kosten de behringers geen drol dus de keuze was snel gemaakt aangezien ik de monitors amper gebruik en vaak alleen een headphone gebruik tijdens het draaien.

En het lijkt inderdaad een kabel argument.... iets waar meneer Deepspace zelf anders altijd zo vies van is in de Hifi topics. Maar ach als iemand het setje wil beoordelen op specs zonder het ooit gehoord te hebben is dat prima toch..... gelukkig denken heel veel mensen daar anders over en bij dingen als speakers zeggen specs me vrij weinig, zoals ik zei in het wereldje van de monitoren/speakers worden specs nog net niet bij elkaar verzonnen met behulp van de teksten die op de zijkant van een cola fles staan maar het scheelt soms niet veel ;-)
Eerst luisteren en dan oordelen zeggen we dan altijd maar. En ik heb er een hoop naar syrincs zien neigen in een vergelijking met Genelec, KRK, Samson etc etc.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:23

voodooless

Sound is no voodoo!

M.M en Yoozer: dat weet ik natuurlijk ook allemaal, echter de essentie blijft: Die dingen zijn bedoelt om de input zo netjes mogelijk te outputten. Missschien ben ik dan wel een "fundamentalist", omdat ik vindt dat alle speakers dat zouden moeten doen, maar goed ;) Dat het terugkaatsend geluid moet overstemmen, of gebruikt wordt om een track af te mixen, maakt daarvoor helemaal niks uit.
Bij een DJ is dat nog erger omdat die op de beat moeten draaien en verschillen daarin zijn nog duidelijker hoorbaar dan bij een band.
Alleen maar meer redenen om een speaker voor je hebt die flink diep nog netjes mee kan, i.p.v een subwoofer die ergens van je vandaan staat (misschien wel als je erop gaat zitten ;) ).

Ik heb die dingen niet gehoort, en misschien ben ik ook wel bevooroordeeldt... Probleem is natuurlijk ook dat de specs van dat ding zo sumier zijn dat je niet eens het X-over punt weet tussen sat en sub. Imho is dat toch wel een belangrijk punt. Als dat ding lekker laag filtert is het misschien wel degelijk bruikbaar. maar dan nog zou ik vallen over die subwoofer, want ik heb er echt nog nooit een bandpass sub gezien die lekker klinkt. Heb ook al vaak zat eraan zitten simuleren, maar het is me nog nooit gelukt om iets degelijk (kwa strakheid) voor elkaar te krijgen. Al kun je zien aan de vredelijk dikke basspijp dat ze blijkbaar toch wel moeite doen om een redelijk bandpass ontwerp neer te zetten. IMHO ben je veel beter uit met een gesloten of BR sub, maar het liefst wil je toch al je geluid direct op je af hebben: dus monitors die alles kunnnen. Dat geld IMHO voor iedere toepassing, maar is natuurlijk niet altijd een reeele optie ;)

Btw, is zelfbouw ook al voorbij gekomen? Is natuurlijk ook een leuke oplossing om voor het geld een hoogwaardige monitor te krijgen :) Maar goed, wat dat betreft ben ik zeker ook bevooroordeeld :P
Reind schreef op zondag 11 december 2005 @ 20:53:Maar ach als iemand het setje wil beoordelen op specs zonder het ooit gehoord te hebben is dat prima toch.....
Lijkt ook wel een kabelargument: "Ga luisteren, dan zul je wel horen hoe goed het is" ;)
gelukkig denken heel veel mensen daar anders over en bij dingen als speakers zeggen specs me vrij weinig, zoals ik zei in het wereldje van de monitoren/speakers worden specs nog net niet bij elkaar verzonnen met behulp van de teksten die op de zijkant van een cola fles staan maar het scheelt soms niet veel ;-)
Tja, ik dit geval kun je ook amper van specs spreken vrees ik, al is dat wat ze laten zien toch best wel eerlijk. Er mocht best wel eens wat meer info bij. Ook een van de redenen waarom ik dat soort dingen wat sneller zal wantrouwen.
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 18:36:
Iemand een goede tip voor mijn studio waar ik op moet letten bij de XLR en RCA kabels?
En nog een goede tip dan direct voor een winkel waar deze kabels goedkoop zijn?
Zorg gewoon dat ze degelijk zijn, en bij RCA zorg ervoor dat ze afgeschermd zijn (XLR hoort dat altijd te zijn natuurlijk ;). Als het koper is, is het prima. Kijk vooral naar de pluggen, zeker als je die wat vaker lostrekt om om te pluggen.

[ Voor 36% gewijzigd door voodooless op 11-12-2005 22:47 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 15:10
Gelukkig geen Tehringer gekozen! Ik schrok al. Bij die mixers krijg je gratis een kilo sneeuw (ruis)erbij.

Je ziet bij alle bedrijven of mensen die wat met geluid doen Behringer. Ze maken alles voor een prikkie en het werkt uitstekend. Helaas komt die prijs bij sommige van hun apparaten met nogal wat tekort komingen op technisch en kwalitatief gebied. Ruis is daar een van en daar is Behringer ook wel mee bekend. Ik kan niks zeggen over de kwaliteit van de Behringer monitors, maar wel dat je nooit moet besparen op een goede geluidsset.

Als je het al venageld uitmixt op je setje terwijl je denk dat het goed klinkt omdat je monitors het geluid zo weergeven en het niet zo is, sta je behoorlijk voor lul als het ineens in een goede geijkte geluidsopstelling ten gehore wordt gebracht.

Mackie monitors zijn ook erg goed en worden in de VS erg veel gebruikt. Yamaha doet het ook vrij goed.

Een goede eindtrap (versterker) is tevens van wereldbelang! Deze maakt het geluid voor een groot deel. De speaker geven dat signaal weer! Investeer hier ook in!

Wat betreft je mixer zit je met die Yamaha wel okey. Geen wereldapparaat en de ingebouwde galmpjes zijn vies maar hij doet het goed en makkelijk en de preamps klinken niet verkeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Stinger666, bedankt voor je commentaar.
Ik vond de Behringer Mixer er vooral lelijk uitzien (knoppen te lang en te onoverzichtelijk) en vooral qua gevoel wil ik liever voor Yamaha gaan. Daarentegen (zoals gezegd) vond ik de monitors echt goed klinken. A.s. zaterdag kan ik de mixer ophalen (als het goed is) en dan neem ik nog een keer een eigen cd mee om de monitors te checken. Maar denk al dat ik er uit ben.

Het is een actieve sub ja, dus uitzetten kan. Ik vroeg me dan alleen of of het signaal nog steeds wel doorgegeven wordt aan de monitor speakers (die zitten namelijk via XLR aan de subwoofer).

Anyway, blijft een interessant topic. Vooral moeilijk omdat het vaak gaat om het voor hande zijnde geld in combinatie met de dan beste kwaliteit. Want je hebt natuurlijk qua geluid altijd baas boven baas. Boxen van 20.000 euro per stuk (die ik op de firato beurs in de Rai jaren geleden zag) klonken echt ZO MOOI. Maar boxen van 300 euro klinken NET iets minder mooi. Tja...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 23:09:
... Boxen van 20.000 euro per stuk (die ik op de firato beurs in de Rai jaren geleden zag) klonken echt ZO MOOI. Maar boxen van 300 euro klinken NET iets minder mooi. Tja...
Ach zo blijf je aan de gang. En die van 20.000 guldens/euros/dollars kunnen ook beroerd klinken als je geen geld uitgeeft aan je luisterkamer.

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:07
Ik zou een versterker en (nearfield)studiomonitoren (geen surround of dj-monitoren) kopen en, wat thabazzman zegt, gaan luisteren. Neem muziek mee die je zelf hebt gemaakt en wees eerlijk: ga niet voor wat lekker klinkt maar ga voor waar je je mixfouten mee hoort.

Ik kwam uitendelijk op studiomonitoren en een versterker waarop mijn eigen muziek echt bagger klonk, dat was even slikken maar daarmee kon ik eindelijk horen water fout in de mix zat, en dat wilde ik. Ik kan je wel gaan vertellen wat ik heb gekocht maar je moet zelf luisteren.

Als je softsynths wilt gaan gebruiken zou ik Cubase met plugins gebruiken, er zijn een boel erg goede synths (Arturia, NI etc etc...) die veel beter dan die malmstrom enzo klinken. Sowieso is de Cubase (>= sx2 of nuendo) mixer vele malen beter dan dat natte krantending uit Reason. Rewire gewoon al je Reason kanalen naar de Cubase mixer. Reason zou ik gebruiken als drumcomputer, rexplayer en eventueel sampler.

Een subwoofer is OK bij een surround set maar niet per se bij een nearfield set, het kan verdoezelen hoeveel laag er daadwerkelijk in de mix zit.

Als je een digitaal drumstel hebt zou ik toch een mengpaneel overwegen (geen behringer maar een phonic of yamaha ofzo) met voldoende kanalen voor de toekomst.

De Hoontech DSP 24 Value is wel aardig maar tzt kun je die vervangen door iets beters.

Gebruik Neutric XLR en neopreen kabel (bij elke muziekwinkel te krijgen), probeer rca te vermijden.

Ennuh, het kan inbeelding zijn maar ook goeie luidsprekerkabel hielp mee in mijn studio.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

LB Back: kijk, eindelijk iemand die het snapt ;)

• Yoozer

Yoozer

minimoog

LB Back schreef op maandag 12 december 2005 @ 01:05:
Ik kwam uitendelijk op studiomonitoren en een versterker waarop mijn eigen muziek echt bagger klonk, dat was even slikken maar daarmee kon ik eindelijk horen water fout in de mix zat, en dat wilde ik. Ik kan je wel gaan vertellen wat ik heb gekocht maar je moet zelf luisteren.
Zo kende ik iemand wiens creaties best goed klonken op z'n Sony stereo met MegaBass en al dat soort geintjes aan, maar als 't eenmaal op tape kwam zonder die fratsen... :P.
Als je softsynths wilt gaan gebruiken zou ik Cubase met plugins gebruiken, er zijn een boel erg goede synths (Arturia, NI etc etc...) die veel beter dan die malmstrom enzo klinken.
Ja, maar die kosten ook wat. Het enige wat echt jammer is aan Reason is dat je er vrij weinig meer op kan schroeven behalve Refills.

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:07
Yoozer schreef op maandag 12 december 2005 @ 09:24:

[...]

Ja, maar die kosten ook wat. Het enige wat echt jammer is aan Reason is dat je er vrij weinig meer op kan schroeven behalve Refills.
En Rebirth kun je er in hangen, is gratis sinds het niet meer ondersteund wordt.

Verwijderd

Topicstarter
2 vraagjes:

- Waar koop ik dan goedkoop dir XLR draden?

- Wie weet de naam van deze plugin (jaren geleden namelijk gebruikt). Misschien is er al een beter substitute. Maar wat het deed is als volgt: het analyseerd van een bep. nummer de settings (equaliser, spectrum etc.) en dit kun je vervolgens toepassen op je eindmix. Oftewel, wat ik vaak deed, was een nummer pakken van Michael Jackson wat qua type nummer "vergelijkbaar was" en wat uiteraard, MJ kennende, perfect was afgemixt, en dit nummer dan dus liet analyseren en over mijn mix gooide. Resultaat: goede eindmix waar je minder aan hoeft te werken om een goede balans tussen de instrumenten te verkrijgen. Ik weet dat dit geen ideale manier is, maar het werkte verassend goed. 1 of andere VST master plugin...

Maar vraag 1 is belangrijker voor de korte termijn :)

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 13:26:
2 vraagjes:

- Waar koop ik dan goedkoop dir XLR draden?
Op de rol. Ik heb zelf 90 meter aangeschaft bij Thomann maar da's alleen omdat ik daar toen ook nog wat meer moest hebben, en ik heb ook wat meer dingetjes om aan te sluiten heb ik zo 't idee ;)
http://www.thomann.de/tho...nkabel_100m_prodinfo.html

Als je niet zo'n grote lengtes nodig hebt: gewoon kabel kopen die al voor je in elkaar gesoldeerd is :)
http://www.thomann.de/tho..._mikrokabel_prodinfo.html
- Wie weet de naam van deze plugin (jaren geleden namelijk gebruikt)
Ik ben de beschrijving al eens eerder tegengekomen maar ik zou 't niet meer weten. Zoek eens op www.kvraudio.com ?

[ Voor 6% gewijzigd door Yoozer op 12-12-2005 14:59 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Op rol is inderdaag vaak het goedkoopste. Vergeet niet dat de stekkers het duurste zijn. Zelf maken is dan vrijwel altijd goedkoper als je degelijke stekkers wil.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 12-12-2005 13:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 13:26:
...

- Wie weet de naam van deze plugin (jaren geleden namelijk gebruikt). Misschien is er al een beter substitute. Maar wat het deed is als volgt: het analyseerd van een bep. nummer de settings (equaliser, spectrum etc.) ...
CurveEQ

en

Firium

Verwijderd

Topicstarter
Ok, die www.thomann.de is zeker goedkoop!
8 euro verzendkosten naar Nederland.

Ik heb nodig:

1 kabel XLR van mengpaneel naar subwoofer (1-3 meter) voor LINKS
1 kabel XLR van mengpaneel naar subwoofer (1-3 meter) voor RECHTS
1 kabel XLR van Sub naar monitor Links (5 meter)
1 kabel XLR van Sub naar monitor Rechts (5 meter)

2 x (L+R) RCA (die grote tulp van de Roland RD-300SX) naar (als die bestaan) XLR (naar mengpaneel)

2 x (L+R) Tulp (ik heb vergulde uitgangen in mijn DSP Value 24 geluidskaart) naar (als die bestaan) XLR (naar mengpaneel)

In de toekomst (over een maand of 3-4) nog (denk ik) 2 x RCA naar XLR (voor electronisch drumstel).

Zou iemand misschien kunnen vertellen of al deze kabels bestaan en welk type ik dan moetnemen op www.thomann.de ? Er staan op die site zoveel verschillende. Ik heb dus redelijk korte kabels nodig (incl. wegwerken ervan langs de muur). Als ik dit weet kan ik ze bestellen. Of is er een Nederlandse online winkel die ze voor nog minder verkoopt?

Wederom bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand nog enig idee of ik de vorige post goed heb berekend qua kabels?

Verder de volgende vraag.
De Behringers die ik ga kopen heeft dus een Subwoofer.
Volgens Behringer kan ik met een footswitch de sub aan of uitschakelen.
Er zit een input op (zie www.behringer.nl > studio montitors > B 2092)

Zou ik nu elke footswitsch hiervoor kunnen gebruiken? Zit daar nog verschil in van kwaliteit? En waar zijn deze te koop?

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 19:41:
1 kabel XLR van mengpaneel naar subwoofer (1-3 meter) voor LINKS
1 kabel XLR van mengpaneel naar subwoofer (1-3 meter) voor RECHTS
1 kabel XLR van Sub naar monitor Links (5 meter)
1 kabel XLR van Sub naar monitor Rechts (5 meter)
2 x (L+R) RCA (die grote tulp van de Roland RD-300SX) naar (als die bestaan) XLR (naar mengpaneel)
2 x (L+R) Tulp (ik heb vergulde uitgangen in mijn DSP Value 24 geluidskaart) naar (als die bestaan) XLR (naar mengpaneel)
Gezien de lengtes zou ik ze als ik jou was compleet kopen. Als je er nu 20 of zo nodig had is het pas interessant zelf te bouwen, of je moet soldeerenthousiast zijn :).
Zou iemand misschien kunnen vertellen of al deze kabels bestaan en welk type ik dan moetnemen op www.thomann.de?
Bij Thomann wordt er voornamelijk verschil gemaakt (denk ik) tussen 2 soorten - studiogebruik en livegebruik. In de studio is de kans wat minder dat ze beschadigen.
Of is er een Nederlandse online winkel die ze voor nog minder verkoopt?
Tja, Feedback weer, of Dirk Witte, of... :)
Heeft iemand nog enig idee of ik de vorige post goed heb berekend qua kabels?
Dat ligt een beetje aan hoe je kamer eruit ziet. 5 meter is diagonaal van hoek naar hoek - eigenlijk moet die kabel ook in een L-vorm gelegd kunnen worden, en dan lijkt me 7 meter aan de veiligere kant - zeker als je ook nog ooit met een drumstel gaat slepen. Ik heb zelf de racksynthesizers allemaal vrij dicht bij de mixer staan, maar ik kan dan ook weinig verplaatsen.
Zou ik nu elke footswitsch hiervoor kunnen gebruiken? Zit daar nog verschil in van kwaliteit? En waar zijn deze te koop?
Je hebt volgens mij 2 soorten - diegene die uitgaan als je je voet er van af haalt (reguliere sustainpedaal) en diegene die "klikken" - op dezelfde manier als een stompbox voor een gitaar. Voor je sub heb je volgens mij eentje van de laatste soort nodig.

Kwaliteit: het nadeel op gladde vloeren is dat die dingen te pas en te onpas wegkruipen :). Zwaardere piano-sustainpedalen hebben dan ook een soort 'lap' eronder waar je je voet opzet. Ik heb zelf een mini-Yamaha pedaaltje, en die kruipt dus weg.

Dat wordt dus denk ik even bellen of ze zo iets hebben :).

[ Voor 35% gewijzigd door Yoozer op 14-12-2005 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben er voorlopig helemaal uit.

Ik heb de Behringers 2031 A besteld en ook de Beheringer subwoofer 2092 A.
Daarnaast de Boss FS-5L Footswitch, aangeraden door Beheringer zelf. Dit is een aan/uit schakelaar zonder dat ik mijn voet erop moet houden voor het effect. Op deze manier kan ik de subwoofer dus aan en uitzetten wanneer ik dat wil zonder draden los te hoeven koppelen.

Nu is mijn studio dus voorlopig compleet. In februari (even sparen) komt het belangrijkste eigenlijk pas: goede nieuwe computer.
Nu heb ik:
- Roland Piano (RD-300SX)
- Yamaha MG 12/4 mengpaneel
- Sennheiser HD590 koptelefoon
- Behringer 2031 A x 2 (in bestelling)
- Behringer 2092 A (in bestelling)
- XLR snoeren etc. (in bestelling)
- Boss FS-5L Footswitch (in bestelling)

Nu alleen nog nadenken of ik rubberen pads wil onder de luidsprekers voor stabiliteit en geen tot weinig resonantie. En uiteraard even wat zware planken ophangen om het geheel te kunnen plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kan ik nu bijvoorbeeld op schuif 1 van mengpaneel: alle geluiden uit de computer (softeware synths zoals reason en software samples) laten horen en op schuif 2 van mengpaneel de geluiden uit de Roland digitale piano, aangestuurd door Reason?

En kan ik bijv. ook meerdere geluiden uit de Roland via Reason aansturen zodat ik hetvolgende scenario krijg:

Schuif 1: Computer geluiden > over de monitor boxen te horen
Schuif 2: Roland geluiden (bijv. 1 piano, maar misschien ook wel nog strings en drums uit de soundbank van de Roland)

En deze 2 kan ik dan balancen en opnemen via de mixer OUT >>> Rec.????
Of kan ik de Roland in mijn setting enkel als masterkeyboard gebruiken?

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
line out comp -> mixer kanaal 1
line out roland -> mixer kanaal 2

mixer out/rec -> line in comp
mixer out/monitor -> monitor.

volgens mij zou het zo in elkaar moeten zitten. of gaan de roland geluiden via de computer? in dat geval moet je meerder line out's hebben om het te laten werken. principe blijft het zelfde. Als je meerder roland geluiden wil, hangt het er vanaf of je die over line out's kan verdelen.

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-12 08:41
Ik heb zelf deze versterker + speakers:

- Samson Servo 170
- HK Audio Powerworks RS 122

Deze zijn super voor weinig geld... misschien daar eens naar kijken ;)

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:26:
Maar hoe kan ik nu bijvoorbeeld op schuif 1 van mengpaneel: alle geluiden uit de computer (softeware synths zoals reason en software samples) laten horen
Je sluit de Hoontech via de line out met een stereo mini jack aan op de line ins van kanaal 11/12. Daar hoef je technisch gezien maar het minste aan te komen (equalizer gaat via software).
Je sluit je RD op de line ins van kanaal 9/10 aan. Zo heb je alle microfoon-inputs vrij als je ooit gitaren of drums op gaat nemen.
En kan ik bijv. ook meerdere geluiden uit de Roland via Reason aansturen zodat ik hetvolgende scenario krijg:
(snip scenario)
Is de Roland multitimbraal? Zo te zien niet. Je hebt wel een ritmekit, maar kun je op de piano zelf ook met links drums > rechts piano doen? Als dat gaat zit het erin dat je niet via aparte MIDI-kanalen hoeft te sturen maar dat alles dat gewoon lager gaat als de middelste C automatisch bij drums terecht komt.
En deze 2 kan ik dan balancen en opnemen via de mixer OUT >>> Rec.????
Of kan ik de Roland in mijn setting enkel als masterkeyboard gebruiken?
Balanceren gebeurt door de volumes van de stereokanalen te regelen t.o.v. elkaar. Opnemen doe je achterop in de mixer via de ST OUT. Monitors via de CR OUT (control room).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt weer,

waarom moet ik de kanalen 11/12 kiezen en niet gewoon kanaal 1 op de mixer?

De roland kan wel split doen zodat ik idd links drums heb (kan ik transposen tot waar ik ze wil hebben) en rechts bijv. piano.
Ik zat meer te denken hoe ik dus meerdere geluiden die in de roland zitten door de computer laat aansturen via midi. Of trekt de polyfonie van de roland dat niet? (128 polyfoon).
Maar ik begrijp nu iets meer van de manier van aansluiten.

De computer speelt dus sofware synths > mengpaneel speelt geluiden van comp + roland af (roland loopt via MIDI gelijk aan Reason) > mengpaneel record dit naar de computer en de coimputer neemt het eindgeluid (middels een ander programma dan reason neem ik aan) op???
Zit ik zo goed?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 22:58:
Heel vaak worden de kanalen van rechts naar links gevuld zodat alle faders die je gebruikt dichter bij elkaar zitten. (Master zit rechts...)

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 22:58:
Bedankt weer,

Dan hoef je maar 1 fader te verschuiven ipv 2. Ook heeft kanaal 1 een line in en een microfoon in - kanaal 11/12 heeft dat niet. Als je kanaal 1 en 2 (want je hebt te maken met stereo, zo simpel is 't) gebruikt verlies je dus 2 microfoon-ingangen.
Ik zat meer te denken hoe ik dus meerdere geluiden die in de roland zitten door de computer laat aansturen via midi.
Zoek nou maar eerst even op in de handleiding of het ding wel multitimbraal is ;). Als je een midifile af laat spelen door de computer en je jaagt die naar de Roland toe, speelt hij dan ook uberhaupt alle kanalen af?
mengpaneel record dit naar de computer
Hoeft niet - alleen als je de uitgangen weer teruglust naar de computer.
en de coimputer neemt het eindgeluid (middels een ander programma dan reason neem ik aan) op???
Het beste is dat je wat je piano speelt opneemt, en dan die track gewoon als audiotrack in Reason zet. Vervolgens render je het geheel. Je zit dan niet met een ander programma dat open moet staan omdat jij aan het opnemen bent, en je kunt nog effecten over de piano heen jagen als het moet.

Verwijderd

Topicstarter
Multimembraal?

Nou ja laat ik het zo zeggen, welk midi bestand ik ook afspeel via de computer.
Als ik via MIDI dit bestand door de Roland laat gaan dan speelt ie elk kanaal/elk instrument inc. drums perfect af...

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Multi-timbraal. Het woord stamt van "timbre" af.

*edit* - Even in de handleiding gekeken. Het ding heeft dus ondersteuning voor GM en GM2, maar dat is niet op de RD zelf in te stellen. Je moet dat dus in de MIDI-file doen, hoogstwaarschijnlijk met program change-commandos. Achterin je handleiding staat een lijst met MSB-nummers; die kun je gebruiken.
Nou ja laat ik het zo zeggen, welk midi bestand ik ook afspeel via de computer.
Als ik via MIDI dit bestand door de Roland laat gaan dan speelt ie elk kanaal/elk instrument inc. drums perfect af...
Ja, maar dat is via de GM (General MIDI) soundset. Die neemt vaak stukken minder geheugen in dan de rest van de pianosamples (en past al op een geluidskaart). Klinkt de piano in zo'n MIDI-bestand net zo mooi als de piano-preset die je zelf gebruikt? Dit even als verschil tussen een "compleet" MIDI bestand met drums, bas, etc. en een MIDI-bestand dat een solo-opname heeft van een pianospel.

[ Voor 18% gewijzigd door Yoozer op 22-12-2005 09:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de bestanden afspeel, pakt ie volgens mij idd GM2 geluiden.
De andere presets niet, maar mogelijk kan ik deze wel instellen in de computer zodat ik een ander kanaal pak.
Ik moet zeggen overigens dat de GM2 geluiden van bijv. piano nog behoorlijk goed is. Qua layers en geluid klinkt het heel aardig in vergelijking met de piano van de roland in de preset.
Maar idd, ik wil eigenlijk de presets hebben, die zijn qualitatief natuurlijk een stuk beter.

Wat ik overigens niet snap is dat de Rec Out op het mengpaneel gewoon tulp is ipv xlr of jack. Of is dit normaal?
Zo lijkt het namelijk dat alles van goede connectoren is voorzien, maar de eindmix moet d.m.v. tulpstekkers opgenomen worden op bijv. computer/minidisk/sporenrecorder...

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:52:
Wat ik overigens niet snap is dat de Rec Out op het mengpaneel gewoon tulp is ipv xlr of jack. Of is dit normaal?
Zo lijkt het namelijk dat alles van goede connectoren is voorzien, maar de eindmix moet d.m.v. tulpstekkers opgenomen worden op bijv. computer/minidisk/sporenrecorder...
De rec out is voornamelijk voor tape/standalone cd-writer. Maar daarom heb je ook meerdere outputs :).

Verwijderd

Topicstarter
Yoozer,

http://www.casalibertella.com.ar/yamaha_mg_124_gde.jpg

zie deze foto,

Als ik de XLR gebruik voor uit, dan kan ik toch niet ook de Jacks gebruiken die daarnaast zitten? Of kan dat wel? Ik dacht dat ik moest kiezen voor de output voor 2 x xlr (mono) of 2 x jack (mono).

Of moet ik de cr out gebruiken? Of de group out?

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:53:
Als ik de XLR gebruik voor uit, dan kan ik toch niet ook de Jacks gebruiken die daarnaast zitten?
Volgens mij wel.
Of moet ik de cr out gebruiken? Of de group out?
CR OUT staat voor Control Room out, oftewel over het algemeen het signaal dat je door de monitors stuurt. ST OUT is stereo out, en dat stuur je naar je computer. De reden dat die dingen verschillende labels hebben is puur voor het uit elkaar houden; het komt er gewoon op neer dat je met 1 enkele stereo out niks kunt of achteraf moet gaan splitsen, en door er meerdere op te zetten voorkom je dat.

• R2D2
  • Niet online
deepspace schreef op zondag 11 december 2005 @ 22:20:
Lijkt ook wel een kabelargument: "Ga luisteren, dan zul je wel horen hoe goed het is" ;)
Dit begint op een wellus nietus verhaal te lijken met iemand die ze nog nooit gehoord heeft en vervolgens de pot maar gaat verwijten dat de ketel zwart ziet.

Ik heb dat syrincs setje zeker 2 jaar lang aan de dj set gehad hier boven om hem vervolgens te verplaatsen naar de woonkamer waar ie dienst heeft gedaan als een setje front speakers en ik weet dus ondertussen dondersgoed hoe het setje wel/niet klinkt. Dat hoef men mij na die tijd echt niet meer uit te leggen.

Als jij een setje klakkeloos op specs wil beoordelen is dat prima..... het zal mij m'n kont oxideren maar ga niet tegen iemand anders zeggen dat ie zomaar wat lult terwijl je het hele setje nog nooit hebt gezien laat staan hebt gehoord.

Ik ben namelijk ontzettend vies van kabel argumenten en verrek het ten zeerste om aan die onzin mee te doen.
LB Back schreef op maandag 12 december 2005 @ 01:05:
Neem muziek mee die je zelf hebt gemaakt en wees eerlijk: ga niet voor wat lekker klinkt maar ga voor waar je je mixfouten mee hoort.
Ik ken mensen waarbij dat op ieder setje te horen is :+

Een goede monitor set is gewoon ontzettend moeilijk en al helemaal als er een krap budget aan vast zit. Afhankelijk van de muziek die er mee geproduceerd moet gaan worden vraag ik me ook hard af in hoeverre het nodig is om een extreem zuiver setje te hebben.

Om een simpel house beukertje te maken is nou niet echt een top of the bill monitor setje een echte vereiste naar mijn mening.

[ Voor 43% gewijzigd door R2D2 op 23-12-2005 04:41 ]

• R2D2
  • Niet online
Stinger666 schreef op zondag 11 december 2005 @ 22:37:
Gelukkig geen Tehringer gekozen! Ik schrok al. Bij die mixers krijg je gratis een kilo sneeuw (ruis)erbij.
Het is inderdaad een kut merk maar niet alles over 1 kan scheren. De actieve monitor setjes van Behringer klinken netjes voor het geld, goedkoper krijg je ze in ieder geval niet (met een vergelijkbare kwaliteit aan geluid).

Ze hebben een bultje in het mid en missen iets laag maar voor 350€ vind ik persoonlijk dat je er geen buil aan valt. Je komt de behringers overigens ontzettend veel bij dj's tegen.... het kan hard, klinkt redelijk en het belangrijkste.... ze kosten geen drol ;)

Verwijderd

Topicstarter
YES!!!

De subwoofer is alweer binnen!

Dus morgenochtend naar A'dam om het hele spul op te halen:

(2 x Behringer monitor 2031 A en 1 x Behringer 2092 A sub + Footswitch + kabels)

Ik laat het weer weten of alles lukt met aansluiten!!!

Verwijderd

Topicstarter
Hier even een berichtje,

Ik heb inmiddels alles geinstalleerd en uitgeprobeerd.

NIET NORMAAL HOE hard die monitoren kunnen. Het is onmogelijk (mij nog niet gelukt) om de limiters aan te krijgen. Het lijkt wel alsof ze geen enkele moeite hebben met hard geluid. Daar zijn ze niet voor gekocht maar het is echt bizar hoeveel power er uit de Beheringer 2031 komt.

En tja, toen had ik de 360 watt subwoofer nog niet eens aangehad. Die subwoofer is echt ZOOOOOO super groot gewoon. En toen deze ook nog eens aanging, trilde (echt waar) de betonnen vloer van mijn hele woning, incl. alle ramen een behoorlijk stuk mee. Grappig was dat mijn overbuurman (goede vriend) later die dag naar mij toe kwam en zei: jemig heb je die eikel gehoord op 2de kerstdag die even zijn installatie ging testen?
Voor de duidelijkheid deze vriend woont 7 huizen verder (rijtjeshuis) en werd gek :)
Kortom dat ga ik niet zo vaak doen. Heb nog even verteld dat ik het was en toen ging de test natuurlijk nog even lichtjes over (met hem erbij).

Die Sub was voor het laag ZEKER niet noodzakelijk, maar wel voor het voelen van de bas. Ook bij lage volumes voelde je de bas tijdens sommige nummers. En Billy Jean van MJ even voluit is echt een genot voor je muren... BIZAR...

En het mooiste komt nu: Hoe hard het ook gaat, het blijft echt loepzuiver geluid. Iets wat ik met mijn HQ set van Sony in de woonkamer niet heb. Kortom, SUPER boxen en nu volgende week alles netjes plaatsen en dan nog even fine tunen. Maar ik was echt zwaar verbaasd wat voor power er uit komt.Overtrof al mijn verwachtingen...

Behringer is dus zwaar aan te raden door mij, vooral i.v.m. prijs/qualiteit...

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Leuk om te horen dat ze je zo bevallen! Het is niet meer zo dat behringer alleen maar troep maakt :).

Overigens gaat behringer vanaf 1 januari hun retailprijzen met zo'n 20% verHOGEN, dus je bent precies op tijd geweest met dingen kopen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Yoozer

Yoozer

minimoog

m.m schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 11:47:
Leuk om te horen dat ze je zo bevallen! Het is niet meer zo dat behringer alleen maar troep maakt :).

Overigens gaat behringer vanaf 1 januari hun retailprijzen met zo'n 20% verHOGEN, dus je bent precies op tijd geweest met dingen kopen.
Oh, waar heb je dat precies van, dan? Dan ziet 't er naar uit dat ik die V-verb toch iets eerder moet proberen te scoren dan ik dacht :).

Ik heb hier inmiddels overigens ook m'n nieuwe Tannoy Reveal 6D's geinstalleerd. Wat een ongelofelijk verschil; hoog komt er veel beter uit, en ik heb gemerkt dat de Alesisjes niet zo eerlijk waren met basweergave (lees: iets te hoog). En alles maar met 2 kabels via de S/PDIF :P.

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik zeker net op tijd zeg!

Vind het eerlijk gezegd ook weinig geld voor het geluid wat eruit komt, maar ja das mijn mening natuurlijk.

Yoozer, heb jij enig idee of ik de SPDIF ook kan gebruiken met mijn Yamaha mengpaneel? Mijn geluidskaart heeft SPDIF en is nu met Tulp > jack op het mengpaneel aangesloten.

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Ik weet 100% zeker van niet :). S/PDIF is maar 1 enkele plug, en dan moet 't er heel duidelijk bij vermeld staan. Voor kleinere mixers wordt dat sowieso niet gedaan, omdat die vaak ook door bandjes gebruikt worden, en dan kost S/PDIF alleen maar extra terwijl 't niet wordt gebruikt.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Die 20% prijsverhoging ging eerst als een gerucht rond, het is nu bevestigd door winkels die behringer verkopen. Het schijnt dat Behringer naar de beurs wil dus ze moeten hun winstgevendheid blijkbaar even opkrikken. Het is natuurlijk waar dat Behringer wel erg goedkoop is maar als je ineens 20% extra moet gaan betalen... ben benieuwd of het ze marktaandeel gaat kosten.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
http://www.laenenmusic.nl...lang=nl&target=front.html

Zie hier een link van een leverancier die het inderdaad vermeldt!
Pagina: 1 2 Laatste