Even een disclaimer : ik ben geen verkoper bij Feedback en geen verkoper van GenelecVerwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 13:47:
Yoozer, ik ga zeker kijken of ik wat met dat plaatwerk kan doen (wanden behangen).
Kijk maar even naar een pakketje zoals dit: http://www.feedback.nl/?id=55&b=AD35ROOMKIT
Die is zelfs goedkoper daar dan bij de NL site van Auralex zelf, want daar kost 'ie 180 euro
Als 't een actieve sub is heeft 'ie z'n eigen powersupply en dan kun je 'm gewoon uitzetten.Heeft 1 van jullie enig idee (kan het op die site niet vinden, maar snap ook niet alle details) of de Behringer subwoofer ook uitgezet kan worden?
Neutrik connectors. Kabel zelf moet gewoon van goede kwaliteit zijn, XLR moet je gebalanceerde kabel voor gebruiken, RCA niet - maar die kun je ook kant en klaar kopen. Verguld maakt volgens mij weinig uit.Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 18:36:
Iemand een goede tip voor mijn studio waar ik op moet letten bij de XLR en RCA kabels?
En nog een goede tip dan direct voor een winkel waar deze kabels goedkoop zijn?
Nee, helemaal niet. Je hebt te maken met 2 verschillende omgevingen. Monitorspeakers voor een studio omgeving worden volledigheidshalve "reference monitors" genoemd. Monitorspeakers voor live zijn stage monitors. Zie ook hier : http://www.thomann.de/tho...ktivmonitor_prodinfo.htmldeepspace schreef op zondag 11 december 2005 @ 14:55:
Ben ik het absoluut niet mee eens, argumenten heb ik al zat aangedragen. Bovendien vind ik het vreemd dat er verschillen zouden zijn tussen een DJ monitor en een Studiomonitor. Monitor is bedoelt om zo exact mogelijk de input te outputten. De eene exact zou de andere niet zijnVage shit..
Allereerst heb je als je live optreedt (dit geldt voor zowel deejay als band) te maken met een PA. Dit is een batterij speakers die gericht is op het publiek. De PA moet zodanig afgesteld zijn dat het geluid in de zaal overal zo gelijkmatig mogelijk te horen is. Dit is moeilijke materie en vereist een hoop ervaring, en gokwerk omdat je je muziek afluistert in een vaak nog lege zaal. Je kunt niet mensen vragen of ze even allemaal in de ruimte willen gaan staan om vervolgens te testen.
Als artiest zijnde heb je aan de PA niet veel. Het geluid wordt gedempt door het publiek en eventueel de layout van de hal waar opgetreden wordt. De reflecties aan het einde van de hal komen weer terug maar hebben door de snelheid van het geluid vaak een hoorbare vertraging. Dit is het verschil tussen strak en slordig spelen, en vooral voor drums en bas is dit belangrijk, omdat die de basis van de song dragen. Drummers hebben daarom ook een koptelefoon - niet alleen voor de clicktrack maar ook om te horen waar ze zelf mee bezig zijn. Het geluid van drums, eenmaal gecompresst is vaak een korte, scherpe tik (impuls) waar je het beste van merkt dat de response (reverb) het resultaat uitsmeert. Smeren = niet meer weten wanneer de tik precies was = uit de maat.
Om dit op te lossen heeft iedere artiest een personal monitor. Je kent de speakers op het podium wel die naar de zanger zijn toegericht? Monitors. Toetsenisten en gitaristen hebben dit ook - zo kunnen ze zichzelf horen spelen en trekken ze er zich weinig/minder van aan of ze wel luid genoeg doorkomen op het publiek. Als ze namelijk van de PA uit moeten gaan zetten ze hun apparatuur zelf harder en dat moet je als geluidsman -niet- hebben. Het afstellen van zo iets is al een sinecure en als een of andere pedante lul met een Stratocaster even meent dat 'ie Hendrix is verknoeit 'ie het geluid voor de rest. Dus, monitorspeakers. Bij een DJ is dat nog erger omdat die op de beat moeten draaien en verschillen daarin zijn nog duidelijker hoorbaar dan bij een band.
[ Voor 79% gewijzigd door Yoozer op 11-12-2005 19:49 ]
teveel zooi, te weinig tijd