Gaat makkelijk, bij m'n vorige werkgever hadden we tijdelijk een P1 MMX 200 Mhz die auto-attendant speelde, ging perfect, we zijn tot 10 kanalen gegaan om te testen geloof ik dus, die thin client zal het makkelijk aan kunnen, al is het wel een exotische processor, dat dan weer wel, maar het draait windows 2000 zo te zien, dus
De Linksys spa3000, pap2 en de Targa DIP 450 weer opgetrommeld en een Cisco 7940 in bestelling:
Ik heb kortgeleden Asterisk weer opgepakt via de vm versie van PBX in a flash.
Na wat proberen geen haperingen meer in de voice response toepassingen of voicemail door timing problemen, wat het nu eindelijk bruikbaar maakt. Een apart gebakje hiervoor gaan draaien heeft gezien de kosten namelijk niet direct mijn voorkeur.
Na wat proberen geen haperingen meer in de voice response toepassingen of voicemail door timing problemen, wat het nu eindelijk bruikbaar maakt. Een apart gebakje hiervoor gaan draaien heeft gezien de kosten namelijk niet direct mijn voorkeur.
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
Verwijderd
Hmm vandaag hier de ztdummy driver tegen een 2.6.18 debian kernel gecompiled, maar als ik die laad krijg ik allemaal rtc-timer irq losses
Probeer dan nog maar eens je console te zien.

mag ik jou vragen hoe je de 7940 hebt geflashed want ik zit nu inmiddels all 2 weken te klooien met die telefoons om ze op een sip firmware te krijgen (kan nergens de 6,3 versie vinden)bladebla schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:46:
De Linksys spa3000, pap2 en de Targa DIP 450 weer opgetrommeld en een Cisco 7940 in bestelling:
als je me verder kan helpen ben ik je eeuwig dankbaar!
Ik ben juist op zoek naar een sccp firmware, weet iemand waar ik die kan vinden?angel00008 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:24:
[...]
mag ik jou vragen hoe je de 7940 hebt geflashed want ik zit nu inmiddels all 2 weken te klooien met die telefoons om ze op een sip firmware te krijgen (kan nergens de 6,3 versie vinden)
De sip firmware is op verschillende plaatsen te vinden:
algemene wiki over de cisco 79xx en asterisk
http://www.voip-info.org/wiki-Asterisk+phone+cisco+79xx
sip firmwares v3.0 - v8.8
http://www.xs4all.nl/~graver1/cisco/SIP-7960/
sip firmware v8.2 op de cisco ftp
ftp://ftp.cisco.com/pub/voice/ip-phone/sip-7960/
die versies zijn allenmaal leuk maar mijn telefoon draaid nog op v5.0 en je kan deze niet upgraden naar 8.2gertjan! schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:52:
[...]
Ik ben juist op zoek naar een sccp firmware, weet iemand waar ik die kan vinden?
De sip firmware is op verschillende plaatsen te vinden:
algemene wiki over de cisco 79xx en asterisk
http://www.voip-info.org/wiki-Asterisk+phone+cisco+79xx
sip firmwares v3.0 - v8.8
http://www.xs4all.nl/~graver1/cisco/SIP-7960/
sip firmware v8.2 op de cisco ftp
ftp://ftp.cisco.com/pub/voice/ip-phone/sip-7960/
en de 6.x versies die op die website staan hebben geen loads bestand erbij en hierdoor kan ik dus niet via mijn werk de telefoons upgraden (die vereist een loads bestand)
tenzij jij een anderen manier weet hoe ik de bin bestanden op mijn telefoon kan zetten ? (heb het geprobeert met tftp and I failed big time..
als er iemand is die me een klein beetje de goeie kant op sturen

Firmwares zijn te krijgen bij Cisco met een CCO account. Die dingen zijn niet gratis, bovenstaande links zijn strict gezien illegaal.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
cco account heb ik wel het gaat om de service level agreement van 80 euro die ik niet eraan heb hangen (hell een collega met een ccna/ccnp certificaat kan die dingen niet eens downloaden..)CyBeR schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 10:18:
Firmwares zijn te krijgen bij Cisco met een CCO account. Die dingen zijn niet gratis, bovenstaande links zijn strict gezien illegaal.
Ik ben ook weer begonnen met asterisk nu ik weer wat meer tijd heb. Ik wil nog steeds het volgende.
inkomende calls op de PSTN lijn worden door een spa 3102 doorgezet naar Asterisk. Asterisk laat een of meerdere telefoons overgaan. Dit kan dan onder andere de telefoon zijn die op de FXO poort van de SPA3102 zit.
LINE 1 (de FXO poort) registreert zich bij Asterisk en alle calls die binnenkomen op deze poort moeten worden doorgezet naar Asterisk omdat die de call routing moet doen.
Voor de PSTN LINE (de FXS poort) heb ik een dialplan 2 gemaakt
(S0<:023de_rest_van_mijn_telefoonnummer)
volgens mij moet die dialplan 2 zijn. waarom weet ik niet alleen.
Binnen extensions.conf heb ik dan voor de context waarin de PSTN lijn zit. de volgende extension gemaakt.
exten => 023de_rest_van_mijn_telefoonnummer,1,Dial(SIP/spa3102)
Ben ik enigzins op de goede weg?
inkomende calls op de PSTN lijn worden door een spa 3102 doorgezet naar Asterisk. Asterisk laat een of meerdere telefoons overgaan. Dit kan dan onder andere de telefoon zijn die op de FXO poort van de SPA3102 zit.
LINE 1 (de FXO poort) registreert zich bij Asterisk en alle calls die binnenkomen op deze poort moeten worden doorgezet naar Asterisk omdat die de call routing moet doen.
Binnen extensions.conf heb ik dan voor de context waarin de PSTN lijn zit. de volgende extension gemaakt.
Weet je zeker dat je FXO/FXS niet doorelkaar haalt? Je hebt 't over een telefoon aan een FXO poort, terwijl die juist aan FXS poorten moeten hangen en een PSTN line aan een FXS poort terwijl dat nou juist een FXO poort moet zijn.TrailBlazer schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:16:
Ik ben ook weer begonnen met asterisk nu ik weer wat meer tijd heb. Ik wil nog steeds het volgende.
Voor de volledigheid: O hang je aan de Office, S hang je aan een Station.
Verder, bij een gemiddelde analoge lijn krijg je geen nummer doorgestuurd. Je zult dus ws. de 's' exten moeten hebben, tenzij je aan je SIP-doorzet-apparaat verteld hebt dat 'ie een bepaald nummer moet doen natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 08-07-2008 12:11 ]
Zover ik kan zien wel TrailBlazer, alhoewel ik niet weet wat die SPA3102 als mogelijkheden heeft. In je extensions.conf zou je ook gebruik kunnen maken van de s (start) extension. Ik heb namelijk gemerkt dat niet elk device de lokale nummers op dezelfde manier doorgeeft. Soms is het 0XXX XXXXXX en soms is het alleen XXXXXX
Mijn ervaring met Asterisk zijn op dit moment erg positief. Ik heb in een test omgeving ongeveer heel het O'Reilly handboek doorgewerkt (dwz, relevante dingen) en het heeft me enorm geholpen toen ik moest begonnen met het opzetten van de live omgeving. De omgeving die ik nu gebruik bestaat uit een Quadcore servertje (bestwel heel erg overkill voor alleen Asterisk) met een Quad BRI ISDN kaart (waarvan nu nog maar 2 poorten gebruikt worden, maar wat gekocht is met oog op de toekomst) 8 Linksys SPA942 toestellen, 2 Siemens Gigaset DECT toestellen en soms 1of2 toestellen die via VPN over het IAX protocol bellen met softphones (welke client is me even ontschoten).
Het enige wat nog moet gebeuren en waar ik op dit moment enigszins onzeker over ben is de fax. De fax krijgt een volledig eigen nummer en moet via een ata aangesloten worden op het voip vlan, maar ik lees overal verhalen over dat fax over voip (met name sip) problemen op levert/kan leveren. Heeft iemand hier concrete ervaringen mee en eventuele tips?
Mijn ervaring met Asterisk zijn op dit moment erg positief. Ik heb in een test omgeving ongeveer heel het O'Reilly handboek doorgewerkt (dwz, relevante dingen) en het heeft me enorm geholpen toen ik moest begonnen met het opzetten van de live omgeving. De omgeving die ik nu gebruik bestaat uit een Quadcore servertje (bestwel heel erg overkill voor alleen Asterisk) met een Quad BRI ISDN kaart (waarvan nu nog maar 2 poorten gebruikt worden, maar wat gekocht is met oog op de toekomst) 8 Linksys SPA942 toestellen, 2 Siemens Gigaset DECT toestellen en soms 1of2 toestellen die via VPN over het IAX protocol bellen met softphones (welke client is me even ontschoten).
Het enige wat nog moet gebeuren en waar ik op dit moment enigszins onzeker over ben is de fax. De fax krijgt een volledig eigen nummer en moet via een ata aangesloten worden op het voip vlan, maar ik lees overal verhalen over dat fax over voip (met name sip) problemen op levert/kan leveren. Heeft iemand hier concrete ervaringen mee en eventuele tips?
Kan best dat ik ze door elkaar haal. Ik had het nog even opgezocht maar toch niet goed gelezen blijkbaar.CyBeR schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 12:10:
[...]
Weet je zeker dat je FXO/FXS niet doorelkaar haalt? Je hebt 't over een telefoon aan een FXO poort, terwijl die juist aan FXS poorten moeten hangen en een PSTN line aan een FXS poort terwijl dat nou juist een FXO poort moet zijn.
Voor de volledigheid: O hang je aan de Office, S hang je aan een Station.
Verder, bij een gemiddelde analoge lijn krijg je geen nummer doorgestuurd. Je zult dus ws. de 's' exten moeten hebben, tenzij je aan je SIP-doorzet-apparaat verteld hebt dat 'ie een bepaald nummer moet doen natuurlijk.
Deze link net gevonden en die doet wat ik graag wil volgens mij.
http://forums.digium.com/viewtopic.php?t=19261
KPN stuurt alles op ISDN iig zonder de eerste nul door.BarthezZ schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 12:19:
Zover ik kan zien wel TrailBlazer, alhoewel ik niet weet wat die SPA3102 als mogelijkheden heeft. In je extensions.conf zou je ook gebruik kunnen maken van de s (start) extension. Ik heb namelijk gemerkt dat niet elk device de lokale nummers op dezelfde manier doorgeeft. Soms is het 0XXX XXXXXX en soms is het alleen XXXXXX
Dat werkt prima hoor, mits je geen compressie gebruikt. A/µ-Law (G.711) is gewoon hetzelfde als wat over de digitale PSTN-netwerken (ISDN en internationaal) gepraat wordt namelijk.Het enige wat nog moet gebeuren en waar ik op dit moment enigszins onzeker over ben is de fax. De fax krijgt een volledig eigen nummer en moet via een ata aangesloten worden op het voip vlan, maar ik lees overal verhalen over dat fax over voip (met name sip) problemen op levert/kan leveren. Heeft iemand hier concrete ervaringen mee en eventuele tips?
Ik heb 'm zelf overigens gewoon aan een analoge lijn hangen die we hier toch hebben voor de ADSL enzo.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 08-07-2008 12:29 ]
Helaas, ik heb hem nog niet, hij zit ergens in de post tussen hier en Los Angelesangel00008 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:24:
[...]
mag ik jou vragen hoe je de 7940 hebt geflashed want ik zit nu inmiddels all 2 weken te klooien met die telefoons om ze op een sip firmware te krijgen (kan nergens de 6,3 versie vinden)
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
CyBeR schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 12:27:
[...]
KPN stuurt alles op ISDN iig zonder de eerste nul door.
Ik krijg op mijn isdn lijnen juist wel de eerste 0 door.Extensions.conf:
[isdn-incoming]
;Hoofdnummer via Queue systeem
exten => 0182XXXXXX,1,Answer
exten => 0182XXXXXX,n,Queue(mainqueue, r)
exten => 0182XXXXXX,n,Hangup()
;Supportnummer via Queue systeem
exten => 0182XXXXXX,1,Answer
exten => 0182XXXXXX,n,Queue(supportqueue, r)
exten => 0182XXXXXX,n,Hangup()
In europa wordt toch alaw gebruikt? Ik ga er iig binnenkort mee testen, de fax zelf is nog niet eens afgeleverdDat werkt prima hoor, mits je geen compressie gebruikt. A/µ-Law (G.711) is gewoon hetzelfde als wat over de digitale PSTN-netwerken (ISDN en internationaal) gepraat wordt namelijk.
Ik heb 'm zelf overigens gewoon aan een analoge lijn hangen die we hier toch hebben voor de ADSL enzo.
Ach zoveel verschillen alaw en ulaw ook weer niet van elkaar.BarthezZ schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 14:12:
[...]
In europa wordt toch alaw gebruikt? Ik ga er iig binnenkort mee testen, de fax zelf is nog niet eens afgeleverd
Het verschil zit 'm in het uiteinde van de gamma-curve die gebruikt wordt, oftewel de een dempt harde geluiden iets meer dan de ander.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb een heel raar probleem met Asterisk, namelijk de opgegeven timeouts worden niet gevolgd:
Alleen ookal gaan toestel 1 & 2 over (en ze zijn niet ingesprek) dan schiet hij soms na 1 seconde al naar de voicemail
.
[from-sipaccount] exten => s,1,Answer exten => s,n,Ringing exten => s,n,Dial(SIP/toestel1&SIP/toestel2,10,Ttr) exten => s,n,Voicemail(b1) exten => s,n,Hangup
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Eh, da's vreemd. Hier begint 't inkomende nummer met '20' (van 020 dus) en alle CallerID nummer komen ook zonder de eerste nul door:BarthezZ schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 14:12:
[...]
[...]
Ik krijg op mijn isdn lijnen juist wel de eerste 0 door.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| context from-pstn { 20638xxxx => { Set(CALLERID(num)=0${CALLERID(num)}); AGI(/root/cid.agi); Answer; Ringing; ResetCDR(); WaitExten(2.5); Dial(SIP/104&SIP/105&SIP/106); Congestion; }; ... |
Zoals je ziet moet ik ook nog een nul voor de CALLERID(num) zetten, anders staat 't op de telefoondisplays ook verkeerd. (Dit gaat trouwens nog niet goed met internationale nummers, maar daar zet die AGI nog weer een extra nul voor.)
a-law in europa idd.In europa wordt toch alaw gebruikt? Ik ga er iig binnenkort mee testen, de fax zelf is nog niet eens afgeleverd
[ Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 09-07-2008 14:56 ]
Verwijderd
Ik probeer een AGI script te runnen maar deze hangt op.
Ik heb een elastix box waar ik de inkomende route doorverwijs naar mijn "agi-script-extension", naar een toestel werkt prima.
In mijn extension_custom.conf heb ik staan:
En hoe dan ook, er wordt altijd opgehangen, ook zonder de . acter de X.
Zelfs de agi-test.agi wordt opgehangen, ik zie wel dat hij naar "script" toe gaat, echter hangt daarna vrolijk op.
Iemand een idee ?
Ik heb een elastix box waar ik de inkomende route doorverwijs naar mijn "agi-script-extension", naar een toestel werkt prima.
In mijn extension_custom.conf heb ik staan:
code:
1
2
3
4
| [custom-script] exten => _X.,1,Answer(); exten => _X.,2,AGI(/var/lib/asterisk/agi-bin/script.php); exten => _X.,3,Hangup() |
Zelfs de agi-test.agi wordt opgehangen, ik zie wel dat hij naar "script" toe gaat, echter hangt daarna vrolijk op.
Iemand een idee ?
Verander die _X. eens in een s. (en gelijk even tellen met variabelen, niet zelf steeds een getalletje ophogen)Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 19:14:
[...]
code:
1 2 3 4 [custom-script] exten => _X.,1,Answer(); exten => _X.,2,AGI(/var/lib/asterisk/agi-bin/script.php); exten => _X.,3,Hangup()
Iemand een idee ?
Dus:
code:
1
2
3
4
| [custom-script] exten => s,1,Answer(); exten => s,n,AGI(/var/lib/asterisk/agi-bin/script.php); exten => s,n,Hangup() |
In hoofdstuk 5 van het boek "Asterisk; The Future of Telephony" staat veel meer over dit soort dingen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Ik wilde net een grote streep door mijn post heen halen en zeggen dat ik dom wasTD-er schreef op zondag 20 juli 2008 @ 20:47:
[...]
Verander die _X. eens in een s. (en gelijk even tellen met variabelen, niet zelf steeds een getalletje ophogen)
Dus:
code:
1 2 3 4 [custom-script] exten => s,1,Answer(); exten => s,n,AGI(/var/lib/asterisk/agi-bin/script.php); exten => s,n,Hangup()
In hoofdstuk 5 van het boek "Asterisk; The Future of Telephony" staat veel meer over dit soort dingen.
Ik verwees niet door naar s,1
Dat was mijn fout. agi-test.agi werkt, nu nog output uit een PHP script zien te halen, deze execute hij zonder info eruit te halen, get_data krijg ik ook niet te horen.
Ook weer opgelost
Ik zit nu wel met een apart probleem waar ik niet helemaal uitkom.
De bedoeling is om een verbinding naar een buiten lijn door te kunnen zetten (bijvoorbeeld door *XX te draaien) en dan een buiten kiestoon te horen en dan het uiteindelijke nummer te kunnen invoeren. Dit omdat er op een aantal externe nummers de mogelijkheid moet komen om makkelijk door te schakelen (vanuit de kpn centrale dus; niet vanuit onze asterisk server) maar dit nu niet mogelijk is omdat asterisk bepaalde dingen oppakt.
Heb ook al geprobeerd om vanaf de console dial *21*<nummer>#@isnd-outgoing te doen, maar ook dat bleek geen effect te hebben, en het is de bedoeling dat end users het kunnen doen.
De bedoeling is om een verbinding naar een buiten lijn door te kunnen zetten (bijvoorbeeld door *XX te draaien) en dan een buiten kiestoon te horen en dan het uiteindelijke nummer te kunnen invoeren. Dit omdat er op een aantal externe nummers de mogelijkheid moet komen om makkelijk door te schakelen (vanuit de kpn centrale dus; niet vanuit onze asterisk server) maar dit nu niet mogelijk is omdat asterisk bepaalde dingen oppakt.
Heb ook al geprobeerd om vanaf de console dial *21*<nummer>#@isnd-outgoing te doen, maar ook dat bleek geen effect te hebben, en het is de bedoeling dat end users het kunnen doen.
Kun je dan niet een dial-rule maken van bijvoorbeeld 12XXXXXXXXXX (oftewel 10 cijfers na de 12) en dat je die dan doorgeeft aan de trunk voor de buitenlijn en daar dan de eerste 2 cijfers vanaf slopen. Is gewoon een standaard functie binnen Asterisk.
Je zou kunnen proberen om gewoon een externe dialtone door te geven aan je gebruiker met overlapdial. Dan kun je bijvoorbeeld
code:
doen en dan krijg je gewoon een dialtone van de kpn centrale.
1
| Dial(Zap/g0/); |
Het lijkt nog niet helemaal te werken. Zelfs als ik direct *21*<nummer># Dial word het alsnog niet doorgeschakeld. Ook als ik gewoon ZAP/g1/ dial krijg ik geen externe kiestoon maar wordt ik meteen opgehangen.
Bij:
[quote=extensions.conf]
exten => *2498,1,Answer
exten => *2498,n,Set(CALLERID(all)=xxxxxx)
exten => *2498,n,Dial(ZAP/g1/)
exten => *2498,n,Hangup
[/quote]
krijg ik een directe hangup (wat ook niet raar is als je naar de console kijkt:)
[quote=Asterisk Console]
-- Accepting AUTHENTICATED call from xxx.xxx.xxx.xxx:
> requested format = gsm,
> requested prefs = (),
> actual format = gsm,
> host prefs = (),
> priority = mine
-- Executing Answer("IAX2/19-5633", "") in new stack
-- Executing Set("IAX2/19-5633", "CALLERID(all)=xxxxxx") in new stack
-- Executing Dial("IAX2/19-5633", "ZAP/g1/") in new stack
-- Requested transfer capability: 0x00 - SPEECH
-- Called g1/
-- Channel 0/1, span 1 got hangup, cause 28
-- Hungup 'Zap/1-1'
== Everyone is busy/congested at this time (1:0/0/1)
-- Executing Hangup("IAX2/19-5633", "") in new stack
== Spawn extension (test, *2498, 4) exited non-zero on 'IAX2/19-5633'
-- Hungup 'IAX2/19-5633'
[/quote]
Maar als ik bijvoorbeeld in mn extensions.conf zet:
[quote=extensions.conf]
exten => *2498,1,Answer
exten => *2498,n,Dial(ZAP/g1/*21*xxxxxxxxxx#)
exten => *2498,n,Hangup
[/quote]
krijg ik:
[quote=Asterisk console]
> requested prefs = (),
> actual format = gsm,
> host prefs = (),
> priority = mine
-- Executing Answer("IAX2/19-15682", "") in new stack
-- Executing Set("IAX2/19-15682", "CALLERID(all)=xxxxxx") in new stack
-- Executing Dial("IAX2/19-15682", "ZAP/g1/*21*xxxxxxxxxx#") in new stack
-- Called g1/*21*xxxxxxxx#
-- Zap/1-1 is proceeding passing it to IAX2/19-15682
-- Channel 0/1, span 1 received AOC-E charging 0 units
Aug 7 13:52:15 WARNING[20986]: app_dial.c:741 wait_for_answer: Unable to forward voice
-- Nobody picked up in -1 ms
-- Hungup 'Zap/1-1'
-- Executing Hangup("IAX2/19-15682", "") in new stack
== Spawn extension (test, *2498, 4) exited non-zero on 'IAX2/19-15682'
-- Hungup 'IAX2/19-15682'
[/quote]
Door ook te reloaden na het enablen van overlapdial lukt het wel om een externe kiestoon te krijgen, my bad! Ik ga weer even verder testen.
En nog niks zinnigs eruit kunnen krijgen... Zelfs als ik vanuit mijn dialplan *21*xx# draai dan word het alsnog niet doorgegeven aan de centrale... Ik vermoed dat er dan toch iets anders aan de hand is waardoor het niet werkt. Lastig lastig :\
Bij:
[quote=extensions.conf]
exten => *2498,1,Answer
exten => *2498,n,Dial(ZAP/g1/)
exten => *2498,n,Hangup
[/quote]
krijg ik een directe hangup (wat ook niet raar is als je naar de console kijkt:)
[quote=Asterisk Console]
-- Accepting AUTHENTICATED call from xxx.xxx.xxx.xxx:
> requested prefs = (),
> actual format = gsm,
> host prefs = (),
> priority = mine
-- Executing Answer("IAX2/19-5633", "") in new stack
-- Executing Set("IAX2/19-5633", "CALLERID(all)=xxxxxx") in new stack
-- Executing Dial("IAX2/19-5633", "ZAP/g1/") in new stack
-- Called g1/
-- Channel 0/1, span 1 got hangup, cause 28
-- Hungup 'Zap/1-1'
== Everyone is busy/congested at this time (1:0/0/1)
-- Executing Hangup("IAX2/19-5633", "") in new stack
== Spawn extension (test, *2498, 4) exited non-zero on 'IAX2/19-5633'
-- Hungup 'IAX2/19-5633'
[/quote]
Maar als ik bijvoorbeeld in mn extensions.conf zet:
[quote=extensions.conf]
exten => *2498,1,Answer
exten => *2498,n,Dial(ZAP/g1/*21*xxxxxxxxxx#)
exten => *2498,n,Hangup
[/quote]
krijg ik:
[quote=Asterisk console]
> requested prefs = (),
> actual format = gsm,
> host prefs = (),
> priority = mine
-- Executing Answer("IAX2/19-15682", "") in new stack
-- Executing Set("IAX2/19-15682", "CALLERID(all)=xxxxxx") in new stack
-- Executing Dial("IAX2/19-15682", "ZAP/g1/*21*xxxxxxxxxx#") in new stack
-- Called g1/*21*xxxxxxxx#
-- Zap/1-1 is proceeding passing it to IAX2/19-15682
-- Channel 0/1, span 1 received AOC-E charging 0 units
Aug 7 13:52:15 WARNING[20986]: app_dial.c:741 wait_for_answer: Unable to forward voice
-- Nobody picked up in -1 ms
-- Hungup 'Zap/1-1'
-- Executing Hangup("IAX2/19-15682", "") in new stack
== Spawn extension (test, *2498, 4) exited non-zero on 'IAX2/19-15682'
-- Hungup 'IAX2/19-15682'
[/quote]
Door ook te reloaden na het enablen van overlapdial lukt het wel om een externe kiestoon te krijgen, my bad! Ik ga weer even verder testen.
En nog niks zinnigs eruit kunnen krijgen... Zelfs als ik vanuit mijn dialplan *21*xx# draai dan word het alsnog niet doorgegeven aan de centrale... Ik vermoed dat er dan toch iets anders aan de hand is waardoor het niet werkt. Lastig lastig :\
[ Voor 7% gewijzigd door BarthezZ op 07-08-2008 14:46 ]
Ik ben ook weer begonnen met stoeien met asterisk
Vooralsnog lukt me alles zonder moeite (dat was de vorige keer wel anders
)
Inkomend Telfort = ok
Uitgaand Telfort = ok
Voicemail = ok
Gespreksopnamen = ok
nu die damned IVR nog
maar dat was me nu ff net iets te veel om me werkende config te verkloten haha
(maw ik durf niet echt
)
Vooralsnog lukt me alles zonder moeite (dat was de vorige keer wel anders
Inkomend Telfort = ok
Uitgaand Telfort = ok
Voicemail = ok
Gespreksopnamen = ok
nu die damned IVR nog
(maw ik durf niet echt
[ Voor 80% gewijzigd door CrankyGamerOG op 09-08-2008 15:50 ]
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Wat voor lijn heb je? Zit je niet gewoon aan een KPN centrale die 't niet ondersteunt? Dat wil nog wel 's geval zijn geloof ik als je een meervoudige isdn hebt.BarthezZ schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 13:54:
bleh, dat ivr is me toch net ff iets te ingewikkeld lol
iemand die het werkend heeft hier ?
Nog iets vaag, als ik FreePBX wil installeren loopt hij netjes de vragen door, dan connecting to database en dan stopt het ermee en eindig ik op de prompt zonder error
Laat maar ff dat freepbx
nu komt echter iets vaag, en ik hoop dat iemand kan helpen
Ik type 100% 1981 en 1233 in, sinds vanmiddag krijgt asterisk opeens bovenstaand door van me hardphone, iemand enig idee hoe dit kan
ja het is een brakke ip phone, maar hij voldoet voor nu
P.S. het is een Etech ding
http://www.e-tech.nu/Prod...ET_LANG=E&LANG=E&SUB=Voip <-- zon ding dus
Het heeft dus wel gewerkt, alleen sinds vanmiddag krijgt hij het zo door.....
iemand die het werkend heeft hier ?
Nog iets vaag, als ik FreePBX wil installeren loopt hij netjes de vragen door, dan connecting to database en dan stopt het ermee en eindig ik op de prompt zonder error

[edit]Reading /etc/asterisk/asterisk.conf..OK
Using asterisk as PBX Engine
Checking for Asterisk version..1.4.21.2
Checking for selinux..OK
Connecting to database..
[root@gateway freepbx-2.4.1]#
Laat maar ff dat freepbx
nu komt echter iets vaag, en ik hoop dat iemand kan helpen
code:
1
| -- Incorrect password '11998811' for user '11233' (context = vm) |
Ik type 100% 1981 en 1233 in, sinds vanmiddag krijgt asterisk opeens bovenstaand door van me hardphone, iemand enig idee hoe dit kan
ja het is een brakke ip phone, maar hij voldoet voor nu
P.S. het is een Etech ding
http://www.e-tech.nu/Prod...ET_LANG=E&LANG=E&SUB=Voip <-- zon ding dus
Het heeft dus wel gewerkt, alleen sinds vanmiddag krijgt hij het zo door.....
[ Voor 115% gewijzigd door CrankyGamerOG op 09-08-2008 22:31 ]
Het is één ISDN-2 Lijn. Heb inmiddels ook contact opgenomen met Tele2. De helpdesk telefoonmiep beweerde dat bij een ISDN lijn de NT1 verantwoordelijk is voor doorschakelenCyBeR schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 16:03:
[...]
Wat voor lijn heb je? Zit je niet gewoon aan een KPN centrale die 't niet ondersteunt? Dat wil nog wel 's geval zijn geloof ik als je een meervoudige isdn hebt.

@Def!ance: Het lijkt erop dat je toestel DTMF op een verkeerde manier doorgeeft oftewel asterisk de nummers verkeerd doorkrijgt. Controleer even in de configuratie van dat ding wat voor type DTMF die gebruikt. En wat probeer je met IVR te bereiken? In principe stelt het niet zo heel veel voor maar je moet wel gewoon doorhebben hoe het werkt.
Oh, je hebt Tele2. Dat verandert 't hele verhaal weer op manieren die ik niet ken
Ondersteunt Tele2 überhaupt wel doorschakelen via *21? Mischien is 't daar een andere combo?
Verwijderd
Zelf ben ik al dagen om mijn FreePBX werkend te krijgen achter mijn Zyxel p-2602 D1A standaard telfort modem. Intern werkt asterisk als een zonnetje, maar ik krijg mijn sip trunk niet geregistreerd bij sip.telefoniedienst.nl. Heb de juiste poorten ge-nat naar mijn Freepbx, maar zoals velen denk ik dat het probleem in de symetrische nat (sua) van de Zyxel zit. Mijn telefonie werkt goed als ik de Sip instellingen in de modem zet, maar Asterisk lukt het niet. Heb SIP ALG zowel aan als uit gezet, zowel via CLi als Webgui. Firewall aan, uit, rules etc. Kan iemand mij de juiste trunkinstellingen geven voor de Freepbx (ik heb versie 2.4) voor Telfort, alsmede de instellingen voor de Zyxel, die voor jou werken?CrankyGamerOG schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 15:50:
Ik ben ook weer begonnen met stoeien met asterisk
Vooralsnog lukt me alles zonder moeite (dat was de vorige keer wel anders)
Inkomend Telfort = ok
Uitgaand Telfort = ok
Voicemail = ok
Gespreksopnamen = ok
nu die damned IVR nog![]()
(maw ik durf niet echt)
Many thanks!
Misschien heb je hier iets aan. Ik heb dezelfde modem maar dan bij vodafone (die wel gebruik maakt van telefoniedienst=telfort ?!?).
http://www.van-sluis.nl/x/?p=15
Als ik alles zo overneem van die site werkt het. Ik heb alleen mijn ADSL modem als bridged ingesteld en de linux bak als firewall/nat gateway.
http://www.van-sluis.nl/x/?p=15
Als ik alles zo overneem van die site werkt het. Ik heb alleen mijn ADSL modem als bridged ingesteld en de linux bak als firewall/nat gateway.
Ik weet niet precies wat je aan het doen bent, maar ik gebruikt de zyxel niet eens, die staat puur in bridge en me 2u supermicro neemt de lease op.Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 15:01:
[...]
Zelf ben ik al dagen om mijn FreePBX werkend te krijgen achter mijn Zyxel p-2602 D1A standaard telfort modem. Intern werkt asterisk als een zonnetje, maar ik krijg mijn sip trunk niet geregistreerd bij sip.telefoniedienst.nl. Heb de juiste poorten ge-nat naar mijn Freepbx, maar zoals velen denk ik dat het probleem in de symetrische nat (sua) van de Zyxel zit. Mijn telefonie werkt goed als ik de Sip instellingen in de modem zet, maar Asterisk lukt het niet. Heb SIP ALG zowel aan als uit gezet, zowel via CLi als Webgui. Firewall aan, uit, rules etc. Kan iemand mij de juiste trunkinstellingen geven voor de Freepbx (ik heb versie 2.4) voor Telfort, alsmede de instellingen voor de Zyxel, die voor jou werken?
Many thanks!
hier draait ook asterisk, en die regged gewoon netjes
code:
1
2
3
| gateway*CLI> sip show registry Host Username Refresh State Reg.Time tiscali:5060 xxxxxxxxx@t 6177 Request Sent Sun, 17 Aug 2008 02:58:48 |
Pcies als contagion dus ....
Verwijderd
Thanks Contagion en Def!ance! Ik ben nu weer wat verder. Het registreren lukt nu bij sip.telefoniedienst.nl en gebeld worden lukt qua verbinding prima, alleen in 50 % van de gevallen geen audio. Ik heb poorten 16384-32767 genat naar mijn Asterisk, de standaardpoorten voor RTP in de zyxel. Verder poort 5060-5080 voor het opzetten van de verbinding, wat dus altijd goed gaat.
Ik heb niet alle settings letterlijk in mijn sip.conf, extensions.conf etc overgenomen aangezien ik met de Freepbx distro alles middels de webgui wordt geacht te doen. Iemand die ook met Freepbx werkt en zijn instellingen wil delen?
Verder verliest mijn Asterisk na een paar uren zijn registratie en na opnieuw opstarten regsitreert hij weer meteen. Uitbellen lukt ook nog niet, krijg dan "...all lines are busy..". Ik heb mijn zyxel ook in bridged gehad, maar kan dan niet meer gebruik maken van de Tel-poorten en dat is juist zo handig voor mijn Dect-toestel. Mijn Freepbx draait op een PBX-in-a-flash distro, draaiend op CentOs op een VM onder ESX server 3.5 update 2. Wel leuk stoeien dit!
Ik heb niet alle settings letterlijk in mijn sip.conf, extensions.conf etc overgenomen aangezien ik met de Freepbx distro alles middels de webgui wordt geacht te doen. Iemand die ook met Freepbx werkt en zijn instellingen wil delen?
Verder verliest mijn Asterisk na een paar uren zijn registratie en na opnieuw opstarten regsitreert hij weer meteen. Uitbellen lukt ook nog niet, krijg dan "...all lines are busy..". Ik heb mijn zyxel ook in bridged gehad, maar kan dan niet meer gebruik maken van de Tel-poorten en dat is juist zo handig voor mijn Dect-toestel. Mijn Freepbx draait op een PBX-in-a-flash distro, draaiend op CentOs op een VM onder ESX server 3.5 update 2. Wel leuk stoeien dit!
Verwijderd
Ik heb een AsteriskWin32 server draaiende met een SIP trunk naar xs4all.
Als ik inbel dan lijkt het allemaal te werken.
Maar regelmatig krijg ik een vriendelijke dame die mij meldt dat 'de persson die ik probeer te bereiken momenteel niet bereikbaar is.
Ik zie geen enkel patroon in wanneer het nu wel en niet werkt.
Iemand enig idee of er een externe factor is die dit kan veroorzaken of kan er toch in mijn config iets niet lekker zitten...
Maar wat is dan de soms wel/soms niet variabele?
; Extensie wel of niet meegeven??? Geen verschil!!!
;register => 08787xxxxx:*****@sip.xs4all.nl/00318787xxxxx
register => 08787xxxxx:*****@sip.xs4all.nl
[0031878763188]
type=friend
context=xs4all-in
host=sip.xs4all.nl
username=08787xxxxx
secret=*****
fromuser=00318787xxxxx
fromdomain=sip.xs4all.nl
externip=xx.xx.xx.xx
insecure=very
qualify=no
port=5060
disallow=all
allow=gsm
allow=alaw
allow=ulaw
restrictcid=no
Als ik inbel dan lijkt het allemaal te werken.
Maar regelmatig krijg ik een vriendelijke dame die mij meldt dat 'de persson die ik probeer te bereiken momenteel niet bereikbaar is.
Ik zie geen enkel patroon in wanneer het nu wel en niet werkt.
Iemand enig idee of er een externe factor is die dit kan veroorzaken of kan er toch in mijn config iets niet lekker zitten...
Maar wat is dan de soms wel/soms niet variabele?
; Extensie wel of niet meegeven??? Geen verschil!!!
;register => 08787xxxxx:*****@sip.xs4all.nl/00318787xxxxx
register => 08787xxxxx:*****@sip.xs4all.nl
[0031878763188]
type=friend
context=xs4all-in
host=sip.xs4all.nl
username=08787xxxxx
secret=*****
fromuser=00318787xxxxx
fromdomain=sip.xs4all.nl
externip=xx.xx.xx.xx
insecure=very
qualify=no
port=5060
disallow=all
allow=gsm
allow=alaw
allow=ulaw
restrictcid=no
Ik heb een Asterisk server. Alle binnenkomende gesprekken op die server worden doorverbonden naar twee mobiele telefoons. Wanneer iemand dus naar het VOIP nummer belt, dan gaan twee mobiele telefoons over. Normaal gesproken ziet de nummerherkenning van de mobiele telefoons het VOIP nummer zodra er gebeld wordt. Maar als de beller naar het VOIP nummer anoniem belt, dan wordt er ook anoniem doorverbonden. Het is de bedoeling dat de VOIP server altijd zijn nummer laat zien bij het doorverbinden, zodat op de mobiele telefoon altijd te zien is dat het gesprek via de VOIP server binnenkomt. Hoe stel ik dit in?
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Ik heb het zelfde probleem als wimster2000 (en misschien Def!ance): elke dag verliest mijn Asterisk bakje zijn registratie bij Tiscali/Telfort, al sinds half juli. Dat kan ik zien aan de gebelde nummers via VoipBuster (waarop Asterisk terugvalt in het Dialplan als het via Tiscali niet lukt. Reloaden van de config is voldoende om het probleem te herstellen, maar na een paar uur is het weer zover. Def!ance: je zegt dat Asterisk netjes registreert, maar de output van 'sip show registry' die je in je post plakt, geeft ook "Request Sent". Als de registratie OK is, zou daar staan: "Registered".
Weet iemand een oplossing? Wat is er in juli veranderd? Ik heb wel een tip voor een workaround: maak een extensie
Als je merkt dat je niet meer geregistreerd bent, draai je *9 vanaf een telefoontoestel en Asterisk gaat reloaden.
By the way: ook voor het testen van een experimentele IVR kun je zo'n aparte extensie maken, dan hoef je geen werkende config te verprutsen
Weet iemand een oplossing? Wat is er in juli veranderd? Ik heb wel een tip voor een workaround: maak een extensie
code:
1
2
| ; *9 restart Asterisk exten => *9,1,system(/usr/sbin/asterisk -rx reload) |
Als je merkt dat je niet meer geregistreerd bent, draai je *9 vanaf een telefoontoestel en Asterisk gaat reloaden.
By the way: ook voor het testen van een experimentele IVR kun je zo'n aparte extensie maken, dan hoef je geen werkende config te verprutsen
Als test heb ik nu een asterisk server draaien met AsteriskNOW.
In en uitgaand werkt perfect.
Maar nu moet er worden doorverbonden naar mobiel.
Nu had ik al ergens gelezen over de Follow Me functie, maar die zit dus niet op AsteriskNOW
Toen las ik ergens dat iemand het gedaan door een Ringgroup aan te passen, maar wat ik ook doe ik krijg het niet doorverbonden...
Dit heb ik aangepast in de extensions.conf voor de ringgroup:
Maar dit werkt dus niet.. Direct na het opnemen word de verbinding verbroken..
Nu had ik al ergens gelezen over de Follow Me functie, maar die zit dus niet op AsteriskNOW
Toen las ik ergens dat iemand het gedaan door een Ringgroup aan te passen, maar wat ik ook doe ik krijg het niet doorverbonden...
code:
1
2
3
4
| gui_ring_groupname=mobiel exten=s,1,NoOp(RINGGROUP) exten=s,n,Dial(trunk_2/0031612345678,20) exten=s,n,Hangup |
Verwijderd
Mijn asterisk 1.4 server is intussen draaiende en werkt best goed via sip.xs4all.nl, Cisco 7940 toestellen (met chan_sccp2) en Exchange 2007 als voicemail. Nu blijft er nog één ding over wat ik nog niet werkende heb gekregen: het telefoonboek voor de Cisco toestellen.
Je vind hier veel info over icm het SIP image op de telefoons, maar ik werk nu met de SCCP variant. Ik lees van alles over het koppelen van het telefoonboek aan een LDAP server (active directory misschien?), maar dat komt later wel, ik wil eerst een statisch telefoonboek werkende hebben vanuit een xml file.
Het volgende heb ik getest, maar was niet succesvol:
* XML file op een interne webserver geplaatst met de volgende inhoud:
* In de SEP<MAC-ADDRESS>.xml de volgende entry ingevuld:
Als ik de nu telefoon reboot, zie ik in de configuratie op de telefoon dat de verwijzing voor de directory goed is, maar een druk op de directory knop geeft alleen maar de standaard opties weer (gemiste, ontvangen en uitgaande oproepen), ook na enkele variaties in de xml op de webserver.
Hierna ben ik aan de slag gegaan met Openxmldir (omdat ik twijfel aan de opmaak van de directory.xml) waarna ik constateerde dat die alleen goed werkte met de SIP images, na een flinke zoektocht op google kwam ik uit op een variant hiervan voor sccp: http://www.automated.it/open79xx/ maar ook deze heb ik tot nu toe niet aan de praat gekregen.
Heeft iemand de directory knop wel al werkende in een sccp image?
Je vind hier veel info over icm het SIP image op de telefoons, maar ik werk nu met de SCCP variant. Ik lees van alles over het koppelen van het telefoonboek aan een LDAP server (active directory misschien?), maar dat komt later wel, ik wil eerst een statisch telefoonboek werkende hebben vanuit een xml file.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| <CiscoIPPhoneDirectory> <Title>IP Telephony Directory</Title> <Prompt>People reachable via VoIP</Prompt> <DirectoryEntry> <Name>Rich</Name> <Telephone>3000</Telephone> </DirectoryEntry> <DirectoryEntry> <Name>Todd</Name> <Telephone>3001</Telephone> </DirectoryEntry> </CiscoIPPhoneDirectory> |
code:
1
| <directoryURL>http://ip.interne.web.server/directory.xml</directoryURL> |
Als ik de nu telefoon reboot, zie ik in de configuratie op de telefoon dat de verwijzing voor de directory goed is, maar een druk op de directory knop geeft alleen maar de standaard opties weer (gemiste, ontvangen en uitgaande oproepen), ook na enkele variaties in de xml op de webserver.
Hierna ben ik aan de slag gegaan met Openxmldir (omdat ik twijfel aan de opmaak van de directory.xml) waarna ik constateerde dat die alleen goed werkte met de SIP images, na een flinke zoektocht op google kwam ik uit op een variant hiervan voor sccp: http://www.automated.it/open79xx/ maar ook deze heb ik tot nu toe niet aan de praat gekregen.
Ik lees dat je Exchange 2007 gebruikt voor Voicemail.. Dat is met die Unified Messaging Role neem ik aan...Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 15:44:
Mijn asterisk 1.4 server is intussen draaiende en werkt best goed via sip.xs4all.nl, Cisco 7940 toestellen (met chan_sccp2) en Exchange 2007 als voicemail. Nu blijft er nog één ding over wat ik nog niet werkende heb gekregen: het telefoonboek voor de Cisco toestellen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 <CiscoIPPhoneDirectory> <Title>IP Telephony Directory</Title> <Prompt>People reachable via VoIP</Prompt> <DirectoryEntry> <Name>Rich</Name> <Telephone>3000</Telephone> </DirectoryEntry> <DirectoryEntry> <Name>Todd</Name> <Telephone>3001</Telephone> </DirectoryEntry> </CiscoIPPhoneDirectory>
code:
1 <directoryURL>http://ip.interne.web.server/directory.xml</directoryURL>
Gebruik jij Asterisk direct met Exchange 2007? Of met sipX er tussen?
Verwijderd
Dat is inderdaad met de UM role. Direct koppelen aan asterisk gaat helaas niet, dus ik heb er ook een sipX server tussen zitten en dat werkt best goed!tim427 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 19:11:
[...]
Ik lees dat je Exchange 2007 gebruikt voor Voicemail.. Dat is met die Unified Messaging Role neem ik aan...
Gebruik jij Asterisk direct met Exchange 2007? Of met sipX er tussen?
Nadeel is wel dat die trunk "ergens" een timeout krijgt na een bepaalde tijd, waardoor de 1e call naar exchange mis gaat. Ik moet nog eens onderzoeken waar het probleem precies zit (asterisk --> sipx of sipx --> exchange).
Wat betreft mijn eerdere posts over het telefoonboek: dit heb ik intussen opgelost. Ik weet niet precies waar de oorzaak lag, maar na het invoeren van het asterisk IP en wat andere paden werd dit niet geupdate in de database. Ik heb dat even met het handje gedaan. Verder werkt dit nu perfect
[quote]Kroem schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:18:
I
/quote]
Via een task/cronjob (bijv ieder uur) zetten: asterisk -r -x 'sip reload'
I
code:
1
2
| ; *9 restart Asterisk exten => *9,1,system(/usr/sbin/asterisk -rx reload) |
/quote]
Via een task/cronjob (bijv ieder uur) zetten: asterisk -r -x 'sip reload'
Yep, het kan met een cronjob ook. Alleen: het blijft een workaround. Met 'sip show peers' zie ik dat de qualification ping regelmatig op meer dan 1000 ms staat. Het zou me niks verbazen als de registratieproblemen hiermee verband houden. Als de registratie weer verloren is, staat er 'Request Sent' en moet ik een reload uitvoeren om weer verbinding te krijgen met Tiscali. Kan iemand mij een tip geven hoe ik deze verbinding weer stabiel krijg? Wat gebeurt hier nou precies? Zijn er andere Tiscali/Telfort gebruikers die hier problemen mee hebben?
Ik heb vernomen dat Asterisk 1.6 wel TCP gaat ondersteunen... Dus dan is sipX niet meer nodig....Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 11:16:
[...]
Dat is inderdaad met de UM role. Direct koppelen aan asterisk gaat helaas niet, dus ik heb er ook een sipX server tussen zitten en dat werkt best goed!
Nadeel is wel dat die trunk "ergens" een timeout krijgt na een bepaalde tijd, waardoor de 1e call naar exchange mis gaat. Ik moet nog eens onderzoeken waar het probleem precies zit (asterisk --> sipx of sipx --> exchange).
Wat betreft mijn eerdere posts over het telefoonboek: dit heb ik intussen opgelost. Ik weet niet precies waar de oorzaak lag, maar na het invoeren van het asterisk IP en wat andere paden werd dit niet geupdate in de database. Ik heb dat even met het handje gedaan. Verder werkt dit nu perfect
Ow jah, gebruik je Asterisk allen voor een koppeling tussen SIP.XS4All en je Exchange? + je SIP telefoons??
Of gebruik je je Asterisk ook met dialplan's enzo?
[ Voor 8% gewijzigd door tim427 op 01-10-2008 22:26 ]
Verwijderd
Ik gebruik Asterisk als mijn telefooncentrale: Hij zorgt voor de registratie van 3 xs4all sip nummers en heeft zelf ook alle dialplan's. Exchange gebruik ik alléén voor voicemail. Dus: in asterisk bepaal ik wat er met de call gebeurd, als er geen reactie komt wijzig ik de SIP header en stuur ik de call door naar exchange waar dan de voicemail reageert van een mailbox waar iedereen in het gezin rechten heeft.tim427 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 22:23:
[...]
Ik heb vernomen dat Asterisk 1.6 wel TCP gaat ondersteunen... Dus dan is sipX niet meer nodig....
Ow jah, gebruik je Asterisk allen voor een koppeling tussen SIP.XS4All en je Exchange? + je SIP telefoons??
Of gebruik je je Asterisk ook met dialplan's enzo?
Aan asterisk hangen een paar Cisco IP telefoons (via SCCP) en de xs4all fritz box (die ik alleen inzet als ATA) met wat pstn en isdn toestellen.
Ik heb inderdaad ook gelezen dat versie 1.6 TCP zou ondersteunen, dat zou ook mooi zijn voor bijvoorbeeld een ocs integratie.
To-do: QoS config in de router iets beter configureren, zodat een telefoongesprek niet hapert als ik de OWA van buitenaf open
Wil jij zo'n dergelijke situatie ook gaan bouwen? Het is even uitzoeken, maar niet echt rocket science!
Met de tijd wil ik dit ook gaan realiseren... Lijkt me super handig!Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 08:37:
[...]
Ik gebruik Asterisk als mijn telefooncentrale: Hij zorgt voor de registratie van 3 xs4all sip nummers en heeft zelf ook alle dialplan's. Exchange gebruik ik alléén voor voicemail. Dus: in asterisk bepaal ik wat er met de call gebeurd, als er geen reactie komt wijzig ik de SIP header en stuur ik de call door naar exchange waar dan de voicemail reageert van een mailbox waar iedereen in het gezin rechten heeft.
Aan asterisk hangen een paar Cisco IP telefoons (via SCCP) en de xs4all fritz box (die ik alleen inzet als ATA) met wat pstn en isdn toestellen.
Ik heb inderdaad ook gelezen dat versie 1.6 TCP zou ondersteunen, dat zou ook mooi zijn voor bijvoorbeeld een ocs integratie.
To-do: QoS config in de router iets beter configureren, zodat een telefoongesprek niet hapert als ik de OWA van buitenaf open![]()
Wil jij zo'n dergelijke situatie ook gaan bouwen? Het is even uitzoeken, maar niet echt rocket science!
Die FritxBox.. Kun je die zo instellen dan, dat hij niet de SIP van XS4All gebruik maar jou SIP Asterisk?
Dat is dan wel een gaaf, leuk, aanpasbaar apparaatje dan
Zelf ben ik op de een of andere manier pro-microsoft... Althans thuis... Ik vind de producten geweldig.. Vandaar dat ik ook een Windows Server 2008 met alles er op en er aan incl. Exchange 2007...
Daarom is mijn vraag ook; Kan Exchange alleen maar voicemailbox incl. voorlezen van email doen? Of kun je daar mee ook grote DialPlans maken
Dus als ik nu één van jouw SIP-XS4All bel.. Dan hoor ik een gesproken menu van jouw asterisk... Dan kan ik kiezen welke Cisco telewoon/FritzBox-ATA.... En als er na een X aantal seconden geen reactie is dan neemt Exchange op, om een bericht achter te laten
Dat is wel gaaf... Heb jij ook een Fax-service draaien??? Die door Exchange wordt aangenomen en in je mail wordt gezet?
Kun je ook instellen dat Exchange 2007 meteen opneemt en dat hij alles regelt? Dus dat die Asterisk alleen maar een verbindings-brug is tussen SIP-Provider, SIP-Hard/Soft-phones en Exchange?
Verwijderd
In de fritzbox configureer je een SIP server. Dat kan natuurlijk sip.xs4all.nl zijn, maar ook je lokale asterisk server met een sip account die je zelf in asterisk hebt aangemaakt. Erg handig en veelzijdig apparaatje, mits je de goede (stabiele) firmware hebt! Zoals ik al zei, ik gebruik deze niet als adsl router.
Ik heb zelf nog geen ervaring met exchange als daadwerkelijke telefooncentrale, daar heb ik nu dus ook nog niet echt een zinnig antwoord op. Hetgeen wat ik ervan gezien heb, ljikt er wel op dat je exchange hiervoor kunt gebruiken.
Wat betreft inkomende calls, ik heb geen gesproken menu gemaakt. Een inkomende call wordt voor 10 seconde doorverbonden na 2 SIP nummers, als niet wordt opgenomen na 10 sec gaat voor 8 sec nog een 3e toestel af. Indien nog steeds geen reactie --> voicemail van exchange.
Daarnaast heb ik een 2e xs4all SIP nummer rechtstreeks naar exchange verwezen, als ik die bel kan ik de voicemail en mail horen. Zoals je ziet, niet heel erg spannend kwa configuratie maar het werk wel goed.
Fax service heb ik ook nog niet draaien, maar ook totaal nog niet naar gezocht. Heb jij daar al iets van onderzoek naar gedaan?
Ik heb zelf nog geen ervaring met exchange als daadwerkelijke telefooncentrale, daar heb ik nu dus ook nog niet echt een zinnig antwoord op. Hetgeen wat ik ervan gezien heb, ljikt er wel op dat je exchange hiervoor kunt gebruiken.
Wat betreft inkomende calls, ik heb geen gesproken menu gemaakt. Een inkomende call wordt voor 10 seconde doorverbonden na 2 SIP nummers, als niet wordt opgenomen na 10 sec gaat voor 8 sec nog een 3e toestel af. Indien nog steeds geen reactie --> voicemail van exchange.
Daarnaast heb ik een 2e xs4all SIP nummer rechtstreeks naar exchange verwezen, als ik die bel kan ik de voicemail en mail horen. Zoals je ziet, niet heel erg spannend kwa configuratie maar het werk wel goed.
Fax service heb ik ook nog niet draaien, maar ook totaal nog niet naar gezocht. Heb jij daar al iets van onderzoek naar gedaan?
Gaaf om te horen hoe je dit hebt gedaan!Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 14:55:
In de fritzbox configureer je een SIP server. Dat kan natuurlijk sip.xs4all.nl zijn, maar ook je lokale asterisk server met een sip account die je zelf in asterisk hebt aangemaakt. Erg handig en veelzijdig apparaatje, mits je de goede (stabiele) firmware hebt! Zoals ik al zei, ik gebruik deze niet als adsl router.
Dus om heel kort door de bocht te gaan:
SIP1 is gekoppeld aan tel1 en tel2... na 10 sec. gaat tel3 ook rinkkelen...na 8 seconden gaat tel4(=Exchange) rinkelen... Die dus automatisch laat horen dat je er niet bent en een voicemail kunt achterlaten...
SIP2 is gekoppeld aan tel5(=Exchange maar dan een ander nummer) die neemt op in jou Personal Menu...
tel4 is die Auto Attendant...
Dat is idd een mooi systeempje/configuratie... (BTW, draai je die sipX en Asterisk virtueel?)
Over die fax... jah daar weet ik qua asterisk niks/nouwlijks iets vanaf...
Ik weet wel dat Exchange die gewoon kan aanemen en digitaal aan een account koppeld...
Verwijderd
Grof gezien klopt het inderdaad zoals jij het zegt. Als je later dit gaat configgen geef je maar een gil (in de mail ofzo) dan kan ik je mijn voorbeeld configs geven.
En over de server....
Ik heb een ESX server draaien met op dit moment 11 VM's. Alle servers draaien hier ook op (Exchange, asterisk, SipX, maar ook zaken als SQL, OCS en ISA..). Ik merk met bellen totaal niets van performance verlies. Het enige wat ik merk is een krakende verbinding als ik van buitenaf OWA refresh, maar dit is een foutje in de QoS configuratie van mijn router.
Voordeel is dat het voor thuis gebruik is waardoor de load van de servers bij lange na niet zo hoog is als in een zakelijke omgeving. Voor thuis kun je dit best allemaal virtueel draaien op één machine.
Succes alvast
En over de server....
Ik heb een ESX server draaien met op dit moment 11 VM's. Alle servers draaien hier ook op (Exchange, asterisk, SipX, maar ook zaken als SQL, OCS en ISA..). Ik merk met bellen totaal niets van performance verlies. Het enige wat ik merk is een krakende verbinding als ik van buitenaf OWA refresh, maar dit is een foutje in de QoS configuratie van mijn router.
Voordeel is dat het voor thuis gebruik is waardoor de load van de servers bij lange na niet zo hoog is als in een zakelijke omgeving. Voor thuis kun je dit best allemaal virtueel draaien op één machine.
Succes alvast
Ik draai op mijn server (is echt een beest!Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:19:
Grof gezien klopt het inderdaad zoals jij het zegt. Als je later dit gaat configgen geef je maar een gil (in de mail ofzo) dan kan ik je mijn voorbeeld configs geven.
En over de server....
Succes alvast
Daarom wil ik geen VMware draaien.. Ik draai dat wel als test op mijn normale PC... Maar ik wil dus al die virutele machines (sipX en asterisk) in Hyper-V draaien... Maar dan moet ik alles zelf installeren ipv. een kant-en-klare image voor VMWare
Of heb jij ook alles vanaf scratch geïnstalleerd.. Of toch die VMware-images? Zoals die Australier het doet?
Verwijderd
Met hyper-v zal het geen verschil uitmaken lijkt me, dat zal net zo goed werkentim427 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:37:
[...]
Ik draai op mijn server (is echt een beest!) Server 2008... Met Hyper-V...
Daarom wil ik geen VMware draaien.. Ik draai dat wel als test op mijn normale PC... Maar ik wil dus al die virutele machines (sipX en asterisk) in Hyper-V draaien... Maar dan moet ik alles zelf installeren ipv. een kant-en-klare image voor VMWare
Of heb jij ook alles vanaf scratch geïnstalleerd.. Of toch die VMware-images? Zoals die Australier het doet?
Ik heb ook alles van scratch geinstalleerd, reden is simpel: de standaard images zijn vaak niet helemaal up-to-date en ze hadden in mijn geval meer functionaliteit dan dat ik nodig had. Gewoon alles zelf installeren, leer je ook het meeste van
Asterisk heb je dat zelf geïnstalleerd of via AsteriskNOW? Op welke distributies heb je sipX en asterisk geïnstalleerd??Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 18:43:
[...]
Met hyper-v zal het geen verschil uitmaken lijkt me, dat zal net zo goed werken
Ik heb ook alles van scratch geinstalleerd, reden is simpel: de standaard images zijn vaak niet helemaal up-to-date en ze hadden in mijn geval meer functionaliteit dan dat ik nodig had. Gewoon alles zelf installeren, leer je ook het meeste van
Begin nu wel erg nieuwsgierig te worden zoals je al door hebt
Ik wil over twee weken het volgende gaan proberen:
SIP (weet nog niet welke provider) deze wordt gekoppeld aan sipX en die weer met een trunk naar Exchange...
vervolgens alle toestellen... (paar softphone's en een hardphone (+evt. een ATA))...
En dan proberen om alles via Exchange te laten switchen...
Asterisk is dan niks meer dan een IP-PBX en sipX een doorgeefluik...
Lijkt met wel leuk om dit op te bouwen
http://www.avm.de/en/serv...nual_FRITZBox_Fon_ata.pdf
Hier in staat dit:
"FRITZ!Box Fon ata is a Private Branch Exchange (PBX) for
making telephone calls via the Internet and the fixed-line
network"
Zou dit voldoende zijn om een SIP en Exchange aan elkaar te koppelen? Ipv. Asterisk + sipX??
Hier in staat dit:
"FRITZ!Box Fon ata is a Private Branch Exchange (PBX) for
making telephone calls via the Internet and the fixed-line
network"
Zou dit voldoende zijn om een SIP en Exchange aan elkaar te koppelen? Ipv. Asterisk + sipX??
Iemand een oplossing voor mijn probleem?!WeirdEye schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 13:20:
Als test heb ik nu een asterisk server draaien met AsteriskNOW.
code:
1 2 3 4 gui_ring_groupname=mobiel exten=s,1,NoOp(RINGGROUP) exten=s,n,Dial(trunk_2/0031612345678,20) exten=s,n,Hangup
Verwijderd
Hallo Allemaal,
Ik ben nu al een hele poos bezig geweest met asteriskNOW maar heb nog wel een paar probleempjes
Ik kan uitbellen maar ik kan echte niet worden gebeld.
als ik word gebeld krijg ik dit in mijn log te zien
ik vroeg me af of iemand me misschien een stukje verder kan helpen
Groetjes
BergZerg
Ik ben nu al een hele poos bezig geweest met asteriskNOW maar heb nog wel een paar probleempjes
de chan_sip.c: Bad request protocol Packet warning blijf ik de hele dag met dit tempo krijgen ik weet niet helemaal zeker of dat zo hoort[Oct 3 15:29:21] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:29:27] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:29:27] WARNING[2735] chan_sip.c: username mismatch, have <trunk_1>, digest has <anonymous>
[Oct 3 15:29:27] NOTICE[2735] chan_sip.c: Failed to authenticate user "Anonymous" <sip:anonymous@anonymous.invalid>;tag=<blaat>
[Oct 3 15:29:30] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:29:34] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:29:37] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:29:39] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:29:41] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:29:42] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:29:42] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:29:45] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:29:49] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:29:50] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:29:56] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:00] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:04] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:07] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:08] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:11] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:12] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:12] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:15] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:19] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:20] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:26] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:27] NOTICE[2735] chan_sip.c: -- Re-registration for 0878xxxxxx@sip.xs4all.nl
[Oct 3 15:30:42] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:42] NOTICE[2735] chan_sip.c: Outbound Registration: Expiry for sip.xs4all.nl is 120 sec (Scheduling reregistration in 105 s)
[Oct 3 15:30:45] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:49] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:50] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
[Oct 3 15:30:56] WARNING[2735] chan_sip.c: Bad request protocol Packet
Groetjes
BergZerg
Iets waar ik vandaag nog over na zat te denken:
Als ik een Asterisk server heb draaien.. En ik zet 5600 open naar die Asterisk... Kan ik dan ook Hard/Soft-phones of ATA's koppelen over het internet?
Dus ik verwijs sip.tim427.net (mijn domein) naar die asterisk server.. En bij een maatje van me stel ik zijn FRITZ!Box in op sip.tim427.net + username + password...
Zal dit werken?
En kan ik dan instellen dat <mijn sip-tel.nummer>300 naar hem wordt verwezen??
Zo doende kun je thuiswerken heel makkelijk realiseren, je kunt dan namenlijk ATA's en Hard/Soft-phones bij de thuiswerker onderbrengen...
Als ik een Asterisk server heb draaien.. En ik zet 5600 open naar die Asterisk... Kan ik dan ook Hard/Soft-phones of ATA's koppelen over het internet?
Dus ik verwijs sip.tim427.net (mijn domein) naar die asterisk server.. En bij een maatje van me stel ik zijn FRITZ!Box in op sip.tim427.net + username + password...
Zal dit werken?
Zo doende kun je thuiswerken heel makkelijk realiseren, je kunt dan namenlijk ATA's en Hard/Soft-phones bij de thuiswerker onderbrengen...
Jazeker, dat is mogelijk. Hiervoor heb je twee opties:angel00008 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 19:08:
iemand hier die weet hoe je cisco 7940's aan asterisk kan koppelen.
ik heb hier een oude pc staan p3 1 ghz en wil het daarop proberen maar ik heb 0.0 linux ervaring dus als iemand mij een beetje de weg op kan helpen ?
- Je maakt gebruik van de ingebouwde Skinny ondersteuning
- Je maakt gebruik van chan_sccp2 (simpel te installeren)
Yep. Ik zou er een SIP image opzetten, dan werkt 'ie perfect. (Ik heb op kantoor een 7960, da's op zich precies dezelfde alleen dan met meer knoppen.)angel00008 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 19:08:
iemand hier die weet hoe je cisco 7940's aan asterisk kan koppelen.
Tsja, da's nogal out-of-scope voor dit topic. Maar hier vind je iig info over die phones met Asterisk: http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+phone+cisco+79xxik heb hier een oude pc staan p3 1 ghz en wil het daarop proberen maar ik heb 0.0 linux ervaring dus als iemand mij een beetje de weg op kan helpen ?
Dat kan zo inderdaad. Echter is 't vaak nogal wat aanklooien met port mapping, tenzij je IAX gebruikt ipv SIP (wat niet heel NAT-vriendelijk is) of publieke IP's tot je beschikking hebt. Dat hele gedoe is te ontwijken door bijvoorbeeld een VPN aan te slingeren. Het kan wel zonder trouwens hoor, maar dan moet je dus even op je instellingen letten.tim427 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 18:58:
Iets waar ik vandaag nog over na zat te denken:
Zal dit werken?
Oh, en als je 't met de fritzbox zelf doet en die is ook de NAT-router voor 't netwerk bestaat je probleem natuurlijk niet omdat dat ding gewoon een publiek IP heeft dan. Hoogstens dat je firewall rules even goed moet zetten.
[ Voor 50% gewijzigd door CyBeR op 04-10-2008 01:42 ]
ik zou dit wel graag willen doen maar ik heb de sip image dus niet..CyBeR schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 01:39:
[...]
Yep. Ik zou er een SIP image opzetten, dan werkt 'ie perfect. (Ik heb op kantoor een 7960, da's op zich precies dezelfde alleen dan met meer knoppen.)
[...]
Met een beetje zoeken op internet is die wel te vinden.angel00008 schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 08:32:
[...]
ik zou dit wel graag willen doen maar ik heb de sip image dus niet..
Dit heeft te maken met de voip implementatie van XS4ALL. Als je de debug aanzet, zie je dat dit te maken heeft met een Cirpack keepalive packet, welke tegen de specs is. Deze melding betreft ook geen critieke warning, maar een informatieve. Deze heeft geen nadelige invloed op de prestaties.Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 16:22:
Hallo Allemaal,
[...]
de chan_sip.c: Bad request protocol Packet warning blijf ik de hele dag met dit tempo krijgen ik weet niet helemaal zeker of dat zo hoort
Groetjes
BergZerg
Het vervelende is alleen dat je console steeds volloopt, wat debuggen extra lastig maakt.
Ik heb dit op mijn systeem opgelost met een firewall regeltje:
code:
1
| iptables -A INPUT -p udp -m udp --dport 5060 -m string --algo=bm --string KeepAlive -j DROP |
| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |
Verwijderd
Bedankt voor je reactie,Savages schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 14:35:
[...]
Dit heeft te maken met de voip implementatie van XS4ALL. Als je de debug aanzet, zie je dat dit te maken heeft met een Cirpack keepalive packet, welke tegen de specs is. Deze melding betreft ook geen critieke warning, maar een informatieve. Deze heeft geen nadelige invloed op de prestaties.
Het vervelende is alleen dat je console steeds volloopt, wat debuggen extra lastig maakt.
code:
1 iptables -A INPUT -p udp -m udp --dport 5060 -m string --algo=bm --string KeepAlive -j DROP
Ik Ben in ieder geval blij dat het geen echte critieke fout is.
Maar de melding die ik krijg als ik gebeld word
is verder ook geen kritieke melding of is die wel vrij serieus?[Oct 3 15:29:27] WARNING[2735] chan_sip.c: username mismatch, have <trunk_1>, digest has <anonymous>
[Oct 3 15:29:27] NOTICE[2735] chan_sip.c: Failed to authenticate user "Anonymous" <sip:anonymous@anonymous.invalid>;tag=<blaat>
Uitbellen gaat prima , Ook werkt intern bellen prima als ik vanaf extern echter naar mijn asterisk nummer probeer te bellen krijg ik een ingesprek toon en de bovenstaande foutmelding.
Met vriendelijke groet
~BergZerg
bij allow Anonymous calls moet GEEN vinkje staan... (bij TRIXBOX staat ie onder general. bij asterisk moet je hem in sip.conf zetten volgens mij... zoek anders ff op google moet te vinden zijn)Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 15:38:
[...]
Bedankt voor je reactie,
Ik Ben in ieder geval blij dat het geen echte critieke fout is.
Maar de melding die ik krijg als ik gebeld word
[...]
is verder ook geen kritieke melding of is die wel vrij serieus?
Uitbellen gaat prima , Ook werkt intern bellen prima als ik vanaf extern echter naar mijn asterisk nummer probeer te bellen krijg ik een ingesprek toon en de bovenstaande foutmelding.
Met vriendelijke groet
~BergZerg
Hiermee is zeker weten jouw probleem opgelost!!!
Siemens maakt IP/VOIP (SIP) telefoons waarvan er via DECT tot 6 handsets op het basisstation kunnen worden aangemeld. Wat ik mij nou afvraag is of je deze telefoons icm. asterisk dan allemaal individueel kunt benaderen en configureren of niet? Het basisstation is namelijk het enige device dat aan het LAN hangt en een IP heeft. Ik zou dus bijv. willen kunnen kiezen welke telefoons overgaan bij een binnenkomende oproep enz...
Daarnaast vraag ik mij af of je via asterisk deze telefoons kunt "aansturen" en bijv. de handsfree functie kan activeren en dan via asterisk audio kan laten horen (ook weer liefst individueel per telefoon aanstuurbaar).
In de handleiding van Siemens vind ik op deze vragen geen antwoord en de mogelijkheden van asterisk zijn zodanig uitgebreid dat ik niet zou weten waar ik moet zoeken...
Daarnaast vraag ik mij af of je via asterisk deze telefoons kunt "aansturen" en bijv. de handsfree functie kan activeren en dan via asterisk audio kan laten horen (ook weer liefst individueel per telefoon aanstuurbaar).
In de handleiding van Siemens vind ik op deze vragen geen antwoord en de mogelijkheden van asterisk zijn zodanig uitgebreid dat ik niet zou weten waar ik moet zoeken...
Ik heb er nog geen aangeschaft, maar ik zit te denken aan bijvoorbeeld de Gigaset S450 IP: http://gigaset.com/shc/0,1935,nl_nl_0_123868_rArNrNrNrN,00.htmlCyBeR schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:04:
Over welke gaat 't?
Zover mij bekend kan wat jij wilt daar niet mee, nee. Je kunt wel meerdere telefoons aan een basisstation hangen, maar er dan niet tegelijk meet VoIP-bellen. (Wel is het mogelijk tegelijk te VoIPen en gebruik te maken van de PSTN-poort).
Voor wat jij wilt heb je een duurdere oplossing nodig, ben ik bang.
Voor wat jij wilt heb je een duurdere oplossing nodig, ben ik bang.
Het eerste punt van alle handsets apart aansturen kan, dat heb ik hier ook gehad, je kunt 6 sip-accounts laden op de basis en die kunnen geregistreerd zijn op Asterisk. Ik gebruik het al even niet meer wegens een aanstaande overstap op een nieuw modem met deze mogelijkheid ingebouwd(Fritz!Box 7270digibeetle schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:44:
[...]
Ik heb er nog geen aangeschaft, maar ik zit te denken aan bijvoorbeeld de Gigaset S450 IP: http://gigaset.com/shc/0,1935,nl_nl_0_123868_rArNrNrNrN,00.html
http://gigaset.com/shc/0,...162727_rArNrNrNrN,00.html.
Maar een S450IP met losse handsets levert je ook HDSP op en ja het verschil hoor je wel.
Meerdere gesprekken is mogelijk, ik meen iets van 3 totaal(nooit tegen grens aangelopen)
In ieder geval 1 via vaste lijn en 1 via Voip, maar er zijn ook meerdere VOIP-gesprekken mogelijk.
Edit: Het zijn er 3, 1 PSTN en 2 via VOIP.
bron
Ook is het mogelijk om het standaard wacht muziekje te luisteren, maar een soort van draagbare radio durf ik niet te zeggen.
[ Voor 14% gewijzigd door Loekie op 08-10-2008 23:06 ]
Verwijderd
Ik vrees dat ik met de GUI van asteriskNOW werk en die heeft dit general tab niet.Smarty77 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 08:12:
[...]
bij allow Anonymous calls moet GEEN vinkje staan... (bij TRIXBOX staat ie onder general. bij asterisk moet je hem in sip.conf zetten volgens mij... zoek anders ff op google moet te vinden zijn)
Hiermee is zeker weten jouw probleem opgelost!!!
Ik heb echter geen idee wat ik in de sip zou moeten zetten om dit "vinkje" weg te halen.
op het moment heb ik dit in mijn sip.config staan
Met vriendelijke groet[general]
context=default
allowoverlap=no
bindport=5060
bindaddr=0.0.0.0
srvlookup=yes
disallow=all
allow=alaw
allowexternaldomains=no
allowexternalinvites=no
allowguest=yes
allowsubscribe=no
allowtransfer=yes
alwaysauthreject=no
autodomain=no
callevents=no
compactheaders=no
dumphistory=no
g726nonstandard=no
ignoreregexpire=no
jbenable=no
jbforce=no
jblog=no
maxcallbitrate=384
maxexpiry=3600
minexpiry=60
nat=yes
notifyringing=no
pedantic=no
promiscredir=no
recordhistory=no
relaxdtmf=no
rtcachefriends=no
rtsavesysname=no
rtupdate=no
sendrpid=no
sipdebug=no
progressinband=no
t1min=100
t38pt_udptl=no
trustrpid=no
usereqphone=no
videosupport=yes
externip=213.207.xxx.xxx
localnet=192.168.xxx.xxx/255.255.255.0
canreinvite=no
register=08787xxxxx:wachtwoord@sip.xs4all.nl
[authentication]
BergZerg.
Bedankt voor de antwoorden CyBer en Loekie. Uit jullie antwoorden lijkt het of wat ik wil niet mogelijk is, maar laat ik mijn vraag dan anders stellen:
Ik zou asterisk op willen nemen in een te bouwen home automation systeem. Hierbij worden inkomende/uitgaande gesprekken gelogd en evt. opgenomen incl. integratie van voicemail en IVR.
Om het home automation systeem "intelligent" te maken wil ik ook zaken toevoegen zoals dat 's avonds na een bepaalde tijd binnenkomende oproepen nog maar op 1 of 2 handsets binnenkomen, terwijl ze de rest van de dag op alle handsets binnen komen. Hiervoor moet ik dus vanuit asterisk iedere handset individueel kunnen aanspreken en in de config bestanden op kunnen nemen. Het gaat mij dus niet zozeer om het gelijktijdig voeren van meer dan 1 gesprek.
Bovenstaande is volgens mij allemaal mogelijk met asterisk. Ik zoek dus handsets (draadloos via DECT) welke dit ondersteunen. Het hoeft niet per se van Siemens te komen, maar het moet kwalitatief en qua prijs wel gelijkwaardig zijn.
Ik zou asterisk op willen nemen in een te bouwen home automation systeem. Hierbij worden inkomende/uitgaande gesprekken gelogd en evt. opgenomen incl. integratie van voicemail en IVR.
Om het home automation systeem "intelligent" te maken wil ik ook zaken toevoegen zoals dat 's avonds na een bepaalde tijd binnenkomende oproepen nog maar op 1 of 2 handsets binnenkomen, terwijl ze de rest van de dag op alle handsets binnen komen. Hiervoor moet ik dus vanuit asterisk iedere handset individueel kunnen aanspreken en in de config bestanden op kunnen nemen. Het gaat mij dus niet zozeer om het gelijktijdig voeren van meer dan 1 gesprek.
Bovenstaande is volgens mij allemaal mogelijk met asterisk. Ik zoek dus handsets (draadloos via DECT) welke dit ondersteunen. Het hoeft niet per se van Siemens te komen, maar het moet kwalitatief en qua prijs wel gelijkwaardig zijn.
Als je een IVR hebt.. Dus zo;n menu... Kun je dan niet bepaalde codes koppelen aan commando's die je asterisk moet uitvoeren?digibeetle schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 16:37:
Bedankt voor de antwoorden CyBer en Loekie. Uit jullie antwoorden lijkt het of wat ik wil niet mogelijk is, maar laat ik mijn vraag dan anders stellen:
Dus bijv.
Welkom, toest:
1 voor Bellen
2 voor Controll
Control:
Voer geheime wachtwoord in gevolgd door hekje.
ControlAccepted:
1 Backup all seting > bla bla terminal command uitvoerend
2 Shutdown asterisk > poweroff in terminal
enz. enz.
Zo kun je ook commando;s naar een windows systeem brengen en dan je X10 systeempie bedienen?
Oh, ik had een reply getypt maar die's blijkbaar op kantoor blijven plakken.
Anyway. Individuele handsets aanroepen kan iig wel met een Snom M3 die ik toevallig op m'n bureau heb staan. Je kunt er tot 8 toewijzen, die allemaal een eigen SIP-registratie bij de asterisk server krijgen (of een aantal kunnen er een of meer delen). Je kunt niet met alle 8 tegelijk een gesprek opzetten (daar heb je dus nog weer veel duurdere apparatuur voor nodig, die ik toevallig ook heb
) maar wel met (ik meen) een stuk of drie.
Overigens ben ik niet echt tevreden over de UI van die Siemens telefoons (want je raadt het al, ook daar heb ik er een van staan.) Die reageert nogal traag namelijk. De Snom is daar beduidend beter in.
Anyway. Individuele handsets aanroepen kan iig wel met een Snom M3 die ik toevallig op m'n bureau heb staan. Je kunt er tot 8 toewijzen, die allemaal een eigen SIP-registratie bij de asterisk server krijgen (of een aantal kunnen er een of meer delen). Je kunt niet met alle 8 tegelijk een gesprek opzetten (daar heb je dus nog weer veel duurdere apparatuur voor nodig, die ik toevallig ook heb
Overigens ben ik niet echt tevreden over de UI van die Siemens telefoons (want je raadt het al, ook daar heb ik er een van staan.) Die reageert nogal traag namelijk. De Snom is daar beduidend beter in.
[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 09-10-2008 19:26 ]
Geweldig, en deze kwam twee keer aan
[ Voor 92% gewijzigd door CyBeR op 09-10-2008 19:26 ]
Volgens mij begint het mij nu duidelijk te worden in de zin dat je de SIP registraties dus naar de asterisk server doorverwijst vanaf de telefoons. De asterisk server zelf telefoneert dan naar buiten met een andere SIP registratie bij bijv. voipbuster. (ik dacht tot nu toe dat een SIP registratie altijd bij een externe partij als voipbuster was - dus ook vanaf de telefoon zelfCyBeR schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 19:25:
Individuele handsets aanroepen kan iig wel met een Snom M3 die ik toevallig op m'n bureau heb staan. Je kunt er tot 8 toewijzen, die allemaal een eigen SIP-registratie bij de asterisk server krijgen (of een aantal kunnen er een of meer delen). Je kunt niet met alle 8 tegelijk een gesprek opzetten (daar heb je dus nog weer veel duurdere apparatuur voor nodig, die ik toevallig ook heb) maar wel met (ik meen) een stuk of drie.

Als je dan dus voor elke telefoon een eigen sip registratie doet dan kun je elke telefoon dus apart configureren en aanwijzen in asterisk. Als ik het goed heb, heb je dan dus ook gewoon de vrijheid om een binnenkomend gesprek naar elke combinatie van interne SIP registraties door te zetten (dat wil ik dus).
Ik heb ook nog even verder gekeken naar die SNOM M3 toestellen en die zien er goed uit! Tevens lijk je de paging/intercom te kunnen gebruiken vanuit asterisk bij deze toestellen en kun je zelfs een beltoon per oproep toewijzen door naar een .wav file te verwijzen mbv. een URL
Neen. Dat kan wel, maar als je meer dan een telefoon hebt is dat erg onhandigdigibeetle schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 21:57:
[...]
Volgens mij begint het mij nu duidelijk te worden in de zin dat je de SIP registraties dus naar de asterisk server doorverwijst vanaf de telefoons. De asterisk server zelf telefoneert dan naar buiten met een andere SIP registratie bij bijv. voipbuster. (ik dacht tot nu toe dat een SIP registratie altijd bij een externe partij als voipbuster was - dus ook vanaf de telefoon zelf)
Correct. Da's gewoon een kwestie van uitkiezen welke toestellen je over wilt laten gaan:Als je dan dus voor elke telefoon een eigen sip registratie doet dan kun je elke telefoon dus apart configureren en aanwijzen in asterisk. Als ik het goed heb, heb je dan dus ook gewoon de vrijheid om een binnenkomend gesprek naar elke combinatie van interne SIP registraties door te zetten (dat wil ik dus).
code:
1
| Dial(SIP/101&SIP/102&etc); |
Het ding staat sinds vandaag op m'n bureau, zover had ik er nog niet naar gekekenIk heb ook nog even verder gekeken naar die SNOM M3 toestellen en die zien er goed uit! Tevens lijk je de paging/intercom te kunnen gebruiken vanuit asterisk bij deze toestellen en kun je zelfs een beltoon per oproep toewijzen door naar een .wav file te verwijzen mbv. een URL
Ook dat kan met de S450 IP, 6 SIP-accounts komt overeen met 6 extensions van Asterisk en je kunt tijdgebaseerd callgroups maken waarbij overdag alle extensions overgaan en 's avonds slecht 1 of 2(callgroups). Maar een mogelijkheid is ook om meerdere toestellen op 1 of meerdere extensions te laten reageren kwa binnenkomende telefonie, uitgaande gesprekken gaan echter maar via 1 extension(welke je kan wisselen d.m.v. #n op basis van het nummer van SIP-account)digibeetle schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 16:37:
Gesprekken worden bij standaard config van Asterisk al gelogd.
Ik heb nu een vreemd probleem....
Ik heb mijn asterisk omgeving voor het grootste gedeelte werkend, inkomend uitgaand etc etc.
Ik maak gebruik van Telfort sip, ik heb een Zyxel modem met poort forwarders naar de Asterisk server.
Asterisk server draait op vmware op een MS Server 2008 bak.
Ik heb diverse distro's geprobeerd: trixbox, PBX in a flash, Elastix
Bij allemaal heb ik hetzelfde probleem... ik heb eerst flink zitten zoeken maar kom nergens het probleem tegen.
Beschrijving (heel kort):
Als ik via extern naar binnen bel dan moet ik binnen 3 rings oppakken anders dan mislukt het. Als ik na 3 rings oppak zie ik op de CLI wel een pickup van betreffende ext maar verder is de lijn dood. Op de externe lijn blijft het overgaan signaal klinken en deze blijft lang doorgaan.
Als ik binnen 3 rings oppak dan gaat het goed en is er geen probleem!
Iemand een idee?
Ik heb mijn asterisk omgeving voor het grootste gedeelte werkend, inkomend uitgaand etc etc.
Ik maak gebruik van Telfort sip, ik heb een Zyxel modem met poort forwarders naar de Asterisk server.
Bij allemaal heb ik hetzelfde probleem... ik heb eerst flink zitten zoeken maar kom nergens het probleem tegen.
Als ik via extern naar binnen bel dan moet ik binnen 3 rings oppakken anders dan mislukt het. Als ik na 3 rings oppak zie ik op de CLI wel een pickup van betreffende ext maar verder is de lijn dood. Op de externe lijn blijft het overgaan signaal klinken en deze blijft lang doorgaan.
Iemand een idee?
Misschien niet het juiste topic om dit te vragen, maar ik moet een 00800 nummer in Duitsland bereiken, enkele keren. Iemand een idee hoe ik dat kan routeren in mijn trixbox ?
Alle voipbuster klonen werkt niet, mijn eigen 3starsnet ook niet en oproepen van een gsm weigeren ze.
Alle voipbuster klonen werkt niet, mijn eigen 3starsnet ook niet en oproepen van een gsm weigeren ze.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Verwijderd
Ik heb niet al te positieve ervaringen met asterisk in een virtual machine. Doordat VoIP latency gevoelig is, zou het zomaar kunnen dat Asterisk de call dropped, omdat hij te lang geen pakketjes heeft binnen gekregen. Ik zou aanraden om sip debug aan te zetten en te kijken waarom de call wordt gedropped. Vanuit daar kun je dan gaan kijken wat het probleem echt zou kunnen zijn.Smarty77 schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 11:49:
Ik heb nu een vreemd probleem....
Iemand een idee?
Maar de call wordt niet gedropped dat is het vreemde ervan... Als de call gedropped wordt dan zou er een hangup moeten volgen...Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 12:00:
[...]
Ik heb niet al te positieve ervaringen met asterisk in een virtual machine. Doordat VoIP latency gevoelig is, zou het zomaar kunnen dat Asterisk de call dropped, omdat hij te lang geen pakketjes heeft binnen gekregen. Ik zou aanraden om sip debug aan te zetten en te kijken waarom de call wordt gedropped. Vanuit daar kun je dan gaan kijken wat het probleem echt zou kunnen zijn.
en sip debug werkt niet meer met de nieuwere versie's (toch????)
Sip debug geeft nogal wat regels.... pfffff
Zal eens even kijken of ik er wat wijzer van wordt?!!
[ Voor 7% gewijzigd door Smarty77 op 13-10-2008 13:13 ]
Over het PSTN heen sturen. 00800 is een internationaal gratis nummer.Tomsworld schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 11:55:
Misschien niet het juiste topic om dit te vragen, maar ik moet een 00800 nummer in Duitsland bereiken, enkele keren. Iemand een idee hoe ik dat kan routeren in mijn trixbox ?
Mijn pstn is dood koper (zit enkel dsl op) daar wringt het schoentjeCyBeR schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 15:17:
[...]
Over het PSTN heen sturen. 00800 is een internationaal gratis nummer.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Dat moet je ook nooit doen, heTomsworld schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 16:00:
[...]
Mijn pstn is dood koper (zit enkel dsl op) daar wringt het schoentje
Ik ben een beetje aan het spelen met Asterisk, nu wil ik mysql support installeren dus heb ik de addons geïnstalleerd.
Ik krijg geen mysql fouten bij make maar de .c file voor mysql wordt niet gecompiled. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik xampp draai en niet mysql alone. Kan ik dit oplossen door wat paden aan PATH toe te voegen?
Ik krijg geen mysql fouten bij make maar de .c file voor mysql wordt niet gecompiled. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik xampp draai en niet mysql alone. Kan ik dit oplossen door wat paden aan PATH toe te voegen?
omdat ik een systeem wil opzetten voor het gebruik van zowel soft als -hardphones, en mobiele telefoons via voip over wifi, en dat dan alles over ons eigen 030 nummer oriënteer ik mij op een asteriskservertje.
Wij gebruiken nu echter optibel als voip-provider en zij geven de sipgegevens niet vrij. Betekent dit dat de enige oplossing zou zijn om over te stappen naar een andere voipprovider met alle gedoe van dien (porteren nummer, etc) of zijn er andere trucs?
Wij gebruiken nu echter optibel als voip-provider en zij geven de sipgegevens niet vrij. Betekent dit dat de enige oplossing zou zijn om over te stappen naar een andere voipprovider met alle gedoe van dien (porteren nummer, etc) of zijn er andere trucs?
Revolution!
Waarom geven ze die gegevens niet vrij? Hoe zijn je telefoons nu geconfigureerd dan, je kan die instellingen gewoon bekijken en overnemen waarschijnlijk. Anders toch maar even met ze bellen...pyrox schreef op zondag 07 december 2008 @ 19:06:
omdat ik een systeem wil opzetten voor het gebruik van zowel soft als -hardphones, en mobiele telefoons via voip over wifi, en dat dan alles over ons eigen 030 nummer oriënteer ik mij op een asteriskservertje.
Ik heb de volgende rule opgenomen in de iptables (die hieronder staat gequote) maar bij mij werkt het niet! Hij blijft met "determine_firstline_parts: Bad request protocol Packet" komen.
Iemand enig idee?
Iemand enig idee?
Mn iptablesSavages schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 14:35:
[...]
Dit heeft te maken met de voip implementatie van XS4ALL. Als je de debug aanzet, zie je dat dit te maken heeft met een Cirpack keepalive packet, welke tegen de specs is. Deze melding betreft ook geen critieke warning, maar een informatieve. Deze heeft geen nadelige invloed op de prestaties.
code:
1 iptables -A INPUT -p udp -m udp --dport 5060 -m string --algo=bm --string KeepAlive -j DROP
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| -P INPUT ACCEPT -P FORWARD ACCEPT -P OUTPUT ACCEPT -A INPUT -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT -A INPUT -p icmp -j ACCEPT -A INPUT -i lo -j ACCEPT -A INPUT -p tcp -m state --state NEW -m tcp --dport 22 -j ACCEPT -A INPUT -p tcp -m state --state NEW -m tcp --dport 5038 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 5038 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 5060 -j ACCEPT -A INPUT -p tcp -m state --state NEW -m tcp --dport 8088 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 8088 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10000 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10001 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10002 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10003 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10004 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10005 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10006 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10007 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10008 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10009 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10010 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10011 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10012 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10013 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10014 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10015 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10016 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10017 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10018 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10019 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 10020 -j ACCEPT -A INPUT -p udp -m udp --dport 5060 -m string --string "KeepAlive" --algo bm --to 65535 -j DROP -A INPUT -j REJECT --reject-with icmp-host-prohibited -A FORWARD -j REJECT --reject-with icmp-host-prohibited |
Geen idee. Dit zegt optibel:Megamind schreef op zondag 07 december 2008 @ 19:12:
[...]
Waarom geven ze die gegevens niet vrij? Hoe zijn je telefoons nu geconfigureerd dan, je kan die instellingen gewoon bekijken en overnemen waarschijnlijk. Anders toch maar even met ze bellen...
---
Geachte meneer/mevrouw,
Wij kunnen geen SIP gegevens verstrekken van Optibel.
Daarnaast ondersteunen wij ook geen asterisk voip centrale.
Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.
---
Wij bellen nu met een analoge telefoon in het door hun bijgeleverde sipura-modem.
Zou ik de gegevens daaruit kunnen trekken op een of andere manier?
Revolution!
Verwijderd
Sinds kort draait m'n Asterisk server en alle gesprekken worden ook opgenomen d.m.v. onderstaande commando's in extensions.conf:
De opnames komen nu in /var/spool/asterisk/monitor terecht maar die map is niet toegankelijk.
Ik wil van die map een Samba share maken en dat is dus ook niet mogelijk.
Hoe kan ik rechten krijgen in /var/spool/asterisk/monitor?
code:
1
2
3
4
| exten => _[1-2],1,Set(CALLFILENAME=${STRFTIME(${EPOCH},,%C%y%m%d%H%M)}_${EXTEN}_${CALLERID(num)}) exten => _[1-2],n,Monitor(wav,${CALLFILENAME},m) exten => _[1-2],n,Dial(SIP/${EXTEN},60) exten => _[1-2],n,Hangup() |
De opnames komen nu in /var/spool/asterisk/monitor terecht maar die map is niet toegankelijk.
Onder welke user draait Asterisk?Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2009 @ 21:42:
Sinds kort draait m'n Asterisk server en alle gesprekken worden ook opgenomen d.m.v. onderstaande commando's in extensions.conf:
code:
1 2 3 4 exten => _[1-2],1,Set(CALLFILENAME=${STRFTIME(${EPOCH},,%C%y%m%d%H%M)}_${EXTEN}_${CALLERID(num)}) exten => _[1-2],n,Monitor(wav,${CALLFILENAME},m) exten => _[1-2],n,Dial(SIP/${EXTEN},60) exten => _[1-2],n,Hangup()
Dat kun je zien met ps:
code:
1
2
3
4
| gijs@fileserver:~$ ps aux|grep asterisk root 4492 0.0 0.0 10120 808 ? S 2008 0:00 /bin/sh /usr/sbin/safe_asterisk root 4495 0.0 1.0 230276 32320 ? Sl 2008 51:22 /usr/sbin/asterisk -f -vvvg -c gijs 5998 0.0 0.0 3940 720 pts/0 R+ 21:46 0:00 grep asterisk |
Bij mij draait Asterisk dus als root. (eerste kolom)
Zorg dan dat de dir (/var/spool/asterisk/monitor) lees- en schrijfbaar is door de user waaronder Asterisk draait, met bijvoorbeeld chown user.group dir en/of chmod
Verwijderd
TD-er schreef op zondag 25 januari 2009 @ 21:48:
[...]
Onder welke user draait Asterisk?
Dat kun je zien met ps:
[...]
code:
1
2
3
| user@ubuntu810desktop:~$ ps aux|grep asterisk asterisk 4723 0.3 2.1 30824 10828 ? Ssl 21:51 0:00 /usr/sbin/asterisk -p -U asterisk user 5674 0.0 0.1 3240 812 pts/0 S+ 21:52 0:00 grep asterisk |
User Asterisk dus denk ik.
De map /var/spool/asterisk/monitor is ook van Asterisk en ik kan er zelfs alleen maar in kijken als sudo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| user@ubuntu810desktop:~$ sudo ls -l /var/spool/asterisk/ total 28 drwxr-x--- 2 asterisk asterisk 4096 2008-09-30 03:20 dictate drwxr-x--- 2 asterisk asterisk 4096 2008-09-30 03:20 meetme drwxrwx--- 2 asterisk asterisk 4096 2009-01-25 17:05 monitor drwxr-x--- 2 asterisk asterisk 4096 2008-09-30 03:20 outgoing drwxr-x--- 2 asterisk asterisk 4096 2008-09-30 03:20 system drwxr-x--- 2 asterisk asterisk 4096 2008-09-30 03:20 tmp drwxr-x--- 2 asterisk asterisk 4096 2008-09-30 03:20 voicemail |
code:
1
2
3
4
| user@ubuntu810desktop:~$ sudo ls -l /var/spool/asterisk/monitor total 28 -rw-r----- 1 asterisk asterisk 22764 2009-01-25 17:05 200901251705_2_1-in.wav -rw-r----- 1 asterisk asterisk 44 2009-01-25 17:05 200901251705_2_1-out.wav |
Hoe kan ik deze map nu delen met m'n Windows pc want ik ben nu al een paar dagen aan het rotzooien en het is iedere keer "permissions denied" etc.
Je zou de files en map van de groep "users" kunnen maken dmv:
Even aangenomen dat je al in /var/spool/asterisk/ staat.
Uiteraard moet je dat doen als root (dus waarschijnlijk met sudo ervoor).
Je kunt dan in elk geval de files benaderen als een andere user die ook hoort bij de groep users en dan zou je er met Samba dus ook bij moeten kunnen als je als die user verbonden bent.
Je kunt het ook iets makkelijker maken door een symbolic link aan te maken vanuit je eigen home-account. Dan hoef je geen andere share meer aan te maken.
Je kunt de files dan niet weghalen als gebruiker, alleen lezen (rw-r-----)
Als je ze ook wilt kunnen weghalen via Samba, dan moeten die files voor de groep ook schrijfbaar zijn (chmod g+w bestandsnaam).
Waarschijnlijk blijven nieuwe files wel aangemaakt worden met als groep-naam asterisk, dus mischien moet je de user asterisk ook nog even toevoegen aan de groep users.
code:
1
| chown asterisk.users monitor |
Even aangenomen dat je al in /var/spool/asterisk/ staat.
Uiteraard moet je dat doen als root (dus waarschijnlijk met sudo ervoor).
Je kunt dan in elk geval de files benaderen als een andere user die ook hoort bij de groep users en dan zou je er met Samba dus ook bij moeten kunnen als je als die user verbonden bent.
Je kunt het ook iets makkelijker maken door een symbolic link aan te maken vanuit je eigen home-account. Dan hoef je geen andere share meer aan te maken.
code:
1
| ln -s /var/spool/asterisk/monitor /home/jij/OpgenomenGesprekken |
Je kunt de files dan niet weghalen als gebruiker, alleen lezen (rw-r-----)
Als je ze ook wilt kunnen weghalen via Samba, dan moeten die files voor de groep ook schrijfbaar zijn (chmod g+w bestandsnaam).
Waarschijnlijk blijven nieuwe files wel aangemaakt worden met als groep-naam asterisk, dus mischien moet je de user asterisk ook nog even toevoegen aan de groep users.
Verwijderd
Ik heb nu mezelf (user) toegevoegd aan de groep Asterisk:

maar nog steeds kan ik de map /var/spool/asterisk/monitor (of zelfs /var/spool/asterisk/) niet bekijken.
Is het mogelijk om Asterisk te installeren op een manier zodat ik altijd overal bij kan? Veiligheid is nogal onbelangrijk in dit geval.

maar nog steeds kan ik de map /var/spool/asterisk/monitor (of zelfs /var/spool/asterisk/) niet bekijken.
Is het mogelijk om Asterisk te installeren op een manier zodat ik altijd overal bij kan? Veiligheid is nogal onbelangrijk in dit geval.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2009 22:56 ]
chmod 777. meest onveilige manier, maar werkt altijd.
Verwijderd
Ok, dat werkt! Maar alleen voor de huidige opnames. Als ik nu weer een gesprek voer dan zijn die nieuwe bestanden weer ontoegankelijk omdat ze van Asterisk zijn.CyBeR schreef op zondag 25 januari 2009 @ 23:02:
chmod 777. meest onveilige manier, maar werkt altijd.
Is er misschien een manier om deze commando's als cronjob uit te voeren iedere minuut:
code:
1
2
| sudo chmod -R 777 /var/spool/asterisk/monitor/ sudo mv /var/spool/asterisk/monitor/* /home/user/ |
Zet die 2 regels in een file en maak die executable (chmod 777 werkt in elk geval, maar ik raad je aan om even te verdiepen in chmod)Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2009 @ 23:36:
[...]
Ok, dat werkt! Maar alleen voor de huidige opnames. Als ik nu weer een gesprek voer dan zijn die nieuwe bestanden weer ontoegankelijk omdat ze van Asterisk zijn.
Is er misschien een manier om deze commando's als cronjob uit te voeren iedere minuut:
code:
1 2 sudo chmod -R 777 /var/spool/asterisk/monitor/ sudo mv /var/spool/asterisk/monitor/* /home/user/
Dan met
code:
zorgen dat je file elke minuut aangeroepen wordt:1
| crontab -e |
Dit is de uitleg van de 5 sterretjes aan het begin van de crontab regel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| * * * * * command to be executed - - - - - | | | | | | | | | +----- day of week (0 - 6) (Sunday=0) | | | +------- month (1 - 12) | | +--------- day of month (1 - 31) | +----------- hour (0 - 23) +------------- min (0 - 59) |
Die heb ik zelf uitgeprint aan mijn monitor geplakt, omdat ik ze steeds vergeet. Maar aangezien je het toch elke minuut wilt laten lopen, is
code:
prima.1
| * * * * * scriptnaam |
Maar lees je even in, in de basic Linux dingen, zoals chmod, chown, crontab, etc.
Dat scheelt heel veel als je daar een beetje handigheid in hebt.
Klein schopje nu... Ik wil nu ff snel AsteriskNOW 1.5 beta gebruiken... die kun je met 1 command upgraden met Asterisk 1.6Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:19:
En over de server....
Succes alvast
Vervolgens ga ik dit volgen: http://blogs.technet.com/...p1-unified-messaging.aspx
En dan kijken of het me lukt om Asterisk > Exchange 2007 UM voor elkaar te krijgen... zonder sipX
En nu is mijn vraag: Is dit mogelijk:
Voip accountjes + PSTN lijn (via voice modem pci) > Asterisk > Exchange UM
En de Voip clients (software) en de Voip phones koppelen aan Asterisk...
Vervolgens Asterisk het volgende programmeren: Voip 1 = intern1, Voip2 = intern2, PSTN = intern3
intern1,intern2,intern3 zijn call-extensions van Exchange...
Per lijn wordt een DialPlan (in Exhange!) gekoppeld... Die vervolgens een menuutje laat horen en andere Intern# belt... (dit zijn de soft en hard phones)...
Of te wel, ik wil Asterisk niks spannends laten doen! Gewoon alleen Asterisk laten gebruiken om externe lijntjes te koppelen met Exchange...
Exchange handelt voor de rest alles af!
Is dit mogelijk?>?
BTW, weet iemand of Asterisk bakje ook als ATA kan dienen? Dus analoge telefoons aansluiten op asterisk.
En hoe zit het met PSTN to Asterisk, is dat een Voice PCI Modem? Of kan een ATA ook gebruikt worden?
[ Voor 4% gewijzigd door tim427 op 24-02-2009 23:19 ]