Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Een AsteriskNOW op een KPN ISDN op NT aangelosten.
In de AsteriiskNOW zit een Digium kaartje.
Echter zowel op TE of NT mode krijg ik de lijn niet up?
OP NT mode flipt de hele boel en TE blijven de leds rood ?
(of was het nou andersom

Iemand enig idee wat de settings moeten zijn voor KPN?
[Voor 10% gewijzigd door Def!ance op 25-02-2009 08:29]
http://www.gotlive.nl | XBL : DeFiAnCeNL
Define 'flipt'. Wat voor lijn heb je? Een simpele ISDN2 of een meervoudige?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Voor zover ik weet is het een ISDN2 met 2 lijnen.CyBeR schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 09:30:
Een ISDN-kaart aansluiten op een lijn van de KPN doe je altijd met NT-mode. TE mode is voor als je zelf KPN wilt spelen.
Define 'flipt'. Wat voor lijn heb je? Een simpele ISDN2 of een meervoudige?
Anyway , op NT modus spring(en)t de led niet op groen, ze,blijven rood.
en dan denk je investeer maar gewoon in zon digium, argh.....
1
2
3
4
5
6
| asterisk*CLI> misdn show stacks BEGIN STACK_LIST: * Port 1 Type NT Prot. PTP L2Link DOWN L1Link:DOWN Blocked:0 Debug:2 * Port 2 Type NT Prot. PTP L2Link DOWN L1Link:DOWN Blocked:0 Debug:2 * Port 3 Type NT Prot. PTP L2Link DOWN L1Link:DOWN Blocked:0 Debug:2 * Port 4 Type NT Prot. PTP L2Link DOWN L1Link:DOWN Blocked:0 Debug:2 |
p.s. die zijn atm down omdat het kantoor moet blijven draaien uiteraard (fysiek geen kabeltje in

[Voor 51% gewijzigd door Def!ance op 25-02-2009 10:10]
keke thnx alvastCyBeR schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 10:05:
Of 't een meervoudige is of niet is vrij belangrijk. Heb je een nummer(blok) dat over meerdere fysieke lijnen (NT1's) binnenkomt? D'r zit namelijk een verschil in protocol tussen de twee. Je moet bij een meervoudige instellen dat je ptp_cpe doet, bij een enkelvoudige lijn is 't ptmp. Ik zal straks als ik op kantoor ben wel even een stukje config posten van mijn doos. Da's dan wel met een junghanns.net kaart maar 't principe is hetzelfde.

Trouwens ik kan alleen kiezen uit PTP, of PTMP.
En het zijn inderdaad 2 nummers over 2 lijnen, maar niet vast aan een lijn,
dus a kan over zowel lijn 1 en 2, en b ook.
[Voor 14% gewijzigd door Def!ance op 25-02-2009 10:13]
Goed, dat ben ik compleet vergeten maar hier dan alsnog terug vanaf huisDef!ance schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 10:09:
[...]
keke thnx alvast
Trouwens ik kan alleen kiezen uit PTP, of PTMP.
En het zijn inderdaad 2 nummers over 2 lijnen, maar niet vast aan een lijn,
dus a kan over zowel lijn 1 en 2, en b ook.

Mijn zapata-channels.conf:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| ; Span 3: ztqoz/1/3 "quadBRI PCI ISDN Card 1 Span 3 [TE] (cardID 0)" group=0,13 context=from-pstn switchtype = euroisdn signalling = bri_cpe channel => 7-8 group= ; Span 4: ztqoz/1/4 "quadBRI PCI ISDN Card 1 Span 4 [TE] (cardID 0)" group=0,14 context=from-pstn switchtype = euroisdn signalling = bri_cpe channel => 10-11 group= |
Ik heb dus ook een meervoudige ISDN bestaande uit twee ISDN2s, echter met maar 1 nummer.. Hoe heb jij er twee nummers op gekregen? Want dat wilde KPN bij mij niet doen ofzo..
Dit is dus met een bristuffed asterisk met een junghanns.net kaart maar volgens mij moet 't zo ook gaan met een digium kaart.
En ik zie dat ik een verwarring in m'n hoofd heb geintroduceerd. Bij ISDN is 't andersom dan bij analoog namelijk, jouw kaart moet je dus op TE zetten ipv NT; sorry. (Bij Analoge telefonie zou je dus een FXS kaart hebben om een Station, dwz telefoon, eraan te hangen).
[Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 25-02-2009 19:29]
Mjah het is al geluktCyBeR schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 19:26:
[...]
Goed, dat ben ik compleet vergeten maar hier dan alsnog terug vanaf huis
Mijn zapata-channels.conf:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ; Span 3: ztqoz/1/3 "quadBRI PCI ISDN Card 1 Span 3 [TE] (cardID 0)" group=0,13 context=from-pstn switchtype = euroisdn signalling = bri_cpe channel => 7-8 group= ; Span 4: ztqoz/1/4 "quadBRI PCI ISDN Card 1 Span 4 [TE] (cardID 0)" group=0,14 context=from-pstn switchtype = euroisdn signalling = bri_cpe channel => 10-11 group=
Ik heb dus ook een meervoudige ISDN bestaande uit twee ISDN2s, echter met maar 1 nummer.. Hoe heb jij er twee nummers op gekregen? Want dat wilde KPN bij mij niet doen ofzo..
Dit is dus met een bristuffed asterisk met een junghanns.net kaart maar volgens mij moet 't zo ook gaan met een digium kaart.
En ik zie dat ik een verwarring in m'n hoofd heb geintroduceerd. Bij ISDN is 't andersom dan bij analoog namelijk, jouw kaart moet je dus op TE zetten ipv NT; sorry. (Bij Analoge telefonie zou je dus een FXS kaart hebben om een Station, dwz telefoon, eraan te hangen).
inkomend werkt. echter na een reboot, moet ik steeds handmatig die port upbrengen (in asterisk console)?

1
| misdn port up 1 |

1
2
| [Mar 15 11:36:26] NOTICE[1249] chan_sip.c: Peer '300' is now Lagged. (1203ms / 1000ms) [Mar 15 11:36:36] NOTICE[1249] chan_sip.c: Peer '300' is now Reachable. (123ms / 1000ms) |
[Voor 2% gewijzigd door hbokh op 18-03-2009 21:46. Reden: Typo...]
This is my sick nature.
Heb wel een aantal kleine installaties draaien (ook bij kleine bedrijven) maar voor iets als een callcenter wil ik liever toch gecertificeerde kennisBarthezZ schreef op maandag 16 maart 2009 @ 19:55:
Heeft iemand hier toevallig zijn dCap (Digium-Certified Asterisk Professional)?
Ik ben in onderhandelingen met een callcenter bedrijf, maar wil voordat ik daar serieuze oplossingen ga neerzetten wel mijn certificering halen. Maar ik zou graag wat praktijk informatie hebben over de certificaten en trainingen.

Dank! Maar waar (in welke .conf bestand) zet ik die optie? En hoe heet die optie?CyBeR schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 23:49:
Het komt er op neer dat voor asterisk het meer dan een seconde (overigens staat dat bij mij op 2s) duurde voordat er antwoord kwam. Dat gaat overigens met een OPTIONS query, niet gewoon met ping ofzo.
Ben thuis maar een Asterisk aan het opzetten om iets meer inzicht te krijgen, dus wellicht vind ik het zelf uit...
Update 20090323: gevonden in sip.conf, voor de specifieke connectie / toestel de "qualify=1000" --> ophogen naar bijv. 2000

[Voor 11% gewijzigd door hbokh op 23-03-2009 14:28]
This is my sick nature.
Nu wil ik mijn dect telefoon, die aangesloten zit op phone1 van de zyxel weer gaan gebruiken. Ik heb de extension instellingen van de trixbox ingevoerd in de zyxel, maar hij blijft zeggen 'no register'. Heeft iemand enig idee, waarom hij niet registreert?
Ik vul bij de sip server gegevens het ip-adres van de trixbox in en de port is de juiste ook de username en password zijn goed.
Het ip-adres is door de zyxel gewoon te pingen.
Wat zegt je console?FCVD schreef op maandag 23 maart 2009 @ 13:01:
Misschien is er iemand die mijn probleem op kan lossen. Ik heb een trixbox draaien via telfort en de bijbehorende zyxel draadloos voip modem. Ik heb een extension aangemaakt en getest met een ip telefoon. In- en uitbellen gaat perfect.
Nu wil ik mijn dect telefoon, die aangesloten zit op phone1 van de zyxel weer gaan gebruiken. Ik heb de extension instellingen van de trixbox ingevoerd in de zyxel, maar hij blijft zeggen 'no register'. Heeft iemand enig idee, waarom hij niet registreert?
Ik vul bij de sip server gegevens het ip-adres van de trixbox in en de port is de juiste ook de username en password zijn goed.
Het ip-adres is door de zyxel gewoon te pingen.
asterisk -rvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv(hoe meer v hoe meer verbose..)
(binnenkomend bellen werkt, uitgaan niet)
Als test had ik een VOIP proivder erin gezet, en deze kan ik dan weer wel selecteren......
Ik herinner me wel dat AsteriskNOW changes in de config files zelf overneemt en niet overschrijft. Wat je dus wel zou kunnen proberen is de VOIP provider laten staan in AsteriskNOW en in je extensions.conf overal waar Dial(SIP/voipprovider/${EXTEN}) (of iets in die richting waarschijnlijk) een zap channel neergooien. Iets in de trand van Dial(Zap/g1/${EXTEN}), maar dat is erg afhankelijk van je zaptel configuratie.
Mjah dat zou een oplossing zijn, maar het is gewoon vreemd dat ik die isdn niet mag/kan kiezen als uitgaande lijn, en als ik dan een sip provider erbij duw die dan welBarthezZ schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:35:
AsteriskNOW weet ik zelf niet, gebruik zelf liever de gewone config files of en MySQL database voor de configuratie.
Ik herinner me wel dat AsteriskNOW changes in de config files zelf overneemt en niet overschrijft. Wat je dus wel zou kunnen proberen is de VOIP provider laten staan in AsteriskNOW en in je extensions.conf overal waar Dial(SIP/voipprovider/${EXTEN}) (of iets in die richting waarschijnlijk) een zap channel neergooien. Iets in de trand van Dial(Zap/g1/${EXTEN}), maar dat is erg afhankelijk van je zaptel configuratie.

errug vaag iig
mjah de cisco's zijn besteld, en zodra die binnen zijn maak ik die bak helemaal af,
dan nog even kijken naar asterfax

Mijn ervaringen met Asterisk en fax == NO GO, PLEASE GOD DON'T!

Maar mochten jou ervaringen beter zijn dan hoor ik dat graag

naja de cisco's zijn retour gegaan, had geen zin in dat gezuer met firmware flashes e.d. --> blehBarthezZ schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 17:52:
Denk dat dat wel handig is om te testen, misschien is er toch iets niet helemaal lekker geconfigureerd aan je isdn (of vind AsteriskNOW dat dat zo is) en wilt die het daardoor niet doen via zijn paneltje.
Er zijn Samsung Optipoint 410 voor in de plaats gekomen, en die werken perfect !
Zover werkt alles

alle 3 de lijnen kan ik apart instellen die binnenkomen.
1
2
3
4
5
| [DID_trunk_m1] include = default exten =_STORINGNUMMER,1,Macro(trunkdial,${trunk_1}/00316XMOBIELNUMMER,${trunk_1_cid}) exten = _VASTNUMMER1,1,Goto(default|7001|1) exten = _VASTNUMMER2,1,Goto(default|7001|1) |
Aangezien je via AsteriskNOW niet kunt doorschakelen naar een extern nummer heb ik dit dus handmatig gedaan (zie bovenin).
Wat ik eigenlijk ervan wil maken is dat als men STORINGSNUMMER belt hij bijv 20 sec laat overgaan op 0031XMOBIELNUMMER,en dat hij hierna dan weer overschakelt naar een ander extern nummer, nader te noemen als 022CALLCENTER.
Barthezz, jij enig idee ?
voip01*CLI> show application Dial
voip01*CLI>
-= Info about application 'Dial' =-
[Synopsis]
Place a call and connect to the current channel
[Description]
Dial(Technology/resource[&Tech2/resource2...][|timeout][|options][|URL]):
1
2
3
4
5
6
7
| exten 123,1, Answer() exten 123,n, Dial(SIP/extern/09060000|20) exten 123,n, GotoIf($["${DIALSTATUS}" = "NOANSWER"]?noanswer:hangup) exten 123,n(noanswer), Dial (SIP/extern/09060001|20) exten 123,n, GotoIf($["${DIALSTATUS}" = "NOANSWER"]?noanswer2:hangup) exten 123,n(noanswer2), Dial (SIP/extern/09060002|20) exten 123,n(hangup), Dial (SIP/extern/09060001|20) |
Zo even uit de losse pols dus de kans is groot dat er kleine foutjes in kunnen zitten. Trouwens begint het erop te lijken dat je met AsteriskNOW toch niet helemaal je huidige gewenste feature lijst kan bedienen, ik zou persoonlijk dus ook aanraden om AsteriskNOW te laten vallen (ivm mogelijke configuratie eigenaardigheden) en op basis van de huidige configuratie je asterisk setup te herbouwen.
[Voor 0% gewijzigd door BarthezZ op 09-04-2009 18:47. Reden: even gewenste feature van het dial commando verduidelijkt]
Toen ik begon met Asterisk was het ook alleen puur asterisk,en toen kon ik er beter mee uit de voeten.BarthezZ schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:46:
Ik ben geen Helpdesker, maar dit is vrij basic dialplan logica. Het hangt een beetje af van de trunkdial macro, of je moet zelf je dial commando's in gaan kloppen. Normaal gezien zou het iets in de volgende trand zijn + Relevante documentatie.
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 exten 123,1, Answer() exten 123,n, Dial(SIP/extern/09060000|20) exten 123,n, GotoIf($["${DIALSTATUS}" = "NOANSWER"]?noanswer:hangup) exten 123,n(noanswer), Dial (SIP/extern/09060001|20) exten 123,n, GotoIf($["${DIALSTATUS}" = "NOANSWER"]?noanswer2:hangup) exten 123,n(noanswer2), Dial (SIP/extern/09060002|20) exten 123,n(hangup), Dial (SIP/extern/09060001|20)
Zo even uit de losse pols dus de kans is groot dat er kleine foutjes in kunnen zitten. Trouwens begint het erop te lijken dat je met AsteriskNOW toch niet helemaal je huidige gewenste feature lijst kan bedienen, ik zou persoonlijk dus ook aanraden om AsteriskNOW te laten vallen (ivm mogelijke configuratie eigenaardigheden) en op basis van de huidige configuratie je asterisk setup te herbouwen.
Ik heb dus ook geen dialplan voor die uitgaande lijn, tis puur alleen die regel atm.
Toen ik het thuis had met telfort (jaartje terug ofzo) had ik alles handmatig gedaan , zoals het hoort bij asterisk, maar omdat het nu icm asterisknow is, raak ik een beetje de weg kwijt
wat an sich niet weg neemt dat ik inderdaad ook gewoon moet lezen, heb je helemaal gelijk in, maar helaas vind ik de documentatie persoonlijk nogal redelijk brak
Def!ance schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:48:
[...]
Aangezien je via AsteriskNOW niet kunt doorschakelen naar een extern nummer heb ik dit dus handmatig gedaan (zie bovenin)

Wat je vrij simpel kunt doen is een queue gebruiken. http://www.voip-info.org/wiki-Asterisk+call+queues. Je kunt dan bijvoorbeeld mobiele nummers in de storingsqueue zetten en die 20sec laten bellen (evt. met wachtmuziek). Je kunt er dan ook meteen meerdere in zetten zodanig dat in principe altijd een bepaalde gebeld wordt, maar mocht die in gesprek zijn wordt de volgende genomen. Als dat 20sec lang niet lukt kun je alsnog doorgaan naar het callcenter.Wat ik eigenlijk ervan wil maken is dat als men STORINGSNUMMER belt hij bijv 20 sec laat overgaan op 0031XMOBIELNUMMER,en dat hij hierna dan weer overschakelt naar een ander extern nummer, nader te noemen als 022CALLCENTER.
[Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 09-04-2009 19:23]
Ik twijfel alleen of de functionaliteit van nummer1 - pakt neit up -> nummer 2 - pakt niet op -> nummer 3 standaard in de queues ziet.quote: http://queues.conf[mainqueue]
strategy = ringall
member => SIP/21
member => IAX2/19
member => Zap/G1/061XXXXXXX
Blijkt dat de queue strategy (linear) is trouwens vanaf Asterisk 1.6 beschikbaar, en ik nog 1.4 draai (vanwege een aantal custom patches) waardoor ik het niet terug zag.

nu was de volgende stap , mijn thuis asterisk knuppen aan die op het werk

het eraan vast knopen lukt wel

het over laten gaan ook nog wel bij mij thuis....
Maar hij hangt meteen weer op :x
[quote]
-- Executing [1111@default:1] Dial("OSS/dsp", "iax2/foo/2101|1") in new stack
-- Called foo/2101
-- Call accepted by xx.xx.xx.xx (format ulaw)
-- Format for call is ulaw
-- IAX2/foo-16384 is ringing
-- Nobody picked up in 1000 ms
-- Hungup 'IAX2/foo-16384'
== Auto fallthrough, channel 'OSS/dsp' status is 'NOANSWER'
[/quote]
En aan mijn kant dus
[quote]
-- Accepting AUTHENTICATED call from xxx.xxx.xxx.xxx:
> requested format = gsm,
> requested prefs = (gsm|ulaw|alaw),
> actual format = ulaw,
> host prefs = (ulaw|alaw|gsm),
> priority = mine
-- Executing [2101@fromiax:1] Dial("IAX2/bar-3546", "SIP/2101|18") in new stack
-- Called 2101
-- SIP/2101-08838ac0 is ringing
== Spawn extension (fromiax, 2101, 1) exited non-zero on 'IAX2/bar-3546'
-- Hungup 'IAX2/bar-3546'
[/quote]
Nobody Picked up in 1000ms, lol, ik krijg niet eens de kans om op te pakken

Om uit te sluiten dat het aan de telefoon zelf ligt, heb ik op het sip account met xlite ingelogd op me mac, helaas gebeurt dan hetzelfde ......
Op een of andere manier, hangt mijn asterisk dus eigenlijk meteen weer op.
damnz ik hoor niks

en das wel erg vaag imho, iax zou geen last mogen hebben van NAT routeringen e.d.
SIP <--sip--> Asterisk1 <-----iax2----> Asterisk2 <---sip ---> SIP
[Voor 41% gewijzigd door Def!ance op 14-04-2009 12:53]
Inkomend werkt dan weer wel perfect en kan met de 3 nummers doen wat ik wil die binnenkomen.
Als ik SIP (voipbuster bijv) instel als uitgaand, dan werkt het wel perfect.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| P[ 1] I IND :NEW_CHANNEL oad: dad:XXXXXXXXX :55 state:none P[ 1] --> channel:1 mode:TE cause:16 ocause:16 rad: cad: P[ 1] --> info_dad: onumplan:0 dnumplan:2 rnumplan: cpnnumplan:0 P[ 1] Chan not existing at the moment bc->l3id:20022 bc:0x81d3d2c event:NEW_CHANNEL port:1 channel:1 P[ 1] NO USERUESRINFO P[ 1] --> TRANSPARENT Mode P[ 1] I IND :SETUP oad: dad:492475344 pid:55 state:none P[ 1] --> channel:1 mode:TE cause:16 ocause:16 rad: cad: P[ 1] --> info_dad: onumplan:0 dnumplan:2 rnumplan: cpnnumplan:0 P[ 1] --> Bearer: Speech P[ 1] --> Codec: Alaw P[ 1] --> Bearer: Speech P[ 1] --> Codec: Alaw P[ 0] --> * NEW CHANNEL dad:XXXXXXXX oad: P[ 1] read_config: Getting Config P[ 1] --> CTON: Unknown P[ 1] --> PRES: Restricted (1) P[ 1] --> SCREEN: Unscreened (0) P[ 1] I SEND:PROCEEDING oad: dad:XXXXXXXXXX pid:55 P[ 1] --> channel:1 mode:TE cause:16 ocause:16 rad: cad: P[ 1] --> info_dad: onumplan:0 dnumplan:2 rnumplan: cpnnumplan:0 -- Executing [XXXXXXXXXX@DID_trunk_m1:1] Answer("mISDN/1-u57", "") in new stack P[ 1] * ANSWER: P[ 1] --> empty cad using dad P[ 1] I SEND:CONNECT oad: dad:XXXXXXXX pid:55 P[ 1] --> channel:1 mode:TE cause:16 ocause:16 rad: cad:XXXXXXXXX P[ 1] --> info_dad: onumplan:0 dnumplan:2 rnumplan: cpnnumplan:0 -- Executing [XXXXXXXX@DID_trunk_m1:2] Ringing("mISDN/1-u57", "") in new stack P[ 1] * IND : ringing pid:55 P[ 1] --> * IND : ringing pid:55 but Connected, so just send TONE_ALERTING without state changes -- Executing [XXXXXXXX@DID_trunk_m1:3] Wait("mISDN/1-u57", "2") in new stack P[ 1] I IND :CONNECT_ACKNOWLEDGE oad: dad:XXXXXXXXXX pid:55 state:CONNECTED P[ 1] --> channel:1 mode:TE cause:16 ocause:16 rad: cad:XXXXXXXXX P[ 1] --> info_dad: onumplan:0 dnumplan:2 rnumplan: cpnnumplan:0 -- SIP/trunk_1-082bd450 answered SIP/1001-b480da90 -- Packet2Packet bridging SIP/1001-b480da90 and SIP/trunk_1-082bd450 -- Executing [XXXXXXXXXX@DID_trunk_m1:4] Queue("mISDN/1-u57", "test1|r|||40") in new stack P[ 1] * IND : ringing pid:55 P[ 1] --> * IND : ringing pid:55 but Connected, so just send TONE_ALERTING without state changes P[ 0] --> * NEW CHANNEL dad:Mijnnummer oad:(null) P[ 3] read_config: Getting Config P[ 3] --> TON: Unknown P[ 3] --> LTON: Unknown P[ 3] --> CTON: Unknown P[ 3] * CALL: 3/mijnnummer P[ 3] --> * dad:XXXXXXXXX tech:mISDN/4-u58 ctx:DID_trunk_m1 P[ 3] --> pres: -1 screen: -1 P[ 3] --> pres: 0 P[ 3] --> PRES: Allowed (0x0) P[ 3] --> SCREEN: Unscreened (0x0) P[ 3] NO OPTS GIVEN P[ 3] I SEND:SETUP oad: dad:0031634793552 pid:56 P[ 3] --> channel:0 mode:TE cause:16 ocause:16 rad: cad: P[ 3] --> info_dad: onumplan:0 dnumplan:0 rnumplan:0 cpnnumplan:0 P[ 3] --> found channel: 1 P[ 3] --> * SEND: State Dialing pid:56 P[ 3] --> queue_hangup P[ 3] * RELEASING CHANNEL pid:56 ctx:DID_trunk_m1 dad:mijnnummer oad: state: CALLING -- Nobody picked up in 7000 ms [Apr 15 09:32:25] NOTICE[1271]: app_queue.c:2152 wait_for_answer: No one is answering queue 'test1' (1/0/0) |
Noone is answering the queue zegt ie dan, maar hij gaat niet eens over op mijn mobiel.....
Stel ik uitgaand SIP in in the queues.conf, dan werkt het weer perfect.
Waarom werkt het uitgaand bellen niet via de isdn trunk ?
Als ik hierna een[Apr 16 09:10:16] WARNING[28375]: chan_misdn.c:3241 misdn_request: Could not Dial out on group 'trunk_m1'.
Either the L2 and L1 on all of these ports where DOWN (see 'show application misdn_check_l2l1')
Or there was no free channel on none of the ports
En dan werkt het perfect !misdn port 1 up

Het lijkt erop dat KPN de line op "standby" (oid) gooit, (is ook te zien aan de leds)
Zodra er dan een gesprek binnen komt zie je de L1/L2 up gaan.
FF uitvogelen hoe ik de L1/L2 up kan houden......
Of igg de L2 want die heb ik volgens mij nodig voor uitgaand......
Iemand die dit weet ?
Misdn staat op TE - PTP
Mijn vermoeden word onderbouwt door op het moment dat er een lijn binnenkomt, de L1/L2 up vliegen, als ik dan ophang kan ik ook even uitgaand bellen....
totdat de ports weer down gaan.....
[Voor 20% gewijzigd door Def!ance op 16-04-2009 09:33]
Dat is volgens mij waarom ik in mijn config heb:Def!ance schreef op donderdag 16 april 2009 @ 09:14:
FF uitvogelen hoe ik de L1/L2 up kan houden......
Of igg de L2 want die heb ik volgens mij nodig voor uitgaand......
1
2
3
| [to-kpn] exten => _X.,1,misdn_check_l2l1(g:kpn|2) exten => _X.,n,Dial(mISDN/g:kpn/${EXTEN}) |
Deze doos heb ik een jaar geleden voor onze ISDN telefooncentrale gezet op de zaak, en daarna nooit meer naar omgekeken (als voorbereiding op sip trunks). Dus ik weet niet meer precies wat die misdn_check_l2l doet.
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
THNX !

alhoewel als ik gelezen had dit ook wel had kunnen vinden

Maar goed, dan weer terug naar de task at hand, queues....
Uitgaand via isdn in de queue geeft een noone answered terug, terwijl me mobiel niet eens overgaat.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
| P[ 1] I IND :NEW_CHANNEL oad: dad:XXXXXXXXX pid:28 state:none P[ 1] --> channel:1 mode:TE cause:16 ocause:16 rad: cad: P[ 1] --> info_dad: onumplan:0 dnumplan:2 rnumplan: cpnnumplan:0 P[ 1] Chan not existing at the moment bc->l3id:2000f bc:0x81d3dec event:NEW_CHANNEL port:1 channel:1 P[ 1] NO USERUESRINFO P[ 1] --> TRANSPARENT Mode P[ 1] I IND :SETUP oad: dad:XXXXXXXX pid:28 state:none P[ 1] --> channel:1 mode:TE cause:16 ocause:16 rad: cad: P[ 1] --> info_dad: onumplan:0 dnumplan:2 rnumplan: cpnnumplan:0 P[ 1] --> Bearer: Speech P[ 1] --> Codec: Alaw P[ 1] --> Bearer: Speech P[ 1] --> Codec: Alaw P[ 0] --> * NEW CHANNEL dad:XXXXXXXXX oad: P[ 1] read_config: Getting Config P[ 1] --> CTON: Unknown P[ 1] --> PRES: Restricted (1) P[ 1] --> SCREEN: Unscreened (0) P[ 1] I SEND:PROCEEDING oad: dad:XXXXXXXXXX pid:28 P[ 1] --> channel:1 mode:TE cause:16 ocause:16 rad: cad: P[ 1] --> info_dad: onumplan:0 dnumplan:2 rnumplan: cpnnumplan:0 -- Executing [XXXXXXXXXX@DID_trunk_m1:1] Answer("mISDN/1-u42", "") in new stack P[ 1] * ANSWER: P[ 1] --> empty cad using dad P[ 1] I SEND:CONNECT oad: dad:XXXXXXXXXX pid:28 P[ 1] --> channel:1 mode:TE cause:16 ocause:rad: cad:XXXXXXXXXX P[ 1] --> info_dad: onumplan:0 dnumplan:2 rnumplan: cpnnumplan:0 -- Executing [XXXXXXXXX@DID_trunk_m1:2] Ringing("mISDN/1-u42", "") in new stack P[ 1] * IND : ringing pid:28 P[ 1] --> * IND : ringing pid:28 but Connected, so just send TONE_ALERTING without state changes -- Executing [XXXXXXXXX@DID_trunk_m1:3] Wait("mISDN/1-u42", "2") in new stack P[ 1] I IND :CONNECT_ACKNOWLEDGE oad: dad:XXXXXXXXX pid:28 state:CONNECTED P[ 1] --> channel:1 mode:TE cause:16 ocause:16 rad: cad:XXXXXXXXX P[ 1] --> info_dad: onumplan:0 dnumplan:2 rnumplan: cpnnumplan:0 -- Executing [XXXXXXXXX@DID_trunk_m1:4] Queue("mISDN/1-u42", "test1|r|||40") in new stack P[ 1] * IND : ringing pid:28 P[ 1] --> * IND : ringing pid:28 but Connected, so just send TONE_ALERTING without state changes P[ 0] --> * NEW CHANNEL dad:trunk_m1 oad:(null) P[ 3] read_config: Getting Config P[ 3] --> TON: Unknown P[ 3] --> LTON: Unknown P[ 3] --> CTON: Unknown P[ 3] * CALL: 3/trunk_m1/06XXXXX <------ hier mijn nummer P[ 3] --> * dad:XXXXXXXXX tech:mISDN/4-u43 ctx:DID_trunk_m1 P[ 3] --> pres: -1 screen: -1 P[ 3] --> pres: 0 P[ 3] --> PRES: Allowed (0x0) P[ 3] --> SCREEN: Unscreened (0x0) P[ 3] I SEND:SETUP oad: dad:trunk_m1 pid:29 P[ 3] --> channel:0 mode:TE cause:16 ocause:16 rad: cad: P[ 3] --> info_dad: onumplan:0 dnumplan:0 rnumplan:0 cpnnumplan:0 P[ 3] --> found channel: 1 P[ 3] --> * SEND: State Dialing pid:29 P[ 3] --> queue_hangup P[ 3] * RELEASING CHANNEL pid:29 ctx:DID_trunk_m1 dad:trunk_m1 oad: state: CALLING -- Nobody picked up in 7000 ms [Apr 16 10:26:47] NOTICE[3281]: app_queue.c:2152 wait_for_answer: No one is answering queue 'test1' (1/0/0) |
relevante stuk uit extensions.conf
1
2
3
4
5
6
7
| exten => _XXXXXXXX,1,Answer exten => _XXXXXXXX,2,Ringing exten => _XXXXXXXX,3,Wait(2) exten => _XXXXXXXX,4,Queue(test1|r|||40) exten => _XXXXXXXX,5,Queue(test2|r|||40) exten => _XXXXXXXX,6,Queue(test3|r|||40) exten => _XXXXXXXX,7,Hangup |
relevante stuk uit queues.conf
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| [test1] strategy = ringall timeout = 10 wrapuptime = 10 autofill = yes autopause = no maxlen = 0 joinempty = yes leavewhenempty = no reportholdtime = no musicclass = member = misdn/trunk_m1/mijnnummer [test2] fullname = test2 strategy = ringall timeout = 20 wrapuptime = 10 autofill = yes autopause = no maxlen = 0 joinempty = yes leavewhenempty = no reportholdtime = no musicclass = member = SIP/trunk_1/2enummer <---- deze werken dus wel (via SIP) [test3] fullname = test3 strategy = ringall timeout = 20 wrapuptime = 10 autofill = yes autopause = no maxlen = 0 joinempty = yes leavewhenempty = no reportholdtime = no musicclass = member = SIP/trunk_1/3enummer <----- deze dus ook (via SIP) |
En wellicht handig , maar dat is iets minder belangrijk, nog 2 vragen :
1. hoe kan ik kiezen met WELK nummer ik uitgaand bel ? aangezien er 3 nummers binnenkomen op de isdn_trunk?
2. Hoe kan ik aangeven op WELK nummer dat een gesprek binnenkomt
stel het komt binnen op nummer 1 dat het dan bijv : Lijn1 : $CallerID word , ipv het huidige alleen $CallerID
Dit heb ik zelf gevonden voor vraag2 :
Als ik dat dus doe .....SendText(text)
Send text to the client on the connected channel.
1
2
| P[ 1] --> info_dad: onumplan:0 dnumplan:2 rnumplan: cpnnumplan:0 -- Executing [XXXXXXXXXX@DID_trunk_m1:2] SendText("mISDN/2-u12", "TestText") in new stack |
Alleen ik zie de text dus niet in de display van mijn Sip telefoon?
bah dit stuurt het naar de callee, dus niet de ontvangende partij ......
iemand nog enig idee:?
Ik wil dus dat er aangegeven word welke lijn het is die er op dat moment binnenkomt, aangezien er 3 verschillende nummers binnenkomen op de asterisk.
En weer een edit :
Ik heb het volgende gedaan, alleen werkt dit helaas alleen als men met nummerherkenning belt
1
2
3
4
| #Algemene lijn exten => _XXXXXXXXX,1,Answer exten => _XXXXXXXXXX,2,Set(CALLERID(name)=Algemeen) exten => _XXXXXXXXXX,3,Dial(SIP/1001&SIP/1002&SIP/1003&SIP/1004&SIP/1005&SIP/1006&SIP/1008&SIP/1009&SIP/1011&SIP/1007&SIP/2002,20) |
Als men dus onbekend belt staat er alleen : unknown, helaas niet "Algemeen Unknown".
Wat me wel vreemd lijkt want ik zet nog CALLERID(name)vast....
[Voor 99% gewijzigd door Def!ance op 16-04-2009 15:07]
Word namelijk moeilijk oppakken als je niet weet op welke lijn het binnenkomt.
Zoals ik hierboven laat zien, werkt het CALLERID(name) alleen als men MET ident belt , dan komt netjes de CALLERID(name) erbij te staan, maar ik wil dus dat ten alle tijde de naam van de inkomende lijn erbij staat.
[Voor 42% gewijzigd door Def!ance op 17-04-2009 11:45]
Hoe bedoel je precies ?CyBeR schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 11:57:
Wat gebeurt er als je de callerid number ook expliciet zet als er niets is? Ik heb een scriptje in perl overigens dat callerid's uit files pikt en die normaliseert ook de geblokkeerde nummers netjes naar 'Blocked <private>' o.i.d. aangezien die nog wel 's verschillend binnen willen komen anders.
Ik zet toch CALLERID(name) ten alle tijden, in bovengenoemd voorbeeld?, kun je wellicht iets uitdiepen wat je precies bedoeld?

wat moet je voor dat perl scriptje hebbenCyBeR schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 12:04:
Blijkbaar wordt dat overridden ergens, wellicht omdat de number nog gewoon unknown is. De rest is ter illustratie van dat 't wel degelijk moet kunnen

want ik ben nu al een dag bezig met SendText, Callerid whatever om dit werkend te krijgen, maar helaas
[Voor 16% gewijzigd door Def!ance op 17-04-2009 12:05]

thnx alvast, maar dan nog word ik er boos om !CyBeR schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 12:07:
ik zal 't straks als ik op kantoor ben even online knikkeren

ik ben verdomme alles aan het doorspitten wat er over asterisk te vinden is kwa docs, maar iets simpels als inkomende lijn vind ik niks over......
Toch wel bizar eigenlijk, asterisk kan net nog geen koffie zetten, maar iets basaals zie ik nergens staan.
[Voor 12% gewijzigd door Def!ance op 17-04-2009 12:24]
exten => 201234567,1,Dial(SIP/200,14)
Vervolgens kun je twee dingen doen:
Optie 1: Je maakt een tweede sip account aan welke je in een toestel zet en daarmee weet je op welke lijn een nummer binnenkomt.
Optie 2: Je zet een voorvoegsel voor de nummerherkenning waarmee je kunt zien op welk nummer je wordt gebeld. Het format in je display kan bijvoorbeeld zijn: <div>:<cli>. Hiervoor kun je het CALLERID(name) veld gebruiken.
Vb:
exten => 201234567,1,Answer()
exten => 201234567,2,Set(CALLERID(name)=bedrijf:)
exten => 201234567,3,Dial(SIP/200,14)
Dit is even uit mijn hoofd, maar ik hoop dat je hiermee verder kunt.

lol iddCyBeR schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:04:
Als je even kijkt naar z'n voorbeeld is dat precies wat 'ie doet maar wil 't niet

[Voor 16% gewijzigd door Def!ance op 17-04-2009 13:06]
Hehe verder terug naar boven lezenDef!ance schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:06:
[...]
lol idd, naja half, het werkt alleen dus als er MET callerid gebeld word, zonder niet

Unknown is reeds een name, dus wellicht is dat de reden dat hij niet wordt overschreven.
[Voor 28% gewijzigd door Ma_rK op 17-04-2009 13:12]
Ik denk het niet, ik denk dat unkown gewoon door de telefoon zelf gedaan word omdat er geen callerid is, er komt iig nergens in mijn conf de gesette naam "unknown" voor.Ma_rK schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:12:
[...]
Hehe verder terug naar boven lezen
Unknown is reeds een name, dus wellicht is dat de reden dat hij niet wordt overschreven.
Daarbij klopt je verhaal dan nog niet, want als ik Set(CALLERID(name)) niet set komt het helemaal niet mee, en dan is het dus alleen het nummer.......
maw het word WEL gebruikt als er met nummerherkenning gebeld word, en niet als het zonder binnenkomt.
Dit zou hout snijden als ik die variabele Set(CALLERID(name)) set ergens anders, maar ik set die voor de Dial.
[Voor 30% gewijzigd door Def!ance op 17-04-2009 13:22]
Puntje. Wellicht helpt dit je verder:http://www.experts-exchange.com/Networking/Telecommunications/IP_Telephony/VoIP/Q_24302058.htmlDef!ance schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:20:
[...]
Ik denk het niet, ik denk dat unkown gewoon door de telefoon zelf gedaan word omdat er geen callerid is, er komt iig nergens in mijn conf de gesette naam "unknown" voor.
Daarbij klopt je verhaal dan nog niet, want als ik Set(CALLERID(name)) niet set komt het helemaal niet mee, en dan is het dus alleen het nummer.......
maw het word WEL gebruikt als er met nummerherkenning gebeld word, en niet als het zonder binnenkomt.
Dit zou hout snijden als ik die variabele Set(CALLERID(name)) set ergens anders, maar ik set die voor de Dial.
Ik heb geen account @ EE, en weiger er ook 1 aan te maken, ik vind het belachelijk dat je ergens voor moet betalen waar problemen met open source dingen besproken worden.Ma_rK schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:23:
[...]
Puntje. Wellicht helpt dit je verder:http://www.experts-exchange.com/Networking/Telecommunications/IP_Telephony/VoIP/Q_24302058.html
Anyway, hij lijkt hetzelfde probleem te hebben idd, afgezien dat het uitgaand is bij hem?
En bij mij is het dus andersom

Ik wil dat Asterisk aangeeft welke lijn het is, wat ik dus probeer te bereiken met CALLERID(name)
Alleen negeert asterisk de CALLERID(name) zodra de inkomende partij afgeschermd belt........
inkomend gesprek : anoniem
1
| unknown |
inkomend gesprek : met herkenning
1
| tel nr : Algemeen |
en ik wil dus
inkomen gesprek : anoniem
1
| unkown : Algemeen |
[Voor 31% gewijzigd door Def!ance op 17-04-2009 13:34]
Hoeft ook niet. Antwoorden staan onderaan de website (zonder betalingDef!ance schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:29:
[...]
Ik heb geen account @ EE, en weiger er ook 1 aan te maken, ik vind het belachelijk dat je ergens voor moet betalen waar problemen met open source dingen besproken worden.
Anyway, hij lijkt hetzelfde probleem te hebben idd, afgezien dat het uitgaand is bij hem?
En bij mij is het dus andersom
Ik wil dat Asterisk aangeeft welke lijn het is, wat ik dus probeer te bereiken met CALLERID(name)
Alleen negeert asterisk de CALLERID(name) zodra de inkomende partij afgeschermd belt........
inkomend gesprek : anoniem
code:
1 unknown
inkomend gesprek : met herkenning
code:
1 tel nr : Algemeen
en ik wil dus
inkomen gesprek : anoniem
code:
1 unkown : Algemeen

ja voor jou misschien.... doh,.....Ma_rK schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 14:14:
[...]
Hoeft ook niet. Antwoorden staan onderaan de website (zonder betaling)
At Experts Exchange, members can ask their questions to thousands of technology professionals, also known as Experts. Experts compete and collaborate to answer those questions by leaving comments like this one.
Start your 7-day free trial to view this Expert Comment or ask the Experts your question.
Als je als referrer google gebruikt (nog) wel.. de url intikken in google, en doorklikken op die google result, en dan staan de antwoorden meestal wel onderaan de pagina

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
bij mij nietaxis schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:04:
[...]
Als je als referrer google gebruikt (nog) wel.. de url intikken in google, en doorklikken op die google result, en dan staan de antwoorden meestal wel onderaan de pagina

[Voor 8% gewijzigd door Def!ance op 17-04-2009 16:18]
http://www.cyberhq.nl/~marco/cid.agi.txtCyBeR schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 12:07:
ik zal 't straks als ik op kantoor ben even online knikkeren
Wat dat ding doet is in een directory zoeken naar files met het inkomende telefoonnummer (dwz, de caller id van degene die belt) als naam. Als dat niet bekend is wordt 't genormaliseerd naar 'private'. (Origineel zoekte 'ie het op het internet op maar dat heb ik er uit geknikkerd.)
[Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 17-04-2009 16:26]
Humm maar dat doet dan net niet wat ik wil .......CyBeR schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:26:
[...]
http://www.cyberhq.nl/~marco/cid.agi.txt
Wat dat ding doet is in een directory zoeken naar files met het inkomende telefoonnummer (dwz, de caller id van degene die belt) als naam. Als dat niet bekend is wordt 't genormaliseerd naar 'private'. (Origineel zoekte 'ie het op het internet op maar dat heb ik er uit geknikkerd.)
De namen van mensen die bellen intereseren me eigenlijk vrij weinig namelijk.... het zijn zoveel nummers dat ik dat onmogelijk kan opslaan in een database.
Hummm maar het normaliseren naar private kan ik wel aanpassen wschnlijk naar Naam lijn : private....
Maja dan is dus elk nummer wat hij dus niet kent private, en das weer minder imho...
Kijk even of 't helpt om dat eerst te draaien, zelfs zonder databaseje, en of je daarna alsnog de calleridname kunt overriden.Def!ance schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:30:
[...]
Humm maar dat doet dan net niet wat ik wil .......
De namen van mensen die bellen intereseren me eigenlijk vrij weinig namelijk.... het zijn zoveel nummers dat ik dat onmogelijk kan opslaan in een database.
Hummm maar het normaliseren naar private kan ik wel aanpassen wschnlijk naar Naam lijn : private....
Maja dan is dus elk nummer wat hij dus niet kent private, en das weer minder imho...
Dit weekend ben ik weer eens in Asterisk gedoken. Aangezien mijn server sinds de laatste stroomstoring, bijna 3 week geleden nu, stuk is, hebben we geen vaste lijn meer en daar moet toch maar weer verandering in komenBarthezZ schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 17:52:
Denk dat dat wel handig is om te testen, misschien is er toch iets niet helemaal lekker geconfigureerd aan je isdn (of vind AsteriskNOW dat dat zo is) en wilt die het daardoor niet doen via zijn paneltje.

Dus ik heb van 't weekend Asterisk 1.6.0.9 min of meer draaien, met Asterisk-gui 2.0 (en ADA, als dat echt gaat doen wat ze beloven, dan gaat dat heel gaaf worden

Om op bovenstaande post even terug te komen over Asterisk en faxen... klik

Maar goed, ik zit (uiteraard) zelf ook met een probleempje.
In het verleden (asterisk 1.2.x en 1.4.x) werkte mijn SPA3102 wel, maar een nette oplossing was het niet.
De uitgaande SIP-verbinding werd niet geregistreerd, maar werkte uiteindelijk wel.
Echter heb ik nu de boel volledig opgezet met de nieuwe GUI (wat een verademing is dat, enige nadeel is dat het alleen met FF werkt) alleen krijg ik de trunk naar mijn SPA3102 niet geregistreerd. Er blijft staan "rejected" en dan gaat de telefoon dus ook niet over als er gebeld wordt.
Uitgaande gesprekken gaan wel.
Iemand een idee waar ik het zou moeten zoeken in de SPA-config?
Ik zie de incomming call ook niet in de asterisk-CLI voorbij komen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Het script word uitgevoerd, helaas niks te zien op het display als ik onbekend bel, helaas ook niet als ik bekend bel......CyBeR schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:37:
[...]
Kijk even of 't helpt om dat eerst te draaien, zelfs zonder databaseje, en of je daarna alsnog de calleridname kunt overriden.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| P[ 1] --> info_dad: onumplan:2 dnumplan:2 rnumplan: cpnnumplan:0 -- Executing [0492520095@DID_trunk_m1:2] AGI("mISDN/1-u67", "cid1.agi") in new stack -- Launched AGI Script /var/lib/asterisk/agi-bin/cid1.agi -- AGI Script cid1.agi completed, returning 0 -- Executing [0492520095@DID_trunk_m1:3] Dial("mISDN/1-u67", "SIP/1001&SIP/1002&SIP/1003&SIP/1004&SIP/1005&SIP/1006&SIP/1008&SIP/1009&SIP/1011&SIP/1007&SIP/2002&SIP/2001|20") in new stack -- Called 1001 -- Called 1002 -- Called 1003 -- Called 1004 -- Called 1005 |
Ik word nu ff echt helemaal crimineel ervan......
p.s je hebt er nog wat mobiele nummers instaan , ik zou ze ff weghalen als ik jou was
[Voor 4% gewijzigd door Def!ance op 20-04-2009 09:50]

Why o why word me callerid(name) genegerd (ja express zo geschreven:P)
En why o why word dan ook jouw script kei hard genegerd.....
[Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 22-04-2009 09:49]

1
2
3
4
5
6
| #Algemene lijn exten => _XXXXXXXXX,1,Answer exten => _XXXXXXXXXX,2,Set(CALLERID(name)=Algemeen) exten => _XXXXXXXXXX,3,NoOp(CallerIdName is ${CALLERID(name)} !) exten => _XXXXXXXXXX,4,NoOp(CallerIdNum is ${CALLERID(number)} !) exten => _XXXXXXXXXX,5,Dial(SIP/1001&SIP/1002&SIP/1003&SIP/1004&SIP/1005&SIP/1006&SIP/1008&SIP/1009&SIP/1011&SIP/1007&SIP/2002,20) |
Een voorbeeld van hoe je CALLERID(num) kunt vullen in het geval het leeg is vind je in Marco's AGI scriptje. Maar datzelfde kun je net zo goed in een dialplan doen.
Sorry maar je bent me helemaal even kwijt?riddles schreef op woensdag 22 april 2009 @ 12:44:
Ik denk dat het probleem is dat je CALLERID(num) leeg is. Probeer eerst eens te debuggen:
code:
1 2 3 4 5 6 #Algemene lijn exten => _XXXXXXXXX,1,Answer exten => _XXXXXXXXXX,2,Set(CALLERID(name)=Algemeen) exten => _XXXXXXXXXX,3,NoOp(CallerIdName is ${CALLERID(name)} !) exten => _XXXXXXXXXX,4,NoOp(CallerIdNum is ${CALLERID(number)} !) exten => _XXXXXXXXXX,5,Dial(SIP/1001&SIP/1002&SIP/1003&SIP/1004&SIP/1005&SIP/1006&SIP/1008&SIP/1009&SIP/1011&SIP/1007&SIP/2002,20)
Een voorbeeld van hoe je CALLERID(num) kunt vullen in het geval het leeg is vind je in Marco's AGI scriptje. Maar datzelfde kun je net zo goed in een dialplan doen.
AL zet ik hard in het dialplan zowel CALLERID(num) alsmede CALLERID(name) het BLIJFT leeg als men onbekend beld......
1
2
3
4
| exten = _XXXXXXXX,1,Answer exten = _XXXXXXXX,2,Set(CALLERID(name)=Algemeen) exten = _XXXXXXXX,3,Set(CALLERID(num)=WTFWTF) exten = _XXXXXXXX,4,Dial(SIP/1001&SIP/1002&SIP/1003&SIP/1004&SIP/1005&SIP/1006&SIP/1008&SIP/1009&SIP/1011&SIP/1007&SIP/2002&SIP/2001,20) |
[Voor 13% gewijzigd door Def!ance op 22-04-2009 13:50]
het moet bijna wel.....CyBeR schreef op woensdag 22 april 2009 @ 13:50:
Gezien dat dat bij mij goed gaat ga ik er van uit dat je gewoon tegen een asterisk bug aan zit te kijken.
want zelfs als ik mijn nummer hard in jouw script zet, en dan MET nummer herkenning bel, dan word de naam die er daar staat toch niet meegenomen

En dat dus ook als enigste in de dialplan opneem.
Ik zie dat het script wel uitgevoerd word, das het vreemde van alles

1
2
3
4
5
| P[ 1] --> info_dad: onumplan:2 dnumplan:2 rnumplan: cpnnumplan:0 -- Executing [XXXXXXXXX@DID_trunk_m1:2] AGI("mISDN/1-u86", "cid1.agi") in new stack -- Launched AGI Script /var/lib/asterisk/agi-bin/cid1.agi -- AGI Script cid1.agi completed, returning 0 -- Executing [0XXXXXXXXXX@DID_trunk_m1:4] Dial("mISDN/1-u86", "SIP/1001&SIP/1002&SIP/1003&SIP/1004&SIP/1005&SIP/1006&SIP/1008&SIP/1009&SIP/1011&SIP/1007&SIP/2002&SIP/2001|20") in new stack |
1. check toch eerst eens met een NoOp(${CALLERID(all)}) wat Asterisk denkt dat er meegestuurd wordt. Wellicht zit de fout in de Set() functie.
2. check met verschillende clients (sip softphone e.d.) wat er aankomt.
3. als dat niet werkt, bekijk met sip debug wat er nu daadwerkelijk verstuurd wordt.
Met nummerherkenning aan !riddles schreef op woensdag 22 april 2009 @ 14:16:
Dan nog, kun je checken wat er meegestuurd wordt?
1. check toch eerst eens met een NoOp(${CALLERID(all)}) wat Asterisk denkt dat er meegestuurd wordt. Wellicht zit de fout in de Set() functie.
2. check met verschillende clients (sip softphone e.d.) wat er aankomt.
3. als dat niet werkt, bekijk met sip debug wat er nu daadwerkelijk verstuurd wordt.
1
| -- Executing [XXXXXXXXXX@DID_trunk_m1:4] NoOp("mISDN/1-u87", ""Algemeen" <0634793552>") in new stack |
met nummerherkenning uit !\
1
| -- Executing [0492520095@DID_trunk_m1:4] NoOp("mISDN/1-u88", ""Algemeen" <>") in new stack |
ok het is dus duidelijk dat het stukje algemeen dus wel mee word gestuurd ?

waarom laat die k*t telefoon dat dan niet gewoon zien

Het lijkt er dus op dat die siemens telefoon (zoals ik al eerder vermoedde) er unkown van maakt zodra er geen nummer meekomt vanuit de asterisk.
Nu ben ik me uiteraard suf aan het zoeken waar dat ergens zit in de telefoon(Optipoint 410), maar als iemand het zo weet, ik houd me aanbevolen.
thnx riddles je hebt gelijk
----edit----
Fack, er is dus niks te vinden in de config van de telefoon over callerid

Kan ik niet vanuit asterisk bijv als er unknown gebeld word forceren dat er bijvoorbeeld 000000 meegstuurd word (dus if unknown , set callerid(num)00000000) oid ?
riddles zei hierover in het script van cyber
1
2
3
4
| # Private number? if (length($callerid) == 0 || $callerid eq "unknown" || $callerid eq "0" || $callerid eq "private"){ $AGI->exec('Set', "CALLERID(num)=private"); $callerid="private"; |
Hoe implementeer ik dit in een dial plan ipv via een script ?
dus bekend is dan <Algemeen #nummer>
onbekend is dan <Algemeen #000000> bijv ?
(ik vermoed dat dit de enigste manier is om de "unkown" van de tel zelf te omzeilen)
[Voor 37% gewijzigd door Def!ance op 22-04-2009 15:01]
jaaaaaa dat het kan , maar hoeCyBeR schreef op woensdag 22 april 2009 @ 15:28:
Dat zit er bij mij in omdat ik op meerdere manieren 'geen nummerweergave' binnenkrijg van KPN, afhankelijk van de carrier waar 't vandaan kwam. Waarom, geen idee. Maar daarom normaliseert dat script alle mogelijkheden naar 'private' zodat ik er fatsoenlijk een 'naam' aan kan verbinden met de rest van 't script (dan zoekt 'ie gewoon een nummer op, alleen is dat nummer dan letterlijk 'private'). In dialplan-logic kan 't ook wel hoor met wat GotoIf-werk, maar dit was voor mij makkelijker om te implementeren.

ik wil dus alleen if "afgeschermd" goto Set(CALLERID(num)
[Voor 4% gewijzigd door Def!ance op 22-04-2009 15:48]
De trunks werken opzich goed, alleen krijg ik geen geluid op mijn "bel" trunk.
De trunk welke ik voor fax gebruik hoor ik gewoon... gepiep van de fax.
Bij de "bel-trunk" zie ik in de logs wel dat er verbonden wordt maar geluid... ho maar.
Ik heb standaard configs gebruikt welke echt zouden moeten werken. Kan iemand anders even een config voor een FreePBX trunk even posten met een xs4all account ?
Liever een Kakker in een Asobak dan een Stakker in een Patserbak :D
xs4all trunk ? je bedoeld een SIP trunk ? doe eens een rdp debug on in asterisk?RutgerM schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:27:
Ik ben de hele dag al aan het testen met een elastix box.
De trunks werken opzich goed, alleen krijg ik geen geluid op mijn "bel" trunk.
De trunk welke ik voor fax gebruik hoor ik gewoon... gepiep van de fax.
Bij de "bel-trunk" zie ik in de logs wel dat er verbonden wordt maar geluid... ho maar.
Ik heb standaard configs gebruikt welke echt zouden moeten werken. Kan iemand anders even een config voor een FreePBX trunk even posten met een xs4all account ?
Iets van dit (ongetest, maar zou ongeveer moeten werken):Def!ance schreef op woensdag 22 april 2009 @ 14:34:
Hoe implementeer ik dit in een dial plan ipv via een script ?
dus bekend is dan <Algemeen #nummer>
onbekend is dan <Algemeen #000000> bijv ?
(ik vermoed dat dit de enigste manier is om de "unkown" van de tel zelf te omzeilen)
1
| exten => _XXXXXXXXXX,3,If($["${CALLERID(num)}" = ""]?Set($CALLERID(num)=0000000000)) |
Zelf gebruik ik (prive) altijd de privacymanager. Dan ben je ook in een keer van alle tele-verkopers af

[Voor 9% gewijzigd door riddles op 22-04-2009 17:03]
Ik zal dat eens proberen.Def!ance schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:43:
[...]
xs4all trunk ? je bedoeld een SIP trunk ? doe eens een rdp debug on in asterisk?
Ik moest het zo even uitdrukken om het verschil tussen beide sip-trunks te verduidelijken...
BTW... gebruik de term "trunk" nooit bij een asterisk-guru... vindt hij niet leuk

Je bedoelt rtp

Ik kan weinig uit RTP halen opzich.
Dit is de output als ik een destination zet op 0800 0403 om te testen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| -- AGI Script fixlocalprefix completed, returning 0 -- Executing [s@macro-dialout-trunk:13] Set("SIP/087876XXXX-0864e750", "OUTNUM=00318000403") in new stack -- Executing [s@macro-dialout-trunk:14] Set("SIP/087876XXXX-0864e750", "custom=SIP/xs4allXXXX") in new stack -- Executing [s@macro-dialout-trunk:15] ExecIf("SIP/087876XXXX-0864e750", "0|Set|DIAL_TRUNK_OPTIONS=M(setmusic^)") in new stack -- Executing [s@macro-dialout-trunk:16] Macro("SIP/087876XXXX-0864e750", "dialout-trunk-predial-hook|") in new stack -- Executing [s@macro-dialout-trunk-predial-hook:1] MacroExit("SIP/087876XXXX-0864e750", "") in new stack -- Executing [s@macro-dialout-trunk:17] GotoIf("SIP/087876XXXX-0864e750", "0?bypass|1") in new stack -- Executing [s@macro-dialout-trunk:18] GotoIf("SIP/087876XXXX-0864e750", "0?customtrunk") in new stack -- Executing [s@macro-dialout-trunk:19] Dial("SIP/087876XXXX-0864e750", "SIP/xs4allXXXX/00318000403|300|") in new stack -- Called xs4allXXXX/00318000403 -- SIP/xs4allXXXX-0864fd70 answered SIP/087876XXXX-0864e750 -- Native bridging SIP/087876XXXX-0864e750 and SIP/xs4allXXXX-0864fd70 -- Executing [h@macro-dialout-trunk:1] Macro("SIP/087876XXXX-0864e750", "hangupcall|") in new stack -- Executing [s@macro-hangupcall:1] ResetCDR("SIP/087876XXXX-0864e750", "w") in new stack -- Executing [s@macro-hangupcall:2] NoCDR("SIP/087876XXXX-0864e750", "") in new stack -- Executing [s@macro-hangupcall:3] GotoIf("SIP/087876XXXX-0864e750", "1?skiprg") in new stack -- Goto (macro-hangupcall,s,6) -- Executing [s@macro-hangupcall:6] GotoIf("SIP/087876XXXX-0864e750", "1?skipblkvm") in new stack -- Goto (macro-hangupcall,s,9) -- Executing [s@macro-hangupcall:9] GotoIf("SIP/087876XXXX-0864e750", "1?theend") in new stack -- Goto (macro-hangupcall,s,11) -- Executing [s@macro-hangupcall:11] Hangup("SIP/087876XXXX-0864e750", "") in new stack == Spawn extension (macro-hangupcall, s, 11) exited non-zero on 'SIP/087876XXXX-0864e750' in macro 'hangupcall' == Spawn h extension (macro-dialout-trunk, h, 1) exited non-zero on 'SIP/087876XXXX-0864e750' == Spawn extension (macro-dialout-trunk, s, 19) exited non-zero on 'SIP/087876XXXX-0864e750' in macro 'dialout-trunk' == Spawn extension (from-internal, 08000403, 4) exited non-zero on 'SIP/087876XXXX-0864e750' |
[Voor 77% gewijzigd door RutgerM op 22-04-2009 18:06]
lol idd ik bedoelde rtp, scuziRutgerM schreef op woensdag 22 april 2009 @ 17:57:
[...]
Ik zal dat eens proberen.
Ik moest het zo even uitdrukken om het verschil tussen beide sip-trunks te verduidelijken...
BTW... gebruik de term "trunk" nooit bij een asterisk-guru... vindt hij niet leuk
edit:
Je bedoelt rtp
Ik kan weinig uit RTP halen opzich.
Dit is de output als ik een destination zet op 0800 0403 om te testen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 -- AGI Script fixlocalprefix completed, returning 0 -- Executing [s@macro-dialout-trunk:13] Set("SIP/087876XXXX-0864e750", "OUTNUM=00318000403") in new stack -- Executing [s@macro-dialout-trunk:14] Set("SIP/087876XXXX-0864e750", "custom=SIP/xs4allXXXX") in new stack -- Executing [s@macro-dialout-trunk:15] ExecIf("SIP/087876XXXX-0864e750", "0|Set|DIAL_TRUNK_OPTIONS=M(setmusic^)") in new stack -- Executing [s@macro-dialout-trunk:16] Macro("SIP/087876XXXX-0864e750", "dialout-trunk-predial-hook|") in new stack -- Executing [s@macro-dialout-trunk-predial-hook:1] MacroExit("SIP/087876XXXX-0864e750", "") in new stack -- Executing [s@macro-dialout-trunk:17] GotoIf("SIP/087876XXXX-0864e750", "0?bypass|1") in new stack -- Executing [s@macro-dialout-trunk:18] GotoIf("SIP/087876XXXX-0864e750", "0?customtrunk") in new stack -- Executing [s@macro-dialout-trunk:19] Dial("SIP/087876XXXX-0864e750", "SIP/xs4allXXXX/00318000403|300|") in new stack -- Called xs4allXXXX/00318000403 -- SIP/xs4allXXXX-0864fd70 answered SIP/087876XXXX-0864e750 -- Native bridging SIP/087876XXXX-0864e750 and SIP/xs4allXXXX-0864fd70 -- Executing [h@macro-dialout-trunk:1] Macro("SIP/087876XXXX-0864e750", "hangupcall|") in new stack -- Executing [s@macro-hangupcall:1] ResetCDR("SIP/087876XXXX-0864e750", "w") in new stack -- Executing [s@macro-hangupcall:2] NoCDR("SIP/087876XXXX-0864e750", "") in new stack -- Executing [s@macro-hangupcall:3] GotoIf("SIP/087876XXXX-0864e750", "1?skiprg") in new stack -- Goto (macro-hangupcall,s,6) -- Executing [s@macro-hangupcall:6] GotoIf("SIP/087876XXXX-0864e750", "1?skipblkvm") in new stack -- Goto (macro-hangupcall,s,9) -- Executing [s@macro-hangupcall:9] GotoIf("SIP/087876XXXX-0864e750", "1?theend") in new stack -- Goto (macro-hangupcall,s,11) -- Executing [s@macro-hangupcall:11] Hangup("SIP/087876XXXX-0864e750", "") in new stack == Spawn extension (macro-hangupcall, s, 11) exited non-zero on 'SIP/087876XXXX-0864e750' in macro 'hangupcall' == Spawn h extension (macro-dialout-trunk, h, 1) exited non-zero on 'SIP/087876XXXX-0864e750' == Spawn extension (macro-dialout-trunk, s, 19) exited non-zero on 'SIP/087876XXXX-0864e750' in macro 'dialout-trunk' == Spawn extension (from-internal, 08000403, 4) exited non-zero on 'SIP/087876XXXX-0864e750'
maar anyway, het klopt ergens niet, normalitair (zover ik weet)
zou je een reeks spam tekst voorbij moeten zien komen met de poorten die op dat moment gebruikt worden.
Iets van dit (ongetest, maar zou ongeveer moeten werken):
1
| exten => _XXXXXXXXXX,3,If($["${CALLERID(num)}" = ""]?Set($CALLERID(num)=0000000000)) |
Nee helaas ......
1
| [Apr 23 09:27:56] WARNING[8142]: pbx.c:1821 pbx_extension_helper: No application 'If' for extension (DID_trunk_m1, 0492520095, 2) |

[Voor 5% gewijzigd door Def!ance op 23-04-2009 09:29]
Dat kan ik even niet plaatsen.
En tevens kan ik ook berichten horen van de server als er iets iet klopt, dus dan speelt hij wel die standaard gesproken teksten.
[Voor 41% gewijzigd door RutgerM op 23-04-2009 09:51]
Mjah ik kijk er zo wel even naar, maar ik ben het nu aan het proberen met ExecIFCyBeR schreef op donderdag 23 april 2009 @ 09:32:
ik meen dat een dergelijke If alleen werkt als je AEL gebruikt en niet in een 'gewone' dialplan. (AEL is sowieso wel fijn trouwens, kijk er eens naar.)
exten => _XXXXXXXXX,2,Execif($[${CALLERID}=""]|Set|(CALLERID(num)=0000000000))
volgende de wiki zou dit cmd moeten werken, helaas set hij het dan niet maar zie ik het volgende terug in asterisk
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| P[ 1] --> info_dad: onumplan:0 dnumplan:2 rnumplan: cpnnumplan:0 [Apr 23 09:53:52] WARNING[8938]: ast_expr2.fl:407 ast_yyerror: ast_yyerror(): syntax error: syntax error, unexpected '=', expecting $end; Input: ="" ^ [Apr 23 09:53:52] WARNING[8938]: ast_expr2.fl:411 ast_yyerror: If you have questions, please refer to doc/channelvariables.txt in the asterisk source. -- Executing [XXXXXXXXX@DID_trunk_m1:2] ExecIf("mISDN/1-u40", "|Set|(CALLERID(num)=0000000000)") in new stack -- Executing [XXXXXXXXXX@DID_trunk_m1:3] Set("mISDN/1-u40", "CALLERID(name)=Algemeen") in new stack -- Executing [XXXXXXXXX@DID_trunk_m1:4] NoOp("mISDN/1-u40", ""Algemeen" <>") in new stack -- Executing [XXXXXXXXX@DID_trunk_m1:5] Dial("mISDN/1-u40", "SIP/1001&SIP/1002&SIP/1003&SIP/1004&SIP/1005&SIP/1006&SIP/1008&SIP/1009&SIP/1011&SIP/1007&SIP/2002|20") in new stack |
wiki artikel
http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+cmd+ExecIf
ik draai 1.4.18.1
-----edit-----
ARGH fuck it man echt.....
Heb ik die asterisk herinstalleerd......
Denk begin met ubuntu als basis en build daarna asterisk.
Krijg ik die mISDN niet gebuild

Maakt niet uit welke versie ik probeer het werkt allemaal niet......

Denk dat ik maar CentOS 5.3 als basis ga nemen en de mISDN uit asteriskNOW jat ^^
[Voor 22% gewijzigd door Def!ance op 23-04-2009 18:45]
voip01*CLI> core show version Asterisk 1.4.21.2-BRIstuffed-0.4.0-RC3c built by root @ voip01.domeintje.local on a i686 running Linux on 2009-03-13 15:48:54 UTC voip01*CLI> show function If No function by that name registered. voip01*CLI> show function IF voip01*CLI> -= Info about function 'IF' =- [Syntax] IF(<expr>?[<true>][:<false>]) [Synopsis] Conditional: Returns the data following '?' if true else the data following ':' [Description] Not available
Als je trouwens gedoe heb met mISDN zou ik toch even de FAQ's lezen, en als je toch van distro gaat changen zou ik debian nemen. Ik heb ooit met de developers van mISDN zitten praten en ik meen me te herinneren dat ze debian als "basis" namen bij het ontwikkelen en testen. (geen bron van gevonden op hun site though)
En vanwaar eigenlijk de keuze voor 1.4?(laat staan een oude versie van 1.4), vind ik nogal wazig imho :x
Dit kan ik echt niet terug halen.... is er een manier om te testen waarom dit niet gebeurt ?Def!ance schreef op donderdag 23 april 2009 @ 09:20:
[...]
maar anyway, het klopt ergens niet, normalitair (zover ik weet)
zou je een reeks spam tekst voorbij moeten zien komen met de poorten die op dat moment gebruikt worden.
Onder asteriskNOW ja, maar daar kan ik weinig aan doen, die zit er eenmaal ingebakken.
Onder de ubuntu install heb ik gewoon de laatste 1.4 genomen, waarom niet 1.6? geen idee, ik ben alleen bekend met 1.4 en ben bang dat er TE veel veranderd is in 1.6
maar dan nog, het hele misdn gebeuren zuigt kei hard, vanaf .27 zit misdn in de kernel, maar dan kan ik nog niks met asterisk , na een nieuwe kernel (met misdn ingebakken) en een nieuwe configure gedraaid te hebben kan ik alsnog chan_misdn niet selecteren bij menuconfig......
[Voor 30% gewijzigd door Def!ance op 24-04-2009 11:58]
maar goed dan ben ik weer terug bij me everlasting quest......
nu komt het meest wazige, ik dacht dus dat de telefoons het negeerde als er geen nummer mee werd gestuurd....:?,maar......
extensions.conf (relevante stukje)
1
2
3
| exten => _XXXXXXXXX,3,Set(CALLERID(name)=Algemeen) exten => _XXXXXXXXX,4,Set(CALLERID(num)=003100000000) exten => _XXXXXXXXX,5,NoOp(${CALLERID(all)}) |
Nu word dus (zou je denken) ten alle tijden het callerid(num) en (name) gezet.
resultaat :
met nummerherkenning aan
1
2
3
| -- Executing [XXXXXXXXXX@DID_trunk_m1:3] Set("mISDN/2-u68", "CALLERID(name)=Algemeen") in new stack -- Executing [XXXXXXXXX@DID_trunk_m1:4] Set("mISDN/2-u68", "CALLERID(num)=003100000000") in new stack -- Executing [XXXXXXXXXXX@DID_trunk_m1:5] NoOp("mISDN/2-u68", ""Algemeen" <003100000000>") in new stack |
met nummerherkenning uit
1
2
3
| -- Executing [XXXXXXXXXXX@DID_trunk_m1:3] Set("mISDN/2-u67", "CALLERID(name)=Algemeen") in new stack -- Executing [XXXXXXXXXXX@DID_trunk_m1:4] Set("mISDN/2-u67", "CALLERID(num)=003100000000") in new stack -- Executing [XXXXXXXXXXX@DID_trunk_m1:5] NoOp("mISDN/2-u67", ""Algemeen" <003100000000>") in new stack |
Is dus identiek ...
MAAR, op de telefoons zie ik dus verdomme alleen als men dus MET nummerherkenning belt : Algemen 0031000000000 etc....
Als men onbekend belt staat er dus weer doodleuk unknown ...

ik word hier dus echt even niet wijs uit, hoe kan dit in hemelsnaam, ik zie gewoon dat de identieke data vanuit asterisk word meegestuurd

Eigenlijk vreemd dat ik daar geen last van lijk te hebben. Mijn telefoons zijn blijkbaar niet zo netjes

[Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 27-04-2009 09:33]
OMFGCyBeR schreef op maandag 27 april 2009 @ 09:32:
Waarschijnlijk, bedenk ik me net, houden je telefoons zich netjes aan 't Caller Presentation veldje: http://www.voip-info.org/...sterisk+cmd+SetCallerPres
Eigenlijk vreemd dat ik daar geen last van lijk te hebben. Mijn telefoons zijn blijkbaar niet zo netjes
SetCallerPres(allowed) did the trick !

Waar kan het biertje heen ?

Wat ik me nu echter afvraag, wat voor telefoons gebruik jij dan eigenlijk?
FYI , ik gebruik Siemens Optipoint 410 economy.
[Voor 14% gewijzigd door Def!ance op 27-04-2009 09:52]

Het hele callerid gebeuren werkt, met koppeling naar onze klantenDB

dus als er nu iemand belt word een php aangeroepen die opzoekt in de db welke naam die klant heeft
dit komt dan in het display te staan
A: Klantnaam - Tel Nr.
H: Klantnaam - Tel Nr.
A/H zijn de lijnnamen (A = algemeen , H = helpdesk)
hierna word dmv monitor het gesprek opgeslagen, en meteen word in ons intranet weggezet wie er belde hoe lang, incl debiteur nummer

woohaaa !
het staat uiteraard mooi in kolommen29-04 10:24 00:50s From : unknown To :Algemeen Agent : SIP/1002-0825b040 mp3 deb.nr

Volgende quest......
Ik wil dat er van 9 tot 5 sip nr 1111 word gebeld (als er niemand beschikbaar is)
en buiten deze tijden bijv 1112
Iemand een idee hoe ik dit kan realiseren middels de extensions.conf ?
[Voor 17% gewijzigd door Def!ance op 29-04-2009 11:14]
and yet again

nog ff en je hebt een hele krat <insert favo biermerk> verdiend
Humm het schakelen tussen geopend en gesloten werkt goed, thnx daarvoor
echter als ik dus zeg na bijv 11:00 uur smorgens
Hoezo no entry

in voicemail.conf
searchcontexts op yes zetten.
[Voor 118% gewijzigd door Def!ance op 29-04-2009 13:10]

ben ik de enigste die nog met asterisk speelt ?

Jabber + asterisk......
Ik heb het eerst met een php script geprobeerd, maar de execution en afronding ervan duurt te lang, en dan gaat daarna pas de telefoon over .....
Dus ik denk gebruiken we wel res_jabber.so (ingebouwde)
Maar helaas lijkt dit niet echt lekker te werken, iemand hier bekend mee?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| [May 1 11:29:06] WARNING[20217]: res_jabber.c:641 aji_act_hook: Jabber didn't seem to handshake, failed to authenicate. [May 1 11:29:06] ERROR[20217]: res_jabber.c:650 aji_act_hook: JABBER: Node Error [May 1 11:29:10] WARNING[20217]: res_jabber.c:1573 aji_recv_loop: JABBER: socket read error JABBER: reconnecting. asterisk*CLI> JABBER: asterisk OUTGOING: <?xml version='1.0'?><stream:stream xmlns:stream='http://etherx.jabber.org/streams' xmlns='jabber:component:accept' to='asterisk' version='1.0'> asterisk*CLI> JABBER: asterisk INCOMING: <?xml version='1.0'?><stream:stream xmlns:stream='http://etherx.jabber.org/streams' id='49FAC0E3' xmlns='jabber:client' from='asterisk'><stream:error>Invalid Namespace</stream:error></stream:stream> asterisk*CLI> JABBER: asterisk OUTGOING: <handshake>7892503db37bf94478418212ee407d0274d7a004</handshake> |
Er zit een groot verschil tussen Asterisk gebruiken en spelen... Ik lever over het algemeen zonder veel problemen werkende setups af, en in mijn playground omgeving kom ik weinig relevante problemen tegen om in dit topic te posten (of ik verwacht er geen zinnige reply op wegens de complexiteit of de grote kans op een stom configuratie foutje)Def!ance schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 11:30:
En weer een schop omhoog....
ben ik de enigste die nog met asterisk speelt ?
ja maar authenticatie failure is erg vaag, de credentials zijn goed , test met de hand kan ik zo inloggen (adium)BarthezZ schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 13:42:
Hmm ja, je authentication faalt, meestal dus een user en password mismatch (seems quite obvious), maar heb zelf nooit die module gebruikt.
[...]
Ik haal meer uit de socket read error , ik denk persoonlijk dat er iets niet goed zit in die module....
res_jabber.so recompiled en dan werkt ie opeens wel

[Voor 6% gewijzigd door Def!ance op 01-05-2009 14:05]
ALIX.2D2 Mainboard, 500MHz, 256MB, 2xLAN, 2xMini-PCI, USB
met
JUNGHANNS.NET duoBRI miniPCI
Ik weet alleen niet hoe die amd geode performed, maar in theorie valt er best een Asterisk doos mee in elkaar te klussen voor het mkb.
Ik zou toch eerder gaan voor een Smal Form Factor dell of hp machine met een PCI Bri kaart erin. Die mini hardware is wel leuk maar als het dood gaat kun je niet echt snel iets anders grijpen. Iets wat met een standaard pc wel kan.BarthezZ schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 13:03:
Hmm, ik kwam wel op een leuk idee:
ALIX.2D2 Mainboard, 500MHz, 256MB, 2xLAN, 2xMini-PCI, USB
met
JUNGHANNS.NET duoBRI miniPCI
Ik weet alleen niet hoe die amd geode performed, maar in theorie valt er best een Asterisk doos mee in elkaar te klussen voor het mkb.
Vuistregel is 10MHz CPU-power per kanaal in Asterisk.BarthezZ schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 13:03:
[...]
Aan de andere kant is 't goedkoop genoeg om er gewoon twee van op de plank te hebben liggen. Ik heb zo'n alix 2d1 voor routing hier thuis, kostte me inclusief verzending en een doosje enzo 140 euro.raymonvdm schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 13:08:
[...]
Ik zou toch eerder gaan voor een Smal Form Factor dell of hp machine met een PCI Bri kaart erin. Die mini hardware is wel leuk maar als het dood gaat kun je niet echt snel iets anders grijpen. Iets wat met een standaard pc wel kan.
Verder 'speel' ik idd ook niet echt meer met asterisk. Het ding moet gewoon draaien en mijn kantoor van telefonie voorzien

Moet wel een oplossing verzinnen voor mijn ontbrekkende-nullen-probleem: ik krijg alle telefoonnummers zonder 0 aan het begin door. Die plak ik er dus voor, en als 't internationaal is plak ik er twee voor. Dat doe ik aan de hand van de lengte. Nou blijkt dus dat in luxemburg (+354) de telefoonnummers kort genoeg zijn dat de lengte gelijk is aan een nationaal nummer, dus die komen als hilversummers op m'n display te staan...
Ah fixed:
1
2
| internationalprefix = 00 nationalprefix = 0 |
in zapata.conf.
[Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 02-05-2009 13:34]
exten => _XXXXXXXXX,n,agi(/bla/bla/bla/file.php)
exten => _XXXXXXXXX,n,Dial($Variabele)
Kan ik via het file.php script (dmv phpagi oid een variable meekrijgen die de dial dan begrijpt?
uiteindelijk zou ik dan een dropdown willen maken op een website waar ik dan uit 4 personen kan kiezen(voor storingsdienst/weekenddienst)
[Voor 23% gewijzigd door Def!ance op 03-05-2009 15:34]
Ik zal me daar eens in verdiepenBarthezZ schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:05:
Is het niet veel handiger om je externe scriptje de Asterisk Manager aan te laten roepen en een variabel in de asterisk database te zetten? Die kan je overal probleemloos aanroepen als een gewone variabel. Ook kan je dan een extensie laten bellen om die variabel te laten zetten en zit je niet vast aan je web interface.
toevallig een link ervan waar het uitgelegd word?
de vraag blijft echter nog staan, is het mogelijk om via phpagi een variable te creeren die asterisk dan begrijpt ? (bij een dial of whatever)
p.s. ik heb gegoogeld. maar als je zoekt op phpagi, komt er bar weinig uit waar je wat uit kan halen.
Ik kom net uit pp de officiele phpagi docs
als ik het dus goed begrijp kan dat dus wel .....set_variable
AGI::set_variable() in phpagi.php
Sets a variable to the specified value. The variables so created can later be used by later using ${<variablename>} in the dialplan.
Het kan dus wel

Terugkomend op jouw post van de geode, het zou theoretisch kunnen idd, maar of het daadwerkelijk goed genoeg werkt voor een midsized mkb kom je eigenlijk alleen maar achter door er ergens een te plaatsen

[Voor 33% gewijzigd door Def!ance op 03-05-2009 20:10]
Weet iemand misschien andere manieren de media streams te beveiligen? (bij voorkeur SIP, IPsec / VPN oplossingen buiten beschouwing gelaten)

Ik heb daar het ip-adres van mijn Asterisk server opgegeven en vervolgens al het verkeer naar 5060 UDP/TCP in de router laten forwarden naar de Asterisk server. Klopt het nu dat ik een nieuwe gebruiker (of extension in trixbox/AsteriskNow) moet aanmaken?U kunt zelf kiezen naar welke provider er wordt doorgeschakeld. U heeft hiervoor wel een SIP adres nodig en uw VOIP-provider moet calls accepteren van onbekende VOIPadressen!
Geef hieronder het SIP adres en uw gebruikersnummer (of naam in). Voorbeeld: Sip server: sip.voipservice.com
Voorbeeld: Sip usernamenaam: 1243434
Er wordt nu doorgeschakeld naar 1243434@sip.voipservice.com
Ik heb bij General Settings al de optie "Allow Anonymous Inbound SIP Calls" aangevinkt.
[Voor 4% gewijzigd door alienfruit op 07-05-2009 22:05]
In extensions.conf moet je dan ook nog een context aanmaken voor die trunk, die aangeeft wat er moet gebeuren.
Meestal is een ring naar de extension van je SPA921 telefoon al voldoende.
Alles in Asterisk draait om de context waarin je dingen doet en een context-naam is omringd met [ ]
Als voorbeeld het stukje uit mijn users.conf voor VoIPbuster:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| [trunk_2] allow = all context = DID_trunk_2 dialformat = ${EXTEN:1} fromuser = 00315xxxxxxxx hasexten = no hasiax = no hassip = yes host = sip.voipbuster.com port = 5060 registeriax = no registersip = yes secret = xxxxx trunkname = Custom - VoIPBuster trunkstyle = customvoip username = gebruikersnaam |
Het gaat dus om de context, die overeen moet komen in jouw configuratie.
En de betreffende contexts in extensions.conf:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| [DID_trunk_2] include = default exten = _X.,1,Goto(default,199,1) exten = s,1,Goto(default,199,1) [default] exten = 250,1,VoiceMailMain exten = 300,1,Goto(voicemenu-custom-1|s|1) exten => 999,1,MeetMe(${EXTEN}|MIr) exten = 199,1,Goto(ringroups-custom-1,s,1) |
Oftewel de uitleg:
Als d'r via Trunk2 iets binnenkomt, wordt dat doorgegeven aan de [default] context en wordt er naar "extension 199" doorverbonden.
Die extension 199 is bij mij een ringgroup, zodat alle telefoons overgaan.
Als je gewoon naar je SPA wilt doorverbinden kun je ook de extension van dat toestel invullen.
Let wel op dat met sommige systemen je beter de config-files niet zelf moet gaan aanpassen, aangezien de config-files gegenereerd worden door de web-gui (trixbox bijvoorbeeld)
Met de Asterisk-gui van digium zelf worden de config-files netjes geparsed en weer weggeschreven. Echter is met de nieuwe versie 2 van de gui de default context-structuur een beetje omgegooid en de gui gaat dan proberen je contexts om te schrijven naar de nieuwe structuur en uit ervaring weet ik dat dat niet helemaal soepel gaat...
Maar goed, het keyword voor jou is dus om een trunk aan te maken

Maar goed, als dit straks helemaal goed werkt wil ik wel mijn ISDN lijnen omzetten naar SIP. Met name omdat er storingen zijn op de ISDN lijnen die KPN blijkbaar niet kan oplossen. Weten jullie daarvoor nog goede/betrouwbare partijen voor? Het gaat ging om zakelijke telefoonlijnen.
Ik heb eens zitten kijken/testen, en zover ik kan zien is het zo dat die provider nummer@host afvuurt naar je server. Als je server anoniem SIP accepteerd dan gaat het nog om de volgende dingen:alienfruit schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 22:03:
[...]
Ik heb daar het ip-adres van mijn Asterisk server opgegeven en vervolgens al het verkeer naar 5060 UDP/TCP in de router laten forwarden naar de Asterisk server. Klopt het nu dat ik een nieuwe gebruiker (of extension in trixbox/AsteriskNow) moet aanmaken?
Ik heb bij General Settings al de optie "Allow Anonymous Inbound SIP Calls" aangevinkt.
content=xxx binnen [general] in sip.conf
exten => 123 binnen [xxx] in extensions.conf
Screenshotje waar alles in zou moeten zitten. De SIP client (express talk) is niet geregged bij de asterisk server
Wat mij trouwens meteen tot het volgende discutabele punt leidt waar ik al best een tijd over zit te denken. Op dit moment ben ik namelijk bezig met een startup voor MKB telefoon centrales (natuurlijk, op basis van VoIP&Asterisk), maar tot nu toe leek ons het meest betrouwbaar om een ISDN lijn achter de hand te houden (of volledig als connectiviteit te houden) omdat een SIP gesprek over internet langs een hoop ("onbetrouwbare") factoren gaat die je niet kan beheersen of een schop kan geven als ze een storing hebben. Bijvoorbeeld:
AMS-IX heeft een storing (komt nog wel eens voor), waardoor de routing tussen je SDSL verbinding en je SIP-telco brak is, hierdoor kunnen gesprekken wegvallen of zou je zelfs geen gesprekken kunnen initiëren.
Maar als bijvoorbeeld KPN een storing in zijn ISDN kant heeft dan heb je één vast aanspreekpunt, en mijn ervaring met ISDN lijnen is dat ze er bijna nooit uitliggen.
Of zouden jullie voor een bedrijf dermate veel vertrouwen in het internet (en je internet verbinding) hebben om álles van SIP af te laten hangen?
[Voor 27% gewijzigd door BarthezZ op 08-05-2009 17:52]
Hoeveel gesprekken hebben jullie ongeveer gelijktijdig?
[Voor 17% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 09-05-2009 10:11]