Het grote Asterisk topic - Deel I Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 105.176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroem
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-01-2021
Beste mensen,

Ik heb mijn analoge lijn aan Asterisk geknoopt met een Linksys Sipura 3000. Alles werkt zoals het hoort, maar als één van de toestellen in huis in gesprek is, geeft Asterisk wel een BUSY signaal, maar de SP3K vertaalt dat niet in een in-gesprek-toon naar iemand die ons op ons pstn-nummer belt.

Ter vergelijking: als iemand mijn VOIP-nummer belt, terwijl een van de toestellen in gesprek is, krijgt hij/zij wel een in-gesprek-toon te horen. Het moet dus wel aan de instellingen van de FXO-poort liggen van de SP3K.

Iemand een idee wat ik verkeer doe, of waarom de SP3K geen in-gesprek-toon geeft?

Groet,
Kroem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 16:03
Op dit moment draait bij mijn oom een Asterisk servertje met een budgetphone account. Werkt allemaal perfect. Het asterisk servertje doet maar een aantal dingen:
  • Gesprek aannemen
  • "Welkom bij <bedrijfsnaam>" afspelen.
  • Interne toestellen over laten gaan
  • Mobiel toestel via Budgetphone trunk over laten gaan
  • Welke het eeste opneemt krijgt het gesprek.
Nu zit ik met één probleempje waar ik niet uit kom. Zodra mijn oom niet op kantoor is en hij een gesprek mist op z'n mobieltje ziet hij als caller ID zijn eigen nummer staan. Budgetphone staat helaas niet toe om het caller ID van degene die belt mee te sturen.

Nu probeerde ik al om met de functie call trace dit te regelen. Zodra je call trace belt vanaf het interne toestel, dan wordt het laatste gebelde nummer netjes opgelezen. Belt hij met z'n mobiel naar de centrale, dan werkt het niet en is het een unknown caller. Hij belt niet met een geheim nummer trouwens. Ik vermoed dat dit fout gaat omdat de laatste beller hijzelf is terwijl het gesprek nog bezig is (of iets dergelijks).

Weet iemand nog een optie om op afstand te kunnen kijken wie er als laatste gebeld heeft? Ik zit zelf te denken aan iets met SMS of MMS. Heb daar alleen helemaal geen ervaring mee en er zal waarschijnlijk dan een provider bij moeten komen voor het SMS gedeelte. Lijkt me niet handig. Any ideas?

Edit:

Probleem is al opgelost. Probleem was dat de calltrace vanaf mobiel niet werkte omdat in de database dan naar een extension met dat nummer gezocht wordt. Die is er niet. Heb dus de callerID veranderd naar het interne nummer en nu wordt het laatste nummer braaf opgelezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dolan op 03-12-2007 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:21
@Kroem

Dit komt waarschijnlijk omdat het de KPN-Lijn betreft, op die lijn zit op dat moment geen gesprek....

Ik had verder trouwens een leuk script gevonden om de traffic te regelen:
Zie: http://shearer.org/Linux_Shaping_Template

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 16:07
Ik heb sinds kort ook een asterisk-servertje met een X100P draaien als PBX.
Ik heb echter het probleem dat de server ook uitgaande gesprekken overneemt en dan m'n IVR tijdens telefoongesprekken afspeelt.
De telefoon is via een splitter aangesloten op het ISRA-punt, 1 lijn naar de server, 1 lijn naar het betreffende telefoontoestel.
Is er op een of andere manier aan asterisk uit te leggen dat als er via de vaste lijn naar buiten gebeld wordt, deze niet opgenomen hoeft te worden?
Ook kan de vaste lijn niet meer normaal worden opgenomen worden, Asterisk neemt deze direct over.
Ik wil dus dat asterisk pas na 30 seconden in actie komt als telefoon niet opgenomen is, als deze wel opgenomen is dan moet asterisk er vervolgens ook vanaf blijven.

Zaptel:
code:
1
2
3
4
5
# Span 1: WCFXO/0 "Wildcard X100P Board 1" RED 
fxsks=1
# Global data
loadzone    = nl
defaultzone = nl

Zapata is vrij lang :\

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen.
Ik heb een Asterisk server met 1 SIP trunk van Budgetphone. Uitbellen en gebeld worden werkt perfect. Zodra iemand inbelt neemt Asterisk op, speelt een geluidje af en vervolgens gaat Asterisk naar het interne toestel bellen en een mobiel toestel (via de SIP trunk van Budgetphone). Dit werkt geweldig.

Ook heb ik ingesteld dat als ik vanaf mijn mobiel bel, dat ik dan direct in een DISA kom. Als ik dan een mobiel nummer intoets gaat ook het uitbellen weer goed.

Wat is het probleem:

Ik heb de standaard calltrace applicatie iets aangepast. Zodra een bepaald mobiel nummer belt wordt deze applicatie uitgevoerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
exten => 301,1,Answer
exten => 301,n,Wait(1)
exten => 301,n,Playback(info-about-last-call&telephone-number)
exten => 301,n,Set(lastcaller=${DB(CALLTRACE/100})})
exten => 301,n,GotoIf($[ $[ "${lastcaller}" = "" ] | $[ "${lastcaller}" = "unknown" ] ]?noinfo)
exten => 301,n,SayDigits(${lastcaller})
exten => 301,n,Set(TIMEOUT(digit)=3)
exten => 301,n,Set(TIMEOUT(response)=7)
exten => 301,n,Background(to-call-this-number&press-1)
exten => 301,n,Goto(fin)
exten => 301,n(noinfo),Playback(from-unknown-caller)
exten => 301,n,Macro(hangupcall,)
exten => 301,n(fin),Noop(Waiting for input)
exten => 1,1,Dial(${lastcaller},0)
exten => i,1,Playback(vm-goodbye)
exten => i,n,Macro(hangupcall,)
exten => t,1,Playback(vm-goodbye)
exten => t,n,Macro(hangupcall,)

Wat dit doet is het laatste nummer dat naar toestel 100 gebeld heeft opnoemen en vervolgens de keuze geven om dit nummer terug te bellen als je op 1 drukt. De DTMF wordt goed herkent, alleen het terugbellen werkt niet. Elke keer geeft de SIP trunk een time-out. Waarom lukt dit niet en bovenstaande 2 situaties wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorijn
  • Laatst online: 28-11-2024
Om de vraag ook maar even hier te stellen in plaats van mijn eigen topic (ik werd doorverwezen?);

Daarnaast heb ik nog 2 Asterisk gerelateerde vragen, bij de inkomende gesprekken op de zapatel kaart krijg ik geen callerid mee, terwijl dit duidelijk staat aangegeven. Enig idee waarom? Het gaat erom dat deze opgeslagen word in de CDR database, dat hij meegegeven word aan de Queue is een pré maar niet noodzakelijk.

Ik heb het idee dat Asterisk de analoge tonen niet herkend, zo blijft de verbinding open als de analoge beller al heeft opgehangen, dus ook voicemailberichten met alleen maar de verbinding verbroken toon. Ik voeg bij deze de configuratiebestanden toe, hopelijk worden jullie er wijs uit.

zapatel.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[trunkgroups]

[channels]
context=incoming
usecallerid=yes
hidecallerid=no
callwaiting=no
threewaycalling=yes
transfer=yes
echocancel=yes
echotraining=yes
immediate=no

; Span 1: WCTDM/0 "Wildcard TDM400P REV E/F Board 1"
signalling=fxs_ks
callerid=asreceived
group=0
channel => 1,2
context=incoming

gedeelte uit extensions.conf
code:
1
2
3
4
5
[incoming]
exten => s,1,Answer
exten => s,n,Ringing
exten => s,n,Playback(queue-inkomend)
exten => s,n,Queue(inkomend)

PSN: Jorijnn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroem
  • Laatst online: 02-01-2021
@VHware:
Zover was ik al: als een andere lijn bezet is, zet ik een variabele op 1 ipv 0, zodat asterisk weet dat er al een toestel in huis bezet is. Bij ieder inkomend gesprek, op iedere lijn, wordt die variabele gecontroleerd. Stel dat ik al via tiscali aan het bellen ben (dus variabele=1), dan wordt een inkomend gesprek in context pstn-in direct doorgesluisd naar extensie pstn-in-BUSY:
code:
1
2
exten => pstn-in-BUSY,1,AGI(mail.php|was in gesprek)
exten => pstn-in-BUSY,2,Busy()

Idem dito voor het omgekeerde geval, en dat werkt wel goed (!). Het probleem zit 'm dus in de SPA3K: die krijgt van Asterisk de opdracht om een Busy signaal af te spelen (toch?, of werkt Busy() alleen na een Answer-opdracht?), maar doet dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-08 11:19
Heb nu pas onlangs asterisk aan de praat, met een cisco 7960. Opzich werkt alles prima maar ik wilde text to speech van cepstral uitproberen. Op mijn siemens gigaset (sip) hoor ik de stem prima. Alleen op de cisco stottert hij (jitter het juiste woord?) wat ik ook doe, ook aan codecs, de stottering blijft op de cisco doorkomen. Iemand zo'n vaag probleem tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 16-09 19:18
Hmm stotteren kan door een hele hoop dingen veroorzaakt worden.
Ik neem aan dat het allemaal binnen hetzelfde netwerk zit, dus zonder vervelende NAT routers er tussen.

Kun je in de CLI van Asterisk (zet desnoods de verbose op "vvv" of 4 v's) iets zien mbt die stotterende client?
moet 'ie zich steeds aanmelden, of is 'ie als "friend" bekend bij de SIP-instellingen?
je zou met wireshark eventueel even kunnen kijken of de pakketjes wel elke 20 ms over de lijn gaan, of dat daar mischien wat vertraging in zit.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
Misschien wel handig geweest als ik er bij had gezet dat de telefoon (cisco) zelf prima werkt op de text to speech na. Als ik een music on hold beluister op de cisco doet hij het prima. Ik kan er ook prima mee bellen, en als vrienden bellen hoor ik ze ook prima. Het gaat dus specifiek om die text to speech, ik verdenk de telefoon van verkeerd vertalen van de stream die cepstral uitstuurd.

Ga nog wat anders proberen, ik heb nog een wat oudere firmware in de cisco zitten, deze maar naar de nieuwste brengen. Hopelijk lost dat het probleem op.

p.s. mijn installatie van asterisk heb ik wel beschreven http://wiki.binkey.nl/Asterisk , is bedoelt voor debian gebruikers. Alleen de asterisk-gui wil ik eigenlijk veranderen met AMP. Alleen dan moet de user account voor de webserver onder "asterisk" draaien wat niet mijn voorkeur heeft.

Denk dat het beter is gewoon alles met het handje te doen, dan proberen met zo'n gui. (alhoewel menuutjes bouwen misschien makkelijker gaat)

• TD-er
Kan het zijn dat je met gewoon bellen geen codec-conversie gebruikt, maar dat je dat wel gebruikt met text-to-speech?
Die vertaalslag duurt altijd even en die vertraging zou mischien net genoeg kunnen zijn om met die ene telefoon problemen te geven, terwijl die andere SIP-telefoon mogelijk wat beter er mee om gaat.
Die vertragingen tussen codecs kun je opvragen op de CLI: (voorbeeld is van een P3 1200MHz als ik me niet vergis)
asterisk1*CLI> show translation
         Translation times between formats (in milliseconds)
          Source Format (Rows) Destination Format(Columns)
        g723   gsm  ulaw  alaw  g726 adpcm  slin lpc10  g729 speex  ilbc
  g723     -     -     -     -     -     -     -     -     -     -     -
   gsm     -     -     3     3     7     3     2     8     -    86    30
  ulaw     -     7     -     1     6     2     1     7     -    85    29
  alaw     -     7     1     -     6     2     1     7     -    85    29
  g726     -    10     5     5     -     5     4    10     -    88    32
 adpcm     -     7     2     2     6     -     1     7     -    85    29
  slin     -     6     1     1     5     1     -     6     -    84    28
 lpc10     -    12     7     7    11     7     6     -     -    90    34
  g729     -     -     -     -     -     -     -     -     -     -     -
 speex     -    12     7     7    11     7     6    12     -     -    34
  ilbc     -    14     9     9    13     9     8    14     -    92     -

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Snelvuur schreef op woensdag 19 december 2007 @ 00:41:
Heb nu pas onlangs asterisk aan de praat, met een cisco 7960. Opzich werkt alles prima maar ik wilde text to speech van cepstral uitproberen. Op mijn siemens gigaset (sip) hoor ik de stem prima. Alleen op de cisco stottert hij (jitter het juiste woord?) wat ik ook doe, ook aan codecs, de stottering blijft op de cisco doorkomen. Iemand zo'n vaag probleem tegengekomen?
Welke codec draai je? Welke software versie op de Cisco telefoon? Is het SIP of SCCP?

Sommige toestellen hebben een software probleem gehad wat stotteren veroorzaakte.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
Nieuwe firmware zelfde probleem. Ben nu ook mijn asterisk weer eens opnieuw aan het installeren, ik wilde mysql support zodat cdr gevuld werd met caller id's e.d. dat werkt prima op moment. Ik zal wel even kijken op de telefoon wat voor codec hij gebruikt als de text to speech bezig is, dan maak ik de text wel extra lang zodat ik genoeg tijd heb om te kijken. In asterisk zelf heb ik ulaw/alaw/gsm/g723/etc een heel zwikkie geprobeerd en opnieuw opgestart. Dit maakte weinig uit, vandaar dat ik het ga checken op de telefoon omdat ik misschien nog ergens een setting mis. (ook aangepast in de SIPDefault.xml van de tftpboot server)

Wat betreft de show translations, op de ilbc na is alles 4 of lager kwa seconden. (P4, 2.8ghz met 3gb geheugen leek me meer dan voldoende) P0S3-08-6-00 met SIP <- versie van de firmware in de cisco.

[ Voor 3% gewijzigd door Snelvuur op 21-12-2007 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
Probleem opgelost, ik weet niet wat de oorzaak was. Ik heb niks aan de cisco telefoon verandert. Wel heb ik versie asterisk-1.4.16.2 van asterisk genomen. Ik had hiervoor 1.4.4 ofzoiets, dus ik ga er van uit dat hierdoor dat probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

kan iemand me op weg helpen hoe je vanaf asterisk de FCS poort op de SPA zou kunnen aanspreken. Ik snap echt bijzonder weinig van alles op dit moment. Je kan overal een milhard dingen invullen maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
TrailBlazer schreef op zondag 23 december 2007 @ 11:14:
kan iemand me op weg helpen hoe je vanaf asterisk de FCS poort op de SPA zou kunnen aanspreken. Ik snap echt bijzonder weinig van alles op dit moment. Je kan overal een milhard dingen invullen maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik weet niet wat een FCS poort is, maar als ik fcs en spa in Google gooi krijg ik iets over Cisco apparatuur en "frame check sequence (FCS)". Ik neem aan dat dat niet veel met dit onderwerp te maken heeft.
Is de "SPA" een linksys apparaat? (Bijv SPA3000 of SPA3102 of een telefoon, zoals de SPA921)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

FXS en linksys SPA 3102 dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik heb daar ook heel veel uurtjes in zitten om dat ding hier aan de praat te krijgen.
Alleen al het met de telefoon inloggen op dat ding om de IP-instellingen aan te passen was al erg, omdat 'ie steeds niet het standaard wachtwoord pakte. :( (ik gebruik de router-functie niet)

Hier de volgens mij relevante stukken uit mijn eigen config: (ik weet niet meer precies wat ik allemaal heb aangepast en of ik dingen onnodig aangepast heb)

Voice-tab => Regional
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/SPA3102config/spa3102_voice-Regional.png

Voice-tab => Line1
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/SPA3102config/spa3102_voice-Line1_1.png
[...]
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/SPA3102config/spa3102_voice-Line1_2.png

Voice-tab => PSTN Line
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/SPA3102config/spa3102_voice-PSTN_Line_1.png
[...]
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/SPA3102config/spa3102_voice-PSTN_Line_2.png
[...]
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/SPA3102config/spa3102_voice-PSTN_Line_3.png

Oh en let erop dat de naam in Asterisk geen spaties mag bevatten, anders kun je bijvoorbeeld niet met de telefoon aangesloten op de SPA3102 via Asterisk bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

thx maar is dit dan voor de FXS poort naar mijn dect telefoon of voor naar de KPN lijn. Ik snap de namen van al die tabs ook niet.

Hmm het werkt gewoon. Ik kan met x-lite nu bellen naar mijn dect telefoon. Ik snap alleen nog niet hoe

[ Voor 28% gewijzigd door TrailBlazer op 23-12-2007 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Line1 gaat over de aansluiting van de SPA3102 naar de (dect-)telefoon. (FXS dus)
PSTN Line gaat over de KPN-lijn. (FXO dus)

De dingen onderaan onder het tabje Regional slaan op de manier van nummermelding herkenning en de mate van belasting van het telefoonnetwerk. Die impedantie en eventueel het parallel schakelen van een condensatortje hebben ook invloed op de spraakkwaliteit (echo, ruis, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

maar wat is de FXS poort dan. Ik kan nu dus wel keurig naar een nummer bellen en dan gaat de telefoon over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
TrailBlazer schreef op zondag 23 december 2007 @ 13:23:
maar wat is de FXS poort dan. Ik kan nu dus wel keurig naar een nummer bellen en dan gaat de telefoon over.
De FXS-poort is de poort op je SPA3102 waarop je een telefoon aansluit.
Oftewel die poort verzorgt de dialtone en de voedingspanning voor je telefoon en die stuurt ook de signalen als de aangesloten telefoon over moet gaan. Oftewel die poort doet een KPN-lijn na (en zelfs nog iets meer dan met de KPN-lijn mogelijk is, omdat je ook tekst bij de caller-id kunt doorgeven naar de telefoon en of er een voicemailbericht is, etc)
De FXO poort gedraagt zich electrisch gezien net als een telefoon, maar zet dan alles om naar signalen die je Asterisk-machine kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 11:39
Weet iemand nog een goede tool om de Windows-variant te configureren? Er zit standaard wel een PBX-manager bij, maar daar kan ik nagenoeg niets mee zonder de dure variant aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Voor de linux-variant is er ook een Asterisk-gui te downloaden van Digium (dezelfde gui die zit bij Asterisk-Now) en dat is een webinterface.
Mischien is die er ook voor Windows? Je zou daar even naar kunnen kijken...
* TD-er heeft nog nooit met de Windows-versie gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 11:39
Daar heb ik al rond gekeken, maar niets gevonden.

Ook heb ik nog een client nodig voor Media Center, waarmee ik dus een bericht krijg als er belt en wie er belt. Met de keuze om op te nemen of te negeren. Daar heb ik me ook al helemaal gek naar gezocht, maar niets gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 20:02
Ik ben voor kantoor bezig een testsysteem op te zetten met TrixBox, en alles ziet er tot nu toe goed uit, echter voor onze inkomende lijnen hebben we meervoudig ISDN van KPN (3xNT1) en moet ik dus een ISDN interface creeren.
Ik heb al veel op forums rondgekeken, en zoals ik het nu zie, heb ik keuze uit 2 PCI ISDN opties:

- Jungmanns QuadBRI (zonder Hardwarematige echo cancellation)

- Digium B410P (met hardwarematige echo cancellation)

Beide kaarten kosten rond de € 500,- excl. btw en hebben 4xISDN
Het lijkt erop dat de Jungmanns beter geschikt is voor het Europese ISDN protocol, maar dat de Digium een betere kwaliteit geluid geeft.

Dus hier de vraag, wie heeft er ervaring met een of het liefst beide van deze kaarten i.c.m. KPN en Trixbox?
Ik zie vooral veel vragen voorbij komen over CallerID waar ik slechts weinig antwoorden op vindt.

_/-\o_

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm wat ik mij afvraag... Wat is het nut van een echo-cancellation bij een ISDN-verbinding?
Dat is toch gewoon een digitale 2-weg verbinding?
Bij een analoge lijn kan ik me er nog iets bij voorstellen en bij analoog (ervaring hier met een X100p van Digium) komt er bij dat uitroeien van echo nogal wat getweak kijken. Met de SPA3102 heb ik af en toe ook wel eens last van wat echo, maar ik bel eigenlijk alleen maar naar mobiel op de vaste lijn, dus waar nu de echo ontstaat weet ik niet.
Maar goed, je zou natuurlijk even een oud enkelvoudig ISDN-kaartje kunnen gebruiken op 1 lijn om te kijken of je last hebt van echo op de lijn. Zo'n simpel ISDN kaartje heeft namelijk geen hardwarematige echocancellation aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

TSS_Droopy schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:52:
Ik ben voor kantoor bezig een testsysteem op te zetten met TrixBox, en alles ziet er tot nu toe goed uit, echter voor onze inkomende lijnen hebben we meervoudig ISDN van KPN (3xNT1) en moet ik dus een ISDN interface creeren.
Ik heb al veel op forums rondgekeken, en zoals ik het nu zie, heb ik keuze uit 2 PCI ISDN opties:

- Jungmanns QuadBRI (zonder Hardwarematige echo cancellation)

- Digium B410P (met hardwarematige echo cancellation)

Beide kaarten kosten rond de € 500,- excl. btw en hebben 4xISDN
Het lijkt erop dat de Jungmanns beter geschikt is voor het Europese ISDN protocol, maar dat de Digium een betere kwaliteit geluid geeft.

Dus hier de vraag, wie heeft er ervaring met een of het liefst beide van deze kaarten i.c.m. KPN en Trixbox?
Ik zie vooral veel vragen voorbij komen over CallerID waar ik slechts weinig antwoorden op vindt.

_/-\o_
De Junghanns heb ik ook bij een aantal klanten weggezet. Ik heb geen klachten gehoord of gemerkt over de geluidskwaliteit. Prima kaartje en met de DuoBRI ook nog in een goedkopere uitvoering voor 2 BRI lijnen te krijgen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
TD-er schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 22:20:
Hmm wat ik mij afvraag... Wat is het nut van een echo-cancellation bij een ISDN-verbinding?
Dat is toch gewoon een digitale 2-weg verbinding?
Bij een analoge lijn kan ik me er nog iets bij voorstellen en bij analoog (ervaring hier met een X100p van Digium) komt er bij dat uitroeien van echo nogal wat getweak kijken. Met de SPA3102 heb ik af en toe ook wel eens last van wat echo, maar ik bel eigenlijk alleen maar naar mobiel op de vaste lijn, dus waar nu de echo ontstaat weet ik niet.
Maar goed, je zou natuurlijk even een oud enkelvoudig ISDN-kaartje kunnen gebruiken op 1 lijn om te kijken of je last hebt van echo op de lijn. Zo'n simpel ISDN kaartje heeft namelijk geen hardwarematige echocancellation aan boord.
Thanks... Ik heb een el cheapo kaartje besteld inderdaad om eens te testen, ik laat wat weten als hij er is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
DGTL_Magician schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 08:23:
[...]

De Junghanns heb ik ook bij een aantal klanten weggezet. Ik heb geen klachten gehoord of gemerkt over de geluidskwaliteit. Prima kaartje en met de DuoBRI ook nog in een goedkopere uitvoering voor 2 BRI lijnen te krijgen.
Super! Bedankt voor je reactie, ik houdt er rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 20:49
Zijn er ook al mensen die een eigen Asterisk-bak hebben staan en die gebruiken om via Telforts VOIP-dienst te bellen? Zijn die instellingen hetzelfde als diegenen voor Tiscali die in de TS genoemd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 20:49
Klein schopje... Iemand een antwoord op mijn vraag hierboven?

• TSS_Droopy
Het zal uiteraard wel aan mij liggen, aangezien het hele project incl. linux nieuw is voor mij,
maar ik heb de nieuwste trixbox CE hier geinstalleerd op een testsysteem, dit werkte prima, dus ik denk alvorens een dure ISDN kaart te kopen, hoppa, el cheapo ISDN kaartje erin zetten (SiteCom HFC-S), en ik heb install-zaphfc uitgevoerd. Nu werkt mijn asterisk niet meer. Ik zoek me kapot en vindt zat problemen met ISDN en trixbox, alleen geen van allen lijken ze op mij. Iemand die een recente how-to weet voor isdn HFC-S en TrixBox, degene die ik gevonden hebt, lijken gedateerd?

[ Voor 11% gewijzigd door TSS_Droopy op 14-02-2008 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:59
Hoe kun je een door Asterisk aangenomen gesprek weer terugzetten op de ISDN lijn, zodat de ISDN toestellen rinkelen? Ik neem aan dat als je één van de MSN's belt dat je dan via de KPN centrale belt en dit geld kost?

Mijn opstelling:
code:
1
2
3
4
5
       NT1
        V
     ISDN BUS
     V      V
Asterisk  Telefoon

De bedoeling is dat bij een inkomend gesprek Asterisk direct aanneemt, een menu afspeeld en daarna in één van de menuopties doorverbind naar de ISDN telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
Ik heb mijn asterisk ondertussen goed werkend met de quadbri. Uitgaand bellen gaat goed, enkel als ik via de externe zap trunk onze oude isdn centrale bel (buitenom) dan krijg ik ons oude voicemenu te horen, welke dus nog volledig met isdn hardware werkt, en kan ik met mijn polycom/trixbox/quadbri zap trunk geen keuze in het voicemenu maken. Mijn toetsen (1,2,3 etc...) worden niet herkend, ik kan drukken wat ik wil, maar ik kom er niet uit.
Anyone?

[ Voor 3% gewijzigd door TSS_Droopy op 22-02-2008 13:24 ]

• IcE_364
  • Laatst online: 17-09 21:30
Vreemd probleem hier, alles werkt perfect, behalve de geluiden van bijv musiconhold en voicemail, in de console laat hij zien dat hij ze gewoon afspeelt, geen foutmelding oid. Maar via 2 verschillende softphones hoor ik het niet.

-- Executing [123@sip:1] SayUnixTime("SIP/test-081b2490", "") in new stack
-- <SIP/test-081b2490> Playing 'digits/day-4' (language 'en')
-- <SIP/test-081b2490> Playing 'digits/mon-1' (language 'en')
-- <SIP/test-081b2490> Playing 'digits/20' (language 'en')
-- <SIP/test-081b2490> Playing 'digits/h-8' (language 'en')
[..]
== Auto fallthrough, channel 'SIP/test-081b2490' status is 'UNKNOWN'

[ Voor 4% gewijzigd door IcE_364 op 28-02-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 22:48
IcE_364 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 10:58:
Vreemd probleem hier, alles werkt perfect, behalve de geluiden van bijv musiconhold en voicemail, in de console laat hij zien dat hij ze gewoon afspeelt, geen foutmelding oid. Maar via 2 verschillende softphones hoor ik het niet.
Waarschijnlijk is er iets mis met je RTP stream. Kan je eens laten zien hoe je netwerk eruit ziet?
Kloppen de IP adressen die je ziet in een 'rtp debug' (uitzetten met 'rtp no debug')?
Want je zegt dat het verder goed werkt, dan heb ik het idee dat je 1 way audio krijgt ipv 2 way audio, dat merk je niet altijd direct 8)7
TSS_Droopy schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:23:
Ik heb mijn asterisk ondertussen goed werkend met de quadbri. Uitgaand bellen gaat goed, enkel als ik via de externe zap trunk onze oude isdn centrale bel (buitenom) dan krijg ik ons oude voicemenu te horen, welke dus nog volledig met isdn hardware werkt, en kan ik met mijn polycom/trixbox/quadbri zap trunk geen keuze in het voicemenu maken. Mijn toetsen (1,2,3 etc...) worden niet herkend, ik kan drukken wat ik wil, maar ik kom er niet uit.
Anyone?
In geval van directe calls naar ISDN weet ik het niet (ik hou me enkel bezig met SIP naar SIP), maar kloppen je DTMF instellingen wel? - Beter gezegd, vangt Asterisk het niet op, en stuurt hij het wel door? - Bijvoorbeeld de standaard instellingen van een Grandstream GXP-2000 kloppen niet, dan wordt DTMF wel verzonden, maar stuurt Asterisk het niet correct door naar de volgende hop in een call. Mogelijkerwijs is hierbij een vergelijkbaar probleem?

[ Voor 43% gewijzigd door Icheb op 29-02-2008 10:15 ]

sebsoft.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IcE_364
  • Laatst online: 17-09 21:30
Icheb schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:12:
[...]

Waarschijnlijk is er iets mis met je RTP stream. Kan je eens laten zien hoe je netwerk eruit ziet?
Kloppen de IP adressen die je ziet in een 'rtp debug' (uitzetten met 'rtp no debug')?
Want je zegt dat het verder goed werkt, dan heb ik het idee dat je 1 way audio krijgt ipv 2 way audio, dat merk je niet altijd direct 8)7
Het lijkt te komen door nat, maar het waarom en hoe te fixen is me nog niet helemaal duidelijk.

De setup is als volgt:
De server zelf draait in het datacenter, vast ip, poort 5060 open.
De clients werken allen van achter NAT (iSoftPhone, X-Lite)

code: sip.conf
1
2
3
4
5
6
7
8
[test]
type=friend
host=dynamic
context=sip
username=test
secret=xxxx
nat=yes
qualify=yes

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
-- Registered SIP 'test' at 62.195.xxx.xxx port 5060 expires 1800
-- Saved useragent "iSoftPhone/2.0110" for peer test

srv1*CLI> rtp debug
RTP Debugging Enabled
    -- Executing [123@sip:1] SayUnixTime("SIP/test-0818e2a0", "") in new stack
Sent RTP packet to      10.0.0.100:10500 (type 03, seq 065056, ts 000160, len 000033)
    -- <SIP/test-0818e2a0> Playing 'digits/day-5' (language 'en')
Sent RTP packet to      10.0.0.100:10500 (type 03, seq 065057, ts 000320, len 000033)
Sent RTP packet to      10.0.0.100:10500 (type 03, seq 065058, ts 000480, len 000033)
Sent RTP packet to      10.0.0.100:10500 (type 03, seq 065059, ts 000640, len 000033)
[..]

srv1*CLI> sip show peers
Name/username              Host            Dyn Nat ACL Port     Status               
test/test                  62.195.xxx.xxx   D   N      5060     OK (22 ms)

Dit verklaart ook waarom ik wel kan bellen, de 2 pc's waarmee ik het getest heb bevonden zich beide in hetzelfde lan. Bellen naar een externe (non-NAT) softphone werkte ook half, hij hoort mij wel ik hem niet.

Naar buiten bellen via asterisk->voipbuster werkt echter weer wel beide kanten op van achter NAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Heb hier als testdoos een machine staan met een Digium TDM400P met 2 FXO modules, en deze hangen aan 2 analoge poorten op onze Panasonic PBX.

Wat ik voor elkaar wil krijgen, is dat Asterisk ALLEEN de lijn opneemt bij een interne lijn, dus zo'n 'distinctive ring', en NIET bij een binnenkomende externe lijn, een normale ring.

Iemand enig idee? Krijg het niet gegoogeld.. :(

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:53
Hey,

Vraagje, ik ben voor mijn werk op zoek naar een soort van Call Center CRM-Achtig open source applicatie dat gebruik maakt van Asterisk PBX VoIP. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer en mijn vraag is dan ook of jullie een simpel call center applicatie weten dat gebruik maakt van Asterisk zodat ik na het importeren van een simpele Excel list mensne kan opbellen en gegevens kan noteren, niets meer, niets minder.

Waarschijnlijk is dit niet de goede plek maar ik dacht probeer het toch even. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:08

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

humzz ik ben hier ook aan het spelen met asterisk

echter ook ik zit met het NAT probleem met sip :(
SIP ->IAX(asterisk) ->(asterisk) IAX --> SIP

Ik kan netjes laten overgaan, en andersom ook.

Met rtp debug zie ik niks voorbij komen

code:
1
2
3
4
5
6
7
- Executing [2102@sip:1] Dial("SIP/103-081a0388", "IAX2/USER_OUT/102") in new stack
    -- Called USER_OUT/102
    -- Call accepted by 89.xx.xx.xx (format ulaw)
    -- Format for call is ulaw
    -- IAX2/USER_OUT-1 is ringing
    -- Hungup 'IAX2/USER_OUT-1'
  == Spawn extension (sip, 2102,  1) exited non-zero on 'SIP/103-081a0388')

code:
1
2
3
4
5
srv1*CLI> iax2 show peers
Name/Username    Host                 Mask             Port          Status    
USER_OUT        89.xx.xxx.xx    (S)  255.255.255.255  4569          Unmonitored
1 iax2 peers [0 online, 0 offline, 1 unmonitored]
srv1*CLI>

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 16:07
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 14:29:
humzz ik ben hier ook aan het spelen met asterisk

echter ook ik zit met het NAT probleem met sip :(
SIP ->IAX(asterisk) ->(asterisk) IAX --> SIP

Ik kan netjes laten overgaan, en andersom ook.

Met rtp debug zie ik niks voorbij komen

code:
1
2
3
4
5
6
7
- Executing [2102@sip:1] Dial("SIP/103-081a0388", "IAX2/USER_OUT/102") in new stack
    -- Called USER_OUT/102
    -- Call accepted by 89.xx.xx.xx (format ulaw)
    -- Format for call is ulaw
    -- IAX2/USER_OUT-1 is ringing
    -- Hungup 'IAX2/USER_OUT-1'
  == Spawn extension (sip, 2102,  1) exited non-zero on 'SIP/103-081a0388')

code:
1
2
3
4
5
srv1*CLI> iax2 show peers
Name/Username    Host                 Mask             Port          Status    
USER_OUT        89.xx.xxx.xx    (S)  255.255.255.255  4569          Unmonitored
1 iax2 peers [0 online, 0 offline, 1 unmonitored]
srv1*CLI>
Hmmm, vaag Iax2 gebruikt 1 poort om zowel de gespreksdata als de controledata door te geven, dat lijkt te werken want de telefoon gaat over. Aan beide zijden zet je echter SIP om naar IAX en andersom en SIP gebruikt 2 poorten, standaard 5060 en 5004, de laatste wordt gebruikt voor RTP en dus de data, die heb je wel open staan?
Wel rinkelen en geen gesprek kunnen voeren geven nl firewall problemen aan....

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

dat zal het idd zijn, ik heb geen poorten opgezet buiten de 5060
heb jij een goeie richtlijn welke poorten er open zouden moeten voor rtp
real-doc schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:17:
[...]

Om echter ook audio streams op te zetten heb je het RTP protocol nodig (SIP gebruik je alleen voor invites en andere session-related dingen) en die gebruikt hele ranges UDP poorten, maar ook die kan je gelukkig gewoon in je sip.conf aangeven. Vervolgens forward je een range poorten op je router en is het opgelost.

Zo werkt het bij mij ook al een tijd prima.
word hier niet rtp.conf bedoeld ?

Ondertussen heb ik dus de poorten uit rtp.conf geopend op de firewall, maar kan nu atm niet testen daar mijn collega (die de andere asterix beheerd) er nu niet is :P

[ Voor 83% gewijzigd door CrankyGamerOG op 01-03-2008 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

ok vaag

met rtp debug zie ik de poorten voorbij komen, op mijn asterisk staat alles open, op de andere asterisk ook

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Got  RTP packet from    62.195.189.118:46046 (type 00, seq 006436, ts 1933152088, len 000160)
Got  RTP packet from    62.195.189.118:46046 (type 00, seq 006437, ts 1933152248, len 000160)
Got  RTP packet from    62.195.189.118:46046 (type 00, seq 006438, ts 1933152408, len 000160)
Got  RTP packet from    62.195.189.118:46046 (type 00, seq 006439, ts 1933152568, len 000160)
Got  RTP packet from    62.195.189.118:46046 (type 00, seq 006440, ts 1933152728, len 000160)
Got  RTP packet from    62.195.189.118:46046 (type 00, seq 006441, ts 1933152888, len 000160)
Got  RTP packet from    62.195.189.118:46046 (type 00, seq 006442, ts 1933153048, len 000160)
   -- Hungup 'IAX2/CENTRALE2-1'
 == Spawn extension (sip, 2102, 1) exited non-zero on 'SIP/103-081a6958'
\

en toch horen we elkaar niet ? vreemd ? idd ... .enige hulp welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-03-2008 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 10:02
Ik ben nu inmiddels al een klein weekje aan het testen met AsteriskNow.
AsteriskNow heeft een eigen besturingssysteem waarop Asterisk al is geïnstalleerd.
Via dit forum heb ik een hoop voor elkaar gekregen, waaronder het intern bellen via softphones.

Maar ik krijg het niet voor elkaar om extern te bellen en gebeld te worden, ik denk dat ik zelf iets fouts doe of iets over het hoofd zie. Hieronder mijn configfiles.

SIP.CONF
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
[General]
context=default
allowoverlap=no
bindport=5060
bindaddr=0.0.0.0
srvlookup=yes
register=08787*****:wachtwoord@sip.xs4all.nl

[sip_proxy-in]
type=user
username=08787*****
secret=wachtwoord
host=sip.xs4all.nl
realm=sip.xs4all.nl
fromuser=08787*****
fromdomain=08787*****
context=incoming
canreinvite=no
insecure=very
qualify=no
nat=no
dtmfmode=inband
disallow=all
allow=alaw
allow=ulaw
call-limit=5

[sip_proxy-out]
type=peer
secret=sip.xs4all.nl
username=08787*****
fromuser=08787*****
fromdomain=sip.xs4all.nl
host=sip.xs4all.nl
realm=sip.xs4all.nl
call-limit=5
dtmfmode=inband
context=default
insecure=very
qualify=no
nat=no
canreinvite=no
disallow=all
allow=alaw
allow=ulaw

[11]
type=friend
auth=md5
username=11
secret=1234
callerid="Naam11" <11>
host=dynamic
canreinvite=no
context=default

[12]
type=friend
auth=md5
username=12
secret=1234
callerid="Naam12" <12>
host=dynamic
canreinvite=no
context=default

[13]
type=friend
auth=md5
username=13
secret=1234
callerid="Naam13" <13>
host=dynamic
canreinvite=no
context=default

[14]
type=friend
auth=md5
username=14
secret=1234
callerid="Naam14" <14>
host=dynamic
canreinvite=no
context=default

Extensions.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
[general]
static=yes
writeprotect=yes

[globals]

[outgoing]
exten => _0[123456789]XXXXXXXX,1,Dial,SIP/sip_proxy-out/0031${EXTEN:1}
exten => _0[123456789]XXXXXXXX,2,Congestion
exten => _XXXXXXX,1,Dial,SIP/outgoing/0031[b]53[/b]${EXTEN}
exten => _XXXXXXX,2,Congestion

[incoming]
exten => 0878748533,1,Ringing
exten => 0878748533,2,Dial(SIP/14,20)
exten => 0878748533,3,Voicemail(u14)
exten => 0878748533,4,Hangup

[default]
exten => 11,1,Dial(SIP/11,20)
exten => 11,2,Voicemail(11)
exten => 12,1,Dial(SIP/12,20)
exten => 12,2,Voicemail(12)
exten => 13,1,Dial(SIP/13,20)
exten => 13,2,Voicemail(13)
exten => 14,1,Dial(SIP/14,20)
exten => 14,2,Voicemail(14)
exten => *6050,1,VoiceMailMain(${CALLERIDNUM}@${CONTEXT})
include => outgoing
include => incoming

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Probeer eens het volgende

exten => _0[123456789].,1,Dial(SIP/0031${EXTEN:1}@sip_proxy-out,60)

ipv

(ik ben ook nog een beginner, maar op de manier zoals ik het heb lukt het mij wel om naar buiten te bellen)

P.S. wat zie je in de CLI op het moment dat je naar buiten belt ? (er handig namelijk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:58

peace, love & linux

nudie schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 14:36:
Vraagje, ik ben voor mijn werk op zoek naar een soort van Call Center CRM-Achtig open source applicatie dat gebruik maakt van Asterisk PBX VoIP. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer en mijn vraag is dan ook of jullie een simpel call center applicatie weten dat gebruik maakt van Asterisk zodat ik na het importeren van een simpele Excel list mensne kan opbellen en gegevens kan noteren, niets meer, niets minder.
Covide is misschien wel wat voor jou. Het is ieg CRM met voip geintegreerd. Verder heb ik er geen ervaring mee.
http://www.covide.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
CrankyGamerOG schreef op maandag 03 maart 2008 @ 20:56:
Probeer eens het volgende

exten => _0[123456789].,1,Dial(SIP/0031${EXTEN:1}@sip_proxy-out,60)

P.S. wat zie je in de CLI op het moment dat je naar buiten belt ? (er handig namelijk )
Dit zie ik als ik uitbel:

[Mar 5 09:26:45] NOTICE[2694] chan_sip.c: Call from '14' to extension '00' rejected because extension not found.
[Mar 5 09:27:09] NOTICE[2694] chan_sip.c: Call from '14' to extension '0031*********' rejected because extension not found.

Iets mis dus met Outgoing files dus.. Maar wat zit er fout dan?

[ Voor 33% gewijzigd door Trumpske op 05-03-2008 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zet bij de extentie (in users.conf) anders even :
insecure=very
qualify=yes
type=friend
registersip=yes

Dan hoeft je extentie niet geregistreerd te staan en kan het IP-adres van de betreffende client ook onder Asterisk als dynamic adres bekend staan.

[ Voor 17% gewijzigd door TD-er op 05-03-2008 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
Heb de code erbij gezet maar nu doet hij nog steeds hetzelfde, niks dus.
Heb de code onder trunk_1 gezet, daar moest hij toch tussen?
Krijg ook nog steeds dezelfde melding te zien.

Tevens als ik naar het voip nummer bel geeft hij aan dat "S" niet een bekende extensie is.

Komen deze foutmeldingen misschien omdat ik AsteriskNow gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
IC3M4N schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 10:58:
Heb de code erbij gezet maar nu doet hij nog steeds hetzelfde, niks dus.
Heb de code onder trunk_1 gezet, daar moest hij toch tussen?
Krijg ook nog steeds dezelfde melding te zien.
[...]
Komen deze foutmeldingen misschien omdat ik AsteriskNow gebruik?
AsteriskNow is gewoon asterisk met een webGUI en een CentOS distributie.
Ikzelf gebruik thuis diezelfde GUI, dus intern heb ik qua configfile-structuur dezelfde opzet. (Trixbox gebruikt andere namen voor de context bijvoorbeeld)

Die opties van type=friend enzo moet je plaatsen als eigenschap van de extentie en dus niet de trunk. De trunk is de connectie naar niet-extenties, zoals een andere Asterisk of een provider (en bij mij heb ik thuis ook mijn vaste lijn onder een trunk staan). Oftewel in users.conf moet dat onder het kopje [extentienummer] komen.

Edit:
Ik heb in je extentions.conf ook de volgende syntax-fout gezien:
code:
1

Daar staat ubb-code tussen van het forum hier (bold om "53" heen)
Wat die regel hoort te zeggen is dat alle nummers van 7 cijfers naar de context "outgoing" moeten en dat er 003153 voor gezet moet worden (netnummer 053 kennelijk).

[ Voor 16% gewijzigd door TD-er op 05-03-2008 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
Ik heb nog wat dingen geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar...
Zou je misschien jouw config files willen sturen?

Zodat ik echt alles kan vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

ik krijg incoming voip niet aan de gang :(
die biatsj van telfort van me voicemeel blijft zeuren :P

het telefoontje komt niet eens aan in me asterisk ? ....
ik kan wel met me telfort nr uitgaand bellen en ik ben uiteraard ook netjes registered.
als ik me softclient rechtstreeks laat connecten kan ik wel gebeld worden (na een tijdje)

wat gaat er fout ?

code:
1
2
3
srv1*CLI> sip show registry
Host                            Username       Refresh State                Reg.Time
tiscali:5060                    mijntelnr@t       585 Registered           Wed, 05 Mar 2008 12:46:20

dus registered ben ik wel netjes :(

@ iceman

met welk programma edit jij de .conf's ? ik kwam er gister achter dat sommige editors vage resultaten geven (bijv extensions.conf had ik in nano bewerkt) opeens deden me extensions het niet meer, na lang priegelen geopened met Vi en toen zag ik dus random ??? staan, doe er je voordeel mee

[ Voor 19% gewijzigd door CrankyGamerOG op 05-03-2008 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
@ Def!ance

Ik pas alles aan via de webinterface van AsteriskNow..
Dus geen editor ofiets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

ok, vreemd dan... ik heb incoming alleen niet werkend...
op een of andere vage manier komt het nooit bij mij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
IC3M4N schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:27:
Ik heb nog wat dingen geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar...
Zou je misschien jouw config files willen sturen?

Zodat ik echt alles kan vergelijken?
Ik zal ze vanavond even anonimiseren en online zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
TD-er schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 14:53:
[...]

Ik zal ze vanavond even anonimiseren en online zetten.
Bedankt alvast, zou je de sip.conf, extensions.conf en users.conf erop willen zetten?
Meer heb ik er als goed is niet nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

ach dit slaat echt nergens op, waarom werkt het nou niet gewoon.
Hij registered en alles in asterisk maar inkomend is no go :x
En het ligt niet aan asterisk want ik zie gewoon GEEN extra packets naar mijn kant komen, dus het word gewoon niet doorgestuurd naar mij.

Echter zodra ik mijn X lite softphone instel op telfort dan werkt het wel zowel in als uitgaand ?
waarschijnlijk omdat de manier van register anders is dan bij de X-Lite softphone ?

Hoe word bij jullie de register opgezet ?

register => telnr@tel.telefoniedienst.nl:pasw:telnr@tiscali/1000

(dit lijk me goed te zijn want bij simpel telnr:pasw@tiscali/1000 is no go kwa register)

[ Voor 49% gewijzigd door CrankyGamerOG op 05-03-2008 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
IC3M4N schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 15:17:
[...]

Bedankt alvast, zou je de sip.conf, extensions.conf en users.conf erop willen zetten?
Meer heb ik er als goed is niet nodig..
sip.conf
extensions.conf
users.conf
Even de situatie-schets:
Extension 200 en 201 zijn resp mijn SIP-telefoon en mijn Dect-telefoon.
Deze vormen samen een ringgroup, oftewel gaan beide over als er een telefoontje van buiten binnen komt. (vanaf trunk_1)
Trunk_1 is mijn SPA-3102 die verbonden is met de buitenlijn.
Trunk_2 is mijn Voipbuster-account.
Trunk_3 is mijn XS4all-voipaccount. Die heb ik ooit aangemaakt, maar nog nooit gebruikt.

Mijn voicemail zit op extension 250 en de ingesproken voicemails komen netjes in mijn mailbox ;)

Nog even een tip die mij heel erg veel tijd heeft gekost...
De fullname bij een extension mag geen spaties bevatten. Het lijkt dan wel te werken, maar in de praktijk krijg je vage problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TD-er schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 23:48:
[...]
Nog even een tip die mij heel erg veel tijd heeft gekost...
De fullname bij een extension mag geen spaties bevatten. Het lijkt dan wel te werken, maar in de praktijk krijg je vage problemen.
Tussen "Quotes Zetten" werkt prima hoor..

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
Mm het schijnt nu half te werken..

Als ik met mijn normale telefoon naar het voip nummer bel krijg ik een Nederlandse vrouw aan de lijn die zegt dat ik een voicemail kan achterlaten. Terwijl als ik vanaf het voip netwerk naar de voicemail bel het allemaal in het engels is.. vreemd..

Ook kan ik nog niet uitbellen, krijg nu na 10 seconden van Asteriks te horen dat de persoon die ik probeer te bellen niet bereikbaar is. Verder geen melding of niks.

In AsteriskNow zie ik zo gauw ook geen foutmelding zou eens kijken of ik deze kan vinden tussen de grote lap tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icheb
IC3M4N:
Je zegt registered te zijn, maar zie je dan niets in je Asterisk console op het moment dat je belt?
Zo niet, kan je eens een sip debug peer <naam van de tiscali peer> online zetten?
Ik heb het vermoeden dat dit 1 van de volgende dingen is:
  • Routing issues
  • Foute config
  • Een leverancier die op user-agent Asterisk checkt, en dan de call blockt (1x eerder meegemaakt)
Maar ik denk dat de eerste 2 iets waarschijnlijker zijn. Zeker ook omdat punt 3 bij consumenten lijnen niet zou moeten voorkomen ;).
Misschien is het eens een idee je complete config (exclusief usernames / passwords) online te zetten...

sebsoft.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
Dit krijg ik als ik uit probeer te bellen:
code:
1
[Mar  7 09:42:52] NOTICE[2694] chan_sip.c: Auto-congesting SIP/trunk_1-082820d8

als ik die code uitvoer in de CLI en dan kijk krijg ik dit terug:

code:
1
2
3
4
5
[Mar  7 09:53:01] NOTICE[2694] chan_sip.c:    -- Re-registration for  08787*****@sip.xs4all.nl
[Mar  7 09:53:01] NOTICE[2694] chan_sip.c:    -- Re-registration for  08787*****@sip.xs4all.nl
[Mar  7 09:53:01] NOTICE[2694] chan_sip.c: Outbound Registration: Expiry for sip.xs4all.nl is 120 sec (Scheduling reregistration in 105 s)
[Mar  7 09:53:01] NOTICE[2694] chan_sip.c: Outbound Registration: Expiry for sip.xs4all.nl is 120 sec (Scheduling reregistration in 105 s)
[Mar  7 09:53:46] NOTICE[2694] chan_sip.c: Auto-congesting SIP/trunk_1-0828b4c0

Hier mijn configs:

http://www.megafileupload.com/en/file/49441/SIP-txt.html
http://www.megafileupload.com/en/file/49442/USERS-txt.html
http://www.megafileupload...49443/EXTENSIONS-txt.html

p.s. Het nummerplan heb ik overgenomen van TD-er, krijg die van mij totaal niet aan de gang..

[ Voor 78% gewijzigd door Trumpske op 07-03-2008 10:08 . Reden: link van config toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icheb
Oke.
Wat gebeurd er als je de sip debug aan zet (sip debug om aan te zetten, en sip no debug om uit te zetten)?

Wat mij opvalt:
• Nat staat op no in sip.conf
• Allow en disallow zijn niet ingevuld (hmm, zou SDP geen codec kunnen afspreken... dan krijg je ook gekke effecten)
• canreinvite=nonat, die setting, sinds wanneer bestaat die nou weer? - Anyhow, maak er eens canreinvite=no van. Reinvites icm NAT zijn helemaal een hel (tenzij je met meerdere telefoons binnen 1 nat zit en naar elkaar belt), omdat Asterisk er niet tussen gaat zitten, dus als je met een client zit, gaat die direct met de server praten. Op zich bespaard het verkeer en een paar ms vertraging, maar dit is iets dat vaak NAT issues veroorzaakt.
• Ik vind persoonlijk je extensions.conf een beetje erg ingewikkeld, met ongeveer een kwart van de commando's kan je hetzelfde bereiken, maar dan dat de call flow ook te volgen is ;).

Bijvoorbeeld, dat hele idee met trunks is leuk en aardig, maar dit is toch niet al te handig om te testen?
Dial(SIP/<telefoonnummer>@<naam... is toch makkelijker, om even mee te testen ;).

Maar voor je alles gaat slopen, probeer die SIP debug eens, ik krijg serieus het gevoel dat er daar iets niet helemaal goed gaat ;).

sebsoft.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
Bedankt voor het reageren. Dit heb ik nu aangepast:

allow=alaw
disallow=all
nat=yes
canreinvite=no

Overigens het bellen naar het VoIP nummer gaat uitstekend en verloopt zeer goed.
Tijdens uitbellen krijg ik deze code te zien: (dat registratie hoort dat op 120 sec te staan of?
Ik vond dit namelijk nogal kort..)

code:
1
2
3
4
5
6
7
[Mar 10 11:12:55] NOTICE[2695] chan_sip.c:    -- Re-registration for  08787*****@sip.xs4all.nl
[Mar 10 11:12:55] NOTICE[2695] chan_sip.c:    -- Re-registration for  08787*****@sip.xs4all.nl
[Mar 10 11:12:55] NOTICE[2695] chan_sip.c: Outbound Registration: Expiry for sip.xs4all.nl is 120 sec
[Mar 10 11:12:55] NOTICE[2695] chan_sip.c: Outbound Registration: Expiry for sip.xs4all.nl is 120 sec
[Mar 10 11:13:02] NOTICE[2695] chan_sip.c: Auto-congesting SIP/trunk_1-082220f8
[Mar 10 11:13:02] NOTICE[2695] chan_sip.c: registratie troep... etc.
[Mar 10 11:19:43] NOTICE[2695] chan_sip.c: Auto-congesting SIP/trunk_1-08214398

Die 2 auto-congesting SIP/trunk_1 zie ik alleen als ik uitbel, meer niet.
Wat ik op internet tegen kwam bij deze melding was dat het te lang duurt om verbinding te maken.
Kan dit iets met qualify=yes te maken hebben? En waar zou ik deze neer moeten zetten, in de sip toch gewoon?

Zelf denk ik dat het aan de firewall ligt, ik ga even kijken of de poorten wel helemaal goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
IC3M4N schreef op maandag 10 maart 2008 @ 11:49:
allow=alaw
disallow=all
nat=yes
canreinvite=no
Ik zou de disallow voor de allow zetten.

Dus:

disallow=all
allow=alaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
Helaas veranderd er niks...

[ Voor 92% gewijzigd door Trumpske op 11-03-2008 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Niet online
IC3M4N schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 11:12:
p.s. Het nummerplan heb ik overgenomen van TD-er, krijg die van mij totaal niet aan de gang..
Wanneer je het nummerplan van een ander overneemt moet je ook de daarin gebruikte macro's overnemen (trunkdial).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 19:08
Hallo, ik wil sipcat installeren op een asus p5kpl-vm met een intel core2 erop. Tijdens de installatie blijft ie hangen op "PCI: Probing PCI hardware (bus00)". Heb al heel wat uren gegoogled en ook sipcat benaderd. Zij gaven aan dat je met een toets misschien in het bootmenu kunt komen. 1x is het me gelukt met de alt, daarna dus niet meer. Ook heb ik de bios al op z'n kop gehad met o.a. de acpi en apic opties en ook de usb-support op alle mogelijke manieren gewijzigd.
Ten einde raad de hdd in een andere (2 jaar oude) pc gehangen en daar lukte de installatie wel nadat ik in de bootoptions (ja deze ene keer dus) noapic kon ingeven. Maar na de installatie kom ik in de grub terecht met de melding "minimal bash-like line editing....."
Vervolgens de hdd weer terug gezet in de nieuwe pc en ook daar deze melding. Alle commands welke ik hierover vind op internet, pikt ie niet.
Waar liggen deze problemen aan? Overigens heb ik de sipcatcd al wel op een jonge laptop gedraaid gehad en dat ging wel goed dus aan de cd ligt het denk ik ook niet. Ik word er ondertussen wel moedeloos van.
Trixbox installeert vlekkeloos maar dat vind ik geen fijne gui om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinos
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-09 19:28

kevinos

Tweakpedia

EDIT, Foutje.

(Waar is die delete toets.)

[ Voor 102% gewijzigd door kevinos op 18-03-2008 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
gertjan! schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 22:46:
[...]

Wanneer je het nummerplan van een ander overneemt moet je ook de daarin gebruikte macro's overnemen (trunkdial).
Gertjan! Heb jij misschien een voorbeeld van een simpele nummerplan?
Ik kan nu verder alles behalve uitbellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Niet online
IC3M4N schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:13:
[...]

Gertjan! Heb jij misschien een voorbeeld van een simpele nummerplan?
Ik kan nu verder alles behalve uitbellen...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
[numberplan-custom-1]
  include => phones
  include => trunks
  include => nomatch

[phones]
  exten => 11,1,Dial(SIP/11)
  exten => 12,1,Dial(SIP/12)
  exten => 13,1,Dial(SIP/13)
  exten => 14,1,Dial(SIP/14)

[trunks]
  include => DID_trunk_1

[DID_trunk_1]
;nationale nummers
  exten => _0031XXXXXXXXX,1,Dial(SIP/trunk_1/${EXTEN})
  exten => _0ZXXXXXXXX,1,Dial(SIP/trunk_1/${EXTEN})
;regionale nummers
  exten => _XXXXXX,1,Dial(SIP/trunk_1/0487${EXTEN})
;gratis nummers
  exten => _0800XXXX,1,Dial(SIP/trunk_1/${EXTEN})

[nomatch]
  exten => _X.,1,Playback('pbx-invalid')
  exten => _X.,n,Hangup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackB1rd
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-09 14:53
Oke, na uren te hebben aangeklooid en er zeker niet meer uit te weten komen, stel ik maar even mijn vraag hier. Het lukt me niet om de TweakPhone SIP geconfigureerd te krijgen op Asterisk 1.4.18 voor inkomende telefoontjes, uitgaand is daarentegen geen enkel probleem. Typisch is dat met een 08787 sip account van XS4ALL het allemaal wel werkt, zowel inkomend als uitgaand.

sip show registry geeft ook keurig aan dat ie registered is (sip.tweakphone.nl), echter geeft ie geen pukkel zodra het desbetreffende nummer wordt gebeld. Ik hoor 'm overgaan, maar er gebeurt helemaal niets. Ook met sip set debug krijg ik geen enkele regel met foutmeldingen of wat dan ook. Anyway, hieronder even de configs zoals ik deze nu heb:

sip.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
[general]
context=default                
bindport=5060                
bindaddr=0.0.0.0           
srvlookup=yes             
defaultexpiry=300         
sipdebug = yes            
register => 3123707xxxx:password@sip.tweakphone.nl/14
externip = 84.245.xxx.xxx
nat=yes

[sip_proxy-out]
type=peer
secret=password
username=3123707xxxx
fromuser=3123707xxxx
fromdomain=sip.tweakphone.nl
host=sip.tweakphone.nl
realm=sip.tweakphone.nl
call-limit=5
dtmfmode=auto
context=default
insecure=very
qualify=no
nat=no
canreinvite=no
disallow=all
allow=alaw
allow=ulaw

[14]
type=friend
auth=md5
username=14
secret=1234
callerid="Naam14" <14>
host=dynamic
canreinvite=no
context=default
dtmfmode=auto

extensions.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
[general]
static=yes
writeprotect=yes

[globals]

[outgoing]

[incoming]
exten => _X.,1,Dial(SIP/14);
exten => 3123707xxxx,1,Ringing
exten => 3123707xxxx,2,Dial(SIP/14,20)
exten => 3123707xxxx,3,Voicemail(u14)
exten => 3123707xxxx,4,Hangup

[default]
include => outgoing

Waarom werkt deze configuratie wel icm. XS4ALL maar niet TweakPhone (TweakDSL)?

[ Voor 24% gewijzigd door BlackB1rd op 19-03-2008 22:03 ]

Een hele zooooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:39
Ik ben nu een tijdje met Asterisk aan het prutsen op een Debian machine. Ik heb wat configfiles uit dit topic als voorbeeld genomen.

Inkomende gesprekken werken nu. Echter bij het uitbellen gaat het fout. Op de Asterisk console geeft hij de melding 'Call from '14' to extension '<insert random tel. number>' rejected because extension not found'.

Er zit waarschijnlijk een foutje in mijn extensions.conf, maar wat weet ik niet.

Hieronder staan m'n config files

sip.conf

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
[general]
context=default
bindport=5060
bindaddr=0.0.0.0
srvlookup=yes
defaultexpiry=3600
sipdebug = yes
register => 31300****:password@sip.ritstele.com:38383/14
externip = 82.***.***.***
nat=no

[sip_proxy-out]
type=peer
secret=<password>
username=31300****
fromuser=31300****
fromdomain=sip.ritstele.com:38383
host=sip.ritstele.com:38383
realm=sip.ritstele.com:38383
call-limit=5
dtmfmode=auto
context=default
insecure=very
qualify=no
nat=no
canreinvite=no
disallow=all
allow=alaw
allow=ulaw

[14]
type=friend
auth=md5
username=14
secret=1234
callerid="Naam14" <14>
host=dynamic
canreinvite=no
context=default
dtmfmode=auto

extensions.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
[general]
static=yes
writeprotect=yes

[globals]

[outgoing]
exten => _XXXXXXX,1,Dial,SIP/outgoing/0031${EXTEN}

[incoming]
exten => _X.,1,Dial(SIP/14);
exten => 3130300xxxx,1,Ringing
exten => 3130300xxxx,2,Dial(SIP/14,20)
exten => 3130300xxxx,3,Voicemail(u14)
exten => 3130300xxxx,4,Hangup

[default]
include => outgoing

Heeft iemand enig idee wat er fout gaat?

[ Voor 0% gewijzigd door sMoKeFiSh op 20-03-2008 15:33 . Reden: typo ]

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackB1rd
sMoKeFiSh schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:40:
Ik ben nu een tijdje met Asterisk aan het prutsen op een Debian machine. Ik heb wat configfiles uit dit topic als voorbeeld genomen.

Inkomende gesprekken werken nu. Echter bij het uitbellen gaat het fout. Op de Asterisk console geeft hij de melding 'Call from '14' to extension '<insert random tel. number>' rejected because extension not found'.

Er zit waarschijnlijk een foutje in mijn extensions.conf, maar wat weet ik niet.

Hieronder staan m'n config files

.....

Heeft iemand enig idee wat er fout gaat?
Ben vandaag aan het stoeien geweest en heb zowel inkomend als uitgaand werkend! *O* Als ik zo jouw config bekijk denk ik dat het misgaat bij de specificatie van de port. Als ik het goed begrepen heb (heb ik zelf dus niet getest!) moet je deze met port= specificeren. Dat zou betekenen dat host, realm en fromdomain geen port bevatten. Ben benieuwd.

edit: ik moet het wel een beetje nuanceren, inkomend en uitgaand krijgen weliswaar verbinding, echter als ik uitbel dan krijg ik geen geluid door na opnemen door andere partij. Deze hoort echter mij wel. Andersom werkt het prima, inkomende telefoontjes. Zal wel een NAT iets zijn, dus dat verdient nog wel m'n aandacht zeg maar ;)

[ Voor 14% gewijzigd door BlackB1rd op 20-03-2008 16:36 ]

Een hele zooooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackB1rd
Volgens dit artikel gaat een Asterisk als SIP client achter NAT waarschijnlijk niet werken. Dat zou de reden kunnen zijn waarom ik geen geluid krijg als ik uitbel. Is er hier iemand die dit kan bevestigen of eventueel dezelfde situatie wel werkend heeft gekregen? Of is de enige mogelijkheid om niet achter NAT te gaan zitten...

edit: Oke, ik heb het gevonden. Heb in m'n router UDP 10000-10010 geforward naar interne Asterisk IP en in rtp.conf deze als start en end ingevoerd... En werken maar! Eigenlijk dacht ik dat dit helemaal niet nodig was, maar blijkbaar wordt er een rechtstreekse RTP stream gestart naar mijn WAN ipv. de SIP provider. Ik begrijp het wsch allemaal nog niet helemaal, maar dat kom wel goed ;)

[ Voor 32% gewijzigd door BlackB1rd op 20-03-2008 17:24 ]

Een hele zooooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kshbu0
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-10-2024
ik ben ook al dagen aan het klooien om een Trixbox in plaats van een enkele SIPphone aan te sluiten. Ik heb een 084 nummer van KPN naast een paar nummers die via IPB en een Speedtouch 780 (aka Experia Box) Prima werken op de pots poorten van de 780. Het 084 nummer werkt prima met een softphone (X-Lite) dus ik hoop dat er een manier is om i.p.v. die softphone de trixbox trunk aan te sluiten. Ik krijg het echter maar niet voor elkaar. Het laatste wat ik uit log opmaak is dat er geen match in de codecs is. Raar want beide kanten zeggen ulaw te begrijpen. Logies want dat is min of meer standaard in europa. Wie kan werkende settings voor een trunk naar KPN plaatsen???
BvD!
Egbert Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceKabouter
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-09 11:11
Eerst maar een uiteenzetting van mijn configuratie:
Heb Trixbox/Freepbx geinstalleerd op een machine met een Digium TDM400P met 2 FXO modules deze hangen aan 2 analoge poorten op onze Panasonic centrale. Tevens zit er op de TDM400P 1 FXS poort waarop een analoog toestel zit.

Mijn bedoeling in om een inkomende lijn eerste 15 seconden naar het analoge toestel te sturen op de FXS poort, indien deze niet opgenomen word dan moet het gesprek worden doorgezet naar een extensie op de centrale en indien deze niet opgenomen word dan moet het gesprek worden doorgestuurd naar een mobiele telefoon, en als deze niet antwoord moet de voicemail in aktie komen.

Wat er op dit moment gebeurt is dat als Asterisk het gesprek doorstuurd naar een extensie buiten asterisk (PBX, mobiele telefoon) dat de lijn niet meer wordt teruggenomen door Asterisk, tevens hoor je ook dat de ringtone veranderd, of de moh stopt en je een standaard ringtone hoort.

Iemand enig idee als dit mogelijk is met Trixbox/FreePBX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martink
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 12:38
Hmmm ik zie in dit topic voorbeelden staan van bellen naar 2 mobiele nr's welke eerste opneemt heeft het gesprek.

Dit is niet mogelijk bij budgetphone? als ik uitbel krijg ik namelijk meteen melding in asterisk dat de telefoon is opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje...

Ik sta op het punt AsteriskNow te installeren maar ik wil eigenlijk de PHP bestanden die ik in wil laden niet van een externe server halen.

Zover ik begrijp download ik een heel OS wanneer ik AsteriskNow download.... Is het mogelijk daar PHP op te installeren? Wanneer dit niet mogelijk is, hoe kan ik dan met de AGI verbinding met een externe server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

//

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 11:43:
Hoi,

Ik wil een AsteriskNOW op mijn VMware gaan installeren. Wat zal de lijn doen, indien ik de server uit heb staan?

Met vriendelijke groet,
Niek Rouw
Welke lijn? SIP of analoge lijn van KPN? Bij KPN horen mensen gewoon de 'telefoon' over gaan, bij SIP verschilt het per provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trolleystad schreef op zondag 18 mei 2008 @ 11:58:
[...]

Welke lijn? SIP of analoge lijn van KPN? Bij KPN horen mensen gewoon de 'telefoon' over gaan, bij SIP verschilt het per provider.
SIP 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:10
Een paar tips van algemene (soms) nuttige waarde voor het Breezz platform.

Krijg je een foutmelding
code:
1
 603 (declined)
of
code:
1
 500
of [code] check dan volgende settings eens.
Het Breezz platform (83.98.222.x IP, heeft verscheidene resellers)
snapt
code:
1
allow=all
niet (het woordje "all" snapt ie dus niet)
Som dan gewoon alle codes waar je mee contact wil maken (g729&ulaw&alaw etc etc)

Allow en dissallow onder elkaar (dus niet eerst dissallow en dan allow)
User-agent is standaard Asterisk PBX. Vind Breezz niet altijd even fijn.
Zet dan in je sip.conf
code:
1
useragent=(vul-hier-een-leuke-naam-in)

Intraswitch werkt prima.

Registratiestring voor Breezz is
code:
1
nummer:wachtwoord@sip.sipnl.net

(Optioneel)
Krijg je een code 480 of 500 waar je de (Breezz) voicemail verwacht dan moet je waarschijnlijk wat aan je follow-me (in de webinterface)> van Breezz doen. Lees daarvoor de handleiding en hou je aan het plaatje op bladzijde twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:31
vandaag bij de pc dumpdag 2 cisco 7940's gescoord.

mijn vraag is nu kan ik met een asterix distro deze cisco telefoon's werkend krijgen ?

ik voed de telefoons via een asa 5505 via poe en ben van plan om een vlan aan te leggen voor het voip netwerk (ookal zijn het nu nog maar 2 telefoons)

is er ergens een how-to om asterix te laten draaien het liefst wil ik dit via vmware/virtual pc doen zodat ik niet weer een server non stop moet laten draaien.

iemand die mij de weg kan wijzen (lees all dat de windows versie van asterix niet word aangeraden en daarom wil ik dus ook met een linux distro beginnen.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De telefoons snappen als het goed is SIP, aldus de product-page van Sisco
Kortom dan is de configuratie in Asterisk appeltje-eitje.
Als je echt snel aan de gang wilt, kun je een iso van Trixbox downloaden en in het verleden kon je ook meteen VMware-images downloaden van Trixbox. Geen idee of dat nog steeds kan.
Trixbox is een CentOS Linux installatie met Asterisk en een vrij simpele webinterface.
Ik raad je aan om je telefoons op een vast IP in te stellen.
Soms kan het met SIP-toestellen zijn dat je die even moet restarten als je Asterisk een tijdje uit hebt gehad, om gebeld te kunnen worden. (Asterisk kan je foons anders mogelijk niet vinden, omdat ze zich om de zoveel tijd opnieuw registreren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 17-09 13:27
Damn, oud topic, dat ik dit over het hoofd gezien heb, jemig.

Wat ik wilde vragen, is er iemand al bezig met Telfort te rerouten naar een linuxbak met Asterisk? Ik ben namelijk 2 jaar geleden zijdelings begonnen met Asterisk, toen destijds met Orange, maar dat was gewoon niet te doen.

Nu zag ik dat Telfort, wat ik op dit moment heb, gewoon 'normale' protocollen gebruikt en ik kan redelijk ver in het modem komen om daar misschien een forward van te kunnen maken naar een asterisk bak, daar het gewoon normale, niet gescramblede protocollen hanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
TD-er schreef op zondag 29 juni 2008 @ 01:00:
De telefoons snappen als het goed is SIP, aldus de product-page van Sisco
Kortom dan is de configuratie in Asterisk appeltje-eitje.
Als je echt snel aan de gang wilt, kun je een iso van Trixbox downloaden en in het verleden kon je ook meteen VMware-images downloaden van Trixbox. Geen idee of dat nog steeds kan.
Trixbox is een CentOS Linux installatie met Asterisk en een vrij simpele webinterface.
Ik raad je aan om je telefoons op een vast IP in te stellen.
Soms kan het met SIP-toestellen zijn dat je die even moet restarten als je Asterisk een tijdje uit hebt gehad, om gebeld te kunnen worden. (Asterisk kan je foons anders mogelijk niet vinden, omdat ze zich om de zoveel tijd opnieuw registreren)
nou ik heb de vmware draaien alleen blijkt dat ik dus niet de server versie kan gebruiken :( (irq crash of hij laad niet op de vmware server 1.x (beta van 2.x wilt wel laden maar chrasht de server)

zijn hier nog timing issues mee of is dit alweer opgelost ?
zelf draai ik sbs 2003 en server 2008 is het all mogelijk om hier de windows versie van asterisk te draaien of zal ik toch weer een dedicated server moeten neerzetten voor asterisk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En met de VMware player (gratis versie, enige is dat je een VMware virtualisatie niet kunt aanmaken of veranderen, zoals disksize)?
Ik heb met meerdere Trixbox VMware images flink lopen experimenteren op 1 PC met Vista erop (was een experiment om de datastromen tussen Asterisken te analyseren mbv Wireshark) en dat werkte uitermate goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
TD-er schreef op maandag 30 juni 2008 @ 12:15:
En met de VMware player (gratis versie, enige is dat je een VMware virtualisatie niet kunt aanmaken of veranderen, zoals disksize)?
Ik heb met meerdere Trixbox VMware images flink lopen experimenteren op 1 PC met Vista erop (was een experiment om de datastromen tussen Asterisken te analyseren mbv Wireshark) en dat werkte uitermate goed.
deze draaid wel goed.. uiteraard zal bij een logoff helaas die sessie wel afsluiten en dus ook de trixbox.
verder word me van links en rechts afgeraden om onder vmware proberen te draaien en echt puur voor testen ?

is de windows versie inmiddels alweer stable genoeg om te draaien en zo ja hoe moet dit dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het probleem van een gevirtualiseerde omgeving is dat je weinig invloed hebt op de performance en dat kan met VoIP-toepassingen wel vervelende dingen opleveren.
Het voordeel is natuurlijk dat het je vrijwel niets kost om dingen te testen.
De Windows-versie van Asterisk heb ik nog nooit naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
TD-er schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:46:
Het probleem van een gevirtualiseerde omgeving is dat je weinig invloed hebt op de performance en dat kan met VoIP-toepassingen wel vervelende dingen opleveren.
Het voordeel is natuurlijk dat het je vrijwel niets kost om dingen te testen.
De Windows-versie van Asterisk heb ik nog nooit naar gekeken.
heb jij vanavond wat tijd om die virtual server in te richten icm met 2 cisco 7940's ?

heb alleen nog geen sip telefoon nummers maar als ik voor nu intern all heen en weer kan bellen ( en de cisco rss feeds etc kan doen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik ga asterisk ook proberen, ik heb nu een hoopje ata's, een sip phone, en een gsm die sip praat.

Sommige mensen hier ervaring met asterisk in xen, debian/ubuntu met manual install ? Trixbox ? Elastix ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
angel00008 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:24:
[...]

heb jij vanavond wat tijd om die virtual server in te richten icm met 2 cisco 7940's ?

heb alleen nog geen sip telefoon nummers maar als ik voor nu intern all heen en weer kan bellen ( en de cisco rss feeds etc kan doen :))
Vanavond is een van mijn weinige rustige avonden, dus eerlijk gezegd, liever niet.
Tomsworld schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:38:
Ik ga asterisk ook proberen, ik heb nu een hoopje ata's, een sip phone, en een gsm die sip praat.

Sommige mensen hier ervaring met asterisk in xen, debian/ubuntu met manual install ? Trixbox ? Elastix ?
Voor Debian is er een vrij simpele howto, maar je kunt tegenwoordig ook gewoon apt-get install asterisk doen.
Het meest makkelijke is dan om de GUI even uit de CVS te trekken. (Dezelfde web-gui als in Asterisk-now, dus andere dan die bij Trixbox zit)
Het is aan te raden om in hetzelfde systeem de gui van Digium niet te mixen met een Trixbox-installatie, aangezien de standaard configuratie van beide de dialrules anders noemen.

Ik heb zelf wel een Asterisk installatie gedraaid onder XEN, wat prima werkte (alle hardware ging via netwerk, dus geen insteekkaarten). Maar hierbij moet ik wel kwijt dat die CPU geen cpu-freq. trottle deed voor energiebesparing. Ik kan me voorstellen dat dat namelijk misgaat.

[ Voor 15% gewijzigd door TD-er op 30-06-2008 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om even in te haken op het vmware gebeuren, heeft iemand ervaring met asterisk in een vm met de ztdummy driver voor conferences? Ik kan mij zo voor stellen dat dan de timing de mist in gaat en dat dan de audio scrammblet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:35:
Om even in te haken op het vmware gebeuren, heeft iemand ervaring met asterisk in een vm met de ztdummy driver voor conferences? Ik kan mij zo voor stellen dat dan de timing de mist in gaat en dat dan de audio scrammblet?
Ik heb dus Trixbox onder VMware player gebruikt en een conference-call met 3 X-lite softphones van Counterpath van zo'n 2 uur werkte prima. 2 deelnemers zaten bij mij thuis en de 3e zat in Hengelo en was verbonden met die Trixbox.
Trixbox gebruikt ook die ztdummy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klinkt goed, wij doen namelijk een project met asterisk op school en we moeten voor de 3e release van dat project het geheel op een server opleveren en docenten zijn niet echt snel met bestellen (andere docent dan die ons project begeleid) dus zitten we er nu op te wachten, als alternatief een vmtje opzetten die ze lekker overal neer kunnen gooien. Kan pas toestemming voor stage krijgen als ik dat project af heb :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
wat zijn de minimale systeemeisen voor asterisks ?

ik heb namenlijk ook een compaq evo t20 gescoord op de pc dumpdag en dat zou opzich nog prima kunnen draaien met asterisks erop (mini pbxje ?)

specs van het apperaat : http://www.abgcomputers.n...M_NTe_238138-021_USED.php

hij is opzich nog uitbreidbaar kwa geheugen (het is de 64 mb ram versie) maar dat moet ik nog even uitzoeken 512 extra zou opzich net die extra punch zijn.

is dit mogelijk of is het toch net ff te weinig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
angel00008 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 11:42:
wat zijn de minimale systeemeisen voor asterisks ?

ik heb namenlijk ook een compaq evo t20 gescoord op de pc dumpdag en dat zou opzich nog prima kunnen draaien met asterisks erop (mini pbxje ?)

specs van het apperaat : http://www.abgcomputers.n...M_NTe_238138-021_USED.php

hij is opzich nog uitbreidbaar kwa geheugen (het is de 64 mb ram versie) maar dat moet ik nog even uitzoeken 512 extra zou opzich net die extra punch zijn.

is dit mogelijk of is het toch net ff te weinig ?
Als je geen codec-conversies hoeft te doen (bijv van uLaw naar G723) heb je niet echt veel nodig. Ik heb ergens gelezen dat als vuistregel 30 MHz per gesprek genoeg is.
Qua geheugengebruik is Asterisk ook redelijk conservatief:
  PID USER      PR  NI  VIRT  RES  SHR S %CPU %MEM    TIME+  COMMAND
 5370 root      15   0  208m  14m 6472 S    0  0.5   4:16.64 asterisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
TD-er schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:04:
[...]

Als je geen codec-conversies hoeft te doen (bijv van uLaw naar G723) heb je niet echt veel nodig. Ik heb ergens gelezen dat als vuistregel 30 MHz per gesprek genoeg is.
Qua geheugengebruik is Asterisk ook redelijk conservatief:
  PID USER      PR  NI  VIRT  RES  SHR S %CPU %MEM    TIME+  COMMAND
 5370 root      15   0  208m  14m 6472 S    0  0.5   4:16.64 asterisk
kijk dat scheelt vanavond maar eens kijken of ik linux op dat ding kan zetten.

zelf ga ik ervanuit dat er maar max 2 gesprekken gevoerd zullen worden (en dat is all veel)

gisteravond nog wel de telefoons aangekregen maar ze bleven hangen op retrieving cm list from >ip< en daarna niet verder..

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste