Het grote Asterisk topic - Deel I Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 105.191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:32
Hmm mijn DTMF is er ook mee opgehouden, of het heeft nooit gewerkt op m'n testbak.

RFC en inband doen geen van beiden wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:20
Sypher schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 12:17:
Hmm mijn DTMF is er ook mee opgehouden, of het heeft nooit gewerkt op m'n testbak.

RFC en inband doen geen van beiden wat
Eindelijk, een lotgenoot O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Ik heb sinds gisteren eindelijk eens Asterisk zelf geinstalleerd op mijn servertje en een X100P FXO kaartje erin (5 euro op e-bay, 20 euro verzendkosten :X )
Ik heb lange tijd lopen experimenteren met Trixbox 1.2.3 en Trixbox 2.0, maar dat was allemaal in VMware, dus niet echt praktisch.
Gelijk maar even Asterisk 1.4.2 erop gezet en de laatste versie van Asterisk-gui uit de CVS getrokken.

De Zaptel drivers van Asterisk 1.4.1 gedownload en gecompileerd. Leek allemaal prima te werken, maar hoe ik ook probeerde, ik kon niet in de Asterisk-Gui de kaart gedetecteerd krijgen.
Bij deze dus hopelijk een veel tijdbesparende tip:
code:
1
2
3
4
fileserver:~# which zapscan.bin
/usr/sbin/zapscan.bin
fileserver:~# cd /sbin
fileserver:/sbin# ln -s /usr/sbin/zapscan.bin zapscan.bin

De GUI-software wilde namelijk steeds /sbin/zapscan.bin gebruiken en de file stond in /usr/sbin/ |:(

Verder nog even een tip, die ook wel ergens verborgen op de digium site staat...
Gebruik geen IE(7) voor de GUI, maar Firefox.
Je komt er namelijk gewoonweg niet in en als je er wel in komt met IE, dan ben je bij de eerste de beste klik weer uitgelogged.

Tot nu toe werkt het allemaal prima.
Ik kan gebeld worden en kan bellen via de Asterisk, over de vaste lijn. Voicemail werkt nu ook (toch handig om een password in te stellen, want dat vult die GUI niet in, ook al heb je een default passwd voor nieuwe users... bugje dus)
Nu nog instellen dat 'ie de voicemail kan doormailen naar mijn gmail oid. want dat staat wel aangevinkt, maar werkt niet.

Iemand nog enig idee hoe ik de caller-ID vanaf de vaste lijn over een X100P kan uitlezen hier in NL?
Er staat al wel ingesteld dat ik DTMF signalering gebruik en overal staat use-caller-id aangevinkt.
Ik zou zo graag namelijk een inkomend gesprek zonder caller-id willen afvangen dat ze "honderd-drieentwintig" oid moeten intoetsen, want voor zover ik weet hebben callcenters geen mogelijkheid om zelf nummers te draaien.
En verder is het natuurlijk gewoon stoer om de Asterisk te kunnen laten opnemen met "hoi mam, ik ben er even niet, maar ik verbind je nu door met de mobiel" of zoiets :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook het DTMF-probleem.
Menu etc. werkt perfect, als ik een call-file naar een softphone ofzo plaats.

Met voipbuster speelt hij het menu ook vrolijk af, maar er wordt niet gereageerd op dtmf. Het heeft wel gewerkt, dus ik ga even wat mogelijkheden proberen.

Als het helemaal goed werkt horen jullie het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroem
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-01-2021
@VHWare:
Bedankt voor je reactie. Herstarten van Asterisk heb ik uiteraard geprobeerd (de gracefully optie vergeet ik steeds, tot grote ergernis van mijn bellende echtgenote...); het hielp niet. Dat is nou juist het gekke: alleen een reboot van de server werkt. De vraag is dus: wat gebeurt er bij een reboot dat bij een herstart van asterisk niet gebeurt? En waarom wordt de registratie niet gewoon hersteld als de netwerkverbinding even weg is (bijv. door reboot van de router)? Ik las ergens op een forum dat Linksys routers soms vergelijkbare problemen opleveren. Maar waar ligt het dan aan?

Ik zou natuurlijk met Ethereal kunnen kijken wat voor pakketjes er allemaal over en weer vliegen, voor en na een reboot van de router, en dat kunnen vergelijken met wat er heen en weer gaat tijdens een herstart van Asterisk, maar ik vrees dat ik te veel een leek ben op ip-gebied om van de brij die ik dan te zien krijg chocola te maken.

Groet,
Kroem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroem
@Dieter:

Ja, ik heb Skype2Sip werkend op een van de pc's thuis. Word ik 'geskypet', dan gaan de telefoons in huis rinkelen. En andersom kun je aan je Skype-vrienden een nummer toekennen, zodat die geskypet worden als jij dat nummer draait. Cool toch?

Sypher heeft helemaal gelijk dat dit een windows toepassing is, en dat Asterisk meestal op een Linux box draait. Maar waarom zou je Skype op andere pc's in huis niet aan Asterisk koppelen door een tooltje als dit? Uiteraard zou het mooier zijn om zoiets onder Linux te hebben draaien op je asterisk-server. Dan ben je 24 uur per dag skype-baar.

Er zijn genoeg howto's op het web te vinden die je de nodige config-instellingen geven, maar als je wilt kan ik die van mij hier wel posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Laatst online: 16:33
@kroem

Je kan ook in plaats van restart gewoon stop gebruiken:

stop gracefully

en dan wordt asterisk helemaal afgesloten. ffe een seconde of 15-20 wachten (dan zullen alle connecties wel dicht zijn enzo) en dan weer asterisk opstarten.

Misschien dat het helpt, maar vind vooralsnog raar gezien asterisk bij mij al een week zonder aanpassingen werkt en 24/7 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het nu (even) werkend, nog niet helemaal stabiel denk ik, maar 2 gesprekken naar 2 verschillende toestellen ondersteunde dtmf.

code:
1
2
3
4
disallow=all
allow=alaw
allow=ulaw
dtmfmode=inband

wel server rechtstreeks aan inet gehangen en alle nat-gegevens verwijderd. Las ergens dat dat ook problemen kon geven.

Morgen ga ik verder testen, ik hoop dat het dan blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmiv
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-10 17:32
Kan zijn dat je FXO kaart het niet aan kan, kunnen niet met de methode van caller-id die KPN gebruikt overweg, of je hebt caller-id niet aanstaan op je vaste lijn. Bij KPN moet je dit speciaal aanvragen.
TD-er schreef op zondag 01 april 2007 @ 16:36:
Iemand nog enig idee hoe ik de caller-ID vanaf de vaste lijn over een X100P kan uitlezen hier in NL?
Er staat al wel ingesteld dat ik DTMF signalering gebruik en overal staat use-caller-id aangevinkt.
Ik zou zo graag namelijk een inkomend gesprek zonder caller-id willen afvangen dat ze "honderd-drieentwintig" oid moeten intoetsen, want voor zover ik weet hebben callcenters geen mogelijkheid om zelf nummers te draaien.
En verder is het natuurlijk gewoon stoer om de Asterisk te kunnen laten opnemen met "hoi mam, ik ben er even niet, maar ik verbind je nu door met de mobiel" of zoiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
tweakmiv schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 15:36:
Kan zijn dat je FXO kaart het niet aan kan, kunnen niet met de methode van caller-id die KPN gebruikt overweg, of je hebt caller-id niet aanstaan op je vaste lijn. Bij KPN moet je dit speciaal aanvragen.

[...]
Caller-ID staat al jaren aan hier en de gewone telefoons geven die ook netjes weer.
De FXO kaart die ik heb, is een echte X100P van Digium, met een Asterisk-* gedrukt in het metaal van de kaart en ook maar 1 RJ-11 slot aanwezig. Dus ik hoop echt dat het daar niet aan ligt :(
Ik had wel gelezen dat er ook een X101P geweest is en dat daar problemen mee kunnen zijn icm nummerweergave. Enig idee hoe je dat kunt uitsluiten? De software (oa zttool) geeft aan dat het een X100P is.
lspci geeft aan dat het een Motorola chipset is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroem
@Sypher:
Ik lees je post nu pas:
Iemand die meerdere in-lijnen gebruikt? Bij mij gaan ze óf allebei direct in gesprek óf allemaal naar 1 zelfde.

Niet de bedoeling, terwijl context=... in sip.conf gewoon goed staat.
Ik heb dit probleem ook gehad. Als ik het me goed herinner, helpt het om in de "register ->" regel de extensie toe te voegen waar inkomende gesprekken naar toe moeten gaan (en in de sip-settings natuurlijk ook de betreffende context). Dus:
code:
1
 register -> [username]:[passwd]@[trunk-name]/[extensie]

Het is niet altijd nodig. Ik heb twee van zulke regels. Bij voipbuster gebruik ik gewoon mijn username als extensie in extensions.conf, en hoef ik die extensie niet ook nog in de sip.conf te vermelden. Maar bij Tiscali moet het weer wel, daar heb ik:
code:
1
 register -> [mijntelnr]:[mijnww]@tiscali/[mijntelnr]

en dan in extensions.conf:
code:
1
2
3
4
 [tiscali-in]
exten => [mijntelnr],1,Ringing
exten => [mijntelnr],2,LookupCIDName()
exten => etcetera

Het lijkt er inderdaad op dat extensies met dezelfde naam, maar onder verschillende contexten, toch identiek behandelt.

Groet,
Kroem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Thanks, ik was daar ook achter gekomen ja. Heb nu voor het gemak op beide trunks maar eens netjes er een nummertje (het externe) aan vastgeknoopt..

Werkt top, gescheiden van elkaar... Het enige blijft de DTMF waar ik - en een aantal anderen - last van hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroem
Ik heb zelf ook nog een vraagje:

Als ik naar buiten bel, gaat dat via Tiscali. Als mensen mij bellen, doen ze dat naar mijn kpn-nummer en komt de lijn binnen op pstn-in. Iemand die mij belt terwijl ik net zelf naar buiten heb gebeld, krijgt geen in-gesprek-toon te horen, maar denkt dat de telefoon gewoon overgaat. Omdat ik niet opneem, denkt concludeert men natuurlijk dat ik niet thuis ben. Ik wil uiteraard dat die persoon een in-gesprek toon te horen krijgt, ook al is de pstn-lijn gewoon vrij.

Weet iemand of ik Asterisk kan laten bepalen of er een telefoon in huis in gesprek is? Ik ben niet zo'n held in het schrijven van AGI-scripts, dus iedere tip is welkom.

Groet,
Kroem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Gerelateerd aan jouw vraag:

Bellen naar VoIP is anders dan bellen naar analoge (of isdn) lijnen. Normaal krijg je pas contact met de gene die je belt zodra die opnemen. Dan gaat je telco pas de teller laten lopen en rekent je een starttik aan*

Bij VoIP is het zo dat de teller vrijwel meteen gaat lopen, als je Ringing verstuurd is er immers al contact met je centrale..

----
Er zijn verschillende typen dialrules, varierende van timeout tot ....

Door Busy te sturen geef je aan dat de lijn in gesprek is.

Misschien heb je hier wat aan: Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Ik heb het DTMF probleem opgelost! (in mijn geval dan...). Ik hoop dat het bij jullie ook helpt.

Zorg er voor dat je Asterisk server in de DMZ staat, of dat in ieder geval alle poorten die van toepassing zijn open staan naar je Asterisk server.

Open je sip.conf (of sip_additional.conf als je trixbox o.i.d. hebt, trunks bewerken). Zorg dat allow=ulaw&alaw is.

in sip_nat.conf:

code:
1
2
3
nat=no    <-- Belangrijk! Op no zetten.
externhost=<je externe ip adres of je dynamische domeinnaam, voorbeeld blaat.dyndns.org>
localnet=192.168.1.68/255.255.255.0    <-- vervangen door je interne ip adres en subnet mask

Nu werkt het bij mij geweldig! Geen problemen meer met DTMF via voipbuster.

[edit] Weer te vroeg gejuicht. DTMF wordt niet meer herkend. Ik word hier niet goed van. Ik ga Trixbox eraf gooien en begin helemaal opnieuw met asterisk! :(

[ Voor 10% gewijzigd door Dolan op 05-04-2007 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:53

Stewie!

Keen must die!

Ik heb een asterisk achter NAT staan en een vrij grote vertraging in de uitgaande gesprekken. Is er iemand die ditzelfde heeft meegemaakt / een oplossing hiervoor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Iemand enig idee hoe ik SIP-telefoons van buiten kan laten verbinden met mijn Asterisk servertje, binnen mijn netwerk?
Ik heb alle poortjes van 2000 - 20000 doorgestuurd naar mijn Asterisk server, maar ik kan de SIP telefoon niet laten registreren. Ik krijg een time-out.
Ik heb al wel lokaal een STUN-server draaien, maar ik vermoed dat dat mogelijk toch buiten mijn lokale netwerkje zou moeten draaien :(
Als ik NAT aan zet in de sip.conf dan werken de lokale SIP-telefoons niet meer.
Verbinden en bellen (zonder echt merkbare vertraging) naar VoIPBuster over SIP gaat wel goed.

[ Voor 8% gewijzigd door TD-er op 05-04-2007 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Wat voor modem heb je? Speedtouch toevallig?

If so, sommige revisies/firmware versies moet je SIP unbinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Sypher schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:02:
Wat voor modem heb je? Speedtouch toevallig?

If so, sommige revisies/firmware versies moet je SIP unbinden....
Nee ik heb een Netopia 3346N. Dat modem heeft als het goed is nog nooit van SIP noch VoIP gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroem
@TD-er:

Je moet de poorten voor SIP en RTP forwarden naar je Asterisk-server, en natuurlijk je firewall aanpassen. Verder zet je in sip.conf alleen nat=yes voor die trunks waarop dat van toepassing is, en NIET in de [general] afdeling. Daar weer wel je externe IP en localnet opgeven.

Aangezien wij familie in Canada hebben (gratis bellen via voipbuster), laat ik een toestel van mijn ouders registreren bij mijn Asterisk-server. Bij de betreffende trunk heb ik het volgende in sip.conf:

[paenma]
type=friend
auth=uname:passwd@[externIPvanmijnouders]
username=uname
secret=passwd
callerid="paenma" <7>
mailbox=7
realm=externipvanmijnouders
host=dynamic
insecure=very
nat=yes
context=home
canreinvite=no

Bij mij werkt het geweldig, althans zolang mijn ouders geen peperdure gesprekken gaan voeren op mijn kosten...

Kroem

[ Voor 93% gewijzigd door Kroem op 06-04-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroem
@Sypher:

Bedankt voor de link, maar het is niet helemaal wat ik zoek. Ik heb nu het volgende in mijn pstn-in-context staan:
code:
1
2
3
4
5
6
[pstn-in]
exten => mijntelnr,1,Ringing
exten => mijntelnr,2,LookupCIDName()
exten => mijntelnr,3,Dial(SIP/beneden&SIP/slaapkamer&SIP/zolder,20,tT)
exten => mijntelnr,4,Congestion
exten => mijntelnr,104,Macro(ingesprek)

Nu wil ik dat als iemand mij belt, Asterisk een ingesprektoon geeft als één van de drie toestellen in huis al in gesprek is. De link die jij geeft maakt het alleen mogelijk om de dialstatus van één toestel te controleren, en wat ik nodig heb, is de dialstatus van alle drie de toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 22:16
TD-er schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:45:
Iemand enig idee hoe ik SIP-telefoons van buiten kan laten verbinden met mijn Asterisk servertje, binnen mijn netwerk?
Ik heb alle poortjes van 2000 - 20000 doorgestuurd naar mijn Asterisk server, maar ik kan de SIP telefoon niet laten registreren. Ik krijg een time-out.
Ik heb al wel lokaal een STUN-server draaien, maar ik vermoed dat dat mogelijk toch buiten mijn lokale netwerkje zou moeten draaien :(
Misschien overdreven, maar ik neem aan dat je het UDP hebt gedaan, en niet TCP ? ;)

STUN moet je echt ff buiten je lokale netwerk zetten, anders werkt het helemaal niet, tenminste, niet in mijn ervaringen met STUN servers.

Verder klopt het allemaal wat Kroem al zei :).

Even unrelated, voor als iemand anders dit ooit nog nodig heeft;
Verder, halverwege dit topic maakte ik een opmerking over het niet goed werken van SpanDSP / RXFax, het probleem wat ik hier beschreef is inmiddels opgelost, en dit bleek te gaan om het feit dat er een bug in RxFax zit wat ervoor zorgt dat op het moment dat er al een RTP stroom op gang is gebracht door andere Asterisk apps, hij een foutmelding zal geven. Workaround, geen Ringing(), Playback, Background of vergelijkbare apps VOOR de RxFax plaatsen. 8)7

sebsoft.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruthger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11-2024
Ik heb hier thuis een Asterisk server (op een Linksys WRT54GL router) draaien. Werkt perfect behalve dat ik het niet voor elkaar krijg om van buiten te registeren op de Asterisk server.

Ik heb Tiscali 12/1 met Telefonie. Mijn router is een Zyxel 2602HW. De firewall op de router is uit en alle poorten verwijzen naar de WRT. Ook op de WRT staat geen firewall aan. Maar ik krijg geen enkel SIP bericht binnen. Hier intern werkt het wel. Ook het aanpassen van de RTP poort van 5060 naar 5080 helpt niet.

Weet iemand of de Zyxel router misschien binnenkomende SIP berichten afvangt??

Veni, vidi et cervesiam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
ruthger schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 14:15:
Weet iemand of de Zyxel router misschien binnenkomende SIP berichten afvangt??
Als het goed is wel, het is een VoIP modem dat als het goed is by default als SIP client fungeert..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruthger
axis schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 14:44:
[...]

Als het goed is wel, het is een VoIP modem dat als het goed is by default als SIP client fungeert..
Het probleem is niet dat de Zyxel modem bij de Asterisk server zich kan aanmelden, maar dat ik een SIP client vanaf het internet niet kan aanmelden.

SIP Client (MDA Vario II WM6) -> internet -> Zyxel modem (met port forward) -> WRT met Asterisk
(Dit werkt niet)

SIP Client (MDA Vario II WM6)-> WiFi -> WRT met Asterisk
(Dit werkt wel)

De internet verbinding is getest met zowel T-Mobile HSDPA als een WiFi verbinding bij een vriend met ADSL. De MDA meldt zicht wel op XS4All en VoipBuster aan.

Veni, vidi et cervesiam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
ruthger schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 17:07:
[...]

Het probleem is niet dat de Zyxel modem bij de Asterisk server zich kan aanmelden, maar dat ik een SIP client vanaf het internet niet kan aanmelden.

SIP Client (MDA Vario II WM6) -> internet -> Zyxel modem (met port forward) -> WRT met Asterisk
(Dit werkt niet)

SIP Client (MDA Vario II WM6)-> WiFi -> WRT met Asterisk
(Dit werkt wel)

De internet verbinding is getest met zowel T-Mobile HSDPA als een WiFi verbinding bij een vriend met ADSL. De MDA meldt zicht wel op XS4All en VoipBuster aan.
ruthger in "[Tiscali] ADSL + Telefonie Deel 5"

één keer je vraag plaatsen is wel voldoende denk ik. Aangezien je zyxel ook voip poorten heeft denk ik dat ie ze automatisch daarheen forward. Bridge mode gaat beter werken denk ik. Alleen je voip poorten werken dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruthger
De Zyxel 2602 is een SIP client en geen SIP server/proxy. Dus volgens mij kan de Zyxel niets beginnen met SIP registratie berichten. Maar hij laat ze niet door.

Veni, vidi et cervesiam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
waarschijnlijk net zoiets als in speedtouch modems, moet je sip ook eerst unbinden ofzo. Probeer dat bridge gebeuren eens dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruthger
Eindelijk.... het werkt. Tenminste het registratie en dail gedeelte. Audio nog niet gecontroleerd

SJPhone op notebook en MDA Vario II. Wifi netwerk van de buren. En connectie naar mijn Asterisk server.

SIP poort verhuist van 5060 naar 5080. Port forward in de Zyxel 5060-5082 en 8000-8100. Misschien dat het port forward misschien nog wat "smaller" kan, maar dat vind ik nog niet zo interessant.

En oh ja... In SJPhone de proxy for NAT ingevuld met mijn externe ip adres.

Veni, vidi et cervesiam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterNB
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-04-2021
HellRaiser schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 19:46:
Nope, met die 716 kun je wel een telefoon op je * aansluiten. Echter kun je een analoog inkomend signaal niet "omzetten" naar VOIP.

Een SPA 3102 kan dat wel. Deze heeft 2 gescheiden "apparaten" erin zitten. Eentje gelijk aan je 716, om dus een gewone telefoon aan VOIP te hangen (je stelt de SIP gegevens in dat gedeeelte van de SPA) , en het andere gedeelte om een binnenkomende telefoonlijn in je * te stoppen (hier vul je de login gegevens van je * in voor de trunk
heb je misschien een configuratie die in 'peer details' van de trunk moet staan? hiermee bedoel ik dus de trunk waarop de "buitenlijnmodule" van de SPA 3102 zich aanmeld op de Asterisk server.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellRaiser
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2023
WouterNB schreef op maandag 23 april 2007 @ 10:25:
[...]

heb je misschien een configuratie die in 'peer details' van de trunk moet staan? hiermee bedoel ik dus de trunk waarop de "buitenlijnmodule" van de SPA 3102 zich aanmeld op de Asterisk server.

alvast bedankt
Sure

allow=all
canreinvite=no
context=from-pstn
dtmfmode=info
host=dynamic
insecure=very
nat=no
port=5061
secret=geheim
type=peer

Voor zover ik me kan herinneren heb ik veel uit deze link gehaald
http://voip-info.org/wiki...SipuraSPA3000FXOFXSDevice

[ Voor 16% gewijzigd door HellRaiser op 23-04-2007 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05-2016

I-1

Mensen,

Ik heb al een tijdje een asterisk server en heb gister trixbox 2.1.7 geinstalleerd.

Ik probeer het volgende op te zetten:
- ik wil naar buiten kunnen bellen met voipbuster
- ik wil telefoontjes kunnen ontvangen op mijn budgetphone telefoonnummer

Op 1 of andere manier werkt alleen mijn binnenkomende gesprekken.
Ik heb mijn 010-nummer binnen laten komen op een SIP-client met een interne extentie 1001.
De binnenkomende gesprekken werken perfect maar bij het uitbellen krijg ik een snel "in bezet toontje" (congestion of zo)

Wie kan mij helpen om dit snel aan de praat te krijgen?

Mijn configs:

sip.conf
-----------
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
[general]
bindport=5060   
bindaddr=0.0.0.0
externip=145.99.xxx.xxx
disallow=all
allow=ulaw
allow=alaw
allow=gsm
allow=ilbc

#include sip_nat.conf
#include sip_custom.conf
#include sip_additional.conf

register => 3110xxxxxxx:<wachtwoord>@budgetphone.nl/3110xxxxxxx
register => <username voipbuster>:<wachtwoord voipbuster>@sip1.voipbuster.com

[budgetphone]
type=friend
qualify=300
username=3110xxxxxxx
secret=<wachtwoord>
fromuser=3110xxxxxxx
fromdomain=budgetphone.nl
insecure=very
nat=yes 
host=budgetphone.nl
port=5060
canreinvite=no ; Typically set to NO if behind NAT
disallow=all
allow=ulaw
allow=alaw
allow=gsm
context=from-budgetphone

[1001]
type=friend
context=default
username=1001
callerid=1001
secret=1001
host=dynamic
regexten=1001
port=5060
mailbox=101@default

[voipbuster]
type=peer
host=sip1.voipbuster.com
username=<username voipbuster>
secret=<wachtwoord voipbuster>
notransfer=yes
insecure=very
externip=145.99.xxx.xxx
context=voipbuster-out

extensions.conf
-----------
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
[general]

static=yes
writeprotect=yes

autofallthrough=yes

[globals]
CONSOLE=Console/dsp
TRUNK=Zap/g2      

TRUNKMSD=1

[local]
include => default

[default]
exten => _3.,1,SetCallerID(3110xxxxxxx)
exten => _3.,2,SetCIDName(Iwan)
exten => _3.,3,SetCIDNum(3110xxxxxxx)
exten => _3.,4,Dial(SIP/${EXTEN:1}@budgetphone)
exten => _3.,5,Hangup()

include => voipbuster-out

[from-budgetphone]
exten => _X.,1,Dial(SIP/1001);

[voipbuster-out]
exten => _0[12345789]XXXXXXXX,1,Dial,IAX2/voipbuster/0031${EXTEN:5}
exten => _0[12345789]XXXXXXXX,2,Congestion

exten => _XXXXXXX,1,Dial,IAX2/voipbuster/0031[b]35[/b]${EXTEN}
exten => _XXXXXXX,2,Congestion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterNB
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-04-2021
HellRaiser schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:16:
[...]

Sure

allow=all
canreinvite=no
context=from-pstn
dtmfmode=info
host=dynamic
insecure=very
nat=no
port=5061
secret=geheim
type=peer

Voor zover ik me kan herinneren heb ik veel uit deze link gehaald
http://voip-info.org/wiki...SipuraSPA3000FXOFXSDevice
die jongens van voip-info.org zijn goed bezig. 't blijft me verbazen hoeveel info er beschikbaar is!

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 19:30
Ik ben ook eens aan het kijken of ik asterisk kan (mis)buiken voor een probleem dat ik heb.
Ik heb twee (digitale) telefoon centrales die aan elkaar gekoppeld moeten worden. Ze kunnen niet direct op elkaar aangesloten.

Nu was mijn idee om een asterisk machine er tussen te zetten met twee seriele modems, maar dat gaat echt niet lukken omdat er geen ondersteuning is voor dit soort modems.

Nu zal ik dus moeten uitwijken naar een 2 poorts FXS kaart. Maar om nu gelijk 200 euro uit te geven om te testen of het werkt.....

Zijn er goedkopere alternatieven of zelfs iets dat zonder asterisk doet wat ik wil? Een computer minder scheelt ook weer in de electra :*)

Zelf had ik al gezocht en kwam op een PAP2 van linksys uit, maar die is volgens mij alleen geschikt om toestellen op aan te sluiten. (precies het omgekeerde van wat ik wil).

Edit:

Misschien is dit meer wat ik wil http://www.grandstream.com/gxw410x.html
heeft iemand ervaring hiermee?

[ Voor 6% gewijzigd door slopert op 11-05-2007 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VHware schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 10:15:
Ik heb een gigaset S450 IP toestel aangesloten zitten.
Hallo VHware,

Ik ben redelijk nieuw in Asterisk en poog een ATA, IP-telefoon en vier Gigaset DECT handsets aan te sturen vanuit Asterisk. Ik wil de handsets natuurlijk ieder als appart SIP toestel of Extentie aansturen. Wat ik uit fora begrijp is dat dat met een analoog basisstation niet (helemaal/goed) zal lukken. Na wat Googelen kwam ik de S450 IP (S450IP) tegen waarvan ik hoop dat deze meer mogelijkheden heeft.
Wat zijn jou ervaringen met deze set en wil je mij helpen één en ander te configureren zodat ik de handsets afzonderlijk kan aansturen, doorverbinden enz.?

Vast mijn dank!

TheWheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 09:54:
[...]

Hallo VHware,

Ik ben redelijk nieuw in Asterisk en poog een ATA, IP-telefoon en vier Gigaset DECT handsets aan te sturen vanuit Asterisk. Ik wil de handsets natuurlijk ieder als appart SIP toestel of Extentie aansturen. Wat ik uit fora begrijp is dat dat met een analoog basisstation niet (helemaal/goed) zal lukken. Na wat Googelen kwam ik de S450 IP (S450IP) tegen waarvan ik hoop dat deze meer mogelijkheden heeft.
Wat zijn jou ervaringen met deze set en wil je mij helpen één en ander te configureren zodat ik de handsets afzonderlijk kan aansturen, doorverbinden enz.?

Vast mijn dank!

TheWheel
Met de nieuwere firmware kan je met die set meerdere VoIP providers instellen en daarom dus ook meerdere accounts tegelijk gebruiken. In de DECT centrale van de S450IP kan je aangeven welk account naar welk draadloos toestel moet gaan (indien je er meerdere hebt).
Doorverbinden naar ander DECT toestel kan eenvoudig door de knop INT te gebruiken. Doorverbinden naar een ander VoIP nummer van je asterisk centrale zal via asteriskconfiguratie moeten doen, dit kan in features.conf:

code:
1
2
3
4
5
6
[featuremap]
blindxfer => #**                ; Blind transfer  (default is #)
disconnect => *0                ; Disconnect  (default is *)
;automon => *1                  ; One Touch Record a.k.a. Touch Monitor
atxfer => ##                    ; Attended transfer
;parkcall => #72                ; Park call (one step parking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-10 08:58
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje omtrent het thuis kunnen bellen met onze Asterisk server.

Onze Asterisk server wordt gebruikt op het bedrijf waar ik werk. Hier werkt alles heel behoorlijk, maar de wens is om ook vanuit thuis te kunnen bellen door middel van een hard of soft telefoon.

Misschien handig om te weten dat we gebruik maken van Speak Up als provider. Op het forum heb ik een aantal poorten gevonden en deze geforward door onze router naar de server.

- 5060 UDP
- 10000 ~20000 UPD

Helaas kan ik vanuit thuis geen verbinding maken met de server. Ik gebruik op mijn laptop de Softphone 3cxPhone. Bij het registreren lijkt het te blijven hangen op Registering.

Moet ik nog instellingen aanpassen, zodat ik ook vanuit thuis kan bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
SIP is een vervelend protocol, het werkt gewoon heel vaak niet naar behoren terwijl alles wel goed staat.

Ik heb ook al tijden problemen met SIP van buitenaf, heb van alles geprobeerd, het enige wat wel fatsoenlijk werkt is IAX2. Daar heb je ook maar één poort voor nodig, en dat werkt wonderbaarlijk gewoon wel goed.

Draai je toevallig NAT op je werk? Dat levert ook vaak problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 03-10 12:54

geerttttt

Manisch positief

He,
Ik heb Asterisk icm Trixbox. Nu wil ik graag als een call in de queue komt en uiteindelijk wordt doorverbinden naar een toestel, dan wil ik graag dat je de ringing tone hoort zodat mensne weten dat ze uit de queue komen... iemand tips?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Ringing meesturen in je dialrules... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 03-10 12:54

geerttttt

Manisch positief

Sypher schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:31:
Ringing meesturen in je dialrules... :)
Ja dat snap ik, maar omdat ik alles via een gui heb ingesteld zou ik niet precies weten waari k moet zoeken, ik gok dat het in de queue zou moeten lijkt me ? (queue is 666.)

extensions_additional.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
[ext-queues]
include => ext-queues-custom
exten => 666,1,Answer
exten => 666,n,Set(__BLKVM_OVERRIDE=BLKVM/${EXTEN}/${CHANNEL})
exten => 666,n,Set(__BLKVM_BASE=${EXTEN})
exten => 666,n,Set(DB(${BLKVM_OVERRIDE})=TRUE)
exten => 666,n,Set(_DIAL_OPTIONS=${DIAL_OPTIONS}M(auto-blkvm))
exten => 666,n,Set(__NODEST=${EXTEN})
exten => 666,n,GotoIf($["${CONTEXT}"="from-internal"]?USERCID:SETCID)
exten => 666,n(USERCID),Macro(user-callerid,)
exten => 666,n(SETCID),Set(CALLERID(name)=${CALLERIDNAME})
exten => 666,n,Set(MONITOR_FILENAME=/var/spool/asterisk/monitor/q${EXTEN}-${TIMESTAMP}-${UNIQUEID})
exten => 666,n,Playback(custom/spoedig)
exten => 666,n,Queue(666|t||)
exten => 666,n,dbDel(${BLKVM_OVERRIDE})
exten => 666,n,Set(__NODEST=)
exten => 666,n,Goto(app-blackhole,hangup,1)
exten => 666*,1,Macro(agent-add,666,)
exten => 666**,1,Macro(agent-del,666,666)

; end of [ext-queues]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Is het ook mogelijk om Asterisk een melding te laten zenden bij een niet-bestaand nummer (=nummer staat niet in Dialplan)? Nu krijg je op de telefoon zegmaar een "busy" signal (op het display staat ook gewoon "bezet").

En hetzelfde als met nummers die momenteel niet zijn aangemeld en dus wel in dialplan staan. Is het dan mogelijk een melding te maken zoals bijv. Vodafone heeft (Het nummer dat u heeft geprobeerd te bereiken kan uitgeschakeld zijn etc.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
VHware schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 15:28:
Is het ook mogelijk om Asterisk een melding te laten zenden bij een niet-bestaand nummer (=nummer staat niet in Dialplan)? Nu krijg je op de telefoon zegmaar een "busy" signal (op het display staat ook gewoon "bezet").

En hetzelfde als met nummers die momenteel niet zijn aangemeld en dus wel in dialplan staan. Is het dan mogelijk een melding te maken zoals bijv. Vodafone heeft (Het nummer dat u heeft geprobeerd te bereiken kan uitgeschakeld zijn etc.)?
Zie OP bij het tiscali voorbeeld

code:
1
2
3
[nomatch]
exten => _X.,1,Playback('pbx-invalid')
exten => _X.,n,Hangup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Asterisk 1.4.7 (en 1.2.21) zijn gereleased

Verder heb ik nog een vraagje.
Ik heb de SPA-3102 en het werkt nu allemaal naar behoren. Maar er is nog 1 schoonheidsfoutje.
In de logs zie ik een dergelijke 404-melding:
code:
1
[Jul 10 11:57:40] WARNING[3831]: chan_sip.c:12099 handle_response_register: Got 404 Not found on SIP register to service spa3102@192.168.1.21, giving up

Dit gaat om de PSTN-verbinding. username (spa3102) en ip-adres van de SPA3102 kloppen wel.

@Sypher (Topicstarter):
Kun je mij even mailen op gijs.noorlander bij gmail.com ?
Ik wil graag een hoop dingen bijdragen voor (een nieuwe?) topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:04

TheVMaster

Moderator WOS
Ik moet overigens zeggen dat ik gestopt ben met het proberen van Asterisk. 'k heb een Windows variant ontdekt die (voor de mensen die linux niet zo ligt) eenvoudiger te configureren is enneh..behoorlijk wat eenvoudiger aan de praat te krijgen is. Overigens is hij ook gratis. --> www.3cx.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm ik heb hier nu de volgende setup:

SPA-921 VoIP-telefoon (extension 200)
SPA-3102 FXO/FXS
FXO is uiteraard verbonden met de buitenlijn. (trunk1)
FXS is verbonden met de draadloze DECT-telefoon en dit is extension 201.

In de dialplan is netjes opgenomen dat vaste nummers via VoIP-Buster (trunk2) moeten gaan en naar mobieltjes en 112 via de FXO.
Deze dialrules werken ook perfect vanaf extension 200.

Ik heb een ringgroup opgezet die voor alle binnenkomende telefoontjes vanaf de buitenlijn komen (trunk1) doorgestuurd worden naar de ringgroup (virtuele extensie 199), zodat de telefoons op extension 200 en 201 beide overgaan. Degene die je het eerste oppakt krijgt het binnenkomende gesprek ook netjes aan de lijn en als het niet opgenomen wordt, de voicemail van 200.
Nu is het vreemde dat elk nummer dat ik vanaf de draadloze telefoon bel, ervoor zorgt dat 200 overgaat.
Je kunt niet eens een andere interne extensie bellen. (bijv 250 voor de voicemail)
Binnenkomende gesprekken gaan verder prima en doorverbinden van een gesprek wat je op de 200 voert naar 201 gaat prima. (omgekeerd nog niet :( )

Voorbeeldje van bellen met 201 naar de voicemail (250)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    -- Executing [250@DID_trunk_1:1] Goto("SIP/spa3102-b56411e8", "default|199|1") in new stack
    -- Goto (default,199,1)
    -- Executing [199@default:1] Goto("SIP/spa3102-b56411e8", "ringroups-custom-1|s|1") in new stack
    -- Goto (ringroups-custom-1,s,1)
    -- Executing [s@ringroups-custom-1:1] NoOp("SIP/spa3102-b56411e8", "RINGGROUP") in new stack
    -- Executing [s@ringroups-custom-1:2] Dial("SIP/spa3102-b56411e8", "SIP/200&SIP/201|20") in new stack
    -- Called 200
    -- Called 201
    -- Got SIP response 486 "Busy Here" back from 192.168.1.21
    -- SIP/201-08307798 is busy
    -- SIP/200-08306218 is ringing
  == Spawn extension (ringroups-custom-1, s, 2) exited non-zero on 'SIP/spa3102-b56411e8'

Ik gebruik hier Asterisk 1.4.7 en ik gebruik voornamelijk de Asterisk-Gui die ook bij Asterisk-Now zit.
(voor Asterisk-GUI: svn checkout http://svn.digium.com/svn/asterisk-gui/trunk asterisk-gui )

Nu vind ik het heel raar dat 192.168.1.21 (de SPA-3102) een busy-signaal geeft en dat zou op de FXS-uitgang kunnen zitten, want ik kan wel vanaf 200 gewoon naar buiten bellen.
Bellen vanaf 200 naar 201 gaat ook prima.

Voorbeeld van bellen naar voicemail vanaf 200:
code:
1
2
3
    -- Executing [250@numberplan-custom-1:1] VoiceMailMain("SIP/200-b5604a38", "") in new stack
    -- <SIP/200-b5604a38> Playing 'vm-login' (language 'en')
[Jul 13 22:38:53] WARNING[18450]: app_voicemail.c:6172 vm_authenticate: Couldn't read username

Iemand enig idee wat er hier fout zou kunnen gaan?
Ik ben een beetje door mijn ideeen heen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
@TD-er,

Zou je eventueel je Dialplan (extensions.conf) kunnen posten? :-)
Dan kan ik eens bekijken hoe de zaken in elkaar zitten... zo zinder dialplan blijft het slechts gissen denk ik..

[ Voor 4% gewijzigd door VHware op 16-07-2007 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
VHware schreef op maandag 16 juli 2007 @ 09:56:
@TD-er,

Zou je eventueel je Dialplan (extensions.conf) kunnen posten? :-)
Dan kan ik eens bekijken hoe de zaken in elkaar zitten... zo zinder dialplan blijft het slechts gissen denk ik..
Tuurlijk.
Ik heb de commentaar-regels er even uit gefilters, maar verder alles laten staan.

Ik heb zelf het idee dat wanneer je een nummer belt op de draadloze telefoon (aangesloten op de SPA3102), dat deze mischien op context [DID_trunk_1] uitkomt.
[DID_trunk_2] is VoIPBuster.
ZAP gebruik ik niet meer, al zit de X100p nog wel in de machine.
Ik heb dus vrijwel de hele tijd alles met de Asterisk-Gui lopen configgen, vandaar dat sommige dingen mischien wat onlogisch staan in bepaalde context.

Voor de volledigheid heb ik ook mijn users.conf erbij gezet.

extensions.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
[general]
static = yes
writeprotect = no
clearglobalvars = no
[globals]
CONSOLE = Console/dsp  ; Console interface for demo
IAXINFO = guest  ; IAXtel username/password
TRUNK = Zap/g2  ; Trunk interface
TRUNKMSD = 1  ; MSD digits to strip (usually 1 or 0)
trunk_2 = SIP/trunk_2
trunk_1 = SIP/trunk_1
[dundi-e164-canonical]
[dundi-e164-customers]
[dundi-e164-via-pstn]
[dundi-e164-local]
include => dundi-e164-canonical
include => dundi-e164-customers
include => dundi-e164-via-pstn

[dundi-e164-switch]
switch => DUNDi/e164

[dundi-e164-lookup]
include => dundi-e164-local
include => dundi-e164-switch
[macro-dundi-e164]
exten => s,1,Goto(${ARG1},1)
include => dundi-e164-lookup
[iaxtel700]
exten => _91700XXXXXXX,1,Dial(IAX2/${GLOBAL(IAXINFO)}@iaxtel.com/${EXTEN:1}@iaxtel)
[iaxprovider]
[trunkint]
exten => _9011.,1,Macro(dundi-e164,${EXTEN:4})
exten => _9011.,n,Dial(${GLOBAL(TRUNK)}/${EXTEN:${GLOBAL(TRUNKMSD)}})

[trunkld]
exten => _91NXXNXXXXXX,1,Macro(dundi-e164,${EXTEN:1})
exten => _91NXXNXXXXXX,n,Dial(${GLOBAL(TRUNK)}/${EXTEN:${GLOBAL(TRUNKMSD)}})

[trunklocal]
exten => _9NXXXXXX,1,Dial(${GLOBAL(TRUNK)}/${EXTEN:${GLOBAL(TRUNKMSD)}})

[trunktollfree]
exten => _91800NXXXXXX,1,Dial(${GLOBAL(TRUNK)}/${EXTEN:${GLOBAL(TRUNKMSD)}})
exten => _91888NXXXXXX,1,Dial(${GLOBAL(TRUNK)}/${EXTEN:${GLOBAL(TRUNKMSD)}})
exten => _91877NXXXXXX,1,Dial(${GLOBAL(TRUNK)}/${EXTEN:${GLOBAL(TRUNKMSD)}})
exten => _91866NXXXXXX,1,Dial(${GLOBAL(TRUNK)}/${EXTEN:${GLOBAL(TRUNKMSD)}})

[international]
ignorepat => 9
include => longdistance
include => trunkint

[longdistance]
ignorepat => 9
include => local
include => trunkld

[local]
ignorepat => 9
include => default
include => trunklocal
include => iaxtel700
include => trunktollfree
include => iaxprovider
include => parkedcalls
[macro-trunkdial]
exten => s,1,Dial(${ARG1})
exten => s,n,Goto(s-${DIALSTATUS},1)
exten => s-NOANSWER,1,Hangup
exten => s-BUSY,1,Hangup
exten => _s-.,1,NoOp

[macro-stdexten];
exten => s,1,Dial(${ARG2},20)  ; Ring the interface, 20 seconds maximum
exten => s,2,Goto(s-${DIALSTATUS},1)  ; Jump based on status (NOANSWER,BUSY,CHANUNAVAIL,CONGESTION,ANSWER)
exten => s-NOANSWER,1,Voicemail(${ARG1},u)  ; If unavailable, send to voicemail w/ unavail announce
exten => s-NOANSWER,2,Goto(default,s,1)  ; If they press #, return to start
exten => s-BUSY,1,Voicemail(${ARG1},b)  ; If busy, send to voicemail w/ busy announce
exten => s-BUSY,2,Goto(default,s,1)  ; If they press #, return to start
exten => _s-.,1,Goto(s-NOANSWER,1)  ; Treat anything else as no answer
exten => a,1,VoicemailMain(${ARG1})  ; If they press *, send the user into VoicemailMain

[macro-stdPrivacyexten];
exten => s,1,Dial(${ARG2},20|p)  ; Ring the interface, 20 seconds maximum, call screening 
exten => s,2,Goto(s-${DIALSTATUS},1)  ; Jump based on status (NOANSWER,BUSY,CHANUNAVAIL,CONGESTION,ANSWER)
exten => s-NOANSWER,1,Voicemail(${ARG1},u)  ; If unavailable, send to voicemail w/ unavail announce
exten => s-NOANSWER,2,Goto(default,s,1)  ; If they press #, return to start
exten => s-BUSY,1,Voicemail(${ARG1},b)  ; If busy, send to voicemail w/ busy announce
exten => s-BUSY,2,Goto(default,s,1)  ; If they press #, return to start
exten => s-DONTCALL,1,Goto(${ARG3},s,1)  ; Callee chose to send this call to a polite "Don't call again" script.
exten => s-TORTURE,1,Goto(${ARG4},s,1)  ; Callee chose to send this call to a telemarketer torture script.
exten => _s-.,1,Goto(s-NOANSWER,1)  ; Treat anything else as no answer
exten => a,1,VoicemailMain(${ARG1})  ; If they press *, send the user into VoicemailMain

[macro-page];
exten => s,1,ChanIsAvail(${ARG1}|js)  ; j is for Jump and s is for ANY call
exten => s,n,GoToIf([${AVAILSTATUS} = "1"]?autoanswer:fail)
exten => s,n(autoanswer),Set(_ALERT_INFO="RA")  ; This is for the PolyComs
exten => s,n,SIPAddHeader(Call-Info: Answer-After=0)  ; This is for the Grandstream, Snoms, and Others
exten => s,n,NoOp()  ; Add others here and Post on the Wiki!!!!
exten => s,n,Dial(${ARG1}||)
exten => s,n(fail),Hangup

[demo]
exten => s,1,Wait(1)  ; Wait a second, just for fun
exten => s,n,Answer  ; Answer the line
exten => s,n,Set(TIMEOUT(digit)=5)  ; Set Digit Timeout to 5 seconds
exten => s,n,Set(TIMEOUT(response)=10)  ; Set Response Timeout to 10 seconds
exten => s,n(restart),BackGround(demo-congrats)  ; Play a congratulatory message
exten => s,n(instruct),BackGround(demo-instruct)  ; Play some instructions
exten => s,n,WaitExten  ; Wait for an extension to be dialed.
exten => 2,1,BackGround(demo-moreinfo)  ; Give some more information.
exten => 2,n,Goto(s,instruct)
exten => 3,1,Set(LANGUAGE()=fr)  ; Set language to french
exten => 3,n,Goto(s,restart)  ; Start with the congratulations
exten => 1000,1,Goto(default,s,1)
exten => 1234,1,Playback(transfer,skip)  ; "Please hold while..." 
exten => 1234,n,Macro(stdexten,1234,${GLOBAL(CONSOLE)})
exten => 1235,1,Voicemail(1234,u)  ; Right to voicemail
exten => 1236,1,Dial(Console/dsp)  ; Ring forever
exten => 1236,n,Voicemail(1234,b)  ; Unless busy
exten => #,1,Playback(demo-thanks)  ; "Thanks for trying the demo"
exten => #,n,Hangup  ; Hang them up.
exten => t,1,Goto(#,1)  ; If they take too long, give up
exten => i,1,Playback(invalid)  ; "That's not valid, try again"
exten => 500,1,Playback(demo-abouttotry)  ; Let them know what's going on
exten => 500,n,Dial(IAX2/guest@misery.digium.com/s@default)  ; Call the Asterisk demo
exten => 500,n,Playback(demo-nogo)  ; Couldn't connect to the demo site
exten => 500,n,Goto(s,6)  ; Return to the start over message.
exten => 600,1,Playback(demo-echotest)  ; Let them know what's going on
exten => 600,n,Echo  ; Do the echo test
exten => 600,n,Playback(demo-echodone)  ; Let them know it's over
exten => 600,n,Goto(s,6)  ; Start over
exten => 76245,1,Macro(page,SIP/Grandstream1)
exten => _7XXX,1,Macro(page,SIP/${EXTEN})
exten => 7999,1,Set(TIMEOUT(absolute)=60)
exten => 7999,2,Page(Local/Grandstream1@page&Local/Xlite1@page&Local/1234@page/n|d)
exten => 8500,1,VoicemailMain
exten => 8500,n,Goto(s,6)
[page]
exten => _X.,1,Macro(page,SIP/${EXTEN})

[asterisk_guitools]
exten = executecommand,1,System(${command})
exten = executecommand,n,Hangup()
exten = record_vmenu,1,Answer
exten = record_vmenu,n,Playback(vm-intro)
exten = record_vmenu,n,Record(${var1})
exten = record_vmenu,n,Playback(vm-saved)
exten = record_vmenu,n,Playback(vm-goodbye)
exten = record_vmenu,n,Hangup
exten = play_file,1,Answer
exten = play_file,n,Playback(${var1})
exten = play_file,n,Hangup
hasbeensetup = N

[numberplan-custom-1]
plancomment = DialPlan1
include = default
exten = _0[1-57-9]XXXXXXXX,1,Macro(trunkdial,${trunk_2}/${EXTEN:0})
comment = _0[1-57-9]XXXXXXXX,1,VoIPBuster,standard
exten = _XXXXXXX,1,Macro(trunkdial,${trunk_2}/050${EXTEN:0})
comment = _XXXXXXX,1,Vaste nummers in Groningen,standard
exten = _00XXXXXXXXXX.,1,Macro(trunkdial,${trunk_2}/${EXTEN:0})
comment = _00XXXXXXXXXX.,1,VoIPBuster int,standard
exten = _+XXXXXXXXXX.,1,Macro(trunkdial,${trunk_2}/00${EXTEN:1})
comment = _+XXXXXXXXXX.,1,VoIPBuster int2,standard
exten = _06XXXXXXXX,1,Macro(trunkdial,${trunk_1}/${EXTEN:0})
comment = _06XXXXXXXX,1,KPN - mobiel,standard
exten = _112,1,Macro(trunkdial,${trunk_1}/${EXTEN:0})
comment = _112,1,112,standard
exten = _0800XXXX!,1,Macro(trunkdial,${trunk_1}/${EXTEN:0})
comment = _0800XXXX!,1,gratis nummer,standard

[DID_trunk_2]
include = default

[voicemenu-custom-1]
comment = test
alias_exten = 300
exten = s,1,Answer
exten = 0,1,Goto(default|250|1)
exten = 1,1,Playback(invalid)

[timebasedrules]

[DID_trunk_1]
include = default
exten = _X.,1,Goto(default|199|1)
exten = s,1,Goto(default|199|1)
[default]
exten = 250,1,VoiceMailMain
exten = 300,1,Goto(voicemenu-custom-1|s|1)
exten => 999,1,MeetMe(${EXTEN}|MIr)
exten = 199,1,Goto(ringroups-custom-1|s|1)

[ringroups-custom-1]
gui_ring_groupname = Thuis
exten = s,1,NoOp(RINGGROUP)
exten = s,n,Dial(SIP/200&SIP/201,20)
exten = s,n,Voicemail(200,b)

users.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
[general]
fullname = New User
userbase = 200
hasvoicemail = yes
vmsecret = 1234
hassip = yes
hasiax = no
hasmanager = no
callwaiting = yes
threewaycalling = yes
callwaitingcallerid = yes
transfer = yes
canpark = yes
cancallforward = yes
callreturn = yes
callgroup = 1
pickupgroup = 1
localextenlength = 3
allow_aliasextns = yes
allow_an_extns = yes
hasagent = no
hasdirectory = yes
operatorExtension = 200

[200]
callwaiting = yes
cid_number = 
context = numberplan-custom-1
email = gijs.noorlander@gmail.com
fullname = Gijs
group = 
hasagent = yes
hasdirectory = yes
hasiax = no
hasmanager = yes
hassip = yes
hasvoicemail = yes
host = dynamic
pickupgroup = 1
mailbox = 200
secret = ****
threewaycalling = yes
zapchan = 
registeriax = no
registersip = yes
vmsecret = 
canreinvite = yes
nat = no
dtmfmode = rfc2833

[201]
callwaiting = yes
fullname = Draadloze Telefoon
hasagent = no
hasdirectory = yes
hasiax = no
hasmanager = no
hassip = yes
hasvoicemail = yes
host = dynamic
mailbox = 201
secret = ****
threewaycalling = yes
registeriax = no
registersip = yes
canreinvite = no
nat = no
dtmfmode = rfc2833

[202]
callwaiting = yes
cid_number = 
fullname = Lappie
group = 
hasagent = no
hasdirectory = no
hasiax = yes
hasmanager = no
hassip = yes
hasvoicemail = yes
host = dynamic
mailbox = 202
secret = *****
threewaycalling = yes
vmsecret = 123
zapchan = 
registeriax = yes
registersip = yes

[203]
callwaiting = yes
cid_number = 
email = 
fullname = Idefix
group = 
hasagent = no
hasdirectory = no
hasiax = yes
hasmanager = no
hassip = no
hasvoicemail = yes
host = dynamic
mailbox = 203
secret = ****
threewaycalling = yes
vmsecret = 123
zapchan = 
registeriax = yes
registersip = no

[trunk_1]
disallow = 
allow = all
callerid = 
contact = 
context = DID_trunk_1
dialformat = ${EXTEN:1}
fromdomain = 
fromuser = 
group = 
hasexten = no
hasiax = no
hassip = yes
host = 192.168.1.21
insecure = very
qualify = yes
callgroup = 1
port = 5061
provider = 
type = peer
registeriax = no
registersip = yes
secret = ****
trunkname = Custom - spa3102
trunkstyle = customvoip
username = spa3102

[trunk_2]
disallow = 
allow = all
callerid = 
contact = 
context = DID_trunk_2
dialformat = ${EXTEN:1}
fromdomain = 
fromuser = 003150*****
group = 
hasexten = no
hasiax = no
hassip = yes
host = sip.voipbuster.com
insecure = 
port = 5060
provider = 
registeriax = no
registersip = yes
secret = ******
trunkname = Custom - VoIPBuster
trunkstyle = customvoip
username = bladiebla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Als ik het zo eens bekijk lijkt alles zo wel in orde.... Maar je DECT toestel hangt dus via een SIP device aan je Asterisk bak begrijp ik?

Gezien 200 en 201 (en de rest) eigenlijk vergelijkbaar zijn qua config.... snap ik momenteel niet waarom het zo is dat je niet normaal er mee kan bellen. Maar als ik zo is naar de foutmelding zit te kijken kan het met de ringroup te maken hebben.

Of door:

code:
1
2
3
4
[DID_trunk_1]
include = default

_X. = Vangt alles op als het nergens anders staat (zou je verwachten iig).

Die regel kan een hoop narigheid geven.
Ik zou die om te testen disablen en daarna verder aanpassen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
VHware schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:45:
Als ik het zo eens bekijk lijkt alles zo wel in orde.... Maar je DECT toestel hangt dus via een SIP device aan je Asterisk bak begrijp ik?
Klopt, die hangt aan het FXS-deel van de Linksys SPA-3102.
Deze laatste werkt nu als 2 losse units (FXO en FXS) en de telefoon die daar aan hangt gaat dus niet meer rinkelen als Asterisk niet zegt dat 'ie moet rinkelen. (dat is de default instelling)
VHware schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:45:
Gezien 200 en 201 (en de rest) eigenlijk vergelijkbaar zijn qua config.... snap ik momenteel niet waarom het zo is dat je niet normaal er mee kan bellen. Maar als ik zo is naar de foutmelding zit te kijken kan het met de ringroup te maken hebben.

Of door:

code:
1
2
3
4
[DID_trunk_1]
include = default

_X. = Vangt alles op als het nergens anders staat (zou je verwachten iig).

Die regel kan een hoop narigheid geven.
Ik zou die om te testen disablen en daarna verder aanpassen :-)
Je zou zeggen dat SIP-telefoon 200 daar dan ook last van moet hebben.
Ik snap dus werkelijk niet meer wat er fout kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Ik denk dat het aan de instellingen van de SPA-3102 ligt. Deze ondersteund toch zelf al dialrules e.d.? Aan de * config zie ik niet zo snel iets vreemds. Misschien heeft hij wat meer last van NAT dan de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Sypher schreef op maandag 16 juli 2007 @ 15:32:
Ik denk dat het aan de instellingen van de SPA-3102 ligt. Deze ondersteund toch zelf al dialrules e.d.? Aan de * config zie ik niet zo snel iets vreemds. Misschien heeft hij wat meer last van NAT dan de rest?
Alles zit binnen mijn thuisnetwerk, dus NAT heeft er helemaal niets mee te maken.
In de SPA-3102 staan geen nummer-afhankelijke dial-rules.
En het gekke is dus ook dat bellen naar de voicemail vanaf de draadloze telefoon niet werkt en ook een belletje naar 200, gaat rechtstreeks naar de ring-group.

Edit:
Deze dialrule staat in de SPA-3102 bij line1:
code:
1
([2-79]11<:@gw0>|xx.|*xx.|**xx.|<#,:>xx.<:@gw0>|<#,:>*xx<:@gw0>)

* TD-er gaat nu even wat documentatie downloaden van de SPA, om te kijken wat dat wil zeggen, maar vermoedt dat dat best wel eens het probleem zou kunnen zijn |:(

[ Voor 19% gewijzigd door TD-er op 16-07-2007 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Het lijkt dus aan de config van je SPA liggen ;)
Vond het ook al zo raar gezien alle SIP devices hetzelfde leken geconfigureerd te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ja klopt, op de een of andere manier lijkt de FXO zich niet goed te registreren. Maar gek genoeg de FXS wel.
Je kunt wel gewoon gebeld worden en bellen naar buitenlijnen via PSTN, dus die werkt wel.
Blijft over de vraag waarom de SPA dan toch door blijft gaan met bellen via het FXO gedeelte en dat het dus niet 2 verschillende devices zijn die toevallig op hetzelfde IP-adres zitten.

de status:
code:
1
2
3
4
5
Line 1 Status
Hook State: On  Registration State: Registered
Last Registration At:   7/17/2007 10:08:23  Next Registration In:   1709 s
Message Waiting:    No  Call Back Active:   No
Last Called Number: 250@gw1

[...]
code:
1
2
3
4
5
PSTN Line Status
Hook State: On  Line Voltage:   -49 (V)
Loop Current:   0.0 (mA)    Registration State: Not Registered
Last Registration At:       Next Registration In:   
Last Called VoIP Number:    199

[...]

en mijn dialplan voor Line1:
code:
1
(112<:@gw0>|xx.<:@gw1>|*xx.<:@gw1>|**xx.<:@gw1>)

Oftewel 112 moet via de pstn-lijn en de rest (minimaal 2 digits) moet via gateway1.
Gateway1 is mijn Asterisk-server, met als auth-ID "201"

Enig idee waarom 'ie dan kennelijk bij Asterisk kunnenkomt als buitenlijn, maar wel met nummer '201'.

* TD-er is bijna zo ver dat 'ie met wireshark alles gaat lopen doormeten, om te kijken wat er mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was voor mijn asterisk omgeving op zoek naar volgende functie:

je hebt een aantal telefoons en als 1 telefoon belt, zouden de andere telefoons een berichtje moeten
krijgen met welk nummer er aan het bellen is.
En je zou dan ook de telefoon moeten kunnen oppakken indien nodig.

Dus als de telefoon op een andere bureau aan het bellen is dat ik die kan oppakken.

Het is vermoedelijk iets met call forwarding maar geraak er niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen,

Op het bedrijf waar ik werk hebben we een Alcatel omnipcx office telefooncentrale staan.
Binnenkort gaan er een aantal mensen fysiek verhuizen naar een ander gebouw.
Deze mensen moeten natuurlijk ook gebeld kunnen worden.
Er zal tussen deze 2 gebouwen een WAN verbinding van KPN komen.
Nu wil ik kosten besparen door een Asterisk PBX server te bouwen en via VOIP kunnen bellen tussen de 2 gebouwen.

De vraag;

Is het mogelijk om de Alcatel PBX en de Asterisk PBX met elkaar te verbinden, zodat telefoons verbonden met de Alcatel kunnen bellen naar de telefoons verbonden met de Asterisk PBX?

Is er ergens een mooie Howto over te vinden?

Alvast bedankt!!!

gr,

Hendrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Allereerst heb je het over een verbinding via het internet, dus heel waarschijnlijk zul je op beide lokaties een Asterisk server neer moeten zetten.
Op die manier kun je dan namelijk een IAX-verbinding opzetten tussen beide servers. IAX gaat prima door 2 routers met NAT heen, dit in tegenstelling tot SIP.
In principe kun je zoveel gesprekken over dezelfde IAX-verbinding heen sturen als dat er bandbreedte aanwezig is en er hoeft dan maar 1 poortje open te staan.

Blijft over de koppeling met de centrale.
Wat voor poorten zitten er aan die centrale?
Als dat alleen maar FXO-poorten zijn (dus rechtstreeks aangesloten op een analoge telefoonlijn), dan is het relatief simpel om het te koppelen. Je hoeft dan alleen maar de centrale aan een (of meer) FXS-poortjes te hangen en die met Asterisk te verbinden en uiteraard in de centrale in te stellen hoe dat gerouteerd moet worden.
Helaas is dat laatste meestal iets wat je niet zelf kunt doen en dus iemand voor moet laten komen.
Ga dus van te voren goed na wat de schade is als er voor kosten zijn als er dingen mis gaan. (kosten bij dag geen telefoon bijvoorbeeld)
Een nadeel van zo'n oplossing is dat je centrale mogelijk te weinig buitenlijnen meer heeft en dat je dus alle uitgaande lijnen van de centrale naar Asterisk moet laten lopen en dan vanaf Asterisk weer naar het vaste net.
Dan heb je het al snel over een kostenplaatje van zo'n 800 - 1000 euro voor een beetje centrale met 4 buitenlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-10 20:55

McMiGHtY

- burp -

Das nou het mooie van internet, tussen twee lokaties bouw je gewoon een vpn :), scheelt een extra Asterisk server. Je zal alleen even moeten kijken of je je omnipcx kan koppelen. Ik weet dat ze er zijn welke via het netwerk aangesproken kunnen worden (voor beheer) maar of je op die manier ook een trunk naar je Asterisk kan maken is bij mij onbekend.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
VPN is inderdaad the way to go. Linuxbakje met OpenVPN, L2TP verbinding en hoppa. Moet je wel de mogelijkheid hebben daar een ander subnet te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-10 20:55

McMiGHtY

- burp -

Ik zou het nog simpeler doen, twee sonicwall doosjes, ben je (qua vpn) binnen 5 minuten klaar, en je hebt als voordeel, geen draaiende onderdelen (hd's etc.) voor je vpn nodig, gelijk een firewall.

Al iets gevonden om je omnipbx te koppelen, cq. een trunk te maken?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En het probleem met mijn SPA-3102 die vanaf de FXS-poort alleen maar via de FXO-poort naar Asterisk wil doorverbinden is opgelost...

Even 2 stukjes quoten ter herinnering....
VHware schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 08:45:
Het lijkt dus aan de config van je SPA liggen ;)
Vond het ook al zo raar gezien alle SIP devices hetzelfde leken geconfigureerd te zijn
TD-er schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 10:45:
Ja klopt, op de een of andere manier lijkt de FXO zich niet goed te registreren. Maar gek genoeg de FXS wel.
[...]
Het lag dus niet aan de SPA, maar aan Asterisk.
De oplossing was (achteraf) heel simpel:
Het SIP-account in Asterisk was een unmonitored, dynamische host.
Na het aanpassen van de instellingen voor 201 (in users.conf) naar
code:
1
2
host=192.168.1.21
qualify=yes

werd de SIP-peer wel goed gemonitored en kan ik nu dus gewoon netjes naar een intern nummer bellen en naar buiten.
code:
1
2
3
4
5
fileserver*CLI> sip show peers
Name/username              Host            Dyn Nat ACL Port     Status          
201/201                    192.168.1.21                5060     OK (10 ms)      
trunk_1/asterisk           192.168.1.21                5061     OK (8 ms)
200/200                    192.168.1.22     D          5060     Unmonitored

Blijft natuurlijk een klein schoonheidsfoutje, waarom ik de FXO niet geregged krijg...
code:
1
[Jul 24 11:44:57] WARNING[25666]: chan_sip.c:12106 handle_response_register: Got 404 Not found on SIP register to service asterisk@192.168.1.21, giving up

login-naam en wachtwoord zijn gewoon correct en binnenkomende gesprekken komen goed aan en uitgaande gesprekken gaat ook prima.

edit:
Voor de zekerheid een reboot van Asterisk gedaan en een reboot van de SPA en toen kon ik niet gebeld worden op de DECT telefoon (201).
Blijkt dus dat niet-dynamische hosts niet kunnen registreren.
Je krijgt dan de volgende foutmelding:
code:
1
2
[Jul 24 12:02:53] ERROR[10682] chan_sip.c: Peer '201' is trying to register, but not configured as host=dynamic
[Jul 24 12:02:53] NOTICE[10682] chan_sip.c: Registration from 'Draadloze Telefoon <sip:201@192.168.1.2>' failed for '192.168.1.21' - Peer is not supposed to register

Kortom die weer op dynamic gezet en toen werkte het wel allemaal zoals zou moeten.
"qualify=yes" is dus voldoende.

[ Voor 15% gewijzigd door TD-er op 24-07-2007 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het al iemand gelukt om de 'Privacy' optie bij een queue te gebruiken?

Dus je belt bijvoorbeeld het nummer, je naam wordt gevraagd, je komt in de queue, en je naam wordt naar de Agent afgespeeld als hij opneemt?

De privacy optie P werkt niet bij Queue(), alleen bij Dial().

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Ik heb ook net Asterisk ontdekt en, na het nodige knoeiwerk, bijna alles aan de praat gekregen :)
Momenteel zit ik met 2 probleempjes (het ene al wat minder problematisch dan het ander)

1) Ik heb chan_sccp geactiveerd en een Cisco SCCP-phone (7912-series) kan inderdaad verbinding maken met Asterisk en kan ook bellen en gebeld worden. Alleen zit ik met het probleem dat, als de SCCP-phone iemand opbelt en toehaakt voor er wordt opgenomen, de telefoon aan de andere kant van de lijn gewoon blijft doorbellen.

2) Ik heb ook een paar Cisco-phones omgezet naar SIP, die werken volledig. Alleen vraag ik mij af of het mogelijk is om de 4 knopjes onderaan het scherm eigen functies te geven. Op de 7960-series phones staat daar momenteel Redial, New Call en Call Forward. Graag had ik daar ook een 'shortcut' toegevoegd naar 'Do not disturb'. Op de 7912-series enkel Redial en NewCall.

Hopelijk kan iemand me verder helpen, het liefst met het 2e probleem (dan kunnen alle telefoons direct omgezet naar SIP :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Happy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 14:23
Ik ben sinds een paar dagen ook bezig met Asterisk (in de vorm van Trixbox).
Alles draait oké, op 1 ding na... Telefoontjes ontvangen gaat niet...
Op de site van Speedlinq wordt aangegeven dat de server wel geregistreerd staat (en even later weer niet). Op de pagina van Freepbx (welke ook in Trixbox zit) staat aangegeven dat alles wel werkt...

Ik heb uiteraard google, de site van trixbox en asterisk gebruikt, maar heb geen antwoord/oorzaak kunnen vinden. (Dit kan natuurlijk ook gelegen hebben aan de verkeerde zoektermen.)

Wie o wie kan mij verder helpen??

[ Gathering of Tweakers ] [ GitHub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hoihoi

ben ook maar weer eens bezig gegaan met asterisk, heb een tijdje terug een heel basale setup aan de slag gehad (puur SIP).

maar zit atm in de gratis O reilly te lezen (http://www.asteriskdocs.o...nycontent/index.php?id=11) en die knakker gebruikt FWD om incoming calls te hebben , maar ik krijg me gewoon niet geregistreerd...

Eerst wil ik echter eens op SIP zien te registeren.
Ik gebruik twinkle daarvoor onder Linux.

De error:
code:
1
2
Mon 23:21:21
BoudewijnEctor, registration failed: 403 Forbidden

Mijn sip.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
dionysos asterisk # cat sip.conf
[general]
context=default
srvlookup=yes

[boudewijn2]
type=friend
secret=*
qualify=yes
nat=no
host=dynamic
canreinvite=no
context=internal

[boudewijn]
type=friend
secret=*
qualify=yes
nat=no
host=dynamic
canreinvite=no
context=internal

Mijn settings in twinkle:
Username : boudewijn
domain: asterisk.boudewijnector.lnl

SIP authentication:
Realm: asterisk.boudewijnector.nl
authentication name: boudewijn
password : *

Iemand enig idee wat hier fout gaat? Asterisk -rvvvv geeft dus ook niet veel info:/
Asterisk draait wel gewoon.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Happy
Ondertussen e.e.a. aangepast (als ik nog zou weten wat precies... :X ), maar ik zie nu ook telefoontjes binnenkomen, ze worden alleen niet doorgeschakeld naar een telefoon...
Hoe/waar kan ik traceren waar(door) het fout gaat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
@boudewijn

heb je in je sip.conf ook een regel als deze staan?

code:
1
register => 3110xxxxxxx:<wachtwoord>@budgetphone.nl/3110xxxxxxx

Anders gaan de inkomende telefoontje van je inbound provider niet werken....

Verder ziet een sectie voor 1 SIP toestel er bij mij zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[555]
type=peer                   ; either "friend" (peer+user), "peer" or "user"
callerid="Jan" <555>
username=555         ; usually matches the section title
secret=****         ; overrides the callerid, e.g. required by FWD
fromuser=555
host=dynamic             ; we have a static but private IP address
nat=yes                        ; there is NAT between phone and Asterisk
;canreinvite=no               ; allow RTP voice traffic to bypass Asterisk
dtmfmode=rfc2833                 ; either RFC2833 or INFO for the BudgeTone
mailbox=555@default  ; mailbox 1234 in voicemail context "default"
disallow=all                  ; need to disallow=all before we can use allow=
;allow=gsm
allow=ulaw
allow=alaw

[ Voor 63% gewijzigd door VHware op 10-09-2007 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
@ Mr. Happy

Kun je misschien delen van je configuratiebestandenposten (zonder password, maskeer deze met *)?
Anders wordt het lastig om te zien wat er wel / niet fout gaat.

Ik heb de configuratiebestanden sip.conf en extenstions.conf nodig
Ik weet niet of trixbox ook nog andere bestanden gebruikt.... gezien ik zelf gewoon Asterisk heb.

[ Voor 32% gewijzigd door VHware op 10-09-2007 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Heeft iemand een idee hoe je het volgende kan doen?

Inkomende gesprekken hebben bij mij het volgende formaat (betreft callerid):

31616xxxxxx

Hoe kan ik dit omzetten naar:

0616xxxxxx

Voor de telefoons?

en uit eventueel andere landen (bijvoorbeeld België):

32475xxxxxxx

naar:

0032475xxxxxxx

3-cijferige interne nummers veranderen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Je kan van elke variabele gewoon een deel ervan gebruiken. Kan je net als {EXTEN:2} bijvoorbeeld de eerste twee karakters eraf halen. Moet je alleen even de exacte syntax voor opzoeken. Dat zet je dan in de nieuwe variabele van het callerid en dan ben je klaar. Maar de vraag is waarom je dat zou doen, want zoals je aangeeft is dat gewoon het standaard nummerformaat waar je je eigenlijk aan moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Happy
VHware schreef op maandag 10 september 2007 @ 09:23:
@ Mr. Happy

Kun je misschien delen van je configuratiebestandenposten (zonder password, maskeer deze met *)?
Anders wordt het lastig om te zien wat er wel / niet fout gaat.

Ik heb de configuratiebestanden sip.conf en extenstions.conf nodig
Ik weet niet of trixbox ook nog andere bestanden gebruikt.... gezien ik zelf gewoon Asterisk heb.
Ik heb dit weekend nog wat verder zitten hobbyen, en de wijzigen in sip.conf die bij mij de doorslag gaven waren: insecure=very en extern_ip=....
Twee kleine regeltjes over het hoofd gezien en het werkt niet...

In iig bedankt voor de reactie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Airwolf schreef op maandag 10 september 2007 @ 09:51:
Maar de vraag is waarom je dat zou doen, want zoals je aangeeft is dat gewoon het standaard nummerformaat waar je je eigenlijk aan moet houden.
Het ontvangende toestel geeft het nummer op diezelfde manier weer.... en bij uitgaande gesprekken (bij terugbellen) zou het nummer dan ook beginnen met 31 ... ipv een 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleejuhr
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Iemand al ervaring met de beta gui die door asterisk zelf ontwikkeld is?
Klik!

Het leek mij heel handig om mee te werken, alleen krijg ik het dialplan niet aan het werk. De softclients die ik heb registreren zich allemaal. De registratie naar buiten werkt ook, maar als ik dan een nummer draai intern/extern maakt geen verschil, dan word het nummer niet gevonden.

Kan nu even niet bij de instellingen, maar als iemand dit aan het werk heeft gekregen op de laatste 1.4 asterisk versie zou ik dat graag willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Sleejuhr schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:54:
Iemand al ervaring met de beta gui die door asterisk zelf ontwikkeld is?
Klik!

Het leek mij heel handig om mee te werken, alleen krijg ik het dialplan niet aan het werk. De softclients die ik heb registreren zich allemaal. De registratie naar buiten werkt ook, maar als ik dan een nummer draai intern/extern maakt geen verschil, dan word het nummer niet gevonden.

Kan nu even niet bij de instellingen, maar als iemand dit aan het werk heeft gekregen op de laatste 1.4 asterisk versie zou ik dat graag willen weten.
Ik heb Asterisk 1.4.11 draaien hier, met Asterisk GUI-versie 1531 (toevallig vamorgen nog de laatste versie van het net getrokken.
In elk geval een paar tips, waar ik deels met schade en schande achter ben gekomen:
• Gebruik alleen Firefox voor de webinterface.
• Gebruik geen spaties in de (display)name bij het configureren van de User Extensions.
• Loop de config-files na op eventueel achter gebleven Service Providers (default naamgeving vanuit de gui is [trunk_X], met X een cijfer)
• Stel de service provider(s) in en zet bij de advanced options (voor SIP-providers) de parameter "insecure" op "very" (voor voipbuster hoeft dat hier kennelijk niet, zie ik hier)
• definieer minstens 1 rule per provider voor de incoming calls.
• ringgroups werken soms wat vreemd heb ik gemerkt, dus ik heb de ringgroup een extension-nummer gegeven en stuur binnenkomende telefoontjes naar dat nummer (hier 199)
• Vergeet niet om de dingen bij options even na te lopen. Bijv staat ingesteld dat het aantal digits voor lokale nummers 3 cijfers moet hebben?

• VHware
Indien mensen "call me now!" functionaliteit willen inbouwen...
zie: http://www.voipuser.org/forum_topic_9971.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-10 14:42

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

nm

[ Voor 157% gewijzigd door sander817 op 05-10-2007 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-10 14:42

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb sinds kort trixbox 2.2.4 draaien met xs4all voip. Op zich gaat het prima, alleen inbellen lukt niet

Als ik kijk naar voorbeeld configs van andere zie ik in bijv extensions.conf (startpost) een paar regels staan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
; Extensions
;
[xs4all]
exten => _8.,1,SetCallerID(0878700XXXvi )
exten => _8.,2,SetCIDName(Putgraaf)
exten => _8.,3,SetCIDNum(0878700XXX)
exten => _8.,4,Dial(SIP/${EXTEN:1}@0031878700XXX)
exten => _8.,5,Hangup()

terwijl er bij mij in extensions.conf wel 500 regels staan, en daarnaast er ook nog extensions_additional.conf bestaat die helemaal vol staat met allerlei rules

Gaat het bij mij nou fout wegens al die regels in die configs?
Moet ik die configs leeg gooien?

ik had het gister zover dat ik iig contact kreeg: the number you dialed is not in service etc, op dit moment krijg ik alleen een in gesprek toon: tuut tuut tuut tuut

[ Voor 10% gewijzigd door sander817 op 05-10-2007 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik ben aan het experimenteren geslagen met Asterisk.

Het is nu mijn bedoeling om asterisk te verbinden met mijn pstn-lijn met de bedoeling inkomende gesprekken door te linken naar asterisk alwaar door middel van mijn dialplan bepaald wordt wat er mee moet gebeuren.

Daarnaast wens ik alle gesprekken naar buitenlijnen afkomstig van mijn intern net door te geven aan die pstn.

Ik vond al de Linksys spa 3102 maar vooraleer ik deze aankoop wens ik zeker te zijn dat het bovenstaande hier wel degelijk mee kan lukken.

In dit topic kwam de spa 3102 reeds voorbij maar dan als opzet om inkomende telefoons door te linken naar een externe voip-service-provider. Ik kon daar niet uit afleiden dat ik uitgaande gesprekken kan doorgeven aan de pstn via de spa 3102

Kan iemand bevestigen dat hij/zij geslaagd is in een dergelijk opzet?

Vormt de HandyTone ATA-488 eventueel een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmiv
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:57:
Ook ik ben aan het experimenteren geslagen met Asterisk.

Het is nu mijn bedoeling om asterisk te verbinden met mijn pstn-lijn met de bedoeling inkomende gesprekken door te linken naar asterisk alwaar door middel van mijn dialplan bepaald wordt wat er mee moet gebeuren.

Daarnaast wens ik alle gesprekken naar buitenlijnen afkomstig van mijn intern net door te geven aan die pstn.

Ik vond al de Linksys spa 3102 maar vooraleer ik deze aankoop wens ik zeker te zijn dat het bovenstaande hier wel degelijk mee kan lukken.

In dit topic kwam de spa 3102 reeds voorbij maar dan als opzet om inkomende telefoons door te linken naar een externe voip-service-provider. Ik kon daar niet uit afleiden dat ik uitgaande gesprekken kan doorgeven aan de pstn via de spa 3102

Kan iemand bevestigen dat hij/zij geslaagd is in een dergelijk opzet?

Vormt de HandyTone ATA-488 eventueel een alternatief?
De Linksys SPA is goed geschikt voor wat je wilt. Je kunt ook een interne PCI kaart (X100P of TDM400) kopen die het kan. Zoek maar op het internet dan vindt je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
tweakmiv schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:46:
[...]

De Linksys SPA is goed geschikt voor wat je wilt. Je kunt ook een interne PCI kaart (X100P of TDM400) kopen die het kan. Zoek maar op het internet dan vindt je genoeg.
Nadeel van een X100p is dat 'ie geen nummerherkenning ondersteund (Ik heb er hier een liggen en ben overgestapt op een SPA3102)
De SPA3102 is een FXO en een FXS.
Oftewel van telefoonlijn naar SIP en van SIP naar gewoon toestel (Dect telefoonset bij mij)

Een TDM400 is aanzienlijk duurder (of als je 'm op e-bay weet te vinden voor minder, heel duur qua verzending)

Enige nadeel van de SPA3102 is dat er zoveel dingen in te stellen zijn, dat je soms erg lang kunt zoeken als er iets niet goed staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-10 11:40
Ik ben de laatste tijd wat aan het lezen geweest over Asterisk en ik moet zeggen dat ik het razend interessant vind (en nog een beetje ingewikkeld ;)). Ik heb alleen één vraag: waarom zou je een eigen PBX in huis zetten?

Wat ik bedoel is: wat is de toegevoegde waarde van een eigen Asterisk-machine met SIP-phones e.d. als je net zo goed een internetabonnement met VoIP kan nemen (wat tegenwoordig bij ongeveer elke ISP te krijgen is) met een paar goedkope DECT-telefoons?
Is het goedkoper om een eigen PBX te gebruiken, is het handiger omdat je zelf "in control" bent, is het gewoon leuk om mee te klussen maar voegt het verder niks toe, ...

Dit is overigens geen sarcastisch bedoelde vraag, ik ben oprecht geïnteresseerd in het waarom van dit hele gebeuren :).

[ Voor 7% gewijzigd door Thyraon op 17-10-2007 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De meeste apparaten die een DECT telefoon omzetten in een SIP-device, kennen ook een simpel dialplan. Dus dan zou je aan de hand van wat simpele regeltjes met alleen zo'n kastje al kunnen besparen op je telefoonkosten door aan de hand van het nummer een bepaalde provider te kiezen.
Dan hoef je niet een computer met Linux aan te hebben en Asterisk te configgen.
Alleen heb je dan bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om de functionaliteit van een antwoordapparaat te gebruiken.
Hier in huis heb ik trouwens ook al eens gehad dat mijn vriendin druk aan het bellen was met de draadloze telefoon terwijl ik gewoon gebeld kon worden, omdat de buitenlijn dus nog gewoon vrij was. Dat gaat je dus ook niet lukken met een simpel kastje.
Berichten die op mijn voicemail binnenkomen, krijg ik ook netjes op mijn mail binnen als attachment, dus op die manier kan ik dat overal ter wereld afluisteren :)

Een andere feature waarmee ik nog aan het experimenteren ben is dat telefoontjes met geen nummermelding eerst een cijfer moeten in toetsen. Dit om verkopers hopelijk buiten de deur te houden.

Nog een handige feature die in principe zou moeten werken (maar ik heb 'm nog niet werkende) is dat Asterisk het nummer van het binnenkomende gesprek opzoekt in een database en dan de naam als string meestuurt naar de telefoon.

Kortom, een hoop features die heel leuk zijn, maar niet strikt noodzakelijk en persoonlijk zou ik er geen server voor neerzetten. Het is dat ik al een linux-machine heb staan, dat ik er mee ben gaan spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Okay, dus als ik het goed begrijp is er het voordeel van het dialplan voor uitgaande telefoontjes (keuze van operator gebaseerd op het nummer dat je belt), het voordeel van het tegelijk gebruiken van één lijn (hoe werkt dat dan?) en het routeren van binnenkomende telefoontjes op basis van nummermelding o.i.d.

Nu heb ik al een server staan die ik hiervoor zou kunnen gaan gebruiken, één dezer dagen zal ik daar eens een Trixbox-installatie op knallen zodat ik lokaal wat kan experimenteren met één of meerdere softphones.
De volgende stap is dan natuurlijk dat ik wil gaan bellen via het PSTN en het is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat nu werkt. We hebben momenteel digitale telefonie van Telenet (de Belgische provider) en dus geen conventionele telefoonlijn. Kan ik mijn Asterisk-machine op deze VoIP/VoDSL-lijn aansluiten en daarmee op één of andere manier gewone telefoonnummers draaien? Of gaat dit alleen lukken op een gewone telefoonlijn?

Stel dat het kan, hoe vogel ik dan uit welke settings ik in Asterisk moet zetten om dat PSTN op te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Thyraon schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:07:
Okay, dus als ik het goed begrijp is er het voordeel van het dialplan voor uitgaande telefoontjes (keuze van operator gebaseerd op het nummer dat je belt), het voordeel van het tegelijk gebruiken van één lijn (hoe werkt dat dan?) en het routeren van binnenkomende telefoontjes op basis van nummermelding o.i.d.
Hmm ik heb het idee dat je mijn post niet helemaal begrepen hebt, of ik was niet duidelijk ;)

Ik heb een los kastje op mijn vaste lijn en draadloze telefoon aangesloten. Dat kastje (Linksys SPA-3102) zet de vaste lijn om naar een SIP-kanaal en de draadloze telefoon ook (FXO en FXS).
Er zijn ook kastjes die alleen de telefoon omzetten naar een SIP-device, zoals de Asus AX-112. (die heb ik ok nog liggen en mischien ga ik nog wel een telefoon in de slaapkamer neerzetten die daarop is aangesloten en die bijv niet gaat rinkelen als de telefoon overgaat in de weekends ofzo)

Het tegelijk gebruiken van meerdere lijnen is zeker mogelijk. Bijvoorbeeld mijn vriendin belt naar buiten via VoIPBuster (een VoIP-aanbieder die je instelt in Asterisk en daarnaartoe gaat alles over internet en op die manier kun je dus bellen naar een vast toestel.)
Zo kun je dus meerdere providers kiezen en zelf in Asterisk instellen welke je wilt gebruiken voor welk nummer (06-xxxxxxxx naar provider A, 0800-xxxx* naar vaste lijn bijv)
Sommige providers bieden ook telefoonnummers aan, zodat je ook gebeld kunt worden op die nummers en dan heb je dus in principe nog steeds geen vaste lijn nodig.

Maar dat zijn eigenlijk allemaal nog steeds dingen die je ook zonder Asterisk zou kunnen, al is het dan soms wel wat lastiger te configureren.
Nu heb ik al een server staan die ik hiervoor zou kunnen gaan gebruiken, één dezer dagen zal ik daar eens een Trixbox-installatie op knallen zodat ik lokaal wat kan experimenteren met één of meerdere softphones.
De volgende stap is dan natuurlijk dat ik wil gaan bellen via het PSTN en het is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat nu werkt. We hebben momenteel digitale telefonie van Telenet (de Belgische provider) en dus geen conventionele telefoonlijn. Kan ik mijn Asterisk-machine op deze VoIP/VoDSL-lijn aansluiten en daarmee op één of andere manier gewone telefoonnummers draaien? Of gaat dit alleen lukken op een gewone telefoonlijn?
Voor aansluiten op de vaste lijn heb je dus een los kastje nodig, of een geschikt voice-modem (Bijv X100p). Maar als je nu eigenlijk al loopt te bellen via VoIP, dan moet je uitzoeken of je met Asterisk kunt verbinden naar de VoIP-server van je provider. Dan heb je namelijk geen losse kastjes nodig ;)
Het kan echter ook zijn dat je modem een beetje roet in het eten gaat gooien, doordat die al het VoIP-verkeer er in het modem al uit gaat filteren.

Trixbox is wel lekker makkelijk om mee te beginnen. Je kunt ook VMware-images downloaden, dan kun je ook simuleren dat je meerdere centrales aan elkaar gaat knopen.
Stel dat het kan, hoe vogel ik dan uit welke settings ik in Asterisk moet zetten om dat PSTN op te gaan?
In de startpost staat al een aantal voorbeelden van NLse ISP's die ook VoIP aanbieden en je kunt een gratis test-account aanmaken bij VoIPbuster, waarmee je 60 minuten gratis kunt bellen naar vaste nummers en 5x naar een mobiel kunt bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Bedankt voor je uitleg :). Ik moet zeggen dat het me nog steeds niet helemaal duidelijk is, maar ik ga vanavond wel lekker prutsen met Trixbox en een softphone. Denk dat dat de enige manier is om er wat meer inzicht in te krijgen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een goede en makkelijk te bedienen softphone is X-lite van Counterpath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Die had ik al gevonden ja; thanks :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroem
Hee mensen,

Mijn server wil nog wel eens de registratie bij Tiscali en Voipbuster kwijtraken. Dat is een probleem op zich, maar voor nu wil ik graag weten of het mogelijk is dat asterisk een seintje geeft (bijv. een standaard telefonische melding, of een e-mailbericht) wanneer dit gebeurt? Of nog beter: automatisch de registry herstart?

Alvast bedankt,
Kroem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
TD-er (of anderen), ik heb nog een vraagje. Ik ben me een beetje aan het oriënteren op Nederlandse ISP's en abonnementen (omdat ik binnenkort van België naar Nederland ga verhuizen). Ik neig erg sterk naar ADSL van XS4ALL, waar ook een VoIP-dienst bij geleverd wordt.

Stel dat ik van deze dienst gebruik ga maken (en dus de instellingen uit de startpost van dit topic ga gebruiken), heb ik dan nog een gewone telefoonaansluiting nodig om met de buitenwereld te bellen? Of gaat het van mijn Asterisk-bak dan via ADSL linea recta naar XS4ALL en zo het PSTN op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Voor ADSL heb je in elk geval de koperdraadjes nodig van de telefoon en bij sommige providers of abonnementen heb je dan ook minimaal een bel-budget abonnement nodig van de KPN. (of moet je 9 euro/maand betalen voor het koper wat "toevallig" ook de prijs van het belbudget abonnement is)
Let hier dus op.
Ik heb hier zelf ook XS4all en heb ook een nummer van XS4all VoIP aangevraagd puur om mee te spelen, maar heb er eigenlijk nog vrijwel geen gebruik van gemaakt. Ik gebruik gewoon VoIPbuster om naar buiten te bellen.
In principe zou je via dat nummer van XS4all via het internet kunnen bellen en gebeld worden, maar je moet wel even goed uitzoeken of je niet toch een KPN abonnement moet hebben om ADSL te gebruiken. (hangt dus van provider af en zelfs binnen provider kan het nog per abonnement verschillen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Okay, dus om naar buiten te bellen hoef ik niet eens een VoIP-account bij XS4ALL te hebben. Hoe zit dat met naar binnen bellen? Ik neem aan dat ik gewoon een telefoonabonnement kan nemen en de telefoonlijn op de Asterisk-bak kan aansluiten, maar is dat (gezien de kosten van de hardware) niet duurder dan een VoIP-nummer aanvragen om op gebeld te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik heb voor de SPA3102 die dus mijn asterisk server verbind met de buitenlijn en de draadloze telefoon, ongeveer 60 euro betaald.
Je zult toch op de een of andere manier je telefoons aan moeten sluiten op je Asterisk server, of SIP-telefoons kopen.
Dus dan zijn die kosten van 60 euro niet zo gek hoog volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Nee, klopt, dat zijn de kosten niet inderdaad. Hoe doe jij dat met gebeld worden? Heb je gewoon een analoge lijn van KPN liggen waar je de Asterisk-machine op aangesloten hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Thyraon schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 09:21:
Nee, klopt, dat zijn de kosten niet inderdaad. Hoe doe jij dat met gebeld worden? Heb je gewoon een analoge lijn van KPN liggen waar je de Asterisk-machine op aangesloten hebt?
Yep.
In principe zouden mensen me ook kunnen bellen op het XS4all nummer, maar aangezien niemand dat nummer heeft (en ik het zelf ook zou moeten opzoeken), is daar nog maar 1x op gebeld als test :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Okay, dan heb ik nu in ieder geval een goed beeld van hoe het met de aansluitmogelijkheden zit, thanks :). Handig om te weten als ik straks een huisje ga kopen, want het is wel duidelijk dat daar een Asterisk-bakkie in komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:37

Elektronicanet

Leds do it!

Na vele uren configureren en testen heb ik nu eindelijk een goed werkende Asterisk configuratie draaien sinds enkele weken. Er is echter één ding, waar ik niet uitkom. Ik zal eerst kort de situatie uitleggen:

Klant belt 040-xxxxxxx. Asterisk belt twee verschillende 06-... (medewerkers) tegelijk op. Degene die als eerst opneemt, krijgt de klant. In het display van de GSM's verschijnt ons 040-... nummer zodat de medewerkers weten dat het om een zakelijk gesprek gaat (en met de bedrijfsnaam opnemen). Wanneer een klant echter met een privé nummer belt (anoniem), verschijnt in ons display geen nummer. Nu is het dus niet duidelijk of het een privé of zakelijk gesprek is.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ook in dit geval ons 040 nummer wordt meegestuurd?

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Laat je je Asterisk via VoIP bellen naar de mobieltjes of d.m.v. een kaart via een analoge/ISDN lijn? Bij VoIP is het vaak zo dat de provider van dat nummer alleen maar het nummer laat meesturen die erbij hoort. Via SIP is het ook mogelijk andere nummers mee te sturen. Wat Asterisk probeert te doen in situatie 1 (en wat dus mislukt) is het meesturen van het nummer van de klant. Dit staat Provider X echter niet toe en die maakt er gewoon het 040 nummer van.

Echter, bij veel providers kun je wel anoniem bellen. Asterisk krijgt geen nummer door dus belt de 2 mobieltjes zonder een nummer mee te geven. Provider X denkt dat je anoniem wilt bellen en wijzigt het CID deze keer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
@Electronicanet

Gebruik deze regel om je 040 nummer mee te laten sturen:

exten => 5544,n,Set(CALLERID(num)=040XXXXXXX)

Waarbij 5544 uiteraard maar even een verzonnen extension is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmiv
VHware schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 12:09:
@Electronicanet

Gebruik deze regel om je 040 nummer mee te laten sturen:

Waarbij 5544 uiteraard maar even een verzonnen extension is ;-)
Wat ik nog extra heb toegevoegd is:

exten => 5544,n,Set(OLDNUMMER=${CALLERID(num)})
exten => 5544,n,Dial(SIP/06xxxx1&SIP/06xxxxx2,30,j)
exten => 5544,n,Playback(vm-afwezig)
exten => 5544,n,Set(CALLERID(num)=${OLDNUMMER})
exten => 5544,n,Voicemail(s5544)

Hiermee krijg je als geen van de 06 nummers opneemt binnen 30 seconden dat de beller de voicemail krijgt. In mijn geval wordt deze gemaild en in de voicemail staat dan het werkelijk bellend nummer (OLDNUMMER) weer weergegeven. Kun je later toch nog zien wie er werkelijk gebeld had.
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste