Je moetmet die multimeter de spanning over je speakers meten. Gewoon op de plus en min aansluiten, heel simpel. Je kan dan het vermogen benaderen met de volgende formule:Nope, sorry. 'k Heb wel een digitale multimeter, maar ik zou niet weten waar en hoe ik die ergens tussen moet hangen om aan relevante data te komen. Ben nogal a-technisch op audio gebied, en ga alleen op m'n oren af. Ik kan 't wel alsnog testen, want die Aura gebruik ik nog steeds, maar nu alleen maar als phono pre-pre. Dus als je me vertelt waar die multimeter moet komen, en in welke stand, dan graag!
M'n leverancier was 't wel eens met mijn conclusie, maar dat zijn ze al gauw wanneer je op 't punt staat om een versterkercombinatie van ruim 6 mille aan te schaffen...:)
P = V^2 / Rluidspreker
Waarbij P het vermogen in Watts is, V de spanning in Volts, en R de weerstand (of eigenlijk impedantie, maar dat kan je niet meten).
Meet maar eens, dan zal je erachter komen dat je 'm al behoorlijk hard zal moeten zetten om uberhaupt een "reading" te krijgen.
Kijk, deze waarneming is heel wat waarschijnlijker. Neemt niet weg dat zelfs deze waarneming beïnvloed kan zijn door het feit dat je net tig duizend gulden hebt uitgegeven aan een nieuwe versterker en dat je erg graag een verbetering wilt horen.Ik weet dat het niet om het vermogen gaat, in een normale huiskamer is 4 Watt al een bak herrie (bij speakers van een rendement van 90 db). Ik weet alleen dat die Aura gekunsteld klonk in m'n nieuwe woonkamer, en die Marantz niet.
Jag