Audio en vermogen - voor Afterlife ea

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51
Nope, sorry. 'k Heb wel een digitale multimeter, maar ik zou niet weten waar en hoe ik die ergens tussen moet hangen om aan relevante data te komen. Ben nogal a-technisch op audio gebied, en ga alleen op m'n oren af. Ik kan 't wel alsnog testen, want die Aura gebruik ik nog steeds, maar nu alleen maar als phono pre-pre. Dus als je me vertelt waar die multimeter moet komen, en in welke stand, dan graag!
M'n leverancier was 't wel eens met mijn conclusie, maar dat zijn ze al gauw wanneer je op 't punt staat om een versterkercombinatie van ruim 6 mille aan te schaffen...:)
Je moetmet die multimeter de spanning over je speakers meten. Gewoon op de plus en min aansluiten, heel simpel. Je kan dan het vermogen benaderen met de volgende formule:
P = V^2 / Rluidspreker
Waarbij P het vermogen in Watts is, V de spanning in Volts, en R de weerstand (of eigenlijk impedantie, maar dat kan je niet meten).
Meet maar eens, dan zal je erachter komen dat je 'm al behoorlijk hard zal moeten zetten om uberhaupt een "reading" te krijgen.
Ik weet dat het niet om het vermogen gaat, in een normale huiskamer is 4 Watt al een bak herrie (bij speakers van een rendement van 90 db). Ik weet alleen dat die Aura gekunsteld klonk in m'n nieuwe woonkamer, en die Marantz niet.
Kijk, deze waarneming is heel wat waarschijnlijker. Neemt niet weg dat zelfs deze waarneming beïnvloed kan zijn door het feit dat je net tig duizend gulden hebt uitgegeven aan een nieuwe versterker en dat je erg graag een verbetering wilt horen.

Jag

Verwijderd

Bedankt voor de uitleg, ik ga dit weekend wel een beetje experimenteren, denk ik. Alhoewel ik de uitslag al wel ken (die heb je net uitgelegd :)) wil ik 't toch ook nog 's zien... 8-)
Kijk, deze waarneming is heel wat waarschijnlijker. Neemt niet weg dat zelfs deze waarneming beïnvloed kan zijn door het feit dat je net tig duizend gulden hebt uitgegeven aan een nieuwe versterker en dat je erg graag een verbetering wilt horen.
Dat die Aura nu gestresst klinkt, is redelijk objectief: dat was de reden dat ik ueberhaupt op zoek ging naar een nieuwe versterker. En de verbetering is ook duidelijk, want ook na een paar maanden (dan is 't nieuwe er wel zo'n beetje af) heb ik niet de neiging om het geluid zachter te zetten omdat het te vermoeiend klinkt.

Toch denk ik nog steeds dat 't verschil wel (o.a.) met vermogen te maken heeft. Niet met het vermogen dat je gebruikt, maar meer met de speelruimte die de versterker over heeft. Een zware (transistor-)versterker heb je over het algemeen niet omdat 'ie vreselijk hard moet kunnen, maar vanwege het gemak waarmee 'ie de gewenste signalen levert.

Maar dat verklaart weer niet waarom buizenversterkers met zo'n 10W klasse A vermogen wel in staat zijn om die transparantie, ruimtelijkheid en speelsheid kunnen bieden, ook in moeilijke ruimtes (maar wat minder met moeilijke speakers)... :?
'k Zou in mijn situatie die Marantz wel eens willen vergelijken met een leuke kleine buizenbak van bv. Audio Innovations of zo...

• Jag
Wat je niet moet vergeten is om de multimeter op wisselspanning te zetten (doet me denken aan de discussie die ik ea tijden terug hadden, of "audio" wissel of gelijkspanning is).

Jag

Verwijderd

Op zaterdag 20 januari 2001 00:06 schreef Jag het volgende:
Wat je niet moet vergeten is om de multimeter op wisselspanning te zetten.
Waarom? :?
Het voltage op je speaker outputs is toch gelijkstroom?
Ben even het spoor bijster...

• Jag
Oh nee, not again.

Nee, dat is dus wisselspaning. De spanning die uit je versterker komt, ziet er precies zo uit als "oscilloscoop" in winamp.

Jag

• Obi
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

Op zaterdag 20 januari 2001 01:33 schreef Afterlife het volgende:

[..]
Waarom? :?
Het voltage op je speaker outputs is toch gelijkstroom?
Ben even het spoor bijster...
Op zaterdag 20 januari 2001 01:44 schreef Jag het volgende:Oh nee, not again.

Nee, dat is dus wisselspaning. De spanning die uit je versterker komt, ziet er precies zo uit als "oscilloscoop" in winamp.

Jag
Hahaha, ik voel 'm al aankomen... Gaat 'ie weer!

Bij deze de topics voor geïnteresseerden:

Deel 1

Deel 1

Lees je gek, en haal alsjeblieft niet één van de topics omhoog....

Verwijderd

Op zaterdag 20 januari 2001 01:44 schreef Jag het volgende:
Oh nee, not again.

Gezellig, zo'n reactie...
OK, 't is dus wisselspanning. Vraag me niet waarom, en jij legt me niet uit waarom, dus het zij zo.

Enne... "oscilloscoop" in winamp, dat zal best. Heb hier 5 computers draaien, maar geen van allen draait winamp.

Mijn vraag was serieus bedoeld, en die :? smiley gaf alleen maar aan dat ik het niet begreep.
Had het wel leuk gevonden als daar ook serieus op gereageerd zou worden...

• Obi

Obi

Als je nou de links even bekijkt die ik je de post voor je laatste voorschotel, wordt het je helemaal duidelijk :)

Verwijderd

Obi, ik heb beide topics gelezen, maar ben nog geen spat wijzer.

In het begin ging 't nog wel, leuk, Velleman VU metertjes, en zo, maar ik moest al snel afhaken. En in het 2e topic werd eigenlijk alleen maar met feiten en modder naar elkaar gegooid. Daar was hoegenaamd geen bruikbare of begrijpelijke informatie uit te halen.

• Obi

Obi

Op zaterdag 20 januari 2001 04:23 schreef Afterlife het volgende:
Obi, ik heb beide topics gelezen, maar ben nog geen spat wijzer.

In het begin ging 't nog wel, leuk, Velleman VU metertjes, en zo, maar ik moest al snel afhaken. En in het 2e topic werd eigenlijk alleen maar met feiten en modder naar elkaar gegooid. Daar was hoegenaamd geen bruikbare of begrijpelijke informatie uit te halen.
Dát is precies de reden waarom Jag en ik het 'please not again' gevoel kregen. :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 20 januari 2001 11:48 schreef Obi het volgende:

[..]
Dát is precies de reden waarom Jag en ik het 'please not again' gevoel kregen. :)
Sorry hoor, maar ik vind het toch wel erg dieptriest dat mensen die zich met audio en muziek bezighouden niet eens weten dat audiosignalen wisselspanning zijn |:( Zelfs als je geen audiofreak bent dan heb je zoiets op de HAVO of ht VWO in ieder geval wel bij natuurkunde geleerd. Als je een scoop ziet dan zie je toch dat het signaal om het nulpunt heen slingert?? Wisselspanning dus.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Bovendien denk ik dat een multimeter niet het aangewezen instrument is om audiometingen mee te doen, want daar is ie veel te log voor. Je kunt het wel doen als je een continu signaal op je versterker zet zoals een sinus of een zagtaand van een bepaalde frequentie. Muziek laat de meter veel te veel heen en weer springen, en door de traagheid krijg je dan heel vertekende meetwaarden. De scoop is nog altijd het beste als je een versterker aan een praktijktest wil onderwerpen waarbij er een wisselend signaal zoals muziek wordt gemeten.

En je kunt natuurlijk je PC gebruiken als oscillator om testsignalen te genereren. Probeer maar eens wat testsignalen in de rangen van 10Hz tot 16KHz. De PC soundcards van de laatste paar jaar zijn behoorlijk recht in dit bereik dus daar kun je redelijk op vertrouwen. In de lage frequenties kun je met een continu signaal gelijk eens testen hoever je versterk grof gezegd op z'n bek gaat als ie het vermogen niet meer kan leveren >:)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Jag
Gezellig, zo'n reactie...
Ja sorry, zo bedoelde ik het niet. Maar het heeft toen zoveel moeite gekost om Jur en Kip te overtuigen. En daarna kwamen er weer mensen die beweerden dat het gelijkspanning is, in dezelfde thread nog |:(.
Maar als je het eerste deel van de eerste draad nog eens goed leest, dan moet alles je duidelijk worden. De discussies erna voegen niks meer toe.

Nog ff wat oude koeien uit de sloot halen >:):

Obi:
Het is ZEKER gelijksstroom, wees nou ‘s redelijk: Wat gezegd is, nl dat door de wisselstroom de conus heen en weer wordt bewogen, is bullshit.
Als wisselstroom de conus zou bewegen zou je maar ÉÉN frequentie tegelijk weer kunnen geven, meer niet. Dat is het onomstotelijke bewijs. (een ander iets: bij een frequentie van 20.000 hertz moet de wisselspanning dus ook 20.000 hertz zijn...? Zie je het voor je...) Een geluidsweergave bestaat uit vele verschillende sinussen (van verschillende amplitudes en frequentie),dit kan alleen door gelijkstroom gegenereerd worden.
:) Mag ik ook een biertje van het krat mannen..? :)
Jur:
Uit je boxuitgengen komt gewoon gelijkstroom en zeker GEEN wisselstroom.
;). Ik neem het mezelf nog steeds kwalijk dat ik en anderen zo lang nodig hebben gehad om de anderen te overtuigen. Zeker als ik teruglees zie ik heel veel dingen die ik nog had kunnen noemen. UIteindelijk wel sportieve verliezers :).
Maar dat de discussie daarna opnieuw oplaaide was echt debiel.

Jag

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Volgens mij het meest plausibele bewijs dat audiosignalen wisselspanning zijn: Wat is wisselspanning? Wisselspanning is een spanning waarvan de plus en de min periodiek worden verwisseld. Het audiosignaal gaat door een tweeaderige kabel. Net als bij het 'signaal' van het stopcontact is de ene ader de massa, en de andere het signaal. Als er geen signaal is, dan is het spannings verschil tussen de massa en het signaal 0 Volt (op een scoop staat de lijn dan op het nulpunt in het midden van het display). Echter als er een audiosignaal is, dan zie je dat het signaal rondom het nulpunt slingert (rondom de massa van 0 Volt dus). Dat betekent dat in de positieve helft van de sinus (of whatever het signaal is) het signaal positief (+) is ten opzichte van de massa, en in de negatieve helft is het signaal negatief (-) ten opzichte van de massa. Als je de amplitude wil meten (met een GELIJKSPANNINGSmeter), dan moet je in de positieve helft de + van je meter op de signaal-ader aansluiten en de - aan de massa. In de negatieve helft is het precies andersom: de massa (nulpunt) moet nu op de + en het signaal op de - omdat het signaal negatief ten opzichte van de massa (0 Volt) is.

Je KUNT wel een audiosignaal met gelijkspanning genereren, maar dat zou onzinnig zijn. Voor amplitude van 2,5 Volt moet je dan een top-top spanning van 5 Volt hebben. Uiterst negatief (-2,5V) moet nu 0 Volt worden want je wilt er gelijkspanning van maken. Dat betekent dat 2,5V het nulpunt wordt, 0V uiterst negatief, en 5V uiterst positief. Let op: Als je nu de amplitude wilt vergroten, dan moet je het nulpunt omhoog schuiven! En de maximale spanning van 5 Volt moet ook hoger worden. Het enige wat niet verschuift is de uiterst negatieve spanning die op 0V blijft zitten. Bovendien zou de conus van de speakers maar 1 kant op bewegen, waardoor de maximale amplitude de helft kleiner wordt(!). Als de conus normaal een bereik heeft van +2cm en -2cm dan heeft ie nu nog maar 2 cm breik ipv 4 cm, omdat de conus nog maar 1 kant op beweegt. Bovendien zal de conus altijd uitslaan omdat het nulpunt niet meer 0V is maar de helft van de maximale top-top spanning. Kortom: Er staat altijd een gelijkspanning op je speakers en waarschijnlijk blaas je je tweeter op. Een gelijkspanning is voor speakers een wisselspanning met (oneindig) hoge frequentie waardoor de gelijkstroom door het hoogdoorlaatfilter heen komt en je tweeter overbelast (hetzelfde kan gebeuren als de versterker bij grote amplitude gaat clippen en blokgolven op je speakers zet.

Verwijderd

Het wordt eens tijd dat er een teleac cursus op de tv komt over het uitgangssignaal dat uit een versterker komt.

Uit een versterker komt wisselspanning tussen de (pak hem beet 10 en 20000 Hertz).
1 hertz (Hz) is het aantal periodieke veranderingen per seconde.

Een multimeter die WISSELSPANNING kan meten, kan meestal maar een wisselspanning meten van 50 Hz (wat uit het stopcontact komt).
En geen audiosignaal dat heel veel verschillende frequenties bevat.
Wat de meter dat meet is dan pure ONZIN.
Er zijn multimeters die dat wel kunnen maar, die kosten een berg geld.
Het beste apparaat op het uitgangs signaal van een versterker te meten is met behulp van een OSCILOSCOOP (bijgenaamd SCOOP).

Als je dan besluit de spanning te gaan meten, zorg er dan voor dat er een frequentie van 1Khz op de uitgang staat.
Dit kan je doen door 1. een toon generator (geeft WISSELSPANNING af) op de ingnang aan te sluiten. of 2. koop een cd waar een track op staat met een 1Khz sinusvormig signaal (te koop bij de meeste electronica winkels).
Het signaal dat uit je CD speler komt is dan het zelfe dat uit een tongenerator komt en is dus 1 Khz sinus vormig = wisselspanning.

Een versterker versterkt nog steeds en niet meer dan dat.
Dus daarom komt er op de uitgang een WISSELSPANNING te staan!!!!!!!
Zet de scoop op de uitgang en zet hem op AC = Alternating Current = Wissel Spanning/Stroom)
Meet de waarde tussen de twee toppen van de sinus.
Deel deze waarde door twee zodat je de top waarde heb.
Deze waarde moet je delen door 1,4142 = Wortel 2 zodat je de effectieve spanning heb.

Het volgende kan voor sommige onder ons wat lastig zijn om het te begrijpen maar ik vertel het toch maar even.

De effectieve waarde van een wisselspanning levert evenveel vermogen in een weerstand als een Gelijkspanning die gelijk is aan de effectieve waarde van de wisselspanning in de zelfde weerstand.

Door deze omrekening kunnen we eenvoudig vermogens uitrekenen zonder gebruik te maken van complexe getallen en andere aanverwante dingen.

Het vermogen dat dan in de weerstand wordt ontwikkeld is Ueffectief^2/r (^2 = kwadraat).

Maar omdat er in een luidspreker geen weerstand zit maar een spoel wordt de zaak nog complexer.

De weerstand (van de speaker) die je met je ohm meter meet, is de Ohmse weerstand (gelijkstroom weerstand).
Omdat er op de spoel Wisselspanning wordt aangeloten, gaat de spoel zich anders gedragen.
Hij probeert namelijk de spanning uit de versterker tegen te werken, hierdoor wordt de stroom die door de spoel vloeit vele malen kleiner. (dit is dan ook gelijk de reden dat je NOOIT GELIJKSPANNING op je speaker mag aansluiten)
Als je die stroom een spanning opmeet kan je de weerstand uitrekenen.
Deze weerstand wordt ook wel de impedantie genoemd.
Deze impedantie is afhankelijk van de frequentie van de spanning.
Deze impedantie staat meestal ook uitgezet in een grafiek zodat je hem niet uit hoeft te rekenen.

Als je de impedantie (Z) heb, kan je het opgenomen vermogen uitrekenen.
P = Ueffectief^2/Z

Dit is het opgenomen vermogen (door de spoel)en zegt totaal niets over de kwaliteit van de speaker.
Daarvoor heb je het rendement.
Hoe hoger het rendement hoe harde het geluid bij een bepaald vermogen.
Dat vermogen ligt op 1 W. (zo weinig, ja want het oor is logaritmisch)
Stel dat het rendement 92 dB/w/m ( = decibel per watt per meter) is.
Dan is de geluidsdruk op 1 meter afstand bij de speaker bij 1 watt theoretisch 92 dB.
Verdubbel ik het vermogen tot 2 Watt dan wordt de geluidsdruk theoretisch 92 + 3 = 95 dB.
In de praktijk komt dit op 92 + 2,7 = 94,7 dB.
De geluidsdruk bij 128 watt op 1 meter afstand is dan theoretisch 92 + (7 * 3) = 113 dB en in de praktijk komt dit op 110,9 dB.
Verdubbel je de afstand tot 2 meter, dan wordt de geluidsdruk weer lager met 3dB.

Dit is een korte uitleg over speakers en vermogen, als je het helemaal zeker wil weten koop dan een goed boek hier over, die kan het beter uitleggen dan ik, of ga ff naar de bibliotheek, daar hebben ze veel van dit soort boeken.

En voor diegene die nog steeds blijven geloven dat je gelijkspanning op je speaker moet zetten, koop eveneens zo'n boek.
En als je het dan nog steeds niet geloof, zet eens een 12V accu op je speaker en dan eens kijken wat hij doet, en zeker niet belangrijk , wat doet hij nog na die actie.

Ik blijf me nog steeds verbazen dat er zogenaamde "expert" zijn die bij hoog en laag beweren dat een speaker op gelijkspanning werkt.
Ik ben zeker geen expert op het gebied van audio, maar na verschillende opleidingen in de electrotechniek/electronica/telematica varieerend tussen LBO en HBO niveau weet ik heus wel wat de basis pricipes van de audio technologie af.

• Obi

Obi

Op zaterdag 20 januari 2001 14:35 schreef Jag het volgende:

*knip*

Nog ff wat oude koeien uit de sloot halen >:):

Obi:
[blablabla]

*knip*

Jag
Tjezus Jag, moest je mij nou écht weer confronteren met deze quote..? Ik heb nu alweer spijt dat ik de links gezocht heb....

(waar is die 'schaam'-smiley als je 'm nodig hebt)

Verwijderd

Dit is ook zo'n een leuke uitspraak

Obi:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Het is ZEKER gelijksstroom, wees nou ‘s redelijk: Wat gezegd is, nl dat door de wisselstroom de conus heen en weer wordt bewogen, is bullshit.
Als wisselstroom de conus zou bewegen zou je maar ÉÉN frequentie tegelijk weer kunnen geven, meer niet. Dat is het onomstotelijke bewijs. (een ander iets: bij een frequentie van 20.000 hertz moet de wisselspanning dus ook 20.000 hertz zijn...? Zie je het voor je...) Een geluidsweergave bestaat uit vele verschillende sinussen (van verschillende amplitudes en frequentie),dit kan alleen door gelijkstroom gegenereerd worden.
Mag ik ook een biertje van het krat mannen..?

------------------------------

Zie je het al voor je.
Nee ik niet.
Dan zou ik zeker 10 miljoen stembanden moeten hebben, voor elke frequentie 1.

Er bestaan ook zoiets al spectrum analyzers.
Dan kan je kijken welke sinusvormige signalen er in het totale signaal zitten.

Nu nog gekker.
Zelfs een gelijkspanning kan worden samengesteld uit oneindig veel sinussen.
Het klinkt raar, maar als je wat van wis/natuurkunde afweet is het est wel logisch.
Hier heeft natuur/wiskundige Fouyer zich mee bezig gehouden.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 20 januari 2001 16:12 schreef DaMike het volgende:
Nu nog gekker.
Zelfs een gelijkspanning kan worden samengesteld uit oneindig veel sinussen.
Het klinkt raar, maar als je wat van wis/natuurkunde afweet is het est wel logisch.
Hier heeft natuur/wiskundige Fouyer zich mee bezig gehouden.
Ja, dat zei ik in m'n laatst post dus ook al. Daarom kun je ook zo leuk je tweeters opblazen met gelijkspanning of een clippende versterker die er een blokgolf op zet ;)

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 07:30
Niet om lullig te doen, maar het is Fourier.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

DaMike en Jag : Ik speel al een tijdje met het idee, maar ik heb momenteel (nog) geen tijd om het uit te werken. Wat dachten jullie van het opzetten van een Nederlandse High End Audio site met daarbij reviews en wat theorie over electronica en audio. Er is een kleine doelgroep, maar misschien toch zeker de moeite waard. Helemaal als het voor jullie net zoals voor mij een hobby is :)

Verwijderd

Ehm... hoe kan je het beste de effectieve vermogen van je versterker meten ??

Sloop hem open en meet over de 2 grote elco's de gelijkspanning van je voeding tov de aarde van je versterker. Als het goed is meet je een positieve en een negatieve gelijkspanning. Dit is dus de maximale waarde die als sinus zonder vervorming uit je versterker kan komen...

Weet de impedantie van je speakers en de formule voor de effectieve spanning van een sinus (voor mij effe te ver terug maar was geloof ik een factor 0.68) en bereken het vermogen via P=U^2/R

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 20 januari 2001 16:31 schreef JvdBosch het volgende:
Niet om lullig te doen, maar het is Fourier.
Inderaad, en op zijn formules is de Fast Fourier Transform gebaseerd (algemeen gebruikt in digitale analyse en bewerking) die wordt toegepast op audio en visuele(!) data.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 20 januari 2001 16:35 schreef rht het volgende:
Ehm... hoe kan je het beste de effectieve vermogen van je versterker meten ??

Sloop hem open en meet over de 2 grote elco's de gelijkspanning van je voeding tov de aarde van je versterker. Als het goed is meet je een positieve en een negatieve gelijkspanning. Dit is dus de maximale waarde die als sinus zonder vervorming uit je versterker kan komen...

Weet de impedantie van je speakers en de formule voor de effectieve spanning van een sinus (voor mij effe te ver terug maar was geloof ik een factor 0.68) en bereken het vermogen via P=U^2/R
Was het maar zo simpel! Helaas is dit het sommetje dat fabrikanten gebruiken om hun gigantische vermogens te berekenen ;) Je meet de spanning van de voeding, maar dat doe je waarschijnlijk als ie onbelast is. Als de versterker wordt belast dan zie je pas het ware vermogen. Bij een zwakke voeding zal de spanning behoorlijk dalen, en het vermogen zakt in. De Elco's kunnen die opvangen voor kortstondige belastingen (beats), maar bij continue belasting zal de spanning dan ook onvermijdelijk zakken waardoor er weinig van het theoretische vermogen overblijft.

• Jag
Tjezus Jag, moest je mij nou écht weer confronteren met deze quote..? Ik heb nu alweer spijt dat ik de links gezocht heb....
:). Wat is het toch met dit onderwerp dat zodra je het noemt er meteen een discussie over losbarst, ook al is het lang bewezen en is iedereen het met elkaar eens. Iedereen? Nee, er zijn nog een paar dappere gasten die zich verzetten :).
In de praktijk komt dit op 92 + 2,7 = 94,7 dB
Nou, dat zou niet best zijn. Twee keer zoveel vermogen aan één luidspreker levert gewoon 3 dB extra op. Ik denk dat je het verwart met een extra luidspreker erbij.
Wat dachten jullie van het opzetten van een Nederlandse High End Audio site met daarbij reviews en wat theorie over electronica en audio
Op zich wel een leuk idee, maar dat lijkt me best moeilijk om op te zetten, zeker omdat er al anderen zijn. En ik kan niet overal aan meedoen.
Ook ben ik meer een professionele audio type.

Jag

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 20 januari 2001 17:36 schreef Jag het volgende:

[..]
Ook ben ik meer een proffesionele audio type.
Wat bedoel je daar mee. Bedoel je dat je je hoofdzakelijk als audiotechnicus bezighoudt met audio of ... ? Als je bedoelt dat je je liefst alleen met pure professionele high end zelfbouw bezighoudt, dan kunnen we elkaar een hand geven ;)

Verwijderd

Ok het is Fourier, ik ben nier zo goed in het onthouden van namen.
Op zaterdag 20 januari 2001 17:36 schreef Jag het volgende:

Nou, dat zou niet best zijn. Twee keer zoveel vermogen aan één luidspreker levert gewoon 3 dB extra op. Ik denk dat je het verwart met een extra luidspreker erbij.

Jag
Theoretisch gezien zou dat ook 3dB moeten zijn, maar tussen de theorie en de praktijk zit soms helaas een wereld van verschil.

Die 2,7 dB waar ik het over had is een vuistregel die in Prof. Audio wordt gebruikt.
Hoe meer vermogen je in een speaker stop, hoe meer dit getalletje naar beneden zal gaan door verliezen in de speaker.

• Jag
Tja, dat zou heel goed kunnen, alleen is dat voor het geval dat je het aantal speakers/poweramps verdubbeld.
Wat bedoel je daar mee. Bedoel je dat je je hoofdzakelijk als audiotechnicus bezighoudt met audio of ... ? Als je bedoelt dat je je liefst alleen met pure professionele high end zelfbouw bezighoudt, dan kunnen we elkaar een hand geven
Nee, ik bedoel PA. En niet de high end die jij bedoelt, als in geintegreerde versterkers van 30.000,-, en kabels van 200,- per meter.

Jag

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 20 januari 2001 19:09 schreef Jag het volgende:
kabels van 200,- per meter.
Aan dat soort onzin doe ik dus ook niet, want dat is gewoon waanzinnig... Het moet wel leuk en zinvol blijven

Verwijderd

Op zaterdag 20 januari 2001 22:19 schreef Exirion het volgende:

[..]
Aan dat soort onzin doe ik dus ook niet, want dat is gewoon waanzinnig... Het moet wel leuk en zinvol blijven
Wat heeft het in godsnaam voor zin om kabel van 200 piek de meter te kopen?? :?
:'(

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 07:30
Op deze site staan wel wat leuke weetjes over kabels en een cool kabel-zelfbouwproject.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 21 januari 2001 10:52 schreef Tweakert het volgende:

[..]
Wat heeft het in godsnaam voor zin om kabel van 200 piek de meter te kopen?? :?
:'(
Het is net als met 'ingestraald water'... Sommige mensen geloven dat het helpt. Het zit tussen je oren. Ik weiger te geloven dat iemand bij een blinde test het verschil kan horen tussen kabels van 20 gulden per meter en kabels van 200 gulden per meter. Maar goed, wie ben ik :)

Verwijderd

Op zaterdag 20 januari 2001 14:35 schreef Jag het volgende:
Ja sorry, zo bedoelde ik het niet.
Heb die topics nog maar 's op m'n gemak doorgelezen, en kan me nu je reactie wel voorstellen... :)
Ik kan het allemaal nog steeds niet helemaal volgen (heb geen exacte of technische achtergrond), maar gezien die topics ben ik niet de enige. 8-)

Verwijderd

Op zaterdag 20 januari 2001 11:54 schreef Exirion het volgende:
Sorry hoor, maar ik vind het toch wel erg dieptriest dat mensen die zich met audio en muziek bezighouden niet eens weten dat audiosignalen wisselspanning zijn |:(
Mag jij vinden. Maar volgens mij is het voor het genieten van goede muziek en van goede geluidsinstallaties absoluut niet van belang om te weten wat de techniek erachter is.
Het ligt er maar aan op wat voor manier je je met audio en muziek bezighoudt: ik consumeer bij voorkeur, en dan is in feite alleen datgene wat uit de speakers komt van belang, niet het hoe en waarom.

Verwijderd

Op zondag 21 januari 2001 10:59 schreef JvdBosch het volgende:
Op deze site staan wel wat leuke weetjes over kabels en een cool kabel-zelfbouwproject.
Tikkie vaag, dat project met die AirMax kabels...
Zal op zich best wel prima klinken, maar wat is het voordeel t.o.v. 2 in elkaar gedraaide 2.5mm OFC kabeltjes?
Ik ben een beetje huiverig voor solid core kabels (al weet ik dat het 'skin effect' pas ruim boven de gehoorsgrens optreedt, maar ik heb er gewoon een paar erg slechte resultaten mee gehoord), en het nut van het aarden van die mantel ontgaat me een beetje (dat ding wordt verder nergens voor gebruikt).
OK, coax is een goede afscherming voor invloeden van buitenaf, maar dat kan ook prima door 2 normale luidsprekerkabels te 'twisten', toch?
Pagina: 1