VU-Metertjes (wissel of gelijk) deel II

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:52

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
ik denk niet dat iedereen de hele topic nog leest dus hier het definitieve antwoord:

Zowel de LF (line) uitgang als de luidsprekeruitgang zijn beide wisselstroom!
Geluidssignalen zijn immers trillingen (basis: sinussen). Alleen een digitale uitgang is (uiteraard) gelijkstroom.
Je hebt wel een plus en een min (rood/zwart), dat is:
1. Om een fase-gelijkheid tussen links en rechts te krijgen (als je beide luidsprekers omwisselt hoor je alles nog goed, als je 1 omwisselt krijg je een raar geluid (vooral als je in 't midden van de speakers zit).
2. Het is een wisselspanning om het nulpunt heen, de zwarte aansluiting. Het gaat echter om de relatieve spanning van de uitgang, hierdoor beweegt je luidspreker. Bijvoorbeeld: plus is naar voren, min is naar achter.

kut! ik had dus ongelijk...

This too shall pass

Verwijderd

Een digitale uitgang is WISSELSTROOM ! Nullen en eenen, weet je wel ?

Verwijderd

Jezus Tiethoff, vallen 1'en en 0'en nu ook al onder wisselspanning, ooit wel 'es van een DA converter gehoord? :(

Verwijderd

ja tiethoff, met gelijk stroom zijn 0en en 1en heel simpel, WEL stroom of GEEN stroom!!

wat lul je dus man!!

Verwijderd

het enige waarom Line Uit wisselstroom nodig heeft is omdat de box, athans de ingewanden, naar voren (+Xvolt, x is hoeSTERK het naar vore moet) of naar achteren (-Xvolt)

snapt gij, tiethoff

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
haha tiethoff bijdehandje.
maar goed, ik heb dus de expert geraadpleegd

This too shall pass

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20

Crusader

Arc Nature

Sjonge jonge tiethof...
Wel de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt?
Of ben je meer een type van holle vaten klinken het hardst?

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

Ik zal het nog eens uitleggen. Gelijkstroom (de naam zegt het al) is stroom die in de tijd niet anders wordt. Wisselstroom (de naam zegt het al)...moet ik nog iets uitleggen over zaagtanden, blokgolven, sinussen, imaginaire rekenwijze, wisselstroom theorie, impedantie ? Zeg het maar ! Of lees er gewoon iets over.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Tiethoff, die digitale uitgang waar jij het over hebt, en die nullen en enen, dat zijn gewoon pulsjes GELIJKspanning. Niks wisselspanning. Een 1 wordt gerepresenteerd door een korte puls GELIJKspanning en een 0 is geen of een verwaarloosbare puls.
Volgens jouw theorie zou mijn moederbord werken op wisselspanning. Nou, dat probeer je dan maar lekker op je eigen mobo. Kijk ook maar eens op je voeding, daar staat toch echt als uitgang 12V DC en 5V DC

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
haha tiethoff, je zegt het zelf al. blokgolven enz...
ik doe trouwens elektrotechniek hoor

"not the sharpest tool in the shed"

This too shall pass

Verwijderd

SharkyOnline doet elektrotechniek ! We hebben het hier over electronica. Als je al elektrotechniek doet SharkyOnline vraag dan eens aan je leeraar of digitale signalen gelijkstroom/spanning zijn. Ik wed dat je meteen zakt voor je volgende examen.

Verwijderd

Schokkende discussie !

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Tiethoff, een wisselspanning is een spanning die van polariteit verandert, en dat gebeurt niet bij een digitaal signaal.

Jag

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:23
was wisselspanning niet gewoon een sinusvormige golf? maakt het uit waar de evenwichtsstand van de golf ligt? moet deze altijd bij 0v liggen?
zo nee, dan hoeft dus niet de polariteit te veranderen.
als het klopt wat tiethoff zegt dan is de 'pulserende gelijkspanning' waar kip het over had dus ook wisselspanning?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Wisselspanning houdt dus in dat er sinusvormig om en om boven en onder de 0v zit..
(beetje krom uitgelegd..)
De evenwichtsstand van wisselspanning ligt altijd op nul... het gaat er juist om dat de stroom van richting veranderd, en dat slaat dus om bij de 0 volt....

En digitaal is uiteraard gelijkspanning aangezien de stroom dus altijd 1 richting op gaat, of helemaal niet loopt... Nooit 2 verschillende kanten op...

Weer wedden voor een krat bier :) ????

• Knorrend_varken
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:46
Een digitaal sigaal hoeft helemaal niet een gelijkspanning te zijn.
Bv je COM poort (+25V en -25V)

Een digitaal signaal is een signaal waarvan de amplitude in vaste stappen is verdeeld.

Verwijderd

Zeg knorretje, als ik heb goed begrijp denk jij dat als je een min ergens voor ziet staan dat het automatisch wisselspanning is?
Koop een cursusboek! :(

• Knorrend_varken
Nou Kippetje,

Een wisselspanning is een spannig die periodiek van polariteit veranderd.
(Maakt niet uit wat voor vorm het signaal heeft)

Een gelijkspanning is een spanning waarvan de polariteit steeds hetzelfde is.

Dit staat in mijn boek, wat staat in het jouwe?

Verwijderd

Als je bij je COMpoort -25V ziet staan is dat gewoon een negatieve gelijkspanning, een wisselspanning is altijd een spanning ten opzichte van een 0 volt.
BTW: De tijd van cursusboeken ligt al ver achter me... :)

• Knorrend_varken
De rs232c interface heeft een binaire 1 gedefineerd als een spanning tussen -3V en -25V. En een binaire 0 als een spanning tussen +3 en +25V.

Als je dus een een 10101010 bitpatroon de lijn op stuurd word het toch een (blokvormige) wisselspanning??

Verwijderd

Nee, want het zijn allemaal afzonderlijke gelijkspanninkjes.

• Knorrend_varken
Wat is dan wel een wisselspanning volgens jou?

Verwijderd

Als de spanning zowel boven als onder de 0 gelijk is, met een vaste frequentie, dan is het een wisselspanning.
En binaire waarden zijn altijd gelijkspanning, omdat dit een aantal pulsjes zijn, 8 dus, en die kunnen positief en negatief zijn.
Maar omdat die spanninkjes niets met elkaar te maken hebben is dit gewoon gelijkspanning :).

• Knorrend_varken
Volgens mij maakt de vorm en de amplitude van het signaal niets uit.

Als de polariteit periodiek veranderd dan is het een wisselspanning.

Verwijderd

zelfs ik weet nog dat wisselspanning constant wisseld, stopcontact 220V-50hz

Kijk, in de golf kunnen ook weer aparte variaties zitten maar als je alle signalen weg haalt wisseld het toch nog met xxxhz.

en wat doet comport als je signaal weghaald, JUIST, op een lange rechte lijn op +25 / -25 volt oid.

Verwijderd

Een beetje een vaag verhaal dit, Titan...
Verklaar je nader.

• Tonne
  • Laatst online: 16:30
Haha, er zijn mensen die beweren dat een blokgolf gelijkspanning is.

Je moederbord krijgt gelijkspanning als voeding.

Aangezien dit wordt gebruikt om 0-en en 1-en te vormen, zijn de signalen wisselspanning. Weliswaar niet periodiek (herhalend), maar toch.

Denk eens aan het enige periodieke signaal: de klokfrequentie. Is dat een gelijkspanning? Ik dacht van niet. Het is als het goed is een mooie blokgolf en dat is net als een sinus een wisselspanning.

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 19:07
Tiethoff maakt een grapje en we hebben weer een nieuw dillema....
Ik zeg maak een nieuw topic aan
VU-metertjes (digitale wisselspanning?) deel III
:)
Je noemt het toch geen wisselspanning als je COM-poort 'toevallig' ook onder de 0V komt... !?!? Het zijn gewoon 2 verschillende soorten spanningen die 0 of 1 betekenen. Lijkt me niet echt een wisselspanning. (nogmaals)
Maar ja dat weet ik niet zeker. Ik weet de definitie van een wisselspanning niet.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• BrZ

BrZ

OK, ik stap hierbij af van m'n weddenschap voor een krat bier omdat ik begin te twijfelen (en ja, dat kan zo maar omdat niemand er nog op gereageerd heeft :) )

Weet inderdaad definitie van wisselstroom niet meer....

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Tonne, ik vind dit toch wel een beetje kromme beredenering:
Je moederbord krijgt gelijkspanning als voeding.

Aangezien dit wordt gebruikt om 0-en en 1-en te vormen, zijn de signalen wisselspanning. Weliswaar niet periodiek (herhalend), maar toch.
Omdat de spanning periodiek wijzigd van 0 naar 1 en omgekeerd, maakt dit nog geen wisselspanning. De minpool blijft gewoon min en de pluspool blijft gewoon plus, deze draaien nooit en te nimmer om.

Volgende bewering:
Denk eens aan het enige periodieke signaal: de klokfrequentie. Is dat een gelijkspanning? Ik dacht van niet. Het is als het goed is een mooie blokgolf en dat is net als een sinus een wisselspanning.
Jij dacht van niet, ik weet zeker van wel ;)
Er zit echt geen electronica op je moederbord om van gelijkspanning wisselspanning te maken. En nee, de voeding geeft geen wisselspanning af. Omdat een gelijkspanning als een blokgolf wordt gegenereerd, maakt dit nog geen wisselspanning. De golf blijft boven de nullijn en komt daar nooit onder, dit zijn dus gewoon pulsjes gelijkspanning.

Laten we dat krat bier maar weer eens in de strijd gooien :) :)

Verwijderd

Inderdaad een mooi voorbeeld van Crusader:
Je hele computer draait op gelijkspanning, dus het zou wel een beetje vreemd zijn als uit je COMpoorten wisselspanning zou komen... :P

Verwijderd

En het 'virtuele' kratje bier is weer in de running... :7

Verwijderd

Als je een constante vaste mening hebt, en die luid en duidelijk blijft verkondigen, dan heb je gelijkspanning. Als je een hoop gezever hoort, wat alle kanten opgaat, krijg je wisselspanning met een gemiddelde waarde van nul. Net als in de electronica. Ik drink Heineken !

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Tiethoff, ik neem aan dat je het verschil weet tussen AC voltage en DC voltage.
In je pc is er toch echt enkel en alleen sprake van DC.
DC = Gelijkspanning.

Kom eens met betere bewijzen dan het "wisselspanning met een gemiddelde waarde van nul" verhaal. Als jij kan bewijzen dat er een AC voltage rondzwerft op je moederbord dan wil ik mijn ongelijk toegeven.

• Tonne
Ok, laat ik het eens anders aanpakken.
Wat is een blokgolf?
A Wisselspanning
B Gelijkspanning
C Anders, namelijk ....

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Er worden door een aantal mensen wat zaken door elkaar gehaald.
Wanneer een spanning van golf veranderd, dus bijvoorbeeld een puls, dan is dat niet per definitie "wissel"spanning omdat de golf van vorm wisselt.
Bij wisselspanning wisselt de polariteit van de spanning om de zoveel tijd, bijvoorbeeld 50 keer per seconde bij de 230 Volt uit het stopcontact.
Bij gelijkspanning blijft de polariteit GELIJK, vandaar de benamingen.
Ik hoop dat dit het e.e.a. duidelijk maakt.

Tonne, een blokgolf kan dus zowel gelijk- als wisselspanning zijn, afhankelijk van hoe de spanning is opgewekt en of de golf onder wel of niet onder de nullijn komt.

Verwijderd

Laten we eens als voorbeeld stellen dat we een signaal uit een beltrafo gaan omzetten naar gelijkspanning met behulp van een bruggelijkrichter. De frequentie wordt dan immers 100hz. Een pulserende gelijkspanning dus! Dit is de rimpelspanning die vervolgens afgevlakt kan worden met behulp van condensatoren. In dit voorbeeld hebben we dus een gelijkspanning die toch pulseert, ofwel een analoge gelijkspanning. Als je de rimpelspanning onder de loep neemt, zie je eigenlijk de top van de positieve sinus, rond dus. Een digitale gelijkspanning is vlak.
Wat er uit een PC voeding komt, wat overigens een geschakelde voeding is, is een pulserende gelijkspanning, met een hoge frequentie. Bij een te hoge belasting is deze frequentie soms hoorbaar. Een digitale wisselspanning moet dus gaan van 1 tot -1, dus wisseld van polariteit. Het blijft gelijkspanning als de situatie van 1 naar nul gaat. Bv. neem een 9 volt batterij en sluit daar een belachelijke belasting op aan, zodat het spanningniveau ook zakt totdat deze 0 Volt is. koppel vervolgens de belasting los van de batterij en meet de spanning op de batterij. De spanning zal boven 0 volt zijn. Is de batterij nu opeens een tijdelijke wisselspanning batterij geweest, omdat het spanningsniveau 0 volt geweest is ???
Dat een wisselspanning dus een wisseling van een logische 1 naar een logische 0 zou zijn, is dus volslagen onzin.

BTW ik prefereer een Amstelkratje...

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Incredible...

en toch credible

:) :)

Verwijderd

Pak een stopcontact (wisselspanning) en sluit daar een diode op aan, nu is de gem. spanning relatief 0,5 of -0,5 aangezien de stroom nog maar 1 richting op kan en dus gelijk of hoger dan 0 volt ligt of gelijk of lager dan 0 volt, maar nooit beide, dus krijg je zo iets in smileyart

:) :) :) :) :) :) :( :( :) :) :) :) :) :) :) :( :( :) :) :) :) :) :)
:) :) :) :) :) :( :) :) :( :) :) :) :) :) :( :) :) :( :) :) :) :) :)
:( :) :) :) :( :) :) :) :) :( :) :) :) :( :) :) :) :) :( :) :) :) :(
:) :( :( :( :) :) :) :) :) :) :( :( :( :) :) :) :) :) :) :( :( :( :)

hope dat dit er een beetje uitziet

anyway, hoe noemen we de spanning dan? juist ja, nog steeds wisselspanning. dus het heeft gewoon met het periodieke verschijnsel te maken, het feit dat we over die 50hz uit het stopcontact praten.

Verwijderd

Helaas, zodra je een diode gebruikt, ben je dus aan het gelijkrichten. Om precies te zijn, enkel fase gelijkrichting. Hiermee maak je dus een puserende gelijkspanning, met een grotere pulsbreedte. Er vind immers alleen geleiding door de diode plaats op de positieve flank van de sinus. Anders gezegd; je halveert dus het signaal. Anders is je diode defect. Enkelfasige gelijkrichting kom je nog wel 'ns tegen in buizenversterkers. Zoals je zelf al aangeeft in je tekening, er is geen negative flank meer te zien. alleen maar een 0 lijn. dus geen wisseling van polariteit.....

BTW Ik krijg al een beetje dorst, zal ik maar zeggen...

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Bloody, ik kan je verhaal niet helemaal volgen, maar het kunstwerk is prachtig!
;)

Zou je met die diode aan het stopcontact die je bedoelt niet een sinus krijgen met alleen maar toppen aan de boven- of onderkant?
Jouw smiley-art is volgens mij de sinus zoals ie altijd al uit het stopcontact komt, zonder diode(s).

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Wat Incredible zegt, dat bedoel ik dus.
Die toppen aan alleen de boven- of onderkant, da's gelijkspanning.

Ik heb inmiddels een droge strot van het typen (en snakt naar het gouden vocht)

Verwijderd

Sjeeezz, wat heb ik 'n dorst zeg...

Kan iemand mij vertellen hoe ik aan dat kratje bier kom? Of wil er nog iemand reageren????

Verwijderd

Nog even in het kort de definitie van een wisselspanning, want iedereen komt nu met zulke dubieuze theorieen dat ze zelf niet eens meer weten wat ze bedoelen.
Let op, komt 'ie: Met 'wissel' in wisselspanning bedoelt men niet het wisselen van het spanningsniveau (pulserende gelijkspanning), maar het wisselen van polariteit en dat met een constante frequentie.
Een mooi voorbeeld hiervan is natuurlijk het alom bekende stopcontact (dat witte kastje op de muur met 2 of 4 gaatjes erin), de spanning hiervan is zowel boven als onder de 0 even groot, en de polariteit wisselt 50 keer per seconde (probeer dit niet te testen door je vinger tegen de bruine draad te houden, want het verschil tussen + en - voel je toch niet).

Een gelijkspanning kan positief maar ook negatief zijn, en nooit met een vaste frequentie.
Uit je COMpoort komen steeds pulsjes die elkaar snel opvolgen.
Als je dit signaal aan een scoop hangt kan het er inderdaad uitzien als een wisselspanning, maar omdat ze niets met elkaar te maken hebben spreken we ook hier nog steeds van een gelijkspanning.

De blokgolf: kan gelijk- en wisselspanning zijn, maar dat hangt er weer van af of 'ie met een vaste frequentie door de 0 heen gaat, en dus boven en onder de nul even groot is (wissel).
Als 'ie nou alleen positief blijft dan is het een pulserende gelijkspanning.

Dus... duidelijk?

Verwijderd

O ja, voor ik het vergeet: degenen die het hebben over digitale spanningen moeten snel naar de octrooiraad stappen want misschien is het een gat in de markt! :P

• Knorrend_varken
Je zegt dat de pulsjes die uit je com poort komen niks met elkaar te maken hebben, wil je dit eens beter uit leggen??

En waarom hebben de sinussen van de netspanning dan wel met elkaar te maken?

Verwijderd

Uit je COMpoort komt steeds een reeks van acht pulsjes (bv 10101010), de 1 is +, en de 0 is -.
Dit signaal word bij het ontvangende apparaat weer omgezet in een begrijpelijk commando, snappie...

• Knorrend_varken
Ja,

maar waarom hebben de pulsen dan niet met elkaar te maken? (Ze wisselen toch gewoon van polariteit)

Verwijderd

Wat een geinige topic is dit aan het worden. Uit het stopcontact komt wisselspanning. Uit een computer voeding komt gelijkspanning. Je geheugen wordt gefreshed met een gelijkspanning van 5 volt. Alleen duurt het moment van refreshen 10 nanoseconden. Is het slechts eenmalig (jammer alles weg daarna !) dan spreek je van een puls (blokgolf) en kan je er alles aan berekenen middels de wisselstroom theorie en is het wisselspanning. Uit een goede fles komt bier en dat ga ik nu gelijkmatig, maar wel intermitterend leegdrinken...

• Tonne
Jaja, een blokgolf is een gelijkspanning en een wisselspanning.
Maar dan geldt datzelfde voor een sinus. Als je een 220V wisselspanning bij een 110V gelijkspanning optelt, krijg je dus een 220V pulserende gelijkspanning.
Wat een onzin. Het nulniveau heeft toch niet te maken met of iets een gelijk- of wisselspanning is.
Mooi verzonnen trouwens, die kreet pulserende gelijkspanning.

• BrZ

BrZ

Uhm ff voor de duidelijkheid voor mensen die al aan bier zitten te denken: ik was al van m'n weddenschap afgestapt (jaja, lees maar, al gedaan voor er reacties op waren...)
Dit wordt nu echt te vaag voor mij hoor :)

O ja, tonne, hoe wil jij een 110volt gelijkspanning bij 220volt wisselspanning optellen? gaat denk ik niet echt he?

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Knorrend_varken:
Die pulsen uit de compoort hebben niets met elkaar te maken omdat het een onregelmatig ritme van pulsjes is dat er uit komt. Puur afhankelijk van welke bytes verzonden worden. En dat ze van polariteit veranderen is niet waar. Zodra de spanning op de + "hoog" wordt (lees: een spanning van 3V tot 5V) dan wordt dit gelezen door de computer als een 1. Is de spanning op de + echter "laag" (dus een verwaarloosbare spanning) dan leest de computer dit als een 0. Maar die spanninkjes worden gegenereerd op de + en de - blijft al die tijd even -.

Tiethoff:
Eventjes dacht ik dat je het begreep, maar die bewering dat je alles aan de blokgolf kan berekenen middels de wisselstroomtheorie en dat het dan DUS een wisselstroom is, slaat werkelijk alles. Dat is pure onzin. Zolang de blokgolf spanning niet van polariteit veranderd, blijft het een (pulserende) gelijkspanning. Lees het commentaar van KIP er nog eens op na.

Tonne:
Een gelijkspanning bij een wisselspanning "optellen" kan absoluut niet. Dat druist tegen alle natuurwetten in.
En een nullijn heeft wel degelijk met wissel- of gelijkspanning te maken. Zodra een golf (vorm maakt niet uit) van positie veranderd (dus over de nullijn heengaat, richting maakt niet uit) dan veranderd de polariteit en spreek je van een wisselspanning. Zie ook hier weer de definitie van wisselspanning van KIP.
KIP heeft helemaal gelijk en die posting van KIP zou een eind moeten maken aan deze eindeloze discussie, is gewoon helder en duidelijk (althans, in mijn ogen).

• Tonne
Gelijkspanning en wisselspanning optellen kan wel degelijk. Dan krijg je een wisselspanning met een offset.

Nog iets: bij een wisselspanning spreekt men van frequentie, bij een gelijkspanning niet.

KlokFREQUENTIE....

• Crusader

Crusader

Arc Nature

klokFREQUENTIE:

Hoeveel keer per seconde geeft de klokgenerator een PULS GELIJKSPANNING

Nogmaals, neem bijvoorbeeld de klokgenerator van je mainboard, er heerst echt geen AC spanning op je mainboard! Allemaal gelijkspanning.

Tonne, kun jij bewijzen dat er een AC (wissel)spanning op een klokgenerator staat, of waar dan ook op het mainboard?

EEN WISSELSPANNING BETEKENT NIET DAT EEN SPANNING VAN VOLTAGE WISSELT MAAR VAN POLARITEIT!

KIP, zou je nog eens kunnen helpen hiermee ;)

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Een mooi voorbeeld:

Een digitaal quartz horloge maakt ook gebruik van een klokgenerator. Zo'n horloge werkt op een simpel 1,5V batterijtje. En wie zegt dat daar wisselspanning uit komt die begrijpt het echt niet.
En er zit echt geen DC/AC omvormer in zo'n horloge hoor!

Nou, duidelijker kan ik het niet maken geloof ik.

Verwijderd

Haha, wat maakt iedereen zich toch lekker druk. Mooi, die strijd. Dit is wat ik er van denk:

Er bestaat ok nog zo iets als varierende gelijkspanning. Ja, lastig, maar denk maar aan het aan en uitschakelen van een lampje aan een battery-tje. Dan komt er toch ook niet opeens wisselspanning uit de battery? Dan zou gelijkspanning namelijk niet bestaan. Want alles schakel je wel een keer aan en uit.

Dat in een pc er heel vaak gelijkspanningen aan en uit geschakeld worden (zo vaak dat het in MHZ-en wordt uitgedrukt) maakt er nog geen wisselspanning van.

Voor de duidelijkheid: een wisselende gelijkspanning is nog geen wisselspanning ;)

Krijg ik nu het krat? Wieckse Witte is prima dan...

• Knorrend_varken
Ok, nog een poging.

Ik heb hier een diktaat met de naam Moderne Elektrotechniek van mijn vorige school. (MTS-Telematica)

Hierin staat een hoofdstuk met daarin een paar definities over spanningsvormen.

in het kort:

- Gelijkspanning = Spanning waarbij de polariteit steeds hetzelfde is. (De amplitude van het signaal hoeft dus niet constant hetzelfde te blijven).

- Wisselspanning = Spanning waarbij de polariteit stees wisseld.(Staat ook zo in het van Dale woordenboek.)

Bij een periodiek herhalende spanningsvorm kun je de frequentie bepalen. Zowel bij een periodieke herhalende gelijkspanning als bij een periodiek herhalende wisselspanning dus.

De RS232C(Je Compoort!) interface heeft de spanningsniveaus gedefineerd als:

- +3V < U < +25V voor een "0"
- -3V > U > -25V voor een "1"

(Bron "Telematica EC6", Stam Techniek)

en dus niet als +5V voor een "1" en een verwaarloosbare spanning voor "0". Dan was het dus wel een pulsvormige gelijkspanning geweest.

Dus dacht ik:
Als je er een 10101010 verstuurt met je compoort(RS232c) dan krijg je dus (tijdelijk)een wisselspanning. (De polariteit wisselt dus).

• Knorrend_varken
En dmv een oscillator kun je een wisselspanning opwekken. Dus dat je moederbord alleen maar gelijksspanning krijgt van je voeding zegt dus niks over het aanwezig zijn van wisselspanningen.

• BrZ

BrZ

Hmm... nog een poging:

Een processor maakt gebruik van digitale signalen enzo..
Een processor bestaat uit transistoren
Transistoren werken niet met wisselspanning....

Lijkt mij tenminste....

Verwijderd

Kip: je hebt helemaal gelijk wat betreft digitale spanningen. Ik heb gekozen voor deze manier van uitleg, omdat iets uitleggen aan sommigen betreffende dit onderewerp, ongeveer gelijk is aan 't proberen uit te leggen aan een kleuter waarom de hemel blauw is. Er is een duidelijk niveau verschil merkbaar....
Verder sluit ik mij aan bij jouw uitleg, welliswaar met de uitzondering dat wisselspanning geen constante frequentie hoeft te hebben.
:)

• Crusader

Crusader

Arc Nature

da-Lynx: je hebt helemaal gelijk

Knorrend_varken, wat je zegt over die RS232 poort, als het zo is als je schrijft dan is het volgens mij ook wisselspanning. Dan zie ik ook verband met het feit dat een modem als ingangsspanning AC gebruikt. Tenminste, het modem dat ik ooit had (Zoom VFC 28.8).

Maar ik kan mij wat minder voorstellen dat wanneer ik mijn Nokia Communicator op de compoort hang, dat deze 25V voor z'n donder krijgt, laat staan dat het dan wisselspanning betreft.

Ik denk eerder dat de RS232 specificatie voorschrijft dat het voltage maximaal -25V of +25V mag bedragen maar dat dit voltage in de praktijk zo rond de 3V tot 5V ligt.
RS232 wordt namelijk niet alleen in pc's gebruikt maar ook in industriele apparatuur.
Mwoah, dit gaat weer een beetje off-topic. Nieuwe thread? (geintje)

• Tonne
Even wat theorie:

Gelijkspanning: Een gelijkspanning is een onveranderlijke spanning. Om deze te karakteriseren hoeft men slechts de waarde in volt op te geven.

Bovenstaande is uit handleiding elektrotechnisch practicum.

Een kloksignaal is dus geen gelijkspanning
De voedingspanningen van een PC zijn dus wel gelijkspanningen.

Verwijderd

Heei Tonne, kijk eens op de volgende site: http://www.joenit.com/Velleman/computer_interface/k8004.htm . Dit gaat over de aansturing voor een gelijkstroommoter met behulp van pulsbreedte. Als je alsnog wisselspanning aan wil sluiten op zo'n moter, zorg dan dat je er een brandblusser naast hebt staan..

Whoehahahaha.
:) :) :) :) :)

• Tonne
Hmm, blijk ik toch ongelijk te hebben. Kijk maar op:
http://www.ndt.net/article/az/mpi/alternating_current.htm

Tsja, in ieder geval kun je ook zeggen dat een digitaal signaal een gelijkspannings- en een wisselspanningscomponent bevat. Bij een '0' van 0 V en een '1' van 5 V is de gelijkspanningscomponent dan 2,5 V. De wisselspanningscomponent heeft dan een amplitude van 2,5 V en is in het algemeen niet periodiek.

De meeste digitale signalen zijn dus inderdaad een pulserende gelijkspanning omdat de spanning niet onder de nul komt.

De enige wisselspanning komt dus inderdaad uit de com-poort en de geluidskaart (mischien ook nog uit de video-kaart, maar dat weet ik niet zeker).

Verwijderd

Wat betreft wisselspanning uit een compoort:
Dit is geen wisselspanning, maar data.

Bij wisselspanning noem de 1 volledige wissel van polariteit een periode.

Bij data heb je geen periode in die vorm.
Elk data signaal is afzonderlijk ten opzichte van 0, dus is het alsnog gelijkspanning.

• Tonne
Uiteraard boeit het niet zo dat het wisselspanning is wat uit een compoort komt, want het gaat om de data. Maar we zijn toch aan het mierenneuken :), dus:

Wisselspanning hoeft niet perse een periode te hebben (periodiek te zijn), het gaat erom dat de polariteit wisselt. Anders zou ook een geluidssignaal (wat ook data is) geen wisselspanning zijn.

En natuurlijk kun je het in stukjes hakken en zeggen: elk afzonderlijk stukje is gelijkspanning, maar dan zou je datzelfde ook met het geluid uit je geluidskaart kunnen doen.

Met andere woorden: Er komt wel degelijk wisselspanning uit de compoort.

• Tonne
Ojs, een 220V wisselspanningsbron in serie met een 110V gelijkspanningsbron geeft dus ook een pulserende gelijkspanning.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

:) :) :)
Ik geloof dat we er bijna uit zijn...

Alleen:
En natuurlijk kun je het in stukjes hakken en zeggen: elk afzonderlijk stukje is gelijkspanning, maar dan zou je datzelfde ook met het geluid uit je geluidskaart kunnen doen.
De "data" uit de geluidskaart is analoog terwijl de data uit de compoort digitaal is. Deze vlieger gaat dus niet op.

We zitten in ieder geval bijna op dezelfde (blok)golflengte hehehe...

• Crusader

Crusader

Arc Nature

een 220V wisselspanningsbron in serie met een 110V gelijkspanningsbron geeft dus ook een pulserende gelijkspanning
Ik dacht geleerd te hebben dat er dan helemaal geen stroom gaat lopen, maar ik kan er helemaal naast zitten ;)
Kun je misschien uitleggen waarom er dan een pulserende gelijkspanning ontstaat?
Leer ik ook nog eens wat...

Verwijderd

Beter, dus met een diode heb ik gelijkspanning. Kee, dus dat bewijst maar weer, Tiethoff was WRONG !!!

oh, by the way, het is indeed wrong, want als ik nou 2 diodes andersom doe, richt ik de andere pulsen ook tegen de vlakte en heb ik geen spanning meer, klopt! dussssss...

Tiethoff, geef je over..

maarruh... mag champagne ook?

• Tonne
Als je bij een 220V wisselspanning 110V gelijkspanning optelt, ligt het nulniveau van de wisselspanning bij 110V. Het laagste niveau wat de spanning bereikt is 0V.

De spanning komt dus niet onder de 0V, dus verandert de polariteit niet en dus is het geen wisselspanning meer.

(Ik heb het trouwens dan over een 220V piekspanning. Uit het stopcontact komt een spanning met een piek van 311V en een effectieve waarde (RMS) van 220V)

• Tonne
En tsja, toch kun je uit je compoort geluid laten komen :) , sluit hem maar eens aan op je boxen en stuur er maar met 9600 bps 010101 op af, krijg je een mooie 4800 Hz toon te horen. :) :)

Als je elke afzonderlijke bit beschouwt, komt er gelijkspanning uit een compoort, als je een bitreeks beschouwt, wisselspanning.

Verwijderd

Heei, dat ideetje met die speakers lijkt mij wel wat...Ik ga gelijk m'n koptelefoontje aansluiten op het 220 volt stopcontact.

Ik laat zo wel even weten wat m'n bevindingen zijn...

• Tonne
Ja, ook dan hoor je geluid. Alleen zal het niet zo lang zijn, omdat je koptelefoon denk ik vrij snel kapot gaat :)
Of mischien ben je zelf eerder kapot, maar dat is alleen als je het onder de douche probeert :)

Verwijderd

Zo, en daar was ik weer!
De server heeft 2 dagen platgelegen (lang leve de straalverbindingen), dus ik was niet in staat om te reageren :( .
Maar goed, aan het aantal postings te zien is de discussie weer aardig opgelaaid.
Ik denk dat iedereen nu toch wel het verschil in de gaten heeft tussen gelijk- en wisselspanning.
Alleen de COMpoort is nog een beetje twijfachtig, dus nogmaals: die 8 bitjes moet je als afzonderlijke gelijkspanninkjes zien, en niet als 1 geheel!
Het is overigens wel een blokgolf als je het signaal aan een scoop zou hangen, maar omdat het geen continue terugkerende periode is, is het een gelijkspanning.
Voor degenen die het nu nog niet begrijpen: Opeens weet je het, je word conducteur!
Afbeeldingslocatie: http://www.inter.nl.net/hcc/Kreuze/smile/haan.gif

• Tonne
Waar staat die afkorting voor?

Verwijderd

Geen idee waar die afkorting voor staat.
Hopelijk wil je dat nog uitleggen.

Verwijderd

hahaha... als ik een box op een gelijkspanningsbron aansluit komt er ook geluid uit, maar met wisselspanning kan de box ook nog terug zodat geluid stopt...

• b_buster
  • Laatst online: 19-08 19:13

b_buster

Ojajoh?

Als we dan toch bezig zijn...:

echt gebruikelijk is het niet dat er 8 bits uit je com-poort komen...

standaard is 10..

Verwijderd

klopt! het kunnen er alleen ook 9 of 11 zijn afhankelijk van je instellingen.
Als je een start- stop- en pariteitsbit meestuurd heb je er dus 11. startbit word sowieso vertstuurd dus minder als 9 lukt je niet.

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

als ik een box op een gelijkspanningsbron aansluit komt er ook geluid uit
Dacht het niet. Voor geluid zijn trillingen nodig, en als je gelijkspanning op je speaker zet, blijft de conus gewoon naar voren of naar achteren staan.

Jag

Verwijderd

Dacht het wel, de trillingen in de 230 volt die er zijn, verrekte klein laten het dus wel effe trillen voor een beetje sound hoor.

Principieel niet, I know

• WouZz
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

Jongens toch!!

Een digitaal signaal is GEEN wisselspanning!!
Simpele vergelijking: Als je een zaklamp (die op batterijen werkt en dus op gelijkspanning) een paar keer aan en uit doet, dan zijn die batterijen toch ook niet opeens een wisselspanningsbron geworden!!?¿?

Een digitaal signaal is gewoon een gelijkspanning die AAN/ HOOG /1 (whatever) is; spanning dus, of UIT/ LAAG /0... Die spanning zelf verandert dus NIET. De spanning is er alleen of het is er niet...

On track

Verwijderd

En het gaat maar door...

• Knorrend_varken
"Een Analoog signaal kan oneindig veel waarden tussen het minimum en maximum signaalniveau bereiken: een continu signaal."

"Een digitaal signaal kan een aantal beperkt discrete(veschillende) signaalniveaus bereiken."

"Er is sprake van een binair signaal als er twee signaalniveaus zijn."

bron: "Computernetwerken en Datacommunicatie", Academic Service

En even over die start en stop bits: ik kan in Windows 2000 bij mijn seriele poorten minimaal 4 databits gebruiken en minimaal 1 stopbit en kan dus minimaal 6 bits per keer verzenden.

Verwijderd

Dat wat hier boven staat heb ik ook al een paar keer proberen uit te leggen. :(
Maar ja...

• Crusader

Crusader

Arc Nature

KIP, voor mij is het allemaal duidelijk en jouw uitleg, daar ligt het echt niet aan.

WouZz snapt het ook. Voor mij is deze zaak afgerond :)

Wie het nu niet begrijpt... ach laat maar, ik snap ook wel eens dingen niet ;-)

Verwijderd

Gelijkspanning= spanning die de zelfde polariteit heeft.
Wisselspanning= spanning die wisseld van polariteit.
een spanning die varieeert van bijv. 1 tot 5V is dus een (wisselende)GELIJKspanning.
Pagina: 1