Vandaag maar eens bij de fotozaak lopen spelen met statieven:
Sirui N1004 en N2004 (met eigen G10 ballhead)
Veel beter dan die Redged, maar ik heb toch even gevraagd of ik ook de Benro's mocht testen, want die worden door sommigen geprefeerd.
Benro A2692TB1, A2682B1 (Kit inclusief B1 balhoofd)
Conclusie: Sirui N2004 is prettiger dan de N1004, omdat de basishoogte ok is zonder kolom omhoog te knikkeren is (ik ben maar 1.70). En hij is wat zwaarder dus trilt net ff wat minder.
Maar de verassing was Benro. De A2692TB1 is ± een ons zwaarder dan de N2004, namelijk ±1700g. Benro noemt een gewicht van 2.14, maar dat is voor de hele kit.
Pluspunten Benro:
+ Stuk korter in opgevouwen toestand
+ Hogere schouder. Volgens spec 1 cm, maar het waren er volgens mij eerder 5 (lastig te zeggen omdat de Benro een grotere balhoofd had).
+ Stabieler en steviger. Voelde degelijker aan.
+ Grotere diameter poten en Draaisluitingen
+ De scharnier sluiters voelden wat beter aan. Ik vond de sirui geveerde sluitingen niet slecht, maar lijken me net wat kwetsbaarder.
+ B1 balhoof veel fijner dan de G10X => Sirui heeft ook duurdere balhoofden, maar dat telt wel weer mee in de prijs en gewicht. Sowieso is de G range beperkt qua waterpas (niet af te lezen als de camera erop zit) dus wil je de K range en die is nog weer een slag duurder.
+ Prijs! Voor 239 complete Kit. Sirui N2004 (169)+G20X(99) is 268. En dan heb je een G20 waarbij je geen leesbare waterpas hebt (zit onder de plaat) en minder fijn voelt. De B1 van Benro kost los al 139!
- Gewicht. Statief is een onsje zwaarder. De G10 is ook wat lichter, maar de B1 is een slag groter en prettiger. Vergelijkbaar bij Sirui is minimaal even zwaar, dus reken je daar niet rijk op.
- Complete pakket slag "dikker"
=> De N2004 heeft ook een zwaardere belastingsgrens, maar dat moet je met een zak zout nemen. De Benro voelde stabieler en steviger aan. Ik zou geen van beide graag met tien KG in actie willen zien, 3-4 kg lijkt me een reeelere (uiterste!) grens. Geadverteerde maximale last is net zoiets als geadverteerd benzineverbruik
Conclusie: Benro wint op vrijwel alle punten (zei de verkoper ook), behalve gewicht en ook dat ontloopt elkaar nauwelijks. En als je dan de prijs kaartjes ziet is het geen moeilijk keus, zeker omdat je eigenlijk nog een stap hoger wil dan de G20x. De keus tussen de A2691 en A2682 was wel lastig. Op zich is 4 ipv 5 segmenten beter (sneller in en uitklappen en misschien stabieler), maar hij was ietsie lager qua schouderhoogte en vouwde groter op. Ik merkte overigens geen verschil in stabiliteit.
Ik ben dus maar naar huis gegaan met de Benro A2692TB1 set en ga de G10x maar inleveren. Uiteindelijk ben ik veel minder kwijt dan ik plande, dus de verspilde tijd is deels goed gemaakt.
Nog een laatste opmerking=> Als ik CF had gewild had ik 100% zeker Feisol geprobeerd, niet veel duurder dan Sirui/Benro en een erg goede reputatie.
Moraal: Sommige dingen moet je (ik!) voelen ipv over het net kopen. Ik haat het om dingen terug te sturen (gedoe, verzendkosten, niet leuk voor de verkoper), dus dit doe ik de volgende keer toch weer direct bij de fotozaak.
[
Voor 7% gewijzigd door
Anoniem: 139886 op 10-09-2013 20:10
]