Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 19:40
Geen matches
Ook ik ben op zoek naar een statief, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Budget: max. € 125 (voor statief + kop)
Zwaarste last: Canon 600D + EF 70-300mm IS USM + zonnekap

Andere features die gewenst zijn, maar waarschijnlijk buiten bereik zijn met dit budget:
- Middenstuk als monopod
- Gewicht haak
- Ball head
- tablet/telefoon houder

Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor timelapses en low-light foto's, dus stabiliteit en stevigheid zijn belangerijk
(Beetje een open deur als het om statieven gaat ^^)

Graag zou ik wat merken en modellen horen zodat ik mijn zoektocht iets gerichter kan voortzetten.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:14

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Geen matches
055xdb manfrotto + 804rc2 kop, eveneens van manfrotto.

Dat is verreweg de meest verkochte combi all time en met goede reden. Ik heb hem ook (nu met andere kop, maar de 804rc2 is prima).
Zeer degelijk, zeer stabiel

Probably ietsje duurder dan je budget, maar niet veel. De combi wordt met korting verkocht.

edit: pricewatch: Manfrotto Photo kit with 804RC2 Head, 055XB Tripod deze.

[ Voor 22% gewijzigd door Nomad op 13-07-2013 16:13 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 20:23
Geen matches
Ook ik heb dit statief wat Nomad hier aanbeveelt. Zeer degelijk en stevig statief. Echt niks op aan te merken!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Laatst online: 12-06 19:40
Geen matches
Bedankt jongens! Hier heb ik wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:27

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Geen matches
Dag mensen :)

Mijn vriendin zijn de laatste tijd ontzettend veel op stap met onze camera's om zo lekker te urbexen of nacht foto's te maken. Een goed statief daar bij is natuurlijk geen overbodige luxe!

Je snapt natuurlijk wel dat ik het piepende en krakende Hama statief van m'n vriendin niet meer aan kon zien (en horen :9) dus we zijn op zoek gegaan naar een goeie vervanger! Vanwege het budget viel een tweede 3 Legged Thing "Jack" helaas af.

Budget: ~ € 200,-
Camera: Canon 500D + Canon EF-S 55-250 (zwaarste objectief)
Gewicht: ~ 900 gram

Kit is niet nodig, los mag ook. Carbon is ook niet nodig en overkill ;)

Eisen:
  • Driepoot statief
  • Balhoofd met Arca-Swiss plaat
  • Goede kwaliteit (ala Manfrotto etc.)
  • Minimaal 1,65m hoog als max hoogte.
  • Max 2.5kg zwaar (statief gewicht, niet draagvermogen!)
Zelf hadden we deze combinatie al gevonden:Iemand ervaringen er mee?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 23:19

JK

Geen matches
Ik zit al een paar dagen rond te kijken naar een goed statief wat ik wil gaan kopen.
Toen mijn pa nog leefde, was hij professioneel cameraman en er liggen nog wel wat Manfrotto statieven bij mijn moeder, maar die zijn loeizwaar en het lichte spul heeft denk ik een verkeerde mount (al kan je andere plaatjes kopen.. maar dit spul is minstens 15 jaar oud, dus nog verkrijgbaar? Wie zal het zeggen). Heeft zijn voordelen, dat zware gewicht, maar om mee rond te lopen dus absoluut niet. Ik meen dat één van de statieven ruim over de 2 meter gaat qua hoogte.

Ik wil het zelf gaan gebruiken in combinatie met een Sony Nex-5R (moet ik nog kopen.. is 218 gram excl. lens) om foto's mee te maken en stukjes te filmen van producten. Bijv. stilstaande auto's. Daarnaast wil ik nog een keer een slider kopen die ook op het statief moet passen (maar dat ligt meer aan de slider dan aan het statief natuurlijk). Gaat mij er om dat ik ook er mee kan filmen. Het zullen rustige en korte shots worden.

Budget voor het statief is max 100 euro. Ik zag bijv. een Velbon Sherpa 200. Kan dit wat zijn om mee te beginnen? Ik zag alleen al op een Youtube review dat er geen aparte tilt/pan lock op zit, dus een stille hand is redelijk verplicht. Daarnaast kan het lichte gewicht incl. lichte camera ook problemen opleveren qua stabiliteit. Ik ben benieuwd wat jullie mij kunnen aanraden, want er is nog redelijk wat keus tussen de 70-100 euro.

edit; vandaag nog een Vanguard Espod 203 gezien bij de Saturn. Voelde best aardig aan.. alleen wel 30 euro goedkoper bij Statiefshop te vinden... ik ga wel even op onderzoek uit of dat wat is. Zo'n Nex-5R weegt in elk geval weinig. edit 2; zo te lezen niet heel geschikt voor video.

[ Voor 8% gewijzigd door JK op 17-07-2013 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09-2023
Geen matches
Ventieldopje schreef op maandag 15 juli 2013 @ 16:19:
Dag mensen :)

Mijn vriendin zijn de laatste tijd ontzettend veel op stap met onze camera's om zo lekker te urbexen of nacht foto's te maken. Een goed statief daar bij is natuurlijk geen overbodige luxe!

Je snapt natuurlijk wel dat ik het piepende en krakende Hama statief van m'n vriendin niet meer aan kon zien (en horen :9) dus we zijn op zoek gegaan naar een goeie vervanger! Vanwege het budget viel een tweede 3 Legged Thing "Jack" helaas af.

Budget: ~ € 200,-
Camera: Canon 500D + Canon EF-S 55-250 (zwaarste objectief)
Gewicht: ~ 900 gram

Kit is niet nodig, los mag ook. Carbon is ook niet nodig en overkill ;)

Eisen:
  • Driepoot statief
  • Balhoofd met Arca-Swiss plaat
  • Goede kwaliteit (ala Manfrotto etc.)
  • Minimaal 1,65m hoog als max hoogte.
  • Max 2.5kg zwaar (statief gewicht, niet draagvermogen!)
Zelf hadden we deze combinatie al gevonden:Iemand ervaringen er mee?
Had je deze ex-Demo nog gezien op de website van 3LT?

http://www.3leggedthing.com/jackxdemo.html

Misschien dat ie er gebruikt uitziet, maar er zit wel gewoon nog 36 maanden garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Geen matches
avanreijn schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:19:
[...]

Had je deze ex-Demo nog gezien op de website van 3LT?

http://www.3leggedthing.com/jackxdemo.html

Misschien dat ie er gebruikt uitziet, maar er zit wel gewoon nog 36 maanden garantie op.
Ohhhh nee die had ik over het hoofd gezien! Dat is een koopje natuurlijk, denk dat dat hem wel gaat worden dan!

Updagte: Echter als ik hem in de winkelwagen leg staat er "out of stock" :(

[ Voor 8% gewijzigd door Ventieldopje op 17-07-2013 19:17 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Geen matches
Ventieldopje schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 19:15:
[...]

Ohhhh nee die had ik over het hoofd gezien! Dat is een koopje natuurlijk, denk dat dat hem wel gaat worden dan!

Updagte: Echter als ik hem in de winkelwagen leg staat er "out of stock" :(
Misschien even mailen naar ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Geen matches
Misschien wel een idee ja, worth a try imo :) Vraag me wel af, hoe zit dat met importeren enzo, betaal je daar nog extra kosten over?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 16:57
Geen matches
Ventieldopje schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 19:21:
Misschien wel een idee ja, worth a try imo :) Vraag me wel af, hoe zit dat met importeren enzo, betaal je daar nog extra kosten over?
Als dat ding uit Engeland komt betaal je daar verder geen invoerrechten o.i.d. op. BTW reken je gelijk af bij het betalen, dus ook dat komt er niet nog 's een keer extra bij (in Engeland heet dat VAT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Geen matches
Kep mijn Sirui ook in de UK gekocht (uiteindelijk verstuurd vanaf Polen), en heb ik ook geen import hoeven te betalen.
Import is alleen voor goederen buiten de EU. Dan geldt heel grof gezegd:
uiteindelijke prijs = productprijs + ((productprijs+verzendkosten)/100)*21) + inklaringskosten (13 euro)
Ja je leest het goed. Voor de bepaling van wat je aan BTW moet betalen worden de verzendkosten nog eens meegerekend.
Uiteindelijk zijn er verschillende categorieën met verschillende tarieven (weet het niet uit mijn hoofd), maar goed. Het geeft een hele ruwe indicatie hoe je moet rekenen mocht je iets buiten de EU bestellen.

Mijn vader werkt bij de douane en hij gaf dus ook aan dat "GIFT" op een pakketje zetten dat veel waard is vaak niet werkt ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Geen matches
Heb ze een mailtje gedaan, ben benieuwd of hij er nog steeds is!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 15:01

zwik

randomized

Geen matches
Ik ben ook op zoek naar een nieuw statief + kop.
Dit komt erop:
Camera: Nikon D7000
Lens: zwaarste lens is ongeveer 500 gram

Het budget is rond de 500 euro. Graag zou ik het zo licht mogelijk houden in verband met draagbaarheid maar moet natuurlijk ook goed stevig staan omdat ik ook erg veel lange opnames maak van 2+ minuten. Het statief moet laag kunnen, zodat de camera tot net boven de grond kan. De kop heb ik het liefst met fijnafstelling zoals op een Manfrotto 410 Junior Geared. Hoogte samen tot ongeveer 170-180 cm.

[ Voor 13% gewijzigd door zwik op 18-07-2013 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Geen matches
Ik heb een mail terug gekregen, helaas is die Jack al weg ;) Wordt dan denk ik toch maar de manfrotto tenzij ze snel een andere aanbieding hebben of ik er 2e hands een vind ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuldjan
  • Laatst online: 08-09-2023
Geen matches
zwik schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 15:00:
Ik ben ook op zoek naar een nieuw statief + kop.
Dit komt erop:
Camera: Nikon D7000
Lens: zwaarste lens is ongeveer 500 gram

Het budget is rond de 500 euro. Graag zou ik het zo licht mogelijk houden in verband met draagbaarheid maar moet natuurlijk ook goed stevig staan omdat ik ook erg veel lange opnames maak van 2+ minuten. Het statief moet laag kunnen, zodat de camera tot net boven de grond kan. De kop heb ik het liefst met fijnafstelling zoals op een Manfrotto 410 Junior Geared. Hoogte samen tot ongeveer 170-180 cm.
500 euro is een mooi budget, en zit je al zeker te denken aan een carbon statief. als je een stevig wil zit ik te denken aan een 055CXpro3 van manfrotto. die kunnen tot de grond plat, en tot 175 hoog. (zonder kop)
die heb je al voor zo'n 300 eurotjes.

nu, als je een geared head wil ben je voor een goede best veel geld kwijt. dus is de vraag, hoe precies wil je zijn :P zelf vind ik de 808rc4 en de 804rc2 goede opties, maar die zijn niet zo precies als een geared head.

hopelijk heb je er wat aan, laat maar weten als je nog vragen hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 15:01

zwik

randomized

Geen matches
Ik neem aan dat je dit statief bedoeld: pricewatch: Manfrotto 055CXPROB3

Qua kop zat ik aan zoiets te denken aan een Manfrotto 410 (junior) 460MG of 405 (deze zit net boven budget samen met bovenstaand statief)

Waar zit voornamlijk het verschil in bovenstaande opgenoemde koppen in? Zijn er nog meer geared koppen welke het overwegen waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Geen matches
Nouja misschien gewicht. Die 410 weegt aardig wat, meer dan mijn alu 055XDB.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 10:06
Geen matches
zwik schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:38:
Waar zit voornamlijk het verschil in bovenstaande opgenoemde koppen in? Zijn er nog meer geared koppen welke het overwegen waard zijn?
Het grote verschil is het gewicht en het draagvermogen. Ik heb zelf een 405 (omdat hij goedkoop aangeboden werd), maar voor de gemiddelde DSLR voldoet een 410 ruim.

Er zijn niet zo veel geared heads, en de meesten zijn ver boven je budget.

Manfroto 400 = €600
Arca Swiss D4 = €1200
Arca Swiss C1 = €1700
Linhof 3D Micro Geared Head = €2100
CPM 153 = €2500
Arrihead 2= €25.000

Persoonlijk vind ik de Arca Swiss D4 wel erg mooi, omdat je een pan-head bovenop de kop hebt.
Maar die oplossing is ook simpel zelf te maken door een lossen pan op op een 410 te schroeven.

En de C1 is gewoon :9~
Maar dan moet ik toch de lotto winnen, want voor dat geld koop je 8 manfrotto 410's.
http://diglloyd.com/artic...d-head-ArcaSwissCube.html

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 11:36

jdwrist

En het antwoord is koekje

Geen matches
wij gaan vrijdag richting het Frankrijk en hebben ons bedacht dat het Hama statief, dat wij hebben, niet altijd handig is om mee te zeulen. We zijn dus nog op zoek naar een "betaalbare" monopod.

Budget moet dus zijn betaalbaar (rond de 50 eurie zou leuk zijn) en hij moet niet te zwaar zijn.

Ik kwam zelf deze http://tweakers.net/pricewatch/292488/manfrotto-mm394.html tegen.

Of heeft iemand evt. nog betere suggesties?

hij zal gebruikt gaan worden in combinatie met een nikon d7100 waarvan de 70-300 onze zwaarste lens is.

[ Voor 10% gewijzigd door jdwrist op 24-07-2013 17:45 ]

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Geen matches
Prima ding, heb 'm zelf ook. Niet al te zwaar, klapt uit tot ooghoogte (ben zelf 1.78 lang en met monopod zonder kop met camera erop, komt de zoeker net iets hoger dan mijn oog). Er zit dus alleen geen kop op, dus misschien moet je die zelf nog even erbij halen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-06 12:12
Geen matches
Ik ben op zoek naar een klein, handzaam ministatief wat gemakkelijk mee te nemen is.
Het is bedoeld om op bijv. een muurtje te zetten. Zodat de camera recht en stevig staat.

Ik heb een tijd lang een gorillapod achtig statief gehad. Maar juist omdat deze zo flexibel was, kreeg ik alleen met veel pijn en moeite de horizon recht. Ik ben dus meer op zoek naar een 'statisch' statief, wat wel een 600D+Grip en 15-85 kan dragen. Eventueel ook een 70-200 f/4 L, maar dat is geen noodzaak.

Hebben jullie hier ideeën voor? ik heb al het één en ander afgestruind, maar nog niet echt iets tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Matched: gitzo
@Ghengis: Misschien zie je hier iets tussen staan? De term die je waarschijnlijk zoekt is tabletop tripod (of mini-tripod, of tafelstatief op z'n NL).

@zwik: Ik vind die carbon statieven van Manfrotto nog redelijk aan de zware kant. Ik weet van Benro en Redged in ieder geval dat ze lichtere carbon statieven aan kunnen bieden.

Voor de koppen moet je bij Manfrotto (en ook Gitzo) er rekening mee houden dat zij hun eigen formaat hebben voor de plaatjes, welke niet compatible is met het wat breder gebruikte Arca-Swiss compatible formaat. Dat hoeft op zich geen bezwaar te zijn, maar je zult dan wel voor plaatjes en dergelijke vast zitten aan Manfrotto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 350960

Geen matches
Ghengis schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 23:28:
Ik ben op zoek naar een klein, handzaam ministatief wat gemakkelijk mee te nemen is.
Het is bedoeld om op bijv. een muurtje te zetten. Zodat de camera recht en stevig staat.

Ik heb een tijd lang een gorillapod achtig statief gehad. Maar juist omdat deze zo flexibel was, kreeg ik alleen met veel pijn en moeite de horizon recht. Ik ben dus meer op zoek naar een 'statisch' statief, wat wel een 600D+Grip en 15-85 kan dragen. Eventueel ook een 70-200 f/4 L, maar dat is geen noodzaak.

Hebben jullie hier ideeën voor? ik heb al het één en ander afgestruind, maar nog niet echt iets tegen gekomen.
Waarom neem je er dan geen balhoofd bij? Dan is het niet zo moeilijk om de horizon recht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:50

JTfoto

Work hard

Geen matches
Binnenkort is het zo ver: vakantie!
We gaan op reis naar o.a. New York City, en laat er om de hoek van het hotel nu een grote fotografie zaak zitten: B&H.

Ik wil tijdens deze vakantie ook nog een statief gaan gebruiken voor o.a. het maken van foto's tijdens de avond/nacht. Wat voor mij belangrijk is:
- Stabiel
- Draagvermogen (2-4kg, is dit genoeg?)
- Niet teveel poten die uitgeklapt moeten worden, dit is meestal nadelig voor stabiliteit (?)
- Goed en snel te gebruiken
- 3-way pan head (Ik wil ook graag met m'n tripod filmen, hiervoor is een pan head handiger dan een ball head toch?)

Dit zijn wel de hoofdpunten. Op dit statief gaat een 60D komen met 18-135 f3.5/5.6 IS lens, en later ook een 70-200 f4 USM lens.

Ik zat te kijken met het budget zo rond de 50-100$, waarbij deze modellen me interessant lijken:

Velbon EX-630/F
http://www.bhphotovideo.c...Aluminum_TriPod_With.html
Dit lijkt me een mooi statief, alleen er zit geen haak aan voor het eventueel toevoegen van extra gewicht wanneer nodig. Ik weet niet of extra gewicht veel toevoegt, ik neem aan stabiliteit, maar ik heb vaak gehoord dat een haak wel zo z'n voordelen heeft.

Vanguard Alta+ 203AP
http://www.bhphotovideo.c...P_3_Section_Aluminum.html
Lijkt mij een erg goed statief. Een nadeel hiervan lijkt mij het maximum draagvermogen van 2kg, is dit niet wat weinig?

Velbon DF-60
http://www.bhphotovideo.c...ipod_W_3_Way_Panhead.html
Lijkt mij ook wel een redelijk goed statief, echter wel jammer dat het geen losse beweging heeft in de poten (independent leg spread).

Cullmann Magnesit 519
http://www.bhphotovideo.c..._519_Aluminum_Tripod.html
Misschien wel het betere statief van de statieven die in deze post staan. Iemand hier ervaring mee?

In ieder geval alvast heel erg bedankt voor de feedback! Ik hoop een goede keus te gaan maken met het statief dat ik ga kopen!

-Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 07:55

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Geen matches
JTfoto schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 16:19:
Binnenkort is het zo ver: vakantie!
We gaan op reis naar o.a. New York City, en laat er om de hoek van het hotel nu een grote fotografie zaak zitten: B&H.
[...]
-Tom
Hou rekening met aangepaste openingstijden. Het is een Joodse zaak, dus vrijdag(middag?) en zaterdag zijn ze gesloten.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto

JTfoto

Work hard

Geen matches
BlaTieBla schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 19:40:
[...]

Hou rekening met aangepaste openingstijden. Het is een Joodse zaak, dus vrijdag(middag?) en zaterdag zijn ze gesloten.
Dat zal vast geen probleem zijn, we zijn er vanaf Maandag tot en met Donderdag ;) Alsnog bedankt voor het opmerken!

-Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto

JTfoto

Work hard

Geen matches
Voor de rest iemand nog een advies over de statieven die ik hierboven genoemd heb? Ik zou graag weten of ik goed denk over het statief dat ik wil gaan kiezen als sommigen van jullie ervaring hebben met een van deze statieven.

-Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Geen matches
Je budget is wat beperkt om een degelijk statief te kopen. Ik zou kijken naar een Manfrotto 055 met een Manfrotto videokopje, dat zal duurder zijn als 100 dollar, maar daar heb je tenminste iets aan.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Geen matches
@JTfoto Ook je wat je voor ogen hebt qua draagvermogen is wel heel weinig. 2-4kg is te licht voor een SLR met lens. Daarnaast zijn die ratings vaak onbetrouwbaar, dus neem een ruime marge. Zou toch voor minimaal 10kg draaggewicht gaan. En let ook op het gewicht van de statief zelf. Een zwaar statief is een statief die je minder snel geneigd zal zijn mee te nemen. Statief met hoofd moet samen toch max 1,7-1,8 kg wegen. Helaas kom je dan wel in de duurdere prijsklasse van carbon statieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Geen matches
Sakete schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 12:34:
@JTfoto Ook je wat je voor ogen hebt qua draagvermogen is wel heel weinig. 2-4kg is te licht voor een SLR met lens. Daarnaast zijn die ratings vaak onbetrouwbaar, dus neem een ruime marge. Zou toch voor minimaal 10kg draaggewicht gaan. En let ook op het gewicht van de statief zelf. Een zwaar statief is een statief die je minder snel geneigd zal zijn mee te nemen. Statief met hoofd moet samen toch max 1,7-1,8 kg wegen. Helaas kom je dan wel in de duurdere prijsklasse van carbon statieven.
Je stelt nogal wat dingen, dingen waar niet iedereen het mee eens zal zijn.
4kg capaciteit is echt zat. De 804RC2 kop bijvoorbeeld heeft ook een max van 4kg en dat heeft altijd prima gewerkt met een 5d3+grip+70-200 2.8IS + 580exII en dat is geen lichte combi. De combi van de vraagsteller is vele malen lichter, dus ik ben overtuigd dat bijv een 804rc2 meer dan zat voor hem zou zijn.

En als jij stelt dat een statief max 1.8 kilo mag zijn en daardoor minimaal van carbon moet zijn, dan rijd jij vast ook minimaal in een porsche om snel genoeg op te kunnen trekken bij een stoplicht.

Sure, carbon statief, sterke kop en 1.7 kilo statief zou heerlijk zijn en werkt vast top. Maar dat maakt het niet het minimale benodigde om te kopen.

Ik noem het vaker hier en blijf dat doen, een 055xdb + 804RC2 statief combi van manfrotto werkt heerlijk stabiel, mega sterk, onverwoestbaar ongeveer en ook nog eens betaalbaar. Bang for the buck is die gewoon super goed. Enige wat die niet is is licht en compact. Maar omdat hij dat niet is, is die wel weer extra stevig tijdens gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Geen matches
Eens met Nomad. Ik heb em ook en het ding is gewoon rete stabiel en niet kapot te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Laatst online: 28-05 22:00
Geen matches
En zo'n 055 kost niet eens zoveel meer. Mijn advies is: wanneer je een statief haalt, koop dan meteen een degelijke, zo'n goedkope (50-100euro) statief is eigenlijk weggegooid geld. (je zal waarschijnlijk gaan upgraden naar zwaarder glas en body) Leg er wat geld bij en je hebt er jarenlang plezier van, zoals boven gezegd zijn die zo goed als onverwoestbaar.

Ik heb zelf voor de CX190 gekozen omdat ik veel op reis ben.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Geen matches
Deathchant schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:23:
Eens met Nomad. Ik heb em ook en het ding is gewoon rete stabiel en niet kapot te krijgen!
Hoe bevalt de Sirui ondertussen, Deathchant? Ik overweeg jouw N2204+K20x combi ook, aangezien de Manfrotto waarover het hier ook gaat (die ik nu ook heb) me te zwaar is om een dag lang mee te sjouwen.

Specifieke vraag naast bovenstaande algemene vraag: hoe is de stabiliteit/draagvermogen? Is ie net zo rotsvast als de Manfrotto? Ik heb geen idee hoe stabiel carbon spul is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 16:34
Geen matches
Ik zit met precies dezelfde vraag eigenlijk :P
Heb ook de 055x + 804RC2 maar gebruik hem eigenlijk alleen voor rondjes in de buurt en wanneer ik de beschikking heb over een kofferbak. Wil graag iets lichters voor mee te sjouwen te voet en in het OV.

Sirui lijkt perfect maar ik vraag me net als blacktarantula af hoe de stabiliteit en stevigheid is. (ben van plan hem te gebruiken met alles van een pancake tot een 70-200 2.8 IS II)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Geen matches
Nomad schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 13:01:
[...]

Je stelt nogal wat dingen, dingen waar niet iedereen het mee eens zal zijn.
4kg capaciteit is echt zat. De 804RC2 kop bijvoorbeeld heeft ook een max van 4kg en dat heeft altijd prima gewerkt met een 5d3+grip+70-200 2.8IS + 580exII en dat is geen lichte combi. De combi van de vraagsteller is vele malen lichter, dus ik ben overtuigd dat bijv een 804rc2 meer dan zat voor hem zou zijn.

En als jij stelt dat een statief max 1.8 kilo mag zijn en daardoor minimaal van carbon moet zijn, dan rijd jij vast ook minimaal in een porsche om snel genoeg op te kunnen trekken bij een stoplicht.

Sure, carbon statief, sterke kop en 1.7 kilo statief zou heerlijk zijn en werkt vast top. Maar dat maakt het niet het minimale benodigde om te kopen.

Ik noem het vaker hier en blijf dat doen, een 055xdb + 804RC2 statief combi van manfrotto werkt heerlijk stabiel, mega sterk, onverwoestbaar ongeveer en ook nog eens betaalbaar. Bang for the buck is die gewoon super goed. Enige wat die niet is is licht en compact. Maar omdat hij dat niet is, is die wel weer extra stevig tijdens gebruik.
Ja, lekker kort door de bocht weer, dat ik dan in een porsche rijd en bla bla. De vergelijking slaat ook helemaal nergens op.

Ik geef alleen aan uit persoonlijke ervaring dat een licht statief eentje is die je sneller zal meenemen dan een zwaar statief. Had ook een Manfrotto 055Pro maar die was gewoon te zwaar en te groot dus resultaat: die lag jaren stof te happen op zolder (heb 'm onlangs verkocht). Heb nu een Sirui carbon en die is nu al een paar keer meegegaan.

@CrashOverDrive, over de Sirui ben ik zeer te spreken (heb de N2204). Moet wel zeggen dat ik geen 70-200 f/2.8 heb, dus het zwaarste wat ik erop doe is de 7D met 17-55 f/2.8. Ik ervaar het met die combi als perfect stabiel.

[ Voor 7% gewijzigd door Sakete op 11-08-2013 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:25
Geen matches
Het probleem is altijd dat je slechts 2 dingen uit onderstaande 3 mag kiezen:

-licht
-stabiel
-goedkoop

Het cliché rijtje bij statieven, maar het gaat nog steeds op. 2 van 3 kiezen is geen probleem meestal. Licht en stabiel -> carbon; licht en goedkoop -> aluminium, stabiel en goedkoop -> staal. Misschien wat ongenuanceerd, maar in de praktijk komt het daar op neer.
Natuurlijk geloof ik best dat je een zwaar statief thuis laat, maar van de andere kant loop jij ook rond met een 7D+17-55 of 70-200 f/4, terwijl je ook met een Sony Nex of m4/3 had kunnen rondlopen. De perfecte camera bestaat niet en het perfecte statief ook niet. Veel mensen hebben een wat beperkter budget en lopen maar al te graag rond met een wat zwaarder statief, om de simpele reden dat ie stabiel is en minder kost.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Geen matches
Universal Creations schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:48:
Het probleem is altijd dat je slechts 2 dingen uit onderstaande 3 mag kiezen:

-licht
-stabiel
-goedkoop

Het cliché rijtje bij statieven, maar het gaat nog steeds op. 2 van 3 kiezen is geen probleem meestal. Licht en stabiel -> carbon; licht en goedkoop -> aluminium, stabiel en goedkoop -> staal. Misschien wat ongenuanceerd, maar in de praktijk komt het daar op neer.
Natuurlijk geloof ik best dat je een zwaar statief thuis laat, maar van de andere kant loop jij ook rond met een 7D+17-55 of 70-200 f/4, terwijl je ook met een Sony Nex of m4/3 had kunnen rondlopen. De perfecte camera bestaat niet en het perfecte statief ook niet. Veel mensen hebben een wat beperkter budget en lopen maar al te graag rond met een wat zwaarder statief, om de simpele reden dat ie stabiel is en minder kost.
Absoluut eens, met de aanvulling dat licht + goedkoop de enige combi is waar ik niet achter sta, een statief moet stabiel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Geen matches
blacktarantulaX schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 19:05:
[...]

Hoe bevalt de Sirui ondertussen, Deathchant? Ik overweeg jouw N2204+K20x combi ook, aangezien de Manfrotto waarover het hier ook gaat (die ik nu ook heb) me te zwaar is om een dag lang mee te sjouwen.

Specifieke vraag naast bovenstaande algemene vraag: hoe is de stabiliteit/draagvermogen? Is ie net zo rotsvast als de Manfrotto? Ik heb geen idee hoe stabiel carbon spul is...
CrashOverDrive schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 20:46:
Ik zit met precies dezelfde vraag eigenlijk :P
Heb ook de 055x + 804RC2 maar gebruik hem eigenlijk alleen voor rondjes in de buurt en wanneer ik de beschikking heb over een kofferbak. Wil graag iets lichters voor mee te sjouwen te voet en in het OV.

Sirui lijkt perfect maar ik vraag me net als blacktarantula af hoe de stabiliteit en stevigheid is. (ben van plan hem te gebruiken met alles van een pancake tot een 70-200 2.8 IS II)..
Ik heb een paar pagina's terug volgens mij wat foto's neergeplempt met een verhaaltje erbij hoe ie is bevallen.
Ah ja, hier dus: https://gathering.tweaker...message/40301359#40301359

En hier een korte indruk toen ie net binnen was:
https://gathering.tweaker...message/40146048#40146048

Ik heb dit statief gebruikt i.c.m. met:
- Canon 40D
- Canon 70-200/2.8L IS II
- Canon 10-22
- Canon 17-55

Ik heb het arca swiss plaatje onder mijn camera gedaan en heb menig shotjes gemaakt met de 70-200, waarbij ik het arca swiss plaatje heb laten zitten, dus niet onder de lens gedaan heb. En dan in de bergen in Schotland. Kwamen gewoon stille foto's uit :)

Het statief is superlicht (zoals je op de foto ziet in mijn linkje), het is snel om het ding op te zetten (twist-leg) en het staat gewoon stevig. In volledig uitgestelde toestand geeft het carbon natuurlijk meer mee dan die ijzeren 055XDB van Manfrotto, maar van een instabiele indruk is totaal geen sprake.
Het echte rotsvaste gevoel van de 055XDB heeft ie net niet, maar dat kan ook niet met dat gewicht. Voordat ik deze Sirui kocht, twijfelde ik niet echt aan, omdat ik geen vervanger zocht voor de 055XDB, maar een apart reisstatief.

En nu blijkt achteraf dat ik die voor de productfotografie van mijn vriendin zelfs mijn ijzeren 055XDB niet meer gebruik, omdat ik veel sneller ben met de Sirui. Ik hoef minder handelingen te doen om het statief op te zetten en met de K20X balhoofd is de Sirui gewoon veel flexibeler.

Dus ik heb achteraf ervaren dat ik in alle omstandigheden (productfotografie, hiken in Schotland door de regen) de 055XDB niet echt meer gebruik.

Overigens zie ik op amazon dat de Sirui N2204+K20X combo nu 10 pond goedkoper is dan dat ik em gekocht heb. Dus als er iets een goeie deal is, dan is het deze combo :)
http://www.amazon.co.uk/g...p_0?ie=UTF8&condition=all

En ik heb ook een reviewtje geschreven op amazon:
http://www.amazon.co.uk/p...?ie=UTF8&showViewpoints=1 (ff op mijn naam zoeken)

EDIT: ik heb maar even een product review gemaakt op tweakers, dan staat alles bij elkaar:
productreview: Sirui N-2204 Carbon review door Deathchant

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 11-08-2013 17:57 . Reden: Tweakers product review toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Laatst online: 12-06 16:34
Geen matches
Ik ben overtuigd. (was ik al bijna hoor }) )
Thanks for your order, CrashOverDrive
..
1 "SiRui N2204 Carbon Fiber Tripod Max.Load 15kg with K-20X Ballhead Kit Set"
:*)

Zal mijn bevindingen ook hier posten als hij binnen is. Moet namelijk ook nog beslissen of mijn manfrotto's hierna nu de deur uit gaan (heb ook nog een monopod). Moet samen toch een redelijk deel van deze kosten kunnen dekken en is zonde als ik die nu (nog) minder ga gebruiken. :P

[ Voor 42% gewijzigd door CrashOverDrive op 11-08-2013 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Geen matches
Onlangs iets irritants aan mijn 804RC2 ontdekt : Ik kan de kop horizontaal verstellen ook al zit alles helemaal vastgedraaid :(

Is dit een bekend probleem ??

:$ Dit bleek een kwestie van wat schroeven aandraaien te zijn... hoe of wat geen idee, maar het is nu als nieuw :)

Verder moet ik eens op zoek naar een verhoging voor gebruik i.c.m. met mijn telelenzen, omdat mijn grip tegen de kop aan komt als ik bijvoorbeeld de 100-400L gebruik. Iemand anders hier ook tegen aangelopen ??

Ik ben dit helemaal vergeten en liep er weer tegen aan op vakantie... niet handig :$ Moet beide nu echt zien op te lossen, want het is echt irritant !!

[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 18-10-2013 22:06 . Reden: Oops! ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 17:26

ötzi

eclecticus

Geen matches
Ik gebruik m niet heel vaak meer (overgestapt op wat lichters) maar de kop bleef vast gedraaid altijd mooi in positie, nooit speling ofzo aan gemerkt.
Garantie gevalletje?

Past je grip ook niet als je de mountplate een kwartslag draait? Op de mount staan geloof ik twee manieren aangegeven hoe je m op je lens kunt schroeven.

• nero355

nero355

Geen matches
[quote]ötzi schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:10:
Ik gebruik m niet heel vaak meer (overgestapt op wat lichters) maar de kop bleef vast gedraaid altijd mooi in positie, nooit speling ofzo aan gemerkt.
Garantie gevalletje? [/quote]
Moet ik effe goed naar kijken, want volgens mij is het al meer dan 2 jaar geleden dat ik het statief incl. kop heb gekocht :/

I made a poopoo... zie originele post voor info.
Past je grip ook niet als je de mountplate een kwartslag draait? Op de mount staan geloof ik twee manieren aangegeven hoe je m op je lens kunt schroeven.
De enige manier die echt goed gaat is als ik de boel achterstevoren monteer op de kop. Dus dat de lens naar mij toe wijst in plaats van mij af zeg maar. Is denk ik goed op te lossen met een verhoging, maar ik moet effe goed kijken welke het beste/handigst is.

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 18-10-2013 22:05 . Reden: Oops! ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Laatst online: 09:05

Bravo

Second Best

Geen matches
--dubbel-post--

[ Voor 98% gewijzigd door Bravo op 02-09-2013 02:37 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Geen matches
Afgelopen week na lang wikken en wegen ook maar eens de overstap naar een statief gewaagd. Vanwege een beperkt budget gekozen voor een Sirui T005 met bijpassende C-10 kop welke sterk uit de traumfliegertest kwam.
Vanavond even een testje gedaan qua stabiliteit door wat lichtsporen langs de snelweg te gaan fotograferen met de volgende opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2877/9651167838_b8835454a2_n.jpg
600D met grip en 18-55mm IS II

Hieruit blijkt dat met de hand de camera bedienen teveel beweging veroorzaakt bij elke stand van de poten:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7426/9647797523_609b3f9d0c_o.jpg
Bovenste 2 segmenten uitgeschoven 2e hoekstand- manueel_crop by Bravo ., on Flickr Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5452/9647791571_ec9d9bee19_o.jpg
0 uitgeschoven segmenten, laagste hoekstand - manueel_crop by Bravo ., on Flickr

Met het gebruik van een afstandsbediening wordt het al een heel stuk werkbaarder
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3762/9651027174_503cebce07_o.jpg
0 segmenten uitgeschoven 2e hoekstand - remote_crop by Bravo ., on Flickr

Nu zag ik later dat er bij een webshop vermeld wordt dat het beter is om de grip te verwijderen als je een statief gebruikt. In snap de achterliggende gedachte, maar wat is jullie ervaring?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Laatst online: 28-05 22:00
Geen matches
Geen ervaring met die Sirui, maar je 600D + kitlens weegt niet veel, je zou je grip eraf kunnen halen om gewicht te besparen maar met een degelijk statief/kop moet dat niet veel uitmaken.

Sta je op een loopbrug ofzo, je camera lijkt wel op en neer te denderen.
Bij gebruik van statief, altijd de dikste segmenten eerst uitschuiven (en bij voorkeur je center column niet of als allerlaatste optie) probeer vooral van de camera af te blijven, om trillingen te voorkomen die jezelf veroorzaakt is het daarom verstandig om een remote te gebruiken en mirrorlockup (MLU). Heb je geen remote bij je (overkomt iedereen wel eens) gebruik dan de timerfunctie.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
Geen matches
En probeer ook eens wat zwaars onder het statief te hangen om het geheel te stabiliseren. Let er wel op dat je bij teveel wind hier ook last van kan krijgen door het schommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Geen matches
Terryb47 schreef op maandag 02 september 2013 @ 04:19:
Geen ervaring met die Sirui, maar je 600D + kitlens weegt niet veel, je zou je grip eraf kunnen halen om gewicht te besparen maar met een degelijk statief/kop moet dat niet veel uitmaken.

Sta je op een loopbrug ofzo, je camera lijkt wel op en neer te denderen.
Bij gebruik van statief, altijd de dikste segmenten eerst uitschuiven (en bij voorkeur je center column niet of als allerlaatste optie) probeer vooral van de camera af te blijven, om trillingen te voorkomen die jezelf veroorzaakt is het daarom verstandig om een remote te gebruiken en mirrorlockup (MLU). Heb je geen remote bij je (overkomt iedereen wel eens) gebruik dan de timerfunctie.
Dat op en neer denderen is dus de trilling die ik zelf heb veroorzaakt door handmatig de ontspanner in te drukken, de tweede is al beter door de 2 sec delay. Het gebruik van een remote is dus heel erg aan te raden. Mirrorlockup had ik nog niet van gehoord, ik zal er eens in duiken hoe je dat kunt gebruiken.

@kdbruin: Onder de haak was zo'n 20 cm ruimte, mijn rugzak is een stuk groter en pastte er niet onder. Ik zal binnenkort eens verder testen en kijken of het hem bij verder uitgeschoven standen merkbaar verschil maakt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-06 19:39
Geen matches
Aan de strepen te zien komt dat niet enkel door het indrukken van de sluiterknop. De trilling is heel gelijkmatig over de foto verdeeld, dus het lijkt een constante trilling te zijn, misschien door de wind, of inderdaad door trillingen van brug oid? Gewicht onder je statief is altijd aan te raden, bij wind. Je statief moet aardig zwaar zijn om daar 100% tegen te kunnen. Een licht statief als de Sirui, tja, daar kom je eigenlijk niet onderuit.

Ik heb hier even binnenshuis gekeken, en de trilling die handmatig bedienen veroorzaakt is aanwezig, maar dermate kort dat je met een beetje langere sluitertijd, je daar niet bijzonder veel van terug zal zien in de foto. Zelfs met alle poten maximaal uitgeschoven, inclusief middenkolom (die best wiebelig is). Maximale wat ik even kon bereiken was een sluitertijd van 4 seconde. Met handmatig ontspannen zag ik het wel beetje, met de 2 sec delay waren de foto's perfect scherp. Ik gok dus op invloed van wind eigenlijk.

Je kan zo'n musketon haak proberen om je tas aan het statief mee te hangen? Door die paar extra cm zal je tas waarschijnlijk wel passen.

EDIT: Ik zie nu dat je de poten niet had uitgeschoven. Dan gaat een tas inderdaad niet passen :+ Wat ook helpt bij wind is gewoon tussen je camera en de windrichting in staan. Dan neem je al een hoop trillingen weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjekster op 02-09-2013 12:12 ]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Geen matches
Naar mijn idee is de rest van de foto gewoon scherp, maar omdat de lichtsporen zo 'inbranden' op je sensor zie je elke beweging terug
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7307/9647670207_9079cfa195_z.jpg
Bovenste 2 segmenten uitgeschoven 2e hoekstand- manueel by Bravo ., on Flickr

En zoals je op de foto kunt zien stond ik hier niet op een brug oid, dus het zal dan de wind zijn geweest :?

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Geen matches
Wind, onregelmatigheden in het wegdek, noem het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-06 19:39
Geen matches
Pizza_Boom schreef op maandag 02 september 2013 @ 14:10:
Wind, onregelmatigheden in het wegdek, noem het op.
Dat is ook zeker een belangrijke factor :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Geen matches
@bravo:
Mirrorlockup is zeer nuttig bij zo'n licht statief. De klap van de spiegel veroorzaakt een flinke trilling. Ook de anti shake uitschakelen.
Voor statieffoto's heb ik een opnamestand op mijn camera ingesteld die al die functies combineert. Dan kun je snel overschakelen en weer terug naar handopnamen.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139886

Geen matches
Bravo schreef op maandag 02 september 2013 @ 02:36:
Vanwege een beperkt budget gekozen voor een Sirui T005 met bijpassende C-10 kop welke sterk uit de traumfliegertest kwam.
Dat is geen test maar een infomercial ;(

Het probleem van de T005 is de center-kolom.

Ik zelf heb trouwens net een Redged 525 gekocht omdat het wel een heel fijne deal was bij een betrouwbare zaak (laatste model)... angst en beven of dat gaat werken, want dat is een licht statief van een Nederlandse Chinezen rebadger. :+

Op zich heb ik geen zware gear (zie mijn Sig, max 1.5 kg), maar ik vertrouw die max load eigenlijk niet, lijkt me weer een klassiek staaltje optimistisch rekenen. Het leuke aan die redged is de Mono-pod functie, wat me nog meer geld bespaart (was ook op zoek naar een monopod). Het Sirui G10x balhoofdje wat ik heb gekocht is ook een vraagteken, maar de verkoper (andere zaak) heeft mij in al die jaren nog nooit rommel verkocht.

Het zal in ieder geval niet zo stevig zijn als mijn Manfrotto 055xdb + 804RC2, maar die neem je niet mee voor actief rondlopen. Ik ga het merken, wordt een dagje Artis om te kijken of het wat is. Soweiso wordt het eens kijken of het ding niet onwerkbar klein is. Anders gaat het weer retour.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 139886 op 02-09-2013 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto

JTfoto

Work hard

Geen matches
Hallo iedereen!

Ik ben dus de afgelopen drie weken op vakantie geweest, onwijs naar m'n zin gehad! Ook heb ik bij B&H een statief gevonden wat wel naar m'n zin is. Het gaat om de Manfrotto MK394-H. Prima statief voor zowel foto als video, niet al te zwaar, kan redelijk hoog komen en is ook stabiel. Het enige minpunt (voor hoever het een minpunt is) is dat het statief maximaal 3.5kg kan houden, maar ik zal zelf niet zo snel aan dat gewicht komen (hooguit als ik een grip op m'n 60D doe, samen met een 100-400mm L lens en de 580x flitser, maar die zal ik niet zo snel hebben ;))

Voor de dingen die ik wil doen is hij dus prima te gebruiken!
Hierbij nog een afbeelding voor degenen die het statief niet kennen:
Afbeeldingslocatie: http://www.digitalcameragear.com.au/images/stories/Manfrotto_MK394H.jpg

Ik was er 110 dollar voor kwijt, omgerekend dus 82,5 euro. Een nette prijs vind ik zelf :)

Bedankt voor alle hulp!

-Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Geen matches
Bravo schreef op maandag 02 september 2013 @ 13:17:
Naar mijn idee is de rest van de foto gewoon scherp, maar omdat de lichtsporen zo 'inbranden' op je sensor zie je elke beweging terug
[afbeelding]
Bovenste 2 segmenten uitgeschoven 2e hoekstand- manueel by Bravo ., on Flickr

En zoals je op de foto kunt zien stond ik hier niet op een brug oid, dus het zal dan de wind zijn geweest :?
Datgene wat stilstaat is scherp, die lichtsporen zijn het enige waarin wat beweging zit. Houdt je wel rekening met de afslag en het feit dat de 130 kmh zone daar overloopt in een 100 kmh zone waar iedereen voor afremt? Zo te zien staan er ook nog de nodige paaltjes in de weg en daarachter zit ook nog vangrails. De dubbele verlichting komt doordat er 2 lantaarnpalen kort achter elkaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Geen matches
JTfoto schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:01:
Hallo iedereen!

Ik ben dus de afgelopen drie weken op vakantie geweest, onwijs naar m'n zin gehad! Ook heb ik bij B&H een statief gevonden wat wel naar m'n zin is. Het gaat om de Manfrotto MK394-H. Prima statief voor zowel foto als video, niet al te zwaar, kan redelijk hoog komen en is ook stabiel. Het enige minpunt (voor hoever het een minpunt is) is dat het statief maximaal 3.5kg kan houden, maar ik zal zelf niet zo snel aan dat gewicht komen (hooguit als ik een grip op m'n 60D doe, samen met een 100-400mm L lens en de 580x flitser, maar die zal ik niet zo snel hebben ;))

Voor de dingen die ik wil doen is hij dus prima te gebruiken!
Hierbij nog een afbeelding voor degenen die het statief niet kennen:
[afbeelding]

Ik was er 110 dollar voor kwijt, omgerekend dus 82,5 euro. Een nette prijs vind ik zelf :)

Bedankt voor alle hulp!

-Tom
Daar zou ik geen 100-400L op willen zetten, zo'n dunne pootjes. Dat statief is bedoeld voor compact camera's en evt een systeem camera/instap dslr met een lichte lens, geen dslr met een grote telelens.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Geen matches
ppl schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 18:09:
[...]

Datgene wat stilstaat is scherp, die lichtsporen zijn het enige waarin wat beweging zit. Houdt je wel rekening met de afslag en het feit dat de 130 kmh zone daar overloopt in een 100 kmh zone waar iedereen voor afremt? Zo te zien staan er ook nog de nodige paaltjes in de weg en daarachter zit ook nog vangrails. De dubbele verlichting komt doordat er 2 lantaarnpalen kort achter elkaar staan.
Ik ben vanavond nog weer eens terug geweest met alle tips die hierboven staan in het achterhoofd (mirror-lockup, zware tas aan de haak voor stabiliteit, evt in de wind gaan staan) Een verzameling van de resultaten van beide dagen staat hier.
Op onderstaande foto zie je dat er nog steeds een deel van de golving aanwezig is, de uitleg van remmende auto's voor de afslag / 100 km en een oneffen weg is voor mij goed genoeg om de auto's te laten deinen, want op andere foto's met ander delen van de snelweg is alles strak.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3802/9664987307_d351c7ccd6_c.jpg
JBRO_IMG_2915 by Bravo ., on Flickr

Tnx voor het meedenken! Ik ben nu een stuk blijer met mijn aankoop :D

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
Anoniem: 139886 schreef op maandag 02 september 2013 @ 22:39:]
Ik zelf heb trouwens net een Redged 525 gekocht omdat het wel een heel fijne deal was bij een betrouwbare zaak (laatste model)... angst en beven of dat gaat werken, want dat is een licht statief van een Nederlandse Chinezen rebadger. :+
Baaahhhhhh :X

Troep. Zat tot mijn verrassing zelfs een balhoofd bij en de hooge viel niet tegen... maar de schroef waar het balhoofd opgaat had speling! Sowieso is de constructie op dat punt twijfelachtig, maar door de enorme toleranties (schroef kan minimaal 1mm dikker!) is het botweg onwerkbaar. Ik kan met mijn pink de camera zijwaarts wiebelen. Vastdraaien zover ik durfde gaf geen enkel verschil en dat was niet verbazingwekkend gezien de schroef volledig ingeschroefd nog steeds wiebelde.

Verdere impressies (voor zover relevant voor zo'n faal): Scharnierpunten zien er zwak uit. Carbon buisjes niet netes afgewerkt (maar dat weet je van tevoren).

Redged 525=Wretched.

Maar goed, ik hoef dus niet naar Artis, gaat linea recta retour. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
Vandaag maar eens bij de fotozaak lopen spelen met statieven:

Sirui N1004 en N2004 (met eigen G10 ballhead)

Veel beter dan die Redged, maar ik heb toch even gevraagd of ik ook de Benro's mocht testen, want die worden door sommigen geprefeerd.

Benro A2692TB1, A2682B1 (Kit inclusief B1 balhoofd)

Conclusie: Sirui N2004 is prettiger dan de N1004, omdat de basishoogte ok is zonder kolom omhoog te knikkeren is (ik ben maar 1.70). En hij is wat zwaarder dus trilt net ff wat minder.

Maar de verassing was Benro. De A2692TB1 is ± een ons zwaarder dan de N2004, namelijk ±1700g. Benro noemt een gewicht van 2.14, maar dat is voor de hele kit.

Pluspunten Benro:
+ Stuk korter in opgevouwen toestand
+ Hogere schouder. Volgens spec 1 cm, maar het waren er volgens mij eerder 5 (lastig te zeggen omdat de Benro een grotere balhoofd had).
+ Stabieler en steviger. Voelde degelijker aan.
+ Grotere diameter poten en Draaisluitingen
+ De scharnier sluiters voelden wat beter aan. Ik vond de sirui geveerde sluitingen niet slecht, maar lijken me net wat kwetsbaarder.
+ B1 balhoof veel fijner dan de G10X => Sirui heeft ook duurdere balhoofden, maar dat telt wel weer mee in de prijs en gewicht. Sowieso is de G range beperkt qua waterpas (niet af te lezen als de camera erop zit) dus wil je de K range en die is nog weer een slag duurder.
+ Prijs! Voor 239 complete Kit. Sirui N2004 (169)+G20X(99) is 268. En dan heb je een G20 waarbij je geen leesbare waterpas hebt (zit onder de plaat) en minder fijn voelt. De B1 van Benro kost los al 139!
- Gewicht. Statief is een onsje zwaarder. De G10 is ook wat lichter, maar de B1 is een slag groter en prettiger. Vergelijkbaar bij Sirui is minimaal even zwaar, dus reken je daar niet rijk op.
- Complete pakket slag "dikker"

=> De N2004 heeft ook een zwaardere belastingsgrens, maar dat moet je met een zak zout nemen. De Benro voelde stabieler en steviger aan. Ik zou geen van beide graag met tien KG in actie willen zien, 3-4 kg lijkt me een reeelere (uiterste!) grens. Geadverteerde maximale last is net zoiets als geadverteerd benzineverbruik :D

Conclusie: Benro wint op vrijwel alle punten (zei de verkoper ook), behalve gewicht en ook dat ontloopt elkaar nauwelijks. En als je dan de prijs kaartjes ziet is het geen moeilijk keus, zeker omdat je eigenlijk nog een stap hoger wil dan de G20x. De keus tussen de A2691 en A2682 was wel lastig. Op zich is 4 ipv 5 segmenten beter (sneller in en uitklappen en misschien stabieler), maar hij was ietsie lager qua schouderhoogte en vouwde groter op. Ik merkte overigens geen verschil in stabiliteit.

Ik ben dus maar naar huis gegaan met de Benro A2692TB1 set en ga de G10x maar inleveren. Uiteindelijk ben ik veel minder kwijt dan ik plande, dus de verspilde tijd is deels goed gemaakt.

Nog een laatste opmerking=> Als ik CF had gewild had ik 100% zeker Feisol geprobeerd, niet veel duurder dan Sirui/Benro en een erg goede reputatie.

Moraal: Sommige dingen moet je (ik!) voelen ipv over het net kopen. Ik haat het om dingen terug te sturen (gedoe, verzendkosten, niet leuk voor de verkoper), dus dit doe ik de volgende keer toch weer direct bij de fotozaak.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 139886 op 10-09-2013 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:58

mrc4nl

Procrastinatie expert

Geen matches
Voor mijn verjaardag ben ik op zoek aan een leuk statief. Tot nu heb ik telkens en chinees plastic-fantastic statiefje gebruikt. lekker licht, redelijk stabiel. maar de videohead is om te huilen.Je kan m niet fatsoenlijk instellen. Het gaat met horten en stoten. zeker met een "zware" lens.

wat heb ik? Een compacte systeemcamera. maar die wil ik nog wel eens gebruiken met adapter en grote lenzen als een 135mm f2.8 (MF uiteraard)

budget?
100-150 euro. mn ouders betalen een deel.

wat heb ik zelf gevonden?
Via marktplaats kwam ik op een advertentie voor Mantona statieven. Een duits merk, t ziet er degelijk uit de de prijzen vallen mij heel erg mee.
2 sprongen er bij mij uit:

1) De Scout. Een beginners statiefje. erg goedkoop (rond de 50 a 60 euro)

2)De titanium carbon, Because carbon fiber :P
Rond om huis is het gewicht niet zo'n probleem maar op pad is het toch wel fijn.
prijzen rond de 150 euro. (zonder balhoofd blijkbaar)

3) Ik heb slechts een beetje gekeken naar Manfrotto statieven maar ik loop er niet echt warm van.
in deze prijsklasse vind ik ze vrij basic.

iemand advies?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b][message=40850476,noline]
budget?
100-150 euro. mn ouders betalen een deel.

iemand advies?
Ik zou in ieder geval voor A/B merk gaan en niet voor compleet onbekende merken. Die Mantona is overduidelijk de zoveelste gerebadgede Chinees. Op zich is daar niets mis mee, alleen is het lastig inschatten of het wat is. Wat me direct opvalt is dat de scharnieren bij de schouder compleet verschillen van model tot model, meestal wordt er gekozen voor 1 systeem. Ik krijg het idee dat deze Duitse jongens links en rechts inkopen en niet 1 vaste leverancier hebben. Ik zie scharnieren die ik identificeer als Sirui achtige statiefjes, Benro klonen en een Manfrotto kloon :+

Zoals gezegd, ik zou het bij een bekender merk houden (zie mijn slechte ervaring met Redged). Manfrotto is een echt oud A merk, Benro is een B merk (begonnen als Gitzo kloon)wat nu langzamerhand zijn eigen smoel en reputatie ontwikkelt. Sirui volgt wat dat betreft de voetsporen van Benro (is wat jonger) en lijkt ook op weg een vaste waarde te worden.

Klassiek:
Manfrotto 055XDB Basic Tripod + 804RC2 head
http://www.cameranu.nl/nl...04rc2-head/h283_1207_7679

In geval van nood kan je de manfrotto ook gebruiken om een huis te stutten... super degelijk spul :+

Klassiek met Balhoofd:
Benro Basic Statief met balhoofd A650FBH2 :
http://www.cameranu.nl/nl...50fbh2/h4164_20234_156354

Nooit in mijn handen gehad, maar ik heb er wel vertrouwen in.

Draagbaar:
Sirui T-005RX + C10
http://www.kamera-express...-c10-rood-ultralight-kit/

Erg minimaal, maar met een ILC gaat het waarschijnlijk wel.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 139886 op 10-09-2013 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 139886 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 19:53:
[...]

Zoals gezegd, ik zou het bij een bekender merk houden (zie mijn slechte ervaring met Redged). Manfrotto is een echt oud A merk, Benro is een B merk (begonnen als Gitzo kloon)wat nu langzamerhand zijn eigen smoel en reputatie ontwikkelt. Sirui volgt wat dat betreft de voetsporen van Benro (is wat jonger) en lijkt ook op weg een vaste waarde te worden.

Klassiek:
Manfrotto 055XDB Basic Tripod + 804RC2 head
http://www.cameranu.nl/nl...04rc2-head/h283_1207_7679

In geval van nood kan je de manfrotto ook gebruiken om een huis te stutten... super degelijk spul :+

Klassiek met Balhoofd:
Benro Basic Statief met balhoofd A650FBH2 :
http://www.cameranu.nl/nl...50fbh2/h4164_20234_156354

Nooit in mijn handen gehad, maar ik heb er wel vertrouwen in.
Draagbaar:
Sirui T-005RX + C10
http://www.kamera-express...-c10-rood-ultralight-kit/
Erg minimaal, maar met een ILC gaat het waarschijnlijk wel.
thanks voor de info ik heb wat verder gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat ik panorama functionaliteit wilde.

ik hadeen mefoto statiefje gevonden, (MeFOTO RoadTrip Travel Tripod Kit ) met een wat duurdere balhoofd (Q1 vs Q0) iets buiten budget maar t lijkt mij wel een degelijk statief :) zover ik weet valt het onder de benro groep.

manfrotto zal prima spul zijn,maar het is mij een beetje te zwaar. de grote ervan zou ik mee kunnen leven.
maarja less is more. De sirui had ik serieus overwogen, ik weet niet precies waarom ik hem dan toch niet gekocht heb in tegen stelling tot de mefoto (ik ben impulsief :$ )

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 10-09-2013 23:26 ]

ora et labora

• henkie196
  • Niet online
Geen matches
MeFoto is een rebrand van Benro voor zover ik weet, maar dat met verschillende kleurtjes. Aangezien Benro over het algemeen behoorlijk goed spul is, zou ik dat ook van MeFoto verwachten.

Manfrotto is over het algemeen degelijk spul, maar zwaar.

Is er trouwens een reden dat je niet gewoon een nieuwe kop wilt halen voor je huidige statief?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Geen matches
henkie196 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 09:08:
Is er trouwens een reden dat je niet gewoon een nieuwe kop wilt halen voor je huidige statief?
ze kunnen niet vervangen worden.

1 is een goedkoop chinees dingetje (15 euro iod) het rammelt aan alle kanten. en verbuigt bij belasting.
2 is een stevig zwaar en groot vanguard stattief. helaas ontbreekt de quick release plate.Ik heb wel eens geprobeerd de kop eraf te halen. maar hij lijkt niet gemaakt te zijn voor andere hoofden. er steekt een bus uit met inwendig schroefdraad. geen uitwendig zoals normaal

ora et labora

Geen matches
henkie196 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 09:08:
MeFoto is een rebrand van Benro voor zover ik weet, maar dat met verschillende kleurtjes. Aangezien Benro over het algemeen behoorlijk goed spul is, zou ik dat ook van MeFoto verwachten.

Manfrotto is over het algemeen degelijk spul, maar zwaar.

Mefoto is een directe tegenhanger van de Sirui 005 range, allebei de merken met zowel een "vaste" als "verschuifbare" middenkolom. Sowieso voor de verschuifbare gaan.

Ik vond ze allebei veel te licht voor mijn 30D+70-200 F/4L, maar zo zwaar gaat mrc4nl niet.

• henkie196
  • Niet online
Geen matches
Anoniem: 139886 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 20:34:
Mefoto is een directe tegenhanger van de Sirui 005 range, allebei de merken met zowel een "vaste" als "verschuifbare" middenkolom. Sowieso voor de verschuifbare gaan.

Ik vond ze allebei veel te licht voor mijn 30D+70-200 F/4L, maar zo zwaar gaat mrc4nl niet.
Welke MeFoto heb je het dan over? Als ik hier of hier kijk, zie ik een aantal verschillende series, die verschillende gewichten aan kunnen, verschillende aantallen beensecties hebben, aluminium of carbon fiber zijn, etc.

Geen matches
henkie196 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:05:
[...]

Welke MeFoto heb je het dan over? Als ik hier of hier kijk, zie ik een aantal verschillende series, die verschillende gewichten aan kunnen, verschillende aantallen beensecties hebben, aluminium of carbon fiber zijn, etc.
Ik heb me hier vorige week nogal in verdiept (zie mijn worsteling om een tripod te kopen)

Degene die je het meest ziet zijn de:
A1350Q1 (niet uitschuifbare middenkolom) A1350Q1 (uitschuifbare middenkolom)

uit jouw links zie je maar drie echte modellen (daytripper is een mini), waarbij de Backpacker en globetrotter Alu en carbo zijn. De chinese site heeft het alleen anders georganiseerd. Ik ga er even vanuit dat je de Benro codes kan overnemen om in te schatten wat het gewicht etc is.

Backpack: A0350Q1 (Nog een slag lichter dan de 1350Q1, geen inschuifbare middenkolom)
Roadtrip: A1350Q1/C1350Q1 (Q2 hebben vermoedelijk een nieuw balhoofd) =>A1350 is de oude roadtrip.
Globetrotter : A2350Q1/C1350Q1 (Q2 ander balhoofd)

Benro codes (kan je ergens op zoeken, maar volgens mij is dit de sleutel:)
A/C alu/carbo
0/1/2 gewichtsklasse
3 ? (type? Travel?)
4/5 aantal segmenten
0 ?
Q1/2 Balhoofd

Ik heb in Nederland alleen de Backpack en de Roadtrip (maar ik heb niet echt gezocht).

Ik heb liever Benro, omdat Mefoto toch meer marketing is. Zal best goed zijn, maar ik betaal liever niet voor Champagne of gold. Misschien maakt het geen drol uit maken op de verkoopprijs, maar doe mij maar het hoofdmerk. Daarnaast heeft Benro veel meer keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 139886 op 12-09-2013 07:58 . Reden: Foutje! Dank aan M a r c o! ]

• henkie196
  • Niet online
Geen matches
Tja, ik zou zelf ook eerder een Benro halen, want die kleurtjes hoef ik ook niet.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Geen matches
@Tuschunski,

je hebt het over de A1351Q1 (nieuwe roadtrip?) maar ik kan daar helemaal niks over terugvinden,
Ik vind alleen de A1350Q1.

Ik heb deze zelf overigens pas gekocht. Ik heb er nog geen praktijk ervaring mee, dat komt over 1,5 week in IJsland.
Prijs scheelt wel iets. De MeFoto A1350Q1 zou vergelijkbaar zijn met de Benro a1692tb0.
Dit scheelt bijv bij CameraNu 40 euro. (179 vs 219)
Ik heb hem via ebay gehaald voor 135 euro, maar helaas wel een 30 euro douane naheffing.

Geen matches
M a r c o schreef op woensdag 11 september 2013 @ 23:46:
@Tuschunski,

je hebt het over de A1351Q1 (nieuwe roadtrip?) maar ik kan daar helemaal niks over terugvinden,
Ik vind alleen de A1350Q1.
Je hebt gelijk, het is Benro die heeft lopen wisselen met het 4e cijfer, niet Mefoto. Er zijn:
A1350Q1
A0350Q1

Er bestaan geen XXX51Qx types |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 139886 op 12-09-2013 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Geen matches
Iemand ervaring met de Velbon Sherpa Pro CF 730 ? Het statief heb ik gekocht, maar kan er weinig over vinden. Kan hem pas over een week ophalen, dus nog niet in de hand gehad.

Sherpa pro is de pro lijn van Velbon volgens mij en CF staat voor Carbon Fiber ga ik vanuit......maar ik kan weinig over het statief vinden.

Mijn eigen manfrotto is geen straf, dus mocht de Velbon niets zijn, dan houd ik gewoon de manfrotto, oerdegelijk ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 17:26

ötzi

eclecticus

Geen matches
Heb je hier wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Geen matches
Had je dat niet beter kunnen uitzoeken voor je het kocht? :P

Of is het een toevallig onderdeel van een collectie tweedehandsspul of zo die je in z'n geheel gekocht hebt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Geen matches
Orion84 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 21:29:
Had je dat niet beter kunnen uitzoeken voor je het kocht? :P

Of is het een toevallig onderdeel van een collectie tweedehandsspul of zo die je in z'n geheel gekocht hebt?
Laten we zeggen dat ik er niet de hoofdprijs voor heb betaald en zodoende hij altijd zijn geld wel waard zou zijn geweest :).
Die info had ik zelf ook gevonden (niet deze pdf trouwens, thanks :) ). Denk dat het wel een ok statief gaat zijn.
Heb 2 koppen die erop kunnen, een goede balhoofd en de 804RC2 van Manfrotto. Als ik het statief binnen heb zal ik even omschrijven of die bevalt of niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Nomad op 17-09-2013 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Geen matches
Ik heb deze: pricewatch: Velbon Sherpa Pro Pod CF-7 Eenbeen Statief al enige jaren in gebruik. De poten van de CF730 lijken identiek aan mijn enkele poot. Van het draaisysteem moet je houden (ik wel). Mooi licht en toch stijf carbon fibre. Als ik een driepoot zocht, zou ik bij voorkeur een soortgelijke kopen. Zeker als je "niet de hoofdprijs" hebt betaald, ga je daar veel plezier van hebben, denk ik.

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
Geen matches
Zelf jaren lang een Sherpa Pro CF-640 gebruikt zonder enige problemen. De CF-730 zal je goed bevallen.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Geen matches
ah mooi dat er goede berichten over binnen komen :).
Heb hem voor een mooi prijsje kunnen kopen, dus die gaat zo te horen zijn geld wel waard zijn :)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Geen matches
En anders kun je er altijd nog een feestmuts op zetten of slingers aan ophangen (zij het in het ergste geval niet heel dicht bij de grond :+). Gefeliciteerd!

www.maartendeboer.net

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Geen matches
Ventieldopje schreef op woensdag 18 september 2013 @ 14:48:
En anders kun je er altijd nog een feestmuts op zetten of slingers aan ophangen (zij het in het ergste geval niet heel dicht bij de grond :+). Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-06 18:50
Geen matches
Dit topic na een maand maar eens omhoog schoppen...

Een tijd terug heb ik eens een macro lens aangeschaft en hoewel het in de zomer leuk was om mee te experimenteren en insecten vanuit de hand te schieten, wil ik nu toch wel een statief hebben voor zgn. 'product fotografie'.

Ik heb hier kort wat onderzoek naar gedaan, maar kom er totaal niet uit.. Er zij zoveel statieven, en ieder topic of review die ik lees is beïnvloed door te specifieke gebruikerswensen van de schrijver. Daarnaast zit er een enorm verschil in welke setup men gebruikt, en wat voor effect dit heeft op het statief, een zware camera met een 180mm icm. een ringflitser vereist een heel andere stabiliteit als een compacte camera met een 40mm...

Enfin, momenteel heb ik de beschikking over een D90 met een 105mm icm een SB600. Daarnaast ben ik van plan in de toekomst te investeren in een ringflitser of R1.

Ik ben op zoek naar een statief dat een minimale hoogte van een paar cm. kan bereiken, dmv een camera op de kop te monteren, of het statief compleet uit te klappen. Dat maakt me niet bijzonder veel uit. Volgens mij ben ik hierin vrij uniek, maar zou ook graag hebben dat het statief enigszins de hoogte in kan, als ik nl. een onderwerp van +- 20cm in z'n totaliteit wil fotograferen vereist dit dat ik een afstand van 1 - 2 meter hanteer. Het is dan handig als ik het statief naast een tafel kan zetten en deze afstand kan houden.
Van koppen/rails weet ik eigenlijk (nog) niets, dat is de volgende stap...
Ik heb met opzet weg gelaten wat ik tot dusver allemaal heb onderzocht, omdat ik vooral benieuwd ben waar iedereen zelf mee komt, en dan hopelijk vanuit praktijk ervaring.

Wie kan me een statief (en evt. kop) aanraden voor bovenstaand gebruik?
Ik was van plan om een euro of 300 uit te geven voor statief en kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Je bent daarin zo uniek dat dit de basis functionaliteit van de gemiddelde statief is ;)

Wat voor jou handig kan zijn is een statief die de middenkolom ook overdwars kan monteren waardoor je het statief naast de tafel kan zetten maar de camera toch wat meer over de tafel en dus dichter op het onderwerp kan zetten. Benro heeft daar de Flexpod voor (is ook onder wat andere namen bekend, ze hebben wat zitten schuiven met naamgeving), dan heb je nog het Britse Benbo die ook iets in die richting heeft, je hebt de bekende 055 van Manfrotto, de Explorer van Gitzo en er zijn nog een paar van die merken. Het enige verschil tussen de Manfrotto en de rest is dat de Manfrotto een vaste positie heeft voor de middenkolom (rechtop of overdwars, niet meer, niet minder); de anderen kunnen de middenkolom in verschillende hoeken zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
Geen matches
ppl schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:27:
Je bent daarin zo uniek dat dit de basis functionaliteit van de gemiddelde statief is ;)
Hehe, zo kan je het ook zien :)
Waar ik meer op doelde was dat ik veel lees dat men een statief gebruikt dat tot een hoogte van bijv. 30/40cm kan, en dat alles daarboven 'onnodige luxe' is.

Bedankt voor je antwoord!
Ik had inderdaad ook al gekeken naar statieven waar de middenkolom horizontaal te gebruiken is, maar dat deze bij. de 055 alleen in 2 posities te gebruiken is wist ik niet :)
Ik neem aan dat dit bij de 190 dan ook het geval is gezien de vele overeenkomsten tussen beide.

Op zich denk ik niet dat dit zo'n probleem is, in deze setting is toch alle tijd om rustig de poten te verstellen en alsnog hetzelfde te bereiken, het is alleen wat meer gedoe dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Geen matches
Ik zit zelf ook te kijken naar statieven met ongeveer dezelfde eisen. Ik nijg momenteel heel erg naar die van Benro. En dan de A2970F of A2980F (de eerste heeft 3 segmenten en de tweede 4). Je hebt ze ook in Carbon uitvoeren (Cxxxx) en met twistlocks (xxxxxT ipv F).
Twijfel momenteel nog tussen de A2970F of de A2980F, deze zijn rond de 150 euro. Carbon valt bij mij helaas af, deze zijn ongeveer 300 euro.
En dan heb je er natuurlijk nog een kop bij nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eejee
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-04 16:38
Geen matches
Gebruik ook de D90 met 105 mm micro van Nikon. Heb zelf half jaartje geleden een Vanguard Alta Pro 263AT met SBH 100(balhoofd) gekocht (bij elkaar 200 euro). Daarbij heb ik al enige tijd een Velbon Mag Slider (rail). niet het lichtste setje bij elkaar, maar ben er zeer tevreden over. Statief is stabiel en in alle standen te zetten. de midden kolom kan er uit en in horizontale stand gezet worden. Dit is zeker prettig om bij moeilijk bereikbare bloemetjes en beestjes te komen. De Slider is stevig en maakt het handmatig scherpstellen prettig als je met je 105 mm steeds de 1:1 vergroting wil behouden.
Als ringflitser gebruik ik die van Nissin, wat goedkoper dan de Nikon en doet 't prima.

[ Voor 6% gewijzigd door eejee op 18-10-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
Geen matches
Bedankt voor de reacties :)

Ik ga eens wat onderzoek doen naar de genoemde statieven van Benro en Vanguard, ik heb ze al wel eens voorbij zien komen inderdaad, maar eigenlijk ben ik er niet zo diep ingedoken...

Een rail staat ook zeker op het wenslijstje zoals ik al zei, lijkt me ideaal! Ik heb nu een zeer gammel statief dat een kennis nog had van vroeger, en het lijkt me een verademing om niet meer dat statief op te hoeven pakken en 1cm verderop weer neer te zetten :/
Ook bedankt voor de tip omtrent de flitser, deze sla ik even op in m'n achterhoofd voor als ik daar wat verder in ga duiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Geen matches
ppl schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:27:
Het enige verschil tussen de Manfrotto en de rest is dat de Manfrotto een vaste positie heeft voor de middenkolom (rechtop of overdwars, niet meer, niet minder); de anderen kunnen de middenkolom in verschillende hoeken zetten.
Ik heb zelf deze uitvoering : Click!

En die kan je ook zo gebruiken : Click!

Om bijvoorbeeld een Macro video van wat mieren te schieten of zo :)

[ Voor 18% gewijzigd door nero355 op 18-10-2013 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Geen matches
Is inderdaad een heerlijk statief de 055XPROB, wel wat zwaar maar wel oerdegelijk!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Geen matches
Ik zit er dan ook aan te denken om er nog een te kopen puur alleen voor video, maar ik moet nog effe kijken welke videokop het wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Geen matches
Er zijn kits te verkrijgen met de 804RC2 al betwijfel ik of deze echt fijn is voor video, hij is niet altijd even vloeiend. Voor stilstaande shots of panning shots (met elastiek truukje) moet het best te doen zijn, zeker voor die prijs :)

Mocht je echt fanatiek gaan filmen zou ik echt een videokop kopen inderdaad :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Geen matches
Ventieldopje schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:58:
Er zijn kits te verkrijgen met de 804RC2 al betwijfel ik of deze echt fijn is voor video, hij is niet altijd even vloeiend. Voor stilstaande shots of panning shots (met elastiek truukje) moet het best te doen zijn, zeker voor die prijs :)
Die heb ik al als kit gekocht ;)
Mocht je echt fanatiek gaan filmen zou ik echt een videokop kopen inderdaad :)
Fanatiek is een groot woord, maar soms zou ik er gewoon één extra willen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
Bedankt voor de input :)

Ik neig nu wel naar de 055XPROB...
Hoor er weinig slechts over, eigenlijk lees ik alleen dat Gitzo (2531EX) eigenaren niet meer terug zouden willen naar Manfrotto vanwege een wat betere afwerking en het lichtere gewicht, icm een schroefsysteem bij de poten.
Voor mijn gebruik wegen dit soort argumenten echt niet zwaar genoeg op tegen het prijskaartje dat aan een dergelijke Gitzo hangt..

Ik heb gisteren en vanochtend vrij intensief zitten lezen over wat koppen en rails, en denk dat ik m'n budget wat op moet rekken... De 804RC2 valt af als ik de gebruikservaringen daarvan lees, dat schijnt ellende te zijn als je hoofddoel macro is.
Ik wil nu graag eens de Markins Q10 naast een Manfrotto 410 houden om te zien of ik liever een geared kop of een bal heb...

Iemand hier ervaring met één van beide? Of een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Geen matches
Ik heb de Manfrotto 804RC2 en vind het een waardeloos ding. Op zich wel handig dat je de 3 richtingen apart kan bedienen maar hij loopt niet mooi soepel.
Daarnaast gebruik ik een Manfrotto balhoofd 486RC2 en die werkt super. Eigenlijk doe ik daar alles mee.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Geen matches
804RC2 is ook helemaal niet bedoeld voor video, dus dat 'ie soepel loopt is niet zo gek. Ik heb 'm ook, denk al een jaar of 3-4, maar ik gebruik 'm al zeker 3 jaar niet meer, omdat ik het een lomp ding vind :P

Voor fotografie is een balhoofd veel makkelijker, voor video wil je eigenlijk een echte fluid head.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
Geen matches
Ok, zoals ik al had verwacht dus, nog 2 stemmen tegen de 804RC2..

@Hahn
Wat gebruik je dan wel nu? En met wat voor doeleinde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Geen matches
Manfrotto 494RC2 - kleine balhoofd voor fotografie
Manfrotto MVH502AH - grote fluid head voor video

op een

Manfrotto 190XPROB - licht statief met middenkolom die ook horizontaal kan, voor bijv. overhead of macro
Manfrotto 055XDB - zwaar, stevig statief voor video voornamelijk

Wissel ook wel eens af, ligt er beetje aan of ik licht wil zijn en fotografie doe (dan 190XPROB + 494RC2) of gewicht niet zoveel uitmaakt en het stabiel moet zijn (dan 055XDB + 502AH), maar kan ook combinatie er tussenin zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 19-10-2013 14:05 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Geen matches
Mocht geld niet uitmaken, kijk bijv. eens naar het statief dat ik heb, een 3 Legged Thing "Jack" of een van hun andere statieven. Kosten wel een aardige duit maar ze zijn wel sterk en licht (til je met 1 pink op), misschien is het leuk voor video als je meer dan 2m de lucht in kan ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/37nJe91uH380arRTP0kFFlRI/full.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Ventieldopje op 19-10-2013 15:35 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Geen matches
Ik heb een 055xdb en een 830 carbon statief van Velbon. Ik dacht altijd dat de 055xdb stevig was en dat carbon vooral licht was maar niet zozeer stevig/degelijk/sterk.
Nou, de de Velbon is aardig wat stabieler/sterker nog dan de de 055xdb.
(prijs is er ook naar, 100 euro voor de manfrotto en 450 euro voor de velbon, alleen de poten zonder kop).

En een Novoflex magicball is wederom een zeer ander balhoofd qua stevigheid dan mijn balhoofdje die ik heb op de manfrotto (B2 benro). Maar wel ook een stukje zwaarder en groter.

Mocht geld niet uitmaken, dan is dus ook binnen carbon (licht materiaal) erg stevig/degelijk mogelijk, maar kom je wel wat duurder uit.

De combi die ik nu heb is nieuwprijs zo'n 700 euro (CF 730 velbon + novoflex magicball)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Geen matches
chopper88 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:44:
Waar ik meer op doelde was dat ik veel lees dat men een statief gebruikt dat tot een hoogte van bijv. 30/40cm kan, en dat alles daarboven 'onnodige luxe' is.
Voor sommigen wel, voor anderen niet. Statieven zijn best wel individueel. Je kunt ze ook gebruiken voor diverse soorten fotografie. Zo kun je er low level macro mee doen, productfotografie maar ook gewoon met lange sluitertijden werken. Dan is het wel handig dat je doe 30~40 cm kunt doen maar dat je daar ook bovenuit kunt komen. Daarnaast zijn statieven met lange poten ook handig op verhogingen zoals een heuveltje, sloot, enz. Als je echter alleen maar onder de 50 cm blijft dan heeft het weinig zin om een statief te kopen die hoger kan. Wat wel fijn is: als het statief ingeklapt niet langer dan 30~40 cm is. Neemt wat makkelijker mee.
Ik neem aan dat dit bij de 190 dan ook het geval is gezien de vele overeenkomsten tussen beide.
De 190 is de kleinere versie van de 055 en kan dit inderdaad ook.
Op zich denk ik niet dat dit zo'n probleem is, in deze setting is toch alle tijd om rustig de poten te verstellen en alsnog hetzelfde te bereiken, het is alleen wat meer gedoe dan.
Statief opzetten kost altijd tijd en lenen zich dan ook eigenlijk nooit voor snelle shots (je moet er op bedacht zijn en de boel vooraf al hebben opgebouwd, dan kan het). Je kunt het opbouwen ook gebruiken om eens goed om je heen te kijken en nog eens goed te kijken naar wat je op de foto wil zetten. Ik vind het eigenlijk nooit een probleem.
Blue Knight schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:00:
Ik zit zelf ook te kijken naar statieven met ongeveer dezelfde eisen. Ik nijg momenteel heel erg naar die van Benro. En dan de A2970F of A2980F (de eerste heeft 3 segmenten en de tweede 4). Je hebt ze ook in Carbon uitvoeren (Cxxxx) en met twistlocks (xxxxxT ipv F).
Twijfel momenteel nog tussen de A2970F of de A2980F, deze zijn rond de 150 euro. Carbon valt bij mij helaas af, deze zijn ongeveer 300 euro.
En dan heb je er natuurlijk nog een kop bij nodig....
Ik heb naar hetzelfde zitten kijken een jaar of 2 geleden en uiteindelijk de A2970F gekocht. Fliplocks vond ik fijner in gebruik dan de twistlocks (het is fijn als je dit zelf in de winkel kunt uitproberen!). Naar de carbon heb ik in eerste instantie gekeken en ik vond het verschil in gewicht tov de aluminium versie erg klein (een alu statief kun je ook prima met 1 vinger optillen ;)). Het enige voordeel wat je dan nog had was de stijfheid van carbon tov aluminium. Het prijsverschil daarentegen bedroeg een euro of 200 en dat vond ik teveel. Ik heb uiteindelijk voor 3 segmenten gekozen omdat dit stabieler en ietsje lichter was met als voordeel dat hij ook iets hoger kon.

Als kop heb ik de B1 genomen omdat die mijn apparatuur met gemak kan dragen, een prima balhoofd is en hij arca swiss plaatjes slikt. Kop en statief waren even duur en viel binnen mijn budget van 300 euro. Je kunt echter iedere gangbare statiefkop op die Benro zetten dus kies er eentje die je handig vindt en binnen je budget past.

Het enige wat ik jammer vind zijn de losse spikes die je bij het statief krijgt. Het kost meer moeite om de dopjes voor de spikes te verwisselen (en vice versa). Er zit trouwens ook nog een haak onderaan de middenkolom, een feature die je niet moet onderschatten, zeer zeker niet bij dit soort statieven. Als je je statief met het middenkolom overdwars zet verleg je je zwaartepunt. Als je daar geen rekening meehoudt wordt je statief instabiel en kan hij zomaar omvallen. Door iets aan de haak te hangen kun je het zwaartepunt weer terugleggen waardoor het statief weer stabiel staat. Op YouTube vindt je een demo filmpje van de Benro Flex waar ze dit demonstreren.

Giotto en Sirui schijnen goede alternatieven voor Benro te zijn. Bij Giotto hebben ze zelfs een vergelijkbar statief als de Benro Flex maar of ze dat bij Sirui ook hebben weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Geen matches
Ik heb inmiddels ook de 2970F besteld. Kon hem voor 123 euro bij amazon.de krijgen. Nu even een paar dagen wachten.
heb de gok genomen om een chineese kop te nemen. (ishoot KS1) Die zal over een week of 2 ook wel aankomen. Zolang kan ik de kop van mijn huidige hama traveler compact pro wel gebruiken.
Pagina: 1 ... 25 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.