Minireviews
Vooruit, nog maar eentje:
Ik heb een maandje geleden een monopoot van
Gitzo gekocht. Ik heb 'm twee weekenden geleden voor het eerst gebruikt, en dat beviel prima. De
Gitzo GM2942 Basalt series 2 is een lichte en robuuste monopoot. De poten zijn uitschuifbaar na het ontgrendelen middels een draaiende beweging, geen klemmen meer
Eerst een aantal specs:
Die liegen er niet om

. De grip is heerlijk, van een zeer stevige foam. De polsband staat me toe m'n hele setup te vervoeren door enkel het gewicht aan m'n hele arm hangt, in plaats van enkel aan m'n hand en pols.
De camera, of eigenlijk de statiefgondel van m'n Sigma 100-300mm f/4 worden met de monopoot verbonden middels de Manfrotto 234RC. Wordt standaard geleverd met quickreleaseplaatje (die ik tevens al gebruik met m'n gewone 3-poot, handig). De klem die het plaatje op z'n plek houdt, is voorzien van een vergrendel mechanisme, wat onbedoeld openen zou moeten voorkomen. Als werktuigbouwkundig engineer (en dat hoef je in dit geval echt niet te zijn

) kan ik prima inschatten dat deze 1 assige kop een betaalbare en aardige kop is, die zo engineerd is dat het flink wat krachten aan kan. De D300 + grip + 1,4TC + Sigma 100-300 f/4 doen 3150 gram.
De monopoot is niet de goedkoopste, maar je hebt wel duidelijk een stukje kwaliteit in je handen.
Afgelopen zondag heb ik het hele zaakje nog meegesjouwd naar Strand Horst, waar het druk was op het water: