Toon posts:

Nog steeds geen normale boot, toch de kou?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tijdje geleden had ik een topic
dit is een quotje:
Maar nu het probleem: sinds 6 dagen krijg ik, als ik boot, eerst 2 a 3 wazige waarschuwingen die allemaal duiden op problemen met de HD (kan bestand niet vinden, is beschadigd, bad_pool_header). En dan na een paar keer opnieuw proberen boot ie gewoon, en draait ie als een zonnetje zonder problemen 48 uur achter elkaar, tot ik em weer een keer uitzet.

Nou de vraag; is er nog iets aan dat bootprobleem te doen, een of ander trucje.
Ik heb maxtor powermax gebruikt, en 4 burn in's gedaan, waarna ik werd verrast met de message:
your disk is guaranteed error free, of iets in die trend.... Right...
Iedereen adviseerde die HD het raam uit te gooien, ondanks dat de burn in test dus goed was.
Hoe dan ook, ik heb em dus vervangen door een 160 Gig WD. En die als enige erin gehangen.

Maar nu zette ik vanmorgen mijn computer aan, en ik kreeg precies etzelfde gezeik.

Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

Ik kwam niet langs die error, ook niet na enkele reboots. Het was toen 15 graden in de kamer, de verwarming deed het nl ff niet. Maar nadat ik de verwarming had gemaakt, en een tijdje had zitten opwarmen, ging hij gelukkig weer aan.

En toen bedacht ik me dat ik vroeg al vaker problemen had met mijn computer als het koud is. Daar had heel toevallig, PRECIES een jaar geleden ook een topic over.
Het probleem daar is nooit opgelost, maar het ging vanzelf over. Waarschijnlijk toen het lente werd ofzo :P. Maar ik vraag me dus af of get huidige probleem ook samenhang heeft

De specs:
NF7, 2800+ @ 2300 mHz, 2x512 mb @ 180 mHz, Western Digital 160 Gb, Ati x850xt, Audigy 2, Cdbrander + Dvdbrander, Enermax voeding 420 Watt, Koolance ps2 case.

Ik heb de IDE kabel ook al vervangen, maar het prob blijft. Ik begin dus te denken dat het niet aan de HD of Kabel ligt.... Gelukkig heb ik de oude HD nog niet weggegooid :P

Enlighten me with your ideas

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 09:54 ]

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Er zijn volges mij wel eens topics geweest over pc's die niet starten door de kou en waarom, zal eve zoeken.

edit: Het zijn koelers die bij kou niet of nauwelijks willen opstarten, meestal vanwege de stof.

Ik zou zeggen, maak de kast schoon, controleer als de voeding het ook normaal doet e.d.

[ Voor 49% gewijzigd door drooger op 26-11-2005 15:26 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Topicstarter
naja hij start dus wel, alleen geeft hij die vage file error. Eerst bootte ie helemaal niet, dus toch iets anders....

• LV-426
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Gezien je verhaal lijkt het me heel logisch dat het je mobo is. De informatie van je hd moet nog altijd via je mobo naar je proc en ook het aansturen loopt weer via je mobo. Alles loopt via je mobo. Ook daar kan het fout gaan. Je hd of kabel is het niet iig. En kou/warmte kan zeker van invloed zijn oa door krimpen/uitzetten.

Ik heb vergelijkbare ellende gehad: verschillende mededelingen die naar de hd wijzen tijdens booten, maar powermax vond geen errors. Mobo vervangen en weg ellende. Maar was niet kou gerelateerd denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Jah mobo dacht ik ook aan.... Vooral omdat ik regelmatig de "no 80-**** cable installed" error kreeg, maar hij bootte wel altijd dan. Maar toch vind ik et echt vaag, waarom is het dan zo inconsequent?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 15:49 ]

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nou, dat lijkt me toch duidelijk? IDE controller naar z'n gortje? Probeer de schijf eens aan IDE1 te hangen ipv IDE0 of omgekeerd. En anders toch maar eens overstappen naar SATA? Of een ander moederbord..

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Lijkt me stug dat een pc niet opstart doordat het te koud is. Want er zijn voor zover ik weet zat overclock pogingen gedaan met stikstof en dergelijke dat is wel even kouder dan 15 graden.

Verwijderd

Topicstarter
CelestialCelebi schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 16:55:
Nou, dat lijkt me toch duidelijk? IDE controller naar z'n gortje? Probeer de schijf eens aan IDE1 te hangen ipv IDE0 of omgekeerd. En anders toch maar eens overstappen naar SATA? Of een ander moederbord..
Waarom werkt ie dan als ie eenmaal aan is wel perfect, of als ik em reboot? Dan heb ik nooit problemen.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Controleer gewoon alle kabels naar je mobo, als die er wel inzitten e.d.

(heel gek idee): misschien komt het omdat je cpu koeler niet(erg traag kan ook) draait, vanwege koelte en dat de computer daar nie over kan.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• LV-426
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Behalve dat kou allerlei elektro/elektronica problemen kan veroorzaken, puur technisch/natuurkundig gezien, is een accu/batterij erg gevoelig voor kou. Hoe kouder, hoe minder stroom. Er zit een klein kansje in dat je bios batterij de oorzaak is. Igg goedkoop genoeg om uit te proberen. En mocht je hem vervangen, doe dan ff een load defaults voor de zekerheid.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 17:21:
[...]

Waarom werkt ie dan als ie eenmaal aan is wel perfect, of als ik em reboot? Dan heb ik nooit problemen.
Door error correction misschien..

Ik ga mee met de IDE theorie btw. Probleem heb je ook op std clocks?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 15:49:
Jah mobo dacht ik ook aan.... Vooral omdat ik regelmatig de "no 80-**** cable installed" error kreeg, maar hij bootte wel altijd dan. Maar toch vind ik et echt vaag, waarom is het dan zo inconsequent?
Dat over 80 aders is geen error, maar een warning ;)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheod: ik heb dus WATERKOELING, koolance ps2 case. Dus niet draaiende fans is niet aan de orde, maar als het hieraan lag, dan zou ie helemaal niet booten. Het bios batterij idee vind ik wel spannend, maar ik zie niet waarom er dan pas problemen ontstaan bij het opstarten van windows.

Ik ga nog kijken of ik ook op std clocks dit gezeik heb, maar tis lastig want volgens mij is het zo dat hoe langer ik em aan heb hoe beter ie et doet.

De preciese error is btw:
Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

edit: vandaag ging ie dus al na een reboot normaal aan, ik had nl ff in de bios zitten klooien. En wat ik dus net ook zei, als ik em gewoon een tijdje laat draaien, boot ie volgens mij wel gewoon....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 09:55 ]

Verwijderd

drooger schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 18:51:

(heel gek idee): misschien komt het omdat je cpu koeler niet(erg traag kan ook) draait, vanwege koelte en dat de computer daar nie over kan.
Als de koeler niet draait zou de CPU binnen enkele seconden bezwijken aan de warmte - zeer zeker wanneer je CPU is overgeklokt - dit zal dus ook niet de oplossing zijn.

Waarschijnlijk is het je controller van je moederbord, probeer een andere IDE poort of test het op een ander moederbord.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:02

Dentheman

Zie signature

Kou is een hele goede optie, ik slaap nu met de vrieskou even met m'n raam dicht (m'n computer mag over een jaar stuk gaan ;) ), maar voorheen altijd open, dan was 't zo'n 5 graden op m'n kamer en m'n pc niet booten, dan was 't: raam dicht, kachel loeien, ff snel ontbijten en toen wilde die wel opstarten :)

Zie ondertitel

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 23:54

Chop2000

Vroem

ik denk dat het je moederbord is...

heb sinds een tijdje ook een probleem met m'n nf7-s rev 2. ik heb eigenlijk altijd 2500mhz @ 2 volt gedraaid, zo'n 2 jaar lang :P alleen nu kloktie voor geen meter meer over.. (werd steeds minder) hij trekt iig alleen nog maar std voltage..

als ik m'n pc aanzet, valt hij na 2 seconde weer uit, moet ik de stroom knop op m'n voeding even omhalen en terug zetten, dan start hij wel gewoon door..

niks

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Ik heb hier het zelfde probleem gehad met die foutmeldingen. Hier was het alleen een warmte probleem. Een harddisk koeler deed voor mij de problemen niet meer voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen vroeg ff proberen de IDE kabels om te draaien. Ben benieuwd wat er gebeurd....

Toch blijf ik het idee hebben dat het iets met temperatuur te maken heeft, kou that is, niet warmte, het is 25 graden in mijn case ofzo, dus dat zal het prob niet zijn.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Vreemd verschijnsel...denk dat je bij de basis moet zoeken. Voeding!!!...
Als ik mijn systeem opstart s'ochtends is het ook ijzig koud....cputemp 17graden eerste 10min :)
Maar verder nog nooit problemen met koude start...moet juist beter zijn

Hoe koeler des de beter systeempje werkt

Tubes....It's what make music music!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Voeding is aan het overlijden, dan door kou, dan door leeftijd, piekspaninngen het knipperen van het lichtnet of wat dan ook... been there...done it all...

Algehele systeem malaise: Crashes,BSODs en Beschadigde files

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Iets heel anders, maar misschien beschikt je BIOS over een delay IDE optie. Dit is eigenlijk bedoelt voor oude HDDs/ CDROM spelers etc. die meer tijd nodig hebben voor initialisatie en activatie. Maar het kan jou wellicht helpen doordat je zo extra tijd creeert tussen opstarten en windows laden. (Alsnog mogelijk dat het aan je voeding ligt, maar dat je na een aantal seconden 'voorbij' de piekspanning bent die evt. problemen geeft.)
vandaag ging ie dus al na een reboot normaal aan, ik had nl ff in de bios zitten klooien. En wat ik dus net ook zei, als ik em gewoon een tijdje laat draaien, boot ie volgens mij wel gewoon....

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 16:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op maandag 28 november 2005 @ 14:56:
Voeding is aan het overlijden, dan door kou, dan door leeftijd, piekspaninngen het knipperen van het lichtnet of wat dan ook... been there...done it all...

Dat zou kut zijn, dat ding was echt duur, Enermax noisetaker 420w, met dual fans en alles.... Et klopt wel dat de spanning in dit huis echt brak is, de lampen gaan hier ook vrij regelmatig kapot... Maar als het echt daar aan ligt mag de huisbaas dokken.

Weet iemand hoe ik daarachter kom? En hoe ik weet ik zeker dat et de voeding is? Al klinkt dit waarschijnlijker dan alles wat ik tot nu toe heb gehoord.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:19

sapphire

Die-hard pruts0r

Rey Nemaattori schreef op maandag 28 november 2005 @ 14:56:

Hmm klinkt wel logisch maar k vind eht erg vaag moet k zeggen.
Mijn DFI Infinity had dit ook alijd als het echt koud was in me kamer sochtends, maar die PSU die ik toen had draait nu al een jaar probleemloos met stabiele spanningen in zijn pc.
Netstroom is hier trouwens prima in orde, geen pieken oid.

Gabriël AM5

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 23:54

Chop2000

Vroem

om even terug te komen op mijn probleem :) heb eventjes de voeding van m'n pa's pc gepakt, alle problemen zijn verholpen :D (geen gezeik meer, clock weer over als vanouds en kan weer flink hoge vcore draaien :D)

niks

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Chop2000 schreef op maandag 28 november 2005 @ 20:21:
om even terug te komen op mijn probleem :) heb eventjes de voeding van m'n pa's pc gepakt, alle problemen zijn verholpen :D (geen gezeik meer, clock weer over als vanouds en kan weer flink hoge vcore draaien :D)
graag gedaan hoor

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Topicstarter
Ok het probleem ligt misschien toch ergens anders.

Het viel me in het verleden al op, dat als hij niet bootte, en ik ctrl-alt-delete deed, hij dan altijd een hele rare mem speed aangaf. Heel laag altijd.
Maar nu zag ik vanmorgen in een flits, dat hij bij de eerste boot al een mem speed gaf van 127 mhz, ipv van de normale 360. Dus misschien ligt hier de oorzaak.

Feit is, dat hij alleen boot als hij 360 loopt. Vanmorgen kreeg ik hem niet meer op gang totdat ik in de bios ging, en daar de settings controleerde, (alles stond gewoon goed), en op f10 ragde, toen boottie ie netjes met 360 mhz en deed alles het prima.

Het is misschien toch belangrijk, dat het vanmorgen dus weer heel koud was in mijn kamer, graad of 14. Terwijl hij gister bij 20 graden gewoon bootte, kan mss toeval zijn, maar misschien ook niet.

Werpt dit meer licht op de situatie?

Verwijderd

Probleem es een battery flip? Kortom batterijtje omgedraaid erin stoppen, 3 seconden laten zitten en daarna er direct uithalen.

• Nemesish3d
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2023
Heya,

waarschijnlijk is dit niet het antwoord wat je zoekt :) maar dit probleem kreeg ik toen ging overclocken en vergeten was m'n geheugen niet synchroom te laten lopen aan geheugen :) Vervolgens was geheugen frequentie veels te hoog wat tot die error leidde.

Probeer je divider 1 stap terug te zetten als dat kan op jouw mobo... tis maar een idee.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
Mijn infinity heeft ook problemen om met een hoge FSB te booten als ie nog koud is. (ook een nforce 2 chipset, misschien een patroon: NF2+lage temps = problemen bij startup)

Daarom draai ik momenteel op 12,5x200 in plaats van 240x10,5. Als ie warm is boot ie wel met 240+, en benchen kan als ie eenmaal op bedrijfstemperatuur ook normaal (245x11 of 255x10,5).

[ Voor 17% gewijzigd door martijn_tje op 02-12-2005 08:32 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 15:29:
Probleem es een battery flip? Kortom batterijtje omgedraaid erin stoppen, 3 seconden laten zitten en daarna er direct uithalen.
wat doet dat?? en waarom?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de computer aanzet, zie ik meteen dat hij niet op zijn normale mem speed draait. Nl 127 mhz ipv 360. Als ik dan naar de bios ga en save en exit doe, doet hij het meteen goed. Iemand een id wat er nou mis kan zijn?

Verwijderd

Probeer je ubderhaupt wel wat er hier gezegd wordt? Want je kan wel steeds posten dat het niet werkt, maar je moet wel iets ondernemen natuurlijk.

Je voeding is het niet. Dat is een standaard iets wat velen roepen. En koop alsjeblieft nog niks nieuws, want je zal niet de eerste zijn die door een dwaas advies geld uitgeeft wat achteraf niet had gehoeven.. En dat zou zonde zijn.

Ik wil nog steeds wel weten of je het probleem op standaard instellingen ook heb. 360MHz mem speed is niet standaard namelijk. Ik zie namelijk nergens staan of je het wel geprobeerd heb, alleen dat het aan iets anders ligt. Blijkbaar heb je iets geprobeerd, maar je zegt niet wat.. Word moeilijk voor ons dan hoor..we zijn niet helderziend enzo ;)

En die error van je system file is typisch een chipset/memory fout. Ik heb die error zo vaak gehad met OCen. Hij is ook heel snel te fixen overigens als hij niet meer weg gaat. Normaal als je te ver klokt raakt die file corrupt en kan je windows opnieuw installen tenzij je een backup hebt (of weet te vinden, want hij staat std op elke pc). Bij jou wordt die file verkeerd gelezen bij een cold boot, wat in principe op hetzelfde neer komt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 18:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt op zich gelijk met wat je zegt over het proberen van dingen. Maar ik heb nog niet echt iets gehoord waarvan ik zeg, oja dat zou het kunnen zijn.

Wat ik heb geprobeerd op aanraden van de tweakers hier, is nieuwe harde schijf kopen en de oude niet meer gebruiken, en dus ook windows opnieuw geinstalled. Was dus inderdaad niet nodig geweest, maar ik wou toch een nieuwe HD dus is niet zo erg.

Of ik een battery flip wil doen, niet als ik neit weet wat het doet, zou kunnen doen.

Een nieuwe voeding kopen, nee dat was ik inderdaad niet van plan.

Eigenlijk het enige wat ik heb gehoord is, wat doet het op std clocks, en dat is ook echt het enige waarvan ik zeg, ok ik ben lui en hoop op een oplossing zonder dat ik daaraan moet. Prob is nl dat als ik in de bios ga, weer save, hij het dus standaard al doet. Maargoed ik zal dus vanavond de clocks veranderen, en dan morgen vroeg, als ie weer koud is, kijken wat hij doet.

Maar als ie het dan doen, heb ik nog nix, want het werkte altijd prima op die clocks, en nu niet meer, daar heb ik natuurlijk niet zoveel aan, want ik wil het gewoon oplossen. Dat is dus ook de reden dat ik nog niet naar standaard clocks ben gegaan. En wat ik dus wel ga doen, dan weten we het in ieder geval.

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 13:25

casemodder

--->

martijn_tje schreef op donderdag 01 december 2005 @ 19:07:
Mijn infinity heeft ook problemen om met een hoge FSB te booten als ie nog koud is. (ook een nforce 2 chipset, misschien een patroon: NF2+lage temps = problemen bij startup)
Ik heb hier
MSI K7N delta platinum (nforce 2)
AMD semprom 3200+ @ 3500+
1024mb Corsair xms (2x512 dual channel)
2x maxtor diamond 9 250gb 8mb cache in raid 0
radeon 9800xt 256mb

die maakt elke dag een koude start + - 13 graden (op zolder geen radiator dus best koud 0:P) en dat doet ie al sinds dat het zo koud is zonder problemen. costum H2O setje

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• iro
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05-2022

iro

:)

Ik heb zelf ook een topic gestart, nadat ik een overclock heb gedaan (van ongeveer 3%) is het voorgekomen toen ik de pc uitzette en de andere morgen weer aanzette. Iemand die weet hoe je het kan herstellen? Ik heb de defaults al geladen van mijn BIOS.

Specs pc

Verwijderd

Topicstarter
Goed op std clocks nog steeds het probleem....

Iemand nog suggesties?
Pagina: 1