Toon posts:

[HD] Stervende HD, manier om het lijden te verzachten?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als je geen zin hebt in een leuk verhaaltje, scroll door naar beneden :)

Het begon allemaal lang geleden, zeg 8 maanden, toen mijn maxtor 60Y80L0 herrie begon te maken. Irritant was het toen, maar naar de maanden verstreken werd het zorgbarender....

Op een zwarte dag, ergens begin augustus, kwam ik terug van 2 weken vakantie, en wou ik mijn trouwe pc aanzetten, die ik toch wel gemist had. Hoe groot was dan ook de schrik toen bleek dat hij structureel weigerde te booten...
Na een half uurtje kabeltjes controleren, en het constateren van een apart geluid uit de richting vd HD, besloot ik een oud verhaal dat ik ooit had gehoord maar eens te proberen, dat zijnde: een flinke mep op de hd geven.
En zo geschiedde, ik gaf de HD een flinke tik met een zwaar voorwerp, en weljaaa hij bootte weer braaf. Ik wist toen wel, dat het einde in zicht kwam. Ik vroeg mijn huisgenoot daarom ook, om op mijn volgende vakantie van 2 weken, de pc af en toe te gebruiken, om de hd wakker te houden.

Tot op heden is hij nog niet overleden, maar ik heb inmiddels wel een Western Digital erbij hangen voor het geval dat...

Nu volgt het eigenlijke probleem

Maar nu het probleem: sinds 6 dagen krijg ik, als ik boot, eerst 2 a 3 wazige waarschuwingen die allemaal duiden op problemen met de HD (kan bestand niet vinden, is beschadigd, bad_pool_header). En dan na een paar keer opnieuw proberen boot ie gewoon, en draait ie als een zonnetje zonder problemen 48 uur achter elkaar, tot ik em weer een keer uitzet.

Nou de vraag; is er nog iets aan dat bootprobleem te doen, een of ander trucje.
Ik heb maxtor powermax gebruikt, en 4 burn in's gedaan, waarna ik werd verrast met de message:
your disk is guaranteed error free, of iets in die trend.... Right...

Ik heb me erbij neergelegd dat de hd wss een keer op zal houden, maar ik vind het toch verbazend, dat als hij eenmaal draait, hij het dan echt perfect doet. En dus hoop ik dat iemand iets weet om dat gezeik met booten te voorkomen....

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Heb ik ook een keer gehad. De computer moest een of meerdere keren opnieuw worden opgestart omdat de harde schijf het anders niet deed. Er kwam een raar geluid uit de harde schijf. Toen de computer werd nagekeken bleek de harde schijf kapot te zijn. Waarschijnlijk is er dus niets aan het probleem te doen.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Om het lijden te verzachten zou je euthanesie kunnen plegen? Geschikte tools ervoor zijn de hamer, een emmer water, het ding openschroeven,.. maar dat is waarschijnlijk niet hetgene wat je wil weten :P

Kan je niet in de bios een bepaalde time delay instellen zodat de HD tijd krijgt om "warm" te draaien?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je ook gekeken naar andere randfactoren? Voeding, I/O controller, drivers, BIOS, etc :)
Zie ook OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 24-10-2005 07:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie niet hoe, na deze voorgeschiedenis, er iets anders mis kan zijn dan de HD die kapot is. Vooral omdat de andere HD perfect werkt, en die op dezelfde kabel zit.

Al ga ik nu toch ff proberen om aan die kabels te frotten, of andere proberen. Want ik heb wel 1x in een flits gezien dat de bios iets zei over een kabel, maar toen starte ie daarna wel op, dus ik dacht, zal wel aan de hd liggen... Hmmm.
Ik ga ook proberen opnieuw op te starten als ie al warm is, nu dus, kijken of ie et dan meteen doet. Al weet ik vrij zeker van wel.

Die bios delay vind ik ook een puik plan, ga ik ook ff naar kijken.

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 15:26
offtopic:
heerlijk de emotionele band van GoTers met hun pc

Al in een andere pc geprobeerd?

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Verwijderd

Topicstarter
Ok, net ff 2x gereboot, en hij doet et nu gewoon normaal. Verder staat er idd bij het booten onder de IDE detectie: primary ide channel no 80 conductor cable installed.

Dat is wel apart, maar hij boot normaal daarna, dus ik kan me niet voorstellen dat het aan een kabel ligt, nonetheless ga ik dus wel met die kabels prutsen.

In een andere pc proberen heb ik niet gedaan, vooral omdat ik geen geschikte pc heb hier, maar ligt het niet voor de hand dat die HD gewoon kapot aant gaan is?? Dat is iig waar ik me helemaal op ingesteld had :)

Verwijderd

Maar nu het probleem: sinds 6 dagen krijg ik, als ik boot, eerst 2 a 3 wazige waarschuwingen die allemaal duiden op problemen met de HD (kan bestand niet vinden, is beschadigd, bad_pool_header). En dan na een paar keer opnieuw proberen boot ie gewoon, en draait ie als een zonnetje zonder problemen 48 uur achter elkaar, tot ik em weer een keer uitzet.

Ik heb me erbij neergelegd dat de hd wss een keer op zal houden, maar ik vind het toch verbazend, dat als hij eenmaal draait, hij het dan echt perfect doet. En dus hoop ik dat iemand iets weet om dat gezeik met booten te voorkomen....
Het niet meer booten na een langere vakantie is een bekend probleem.
Met name als het warm weer is wil een kop die op de plaat rust verkleven.
De truck werkt in dit geval, maar het resultaat is meestal dat de plaat beschadigd, omdat de kop zijdelings over de plaat bewogen wordt.
De harddisk wordt per saldo onbetrouwbaar.
En dat heb je feitelijk al gemerkt.

Eigenlijk zou je hem niet meer moeten gebruiken, zeker niet als bootschijf (meer te lijden), maar alleen voor spullen die je niet mist (tijdelijke opslag). Het is een kwestie van tijd dat hij helemaal instort.

Die klap met de hamer truck stamt eigenlijk uit een tijd dat koppen nog koppen waren en kerels met hamers rondliepen. Bij de huidige generatie harddisk is het niet aan te raden. Gewoon veel te klein en te kwetsbaar. Zo'n harddisk wordt bij ons in de cleanroom geopend en daar wordt de kop weer gangbaar gemaakt. Eigenlijk de enige manier. Maar zelfs dan is de harddisk niet meer betrouwbaar.

Bovendien zijn er mensen die standaard met hamers gaan meppen op harddisk.
Dat haalt natuurlijk niets uit als de electronica kapot is.
In tegendeel, je krijgt er een probleem bij.

Verwijderd

Ik heb een keer een soortgelijk probleem gehad, maar dat kwam door een gare bootrecord.. Formatten was toen de uitkomst.. Maar dat gaat niet werken bij jou denk ik, zorg dat je je data veilig hebt en haal een nieuwe schijf. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 12:40:
[...]

De truck werkt in dit geval, maar het resultaat is meestal dat de plaat beschadigd, omdat de kop zijdelings over de plaat bewogen wordt.
De harddisk wordt per saldo onbetrouwbaar.
En dat heb je feitelijk al gemerkt.

Eigenlijk zou je hem niet meer moeten gebruiken, zeker niet als bootschijf (meer te lijden), maar alleen voor spullen die je niet mist (tijdelijke opslag). Het is een kwestie van tijd dat hij helemaal instort.
.
ok, ik heb em dus zelf de genade klap gegeven }) .... :'(
Hmmm, ik vind et zo kut om een schijf die eigenlijk goed werkt te vervangen :S

Verwijderd

Wat ik je aanraad is om hem als 2e harddisk te blijven gebruiken tot hij compleet instort.
Dat kan nog wel even duren, maar dat betekent wel dat je hem voor opslag moet gebruiken wat je in het ergste geval kunt missen.
Bijvoorbeeld om videofilms op te zetten die je wil editten.
Die vreten vaak 15 Gb per DV tape.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:31:
[...]

ok, ik heb em dus zelf de genade klap gegeven }) .... :'(
Hmmm, ik vind et zo kut om een schijf die eigenlijk goed werkt te vervangen :S
Ik heb hier ook zo'n soort probleem. Als ik hem aanzet dan boot ie 8 van de 10 keer in één keer goed. Op een dag boot hij soms een aantal keer vanzelf, en soms doet hij het dagen achter elkaar perfect. Als hij vanzelf boot blijft hij soms ook hangen bij dat eerste scherm zeg maar (waar je ziet wat hij allemaal voor hardware vindt) en soms komt er ook nog zo'n blauw scherm met foutcode 0x00000024. Ik verwacht dat dit allemaal door de harde schijf komt (WD1200JB) omdat deze al geruime tijd een heel fout geluid maakt (klinkt als meer/minder toeren etc).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:14:
Wat ik je aanraad is om hem als 2e harddisk te blijven gebruiken tot hij compleet instort.
Dat kan nog wel even duren, maar dat betekent wel dat je hem voor opslag moet gebruiken wat je in het ergste geval kunt missen.
Bijvoorbeeld om videofilms op te zetten die je wil editten.
Die vreten vaak 15 Gb per DV tape.
Jah dat is denk ik de beste oplossing idd, maar tis zooo veeeel werk om alles te backuppen en terug te zetten, vooral omdat me register dan ook weer leeg is, gaan al die programma's op me andere schijf natuurlijk bokken :S

Verwijderd

Gewoon op laag niveau een sector kopie maken van de oude harddisk naar de nieuwe harddisk (bv Ghost).
Daarna kun je met bv partitionmagic de partities weer op maat maken (als de nieuwe groter is dan de oude).
Als alles goed werkt maak je de oude leeg en gebruik je die als reserve disk zolang hij nog leeft.
Valt op zich wel mee als je het goede gereedschap hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:30:
[...]
Ik verwacht dat dit allemaal door de harde schijf komt (WD1200JB) omdat deze al geruime tijd een heel fout geluid maakt (klinkt als meer/minder toeren etc).
Klinkt wel zo...
Met name een ander geluid is verdacht, gecombineerd met zo af en toe niet booten.
Waarschijnlijk bad sectoren die vaak een aankondiging zijn van verder instorten van een disk.
Dat hoeft niet altijd meteen te gebeuren.
Ik had (10 jaar geleden) een oude disk met zo'n defect gedeelte, die ik gewoon niet gebruikte door er een lege ongeformateerde partitie op te zetten (das wel even mikken). Die heeft nog 1,5 jaar gedraaid
voordat hij het uiteindelijk begaf. Maar de huidige generatie is kritischer.

Zelfde oplossing.
Niet meer betrouwbaar, dus alleen als reserve gebruiken.
Als hij instort en je hebt geen backup is het uithuilen en opnieuw beginnen.
Dat is uiteindelijk veel meer werk en het risico dat je de data kwijt raakt.

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 15:26
Ik heb inderdaad ook zo'n dubieuze schijf die al 2 jaar prima functioneert als data opslag.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Domus schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:36:
Ik heb inderdaad ook zo'n dubieuze schijf die al 2 jaar prima functioneert als data opslag.
Als data schijf kan hij wellicht idd nog nut hebben. Heb hier ook een 80Gb Seagate die hetzelfde probleem heeft gehad. Bad clusters ook, daar toen een unformatted partitie opgemikt net zoals YodataMan. Maar dan kreeg ik dus 1 partitie van 6 GB, dan een defect stuk van 380MB en dan een partitie van 73Gb. Mja vond ik och niet echt handig.
Wat hier echt als een wonder heeft gewerkt. Met de Seagate utility een Low Level Format uitgevoerd op de HD, duurt ff dus lekker 's nachts gedaan. Volgende morgen gepartitioneerd (1x 80GB dus totale disc) , een zooi data er opgezet en data integrity check gedaan. Perfecto! Ding draait hier nog steeds als storage drive :) Al 1,5 jaar lang.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 25-10-2005 00:52 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 16:25

Syzzer

Prutser

Zit er nog garantie op die disk? Zo ja, al je data back-uppen naar je nieuwe schijf, schijf uit je kast halen en aansluitinen zodat je de schijf in je handen kan houden. Laat die schijf een seektest doen (hdd fabrikant tooltje) en pak een schroevendraaier, liefst met een rubberen handvat, om hem met het handvat een flinke oplawaai te verkopen (tegen de zijkant). Als je het goed doet krijgt de kop een oplawaai en gaat je HDD zo'n leuk tikkend geluid maken. Resultaat: hdd uit zijn lijden verlost en jij kunt de HDD RMA sturen met een duidelijke klacht: "tikt, niet toegankelijk".

Je kunt de vraag stellen of het wel netjes is op deze manier, maar als jij duidelijk problemen hebt met de schijf, maar deze lastig vast te stellen zijn (lees: de HDD tooltjes detecteren het probleem niet) is dit gewoon een mooie manier om een hoop gedoe te voorkomen :) .

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-02 15:53
Ik snap niet waarom de TS nou niet gewoon alles kopieert naar de nieuwe schijf, en dan tsjek of ie nog RMA kan doen. Anders zet je de HDD op een blok hout en schiet je er een paar gaten door ofzo. Dat ding is onbetrouwbaar, die moet je niet meer gebruiken als tweede schijf of als backup voor onbelangrijke zaken. Binnen nu en een paar maanden is dat ding gewoon compleet kapot en kan je er geen moer meer mee, en dan ben je dus ALLE data kwijt die erop staat.

Wat intresanter is dan een kapotte HDD, is de vraag waarom dat ding stuk is. Koel je dat ding wel?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

The Widow Maker schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:38:
Ik snap niet waarom de TS nou niet gewoon alles kopieert naar de nieuwe schijf, en dan tsjek of ie nog RMA kan doen.
.....
Wat interessanter is dan een kapotte HDD, is de vraag waarom dat ding stuk is. Koel je dat ding wel?
Dat eerste advies ben ik het helemaal mee eens.
Maar waarom steeds de nadruk op dat koelen? Ik heb zelf nog nooit een HD van koeling voorzien en ondanks jarenlang intensief gebruik is er bij mij nog geen enkele gesneuveld. Als ik zo om me heen kijk lijkt een goede voeding me van veel meer belang voor langdurig probleemloos functioneren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hd niet gekoeld, wel goede voeding, al hangt er aardig wat aan.

Heb enermax noisetaker 420w

Hangt nu aan:
2 HD's
Dvd brander
Cd brander
Ati X850XT
2 casefans
Waterkoeling (koolance pc2 kast, dus 3 fans en pomp)
Lichtjes van de kast

Maargoed, met 2 casefans en waterkoeling kan ik me overhitting van de schijf niet echt voorstellen. Conclusie lijkt em dan ook dat et ding gaar is. Enige wat ik daar op aan te merken heb is dat ie het perfect doet als ie eenmaal aan staat, alleen booten is dus zwaar klote. Dat was dus ook mijn vraag, is daar niet nog een of andere fix voor, want voor mij gevoel ga ik nu een "werkende" schijf de deur uit gooien.
Pagina: 1