Vrachtwagen-topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:38

Theimon

Snapte!?

Mooie wagen!

Bij ons op het werk bestond ff de hoop dat de baas zn voorliefde voor Mercedes zou laten schieten voor Scania. Helaas mocht het niet zo zijn. Er zijn 8 nieuwe Actrossen binnengekomen, waarvan er 5 in de eerste week meteen weer terug moesten wegens uiteenlopende technische ellende. Ook heeft de dealer op alle 8 trekkers te hoge schotels gemonteerd dus ze mogen allemaal nog een keer teug voor een lagere schotel.
Ze zijn vast en zeker goedkoop maar wat een ellende is het altijd met Mercedes......

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Een kennis van m'n vader heeft een vrij bijzondere truck. Even een plaatje en specs voor jullie opgegoogled:
Afbeeldingslocatie: http://www.lastbilar.dk/foton/1831.jpg
Specs: http://www.logistiek.nl/a...o_Volvo_voor_bloemen.html

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Die Volvo is echt mooi !

Waarom hebben vrachtwagen eigenlijk zulke dikke wieldoppen op de voorwielen, past de aandrijving er anders niet achter ofzo ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Nou, daarzitten de wielbouten onder. En die kan je moeilijk IN de velg verstoppen, daarom hebben de meest er zo'n "ring" op zitten.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En daarbij, ze zitten toch zo'n eind naar buiten om de velgen verwisselbaar te houden met de dubbellucht-wielen achter? Of heb ik me altijd 'n verkeerde gevolgtrekking gemaakt...
Nooit nagevraagd en nooit zelf hoeven verwisselen, dus ik kan 't behoorlijk mis hebben :X O-)

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Benoni: zoiets zou het kunnen zijn. Je hebt echter ook genoeg vrachtwagens met bolling-0 wielen voor. Voordeel van die wielen is een grotere spoorbreedte en dus stabieler. Die zijn dan echter niet te verwisselen met de dubbellucht. Misschien kan ik het morgen ff checken met de bandenboer, die zit tegenwoordig naast ons bedrijf en ik geloof dat mijn trekker op de agenda stond voor nieuwe voorbandjes...

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nieuwe creatie van Svempa, de Scania Cabrio :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/38b16b6f1c52a1e44a1188ed353f0676/full.jpg

Zelf nog even gas gegeven met de V8, 1000 pk en open pijpen 8)

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 10:23

Geckoo

Good news, everyone!

incl foute dobbelstenen aan de spiegel.
heb je meer specs (;linkje ofzo) over deze bak"?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• ChrisW
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ff0256dea86b59f657a502898435eba9/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/af4af87f34516049f24a6be091c5e0d3/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bfe62c834f4a0c3786d0e75e981fab4d/full.jpg

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Cruisen 8)

Het zou tof zijn als dit de vervanger wordt van al die Hummers op 22" (al zijn dat in NL ook vrachtwagens, als je wilt) :D

• ChrisW
  • Niet online
Svempas heeft wel meer leuke dingen gemaakt :)

Afbeeldingslocatie: http://www.svempas.se/bild.jpg/sharkfr01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.svempas.se/bild.jpg/R-01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.svempas.se/bild.jpg/slingr144.jpg

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-11 14:58
seq_uence schreef op zondag 09 september 2007 @ 21:13:
Die Volvo is echt mooi !

Waarom hebben vrachtwagen eigenlijk zulke dikke wieldoppen op de voorwielen, past de aandrijving er anders niet achter ofzo ?
Heeft ook te maken bij een eventueel ongeval te voorkomen of in elk geval bemoeilijken dat de vrachtwagen gaat klimmen dmv die uitstekende wielmoeren.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-11 14:58

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

En een filmpje van de ScaniaCab Filmpje

*empty*

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-11 20:46

ALH

*kick*

Hier een plaatje van mijn oude auto
Afbeeldingslocatie: http://i717.photobucket.com/albums/ww177/arnoudparren/Afb118.jpg

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Goeiedag,
Wij zijn een paardenvrachtwagen aan het kopen en hebben nu een Daf AE45 uit 1998 op het oog. Hij heeft 350.000 kilometer gelopen maar schijnbaar is er twee jaar geleden een gereviseerde motor in gezet. Het is nog even onduidelijk of daar papieren van zijn. Mijn vrouw heeft er al in gereden en is tevreden, maar haar enige referentie is een Bedford vrachtwagen uit 1977 die niet harder dan 70 ging. Vrijdag ga ik de wagen bekijken. Weet hier iemand wat potentieel zwakke punten van dit type wagens is waar ik op moet letten? Of, van vrachtwagens in het algemeen wellicht, want ik het alleen ervaring met sleutelen aan personenauto's. Met dank alvast.
beste groet, blauwemac

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-10 18:32
350 000 km lijkt me behoorlijk weinig, of is hij sinds nieuw een paardenvrachtwagen geweest? Zo niet lijkt de kans me wel bestaande dat het 1 350 000 km zal zijn.

Ik weet niet of er trommel- of schijfremmen onder zitten, maar trommelremmen zijn niet altijd even makkelijk door de APK te krijgen omdat ze snel van het 'ideale punt voor de APK' zijn. Tip: laten afstellen, meteen naar de APK en zoveel mogelijk op de motor afremmen om de trommelremmen te sparen.

Verder zou ik alle vloeistoffen controleren, denk dat je hieruit het onderhoud die de vrachtwagen gekregen heeft wel kan afleiden (in de zin van vloeistoffen op peil en niet overdreven vervuild = goed onderhoud).

Als ik nog ergens op kom zal ik deze post verder aanvullen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mylan Piron op 18-09-2018 22:19 ]

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:12

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Is dat iets van de laatste jaren dat trommels niet meer door de APK komen :?
Ik heb er toch heel wat gezien, wat in al die jaren geen enkel probleem was. (zowel merk-eigen als SAF,ROR,BPW etc)

Ik weet dat bij de DAF 95's van begin jaren 90 de (doorzichtige) koelwaterexpansievaten wel eens wilden afbrokkelen door veroudering van het plastic. Dat is later naar zwart kunststof gegaan, maar het exacte omslagpunt weet ik zo niet. (geen idee of bij de 45-serie die zelfde constructie gebruikt is)

Verder altijd even de oliedop eraf halen om te kijken naar smurrie in de dop en even de luchtketels aftappen om te kijken hoe de luchtdroger er aan toe is. Verder natuurlijk even met het oor proberen luchtlekkage op te sporen. Een zwak punt was bij de oudere 95'ers ook een "altijd lekkend ventielenblok linksachter/onder de cabine". (slechts irritant ivm luchtlekkage, geen storingen)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• blauwemac
Super, dank voor jullie reacties! Ik was eigenlijk bang dat dit draadje al een beetje dood was.
In de eerste 3 jaar heeft hij al 235000 km gereden, daar zijn papieren van. Vier jaar later is hij geimporteerd in Nederland. Het is nog onbekend wanneer het een paardenwagen is geworden. Misschien kan ik vrijdag ergens een datum op de opbouw vinden. Is zo'n tachometer net zo makkelijk terug te draaien als op een gewone auto?

Ik ga vloeistoffen controleren en kijken wat voor remmen erop zitten.
koelwaterexpansievat check.
En lucht! Daar heb ik geen enkele ervaring mee. Zijn luchtketels makkelijk af te tappen en zo ja, waaraan kan ik dan zien of de luchtdroger nog goed is?
Luchtlekkage zoeken door met lopende motor op het oor naar sissen te zoeken?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:12

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Het is zelfs mogelijk om de gewoon de complete tachograaf uit te wisselen, dus een tellerstand manipuleren zou in theorie net zo moeilijk/makkelijk moeten zijn als bij personenauto's. Ik denk echter niet dat het veel gebeurd, omdat doorgaans bouwjaar, uitvoering en "algehele staat" meer van belang zijn dan km-standen.

Kijk anders eens hoe de stoel eruit ziet, dat is vaak wel een aardige indicatie. Is 'ie helemaal doorgezakt/uitgewoond, dan zal de rest van de auto net zo intensief gebruikt zijn :Y)

Luchtlekkage is een kwestie van eerst laten draaien tot er genoeg lucht in de ketels zit, (in ieder geval boven de 6, maar liever ca. 8 bar) daarna de motor uitzetten en goed luisteren.

Bij de meeste ketels zit er onderaan een soort palletje met een "sleutelhanger-ring" waar je tegen moet duwen/kantelen/scheeftrekken om het ventiel te openen en het bezinksel wordt er dan uit geblazen.
(Moest dat bij die Bedford niet sowieso regelmatig omdat daar nog geen luchtdroger op zat?)
Een klein beetje vocht/smurrie is niet erg, een halve liter wel...

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• blauwemac
De stoelen zien er opvallend goed uit, eigenlijk alles wel. Alleen de hele onderkant van de motorruimte is versmeerd. Het is vrij heldere dunne olie dus ik denk dat diesel is die ergens lekt. Dat maakt het helaas wel onmogelijk om te zien of er verder nog iets anders lekt: stuurbekrachtiging, remleidingen ( o nee, dat gaat hier met lucht), versnellingsbak. Ook roest is zo minder goed te zien. Verder naar achteren waar het droog is, vond ik opvallend weinig roest, behalve een achterste dwarsbalk, maar ook die leek nog wel te behandelen. Houten vloer lijkt hard, nergens zichtbare schade. O ja, het scharnier van de achterklep is aardig verroest, die moet echt een keer kaalgehaald. Koelvloeistof en olie lijken schoon, geen sludge. Wel was oliepeilstok helemaal droog.

Lucht nog niet kunnen testen, want motor nog niet gestart. Dat komt volgende keer als we een proefrit gaan maken.

Bij Bedford hadden we misschien regelmatig ketel moeten laten leeglopen, maar als dat zo was, dan was er niemand die dat wist, dus dat gebeurde nooit. Misschien dat er daarom zo vaak gedoe was met de remmen en m'n vrouw er eigenlijk niet meer goed in durfde te rijden...

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Vocht in de leidingen wordt pas echt een probleem als het gaat vriezen. Je zou er wel ouderwets spiritus in kunnen gooien, maar een fatsoenlijke luchtdroger doet wonderen.

[ Voor 41% gewijzigd door Theimon op 21-09-2018 17:06 ]

Pagina: 1 2 Laatste