Gebruik sinds ik internet heb (97) geen virusscanner of antispyware programma's.
Waarom niet heel simpel, gezond verstand lange ervaring, surfgedrag, mail gedrag etc... Heb ook een tijd bij een computerzaak gewerkt daar kwamen pc's binnen die helemaal overhoop lagen oorzaak viruspakketten zelf (vooral Norton)

Was de pc klaar werd er doodleuk een nieuw virusscanprogramma meeverkocht. Ik heb overigens een hekel aan Norton (komop een scanner die asociaal veel bronnen gebruikt)
Dan de vraag hoe weetje dan dat je geen virussen hebt nou ervaring (zie alinea hierboven) virussen en spyware haal je zelf binnen. Virussen en spyware zijn ook heel simpel te signaleren (er zijn uitzonderingen) systeembronnen/vreemde bestanden/popups etc.... Ik heb overigens wel eens een virus gehad op mijn pc

(zat in bijlage van mailtje die ik nog niet had geopend) deze vond ik via het programma McAfee Stinger 2.5.X zodra er van dit programma nieuwe versie is scan ik altijd ff mijn pc ermee. Als ik spyware vermoed dan gebruik ik de tool Active Ports om te kijken wel bestand stiekuhm contact maakt met het internet.
Voor de rest heb ik een firewall in mijn router/switch en scant mij provider ook mijn mail. Bij familie en vrienden adviseer ik altijd AVG mede vanwege de simpelheid en gebruik systeembronnen
[update: zat topic nog beetje door te lezen]
Mensen die zeggen dat er nog steeds geen goeie argumenten zijn om geen virusscanner te draaien moeten die er dan zijn? Ik kom bij mensen die nooit hun virusscanner updaten, of waar de virusscanner geen eens staat geactiveerd of zelfs is verlopen. Weetje hoeveel mensen hun virusscanner niet updaten idd heel veel. Die denken ah er staat iets met antivirus in het startmenu het zal wel goed zijn.
De computerzaak waar ik heb gewerkt gebruike virusscanners als goudmijntje lekker meeverkopen met iets, de klant lekker maken met u bent nooit veilig zonder virusscanner (het zit tussen de oren) en ze trappen er elke keer weer in huppa weer €49.
Wie zegt dat een virusscanner alles pakt in principe lopen hun achter de feiten aan, komt er een virus uit dan zullen hun heel snel met een anti-gif moeten komen misschien komt ie in de tussentijd op je pc. Er zijn tienduizende virussen waarvan misschien 0,01% de consument/tweaker misschien bereikt.
Virussen/spyware zijn onvindbaar mwah nie echt:
- processen
- last created files
- vreemde bestanden
- regedit
- check je active poorten eens naar buiten
Komop zeg de huidige generatie virussen zijn hoe leg ik lekken in Windows bloot (Blaster)
[
Voor 33% gewijzigd door
CycloneX op 11-12-2005 13:40
]
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i