Toon posts:

AMD 3500+ overklokken

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op deze forums maar ik hoop zo meer te weten te komen over overklokken en pc hardware. Ik weet redelijk veel over hardware mmaar overklokken ben ik altijd slecht in geweest.

Mijn vraag luidde: heb iemand verstand van een AMD athlon 64 3500+ te overklokken? Ik heb al heel wat programma's geprobeerd, maar mij systeem loopt naar een tijdje vast :'( en dan moet ie gereset worden en alles naar default en dan werkt ie weer maar ja dat wil ik niet lol.

Mijn systeem specs zijn:
- A8V Deluxe S939
- AMD athlon 64 3500+ (winchester core 130nm)
- Corsair Twin Xpert 2048-3200XL 2-2-2-5
- Club 3D X800XT Platinum Edition
- 2x WD Raptor 36GB Raid 0, WD 160GB ATA/100, 320GB SATA

Als je nog meer nodig heb qwa system specs vraag het maar even ;)

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:51
dingen als CPU cooling, type (aantal W ) voeding, ook belangrijk. ikzelf heb geen ervaring ermee, lees er alleen beetje over.. temperatuur is 1 van de dingen waar je goed op moet letten..

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:25

_Ernst_

Mark It Zero!

Last.fm

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
je moet altijd in de BIOS overclocken dat is beter dan vanuit windows. tot hoever had je de cpu? zorg ook dat je ram niet meegaat met de FSB

EDIT
BootVluchteling schreef op donderdag 17 november 2005 @ 14:16:
dingen als CPU cooling, type (aantal W ) voeding, ook belangrijk. ikzelf heb geen ervaring ermee, lees er alleen beetje over.. temperatuur is 1 van de dingen waar je goed op moet letten..
dat zegt ie toch al "AMD athlon 64 3500+ (winchester core 130nm)" Deze heb ik ook maar werkt niet mee boven de 2.4Ghz.

[ Voor 62% gewijzigd door Mentox op 17-11-2005 14:18 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Topicstarter
Tempratuur was geen probleem, ik heb het zelfs gehad toen ik nog waterkoeling had.

Maar op mijn moederboord kan ik alleen mijn cpu meer stroom geven en nix qwa hogere snelheden
Met mijn vorige pc een P4 3ghz was het heel simpel, die had ik zelfs of 4ghz laten draaien en dat deed ie gewoon zonder problemen, dat was wel met waterkoeling ;) .
Ik vindt dat de AMD heel moeilijk te overklokken is maar mijn cpu wordt standaard ook niet hoger dan 40graden en overklokt kwam ie ook niet veel hoger.
Ik heb meer dan genoeg fans in mijn kast en hij is ook heel ruim (CM stacker) dus dat moet geen probleem zijn denk ik zo.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:05
Heb al wel vaker gelezen dat de 3500 moeilijk tot slecht over te klokken is. De 3000 is, percentueel gezien, een stuk verder te krijgen.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
niet helemaal waar ... de 3000+ (nieuwere) draait op 1,8 ghz en is vaak door te klokken tot 2,4 GHz. Dat is een overklok van 33%. De 3500+ draait standaard op 2,2 GHz en klokt vaak door tot 2,7 GHz. Dat is 22%.

Relatief is het dus inderdaad minder, maar absoluut is het meer...300 MHz!

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een goed programma, of manier om te overklokken? of ik doe het fout (wat het vast wel zou zijn :9 ) het enige wat ik zou willen is de snelheid van mij cpu zoals in de vorige post is gezegd naar 2,7ghz krijgen bijvoorbeeld.

Binnenkort ga ik ook upgraden, weet nog niet wat of asus A8N deluxe met 7800GT, of Athlon 64 X2.

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-02 19:51
Ten eerste de asus a8v is ook niet echt een overklok moederbord voor zover ik weet kun je maar tot de 250 mhz fsb.

En waar heb je je htt op staan ik naam aan op 4x? Want als op 5x staat ben je zo over de 1000mhz heen en dan loopt ie vast of boot ie helemaal niet meer en moet je je bios resetten.dus je moet ervoor zorgen dat je htt altijd onder de 1000 mhz blijft.

tot de 250 is htt x4
hoger als 250 is htt x3

ik denk trouwens ook niet dat de 2,7 ghz gaat lukken want de meeste 3500+ klokken niet zo hoog de mijne ging tot de 2,6ghz en de 2,7ghz lukte ook wel maar met een voltage van 1,6 volt en dat is hoog en hij was ook niet echt stabiel op die snelheid.

en dat van die 40 graden is dat load of idle

[ Voor 27% gewijzigd door Jazekerrrrr op 17-11-2005 15:53 ]

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Beetje zonde om met zo weinig kennis zo'n duur systeem over te clocken. Kan van alles misgaan, zeker als je er niets tot heel weinig van afweet.

• Jazekerrrrr
WizZie- schreef op donderdag 17 november 2005 @ 15:51:
Beetje zonde om met zo weinig kennis zo'n duur systeem over te clocken. Kan van alles misgaan, zeker als je er niets tot heel weinig van afweet.
Als je een goede voeding hebt een A merk bedoel ik dan dus geen sweex of q tec en al die zooi en je houd je temp goed in de gaten kan er in principe niet veel mis gaan.

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Mento schreef op donderdag 17 november 2005 @ 14:16:EDIT

[...]

dat zegt ie toch al "AMD athlon 64 3500+ (winchester core 130nm)" Deze heb ik ook maar werkt niet mee boven de 2.4Ghz.
Achter dat wat jij dik maakt staat ook nog het woordje "voeding" ;)

Verwijderd

Topicstarter
Die 40 graden is onder load.

Over htt heb ik gelezen maar hij staat nog op default en ik weet niet hoe ik dat moet veranderen.
De voeding is van een a merk (Enermax EG485AX-VHB(G)SFMA CoolerGiant 480 Watt ActivePFC).

Wat ik wel heb gelezen is dat de San Diego core heel goed overklokbaar blijkt te zijn, dat is mijn gebleken uit veel reviews.

• MeMoRy
Het is heel veel werk... er is niet zo maar een programma wat overklokt...
Alles gebeurt in de bios!
Aan te raden is allereerst de thermische beveiliging in je bios aan te zetten. Dat hij automatisch afslaat wanneer de CPU 55 of 60 graden ofzo bereikt.

Testen doe je in dos en windows. Je hebt de volgende programma's nodig:
- Memtest86+
- Prime95
- SuperPI
- OCCT
- 3Dmark01, 03 en 05
- fan/temp monitoring software, bijvoorbeeld SpeedFan

Je moet eerst je HTT bus multiplier omlaag schroeven... naar 3* (600 MHz ofzo). De HTT bus trekt het niet zo ver bij 5* (1000) MHz.

Dan begin je met het bepalen van de max van je CPU... Je zet de divider van je geheugen op 2 (dus 1/2=100 MHz i.p.v. 200 MHz). Alle voltages zet je eerst op de standaardwaarde (1,4 volt voor de CPU en 2,6 volt voor het RAM ofzo, verschild per RAM/CPU). Je zet je CPU multiplier op de max (voor 3500+ is dat 11x)
dan schroef je de fsb steeds 10 MHz ophoog. Dan Run je de SuperPi 32M test. die duurt ongeveer 45 minuten.

BLIJF INTUSSEN OP JE TEMPS LETTEN!!!

Krijg je geen errors en blijven de temps redelijk, kan je weer 10 MHz omhoog. Een redelijke temp is max 50 graden. Als je errors krijgt, heb je twee opties:
1) Voltage in stapjes van 0,025 volt omhoog zetten tot hij weer stabiel draait. LET OP DE MAX! Blijkbaar is 1,6-1,65 volt nog net veilig, maar er zijn ook mensen die hem met 1,6 volt al hebben opgeblazen.
2) De FSB in stapjes van 1-2 MHz terugzetten tot hij weer stabiel is.

BLIJF NOG STEEDS OP JE TEMPS LETTEN!!! 50 graden wordt te heet!

Als je de max via SuperPI hebt gevonden, ga je de zwaardere teste draaien. Eerst de OCCT. Daarbij is het nodig een moniorprogramma als Speedfan (zie boven) te draaien. Je moet de gewone test draaien, niet de torture test! Die gewone duurt 30 minuten. Draait hij niet stabiel, zie de bovenstaande opties. Draait hij wel stabiel, dan komen de volgende tests.

Draai nu 3dmark01, 03 en 05 achter elkaar. Deze moeten allemaal ook stabiel lopen. Nu kan je niet op de temps letten, dus zorg dat je bij de vorige tests goed hemt opgelet.

Als dat allemaal goed is, controleer je hem op Prime95 stabiliteit. Je selecteert daarvoor de 'torturetest', optie 'blend' en laat deze een nachtje doordraaien. Soms komt de error pas na 4 uur! Als hij 12 uur stabiel blijft, ben je bijna zeker dat je je overgeklokte systeem 12 uur lang probleemloos kan draaien. (Sommige mensen vinden 5 uur al genoeg).

Nu heb je alleen nog de max van je CPU. Ik vervolg over de max van je RAM.

Je zet nu de RAM divider op 1 (dus 1/1 of 200 MHz) en de CPU multiplier op 7. Laat het CPU voltage zo staan als je nodig had bij de overklok en de rest mag ook blijven staan. Je zet de FSB terug op de standaard 200 MHz. De RAM timings zet je zo strak mogelijk als je ram aankan. 2(tCL)-2(tRCD)-2(tRP)-5(tRAS) 1T(CPC) bijvoorbeeld. Dit verschilt per geheugen, mijn voorbeeld is erg strak, een alleen goed geheugen kan dat aan.
Nu verhoog je de fsb steeds weer met 10 MHz (sommige vinden 5 MHz beter) en draai je MemTest86+. Deze draai je vanaf een bootdisk/-CD-ROM/-USB-stick, aangezien deze directe toegang tot het geheugen nodig heeft. Zodra deze start selecteer je dat je alleen test 5 wilt draaien (c-1-3-'5'-enter-0). Deze laat je 25 passes draaien (25 minuten). Geeft hij errors? (rood onderin), dan heb je drie opties:
1) Voltage omhoog: let op! Niet al het RAM kan tegen een hoger voltage! Het geheugen zal sowieso warmer worden. Heatspreaders en actieve dedicated koeling is een aanrader! Geheugen is makkelijk op te blazen. Het ligt aan het geheugen wat de max is. TCCD's houden niet zo van overvoltage en mogen vaak max 2,75 volt hebben. bh-5 geheugen kan iets meer hebben en wil met 3,2 volt nog goed werken. zie ook hier en hier. Meestal kan je het voltage alleen verhogen in stappen van 0,1 volt.
2) timings 'losser' zetten. De tRCD en tRP naar 3 of 4 zetten wil wel helpen. CPC naar 2T. tRAS naar 7 of 8. en tCL naar 2,5 of 3. LET OP! geheugen trekt sommige instellingen niet. Boot je compu niet meer, moet je de CMOS clearen! Het kost je allemaal ook bandbreedte, maar het maakt hem wel stabieler.
3) FSB in stappen van 1-2 MHz omlaag.

Draait MemTest86+ test nummer 5 25 keer goed kan je weer omhoog! Zit je aan de max? Laat je computer dan een paar uur de volledige memtest draaien! (c-1-1-7-0 ofzo). Draait dat niet stabiel, zie de opties weer. Anders boot je hem in windows. Draai nu SuperPI 32M, OCCT test, En 3DMark01, 03 en 05. Tenslotte weer een nachtje Prime 95. Pas als alles goed draait is je systeem stabiel!

Nu heb je de max van je RAM. Wil je de max van je CPU en RAM samen vinden moet ze gaan rekenen met de FSB, multiplier en divider. Heb je bijvoorbeeld een CPU max van 2800 (max multiplier 12x) en een RAM max van 250, dan zou met een divider van 1 een FSB van 250 * 12=3000 niet werken. 250*11=2750, maar dan mis je 50 MHz. Een FSB van 278 en een multiplier van 10 zou de CPU 2780 MHZ bieden. Stel de RAM divider op 9/10 (180 MHz) en het RAM krijgt 250 MHZ. Comprimissen sluiten.
Gebruik nooit de halve multipliers! Dit gaat fout met het RAM... die heeft namelijk geen halve en het wordt dus afgerond.
Ik ga er even vanuit dat je mobo die 278 MHZ FSB aankan. Wil je weten of dit zo is, zet dan de FSB op die snelheid, de multiplier 7x en de divider op 2 (1/2 =100 MHz). Laat nu een nachtje Prime95 draaien.

Uiteindelijk moet je met alle compromissen het totale overgeklokte systeem draaien. Zet de HTT multiplier zodat de FSB * die multiplier niet boven de 1000 MHz uitkomt. Draai nu weer SuperPI, OCCT, 3dMark01, 03 en 05 en eindig weer met Prime95. Dit hoeft niet stabiel te zijn (met een beetje geluk wel). Zo niet, zie alle bovenstaande opties.

VERGEET NIET NOG STEEDS OP JE TEMPS LETTEN!!!

Als Prime95 uiteindelijk stabiel loopt heb je de komplete max van je compu!

Goed overklokken duurt 2 tot 10 dagen. Ga niet haastig te werk, anders sloop je je compu.

Deze guide heb ik overigens van DFI street. Lees die ook even door.

Alles is op eigen risico, ik sta niet in voor de gevolgen!

• Jazekerrrrr
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 16:09:
Die 40 graden is onder load.

Over htt heb ik gelezen maar hij staat nog op default en ik weet niet hoe ik dat moet veranderen.
De voeding is van een a merk (Enermax EG485AX-VHB(G)SFMA CoolerGiant 480 Watt ActivePFC).

Wat ik wel heb gelezen is dat de San Diego core heel goed overklokbaar blijkt te zijn, dat is mijn gebleken uit veel reviews.
als eerste zou ik dan je htt op 4x ik zie net dat dat op een asus met mhz gaat dus dan moet je je htt op 800mhz zetten want dan zul je een denk ik alvast een stuk verder kunnen komen hoe dat moet op een asus a8v weet ik niet maar dat kun je hier kijken hoe dat moet.
[rml][ OC-939] Het ASUS A8V Deluxe OC Thread Deel 3[/rml]

[ Voor 5% gewijzigd door Jazekerrrrr op 17-11-2005 16:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat eigelijk alleen om mijn cpu......... Geheugen enzo wil ik met rust laten.

Ik had het opzich wel wat eenvoudiger verw8 8)7 lol

• MeMoRy
Geheugen met rust laten kan niet... je moet om de CPU over te klokken de FSB verhogen en dan verhoogt automatische de RAM mee... Je moet dan de divider hoger zetten, wil je hebben dat het geheugen laag geklokt blijft...

je bent overigens ook je garantie kwijt door overklokken.

[ Voor 67% gewijzigd door MeMoRy op 17-11-2005 18:15 ]

• ibidriv3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 13:32
lol ik had bijna hetzelfde topic geopend alleen dan met een 3000+ alleen dat werd meteen gesloten ....

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:05
@ MeMoRy
Thanks voor je duidelijke stappenplan! Ik probeer zo nu en dan wel eens wat te oeken over hoe het nou allemaal precies zit, maar ind altijd overal losse flarden en stukjes. Dat bij elkaar puzzelen is me teveel werk. Jouwe post is tenminste vrij compleet. Dus; thanks

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

frickY schreef op donderdag 17 november 2005 @ 19:12:
@ MeMoRy
Thanks voor je duidelijke stappenplan! Ik probeer zo nu en dan wel eens wat te oeken over hoe het nou allemaal precies zit, maar ind altijd overal losse flarden en stukjes. Dat bij elkaar puzzelen is me teveel werk. Jouwe post is tenminste vrij compleet. Dus; thanks
Tsja.... en toch zijn we er niet voor om voor jou alle losse flarden bij elkaar te zoeken, maar moet je dat toch echt zelf doen door gebruik te maken van de FAQ en gebruik te maken van de Search :)

Dit topic gaat dan dus ook dicht omdat het gewoon zoek / faq werk is :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Alsem
  • Laatst online: 27-01-2022
als ik mijn 3500+ verder overclock, wordt het geheugen terug geclockt, het staat nu op 220 mhz (ddr)
hij loopt nu stabiel op 2.5 ghz en mem op 220 mhz

hier wat 3dmark05 cpu scores (op kut driver..):
4433 @ 11*216 DDR: 216
4467 @ 11*236 DDR: 185
4765 @ 11*220 DDR: 220

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

oeps... moet ik hem wel dicht doen natuurlijk :X

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.