Nou daar is die dan, de review van de Philips 190X6
1. Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Mijn vorige scherm was een CTX720A, een 17" TFT.
2. Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Gekocht bij Dynabyte. Ik heb ook naar de Acer AL1951ms staan kijken. Op het eerste gezicht weinig verschil, alleen vond ik de Acer door het spiegelende scherm iets onrustiger kijken. De Acer zou 24 bit zijn (kan dat met een TN scherm?) maar ik zag geen kleurverschil op het eerste oog. Wat de Philips extra aantrekkelijk maakt is dat er standaard 3 jaar perfect pixel garantie op zit.
3. Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
Omdat ik al een TFT had kan ik dit niet bepalen.
4. Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Bij het scrollen met gewone text zie ik de letters niet wazig worden. Dat was met de CTX wel anders. Bij Sniper Elite geen enkele ghosting kunnen ontdekken.
5. Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
Eigenlijk dé reden om een andere monitor te kopen was dat het contrast van de CTX gewoon te laag was. (350:1) Bij Myst V verloor ik details in het donker. Het contrast van deze monitor is uitstekend, ik kan alles zien en hoef daarvoor niet de helderheid of contrast te verhogen. Wit is prima wit (vind ik wel moeilijk te bepalen) en zwart is goed zwart. De philips "oogt" zeer rustig; de helderheid is iets minder dan van de Acer. Het is net als met luidsprekers, de betere vallen vaak in eerste instantie minder op.
Ik heb de 3 kleuren op 75 staan en de helderheid en contrast op 50.
6. Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Zeer uniform moet ik zeggen, er is nauwelijks blacklight leaking en het wit is prima.
7. Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
De kijkhoek is ook aardig groot vind ik, veel beter dan de CTX. Ik zie wel wat verkleuring als ik vanuit een hoek kijk maar dat is minimaal.
8. Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
De monitor is stevig gebouwd en prima afgewerkt, alles voelt solide.
9. Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
In één woord geweldig. (maar smaak is persoonlijk) Ik vind hem gigantisch mooi. zeker geen 13 in een dozijn behuizing. Alles straalt rust uit. Geen felle blauwe powerled maar een bescheiden groen tiptoetsje om de monitor aan en uit te zetten.
10. Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Belangrijkste voordelen zijn voor mij de standaard 3 jaar pixelgarantie en de vormgeving.
Belangrijkste nadelen weet ik zo niet te zeggen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 21-11-2005 22:45
]