Ik heb je lijstje met gebreken eens bekeken. Erg duur.
Kijk weet je wat het is, jij zegt tegen de dealer: Kijk maar wat het kost om hem HELEMAAL in orde krijgen.
Nou...dit dus! En ze gebruiken allemaal nieuwe onderdelen, die niet goedkoop zijn.
code:
1
2
3
4
| Uitlaatspruitstuk klemveer mist nog onbekend
Bevestiging uitlaatspruitstuk op uitlaat lekt (laatpijp) nog onbekend
Doorstrooming koelwater door uitlaatspruitstuk niet optimaal nog onbekend
Kapje voorverwarming op uitlaatspruitstuk is doorgeroest € 30,00 |
Dit zijn typisch dingen die een auto om de zoveel jaar krijgt, of als hij een lange tijd stilstaat (roest).
Echter is dit al een APK afkeurpunt want de uitlaat mag nergens lekken.
code:
1
| Kleppendeksel pakking lekt € 50,00 |
Hoeveel? Komen er liters olie uit spuiten of ligt er een drupje olie na 2000 km rijden?
De dealer maakt het niet uit: Om de auto helemaal in orde te krijgen, moet dit worden vervangen.
Dit is wel een hele dure pakking volgens deze dealer!
code:
1
2
| Wasthermostaat cabarateur defect € 185,00
Motortemperatuurmeter defect € 100,00 |
Hier heb ik geen verstand van. Maar je had kunnen bedenken dat er iets mis zou zijn met een temperatuurmeting, omdat dat lampje steeds gaat branden maar je motor niet te heet wordt.
Ik vraag me af of de ene verkeerde meting niet een gevolg van de andere is. Want misschien is 1 van die 2 meters dan nog gewoon in orde.
In dat geval zijn ze je wel lekker makkelijk op kosten aan het jagen.
code:
1
| Achterruitenwisserhendel defect nog onbekend |
Leuk als het werkt. Geen vereiste.
code:
1
| Vocht in linker koplamp € 50,00 |
Lamp op de sloop halen voor 10 Euro ofzo. Dit is echter APK afkeur, had beslist opgemerkt moeten worden, ook door jou bij het kijken!
code:
1
2
| Tandriem aan vervanging toe € 150,00
Spanrol aan vervanging toe € 50,00 |
Moet altijd als een auto een aantal jaren verder is, ongeacht km stand (tenzij te hoog, dan eerder). Dit had die vriend automonteur moeten weten, en hij had deze naar mijn mening moeten vervangen alvorens de auto te verkopen.
De kans dat de motor in de soep draait is nu een stuk groter.
code:
1
| Motorsteun, hydrolager defect € 300,00 |
Niet ongewoon bij oude auto's, had de monteur moeten weten en moeten vervangen. Volgens mij geen APK afkeur.
code:
1
| Draagarmrubbers voor defect, linksvoor zelfs metaalcontact € 200,00 |
APK afkeur, had gezien moeten worden door automonteur.
code:
1
| Bevestigingsrubbers remslangen voor missen € 75,00 |
Hier is iemand slordig bezig geweest.
code:
1
| Achterwiellager rechts vernieuwen € 130,00 |
Wiellagers zijn bijna altijd hoorbaar. Dan wel tijdens het rijden (piepend/suizend geluid) of tijdens een bocht (bonkend geluid).
Soms pas vanaf een bepaalde snelheid. Bij een APK zien ze dit wel eens over het hoofd. Een vriend van mij bracht een auto naar de APK die niet harder wilde rijden dan 30km/h (motor defect) en lager was pas bij 50 km/h hoorbaar.
Toch hebben ze dan gewoon niet goed gekeken, maar dat gebeurt.
code:
1
| Achterschokdemper defect € 175,00 |
Merk je door op elke hoek van de auto te leunen, als je iemand naar de auto had laten kijken met kennis dan had die het wel gemerkt.
Samengevat probeert de dealer je op kosten te jagen, waarschijnlijk omdat je hier in principe om gevraagd hebt. Dit is nodig om de auto 100% goed te krijgen. Wil je hem 100% veilig rijdbaar maar 75% goed, dan wordt het alweer goedkoper.
Ik vind wel dat die "automonteur" zijn werk erg slecht gedaan heeft. Een aantal dingen had hij gewoon moeten vervangen alvorens de auto te verkopen, en anders zeker melding ervan moeten maken bij de verkoop!
Dan nog een opmerking: Jij vond deze auto goed rijden?
Als ik de gebreken zie lijkt me dat bijna onmogelijk, gezien de hoeveelheid bijgeluiden.
[
Voor 3% gewijzigd door
dreeke op 14-11-2005 19:30
]
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.