Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opgelicht met auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34
......wat ik nou weer mee maak.....

Ik ben 1,5 maand geleden verhuisd en mede daardoor (en om fatsoenlijk op m'n werk te kunnen komen) heb ik toen een auto gekocht. Ik liep er eigenlijk toevallig tegenaan. Een vriend van een vriend van me (..klinkt al goed...) had het over een auto die hij te koop had. Een VW Golf. Omdat ik op zoek was naar een auto ben ik gelijk maar met hem gaan kijken. Auto zag er netjes uit en liep lekker. Alleen het lampje van de temperatuur meter knipperde soms, maar de temperatuur liep niet verder op. Pluspunt was dat de auto 2 dagen eerder APK-gekeurd was. Hier waren geen problemen opgemerkt. Daarnaast was ook het onderhoudsboekje van de auto nog aanwezig. Hier kon ik zien dat de auto voor het laatst een 'officiële' beurt had gehad in 1996 bij een km stand van 85000. De kilometerstand stond nu op 117000. Heb hem gevraagd waarom er zo weinig kilometer gereden waren en of de auto nog onderhoud had gehad. Hierop kreeg ik te horen dat de auto van z´n oom was die MS had gekregen en daardoor bijna niet meer had gereden. Auto was door die vriend zelf onderhouden (hij is automonteur).

Na nog een nachtje geslapen te hebben heb ik hem gekocht. Voor 800 euro kon ik hem mee nemen. Dat was op 6 oktober 2005.

Na een weekje begon ik me toch een beetje te ergeren aan een geluidje wat onder de motorkap vandaan kwam. Zelf al een beetje lopen zoeken (luisteren, zoveel verstand heb ik nou ook niet van auto's) of ik kon horen wat er nou zo rammelde maar niks kunnen vinden.

Die vriend van die vriend van me was 3 weken geleden in de buurt en heb hem toen gevraagd om even te kijken (hij is automonteur). Volgens hem lag het aan de v-snaar, die zat te los en klapperde tegen de kast/behuizing van de distributieriem.

Heb de volgende dag de v-snaar opgespannen en het getik werd minder, het was er echter nog wel. Twee weken later besloten om de auto een grote beurt te geven, volgens onderhoudsboekje wat er bij zat was het laatste onderhoud in 1996 geweest met een kilometerstand van 85000. Ik zat toen op de 118000 km en het leek me een goed plan om die beurt te doen, kon er gelijk even gekeken worden waar het geluidje van kwam.

Vandaag m'n auto weg gebracht naar de vw-garage. Verzoek erbij gedaan om hem naast de beurt even na te kijken en even te bellen als ze wat vonden. Kon ik kijken wat het kostte en of ik het wilde laten maken of niet.

Werd een uurtje geleden gebeld door de garage: slecht nieuws. Hij had zo'n lijst met dingen die niet goed waren dat ik gelijk langs gegaan ben. Heb daar de lijst doorgenomen en kreeg van de garage te horen dat de auto nooit apk goedgekeurd had mogen worden. Hij was er waarschijnlijk 'doorheen getrokken'. Er waren verschillende dingen mee mis die tijdens een apk-keuring opgemerkt hadden moeten worden en die er ook nog eens voor zorgden dat ik eigenlijk super-onveilig rond reed. Er had van alles kunnen gebeuren...

Tsja, daar sta je dan, 165 euro lichter voor de diagnosekosten en twee a4-tjes in je hand met daarop de dingen die mis waren + de kosten. Net alles opgeteld en ik kwam uit op het mooie bedrag van: 1495,00 euro.

Let wel, dit bedrag dekte de kosten van het repareren van de dingen die de monteur opgeschreven had. Hij had er echter als opmerking bijgeplaatst dat er tijdens het repareren waarschijnlijk wel meer dingen aan het licht zouden komen die hij nu niet kon zien.

Voel me echt behoorlijk klote nu. Ik heb sowieso geen 1500 euro om de auto te laten maken, laat staan dat ik een auto waar ik 800 euro voor betaald heb voor 1500 euro ga laten repareren.

Ben nu aan het kijken of ik op de een of andere manier die vriend verantwoordelijk kan stellen en het geld (die 800 euro) van hem kan terugvragen/eisen. Dan zoekt hij maar lekker uit wat hij met de auto doet.

Het is een hele lap tekst geworden maar ik moest het toch even kwijt. Mocht er iemand zijn die tips heeft, hoe ik het nu kan aanpakken dan hoor ik dat natuurlijk graag.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wie heeft de auto APK-gekeurd dan? Kun je die niet aanklagen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:37:
Lijkt me sterk dat je die kunt aanklagen... hoe ga je bewijzen dat er toen, tijdens hun keuring al zoiezo vanalles mis mee was? Tuurlijk weet je het zelf wel maar je kan niks echt hard maken wel?

maar het is natuurlijk het proberen waart en ook het beste wat je kunt doen op dit moment denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Sjoerd op 14-11-2005 14:41 ]

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Niet om het 1 of ander maar zou je die vriend er niet een op aanspreken?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:55
Of verkoop hem gewoon door, naai je er iemand anders mee, maar ja, misschien is die wel handig en kan die het zelf.
Wie zegt dat die garage je niet oplicht met dat er vanalles mis is?
Misschien is wel gewoon je waterpomp een beetje defect, om dit te vervangen hoeft niet zo duur te zijn.
Verder is een Golf een vrij simpele wagen (ik denk dat het om een Golf 2 gaat), ik kan me niet indenken dat er zó veel mis mee kan zijn.

Dat gerammel kan in elk geval goed je waterpomp zijn, misschien is er ook wel een poelie een beetje krom, maar dit is allemaal makkelijk te verhelpen op zich.

[ Voor 16% gewijzigd door eX0duS op 14-11-2005 14:44 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

Mwa, aanklagen ... het is geen misdrijf.
Je zou ze in gebreke kunnen stellen lijkt mij, maar daar zal je financieëel ook niet bijster veel mee opschieten.
Daarnaast is de 'verkoper' in dit verhaal een automonteur, dus het lijkt mij vrij redelijk om aan te nemen dat hij willens en wetens een slechte (of beter gezegd: dat niet aan de verwachting voldoet, aangezien € 800 een redelijke prijs is voor een 92'er Golf.) auto heeft verkocht.
Helaas zijn dit de momenten waarop een BOVAG garantie dus best wel handig blijkt.

Ik zou het maar op gevoel spelen, en zo je geld (gedeeltelijk) terug proberen te krijgen. :)
Ik voorspel echter dat je hier wel voor een paar honderd euro mee het schip in gaat, helaas.
eX0duS schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:43:
Verder is een Golf een vrij simpele wagen (ik denk dat het om een Golf 2 gaat), ik kan me niet indenken dat er zó veel mis mee kan zijn.
Hou er wel rekening mee dat de TS hem voor een grote beurt bracht, en dat er dus sommige dingen sneller vervangen zullen worden.
Verder zit er arbeidsloon bij (toch?).
Koppakking hier, lagertje hier, lagertje daar, v-snaartje, einddempertje, mwoh, opzich allemaal dingen waarmee die auto nu nog wel rijd, maar die nu misschien wel eens vervangen moeten worden.

[ Voor 27% gewijzigd door r0b op 14-11-2005 14:46 ]

• Niek_
Volgens de vw-garage maak ik een goede kans. Het is maar een maand geleden dat hij gekeurd is en er waren zaken mis die opgemerkt hadden moeten worden. Tis niet zo dat die dingen binnen 2000km opeens allemaal kapot konden gaan. Heb alleen totaal geen idee hoe ik dat moet aanpakken.
langezwieper schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:41:
[...]

Lijkt me sterk dat je die kunt aanklagen... hoe ga je bewijzen dat er toen, tijdens hun keuring al zoiezo vanalles mis mee was? Tuurlijk weet je het zelf wel maar je kan niks echt hard maken wel?

maar het is natuurlijk het proberen waart en ook het beste wat je kunt doen op dit moment denk ik.
Denk ook dat dat het beste is :|
HerbyNL schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:41:
Niet om het 1 of ander maar zou je die vriend er niet een op aanspreken?
Dat zeker, hij neemt alleen z'n telefoon niet op..
eX0duS schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:43:
Of verkoop hem gewoon door, naai je er iemand anders mee, maar ja, misschien is die wel handig en kan die het zelf.
Wie zegt dat die garage je niet oplicht met dat er vanalles mis is?
Misschien is wel gewoon je waterpomp een beetje defect, om dit te vervangen hoeft niet zo duur te zijn.

Dat gerammel kan in elk geval goed je waterpomp zijn, misschien is er ook wel een poelie een beetje krom, maar dit is allemaal makkelijk te verhelpen op zich.
Heb toch wel zo lang met de monteur gesproken dat ik echt geloof dat dat allemaal mis is...helaas...

[ Voor 26% gewijzigd door Niek_ op 14-11-2005 14:46 ]

• eX0duS
Probeer het anders eens bij een andere garage, wat die er van vinden.
165 euro diagnose kosten is trouwens wel prijzig. :X Heb je niet een andere vriend ofzo die er wat verstand van heeft, die er eens onder kan gaan staan ofzo?

[ Voor 54% gewijzigd door eX0duS op 14-11-2005 14:47 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het aanklagen of in iig aangeven van het APK keurstation zou je sowieso moeten doen. Natuurlijk is het leuk dat je eventueel geld zou kunnen vangen, maar imho zou dit soort beunhazerij gewoon flink aangepakt moeten worden. APK zou een keurmerk moeten zijn van een toch wel redelijk veilige auto.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
eX0duS schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:47:
165 euro diagnose kosten is trouwens wel prijzig. :X Heb je niet een andere vriend ofzo die er wat verstand van heeft, die er eens onder kan gaan staan ofzo?
kan me voorstellen dat de TS niet nog is 100-200 euro armer wil zijn voor 2 a4'tjes met gebreken |:(

(editten is voor mietjes eX0duS :Y) )

[ Voor 7% gewijzigd door Sjoerd op 14-11-2005 14:49 ]

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• r0b

r0b

Kost je natuurlijk wel weer onderzoekskosten. :')
Als je hem dan naar een ander brengt, ga dan eens bij een non-dealer garage langs, dat kan met zo'n oude auto nog makkelijk, en het scheelt soms wel de helft in prijs.

(Dat gerammel kan zoveel zijn, van een waterpomp tot een wiellagertje)
Janoz schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:48:
APK zou een keurmerk moeten zijn van een toch wel redelijk veilige auto.
Mja, je weet het hé, "APK is een moment opname waarbij aangegeven wordt dat de auto nog aan alle eisen en emissie normen voldoet, yadda yadda yadda".
Desalniettemin ben ik het wel met je eens dat als het echt zo slecht gesteld met deze auto dit gewoon opgemerkt moest worden.
Maar, stel dat dat ding een slechte compressie heeft ... het is niet eens een APK punt geloof ik, maar het kan wel redelijk in de papieren gaan lopen.

[ Voor 41% gewijzigd door r0b op 14-11-2005 14:52 ]

Verwijderd

'Dat zeker, hij neemt alleen z'n telefoon niet op..'

hmm, volgens mij ben je gewoon genaaid :/

[ Voor 187% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 14:51 ]

• Niek_
Ze zijn van vanmorgen 8 tot 14 er mee bezig geweest. Das al 6 uur werk. Vind 25 euro per uur voor een garage niet zo heel veel. Het was trouwens ook van te voren bij mij bekend. De auto zou een grote beurt krijgen voor 200 euro incl. het zoeken naar de oorzaken van de herrie.
Janoz schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:48:
Het aanklagen of in iig aangeven van het APK keurstation zou je sowieso moeten doen. Natuurlijk is het leuk dat je eventueel geld zou kunnen vangen, maar imho zou dit soort beunhazerij gewoon flink aangepakt moeten worden. APK zou een keurmerk moeten zijn van een toch wel redelijk veilige auto.
Daar heb je zeker een goed punt mee. Kan me zo voorstellen dat er toch een of andere overkoepelende organisatie moet zijn die die keurstations beoordeeld?
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:49:
'Dat zeker, hij neemt alleen z'n telefoon niet op..'

hmm, volgens mij ben je gewoon genaaid :/
Ik spreek hem hoe dan ook vanavond nog. Dat is een ding wat zeker is. Het was volgens mij maar goed ook dat hij rond 2 uur z'n telefoon niet op nam, weet niet zeker of ik helemaal netjes was geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door Niek_ op 14-11-2005 14:52 ]

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik vraag me af wat de APK kost bij die garage waarbij je de auto gebracht hebt.
Want € 165,- diagnosekosten is erg veel geld.
In feitte hebben ze de auto alleen gekeurd toch?
Dat zou eigenlijk niet meer mogen kosten dan € 35,-

Ik weet niet of het zin heeft dat APK keuringstation aan te klagen.
Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld contact opnemen met het RDW en het hele verhaal voorleggen.

Mensen vergeten vaak dat APK een moment opname is.
Als alles op het moment van keuren binnen de APKnormen valt, is de auto goedgekeurd.
Dat de auto 5 min. erna door z'n assen heenzakt (ff als voorbeeld) doet niet ter zake.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Verwijderd

puur theoretisch zou ik gelijk zeggen tekortkoming in de overeenkomst.
Een normale particuliere verkoper zou zich in dit geval nog wel kunnen beroepen op het feit dat de auto net APK gekeurd was en dat hij niet behoorde te weten wat er allemaal mis was, maar nu de verkoper zelf ook een automonteur is gaat dit natuurlijk niet op.

Ook gezien de lange lijst is het natuurlijk erg onwaarschijnlijk dat dit allemaal door zijn professionele oog is gemist (hij heeft het ding zelfs geruime tijd zelf onderhouden!)

gevolg is natuurlijk in zo'n geval eisen tot nakoming (kortom: hij zorgt dat die auto goed werkt zoals afgesproken) of (waarschijnlijk logischer) gelijk ontbinding van de koop nadat je hem in gebreke hebt gesteld met daarbij eis tot vergoeding van de schade die jij lijdt ten gevolgde van de tekortkoming (je hebt hem immers daarom naar de garage gebracht) op de verkoper verhalen.

Maja.. dat is leuke theorie en breng dat maar eens in de praktijk tegen een "vriend van een vriend" :/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 14:54 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Belletje naar het RDW met een melding over het keurstation?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Niek_
Zondagskindje schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:53:

Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld contact opnemen met het RDW en het hele verhaal voorleggen.

Als alles op het moment van keuren binnen de APKnormen valt, is de auto goedgekeurd.
Dat de auto 5 min. erna door z'n assen heenzakt (ff als voorbeeld) doet niet ter zake.
Op zich heb je gelijk. Ware het niet dat het geen apk-keuring was. Ik bracht hem weg voor een beurt + het nakijken van de herrie.

• Zondagskindje
  • Nu online

Zondagskindje

Niek_ schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:55:
[...]

Op zich heb je gelijk. Ware het niet dat het geen apk-keuring was. Ik bracht hem weg voor een beurt + het nakijken van de herrie.
Oeps, dan heb ik niet goed gelezen.
Maar 6 uur werk om een auto na te kijken, is ook een beetje vreemd.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:12
Gunner schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:54:
Je kunt volgens mij binnen twee weken in beroep gaan tegen een APK-goedkeuring...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03

Meneer aard

Porsche rulez!

Heel veel mensen maken de fout (ik zeg niet dat het de TS over komen is) maar die gaan er dus van uit, als de auto gekeurd is na zoveel dagen (of althans als je hem gekocht heb) dat ze denken oh dat zit wel snor, maar bij de apk is het geheel anders, het gaat om de veiligheid!, maar als de monteur aangeeft dat de auto door de apk is getrokken, weet jij veel hoe of je kunt het zo gek niet verzinnen.

Ik raad je aan eventjes het keurignsrapport nog even goed door te lezen, een second opinion, bij een (liefst) onafhankelijke garage want sommige merk dealers zijn toch wel wat richting de centen trekkers. En dat wil je niet hebben met bijvoorbeeld bougie`s bij een diesel auto....

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:26
Gunner schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:54:
Lijkt me idd een prima begin, wie weet kunnen die je ook nog wel adviseren over verdere stappen.

• Niek_
Meneer aard schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:59:
Heel veel mensen maken de fout (ik zeg niet dat het de TS over komen is) maar die gaan er dus van uit, als de auto gekeurd is na zoveel dagen (of althans als je hem gekocht heb) dat ze denken oh dat zit wel snor, maar bij de apk is het geheel anders, het gaat om de veiligheid!, maar als de monteur aangeeft dat de auto door de apk is getrokken, weet jij veel hoe of je kunt het zo gek niet verzinnen.

Ik raad je aan eventjes het keurignsrapport nog even goed door te lezen, een second opinion, bij een (liefst) onafhankelijke garage want sommige merk dealers zijn toch wel wat richting de centen trekkers. En dat wil je niet hebben met bijvoorbeeld bougie`s bij een diesel auto....
Daar ga ik zeker niet van uit....Heb die fout 3 jaar geleden een keer gemaakt en had toen mazzel dat ik de auto kon verkopen met een verlies van 300 euro. Dus zo'n fout maak ik niet nog een keer.

Waar het mij om gaat is dat ik te horen kreeg dat de dingen die fout waren nooit binnen een maand/2000km kapot konden gaan.

Twee voorbeelden:
- De draagarmrubbers. Rechtsvoor kapot, linksvoor is er zelfs metaalcontact.
- Achterwiellager is helemaal kapot.

Heb het keuringsrapport al doorgelezen maar daar zijn geen opmerkingen in geplaatst. Hij is er in 1 keer goed doorheen gekomen...

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:01

Barrycade

Through the...

Zondagskindje schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:53:

Lezen is ook een vak, auto is reeds APK gekeurd. TS heeft auto bij die dealer gebracht om een grote beurt uit te voeren. Tijdens het onderhoud kwamen wel erg veel gebreken boven water die tijdens de APK-keuring een maand geleden ook aan het licht hadden moeten komen.

Als die VW garage idd zo lang er mee bezig zijn geweest is 165 euro een nette prijs. Ook netjes dat ze zo behulpzaam zijn. Zij leven ook niet van de wind.

Bij het APK statation zal die "vriend" wel werken. RDW heeft controleurs die de kwaliteit van de keuringsstations steekproefgewijs controleerd. Alleen hebben ze niet heel veel controleurs. Normaal krijgt de dealer/garage/keuringsstation een melding bij het APK afmelden of er een controleur een steekproef komt opnemen.

Alleen zijn de controleurs niet altijd op vrijdag middag werkzaam dus worden dit soort auto's vaak afgemeld op vrijdagmiddag 17.00 uur. En op die manier krijg je een wrak door de keuring.
Door dit soort praktijken zegt een APK-keuring helemaal niets meer. Zeker niet als je niet bij een BOVAG garage maar een auto aan de straat koopt of bij een vage garage.

Een BOVAG garage zal wel uitkijken voor de negatieve reacties als ze de boel flessen. Een vaag eenmanszaakje kan zo weer onder een andere naam aan de gang.

Verwijderd

niek, ik zou het "aanklagen" van degene die hiervoor de APK keuring heeft vergeven maar achterwege laten.
Je overeenkomst is met de verkoper, hij zoekt het maar weer uit met degene die voor hem de keuring heeft gegeven.
gewoon pad bewandelen wat ik al eerder gaf, enkel recht hebben =! recht krijgen.. zeker niet bij bekenden.

• r0b

r0b

Niek_ schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:04:
- Achterwiellager is helemaal kapot.
En daar heb je het gerammel al gevonden. :)
Meneer aard schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:59:
En dat wil je niet hebben met bijvoorbeeld bougie`s bij een diesel auto....
*grinnik*, nee, die bougies voor diesels zijn inderdaad érg duur. :P

[ Voor 41% gewijzigd door r0b op 14-11-2005 15:15 ]

• Zondagskindje
  • Nu online

Zondagskindje

littlejoannes schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:06:
[...]

Lezen is ook een vak, auto is reeds APK gekeurd. TS heeft auto bij die dealer gebracht om een grote beurt uit te voeren. Tijdens het onderhoud kwamen wel erg veel gebreken boven water die tijdens de APK-keuring een maand geleden ook aan het licht hadden moeten komen.

Als die VW garage idd zo lang er mee bezig zijn geweest is 165 euro een nette prijs. Ook netjes dat ze zo behulpzaam zijn. Zij leven ook niet van de wind.

Bij het APK statation zal die "vriend" wel werken. RDW heeft controleurs die de kwaliteit van de keuringsstations steekproefgewijs controleerd. Alleen hebben ze niet heel veel controleurs. Normaal krijgt de dealer/garage/keuringsstation een melding bij het APK afmelden of er een controleur een steekproef komt opnemen.

Alleen zijn de controleurs niet altijd op vrijdag middag werkzaam dus worden dit soort auto's vaak afgemeld op vrijdagmiddag 17.00 uur. En op die manier krijg je een wrak door de keuring.
Door dit soort praktijken zegt een APK-keuring helemaal niets meer. Zeker niet als je niet bij een BOVAG garage maar een auto aan de straat koopt of bij een vage garage.

Een BOVAG garage zal wel uitkijken voor de negatieve reacties als ze de boel flessen. Een vaag eenmanszaakje kan zo weer onder een andere naam aan de gang.
Lezen is voor jou ook een vak he?
Ik had inmiddels al gereageerd op het wel of niet APK keuren.
6 uur nodig hebben om een auto na te kijken en dan nog eigen merk, is erg lang!
En om je ff uit de droom te helpen: als je een oud beestje op vrijdagmiddag 17.00 uur afmeld, kan je er vergif op innemen dat je een steekproef krijgt.

• Niek_
r0b schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:11:
[...]

En daar heb je het gerammel al gevonden. :)
Niek_ schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:34:
Na een weekje begon ik me toch een beetje te ergeren aan een geluidje wat onder de motorkap vandaan kwam. Zelf al een beetje lopen zoeken (luisteren, zoveel verstand heb ik nou ook niet van auto's) of ik kon horen wat er nou zo rammelde maar niks kunnen vinden.
Achterwiellager --> motorkap....ik zie de overeenkomst niet... |:( :)

Verwijderd

Voordat je op aanklagen overgaat e.d.
Ik zou eerst contact opnemen met de verkoper en vragen danwel niet eisen dat hij de auto terugneemt.

Het kan natuurlijk ook dat hij zelf niet op de hoogte was van deze "problemen".
Aangezien hij ook z'n auto liet onderhouden!

En heb je wel een proefrit in die auto gemaakt?
Dingen zoals draagarm en wiellager kan je gewoon horen door een simpele test uit te voeren.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 15:22 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vind het erg klote voor je, maar volgende keer zou ik wel met een grote boog om zo'n auto's heen lopen. 32.000 km gereden in 9 jaar betekent bijna zeker teller teruggedraaid, zeker als het onderhoud "particulier" is gedaan en er waarschijnlijk ook geen NAP overlegd kan worden. Vraag anders of de oude APK rapporten er nog zijn, daar wordt sinds een paar jaar ook de km-stand opgeschreven (ik weet niet of dat automatisch in de NAP terecht komt, zou een misser zijn, misschien heeft het RDW wel de oude rapporten nog). "De's 'n schoan woage, die het niks geleje" (Fred van Boesschoten).

Je zou het over de "verborgen gebreken" boeg kunnen gooien. Je hebt een auto gekocht waarvan gezegd werd dat het een goede auto was, maar na controle blijkt dat er veel gebreken aan zitten. Ik weet echter niet of dit bij een particulier veel zoden aan de dijk zet. Misschien moet je dan een civiele procedure aanspannen, en dat gaat natuurlijk ook tijd en geld kosten.

Wat betreft die rekening van de VW garage: 165 euro is 3 uur werk. Lijkt me schappelijk, temeer omdat je echt een hele lijst hebt met wat er mis is. Anders had je moeten zeggen "loop er even een uurtje omheen en kijk wat er mee mis is", maar dat had je beter voor de aankoop kunnen laten doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Maasluip op 14-11-2005 15:31 ]

Signatures zijn voor boomers.

• pven
  • Niet online
Heb je nou al gebeld met het RDW? Op die vraag zie ik geen reactie komen. :/

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 14:45

Reacher

oldschool

Goh, wat miert iedereen over de RDW. Dat lijkt me in dit geval niet eens helemaal het grote probleem. Naast dat de auto niet door de apk heen komt is het gewoon een wrak op wielen wat 800 euro heeft gekost. Zelfs al zou het geheel door de apk heen komen is het een bak waar je constant gezeik mee binnen haalt. Nu kun je ook niet alles verwachten voor 800 euro imo.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

• Niek_
Zo, ben weer wat verder. Wil eerst even melden dat ik niet 'gewoon' op aanklagen zou overgaan. Overleggen is gewoon netjes en dat is ook wat ik net gedaan heb.

Heb 'die vriend' aan de lijn gehad. Hij leek een beetje te schrikken van mijn opstelling. Ik melde hem dat ik een rapport had van de vw-garage waarin naar voren kwam dat de auto nooit door de keuring heen gekomen mocht zijn. Hij vertelde mij dat hij de keuring heeft laten uitvoeren bij een garage waar hij al jaren klopt en die hem ook nog nooit teleurgesteld hadden.

Hij belt nu eerst de garage op om daar even het verhaal voor te leggen. Hij stuurde al wel aan op een middenweg qua reparaties.

Moet wel zeggen dat ik weinig zin heb om allebei de helft te betalen. Ga nu dan ook verder met het uitzoeken hoe het met eventueel aanklagen zit.

Heb RDW nog niet gebeld. Heb afgelopen week en deze week beltegoed....in plaats van abonnement, krijg komende week weer abonnement. Heb ze al wel gemaild maar er staat een reactie termijn op van 3 werkdagen.

Hoe zit dat trouwens met een rechtsbijstandverzekering. Als ik die vandaag toevoeg aan m'n polis, kan ik er dan nog gebruik van maken? Iemand ervaring mee?
Reacher schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:32:
Goh, wat miert iedereen over de RDW. Dat lijkt me in dit geval niet eens helemaal het grote probleem. Naast dat de auto niet door de apk heen komt is het gewoon een wrak op wielen wat 800 euro heeft gekost. Zelfs al zou het geheel door de apk heen komen is het een bak waar je constant gezeik mee binnen haalt. Nu kun je ook niet alles verwachten voor 800 euro imo.
800 euro vind ik wel een redelijk bedrag voor een Golf II uit 1986...

[ Voor 22% gewijzigd door Niek_ op 14-11-2005 15:35 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je kan best 'mieren' over de RDW; maar als het waar is wat StevenK zegt, dan is dat nu al te laat. Als ik in deze situatie zou zitten (zal zelf niet zo snel particulier iets kopen) dan had ik mijn verlies geaccepteerd en zeker niet bij een VW dealer een beurt laten doen (ook al kwamen zij later met de verwachtte reparatie prijs van rond de 1500 euro)

Naar de sloop brengen (en niet iemand anders er mee oplichten) en een goedkoop wagentje zoeken waar wel enige vorm van garantie opzit
Hoe zit dat trouwens met een rechtsbijstandverzekering. Als ik die vandaag toevoeg aan m'n polis, kan ik er dan nog gebruik van maken? Iemand ervaring mee?
Nee een rechtsbijstands verzekering nu afsluiten heeft geen zin. Als het al geldig zou zijn (voor zaken zoals arbeidsgeschillen geldt een afkoel tijd van 6 maanden) dan staat er in je polis dat hij niet geldt bij conflicten die voor of tijdens het afsluiten zijn begonnen

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 14-11-2005 15:38 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

Niek_ schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:34:
Nee, je kunt een brandend huis ook niet meer verzekeren :S. Voor een rechtsbijstandverzekering geldt meestal een afkoelperiode van 3 maanden, zodat je ook niet ineens als je hoort dat je volgende week ontslagen wordt jezelf snel kunt verzekeren van een advocaat...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Zo, ben weer wat verder. Wil eerst even melden dat ik niet 'gewoon' op aanklagen zou overgaan. Overleggen is gewoon netjes en dat is ook wat ik net gedaan heb.

Heb 'die vriend' aan de lijn gehad. Hij leek een beetje te schrikken van mijn opstelling. Ik melde hem dat ik een rapport had van de vw-garage waarin naar voren kwam dat de auto nooit door de keuring heen gekomen mocht zijn. Hij vertelde mij dat hij de keuring heeft laten uitvoeren bij een garage waar hij al jaren klopt en die hem ook nog nooit teleurgesteld hadden.

Hij belt nu eerst de garage op om daar even het verhaal voor te leggen. Hij stuurde al wel aan op een middenweg qua reparaties.

Moet wel zeggen dat ik weinig zin heb om allebei de helft te betalen. Ga nu dan ook verder met het uitzoeken hoe het met eventueel aanklagen zit.

Heb RDW nog niet gebeld. Heb afgelopen week en deze week beltegoed....in plaats van abonnement, krijg komende week weer abonnement. Heb ze al wel gemaild maar er staat een reactie termijn op van 3 werkdagen.

rechtsbijstand: nee dat kan niet. Meeste (alle?) polissen hebben een voorwaarde dat je je niet kunt beroepen op deze verzekering bij zaken die al spelen of binnen x maanden na afsluiten gaan spelen. (nogal logisch ook).

verder hoef je voor het "aangklagen" weinig te weten: Met de vorige APK keuring heb jij weinig te maken. Jij hebt met een particuliere verkoper te maken welke, ten gevolge van zijn beroep, kwa kennis aan te merken valt als een professional. Deze verkoopt jou een auto welke niet aan de overeenkomt voldoet.
Simpele ontbinding, vordering voor je geld terug en evt vordering tot vergoeding scade volgend uit tekortkoming in overeenkomst (check up auto garage) zal het in dit geval moeten doen. Dat is een civiele actie, daar komt geen politie of watdan ook aan te pas.
Mocht je "vriend van je vriend" hier niet mee akkoort gaan dan zul je dit bij de rechter moeten afdwingen.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Wie weet valt het erg mee. De garage had je in moeten lichten als ze zo'n hoog bedrag aan diagnosekosten in rekening brengen.

Over het algemeen geldt: bij een APK-keuring vallen alleen auto's door de mand die echt niet meer kunnen qua veiligheid. Dan kan er motorisch nog een hoop mis mee zijn, als de punten die APK-gekeurd moeten worden in orde zijn komt hij er doorheen.

Ik had ooit een Nissan Micra met een kapotte zuiger(olieschraap-)veer. De Nissan dealer vond ook 8 punten (kapotte radiator, lopen op 3 poten, etc. etc.); een autootje van 500 euro moest voor 1200 euro opgeknapt worden. Mooi niet! (Ze beweerden dat het allemaal voor de APK was.. bullshit! Een paar weken later heb ik 'm bij een onafhankelijk APK-station laten keuren... goedgekeurd.)

Je moet realistisch zijn: een wagentje van 800 euro is meestal niet 100% in orde. Als je zin hebt om 'm te restaureren of om geld uit te geven kun je altijd je hart ophalen met zo'n oud barrel.

Ik denk dat de waarheid in het midden zit: je bent niet opgelicht door je vriend, maar wel te goed ingelicht wat betreft de gebreken door de garage (die er graag (veel) aan wil verdienen).

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat betreft het RDW (van de website): Niet eens met APK-resultaat. Het blijkt dat je ten alle tijde in beroep kunt tegen een APK-keuring, maar er wordt terecht opgemerkt dat het na verloop van tijd lastiger wordt om te constateren of de keuring goed is gedaan. Maar als je zegt dat de auto pas een paar dagen geleden gekeurd is zal het RDW zeer geinteresseerd zijn als ze een malafide keurder aan zouden kunnen pakken.

Signatures zijn voor boomers.

• Niek_
:? Probeer net de RDW te bellen RDW in telefoongids Krijg ik te horen dat het nummer niet bereikbaar is 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Niek_ op 14-11-2005 15:50 ]

Verwijderd

Gunner schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:36:
snip

Naar de sloop brengen (en niet iemand anders er mee oplichten) en een goedkoop wagentje zoeken waar wel enige vorm van garantie opzit

[...]

snip
JOH! werk jij voor volkswagen ofzo, .. dat je de sloopkosten voor lief zou nemen
en het ook nog is zou accepteren dat je bent opgelicht..

halve gare! :+

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021

Hij vertelde mij dat hij de keuring heeft laten uitvoeren bij een garage waar hij al jaren klopt en die hem ook nog nooit teleurgesteld hadden.
Lult uit zijn nek natuurlijk of heeft hij zijn monteursdiploma zelf geprint. Als hij zelf onderhoud pleegt weet hij toch ook die minpunten te vinden.

Moet wel zeggen dat ik weinig zin heb om allebei de helft te betalen.
Dat is je 800 euro, dan kun je beter die bak aan hem teruggeven en jij het geld ;)
800 euro vind ik wel een redelijk bedrag voor een Golf II uit 1986...
19 jaar oud :'( eigenlijk toch niet meer te doen zoiets :? Het is natuurlijk vragen om problemen vooral omdat je er geen verstand van hebt.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Niek_ schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:13:
[...]

[...]

Achterwiellager --> motorkap....ik zie de overeenkomst niet... |:( :)
Mja, een wiellager wat kapot is hoor je op zich wel (bij mijn polo kwam het duidelijk van het rechter voorwiel) maar in principe kan het geluid ook wel ergens anders vandaan komen dan bij de motor. Zeker bij die oude besjes is de (geluids)isolatie niet altijd top, dus het kan best. Bij mijn auto was het balanceerlood ook verschoven (bout afgebroken) waardoor het ding een teringherrie maakte en enorm schudde als je boven de 80 reed B) .
BARACUS schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:51:
[...]
Lult uit zijn nek natuurlijk of heeft hij zijn monteursdiploma zelf geprint. Als hij zelf onderhoud pleegt weet hij toch ook die minpunten te vinden.
Beetje kort door de bocht. Als zijn verhaal klopt (weinig gereden, auto was van z'n oom) dan is het logisch dat je geen enorme onderhoudsbeurten uitvoert. Er vanuitgaande dat zijn verhaal níet klopt: dan nog zou je een APK-keuring uit laten voeren bij een bedrijf (en dat niet zelf doen) en verder de auto niet onderhouden. (Als je er toch nauwelijks mee rijdt en em wil gaan verkopen...).

Ik denk wel dat je (TS) genaaid bent en dat die kerel die em verkocht best wist dat er iets mis mee was, want alleen het wiellager hoor je al direct als het versleten is.

[ Voor 40% gewijzigd door Ugchel op 14-11-2005 15:58 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• pven
  • Niet online
BARACUS schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:51:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://home.skyaccess.nl/d2tip446/smilie/stupid.gif
[...]

19 jaar oud :'( eigenlijk toch niet meer te doen zoiets :? Het is natuurlijk vragen om problemen vooral omdat je er geen verstand van hebt.
Er staan er toch nog enkelen te koop: kijk maar (de meeste zijn net geen 700 euro :X)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

eigen schuld helaas, eigen verantwoording wat je koopt

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:56:
eigen schuld helaas, eigen verantwoording wat je koopt
Lijkt me kul. Als ik iemand een computer verkoop die op zich wel werkt als zijnde een 'goede computer', maar het blijkt dat de HD vol zit met bad sectors, dat het RAM z'n langste tijd gehad heeft en dat de proc ook de geest aan het geven is, is dat gewoon oplichting.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:51:
[...]

JOH! werk jij voor volkswagen ofzo, .. dat je de sloopkosten voor lief zou nemen
en het ook nog is zou accepteren dat je bent opgelicht..

halve gare! :+
Als je een auto koopt zonder garantie neem je een risico. Dat is een feit. Als ik een auto (zelfs als het een VW was) van een particulier koop van 800 euro, en er blijkt voor 1500 euro aan verspijkert te moeten worden, dan krijgt ie van mij een enkeltje sloop. Daar ga ik dus geen extra geld in steken

offtopic:
nee, ik werk niet bij Volkswagen; ik rijd er alleen graag in

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Je moet ook vooral bij de VW dealer gaan voor een grote beurt van een auto van 19 jaar oud. De VW dealer naait je meer dan die gast je heeft genaaid.

Verder heb je niets te zeuren, je hebt de auto gezien, nacht over geslapen, proefrit gemaakt en ervoor gekozen. De garantie die je had is geen, jij hebt ingestemd dat de auto op jouw naam gezet wordt op het postkantoor en daarmee alle gebreken op je eigen naam gezet.

Als je een auto koopt kan je ook langs een erkende BOVAG garage rijden en 40-70 euro betalen voor een check. Vóórdat je hem koopt, en zeker als de auto 19 jaar oud is, is dit een goed idee. Maar dat je op dat moment te gierig was om 40 euro te spenderen is je eigen probleem.

Nu wil je bij die knul ook ff je geld terugvragen nadat jij in die auto gegast hebt. Als ik hem was zou ik een drol voor je draaien twv 800 euro.

Signature

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

BMW_M3 schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:01:
Je moet ook vooral bij de VW dealer gaan voor een grote beurt van een auto van 19 jaar oud. De VW dealer naait je meer dan die gast je heeft genaaid.
Iemand die een ander merk als username heeft kan ik natuurlijk niet serieus nemen als het over VW dealers gaat. Een BMW dealer zou dan in jouw optiek hetzelfde doen bij een ouwe gare 316 uit 1989.

Ja, natuurlijk zijn er rotte VW dealers (heb ik ook zelf wel meegemaakt) maar er zijn ook hele goede dealerschappen, en die van TS lijkt me ook niet de beroerdste.

Voor de rest ben ik het met je eens dat ik met een 20 jaar oude auto (van welk merk dan ook) niet meer langs de merk dealer zou gaan

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 14-11-2005 16:05 ]

• Niek_
BMW_M3 schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:01:
Je moet ook vooral b......ff je geld terugvragen nadat jij in die auto gegast hebt. Als ik hem was zou ik een drol voor je draaien twv 800 euro.
Volgens mij is het een kleine moeite om gewoon even lekker normaal te doen, je mening geven, ok. Graag zelfs maar doe dat dan ff normaal.

Die kerel is zelf monteur. Heeft mij gezegd dat hij het onderhoud gedaan heeft. Dan moet jij mij niet vertellen dat hij niet kon weten dat er in totaal 16 defecte dingen gevonden zijn door de vw-garage. En het zijn geen kleine rotdingetjes (lampje dat niet meer werkt ofzo) maar echt autotechnische dingen die kapot zijn. Vind ik nogal veel.

Dat van die BOVAG-check, goed punt. Heb daar niet eens aan gedacht en wist ook niet dat dat zo goedkoop was.

Ik ben juist langs de merkdealer gegaan omdat ik goede ervaringen met hun heb. Ouders kopen daar ook altijd de auto dus ze kennen ons/mij wel een beetje. Ze zijn ook nog coulant geweest met die 165 euro.... Verwachte gewoon dat de vw-dealer een iets betere kijk op hun eigen auto's heeft en deze dus even goed kon nakijken. Had ik achteraf gezien beter voor de koop kunnen doen...

iemand nog een auto voor mij te koop? ongeveer 800 euro :/

[ Voor 40% gewijzigd door Niek_ op 14-11-2005 16:11 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:30

paQ

ik denk dat je behalve bij de RDW gewoon niente-fuck kans maakt.

800 euro voor een golf uit 92 auto is niet veel, maar ook zeker niet genoeg om een auto mee naar huis te nemen 'waar niks aan mankeert'

zeker een auto die op 9 jaar tijd amper 30000 km aflegt is op zijn zachts gezegd niet goed onderhouden. daar geloof ik geen fluit van. "hij rijdt toch nog?"
Je kan je ook afvragen of de auto daadwerkelijk maar 30k heeft gereden op 9 jaar tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 14-11-2005 16:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Gunner schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:04:
[...]

Iemand die een ander merk als username heeft kan ik natuurlijk niet serieus nemen als het over VW dealers gaat. Een BMW dealer zou dan in jouw optiek hetzelfde doen bij een ouwe gare 316 uit 1989.

Ja, natuurlijk zijn er rotte VW dealers (heb ik ook zelf wel meegemaakt) maar er zijn ook hele goede dealerschappen, en die van TS lijkt me ook niet de beroerdste.

Voor de rest ben ik het met je eens dat ik met een 20 jaar oude auto (van welk merk dan ook) niet meer langs de merk dealer zou gaan
Elke dealer zal je proberen te naaien door gebreken op te zetten die niet helemaal juist zijn, ook mijn BMW dealer. Ik ben alleen een beetje verplicht om onderhoud bij de dealer te doen aangezien mijn auto pas 4 jaar oud en alles vanaf de 1e dag al met het boekje gaat. Alleen ik geef bij de dealer wel duidelijk aan wat ik precies wil en wat niet.

Dealers willen vaak onderdelen vervangen die nog lang niet aan het eind van hun leven zijn. Plus dat de kosten die hij voor reparatie noemt, die 1500 euro ofzo veel en veel te hoog zijn. Ik heb de mankementen niet gezien maar ik weet zeker dat een willekeurige onafhankelijke garage dit voor meer dan de helft minder doet. Een Golf MK1 is een van de makkelijkst te repareren auto's.

Signature

• paQ

paQ

TS noem eens wat kostbare reparaties op uit je opgaaf?
of anders heel je opgaaf :+

ben wel benieuwd naar die dingen.
En zoals duidelijk is inmiddels: veel van die zaken hoeven helemaal niet aan het licht te komen bij een apk. Daarnaast worden auto's vaak zat even apk-proof gemaakt, en na de apk weer gedowngrade

• Zondagskindje
  • Nu online

Zondagskindje

BMW_M3 schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:15:
[...]

Elke dealer zal je proberen te naaien door gebreken op te zetten die niet helemaal juist zijn, ook mijn BMW dealer. Ik ben alleen een beetje verplicht om onderhoud bij de dealer te doen aangezien mijn auto pas 4 jaar oud en alles vanaf de 1e dag al met het boekje gaat. Alleen ik geef bij de dealer wel duidelijk aan wat ik precies wil en wat niet.

Dealers willen vaak onderdelen vervangen die nog lang niet aan het eind van hun leven zijn. Plus dat de kosten die hij voor reparatie noemt, die 1500 euro ofzo veel en veel te hoog zijn. Ik heb de mankementen niet gezien maar ik weet zeker dat een willekeurige onafhankelijke garage dit voor meer dan de helft minder doet. Een Golf MK1 is een van de makkelijkst te repareren auto's.
Hoe kom je erbij dat elke dealer je probeert te naaien?
Ik vind knap dat jij bij voorbaat al weet dat de kosten te hoog zijn.
Mag ik jouw kristallen bol lenen? :D

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Je hebt gewoon pech. Als je zo'n oude auto koopt kun je weinig verwachten, en APK zegt niks.

Hopelijk wil de vriend je wat tegemoet komen. Als je mazzel hebt betaalt hij je de helft van het aankoopbedrag terug. En als je de reparaties laat doen door een goedkopere garage (VW dealers zijn duur!) kun je wellicht voor ca 700 euro de belangrijkste reparaties laten doen.

• Niek_
Om de discussie voor jullie wat makkelijker te maken....:
gebreken....

• Capo
  • Niet online
De helft vind je op marktplaats..

Koplamp
Schokdempers

Klepdeksel pakking kost om en nabij de 20 euro en heb je er in 20 minuten op zitten zelfs als je j eluchtfilter huis moet demonteren ofzo. Dus voor 50 euro doe ik het wel hoor , poets ik je deksel zelfs ;)

En met de uitlaat shit ga je gewoon ff langs een uitlaat specialist..dat scheelt veel geld kwa man uren.

Beetje creatief zijn TS, het is tenslotte je eigen schuld, je bent zelf verantwoordelijk voor de dingen die je doet. Als je niet goed op let word je genaait, welkom in de huidige maatschappij. (je had al nattigheid kunnen voelen ook nog eens... )

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Niek_
Het gaat mij er niet om dat het repareren wel goedkoper kan, dat weet ik zelf ook wel. Baal er alleen van dat het zo ongeloofelijk veel dingen zijn en dat die vriend de meeste kon weten. Daarnaast had hij nooit door de apk heen mogen komen. Ook daar baal ik van.

Vind het ook onzin dat het m'n eigen schuld is. Tot op zeker hoogte zie ik ook wel aan een auto of hij 'aardig' is of niet. Maar de meeste punten zijn dingen waar jij en ik niet zo 1-2-3 opkomen. Of zie ik dat nu verkeerd.

Ik voel me gewoon belazerd omdat er bewust informatie achtergehouden is.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wow, wat generaliserend! Laat ik met mijn laatste bezoek aan een VW dealer nu juist het tegenovergestelde meegemaakt hebben? Alles ok bij APK en grote beurt (Golf 4 uit 1998, zal in jouw optiek dan ook wel een oude auto zijn). Dus geef me geen bullshit dat alle (merk)dealers oplichters zijn. Want dat is pertinente onzin! :/
Een Golf MK1 is een van de makkelijkst te repareren auto's.
Dat zal best. Ware het niet dat het om een Golf mk2 gaat.

Als je nog meer van dat soort ongenuanceerde onzin weet uit te kramen waar TS niets aan heeft, laat het dan a.u.b achterwege

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 14-11-2005 16:39 ]

• paQ

paQ

vocht in de lamp kun je zelf zien.
de motor steunen e.d. zijn wel redelijk belangrijke dingen.. schokbrekers dito en ook de remslangen.

remslangen, lagers en koplamp zijn zeker punten die in een apk goed moeten zijn...

• Capo
  • Niet online
Niek_ schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:34:
Maar de meeste punten zijn dingen waar jij en ik niet zo 1-2-3 opkomen. Of zie ik dat nu verkeerd.
Ik wil niet bot overkomen of arrogant, maar ik had het wel gezien, waarom ? omdat ik voldoende technische auto/motor kennis heb om dit te voorkomen.

Als je ergens onvoldoende kennis van hebt (sorry maar dat blijkt in dit geval) dan moet je iemand raadplegen die er WEL kennis van heeft. Dat had je veel geld gescheelt.

Allemaal gepraat achteraf natuurlijk en dat is "makkelijk lullen" maar als je een pc moet kopen en je weet er geen zak van, waarmee zie jij kennisen thuis komen ? ;)

Dus in die zin vind ik het wel je eigen schuld, dat de auto niet in orde is verder... tja wat wil je voor 800 euro denk ik dan maar. Zelfs bij duurdere auto's moet je een bepaald bedrag extra uit tellen voor achterstallig onderhoud.
Ik voel me gewoon belazerd omdat er bewust informatie achtergehouden is.
Dat is waar, maar nu open kaart spelen, stel je laat de auto niet fixen, je wil ook niet 800 euro weg gooien ? wat doe je..

voor 800 euro verkopen en als iemand het niet ziet jammer dan ?
voor 500 euro verkopen en paar gebreken vermelden ? (dus niet allemaal)
naar de sloop brengen en je verlies incasseren ?

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Op een lekkende uitlaat zou hij hier afgekeurd worden aangezien je dan geen goede CO2 keuring kan doen..

Dat is trouwens makkelijk zelf te fixen, je hebt er een soort smeersel voor dat een soort cement word als het uithard en daardoor het systeem luchtdicht maakt..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Capoeirist schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:59:
[...]

Ik wil niet bot overkomen of arrogant, maar ik had het wel gezien, waarom ? omdat ik voldoende technische auto/motor kennis heb om dit te voorkomen.

Als je ergens onvoldoende kennis van hebt (sorry maar dat blijkt in dit geval) dan moet je iemand raadplegen die er WEL kennis van heeft. Dat had je veel geld gescheelt.
Had hij ook gedaan (die 'vriend') aleen was dat geen onpartijdige partij (maar de verkoper)..

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:03

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Als ik naar de lijst kijk zijn de meeste punten te verwachten bij een auto van die leeftijd met die km stand. De garage heeft gelijk als ze zeggen dat het hele APK verhaal stinkt. Als de auto verder niet doorgerot is en er nog knap uitziet dan kun je een afweging maken of je eea. bij een "beun" laat doen (ja, er zijn goeie beunen) en zo dus eea. uitspaart. Gewoon imitatie kopen of een goede 2de hands onderdelen via de sloop. Denk dat de kosten dan rond de 1000,- uitkomen. Bedenk wel dat je dan een auto hebt waarvan je weet hoe hij is (technisch dan) en waar mee je nog lang plezier kan hebben.

• eX0duS
Met een beetje 2 rechterhanden kun je al een hoop zelf doen, dat scheelt al natuurlijk...

En wat een prijzen. :X Dat kan toch echt wel goedkoper lijkt me...

Verwijderd

bij welke tent heeft ie uberhaubt ooit die apk keuring gehad dan?

• Niek_
Ik zit zelf met het volgende idee te spelen.

De APK-punten verhalen op het APK-station. Liefst met een beetje marge.
Vervolgens alles zelf doen, i.c.m. goede kennis (nee, geen vrienden meer voor mij... ;) )
Denk dat ik dan niet al teveel geld kwijt ben en inderdaad een leuke auto heb.

• paQ

paQ

Niek_ schreef op maandag 14 november 2005 @ 17:41:
Ik zit zelf met het volgende idee te spelen.

De APK-punten verhalen op het APK-station. Liefst met een beetje marge.
Vervolgens alles zelf doen, i.c.m. goede kennis (nee, geen vrienden meer voor mij... ;) )
Denk dat ik dan niet al teveel geld kwijt ben en inderdaad een leuke auto heb.
succes :? :{

hoe kun je nu in hemelsnaam bewijzen dat er twee maanden terug al geen goed draagarmrubber meer aanzat, vocht in de koplamp zat en een wiellager aan zijn einde was :?

• Niek_
paQ schreef op maandag 14 november 2005 @ 17:46:
[...]

hoe kun je nu in hemelsnaam bewijzen dat er twee maanden terug al geen goed draagarmrubber meer aanzat, vocht in de koplamp zat en een wiellager aan zijn einde was :?
Dat kan omdat:
- ik in die 1,5 maand maar 2000 km gereden heb
- de 'defecten' volgens de monteur van zo'n aard waren dat die opgemerkt moesten zijn.
- ze op het keuringsrapport ook niks bij opmerkingen gezet hebben...
Die koplamp kan ook vanochtend gebeurd zijn bij wijze van, gaat om de 'grote' dingen

[ Voor 11% gewijzigd door Niek_ op 14-11-2005 17:55 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

paQ schreef op maandag 14 november 2005 @ 17:46:
[...]

Wiel lagers gaan volgens mij niet 1-2-3- kapot dus dat kan je nog aannemelijk maken.. maar die lampen idd niet nee.

Buiten dat gaat de APK garage nooit die onderdelen betalen.. hij heeft ze er immers niet onder gezet..
Het enige wat je kan bereiken is dat ze een boete krijgen en jij een bewijs dat er dwaling was en je auto terug kan geven aan de verkoper die je je geld moet terug geven..

[ Voor 26% gewijzigd door ToolkiT op 14-11-2005 17:58 ]

• paQ

paQ

Niek_ schreef op maandag 14 november 2005 @ 17:54:
[...]

Dat kan omdat:
- ik in die 1,5 maand maar 2000 km gereden heb
- de 'defecten' volgens de monteur van zo'n aard waren dat die opgemerkt moesten zijn.
- ze op het keuringsrapport ook niks bij opmerkingen gezet hebben...
Die koplamp kan ook vanochtend gebeurd zijn bij wijze van, gaat om de 'grote' dingen
maar een apk is geen beurt of algehele controle op een auto.

het gaat erom of de auto veilig genoeg is om de weg op te kunnen. Ook alleen de punten die daarvoor dus van belang zijn, worden gekeurd.
en als er op moment van keuring niet te veel speling op wielen, fusee, of draagarmen zit, dan wordt de auto goedgekeurd (daarop)

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Zondagskindje schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:22:
[...]

Hoe kom je erbij dat elke dealer je probeert te naaien?
Ik vind knap dat jij bij voorbaat al weet dat de kosten te hoog zijn.
Mag ik jouw kristallen bol lenen? :D
Kijk maar naar die prijzen op het prijslijste wat TS online zet. En beweer dan nog eens dat ik ongelijk heb. Zoek ff zelf naar prijzen van wat wat kost.
Gunner schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:38:
[...]

Wow, wat generaliserend! Laat ik met mijn laatste bezoek aan een VW dealer nu juist het tegenovergestelde meegemaakt hebben? Alles ok bij APK en grote beurt (Golf 4 uit 1998, zal in jouw optiek dan ook wel een oude auto zijn). Dus geef me geen bullshit dat alle (merk)dealers oplichters zijn. Want dat is pertinente onzin! :/

Dat jij zo blij bent met VW is jouw punt, niet de mijne. Ik vind ze afleggers en ontzettend veel helder denkende mensen om mij heen ook. Dus kom jij maar niet aan met bullshit bij mij. Ga VW's spaarkas spekken als je wil als je te dom bent om te accepteren dat het ook goedkoper kan.

[...]

Dat zal best. Ware het niet dat het om een Golf mk2 gaat.

Als je nog meer van dat soort ongenuanceerde onzin weet uit te kramen waar TS niets aan heeft, laat het dan a.u.b achterwege
MK2 dan, ook goed. Maakt mijn punt alleen beter. Aangezien een mk2 nog simpeler is.

<!-- En ik zie jouw bijdrage aan het topic ook niet helemaal, behalve dat je VW loopt aan te prijzen. Dus kraam zelf ook geen onzin uit.

Whatever, snap zo ie zo niet dat ik inga op ideeën van een nurd. 8)7 -->

een dergelijke flame past niet binnen de richtlijnen van het TF:V. Wil je het aub netjes houden?

[ Voor 4% gewijzigd door Fisico op 15-11-2005 00:01 ]

Signature

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

BMW_M3 schreef op maandag 14 november 2005 @ 18:17:
[...]
Whatever, snap zo ie zo niet dat ik inga op ideeën van een nurd.
't is sowieso en nerd, maar dat terzijde.

Het is altijd makkelijk generaliseren
Elke dealer zal je proberen te naaien door gebreken op te zetten die niet helemaal juist zijn, ook mijn BMW dealer
Ik weet van geen enkele verplichting om een BMW van vier jaar oud bij een BMW-dealer te laten repareren. De garantie op zo'n auto is toch maar twee jaar?

Misschien is het de moeite waard eens een ander merk, en dus een andere dealer, te kiezen om zelf te ervaren dat bij andere merken en dealers je zeker niet wordt getild. Jouw ervaring met een BMW-dealer is niet representatief voor alle dealers.

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 14-11-2005 18:45 ]

ARME AOW’er

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

En ik zie jouw bijdrage aan het topic ook niet helemaal, behalve dat je VW loopt aan te prijzen. Dus kraam zelf ook geen onzin uit.
Ik prijs hen helemaal niet aan; ik deel mijn evaringen, jouw aannames zijn nergens op gebaseerd.

• Han
  • Niet online

Han

En ik zie jouw bijdrage aan het topic ook niet helemaal, behalve dat je VW loopt aan te prijzen.
Neen, hij geeft enkel een voorbeeld van dealer, die het wel goed doet, om jouw idiote en belachelijk generaliserende uitspraak dat elke dealer je probeert te naaien te ontkrachten. Immers, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.[quoteDus kraam zelf ook geen onzin uit.[/quote]Dat wat jij onzin vindt kan een ander misschien wel als juist beoordelen. Je opmerkingen hier slaan kant nog wal en als iemand onzin uitkraamt dan kom jij daar eerder voor in aanmerking.
Whatever, snap zo ie zo niet dat ik inga op ideeën van een nurd. 8)7
Het is sowieso, niet zo ie zo. En het is nerd, geen nurd. De laatste zijn geeft nog eens prima weer hoe jij denkt een discussie te moeten voeren en direct op de man denkt te moeten spelen. Dat is een zwakte en niet echt iets om trots op te zijn.
Ik ben alleen een beetje verplicht om onderhoud bij de dealer te doen aangezien mijn auto pas 4 jaar oud en alles vanaf de 1e dag al met het boekje gaat.
Wat laat jij je allemaal wijs maken? :o

Er zijn inderdaad mensen die denken dat wanneer zij de auto niet bij een merkdealer laten onderhouden zij geen aanspraak meer kunnen maken op de garantie. Dat is dus bullshit. Als jij je auto bij een erkende BOVAG garage laat onderhouden dan kan de merkdealer jouw garantie echt niet laten vervallen binnen de afgesproken termijn. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Han op 14-11-2005 19:26 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:00

SmartDoDo

Woeptiedoe

Wat generalisaties en slechte dealerschappen betreft mag dat best achterwege blijven. Verder hoort dit onderwerp gewoon in TFV

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Ik heb je lijstje met gebreken eens bekeken. Erg duur.
Kijk weet je wat het is, jij zegt tegen de dealer: Kijk maar wat het kost om hem HELEMAAL in orde krijgen.
Nou...dit dus! En ze gebruiken allemaal nieuwe onderdelen, die niet goedkoop zijn.

code:
1
2
3
4
Uitlaatspruitstuk klemveer mist nog onbekend    
Bevestiging uitlaatspruitstuk op uitlaat lekt (laatpijp)    nog onbekend    
Doorstrooming koelwater door uitlaatspruitstuk niet optimaal    nog onbekend    
Kapje voorverwarming op uitlaatspruitstuk is doorgeroest    € 30,00

Dit zijn typisch dingen die een auto om de zoveel jaar krijgt, of als hij een lange tijd stilstaat (roest).
Echter is dit al een APK afkeurpunt want de uitlaat mag nergens lekken.

code:
1
Kleppendeksel pakking lekt  € 50,00

Hoeveel? Komen er liters olie uit spuiten of ligt er een drupje olie na 2000 km rijden?
De dealer maakt het niet uit: Om de auto helemaal in orde te krijgen, moet dit worden vervangen.
Dit is wel een hele dure pakking volgens deze dealer!
code:
1
2
Wasthermostaat cabarateur defect    € 185,00    
Motortemperatuurmeter defect    € 100,00

Hier heb ik geen verstand van. Maar je had kunnen bedenken dat er iets mis zou zijn met een temperatuurmeting, omdat dat lampje steeds gaat branden maar je motor niet te heet wordt.
Ik vraag me af of de ene verkeerde meting niet een gevolg van de andere is. Want misschien is 1 van die 2 meters dan nog gewoon in orde.
In dat geval zijn ze je wel lekker makkelijk op kosten aan het jagen.
code:
1
Achterruitenwisserhendel defect nog onbekend

Leuk als het werkt. Geen vereiste.
code:
1
Vocht in linker koplamp € 50,00

Lamp op de sloop halen voor 10 Euro ofzo. Dit is echter APK afkeur, had beslist opgemerkt moeten worden, ook door jou bij het kijken!
code:
1
2
Tandriem aan vervanging toe € 150,00    
Spanrol aan vervanging toe  € 50,00

Moet altijd als een auto een aantal jaren verder is, ongeacht km stand (tenzij te hoog, dan eerder). Dit had die vriend automonteur moeten weten, en hij had deze naar mijn mening moeten vervangen alvorens de auto te verkopen.
De kans dat de motor in de soep draait is nu een stuk groter.
code:
1
Motorsteun, hydrolager defect   € 300,00

Niet ongewoon bij oude auto's, had de monteur moeten weten en moeten vervangen. Volgens mij geen APK afkeur.
code:
1
Draagarmrubbers voor defect, linksvoor zelfs metaalcontact  € 200,00

APK afkeur, had gezien moeten worden door automonteur.
code:
1
Bevestigingsrubbers remslangen voor missen  € 75,00

Hier is iemand slordig bezig geweest.
code:
1
Achterwiellager rechts vernieuwen   € 130,00

Wiellagers zijn bijna altijd hoorbaar. Dan wel tijdens het rijden (piepend/suizend geluid) of tijdens een bocht (bonkend geluid).
Soms pas vanaf een bepaalde snelheid. Bij een APK zien ze dit wel eens over het hoofd. Een vriend van mij bracht een auto naar de APK die niet harder wilde rijden dan 30km/h (motor defect) en lager was pas bij 50 km/h hoorbaar.
Toch hebben ze dan gewoon niet goed gekeken, maar dat gebeurt.
code:
1
Achterschokdemper defect    € 175,00

Merk je door op elke hoek van de auto te leunen, als je iemand naar de auto had laten kijken met kennis dan had die het wel gemerkt.

Samengevat probeert de dealer je op kosten te jagen, waarschijnlijk omdat je hier in principe om gevraagd hebt. Dit is nodig om de auto 100% goed te krijgen. Wil je hem 100% veilig rijdbaar maar 75% goed, dan wordt het alweer goedkoper.

Ik vind wel dat die "automonteur" zijn werk erg slecht gedaan heeft. Een aantal dingen had hij gewoon moeten vervangen alvorens de auto te verkopen, en anders zeker melding ervan moeten maken bij de verkoop!

Dan nog een opmerking: Jij vond deze auto goed rijden? :o
Als ik de gebreken zie lijkt me dat bijna onmogelijk, gezien de hoeveelheid bijgeluiden.

[ Voor 3% gewijzigd door dreeke op 14-11-2005 19:30 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Han schreef op maandag 14 november 2005 @ 18:57:
[...]
Wat laat jij je allemaal wijs maken? :o
offtopic:
Waarom staat mijn naam boven een post van mnr BMW_M3? :?

• paQ

paQ

dreeke schreef op maandag 14 november 2005 @ 19:19:
code:
1
Kleppendeksel pakking lekt  € 50,00

Hoeveel? Komen er liters olie uit spuiten of ligt er een drupje olie na 2000 km rijden?
De dealer maakt het niet uit: Om de auto helemaal in orde te krijgen, moet dit worden vervangen.
Dit is wel een hele dure pakking volgens deze dealer!
vind het alles meevallen eerlijk gezegd...

pakking kost je een euro of 13, 16, 19... en dan moet die er nog op.
kleppendeksel is er zo af, maar misschien is er de vorige keer vloeribare pakkinggebruikt wat je er eerst weer af kunt gaan zitten snijden etc...

• Han
  • Niet online

Han

Gunner schreef op maandag 14 november 2005 @ 19:20:
offtopic:
offtopic:
Was een verkeerde c/p actie... sorry

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Gunner schreef op maandag 14 november 2005 @ 19:20:
[...]
offtopic:
offtopic:
Dat weet ook jij niet. :)

ARME AOW’er

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
spullen op marktplaats of de sloop halen, dan ben je voor 200e klaar gok ik, met een beetje handigheid zit het er ook zo op

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Guardian Angel schreef op maandag 14 november 2005 @ 19:30:
[...]

offtopic:
Dat weet ook jij niet. :)
offtopic:
:?

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Niek_ schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:25:
Om de discussie voor jullie wat makkelijker te maken....:
gebreken....
Het eerste wat me opviel: dure thermostaat, dure reparatie voor temperatuurmeter en vooral: dure achterschokbreker! :o Zaken die je deels zelf kan doen, en deels zelf in kan kopen. Zo kan die temperatuurmeter een defecte bekabeling zijn (kosten: 4 tientjes incl montage), een defecte zekering (kosten: 1,5 Euro bij Halfords voor 6 stuks en je hebt er maar 1 nodig), en een set Koni sportachterschokbrekers kosten 175 Euro. Wil je gewoon een standaard schokbreker dan ben je voor de helft klaar. Of minder dan dat.

Ik zou gewoon naar een Bovag-garage gaan ofzo, niet naar een dealer want het uurtarief is daar vaak fors hoger!

Volvotips.com

Verwijderd

idd, dealers zijn 9 van de 10x veeeel duurder. Katalysator voor een Audi 100 (1992, 2.6E V6), bij audi dealer € 1500,- ex montage....bij lokale bovag garage, € 500,- incl montage...
offtopic:
Zon auto heeft 2 katalysatoren, en laten ze nu net allebei in dezelfde maand het begeven :x (Hebben t wel 230.000km volgehouden :+)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:12
Wat hier al gezegd wordt: die kosten slaan nergens op. Typische een geval van een merk-dealer die klanten met een oude auto een poot uitdraait.

En voor de rest: als je voor 800 euro een auto koopt, verwacht je dan echt dat 'ie perfect is ? Dan kun je beter geen auto meer kopen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Met elke auto van 15-20 jaar oud die je voor onder de 1000 euro koopt die je naar de markdealer neemt voor een "kostenopgave" zul je voor minstens 1000 euro aan reparatiekosten hebben.

Punt blijft natuurlijk dat ie zo niet door de APK had moeten komen. Maar ja, een handige garagist kan een wrak ook door de APK halen.....

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Ik probeer al van het eerste begin duidelijk te maken dat de dealer veel te duur is. Maar een aantal mensen hier zweren bij de dealer of ze werken er bij het promotieteam ofzo. Ik wist het meteen al, en toen ik het prijslijstje zag wist ik het helemaal zeker.

En idd een auto van 800 euro moet je niet alles aan laten fixen. Laat m alleen kunnen rijden. Anders blijf je wel bezig met repareren.

Signature

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

BMW_M3 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 14:08:
Ik probeer al van het eerste begin duidelijk te maken dat de dealer veel te duur is. Maar een aantal mensen hier zweren bij de dealer of ze werken er bij het promotieteam ofzo. Ik wist het meteen al, en toen ik het prijslijstje zag wist ik het helemaal zeker.
Hou nou eens op man. Je gaat toch zelf ook naar de dealer toe met je wagen?

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 15-11-2005 14:14 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Bart-Willem schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 01:16:
[...]

Het eerste wat me opviel: dure thermostaat, dure reparatie voor temperatuurmeter en vooral: dure achterschokbreker! :o Zaken die je deels zelf kan doen, en deels zelf in kan kopen. Zo kan die temperatuurmeter een defecte bekabeling zijn (kosten: 4 tientjes incl montage), een defecte zekering (kosten: 1,5 Euro bij Halfords voor 6 stuks en je hebt er maar 1 nodig), en een set Koni sportachterschokbrekers kosten 175 Euro. Wil je gewoon een standaard schokbreker dan ben je voor de helft klaar. Of minder dan dat.

Ik zou gewoon naar een Bovag-garage gaan ofzo, niet naar een dealer want het uurtarief is daar vaak fors hoger!
Ik denk dat die schokbreker voornamelijks arbeids kosten zijn..

Als ik zie hoeveel tijd het mij kost bij mijn mini de achter schokdempers te ververvangen verbaast het me niks.. maar bij een niet merk garage is het uurloon vaak lager idd dus dat scheelt een hoop.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Zoals hij al eerder zei, dat doet ie alleen omdat dat moet ivm de garantie..

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ToolkiT schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 14:26:
Zoals hij al eerder zei, dat doet ie alleen omdat dat moet ivm de garantie..
Dat is juridisch gezien echt onjuist, en ook al opgemerkt door anderen;

Han in "Opgelicht met auto"
Guardian Angel in "Opgelicht met auto"

Je garantie bij BMW verloopt echt niet als hij onderdelen bij een Bovag aangesloten garage laat vervangen.

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
Er even van uitgaan de dat BMW_M3 in een BMW M3 rijd kan ik me d'r nog iets bij voorstellen. Men wil er nog wel eens happig op zijn dat de wagen (en in dit geval een aardige sportwagen) dealer-onderhouden is. Het is nog een relatief jonge wagen... inruil technisch hapt men nog wel eens op dit soort dingen.

Verder, om welke garantie gaat 't? De algemene garantie op een e46 M3 is maar 2 jaar. Garantie op de carrosserie is 6 jaar, maar dan maakt het niet uit waar je je normale onderhoud laat uitvoeren.

Wat de TS betreft. Tsjah, een aantal dingen kan je prima zelf doen. Een aantal zaken zou ik door de verkoper laten opknappen (rubbers van de ophanging & schokbreker). Hoe die 't doet, dat is zijn probleem maar daarna moet 't wel goed zijn.

De rest kan je prima zelf doen en is een stukje eigen risico.

[ Voor 25% gewijzigd door Harry op 15-11-2005 15:03 ]

BMW 535D

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Niet uit zelfmedelijden, maar om je verhaal even in 'verhouding' te zetten. Mijn verhaal.

- 1,5 jaar terug een auto gekocht (48.000km).
- 10 maanden terug reparatie aan de motor van € 1.850,- euro (55.000km).
- Weer problemen mee, en nu komt er een reparatie aan van € 4.250,- euro (70.000km).
- Tussentijdse reparatie van € 300,- euro (maar dat kwam door slijtage).

En mijn verhaal is weer peanuts vergeleken met het onderhoud van de gemiddelde Ferrari. Daar tik je zo € 10.000,- af voor een beurt. En dan heeft zo'n auto ook nog eens elke 10.000km een beurt nodig.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:50

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Jaar terug een auto gekocht (renault megane dci)
dit jaar naar de keuring gebracht wat overigens zijn eerste was.
Kostenplaatje 1100 euro :'(
Alle kosten hadden te maken met regulier onderhoud zoals 4 nieuwe banden en dat soort dingen geen extreme gevallen.
Verder doe ik het meeste onderhoud en reparaties zelf wanneer er tijd voor is.
Dit jaar was er geen tijd voor dus hup naar de garage en dat heb ik geweten ook.
Veelal van die dingen die ik zelf had kunnen doen had mij zeker een kleine 400 euro kunnen besparen.
Wat mij wel opviel is dat die garage waar jij je auto na liet kijken wel heel schappelijk was met het uurloon van 25 euro.
Ik betaal minimaal 45 euro per uur :(

computer voor alle werkzaamheden

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Hou zelf op! 8)7 |:( Wie denk je dat je ben?
Ik ga alleen naar de dealer met mijn auto omdat dat goed staat in de boekjes als je eenmaal wil verkopen. Kan je weer fijn zeggen dat ie dealeronderhouden is en daar geilen kopers nou eenmaal op, vooral als je een 330ci verkoopt.

Maar als mijn auto ouder was dan iets van 6 a 7 jaar, dan wist ik het wel.

Ow en gunner: pas op met je kentekens ooveral op het net zetten. Sommige mensen kunnen er wat aan hebben. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door BMW_M3 op 15-11-2005 18:26 ]

Signature

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

BMW_M3 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 18:19:
[...]

Hou zelf op! 8)7 |:( Wie denk je dat je ben?
Ik ga alleen naar de dealer met mijn auto omdat dat goed staat in de boekjes als je eenmaal wil verkopen. Kan je weer fijn zeggen dat ie dealeronderhouden is en daar geilen kopers nou eenmaal op, vooral als je een 330ci verkoopt.

Maar als mijn auto ouder was dan iets van 6 a 7 jaar, dan wist ik het wel.
Laten we hier maar mee stoppen. Trouwens, ik breng mn auto naar de dealer om dezelfde reden als jij.
Ow en gunner: pas op met je kentekens ooveral op het net zetten. Sommige mensen kunnen er wat aan hebben. ;)
bedankt

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Sorry, maar oude auto's en repareren :?

Heb zelf een oude auto (civic 89), en die breng ik bijna nooit naar de garage.
Die heb ik verrot gekocht, en daar rij ik na 34000 km (3,5 jaar) nog steeds mee. Als ik de monteur moet geloven zou de motor allang op straat hebben gelegen.

De meeste dingen kun je gewoon zelf repareren. Pakking van de kleppendeksel kun je gewoon zelf vervangen, dat ding is gewoon letterlijk een deksel wat je eraf kunt schroeven, als het aan de onderkant was geweest was het een ander verhaal geweest. Lamp controleer je een keer gewoon, en als die ergens open is vul je dat gewoon met siliconenlijm. Niks mis mee. Moet gewoon gesloten zijn, en recht vooruit schijnen. Daar hoef je verder echt niets speciaals aan te doen. Wel zorgen dat de lamp van binnen helemaal droog is.
Uitlaat is meest simpele stuk van heel de auto, ringetjes, soort van plak, en paar schroeven, echt geen sience. Nog een paar van die dingen die nergens op slaan,
"Kapje voorverwarming op uitlaatspruitstuk is doorgeroest"? En? Krijg je soms last van in de wintervoor de rest doet dat weinig.

Verder kan je jouw "vriend" wel even bijspringen om de belangrijkste dingen te maken,
draagarmrubbers en hydrolager moet waarschijnlijk de motor voor worden losgemaakt, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig. Denk dat dat hem een halve zaterdagmiddag wel zal kosten, en de meeste autobedrijven zijn wel zo coulant om zo nu en dan een andere auto op te knappen, zolang het maar niet te vaak en/of op commerciele basis gebeurt.

Doe je dat niet, kun je hem praktisch weggooien, verhalen op de verkoper zal moeilijk gaan, APK is verder een momentopname waar je weinig aan hebt, die controleren de motor verder niet, alleen uitlaatsysteem en gassen. Verder worden dacht ik de armconstructies van de wielen gecontroleerd, en niet van de motor.
Lekke lamp zegt verder ook niet zoveel als het wekenlang niet heeft geregend.

Ik kan als laatst alleen afsluiten dat het een oude auto is, en je moet er een beetje verstand van hebben wil je weten wat je in huis haalt. APK zegt in eerste instantie weinig, alleen dat wanneer je een noodstop maakt, de auto naar alle waarschijnlijkheid niet uit elkaar valt en je geen gevaar vormt voor medegebruikers, dus lichten moeten werken, ruitenwissers ook, fatsoenlijke banden gesloten uitlaatsysteem. Tegenwoordig een beetje milieu erbij, maar de basis is niet veranderd.
Knap hem op, of doe hem weg.
Op zich is de kostenpost van 1500 euro, die je nog zwaar kunt reduceren, voor een auto op jaarbasis niet eens zoveel, op een nieuwe auto schrijf je meer af.

• MBV
  • Laatst online: 22-11 21:14

MBV

@Iblies: het uitlaatsysteem was dus lek, de voorremkabels zijn niet gecontroleerd met de APK, en de ophanging was ook wat mis mee. Ik vind de topicstart wel erg zwaar aangezet qua problemen, want veel probleempjes kan je zelf oplossen.

Onafhankelijke garage kan heel veel geld schelen. Ik heb wel eens bij iemand mogen kijken naar prijzen voor dealerprijs van artikelen en vervangers. Zat echt veel verschil in. Ook de redelijkheid van de reparaties (achterruitewisserschakelaar bijv) wil zo iemand beter inschatten omdat ze aan klantenbinding doen. Tenminste, de goede dan. Je hebt natuurlijk B. de Haas ertussen zitten :) Ik weet dat er in rotterdam een paar zaken zijn waar je echt niet wilt komen...

• Niek_
Heb gisteren eens een rondje langs de automaterialenhandels en slopen gedaan. Ben er achter gekomen dat ik qua materiaal (deels nieuw, deels sloop) ongeveer 400 euro kwijt ga zijn.

Ben met die vriend overeengekomen dat ik het materiaal koop en dat we samen op een paar zaterdagen alles gaan oplossen. Denk dat dat een mooie overeenkomst is. Ik ben dan in totaal 400 euro + wat vrije tijd kwijt, maar heb dan wel een auto waar ik (hopelijk) nog een paar jaar mee kan rijden. :)

Heb zelf ook nog contact gehad met APK bedrijf. Ze blijven erbij dat de auto tijdens APK goed was.... :|

• MBV
  • Laatst online: 22-11 21:14

MBV

In dat geval zou ik de RDW even informeren. Er zijn dingen die ze niet over het hoofd hadden kúnnen (uitlaat lek) en mógen (remkabel) zien.
Ik zou zelf trouwens hebben gezegd dat je de kosten deelt, kennelijk ben jij wat soepeler dan ik :)

Oh ja, heb je de kilometerstand nog nagekeken in het autopaspoort?

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 16-11-2005 10:45 ]

• Niek_
Ik schiet er niks mee op om het bedrijf aan te geven/klagen. Ik krijg er hoe dan ook geen geld van en kan de koop niet ongedaan maken...
Pagina: 1 2 Laatste