Dat dacht hij zelf misschien ook wel, maar dat maakt oorzaak-gevolg analyses nog niet onjuist. Zelfs vanaf verkeerde aannames en met verkeerde doelen kunnen delen van je analyse goed in elkaar steken. Volgens mij komen de diepste inzichten zo tot stand, al worden ze meestal pas aan het licht gebracht door iemand die er een goed begin en eind aan breit.
Wanneer Marx dus stelde dat het proletariaat in een situatie van onderdrukking verkeerde en voorspelde dat zij in opstand zouden komen deed hij dus niet zozeer losse waarnemingen en baseerde daar zijn oplossingen op, maar de waarneming was in het paradigma van Marx de oplossing.
We kunnen kort of lang praten, maar dat de laagste klassen in onderdrukt worden is onmiskenbaar waar, hier en in de VS. Onderdrukt zijn betekent niet alleen dat je met geweld iets belet wordt. Dat ze steeds meer in opstand komen, steeds vaker dezelfde luxe als de hoge klassen verwachten en eisen, is onmiskenbaar waar. Dat is een grote veranderinge ten opzichte van stabielere tijden, waarin de lagere klassen tevreden waren met hun positie en niet het idee hadden dat ze onrecht werd gedaan. Ze zitten vast in een systeem waarin zij aan de onderkant van de samenleving staan, met weinig kans op verbetering. Hier, maar in de VS helemaal, is sprake van schrijnende armoede aan die onderkant. Als ze dat zouden accepteren, zoals ze tijden gedaan hebben, is er weinig aan de hand. Maar ze accepteren het niet langer; ze ervaren het als een onrecht dat hen wordt aangedaan en grijpen mogelijkheden aan om dat te uiten. Marx had gelijk dat er onderdrukking is en dat er opstand zou komen, dat is precies mijn punt. Daar hebben ze geen leider en geen ideologie voor nodig. Ook als Marx niets had geschreven, dan was dit waar geweest. Het is een vrij triviaal gevolg van het kapitalisme, dat door de sociaal-democratie tot iets stabiels gereguleerd wordt.
is het niet zo dat er steeds meer African-Americans doordringen tot de hogere echelons van de Amerikaanse samenleving en dat er dus langzaam maar zeker wel verandering op dat vlak waarneembaar is?
In de VS is de armoede de laatste vijf jaar alleen maar toegenomen. De inkomensverschillen tussen hoog en laag worden ook steeds groter en dat is niet omdat er zoveel meer toegevoegde waarde geleverd wordt of omdat de welvaart zo toegenomen is.
Een complete revolutie en herschuffeling van de sociale strata is ondenkbaar en dan ook niet realistisch, idealistische wensen ten spijt is dit waarschijnlijk het hoogst haalbare tempo waarin een achterstandsgroep zich op kan werken in een maatschappij.
Wil ik nog even aan toevoegen dat ik als ik dan toch zou moeten kiezen ik overigens liever een onderlaag heb die blijft geloven in een betere toekomst, dan een onderlaag die maar bij de pakken neer gaat zitten omdat het toch allemaal niet meer goed komt.
Jouw stelling is, even kort door de bocht: het is klote, maar dit is optimaal. Maar in onze luxe positie is het nogal makkelijk om zo'n conclusie te trekken en het er maar bij te laten. Ik weiger pertinent om genoegen te nemen met de conclusie dat dit inderdaad de optimale situatie is. Dat mag eevoudigweg niet zo zijn.
Het is makkelijk om telkens weer op uitkeringstrekkers, luiwammessen en mensen met gebrek aan realiteitsgevoel aan te voeren, maar in de laagste klassen in Frankrijk, de VS en Nederland bevinden zich miljoenen hardwerkende mensen die voor een grijpstuiver zware arbeid verrichten: de zware arbeid waar wij, in de hogere klassen, onze welvaart aan te danken hebben. Iedereen die weigert de gebreken van het kapitalisme te erkennen gaat volkomen aan de inspanning en het leed van
die mensen voorbij. Dat
is onrechtvaardig. Als je weigert te erkennen dat het onrechtvaardig
is, zoals onder andere neo-conservatieven en extreme liberalen doen, die is de menselijkheid uit het oog verloren. De Rechten van de Mens zijn fundamenteel overenigbaar met het kapitalisme. Die miljoenen jongeren in de banlieu's die
wel werken en voor een hongerloontje het vuile werk opknappen, terwijl de overheid ze duidelijk slecht behandeld, die verdienen respect, die worden de dupe van al het slappe geouwehoer en die jagen we tegen ons in het harnas met domme uitspraken, zoals die van de Franse president. Dat
hij dat gezegd heeft interesseert me overigens weinig; wat mij steekt is dat hij de mening van een belangrijk deel van de bevolking uitspreekt, die dus net zo blind is.
Eerst het leger eroverheen, dan praten. Orde is een vereiste voor een waarlijk dialoog. Weet niet of je bekend bent met de ideeen van Hannah Arendt? In haar boek The Human Condition geeft ze op buitengewoon uitvoerige wijze haar (in mijn ogen ietwat laffe) kritiek op de huidige consumptiemaatschappij. Een van haar speerpunten is het verdwijnen van de zogenaamde 'public sphere' (de mogelijkheid voor burgers om op gelijkwaardige en onpartijdige wijze te praten over de toekomst en richting van de staat.) Heb in een topic over de rellen in de banlieu's al eerder geprobeerd haar ideeen te spiegelen aan de situatie aldaar en kwam zoals zo vaak op GoT binnen no-time alweer in botsing met lui die per definitie weigeren iets te lezen wat niet in het eigen straatje past.
Ik heb het boek een tijdje geleden aan Opi cadeau gedaan. Ik hoop het nog eens van hem te kunnen lenen, want ik heb het zelf nog niet gelezen

. Ik begrijp best dat het inzetten van het leger een oplossing is en dat het buitengewoon nuttig is om eerst orde te scheppen. Maar dan moet 'de dialoog' vervolgens wel worden aangegaan. En dat gebeurt al tientallen jaren niet. Degenen met de meeste macht, degenen die het meest te verliezen hebben, die zijn niet bereid geld, welvaart of macht in te leveren. Je kan moeilijk een dialoog houden als je niets te bieden hebt. Als je eigenlijk toch niet bereid bent de dialoog aan te gaan, dan heb je ook geen recht het leger in te zetten. Want dan ben je op weg naar een oligarchie.
Ik hoop dat je inziet dat het slechts een reactie was op Lord Deamon's post over mijn usericon? Wilde even demonstreren dat je op die manier overal wel aanstoot aan kunt nemen.
Tjah, je middelvinger naar iedereen die je post leest opsteken ervaar ik in eerste instantie toch als: ik kan net zo goed niet reageren, want de rest van de wereld boeit hem toch niet.