Je wil dus een politieke stroming verbieden?
Iets zegt me dat je geen liberaal bent
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 12:33 ]
Verwijderd
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 12:33 ]
[ Voor 161% gewijzigd door Salvatron op 17-11-2005 15:15 ]
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Ik vind dat iemands inkomsten in relatie zouden moeten staan tot iemands inspanningen. Als dat niet het geval is, dan is er imho iets fundamenteel mis.Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 02:17:
Waarom je de natuurkundige definitie van energieverbruik zou willen toepassen op de Europese inkomensverdeling is me werkelijk een raadsel. Het heeft er namelijk helemaal niets mee van doen. Dat jij vanuit je natuurkundige wereldje mee wilt praten over dergelijke zaken is geen probleem, maar doe dan wel eerst de moeite om te kijken naar wat normaal en gangbaar is als het discussies omtrent de arbeidsmarkt betreft. Energieverbruik heeft nooit een rol gespeeld in het bepalen van het salaris en zal dat gelukkig ook nooit doen.
Het nemen van risico's en de het hebben van verantwoordelijkheden vind ik aspecten die ook tot uiting moeten komen en ik vermoed dat jij hier aan voor gaat, ook al geef je niet precies aan wat je bedoelt met inspanningen. Concreter zou ik je willen vragen om uiteen te zetten wat jij bedoelt met inspanningen.bacterie schreef op donderdag 17 november 2005 @ 19:24:
Ik vind dat iemands inkomsten in relatie zouden moeten staan tot iemands inspanningen. Als dat niet het geval is, dan is er imho iets fundamenteel mis.
Verwijderd
Hij zegt dat hij de sociaaldemocratie zou willen afschaffen. De sociaaldemocratie is een politieke stroming. Als je die wil "afschaffen", zal je er dus voor moeten zorgen dat er geen politici meer zijn die die stroming aanhangen. Aangezien we het hier niet over een marginaal stromingkje hebben maar over zo'n 60 zetels tijdens de laatste verkiezingen, zie ik niet hoe je dat voor elkaar zou willen krijgen zonder een verbod.Waar zegt ie dat hij iets wil verbieden dan?
Dat dacht hij zelf misschien ook wel, maar dat maakt oorzaak-gevolg analyses nog niet onjuist. Zelfs vanaf verkeerde aannames en met verkeerde doelen kunnen delen van je analyse goed in elkaar steken. Volgens mij komen de diepste inzichten zo tot stand, al worden ze meestal pas aan het licht gebracht door iemand die er een goed begin en eind aan breit.Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 22:04:
In mijn ogen is het nog altijd zo dat Marx niet zozeer een oplossing aandroeg voor een probleem, maar pretendeerde op wetenschappelijke wijze de kracht van de geschiedenis te beschrijven.
We kunnen kort of lang praten, maar dat de laagste klassen in onderdrukt worden is onmiskenbaar waar, hier en in de VS. Onderdrukt zijn betekent niet alleen dat je met geweld iets belet wordt. Dat ze steeds meer in opstand komen, steeds vaker dezelfde luxe als de hoge klassen verwachten en eisen, is onmiskenbaar waar. Dat is een grote veranderinge ten opzichte van stabielere tijden, waarin de lagere klassen tevreden waren met hun positie en niet het idee hadden dat ze onrecht werd gedaan. Ze zitten vast in een systeem waarin zij aan de onderkant van de samenleving staan, met weinig kans op verbetering. Hier, maar in de VS helemaal, is sprake van schrijnende armoede aan die onderkant. Als ze dat zouden accepteren, zoals ze tijden gedaan hebben, is er weinig aan de hand. Maar ze accepteren het niet langer; ze ervaren het als een onrecht dat hen wordt aangedaan en grijpen mogelijkheden aan om dat te uiten. Marx had gelijk dat er onderdrukking is en dat er opstand zou komen, dat is precies mijn punt. Daar hebben ze geen leider en geen ideologie voor nodig. Ook als Marx niets had geschreven, dan was dit waar geweest. Het is een vrij triviaal gevolg van het kapitalisme, dat door de sociaal-democratie tot iets stabiels gereguleerd wordt.Wanneer Marx dus stelde dat het proletariaat in een situatie van onderdrukking verkeerde en voorspelde dat zij in opstand zouden komen deed hij dus niet zozeer losse waarnemingen en baseerde daar zijn oplossingen op, maar de waarneming was in het paradigma van Marx de oplossing.
In de VS is de armoede de laatste vijf jaar alleen maar toegenomen. De inkomensverschillen tussen hoog en laag worden ook steeds groter en dat is niet omdat er zoveel meer toegevoegde waarde geleverd wordt of omdat de welvaart zo toegenomen is.is het niet zo dat er steeds meer African-Americans doordringen tot de hogere echelons van de Amerikaanse samenleving en dat er dus langzaam maar zeker wel verandering op dat vlak waarneembaar is?
Jouw stelling is, even kort door de bocht: het is klote, maar dit is optimaal. Maar in onze luxe positie is het nogal makkelijk om zo'n conclusie te trekken en het er maar bij te laten. Ik weiger pertinent om genoegen te nemen met de conclusie dat dit inderdaad de optimale situatie is. Dat mag eevoudigweg niet zo zijn.Een complete revolutie en herschuffeling van de sociale strata is ondenkbaar en dan ook niet realistisch, idealistische wensen ten spijt is dit waarschijnlijk het hoogst haalbare tempo waarin een achterstandsgroep zich op kan werken in een maatschappij.
Wil ik nog even aan toevoegen dat ik als ik dan toch zou moeten kiezen ik overigens liever een onderlaag heb die blijft geloven in een betere toekomst, dan een onderlaag die maar bij de pakken neer gaat zitten omdat het toch allemaal niet meer goed komt.
Ik heb het boek een tijdje geleden aan Opi cadeau gedaan. Ik hoop het nog eens van hem te kunnen lenen, want ik heb het zelf nog niet gelezenEerst het leger eroverheen, dan praten. Orde is een vereiste voor een waarlijk dialoog. Weet niet of je bekend bent met de ideeen van Hannah Arendt? In haar boek The Human Condition geeft ze op buitengewoon uitvoerige wijze haar (in mijn ogen ietwat laffe) kritiek op de huidige consumptiemaatschappij. Een van haar speerpunten is het verdwijnen van de zogenaamde 'public sphere' (de mogelijkheid voor burgers om op gelijkwaardige en onpartijdige wijze te praten over de toekomst en richting van de staat.) Heb in een topic over de rellen in de banlieu's al eerder geprobeerd haar ideeen te spiegelen aan de situatie aldaar en kwam zoals zo vaak op GoT binnen no-time alweer in botsing met lui die per definitie weigeren iets te lezen wat niet in het eigen straatje past.
Tjah, je middelvinger naar iedereen die je post leest opsteken ervaar ik in eerste instantie toch als: ik kan net zo goed niet reageren, want de rest van de wereld boeit hem toch niet.Ik hoop dat je inziet dat het slechts een reactie was op Lord Deamon's post over mijn usericon? Wilde even demonstreren dat je op die manier overal wel aanstoot aan kunt nemen.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Ik ben van mening dat omdat iemands inspanning niet direct tot iemands loon leidt, er hoge belastingen kunnen worden geheven op hoge inkomens, die vervolgens ten goede komen aan lage inkomens. Iemands loon is immers voor een (groot) deel het produkt van marktwerking maar er is geen reden om de samenleving op basis van marktwerking in te richten.Opi schreef op donderdag 17 november 2005 @ 19:45:
Het nemen van risico's en de het hebben van verantwoordelijkheden vind ik aspecten die ook tot uiting moeten komen en ik vermoed dat jij hier aan voor gaat, ook al geef je niet precies aan wat je bedoelt met inspanningen. Concreter zou ik je willen vragen om uiteen te zetten wat jij bedoelt met inspanningen.
Kan je daar een concreet voorbeeld - in Nederland - van geven?Confusion schreef op donderdag 17 november 2005 @ 20:37:
We kunnen kort of lang praten, maar dat de laagste klassen in onderdrukt worden is onmiskenbaar waar, hier en in de VS.
Waarom blijf je daar zo op hameren? Als je van liberale waarden uitgaat en je vindt de vrijheid van het individu een van de uitgangspunten om een samenleving op te baseren, dan is het toch ook logisch om eventuele verdiensten bij eventuele arbeid over te laten aan die twee personen? En dan mogen zij - als vrije mensen - toch zelf bepalen waar het salaris voor de arbeid op baseren? Of dat nu gemeten wordt naar het aantal kinderen dat de arbeider moet voeden, het aantal joules dat hij verbrand, de verantwoordelijkheden die hij heeft, of een combinatie van de verantwoordelijkheden, de vooropleiding, de ervaring en de intensiteit van het werkt, óf gewoon alleen de haarkleur, dat mogen ze toch zelf weten?bacterie schreef op donderdag 17 november 2005 @ 22:04:maar er is geen reden om de samenleving op basis van marktwerking in te richten.
[ Voor 76% gewijzigd door eamelink op 18-11-2005 01:58 ]
Verwijderd
Je denkfout is tweeledig.bacterie schreef op donderdag 17 november 2005 @ 22:04:
[...]
Ik ben van mening dat omdat iemands inspanning niet direct tot iemands loon leidt, er hoge belastingen kunnen worden geheven op hoge inkomens, die vervolgens ten goede komen aan lage inkomens. Iemands loon is immers voor een (groot) deel het produkt van marktwerking maar er is geen reden om de samenleving op basis van marktwerking in te richten.
Verwijderd
Had je het tegen mij?Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 12:32:
Je wil dus een politieke stroming verbieden?
[ Voor 27% gewijzigd door Confusion op 18-11-2005 12:53 ]
Verwijderd
Het kan best zo zijn dat de beste inzichten op die wijze tot stand komen, maar dat maakt Marx nog niet per direct tot waarheid.Confusion schreef op donderdag 17 november 2005 @ 20:37:
[...]
Dat dacht hij zelf misschien ook wel, maar dat maakt oorzaak-gevolg analyses nog niet onjuist. Zelfs vanaf verkeerde aannames en met verkeerde doelen kunnen delen van je analyse goed in elkaar steken. Volgens mij komen de diepste inzichten zo tot stand, al worden ze meestal pas aan het licht gebracht door iemand die er een goed begin en eind aan breit.
Je overdrijft hier echt schromelijk. Onze samenleving is nu is meer egalitair dan hij ooit is geweest (op de paar ongewone decennia na de tweede Wereldoorlog na). Die onderdrukking is ook slechts relatief: klootjesvolk heeft in de loop van de geschiedenis nog nooit zo veel mogelijkheden gehad om te klimmen in de maatschappelijke ladder. Daarnaast is er op dit moment nog geenszins sprake van de collectieve georganiseerde arbeidersbeweging zoals Marx hem voorspiegelde; het is slechts een los verband van gefrustreerde en vooral gediscrimineerde mensen. Discriminatie is de kern van de rellen in Frankrijk, niet het hebben van een scheve inkomensverdeling.[...]
We kunnen kort of lang praten, maar dat de laagste klassen in onderdrukt worden is onmiskenbaar waar, hier en in de VS. Onderdrukt zijn betekent niet alleen dat je met geweld iets belet wordt. Dat ze steeds meer in opstand komen, steeds vaker dezelfde luxe als de hoge klassen verwachten en eisen, is onmiskenbaar waar. Dat is een grote veranderinge ten opzichte van stabielere tijden, waarin de lagere klassen tevreden waren met hun positie en niet het idee hadden dat ze onrecht werd gedaan. Ze zitten vast in een systeem waarin zij aan de onderkant van de samenleving staan, met weinig kans op verbetering. Hier, maar in de VS helemaal, is sprake van schrijnende armoede aan die onderkant. Als ze dat zouden accepteren, zoals ze tijden gedaan hebben, is er weinig aan de hand. Maar ze accepteren het niet langer; ze ervaren het als een onrecht dat hen wordt aangedaan en grijpen mogelijkheden aan om dat te uiten. Marx had gelijk dat er onderdrukking is en dat er opstand zou komen, dat is precies mijn punt. Daar hebben ze geen leider en geen ideologie voor nodig. Ook als Marx niets had geschreven, dan was dit waar geweest. Het is een vrij triviaal gevolg van het kapitalisme, dat door de sociaal-democratie tot iets stabiels gereguleerd wordt.
Let wel: dit is het optimale tempo van veranderingen zoals je ze mag verwachten zonder er een maatschappelijke revolutie bij te betrekken. En tsja, dat confusion dat verder niet wenselijk vind doet natuurlijk op sociaal maatschappelijk vlak niet bijster veel terzake.[...]
Jouw stelling is, even kort door de bocht: het is klote, maar dit is optimaal. Maar in onze luxe positie is het nogal makkelijk om zo'n conclusie te trekken en het er maar bij te laten. Ik weiger pertinent om genoegen te nemen met de conclusie dat dit inderdaad de optimale situatie is. Dat mag eevoudigweg niet zo zijn.
M.i. zal er altijd een laag van de bevolking zijn welke voor een grijpstuiver zware arbeid verrichten. Zonder een dergelijke onderlaag is het voor een samenleving niet haalbaar om een zeker niveau van innovatie en vooruitgang te behouden. Sterker nog: in dat boek wat je cadeau hebt gedaan pleit Arendt met een omweg voor een samenleving waar zo'n 80% van de bevolking als slaaf functioneerd zodat de andere 20% vrijelijk kan deliberen over de toekomst van de staat.Het is makkelijk om telkens weer op uitkeringstrekkers, luiwammessen en mensen met gebrek aan realiteitsgevoel aan te voeren, maar in de laagste klassen in Frankrijk, de VS en Nederland bevinden zich miljoenen hardwerkende mensen die voor een grijpstuiver zware arbeid verrichten: de zware arbeid waar wij, in de hogere klassen, onze welvaart aan te danken hebben. Iedereen die weigert de gebreken van het kapitalisme te erkennen gaat volkomen aan de inspanning en het leed van die mensen voorbij. Dat is onrechtvaardig. Als je weigert te erkennen dat het onrechtvaardig is, zoals onder andere neo-conservatieven en extreme liberalen doen, die is de menselijkheid uit het oog verloren. De Rechten van de Mens zijn fundamenteel overenigbaar met het kapitalisme. Die miljoenen jongeren in de banlieu's die wel werken en voor een hongerloontje het vuile werk opknappen, terwijl de overheid ze duidelijk slecht behandeld, die verdienen respect, die worden de dupe van al het slappe geouwehoer en die jagen we tegen ons in het harnas met domme uitspraken, zoals die van de Franse president.
Als Arendt pleit voor een dialoog dan doelt ze op een dialoog waarin er geen sprake is van partijdigheid; oftewel eigenbelang. Mensen moeten met elkaar delibereren in 'the public sphere' om zo met elkaar overeen te komen wat te doen met de samenleving. voor private interests is in dit geheel dus geen rol weggelegd. Zoals je ook wel ziet zijn we van een dergelijk dialoog nog mijlenver verwijderd.[...]
Ik heb het boek een tijdje geleden aan Opi cadeau gedaan. Ik hoop het nog eens van hem te kunnen lenen, want ik heb het zelf nog niet gelezen. Ik begrijp best dat het inzetten van het leger een oplossing is en dat het buitengewoon nuttig is om eerst orde te scheppen. Maar dan moet 'de dialoog' vervolgens wel worden aangegaan. En dat gebeurt al tientallen jaren niet. Degenen met de meeste macht, degenen die het meest te verliezen hebben, die zijn niet bereid geld, welvaart of macht in te leveren. Je kan moeilijk een dialoog houden als je niets te bieden hebt. Als je eigenlijk toch niet bereid bent de dialoog aan te gaan, dan heb je ook geen recht het leger in te zetten. Want dan ben je op weg naar een oligarchie.
Had verwacht dat iedereen er wel doorheen wist te kijken, maar blijkbaar niet. Vandaar nu dit ontroerend standpunt van Kathe Kollwitz for all to see.[...]
Tjah, je middelvinger naar iedereen die je post leest opsteken ervaar ik in eerste instantie toch als: ik kan net zo goed niet reageren, want de rest van de wereld boeit hem toch niet.
Verwijderd
[ Voor 27% gewijzigd door Confusion op 18-11-2005 13:13 . Reden: Niet natrappen ]
Het salaris voor de arbeid wordt toch op marktwerking gebaseerd? Als er veel mensen zijn die voor een bepaalde baan beschikbaar zijn dan daalt de waarde van het werk zoals bijv. sweatshopmedewerkers. De werkgever kan immers zeggen: als jij de arbeid niet voor die prijs wil doen dan zoek ik wel iemand anders. En als er weinig mensen zijn die beschikbaar zijn dan stijgt de waarde van het werk naar ik aanneem. Er treedt op deze wijze dus marktwerking op. De werkgever wil immers zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten.eamelink schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 01:47:
Waarom blijf je daar zo op hameren? Als je van liberale waarden uitgaat en je vindt de vrijheid van het individu een van de uitgangspunten om een samenleving op te baseren, dan is het toch ook logisch om eventuele verdiensten bij eventuele arbeid over te laten aan die twee personen? En dan mogen zij - als vrije mensen - toch zelf bepalen waar het salaris voor de arbeid op baseren? Of dat nu gemeten wordt naar het aantal kinderen dat de arbeider moet voeden, het aantal joules dat hij verbrand, de verantwoordelijkheden die hij heeft, of een combinatie van de verantwoordelijkheden, de vooropleiding, de ervaring en de intensiteit van het werkt, óf gewoon alleen de haarkleur, dat mogen ze toch zelf weten?
Van welke waarden ga ik volgens jou uit en waar zeg ik volgens jou dat mijn waarden de enige en universele waarden zijn?Maar hou nu alsjeblieft op met beweren dat de waarden waar jij van uitgaat de enige en universele waarden zijn.
Ik vind dat de samenleving zoveel mogelijk 'logisch' moet worden ingedeeld. Zeg ik ergens dat ik het huidige salarieringssysteem slecht vind? Hier in Nederland hebben we imho met de salarissen niet zoveel te klagen.Als je van jouw waarden uitgaat, dán is het inderdaad waar dat salariëring gebaseerd op 'marktwaarde' en dergelijke onterecht is, en er geen reden toe is. Maar mensen verschillen fundamenteel van mening, en daardoor zijn er grote groepen mensen die hele andere waarden aannemen, waardoor jouw mening over het huidige salariërings systeem slechts één van de mogelijke meningen is, en niet de enige juiste zoals jij het doet voorkomen.
Wat bedoel je met een 'logische' indeling?bacterie schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:15:
Ik vind dat de samenleving zoveel mogelijk 'logisch' moet worden ingedeeld. Zeg ik ergens dat ik het huidige salarieringssysteem slecht vind? Hier in Nederland hebben we imho met de salarissen niet zoveel te klagen.
Verwijderd
Ik bedoel daarmee een pragmatische aanpak van maatschappelijke zaken in plaats van een ideologische. Bij maatschappelijke kwesties moet er dan steeds de meest praktische oplossing gekozen worden, in plaats van een oplossing die is gebaseerd op een ideologie.Christiaan schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:36:
Wat bedoel je met een 'logische' indeling?
De precieze waarden waar jij vanuit gaat kan ik helaas niet weten, daar we discussiëren op een meer toegepast niveau. Maar ik meen toch enkele basale zaken die jij belangrijk vindt, en ik dus label als een van jouw waarden te kunnen opmaken uit onder andere de volgende stukjes die ik maar even gequote heb.bacterie schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:15:
Van welke waarden ga ik volgens jou uit...
Een voorbeeldje van een van jouw waarden; salariëring voor arbeid moet gerelateerd zijn aan energieverbruik en/of hoeveelheid verbuikte tijd.bacterie schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:10:
Als een arbeider werkt voor zijn geld dan ga ik er vanuit dat zijn salaris gerelateerd is aan de hoeveelheid joules die hij verbruikt en/of aan de hoeveelheid tijdseenheden dat hij werkt.
Een ander voorbeeld van een van jouw waarden.De marktwaarde van iemands arbeid doet er niet toe.
Natuurlijk zeg je het niet expliciet, maar de volgende posts illustreren hopelijk wat ik bedoel.en waar zeg ik volgens jou dat mijn waarden de enige en universele waarden zijn?
Hiermee impliceer je dat de waarden van het liberalisme geen échte of geen goede waarden zijn. Startend vanuit die waarden is het namelijk een fluitje van een cent om te bearbumenteren waarom de samenleving tenminste deels door de vrije markt bepaald kan worden.Als je van mening bent dat de markt zou moeten bepalen hoe de samenleving eruit ziet dan zul je moeten beargumentern waarom dan wel. En dat kun je niet.
Nogmaals hetzelfde... maar er is geen reden om de markt die hoogte te laten bepalen omdat er geen reden is om de samenleving door middel van de markt in te richten. Ik heb niet de indruk dat je goed over je standpunten hebt nagedacht.
Maar die zijn er niet in Nederland, dus is het in ieder geval niet daaraan te danken dat er een slachtoffercultuur heerst in Nederland. Integendeel zelfs, bij sommige sweatshops zijn de medewerkers hardstikke gelukkig omdat ze anderhalve dollar per dag verdienen, in tegenstelling tot de 50 cent die ze verdienden toen ze nog op het platteland werkten.bacterie schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:15:
Het salaris voor de arbeid wordt toch op marktwerking gebaseerd? Als er veel mensen zijn die voor een bepaalde baan beschikbaar zijn dan daalt de waarde van het werk zoals bijv. sweatshopmedewerkers.
Maar voel jij de slachtoffer van de topmanager? Of van het systeem? Omdat er iemand is die wel 800k verdient?Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:56:
Het mag dus wel duidelijk zijn dat ik meer balans wens in het systeem. Niemad kan zeggen dat hij die 8 ton meer verdient dan iemand met 40000. Zeker niet als het ontslagrecht op de schop komt te staan. Dan geld het risico van vertrek net zo als bij een topmanager.
Verwijderd
En jij vind een systeem met extreme overheidsinterventie pragmatischer dan een zelfregulerende markt-economie?bacterie schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 17:52:
[...]
Ik bedoel daarmee een pragmatische aanpak van maatschappelijke zaken in plaats van een ideologische. Bij maatschappelijke kwesties moet er dan steeds de meest praktische oplossing gekozen worden, in plaats van een oplossing die is gebaseerd op een ideologie.
[ Voor 5% gewijzigd door Bejit op 19-11-2005 02:21 . Reden: kleine edits ]
Dat waag ik te betwijfelen. Het probleem is namelijk dat je, wanneer je er voor kiest de samenleving door de vrije markt laat bepalen, je er automatisch voor kiest om de samenleving in te richten op basis van vraag en aanbod. Daarmee komt de waarde van economische vrijheid te vervallen. Er is geen economische vrijheid mogelijk omdat de markt bepaald wordt door vraag en aanbod. Het probleem van het liberalisme is dat er vanuit wordt gegaan dat men alleen op de wereld is. Economische vrijheid van het individu is het afhankelijk maken van het inkomen van het individu aan marktwerking. Bovendien: wat voor de een economische vrijheid is, is misschien wel economische beperking voor de ander.eamelink schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 19:06:
Hiermee impliceer je dat de waarden van het liberalisme geen échte of geen goede waarden zijn. Startend vanuit die waarden is het namelijk een fluitje van een cent om te bearbumenteren waarom de samenleving tenminste deels door de vrije markt bepaald kan worden.
Heerst er een slachtoffercultuur in Nederland dan? Niets van gemerkt.Maar die zijn er niet in Nederland, dus is het in ieder geval niet daaraan te danken dat er een slachtoffercultuur heerst in Nederland.
Wie heeft het over een extreme overheidsinterventie?Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 01:42:
En jij vind een systeem met extreme overheidsinterventie pragmatischer dan een zelfregulerende markt-economie?
Deze discussie wordt met de post absurder....
Vraag en aanbod is júist economische vrijheid.bacterie schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 22:24:
Dat waag ik te betwijfelen. Het probleem is namelijk dat je, wanneer je er voor kiest de samenleving door de vrije markt laat bepalen, je er automatisch voor kiest om de samenleving in te richten op basis van vraag en aanbod. Daarmee komt de waarde van economische vrijheid te vervallen.
Dat is een van de uitgangspunten van dit topicHeerst er een slachtoffercultuur in Nederland dan? Niets van gemerkt.
Verwijderd
Met de term extreem wek je natuurlijk een bepaald sfeertje op, maar kijk eens goed naar deze uitspraak? Veel liberalen wijzen overheidsingrijpen per definitie af omdat het de markt beinvloedt en dus fout is, niet in de eerste plaats omdat ze het met het effect van die specifieke ingreep op de markt oneens zijn. Is dat pragmatisch?En jij vind een systeem met extreme overheidsinterventie pragmatischer dan een zelfregulerende markt-economie?
Deze discussie wordt met de post absurder....
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2005 22:58 ]
computer voor alle werkzaamheden
Dat is het niet. Er zijn slechts twee mogelijkheden: de overheid bepaalt de hoogte van iemands loon, of de hoogte wordt bepaald door vraag en aanbod.eamelink schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 22:51:
Vraag en aanbod is júist economische vrijheid.
Onder economische vrijheid versta ik dat het loon op iets anders gebaseerd kan zijn dan op zuivere marktwerking.Of versta je onder economische vrijheid iets als 'Ik verkoop dit tegen deze prijs, en iedereen is verplicht het van mij te kopen, want anders heb ik geen economische vrijheid'.
1 voorbeeld maakt nog geen slachtoffercultuur. Dat sommige mensen in de "onderklasse" zich als slachtoffer gedragen zul je mij niet zien ontkennen - dat zal zeker het geval zijn. Maar iemand die de verantwoordelijkheid systematisch van zich af blijft schuiven en daarom geen actie neemt om zichzelf uit zijn situatie te redden zal het inderdaad niet ver schoppen en daarom blijven mensen die zich als slachtoffer gedragen wellicht aan de onderkant van de samenleving.Dat is een van de uitgangspunten van dit topic. En tenminste ondersteund door mijn praktijkvoorbeeld van een aantal posts terug.
[ Voor 15% gewijzigd door Salvatron op 19-11-2005 23:04 ]
Dat is imho geen slecht idee, maar er moet worden gekeken naar de persoonlijke situatie van iemand. Bijstandsmoeders moeten bijv. met rust worden gelaten zodat ze goed hun kinderen kunnen opvoeden. Sommige werklozen komen niet uit zichzelf aan een baan dus dan kun je ze imho van overheidswege een baan aanbieden. Bovendien kunnen langdurig werklozen op deze manier werkervaring opdoen.Edwin van Cleef schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 22:59:
Werkelozen zijn ook zon vraagstuk:
In mijn ogen zou iedereen die zonder werk zit verplicht moeten worden werkzaamheden te verrichten voor bijvoorbeeld een overheidsdienst.
Gemeentewerken,gezondheidszorg etc.
Hiervoor werken ze namenlijk voor hun geld cq uitkering en kunnen ze vanuit dit oogpunt verder zoeken naar meer geschikte arbeid wat ze zelf willen doen.
Het aloude werkbriefje terug en iedere vrijdagmiddag inleveren bij de sociale dienst en hierop afgerekend worden.
Hoe staan de mensen tegenover deze mening?
Het is een ieder vrij om met zijn werkgever een ander salaris af te spreken dan dat gebaseerd op marktwerking. Kijk alleen maar naar de salarissen van topmanagers; de marktwerking is daar duidelijk niet erg van belang bij de salarisbesprekingen. In de praktijk is er inderdaad bijna niemand die z'n salaris op andere dingen dan marktwerking baseert, maar dat dat niet gebeurt betekent niet dat de vrijheid er niet is. Het is logisch dat het zo gebeurt. Al is het natuurlijk terecht om je af te vragen in hoeverre die vrijheid wel echte vrijheid is als er in de praktijk niets te kiezen valt. Maar in principe is de vrijheid er. Het staat iedereen vrij een zelfstandige onderneming te starten waar hij zijn of haar diensten of producten tegen willekeurig tarief mag aanbieden.bacterie schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 23:02:
Onder economische vrijheid versta ik dat het loon op iets anders gebaseerd kan zijn dan op zuivere marktwerking.
Ik denk dat je gelijk hebt. Volgens mij valt het best mee met de slachtoffercultuur.1 voorbeeld maakt nog geen slachtoffercultuur. Dat sommige mensen in de "onderklasse" zich als slachtoffer gedragen zul je mij niet zien ontkennen - dat zal zeker het geval zijn. Maar iemand die de verantwoordelijkheid systematisch van zich af blijft schuiven en daarom geen actie neemt om zichzelf uit zijn situatie te redden zal het inderdaad niet ver schoppen en daarom blijven mensen die zich als slachtoffer gedragen wellicht aan de onderkant van de samenleving.
Alhoewel dit dan toch wel interessant is. De bijstandsmoeder wordt in het algemeen als slachtoffer gezien. Bij economische maatregelen van de overheid wordt consequent het voorbeeld van de bijstandsmoeder erbij geroepen als blijkt dat zij er financieel op achteruit gaat.bacterie schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 23:10:
Dat is imho geen slecht idee, maar er moet worden gekeken naar de persoonlijke situatie van iemand. Bijstandsmoeders moeten bijv. met rust worden gelaten zodat ze goed hun kinderen kunnen opvoeden.
Liever een baan waarin ze ook nog plezier in kunnen hebben... bovendien maak je de schoonmakers en platsoenenschoffelaars van nu werkloos...Edwin van Cleef schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 23:20:
Je zou kunnen denken aan bijvoorbeeld het schoonmaken van de straten of platsoenen schoffelen.
Er blijft veel werk liggen op deze manier dus ik denk niet dat deze mensen zomaar werkeloos zullen worden.bacterie schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 23:27:
[...]
Liever een baan waarin ze ook nog plezier in kunnen hebben... bovendien maak je de schoonmakers en platsoenenschoffelaars van nu werkloos...
Inderdaad: de lonen worden denk ik afhankelijk van marktwerking en dan is er in de praktijk niets te kiezen dus is er ook geen vrijheid.eamelink schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 23:24:
Het is een ieder vrij om met zijn werkgever een ander salaris af te spreken dan dat gebaseerd op marktwerking. Kijk alleen maar naar de salarissen van topmanagers; de marktwerking is daar duidelijk niet erg van belang bij de salarisbesprekingen. In de praktijk is er inderdaad bijna niemand die z'n salaris op andere dingen dan marktwerking baseert, maar dat dat niet gebeurt betekent niet dat de vrijheid er niet is. Het is logisch dat het zo gebeurt. Al is het natuurlijk terecht om je af te vragen in hoeverre die vrijheid wel echte vrijheid is als er in de praktijk niets te kiezen valt.
Dat denk ik niet. In de praktijk zul je met je onderneming namelijk moeten concurreren met andere ondernemingen waardoor je gedwongen bent je onderneming zo efficiënt mogelijk te laten draaien. De onderneming die zijn produkten zo goedkoop mogelijk kan aanbieden zal de markt veroveren en de andere ondernemingen zullen moeten volgen of falliet gaan. Maar een onderneming kan zijn produkten alleen zo goedkoop mogelijk op de markt zetten m.b.v. zo goedkoop en productief mogelijke arbeidskrachten. Het loon zal dus altijd het gevolg zijn van marktwerking omdat de onderneming moet concurreren met andere ondernemingen.Maar in principe is de vrijheid er. Het staat iedereen vrij een zelfstandige onderneming te starten waar hij zijn of haar diensten of producten tegen willekeurig tarief mag aanbieden.
De bijstandsmoeder is geen slachtoffer, maar er zal wel met haar financiële situatie rekening moeten worden gehouden.Alhoewel dit dan toch wel interessant is. De bijstandsmoeder wordt in het algemeen als slachtoffer gezien. Bij economische maatregelen van de overheid wordt consequent het voorbeeld van de bijstandsmoeder erbij geroepen als blijkt dat zij er financieel op achteruit gaat.
Maar is de bijstandsmoeder wel een slachtoffer? En zoja, van wie dan? Natuurlijk, in sommige gevallen is het evident; ze is achtergelaten door haar man. Maar zo eenvoudig is het lang niet altijd. Maar de bijstandsmoeder (zeker die met jonge kinderen) is toch echt zelf (met hulp dan) zwanger geworden, en had toch in sommige situaties zelf haar financiële situatie beter moeten inschatten. De kinderen lijken mij eerder het slachtoffer dan de moeder.
Aan langdurig werklozen moet een baan aangeboden worden waar ze zich prettig bij kunnen voelen. Om met z'n allen een beetje te gaan staan schoffelen omdat mensen van mening zijn dat het slecht is om niets te doen en toch geld te hebben vind ik onzin.Edwin van Cleef schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 23:29:
Er blijft veel werk liggen op deze manier dus ik denk niet dat deze mensen zomaar werkeloos zullen worden.
En je moet eens kijken wat die lui doen als ze aan het werk zijn.
Kijken een beetje om zich heen fluiten iedere mooie vrouw na en leven van pauze tot pauze![]()
Dus ik denk dat dit wel los zal lopen.
Ik haal daar maar even een klein voorbeeld naar voren toe.bacterie schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 23:54:
[...]
Aan langdurig werklozen moet een baan aangeboden worden waar ze zich prettig bij kunnen voelen. Om met z'n allen een beetje te gaan staan schoffelen omdat mensen van mening zijn dat het slecht is om niets te doen en toch geld te hebben vind ik onzin.
Sommige mensen hebben geen vak geleerd. Die zou je dus productiewerk moeten laten doen of een omscholing geven.Edwin van Cleef schreef op zondag 20 november 2005 @ 00:34:
Mensen die een bepaald vak hebben geleerd komen best wel met een beetje inzet aan de bak.
Wat is een beroepswerkeloze? Ik ken mensen die langdurig werkloos zijn, maar die geen vak geleerd hebben en om de een of andere reden moeilijk of niet aan een baan komen maar niet omdat ze te lui zijn. Schoffelen en straten vegen is alleen zinvol voor mensen die te lui zijn om te werken zodat ze gedwongen worden om een baan te zoeken.Om alles maar af te schuiven van ik doe dat werk niet want ik voel me er niet fijn bij zou dit juist voor deze mensen aktiever op zoek te gaan naar een baan die ze juist wel leuk vinden.
Als ze mij aan zouden stellen om plantsoenen te gaan schoffelen en de straat aan te vegen zou ik heel snel iets anders gevonden hebben.
De categorie mensen die ik als voorbeeld stel zijn de zgn beroepswerkelozen en niet de mensen die tegen wil en dank thuis zitten.
Dat ben ik met je eens maar dan gaan we natuurlijk terug naar de grondslag waar deze problemen beginnen.Confusion schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:11:
Jullie gaan nu te ver offtopic. Dit topic gaat niet over het probleem van werkloosheid, uitkeringen, etc. Dit gaat over een dieper cultureel probleem. Als je het over de huidige politiek wilt hebben, dan moet je daar een apart topic voor openen.
Het gaat Dalrymple om zelfbedrog en een wereldbeeld waarbij jij slachtoffer bent Net als een Rob Oudkerk die zegt dat hij door werkdruk naar de hoeren ging en ff een verwijzing maakt naar Lubbers z'n gegraai. Alsof hoerenlopen en logisch gevolg is van weinig slaap en veel stress.Economisch determinisme, in de variant van de vicieuze
armoede-cyclus, lijkt geen goed antwoord op deze vraag.
Niet alleen is de onderklasse niet arm, maar bovendien hebben
talloze miljoenen mensen die zeer veel armer waren, zich
binnen één mensenleven ontworsteld aan die armoede – in
Zuid-Korea bijvoorbeeld. Als armoede zich werkelijk in een
vicieuze cirkel zou voortzetten, zouden de mensen nog steeds
in holen wonen.
Ook genetisch of raciaal determinisme is geen goed antwoord
op de vraag. Amerikaanse lezers zal het misschien verbazen,
maar de meerderheid van de Britse onderklasse is
blank en vertoont precies dezelfde sociale pathologie als de
zwarte onderklasse in Amerika – om soortgelijke redenen
natuurlijk. De genetica kan bovendien geen verklaring bieden
voor verschijnselen als de gigantische toename sinds de jaren
vijftig van onwettige kinderen1, iets wat in de geschreven
geschiedenis zijn weerga niet kent.
Het klimaat van moreel, cultureel en intellectueel relativismeUit de literatuur blijkt, en het gezonde verstand kan het
bevestigen, dat de seksuele betrekkingen tussen mannen en
vrouwen door de eeuwen heen beladen zijn geweest met problemen,
juist omdat de mens niet alleen maar een biologisch
wezen is, maar een bewust sociaal wezen dat cultuur voortbrengt.
Maar in de twintigste eeuw hebben intellectuelen
geprobeerd onze seksuele relaties te bevrijden van alle sociale,
contractuele en morele verplichtingen – en van elke betekenis
– zodat voortaan alleen de rauwe seksuele begeerte nog
bepalend zou zijn voor de beslissingen die we op dat gebied
nemen.
Die intellectuelen waren ongeveer even oprecht als Marie
Antoinette toen ze voor herderinnetje ging spelen. Terwijl hun
eigen seksuele gewoontes ongetwijfeld meer ontspannen en
vrij werden, bleven ze toch inzien dat er onontkoombare verplichtingen
waren, bijvoorbeeld tegenover kinderen. Wat ze ook beweerden, in de praktijk streefden ze niet naar een volledige afbraak van gezinsrelaties (me/ zegt G. Orwell 1984, anyone?) . Net zomin als Marie Antoinette echt de kost wilde verdienen met het hoeden van schapen.
Maar hun ideeën werden letterlijk en zonder enig onderscheid
overgenomen door de laagste en meest kwetsbare sociale klasse. Als iemand wil weten hoe seksuele relaties eruitzien als ze bevrijd zijn van contractuele en sociale verplichtingen
dan moet hij kijken naar de chaos in het leven van de onderklasse.
And it goes BRAAAAAPP!
'Ze lieten zich paaien met verandering'? Als je verandering eist en krijgt, dan heb je toch je doel bereikt? Je hoeft niet alles te krijgen om je beter te voelen; je moet wel alles vragen om zoveel mogelijk te krijgen. Een volgende generatie vraagt weer wat extra en zo is er inderdaad stapsgewijs meer gelijkheid gekomen. Maar er valt al tijden niets meer te bieden. Al tijden gaat men er niet meer op vooruit. Vandaar dat er recent nog een topic in W&i was over het nut van vakbewegingen.Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 10:44:
Het tegendeel bleek echter waar te zijn: zelfs bij het uitbreken van de 1e W.O. maakten de toen al aanzienlijk grote arbeidersbewegingen geen gebruik van de situatie, maar lieten ze zich paaien met grote veranderingen en grote beloftes in ruil voor hun steun. In de 20e eeuw heeft dit proces zich vaker voorgedaan en het is inmiddels vrij duidelijk dat de door Marx geinvisageerde revolutie nooit heeft plaatsgevonden. Er was sprake van geleidelijke aanpassing en er is geen enkele reden om aan te nemen dat die aanpassing ook dit keer niet zal volgen
Als dit optimaal is, dan hoeft er dus niets te veranderen. Dan is er een onderlaag die hun mindere welvaart accepteert en bereid is in de hogere welvaart van de bovenlaag te voorzien. Maar dat is dus niet zo. Voordat we teveel richting actualiteit afdwalen even direct teruggrijpen op de topicstart: de onderlaag weigert momenteel steeds meer om verantwoordelijkheid voor hun gedrag te nemen. Men voelt zich het slachtoffer van een systeem en accepteert de situatie niet. Dat is een explosieve toestand. Het is alleen met geweld in stand te houden en dat is iets dat ik, en vele anderen, niet wenselijk vinden. Wat ik vind doet er wel degelijk toe, want ik ben niet alleen. Dat we geen oplossing weten betekent niet dat we een mogelijke oplossing niet mogen afwijzen.Let wel: dit is het optimale tempo van veranderingen zoals je ze mag verwachten zonder er een maatschappelijke revolutie bij te betrekken. En tsja, dat confusion dat verder niet wenselijk vind doet natuurlijk op sociaal maatschappelijk vlak niet bijster veel terzake.
Ik denk niet dat je daarmee iemand kan overtuigen. Wie is nu bereid te ploeteren voor een stel staatslieden? Ik zou het eerder over de boeg van Nietzsche gooien: 99% functioneert als slaaf, zodat 1% hoge cultuur, wetenschap en kunst, voort kan brengen. Staatslieden, een zorgstelsel, een leger: alles staat dan in dienst van de culturele elite, die niet op macht uit zijn, alleen op schepping. Als degenen die als slaaf functioneren accepteren dat ze zelf niet in staat zijn die hoge cultuur voort te brengen, maar hem wel waarderen, dan zit je goed.Sterker nog: in dat boek wat je cadeau hebt gedaan pleit Arendt met een omweg voor een samenleving waar zo'n 80% van de bevolking als slaaf functioneerd zodat de andere 20% vrijelijk kan deliberen over de toekomst van de staat.
Absoluut mee eens. Daarom zeg ik ook altijd dat de (sociaal-)democratie als voornaamste doel heeft om het kapitalisme een beetje in toom te houden. Om morele randvoorwaarden aan de uitkomsten van het blinde kapitalistische proces op te leggen. In principe kan elke staatsvorm dat doen, maar ik denk niet dat een andere staatsvorm er lang in zou slagen.Afgezien van je uitspraak dat het kapitalisme niet te verenigen valt met de fundamentele rechten van de mens hoop ik ook dat je snapt dat het socialisme evenmin te verenigen valt met de rechten van het individu
Zo'n dialoog is alleen mogelijk als mensen bereid zijn te accepteren dat ze minder welvarend zijn om anderen welvarender te kunnen laten zijn. Dat zie ik niet gebeuren. De oplossing is ofwel om het dwangmatig in stand te houden, ofwel om steeds meer gelijkheid te creëren.Als Arendt pleit voor een dialoog dan doelt ze op een dialoog waarin er geen sprake is van partijdigheid; oftewel eigenbelang. Mensen moeten met elkaar delibereren in 'the public sphere' om zo met elkaar overeen te komen wat te doen met de samenleving. voor private interests is in dit geheel dus geen rol weggelegd. Zoals je ook wel ziet zijn we van een dergelijk dialoog nog mijlenver verwijderd.
Verwijderd
De regering moet zus en de regering moet zo.Edwin van Cleef schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:13:
Kortom:
De regering moet harder optreden tegen zowel de bedrijven als beroepswerkelozen.
De mensen die wel willen werken moeten juist gestimuleerd worden.
Hiervoor is het spreekwoord van toepassing:
Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.
Ik begrijp niet hoe je de minimalisering van regels relateert aan het probleem dat in dit topic bediscussieerd wordt.Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 07:58:
Men kan beter streven tot een minimalisering van regeltjes en belastingen.
Met als risico dat de maatschappij verhard, de mensen verharden, het 'ieder voor zich' is, men zich sneller tot crimineel gedrag zal wenden, waardoor men uiteindelijk evenveel geld kwijt is, maar zich nu ook nog onveilig voelt.Dan worden mensen vanzelf gedwongen om te werken i.p.v. hun handje op te houden, en verdwijnt die slachtoffercultuur vanzelf.
Verwijderd
Dat is ook niet zo 1,2,3 in te zien.Opi schreef op maandag 21 november 2005 @ 11:07:
[...]
Ik begrijp niet hoe je de minimalisering van regels relateert aan het probleem dat in dit topic bediscussieerd wordt.
Ik geloof daar niet in.Met als risico dat de maatschappij verhard, de mensen verharden, het 'ieder voor zich' is, men zich sneller tot crimineel gedrag zal wenden, waardoor men uiteindelijk evenveel geld kwijt is, maar zich nu ook nog onveilig voelt.
Ik vraag me af wat je bedoeld met "de oervorm" van de samenleving. Ten eerste is de oervorm niet noodzakelijkerwijs handig, tenslotte zijn we verder geevolueerd sinds we die "oervorm" beoefenden. Waar leg je de oervorm? Bedoel je daarmee modern menselijke kleinschalige jager/verzamelaar samenlevingen? Of bedoel je daarmee de samenleving van onze gemeenschappelijke voorouder met chimpanzees. Of iets daartussen?Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 13:11:
Ik geloof daar niet in.
Juist door de eigen verantwoordelijkheid van mensen aan te spreken creëer je een hechte, sterk verbonden maatschappij, die grote gelijkenis vertoont met de oervorm van de menselijke sociale samenleving.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Verwijderd
Die.Spheroid schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:08:
[...]
Ik vraag me af wat je bedoeld met "de oervorm" van de samenleving. Ten eerste is de oervorm niet noodzakelijkerwijs handig, tenslotte zijn we verder geevolueerd sinds we die "oervorm" beoefenden. Waar leg je de oervorm? Bedoel je daarmee modern menselijke kleinschalige jager/verzamelaar samenlevingen?
Dat een sociaal vangnet tegenwoordig een andere vorm aanneemt dan vroeger omdat we nu eenmaal anders leven, ben ik met je eens. Maar dat wil nog niet zeggen dat het hier de juiste vorm aanneemt.Een sociaal vangnet is een essentieel kenmerk van menselijke samenlevingen. Dat neemt tegenwoordig een andere vorm aan dan vroeger, omdat we anders leven. Dat zou meneer Dalrymple ook in moeten zien.
Die waren misschien idd. veel hechter dan onze huidige samenleving. Maar dat is natuurlijk alleen maar mogelijk als je in kleine groepen met een lage bevolkingsdichtheid leeft. Dat is voor onze samenleving niet haalbaar. En verder waren dat ook niet altijd ideale samenlevingen hoor. Er zijn aanwijzingen voor bijvoorbeeld geweld en zelfs kannibalisme, ook bij jagers/verzamelaars uit de oude steentijd.
Mooi dat je de VS aanhaalt bij een betoog over de juiste vorm van een sociaal vangnet. Als je bepaalde indicaties voor de "asocialiteit" van een samenleving vergelijkt voor westerse landen (het aantal moorden, sterftecijfers van jonge mensen, aantal mensen met geslachtsziekte, aantal abortussen en tienerzwangerschappen) dan blijkt dat die cijfers in de VS hoger uitvallen dan in andere westerse landen. Dat is volgens een amerikaanse prof. te correleren met het feit dat de VS niet zozeer ontkerkelijkt is als andere westerse landen. Die conclusie is misschien wat kort door de bocht. Het geeft imho aan dat de samenleving in de VS meetbaar niet juist georganiseerd is.Dat een sociaal vangnet tegenwoordig een andere vorm aanneemt dan vroeger omdat we nu eenmaal anders leven, ben ik met je eens. Maar dat wil nog niet zeggen dat het hier de juiste vorm aanneemt.
In de VS bijvoorbeeld zie je dat de samenleving hard is tegen mensen zonder een sociaal vangnet die overal buiten vallen, maar opvallend genereus tegen mensen die wel voorzien zijn van een fatsoenlijke familie-, vrienden- en/of kennisenkring.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Verwijderd
Natuurlijk was het daar ook niet altijd pais en vree. Waar mensen zijn, zijn tegengestelde belangen en dus conflicten.Spheroid schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:09:
[...]
Die waren misschien idd. veel hechter dan onze huidige samenleving. Maar dat is natuurlijk alleen maar mogelijk als je in kleine groepen met een lage bevolkingsdichtheid leeft. Dat is voor onze samenleving niet haalbaar. En verder waren dat ook niet altijd ideale samenlevingen hoor. Er zijn aanwijzingen voor bijvoorbeeld geweld en zelfs kannibalisme, ook bij jagers/verzamelaars uit de oude steentijd.
Het was niet mijn bedoeling de VS aan te voeren als de enige juiste vorm van hoe je een samenleving vormgeeft. Ik haalde deze er slechts bij om aan te geven dat het ook anders kan, en dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat wij hier in Nederland de enige juiste vorm te pakken zouden hebben. Mijns inziens zou een mengvorm tussen die twee helemaal niet zo verkeerd zijn.Mooi dat je de VS aanhaalt bij een betoog over de juiste vorm van een sociaal vangnet. Als je bepaalde indicaties voor de "asocialiteit" van een samenleving vergelijkt voor westerse landen (het aantal moorden, sterftecijfers van jonge mensen, aantal mensen met geslachtsziekte, aantal abortussen en tienerzwangerschappen) dan blijkt dat die cijfers in de VS hoger uitvallen dan in andere westerse landen. Dat is volgens een amerikaanse prof. te correleren met het feit dat de VS niet zozeer ontkerkelijkt is als andere westerse landen. Die conclusie is misschien wat kort door de bocht. Het geeft imho aan dat de samenleving in de VS meetbaar niet juist georganiseerd is.
Een van de grappige dingen van jagers/verzamelaars is dat men er veel minder uren per dag werkt dan wij hier in het westen doen. Een gemiddelde jager/verzamelaar werkt 4 uur per dag, een primitieve boer gemiddeld 6 (alhoewel dat een beetje een onterecht getal is, want dat is het gemiddelde, vrouwen werken daar vaak een stuk langer). Dus ook in een oersamenleving kun je inproductief zijn.Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:34:
[...]
Natuurlijk was het daar ook niet altijd pais en vree. Waar mensen zijn, zijn tegengestelde belangen en dus conflicten.
Het gaat mij meer om de kwetsbaarheid van een samenleving als geheel. Waar wij tegenwoordig elke lapzwans de ruimte gunnen om zich zo inproduktief mogelijk naar de samenleving toe op te stellen, en de overheid zo'n figuur daar zelfs nog financieel voor beloont ook (waarmee zo'n nietsnut uiteindelijk onderdeel wordt van een intern verrottingsproces dat langzaam maar gestaag de integriteit van de samenleving aantast), zou het voor een dergelijk type in een meer gecontroleerde omgeving een stuk moeilijker zijn om zich geheel aan het arbeidsproces te onttrekken. Het wordt dan, simpel gezegd, kiezen of delen.
Het gaat mij erom dat er teveel factoren buiten de invloed van het individu invloed hebben op zijn positie in de samenleving. Mensen dus terugwerpen op louter hun eigen verantwoordelijkheid is dus onterecht en kortzichtig.Het was niet mijn bedoeling de VS aan te voeren als de enige juiste vorm van hoe je een samenleving vormgeeft. Ik haalde deze er slechts bij om aan te geven dat het ook anders kan, en dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat wij hier in Nederland de enige juiste vorm te pakken zouden hebben. Mijns inziens zou een mengvorm tussen die twee helemaal niet zo verkeerd zijn.
Daarnaast wil ik opmerken dat de cijfers die jij opnoemt niet direct een indicatie vormen voor de inwendige sterkte van die samenleving. Daarvoor zijn ook andere zaken van belang, zoals bijvoorbeeld flexibiliteit en daadkracht met betrekking tot onverwachte ontwikkelingen (9/11). We mogen hier dan misschien minder moorden en tienerzwangerschappen hebben, van enige onderlinge binding is binnen onze samenleving nauwelijks sprake.
Verwijderd
Dat klopt. Je hoort mij dan ook niet beweren dat de huidige trend van minimaal 60 uur per week werken voor de baas (die je bij de beter betaalde beroepen voor hoger opgeleiden nogal eens tegenkomt) de norm zou moeten zijn. En aan de andere kant: 4 uur per dag werken noem ik in elk geval zeker niet inproduktief.Spheroid schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:57:
[...]
Een van de grappige dingen van jagers/verzamelaars is dat men er veel minder uren per dag werkt dan wij hier in het westen doen. Een gemiddelde jager/verzamelaar werkt 4 uur per dag, een primitieve boer gemiddeld 6 (alhoewel dat een beetje een onterecht getal is, want dat is het gemiddelde, vrouwen werken daar vaak een stuk langer). Dus ook in een oersamenleving kun je inproductief zijn.
Dat ben ik met je eens. Er moet altijd sprake zijn van een redelijk compromis. Dat we hier in Nederland doorgeschoten zijn naar de ene kant, wil nog niet zeggen dat ik automatisch pleit voor het doorschieten naar de andere kant.Het gaat mij erom dat er teveel factoren buiten de invloed van het individu invloed hebben op zijn positie in de samenleving. Mensen dus terugwerpen op louter hun eigen verantwoordelijkheid is dus onterecht en kortzichtig.
Dat ben ik met je eens. Het verschil zit hem er waarschijnlijk in dat ik niet vind dat onze samenleving daar effectief iets aan doet. Het is voornamelijk symptoombestrijding waar wij ons hier mee bezig houden. 'Geef die sloeber een zak met geld, dan houdt hij zich wel rustig.'offtopic:
Een samenleving die dat herkent en daar iets aan doet is imho een stuk sterker dan een samenleving die oorlog in irak voert om mensen van de problemen thuis af te leiden.
Dat zie ik toch anders. Dè reden waarom hier minder moorden zijn dan bijvoorbeeld in de VS, is dat iedereen hier, zelfs het allerlaagste low-life, iets te verliezen heeft. Of datgene nu voorkomt uit een uitkering of een baan maakt dan in wezen niet zoveel uit.En als onze samenleving echt geen binding had, dan hadden we imho wel veel moorden enz. gehad. In een samenleving zonder onderlinge binding is er immers geen enkele reden om rekening te houden met de behoeften van andere individuen.
Bedankt voor je verduidelijking.Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 13:11:
Aan de andere kant heeft het ook de slachtoffercultuur in de hand gewerkt. Het is nu de overheid zelf die de uitbetaalde uitkeringen (en het hele ambtenarenapparaat er omheen) moet verdedigen tegenover de burgerij die die uitkeringen uiteindelijk betaalt. De verdediging bestaat er voornamelijk uit dat uitkeringstrekkers als 'zielig' worden neergezet, als 'slachtoffers van de harde maatschappij', waarvoor gezorgd dient te worden.
Aangezien ik zo snel geen bronnen kan vinden, beperk ik mijzelf maar tot 'ik denk dat'. Ik denk dat dit een ideologie is die niet werkt in samenlevingen van tienduizenden tot miljoenen individuen; een maatschappij waar men 'werkelijk hart voor elkaar' heeft kan volgens mij alleen op relatief persoonlijke basis. Wanneer men de ander niet direct, of wellicht via via, kent, dan kan ik me moeilijk voorstellen dat er verbondenheid is en blijft. Tevens zal er alleen een sterke band zijn tussen gelijkgestemden, wat in de huidige maatschappij waarschijnlijk neer komt op gelijk opleidingsniveau, inkomen en/of politieke voorkeur.Ik geloof daar niet in.
Juist door de eigen verantwoordelijkheid van mensen aan te spreken creëer je een hechte, sterk verbonden maatschappij, die grote gelijkenis vertoont met de oervorm van de menselijke sociale samenleving. Een maatschappij waarin iedereen werkelijk hart heeft voor elkaar en bereid is om echt te luisteren naar elkaars sores. In plaats van, zoals nu gebeurt, alles maar op de overheid af te schuiven.
Dat je daarbij wel de kans loopt dat bepaalde mensen, zonder familie en vrienden, inderdaad compleet de boot missen, dat wil ik best toegeven. Dat is dan, hoe hard het ook klinkt, de prijs die je betaalt voor een hechtere, verantwoordelijkere samenleving.
Verwijderd
Eerlijk gezegd vind ik bronnen voor dit soort onderwerpen ook niet relevant, aangezien we ons hier op onbekend terrein te geven. Ik zuig dit alles ook regelrecht uit mijn grote duim, net als Dalrymple dat doet, en jij en ik hebben daar ook evenveel recht toe als Dalrymple.Opi schreef op maandag 21 november 2005 @ 16:41:
Aangezien ik zo snel geen bronnen kan vinden, beperk ik mijzelf maar tot 'ik denk dat'.
Dat is natuurlijk uiteindelijk juist het hele doel: dat mensen gedwongen worden om meer mensen te leren kennen, om een groter en evenwichtiger sociaal netwerk op te bouwen. Op dit moment is die dwang er niet, en dus gaan we alleen met mensen om waar we direct wat aan hebben. En mensen die buiten de boot vallen krijgen weliswaar een uitkering, maar moeten het evengoed zelf maar uitzoeken, ook al bevinden ze zich nog zo dichtbij in onze directe leefomgeving. Nogal asociaal, in mijn ogen dan.Ik denk dat dit een ideologie is die niet werkt in samenlevingen van tienduizenden tot miljoenen individuen; een maatschappij waar men 'werkelijk hart voor elkaar' heeft kan volgens mij alleen op relatief persoonlijke basis. Wanneer men de ander niet direct, of wellicht via via, kent, dan kan ik me moeilijk voorstellen dat er verbondenheid is en blijft. Tevens zal er alleen een sterke band zijn tussen gelijkgestemden, wat in de huidige maatschappij waarschijnlijk neer komt op gelijk opleidingsniveau, inkomen en/of politieke voorkeur.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 17:24 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
En dat is een cruciaal punt van meningsverschillen tussen verschillende groepen. De ene groep zegt : 'So be it, pech gehad'. De andere groep zegt : 'Het is dús niet eerlijk, en dús niet goed'.ocf81 schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:57:
Indien men niet gezegend is met de meest waardevolle talenten kan men simpelweg geen aanspraak maken op de beloning die daarbij hoort.
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 34% gewijzigd door ocf81 op 22-11-2005 21:21 . Reden: nuancering ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 23-11-2005 14:15 . Reden: v2 ]
© ocf81 1981-infinity
Verwijderd
Ik lees je stukje nu drie keer maar ik snap er niks van ....
[ Voor 86% gewijzigd door Confusion op 23-11-2005 16:28 ]
© ocf81 1981-infinity
Het probleem is dat veel mensen niet aan de onderkant bungelen omdat ze minder kunnen, maar door andere factoren. Die kunnen uiteenlopen van domme pech, een slechte jeugd tot discriminatie. De mensen aan de top hebben het ook vaak niet alleen aan hun eigen verworvenheden te danken dat ze daar zijn.ocf81 schreef op woensdag 23 november 2005 @ 13:32:
Het is niet alsof we nu een overeenstemming moeten bereiken tussen de mensen die denken dat mensen naar kunnen moeten worden beloond en de mensen die de minder begaafden mee willen slepen, maar ik snap eigenlijk niet waarom ik zou moeten inleveren in wat ik potentieel zou kunnen vergaren aan invloed en materiele zaken voor mensen die aan de onderkant bungelen en daar zullen blijven omdat ze niet zo veel kunnen.
Het vragen om loonmatiging terwijl de topsalarissen consistent meer dan 10% per jaar stijgen is niet te rechtvaardigen. De verslechtering van onze concurrentiepositie kun je daarmee dus op het conto van de topmensen schuiven.Case in point:onze eigen poldercultuur van eind jaren '80 en begin jaren '90 van de vorige eeuw.
Daar werd onder door de matiging opgebouwde basis gelegde economische bloei beantword met hoge looneisen die nadat de lonen werden vrijgegeven welke er gedeeltelijk voor zorgden dat de concurrentiepositie van Nederland verslechterd is, waardoor er minder banen zijn dan wellicht anders mogelijk zou zijn geweest.
als mensen niet zo zouden zeuren zouden meer mensen wellicht werk hebben.
Aan domme pech kan niemand wat doen nee. Aan een slechte jeugd en discriminatie valt door een persoon genoeg te doen in de huidige maatschappij. Door niet af te wachten op wat de overheid doet of er slachtofferig bij te gaan zitten maar zich ondernemend op te stellen kan men zich uit die problemen werken. Het is je eigen verantwoordelijkheid wat van je leven te maken. Succesen komen niet als cadeautjes uit de lucht vallen, ze moeten worden afgedwongen.Spheroid schreef op woensdag 23 november 2005 @ 14:39:
[...]
Het probleem is dat veel mensen niet aan de onderkant bungelen omdat ze minder kunnen, maar door andere factoren. Die kunnen uiteenlopen van domme pech, een slechte jeugd tot discriminatie. De mensen aan de top hebben het ook vaak niet alleen aan hun eigen verworvenheden te danken dat ze daar zijn.
Verder is het natuurlijk ook in het eigenbelang van degenen aan de top om te zorgen dat een redelijk bestaan een mogelijkheid is voor iedereen, anders heb je voor je het weet grootschalige rellen en steekt men je auto in de fik.
Zolas ik al heb uitgelegd zijn die topsalarissen slechts een heel klein deel van de totale personeelskosten van een groot bedrijf, en maakt dat dus niet heel veel uit.[...]
Het vragen om loonmatiging terwijl de topsalarissen consistent meer dan 10% per jaar stijgen is niet te rechtvaardigen. De verslechtering van onze concurrentiepositie kun je daarmee dus op het conto van de topmensen schuiven.
© ocf81 1981-infinity
Dat is simpelweg onwaar. Als lange autochtone man maak ik gewoon meer kans om na een sollicitatiegesprek aangenomen te worden dan een kleine allochtone vrouw. Dat komt niet omdat ik geschikter ben, maar omdat in onze maatschappij men nu eenmaal liever een lange autochtone man heeft als collega. Dat betekent niet dat die allochtone vrouw zich als een slachtoffer moet gaan gedragen, maar aan de andere kant is belasting afdragen voor haar uitkering wel het minste wat ik kan doen.ocf81 schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:07:
Discriminatie valt te omzeiloen door aan andere weg te vinden waarop je je doelen kunt behalen, en die zijn er in het overgrote del van de gevallen wel zolang je er voor wilt gaan.
Dat is geen goed argument. De postkamerwerknemers allemaal een topsalaris betalen zou ook niet uitmaken, toch gebeurt het niet. Waarom niet? Er zit een filosofie achter de salarisopbouw binnen een bedrijf. Kortweg luidt die: Je krijgt loon naar werken.Zolas ik al heb uitgelegd zijn die topsalarissen slechts een heel klein deel van de totale personeelskosten van een groot bedrijf, en maakt dat dus niet heel veel uit.
Dan zorg je er eerst voor dat je accentloos nederlands kan en je een goede CV hebt. ik zeg neit dat het even makkelijk is, maar het is niet zo onmogelijk als dat men het hier nu voorhoudt. Als je attitude goed is, en dat is wel iets waar je aan kan werken, dan denk ik dat dicriminatie toch een stuk minder gaat spelen. Het feit is dat vele van deze mensen gewoon nogal wat moeten leren voordat ze voor nederlander door kunnen gaan, ook al hebben ze een nederlands paspoort. Hetzelfde geld denk ik sterk voor andere europese landenSpheroid schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:14:
Dat is simpelweg onwaar. Als lange autochtone man maak ik gewoon meer kans om na een sollicitatiegesprek aangenomen te worden dan een kleine allochtone vrouw. Dat komt niet omdat ik geschikter ben, maar omdat in onze maatschappij men nu eenmaal liever een lange autochtone man heeft als collega. Dat betekent niet dat die allochtone vrouw zich als een slachtoffer moet gaan gedragen, maar aan de andere kant is belasting afdragen voor haar uitkering wel het minste wat ik kan doen.
Ik ben het hierover niet met je eens. Een meute postkamermedewerkers die ieder al dan niet een topsalaris verdienen kosten samen veel meer dan die ene topman, en dan vooral hun salarisverhogingen.Dat is geen goed argument. De postkamerwerknemers allemaal een topsalaris betalen zou ook niet uitmaken, toch gebeurt het niet. Waarom niet? Er zit een filosofie achter de salarisopbouw binnen een bedrijf. Kortweg luidt die: Je krijgt loon naar werken.
Die filosofie wordt echter door topmanagers geschonden. Iedereen blijft namelijk in tijden van loonmatiging doen wat hij al deed, maar nu moeten bepaalde mensen ineens gaan matigen en andere niet. Dat is onrechtvaardig. Dat moet dan dus gecompenseerd worden.
[ Voor 13% gewijzigd door ocf81 op 23-11-2005 16:40 . Reden: v2.1 ]
© ocf81 1981-infinity
[ Voor 27% gewijzigd door ocf81 op 23-11-2005 17:22 ]
© ocf81 1981-infinity
Verwijderd
arm, van een minimumloon rondkomen, geld lenen van je ouders. zolang je studeert kun je riant gebruik maken van wat je ouders aanbieden.ocf81 schreef op woensdag 23 november 2005 @ 17:19:
Om het e.e.a. in perspectief te stellen: ooit was ik arm, had soms een dag niks te eten en moest ik van een minimumloon rondkomen. Als ik van mijn ouders de huur niet had geleend was ik uit huis gezet. Nog nooit heb ik echter van een uitkering gebruik gemaakt. Het sociale vangnet en de wil om het te veranderen zijn de sleutel tot het weer op pakken van de studie die vervolgens veel beter verloopt. Je houding is belangrijk. Ik meot er wel bij zeggen dat zolang ik studeer riant gebruik kan maken van wat mijn ouders mij aanbieden, maar ook alleen dan.
Verwijderd
Sorry had niet door dat het zoveel werd...Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 13:59:
Twee opmerkingen:
1) Graag knippen in citaten; dit was onnodig ruimteverspillend.
2) Je kan heus wel iets duidelijker specificeren wat je niet begrijpt. Zo kan ocf81 er ook niets mee en is je post zinloos, zoals ook blijkt uit zijn vraag hieronder.
Kansarm vind ik wanneer je zelf geen kansen kan creeren, als je blind bent dan heb je inderdaad minder kansen maar met doorzettingsvermogen kan je veel behalen.eamelink schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:58:
De term 'kansarm' zoals die genoemd werd is ook al een interessante term opzich. Wanneer ben je kansarm? En wanneer ben je slachtoffer als je kansarm bent? Iemand die blind en doofstom is, die is kansarm, en vind ik persoonlijk een slachtoffer.
Maar een gemiddelde allochtoon, is die kansarm? Hij is misschien iets minder kansrijk dan een even goed opgeleide autochtoon. Maar kansarm? Twijfelachtig.
Of een Nederlandse jongen van halverwege de twintig die na de 3e klas van de mavo is gestopt met school, zich helemaal suf geblowd heeft en daardoor nu het geheugen van een garnaal heeft, geen opleiding en geen werk of werkervaring. Die is ook kansarm toch? Maar slachtoffer? Neuh, lijkt me niet.
'Kansarm' kan op veel manieren gebruikt worden, en vaak wordt het gebruikt alsof de mensen die kansarm zijn automatisch 'slachtoffer' zijn. Dat is echter lang niet altijd het geval wat mij betreft
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 20:41 ]
Verwijderd
Je totaal komt op 340, maar er klopt verder weinig van je berekening. Waar is de ziektekostenpremie van ruim 60 euro per maand (nieuwe stelsel, maximale korting)? Eigen bijdrage aan de ziektekosten? Kleding heb je niet nodig? Af en toe OV om aan je sollicitatieplicht te kunnen voldoen? En huren voor 260 euro all in lukt je als je geen student meer bent, nergens. Al kan je met huursubsidie wellicht netto wel hierop uitkomen, daar heb ik geen verstand van.stel:
huur 200 euro...
eten 20 euro per week (ik heb net iets meer) = 80 euri per maand
gas / water / elektrisch = 60 euro per maand
meer heb je in principe niet nodig maar totaal komt het op 440...telefoon kan eventueel ook , het is maar hoe je leeft.... je kan dan 50 euri per maand sparen
[ Voor 21% gewijzigd door ocf81 op 23-11-2005 21:33 . Reden: 2e compleet herziene druk ]
© ocf81 1981-infinity
Verwijderd
ik ben geen student meer en huur voor 200 euro per maand (met huursubside), en de ziektekosten kan je compleet aftrekken als je een bijstandsuitkering hebt, met de nieuwe zorg verzekering. Wat ik wel vergeten ben is inboedel en andere verz. reken dan op 60 euro extra...ik kom zelf met 650 per maand rond en heb ook telefoon en internet...Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:16:
[...]
Je totaal komt op 340, maar er klopt verder weinig van je berekening. Waar is de ziektekostenpremie van ruim 60 euro per maand (nieuwe stelsel, maximale korting)? Eigen bijdrage aan de ziektekosten? Kleding heb je niet nodig? Af en toe OV om aan je sollicitatieplicht te kunnen voldoen? En huren voor 260 euro all in lukt je als je geen student meer bent, nergens. Al kan je met huursubsidie wellicht netto wel hierop uitkomen, daar heb ik geen verstand van.
Tel dit allemaal mee en je komt ruim boven de 500 euro uit. Sparen kan je echt vergeten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq