Wat dacht je van de witbalans van je flitslicht aan het omgevingslicht aanpassen?Zoefff schreef op donderdag 06 april 2006 @ 20:33:
Ik heb wel eens wat uitgeprobeert met de gelfilters bij m'n SB-800, maar dat is meer bij spielerei gebleven. Een serieuze toepassing heb ik er nog niet voor gevonden.
Flitslicht = daglicht. Als jij bij gloeilampen gaat flitsen en je witbalans op daglicht zet, dan is alles waar het kunstlicht overheerst geel. Zet je de witbalans op kunstlicht, dan is alles waar je de flits ziet blauw.
Met een geel filtertje voor je flitser zorg je ervoor dat de kleurtemperatuur van je flitslicht daalt en overeenkomt met het aanwezige kunstlicht.
Waarschijnlijk heb je ook nog een groen filtertje voor TL-licht.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Vriending
[ Voor 15% gewijzigd door neographikal op 06-04-2006 21:12 ]
Ja oke, dat klopt. Misschien heb ik het wat verkeerd verwoord. Ik ken wel goede toepassingen, maar heb nog nooit de noodzaak gezien om de filters in die situatie te gebruikenGizz schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:11:
[...]
Wat dacht je van de witbalans van je flitslicht aan het omgevingslicht aanpassen?
Flitslicht = daglicht. Als jij bij gloeilampen gaat flitsen en je witbalans op daglicht zet, dan is alles waar het kunstlicht overheerst geel. Zet je de witbalans op kunstlicht, dan is alles waar je de flits ziet blauw.
Met een geel filtertje voor je flitser zorg je ervoor dat de kleurtemperatuur van je flitslicht daalt en overeenkomt met het aanwezige kunstlicht.
Waarschijnlijk heb je ook nog een groen filtertje voor TL-licht.
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Kan je voor mij ook zo'n setje regelen? Lijkt me leuke spielereiVerwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 19:52:
(Schop onder de hol van dit topic)
Ik ben vandaag wat aan het knutselen geweest:
[afbeelding]
Ik kon een bonte verzameling (meer dan 100) kleurenfilters krijgen en na een beetje knippen en plakken kan ik ze voor m'n sb-600 gebruiken. Ik zie hier wel wat creatieve mogelijkheden.
Is er iemand die hier veelvuldig gebruik van maakt??? (of de standaardfilters die bij een sb-800 zitten)
Verwijderd
Laat ik dan maar een tipje van de sluier oplichten: ik heb ze via internet gekregen, zo'n heel bundeltje gratis en voor niks (net als dat je behang of verf uit gaat zoeken).MBV schreef op donderdag 06 april 2006 @ 22:55:
[...]
Kan je voor mij ook zo'n setje regelen? Lijkt me leuke spielereiIn de Nikon CLS demo PDF staan wat zinloze, doch leuke toepassingen ervan
Verder is het zo dat je volgensmij verschillende kleuren TL-licht hebt, zijn daar dan ook apparte filters voor en hoe weet je dan welk filter je voor welke soort balk moet gebruiken?
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Welk filter je voor welke kleur TL licht nodig hebt zou ik niet weten, dat zal vast ergens beschreven staan. Op het TL-filter zie ik "FL-G1 +0,3 EV" staan. De EV aanduiding zal wel aangeven hoe groot het lichtverlies is, en de code daarvoor geeft wellicht aan wat voor type TL licht je het filter voor kan gebruiken. Of het is puur een productcode natuurlijk
het voordeel van zo'n filter is dat je foto van voor tot achter 'groen' is. Je zal dus een natuurlijke achtergrondkleur krijgen, die je heel eenvoudig kan corrigeren. RAW schieten lijkt me wel aan te bevelen, zeker omdat er 481 verschillende kleuren tl-licht zijn
en zo is het voorspeld!
en zo is het voorspeld!
Bij mijn 580EX zit ipv een diffuser ook een wit plaatje in die bovenkant die je kunt uitsteken, ik neem aan dat dát nog beter is toch? of heeft die diffusertruuk nog meer voordelen?neographikal schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 09:25:
[...]
Ik varieer gewoon, het is afhankelijk van de omstandigheden. Met een mooi bruin eikenhouten plafond wil het natuurlijk niet echt lukken bijvoorbeeld. Direct flitsen kan je trouwens ook prima resultaten mee behalen en een heel leuk truckje bij Canon flitsers is de groothoekdiffuser uittrekken, maar niet omklappen zodat hij uitsteekt. Flitser omhoog richten zodat het kapje als het ware het licht naar voren kaatst. En voila catchlight in de ogen van je victim
ja ik weet dat het een oude reactie is, maar wil het graag weten
Ps ik overweeg een groene en gouden omnibounce omdat ik regelmatig binnen schiet, is die aan te raden of zeggen jullie die witte is prima ?
Ben een liefhebber van 'warme' foto's, dit zal wbt het filter niet veel uitmaken maar de verkleuring die je inderdaad in omgevingslampen ziet is wel storend.
[ Voor 22% gewijzigd door Fairy op 12-04-2006 19:23 ]
En als je een externe flister hebt, past die zich dan ook aan aan de omstandigheden? Dus dat hij bijv. licht flitst als er weinig licht nodig is en voluit flitst als er veel licht nodig is? Zo niet, kun je dat dan wel instellen?
[ Voor 29% gewijzigd door Heaget op 12-04-2006 19:34 ]
In een notedop: Het TTL geneuzel.Heaget schreef op woensdag 12 april 2006 @ 19:33:
En als je een externe flister hebt, past die zich dan ook aan aan de omstandigheden? Dus dat hij bijv. licht flitst als er weinig licht nodig is en voluit flitst als er veel licht nodig is? Zo niet, kun je dat dan wel instellen?
Bij het TTL (Through The Lens) principe wordt de flits afgevuurd. De hoeveelheid binnengekomen licht wordt geregistreerd door een sensor binnen in je cam. Wanneer die sensor vind dat hij voldoende licht heeft zet hij de flits uit.
Wat nu precies E-TTL / I-TTL voor extra's of veranderingen heeft weet ik even niet.
Veel duurdere externe fliters kan je de flits-intensiteit instellen, wat handig is voor in-flitsen om wat schaduw weg te werken. De SB-800 moet dat kunnen lijkt me. Voor de Canon's moet je dan naar de 580EX (ask neografical)
Verder heb je het voordeel met een externe flitser dat je deze ook een andere richting in kan zetten, en zodoende indirect licht op je onderwerp te krijgen. Zodoende krijg je een egaler verlicht onderwerp.
Ik heb iets meer uitgetrokken voor de SB800, deze biedt net wat meer toekomstperspectief/groeimogelijkheden. Bovendien moet je bij het prijsverschil tussen de 600 en 800 ook rekening houden met het feit dat je bij de SB800 een omnibounce krijgt, en bij de SB600 niet (30 euro kosten die dingen ongeveer).
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Maar je D50 kan je alles zelf ook al instellen. Zet je camera maar eens op M, met het laagste f-getal en langere sluitertijd. Zie je ineens een achtergrond
Verschil tussen TTL en i-TTL is dat de laatste niet tíjdens het flitsen meet, maar ervoor. Vandaar dat je de flitser in de zoeker ziet
@ julius hieronder: Dat was ik dus
[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 13-04-2006 09:53 ]
Overigens is een prijsverschil van bijna € 100,- best wel wat tussen een 600 & 800 op 250-330 euro. Ik heb er verstandig aan gedaan om vorig jaar een 600 te kopen en er een jaar lang mee te experimenteren. Hij beviel me prima (naast dat ik wat kunstgrepen heb moeten doen op m'n cam). Welke flitser voor jou perfect is is afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen en wat je budget is. Ik heb nu een 800 ernaast gekocht en ben daar ook bijzonder happy mee. Vergeet alleen niet dat ik iedere week een 200-600 flits foto's maak en dat ik het ding dus best wel wat gebruik
Ik snap het al, ik had 1x 5Hz ingesteld, in de veronderstelling dat ie dan 1x 5 flitsen in 1 seconde zou geven, maar dan geeft ie dus 1 flits op 5Hzjulius schreef op woensdag 12 april 2006 @ 12:57:
de herzen verhogen, de kwantiteit en sluitertijden verhogen/verlengen. Daarnaast als je test flitsen doet, de test knop wat langer ingedrukt houden dan normaal

en zo is het voorspeld!
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
BracketingAlleen bij bewegende onderwerpen kan ik me er iets bij voorstellen eigenlijk.
Bracketing in combo met flitsen (repeat op zelfde power, maar je cambelichting dus variëren) kan je er ook mee doen. Maar repeat is vooral bij bewegende voorwerpen nuttig ja: actiefotografie als er weinig licht is. Enorm overbelichte foto's betekent dat je de power van je flitser of juist sluitertijd / FEC van je cam beter moet bijstellen
Dus ETTL(-II) werkt op analoge body's anders dan digitalejulius schreef op donderdag 13 april 2006 @ 01:52:
D'r zei laatst iemand wat over dat er bij digicams gebruik word gemaakt van preflashes en dat bij analoog dat niet gebeurd, oftewel, preflashes zie je bij digitaal wel door je zoeker, en bij analoog niet. En dat klopt dacht ik.
Lijkt me sterk eigenlijk
het heeft niks met FEC te maken naar mijn idee. FEC is een aanpassing op de TTL functie van je flitser. Harder of minder hard inflitsen. Een functie die je bij repeating flash niet gebruikt omdat bij repeating flash de lichtmeting (TTL) niet gebruikt word. Bij de repeating flash optie is het gewoon puur gokken/uitproberen/ervaring hoe hard er in geflitst moet worden. Onderstaand is niet met repeating flash, maar gesync met een strobo en kwa belichting eigenlijk puur gelukRemy schreef op donderdag 13 april 2006 @ 10:40:
[...]
Bracketing
Bracketing in combo met flitsen (repeat op zelfde power, maar je cambelichting dus variëren) kan je er ook mee doen. Maar repeat is vooral bij bewegende voorwerpen nuttig ja: actiefotografie als er weinig licht is. Enorm overbelichte foto's betekent dat je de power van je flitser of juist sluitertijd / FEC van je cam beter moet bijstellen

Zet je 580EX maar es op een analoge body. Bij mij flitste een SB600/800 anders op een analoge body...Jaymz schreef op donderdag 13 april 2006 @ 10:51:
[...]
Dus ETTL(-II) werkt op analoge body's anders dan digitale
Lijkt me sterk eigenlijk
[ Voor 12% gewijzigd door jules op 13-04-2006 12:45 ]
Bij analoog zit er een lichtsensor achter de film. Deze slaat de flitser af op het moment dat de film voldoende belicht is. Bij digitaal is dit niet mogelijk en moet er dus een preflash meting gedaan worden.Jaymz schreef op donderdag 13 april 2006 @ 10:51:
[...]
Dus ETTL(-II) werkt op analoge body's anders dan digitale
Lijkt me sterk eigenlijk
Verwijderd
Close, but no cigar. De sensor zit niet achter, maar voor de film. Het flitslicht licht reflecteert en komt op die sensor terecht. Bij digitaal is dit niet mogelijk, omdat het oppervlak te glimmend is. Althans, dat zegt Ken Rockwell erover.Fairy schreef op donderdag 13 april 2006 @ 12:54:
[...]
Bij analoog zit er een lichtsensor achter de film. Deze slaat de flitser af op het moment dat de film voldoende belicht is. Bij digitaal is dit niet mogelijk en moet er dus een preflash meting gedaan worden.
Bij de F6 is het een combinatie van voorflits en 'echte' TTL. Hij doet eerst de voorflits om met matrix-meting te kijken hoeveel hij nodig heeft, en vervolgens doet hij als controle de reflectie. Heb ik laatst een heel verhaal over geschreven, maar kan het nergens terugvinden tussen die laatste 1000 postsVerwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 17:46:
De F6 heeft volgens mij ook de beschikking over CLS dus het verhaal dat het alleen digitaal voorkomt lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik heb géén zin om dat weer uit te leggen. Er was nog een topic waarin Nikon-flitsers werden behandeld (toch
[ Voor 23% gewijzigd door MBV op 14-04-2006 00:28 ]
Bij een DSLR duurt die flash zo kort omdat er door een korte preflash een meting wordt gedaan hoeveel er geflits moet worden.neographikal schreef op donderdag 13 april 2006 @ 21:50:
Slaat de flitser af? Een flash duurt maar 1/10000ste tot 1/1000ste van een seconde, wat valt er af te slaan?
Bij mijn analoge EOS (waarmee ik het meest schiet) heb ik dat niet. Er wordt geen preflash gedaan. De camera zet de flitser uit om het moment dat de sensor (voor je film inderdaad fnoff) genoeg weerkaatst licht heeft ontvangen.
Maar misschien is dat wel het verschil tussen TTL en E-TTL
Je moet niet zo diep zuchten als iemand niet meteen klikt op elke aangeboden link, en meteen ziet dat jij het altijd bij het rechte eind hebt.MBV schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 12:23:
Kijk eens 1 berichtje boven je *zucht*
By the way, * Equator had een klein beetje gelijk
[/ zeurmodus]
Je hebt alleen omnibounce als je zo'n kapje over je flitser doet he? Maar wat is het verschil nu tussen
http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=5237
en
http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=7735
?
De bovenste ziet er zacht ( stoffen ) uit, en de onderste wat harder ( plastic )
Naar alle waarschijnlijkheid is ie ook wat universeler, aangezien je 'm op elke flitser kunt plakken.
Qua werking lijkt me dat er weinig verschil is. De lumniquest (de 1e dus) is iets groter, dus dan zou je in principe wat meer spreiding van je licht moeten krijgen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
De manier die je nu uitgekozen hebt is dé manier voor ouderwets analoog flitsen.SmartDoDo schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 17:21:
Wat ik niet begrijp, als ik mijn D70 op A zet kan ik probleemloos m'n diafragma veranderen. Echter krijg ik dan bijzonder lang sluitertijden. Zet ik mijn D70 op S, dan kan ik de sluitertijd wel aanpassen, maar heb ik altijd het grootste diafragma wat het objectief aankan. de enige manier om dit te omzeilen is om in de M-stand een diafragma en sluitertijd te kiezen en maar te hopen dat de flitser voldoende kracht heeft om voldoende licht te flitsen voor een goede foto.
Doe ik iets totaal verkeerd of is dit idd de manier om te flitsen?
Overigens is je A-stand de knop die je je Aperture (A dus) laat regelen, S staat voor shutter(time).
Heeft die Nikon geen P-stand (programma/automatisch)? Dat hoort altijd goed te gaan, met de juiste instellingen voor sluitertijd + aperture. Sommige 'moderne' toestellen hebben ook een P-stand waarbij je zelf de aperture of shutter kunt instellen.
(Moderne staat hierbij tussen aanhalingstekens, omdat t hier over Auto-Focus toestellen gaat, Mijn uit 1992 stammende Dynax 8000i kan dit namelijk. Maar ik verwacht dat Nikon & Co deze leuke mogelijkheden inmiddels ook hebben overgenomen. Zoals veel leuke dingen eigenlijk)
Qua werking hoort het niets uit te maken, het verschil wat je ziet is een verschil tussen merken, gezien de ene t patent op de vouwbare dingen heeft (Lumiquest is al vrij lang op de markt), en de ander is wat innovatiever, en heeft t patent op de plastic overkapping.Heaget schreef op maandag 17 april 2006 @ 18:15:
Ik heb een vraag over Onmibounce etc..
Je hebt alleen omnibounce als je zo'n kapje over je flitser doet he? Maar wat is het verschil nu tussen http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=5237 en http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=7735 ?
De bovenste ziet er zacht (stoffen) uit, en de onderste wat harder ( plastic )
Lumiquest gebruikt overigens vouwbaar plastic (heb hier een aantal verschillende bouncers van dat merk liggen). Heb de kleine niet van Lumiquest, maar 1 van de anderen is uitstekend geschikt voor bouncing zonder plafond.
Verwijderd
Ik was wat foto's van een bloemenvaas met (kunst)bloemen aan het maken als test met mijn Nikon D50 en Nikon 18-200mm VR lens
Hoe kan het het dat de achtergrond zwart is terwijl ik toch de interne flits heb gebruikt..
Normaal zou je zeggen er zit zwart papier achter maar hier niet..gewoon in de kamer op klaarlichte dag..

Wat is hier de verklaring voor ?
klik voor origineel

Dit is gewoon logisch flitsgedrag.. de hoeveelheid licht die terugkomt van je flits neemt gewoon sterk af naar mate het te belichten onderwerp verder weg staat. Dat reflecteert nauwelijks meer licht, ook omdat je (interne) flitser relatief zwak is.
Je kan dan kiezen: achtergrond goed belicht en blaadjes zwaar overbelicht, of blaadjes goed belicht en achtergrond donker. Je camera gaat er vanuit dat die tweede optie beter is. Wil je dit anders doen, dan moet je de flitsbelichtingscorrectie een zwaai geven, of je sluitertijd langer maken, zodat je meer omgevingslicht opvangt.
Dat antwoord was dacht ik ook al in het vorige topic waar je je vraag stelde gegeven
[ Voor 7% gewijzigd door Garyu op 18-04-2006 19:59 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Garyu Bedankt voor je reaktie en toch blijf ik het apart vinden dat ie pikzwart word.Garyu schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 19:58:
Je blaadjes zijn toch prima belicht door de flits?
Dit is gewoon logisch flitsgedrag.. de hoeveelheid licht die terugkomt van je flits neemt gewoon sterk af naar mate het te belichten onderwerp verder weg staat. Dat reflecteert nauwelijks meer licht, ook omdat je (interne) flitser relatief zwak is.
Je kan dan kiezen: achtergrond goed belicht en blaadjes zwaar overbelicht, of blaadjes goed belicht en achtergrond donker. Je camera gaat er vanuit dat die tweede optie beter is. Wil je dit anders doen, dan moet je de flitsbelichtingscorrectie een zwaai geven, of je sluitertijd langer maken, zodat je meer omgevingslicht opvangt.
Dat antwoord was dacht ik ook al in het vorige topic waar je je vraag stelde gegeven
vorige topic vond ik geen duidelijk antwoord.
1 komt omdat achtergrond al donker is..het is overdag in een goed verlichte kamer
2 Waarschijnlijk komt dat ook door de zeer korte sluitertijd heb 1/250 gebruikt dus zeer kort valt mee (denk ik)
1/250ste? Geen wonder.. probeer het eens met 1/60ste of 1/30ste zou ik zeggen, dan zal je belichting normaler uitvallen.fotojunk schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 20:11:
[...]
Garyu Bedankt voor je reaktie en toch blijf ik het apart vinden dat ie pikzwart word.
vorige topic vond ik geen duidelijk antwoord.
1 komt omdat achtergrond al donker is..het is overdag in een goed verlichte kamer
2 Waarschijnlijk komt dat ook door de zeer korte sluitertijd heb 1/250 gebruikt dus zeer kort valt mee (denk ik)
Met zo'n korte sluitertijd als je hebt gekozen is je camera puur en alleen afhankelijk van het flitslicht, en wordt er praktisch geen omgevingslicht opgevangen. Door langere sluitertijden te kiezen geef je het licht ook een kans om op de sensor te vallen
bedankt..
Je kan beter langere sluitertijden nemen...fotojunk schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 21:10:
Ha dit is een goede uitleg...zal idd eens gaan testen met kortere sluitertijden overdag met dezelfde bloemen..
bedankt..
Ik was gewoon wat random aan het shooten met de Nikon 18-200mm VR en toen viel die pikzwarte achtergrond op terwijl het volop licht was in de kamer..vandaar dat ik verbaast was en de vraag hier stelde.julius schreef op woensdag 19 april 2006 @ 00:29:
Als het toch kunstbloemen zijn, kun je nog veel beter met natuurlijk licht belichten ipv flitslicht, als je uberhaubt een beetje achtergrond licht wilt pakken. En wellicht vanuit de juiste hoek wat bijlichten met een spotje. Maakt het allemaal veel eenvoudiger
Ik vind de foto opzich niet onaardig met die achtergrond. Het blad springt er wel uit en goed scherp.
Ben ook zeer tevreden met die 18-200mm VR lens..
Verwijderd
Ik ben trouwens druk twijfelend tussen een SB600 en 800. Het grootste dilemma zit hem in die flitshoek en het richtgetal, die commandermode van de 800 komt toch pas om de hoek als je een extra flitser koopt. En dan maakt het dus niet uit of ik nu een 800 koop en later een 600 of andersom. Áls ik dat ooit al interessant ga vinden.
Maar hoeveel verschil maakt die flitshoek van 85° van de 600 t.o.v. die van 105° t.o.v. de 800?
[ Voor 60% gewijzigd door Henk op 26-07-2006 16:04 ]
Verwijderd
Stja, we blijven wel knutselaars heRedXraD schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:58:
Bamboe: je hebt voor ruim 2500 euro fotoapparatuur en je wilt vervolgens besparen op een plastic kapje van drie tientjes en zelf gaan rotzooien?

Ik vraag me trouwens af waarom zo'n ding 30 euro moet kosten zeg

Ik betaalde voor de OmniBounce van mijn 550EX €11 incl. verzenden uit HongKong (op eBay).Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:51:
Misschien een beetje raar voorstel maar kun je geen wit a 4tje voor je flitser knutselen ipv zo'n redelijk dure omnibounce?
Ja dat kan, als je per se iets van 5 stops wilt inleverenVerwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:51:
Misschien een beetje raar voorstel maar kun je geen wit a 4tje voor je flitser knutselen ipv zo'n redelijk dure omnibounce?

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Tuurlijk kan dat. Mijn SB-600 omnibounce koste vorig jaar 20 eurootjes. Op een flitser van € 245,- toendertijd vond ik dat geen probleem. Heb er nog steeds veel plezier van. Baal er daarentegen van dat ik die van m'n SB-800 ben verloren. Kost nu 19 excl 5 euro verzendkosten. Toevallig vandaag weer besteld omdat ik het ding simpelweg niet kan missen.Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:51:
Het gehannes met papiertjes die evt makkelijk vies worden/verschuiven/los raken en er vaag uitzien, nee, bedankt... Voor die paar tientjes werkt het perfect!
http://store.uniphox.com/flbodi.html
Ik heb hem besteld voor de SB-600 en had hem na een week ik huis vanuit NYC. Werkt prima en weer ruim 20 euries bespaard!
Life is what happens while your making other plans..
Hee, ziet die er gewoon hetzelfde uit enzo als de "normale" omnibounce? Kan je er misschien ff een fotootje van maken?white_rabbit schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 20:20:
TIP: Flash Bouncer / Diffuser voor minder dan 10 euro (ipv die 30 euro die de lokale fotoboer durft te vragen)
http://store.uniphox.com/flbodi.html
Ik heb hem besteld voor de SB-600 en had hem na een week ik huis vanuit NYC. Werkt prima en weer ruim 20 euries bespaard!
Life is what happens while your making other plans..
Verwijderd
Over het algemeen zal dat waar zijn, toch zit er vermoedelijk wel verschil tussen verschillende merken en soorten.white_rabbit schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 23:54:
Kijk even op de website, is gewoon zo'n tupperware doosje, ik zie het verschil niet met één van 30 euro die ik in de fotozaak in handen heb gehad. Gewoon bestellen, ik weet zeker dat je tevreden zal zijn.
Bij mijn SB-800 flitsers zat een bouncer meegeleverd van Nikon, maar bij de winkel waar ik ze kocht adviseerde men mij om de echte omnibounce boxjes te kopen omdat die beter het licht versprijden. Ik heb dat toen gedaan en inderdaad scheelt het. De Omnibouce diffusors geven een egalere versprijding van het licht dan de door Nikon meegeleverde boxjes. (alleen kon ik het niet zien op werkelijke foto's, alleen op foto's van een witte muur is het goed zichtbaar.)
Er zal dus wel verschil zijn, maar of dat verschil ook zo'n groot geldbedrag waard is...
P.S. De boxjes van Omnibounce blijven maar slecht op je flitser zitten, een stukje klitteband van de hema doet wonderen en bespaart je een hoop geld.
Heb je dan wel de goede maat, want op mijn Canon 580EX zit hij behoorlijk vast geklemd (zoals het hoort).Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 00:44:
[...]
P.S. De boxjes van Omnibounce blijven maar slecht op je flitser zitten, een stukje klitteband van de hema doet wonderen en bespaart je een hoop geld.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
|>
Verwijderd
Een A4-tje als diffusor is idd niet handig, maar 2 laagjes van een papieren zakdoekje (die hebben meestal 4 lagen) doen 't net zo goed als een omnibounce.koraks schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 16:33:
Ja dat kan, als je per se iets van 5 stops wilt inleverenEen kunststof OB is toch wat efficienter.
Ziet er alleen niet zo professioneel uit, maar wanneer je je omnibounce per ongeluk niet bij je hebt, of een flitser hebt waar zo'n ding niet voor te krijgen is, werkt 't uitstekend.
Ik gebruikte 't 20 jaar geleden al, toen de term 'omnibounce' nog moest worden uitgevonden...
Verwijderd
Ik gebruikte onlangs voor een shoot met katten een wit plastic bekertje om mijn sb600 heen geklemt.Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 10:59:
[...]
Een A4-tje als diffusor is idd niet handig, maar 2 laagjes van een papieren zakdoekje (die hebben meestal 4 lagen) doen 't net zo goed als een omnibounce.
Ziet er alleen niet zo professioneel uit, maar wanneer je je omnibounce per ongeluk niet bij je hebt, of een flitser hebt waar zo'n ding niet voor te krijgen is, werkt 't uitstekend.
Ik gebruikte 't 20 jaar geleden al, toen de term 'omnibounce' nog moest worden uitgevonden...
Werkte perfect, zal de foto's een dezer dagen hier online gooien. Moet de foto's nog bewerken, ze komen namelijk op de site van de opdrachtgeefster.
En die opmerking van Koraks over die 5-stops inleveren raakt natuurlijk kant noch wal

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 11:28 ]
Verwijderd
Ja hoor, hij past precies, alleen de Nikon bounce zit werkelijk met een klikje vast en de omnibounce niet. Maar een big deal is het niet hoor. twee strookjes van 4cm klittenband doen het hier uitstekend.breinonline schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 07:58:
[...]
Heb je dan wel de goede maat, want op mijn Canon 580EX zit hij behoorlijk vast geklemd (zoals het hoort).
met een A4'tje?Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 11:27:
[...]
En die opmerking van Koraks over die 5-stops inleveren raakt natuurlijk kant noch wal![]()
Sinds wanneer raak je 5 stops kwijt als je het flitserlicht iets wil temperen
dan raak je toch echt een behoorlijke hoeveelheid licht kwijt. Een A4'tje is namelijk alles behalve transparant. Dus kant noch wal is hier niet echt van toepassing.
Probeer het maar eens.
Zelfs bij het juiste gebruik van van een omnibounce (via het plafond) kun je 2 a 3 stoppen verliezen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Heb je dit zelf wel eens uitgeprobeerd voordat je jezelf belachelijk zit te maken?Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 11:27:
[...]
En die opmerking van Koraks over die 5-stops inleveren raakt natuurlijk kant noch wal![]()
Sinds wanneer raak je 5 stops kwijt als je het flitserlicht iets wil temperen
Een simpele testcase:

Deze drie foto's heb ik (net) gemaakt met dezelfde camera-instellingen, dus allemaal op 1/80 sec, f/8, ISO 200, 50mm.
Bij de linkerfoto heb ik de externe flitser (SB-800) mee laten flitsen op (manual) 1/32. Bij de middelste foto exact dezelfde instellingen, alleen dan met een A4-tje voor de flitser. Gewoon normaal printpapier, 80grams geloof ik. Je ziet dat er vrijwel niets meer overblijft aan licht, ik kan alleen vaag haar linkerschouder ontdekken.
De laatste, meest rechter, foto heb ik ook gemaakt met A4-tje voor de flitser, alleen dan met gecompenseerde flitssterkte. Pas bij 1/2 kreeg ik ongeveer hetzelfde lichtbeeld als op 1/32 zonder A4. Dat betekent dus dat je met A4-tje voor de flitser ruim 4 stops verlies hebt!
ben wel benieuwd tot wat voor serie die foto behoort en of we die nog te zien krijgen als showcaseYellowCube schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 12:40:
jij weet een onderwerp tenminste wel zo te brengen dat je iedereen z'n aandacht hebt
This too shall pass
Verwijderd
Ik wil die showcase alleen maar zien als hij ook een paar gave auto posters heeft.
4 stops is wel bizar veel trouwens, zo'n omnibounce is zo simpel nog niet, veel licht doorlaten, maar wel verspreiden. Vandaar die prijs denk ik.
Verwijderd
Ja ik vond het ook al vreemd, hoe kun je nu 3 foto achterelkaar maken, aan je camera instellingen liggen rommelen, een velletje wit papier voor je flitser houden en dan nog steeds het model in exact dezelfde pose laten staan.Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 12:57:
Paar tieten en niemand denkt meer na, 3 foto's, papiertje wissellen, en nog steeds exact dezelfde pose.
Iets zegt me dat dit niet helemaal klopt en er gewoon wat gerommeld is in photoshop

This too shall pass
Take your loss, en besef dat je gewoon stom bent geweest door te zeggen dat Koraks opmerking "kant noch wal" raakt, aangezien hij gewoon gelijk heeft getuige mijn testcase.
Geloof je me niet, pak dan zelf camera en flitser en voer dezelfde test uit.
Mij een beetje voor leugenaar uitmaken?
Verwijderd
Stja, moeten wij dat ruiken ofzo, wees dan duidelijker in je verhaal.Zoefff schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:11:
Dude, nou ga je echt te ver. Is het al in je opgekomen dat het gewoon een poster is die ik gefotografeerd heb? Om precies te zijn de playboy kalender van 2005, Juni.
(
vaker refreshen
[ Voor 10% gewijzigd door simon op 02-09-2006 13:26 ]
|>
Bovendien mag je er van uit gaan dat een moderator op GoT geen lulverhaal ophangt. Iets wat ik overigens ook van alle andere leden op GoT verwacht, maar dat terzijde.
Opvallend overigens dat ik je nog geen inhoudelijk commentaar op de hele kwestie heb zien geven, maargoed.
Overigens mooie testcase, denk wel dat het afhankelijk is van het merk en type papier. Niet ieder A4-tje 80 grams zal hetzelfde effect geven. Daarentegen zal het elkaar ook niet gigantisch ontlopen natuurlijk....
Verwijderd
Moderatoren maken ook fouten, het zijn ook maar mensen. Ik ga er niet per defenitie vanuit dat een moderator het altijd bij het rechte eind heeft hoor. Aan de andere kant mag je van een moderator ook verwachten dat ie voor kritiek van anderen open staat.Zoefff schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:26:
Bovendien mag je er van uit gaan dat een moderator op GoT geen lulverhaal ophangt. Iets wat ik overigens ook van alle andere leden op GoT verwacht, maar dat terzijde.
.
Mooi en als jij nu nog even toegeeft dat je fout zat dan kan het hier weer over flitsfotografie gaanVerwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:42:
[...]
Moderatoren maken ook fouten, het zijn ook maar mensen. Ik ga er niet per defenitie vanuit dat een moderator het altijd bij het rechte eind heeft hoor. Aan de andere kant mag je van een moderator ook verwachten dat ie voor kritiek van anderen open staat.
julius schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:34:
Ey Zoefff, voldoet die wel aan de policy? Vind het geen onaardig beeld hoor, daar niet van, mag graag meer zien, maar is het hier geoorloofd?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Maargoed, het is me al wel weer duidelijk dat dit gaat verzanden in een oneindige discussie. Ik stel voor zeg dat we hier weer ontopic verder gaan. Over flitsfotografie in het algemeen, of het verlies (of niet) bij gebruik van A4-tjes, maar niet over het feit of ik wel of niet gerommeld heb met Photoshop, aangezien ik bij deze nogmaals meld dat ik dat niet heb gedaan.
Een beter idee is om bijv. overtrekpapier te gebruiken, dat scheelt al een hoop.
Blauwe vloeiYellowCube schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 14:02:
Een beter idee is om bijv. overtrekpapier te gebruiken, dat scheelt al een hoop.
Verwijderd
www.dicasa.nl/Ragdol
Gewoon erop los geschoten dus kijk ff niet naar compositie endergelijke.
De lens is de Nikkor 50mm/1.8D
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 15:00 ]
(tenzij je de discussie verder laat liggen en weer ontopic wil gaan, maar dan moet je dat zeggen en niet zomaar iets anders neerzetten waarvan niet duidelijk is wat je ermee bedoelt?)
[ Voor 24% gewijzigd door Nomad op 02-09-2006 15:08 ]
wat daar aan te doen is? Ogen reflecteren nu eenmaal.Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 14:57:
Hier een testshoot gemaakt met mijn SB600 dat was voorzien van een wit plastick bekertje met daarom heen gedraaid een wit A4 tje. Moet nog een keer terug gaan voor de echte foto's, dit was om de beestjes aan mij en de camera te laten wennen, ze zijn erg schuw. Ondanks het sterk getemperde flitslicht zie je nog steeds de flits in de ogen van de dieren, wat is hieraan te doen?
www.dicasa.nl/Ragdol
Gewoon erop los geschoten dus kijk ff niet naar compositie endergelijke.
De lens is de Nikkor 50mm/1.8D
Je kunt met hele grote softboxes gaan werken, maar dan zul je misschien zelfs aan een andere flitser moeten gaan denken.
Persoonlijk vind ik dit effect niet zo heel erg. Sterker nog...een bouncecard op een flitser is o.a. bedoeld om juist die 'lichtjes in iemand z'n ogen' te krijgen). Zonder dit worden ogen al snel erg 'doods'.
@Nomad: Imo laat Bamboe gewoon zien wat je met een bekertje en een A4'tje kunt doen en staat het los van de discussie over het licht wat je verliest.
[ Voor 76% gewijzigd door YellowCube op 02-09-2006 15:13 ]
Verwijderd
Sh*t! Ik draai al jaren geen sigaretten meer, maar ik zit naar m'n Metz 45 CL-4 flitser te kijken, en achter z'n groothoek diffusor passen volgens mij prima 1 of 2 vloeitjes. Idem bij m'n 32 CT-3.
Straks maar 's vloeitjes halen... Mag 't ook Rizla rood zijn? Die kocht ik vroeger altijd.
Ik zou het niet doen. de flits puls is zo krachtig op die afstanden dat je er papier mee kan schroeien.Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 15:29:
[...]
Sh*t! Ik draai al jaren geen sigaretten meer, maar ik zit naar m'n Metz 45 CL-4 flitser te kijken, en achter z'n groothoek diffusor passen volgens mij prima 1 of 2 vloeitjes. Idem bij m'n 32 CT-3.
Straks maar 's vloeitjes halen... Mag 't ook Rizla rood zijn? Die kocht ik vroeger altijd.
Probeer maar voluit op een cm of 2 van een donkere plek op een krant.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Nu ik toch met testcases bezig ben (
Vloeipapier lijkt me dus niet zo'n verstandig plan
[ Voor 10% gewijzigd door Zoefff op 02-09-2006 15:44 ]
Verwijderd
Die "2 laagjes van een zakdoekje" methode gebruik ik al jaren, en dat zakdoekje wordt niet eens warm. Laat staan dat er een schroeilucht afkomt.
Gebruikte flitsers: Metz 45 CT-1, 32 CT-3 en 45 CL-4.
[ Voor 23% gewijzigd door Zoefff op 02-09-2006 15:54 ]
Nog niks van gemerkt en ik heb het vaker gebruikt (blauwe vloei that is).Ronald schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 15:31:
Ik zou het niet doen. de flits puls is zo krachtig op die afstanden dat je er papier mee kan schroeien.
Nou dan ook maar even ge-test-keest.Zoefff schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 15:43:
Inderdaad
Nu ik toch met testcases bezig ben () heb ik net even een zakdoekje van de HEMA voor m'n flitser gehouden. Na vier keer flitsen op 1/1 zie ik nog geen verkleuring oid, maar komt er al wel een lekkere schroeilucht vanaf
Vloeipapier lijkt me dus niet zo'n verstandig plan
Blauwe lange vloei en knallen op full: gebeurd eigenlijk niks. Boel herhaald met een papieren zakdoekje en idd na een paar is ie aardig warm en ruikt het wat naar bbq.
Misschien wel juist omdat de vloei meer licht doorlaat en superdun is...
[ Voor 46% gewijzigd door djengizz op 02-09-2006 16:04 ]
Verwijderd
Na 10 full flashes achter elkaar van m'n Metz 45 CL-4 was nog niets te ruiken, en er is niks mis met m'n neus.
Edit:
Zit bij mij ook direct over de flitser, maar de flitskop is wel een stuk dieper dan die van een SB800.Zakdoekje zat wel direct over de flitser heen, wellicht dat jij hem er iets verder vanaf hebt zitten?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 16:19 ]
Verwijderd
Gaf erg mooi resultaat...Het harde flitslicht zonder dat papier was weg...Maar moest wel van dichtbij flitsen..er gaan toch wel aardig wat licht verloren...Maar stukken beter dan direct flitsen met de interne flitser.
Ga over een paar weken de 430ex kopen.....wat is hier nou een goede diffuser voor dus om voor dicht bij te flitser het harde flitslicht te voorkomen. Of moet je daar een omnibounce voor hebben?
Verwijderd
Of je knipt een melkfles in stukken.
Ja,neographikal schreef op zondag 19 november 2006 @ 15:04:
Omnibounce werkt heel aardig, of gewoon de groothoekdiffuser gebruiken werkt ook heel behoorlijk. Het mooiste is echter om indirect te gaan flitsen, via een plafond of iets dergelijks, dat geeft een nog zachter resultaat
Wel blij met een flitser die ook kan draaien, dan is bouncen in portrait mode tenminste ook mogelijk.
Voordeel van een omnibounce is dat je niet echt na hoeft te denken, flits halverwege omhoog en je krijgt altijd welredelijk licht.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Als ik dan een keer overstap naar Canon en ik zet hier een flitser op (canon oid), kan ik dan de twee sigma's als slaves aansturen?