Toon posts:

Tips voor flitsfotografie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 6.794 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 15:38

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Sinds vorige week ben ik de trotse bezitter van een SB-800. Nu heb ik een aantal vraagjes over het gebruik van deze flitser en ben ik op zoek naar tips om betere foto's te maken :)
  • Bij de SB-800 zit een Diffusion Dome, als je deze gebruikt, moet je dan nog de groothoek adapter gebruiken ? Volgens de Handleiding van de SB-800 wel namelijk, alleen mijn ervaring is, dat dit minder goed werkt...
  • Wanneer gebruik je de Diffusion Dome, en wanneer gebruik je stuiterkaart?
  • Als je in een grote hal bent, waar het aardig donker is, en waar het plafon erg hoog zit, hoe kan je dan toch nog een beetje goed flitsen ?
  • Als je een groot onderwerp aan het flitsen bent, hoe zorg je er dan voor dat de flist het onderwerp goed gelijkmatig belicht? Hier een voorbeeldje van hoe het nu meestal zit bij mij :

http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/DSC_2341-border.jpg
  • Ik heb een heel gaaf portret gemaakt, en ben niet meer zeker hoe ik dit nou gedaan heb :P
    http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/normal_DSC_2187-01.jpg

Volgensmij heb ik dit gedaan door met de stuiterkaart het gezicht te belichten en met de rest gewoon recht omhoog te flitsen richting een erg hoog plafond.
  • Tot welke plafond hoogte kan je ongeveer via het plafond bouncen ?
Heel wat vragen zoals je ziet :) Hopelijk heeft er iemand een antwoord :)

Verder lijkt het me wel leuk om hier een verzamel topic met tips and tricks over het werken met de SB-800/600 te maken :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:10
Lijkt me ook leuk :)
Ik heb sinds een weekje een SB800, ter vervanging van m'n SB24 :)

Wil graag meer leren over flitsfotografie :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:56
Apen-nootjes schreef op maandag 07 november 2005 @ 17:37:
Verder lijkt het me wel leuk om hier een verzamel topic met tips and tricks over het werken met de SB-800/600 externe flitsers te maken :)
Aangezien niet iedereen hetzelfde merk camera heeft met bijbehorende flitser, maar flitstechnieken vrij algemeen zijn, lijkt het mij handiger om een algemeen flitstopic te houden :).

In ieder geval voor de portretfotografie lijkt me "inflitsen" zowiezo wel handig om te bespreken. FEC (Flash Exposure Compensation) naar beneden draaien zodat je gezichten niet overbelicht, en tegelijkertijd wat meer van de omgeving op de foto krijgt lijkt me wel een goede. Lees daarvoor bijvoorbeeld dit PDF'je van Dan Richards :)

Anoniem: 141950

Ik heb vorige week een sb-600 gekocht. Man wat een heerlijk ding :D ook de AF-assist werkt echt geweldig. Heb daarmee in het pikke donker deze foto gemaakt

http://members.home.nl/tonnyvancasteren/Marian2.jpg

Naar mijn mening goed scherp. En dat terwijl in nauwelijks door de zoeker kon kijken. O+

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-06 14:45
Wat een enorme pupillen... dat zal pijn hebben gedaan, die flits :D Daaruit blijkt inderdaad dat het ook erg donker was. Dus zeer fraaie foto!

[Voor 5% gewijzigd door wacko op 07-11-2005 19:43]

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De maximale hoogte van het plafond, ik heb geleerd me daar geen fuck van aan te trekken en het gewoon te proberen :) Ik heb tijdens Strike One via een plafond van 10-12 meter hoog gebounced, ging prachtig. Het kan per locatie verschillen, dus gewoon proberen is het devies :) In het donker lekker lange sluitertijden gebruiken levert ook vaak fraaiere platen op.

Maar voor degenen die meer willen weten van het flitsen in lastige omstandigheden, check de topicstart van het partyfotografietopic eens :) Daar heb ik een behoorlijk stuk uitleg neergepent over dit onderwerp :)

[Voor 36% gewijzigd door neographikal op 07-11-2005 20:31]

Op zoek naar software/integratie-architect?

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 17:34
neographikal schreef op maandag 07 november 2005 @ 20:28:
De maximale hoogte van het plafond, ik heb geleerd me daar geen fuck van aan te trekken en het gewoon te proberen :) Ik heb tijdens Strike One via een plafond van 10-12 meter hoog gebounced, ging prachtig. Het kan per locatie verschillen, dus gewoon proberen is het devies :) In het donker lekker lange sluitertijden gebruiken levert ook vaak fraaiere platen op.
Maar ik dacht altijd dat je gewoon direct flitste neo, met ISO 800, FECs in het min en variërende sluitertijden van 1/8 tot sneller. :? Ben je sinds kort overgestapt op bouncen via het plafond? Ik neem aan nog steeds zonder omnibounce en ingebouwde diffuserkap? :)

En voor de TS, ik denk dat flitsen, gecombineerd met een langzame sluitertijd (1/8e, ISO 800) goed zijn om dit soort grote ruimtes goed te belichten. :)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat vliegtuig staat erg stil, dus is het niet een betere optie om gewoon een statief te gebruiken en de flits achterwege te laten, cq met een grote negatieve FEC? Bouncen lijkt in die hangar nooit mooi te gaan lukken en als je recht op het vliegtuig mikt houd je altijd een lelijk soort reflectie.

[Voor 10% gewijzigd door Voutloos op 08-11-2005 00:55]

{signature}

• neographikal
  • Niet online
gium schreef op maandag 07 november 2005 @ 23:52:
[...]
Maar ik dacht altijd dat je gewoon direct flitste neo, met ISO 800, FECs in het min en variërende sluitertijden van 1/8 tot sneller. :? Ben je sinds kort overgestapt op bouncen via het plafond? Ik neem aan nog steeds zonder omnibounce en ingebouwde diffuserkap? :)

En voor de TS, ik denk dat flitsen, gecombineerd met een langzame sluitertijd (1/8e, ISO 800) goed zijn om dit soort grote ruimtes goed te belichten. :)
Ik varieer gewoon, het is afhankelijk van de omstandigheden. Met een mooi bruin eikenhouten plafond wil het natuurlijk niet echt lukken bijvoorbeeld. Direct flitsen kan je trouwens ook prima resultaten mee behalen en een heel leuk truckje bij Canon flitsers is de groothoekdiffuser uittrekken, maar niet omklappen zodat hij uitsteekt. Flitser omhoog richten zodat het kapje als het ware het licht naar voren kaatst. En voila catchlight in de ogen van je victim :+

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 19:55

YellowCube

Wait...what?

bij Nikon heet dat een bouncecard en die is standaard ingebouwd in de flitser
:P

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Anoniem: 141950 schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:23:
Ik heb vorige week een sb-600 gekocht. Man wat een heerlijk ding :D ook de AF-assist werkt echt geweldig. Heb daarmee in het pikke donker deze foto gemaakt

[afbeelding]
Weinig schaduw zeg, keurig!

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 21:01

Remy

Moderator General Chat

I usually get 100% accuracy

YellowCube schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 09:46:
bij Nikon heet dat een bouncecard en die is standaard ingebouwd in de flitser
:P
Ik wou net zeggen, noem dat alsjeblieft geen stuiterkaart zoals Apen-nootjes het noemt in de TS :P

Even antwoord op zijn vragen:
Bij de SB-800 zit een Diffusion Dome, als je deze gebruikt, moet je dan nog de groothoek adapter gebruiken ? Volgens de Handleiding van de SB-800 wel namelijk, alleen mijn ervaring is, dat dit minder goed werkt...
De groothoek adapter kan je gewoon als extra diffuser gebruiken ja. Dat het minder goed werkt komt doordat er natuurlijk nog meer licht wordt verspreidt dan alleen met de diffuser dome: dus je hebt gewoon wat meer power nodig, geen probleem bij de SB800.
Wanneer gebruik je de Diffusion Dome, en wanneer gebruik je stuiterkaart?
Hangt van de situatie af. Vooral wat je precies wil belichten, en hoeveel. De bouncecard doet alsof hij een mini softbox is, terwijl de diffuser vooral licht verspreid zoals een gewone lamp. De bouncecard geeft dus nog vrij hard en gericht licht, afhankelijk van je flitskracht-setting. Voor scenes met mensen en omgeving die ik allemaal egaal wil belichten, gebruik ik de bouncecard: alleen mensen van wat dichterbij de diffuser dome.
Als je in een grote hal bent, waar het aardig donker is, en waar het plafon erg hoog zit, hoe kan je dan toch nog een beetje goed flitsen ?
Full power, flitskop op 60 graden, en schieten maar. Eventueel is de optie bouncecard + flitskop op 90 graden ook bruikbaar :)
Als je een groot onderwerp aan het flitsen bent, hoe zorg je er dan voor dat de flist het onderwerp goed gelijkmatig belicht? Hier een voorbeeldje van hoe het nu meestal zit bij mij :
Meerdere flitsers gebruiken, da's echt de enige optie ;) Als je maar 1 stevige lichtbron hebt, dus maar 1 SB800, dan wordt dat gewoon lastig door de vorm en grootte van je onderwerp. Met 2 of 3 flitsers kom je al een stuk verder.
Ik heb een heel gaaf portret gemaakt, en ben niet meer zeker hoe ik dit nou gedaan heb :P http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/normal_DSC_2187-01.jpg
Volgensmij heb ik dit gedaan door met de stuiterkaart het gezicht te belichten en met de rest gewoon recht omhoog te flitsen richting een erg hoog plafond.
Yep, daar ziet het idd naar uit, lijkt er zelfs op alsof de flitser off-cam was, gezien het licht van rechts en weinig 'direct' :)
Tot welke plafond hoogte kan je ongeveer via het plafond bouncen ?
Hangt van het plafond af. Kan 5 meter zijn, kan ook 10 of 20 meter zijn. Gewoon proberen en leren :)

Goeie flitsfotografie is een kunst, en als je dat goed onder de knie hebt, ben je de man (of vrouw) :Y) Ik ben pas net op weg om het allemaal goed te leren, door veel te proberen.

Deze foto is gemaakt met Zoefff's D70, SB800, en Nikkor 18-70:

http://crew.tweakers.net/Remy/foto/DSC_0081.jpg

Bounced 90 graden tegen plafond, zonder diffuser, power was 1/4e geloof ik. Die ruimte was nogal donker, maar door een wat langere sluitertijd te nemen met het flitsen heb ik nog wat sfeerlicht van de achtergrond meegenomen, dacht met 1/60e :)

Hier ook een bounced, met geel gelfilter, op 1/2e power:

http://crew.tweakers.net/Remy/foto/miss_bleu/DSC_8725tmb.jpg

Als je buiten bezig bent, is een flitser ook best handig. Zeker als er zon is, en je schaduwen wil weg krijgen.

Deze foto is bv ingeflitst:

http://crew.tweakers.net/Remy/foto/dsc_5715s.jpg

Zoals je ziet hoeft flitsen geen 'plat' of fout resultaat te geven, als je het goed doet. Power was 1/16e met een 50mm op f/2.8 ..sluitertijd weet ik niet precies meer. Door subtiel in te flitsen zorg je ervoor dat schaduwen in het gezicht weg worden belicht, en ook de ogen niet zo donker uitkomen :)

[Voor 4% gewijzigd door Remy op 08-11-2005 10:04]

LinkedIn
Twitter

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

wat overigens een leerzaam boek(je) is op het gebied van flitsfotografie is:
Flash.The Most Available Light van Lumniquest (maken ook softboxes etc).

Zeer duidelijk en zonder al teveel technische ballast.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
niemand meer tips verder :'( ??

[Voor 6% gewijzigd door Apen-nootjes op 09-11-2005 16:42]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• B-lennium
  • Laatst online: 21-05 22:28

B-lennium

Volvo 164 1975!

remy, waar jij het over power hebt, kan ik daar dan FEC lezen zoals op mijn gehackte 300D ?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• neographikal
  • Niet online
B-lennium schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:38:
[...]

remy, waar jij het over power hebt, kan ik daar dan FEC lezen zoals op mijn gehackte 300D ?
Nee, handmatig 1/2de heeft hij het over, dus dat zal de M-stand zijn. Je kan wel gewoon de FEC van je 300D gebruiken natuurlijk :)

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

ik begrijp dat je op een SB-800 flits kan instellen dat hij 1/2 van zijn kunnen laat zien..
en met mijn speedlite 420 moet ik dat via FEC op mn camera zien te regelen?

• neographikal
  • Niet online
Nee dat is iets anders, jij kan alleen compenseren vanaf de TTL-lichtmeting. Vaak werkt het net zo goed, dan wel beter / makkelijker, maar het is niet hetzelfde :)

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Pfff schrijf ik zo'n enorm verhaal neer, is dat voorlopig niet genoeg om je mee te vermaken? :P ;) Maar verder tips: proberen/leren en nog es proberen/leren. Na een tijdje krijg je er vanzelf wel redelijk feeling voor en dan weet je wat voor omstandigheden welke soort flits vragen.

B-lennium: ik heb helaas geen ervaring met de Canon flitsers, maarja, dit topic gaat ook over de SB-600 en SB-800: Misschien een apart Canon EX-flitsfotografie topic openen? :)

LinkedIn
Twitter

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

heb net de hierboven genoemde PDF maar eens gelezen..

en dat ga ik eens fijn proberen!

door al de verschillende termen is het soms wel moeilijk te volgen :P

edit: is het flitsen met canon dan zo veel verschillend met nikon?
ok de flitser die ik heb is de kleinste uit de serie en jij gebruikt de grootste uit de nikon serie.
nikon zou toch ook wel een flitser hebben met minimale instelfuncties op de flits zelf?

[Voor 45% gewijzigd door B-lennium op 09-11-2005 19:56]

• Voutloos
  • Niet online
Ja. :) FEC Is de belangrijkste instelling bij flitsfoto's dus wellicht gaat er een wereld voor je open. :)

Hoe je compenseert maakt niet uit, als je maar begrijpt dat FEC 0 niet per se maximum power is. Relatief aan de TTL lichtmeting denken is imo redelijk logisch.
edit:
En toen zaten er een aantal posts tussen. :P

[Voor 64% gewijzigd door Voutloos op 09-11-2005 19:58]

{signature}

• Remy

Remy

Moderator General Chat

B-lennium schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:54:
...
edit: is het flitsen met canon dan zo veel verschillend met nikon?
ok de flitser die ik heb is de kleinste uit de serie en jij gebruikt de grootste uit de nikon serie.
nikon zou toch ook wel een flitser hebben met minimale instelfuncties op de flits zelf?
Kleinste, grootste, mwah :) Basic functies van alle flitsers zijn wel hetzelfde ja, inclusief FEC: of dat nou op de cam of op je flitser gebeurt. Verschil bij de 'grotere' flitsers is vaak power, mogelijkheden (inclusief master/slave/wireless) en accessoires. De oudere Nikon Speedlights zijn nog wat goedkoper, maar werken niet volledig met Nikon's CLS op de nieuwe D70, D2Hs, D2X en D200 dSLRs van Nikon :)

En dan bedoel ik dus oa iTTL (al dan niet draadloos via meerdere kanalen) terwijl het bij Canon eTTL is geloof ik. En zo nog wat meer andere termen en controls. De flitsers kunnen natuurlijk niet teveel op elkaar gaan lijken, patentrechten enzo ;)

LinkedIn
Twitter

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

mag ik er nog even aan toevoegen dat (als het mogelijk is) je flitsfotografie het beste kunt proberen door alles gezellig op handmatig te zetten en dan 1 ding tegelijk te proberen.
Zo voorkom je dat je effecten krijgt die grotendeels door je camera/flitser geregeld worden en waarvan je dus geen idee hebt hoe het tot stand komt.

Dus...alles gezellig op manual en ga gezellig proberen. Op die manier kom je er vanzelf achter dat nagenoeg elk 'truukje' op de moderne flitsers is niks anders dan een automatisering van bestaande technieken.

[Voor 6% gewijzigd door YellowCube op 09-11-2005 20:03]

• MBV
  • Laatst online: 07-06 15:35
@YC: Lijkt me gezellig! :P

Waarom heeft de SB600 geen bouncecard? :( Ik had dus toch die 800 moeten kopen ondanks het prijsverschil, alles zat daar tenminste gewoon bij :'(
Alhoewel dat wide-ding rechtop laten staan al een heel stuk helpt, daar niet van hoor :)

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 19:49

SmartDoDo

Woeptiedoe

Wat ik niet begrijp, als ik mijn D70 op A zet kan ik probleemloos m'n diafragma veranderen. Echter krijg ik dan bijzonder lang sluitertijden. Zet ik mijn D70 op S, dan kan ik de sluitertijd wel aanpassen, maar heb ik altijd het grootste diafragma wat het objectief aankan. de enige manier om dit te omzeilen is om in de M-stand een diafragma en sluitertijd te kiezen en maar te hopen dat de flitser voldoende kracht heeft om voldoende licht te flitsen voor een goede foto.

Doe ik iets totaal verkeerd of is dit idd de manier om te flitsen?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:06

breinonline

Are you afraid to be known?

Volgens mij rekent de camera met het beschikbare licht van dat moment. Als je je AE-knop gebruikt, flitst hij en onthoudt hij een kortere sluitertijd, toch?

[Voor 7% gewijzigd door breinonline op 11-11-2005 17:47]

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Heb het net even uitgeprobeerd :)

Dat is dus niet het geval, hij blijft op 1/60 staan :)

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11-2022
Voor de liefhebbers: als je de ... gebruikt dan moet je es zoeken naar .... Hier staan een hoop handige tips in (ook voor SB600 gebruikers).

Een beetje grijs gebied qua legaliteit. Liever niet plaatsen dus :)

[Voor 34% gewijzigd door Zoefff op 12-11-2005 16:59]

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

• Voutloos
  • Niet online
SmartDoDo schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 17:21:
Wat ik niet begrijp, als ik mijn D70 op A zet kan ik probleemloos m'n diafragma veranderen. Echter krijg ik dan bijzonder lang sluitertijden. Zet ik mijn D70 op S, dan kan ik de sluitertijd wel aanpassen, maar heb ik altijd het grootste diafragma wat het objectief aankan. de enige manier om dit te omzeilen is om in de M-stand een diafragma en sluitertijd te kiezen en maar te hopen dat de flitser voldoende kracht heeft om voldoende licht te flitsen voor een goede foto.

Jaja, daar komt ie weer:
De belangrijkste bron voor flitsen met Canon meuk
ModeShutter speedLens aperture
PAutomatically set from 1/60 sec to the camera’s maximum X-sync speed.
This is _the_ mode where using flash has the most effect on metering, other modes primarily meter ambient light.
Automatically set according to the camera’s built-in program.
TvYou can set any shutter speed between 30 seconds and the camera’s maximum X-sync speed.Automatically set to match the shutter speed you have set.
AvAutomatically set between 30 seconds and the camera’s maximum X-sync speed to match the lens aperture you have set.You can set any lens aperture you like.
MYou can set any shutter speed between 30 seconds and the camera’s maximum X-sync speed.You can set any lens aperture you like.

Heb ik ooit gemaakt voor Canon, maar het verhaal is met Nikon voor zover ik weet niet veel anders. Nikons S == Canons Tv

[Voor 11% gewijzigd door Voutloos op 11-11-2005 21:51]

{signature}

• MBV
@Voutloos: misschien handig om erbij te zetten dat in Tv en Av modus de camera het beschikbare omgevingslicht meet, en zich voor de belichtingstijd niks aantrekt dat er een flitser op zit.

@SmartDoDo: Wat wil je dan? Hij moet zelf wat verzinnen, maar jij wilt de sluitertijd instellen en verbaasd je erover dat hij vervolgens het diafragma wijd open zet 8)7. Je camera kan moeilijk raden hoeveel omgevingslicht jij wilt. M-stand is ideaal om te flitsen, aangezien je alleen rekening ermee moet houden dat je sluitertijd onder +- 1/125 blijft (mag niet uitmaken, maar bij 1/500 worden de foto's donkerder met TTL) en je diafragma ver genoeg open staat om voldoende flitslicht binnen te laten. De TTL-instelling zorgt ervoor dat de flitser altijd genoeg licht geeft, en meestal niet te veel. Knappe jongen als jij te weinig krijgt aan je SB600/800. Je recharge tijden daarentegen ;)
Ik zet hem vaak op S met 1/30 voor meer omgevingslicht. Uiteindelijk komt dat neer op M met diafragma wijd open, totdat ik vergeet dat ik die instelling heb gemaakt en het de volgende dag weer licht is ;), geeft íets minder vern**kte foto's.

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-06 07:15
Anoniem: 141950 schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:23:

[afbeelding]

Naar mijn mening goed scherp. En dat terwijl in nauwelijks door de zoeker kon kijken. O+
Ziet er erg goed uit. En ik moet even kwijt dat ze wel hele mooie ogen heeft ;)

• Voutloos
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 21:45:
@Voutloos: misschien handig om erbij te zetten dat in Tv en Av modus de camera het beschikbare omgevingslicht meet, en zich voor de belichtingstijd niks aantrekt dat er een flitser op zit.
OK, in de link staat het 78x, maar net ook in de tabel bij P er bij gefreumeld. Ik zal het tabelletje gereed maken voor de FG FAQ en het vervolgens aan de FAQ toe laten voegen. :)

{signature}

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik heb 1/250e nodig als ik met mijn tele schiet en dan heb ik geen zin om op F2.8 te schieten. Mijn vraag is in feite of je bij zeg 1/250e en F5 wel voldoende flitslicht gegenereerd krijgt door de SB-800 om de foto goed te belichten. Ik begrijp inmiddels dat dat wel goed moet zitten.

• neographikal
  • Niet online
Uhm, ik kan tot 1/2500ste prima schieten in de FP-mode met mijn pauper 70-300 :) Geen enkel probleem hoor Dodo, maar dit is een Canon. Met een SB-800 verwacht ik eigenlijk niet veel anders :)

• MBV
SB600 manual op 1/16 zie ik nu ook geen verschil meer tussen 1/500 en 1/90. Met TTL bij een aquarium viel het me op dat mijn foto's veel te donker waren, wat met 1/125 en een hoger diafragma niet meer zo was. Vaag...

Ga nu niet met TTL testen, mijn ouders houden niet zo van *flits* *klak* om half 12 ;). TTL zal trouwens compenseren met een fellere flits, wat nog minder leuk voor ze is. Doe ik morgenavond wel als ik er aan denk.
@Neo: ik tot 1/500 in standaardmode met SB600. Heeft de SB800 een speciale High-speed mode? Heeft de SB600 dat ook ergens verstopt zitten?
@Voutloos: je sluitertijd boeit niet voor je flits, alleen voor je omgevingslicht. Maak ze dus gerust met M-stand op f/4 1/250, gaat geen problemen geven vermoed ik.

• Voutloos
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:35:
@Voutloos: je sluitertijd boeit niet voor je flits, alleen voor je omgevingslicht. Maak ze dus gerust met M-stand op f/4 1/250, gaat geen problemen geven vermoed ik.
Waar beweer ik iets anders dan?

{signature}

• MBV
Voutloos schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 00:10:
[...]

Waar beweer ik iets anders dan?
Je suggereert dat er iets fout gaat met je foto als je hem anders instelt. TTL zorgt ervoor dat het vanzelf goed komt (zolang je diafragma onder de f/16 blijft of zoiets ;) )

• Voutloos
  • Niet online
Ik suggereer dat niet, je kan zonder FP mode gewoon niet sneller dan X-sync (afh. van camera). In ieder geval bij Canon wordt je verhindert een kortere tijd in te stellen. Het nut van wel een kortere tijd instellen zie ik niet, omdat je dan een halve belicht beeld krijgt.

Wijs aub eens concreet een punt aan waar ik een foute bewering doet, dan leer ik er ook van. Nu moet ik maar gokken dat je over X-sync stuikelt ofzo.

{signature}

• MBV
erhm, sorry, * MBV is niet voutloos. Ik bedoelde toen smartdodo te zeggen in die post :X En toen ik erop doorging had ik niet door dat jij dus eigenlijk iemand anders was en ik een vergissing had gemaakt..
PHP:
1
for ($i=0; $i <500; $i++) echo "/me zal nooit meer posten bij slaapgebrek";

@ smart do ( beetje laat idd )

Je kunt op de d70 instellen wat je minimale sluiter is bij het gebruikt van een flitser. Standaard is dat 1/60 geloof ik. Maar je kunt met 1/50 1/40 nog gewoon goed flitsen doordat het onderwerp in de vrieskast gaat. Diafragma kun je ook makkelijk naar f8 zetten, dan heb je vaak nog voldoende licht. Momenteel rommel ik gewoon wat aan Try and error ;)

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 141950 op 13-11-2005 00:46]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Mja, ik vind 1/40 op 100mm of meer nou niet echt geslaagd eigenlijk :) Verder ben ik het met jullie eens dat het veel trial and error is. Zo viel het me al mee dat ik de commander mode van m'n D70 heb gevonden en dat hij ook blijkt te werken. Wat dat betreft vind ik de handleiding van de SB-800 een ware ramp. Met zelf uitproberen kom je verder imho :)

• Zoefff
  • Laatst online: 13:18

Zoefff

❤ 

SmartDoDo schreef op zondag 13 november 2005 @ 00:53:
Mja, ik vind 1/40 op 100mm of meer nou niet echt geslaagd eigenlijk :) Verder ben ik het met jullie eens dat het veel trial and error is. Zo viel het me al mee dat ik de commander mode van m'n D70 heb gevonden en dat hij ook blijkt te werken. Wat dat betreft vind ik de handleiding van de SB-800 een ware ramp. Met zelf uitproberen kom je verder imho :)
Dat is nou juist de grap met flitsen, je bevriest het onderwerp met een flits waardoor het weinig uitmaakt hoe lang de sluitertijd vervolgens is. Zo heb ik zelfs foto's gemaakt met een sluitertijd van 3 seconden, met een onderwerp dat nog gewoon scherp is (zie einde van mijn foto's @ MoaM ][).

Natuurlijk zijn 3 seconden wel héél extreem, maar 100mm op 1/40 moet best kunnen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:06

breinonline

Are you afraid to be known?

Zoefff schreef op zondag 13 november 2005 @ 01:13:
[...]

Dat is nou juist de grap met flitsen, je bevriest het onderwerp met een flits waardoor het weinig uitmaakt hoe lang de sluitertijd vervolgens is.
Ja, maar dan boeit de omgeving jouw waarschijnlijk minder, als je onderwerp maar scherp is. Wil je ook de omgeving scherp dan ben je alsnog beperkt in je maximale sluitertijd. Ik heb zelf op kamp wel foto's gemaakt binnen een grote tent en die daardoor eigenlijk niet zo mooi geworden.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Bij overzichtsfoto's werkt het natuurlijk niet, maar als je foto's van een bepaald onderwerp maakt met een groot diafragma, heb je sowieso al een flink onscherpe achtergrond. Dat daar nog een beetje bewegingsonscherpte bijkomt maakt verder niet uit :)

Anoniem: 139107

vind niet iedereen.....

• Zoefff

Zoefff

❤ 

:?

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Er staan hier overigens nog aardig wat voorbeelden hoe leuk te flitsen met 1 of meer Speedlights:
http://nikonimaging.com/g...logy/speedlight/index.htm

Daarnaast is Dave Black (steengoeie fotograaf overigens) altijd goed bezig met zijn Workshops at the Ranch: een voorbeeld hiervan is deze pagina over het gebruik van de SB-800's.

LinkedIn
Twitter

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Oeh! Die pagina van Dave Black is goed !

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 16:09

ratz

Mac.Nikon Powered

MBV schreef op donderdag 10 november 2005 @ 17:26:
@YC: Lijkt me gezellig! :P

Waarom heeft de SB600 geen bouncecard? :( Ik had dus toch die 800 moeten kopen ondanks het prijsverschil, alles zat daar tenminste gewoon bij :'(
Alhoewel dat wide-ding rechtop laten staan al een heel stuk helpt, daar niet van hoor :)
De SB-600 heeft wel een bouncecard (dat is het diffusor-groothoek-raampje wat je uit kunt trekken); er wordt alleen geen "diffusion dome" oftewel omnibounce standaard meegeleverd. Deze kun je los kopen (oa. van het merk StoFen) voor zo'n EUR 30,-.

Heb zelf na lang overwegen toch een SB-600 ipv van SB-800 gekocht, het prijsverschil (EUR120) was me te groot voor de extra's.

Nog even de verschillen van een SB-800 vs. SB-600 op een rijtje:
- groter richtgetal = afstand x diafragma (dus "verder" flitsen)
- meer accessoires (diffusion dome en 2 x kleurfilter); echter beide los te koop
- iets meer creatieve mogelijkheden (oa. stroboscoopverlichting, meerdere flashes tijdens een belichting)
- kan als master unit voor een draadloze flitsopstelling fungeren (Nikon CLS); echter in de Nikon D70(s) en de D200 fungeert de ingebouwde flitser als master unit. Een SB-800 kan wel meer slave units aansturen dan de ingebouwde flitser.

[Voor 4% gewijzigd door ratz op 12-02-2006 01:35. Reden: typo]

Nikon D300s ||| iMac 27" 3.4GHz i7 (2012) ||| QNAP TVS463 ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| Wahoo ELEMNT ||| 4375 Wp ZZO SolarEdge

Anoniem: 63942

(Schop onder de hol van dit topic)

Ik ben vandaag wat aan het knutselen geweest:

http://www.xs4all.nl/~zwetvacb/Tweakers/gelfilters.JPG

Ik kon een bonte verzameling (meer dan 100) kleurenfilters krijgen en na een beetje knippen en plakken kan ik ze voor m'n sb-600 gebruiken. Ik zie hier wel wat creatieve mogelijkheden.

Is er iemand die hier veelvuldig gebruik van maakt??? (of de standaardfilters die bij een sb-800 zitten)

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Hehe, crea bea hoor. Zijn dit gewoon filters die ook in de lichtwereld rond concerten e.d. gebruikt worden? Of zijn het wel speciale filters gebruikt voor fotografie? :)

Ik heb wel eens wat uitgeprobeert met de gelfilters bij m'n SB-800, maar dat is meer bij spielerei gebleven. Een serieuze toepassing heb ik er nog niet voor gevonden.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zoefff schreef op donderdag 06 april 2006 @ 20:33:
Ik heb wel eens wat uitgeprobeert met de gelfilters bij m'n SB-800, maar dat is meer bij spielerei gebleven. Een serieuze toepassing heb ik er nog niet voor gevonden.
Wat dacht je van de witbalans van je flitslicht aan het omgevingslicht aanpassen? :)

Flitslicht = daglicht. Als jij bij gloeilampen gaat flitsen en je witbalans op daglicht zet, dan is alles waar het kunstlicht overheerst geel. Zet je de witbalans op kunstlicht, dan is alles waar je de flits ziet blauw.

Met een geel filtertje voor je flitser zorg je ervoor dat de kleurtemperatuur van je flitslicht daalt en overeenkomt met het aanwezige kunstlicht.

Waarschijnlijk heb je ook nog een groen filtertje voor TL-licht.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• neographikal
  • Niet online
Anders krijg je dit leuke effect:

http://www.neofoto.nl/Albums/2006-03-10%20Mirjam/CRW_0797.jpg

:)

Vriending O+ O+

[Voor 15% gewijzigd door neographikal op 06-04-2006 21:12]

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Gizz schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:11:
[...]

Wat dacht je van de witbalans van je flitslicht aan het omgevingslicht aanpassen? :)

Flitslicht = daglicht. Als jij bij gloeilampen gaat flitsen en je witbalans op daglicht zet, dan is alles waar het kunstlicht overheerst geel. Zet je de witbalans op kunstlicht, dan is alles waar je de flits ziet blauw.

Met een geel filtertje voor je flitser zorg je ervoor dat de kleurtemperatuur van je flitslicht daalt en overeenkomt met het aanwezige kunstlicht.

Waarschijnlijk heb je ook nog een groen filtertje voor TL-licht.
Ja oke, dat klopt. Misschien heb ik het wat verkeerd verwoord. Ik ken wel goede toepassingen, maar heb nog nooit de noodzaak gezien om de filters in die situatie te gebruiken :P

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
die filters staat bij dat het wegwerp filters zijn, is het zo dat je ze maar 1 keer kan gebruiken of kan je ze gerust wat uitproberen en weer terug stoppen in het doosje :)

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Bij correct gebruik kan je ze flink wat keren gebruiken hoor :) Het is beetje dun spul dus zuinig mee doen, maar kan best wat hebben. Wegwerp betekent iig niet eenmalig :P

LinkedIn
Twitter

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Inderdaad. Ik kan me zo voorstellen dat het 'knik-randje' het na x keer begeeft en het randje wat je in de flitser steekt afbreekt (of andersom natuurlijk, het is maar hoe je het bekijkt B) ). Als je hier een beetje mee oppast kan je er wel een tijd mee doen denk ik :)

• MBV
Anoniem: 63942 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 19:52:
(Schop onder de hol van dit topic)

Ik ben vandaag wat aan het knutselen geweest:

[afbeelding]

Ik kon een bonte verzameling (meer dan 100) kleurenfilters krijgen en na een beetje knippen en plakken kan ik ze voor m'n sb-600 gebruiken. Ik zie hier wel wat creatieve mogelijkheden.

Is er iemand die hier veelvuldig gebruik van maakt??? (of de standaardfilters die bij een sb-800 zitten)
Kan je voor mij ook zo'n setje regelen? Lijkt me leuke spielerei :) In de Nikon CLS demo PDF staan wat zinloze, doch leuke toepassingen ervan :)

Anoniem: 63942

MBV schreef op donderdag 06 april 2006 @ 22:55:
[...]
Kan je voor mij ook zo'n setje regelen? Lijkt me leuke spielerei :) In de Nikon CLS demo PDF staan wat zinloze, doch leuke toepassingen ervan :)
Laat ik dan maar een tipje van de sluier oplichten: ik heb ze via internet gekregen, zo'n heel bundeltje gratis en voor niks (net als dat je behang of verf uit gaat zoeken). :)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Jeuj, dat zijn er een hoop! Ben benieuwd naar de resultaten!

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
vandaag heb ik in een ruimte geschoten waar tl licht was, vondt ik een mooie reden om eens het bijgeleverde filter van m'n SB800 te pakken (de groene, staat op dat het voor TL-licht was) maar alles werd groenig dus ik heb hem er gelijk maar weer afgehaald, heb ik dan het gebruik verkeerd begrepen? Of kan ik m'n witbalans niet meer op auto laten staan als ik zo'n filter gebruik maar moet ik die dan ook hard op TL-licht zetten?

Verder is het zo dat je volgensmij verschillende kleuren TL-licht hebt, zijn daar dan ook apparte filters voor en hoe weet je dan welk filter je voor welke soort balk moet gebruiken?

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Volgens mij is het wel aan te raden om je witbalans dan ook op hard TL te zetten. Als je ze RAW hebt geschoten kan je eenvoudig checken of het dan wel klopt door het gewoon in de RAW converter aan te geven :)

Welk filter je voor welke kleur TL licht nodig hebt zou ik niet weten, dat zal vast ergens beschreven staan. Op het TL-filter zie ik "FL-G1 +0,3 EV" staan. De EV aanduiding zal wel aangeven hoe groot het lichtverlies is, en de code daarvoor geeft wellicht aan wat voor type TL licht je het filter voor kan gebruiken. Of het is puur een productcode natuurlijk :+

• MBV
Zo zal je het idd moeten gebruiken. Als je je camera op Auto laat staan, zal hij ervan uitgaan dat het de 'SB800'-kleur is, en die witbalans aanhouden. Maar doordat jij een filter erop hebt zitten, krijg je een groene foto.

het voordeel van zo'n filter is dat je foto van voor tot achter 'groen' is. Je zal dus een natuurlijke achtergrondkleur krijgen, die je heel eenvoudig kan corrigeren. RAW schieten lijkt me wel aan te bevelen, zeker omdat er 481 verschillende kleuren tl-licht zijn :)

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-06 15:03

Res-q

Redder in nood?

Ik heb een vraagje over mijn SB-800 icm met mn Nikon D50 met betrekking tot dat repeating flash. Wat ik ook probeer, ik krijg het niet voor elkaar. Ik stel bijvoorbeeld de SB-800 in op 2x 5Hz, en dan een sluitertijd van 2,5", maar dan flitst ie maar 1x... Ook als ik de flits off-cam gebruik krijg ik het niet voor elkaar... Wat doe ik verkeerd :?

en zo is het voorspeld!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

de herzen verhogen, de kwantiteit en sluitertijden verhogen/verlengen. Daarnaast als je test flitsen doet, de test knop wat langer ingedrukt houden dan normaal ;)

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Hm, ik zit nu op stage dus kan t niet controleren, maar ga als ik thuis ben wel ff kijken of t helpt :)

en zo is het voorspeld!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

neographikal schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 09:25:
[...]

Ik varieer gewoon, het is afhankelijk van de omstandigheden. Met een mooi bruin eikenhouten plafond wil het natuurlijk niet echt lukken bijvoorbeeld. Direct flitsen kan je trouwens ook prima resultaten mee behalen en een heel leuk truckje bij Canon flitsers is de groothoekdiffuser uittrekken, maar niet omklappen zodat hij uitsteekt. Flitser omhoog richten zodat het kapje als het ware het licht naar voren kaatst. En voila catchlight in de ogen van je victim :+
Bij mijn 580EX zit ipv een diffuser ook een wit plaatje in die bovenkant die je kunt uitsteken, ik neem aan dat dát nog beter is toch? of heeft die diffusertruuk nog meer voordelen?

ja ik weet dat het een oude reactie is, maar wil het graag weten

Ps ik overweeg een groene en gouden omnibounce omdat ik regelmatig binnen schiet, is die aan te raden of zeggen jullie die witte is prima ?

Ben een liefhebber van 'warme' foto's, dit zal wbt het filter niet veel uitmaken maar de verkleuring die je inderdaad in omgevingslampen ziet is wel storend.

[Voor 22% gewijzigd door Fairy op 12-04-2006 19:23]

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 22:11
Ik heb nu met mijn D50 nogal vaak dat als ik flist de flits wel erg hard is, en nogal beperkt... Hij flitst dus een range van 2meter ( zeg maar iets ) maar daarna loopt hij snel af.. Word dit opgelost door een externe flitser of heb je dan nog steeds vaak die overbelichte en korte flits??

En als je een externe flister hebt, past die zich dan ook aan aan de omstandigheden? Dus dat hij bijv. licht flitst als er weinig licht nodig is en voluit flitst als er veel licht nodig is? Zo niet, kun je dat dan wel instellen?

[Voor 29% gewijzigd door Heaget op 12-04-2006 19:34]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:52

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Heaget schreef op woensdag 12 april 2006 @ 19:33:

En als je een externe flister hebt, past die zich dan ook aan aan de omstandigheden? Dus dat hij bijv. licht flitst als er weinig licht nodig is en voluit flitst als er veel licht nodig is? Zo niet, kun je dat dan wel instellen?
In een notedop: Het TTL geneuzel.
Bij het TTL (Through The Lens) principe wordt de flits afgevuurd. De hoeveelheid binnengekomen licht wordt geregistreerd door een sensor binnen in je cam. Wanneer die sensor vind dat hij voldoende licht heeft zet hij de flits uit.
Wat nu precies E-TTL / I-TTL voor extra's of veranderingen heeft weet ik even niet.

Veel duurdere externe fliters kan je de flits-intensiteit instellen, wat handig is voor in-flitsen om wat schaduw weg te werken. De SB-800 moet dat kunnen lijkt me. Voor de Canon's moet je dan naar de 580EX (ask neografical)

Verder heb je het voordeel met een externe flitser dat je deze ook een andere richting in kan zetten, en zodoende indirect licht op je onderwerp te krijgen. Zodoende krijg je een egaler verlicht onderwerp.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• Heaget
SB800 is me net iets te duur, maar SB600 lijkt me wel een puik dingetje. Bedankt voor de info overigens.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 22:00

Arfman

Drome!

SB600 is ook een puik dingetje. Iets minder krachtig dan de SB800 en iets minder mogelijkheden, maar ruim voldoende voor het meeste flitswerk volgens mij.

Ik heb iets meer uitgetrokken voor de SB800, deze biedt net wat meer toekomstperspectief/groeimogelijkheden. Bovendien moet je bij het prijsverschil tussen de 600 en 800 ook rekening houden met het feit dat je bij de SB800 een omnibounce krijgt, en bij de SB600 niet (30 euro kosten die dingen ongeveer).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• MBV
SB600 is prima geschikt voor de meeste foto's. Doordat de flitser verder van het objectief af zit krijg je minder snel dat de achtergrond zwart is, wat versterkt wordt door het grotere oppervlak. Maar het belangrijkste is dat je kan bouncen via het plafond.

Maar je D50 kan je alles zelf ook al instellen. Zet je camera maar eens op M, met het laagste f-getal en langere sluitertijd. Zie je ineens een achtergrond ;)

Verschil tussen TTL en i-TTL is dat de laatste niet tíjdens het flitsen meet, maar ervoor. Vandaar dat je de flitser in de zoeker ziet :)
edit:
@ julius hieronder: Dat was ik dus :P

[Voor 5% gewijzigd door MBV op 13-04-2006 09:53]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

D'r zei laatst iemand wat over dat er bij digicams gebruik word gemaakt van preflashes en dat bij analoog dat niet gebeurd, oftewel, preflashes zie je bij digitaal wel door je zoeker, en bij analoog niet. En dat klopt dacht ik.

Overigens is een prijsverschil van bijna € 100,- best wel wat tussen een 600 & 800 op 250-330 euro. Ik heb er verstandig aan gedaan om vorig jaar een 600 te kopen en er een jaar lang mee te experimenteren. Hij beviel me prima (naast dat ik wat kunstgrepen heb moeten doen op m'n cam). Welke flitser voor jou perfect is is afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen en wat je budget is. Ik heb nu een 800 ernaast gekocht en ben daar ook bijzonder happy mee. Vergeet alleen niet dat ik iedere week een 200-600 flits foto's maak en dat ik het ding dus best wel wat gebruik ;)

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

julius schreef op woensdag 12 april 2006 @ 12:57:
de herzen verhogen, de kwantiteit en sluitertijden verhogen/verlengen. Daarnaast als je test flitsen doet, de test knop wat langer ingedrukt houden dan normaal ;)
Ik snap het al, ik had 1x 5Hz ingesteld, in de veronderstelling dat ie dan 1x 5 flitsen in 1 seconde zou geven, maar dan geeft ie dus 1 flits op 5Hz 8)7

en zo is het voorspeld!

• Arfman
  • Laatst online: 07-06 22:00

Arfman

Drome!

Ik heb gisteravond ook even met die repeat functie zitten spelen, alleen werden al mijn foto's enorm overbelicht. Wat is het voordeel van die repeat mode precies ? Alleen bij bewegende onderwerpen kan ik me er iets bij voorstellen eigenlijk.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Alleen bij bewegende onderwerpen kan ik me er iets bij voorstellen eigenlijk.
Bracketing ;)

Bracketing in combo met flitsen (repeat op zelfde power, maar je cambelichting dus variëren) kan je er ook mee doen. Maar repeat is vooral bij bewegende voorwerpen nuttig ja: actiefotografie als er weinig licht is. Enorm overbelichte foto's betekent dat je de power van je flitser of juist sluitertijd / FEC van je cam beter moet bijstellen ;)

LinkedIn
Twitter

• Jaymz
  • Laatst online: 08:55

Jaymz

Keep on moving !

julius schreef op donderdag 13 april 2006 @ 01:52:
D'r zei laatst iemand wat over dat er bij digicams gebruik word gemaakt van preflashes en dat bij analoog dat niet gebeurd, oftewel, preflashes zie je bij digitaal wel door je zoeker, en bij analoog niet. En dat klopt dacht ik.
Dus ETTL(-II) werkt op analoge body's anders dan digitale :?

Lijkt me sterk eigenlijk ;)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Remy schreef op donderdag 13 april 2006 @ 10:40:
[...]
Bracketing ;)

Bracketing in combo met flitsen (repeat op zelfde power, maar je cambelichting dus variëren) kan je er ook mee doen. Maar repeat is vooral bij bewegende voorwerpen nuttig ja: actiefotografie als er weinig licht is. Enorm overbelichte foto's betekent dat je de power van je flitser of juist sluitertijd / FEC van je cam beter moet bijstellen ;)
het heeft niks met FEC te maken naar mijn idee. FEC is een aanpassing op de TTL functie van je flitser. Harder of minder hard inflitsen. Een functie die je bij repeating flash niet gebruikt omdat bij repeating flash de lichtmeting (TTL) niet gebruikt word. Bij de repeating flash optie is het gewoon puur gokken/uitproberen/ervaring hoe hard er in geflitst moet worden. Onderstaand is niet met repeating flash, maar gesync met een strobo en kwa belichting eigenlijk puur geluk ;) Maar is wel geinig om te zien wat voor resultaat er eventueel te behalen valt. Afgelopen weekend geschoten overigens in de Silly Symphonies.

Jaymz schreef op donderdag 13 april 2006 @ 10:51:
[...]

Zet je 580EX maar es op een analoge body. Bij mij flitste een SB600/800 anders op een analoge body...

[Voor 12% gewijzigd door jules op 13-04-2006 12:45]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jaymz schreef op donderdag 13 april 2006 @ 10:51:
[...]

Bij analoog zit er een lichtsensor achter de film. Deze slaat de flitser af op het moment dat de film voldoende belicht is. Bij digitaal is dit niet mogelijk en moet er dus een preflash meting gedaan worden.

De F6 heeft volgens mij ook de beschikking over CLS dus het verhaal dat het alleen digitaal voorkomt lijkt me onwaarschijnlijk.

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:01
Fairy schreef op donderdag 13 april 2006 @ 12:54:
[...]

Bij analoog zit er een lichtsensor achter de film. Deze slaat de flitser af op het moment dat de film voldoende belicht is. Bij digitaal is dit niet mogelijk en moet er dus een preflash meting gedaan worden.
Close, but no cigar. De sensor zit niet achter, maar voor de film. Het flitslicht licht reflecteert en komt op die sensor terecht. Bij digitaal is dit niet mogelijk, omdat het oppervlak te glimmend is. Althans, dat zegt Ken Rockwell erover.

• neographikal
  • Niet online
Slaat de flitser af? Een flash duurt maar 1/10000ste tot 1/1000ste van een seconde, wat valt er af te slaan? :)

• MBV
Anoniem: 141950 schreef op donderdag 13 april 2006 @ 17:46:
De F6 heeft volgens mij ook de beschikking over CLS dus het verhaal dat het alleen digitaal voorkomt lijkt me onwaarschijnlijk.
Bij de F6 is het een combinatie van voorflits en 'echte' TTL. Hij doet eerst de voorflits om met matrix-meting te kijken hoeveel hij nodig heeft, en vervolgens doet hij als controle de reflectie. Heb ik laatst een heel verhaal over geschreven, maar kan het nergens terugvinden tussen die laatste 1000 posts :X
edit:
Ik heb géén zin om dat weer uit te leggen. Er was nog een topic waarin Nikon-flitsers werden behandeld (toch :?) waarin dat gezeur over TTL langskwam. Je camera zegt in die 1/10.000 seconde tegen de flitser dat hij moet stoppen, en dat gebeurt dus in stapjes van 1/64.000 sec oftewel 64 KHz.

[Voor 23% gewijzigd door MBV op 14-04-2006 00:28]

• MBV
Ok, na lang zoeken toch gevonden: MBV in "Nikon en flitsers" en wat er verder in dat topic staat.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

neographikal schreef op donderdag 13 april 2006 @ 21:50:
Slaat de flitser af? Een flash duurt maar 1/10000ste tot 1/1000ste van een seconde, wat valt er af te slaan? :)
Bij een DSLR duurt die flash zo kort omdat er door een korte preflash een meting wordt gedaan hoeveel er geflits moet worden.

Bij mijn analoge EOS (waarmee ik het meest schiet) heb ik dat niet. Er wordt geen preflash gedaan. De camera zet de flitser uit om het moment dat de sensor (voor je film inderdaad fnoff) genoeg weerkaatst licht heeft ontvangen.

Maar misschien is dat wel het verschil tussen TTL en E-TTL :?

Vragen/opmerkingen

• MBV
Kijk eens 1 berichtje boven je *zucht*

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

MBV schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 12:23:
Kijk eens 1 berichtje boven je *zucht*
Je moet niet zo diep zuchten als iemand niet meteen klikt op elke aangeboden link, en meteen ziet dat jij het altijd bij het rechte eind hebt. ;)
By the way, * Equator had een klein beetje gelijk :P
[/ zeurmodus]

Vragen/opmerkingen

• Heaget
Ik heb een vraag over Onmibounce etc..

Je hebt alleen omnibounce als je zo'n kapje over je flitser doet he? Maar wat is het verschil nu tussen

http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=5237

en

http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=7735

?

De bovenste ziet er zacht ( stoffen ) uit, en de onderste wat harder ( plastic )

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

de eerste is imo makkelijk mee te nemen, omdat je 'm kunt vouwen.
Naar alle waarschijnlijkheid is ie ook wat universeler, aangezien je 'm op elke flitser kunt plakken.
Qua werking lijkt me dat er weinig verschil is. De lumniquest (de 1e dus) is iets groter, dus dan zou je in principe wat meer spreiding van je licht moeten krijgen.

Anoniem: 23311

SmartDoDo schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 17:21:

De manier die je nu uitgekozen hebt is dé manier voor ouderwets analoog flitsen. :p
Overigens is je A-stand de knop die je je Aperture (A dus) laat regelen, S staat voor shutter(time). :) Dus wat je zegt dat je in die 2 modi alleen dat kan doen, klopt als een bus! (Dat was vroeger namelijk ook al zo!) En M = Manual.

Heeft die Nikon geen P-stand (programma/automatisch)? Dat hoort altijd goed te gaan, met de juiste instellingen voor sluitertijd + aperture. Sommige 'moderne' toestellen hebben ook een P-stand waarbij je zelf de aperture of shutter kunt instellen.
(Moderne staat hierbij tussen aanhalingstekens, omdat t hier over Auto-Focus toestellen gaat, Mijn uit 1992 stammende Dynax 8000i kan dit namelijk. Maar ik verwacht dat Nikon & Co deze leuke mogelijkheden inmiddels ook hebben overgenomen. Zoals veel leuke dingen eigenlijk)
Heaget schreef op maandag 17 april 2006 @ 18:15:
Ik heb een vraag over Onmibounce etc..
Je hebt alleen omnibounce als je zo'n kapje over je flitser doet he? Maar wat is het verschil nu tussen http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=5237 en http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=7735 ?
De bovenste ziet er zacht (stoffen) uit, en de onderste wat harder ( plastic )
Qua werking hoort het niets uit te maken, het verschil wat je ziet is een verschil tussen merken, gezien de ene t patent op de vouwbare dingen heeft (Lumiquest is al vrij lang op de markt), en de ander is wat innovatiever, en heeft t patent op de plastic overkapping.

Lumiquest gebruikt overigens vouwbaar plastic (heb hier een aantal verschillende bouncers van dat merk liggen). Heb de kleine niet van Lumiquest, maar 1 van de anderen is uitstekend geschikt voor bouncing zonder plafond.

Anoniem: 27517

Ik heb een Canon 430EX flitser op een Canon 350D dSLR. Nu zit er op de 430EX een groothoek diffuser die je uit kan klappen. Heeft deze diifuser een soortgelijk effect als een Omnibounce op je flitser ? Iemand al wat uitgeprobeerd ?

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Nee. De groothoek diffuser is bedoeld om het licht over een groter oppervlak te verspreiden, zodat je ook op groothoek foto's (vanaf 17mm ofzo) nog een egaal lichtbeeld hebt. Het licht wordt misschien wel een beetje softer, maar het effect is bij lange na niet hetzelfde als met een omnibounce.

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 18:43
Had deze vraag ook elders gepost alleen denk dat ik hier wel in het goede topic zit voor een antwoord:

Ik was wat foto's van een bloemenvaas met (kunst)bloemen aan het maken als test met mijn Nikon D50 en Nikon 18-200mm VR lens
Hoe kan het het dat de achtergrond zwart is terwijl ik toch de interne flits heb gebruikt.. :? :?
Normaal zou je zeggen er zit zwart papier achter maar hier niet..gewoon in de kamer op klaarlichte dag.. 8)7
Wat is hier de verklaring voor ?
klik voor origineel

• Garyu
Je blaadjes zijn toch prima belicht door de flits?

Dit is gewoon logisch flitsgedrag.. de hoeveelheid licht die terugkomt van je flits neemt gewoon sterk af naar mate het te belichten onderwerp verder weg staat. Dat reflecteert nauwelijks meer licht, ook omdat je (interne) flitser relatief zwak is.

Je kan dan kiezen: achtergrond goed belicht en blaadjes zwaar overbelicht, of blaadjes goed belicht en achtergrond donker. Je camera gaat er vanuit dat die tweede optie beter is. Wil je dit anders doen, dan moet je de flitsbelichtingscorrectie een zwaai geven, of je sluitertijd langer maken, zodat je meer omgevingslicht opvangt.

Dat antwoord was dacht ik ook al in het vorige topic waar je je vraag stelde gegeven :?

[Voor 7% gewijzigd door Garyu op 18-04-2006 19:59]

• fotojunk
Garyu schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 19:58:
Je blaadjes zijn toch prima belicht door de flits?

Dit is gewoon logisch flitsgedrag.. de hoeveelheid licht die terugkomt van je flits neemt gewoon sterk af naar mate het te belichten onderwerp verder weg staat. Dat reflecteert nauwelijks meer licht, ook omdat je (interne) flitser relatief zwak is.

Je kan dan kiezen: achtergrond goed belicht en blaadjes zwaar overbelicht, of blaadjes goed belicht en achtergrond donker. Je camera gaat er vanuit dat die tweede optie beter is. Wil je dit anders doen, dan moet je de flitsbelichtingscorrectie een zwaai geven, of je sluitertijd langer maken, zodat je meer omgevingslicht opvangt.

Dat antwoord was dacht ik ook al in het vorige topic waar je je vraag stelde gegeven :?
Garyu Bedankt voor je reaktie en toch blijf ik het apart vinden dat ie pikzwart word.

vorige topic vond ik geen duidelijk antwoord.
1 komt omdat achtergrond al donker is..het is overdag in een goed verlichte kamer
2 Waarschijnlijk komt dat ook door de zeer korte sluitertijd heb 1/250 gebruikt dus zeer kort valt mee (denk ik)

• Garyu
fotojunk schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 20:11:
[...]

Garyu Bedankt voor je reaktie en toch blijf ik het apart vinden dat ie pikzwart word.

vorige topic vond ik geen duidelijk antwoord.
1 komt omdat achtergrond al donker is..het is overdag in een goed verlichte kamer
2 Waarschijnlijk komt dat ook door de zeer korte sluitertijd heb 1/250 gebruikt dus zeer kort valt mee (denk ik)
1/250ste? Geen wonder.. probeer het eens met 1/60ste of 1/30ste zou ik zeggen, dan zal je belichting normaler uitvallen.

Met zo'n korte sluitertijd als je hebt gekozen is je camera puur en alleen afhankelijk van het flitslicht, en wordt er praktisch geen omgevingslicht opgevangen. Door langere sluitertijden te kiezen geef je het licht ook een kans om op de sensor te vallen ;).

• fotojunk
Ha dit is een goede uitleg...zal idd eens gaan testen met kortere sluitertijden overdag met dezelfde bloemen..

bedankt..

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 18:15
fotojunk schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 21:10:
Ha dit is een goede uitleg...zal idd eens gaan testen met kortere sluitertijden overdag met dezelfde bloemen..

bedankt..
Je kan beter langere sluitertijden nemen... ;)

• fotojunk
suspect schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 21:24:
[...]

Je kan beter langere sluitertijden nemen... ;)
LoL foutje 8)7 8)7

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Als het toch kunstbloemen zijn, kun je nog veel beter met natuurlijk licht belichten ipv flitslicht, als je uberhaubt een beetje achtergrond licht wilt pakken. En wellicht vanuit de juiste hoek wat bijlichten met een spotje. Maakt het allemaal veel eenvoudiger ;)

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee