[OC] FSB gaat maar tot 210 op msi k8n neo?

Pagina: 1
Acties:

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
ik voor t eerst begonnen met overclocken en wilde beginnen met fsb. Nu kom ik niet verder met de fsb van 200 naar 210! Als ik hoger ga dan word mijn multiplier drastisch omlaag gegooid (van 12x naar 5x). Wat doe ik niet goed?

alvast wat specs:

K8N-Neo platinum (nf3) sock 754
AMD athlon 64 3700+ @ 2400mhz (oc 2518mhz)
2x 512 mb kingston kvr400x64-c3a (ddr400)
Zalman waaierkoeler (alcu700? niet die allergrootste)
asus x800xt-pe ook met zalman (met van die blauwe geheugen-koel-blokjes)

Ik hoop dat ik niet een al te domme vraag stel? Ik heb een hoop topics bekeken en ik heb ook de
ocbasics gelezen, maar ik kon niet een antwoord vinden, alvast bedankt

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad als wat jij nu hebt. Dit heb ik opgelost door m'n bios te voorzien van een nieuwere (nieuwste) versie.

Verwijderd

volgens mij gebruikt msi toch Live update.. :? . als dat zo is dan kan je daarmee je Bios upgraden naar een nieuwere versie.. maar lees wel altijd de readme file :) .

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
het probleem wat ik met updaten van mijn bios heb: na een update start mijn pc aleen maar op met een bankje geheugen, hoe dan ook met 2x 512 komt ie niet door z'n memcheck. (voor details zie topic:" mobo laat draaien met 2x 512 geheugen niet toe")

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
oh en ja ik gebruik live update

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Probeer je mobo dan eens te flashen met de nieuwste drivers, misschien dat er iets is misgegaan met live update

[CiP] Le Régional Built To Last.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
om de een of andere vage reden ging de flash naar de nieuwste update dit keer wel vlekkeloos en kan ik wel over de 210 mhz komen (heb op 211mhz lopen om te testen en werkt vooralsnog prima!)
Ik ben nu benieuwd hoever ik zal kome... bedankt voor de hulp en je zal mij hier zeker terug zien...later!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

De HTT multiplier misschien lager zetten? Met 210 loopt ie dan op 840 ht freq voor een socket 754 proc toch ( 4x htt mp)? Dus op 3x zetten, en dan freq omhoog gooien?

Of misschien is de verhouding met het geheugen 2:1 , en je geheugen kan die kleine overklok niet aan, wat ik me heel goed kan voorstellen met kingston valueram (kvr). Dus geheugenklok omlaag gooien in verhouding met de htt freq.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
millman schreef op zondag 06 november 2005 @ 21:59:
om de een of andere vage reden ging de flash naar de nieuwste update dit keer wel vlekkeloos en kan ik wel over de 210 mhz komen (heb op 211mhz lopen om te testen en werkt vooralsnog prima!)
Ik ben nu benieuwd hoever ik zal kome... bedankt voor de hulp en je zal mij hier zeker terug zien...later!
Oops, na de biosflash alleen een re-boot gedaan en geen koude start! na de koude start het zelfde liedje: hij wil dan gewoon niet met 2 geheugenbanken opstarten... echt vaag.. ik denk persoonlijk een fout in het nieuwste bios van msi?! (zie ook topic:"Mobo laat draaien met 2x512 mb geheugen niet toe")

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Bartjuh schreef op zondag 06 november 2005 @ 22:16:
De HTT multiplier misschien lager zetten? Met 210 loopt ie dan op 840 ht freq voor een socket 754 proc toch ( 4x htt mp)? Dus op 3x zetten, en dan freq omhoog gooien?

Of misschien is de verhouding met het geheugen 2:1 , en je geheugen kan die kleine overklok niet aan, wat ik me heel goed kan voorstellen met kingston valueram (kvr). Dus geheugenklok omlaag gooien in verhouding met de htt freq.
klopt: hij draaid op 4x htt, maar gezien het bios update probleem wat ik heb, ga ik voorlopig niet te veel veranderen... een ding tegelijk..maar toch bedankt. Trouwens, ik was al van plan om beter geheugen te kopen, maar dual channel gaat nie lukken... wat raad je me wel aan dan?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
het probleem is inmiddels opgelost, wat mij betreft mag topic gesloten worden.
Bedankt voor de hulp!

• Macabre
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-12-2025

Macabre

Euhh...

Maar wat was het nu dan ?

Misschien wel handig voor mensen met hetzelfde probleem :Y)

..:: Specs ::..

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Socket 754 draait sowieso niet op Dual channel.

Dat hij 2 bankjes niet herkend kan komen door het gebruik van double sided ram, meestal is single sided in combi met double wel werkend, lees hier voor de settings van je moederbord in de manual.

Je ram kan de botteleneck zijn dus zet HTT op 3 en je MP op bijv 10 of nog lager op 9, heb op zo'n bord gedraaid op HTT op 3, MP op 10 en ram op 240.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Ik weet eigenlijk niet precies wat het probleem was, ik heb een aantal verschillende bios versies geprobeerd en uiteindelijk op versie 1.5 (msi is al bij versie 1.9) kon ik fsb zonder problemen overclocken op 220mhz. Alleen draaid mijn geheugen (valueram, kingston) niet erg stabiel op die snelheid. ik krijg sneller een "mem read error" Kan dat komen omdat er geen koeling omheen zit? Ik was van plan om tijdelijk van die aluminium of koper koelstrips erop te zetten; heeft dit zin? Ook ben ik van plan aan waterkoeling te beginnen... Ik had de Thermaltake Bigwater SE op het oog, goed genoeg? bedankt alvast voor het advies

bigwater SE advies?->laat maar zitten, kheb al topic gevonden.. erg lui en slordig 8)7 |:(

[ Voor 9% gewijzigd door millman op 17-11-2005 00:00 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Flame17 schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 10:56:
Socket 754 draait sowieso niet op Dual channel.

Dat hij 2 bankjes niet herkend kan komen door het gebruik van double sided ram, meestal is single sided in combi met double wel werkend, lees hier voor de settings van je moederbord in de manual.

Je ram kan de botteleneck zijn dus zet HTT op 3 en je MP op bijv 10 of nog lager op 9, heb op zo'n bord gedraaid op HTT op 3, MP op 10 en ram op 240.
dat hij de twee bankjes niet herkent is alleen na een bios update. Mijn multiplier staat standaard op 12 (12 x 200= 2400mhz) dus als ik de htt op 3 zet, de mp op 10 en fsb op 240 kom ik uiteindelijk uit op... jawel...2400mhz! wat is dan het nut van overclocken? of maak ik hier nu een misrekening? ik snap dat htt niet helemaal. (sorry ik echt wil niet onbeleefd zijn en alvast bedankt voor advies)

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

millman schreef op woensdag 16 november 2005 @ 00:58:
[...]

dat hij de twee bankjes niet herkent is alleen na een bios update. Mijn multiplier staat standaard op 12 (12 x 200= 2400mhz) dus als ik de htt op 3 zet, de mp op 10 en fsb op 240 kom ik uiteindelijk uit op... jawel...2400mhz! wat is dan het nut van overclocken? of maak ik hier nu een misrekening? ik snap dat htt niet helemaal. (sorry ik echt wil niet onbeleefd zijn en alvast bedankt voor advies)
Neem eens een kijkje HIER en neem eens een kijkje HIER

Je laat dan je hele systeem harder lopen proc mhz zijn niet zaligmakend.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
ik snap het alweer ietsje beter, ik ga het eens proberen. Alleen, hoe kan je merken dat het systeem er op vooruitgaat? Is dit verschil zo groot terwijl je core op "gewone snelheden" draaid? je gaat nog horen hoe dit afloopt komende week! wederom bedankt! _/-\o_

Pagina: 1