Ik heb 'm niet gebumpt..... maar een epiloog is wel op z'n plaats.
Ik heb namelijk dit jaar contact opgenomen met het UWV en een brief gekregen van hun; kort samengevat blijkt uit die brief dat ik volledig in mijn recht sta, onder bepaalde voorwaarden WW krijg (terugwerkende kracht) enzovoort. Telefonische uitleg gevraagd naar aanleiding van die brief en ook daar bleek dat mijn interpretatie klopte (sic). Enfin, met die brief naar het CWI gegaan, goed gesprek gehad en per ommegaande WW mogen aanvragen. En ook per ommegaande afgewezen.....

.
Bij het UWV kunnen ze blijkbaar een WW laten doorlopen terwijl je 'm zelf hebt stopgezet. Dan verloopt de boel inderdaad en dan is het afgelopen. De afwijzing was op basis daarvan, maar wederom telefonisch contact met het UWV gaf aan dat de afwijzing onterecht was (gezien die basis) en een bezwaar noodzakelijk was. Vreemd trouwens dat de administratie zo slecht is. En de mededeling van afwijzing "
U had beter in de WW ipv Frankrijk kunnen zitten, dan was je beter af... "
Bezwaar aangetekend, uitnodiging voor gesprek gehad en ik mocht langskomen. Alles uit de doeken gedaan, de brief waar ik net over sprak was interessant... maar die brief zou wel eens onjuist kunnen zijn..... en verder geen woord over gesproken. Het gesprek ging er namelijk over dat Frankrijk zelf wellicht werk was geweest en men zou daar goed z'n best voor doen om dat uit te zoeken.
3 maanden later verliep de uiterste beantwoorddatum en nam het UWV zich 4 weken extra verleningen extra aan

Nog eens 4 weken later kreeg ik weer 4 weken aan mijn broek, met die opmerking dat ik naar de rechter zou kunnen gaan om een besluit af te dwingen.....
En na nog eens 4 weken is de wettelijke termijn (13+4+4) verstreken. Ik bellen en ja hoor, ik zou zo weer 4 weken krijgen en nog eens 4 weken, want die pipo kwam om in het werk en smeekte mij om hem aan te klagen zodat een besluit af te dwingen.... want anders kwam het er nooit. Die gast vraagt MIJ om HEM aan te klagen

.
Enfin, ik gang naar de rechter, verweerschrift van UWV gaf gewoon toe laat te zijn en zo werd een besluit afgedwongen........ en kreeg ik inderdaad een besluit -> weer niets

.
Deze keer was de motivatie dat uit Frankrijk bleek dat er niets mogelijk was. Alleen op navraag bleek er geen documentatie whatsoever daarover te zijn, dus hoe dat nou blijkt..... En geen woord over de oorspronkelijke brief, geen woord over de extreme vertraging en sterker nog, de pipo in kwestie ontkent dat hij mij verzocht naar de rechter te gaan.
Een klacht bij het UWV komt neer op een brief retour:"wij bieden ons excuus aan voor het ontstane misverstand". Een brief naar de Ombusman komt neer op:"Aangezien u in beroep kan of kon gaan, mogen wij wettelijk gezien NIETS doen". Conflicten met de overheid over het UWV hoef je dus niet via de ombudsman te spelen.
Ik heb inmiddels een advocaat in dienst en de uitspraak zou over enkele weken kunnen vallen. Echter, volgens deze advocaat zijn monderlinge afspraken (telefoon) en toezeggingen kan je als niet-gedaan beschouwen. Sterker nog, men praat je daar naar de mond (zijn ze in getraind) om van je af te zijn(sic). En wat schriftelijk zwart op wit staat.... wel, die oorspronkelijke brief (en vele telefoontjes die de inhoud bevestigden) kan gewoon fout zijn. Mondeling telt niet maar zwart op wit is dus ook niet alles.
Je kan NIETS tegen het UWV doen, ze treiteren en rekken maar raak, wetten gelden niet voor hun (discriminatiebeginsel gaat hier echt op maar toon dat eens aan) en de ombudsman en andere lijnen... het werkt niet.
Voor postdocs die naar het buitenland gaan wel 2 tips:
1) GA NOOIT OP BASIS VAN EEN BEURS!!!!!!!!!! niets is dodelijker voor je sociale rechten, dus blijf af van Europese subsidies a la Curiefondsen.
2) Indien je korter dan 3 maanden tussen 'werk' (aio-schap) en je postdoc gaat doen, vraag dan voor die kortere periode NOOIT WW aan, je verliest dan, ook al neem je maar 1 uur, je rechten die je tot dan toe hebt opgebouwt.... en die krijg je niet weer aangeslingerd wanneer je niet binnen 6 maanden een heropening daarvan kan doen.
En wat het UWV betreft; nog zo'n
*piep* zal de maatschappij nauwelijks kunnen dragen.