Toon posts:

Bose acoustimas subwoofer of nieuwe sub

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 696 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een Yamaha RX-V457 met Pioneer S-V240-W boxen eraan.. de 2 front speakers van de pioneer zit op A aansluitingen van de Yamaha, en ik heb de Bose acoustimass 3 subwoofer (van die melkpakjes en die eigelijk van me ouders is) op de B aansluiting aangesloten van me Yamaha....

Klinkt eigelijk best vet enzo, kan aardig hard doordreunen.

Wat ik mij eigelijk nu afvraag is het volgende:

ik heb 150 tot 200 euro te besteden aan een subwoofer (voor de pre-out)

Kan ik voor dat geld een subwoofer kopen die ik op de pre-out kan aansluiten (weet ook niet waarom, denk beter voor het geluid?) en dat ik gelijke of hardere bassen krijg in mijn kamer.

Mijn kamer is zelf 12 vierkante meter, dus dat is al niet veel..Maar vind dat het toch wat harder kan :P:P.

Met vriendelijke groet,

Nick Groenewoud

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:07
Ik zou je budget sparen totdat je echt iets moois kan kopen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:09

JT

VETAK y0

Op zich ben ik het eens met leonbong, maar als je niet meer wilt uitgeven dan zou ik is gaan speuren naar een subje van Yamaha, ik vind dat die erg leuke subjes maken voor weinig geld. Ga zelf is luisteren bij een audiotoko ofzo.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De zwaarste sub van het merk Mivoc past ook nog goed in je budget, deze is ook erg goed qua prijs/kwaliteit.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• JT

JT

VETAK y0

Mjah, ik heb wat subs van Mivoc gehoord en kon er niet echt kapot van zijn als ik eerlijk moet zijn...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Speedfight schreef op woensdag 02 november 2005 @ 14:44:
De zwaarste sub van het merk Mivoc past ook nog goed in je budget, deze is ook erg goed qua prijs/kwaliteit.
Maar dan heb je nog geen amp. Het is wel een heel mooi subje, zeker beter dan de Bose raggebak die je nu hebt ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JT schreef op woensdag 02 november 2005 @ 14:46:
Mjah, ik heb wat subs van Mivoc gehoord en kon er niet echt kapot van zijn als ik eerlijk moet zijn...
Ook die 12" met de witte conus?

• JT

JT

VETAK y0

Nee, die niet, maar het gaat nu toch over complete subs en niet losse drivers toch ? En die met die witte conus...of die 10" of die 12" was niet veel mee te doen qua curve.

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die witte dingen zijn echt wel goed hoor. Is ook wel een wat hoger budget dan de rest. En die komen ook nog best diep. De TS wil sowiso Bassreflex, als ik dat zo hoor ;) En daar doet de Mivoc het prima.

Verwijderd

Topicstarter
okej heb het een en ander opgezocht over Mivoc,...mischien nog andere merken die zeg maar aan mijn ''eisen' voldoen?

En is die bas van de acoustimas zo slecht? Ik vind hem lekker doordreunen.

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03-2025
De mensen houden hier niet zo van Bose, maar zo verschillen de smaken :)
Ga gewoon eens wat luisteren bij de mediamarkt, wellicht bij een andere zaak, zodat je even kan horen hoe in jou oren klinkt ! Want smaken verschillen echt en in ieder zijn oren klinkt het weer anders.
Mijn tip : kijk eens naar de canton actieve subs ;) ik heb zelf een van hun zwaardere modellen, maar dan heb je ook wat.

http://www.canton.de/index.php?pg_id=18,30,as80sc

[ Voor 7% gewijzigd door PassieWassie op 02-11-2005 18:11 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• JT

JT

VETAK y0

deepspace schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:05:
Die witte dingen zijn echt wel goed hoor. Is ook wel een wat hoger budget dan de rest. En die komen ook nog best diep. De TS wil sowiso Bassreflex, als ik dat zo hoor ;) En daar doet de Mivoc het prima.
Die witte dingen zijn misschien wel goed, maar nogmaals, een van die dingen is geen fatsoenlijke curve van te krijgen voor een sub. Daarnaast wil de TS een kant en klare :)
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 17:52:
okej heb het een en ander opgezocht over Mivoc,...mischien nog andere merken die zeg maar aan mijn ''eisen' voldoen?

Tja, als het je alleen maar gaat om dreunen en niet de strakheid en controle enzo, dan kan je net zo goed een PC subwoofer halen van Logitech, van de Z560 ofzo, die vind ik het nog beter doen dan een B*s* sub.

Ecodan warmtepomp

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 17:52:

precies. Zo'n module is vrij hoog afgestemd en "boenkt" dus lekker.
Echt laag komt er niet uit.

Is zelfbouw een optie?
doe eens hier een search op AXX 1010 + XXL submodule....

Wise enough to play the fool

• PassieWassie
Als je alleen maar hard wilt knallen, dan kun je beter een set PA boxen kopen voor dat geld :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zelfbouw lijkt mij ook wijs om te doen,..Daar heb ik namelijk zelf al een kist voor gebouwt...eigelijk dan alleen die module in, 1/2 woofers in en heb een subwoofer..

Blijf ik dan nog wel binnen mijn budget? En is dat moeilijk om zelf te bouwen?

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Huw, dus je hebt de kist al gebouwd?

Dan moet je dus een woofer kopen die op de kist past. Dat is een beteje omgekeerde wereld denk ik zo even hè.

Moeilijk, moeilijk om het zelf te bouwen - tja - ik ben niet echt op de hoogte van jouw zelfbouwkunsten eigenlijk. ;)

Maar je kunt inderdaad gaan voor zo'n Raveland ding die teacher al aangaf, lijkt me bovendien een goed ding voor jouw wensen denk ik. :)

Verwijderd

Topicstarter
Okej.

Stel ik bestel het volgende:

RAVELAND AXX 1010 10
Bestnr.: 377409 - 89

Model AXX 1010 10'' (25 cm)
SPL 88 dB
Belastbaarheid sinus 200 W
Belastbaarheid muziek 500 W
Gewicht 6,5 kg
Frequentiebereik 28 - 2500 Hz
Buiten-Ø 270 mm
Inbouw-Ø 236 mm
Inbouwdiepte 140 mm

Met

INBOUW VERSTERKERMOD. VOOR SUB
Bestnr.: 300518 - 89

Uitgangsvermogen 1x 100 W/8 Ω, 1x 150 W/4 Ω
Vermogen 320 W
Uitschakelvertraging ca. 20 min.
Ingangsimpedantie 20 kΩ
Signaal/ruis-afstand 76 dB
Scheidingsfrequentie 40 - 160 Hz (regelbaar)
Afm. (lxbxh) (mm) 210 x 270 x 135

(conrad)

Zou dit beter zijn dan wat ik nu heb? (Anders suggesties) En het zit binnen mijn budget dus dat zou super zijn.

• JT

JT

VETAK y0

Ja, is wel een goede keuze :)

Ecodan warmtepomp

• teacher

teacher

Dysgaf!

Idd...

Wil je iets minder centjes uitgeven> kijk of barry loef nog een submodule heeft voor je.

Als je gaat bestellen, bestel dan mee:
- dempspul (noppenschuim en/of fiberfill)
- spikes
- kabelspul

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

spikes? zonde van het geld, zeker als je maar 200 euro te besteden hebt. Je wilt juist dat je sub koppelt met de vloer dus dan moet 'ie niet op spikes staan...

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT

JT

VETAK y0

Tja, als je hersenloos geboem wilt wel :P Maar een goedkoper alternatief: rubber poten, je kan van die deurstoppers halen die ervoor zorgen dat de deur niet tegen de muur knalt. Maar spikes hoeven niet duur te zijn.

Ecodan warmtepomp

• teacher

teacher

Dysgaf!

setje spikes = 10 euro... Dat zijn de kosten niet imho..
En anders wat JT zegt, rubber voetjes. Staan ook in de conrad gids. (sterker nog, ik heb ze ook onder speakers en sub)

enneh waarom zou je willen dat je sub koppelt? Wil je een trillende vloer, of wil je trillende lucht? :+

Verwijderd

Topicstarter
Rubber poten zijn idd wel een goed idee..(ik heb namelijk houten vloer) Neej ik heb zelf ooit die een kist gebouwd, en die fungeert nu alleen als rotzooi-doos...ding is van 1 CM dik hout (ik weet niet de naam, geen mdf of multiplex ofzo) Want heb zelf niet dat hout ervoor gekocht. Je moet em zien als een smijtkoffer, met van die stalen profielen erop enzo, stoothoeken. Ding is best stevig.
Er zit een deksel op de kist die je kan sluiten met vlinder-sluiting.

De afmetingen zijn trouwens:

b45xd35xh45 buitenafmetingen

En ik moet dan idd de binnenkant afkitten met een of ander spul...

nu zit ik alleen te denken hoe ik dan die woofer moet plaatsen.. Ik heb wel s gehoort over bas-reflex..maar dan moet je sub toch op poten staan ofzo?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2005 13:13 ]

• Seers
Ik zou het ontwerp van Walter_PPK aanhouden eigenlijk:
http://www.mijnhometheate...ds/Zaagplan%20AXX1010.jpg
^ grooooot plaatje.

Voor basreflex hoeft je woofer helemaal niet op poten te staan hoor.

Kijk voor de gein eens hier:
[rml][ DIY] XXL amp + AXX 1010 bouwen[/rml]
[rml][ DIY] Nog een zelfbouw subwoofer met XXL en AXX1010[/rml]

[ Voor 30% gewijzigd door Seers op 05-11-2005 14:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou idd een mooi ontwerp zijn. Maar ik maak dan liever basspoorten dan een plankje. Want ik heb de kist al gebouwt...en dat zou dan een pleuris werk worden.

Ik zit alleen nog met een probleempje. Want de hele kist is in elkaar gezet met bouten en moeren. en die steken een aantal MM uit aan de binnenkant (van buiten ziet het er wijs uit). enn is het dan slim om zeg maar een binnenframe te maken zodat die mooi vlak is helemaal. En die tussenruimte opvullen met iets. (zand of wol ofzo)

ps. hoe zit het nou precies met dat berekenen van de kast...is dit echt zo belangrijk? Want ik heb geen zin om een hele nieuwe kast te bouwen,...ik heb er immers al 1

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2005 14:43 ]

• Seers
ding is van 1 CM dik hout (ik weet niet de naam, geen mdf of multiplex ofzo) Want heb zelf niet dat hout ervoor gekocht. Je moet em zien als een smijtkoffer, met van die stalen profielen erop enzo, stoothoeken. Ding is best stevig.
Er zit een deksel op de kist die je kan sluiten met vlinder-sluiting.
Dit kun je niet zomaar gebruiken voor subwoofer hoor!

Behalve dat je een poort heel goed zou moeten berekenen qua grootte om de inhoud van de kist een beteje leuk te houden, is de kast veels te zwak. Deze zal gaan kleuren als de regenboog.

Ik denk toch echt dat je naar een andere oplossiing moet zoeken. Misscihen kun je wel heeel veeel bracen, maar toch geef ik het geheel dan weinig kans van slagen.

Edit: Kijk, je moet goed snappen dat elke subwoofer anders reageert in een andere kast. Het is dus zo dat je raveland anders reageert in een 20 liter kast dan in een 50 liter kast. En je kunt er dus een bass-reflexpijp in maken welke dus ook weer afhangt van de grootte van de kast. Dit is allemaal weer anders bij een andere driver, de respons en dergelijke. Dus je kunt moeilijk even een driver in _een_ kist stoppen.

[ Voor 23% gewijzigd door Seers op 05-11-2005 14:48 ]

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

teacher schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 11:54:
enneh waarom zou je willen dat je sub koppelt? Wil je een trillende vloer, of wil je trillende lucht? :+
Laten we niet met drogredenaties komen OK? De trillingen die de onderkant van de kast genereren zijn grofweg in tegenfase dus je wilt niet dat deze aan de lucht overgedragen wordt, precies wat er gebeurt als de sub niet volledig op de vloer staat.

Een reden dat je een subwoofer op de vloer wilt en niet ergens erboven is dat de helft van het geluid naar de grond gestraald wordt en dus ook grofweg de helft van het geluid wat je hoort komt via de vloer. Ga je de geluidsbron verder van de vloer plaatsen, bijvoorbeeld door spikes te gebruiken, dan zal het deel van het geluid wat via de vloer wordt "gereflexteerd" meer uit fase zijn dan wanneer je de sub rechtstreeks op de vloer plaatst. Het gevoel laat zich raden, minder nauwkeurige reproductie van het geluid.

In hoeverre dit alles daadwerkelijk een nadelig effect heeft op het geluid hangt helemaal van de situatie af, heel veel zal het echter niet zijn. Maar laat duidelijk zijn dat het geluid er potentieel op achteruitgaat ipv vooruit. Kijken we echter naar fullrange luidspreker systemen dan wordt het geheel ietwat complexer en is niet zo 1-2-3 te zeggen of het geluid er op voor- of achteruit gaat.

Het liefst lijm ik zelf mijn subwoofers vast op de vloer, nadeel is dan dat het niet meer verplaatsbaar is. Ook ben ik nog voorbijgegaan aan bafflestepreductie en virtuele driverkoppeling maar die argumenten hou ik nog even achter de hand mocht iemand nog een tegenwoord hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door MM op 05-11-2005 16:00 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
m.m schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 15:58:
[...]

Laten we niet met drogredenaties komen OK? De trillingen die de onderkant van de kast genereren zijn grofweg in tegenfase dus je wilt niet dat deze aan de lucht overgedragen wordt, precies wat er gebeurt als de sub niet volledig op de vloer staat.

Een reden dat je een subwoofer op de vloer wilt en niet ergens erboven is dat de helft van het geluid naar de grond gestraald wordt en dus ook grofweg de helft van het geluid wat je hoort komt via de vloer. Ga je de geluidsbron verder van de vloer plaatsen, bijvoorbeeld door spikes te gebruiken, dan zal het deel van het geluid wat via de vloer wordt "gereflexteerd" meer uit fase zijn dan wanneer je de sub rechtstreeks op de vloer plaatst. Het gevoel laat zich raden, minder nauwkeurige reproductie van het geluid.

In hoeverre dit alles daadwerkelijk een nadelig effect heeft op het geluid hangt helemaal van de situatie af, heel veel zal het echter niet zijn. Maar laat duidelijk zijn dat het geluid er potentieel op achteruitgaat ipv vooruit. Kijken we echter naar fullrange luidspreker systemen dan wordt het geheel ietwat complexer en is niet zo 1-2-3 te zeggen of het geluid er op voor- of achteruit gaat.

Het liefst lijm ik zelf mijn subwoofers vast op de vloer, nadeel is dan dat het niet meer verplaatsbaar is. Ook ben ik nog voorbijgegaan aan bafflestepreductie en virtuele driverkoppeling maar die argumenten hou ik nog even achter de hand mocht iemand nog een tegenwoord hebben :)
Theoretisch misschien wel. Echter een goed gebouwde subwoofer is dermate zwaar en heeft een dode kast dat trillingen van de kast (bv de onderkant) niet voorkomen. Ik bedoel hier alleen via een medium, zoals normale lucht.
Als je kast op de grond plaatst, en een perfecte verbinding hebt, dus platte vloer en platte onderkant sub, en dan vastlijmen, dan zal het inderdaad beter zijn. (niet voor je eventuele buren) :)

Divide and conquer.

• teacher

teacher

Dysgaf!

[...]

Laten we niet met drogredenaties komen OK?
drogredenaties? :O
De trillingen die de onderkant van de kast genereren zijn grofweg in tegenfase dus je wilt niet dat deze aan de lucht overgedragen wordt, precies wat er gebeurt als de sub niet volledig op de vloer staat.
Dan heb je een te slappe kist, en je vergeet de andere 6 kanten.... 8)7

[ Voor 47% gewijzigd door teacher op 05-11-2005 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ej...uhmm dit gaat beetje boven mij uit...k snap er niks van en dat hoofd ook niet denk k...

duss uhmm. zal ik een hele nieuwe kast bouwen? Oof kan ik de woofer en de module in die kist bouwen die ik al heb staan? (met verstevingen dan) Wat raden jullie mij aan,..want liever heb ik niet zo veel zin om een hele nieuwe kast te gaan bouwen...

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Idd net wat de rest zegt, bouw een fatsoenlijke kist en daarnaast, waarom zou je de vloer mee willen laten trillen...Kijk, als je je sub vast lijmt en een 100% vlakke vloer en sub en keiharde betonnen vloer hebt, dan zal het misschien wel beter zijn, maar die situatie bereik je gewoon niet door hem op je houten vloertje te zetten. Je krijgt hierdoor resonanties die je geluid negatief beinvloeden.

Ecodan warmtepomp

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 19:55:
Wat raden jullie mij aan,..want liever heb ik niet zo veel zin om een hele nieuwe kast te gaan bouwen...
Jep, nieuwe kist bouwen.

Kastgrootte, soort driver en BR poort hebben met elkaar te maken. Je kan dus niet zeggen
"willekeurige kist + zomaar een driver + stuk regenpijp = goed resultaat."

Verwijderd

Topicstarter
Neej okej dat snap ik ;)...heheh

Dus ik ga voor een nieuwe kast bouwen met die RAVELAND AXX 1010 10 en INBOUW VERSTERKERMOD. VOOR SUB, en dan de benodigde basspoorten...

nu is natuurlijk de vraag (want ik heb geen flauw idee)...hoe groot de kast moet zijn en de basreflexpoorten...om een lekker geluidje eruit te krijgen... (beter dan de bose shit).

ik hoor graag suggesties van jullie :)...ik ga nu pitte

• n00bs
  • Laatst online: 18-02 21:18

n00bs

Het is weer Zomer!

Modbreak:Constructieve bijdrage of gewoon niet posten.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2005 12:18 ]

Verwijderd

REL is je vriend >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2005 02:11 ]

• baquelappe
  • Laatst online: 21-09-2025
n00bs schreef op zondag 06 november 2005 @ 02:07:
Haha Bose? is dit een grap voor het HiFi forum? ik bedoel koop dan gelijk YOko of Marquant... klinkt zowat hetzelfde en 10x goedkoper
Het is alweer woensdagmiddag?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Vergeleken met Bose is het heilig ja, maar REL is ook wel merk dat het inmiddels meer van bekendheid dan van superieure kwaliteit moet hebben. Ze zijn specialist op dit gebied, maar vooral de goedkoopste modellen zijn echt niet zo bijzonder.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

baquelappe schreef op zondag 06 november 2005 @ 02:13:
[...]

Het is alweer woensdagmiddag?
Bose is niet echt top nee. Sorry, can't help it.

Ja, de Pro-line van ze... zit je meteen met PA :D

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2005 02:15 ]

Verwijderd

Exirion schreef op zondag 06 november 2005 @ 02:14:
[...]

Vergeleken met Bose is het heilig ja, maar REL is ook wel merk dat het inmiddels meer van bekendheid dan van superieure kwaliteit moet hebben. Ze zijn specialist op dit gebied, maar vooral de goedkoopste modellen zijn echt niet zo bijzonder.
Het hogere segment inderdaad. Hij kan ook nog eens naar Kef kijken, maar ik dacht dat je dan weer op een REL sub uit kwam omdat kef niet echt voor de subs was.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 02:51:
Hij kan ook nog eens naar Kef kijken, maar ik dacht dat je dan weer op een REL sub uit kwam omdat kef niet echt voor de subs was.
Ach, je hebt KEF en KEF. KEF was een paar jaar geleden nog een zeer gerespecteerd DIY merk dat losse units verkocht. De legendarische B139 (jaren '70) is nog altijd een erg leuke speaker om in een transmission line als sub te gebruiken. Kan geen REL aan tippen ;) Maar goed, we praten nu over kant-en-klaar spul, dus dan is een REL van rond de 1000 euro geen slechte keuze :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Exirion schreef op zondag 06 november 2005 @ 02:53:
[...]

Ach, je hebt KEF en KEF. KEF was een paar jaar geleden nog een zeer gerespecteerd DIY merk dat losse units verkocht. De legendarische B139 (jaren '70) is nog altijd een erg leuke speaker om in een transmission line als sub te gebruiken. Kan geen REL aan tippen ;) Maar goed, we praten nu over kant-en-klaar spul, dus dan is een REL van rond de 1000 euro geen slechte keuze :)
Jij bent de sleutel in mijn sleutelgat :*) 8)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 02:05:
Neej okej dat snap ik ;)...heheh

Dus ik ga voor een nieuwe kast bouwen met die RAVELAND AXX 1010 10 en INBOUW VERSTERKERMOD. VOOR SUB, en dan de benodigde basspoorten...

nu is natuurlijk de vraag (want ik heb geen flauw idee)...hoe groot de kast moet zijn en de basreflexpoorten...om een lekker geluidje eruit te krijgen... (beter dan de bose shit).

ik hoor graag suggesties van jullie :)...ik ga nu pitte
stap 1. download winisd van www.linearteam.dk
stap 2. vul de T/S parameters in in de driver database.
stap 3. simuleer

klaar :)

of

stap 1. gebruik de search:
[rml][ DIY] Nog maar eens cheapo sub op basis van XXL amp[/rml]

en stap 2: Gebruik een bestaand ontwerp :)

Het ontwerp zoals je hier ziet komt bij walter.ppk vandaan:
http://www.mijnhometheater.com/ > DIY projecten en dan scrollen totdat je de axx1010 tegenkomt.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 06-11-2005 12:13 ]

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 02:15:
[...]
Ja, de Pro-line van ze... zit je meteen met PA :D
Zelfs dan niet...wie de fuck maakt er nou PA met een gevoeligheid van 87db en speakers in een behuizing bestaande uit speakerrooster waardoor je dus gewoon geen midlaag hebt....

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Houden jullie het nou alsjeblieft ontopic, niet normaal dat elk topic waar het merk Bose in wordt genoemt ook een behoorlijke aantrekkingskracht heeft op loos posten.

Ik heb een aantal reacties verwijderd.

• n00bs
  • Laatst online: 18-02 21:18

n00bs

Het is weer Zomer!

Waarom is mijn posting dan weggehaald? Feit is dat je voor minder geld betere speakers kan kopen :? of heb ik iemand op zijn zere zieltje getrapt. Bose klinkt zowat als Marquant naar mijn mening. Waarom dan zoveel geld aan dat merk uitgeven. Leg een paar Euro's bij en je hebt fijne B&W speakers of koop voor weinig geld Magnat speakers die al 1000x beter klinken

[ Voor 21% gewijzigd door n00bs op 06-11-2005 16:55 ]

Verwijderd

JT schreef op zondag 06 november 2005 @ 12:34:
[...]

Zelfs dan niet...wie de fuck maakt er nou PA met een gevoeligheid van 87db en speakers in een behuizing bestaande uit speakerrooster waardoor je dus gewoon geen midlaag hebt....
Omdat ze zich daar ook op de "SQ" willen richten ;) Speakerrooster doet er niet zoveel toe, ligt er wel aan hoe-wie-wat-en-of-waar natuurlijk,maar geen main-issue.

Overigens: Als je gaat bouwen... Spaanplaat klinkt beter dan MDF, en anders Multi-Berken als je geld over denkt te hebben.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

met 87 dB PA speakers zijn je nooit een zaal met SQ kunnen vullen, of dat nu met Bose moet, of met wat anders, maakt niet uit.

• PassieWassie
Offtopic: Dan heb jij zeker nog nooit marquant speakers gehad die na 2 weken de kracht van hun magneten zijn verloren ;)
Maar goed, wat in jou ogen goed is, is in een ander zijn ogen shit, hier gaat het woord feit dus totaal niet op. Hier komt bij dat B&W voor weinig geld niet de kwaliteit neer legt als bijv. elac of canton, pas bij de duurdere speakers is het wat imo. Smaken verschillen, that's it..

Ontopic: Zelfbouw is erg leuk als je de tijd er voor hebt en geeft veel voldoening :) Als ik zo de mensen mag geloven hier, is het voor weinig geld een leuke optie om wat uit de conrad catalogus te bestellen :+ Zorg wel dat je kastje goed luchtdicht is en van lekker dik MDF! Hout lijmen + schroeven (wel even voorboren anders splijt het hout)

[ Voor 6% gewijzigd door PassieWassie op 06-11-2005 18:54 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Neeeeeeee! Geen schroeven! En verder: zeker niet alles van Conrad is aan te raden. Ze hebben ook een berg meuk waar je beter je vingers niet aan wil branden!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 07:39
ik heb hier zelf een axx1212 staan.

ik heb het hout laten zagen bij de bouwmarkt.
het enige wat ik zelf gedaan heb is een mooi rond gat gevreest.
verder was het gewoon inelkaar plakken en vervolgens veel schuren.

ben je niet al te zeker van je bouwkunsten dan is een gesloten behuizing het beste. dit kan eigenlijk niet mislukken. gewoon alles dichtlijmen met pu lijm (de in elke bouwmarkt verkrijgbare schuimende houtlijm)

ik heb iets van 28/30mm mdf gebruikt, lekker stevig en zwaar enzo.

wil je later toch nog net even een tikje meer uit je sub halen dan kan je erover denken om er een baspoort in te "rekenen" of te upgraden naar motionfeetback*.

* het aloude, door philips ontwikkelde, alles rulerende, luidspreker terugkoppelsysteem voor een perfecte frequentie response.
Q factor, was da? bij een MFB systeem heb je daar geen last meer van...

Verwijderd

Als je toch nog 200 euro te besteden heb is dit dan niet wat

Tannoy EFX 6.1
Afbeeldingslocatie: http://www.megamedia.pl/img.php?image=glosniki-kina-domowego-tannoy-efx-6.1-p8956.jpg&nWidth=370&nHeight=370
Erge goed bas voor niet al te veel geld met meteen goeie 12db gefilterde luidsprekers voor je 6.1 amp.

Als het goed is nog steeds verkrijgbaar bij de raf voor 200,- maar weet niet zeker of die actie al voor bij is. Ga anders eens langs bij de raf waar je naar verschilende subwoofers kan luisteren.
http://www.audioholics.co...nnoy_FX5.1_review_p1.html
Gewoon luisteren en je zult versteld staan voor de zeer goede prijs / kwaliteit verhouding.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2005 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hehe,. ja ziet er leuk uit, maar hou het toch liever bij m'n pioneers :P...uhmm ja heb nu namelijk toch alleen een subwoofer nodig,..dus kan ik me daar alleen op richten...ik moet alleen ff wachten op me slaris...en dan ken k gaan bouwen....ik hou jullie op de hoogte tegen die tijd

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:10
Mocht je bij Yamaha willen blijven, ik heb sinds 2 jaar een Yamaha YST SW205 staan, is naar mijn mening een prima sub voor een niet al te grote kamer, mocht je iets groters willen neem dan de YST SW305.
Perfect strakke bas met een extra knop om je sub in te stellen voor muziek of film, met de muziek stand wordt de bas strakker. Is echt een goede sub voor niet al te veel geld.

Maar zoals altijd moet het voor jouw oren "goed" klinken, ga dan ook eerst luisteren voor je iets koopt.

Just my 2 cents....

ff een linkje: http://hometheater.about....eview1/fr/ystsw205new.htm

[ Voor 10% gewijzigd door apollo13 op 06-11-2005 23:49 ]

apollo13

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:12:
[...]

Omdat ze zich daar ook op de "SQ" willen richten ;) Speakerrooster doet er niet zoveel toe, ligt er wel aan hoe-wie-wat-en-of-waar natuurlijk,maar geen main-issue.
Je snapt het niet...wat is het nut van PA als het niet hard gaat. En daarnaast bedoelde ik dat de behuizing uit speakerrooster bestaat. Mail Jag maar is, die kan je prima uitleggen hoe en wat want meer zeg ik er niet over om het topic een beetje schoon te houden. Je kan me toevoegen op ICQ of MSN als je wilt:
49073098
apieblaaat apestaartje hotmail punt com

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT schreef op maandag 07 november 2005 @ 00:20:
[...]

Je snapt het niet...wat is het nut van PA als het niet hard gaat. ...
Ik snap het best, dat moet je hun vertellen... zij noemen het PA. BTW... die 802's gaan wel knetterhard hoor :D

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

10 mm hout is echt te weinig hoor, vergeet die oude kist en ga opnieuw beginnen!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 00:42:
[...]

Ik snap het best, dat moet je hun vertellen... zij noemen het PA. BTW... die 802's gaan wel knetterhard hoor :D
Ik voeg je wel even toe want dit is niet de bedoeling :)

Edit: voeg jij me ff toe.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 07-11-2005 00:50 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT schreef op maandag 07 november 2005 @ 00:48:
[...]

Ik voeg je wel even toe want dit is niet de bedoeling :)

Edit: voeg jij me ff toe.
Ik heb niet meer zoveel zin in dat soort zinloze discussies... ben niet voor niets gestopt met die apparatuur te verkopen aan jongetjes met te weinig geld die het beter wisten ;) No Offence btw.

En ONTOPIC maar weer ;)

Overigens, MDF is een TE dood materiaal. Beter spaanplaat of BerkenMulti gebruiken.

• JT

JT

VETAK y0

En het hout je geluid laten beinvloeden...des te doder des te beter.

Ecodan warmtepomp

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Worden onze Duitse vrienden bij Magnat weer vergeten, ja? Zowel DIY als kant-en-klaar hebben ze heel mooie subwoofers klaar liggen.

Klik

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

JT schreef op maandag 07 november 2005 @ 01:00:
En het hout je geluid laten beinvloeden...des te doder des te beter.
Ben ik niet geheel met je eens. Ik heb veel getest en Spaanplaat klinkt toch echt beter als MDF, Berkenhout dus ook.

Waarom ? TE dood is ook niet goed voor de klank. Ligt eraan of je natuurlijk gortdroog wil hebben of je een lekkere diepe bas wil hebben met wat dynamiek.

Persoonlijke smaak is gewoon een groot probleem bij Audio. Beton moet ik nog eens proberen ;)

• JT

JT

VETAK y0

Minder dood hout diepere bas ? Sorry, maar dat is een relatie die je me nader mag uitleggen...daarnaast, een feit is dat je met on-doder hout meer invloed hebt van het hout. En dat betekent een minder natuurgetrouwe weergave en een natuurgetrouwe weergave is voor mij het doel van mijn installatie.

Als je diepere bas wilt dan moet je een andere woofer/behuizing nemen. Of zoiets als Linkwitz transform.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 07-11-2005 01:35 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Naar mijn idee ligt dat nog steeds meer aan een bepaalde soort speaker in een bepaald soort kast met een bepaalde hoeveelheid dempings materiaal.
En is naar mijn idee het eventuele verschil tussen mdf en spaanplaat op die manier te verwaarlozen.

• PassieWassie
@ Deepspace
Waarom geen schroeven? Ik heb zelf al meermaals een uitstekende kist in elkaar gekregen door te schroeven, wanneer je goed voorboort is er niks aan de hand en het geheel zit meteen goed vast. Dus geen klemmen en dergelijke nodig !

Hier nog wat handige links:
Kist berekenen
Beknopte info over subwoofers(zelfbouw)

citaat: ''MDF geeft de beste klankkwaliteit.'' MDF een zeer makkelijk te bewerken en heeft de beste klankeigenschappen voor het gebruik in speakerapplicaties. Om het MDF nog doder te maken, kun je binnenin de kast loodbitumen plakken.

@ hierboven, tussen spaanplaat en mdf zit qua demping nagenoeg geen verschil. Door meer of minder demping toe te passen vergroot of verklein je alleen de theoretische inhoud van de kist, dus niet direct de demping van deze materialen tov elkaar.
@ rutgerM: ''Ik heb veel getest en Spaanplaat klinkt toch echt beter als MDF, Berkenhout dus ook.''

Hier komt toch meer een mening naar boven, omdat jij spaanplaat ''beter'' vindt klinken, wil het nog niet zeggen, dat het ook betere klankeigenschappen heeft. Zo vindt de een een gesloten behuizing geschikter voor een woofer en de ander heeft liever een wat dieper doorlopende bass in een bandpass of bassreflex behuizing. Met mdf weet je in ieder geval zeker dat je kast zo min mogelijk mee resoneert. Gebruik voor grotere oppervlakken dikker materiaal of verstevig de panelen met latjes aan de binnenkant.

Als er veel kilo's in een kast hangen, heb je ook liever een sterk geheel, dit gevoel heb ik totaal niet bij spaanplaat. Deze jongens hang ik dan ook liever niet aan spaanplaat, omdat ik bang ben dat ze uit de kast ''scheuren''.
Afbeeldingslocatie: http://img399.imageshack.us/img399/1584/dscf00311jh.th.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door PassieWassie op 07-11-2005 11:46 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

thabazzman schreef op maandag 07 november 2005 @ 10:48:
@ Deepspace
Waarom geen schroeven? Ik heb zelf al meermaals een uitstekende kist in elkaar gekregen door te schroeven, wanneer je goed voorboort is er niks aan de hand en het geheel zit meteen goed vast. Dus geen klemmen en dergelijke nodig !
Tuurlijk werken schroeven. Maar bij de afwerking begint dan de ellende. Niet in het begin. Je krijgt ze misschien nog wel mooi weggeplamuurt enzo, maar na een paar maanden (half jaar ofzo), krijg je de schroefgaatjes toch weer te zien. De schroeven draaien zich er namelijk met de tijd zelf weer een stukje uit.
Om het MDF nog doder te maken, kun je binnenin de kast loodbitumen plakken.
Bracing werkt veel beter dat het dure lood!

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 07-11-2005 11:41 ]

• PassieWassie
deepspace schreef op maandag 07 november 2005 @ 11:40:
[...]
Tuurlijk werken schroeven. Maar bij de afwerking begint dan de ellende. Niet in het begin. Je krijgt ze misschien nog wel mooi weggeplamuurt enzo, maar na een paar maanden (half jaar ofzo), krijg je de schroefgaatjes toch weer te zien. De schroeven draaien zich er namelijk met de tijd zelf weer een stukje uit.
[...]
Bracing werkt veel beter dat het dure lood!
Persoonlijk heb ik van terug verschijnende schroefgaten nog geen last, maar ik sluit niet uit dat het wel zou kunnen. Over het bracing principe; werkt inderdaad erg goed, maar er zijn altijd mensen die nooit tevreden zijn ;) ook al is het overkill.

@ JT, het stond op mijn slaapkamer met een 13,8v omvormer en 420 watt versterker 8)
Nu een canton actieve sub aangeschaft en de jbl's van de hand gedaan.

Aangezien ik zelf geen auto heb, maar in die van paps rijdt die het overbodig vind dit soort accesoires te plaatsen is het vergane glorie :P Het blijft een lust om te zien en te horen >:)
Binnenkort met een GTi w15 aan de gang voor een vriend, de kist is nu nogal waardeloos en op feestjes lucht uit spleten horen ipv bass kan natuurlijk niet :P

[ Voor 32% gewijzigd door PassieWassie op 07-11-2005 12:46 ]

• JT

JT

VETAK y0

Mijn oog ziet een Power en GTi woofer B) Neem aan dat de GTi in je auto zit ? B) :D :Y)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Misschien dat een kant en klare Sub met ingebouwde versterker van Sony wat voor je is. Heb zelf een oudere type en ben er zeer tevreden over.

http://www.sony.nl/Search...ctSearchResult&pageging=1

Even bladeren door de pagina's en je komt diverse type's tegen. Wil je ze beluisteren dan kan je dit natuurlijk doen bij Sony in Badhoevedorp, daar staan veel van hun spullen opgesteld :)

Verwijderd

Topicstarter
Tjoneg jonge...kom k net bij de praxis hiero...hebben ze geen 22 MM MDF :( kon ik al m'n maten omrekenen,...vroeg ik of ze dan wel 18 MM MDF hadden....en die kregen ze morgen pas weer...zucht |:(

zouden ze bij de gamma of formido wel 22 MM hebben? (heb toch liever 22 dan 18.)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

22 MM hebben ze bij de bouwmarkt bijna nooit :(

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepspace schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:49:
22 MM hebben ze bij de bouwmarkt bijna nooit :(
Hmm... Bij de gamma hier in de buurt heb ik het meerdere malen gewoon gehaald hoor...

Even over de spaanplaat/MDF discussie... Is HDF in die zin niet beter dan MDF dan? Afgezien van de wat lastiger verwerking ervan...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

In de praktijk blijkt een mix van materialen beter dan een dikke plaat.

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:57:
:Y)

• PassieWassie
deepspace schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:57:
heb je ook een bron ?

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat elk materiaal een eigen resonantiefrequentie heeft. Als je verschillende materialen gebruikt dan dempen ze elkaar min of meer als er eentje resoneert. Er worden wel eens combo's van MDF, HDF en een ander materiaal gebruikt. Als je 1 materiaal gebruikt dan heb je meer te maken met versterkte resonanties.

• PassieWassie
Exirion schreef op maandag 07 november 2005 @ 17:31:
[...]

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat elk materiaal een eigen resonantiefrequentie heeft. Als je verschillende materialen gebruikt dan dempen ze elkaar min of meer als er eentje resoneert. Er worden wel eens combo's van MDF, HDF en een ander materiaal gebruikt. Als je 1 materiaal gebruikt dan heb je meer te maken met versterkte resonanties.
Waarom wordt bij de ''duurdere'' speakerfabrikanten dan gewoon nog mdf gebruikt ?
link

@ hieronder
Ik beschik zelf over een Canton configuratie hoor, dus ben niet echt B&W gek. Ik had toevallig een folder liggen waar ik in zag dat ze mdf gebruikten ;)

Het gaat er ook om dat de TS als zelfbouwbeginner geen exotische materiaalcombinaties hoeft te gebruiken als MDF perfect voldoet en ook nog eens makkelijk te verwerken is !
@ deepspace.
Ik neem mijn woorden terug, waarmee ik suggereer dat MDF het beste is. Dat is dus niet waar, maar als je ook kijkt naar de diktes van bepaalde soorten combi's....
vb. Sandwich berken + 11 mm massaplaat +
18 mm MDF met versteviging + 80 mm glaswol, onbruikbaar in de audio lijkt me...
Meer een baksteen gebruiken om een mug te doden.

[ Voor 46% gewijzigd door PassieWassie op 07-11-2005 19:43 ]

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

thabazzman schreef op maandag 07 november 2005 @ 17:41:
Waarom wordt bij de ''duurdere'' speakerfabrikanten dan gewoon nog mdf gebruikt ?
link
Jammer dat op GoT iedereen altijd maar weer met B&W komt aanzetten, maar dat terzijde.

Ik kan geen antwoord geven op je vraag. Iedere fabrikant moet concessies doen om de kosten voor materiaal en arbeid in de hand te houden. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor bass-reflex versus transmission line en dergelijke. Bass-reflex is relatief simpel te bouwen en kost weinig hout. Een TL systeem is lastiger te bouwen en kost meer materiaal. Zelfs topmerken gebruiken massaal bass-reflex configuraties. Dus dat iets meest gebruikt is wil niet zeggen dat het het beste is :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bon is hier ergens te vinden: http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm . Martin HSI heeft eens een keer een materiaalonderzoek gedaan.

En waarom MDF? Omdat het goedkoop is :)

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 07-11-2005 18:57 ]

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:47:
Tjoneg jonge...kom k net bij de praxis hiero...hebben ze geen 22 MM MDF :( kon ik al m'n maten omrekenen,...vroeg ik of ze dan wel 18 MM MDF hadden....en die kregen ze morgen pas weer...zucht |:(

zouden ze bij de gamma of formido wel 22 MM hebben? (heb toch liever 22 dan 18.)
18mm is prima hoor :) Je kan beter 18mm MET bracing dan 22mm ZONDER bracing hebben.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Maar k doe helemaal geen bracing...alleen een tussen schot voor de versterker.... dus dan liever 22 dan 18...ik had op internet gekeken en als het goed is heeft gamma wel 22 MM,..dus ga ik daar morge ff checke...hoop nie dat et veel duurder is anders ga k toch voor de 18 :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Doe dan gewoon wel bracing muts :+ Het is echt veel beter dan 22 mm MDF en kost je twee extra plankjes en een beetje extra zaagwerk. Is zeker goedkoper dan 22 mm MDF.

[ Voor 39% gewijzigd door voodooless op 07-11-2005 20:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja okej,. daar heb je gelijk in. Dan moet ik weer ff me ontwerp aanpassen...maar dat is niet zo'n probleem..doe ik zometeen wel even.. Ik wil eigelijk wel iets bijzonders met me sub doen...want ja je bouwt em...hij is al uniek...maar hij moet nog ietjes unieker worden...iemand ideen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mooi vormpje :?

5 hoek is misschien wel interessant.

Verwijderd

Topicstarter
5 hoek 8)7 okeej..Dat lijkt mij niet zo makkelijk...ik wil et wel bij een vierkant houde (lijkt me wel verandigst om mee te beginnen :9 )

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ow :)

Tja, uniek... Er is ondertussen al zoveel gedaan. Wordt moeilijk :(

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is waar, maar ik heb nog niet veel sub's gezien waarvan ik zeg van wowwww die is te gruwelijk ofzo...over het algemeen wel allemaal hetzelfde

• TomSwinnen

TomSwinnen

Mijn sub is geen vierkant 8)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• JT

JT

VETAK y0

Nee, jij hebt zo een goedkope, Duitse, trapezium vorm zeker :P :+

Ecodan warmtepomp

• Seers
Als je toch vierkant wilt maar toch wel iets speciaals met je sub wilt:
Afbeeldingslocatie: http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Fineer7.jpg
Kun je altijd nog zoiets brouwen hoi deepspace :w

Ik zou zeggen surf eens wat rond of pak een pen en papier en ga lekker krassen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Seers schreef op maandag 07 november 2005 @ 21:01:
Kun je altijd nog zoiets brouwen hoi deepspace :w
Ah, ik herken de nerf idd ;) Maareh, jij hebt die pleureszooi echt wel netjes verwerkt gekregen zeg _/-\o_ . Als ik de kans krijg ruk ik de zooi er bij mij vanaf ;) Maar zover zal het toch niet komen, ik verbouw liever mijn hele sub :P

Ding heeft btw wel lage pootjes. Als ik dat zo zou doen, zou de sub de hele tijd tegen de vloer aan bonken :+

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 07-11-2005 21:22 ]

• Seers
deepspace schreef op maandag 07 november 2005 @ 21:21:[..]Ah, ik herken de nerf idd ;) Maareh, jij hebt die pleureszooi echt wel netjes verwerkt gekregen zeg _/-\o_ . Als ik de kans krijg ruk ik de zooi er bij mij vanaf ;) Maar zover zal het toch niet komen, ik verbouw liever mijn hele sub :P
Ik doelde eigenlijk op een topique over de ellendige avalonvormen op htforum :)
Ding heeft btw wel lage pootjes. Als ik dat zo zou doen, zou de sub de hele tijd tegen de vloer aan bonken :+
Nee, dat zie je verkeerd. Ten eerste zijn het geen pootjes maar Soundcare Superspikes met integrated base™ :+
Ten tweede:
Afbeeldingslocatie: http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Fineer6.jpg

Zoals je ziet zit er nog een keertje 22 mm MDF tussen bij de woofer - al valt het niet heel erg op.

Edit: Over dat spul: Of _haaks_ schuren is de kloe, maar dat duurt laaaang, of een _scherp_ stanleymes (die ernaast ligt) is de kloe. Spul is echt zo slecht nog niet - zeker voor de prijs. Voor mijn volgende sub neem ik wel óf echt hout, óf echt houtfineer. :)

Bedankt voor het compliment trouwens.

@ teacher: Goed gegokt. ;) :7

[ Voor 18% gewijzigd door Seers op 07-11-2005 21:32 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

elasgoflex? :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Oke, geen pootjes.. Maar dan nog: die afstand is veel te klein. Zo krijg je een soort bandpass effect, en dat is zeker niet gewenst denk ik zo.

• Seers
Afbeeldingslocatie: http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Van-onderen.jpg
Voor als het detail waar het om ging niet zo duidelijk was :)

In ieder geval: wat bedoel je met bandpass-effect?

Overigens: het ging om de vorm, niet om de inhoud toevallig - waarmee ik niet zeg dat je niets mag aanmerken hoor :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nou, je woofer heeft amper plek om lucht te kunnen verplaatsen. De onderkant is meer een poort dan een open ruimte. Dit gaat een soort low pass vormen. Probeer maar eens uit door hem op zijn kant te leggen. Misschien valt het wel mee hoor, maar het is zeker iets om ff op te letten.

• Seers
deepspace schreef op maandag 07 november 2005 @ 21:45:
Nou, je woofer heeft amper plek om lucht te kunnen verplaatsen. De onderkant is meer een poort dan een open ruimte.
Zoveel lucht verplaatst mijn woofer toch niet :Y)
Dit gaat een soort low pass vormen.
Hm. Mijn sub staat via mijn geluidskaart op 60 Hz afgefilterd. Daarbij ook nog eens op de hypex module, maar die is niet zo steil, als ik namelijk mijn sub uitgang even ombouw naar hoofdtelefooningang (dus al het signaal) komt er nog akelig veel hoog uit.
Probeer maar eens uit door hem op zijn kant te leggen. Misschien valt het wel mee hoor, maar het is zeker iets om ff op te letten.
Ik kan me herinneren dat ik dat wel al eens gedaan had, maar niet aanmerkelijk beter was. Nu staat er een versterker op de subwoofer (hoe fout :X). Maarja, eerdaags komt er een Peerless XLS, dan is het allemaal niet meer downfiring. :P

Overigens - om nou niet het hele topic te kapen mag je me ook adden op MSN hoor :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Moet je natuurlijk wel online zijn he ;)

• TomSwinnen

TomSwinnen

JT schreef op maandag 07 november 2005 @ 20:51:
Nee, jij hebt zo een goedkope, Duitse, trapezium vorm zeker :P :+
Ja, und mit ihm blase ich deine Kopf in eine Sekunde weg. :P

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad wel een sub die je niet vaak ziet ;) en mooi gemaakt ook!...

K denk dat ik maar iets vets doe met het verven ofzo....weet nog niet precies wat beetje stoer eruitziet bij een sub...al me andere boxen zijn zwart,..me reciever enzo ook allemaal...

Wat mischien wel vet is dat ik hem ook zo ga bekleden met die plakfolie...Ik heb namelijk ook me eigen (kabel) plinten gemaakt daarmee. Gewoon die plastic-witte-kabelgoot gekocht bij praxis...die folie erover en je hebt een plint waar je volop veel kabels in kwijt kan EN nog eens net egt lijkt.

Dus als ik diezelfde folie over me sub heen doe...zal dat vast wel strak staan denk k....(hoe krijg je die hoeken dan zo mooi?)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2005 13:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yeah,. net 18 MM MDF gehaalt...(voor de halfe prijs want had niet al het MDF nodig van de plaat)...dus kwam de prijs op 8 euri :*) ) Op maar laten zagen natuurlijk en ben hem nu ff in elkaar aan het zetten met wat schroeven...

Kijke of et allemaal past.
Pagina: 1 2 Laatste