kevertje1977 schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 08:44:
[...]
Dion, thanks voor je uitgebreide antwoorden :-) Vooral dat vaste IP is belangrijk omdat ik dus IP verkeer tunnel. Ik heb van xs4all ook een vast ip en op mijn werk natuurlijk ook. Over die 2 vaste ip's bouw ik een cisco tunnel en daarvoor routeer ik een /28, dus heb ik thuis echte ip-adressen. Kan soms erg handig zijn.
Klinkt alsof je wel even moet uitproberen voor je dit doet. Hoewel je IP bij chello niet vaak hoeft te veranderen, kan het op elk moment gebeuren. Als dat onoverkomelijke problemen kan leveren, niet doen

RJ45 heb ik ook genoeg ja. De modem die jij mist heb ik niet. Ik heb een ADSL kaartje in mijn router zitten, wel zo handig.
OK, dan gewoon UTP/RJ11 met UTP/RJ45 vervangen en gaan ermee

Ik denk dat ik het maar ga bestellen, kan het toch een maandje op proef nemen.
Dan maar hopen dat het goed gaat, anders moet je weer terug naar KPN met je telefonie.
Ik neem aan dat je ADSL signaal er wel op blijft als je je voice over gooit naar UPC ?
Interessante vraag. Volgens alle info die ik gelezen had zou het niet kunnen, maar mijn moeder is niet al te lang geleden van XS4All overgestapt naar chello + VOIP en daar is na de nummerportering de ADSL lijn nog een tijdje opengebleven.
Of kan ik beter eerst Chello apart nemen en een paar maanden later als ik mijn ADSL heb opgezegd ook voice overzetten ?
Ik zou een andere volgorde aanraden:
- chello (al dan niet icm VOIP) maandje op de proef
daarbij dus nadrukkelijk niets opzeggen bij KPN en/of XS4All
- bevalt het? Nummerportering voor voice aanvragen (bij UPC), XS4All opzeggen zsm na porteringsdatum.
Zo weet je zeker of het gaat werken voor je ergens aan gebonden bent

En sowieso over dat modem in de meterkast of niet. Je coax 10 meter langer geeft toch niet ? Nu komt ie vanuit de wijkkast mijn huis binnen. Als ik hem 10 meter langer maak tot in mijn meterkast, scheelt dat zoveel qua signaal ?
Als ik 2 huizen verderop had gezeten dan was ie ook 10 meter langer.
Ja dat scheelt
Mensen hebben het misschien niet door, maar het signaal dat vanuit de eindversterkerkast (wijkcentrale heb je weinig mee te maken) naar alle huizen gaat is nauwkeurig afgesteld op de kabellengte naar de verschillende huizen. Het signaal moet bij binnenkomst binnen smalle signaalsterktemarges passen. Sowieso heeft iedere uitgang op de multitap (waar die kabels in de EV kast aan zitten) een eigen demping (dus sterkte) en als dat niet genoeg is, wordt vaak een extra lange kabel gebruikt die dan voor de deur (onder de grond) opgerold ligt om te zorgen dat het exact goed bij de eerste aansluitpunt binnenkomt.
Als je dus 10m extra coax binnenhuis gaat gebruiken, zal het signaal zeker iets van 5dB te zwak zijn. Nu heeft ook een modem zijn marges (een EuroDOCSIS modem kan tot -12dBmV online blijven) en zal het waarschijnlijk vaak wel werken, maar er zijn twee navenante gevolgen:
- geen enkel netwerk is perfect. Eens in de zoveel tijd zijn er signaaldipjes. Stel het signaal dipt best ernstig - iets van 10dB. Dan zal je denkbeeldige buurman die wel bij de aansluitpunt aangesloten heeft gewoon met -10dBmV Rx op z'n modem wel online blijven, maar heb jij -15dBmV en ligt de jouwe offline. Die marges zijn er om kleine storingen op te vangen. Als je ze met langere kabels al benut, ben je niet meer bestand tegen kleine storingen en zal je verbinding vele minder stabiel zijn.
- de snelheid die je haalt is zeker deels afhankelijk van het signaal/ruisverhouding. Die verhouding is enerzijds afhankelijk van de ruisvloer, iets dat UPC in orde moet hebben, maar ook van het signaal. Zwakker signaal door lange kabels=lagere SNR. Lagere SNR = sneller last van packetloss. Ook hier geldt dat als alles perfect op orde is je er geen last van hebt, maar dat je gewoon veel minder veiligheidsmarge hebt dan iemand die wel goed installeert.
Kortom:
Zet die modem nou gewoon waar het hoort als je het neemt, daar spaar je jezelf flinke ellende mee

smashnl schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 08:46:
Dat zou mooi zijn.. chello abo, chello moet je betalen en dan zijn zij niet verantwoordelijk voor de verbinding??? Dat zou lekker zijn. De mensen uit die plaatsen hebben een contract met chello. Dat chello/upc een afspraakt maakt met de plaatselijke kabel is niet belangrijk. Chello/upc is verantwoordelijk voor een normale verbinding. Lukt dat op een of andere reden niet dan moeten zij met de plaatselijke kabel boer een oplossing zoeken en niet de klant. En bij evt klachten of vragen moet je toch echt bij chello/upc zijn.
Dat chello niet echt weet wat ze met het probleem aan moeten met de oude com 21 modems is een ander verhaal
Euhm, met alle respect maar wat loop je te zeuren
1) er is geen probleem met Com21 modems

Het is juist een uiterst stabiel platform, alleen niet meer zo snel...
2) CAIW biedt in Harderwijk 8196/768 verbindingen aan als ik
hun site en postcodecheck mag geloven. Hoe ze dat voor elkaar krijgen is mij een raadel aangezien ik begrepen had dat UPC geen EuroDOCSIS kon plaatsen doordat de local loop (hub-wijkcentrales) nog coax was ipv glasvezel. Maar hoe dan ook, ipv te zeuren over chello, stap toch gewoon over

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 15:21:
100 gb/maand is natuurlijk helemaal niets ... (zie boven)
Enige waar ik nog last van heb is storing/interferentie op bepaalde zender van de tv als internet 'druk' is, dus matig beeld, ook op de video/dvd. Als de pc uit staat is het weg, dus het heeft met de splitter en/of het delen op de lijn te maken. Iemand ?
Hoogstwaarschijnlijk brakke coax kabel van POS-F splitter naar TV. Had mijn moeder ook last van, met name op 512MHz (CNN), wat niet raar was aangezien haar modem op 514.75MHz bezig was. Coax vervangen voor iets degelijks (gewoon een 85dB dempende kabel van de MediaMarkt) en weg probleem
[
Voor 4% gewijzigd door
dion_b op 30-10-2005 16:56
]