Toon posts:

welke M-audio kaart

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.559 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:27:
ADAT werdt gebruikt voor VHS tapes (het medium dat Alesis gebruikte om 8 kanaals/16bit op te nemen)
Lees de link! dit was vroeger, nu dus niet meer. Bovendien is het nu 24 bits, en ook 96 Khz is mogelijk (echter maar 4 kanalen).
Overigens kan de spdif- en toslink verbinding gewoon multichannel aan. Alleen is dat de (technisch inferieure) consumer versie.
Daar hebben we geen drol aan dus. AC3 telt niet mee ;) Het is gewoon lossy, en dus onbruikbaar voor degelijk multichanel transport.
Maar dit heeft verder geen drol te maken met de M-audio kaart, aangezien er geen ADAT lightpipe op zit ;)
Boeit niet. Het ging erom dat TOSLINK te weinig bandbreedte zou hebben, en dat is dus niet waar, aangezien ADAT de zelfde technologie gebruikt en daar prima mee uit de voeten kan.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 31-10-2005 14:33 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:32:
...

Boeit niet. Het ging erom dat TOSLINK te weinig bandbreedte zou hebben, en dat is dus niet waar, aangezien ADAT de zelfde technologie gebruikt en daar prima mee uit de voeten kan.
Het was waar. Laten we het daarop houden.
Optisch geeft verder een voordeel over electrisch: geen storingen mogelijk door aanwezigheid van magnetische- en electrische velden. Ook een nadeel: relatief duur voor langere afstanden (minder dan 10 meter zit je goed, langer en je moet aan of duurdere kabels of aan de repeaters)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Laten we het daar idd maar op houden ja :)

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
De discussie ontspoort licht :)

Op hifi.nl staat het volgende:

Voor en tegen van de verbindingen:

S/PDIF Coax

Tegen:
De kabel is vaak geen echte 75 Ohm kabel wat afbreuk doet aan de zuiverheid van het signaal. De pluggen zijn zelden 75 Ohm, waarbij opgemerkt dat de chassisdelen dat ook niet zijn. Er kan brom tussen de bron en ontvanger ontstaan omdat de aarde van beide apparaten met elkaar wordt verbonden.

Voor:
Elektrisch gezien een goede verbinding en mits de kabel geheel aan de norm van 75 Ohm voldoet is de signaaloverdracht nagenoeg optimaal.

S/PDIF optisch

Tegen:
Het elektrische signaal moet worden omgezet in een optisch signaal en vice versa wat vervorming van het signaal tot gevolg heeft. De overgang tussen zender/ontvanger en kabel is niet optimaal omdat de kabel nooit exact aansluit op de lens van de zender/ontvanger. Niet gebruiken boven de 48 kHz.

Voor:
Omdat er geen elektrische verbinding tussen bron en ontvanger is blijft brom uitgesloten.

Volgorde van voorkeur
De volgorde van voorkeur voor een verbinding is AT&T glas, AES/EBU, dan S/PDIF coaxiaal en tenslotte S/PDIF optisch. De enige redenen om een S/PDIF optische verbinding te kiezen zijn het voorkomen van brom of het ontbreken van een elektrische verbinding op de bron of ontvanger.

Digitale verbindingen

Sommige fabrikanten passen voor digitale signaaloverdracht I2S toe of een eigen verbinding. Over het algemeen zijn dit de beste verbindingen. Omdat op een dergelijke verbinding het datasignaal gescheiden wordt van het kloksignaal. Het leidt te ver om daar in dit verband dieper op in te gaan.

Bron: HIFI.NL artikel

[ Voor 24% gewijzigd door koekeeghan op 31-10-2005 15:14 ]

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Verwijderd

koekeeghan schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 15:13:
...
S/PDIF optisch

Tegen:
Het elektrische signaal moet worden omgezet in een optisch signaal en vice versa wat vervorming van het signaal tot gevolg heeft. De overgang tussen zender/ontvanger en kabel is niet optimaal omdat de kabel nooit exact aansluit op de lens van de zender/ontvanger. Niet gebruiken boven de 48 kHz.

...
Een goede TOSLINK kabel en van vervorming heb je geen last. Een digitale 1 blijft zowel electrisch als optisch gewoon een 1. En er wordt geen reden genoemt waarom het niet te gebruiken is boven de 48khz. Er is zat bandbreedte! Immers: 96,000hz x 24bit x 2 kanaals = 4,608,000hz oftewel 4.6MHz, en dat valt ruim binnen de specificaties.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

koekeeghan schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 15:13:
De discussie ontspoort licht :)

Op hifi.nl staat het volgende:

[...]

Tegen:
Helaas klopt dus van alle die de argumenten niet veel. Het laatste is zelfs simpelweg niet eens waar.

• koekeeghan
Maar als de bandbreedte gelijk is én de lens geen lagere kwaliteit/verlies oplevert dan is optisch zelfs de betere verbinding vanwege het intereferentievrije optische signaal. Toch?

Verwijderd

koekeeghan schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 17:23:
Maar als de bandbreedte gelijk is én de lens geen lagere kwaliteit/verlies oplevert dan is optisch zelfs de betere verbinding vanwege het intereferentievrije optische signaal. Toch?
Yep. Knappe jongen die daar storing van buitenaf op kan veroorzaken.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:08

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 19:03:
Yep. Knappe jongen die daar storing van buitenaf op kan veroorzaken.
Jawel. Kaboutertjes met zaklantaarntjes.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Via zo'n "electrische" verbinding kun je denk ik wel nog wat meer data versturen dan via een standaard optische kabel, maar voor audio is dat totaal niet van toepassing.

Verwijderd

My 2 cents....

-Als nadeel van coaxiaal SPDIF is genoemd mogelijke brom door aardlussen. Echte tweakers lossen dit eenvoudig op met een trafo in de signaalweg.

-het allergoedkoopste SPDIF chipsetje is nog niet genoemd: Cmedia CM8738.
Bitperfect 16 bits output in zowel 44 als 48 kHz mode, en AC3 en DTS passthrough
Voor mij is 16bit@44kHz voldoende (bij gebruik van MP3/OGG player met output dither), maar ik zit ook niet in de marketing.....

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die is idd perfect voor de mensen die alleen maar SPDIF willen gebruiken. Dank voor de tip _/-\o_

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 19:32:
My 2 cents....

-Als nadeel van coaxiaal SPDIF is genoemd mogelijke brom door aardlussen. Echte tweakers lossen dit eenvoudig op met een trafo in de signaalweg.

-het allergoedkoopste SPDIF chipsetje is nog niet genoemd: Cmedia CM8738.
Bitperfect 16 bits output in zowel 44 als 48 kHz mode, en AC3 en DTS passthrough
Voor mij is 16bit@44kHz voldoende (bij gebruik van MP3/OGG player met output dither), maar ik zit ook niet in de marketing.....
En op welke kaarten is die terug te vinden? Weet je dat toevallig?

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Die cm8738 was ook populair onboard een jaar of 4 geleden. http://www.digit-life.com/articles/zoltrixpro6/ hier een review.

[ Voor 67% gewijzigd door Gianni Rombios op 31-10-2005 23:18 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 19:43:
[...]

En op welke kaarten is die terug te vinden? Weet je dat toevallig?
Op deze Trust kaart zit de Cmedia CM8738 chip. Prima kaartje je 'm digitaal aansluit (een hele verbetering ten opzichte van een digitaal aangesloten sblive). De analoge uitgang hoef je niet te proberen want die klinkt echt heel slecht.
Ik raad je aan om bij deze kaart Kernel Streaming output (ipv directsound of waveout) te gebruiken. De enige speler die dit goed ondersteund is Foobar2000. Verder zit deze speler gewoon veel beter in elkaar dan andere spelers met de nadruk op geluidskwaliteit, dus ik zou deze speler sowieso gebruiken.

Nu heb ik een Terratec DMX 6fire 24/96 kaart en ik moet toegeven dat ik geen verschil hoor met de Trust wanneer het gaat om muziek doorsturen over de digitale uitgang.
Voodelen van duurdere kaarten tov de Trust kaart zijn: 24bits output, Asio ondersteuning, Directsound en waveout klinken wel goed, goede analoog out, beter geluid in games (sensaura3d). De vraag is of jij deze dingen gaat gebruiken... ik gebruik ASIO met 24bit output zelf wel altijd bij het afspelen van muziek.

[ Voor 4% gewijzigd door Slogra op 01-11-2005 00:51 ]

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe zit het met de driverondersteuning?
Zijn er geen problemen met het switchen van AC3 naar PCM?
En er zit dus geen kwalitatief verschil tussen de 29/96 en de trust als het om de SPDIFF gaat?
*ik sluit hem aan op een NAD receiver namelijk, dus ik gebruik only SPDIFF. :)
En gamen en proccesor belasting zit ook weinig verschil?

Tegenwoordig is het nog lastiger om een degelijke geluidskaart te vinden dan een videokaart. :(

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
*bump*
Iemand nog wat info? Want die DD live kaarten zijn ook niet allemaal SPDIFF liev. :(

Ok, Ik laat het nog even staan ;) Maar zal het onthouden. :>

[ Voor 29% gewijzigd door -Skyhawk- op 14-11-2005 23:20 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:08

Exirion

Gadgetfetisjist

-Skyhawk- schreef op maandag 14 november 2005 @ 18:43:
Want die DD live kaarten zijn ook niet allemaal SPDIFF liev. :(
Offtopic: Het is SPDIF :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk!! Ik heb hem!!! De Esi Juli@. Een week of twee geleden geinstalleerd, meteen de pc ff nieuwe install gegeven en ik ben erg tevreden! De drivers zijn perfect, de kaart is prachtig maar het geluid... echt een aanzienlijke verbetering ten opzichte van mijn SB Live. Het geluid is voller, de bas is strakker, gitaar is loepzuiver, kortom, ik ben erg tevreden.

Bedankt voor jullie advies!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 21:57:
Eindelijk!! Ik heb hem!!! De Esi Juli@. Een week of twee geleden geinstalleerd, meteen de pc ff nieuwe install gegeven en ik ben erg tevreden! De drivers zijn perfect, de kaart is prachtig maar het geluid... echt een aanzienlijke verbetering ten opzichte van mijn SB Live. Het geluid is voller, de bas is strakker, gitaar is loepzuiver, kortom, ik ben erg tevreden.

Bedankt voor jullie advies!
Nice man! Weer een tevreden gebruiker erbij met een Esi kaart :) . Welke aansluitingen gebruik je nu? En in welke voor van de setup zeg maar?

• Gianni Rombios
  • Niet online
Hoe lang heb je daarop moeten wachten??? Of moest je nog sparen of heeeeeel lang nadenken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:09:
[...]
Nice man! Weer een tevreden gebruiker erbij met een Esi kaart :) . Welke aansluitingen gebruik je nu? En in welke voor van de setup zeg maar?
Ik gebruik alleen de twee RCA - out aansluitingen. Ik gebruik de kaart alleen voor stereo out richting mijn versterker. Je tweede vraag snap ik ff niet...
Gianni Rombios schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 15:01:
Hoe lang heb je daarop moeten wachten??? Of moest je nog sparen of heeeeeel lang nadenken?
Haha, nee hoor, keuze was een paar maanden geleden al gemaakt. Het aanschaffen van de kaart is alleen gepaard gegaan met de aanschaf van meer leuke spulletjes... zie ook hier ergens in dit topic. Het sparen voor de andere spulletjes en het vinden van de beste componenten heeft veel tijd gekost.

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 15:18

ZiegoM

Yammie R1

Ik gebruik een soundblaster Live! om mijn flac bestanden via coax digitaal op mijn Marantz sr5500 te beluisteren. Nu begrijp is dus dat mijn geluid van 44,1khz naar 48 hz wordt upgesampled door mijn geluidskaart, wat een kwaliteitsverlies geeft?

Als dit bovenstaande klopt zou ik dit natuurlijk graag willen voorkomen door een andere kaart te gaan gebruiken. Is een Terratec Aureon 5.1 PCI met de volgende specs een oplossing?:

Digital Audio

8/16 bit recording & playback at up to 48 kHz (mono/stereo)
Extended full duplex stereo for recording & playback (mono/stereo)
Record and playback all audio sources
MultiDrive
MacroFX
EnviromentFX
ZoomFX

en

External Connections

Digital output, optical, 44.1 / 48 kHz (TOS link)
Digital input, optical, 44.1 kHz, 48 kHz (TOS link)

3 line outputs, stereo (3.5 mm)
Line input, stereo (3.5 mm)
Microphone input, mono (3.5 mm)

Is dit nu een kaart die digitaal 44,1khz uitstuurt naar mn reciever zonder rare fratsen?
Hij kost namelijk maar 17,26 euro volgens de pricewatch:
pricewatch: Terratec Aureon 5.1 PCI

\_Specs_/

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 15:18

ZiegoM

Yammie R1

ZiegoM schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 22:18:
Ik gebruik een soundblaster Live! om mijn flac bestanden via coax digitaal op mijn Marantz sr5500 te beluisteren. Nu begrijp is dus dat mijn geluid van 44,1khz naar 48 hz wordt upgesampled door mijn geluidskaart, wat een kwaliteitsverlies geeft?

Als dit bovenstaande klopt zou ik dit natuurlijk graag willen voorkomen door een andere kaart te gaan gebruiken. Is een Terratec Aureon 5.1 PCI met de volgende specs een oplossing?:

Digital Audio

8/16 bit recording & playback at up to 48 kHz (mono/stereo)
Extended full duplex stereo for recording & playback (mono/stereo)
Record and playback all audio sources
MultiDrive
MacroFX
EnviromentFX
ZoomFX

en

External Connections

Digital output, optical, 44.1 / 48 kHz (TOS link)
Digital input, optical, 44.1 kHz, 48 kHz (TOS link)

3 line outputs, stereo (3.5 mm)
Line input, stereo (3.5 mm)
Microphone input, mono (3.5 mm)

Is dit nu een kaart die digitaal 44,1khz uitstuurt naar mn reciever zonder rare fratsen?
Hij kost namelijk maar 17,26 euro volgens de pricewatch:
pricewatch: Terratec Aureon 5.1 PCI
Kickje!

Iemand nog een antwoord op mijn vraag?
Of een suggestie voor een goedkope geluidskaart om via SPDIF een digitaal signaal naar mijn reciever te krijgen zonder dat het van 44,1 Khz naar 48 Khz weer in 44,1KHz wordt omgezet?

\_Specs_/

Verwijderd

Topicstarter
In een van de eerste reacties op dit topic kwamen onderstaande zaken langs.
deepspace schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:29:
Wil je alleen de digitale uitgang gebruiken, dan maakt het helemaal niks uit, gewoon de goedkoopste nemen dus :)
Abbadon schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:29:
Kijk wat je nodig hebt. Klinkt simpel, is simpel. Voorbeeld: als je een stereoset hebt heeft een kaart met acht kanalen voor 7.1 natuurlijk geen zin. Sluit je de versterker via S/PDIF (digitaal dus) aan dan maakt het ook allemaal weinig uit (we kunnen mierenneuken over jitter maar laten we dat toch maar even lekker niet doen). Voor puur analoge stereo ben je dus al klaar met de € 75 uit jouw voorbeelden :)
Dus als de kaart een 44.1 output heeft dan zit je ook met een goedkope kaart goed!

Verwijderd

Die M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496 is op dit moment 115 euro bij de goedkoopste zaak..
Ik overweeg hem te kopen en te gaan gebruiken icm een harman/kardon hk6500 :)
Nu heb ik ook nog een headsetje, een sennheizer pc150..is deze ook zonder problemen aan de sluiten?

• Gianni Rombios
  • Niet online
http://www.feedback.nl/?id=55&b=101033 eerder 99 euro dus.
Headphones kun je niet zonder versterking aansluiten (versterker, mixer, echte headphone pre amp etc) dit is een pittig nadeel.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Gianni Rombios schreef op maandag 12 juni 2006 @ 00:15:
Headphones kun je niet zonder versterking aansluiten (versterker, mixer, echte headphone pre amp etc) dit is een pittig nadeel.
Het was juist die feature waarom ik die kaart gekocht heb. Gewoon lijn-niveau in- en uitgangen, en geen ingebakken versterkers die niets anders doen dan ruis en vervorming toevoegen. Dit is toch AVH en niet het gamesforum?

[ Voor 6% gewijzigd door burne op 12-06-2006 00:23 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Burne schreef op maandag 12 juni 2006 @ 00:22:
[...]

Het was juist die feature waarom ik die kaart gekocht heb. Gewoon lijn-niveau in- en uitgangen, en geen ingebakken versterkers die niets anders doen dan ruis en vervorming toevoegen. Dit is toch AVH en niet het gamesforum?
Ik begrijp dat ik mijn headphone niet gelijk op de kaart aan kan sluiten maar op de versterker moet hangen.
Dat is geen enkel probleem.
Ik vroeg me alleen af hoe het zat met de microfoon..

Op mijn hk zit geen microphone aansluiting, en vraag me af hoe ik dit signaal toch op de pc kan krijgen :)

• BHQ
  • Laatst online: 18-02 19:39

BHQ

Ik wil ook eens een nieuwe geluidskaart (en later evt. een nieuwe koptelefoon, maar da's wat anders ;))

Ik heb nu een SB Live! 5.1 en ik heb het idee dat die niet echt geweldig is voor muziek enzo. M'n Line6 TonePort gebruik ik nu even als geluidskaart maar dat klinkt ook best magertjes. Games boeien me niet zo. Ga ik verschil krijgen met een (evt. externe) M-audio geluidskaart of misschien ESI oid?

• Gianni Rombios
  • Niet online
Naar mijn idee is de Emu 1212M (€149) nog steeds de beste kaart en zeker de meerprijs t.o.v. de M-audio waard. De 1820M (met koptelefoonaansluiting) heb ik zelf, ook topkwaliteit maar wel ineens €399.
Die Emu 1212M is dus onlangs 50 euro afgeprijsd, ik weet niet of dat zo blijft. Zeker DE aanrader.

[ Voor 20% gewijzigd door Gianni Rombios op 12-06-2006 23:11 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 10:50:
Op mijn hk zit geen microphone aansluiting, en vraag me af hoe ik dit signaal toch op de pc kan krijgen :)
Tja. Da's een punt. Ik heb er een mengtafeltje aan hangen, en dus 8 microfoon-ingangen. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.piedog.com/images/product_shots/mg166fx.jpg

Dat zal niet voor iedereen een optie zijn, laat staan wenselijk.

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:17
Even er aan gedacht om een nieuw topic te openen, maar eerst even hierin proberen.
Ik zoek (duhh) ook een geluidskaart. Ik wil er een monitorsetje mee aan gaan sturen, die gebalanceerde xlr-3 ingangen heeft. Ik heb gezocht naar geluidskaarten met deze uitgangen, maar die zijn er maar heel weinig en allemaal veel te duur/uitgebreid. Ik ben erachter gekomen dat ik met twee verloopjes van 6,3mm mono jack naar xlr precies hetzelfde bereik. (Of 1x 6,3mm stereo jack naar 2x xlr)
Ik zoek dus een kaart met gebalanceerde jack-uitgangen. Eigenlijk is dat meer dan genoeg, maar helaas heb ik zo'n kaart nog niet gevonden. Waarschijnlijk heeft de Esi Juli precies wat ik zoek, maar die heeft dan ook gelijk weer veel te veel dingen die ik toch niet ga gebruiken. Zijn kleine broertje, de Maya 44 http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=62&page=1 , heeft volgens mij precies wat ik zoek (en ook niet heel veel meer spul wat ik niet ga gebruiken)
"1) Connector Type: 4 Channel analog line outputs
- * 1/4" TRS(stereo) jack"

Alleen vraag ik me dus af of puur deze uitgangen verschillen met die van z´n grotere broer.
Maar goed, mijn vraag dus: Welke kaart met zo min mogelijk onnodige dingen, maar wel 2 gebalanceerde mono (of 1x stereo) jack uitgangen zou ik best kunnen kopen voor eigenlijk alleen het luisteren naar muziek? Zoiets als de Maya44 of de Emu 0404 dus. (http://www.emu.com/produc...ategory=491&product=10447)

Ik game overigens ook wel, maar daarvoor gebruik ik m'n onboard wel... met zo'n 5.1 koptelefoon.
edit:
Overigens wel opvallend, de meeste mensen zoeken kaarten met digitale uitgangen, die ik dus juist niet wil...

[ Voor 9% gewijzigd door Dropsen op 13-06-2006 09:57 ]

• Gianni Rombios
  • Niet online
De Emu 0404 heeft unbalanced outs, de Emu 1212M heeft balanced outs, ook nog "mastering grade" ofwel identiek aan pro tools. Altijd die 1212M nemen.

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:17
Dropsen schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 09:53:
Even er aan gedacht om een nieuw topic te openen, maar eerst even hierin proberen.
Ik zoek (duhh) ook een geluidskaart. Ik wil er een monitorsetje mee aan gaan sturen, die gebalanceerde xlr-3 ingangen heeft. Ik heb gezocht naar geluidskaarten met deze uitgangen, maar die zijn er maar heel weinig en allemaal veel te duur/uitgebreid. Ik ben erachter gekomen dat ik met twee verloopjes van 6,3mm mono jack naar xlr precies hetzelfde bereik. (Of 1x 6,3mm stereo jack naar 2x xlr)
Ik zoek dus een kaart met gebalanceerde jack-uitgangen. Eigenlijk is dat meer dan genoeg, maar helaas heb ik zo'n kaart nog niet gevonden. Waarschijnlijk heeft de Esi Juli precies wat ik zoek, maar die heeft dan ook gelijk weer veel te veel dingen die ik toch niet ga gebruiken. Zijn kleine broertje, de Maya 44 http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=62&page=1 , heeft volgens mij precies wat ik zoek (en ook niet heel veel meer spul wat ik niet ga gebruiken)
"1) Connector Type: 4 Channel analog line outputs
- * 1/4" TRS(stereo) jack"

Alleen vraag ik me dus af of puur deze uitgangen verschillen met die van z´n grotere broer.
Maar goed, mijn vraag dus: Welke kaart met zo min mogelijk onnodige dingen, maar wel 2 gebalanceerde mono (of 1x stereo) jack uitgangen zou ik best kunnen kopen voor eigenlijk alleen het luisteren naar muziek? Zoiets als de Maya44 of de Emu 0404 dus. (http://www.emu.com/produc...ategory=491&product=10447)

Ik game overigens ook wel, maar daarvoor gebruik ik m'n onboard wel... met zo'n 5.1 koptelefoon.
edit:
Overigens wel opvallend, de meeste mensen zoeken kaarten met digitale uitgangen, die ik dus juist niet wil...
Iemand? De Emu0404 valt dan af...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De maya44 heeft geen gebalanceerde outputs. de M1212 heeft nog veel meer dingen als de Juli@ die je niet gaat gebruiken, dus lijkt me dan ook geen optie ;)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Behringer FCA-202. Wel firewire, dus je moet ook nog een firewire-interface kopen als die al niet op je bord zit. 2x balanced out, 2x balanced in. Verder geen features. Nouja. Een koptelefoon aansluiting. De prijs is ook erg prettig, ik betaalde er 115 euro voor.

http://www.behringer.com/FCA202/index.cfm?lang=ENG

Verwijderd

Ik had eerst onboard-sound op mijn a7N8x-E deluxe..icm met een Harman Kardon kh6500...

Na aanleiding van dit topic heb ik een M-audio Revolution 5.1 besteld..

Net binnengekomen, JESUS wat een verschil!

Ik had er veel van verwacht, maar dit overtreft alles!

Helder middengebied, zuivere bas, echt fantastisch :D

Vanavond btw wss 4 b&w dm302's halen :) (heb nu busjesspeakers ;)

• klaasb84267
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 16:01:
Ik had eerst onboard-sound op mijn a7N8x-E deluxe..icm met een Harman Kardon kh6500...

Na aanleiding van dit topic heb ik een M-audio Revolution 5.1 besteld..

Net binnengekomen, JESUS wat een verschil!

Ik had er veel van verwacht, maar dit overtreft alles!

Helder middengebied, zuivere bas, echt fantastisch :D

Vanavond btw wss 4 b&w dm302's halen :) (heb nu busjesspeakers ;)
Ik heb precies hetzelfde mobo en ben al lange tijd erg te spreken over het Soundstorm geluid. Soundstorm was ook lange tijd de reden geweest om niet naar een AMD 64 systeem over te stappen.
Vandaag heb ik het een en ander aan computer onderdelen besteld en dacht, doe er maar zo'n Revolution 5.1 kaartje bij. Heel veel verwachte ik er niet van, maar ik had begrepen dat de DACs een stukje better zijn dan m'n onboard storm.
Na dat ik jouw post hier zo lees, word ik toch wel enhousiast. :9

X360: klaasb, Barton 2.5 ghz, 1 gig mem, 6800 LE, 13" Low Radiation CRT

Verwijderd

klaasb84 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 17:35:
[...]
Ik heb precies hetzelfde mobo en ben al lange tijd erg te spreken over het Soundstorm geluid. Soundstorm was ook lange tijd de reden geweest om niet naar een AMD 64 systeem over te stappen.
Vandaag heb ik het een en ander aan computer onderdelen besteld en dacht, doe er maar zo'n Revolution 5.1 kaartje bij. Heel veel verwachte ik er niet van, maar ik had begrepen dat de DACs een stukje better zijn dan m'n onboard storm.
Na dat ik jouw post hier zo lees, word ik toch wel enhousiast. :9
Die b&w dm302 speakers icm Harman Kardon hk6500 & M-audio Revolution 5.1 is echt te mooi >:) :*) _/-\o_

Weet nu eindelijk wat mensen bedoelen als ze zeggen 'wat je niet hebt mis je niet'...

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01-2024
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:41:
[...]

Die b&w dm302 speakers icm Harman Kardon hk6500 & M-audio Revolution 5.1 is echt te mooi >:) :*) _/-\o_

Weet nu eindelijk wat mensen bedoelen als ze zeggen 'wat je niet hebt mis je niet'...
Ik wil zelf ook graag een m-audio revo voor mijn teufel concept E magnum. Nou hoorde ik dus dat er problemen waren in games met de 5.1. Heb jij daar ook last van of nog niet geprobeerd? Die 7.1 is namelijk zo overkill voor mijn 5.1 setje en is ook stukken duurder dus als die revo 5.1 het ook goed doet...

|| Specs || SuperPI 1m

• klaasb84267
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:41:
[...]

Ik heb zelf een prachtige Philips 832 quadrafonische set met vier actieve MFB speakers. Met Soundstorm is het een en al feest, kan niet wachten tot ik de Revo 5.1 hier heb. :Y)

X360: klaasb, Barton 2.5 ghz, 1 gig mem, 6800 LE, 13" Low Radiation CRT

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Weet iemand hier toevallig of de Audiophile 2496 werkt onder Windows 2003? Op de site van M Audio staan geen drivers voor 2003, wel voor XP. Zouden de XP drivers uitkomst bieden?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:27

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
(Dit is een vraag namens mn broer, die heeft geen GoT account)
Welke kaart raden jullie aan als je meerdere mic's en gitaren wilt opnemen op je pc, die van M-Audio of EMU? En werken die kaarten goed met Adobe Audition, zodat je daarin meerdere tracks tegelijk kan opnemen, per input zeg maar? Nu gebruiken we meerdere soundblaster kaartjes in 1 pc.. maar dat laat te wensen over, omdat ze niet allemaal dezelfde kwaliteit hebben, en de een ruist hard en de ander klinkt zuiver... Maar daarmee gaat het makkelijk voor de rest...

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

BiG-GuY schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:13:
(Dit is een vraag namens mn broer, die heeft geen GoT account)
Welke kaart raden jullie aan als je meerdere mic's en gitaren wilt opnemen op je pc, die van M-Audio of EMU? En werken die kaarten goed met Adobe Audition, zodat je daarin meerdere tracks tegelijk kan opnemen, per input zeg maar? Nu gebruiken we meerdere soundblaster kaartjes in 1 pc.. maar dat laat te wensen over, omdat ze niet allemaal dezelfde kwaliteit hebben, en de een ruist hard en de ander klinkt zuiver... Maar daarmee gaat het makkelijk voor de rest...
Aangezien je dan meerdere in- en outputs nodig hebt kun je voor een M-Audio Delta 44 of 1010 gaan. Maar je zult dan wel per mic een micversterker nodig hebben.

Maar waarom tegelijkertijd? Handiger is om een klein mengpaneeltje te kopen, dan eerst de tracks samen op 1 spoor op te nemen als begeleiding zeg maar. En dan de gitaren alsnog afzonderlijk op te nemen op een apart spoor. Als je het tenminste over studiowerk hebt.

• maartn
  • Laatst online: 21-10-2025
Hallo allemaal,

Ik zelf zit ook te twijfelen, na het lezen van dit topic.
Dat ESI Julia is toch wel een erg mooie kaart. Ik vraag me af of de TS 100% happy is met vooral de zuiverheid van het geluid.

Mijn situatie:
Ik maak Prof / Semi muziek vooral met Cubase SX en VST.
Mijn systeem krijgt een update naar Core 2 en de P5W HD van Asus, ook voeding van Asus btw.

Ik lees vaak dat men m-audio adviseert vanwege de goede ASIO ondersteuning in Cubase / Nuendo.
Traks krijgen we Vista hopelijk blijft de support dan net zo goed met m-audio / ESI.

Mij gaat het om het beste geluid, de kleinste latency .. 150 euro heb ik daar zeker wel voor over.
Maar vooral de driver support vind ik erg belangrijk.

Dat DirectWIRE systeem van Julia ziet er ook veel belovend uit, ik weet niet of m-audio software ook zo handig werkt.

Dus mijn keus zal ESI Julia worden of iets met M-audio.
Ik zoek een goede reden om de keuze te overwegen vandaar mijn post.

Dat er geen koptelefoon aansl. op ESI Julia zit vind ik niet een al te groot probleem. Zolang het geluid en zeker ook de software maar beter is dan mijn Audigy 2 Ex Platinum.
De afstands bedienning voor bij Films op pauze te zeten was eerst een gemis als ik van Audigy 2 zou afstappen, maar dit is weer op te lossen omdat de Asus P5W DH een afstandsbediening heeft (leuk voor films natuurlijk)

Ik zal nog wat meer reviews gaan lezen over Julia en m-audio tot ik mijn keuze definitief maak.
Ook ik heb een NAD versterker (T770) en heb Cerwin Vega speakers 3 weg allemaal.
Zolang opnames maar zo zuiver mogelijk zijn qua audio.

Midi is geweldig dat dat ook op de Julia zit, dit is een groot voordeel.

Btw een externe mixer heb ik niet omdat ik de meeste dingen digitaal op de kaart zou willen doen.

Mijn studio:

Digitale Yamaha Piano (Master) voor Midi out ->

Roland sythesizer JV Midi out -> (heb dan nog een midi poort nodig i know, maar piano is de master en het belangrijkste.

Roland JV2080 Nu tulp uit maar kan dus ook jack uit ( 2 X) L + R (Hopelijk kan die in Julia)

Buiten de NAD schaf ik hierna nog goede monitoren aan voor mijn aparte studio setup.

Advies zou ik graag hebben!

Verwijderd

Je zult je met beide kaarten geen kat in de zak kopen. Ik heb alleen ervaring met M-Audio (Delta 44) en kan je zeggen dat de driverondersteuning erg goed is. De kaart werkt zowel onder Windows als Linux.
Ik zou persoonlijk zo weer voor een 24/96 Audiophile kaart gaan.

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ik heb het hierboven ook al genoemd maar de Emu 1212m is echt een héle klasse beter dan beide genoemde M-Audio kaarten (ook dan de Julia). 149 euro bij www.feedback.nl, nog beter is deze aanbieding van Thomann http://www.thomann.de/de/emu_1212memulator_xset.htm je krijgt er dus de EmulatorX software bij, verzendkosten gewoon 8 euro. Asio drivers voor Cubase etc zijn goed, ook heeft de kaart effecten aan boord, en de mastering grade converters zijn dacht ik nog steeds uniek in de prijsklasse.

Een voorbeeldje http://www.synthforum.nl/...&postid=622896#post622896
Kijk verder wat reviews na van de 1212m, de drivers zijn momenteel prima (in het begin 2 jaar geleden nog niet). Op marktplaats zijn ze overigens ook geregeld te vinden.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Fonk_ schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 19:05:
met vooral de zuiverheid van het geluid.
Voor software synthesizers maakt dit weinig uit; "zuiverheid" is dan een kwestie van je speakers, je convertors en je bitrate/frequentie (in die volgorde als je het niet lager dan 16/44 zet) (en niet teveel brakke Synth-Edit VSTs draaien met aliasing in de oscillators)
Mij gaat het om het beste geluid, de kleinste latency .. 150 euro heb ik daar zeker wel voor over. Maar vooral de driver support vind ik erg belangrijk.
150 maar? Doe eens gek :P http://www.rme-audio.com/english/firewire/ff800.htm
Dus mijn keus zal ESI Julia worden of iets met M-audio.
Ik zoek een goede reden om de keuze te overwegen vandaar mijn post.
Ik zou persoonlijk voor M-Audio gaan, denk ik, of E-mu (heb zelf een 1212m, erg mooi ding). De Audiophile serie (probeer eens de 192) is gewoon een degelijke no-nonsense kaart waar je goed mee vooruit kunt :).
Dat er geen koptelefoon aansl. op ESI Julia zit vind ik niet een al te groot probleem. Ook ik heb een NAD versterker (T770) en heb Cerwin Vega speakers 3 weg allemaal.
Zolang opnames maar zo zuiver mogelijk zijn qua audio.
Maar dit zijn hi-fi-dingetjes. Voor muziek wil je geen mooi geluid, je wilt eerlijk geluid :P. Naja, als je maar van surround en equalizer afblijft moet dat wel gaan.

Ik heb zelf nooit de koptelefoonuitgang gebruikt. Geluid ging bij mij gewoon naar de versterker en dan gebruikte ik daar de koptelefoonuitgang van. Kun je gelijk je volume regelen :). Ik heb nu actieve speakers en luister niks meer via de koptelefoon (isolatie werkt wat beter nu).
Btw een externe mixer heb ik niet omdat ik de meeste dingen digitaal op de kaart zou willen doen.
Kijk anders ook eens naar een MOTU 828 Firewire. Die laat nog ruimte voor uitbreiding over, en biedt genoeg ruimte voor al je spul. Maar heb je zowel een JV als een JV2080, of alleen maar de JV2080? Als je toch aan het investeren wilt en semi-pro gaat lijkt me dat -nog- een betere oplossing.
Buiten de NAD schaf ik hierna nog goede monitoren aan voor mijn aparte studio setup.
Wat is je budget voor deze?

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Voor de liefhebber heb ik hier een 2 maanden oude M-Audio Audiophile 2496 liggen.
Hiervoor had ik een Creative SB L!VE, maar vanaf het eerste nummer dat ik via de M-Audio had afgespeeld werd me idd duidelijk: wat je niet hebt mis je niet.
Wil alleen toch de Revolution 5.1 kopen, aangezien het anders een beetje zonde van mijn 5.1 setje is.

• maartn
  • Laatst online: 21-10-2025
[quote]Yoozer schreef op woensdag 27 september 2006 @ 14:46:
[...]

Voor software synthesizers maakt dit weinig uit; "zuiverheid" is dan een kwestie van je speakers, je convertors en je bitrate/frequentie (in die volgorde als je het niet lager dan 16/44 zet) (en niet teveel brakke Synth-Edit VSTs draaien met aliasing in de oscillators)

[...]

150 maar? Doe eens gek :P http://www.rme-audio.com/english/firewire/ff800.htm

[...]

Hahahah dat zal wel erg duur zijn!!

Bedankt voor je post trouwens :)

Ja, ik heb inderdaad een JV 30 oude Synth en de JV2080 Roland Module. plus een Piano dus.

Ik zie dat veel wat je noemt Firewire is, vast erg goed, maar aan interne PCI heb ik ook wel genoeg aan denk ik.

Moederbord is ASUS P5W DH. De reden waarom ik ESI noemde. Of is dat PCI 5 volt iets wat niet belangrijk is en werken de audio kaarten van deze kwaliteit prima in de nieuwe boards.

Waarom ik nog niet naar e-mu heb gekeken komt misschien om dat ik zo slechte ervaring heb met creative. Natuurlijk is EMU pro spul, sorry als ik dat nog niet goed begrepen heb.. ik ben nog druk alles aan het bestuderen.

Zolang het maar zo stabiel mogelijk in Nuendo 3 werkt, zou het te gek zijn.

Maar dan stap ik denk ik van ESI af en ga me richten op M-Audio. Ik lees idd dat de support zo goed is en dat is wel erg belangrijk.
Die EMU zal ik ook eens bestuderen.
Thanks!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Fonk_ schreef op donderdag 28 september 2006 @ 20:01:
Ja, ik heb inderdaad een JV 30 oude Synth en de JV2080 Roland Module. plus een Piano dus.

Ik zie dat veel wat je noemt Firewire is, vast erg goed, maar aan interne PCI heb ik ook wel genoeg aan denk ik.
Het voordeel van Firewire-interfaces: je connectors zitten buiten de elektronische rotzooi-kast die PC heet (Ik gebruik mijn 1212m met S/PDIF en ADAT) . Plus, je kunt er zo bij ipv via een software-tooltje (dat vind ik dan het nadeel van de 1212m; ik heb liever een knop waar ik het gelijk mee kan regelen).
Of is dat PCI 5 volt iets wat niet belangrijk is en werken de audio kaarten van deze kwaliteit prima in de nieuwe boards.
PCI is PCI, of niet? :? (heb me al een tijd niet meer bezig gehouden met mobos en zo).
Waarom ik nog niet naar e-mu heb gekeken komt misschien om dat ik zo slechte ervaring heb met creative. Natuurlijk is EMU pro spul, sorry als ik dat nog niet goed begrepen heb.. ik ben nog druk alles aan het bestuderen.
Creative heeft E-mu overgekocht, maar de kaarten van E-mu worden wel door E-mu zelf gemaakt. Waar Creative voornamelijk van leent is de R&D die in de chips zit :).

• Gianni Rombios
  • Niet online
Een pci kaart met breakout box kan natuurlijk ook (ipv firewire)
De ff800 is natuurlijk te gek, maar de prijs waarschijnlijk ook (1200 euro)
De ff400 is dan al wat betaalbaarder (850 euro)

Tot 150 euro is voor mij de Emu 1212m dé topper
De Emu 1616m voor ongeveer 400 euro is dé topper in de volgende prijsklasse
(De 1820m wordt uitgefaseerd dus als je die nog in de opruiming kan vinden is dat mooi, ik heb hem zelf voor 299 euro bij www.thomann.de gekocht)
Let bij de Emu erop dat je de M versie neemt, iets betere converters..!

Aanraders zijn verder
www.feedback.nl
www.thomann.de (als je met credit card kan betalen)
Véél info:
www.synthforum.nl

• koekeeghan
Ik hoor niemand meer over die Behringer F-CONTROL AUDIO FCA202. Die is erg goedkoop én extern! No-nonse externe kaart dus.
Ik hoor vaak roepen dat goede audio eigenlijk altijd uit de PC moet vanwege hoogfrequente storingen in de kast.
Firewire schijnt ook weer stabieler te zijn dan USB2.
De Behringer heeft't allemaal. Geen idee hoe de DAC's zijn alleen....

Verwijderd

M-audio gaan. Zeker als je budget rond 150 euro is. Behringer ben ik nooit gechameerdt geweest. Zeker op dat ze vaak besparen om de dac's en slechte connectie's. Verder met M-audio heb je full support voor protools m-powered 7.
In de M-audo segment zal ik zelf voor de 410 firewire gaan. Altijd als je voor meer als 1midi app. gaat met firewire werken. Ik heb vaak genoeg dat met usb2 gezeik krijg met met de evt bufferruimte's en lat's. Firewire heeft namelijk een constanter doorgeef stroom van data dan usb2. Hoe precies dat ook weer zat moet je even opzoeken om Google.
Je kan ook nog evt naar de Sapphire
Als je voor interne kaarten gaat, kijk dan even voor de M-audio Delta 1010LT
Afbeeldingslocatie: http://www.m-audio.com/images/global/product_pics/big/delta_1010_lt.jpg

En evt een erg goeie concurrent die echt goed is de Focusrite Saffire, firewire 800, werkt echt als een tiet met Cubase.
Afbeeldingslocatie: http://news.harmony-central.com/Newp/2005/Saffire-sm.jpg

• koekeeghan
Zou je een interne M-Audio Audiophile 2496 eerder aanraden t.o.v.die externe Behringer Firewire kaart? Hij is wel iets duurder maar die tientjes maken niet uit.

Verwijderd

Zeker weten van wel. Als je wat voor support in de software en drivers bij krijgt en nagaat dat M-audio echt geen troep maakt en levens duur in gedachten houdt. (veel ervaring met dit soort spul, vooral het bouwen en installeren en zoveel het gebruik van in studio's)
Behringer bespaart zoveel op faders, potmeters, led circuit en conntect's, het is leuk voor 6 maanden of een jaar daarna zie je het echt in een rap typo brak worden dat zelf muzikanten in tibet het van de berg afgooien, bijwijze van he.

• royozz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-01-2025
hey audiophiles!!!
Ik ben net als vele hier aan het twijfelen tussen verschillende geluidskaarten nl, de e-mu 1212 m en de juli@ 24. Doeleinden zijn muziek opnemen met midi keyboard en ableton live, maar vooral ook luisteren....bas moet diep zijn enz enz...
Ik heb jullie meningen gelezen en vele reviews gelezen, thx for that..
Mijn keuze is gevallen op de juli@ omdat ik toch nog heel af toe een game speel en volgens mij is de emu puur voor opnames , en dus zou ik er nog een andere kaart bij moeten nemen
Ik ga deze kaart bestellen bij www.musicstore.de (geen verzendkosten)
:)

• Yoozer

Yoozer

minimoog

royozz schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 11:20:
Doeleinden zijn muziek opnemen met midi keyboard en ableton live, maar vooral ook luisteren....bas moet diep zijn enz enz...
Wat dat betreft is de set (of je monitors) waar je op afluistert van veel en veel meer belang dan wat de kaart doet.
Mijn keuze is gevallen op de juli@ omdat ik toch nog heel af toe een game speel en volgens mij is de emu puur voor opnames
Ik mis de redenering even; met de E-mu kun je prima games spelen en luisteren :) Het hele 5.1/7.1/surroundgebeuren is wat je mist, maar dat mis je bij de Juli@ ook. Bij de E-mu krijg je er ook nog eens software bij; Proteus Le en zo. Goed, nu heb ik de 1212m zelf dus ben ik misschien bevooroordeeld, maar dan nog :)

http://www.soundonsound.com/sos/jan05/articles/esijulia.htm al gelezen?
Ik ga deze kaart bestellen bij www.musicstore.de (geen verzendkosten) :)
Musicstore is prettig om zaken mee te doen :).

• royozz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-01-2025
nou lekker dan , dacht ik dat ik eruit was krijgt zo'n e-mu user me aant twijfelen ;) .Zal nog maar eens gaan reviewen dan...hij is maar 2 tientjes duurder daarom. Mischien een stomme vraag maar kan ik een basgitaar rechstreeks op zo'n kaart aansluiten :? of blaas je dan al op? 8)7

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Kan op zich, ik heb het op meerdere geluidskaarten gedaan. Maar echt ideaal is het niet. En erg veilig is het ook niet: als je veel met slap en pop speelt, en hard ook nog, dan schiet het voltage op de lijn wel erg ver uit, verder dan waar de voorversterkertjes voor zijn ontworpen.
Je zou iets als een Line6 Pod (of de Behringerkloon daarvan, die is zeker niet slecht) kunnen kopen, die apparaten worden tegenwoordig zelfs voor studio-opnames gebruikt.
Line6 heeft overigens ook de TonePort serie: een USB audio interface waar je rechtstreeks een (bas)gitaar in kan pluggen. Zeg maar een Pod en geluidskaart in een. Lees eens wat reviews, ik heb geen flauw idee hoe de geluidskwaliteit of driverkwaliteit is.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Pagina: 1 2 Laatste