Toon posts:

welke M-audio kaart

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.559 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn situatie:
Pc in woonkamer met mijn muziek digitaal, audio uit richting NAD versterker. Op dit moment een SB Live kaartje. Ik ben echter niet tevreden over de geluidskwaliteit. Mijn (fantastische) JMLab speakers verdienen beter. Dus ik ben op zoek naar een betere geluidskaart.

Mijn enige eis:
Perfecte stereo-output.(jaja, wat is perfect, laten we dus zeggen beter dan nu)

Mijn enige beperking:
Doekoes, pegels, knaken en geld.

Nu heb ik me inmiddels redelijk ingelezen. M-audio schijnt behoorlijke kaarten te maken voor een redelijke prijs (zeg tussen de 100 en 200 euro). Probleem bij het maken van mijn keuze is vooral dat ik audio-kennis tekort kom. Ik heb de volgende kaarten gevonden:

M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496
2 analog RCAI/O in 24Bit/96KHz, S/PDIF I/O, Midi In/Out 75 euro

M-AUDIO Delta Audiophile 192
24bit/192kHz, 2 balancedanalog Inputes 6,3mm TRS, 2 balanced outputs 6,3mm TRS,Direct Hardware Input Monitoring via separate balancedoutputs 6,3mm TRS, S/PDIF in/out coaxial, AC3 and DTS passtrough, MIDI in/out 155 euro

M-AUDIO Delta 410
2 In-/8 Outputs analog as well as S/PDIFIn-/Output (Chinch), all channels in 24Bit/96KHz DeltaQuality, ideally forr Surround-Editing, the digital outputsupports also AC3-Output. 158 euro

M-Audio Revolution 7.1
8 kanalen voor hoogwaardige surround-weergave tot 7.1
Ondersteuning voor DTS en Dolby Digital 5.1/EX (6.1 DVD) formaten
Hoge kwaliteit, 24-bit/192 Khz
Echte signaal/ruis ratio 107 dB
Realtime conversie van stereo naar surroundsignaal
SRS circle techniek levert een virtueel surround uit een stereosignaal 95 euro

Prachtig allemaal maar de terminologie zorgt ervoor dat ik het niet meer volg. Wat zou de beste keuze zijn en vooral waarom??

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Wil je alleen de digitale uitgang gebruiken, dan maakt het helemaal niks uit, gewoon de goedkoopste nemen dus :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:20
Kijk wat je nodig hebt. Klinkt simpel, is simpel. Voorbeeld: als je een stereoset hebt heeft een kaart met acht kanalen voor 7.1 natuurlijk geen zin. Sluit je de versterker via S/PDIF (digitaal dus) aan dan maakt het ook allemaal weinig uit (we kunnen mierenneuken over jitter maar laten we dat toch maar even lekker niet doen). Voor puur analoge stereo ben je dus al klaar met de € 75 uit jouw voorbeelden :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:24

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
waar kan je de M-Audio kaarten nog bestellen dan in NL? want ik heb de mijne half jaar geleden gekocht bij informatique voor maar €50,- ik heb de Revolution 7.1 :) supergeluid, zelfs mijn goedkope pc-sattelietsetje van philips klinkt een stuk beter dan met een SB Live! :)

Home Assistant Configuratie V&A

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Vaak verkopen ze dit soort kaarten in muziekwinkels, dus van die winkels met een hoop gitaren in de etalage.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

deepspace schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:29:
Wil je alleen de digitale uitgang gebruiken, dan maakt het helemaal niks uit, gewoon de goedkoopste nemen dus :)
Dat is niet helemaal waar, als je veelal geripte CD's wilt afspelen, dan verdient een kaart die 44.1 khz output aankan wel de voorkeur; de meeste kaarten upsamplen dat naar 48Khz.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
BiG-GuY schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 07:50:
waar kan je de M-Audio kaarten nog bestellen dan in NL? want ik heb de mijne half jaar geleden gekocht bij informatique voor maar €50,- ik heb de Revolution 7.1 :) supergeluid, zelfs mijn goedkope pc-sattelietsetje van philips klinkt een stuk beter dan met een SB Live! :)
De revolution 7.1 is te koop in Alphen aan de rijn voor 70 euro. Ze rekenen wel 15 euro verzendkosten. Gelukkig woon ik er dichtbij :P (zie pricewatch btw)

• BiG-GuY

BiG-GuY

aha, ik dacht dat die al verdwenen was uit de pricewatch :)... maar hij is nu dus wel dubbel zo duur als dat ik hem toen gekocht had bij informatique :? misschien aanbieding toen ofzo...
het is zeker een goede kaart :), en ja hij stuurd alles wat je digitaal aanlevert puur door... dus mp3 44100 Khz stuurt die door als 44100 PCM geluid... AC3 en DTS werkt ook gewoon, maar ik heb nog niet aan de praat gekregen om digitaal en analoog signaal door te sturen. weet niet of je dat ook wilt?

Verwijderd

eamelink schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:19:
[...]

Dat is niet helemaal waar, als je veelal geripte CD's wilt afspelen, dan verdient een kaart die 44.1 khz output aankan wel de voorkeur; de meeste kaarten upsamplen dat naar 48Khz.
Je kan het ook overlaten aan foobar2000, ik denk niet dat je veel verschil zult horen. Wat hij wel kan doen is een betere dac halen dan wat er in die nad zit.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is wel helemaal waar, want alle bovenstaande kaarten kunnen gewoon 44.1 Khz uitsturen!
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 09:24:Je kan het ook overlaten aan foobar2000, ik denk niet dat je veel verschil zult horen. Wat hij wel kan doen is een betere dac halen dan wat er in die nad zit.
Je wil dat eigenlijk helemaal nergens aan overlaten. Laat liever de DAC zijn werk doen op de orginele samplerate. Een goede DAC geeft dan een beter resultaat dan met het van te voren geupsampelde signaal. Natuurlijk is foobar HQ software upsample prima wel een oplossing voor al die mensen die zo'n 48+ Khz only kaartje hebben. Maar voorkomen is beter dan genezen, zullen we maar zeggen.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

deepspace schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 09:43:
Dat is wel helemaal waar, want alle bovenstaande kaarten kunnen gewoon 44.1 Khz uitsturen!
Je hebt gelijk, ik was in de veronderstelling dat je bedoelde 'koop maar een random goedkoop digitaal kaartje', maar je had het natuurlijk over de in de TS aangehaalde modellen :)
Je wil dat eigenlijk helemaal nergens aan overlaten. Laat liever de DAC zijn werk doen op de orginele samplerate. Een goede DAC geeft dan een beter resultaat dan met het van te voren geupsampelde signaal. Natuurlijk is foobar HQ software upsample prima wel een oplossing voor al die mensen die zo'n 48+ Khz only kaartje hebben. Maar voorkomen is beter dan genezen, zullen we maar zeggen.
Inderdaad :)
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 09:24:
Wat hij wel kan doen is een betere dac halen dan wat er in die nad zit.
Dat is ook een goede mogelijkheid.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

eamelink schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 09:52:Dat is ook een goede mogelijkheid.
Ik zou toch echt de schuld aan de Creative geven...

Dat kun je natuurlijk testen, door eens foobar te gebruiken, en die HQ upsampling aan te zetten. Dan heb je in ieder geval een idee hoe het gaat klinken met een kaart die netjes 44.1 uitstuurt.

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-02 19:08

-d-

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-02 12:57
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 22:59:
Mijn enige eis:
Perfecte stereo-output.(jaja, wat is perfect, laten we dus zeggen beter dan nu)
M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496
2 analog RCAI/O in 24Bit/96KHz, S/PDIF I/O, Midi In/Out 75 euro
Gewoon goede analoge stereo uitgang.
M-AUDIO Delta Audiophile 192
24bit/192kHz, 2 balancedanalog Inputes 6,3mm TRS, 2 balanced outputs 6,3mm TRS,Direct Hardware Input Monitoring via separate balancedoutputs 6,3mm TRS, S/PDIF in/out coaxial, AC3 and DTS passtrough, MIDI in/out 155 euro
Gebalanceerde uitgang, is alleen nuttig als je NAD dit als ingang heeft.
M-AUDIO Delta 410
2 In-/8 Outputs analog as well as S/PDIFIn-/Output (Chinch), all channels in 24Bit/96KHz DeltaQuality, ideally forr Surround-Editing, the digital outputsupports also AC3-Output. 158 euro
8 outputs, is misschien handig als DJ oid maar verder niet echt nodig.
M-Audio Revolution 7.1
8 kanalen voor hoogwaardige surround-weergave tot 7.1
Ik heb ook JM-Lab speakers, fantastisch maar ik kon er maar 2 betalen. Mocht jij er toch 8 hebben staan voor je home theatre, dan is dit wel een optie.
Prachtig allemaal maar de terminologie zorgt ervoor dat ik het niet meer volg. Wat zou de beste keuze zijn en vooral waarom??
Ik zou ook gewoon voor 2 kanaals stereo gaan, optie 1. Andere opties zijn:

- USB/Firewire : hier gebeurt de DA conversie (digitaal/analoog) in een extern kastje, wat beter is voor de signaal/ruisverhouding (de geluidskaart zit immers niet meer tussen je harde schijf/processor en grafische kaart).

- Als je SB Live een digitale uitgang heeft (S/PDIF) kan je ook nog een losse DA converter nemen.
http://www.m-audio.com/in...list&ID=digitalconverters

alleen zijn dit weer wat prijzigere oplossingen.

[ Voor 3% gewijzigd door epic007 op 25-10-2005 10:12 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb een M-Audio Firewire Solo. Geluid dat er uit komt is buitengewoon prima :) Volgens mij zijn al die soortgelijke modellen wel redelijk soortgelijk qua geluidskwaliteit en gaat 't voor wat de prijs betreft vooral om de hoeveelheid inputs en outputs. Neem dus wat past bij wat je nodig hebt.

(Btw, inderdaad gekocht bij een winkel met veel gitaren in de etalage ;))

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

epic007 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 10:10:
- Als je SB Live een digitale uitgang heeft (S/PDIF) kan je ook nog een losse DA converter nemen.
Toch zonde dat je in je verder correcte analyse hier de mist in gaat, waarom is in het topic naturulijk al aan de orde gekomen :)

Verder is het voor analoge output makkelijk: hoe meer euro's/output, hoe beter (natuurlijk klopt dat niet 100%, maar kun je wel als richtlijn nemen).

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 25-10-2005 10:18 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
epic007 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 10:10:
Een SB Live klinkt zelfs met een goede software resampler een stuk minder goed dan een M-Audio, Terratec of zelfs een Trust kaart met 44.1khz digital out.

Verwijderd

Slogra schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 10:19:
[...]

Een SB Live klinkt zelfs met een goede software resampler een stuk minder goed dan een M-Audio, Terratec of zelfs een Trust kaart met 44.1khz digital out.
Dat geloof ik zeker, maar als je veel gamed dan moet je er ook rekening mee houden dat je kaart goed wordt ondersteund. Ik had vroeger een terratec, wat helemaal niet onbekend is, maar ik had toch veel problemen met spellen. (nu weet ik niet of de TS dat voor ogen heeft)

edit: pc staat in de woonkamer, neem ik aan geen game pc. Laat maar :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 10:41 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het woord "game" is totaal niet gevalen in het topic, dus niet van toepassing.

• BiG-GuY

BiG-GuY

en met m-audio valt goed te gamen, iig wel met de revolution 7.1, er zit sensaura op, waardoor die EAX/A3D etc. ondersteund :), de cpu belasting is dan nog altijd minder dan met een onboard/sblive chipset...

Verwijderd

Hier een paar top kaarten in pci vorm die sterk aanbevolen worden door hifi magazine's. (niet als What hifi maar meer diepgaande zoals Prestige Hifi&Video/Sono&Lum)

ESI Juli@ ... top kaart die echt verdomt goeie sterea heeft en behoorlijk 5.1 support in digitaal!
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/documents/8954/03_esi_julia.jpg

En natuurlijk de Onkyo SE-150PCI PC Digital Audio Board, ik heb deze zelf in mijn HTpc zitten. en dan vraag je waarom niet in 5.1.... omdat ik dat niet nodig heb op een vincent versterker met B&W 805D :P (de se-340 komt ook uit met full 7.1 digitaal mix in en output tegelijker tijd
Afbeeldingslocatie: http://www.audiocubes.com/images/f_onkyo_se150pci.jpg
Dit zijn toch wel de kaarten in pci vorm met verdomde goeie DAC's aanboord. En gewoon een goeie layout hebben kwa PCB.

Denk wel dat de prijzen ietsje hoger ligger als jou budget maar ik kan je van harte aanbevelen als jij echt een NAD + JMlab's gebruikt even doorspaart voor een topkaart en later er achterkomen dat het beter kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 12:02 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dan vergeet ook niet de al eerder genoemde EMU 0404, of iets als RME Digi96 PAD

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

Mauritz, Wat is de geluidsbron ?

op een €1000 geluidskaart klinkt een 128kb/s MP3 nog steeds ruk.

als je cd afspeeld in de cd-rom drive, wordt het signaal dan digitaal verwerkt of via het kabeltje van cd-rom naar geluidskaart ?

My point is, gebruik wel een goede geluidsbron om te testen!

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 12:01:
Hier een paar top kaarten in pci vorm die sterk aanbevolen worden door hifi magazine's. (niet als What hifi maar meer diepgaande zoals Prestige Hifi&Video/Sono&Lum)

ESI Juli@ ... top kaart die echt verdomt goeie sterea heeft en behoorlijk 5.1 support in digitaal!
[afbeelding]

En natuurlijk de Onkyo SE-150PCI PC Digital Audio Board, ik heb deze zelf in mijn HTpc zitten. en dan vraag je waarom niet in 5.1.... omdat ik dat niet nodig heb op een vincent versterker met B&W 805D :P (de se-340 komt ook uit met full 7.1 digitaal mix in en output tegelijker tijd
[afbeelding]
Dit zijn toch wel de kaarten in pci vorm met verdomde goeie DAC's aanboord. En gewoon een goeie layout hebben kwa PCB.

Denk wel dat de prijzen ietsje hoger ligger als jou budget maar ik kan je van harte aanbevelen als jij echt een NAD + JMlab's gebruikt even doorspaart voor een topkaart en later er achterkomen dat het beter kan.
Wat kosten die twee kaartjes.... En belangrijker: waar zijn ze te krijgen?

• FuzzyFocus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02 16:49

FuzzyFocus

May the thong be with you...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jah, die had ik gevonden... Nu de Onkyo nog ;)

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:05:
Jah, die had ik gevonden... Nu de Onkyo nog ;)
Veel geluk :o

Of je moet hem in Engeland bestellen.

Verwijderd

Die Onkyo hierboven kost zo'n 200 US dollar, als die al te verkrijgen is, dus reken maar uit. Als je toch wat geld wilt gaan uitgeven dan zou ik toch voor bijv een goede M-audio kaart en een externe dac gaan, dat zal geheid beter klinken.

• Mystic_Jack
  • Niet online
De M-Audio Delta Audiophile 2496 of ESI Juli@ lijkt mij ook erg goeie geluidskaarten.
Vooral omdat ik nu een value versie heb van de Audigy 2, perfecte kaart voor spelletjes(met al die extra opties) maar niet echt voor muziek. Ik heb liever een goeie stereo ondersteuning dan surround.

Voor andere geïnteresseerde:
Bij Feedback verkopen ze ook dit soort geluidskaarten.

Op digit-life.com hebben ze van veel goeie geluidskaarten een review online staan.

De M-Audio Delta Audiophile 2496 valt mij vooral op aan de minimale hoeveelheid aan onderdelen op de kaart en goeie specs.
In vergelijking met de duurste X-fi, scheelt het niet heel veel met de RMAA5 test.

Ik vraag mij alleen af of deze twee geluidskaarten(Audiophile en Juli@) niet zijn verouderd in vergelijking met de X-fi.
Specs zeggen niet altijd wat, maar de duurste X-fi heeft wel erg goeie specs. Alleen de Audiophile 2492 en Juli@ zijn geschikt voor mij budget.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mystic_Jack schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 15:36:
De M-Audio Delta Audiophile 2496 of ESI Juli@ lijkt mij ook erg goeie geluidskaarten.
Vooral omdat ik nu een value versie heb van de Audigy 2, perfecte kaart voor spelletjes(met al die extra opties) maar niet echt voor muziek. Ik heb liever een goeie stereo ondersteuning dan surround.

Voor andere geïnteresseerde:
Bij Feedback verkopen ze ook dit soort geluidskaarten.

Op digit-life.com hebben ze van veel goeie geluidskaarten een review online staan.

De M-Audio Delta Audiophile 2496 valt mij vooral op aan de minimale hoeveelheid aan onderdelen op de kaart en goeie specs.
In vergelijking met de duurste X-fi, scheelt het niet heel veel met de RMAA5 test.

Ik vraag mij alleen af of deze twee geluidskaarten(Audiophile en Juli@) niet zijn verouderd in vergelijking met de X-fi.
Specs zeggen niet altijd wat, maar de duurste X-fi heeft wel erg goeie specs. Alleen de Audiophile 2492 en Juli@ zijn geschikt voor mij budget.
Tsjah... Verouderd... LP's kunnen ook nogsteeds erg goed klinken... Trouwens, de grote hoeveelheid componenten op bijvoorbeeld de onkyo kaart, zou weleens een voordeel kunnen zijn ivm signaal stabilisatie... Ze zullen er vast over nagedacht hebben ;)

• Mystic_Jack
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 15:40:
[...]

Tsjah... Verouderd... LP's kunnen ook nogsteeds erg goed klinken... Trouwens, de grote hoeveelheid componenten op bijvoorbeeld de onkyo kaart, zou weleens een voordeel kunnen zijn ivm signaal stabilisatie... Ze zullen er vast over nagedacht hebben ;)
LP's klinken sowieso wel goed, mits schoongemaakt en ze op een degelijke platenspeler afgedraaid worden.
De Onkyo zal dan ook wel goed zijn vanwege de optimalisaties.

Maar met de hoeveelheid componenten is een beetje de gedachte die ik heb met hifi apparatuur. De signaalweg moet zo kort mogelijk zijn.
En de onderdelen moeten van kwaliteit zijn, wat met deze kaarten wel het geval is.

Ik zal dan maar eens proberen te achterhalen hoe goed de geluidskwaliteit is van deze kaarten, vooral van de Audiophile 2492 vanwege de goede drivers support. Deze kaart staat bij mij nog steeds bovenaan als kanshebber om de Audigy 2 te vervangen.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• qbical
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-12-2025

qbical

bleh

Ik ben zelf de trotse bezitter van zo'n Audiophile 2496 kaartje. Alhoewel ik hem eigenlijk bijna alleen gebruik voor audio/muziek productie kan je hem ook uitstekend gebruiken in spellen ( nog geen problemen gehad iig ) en met zijn AC-3 passthrough over de spdif out kan je zo ook je 5.1 setje sturen.

Hoe dat laatste klinkt weet ik niet, heb nogal wat tegen muziek op meer dan 2 speakers namelijk, maar wat ik wel weet is dat het verschil van de soundblaster kaarten en deze kaart inmens groot is.
Bijkomend voordeel is dat het kaartje bij feedback maar 99 euri is, en dat je protools erop kan draaien...

Dus het licht er echt eenbeetje aan wat je er mee wilt, als je echte HT achtige dingen ermee wilt valt de 2496 denk ik af, misschien dat een duurdere kaart daar meer geschikt voor is. Maar als je gewoon goed geluid uit je pc wilt, goeie drivers en support wilt dan is dit kaartje wel iets voor jou :)

Gegroet!
Raymond

• Mystic_Jack
  • Niet online
qbical schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 16:09:
Ik ben zelf de trotse bezitter van zo'n Audiophile 2496 kaartje. Alhoewel ik hem eigenlijk bijna alleen gebruik voor audio/muziek productie kan je hem ook uitstekend gebruiken in spellen ( nog geen problemen gehad iig ) en met zijn AC-3 passthrough over de spdif out kan je zo ook je 5.1 setje sturen.

Hoe dat laatste klinkt weet ik niet, heb nogal wat tegen muziek op meer dan 2 speakers namelijk, maar wat ik wel weet is dat het verschil van de soundblaster kaarten en deze kaart inmens groot is.
Bijkomend voordeel is dat het kaartje bij feedback maar 99 euri is, en dat je protools erop kan draaien...

Dus het licht er echt eenbeetje aan wat je er mee wilt, als je echte HT achtige dingen ermee wilt valt de 2496 denk ik af, misschien dat een duurdere kaart daar meer geschikt voor is. Maar als je gewoon goed geluid uit je pc wilt, goeie drivers en support wilt dan is dit kaartje wel iets voor jou :)

Gegroet!
Raymond
Ik speel letterlijk alles af in stereo met een Onkyo versterker en kleine Mission luidsprekers. Het is voor mij een tweede hifi set(wel een stuk kleiner). Daarom een betere geluidskaart die goed is in stereoweergave, inplaats van surround.

Ik produceer zelf geen muziek of zo, alleen veel muziek luisteren en af en toe een filmpje en soms een spelletje(Battlefield 2).

Maar ik wou toch eens naar Feedback om te kijken en als het kan ook om te luisteren.

• bluesparkle
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39
De EMU 0404 is ook een prima kaart en heeft dezelfde ad/da converters als duurdere DIGIDESIGN kaarten. Voor 199 euro heb je ook nog de EMU 1212 het grotere broertje.

Verwijderd

bluesparkle schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 16:31:
De EMU 0404 is ook een prima kaart en heeft dezelfde ad/da converters als duurdere DIGIDESIGN kaarten. Voor 199 euro heb je ook nog de EMU 1212 het grotere broertje.
In dat segment is er heel veel verkrijgbaar en meestal gebaseert op dezelfde ad/da converters. Veel verschillen zul je dan ook niet zien in de kwaliteit, hooguit de uitvoering.

Verwijderd

Topicstarter
B-lennium schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:15:
Mauritz, Wat is de geluidsbron ?

als je cd afspeeld in de cd-rom drive, wordt het signaal dan digitaal verwerkt of via het kabeltje van cd-rom naar geluidskaart ?

My point is, gebruik wel een goede geluidsbron om te testen!
Ik gebruik alleen de pc als geluidsbron. Cd's zet ik, geript via Lame, direct op de HD. Ik heb geen enkel mp3 bestand onder 192 kb/s. Verreweg het meeste is in 320 kb/s.
deepspace schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 10:41:
Het woord "game" is totaal niet gevalen in het topic, dus niet van toepassing.
Games en surround zijn compleet oninteressant voor mij. Zoals ik al zei, de pc staat in de huiskamer en "poept" geluid rechtstreeks mijn NAD-versterker in. Ik zoek de perfecte kaart voor stereo-output (binnen mijn budget)
deepspace schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 09:43:
[...]

[...]

ho ho ho, i've lost you... aangezien ik Mp3 bestanden gebruik moet ik dus een kaart nemen die 44.1 khz als output heeft? Goed, kan ik wat mee. Een goede DAC... wat doet dat ding?

edit:

Typefoutje

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2005 09:55 ]

• Flotter
  • Laatst online: 18-02 14:50

Flotter

Pelipper!

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 18:20:
ho ho ho, i'ver lost you... aangezien ik Mp3 bestanden gebruik moet ik dus een kaart nemen die 44.1 khz als output heeft? Goed, kan ik wat mee. Een goede DAC... wat doet dat ding?
DAC - Digital to Analog Convertor, en dat ding doet wat't zegt, hij zet het digitale signaal om naar een analoog signaal. Als je je geluidskaart via de analoge uitgang aansluit aan je versterker maak je gebruik van de DAC die de geluidskaart aan boord heeft, als je'm digitaal aansluit gebruik je de DAC van je versterker. Ook bestaan er losse DACs met een digitale verbinding naar je soundcard en een analoge naar je versterker.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Mystic_Jack
  • Niet online
En een goeie externe DAC is een M-audio Super Dac 2492 een goeie. Deze worden helaas niet meer gemaakt, maar ze worden soms wel eens te koop gezet voor rond de 200 euro. Voor het geld een geweldige DAC.

Maar verder hebben de geluidskaarten van M-audio dacht ik wel een goede DAC van zichzelf, zodat een externe niet persé nodig is.

Ik zelf vertrouw wel op DAC van de geluidskaart.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 12:01:

...... als jij echt een NAD + JMlab's gebruikt even doorspaart voor een topkaart en later er achterkomen dat het beter kan.
Haha, klinkt dat zo ongeloofwaardig??

Goed weer ff on-topic

Oke, veel nuttige info!

Even resumeren; een output van 44.1 khz. en S/pdif output zijn belangrijke zaken. Een goede DAC op de kaart ook maar dat hebben alle hier besproken kaarten als ik het goed begrijp. Beste kwaliteit kan ik verwachten als ik de S/pdif uitgang gebruik.

Ik twijfel nog een beetje tussen de volgende kaarten:

M-Audio Audiophile 2496
voor: lekkere prijs, M-audio heeft goede driversupport
tegen: goedkoop dus minder goed ?? extra stekkerspul aan achterkant van pc omdat de S/pdif niet rechtstreeks op de kaart zit maar met plugon stekkerspul (extra koppeling dus kwaliteitsverlies? of loop ik nu te mierenneuken?)

M-Audio Audiophile 192
voor: S/pdif direct op de kaart, dus geen extra stekkerspul. M-audio drivers. duurdere kaart dus beter??
tegen: absolute plafond van mijn budget

ESI Juli@
voor: goedkoper dan de M-Audio Audiophile 192, topwaardering door "echte" audiobladen.
tegen: extra stekkers voor S/pdif, niets teruggevonden over kwaliteit en stabiliteit drivers.

• Exirion
  • Laatst online: 23:24

Exirion

Gadgetfetisjist

Het is niet mijn bedoeling om deze topic te kapen maar ik wil bijna hetzelfde doen als de topic starter maar dan nog iets specifieker: ik wil een _USB_ geluidskaart die een zo goed mogelijk _electrisch_ SPDIF signaal afgeeft. Creative Labs is geen optie vanwege de sample rate conversion omdat het ding intern met 48KHz werkt. Verder valt het op dat het gros van de USB 'kaartjes' TOSLINK gebruikt en dat is een serieuze beperking. Nou weet ik wel dat je van een TOSLINK interface een electrisch SPDIF signaal kunt aftappen (heb ik ook gedaan met m'n HTPC die aan een NAD preamp hangt) maar dat zie ik niet zo zitten met een M-Audio of Edirol module die waarschijnlijk niet eens open te schroeven is.

Een vrij goedkope en aantrekkelijk optie lijkt wel de Hercules Muse Pocket die er erg leuk uitziet, open te schroeven is, en intern een SPDIF connector heeft die vrij simpel te gebruiken moet zijn door 1 van de andere connectoren op te offeren en om te solderen. Ik heb echter geen flauw idee hoe het zit met de kwaliteit van het SPDIF signaal. Ik vind het daarom jammer dat Edirol en M-Audio niet gewoon betaalbare modules (<100 euro) hebben die ook coax SPDIF bieden.

Het spul gaat spelen op een externe Arcam DAC die fantastisch klinkt dus daarom wil ik in ieder geval geen sample rate conversions en liefst ook geen TOSLINK. De brandbreedte van TOSLINK is in de praktijk dermate beroerd dat ik niet snap dat het zoveel gebruikt wordt :/

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 10:18:
Beste kwaliteit kan ik verwachten als ik de S/pdif uitgang gebruik.
Hoeft niet per definitie het geval te zijn.
M-Audio Audiophile 2496
tegen: goedkoop dus minder goed ??
T.o.v de 192 misschien wel, maar ten op zichte van een 7.1 kaartje zal dit zeker net ietje beter zijn.
extra stekkerspul aan achterkant van pc omdat de S/pdif niet rechtstreeks op de kaart zit maar met plugon stekkerspul (extra koppeling dus kwaliteitsverlies? of loop ik nu te mierenneuken?)
Dat laatste idd ;) Die stekkers zijn vaak beter dan die crappy plugjes (al heeft M-audio die ook niet op de kaar gezet gelukkig :)
M-Audio Audiophile 192
voor: S/pdif direct op de kaart, dus geen extra stekkerspul. M-audio drivers. duurdere kaart dus beter??
Analoge output zal idd beter zijn. Voor SPDIF maakt het niks uit.
ESI Juli@
voor: goedkoper dan de M-Audio Audiophile 192, topwaardering door "echte" audiobladen.
Audiobladen heb ik het niet zo op, maar het is zeker geen verkeerde kaart.
tegen: extra stekkers voor S/pdif, niets teruggevonden over kwaliteit en stabiliteit drivers.
Extra stekker: who cares. Review: http://www.digit-life.com/articles2/esi-julia/index.html

Je moet denk ik voor jezelf duidlelijk krijgen of je nu echt puur SPDIF wil gebruiken, of dat je ook analoog aan de gang wil gaan. Ga je voor het laatste, dan is de Juli of 192 de beste keuze. Ga je voor SPDIF, neem dan gewoon het goedkopste.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 10:34:Het spul gaat spelen op een externe Arcam DAC die fantastisch klinkt dus daarom wil ik in ieder geval geen sample rate conversions en liefst ook geen TOSLINK. De brandbreedte van TOSLINK is in de praktijk dermate beroerd dat ik niet snap dat het zoveel gebruikt wordt :/
Waarom USB :? Intene kaart werkt ook prima :)

Over TOSLINK: onzin! Mijn professionele kaart kan via dat zelfde kabeltje 8x 24 bit/48 Khz (of 4x 24 bit/96 Khz) versturen, zonder dat daar wat omvalt of misgaat. Dat er dus te weinig bandbreedte zou zijn is gewoon een fabeltje. Jitter: een echt goede DAC doet reclocking en heeft de schijt aan jitter. Bovendien is de grootste bron van jitter niet de kabel, maar daar waar de eentjes en nullen vandaan komen: de geluidskaart zelf. Dus liever TOSLINK dan cheap ass kaart met crappy clocksignaal.

[ Voor 18% gewijzigd door voodooless op 26-10-2005 10:56 ]

• w3news
  • Laatst online: 17-11-2025
http://tweakers.net/productsurvey/survey/1490
Hier nog wat info over de M-Audio Revolution 7.1 review ;)

Een beter internet begint bij jezelf...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Eerder marketingpraat... harde metingen staan er niet in :(

• MidiMaze
  • Laatst online: 15-02 20:03

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Let overigens ook even op wat voor drivers je voor je SB gebruikt, en of je Direct sound kan gebruiken. Onder windows is mijn geluid een stuk brakker op mijn sb live 1024 dan op onder windows. Met winamp is dat makkelijk te testen door de direct sound functie aan en of uit te zetten. Media player gebruikt altijd de windows weg, en levert bij mij dus altijd brak geluid. Overigens gebruik ik altijd mijn minidisk home deck als D/A convertor en pak ik dus de S/Pdif uitgang. Over de analoge uitgang ben ik niet zo te spreken ... (ik test dit op een Sony MDSJ630 minidisk speler, Sony TA-5650 V-Fet versterker met B&W DM4 speakers, dat mag dus niet de beperkende factor zijn)

blabla

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

deepspace schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 10:43:
Waarom USB :? Intene kaart werkt ook prima :)
Vind 't knap als jij een PCI kaart in een Mac Mini krijgt ;)
Over TOSLINK: onzin! Mijn professionele kaart kan via dat zelfde kabeltje 8x 24 bit/48 Khz (of 4x 24 bit/96 Khz) versturen, zonder dat daar wat omvalt of misgaat. Dat er dus te weinig bandbreedte zou zijn is gewoon een fabeltje.
Een fabeltje is het niet, maar het hangt wel af van de kwaliteit van de kabel. Een goedkoop plastic kabeltje haalt de 5 a 6 MHz en een goeie optische kabel haalt tegenwoordig 10 MHz. Ik vind het echter zonde om nog een kabel van 30 euro te kopen terwijl een electrisch digitaal signaal met een goedkoop knakenkabeltje al goed overkomt (en nu moet ik me gaan verstoppen voor de heftige audiofielen :P)
Jitter: een echt goede DAC doet reclocking en heeft de schijt aan jitter. Bovendien is de grootste bron van jitter niet de kabel, maar daar waar de eentjes en nullen vandaan komen: de geluidskaart zelf. Dus liever TOSLINK dan cheap ass kaart met crappy clocksignaal.
Dat is ook de reden dat ik meer neig richting Edirol en M-Audio enzo. En inmiddels heb ik toch een M-Audio gevonden met coax signaal: de Sonica Theatre :Y)

Het is nog even afwegen of het coax of TOSLINK wordt :+

Overigens voor de TS: Informatique is dealer van M-Audio spul.

[ Voor 3% gewijzigd door Exirion op 26-10-2005 11:19 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MidiMaze schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 11:13:Onder windows is mijn geluid een stuk brakker op mijn sb live 1024 dan op onder windows.
:? :+

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 11:18:
Een fabeltje is het niet, maar het hangt wel af van de kwaliteit van de kabel. Een goedkoop plastic kabeltje haalt de 5 a 6 MHz en een goeie optische kabel haalt tegenwoordig 10 MHz. Ik vind het echter zonde om nog een kabel van 30 euro te kopen terwijl een electrisch digitaal signaal met een goedkoop knakenkabeltje al goed overkomt (en nu moet ik me gaan verstoppen voor de heftige audiofielen :P)
Bij mijn kaart zaten ook twee van de standaart optische kabels. Het is een studio kaart, dus dan wil je echt wel dat het goed overkomt. Zou ik me dus niet alteveel zorgen over maken. Voor audio CD hebt je zowiso niet meer dan 1.5 Mhz nodig ;)

About minimac :D : Dat wordt idd lastig! Let wel ff op mac support, maar USB audio is nooit zo'n probleem eigenlijk.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

deepspace schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 11:23:
About minimac :D : Dat wordt idd lastig! Let wel ff op mac support, maar USB audio is nooit zo'n probleem eigenlijk.
Mac wordt in de muziekwereld veel gebruikt dus Edirol en M-Audio ondersteunen het wel. Overigens is de Terratec ook een leuk betaalbaar alternatief (rond de 45 euro) als ik dan toch voor TOSLINK ga.

Hier komt het op te spelen:

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/DSCN3462_2.jpg

Het ding komt qua klank aardig in de buurt van m'n splinternieuwe Arcam CD-speler O+

Verwijderd

Topicstarter
S/pdif of analoog. Dat is dus de vraag. Ik heb geen idee of mijn versterker overweg kan met een digitaal signaal. Uit de specs word ik niet wijzer. In ieder geval niets over digitaal in.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nope, je bent dus aangewezen op de DAC van de kaart, dus imho is dan de keuze tussen de Juli@ en de 192.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 10:39:

Extra stekker: who cares. Review: http://www.digit-life.com/articles2/esi-julia/index.html

Je moet denk ik voor jezelf duidlelijk krijgen of je nu echt puur SPDIF wil gebruiken, of dat je ook analoog aan de gang wil gaan. Ga je voor het laatste, dan is de Juli of 192 de beste keuze. Ga je voor SPDIF, neem dan gewoon het goedkopste.
Dat is pas nadenken, top geregeld zeg! Hmm, bonuspunten voor de ESI Juli@

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

en de 192 :)

Verwijderd

Topicstarter
Erg mooi van de Juli@ is dat je de kaart om kan draaien om je type aansluiting te kiezen. Ben zelf meer fan van de tulpstekkers dan de plugjes.. Dus das een mooie keuze!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even iets anders. Is ieder kanaal van zo'n kaar stereo? Ik heb het nooit helemaal begrepen. Nu heb ik 1 kabel vanaf mijn geluidskaart naar mijn versterker. Dat is een minijack naar 2 keer tulp (RCA in vakterm toch?!). Maar ook een RCA stekker heeft twee polen. Dus ik splits 2 polen (minijack) naar vier polen (2 x RCA). Moet ik dan niet voor een optimaal geluid twee uitgangen hebben en 1 op de rood en 1 op wit op mijn versterker prikken? Of zeg ik nu echt domme dingen? Klinkt voor mij ook niet helemaal logisch maar als ik zou moeten uitleggen waarom komt er niet veel zinnigs uit...

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.soundonsound.com/sos/jan05/articles/esijulia.htm nog een goede review van die julia. Thomann heeft hem weer goedkoper http://www.thomann.de/artikel-170154.html maar verschil in prijs is niet groot. Dat draaien van die aansluitingen is niet zozeer om je favoriete stekker te kiezen maar balanced/unbalanced. Deze kaart is zonder meer een aanrader. De twee analoge ingangen/uitgangen zijn dus 1x stereo/ 2x mono in & 1x stereo/2x mono uit.
Zie ook http://www.soundonsound.c.../esiprojulia2screen.l.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Gianni Rombios op 28-10-2005 12:11 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

RCA heeft twee polen omdat je een referentie + signaal nodig hebt. minijack heeft er 3: referentie, en L+R. De juli@ heeft dus twee stereo uitgangen, die je gewoon via RCA -> RCA kunt aansluiten.

Verwijderd

Aangezien ikzelf een M-Audio Delta 44 heb (niet echt van toepassing op je keuze) wil ik toch even deze link geven. De kaarten maken namelijk gebruik van een VIA Envy24 of Envy24HT chip (ICE1712/ICE1724). Voor het verschil tussen deze chipsets wil ik je graag naar deze url verwijzen:

http://www.driverheaven.net/archive/index.php/t-10157.html

• w3news
  • Laatst online: 17-11-2025
Mijn revolution 7.1 van M-Audio ook, heeft ook de VIA Vinyl Envy24HT Audio Controller

[ Voor 45% gewijzigd door w3news op 28-10-2005 08:53 ]

Een beter internet begint bij jezelf...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 01:58:
De kaarten maken namelijk gebruik van een VIA Envy24 of Envy24HT chip (ICE1712/ICE1724). Voor het verschil tussen deze chipsets wil ik je graag naar deze url verwijzen:

http://www.driverheaven.net/archive/index.php/t-10157.html
Dank voor de link. Leuk om te zien dan ze een 96 Khz chip zien als pro-audio chips, en de 192 Khz chips als high-end consumer spul ;) Zo zie je maar weer dat bij die laatste vooral wordt gekeken naar features die mensen "snappen": 192 Khz support dus ;) Je hebt er niks aan, maar het is wel cool :B . Het is dan misschien jammer van de hardware mixer, maar verder maakt het weinig uit wat je koopt als je niet meer dan twee inputs nodig hebt.

Verwijderd

ik zit in de zelfde situatie als de TS : ik wil mijn SB Live Digital vervangen door een beter geluidskaart.
Er zijn echter wel twee verschillen

1) Alles gebeurt via SP/DIF (digitaal van PC naar receiver) maakt niet uit of het coax of TOSLINK is, receiver heeft van beide een ingang over.. (bronnen zijn : hoge kwal mp3s, door PVR350 opgenomen .nuv files (mythtv), de occasionele divx (AC3),...)

2) De PC is een linux pc, tot hier toe las ik nog niets in het topic over linux ondersteuning (waarschijnlijk omdat dat niet van toepassing was voor de TS), maar kan iemand hier toch iets over zeggen? Of worden alle M-audio kaarten vlotjes ondersteund door linux?

Tot zover heb ik begrepen dat ik moet zoeken naar een kaart die een digitaal uit-signaal geeft van 44,1 KHZ en dan voor de rest het niet zoveel uitmaakt indien je alleen digitaal uit nodig hebt. Dus ik zoek naar de goedkoopste kaart met 44,1 digital out?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

Ik heb zelf een Revo 7.1, aangesloten via S/PDIF COAX, op mijn Yamaha RXV-630RDS.
Dit is zonder allerlei verloop plugjes, maar gewoon direct RCA > RCA (met oehlach kabel).

Ik moet zeggen dat het erg prettig klinkt, vooral met foobar2k ASIO out, kernel streaming is ook mooi als je kaart geen ASIO aankan, maar dat kunnen alle M-audio's wel.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 10:26:
2) De PC is een linux pc, tot hier toe las ik nog niets in het topic over linux ondersteuning (waarschijnlijk omdat dat niet van toepassing was voor de TS), maar kan iemand hier toch iets over zeggen? Of worden alle M-audio kaarten vlotjes ondersteund door linux?
De envy 24 chips werken prima onder linux. Heb zelf de Terratec Aureon 7.1 Space in gebruik gehad via linux (ook alleen maar via SPIDF). Werkt prima. Je moet er wel een beetje moeite voor doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Gianni Rombios schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 00:44:
Het is gewoon 2x mono (met name ook voor muziekinstrumenten bedoeld he). Dat draaien van die aansluitingen is niet zozeer om je favoriete stekker te kiezen maar balanced/unbalanced. Deze kaart is zonder meer een aanrader.
Oke, ondanks verschillende reviews begrijp ik de term balanced en unbalanced nog niet helemaal. Balanced zou mijn versterker moeten ondersteunen (hoe kom ik daar in god's name achter, staat niets over in de boekjes en reviews). Maar wat maakt het verschil?
deepspace schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 00:49:
RCA heeft twee polen omdat je een referentie + signaal nodig hebt. minijack heeft er 3: referentie, en L+R. De juli@ heeft dus twee stereo uitgangen, die je gewoon via RCA -> RCA kunt aansluiten.
Even voor alle duidelijkheid, ieder kanaal op de Juli@ is een monosignaal. Prik ik hem dus naar mijn versterker via de (unbalanced) RCA kanalen dan prik ik 2 stekkers in de kaart en twee op in mijn versterker?!

Verwijderd

zijn in termen van SP/DIF out de revolution 5.1 en 7.1 dezelfde kaarten? want ik vind op beide specificaties niets over 44,1 Khz.. ? want de 5.1 is toch weer zo'n 30 euro goedkoper..

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-02 09:47
wel grappig dat TS vraagt om een m-audio kaart en er mensen met tig andere merken op de proppen komen.
[...]

De M-Audio 24/96 heeft iig een regelbare SPDIF uitgang (Dwz dat je zelf, softwarematig, de samplerate kunt bepalen).

Ik ben zelf de *ZEER* trotse bezitter van een M-Audio 24/96.. hoe geil deze kaart is had ik in mijn stoutste dromen niet voor kunnen stellen.
Ik gebruik hem zelf voornamelijk voor muziekproductie maar mijn audiolatency is van 130ms gezonken naar een schamele 5ms. Tevens is mijn CPU-belasting door de goede audioprocessing van deze kaart in de meestal gevallen met 75% afgenomen... geniaal!! _O_
Daarbij is de geluidskwaliteit ook nog eens subliem 8) Ik kan M-Audio producten van harte aanbevelen..

[ Voor 33% gewijzigd door ScuL op 28-10-2005 11:00 ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 10:52:
[...]

Oke, ondanks verschillende reviews begrijp ik de term balanced en unbalanced nog niet helemaal. Balanced zou mijn versterker moeten ondersteunen (hoe kom ik daar in god's name achter, staat niets over in de boekjes en reviews). Maar wat maakt het verschil?
Balanced is een erg leuk systeem, ik zal het ff uitleggen,

Gebalanceerde kabels hebben 1 aarde lijn en 2 signaal lijnen, 1 van de 2 signaal lijnen heeft het signaal net zoals de andere lijn, maar dan precies in tegenovergestelde fase. Nou is het zo dat als je 2 dezelfde signalen maar in tegenovergestelde fase van elkaar bij elkaar optelt, dat ze elkaar opheffen.

Als die kabel nu storing oppikt, dan komt die storing nagenoeg hetzelfde op allebei de kanalen erbij.

Wat nu het slimme truukje is, is dat als de ontvangende kant het omgedraaide signaal weer terugdraait, je 2 dezelfde signalen weer krijgt, maar de storing is bij 1 omgedraaid! wetende dat 2 dezelfde signalen elkaar opheffen als de fase tegenovergesteld is, heffen de storingen elkaar op, terwijl het originele signaal behouden blijft! Slim hé :P
[...]

Even voor alle duidelijkheid, ieder kanaal op de Juli@ is een monosignaal. Prik ik hem dus naar mijn versterker via de (unbalanced) RCA kanalen dan prik ik 2 stekkers in de kaart en twee op in mijn versterker?!
Ja, gewoon 2 tulp stekkers (of RCA, of cinch, whatever :P )

Verwijderd

Topicstarter
Good thinking, maar goed, voor zover ik heb kunnen achterhalen doet mijn versterker helemaal niets met het balanced signaal. Dus daar heb ik helaal niet erg veel aan.. Thanks voor de uitgebreide informatie!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 10:52:
Als je gebalanceerde ingangen hebt, is het aan te raden die te gebruiken. (welke NAD amp heb je :? )
Correct, net zoals ie ieder ander stereo apparaat zou aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:08:
[...]

Als je gebalanceerde ingangen hebt, is het aan te raden die te gebruiken. (welke NAD amp heb je :? )
NAD 320 BEE en dan natuurlijk de zwarte uitvoering... maar dat doet er in die geval weinig toe

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Niet balanced dus. Geen ramp, werkt zo ook perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan ben ik er uit! Het wordt de ESI Juli@ en wel om de volgende redenen:

Erg positieve reviews
Sluit aan op wat ik nodig heb zonder al te veel extra poespas
Geen extra stekkerspul nodig (erg weinig ruimte beschikbaar achter pc aangezien die in een kast staat)

Iedereen dank voor jullie informatie. Ben in korte tijd heel veel wijzer geworden. Als de kaart in mijn systeem hangt zal ik hier mijn ervaringen toevoegen om dit topic compleet te maken.

Grappig trouwens, we begonnen over M-audio kaarten en eindig met iets waar ik nog nooit van gehoord had maar gewoonweg beter aansluit bij wat ik zoek!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, zo kan het gaan. Maar eigenlijk ben je de allerbelangrijkste reden vergten: Hij ziet er gewoon erg geil uit :+

En laat zeker weten wat je ervan vind.

• mace

mace

Sapere Aude

deepspace schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:21:
Tja, zo kan het gaan. Maar eigenlijk ben je de allerbelangrijkste reden vergten: Hij ziet er gewoon erg geil uit :+

En laat zeker weten wat je ervan vind.
errug handig met zo'n dichte kast :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:18:
Oke, dan ben ik er uit! Het wordt de ESI Juli@ en wel om de volgende redenen:

Erg positieve reviews
Sluit aan op wat ik nodig heb zonder al te veel extra poespas
Geen extra stekkerspul nodig (erg weinig ruimte beschikbaar achter pc aangezien die in een kast staat)

Iedereen dank voor jullie informatie. Ben in korte tijd heel veel wijzer geworden. Als de kaart in mijn systeem hangt zal ik hier mijn ervaringen toevoegen om dit topic compleet te maken.

Grappig trouwens, we begonnen over M-audio kaarten en eindig met iets waar ik nog nooit van gehoord had maar gewoonweg beter aansluit bij wat ik zoek!
Geen dank :Y) :*) O-) Blij dat je hebt gevonden wat je nodig denkt te hebben! vergeet idd niet te posten over je bevindingen over deze kaart. Hoor allemaal goeie dingen over.

• Gianni Rombios
  • Niet online
Mauce verklap nog even waar je die Onkyo kaart vandaan hebt?
http://www.audiocubes.com..._Digital_Audio_Board.html ?

[ Voor 43% gewijzigd door Gianni Rombios op 28-10-2005 13:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 10:26:
Voor linux ondersteuning moet je kijken in de chipmatrix van het ALSA project. Maar ik kan je alvast vertellen dat de ondersteuning voor M-Audio geen enkel probleem oplevert. Mijn Delta 44 hangt namelijk ook in een linuxbak. En het werkt subliem.

Verwijderd

Ik hem mijn Onky kaart besteld bij mijn lokale Hifi shop in de wijk Saint-Lazare (hartje Parijs) waar ik bijna weekend standaard tevinden bent :P. Ze hebben hem niet in het assortiment. Maar ze waren benieuwt na alle reviews op internet die ik hun had gegeven dat hij 10 stuks besteld heeft via het net en Jean-Francoise (eigenaar) is er over te spreken in gebruik van HTpc. Hij kan ook niet wachten op de 350/370 serie die dus binnenkort moet uitkomen met full 7.1 ondersteuning in DD en 5.1 DTS. Er zijn volgens mij nog een stuk of 4/5 over. Als je wilt kan ik wel een review schrijven en wat foto's maken als ik de tijd kan voor vinden.
Ik heb in totaal 189euro voor betaalt incl verzend kosten maar denk dat ik wel beetje gematst ben dus een dikke 250 euro incl verzend kosten moet je rekenen hier denk ik op het vasteland van Europa.

• koekeeghan
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik wil een nieuwe geluidskaart. Ik ga hem gebruiken om muziek mee te maken met FL studio en binninkort wil ik ook Cubase gaan gebruiken. Ik wil de laagste latency haalbaar voor deze programma's. Ik wil er ook tzt een MIDI keyboard op aansluiten om mijn softsynthesizers mee te besturen.Ik ga er geen live instrumenten mee opnemen oid. Verder wil ik gewoon goed geluid op de PC om muziek te luisteren.
Mijn opties zijn:

M-Audio - Audiophile 2496 @ €99
M-Audio - Audiophile 192 @ €179
M Audio - Delta 44 @ €159
M Audio - Delta 66 @ €199
Audiotrak - Maya 44 MKII @ €99
Emu - 0404 @ €99

Ik neig naar M-Audio omdat ik er veel goeds over hoor. Ik vraag me af of de Audiophile 192 echt beter is dan de 2496 versie of dat het alleen op papier beter is. Het schijnt dat een model met breakout beter is vanwege de externe voeding en dat het signaal buiten de onafgeschermde pc kast bewerkt wordt. Maar is dat wel het geval met de genoemde kaarten? Volgens mij hebben de M-Audio's geen externe voeding (alleen de duurdere Firewire versies) en ik vraag me af of de DA conversie wel in de breakout box plaats vindt.
Audiotrak en Emu ken ik alleen van naam. Is dat wat? Emu schijnt heel goed te zijn.

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

zie ff hier: welke M-audio kaart :)

Verwijderd

Delta 44 & 66 hebben geen midi-aansluiting.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

koekeeghan schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:36:
Ik wil een nieuwe geluidskaart. Ik ga hem gebruiken om muziek mee te maken met FL studio en binninkort wil ik ook Cubase gaan gebruiken. Ik wil de laagste latency haalbaar voor deze programma's. Ik wil er ook tzt een MIDI keyboard op aansluiten om mijn softsynthesizers mee te besturen.Ik ga er geen live instrumenten mee opnemen oid. Verder wil ik gewoon goed geluid op de PC om muziek te luisteren.
Mijn opties zijn:

Emu - 0404 @ €99

Ik neig naar M-Audio omdat ik er veel goeds over hoor. Ik vraag me af of de Audiophile 192 echt beter is dan de 2496 versie of dat het alleen op papier beter is. Het schijnt dat een model met breakout beter is vanwege de externe voeding en dat het signaal buiten de onafgeschermde pc kast bewerkt wordt. Maar is dat wel het geval met de genoemde kaarten? Volgens mij hebben de M-Audio's geen externe voeding (alleen de duurdere Firewire versies) en ik vraag me af of de DA conversie wel in de breakout box plaats vindt.
Audiotrak en Emu ken ik alleen van naam. Is dat wat? Emu schijnt heel goed te zijn.
De M-Audio Delta 66 en 44 hebben de DA converters voor zover ik dat weet NIET in de breakout box zitten, maar gewoon op de kaart in de pc.
De audio komt dus analoog en ongebalanceerd naar de breakoutbox (en dat is een nadeel). In de breakoutbox word het gebalanceerd en met een Jack aansluiting naar buiten aangeboden.
Niet echt een voordeel dus tov modellen die geen breakout box hebben.

Kijk eens naar de Terratec Phase 22 of 28, die hebben wel echte gebalanceerde outputs.
Allebei met midi I/O, digitaal I/O en een hele scherpe prijs.

Overigens als je daar de mogelijkheden voor hebt: zoek dan naar een geluidskaart met gebalanceerde uitgangen. Dat bied een aantal technische (kwaliteit) voordelen.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 28-10-2005 19:52 ]

Alles kan stuk.

• JvS
  • Laatst online: 20:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Even topics met elkaar versmolten

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ScuL
Mijn opties zijn:

Emu - 0404 @ €99

Ik gebruik de 24/96 in FL studio (zie een paar posts terug) en ben daar zeer content mee. In principe is dat alles wat je nodig hebt :D

• Gianni Rombios
  • Niet online
Mijn opties zijn:

Emu - 0404 @ €99

De Terratecs Phase 22 / 28 zijn idd zeker goed. De emu 0404 is in jouw geval misschien wel de beste keus: http://www.emu.com/news/r...SoundOnSound_Sept2004.pdf en inmiddels krijg je (sinds een paar maanden) er een hele sterke Production Tools Bundle bij http://www.emu.com/produc...=10447&nav=softwareBundle
Je hebt dan al Cubase LE en Sonar LE en kunt voor minder dan de helft upgraden naar de nieuwste versies. Ook de Emu Xboard (midi keyboard) is in zijn prijsklasse (100 - 150 euro) een zeer sterke keus. Verder heeft Emu waarschijnlijk het beste gebruikersforum wat ook een behoorlijk voordeel is.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit is overgens ook nog een top kaartje: http://www.rme-audio.com/english/digi96/digi96pa.htm Kost echter wel 339,- euro :(

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 01:36

GaMeOvEr

Is een hork.

Waar hoor je trouwens upsampling effecten aan?

Ik gebruik mijn HTPC voor het afspelen van hoge kwaliteit MP3'tjes en natuurlijk films.
Ik maak op dit moment gewoon gebruik van mijn onboard sound. Het is een Asus A8N-SLI Premium board, met een realtek ALC850 geval onboard. (Standaard AC97 meuk, dus dat resampeld waarschijnlijk van 44.1 -> 48 Khz toe.)

Het ding zit middels Spdif aangesloten op mijn receiver. (Pioneer VSX-D2011S)

Concreet, wat voor verbeteringen kan ik verwachten als ik er iets in stop wat netjes 44.1Khz uitpoept? (Zo beroerd klinkt het nu namlijk niet. :P)

Aannames zijn fataal.

• koekeeghan
Ik ga mijn toekomstige kaart digitaal aansluiten en een goedkope is dus prima voor mij. Vandaar dat ik de Audiophile 2496 overweeg. Maar deze heeft alleen Coax Spdif. Is in het geval van het aansluiten van een PCI kaart coax of optisch beter? Doorgaans is Coax beter omdat er geen conversie van electrisch naar optisch en weer terug plaatsvindt. Maar optisch is ruisvrij. Wat zou beter moeten zijn?

• ScuL
ik heb gehoord dat de bandbreedte van optisch over het algemeen smaller is, dus wat dat betreft is een tulpkabel beter :)

• koekeeghan
Ja, dat heb ik ook eerder gelezen. Nog één vraag dan :)

Ik heb nu een Terratec Xfire 1024 en als ik die vervang voor een M-Audio Audiophile 2496 en ik sluit die digitaal aan kan ik dan alsnog een verbetering in het signaal/geluid verwachten t.o.v. mijn huidige kaart? De conversie gebeurt dan op hoge kwaliteit buiten de pc maar ik kan me voorstellen dat een betere kaart ook het digitale signaal beter 'berekend' en uiteindelijk 'zuiverder' digitaal signaal aflevert. Is dat zo?

• ScuL
Mja je SNR waardes enzo zijn allemaal beter maar de vraag is of je het echt met je oren kunt horen. Ik "vind" mijn geluid wel beter ... maar gevoelsmatig is geen goede raadgever :P

Mijn vorige kaart voor mijn M-Audio 2496 was trouwens ook een Xfire 1024!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

-ScuL- schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 18:00:
ik heb gehoord dat de bandbreedte van optisch over het algemeen smaller is, dus wat dat betreft is een tulpkabel beter :)
Onzin!
GaMeOvEr schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 15:33:Waar hoor je trouwens upsampling effecten aan?
Nou, als het goed gebeurt hoor je het niet ;) Zodra het slecht gebeurt echter wel. Het zorgt voor wat extra vervorming door de slechte resampling. Zie hier voor dat data: http://www25.big.jp/~jam/audiocard/audigy2/ . Sommigen horen het, anderen niet. Ik vind dat het wel hoorbaar is. En anders op zijn minst een verwerpelijke fout in het design ;) Overigens is de resampling van de audigy(2) al beter dan die van de SB live. De Xfi zal het nog wel wat beter doen. Daar is het misschien niet meer hoorbaar. Dan kun je je nog afvragen of resampling wenselijk is. Ik denk van niet. Het heeft geen enkel voordeel.

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 31-10-2005 13:23 ]

• mace

mace

Sapere Aude

GaMeOvEr schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 15:33:
Waar hoor je trouwens upsampling effecten aan?

Ik gebruik mijn HTPC voor het afspelen van hoge kwaliteit MP3'tjes en natuurlijk films.
Ik maak op dit moment gewoon gebruik van mijn onboard sound. Het is een Asus A8N-SLI Premium board, met een realtek ALC850 geval onboard. (Standaard AC97 meuk, dus dat resampeld waarschijnlijk van 44.1 -> 48 Khz toe.)

Het ding zit middels Spdif aangesloten op mijn receiver. (Pioneer VSX-D2011S)

Concreet, wat voor verbeteringen kan ik verwachten als ik er iets in stop wat netjes 44.1Khz uitpoept? (Zo beroerd klinkt het nu namlijk niet. :P)
Heel vaak is het zo dat als je een verbetering uitvoert, je zoiets hebt van: "Shit, zo kan het dus ook klinken" (positief bedoeld ;) ) Je hoort nu niet echt slechte dingen van je onboard ding omdat je geen beter geluid van je PC hebt gehoord en dus ben je er aan gewend. Als je nu een goede aparte kaart gebruikt, dan merk je het verschil wel. Of de verbetering zinvol was moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Het is jammer dat je geluidskaarten niet even kan proberen, zoals apparatuur bij fatsoenlijke Hi-fi toko's.

• ScuL
Wat jij wilt :Z . Punt 1 is het spectrum smaller punt 2 moet er twee keer een conversie plaats vinden naar lichtsignalen en weer terug. Dat er daarbij (ook al is het miniscuul) signaal verloren gaat is onvoorkomelijk

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 01:36

GaMeOvEr

Is een hork.

Nou, laat ik het zo zeggen, met mijn MP3'tjes op mijn set (dus goed geripped, netjes door lame met extreme preset heen gehaald) hoor ik al amper verschil met de originele CD, dus vandaar dat ik me afvraag wat ik wel of niet zou moeten horen. ;) (Het is ook niet zo dat de rest van mijn set dusdanig brak is dat ik een slechte source niet hoor. ;) )

Aannames zijn fataal.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

-ScuL- schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:51:
Wat jij wilt :Z . Punt 1 is het spectrum smaller punt 2 moet er twee keer een conversie plaats vinden naar lichtsignalen en weer terug. Dat er daarbij (ook al is het miniscuul) signaal verloren gaat is onvoorkomelijk
Onzin 2! Who cares of er signaal verlogen gaat? Zolang de 1 en 0 niet omvallen is er niks aan de hand. En ook met een optische kabel is dat doorgaans niet van topassing. De ~1.3 Mhz bandbreedte die je voor CD kwaliteit nodig hebt is een lachertje voor zo'n kabel. Ik gebruik zelf optische kabels om 8x 24 bit/48 Khz (of 4x24 bit/96 Khz) te kunnen transporteren. Dat is ~9.2 Mhz, en ook dat gaat zonder dat er ook maar een enkel bitje omvalt. Is gewoon exact de zefde dunne kabel en aansluiting als SPDIF gebruikt. Zelfde spul gebruiken ze trouwens ook in studio's. Dus dat het minder betrouwbaar zou zijn, is gewoon echt onzin.

Blijft nog Jitter natuurlijk... het eeuwige speerpunt van de optical tegenstanders... Tja, deugdelijke apperatuur heeft buffers en mooie clock recovery mechanismes om jitter tegen te gaan. Om ook dat allemaal uit te sluiten: de jitter die er al vanaf de bron inzit, is om vele ordes groter dan die die de optische transmissie zou kunnen introduceren.

[ Voor 24% gewijzigd door voodooless op 31-10-2005 14:11 ]

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:57:
[...]

.... Dus dat het minder betrouwbaar zou zijn, is gewoon echt onzin.
Echter, er zit een kern van waarheid in. Toen TOSLINK (das de officiële naam voor optisch SPDIF) net op de markt was, waren de kabels niet goed (zuiver) genoeg voor hogere bandbreedtes. Ze konden net 5mHz aan. Dat is nu echter geen probleem.

Oh en studio's maken gebruik van de AES/EBU standaard (symmetrisch en @110ohm ipv 75, met een signaalnivo van 3-10 volt ipv 1Vpp)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:12:
Echter, er zit een kern van waarheid in. Toen TOSLINK (das de officiële naam voor optisch SPDIF) net op de markt was, waren de kabels niet goed (zuiver) genoeg voor hogere bandbreedtes. Ze konden net 5mHz aan. Dat is nu echter geen probleem.
Klopt... vroeger hadden ze ook zwart/wit TV's... Vroeger wars DAC's in CD speler ook maar 14 bits. Hoor ik ook niemand meer over zeuren ;) En zelfs die 5 Mhz is voldoende voor Audio CD.
Oh en studio's maken gebruik van de AES/EBU standaard (symmetrisch en @110ohm ipv 75, met een signaalnivo van 3-10 volt ipv 1Vpp)
Wat dacht je van ADAT :z !
ADAT is considered a professional format, and while it is slowly being replaced by the computer-based DAW, it is still a format widely used in the recording industry. Because of its high reliability, it is also still in use for scientific work, and to drive laser light shows.
AES/EBU wordt natuurlijk ook gebruikt, maar om nu voor ieder kanaal een kabeltje te leggen is ook niet echt handig ;) Daarom is er ADAT (is overigens ook al een oude standaard, die oorspronkelijk gebruikt werdt voor DAT tapes, maar later ook voor andere digitale audioverbindingen).

[ Voor 45% gewijzigd door voodooless op 31-10-2005 14:24 ]

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:16:
...Daarom is er ADAT (is overigens ook al een oude standaard, die oorspronkelijk gebruikt werdt voor DAT tapes, maar later ook voor andere digitale audioverbindingen).
ADAT werdt gebruikt voor VHS tapes (het medium dat Alesis gebruikte om 8 kanaals/16bit op te nemen)

Overigens kan de spdif- en toslink verbinding gewoon multichannel aan. Alleen is dat de (technisch inferieure) consumer versie.

Maar dit heeft verder geen drol te maken met de M-audio kaart, aangezien er geen ADAT lightpipe op zit ;)
Pagina: 1 2 Laatste