Van 3ghz p4 naar een x2-3800+

Pagina: 1
Acties:

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb al zoveel mogelijk gelezen en gezocht op het internet naar de nieuwe x2 reeks van AMD. Het lijkt mij een bijzonder interessante processor en de benchmarks laten ook wel zien dat het een snelle cpu is.

Ik vraag me echter af of een upgrade van een p4-3ghz met HT naar een dual core AMD wel een goede upgrade is. Kan ik het verschil goed merken vraag ik me af, het is immers best een aardig prijzige upgrade. Natuurlijk kan ik de benchmarks lezen en zie ik dat vooral games het wat beter doen op een amd.

Het gaat mij echter mee om het "smeuige" gevoel onder xp, ik multitask nogal veel namelijk (torrent client, divx-dvd conversie, opera, muziekje erbij en af en toe wat gamen). Dit lukt al heel aardig met de p4, behalve het gamen bij al deze zaken natuurlijk.

Is er misschien iemand hier op GOT die ervaring heeft met de upgrade van een p4-ht naar een amdx2 en het subjectieve snelheids gevoel kan omschrijven ?

Een alternatief voor de upgrade is namelijk een 2e el-cheapo sempron systeempje voor het afhandelen van de torrents en de divx-dvd conversies.

Overigens kost een upgrade mij zo'n kleine 400 euro (x2-3800 + 939dual-sata2), een 2e systeem kost rond de 230 euro. Het geld kan ik wel kwijt, maar ik wil er wel merkbaar op vooruit gaan, anders is het 2e systeem een beter idee imho.

Bedankt alvast !

[ Voor 11% gewijzigd door HaseMike op 24-10-2005 16:25 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
...en de Pentium D :? die neem je niet mee in je topic, terwijl deze mij ook interessant lijkt tegenover de X2 ;)

• HaseMike
  • Niet online
Lennieboy83 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 16:58:
...en de Pentium D :? die neem je niet mee in je topic, terwijl deze mij ook interessant lijkt tegenover de X2 ;)
Daar heb ik al naar gekeken, de performance is nogal wat minder dan de amdx2, om maar niet te spreken over de warmte ontwikkeling. Verder moet ik daar dan ook nog eens ddr2 geheugen bij kopen in plaats van dat ik mijn oude 4x256mb kan hergebruiken.

Wat overclocken betreft dacht ik dat de x2-3800 een stuk hoger komt dan de d820/830.

Als laatste argument, ik draai een 6800gt -agp-, en er zit op de 939dual een AGP poort, ik geloof niet dat er D820/830 bordjes zijn met een agp poort (?)

[ Voor 4% gewijzigd door HaseMike op 24-10-2005 17:09 ]

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Om eerlijk te zijn denk ik niet dat er heel veel merkbaar verschil zal zijn , als ik jou was zou ik gewoon een extra systeempje in elkaar prutsen als die echte die h4rd prutz0r B)

"Stilte, een gat in het geluid...."

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

Flapietoetoe schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 17:09:
Om eerlijk te zijn denk ik niet dat er heel veel merkbaar verschil zal zijn , als ik jou was zou ik gewoon een extra systeempje in elkaar prutsen als die echte die h4rd prutz0r B)
heb je weleens met een Athlon X2 gewerkt.. het "smeuige" gevoel wat hij bedoelt is daadwerkelijk aanwezig.. je ziet misschien geen uberzware FPS increases met spellen.. maar als je veel multitaskt zul je dit onmiddelijk merken als je 2 cores hebt.

het zijn meestal de kleine dingetjes die je meteen opmerkt.. bijvoorbeeld de DVD/CD speler "lag" die weg is met een X2.. of je start een zwaar programma op en het systeem blijft gewoon lekker op de zelfde snelheid doorlopen..

het opbouw van beeld verloopt soepeler. Allemaal van die kleine dingetjes.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Lennieboy83
HaseMike schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 17:08:
Daar heb ik al naar gekeken, de performance is nogal wat minder dan de amdx2, om maar niet te spreken over de warmte ontwikkeling. Verder moet ik daar dan ook nog eens ddr2 geheugen bij kopen in plaats van dat ik mijn oude 4x256mb kan hergebruiken.

Wat overclocken betreft dacht ik dat de x2-3800 een stuk hoger komt dan de d820/830.

Als laatste argument, ik draai een 6800gt -agp-, en er zit op de 939dual een AGP poort, ik geloof niet dat er D820/830 bordjes zijn met een agp poort (?)
Goede onderbouwing :) je hebt gelijk idd, met zoveel "oud" spul wat je nog niet kwijt wilt is je eigen idee het beste ;)
Over het smeuïge gevoel kan ik natuurlijk ook meepraten met mn dual Xeon, ik zou niet meer terug willen naar 1 enkel core ;)

• HaseMike
  • Niet online
Helaas heb ik niet gewerkt met een x2, wat ik mij dus afvraag is of het verschil tussen de Hyperthreadende (nederlands heh) p4 en de echte dual core x2 wel te merken is. Ik had namelijk al een groot verschil gemerkt tussen mijn p4-HT en een single amd64 en dan in de positieve zin voor de p4.

Dat laatste natuurlijk alleen qua multitasken, voor gamen blijft een amd64 de betere keus.

De twijfel zit eigenlijk in het upgraden, als ik er weinig to niets van merk t.o.v. van een p4-ht, dan is het 400 euro te veel eigenlijk. Temeer omdat een 2e-pc pas echt multitasked ;)

Of schrijf ik nu net mijn eigen oplossing en is het beter om, zoals flapietoetoe schrijft, de el-cheapo te kopen en pas te upgraden over een jaartje ofzo, want de 6800gt gaat nog wel even mee.

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 19:17
Ik zou wel even nakijken hoe het zit met die A8N en vier bezette geheugenbanken. dan loopt het op 2T ipv 1T ofso? Weet zelf ook nie echt maar schijnt langzamer te zijn?

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

De AMD Athlon 64 X2 is een enorm goed presterende dualcore processor. Dit omdat de K8 architectuur ontworpen is met het oog op dualcore ondersteuning :)

Het verschil tussen een P4 3GHz HT en een AMD Athlon 64 X2 zal ook groot zijn. Je hebt immers 2 fysieke core's i.p.v. 1 fysieke en 1 logische.

Mocht je de Pentium D overwegen, neem dan dit topic door. Met name het 'Welke moederborden' gedeelte.
Persoonlijk kies ik liever niet voor de Pentium D, de Netburst architectuur ligt mij niet zo lekker, laat staan de enorme warmte die het apparaat gaat produceren.
HaseMike schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 17:33:
Ik had namelijk al een groot verschil gemerkt tussen mijn p4-HT en een single amd64 en dan in de positieve zin voor de p4.
Als ik mijn AMD Athlon XP 'Thoroughbred' (vanaf 2400MHz/200FSB en hoger) tegenover een Intel Pentium 4 3GHz HT zet (zowel Northwood als Prescott) kies ik zeker voor de AMD Athlon XP qua multitasken.

De AMD Athlon 64 die je aardig vergelijkbaar tegenover een P4 3GHz HT kunt zetten qua multitasken zal minimaal een rating van 3000+ moeten hebben. Daarbij moet er ook gebruikt gemaakt worden van geheugen met een CAS Latency van 2.5 of lager ;)
Uiteraard spreken we over een S939 model met meer geheugenbandbreedte.
Wat niet 50% uitmaakt, maar in de geval van multitasken toch wat lekkerder loopt
TeXiCiTy schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 17:35:
Ik zou wel even nakijken hoe het zit met die A8N en vier bezette geheugenbanken. dan loopt het op 2T ipv 1T ofso? Weet zelf ook nie echt maar schijnt langzamer te zijn?
Inderdaad een goed punt.
The BalusC Server laat de AMD Athlon 64 X2 processoren zien.
De AMD Athlon 64 X2 3800+ is zowel met een Manchester als Toledo core te vinden. Beide zijn dus de E stepping.

De PMG FAQ :: Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit? bevat informatie over de geheugen compatibiliteit.

Daarin zien we het volgende staan:
De Ex stepping ondersteunt wel PC3200 met alle vier de geheugensloten gevuld met doublesided geheugen (= 8 rijen), maar dan wordt de CAS latency op 2T gezet. Bij 4 rijen PC3200 wordt 1T gebruikt, mits de SPD van de geheugenreepjes dat toelaat
Als jouw 4 DDR-SDRAM DIMM's enkelzijdig zijn kun je 1T draaien. Mochten ze dubbelzijdig zijn dan gaat het 1T feest officieel niet door.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Als jij een AMD 3200 (X2 3800 = 2* 2Ghz | 2 Ghz = model 3200) snel genoeg vind voor spellen dan kan ik het zeker aanraden want het is niet te vergelijken met een HT processor.

1T / 2T verhaal
Waarschijnlijk zijn die 256mb dimmtjes singesideded kan je even opzoeken. In dat geval daait het gewoon op 1T als het vier keer single-side is.

• ejtnaj
  • Laatst online: 27-05 16:06
HaseMike schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 17:33:
De twijfel zit eigenlijk in het upgraden, als ik er weinig to niets van merk t.o.v. van een p4-ht, dan is het 400 euro te veel eigenlijk. Temeer omdat een 2e-pc pas echt multitasked ;)

Of schrijf ik nu net mijn eigen oplossing en is het beter om, zoals flapietoetoe schrijft, de el-cheapo te kopen en pas te upgraden over een jaartje ofzo, want de 6800gt gaat nog wel even mee.
Multitasken is fijn, erg fijn. Nog beter als je gewoon klik een programma opstart, klik nog een, en dan heen en weer alt-tab't. Niet telkens ronddraaien in je stoel om bij de andere computer te komen. Telkens van keyboard wisselen is echt irritant, vind ik. Tenzij je zo'n switch-ding hebt natuurlijk.

Ik ben er achtergekomen dat mijn D830 inderdaad een heet ding is. Mijn Scythe Ninja heeft moeite het te coolen dus heb ik er toch maar een fan opgegooid. :)

• HaseMike
  • Niet online
Thandor schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:01:[...]
Als ik mijn AMD Athlon XP 'Thoroughbred' (vanaf 2400MHz/200FSB en hoger) tegenover een Intel Pentium 4 3GHz HT zet (zowel Northwood als Prescott) kies ik zeker voor de AMD Athlon XP qua multitasken.
Da's toch een andere ervaring dan die ik heb, op het moment zit draai ik avi2dvd + bitspirit + mediamonkey (soort van winamp) + opera voor te surfen en dat draait allemaal zonder gestotter, dat vond ik minder bij een single core athlon. Ben geen intel of amd fan, maar qua single core kies ik voor de p4-ht.
1T / 2T verhaal
Waarschijnlijk zijn die 256mb dimmtjes singesideded kan je even opzoeken. In dat geval daait het gewoon op 1T als het vier keer single-side is.
Goede tip, ik zal straks even mijn pc openmaken om te zien of ze singlesided zijn, op mijn huidige p4p800 draait alles in ieder geval prima qua geheugen.
Multitasken is fijn, erg fijn. Nog beter als je gewoon klik een programma opstart, klik nog een, en dan heen en weer alt-tab't. Niet telkens ronddraaien in je stoel om bij de andere computer te komen. Telkens van keyboard wisselen is echt irritant, vind ik. Tenzij je zo'n switch-ding hebt natuurlijk.
Inderdaad heen en weer is niets, dus ik was van plan om de 2e pc te besturen via remote desktop. Het gaat dan toch alleen om torrents + dvd's. Daar hoef je niet elke 10 minuten naar te kijken.

Door jullie opmerkingen ben ik toch even aan het verder kijken naar een x2, en misschien is het wel een idee om "all-the-way" te gaan en de 6800gt te verkopen (vangt hier in Duitsland op ebay rond de 250 euro) en een 7800gt extreme van xfx erbij te doen (kost hier 349). Dan nog de p4p800 + cpu verkopen en dat blijft het te overzien qua $$.

Echter, toen ik net even quake4 opstarte terwijl de torrent met 400kb/sec binnenkwam, duurde het toch substancieel langer om een level te laden door de harddisk access denk ik zo. Ik neem aan dat zelfs een X2 hier niets aan gaat veranderen ?

Wat ik wil is goed gamen terwijl torrents + conversies aan staan, kan de X2 dit met 2 harddisks wel aan (geen raid 0, mij te "gevaarlijk"), of zit ik nog steeds met fors langere laadtijden ?

Natuurlijk is 1 pc makkelijker te bedienen, maar als 2 stuks goedkoper en sneller zijn, in totaal, dan wordt het moeilijk kiezen.

<filosofische note> mmmm misschien ga ik wel All-The-Way EN koop ik een 2e pc, even in mijn schatkist kijken of er genoeg euro's in zitten </filosofische note>

Verwijderd

In dat geval zou ik je download gewoon laten binnenkomen op een hd, terwijl je game staat geinstalleerd op een andere hd, simpel opgelost lijkt mij. Dual core zal dat ook wel soepeler laten draaien, maar deze 2 taken van 1hd laten uitvoeren zal toch bottleneck zijn.

• HaseMike
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:11:
In dat geval zou ik je download gewoon laten binnenkomen op een hd, terwijl je game staat geinstalleerd op een andere hd, simpel opgelost lijkt mij. Dual core zal dat ook wel soepeler laten draaien, maar deze 2 taken van 1hd laten uitvoeren zal toch bottleneck zijn.
Sorry vergeten te vermelden, de torrents komen binnen op HD2 en de games staan op HD1 dus dat is het probleem niet, wie weet ligt het aan het feit dat HD2 een IDE is en HD1 een Sata. De p4p800 is tenslotte al 3 jaartjes oud en wie weet was de afhandeling van sata/pata combinaties toen niet al te best geregeld. Tis maar een gok.

Verwijderd

Hmm denk dan niet dat het probleem daar zal liggen. Naar mijn gevoel zal een X2 het dan toch soepeler laten gaan.

• ejtnaj
  • Laatst online: 27-05 16:06
HaseMike schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:00:
[...]

Echter, toen ik net even quake4 opstarte terwijl de torrent met 400kb/sec binnenkwam, duurde het toch substancieel langer om een level te laden door de harddisk access denk ik zo. Ik neem aan dat zelfs een X2 hier niets aan gaat veranderen ?

Wat ik wil is goed gamen terwijl torrents + conversies aan staan, kan de X2 dit met 2 harddisks wel aan (geen raid 0, mij te "gevaarlijk"), of zit ik nog steeds met fors langere laadtijden ?
Ik heb in ieder geen enkel probleem dat Grabit van 4 connecties met 400kb/s bestanden binnenhaalt, terwijl ik Half-life 2 of Black&White 2 opstart. Heb ook nog wat andere dingen runnen. Laden gaat erg snel bij mij, en ik heb een Pentium D 830. Heb overigens wel 2 Maxtor Maxline III's in raid0 zitten.

• HaseMike
  • Niet online
Na nog meer zoeken dan eindelijk een performance test gevonden waar ik, en hopelijk anderen die met een p4-ht zitten en aan upgraden denken, wat aan hebben :

Afbeeldingslocatie: http://mikea.homepage.t-online.de/graph1-640.jpg

Zoals je kan zien doet een single core P4 met HT, dat is de rode lijn, het beduidend beter dan een single core Amd64 (dat is de donker groene lijn). Het laat duidelijk zien wat ik al gemerkt had met single core AMD64's, die zijn niet vooruit te branden met multitasking. Voor dit topic zijn vooral de rode lijn en de licht groene lijn van belang. De rode dus een p4 met HT en de licht groene een X2 amd processor.

Zoals je ziet heeft de X2 nul problemen met 2 zware taken tegelijk er gaat geen fps van farcry af samen met mp3 encoding *hulde*, echter met 3,4 en 5 taken tegelijk loopt hij niet veel beter dan een p4-ht, de x2 presteerd zelfs exact hetzelfde als een HT met 5 taken. Nu zijn dit allemaal zware taken, na het opstarten van farcry worden van links naar rechts op de graph opgestart :

-- 2e taak : Lame mp3 encoding
-- 3e taak : Zip compressie
-- 4e taak : postcript - pdf conversie
-- 5e taak : Virtualdub xvid encoding

Niet een combinatie die je dagelijks draait lijkt mij zo..

Eigenlijk is de conclusie hieruit wel duidelijk, voor gamen + bitorrent OF encoden is een X2 perfect.
De beste keus is natuurlijk een X2 EN een 2e pc-tje ;) Hoewel een torrent client natuurlijk geen 100% cpu vraagt zoals mp3-encoden dat wel doet.

Probleem blijft dat als je 3 taken tegelijk doet, de 3e taak altijd een forse domper geeft op de performance als hij cpu nodig heeft.

Het beste blijft natuurlijk een X2 + een 2e pctje, als ik wat meer op het geld let lijkt het toch wel duidelijk dat de p4-ht houden en een klein pctje erbij de meer rationeele keus is ;)

Overigens het hele artikel waaruit de graph afkomstig is kan je hier vinden.http://www.digit-life.com...md-athlon-64-x2-4800.html

EDIT : Verder kan je op de graph aan de licht blauwe lijn zien, dat als intel de HT ook op de d820 en d830 zou "aanzetten" ze de X2 stevige concurentie zouden geven.

[ Voor 23% gewijzigd door HaseMike op 25-10-2005 08:37 ]

Verwijderd

Ben overgestapt van een P4 2.8@3.5 HT naar een AMD X2 4400+ @2,4Ghz

Dit omdat ik vaak meerdere activiteiten tegelijk uitvoer, denk aan Pinnacle Studio 10+/Winamp/DVD branden/DVD rippen/gamen/Quickpar en winrar. Vaak heb ik deze tegelijk open staan, of op de achtergrond draaien.
Zo sluit ik BF2 nooit af, maar blijft op de achtergrond draaien.. De P4 zit nu in me fileserver.

Alles draait lekker vlot en snel, waar de P4 nog wel eens stokte, draait de X2 lekker door. Heb wel 2Gb memory nu en WD raptors. Was een dure investering... Maar heb er nog geen minuur spijt van..

Verwijderd

moet je geld kwijt?....ik pm me bankrekening nummer wel even door _/-\o_

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:57:

Dit omdat ik vaak meerdere activiteiten tegelijk uitvoer, denk aan Pinnacle Studio 10+/Winamp/DVD branden/DVD rippen/gamen/Quickpar en winrar. Vaak heb ik deze tegelijk open staan, of op de achtergrond draaien.
Zo sluit ik BF2 nooit af, maar blijft op de achtergrond draaien.. De P4 zit nu in me fileserver.

Alles draait lekker vlot en snel, waar de P4 nog wel eens stokte, draait de X2 lekker door. Heb wel 2Gb memory nu en WD raptors. Was een dure investering... Maar heb er nog geen minuur spijt van..
Same here. Ik ben vanaf een Pentium 4 550 overgestapt naar een AMD X2 4400+ (ben nog aan het overklokken, zit op 2,6Ghz).
Verschil is echt enorm te noemen. Vooral met het renderen in 3ds max.
En, ook leuk 2GB Corair geheugen met LEDjes :9~

• HaseMike
  • Niet online
Goed om te horen dat de "switchers" tevreden zijn na hun overstap.

Ondertussen zijn de prijzen voor de x2-3800 redelijk aan het dalen, hier in Duitsland is het rond de 320 euro. Misschien nog even geduld voor de 300 euro bariere doorbroken wordt.

Ook nog even gekeken naar mijn huidige 4x256mb, die zijn inderdaad allemaal singlesided, dus dat zal op een asrock 939dual-sata2 geen problemen geven.

Misschien moet ik er niet zo lang over twijfelen, en net als sommige posters hier een heel nieuw systeem kopen. x2-3800 (of 4400) + 2x7800gt + 2gig, kost natuurlijk wel wat. Hoewel mijn 6800gt prima is merk je toch wel dat hij tegen zijn max aanloopt bij de 1680x1050 res die mijn (breedbeeld) monitor gebruikt.

Aan de andere kant om een oude spreekwoord aan te halen : "Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak". Alle websites aflopen, aan forums meedoen en X keer in de pricewatch kijken is misschien wel leuker dan werken met een X2 ;)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

heey,

ik heb nu een athlonxp1800+ op een ecs k7s5a v3.1 met 2* 512MB ddr400.
Als ik de asrock 939dual neem icm een x2 4800+ met het geheugen wat ik nu heb:
- AL6D8B53T-5B1K
- Nanya M1U51264DS8HC3G-5T
Gaat dat dan werken? zijn die 2 ram's compatible?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Dat zal vast niet gaan, AMD64's zijn kieskeurig wat betreft geheugen. Voor Dual Channel zul je toch echt twee vrijwel identieke modules nodig hebben (en anders dan Dual Channel is niet mogelijk met 2 sticks).

• Thandor

Thandor

SilverStreak

bartgrefte schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 19:25:
heey,

ik heb nu een athlonxp1800+ op een ecs k7s5a v3.1 met 2* 512MB ddr400.
Als ik de asrock 939dual neem icm een x2 4800+ met het geheugen wat ik nu heb:
- AL6D8B53T-5B1K
- Nanya M1U51264DS8HC3G-5T
Gaat dat dan werken? zijn die 2 ram's compatible?
In dit geval kun je het beste het
[rml][ oc-939 Ervaringen] ASrock 939Dual-SATA2 ULi M1695[/rml] topic doornemen en opzoeken of de DIMM's samen gaan werken.
The__Virus schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 19:30:
Dat zal vast niet gaan, AMD64's zijn kieskeurig wat betreft geheugen. Voor Dual Channel zul je toch echt twee vrijwel identieke modules nodig hebben (en anders dan Dual Channel is niet mogelijk met 2 sticks).
Voor dualchannel 2 identieke modules ?

Dat is niet helemaal waar.
Singlesided en doublesided RAM combineren gaat niet (altijd?) werken. Verschillende merken/groottes/snelheden maakt niets uit.

Als het dualchannel niet lekker zou werken, werkt het in singlechannel ook niet met elkaar samen.

[ Voor 32% gewijzigd door Thandor op 25-10-2005 19:38 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

The__Virus schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 19:30:
ik bedoel, zijn ze compatibel met dat mobo? dual channel buiten beschouwing gelaten
Thandor schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 19:35:
[...]

In dit geval kun je het beste het
[rml][ oc-939 Ervaringen] ASrock 939Dual-SATA2 ULi M1695[/rml] topic doornemen en opzoeken of de DIMM's samen gaan werken.
[...]

Voor dualchannel 2 identieke modules ?

Dat is niet helemaal waar.
Singlesided en doublesided RAM combineren gaat niet (altijd?) werken. Verschillende merken/groottes/snelheden maakt niets uit.

Als het dualchannel niet lekker zou werken, werkt het in singlechannel ook niet met elkaar samen.
kan in dat topic wel ff vragen ja, was vergeten dat die er was :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Lennieboy83

Appels met peren vergelijken, je gaat een single core vergelijken met een dual core, ja logisch dat die dual core beter scoort B)

Als ik trouwens die grafiek zie, dan zou ik de Pentium D kiezen, de X2 die gaat bij het 3e staatje helemaal onderuit, terwijl de Pentium D bij alle toepassingen gemiddeld overal vrij hoog blijft en maar een kleine daling krijgt. Het verschil tussen een XE editie en een gewone Pentium D is niet zodanig groot hoor trouwens voor mensen verkeerde dingen gaan bedenken ;)

Verwijderd

Dual Dualcore operton 2.4 ghz all the way..!! :+

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
HaseMike schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 19:09:
Goed om te horen dat de "switchers" tevreden zijn na hun overstap.

Ondertussen zijn de prijzen voor de x2-3800 redelijk aan het dalen, hier in Duitsland is het rond de 320 euro. Misschien nog even geduld voor de 300 euro bariere doorbroken wordt.
AMD heeft de prijzen recentelijk verlaagd naar $328 bij afname van 1000 stuks...kan een week of 2-3 duren voor deze verlaging doorzet tot bij de handelaren(328 dollar is iets van 250 euro ofzo :9 )

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Lennieboy83 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:25:
[...]

Appels met peren vergelijken, je gaat een single core vergelijken met een dual core, ja logisch dat die dual core beter scoort B)

Als ik trouwens die grafiek zie, dan zou ik de Pentium D kiezen, de X2 die gaat bij het 3e staatje helemaal onderuit, terwijl de Pentium D bij alle toepassingen gemiddeld overal vrij hoog blijft en maar een kleine daling krijgt. Het verschil tussen een XE editie en een gewone Pentium D is niet zodanig groot hoor trouwens voor mensen verkeerde dingen gaan bedenken ;)
In dit geval juist wel. De Hypertrading zorgt ervoor dat 3 en 4 treads ook nog goed te doen zijn. Een Pentium D die geen HT heeft (en dus geen XE editie) zal net zo erg instorten bij de 3e tread als een AMD X2 cpu.

• HaseMike
  • Niet online
Rey Nemaattori schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 10:02:
[...]
AMD heeft de prijzen recentelijk verlaagd naar $328 bij afname van 1000 stuks...kan een week of 2-3 duren voor deze verlaging doorzet tot bij de handelaren(328 dollar is iets van 250 euro ofzo :9 )
Inderdaad hier waar ik woon, in het prachtige, goedkope, bierrijke Duitsland (jaja ik overdrijf), is de prijsdaling al ingezet. Vandaag : 287,90 inc btw voor een x2-3800 tray. Veel lager zal hij wel niet gaan in de komende weken want er moet ook nog btw bij. Hier is dat 16% en in NL 19%

Rond de 200 euro is eigenlijk wat ik hem waard vind, het is tenslotte "maar" een 3200 bij game gebruik. Maar het wordt hoe langer hoe betaalbaarder zo, even rekenen

x2-3800 : 288
koeler : 9
asrock 939 : 55
xfx 7800gt extreme : 349

saampies : 701

dan kan de 6800gt de deur uit (a 240 euro ongeveer) + de p4 en het bordje (zeg 125 samen) maakt 365 terug. 701-365 = 336

DOEN denk ik zo :) Ik heb de ervaring dat verkopen van 2e hands pc spullen in Duitsland stukken sneller en beter gaat dan in Nederland i.v.m. het Ebay monopolie hier. Nadeel is natuurlijk de relatief hoge ebay kosten.

EDIT : Of toch maar beter een gigabyte sli bordje voor net ietsje meer ?

[ Voor 4% gewijzigd door HaseMike op 26-10-2005 15:24 ]

• Lennieboy83
kutkip schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 14:03:
In dit geval juist wel. De Hypertrading zorgt ervoor dat 3 en 4 treads ook nog goed te doen zijn. Een Pentium D die geen HT heeft (en dus geen XE editie) zal net zo erg instorten bij de 3e tread als een AMD X2 cpu.
Aha ik liep een beetje achter ik dacht nl. dat ze allebei HT hebben B) ik dacht dat alleen het cache verschil maakte net als de vorige Extreme versies met 1 core :X

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Lennieboy83 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 19:53:
[...]

Aha ik liep een beetje achter ik dacht nl. dat ze allebei HT hebben B) ik dacht dat alleen het cache verschil maakte net als de vorige Extreme versies met 1 core :X
Bekijk daarvoor even [rml][ Discussie]Dual core Pentium 4, Xeon en Pentium M[/rml].
Staan hier en daar wat tabellen in. Ook de chipset support staat erin. Niet elke Pentium D 8x0 werkt met elke chipset ;)

Op het moment van schrijven ben ik nieuwe informatie aan het doorlezen om de informatie in het topic te valideren ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Thandor op 26-10-2005 19:57 ]

• Rey Nemaattori
HaseMike schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 15:22:
Vandaag : 287,90 inc btw voor een x2-3800 tray. Veel lager zal hij wel niet gaan in de komende weken want er moet ook nog btw bij. Hier is dat 16% en in NL 19%
Is er ook een duitseprijswatch :9 Anders bestel ik um, net als mijn yeong yang server cube over de grens.... scheelde me 50 euro :+

• HaseMike
  • Niet online
Rey Nemaattori schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 20:37:
[...]Is er ook een duitseprijswatch :9 Anders bestel ik um, net als mijn yeong yang server cube over de grens.... scheelde me 50 euro :+
Duitse prijswatch : http://www.geizhals.at/deutschland/

nog een : http://schottenland.de/

En een pricewatch programma (geen spy/ad/andere-ware) : http://www.zdnet.de/downloads/prg/b/a/de0EBA-wc.html

Dan kan je even voort ;)

EDIT : PRUT die 287,90 is al weer weg, "niet meer leverbaar" was bij reichelt.de, de minst dure (want een cpu van over de 300 euro blijft duur) is nu rond de 317 wel in box, dat wel.

[ Voor 16% gewijzigd door HaseMike op 26-10-2005 20:48 ]

• Rey Nemaattori
Mja, maar DHL oid verzend voor iets van 20 euro naar nl..voor dat geld kan ik um ook wle in nl kopen :+

Wel idioot..voor een X2 boxed(a 1-2kg)betaal je 20 euro verzend kosten, maar een systeemkast van focking 25kilo betaal je €5,50 8)7 8)7 :?

* Rey Nemaattori wacht iig tot op of na de HCC :+

[ Voor 34% gewijzigd door Rey Nemaattori op 26-10-2005 21:08 ]

• HaseMike
  • Niet online
Rey Nemaattori schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:06:Wel idioot..voor een X2 boxed(a 1-2kg)betaal je 20 euro verzend kosten, maar een systeemkast van focking 25kilo betaal je €5,50 8)7 8)7 :? [/ME]
Tja dat zijn natuurlijk wel verschillende leveranciers he ;)
En internationaal verzenden heeft alleen zin als je veel besteld.

Het vreemde is dat veel nederlanders dichterbij Duitsland wonen dan veel Duitsers, ik bedoel maar van het Ruhrgebied naar Apeldoorn is een stuk korter dan van München naar mij ;)

• HaseMike
  • Niet online
Na alle benchmarks en dergelijk nog maar eens doorgelezen te hebben, heb ik toch maar besloten om een generatie te wachten. Het eerste kwartaal van 2006 komt al weer een nieuwe nvidia generatie uit alsmede een hele berg prijsverlagingen van amd.

Ook mijn p4 nog even op 3200 gezet en de 6800gt wat overclocked.

Verder dan voor de download + conversies een ab199 pc besteld.
Koopie dat ding van 199, kijk maar hier voor de lol : http://www.ab199.de

Sempron64-2600+, 256mb, 80gig, cd, kast, voeding , mobo754 van msi. Compleet geinstalleerd en gratis verzending, kan het zelf niet goedkoper samenstellen. En 2ehands is duurder.

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 13:45

krouwen

Hardware Enthusiast

Heb jij je voltage veranderd van je CPU? Mijn P4 2,8Ghz @ 3,0 Ghz slaat soms vast.

Verwijderd

Lennieboy83 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:25:
[...]

ben ik de enige die het ziet, of ben ik nou scheel :S ?
zoals ik het zie kun je bij die x2 beter 3 progies draaien dan 2 want dat scoort beter :S :S

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

leonbong schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:02:
Als jij een AMD 3200 (X2 3800 = 2* 2Ghz | 2 Ghz = model 3200) snel genoeg vind voor spellen dan kan ik het zeker aanraden want het is niet te vergelijken met een HT processor.
Waarom draagt een 3800+ dan niet de 3200+ "rating"? Is het niet zo dat die processor gewoon anders werkt / qua opbouw is dat het ook een 3800+ rating krijgt? Of is dit gewoon een smerige marketing truc?

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 27-10-2005 23:40 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Omdat het geen AMD Athlon 64 is maar een AMD Athlon 64 X2.
Als de processor de rating 3200+ mee zou krijgen is het alsnog niet vergelijkbaar met de AMD Athlon 64. Immers zitten er 2 cores in en kan de processor op sommige vlakken aanzienlijk beter presteren. Ook zal 'ie in Windows gewoon sneller/flexibler draaien :)

De rating van de AMD Athlon 64 X2 vind ik dus nog niet eens zo heel slecht bedacht. Het is namelijk niet mogelijk om één nummer voor de prestaties te maken, de processoren zijn gewoon moeilijk vergelijkbaar.

3800+ is dus ook wel een goede rating. Als de processor een rating van 6400+ mee had gekregen vond ik het weer ietwat overdreven. (2x3200+).

Geen smerige marketing truc ;)

• Bor
  • Nu online

Bor

Thanks voor de uitleg Thandor :) Het komt dus neer op het vergelijken van appels met peren begrijp ik. Maar wat kun je bv wat betreft gamen verwachten? Zal een game op een 3500+ bijvoorbeeld beter draaien dan op een 3800+ x2 als de engine geen dual cores ondersteund?

Ik zit op dit moment erg te twijfelen tussen een single en een dual core namelijk :) Ik mag eindelijk mijn pc weer vervangen :)

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 12:35

SG

SG surft naar info hardewaren

Voor die X2 3800+ zijn prijs kan je ook de 4000+ halen. 2Ghz vs 2,6ghz.

Als je weet dat de X2 4200+ gelijk scoort aan de 3500+ Bijde 2.2Ghz is het verschil dus groot met voor 600Mhz game performance verschil wat je vooral gaat merken in games die enigzins of meer CPU afhankelijk zijn.

Voor mij is een beetje future proof game performance wel van belang alleen met DC ga je nu terug in performance aangezien alle nieuwe games en oudere SMP loos zijn. Als game performance van belang is ga je ook niet multitasken. 'n Snellere Single core kan taken heel goed achter mekaar doen dan parralel. Het is dus gamen of video encoden. Aangezien DC per kern performance zwaar gereduceerd is vooral voor de intels waar het DC SC verschil eigen HT vs DC is.
Op die manier heb je meer game plezier. DC is 'n trade off.

Ik zou nu voor 'n 4000+ gaan. Als gamer. Is gamen niet zo van belang maar er wordt toch wel gegamed dan is de dC wel wat. als dat multitask en SMP software van belang is.

Als gamer wacht ik eerst op favo SMP games ondertussen is de snelste s939 X2 CPU zo in prijs gezakt dat ik hem dan pas koop voordat ie uitgefaseerd wordt. M2 socket zal dan al een tijdje aan wezig zijn en X2 5400 DDR2 CPU's. Eer er 'n SMP game komt. IIG kan 'n sC zo'n SMP game ook nog wel draaien. SMP is dan geen eis maa roptimaal zal het dan ook niet zijn.

Om zo'n X2 4200+ toch wat meer gamings meerwaarde te geven moet je hem OC'en tot zeker 2,6Ghz

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

krouwen schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 17:05:
[...]

Heb jij je voltage veranderd van je CPU? Mijn P4 2,8Ghz @ 3,0 Ghz slaat soms vast.
Nope, de vcore staat op auto, FSB = 250Mhz

14x 250 = 3500Mhz :P

Memory op 320Mhz (5:4)

(250/5)*4=200Mhz oftwel 400Mhz (pc3200)

CPU gekoeld met Zalman 7700cu

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:33
Thandor schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:01:

De AMD Athlon 64 die je aardig vergelijkbaar tegenover een P4 3GHz HT kunt zetten qua multitasken
Ik heb nu een Athlon 64 3000+ en had daarvoor een P4 3Ghz HT en kwa spellen spelen ben ik er echt op vooruit gegaan. Echter kwa multitasken binnen Windows XP een stuk achteruit. Als ik nu met quickpar bezig ben of een archive uit aan het pakken ben is mijn systeem totaal niet meer responsive. Dat was met de P4 echt een stuk beter.

Kortom, ideaal zou een X2 processor zijn (best of both worlds...)!

[ Voor 68% gewijzigd door NightMare op 28-10-2005 07:48 ]

• HaseMike
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 23:57:
Thanks voor de uitleg Thandor :) Het komt dus neer op het vergelijken van appels met peren begrijp ik. Maar wat kun je bv wat betreft gamen verwachten? Zal een game op een 3500+ bijvoorbeeld beter draaien dan op een 3800+ x2 als de engine geen dual cores ondersteund?

Ik zit op dit moment erg te twijfelen tussen een single en een dual core namelijk :) Ik mag eindelijk mijn pc weer vervangen :)
Na meer reviews gelezen te hebben dan goed voor mijn ogen is, kwam ik ook tot de conclusie dat de meerprijs van de x2 voor sec gamen het niet waard is. Je kan naar mijn mening op dit moment het beste zorgen dat je een goed sli moederbord koopt met voldoende geheugen (1gb+). Koop daar dan voorlopig een 3000+ amd64 bij. Die laatste kan je goed overclocking tot ruim boven de 3500+.

Later als de prijzen van de X2 reeks een beetje meer normaal geworden zijn, kan je dan altijd nog de cpu omruilen zolang er nog 939 cpu's zijn, en dat zal best nog een tijd op de markt zijn. Voor mijn huidige 478 bordje zijn er immers ook nog steeds cpu's en dat na ruim 3 jaar.

Bij stevige multitasking, zoals ik hier doe, is het m.i. beter om een el-cheapo 2e pctje te kopen. De 2e pc die ik gekocht heb kost 199 en dat is maar een fractie van wat alleen een x2 chip al kost.

Het is wel wat vreemd dat de cpu ontwikkelingen qua single core al bijna 3 jaar zowat stilstaan. Mijn p4-3ghz is nog steeds een verkochte en redelijk goede cpu. Vroeger (toen alles beter was..) moest je zowat elke 6 maanden aan een nieuwe cpu zoals nu de grafische kaarten.

Wacht met dual core tot er meer software ondersteuning is qua games, gaat zeker een jaar duren, en de volgende generatie grafische kaarten uit is.

• Bor
  • Nu online

Bor

Wat kunnen we op het vlak van X2 processoren verwachten ivm de aangekondigde prijsdaling door AMD? In het bericht op de frontpage lees ik het volgende:

"De prijzen voor Athlon 64 X2-processors zijn redelijk gedaald met percentages tussen de 15 en 6 procent, maar de prijzen van alle standaard Athlon 64-processors zijn ongewijzigd gebleven."

In het overzicht dat erbij staat staan helaas geen X2 prijzen. Is er iemand die daar wat meer over kan vertellen?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/betapics/hwi/amd_prijslijst_24_10_05.png

Prijzen in dollars :)

• Bor
  • Nu online

Bor

Thanks, net overzicht :) Hoe lang zal het duren voordat we hier de nieuwe prijzen ook zullen zien? Ik zat zelf aan de 3800+ X2 te denken namlijk :) Elke verlaging is mooi meegenomen natuurlijk.

• Rey Nemaattori
HaseMike schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 06:53:
Tja dat zijn natuurlijk wel verschillende leveranciers he ;)
En internationaal verzenden heeft alleen zin als je veel besteld.

Het vreemde is dat veel nederlanders dichterbij Duitsland wonen dan veel Duitsers, ik bedoel maar van het Ruhrgebied naar Apeldoorn is een stuk korter dan van München naar mij ;)
Ik bestelde mijn server cude by tune2max in Berlijn...
Blijkbaar is DHL naar het buitenland of heel goedkoop en naaien ze je een oor aan OF tune2max heeft mijn 15 euro bespaard door de verzendkosten zelf op zich te nemen....

idiootnatuulijk , want die case wás al iets van 30-40 euro goedkoper dan in nl, dan zou betekeken dat die case *eigenlijk* maar 130 euro kost ofzo 8)7
SuperG schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 07:25:
Ik zou nu voor 'n 4000+ gaan. Als gamer. Is gamen niet zo van belang maar er wordt toch wel gegamed dan is de dC wel wat. als dat multitask en SMP software van belang is.

Als gamer wacht ik eerst op favo SMP games ondertussen is de snelste s939 X2 CPU zo in prijs gezakt dat ik hem dan pas koop voordat ie uitgefaseerd wordt. M2 socket zal dan al een tijdje aan wezig zijn en X2 5400 DDR2 CPU's. Eer er 'n SMP game komt. IIG kan 'n sC zo'n SMP game ook nog wel draaien. SMP is dan geen eis maa roptimaal zal het dan ook niet zijn.

Om zo'n X2 4200+ toch wat meer gamings meerwaarde te geven moet je hem OC'en tot zeker 2,6Ghz
Als 'gamer' zou je moeten weten dat teamspeak of ventrillo tegenwoordig ook cpu cycles vreet, alsmede dat windows zelfs ook flink aan je performance vreet. Ook je netwerk verkeer regelt zichzelf niet, dus zou je als 'gamer' ook moeten weten dat het niet alleen om puur cpu clocksnelheden vergelijken is...

Normaal heb ik naast teamspeak of ventrillo ook 'the all seeing eye' draaien, vaak ook winamp... dat zijn 3 taken die mooi op de 2e core kunnen samen met het OS. Ik denk dat een DC op 2,4ghz met bovenstaande takenlijst iedere single 2,4 of 2,6 proc eruit trekt... dus zover OC'en hoeft helemaal niet(maar kan makkelijk..beetje waterkoeling en je hebt zelfs de X2 3800+ op 25ghz >:) )

Als de stelling zou zijn DC & GT of SC && GTX, kijk, dán wordt het pas interessant :+
Bor de Wollef schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:21:
Thanks, net overzicht :) Hoe lang zal het duren voordat we hier de nieuwe prijzen ook zullen zien? Ik zat zelf aan de 3800+ X2 te denken namlijk :) Elke verlaging is mooi meegenomen natuurlijk.
sowieso w88 tot na de hcc imo(wel daar ff gaan rondkijken met pricewatchprijzen bij je)...tenminste ik wel.. ik heb wel ergens heel mooi OC mem gezien dat ik mischien eerder haal ivm de aanbieding. Maar de rest, mobo, cpu en hdd's w8 ik tot na de HCC. Als ik had besteld wanneer ik het eerder van plan was zou ik nu al 100 euro duurder uit zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door Rey Nemaattori op 28-10-2005 14:04 ]

• Bor
  • Nu online

Bor

SuperG schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 07:25:

Voor mij is een beetje future proof game performance wel van belang alleen met DC ga je nu terug in performance aangezien alle nieuwe games en oudere SMP loos zijn.
Als ik het goed heb begrepen ondersteund de quake IV engine al dual core :)

• HaseMike
  • Niet online
Ik had dit onderstaande in windows operating system gezet bij een oude thread, eigenlijk hoort die hier nog thuis. Een leuke multitask test met torrent draaien en een game benchmark :

Test setup :
p4p800 met p4-2,4 @ 3ghz met Hyperthreading
1GB ram, 6800gt, audigy
160gb Sata, 200gb Pata harddisks
Windows xpsp2

Zonder bittorrent (Bitspirit) : Aquamark 57,400

Met bittorrent (bitspirit) : Aquamark 45,120

Bitspirit had 3 tasks draaien met 600kb down, 35kb up per seconde.
Een performance verlies van 21%, en hier en daar een schokje tijdens de benchmark.

Bij 1 task en 40kb down, 10kb up : 55.832 (2% performance verlies)

Dus het lijkt erop dat de cpu overhead voor het bijhouden van de grote aantallen connecties, alsmede de diskaccess, toch meer invloed hebben op je systeem dan algemeen gedacht met bittorrent clients. Dan heb ik het nog maar niet over Azuerus die erg veel resources vraagt van je systeem..

Toch een substancieel verschil, ben beniewd wat een D820 - x2 3800+ en dergelijke multi-core cpu's voor verschillen te zien geven. Als iemand een vergelijkbaare benchmark wil doen op zo'n machine, zal interessant zijn.

• Rey Nemaattori
^^ Doet dat nogeens maar schakel HTT eens uit? Ik wil wel eens zien in hoeverre dat uitmaakt?

Verwijderd

Kun je op een dual core machine (en 64 bit) wel alle software draaien?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ja, praktisch alle software draait daar prima op. (Backwards compatible).

Ik kan mij herinneren dat een oude versie van RegCleaner niet goed draait op een Intel Pentium 4 met Hyper Threading technologie. Simpelweg de affiniteit op 1 CPU zetten verhielp het probleem. Mogelijk kan dit probleem ook optreden bij Dual CPU of Dual-core processoren.

Andere problemen heb ik nooit gehad, danwel nooit van gehoord :).

Pagina: 1