@matsume: ja, is denk ik wel nodig, en die zalman is een goede keus... zie voor temps de link onderaan de openingspost van deze topic.
Nee, van overklokken wordt je kaart wat warmer en slijt sneller. Als je te ver overklokt loopt je systeem simpelweg vast... de data houdt het schakelen niet bij... je doet geen schade... (ik heb zo vaak een overklok van 100% gepropbeert om wat mooie vastlopers te krijgen

).
Warmte is dodelijk voor je kaart... laat hem lang boven de 70 graden lopen en je kan hem weggooien. Maar ook hier: als hij warmer wordt, wordt hij vaak ook instabieler...
Een te hoge voltmod is wel direct gevaarlijk. Die fijne banen op de chips kunnen absoluut geen hoge voltages aan. Statische elektriciteit (meestal al kilovolts) heeft dan wel een lage stoom, maar is dodelijk voor chips. Een spanning van meer dan 2 volt op de GPU zal ook al dodelijk zijn. (zeker 12 volt zoals ik per ongeluk gedaan heb). Bij een spanning onder de 2 volt, moet je heel goed koelen. boven de 1,7 volt heb je phase-koeling nodig (prom), tussen de 1,7 en 1,5 heb je waterkoeling nodig en daaronder zal luchtkoeling wel voldoende zijn. Anders krijg je weer dat probleem met de temp.
Over weggooien gesproken; weten enkelen van jullie nog dat ik dat grapje maakte over die 'klein chemisch afval' sticker op de kaart... nooit gedacht dat ik die echt nodig zou hebben... naar de chemokar dan maar.
Overigens moeten jullie niet denken dat ik een of ander rijk persoon ben, dat ik zo weinig problemen lijk te hebben met het slopen van mijn kaart. Ik heb hard gewerkt voor een nieuwe computer. Mijn plan was een x850xtpe te kopen. Dit project leek mij echter leuker en die kaart kost de helft... Ik wilde kijken hoever ik kon gaan en heb hopeloos gefaald. Ik voel me er zeker kut over, maar ik had het geld voor een x850xtpe dus al gespaard.
Update:
Hallo MeMoRy,
Ik heb vandaag paar binnen gehad jij krijgt er ook 1:)
Je hebt ze morgen in huis.
Met vriendelijke groet,
Ismail Yildirim
iComputers
YESSS! Ik kan hem wel zoenen. (Maar ik heb
ze morgen in huis? Krijg ik er meer?

)
[
Voor 11% gewijzigd door
MeMoRy op 16-11-2005 14:11
]
U vraagt, wij antwoorden.