Ik ben ook wat
aan het spelen met het 433.92 Mhz spul. Hiermee moet ik een
uitgebereide besturing maken om 6 halogeen spots elk 50W/12V individueel te besturen. Er moet nog wat reserve bijkomen voor
uitbereidingen en indien nodig moeten de halogeenspots ook later kunnen omgebouwd worden voor led versie's.
Ik heb een zender gehaald in de GB:
Die heb ik meteen opengemaakt om te zien welke IC daarin gebruikt wordt zodat ik ook het protocol, zeg maar de pulstrein kon begrijpen. Het inwendige van de zender staat hier:
Zo merk je het type ic dat de M3E van Mosdesign is. Op hun site vind je dan ook de gegevens van deze IC weer waarbij het belangrijkste stukje is waar ze de pulstrein bespreken:
Daarbij is duidelijk te zien dat ze minstens 4 maal na elkaar een 12bit code doorsturen met er tussen een sync gedeelte die 1 deel hoog is en de lengte overeenkomt met de duur van 4 bits data. Een logic analyser gekoppeld op een 433.92 Mhz ontvanger geeft ons volgend detail van die code:
We kunnen dus vrij gemakkelijk in ons dekoder program het onderscheid maken tussen sync en data code. Als je ook hun decoders naleest op hun web zie je dat ze zelf 3 maal na elkaar een gelijke goede code moeten ontvangen alvorens de code te
aanvaarden.
Een ontvangermodule heb ik hier bij de lokale electrohandel gekocht. Die doet niets anders of de ontvangen draaggolf omzetten in 0 en 1 pulsen. De ontvanger zie er zo
uit:

Zoals je ziet heeft die ook een klein schroefje waarmee je eventueel de ontvanger nog kunt bijstellen maar deze was perfect juist afgesteld. Ik heb de ontvanger in een klein doosje gebouwd en
uitgerust van een 1/4 golf antenne (stukje vaste 1.5mm2 draad van 17 cm lengte.
Omdat deze ontvanger optimaal werkt bij 9V heb ik een weerstandsdeler gemaakt op de data output van 1/3 zodat maximaal 3V op mijn FPGA input kan komen.
Via de FPGA heb ik nu het dekoderstuk geschreven die ervoor zorgt dat ik de commands van de afstandsbediening kan dekoderen en
uitvoeren. Hiermee worden de verschillende halogeen spots via elk een PWM regeling
aangestuurd en geregeld. De voeding bestaat
uit 2 best
aande transfo's elk 160W die via 2 gelijkrichter bruggen elk 30A gelijkgericht worden. Daar staat nog eens 20.000 uF elco op en iedere halogeenlamp wordt gestuurd via een IRF540 FET met een heel lage RDSon weerstand.
Nu ben ik bezig
aan de eindafwerking, alle regelingen via de AF bediening werken. De FPGA start op met een vooringestelde waarde per halogeen lamp. ON/OFF kan in groep maar ook induvidueel evenals dimmen.
De reserve
uitgangen zijn ook PWM gestuurd maar hebben voorlopig nog geen echte functie.
Het geheel is zeer stabiel. Ik kan alles bediening ook als ik b
uitenhuis sta op het terrasse terwijl de ontvanger langs de andere kant van het huis staat met verschillende muren ertussen.
Zodra de eindafwerking van het power gedeelte af is zal ik dan ook eens een foto plaatsen. In tegenstelling tot de software oplossingen is dit met een FPGA hardware chip ged
aan maar puur functioneel blijft dit net hetzelfde het zijn immers dezelfde pulsen die
uitgezonden en ontvangen worden.
Het koppelen
aan de computer kan ook via een RS232 verbinding indien dit gewenst is.