[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 293.925 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de lircd.conf voor het klikaanklikuit systeem al hebt, waarom zou je de AB dan willen aanpassen? Sinds vandaag doet m'n site het weer (elec.rommelkist.nl), kijk bij Radiofrequent schakelen via de pc: daar kan je mijn versie van het verhaal bekijken. Misschien helpt dat?!

(OT: ik ben namelijk recent verhuisd in (september 2006!!) en het lukte Tele2 niet op mijn nieuwe adres ook een ADSL-verbinding te realiseren. Na 2 en een halve maand kon ik van ze af: wanpresteren! Direct een aanvraag bij Orange geplaatst (inclusief iPod Nano); aansluiting is vorige week opgeleverd).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Sorry voor het feit dat ik die config niet geplaatst heb. Is er totaal bij ingeschoten.

Maar ok, het werkt dus mooi.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit een erg leuk topic, alleen vraag ik me nog 1 dingetje af. Denken jullie dat het mogelijk is om een zender-module te kopen en deze aan een PIC16f628 bijvoorbeeld te hangen, met wat knopjes, en op die manier de stuff te schakelen? Ben redelijke beginner met PICs, dus mijn vraag is eigenlijk, is dit niet te moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
fr33z, ja het kan, er is ook software voor, lirc werkt namelijk als een 'standaard' infrarood afstandsbediening.
Dus de meeste code die werkt voor afstandsbedieningen werkt ook hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt ik ga het proberen, de reden dat ik mijn afstandbedieningen wou slopen (dat is wel gelukt) was omdat mijn elektronica leverancier die rf zenders niet meer had en ik kon simpelweg niet wachten. beide zijn kapot, geen zin meer om naar te kijken en wacht nu op de bestelde rf zenders.

tip voor degene die hier goedkoop aan wilt komen: http://www.samenkopen.net/action/480879

niet duur en neem aan dat ze gewoon volstaan voor wat wij er mee willen doen ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SA007 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 21:30:
fr33z, ja het kan, er is ook software voor, lirc werkt namelijk als een 'standaard' infrarood afstandsbediening.
Dus de meeste code die werkt voor afstandsbedieningen werkt ook hiermee.
Sorry maar ik begrijp je reactie niet zo goed. Ik had al begrepen dat je dus met zo'n rf 433 module aan je COMpoort je klik-aan-klik-uit dingen kunt schakelen. Maar mijn vraag is nu, kan je een microcontroller (PIC16f628 liefst:P) zo programmeren dat ie ipv je compu werkt.
Ik wil dus die microcontroller aan een rf-zender hangen en dit dan als besturingskastje bij m'n bed hangen, soort zelfgemaakte AB, kan dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:59
Ja dit kan:
De com-port kan aan de zender
De com-port kan aan een pic
pic kan aan de zender

Zie bijvoorbeeld hier, natuurlijk wel wat uitgebreider maar bij zender zie je de verzender aan een pic zitten: [HowTo] Wireless/USB LCD

[ Voor 46% gewijzigd door Joove op 16-01-2007 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Joove, niet helemaal waar, voor de ir zender wordt de seriele poort 'misbruikt' als output, en niet als seriele aansluiting.

Waar ik op doelde is dat de meeste klik-aan-klik-uit systemen werken met standaard infrarood codes, maar dan met een 433mhz zender in plaats van een infrarood led.
Dus je kan dezelfde code en printlayouts gebruiken als van een ir zender op een PIC, alleen met als aanpassing dat er een 433mhz zender aanhangt in plaats van een infrarood zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welkom terug Vellingas.

Ik heb de zender werken onder windows (winlirc). Ik wil dit graag laten werken onder linux (fedora 6). Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
lindenpcf, waar denk je dat Lirc voor staat...
Linux Infrared Remote Control

Zelfde config, zelfde install (wel letten dat je --with-transmitter compiled) en het werkt gewoon hoor. Gebruik hier niet anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi SA007

Dat weet ik. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat ik het onder linux gewoon niet werkend krijg. Bij fedora wordt een lirc rpm meegeleverd. Dus volgens mij kan je dan de optie transmit niet meegeven. Na de installatie heb je in /etc/sysconfig/lirc de volgende opties

LIRCD_OPTIONS=""
ENABLE_LIRCMD="no"
LIRCMD_OPTIONS=""

In lircd.conf plaats je gegevens van je ontvanger. Heb je anders een voorbeeld van jou config files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soms moet je maar eens helemaal opnieuw beginnen. Zie het werkt gewoon zonder problemen onder Linux. Laatste versie van lirc geinstalleerd en de volgende opties meegegeven.

./configure --without-soft-carrier --with-transmitter --with-driver=serial && make && make install

Geen aanpassing uitgevoerd in /etc/sysconfig/lirc

In /etc/lircd.conf de gamma ontvangers gezet.

chmod 666 /dev/lircd
setserial /dev/ttyS0 uart none
modprobe lirc_serial
lircd

Daarna irsend SEND_ONCE klik H4ON

;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 14:18
Ik heb t schema van j-a-s-p-e-r nagebouwd, alleen werkt t niet bij mij. Kan t zijn dat ik de zendmodule vern**kt heb?
Ik heb het schema geprobeerd met 3v zenerdiodes (daarvan had ik er eerst 1 verkeer om :X ) en met 1n4148 diode's, omdat ik dacht ergens gelezen te hebben dat hij zenerdiodes gebruikt maar die op de foto leken mij meer normale..

[ Voor 168% gewijzigd door W0153R op 21-01-2007 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W0153R schreef op zondag 21 januari 2007 @ 01:15:
Ik heb t schema van j-a-s-p-e-r nagebouwd, alleen werkt t niet bij mij. Kan t zijn dat ik de zendmodule vern**kt heb?
Ik heb het schema geprobeerd met 3v zenerdiodes (daarvan had ik er eerst 1 verkeer om :X ) en met 1n4148 diode's, omdat ik dacht ergens gelezen te hebben dat hij zenerdiodes gebruikt maar die op de foto leken mij meer normale..
ik heb hetzelfde probleem en heb zeker de boel aan zijn eind geholpen, heb nu nieuwe zendmodules besteld en wacht daar even op, ik had echter niets verkeerd gesoldeerd (naar mijn weten) dus ik wacht even af op de modules en hoop dat ik het dan werkend krijg. tot die tijd ben ik hier even stil :X

succes iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
wat voor diode's gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
schema is geheel op eigen risico heren ;)

Lees trouwens ff de eerste post hier over het gebruik van diode's danwel ledjes en de richting daarvan.
Kan me zo ook ff niet voor de geest halen hoe en wat, maar 't werkt hier nu al tijden naar volle tevredenheid. Trouwens, je krijgt de boel trouwens niet zo heel snel kapot hoor. Misschien een softwarefoutje ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Klik-aan-klik-uit in de aanbieding bij de gamma van 22 jan tot 4 feb. Setje van 3 voor 18 euro. btw niet onbeperkt uitbreidbaar maar tot max 12 met dit systeem en tot 255 met het uitgebreide systeem.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb (eindelijk) lirc ook op Linux (Fedora 6) aan de praat gekregen. :)
Dmv een 433mhz zender via de COM1 poort kan ik de verlichting via 'irsend' commando's of via een http/php script aan of uit zetten.

Het enige wat ontbreekt is dat lirc automatisch opstart bij een reboot.
Weet iemand hoe ik dat kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:58

Super_ik

haklust!

lirc daemon starten in rc.local?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik heb ook de zelfde problemen na het opstarten van fedora werkt het niet meer. Na het uitvoeren van ./confurge werkt het weer. Het lijkt of ik ergens een link mis die na het opstarten weg is.

PS : Heeft iemand misschien een somfy config ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZO eindelijk mijn modules binnen en het werkt zowaar althans met winlirc.

nu wil ik met een php script gaan schakelen maar ik kom er echt niet uit.

met een beetje knippen en plakken heb ik dit gemaakt maar er werkt nog niets zou iemand mijn stap voor stap kunnen uitleggen wat er mis gaat?

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
<?php 

if (isset($_GET['knop'])) { 
          $knop = $_GET['knop']; 
          } 

$cfgServer = "192.168.88.2"; 
$cfgPort    = 8765; 
$cfgTimeOut = 10; 

if (isset($knop)) { 

$usenet = fsockopen($cfgServer, $cfgPort, &$errno, &$errstr, $cfgTimeOut); 
         fputs ($usenet, "SEND_ONCE rf $knop 9\r\n"); 

} 
?> 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2//EN"> 
<html> 
<head> 
  <meta name="generator" content= 
  "RF_control pagina"> 

<title>RF CONTROL</title> 
</head> 

<BODY BGCOLOR="#004E98" TEXT="#000000" LINK="#0000FF" VLINK="#FF0000" ALINK="#FF0000"> 

<TABLE BORDER="1"> 

<tr> 
    <td> <th>Woonkamer</th></td> 
    <td> 
        <form method="post" action="rf.php?knop=A1off"> 
        <input type="submit" value="uit"> 
        </form> 
    </td> 
    <td> 
        <form method="post" action="rf.php?knop=A1on"> 
        <input type="submit" value="aan"> 
        </form> 
    </td> 
</tr> 
<tr> 
    <td> <th>Ventilator</th></td> 
    <td> 
        <form method="post" action="rf?knop=A2off"> 
        </form> 
    </td> 
    <td> 
        <form method="post" action="rf?knop=a2on"> 
        </form> 
    </td> 
</tr> 
<tr> 
    <td> <th>Nummer 3</th></td> 
    <td> 
        <form method="post" action="rf2.php?knop=d3a"> 
        </form> 
    </td> 
    <td> 
         <form method="post" action="rf2.php?knop=d3b"> 
         </form> 
    </td> 
</tr> 
<tr> 
    <td> <th>Lampjes bank<br><i>Dimbaar</i></i></th></td> 
    <td> 
        <form method="post" action="rf2.php?knop=d4a"> 
        </form> 
    </td> 
    <td> 
        <form method="post" action="rf2.php?knop=d4b"> 
        </form> 
    </td> 
</tr> 
</table> 

</body> 
</html>

code-tags zijn handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Ik heb mijn zender ook eindelijk eens inelkaar gezet. Geheel in een sub9 behuizing kunnen krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://scout.kvz.tudelft.nl/kaku/images/Guts.jpg
helaas alleen een webcam bij de hand.

Schema hoe ik hem heb opgebouwd:
Afbeeldingslocatie: http://scout.kvz.tudelft.nl/kaku/images/schema.jpg
Afbeeldingslocatie: http://scout.kvz.tudelft.nl/kaku/images/tx433n.jpg
Met een tx433n van velleman.

Het geheel werkt op windows ... alleen krijg ik lirc niet op mijn debian aan de praat.

De gewone apt-get lirc oplossing werkt niet. Als ik dan
# irsend -d /dev/lircd SEND_START KaKu A1OFF doe gebeurt de eerste keer niks en de tweede keer krijg ik een of andere foutmelding.

Na ff zoeken in dit topic kom ik erachter dat ik de boel zelf moet compilen m.b.v.:
./configure --without-soft-carrier --with-transmitter --with-driver=serial && make && make install

Maar dan krijg ik een error:
configure: error: *** you need to have the Linux kernel source installed for this driver

Uit de faq van lirc
Kernel modules: All devices that require a kernel module will need the properly configured kernel sources being available somewhere in /usr/src/.

maarja hu ... toen liep ik vast. Ik heb verschillende dingen gedownload van debian.org ..., maar dat leverde niet het gewenste resultaat. Ik gebruik deze 2.6.8-2-686-smp (SMP) kernel maar ik heb geen idee wat ik nu in die /usr/src/ dir moet hebben staan. Iemand die mij uit de brand kan helpen?

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarface18
  • Laatst online: 03-10-2024
Probeer eens iets in de trant van "apt-get install kernel-source"

Heb gisteren ook mn zender gebouwd met rfzender van die inkoopactie.
Onder windows doey hij het prima.
Nu ga ik ook proberen lirc aan de praat te krijgen onder debian.

http://www.jeroenjanse.com/jeroen/meuk/PICT0002.JPG

Hierna wil ik gaan proberen de zender in een linksys wrt54g in te bouwen en er een leuke webinterface voor te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
scarface18 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 12:17:
Probeer eens iets in de trant van "apt-get install kernel-source"
Ik heb nu apt-get install kernel-source-2.6.8 gedaan ... dan krijg je een ingepakte kernel-source in /usr/src/ te staan .. daarmee lukt het niet, uitpakken in /usr/src/kernel-dir werkt niet, en uitpakken naar /usr/src/ werkt ook niet :s

Ik hoop dat jij meer geluk hebt.

Mij lijkt het wel wat om mijn fonera AP's te voorzien van 433mhz zenders :)

edit2
lijkt er op dat het iets met lirc-modules-source te maken te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Scout77 op 11-02-2007 14:15 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit topic grotendeels doorgelezen, maar wat ik eigenlijk wil is met mijn 'normale' IR afstandsbediening kunnen schakelen zonder tussenkomst van een PC, De afstandsbediening is een Logitech 525 en kan elke code aanleren.

Om dit IR signaal om te zetten naar een RC signaal had ik het volgende in gedachte:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lecramd/forums/RC2IR.PNG

Gaat dit werken ???. of denk ik te simpel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
@Warzel: het kan interessant zijn om eens het RC5 infrarood protocol te bekijken. Dan zie je dat de bits worden verzonden met manchester-encoding, de datasheet van de TSOP zal je vertellen dat deze enkel de carrier van 38KHz weghaalt, je zal dus op die RF-zendmodule een manchester-encoded signaal binnensteken ('1' is een laag-hoog overgang, '0' is een hoog-laag overgang, dus '10110000' wordt dan '01 10 01 01 10 10 10 10').
Ik vermoed dat die RF-zendmodule dat signaal probleemloos zal kunnen verzenden, maar je zal er rekening mee moeten houden bij het inlezen van het signaal met je PC.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naftebakje schreef op zondag 11 februari 2007 @ 21:19:
maar je zal er rekening mee moeten houden bij het inlezen van het signaal met je PC.
Mij idee is om een IR-Diode aan te sluiten op het datasignaal van de originele klik-aan-klik-uit afstandsbediening. Vervolgens dit dan voor de Logitech 525 te houden om deze het signaal aan te leren.

Bij het bedenken van dit ben ik overigens niet gehinderd door enige kennis van protocollen en of coderingen. Als ik een denkfout maak hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
Yoohoo ik heb de zendmodule werkend, ik heb alleen 1 probleempje: dimmen werkt niet..
Ik heb het Quigg setje van de aldi en ik gebruik config6(van SA007) van dit forum.. iemand die dit probleem ook heeft (gehad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:00
Scout77 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 02:52:
Ik heb mijn zender ook eindelijk eens inelkaar gezet. Geheel in een sub9 behuizing kunnen krijgen:
[afbeelding]
helaas alleen een webcam bij de hand.

Schema hoe ik hem heb opgebouwd:
[afbeelding]
[afbeelding]
Met een tx433n van velleman.

Het geheel werkt op windows ... alleen krijg ik lirc niet op mijn debian aan de praat.

De gewone apt-get lirc oplossing werkt niet. Als ik dan
# irsend -d /dev/lircd SEND_START KaKu A1OFF doe gebeurt de eerste keer niks en de tweede keer krijg ik een of andere foutmelding.

Na ff zoeken in dit topic kom ik erachter dat ik de boel zelf moet compilen m.b.v.:

Maar dan krijg ik een error:
configure: error: *** you need to have the Linux kernel source installed for this driver

Uit de faq van lirc
Kernel modules: All devices that require a kernel module will need the properly configured kernel sources being available somewhere in /usr/src/.

maarja hu ... toen liep ik vast. Ik heb verschillende dingen gedownload van debian.org ..., maar dat leverde niet het gewenste resultaat. Ik gebruik deze 2.6.8-2-686-smp (SMP) kernel maar ik heb geen idee wat ik nu in die /usr/src/ dir moet hebben staan. Iemand die mij uit de brand kan helpen?
Ik zie dat je Debian gebruikt. Je kunt dan module-assistant gebruiken om de lirc kernel module te bakken. module-assistant zorgt er dan voor dan de juiste pakketten worden geïnstalleerd om de lirc kernelmodule te bouwen.

Mij is wel gelukt om een goede kernelmodule te bakken, maar ik krijg een 'active high receiver' (dus geen 'active low'). Ik heb mijn module gesoldeerd volgens het schema van j-a-s-p-e-r, met gebruikmaking van 2,7v zenerdiodes. Als ik met lIRC dan een code overblaas, dan gebeurt er ook helemaal niets en ik kan ook maar één keer een code sturen. Ik weet alleen de foutmelding niet meer precies. In het topic stond dat er 3v zeners gebruikt moesten worden, maar die kon ik niet krijgen. Daarom de 2,7V. Kan dat de reden zijn dat het niet werkt?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
W0153R: Of 6 helemaal werkt weet ik niet, probeer 2 's die heb ik helemaal gebruikt en doet het zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de zender ook eindelijk werkend, php script gemaakt ook dat werkt alleen nu vroeg ik me nog af of de beste man die het met zijn xbox wou aansturen nog actief bezig was. Zijn opzet zag er namelijk goed uit en mijn php kennen etc. is minimaal. misschien dat er iemand anders al een mooi werkend php script heeft gemaakt of een leuke toepassing heeft bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de codes uitgelezen voor afstandsbedieningen met een pt2264 klik
op een pt2264 zitten 4 kanalen mijn afstandsbediening heeft 12 knoppen, hij zend steeds een combinatie van verschillende kanalen [binair] mijn afstandsbediening werkt trouwens op 315mhz maar dat maakt voor de codes niks uit denk ik. ik heb pootje 10-18 van de ic neutraal gelaten, daarmee kan je het signaal coderen.
ch1 0001
ch2 0010
ch3 0011
ch4 0100
ch5 0101
ch6 0110
ch7 0111
ch8 1000
ch9 1001
ch10 1010
ch11 1011
ch12 1100

het is me alleen nog niet gelukt om ze uit te zenden, als ik bij winlirc op zend code druk gebeurt er niks bij me seriele poort :S weet iemand waar dit aan kan liggen? ik ben er bijna zeker van zat de hardware helemaal klopt, zoveel onderdelen zijn het niet :P ik heb zeners van 3,6 volt gebruikt. mijn zender werkt op 3-12 volt dus dat zou geen probleem moeten zijn [ik gebruik een los zendertje uit mijn actie op sa.net 315mhz]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Na twee keer lezen ... wordt het er niet duidelijker van.

Heb je een kant en klare afstandsbediening gebruikt? Waarom heb je de kanaal selectie niet gebruikt op je encoder. Volgens mij maak je een denkfout, je stuurt je signalen niet via een encoder maar direct vanaf de computer. De signalen die je uitzend met winlirc moeten dan dat kanaal er in hebben zitten.

[ Voor 60% gewijzigd door Scout77 op 20-02-2007 18:57 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu werkt het, had me zendertje opgeblazen.

Nee ik heb een 12 kanaals setje, een 12 kanaals afstandsbediening en een bordje met 12 relaises er op. Die decoder die heeft 4 kanalen, met de knoppen op de afstandsbediening maak je dus verschillende cominaties, bij de ontvanger zit na die chip een microcontroller die van die cominatie dan weer 1 relais aan of uit zet.
Bij knopje 5 op de afstandsbediening wordt dus kanaal 2 en 4 hoog, dan zet die microcontroller dat weer om en gaat relais 5 aan/uit.

het is trouwens dit bordje: http://samenkopen.net/action_product/372885/489595 maar nu werkt het nu een leuk scriptje schrijven als dat gaat lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Heb je wel eens van leestekens, hoofdletters en nieuwe regels gehoord? Zonee, doe er wat aan. Zoja, gebruik het dan. Dank u :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wieltje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:30
Ik heb ook een paar zendertjes en ontvangertjes uit die inkoopactie, maar het besturen met de pc begrijp ik nog niet helemaal:

Voor wat ik lees kun je met winlirc signalen op de seriele poort (zowel IR als de output van die 433 MHz ontvangers) uitlezen en dat automatisch naar een of andere (virtuele?) poort laten sturen, welke je vervolgens met een eigen programmaatje kunt uitlezen en aansturen (voor een ir/433 zendertje). Klopt dit?

En dan even over dat proggie: ik zie dat jullie hier allemaal met php oid werken, maar kan dat ook in C(++)? En heeft iemand hier toevallig meer info over (kan zelf niets vinden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Wieltje schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 14:52:
Voor wat ik lees kun je met winlirc signalen op de seriele poort (zowel IR als de output van die 433 MHz ontvangers) uitlezen en dat automatisch naar een of andere (virtuele?) poort laten sturen, welke je vervolgens met een eigen programmaatje kunt uitlezen en aansturen (voor een ir/433 zendertje). Klopt dit?
Dat eerste klopt, met een ontvanger lees je met winlirc of lirc de signalen uit van je afstandsbediening. (als je geluk hebt heeft iemand anders dat al eens gedaan voor je afstandsbediening, ff zoeken in dit topic)

Vervolgens klus je een zender, die hang je aan je com port en gebruik je winlirc/lirc om dat signaal dan weer te verzenden.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:33

mace

Sapere Aude

Ik ben vandaag ook maar eens aan de slag gegaan weer, en ik heb met succes een setje van de Action kunnen gebruiken. Verder had ik nog een 433 ding van een IA over, dit heb ik in een db9 behuizinkje gebouwd.

Alles werkt, met dank aan alle knappe koppen in dit topic.
Pics volgen nog!

Nu wil ik graag met mijn PSP de boel besturen, maar als ik jasper's php code gebruik, dan werkt het dus niet. Nu ben ik zelf nog aan het klooien en uiteindelijk kom ik er meestal wel uit.

Als er nog ideeen zijn hierover hou ik me aanbevolen, en ik zal nog wel wat gerichtere vragen stellen :P

edit:
PICS!!!!!11111oneone:

Alles klikbaar :)

De AB, model "Action" :+
Afbeeldingslocatie: http://i9.tinypic.com/2lufamg.jpg

1 van de ontvangers
Afbeeldingslocatie: http://i18.tinypic.com/3ydk49l.jpg

Print, de RF_OUT is in rood aangegeven, het onderste verpeste printspoor gaat naar de zender.
Afbeeldingslocatie: http://i9.tinypic.com/3yoxq4l.jpg

Mijn trots :*)
Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/2ild3so.jpg
Best krap :)
Afbeeldingslocatie: http://i18.tinypic.com/2zso6yd.jpg

Zo, dat waren de plaatjes.

[ Voor 39% gewijzigd door mace op 27-02-2007 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik doe dit maar even in een losse post, anders wordt het zo onoverzichtelijk.

Ik heb een beetje zitten prutsen met de code van jasper, en ik vraag me af waarom dit niet werkt:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
<?php

$knop = $_GET['knop']; 
          }  

$cfgServer = "127.0.0.1";  // server IP
$cfgPort    = 8765;        // winlirc poort
$cfgTimeOut = 10;                    // timeout
$cfgRemote = "kaku";                // remote naam

if (isset($knop)) {

fputs ($usenet, "SEND_ONCE $cfgRemote $knop 9\r\n");    
    }

echo <<<END
<html> 
<head> 
  <meta name="generator" content= 
  "RF_control pagina"> 

<title>RF CONTROL</title> 
</head> 

<BODY BGCOLOR="#004E98" TEXT="#000000" LINK="#0000FF" VLINK="#FF0000" ALINK="#FF0000"> 

<TABLE BORDER="1"> 

<tr> 
    <td> <th>A</th></td> 
    <td> 
        <form method="post" action="rf.php?knop=A_OFF"> 
        </form> 
    </td> 
    <td> 
        <form method="post" action="rf.php?knop=A_ON"> 
        </form> 

ETC....

</body> 
</html>
END;
?>

Dit is rf.php, en iets soortgelijks heeft al gewerkt, het ligt niet aan de heredoc denk ik, maar ik heb niet zoveel verstand van PHP. De pagina displayt goed, ik krijg geen errors, alleen lirc doet niks :(

EDIT: Het werkt nu wel \o/

Echter is de browser van de PSP zo brak dat hij niet aan posten doet ofzo :?
Ik moet gewoon een pagina maken met urls denk ik.

<a href="http://host/rf.php?knop=B_ON">B aan</a>

Dan zou het wel moeten werken denk ik :)

edit2:

Dit werkt half, want als die pagina eenmaal in de cache staat stuurt hij de request niet meer naar de server.

Iemand een oplossing?

perl misschien? CGI?

[ Voor 25% gewijzigd door mace op 28-02-2007 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

MaCe1337 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:27:

Dit is rf.php, en iets soortgelijks heeft al gewerkt, het ligt niet aan de heredoc denk ik, maar ik heb niet zoveel verstand van PHP. De pagina displayt goed, ik krijg geen errors, alleen lirc doet niks :(

EDIT: Het werkt nu wel \o/

Echter is de browser van de PSP zo brak dat hij niet aan posten doet ofzo :?
Ik moet gewoon een pagina maken met urls denk ik.

<a href="http://host/rf.php?B_ON">B aan</a>

Dan zou het wel moeten werken denk ik :)

edit2:

Dit werkt half, want als die pagina eenmaal in de cache staat stuurt hij de request niet meer naar de server.

Iemand een oplossing?

perl misschien? CGI?
Je kan php extra headers later sturen waarin staat dat de PSP browser niet mag cachen.
Kijk maar eens op: http://nl2.php.net/header
en dan vooral dit stukje:
PHP:
1
header("Cache-Control: no-store, no-cache, must-revalidate");  // HTTP/1.1

Als dat niet werkt zou je aan elke link een random getal/tekenreeks toe kunnen voegen. (met de rand() functie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
MaCe1337 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:27:
<a href="http://host/rf.php?B_ON">B aan</a>
Het script probeert een variabele knop op te halen: $_GET['knop']
Dat kun je doen door onderstaande links te gebruiken:

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Scout77 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 09:59:
[...]

Het script probeerd een variabele knop op te halen: $_GET['knop']
Dat kun je doen door onderstaande links te gebruiken:
Bedankt, dat heb ik ook, ik had hier een vergissing gemaakt bij het maken van mijn post.
CodeIT schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 09:38:
[...]

Je kan php extra headers later sturen waarin staat dat de PSP browser niet mag cachen.
Kijk maar eens op: http://nl2.php.net/header
en dan vooral dit stukje:
PHP:
1

Als dat niet werkt zou je aan elke link een random getal/tekenreeks toe kunnen voegen. (met de rand() functie.)
Ja! perfect!
Dat werkt ideaal!

Ik heb nu dus:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
          $knop = $_GET['knop']; 
          }  

$cfgServer = "127.0.0.1";  // server IP
$cfgPort    = 8765;        // winlirc poort
$cfgTimeOut = 10;                    // timeout
$cfgRemote = "kaku";                // remote naam

if (isset($knop)) {

fputs ($usenet, "SEND_ONCE $cfgRemote $knop 9\r\n");    
    }

echo <<<END

etc...
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<tr> 
    <td> <th>A</th></td> 
    <td> 
      <a href="http://192.168.1.8/rf2.php?knop=A_OFF">A uit</a>
    </td> 
    <td> 
        <a href="http://192.168.1.8/rf2.php?knop=A_ON">A aan</a>
    </td> 
</tr>

etc...

Dit werkt perfect!

[ Voor 64% gewijzigd door mace op 28-02-2007 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Cool die kan ik wel ff in mijn nieuwe server verwerken. Ik had idd ook wel eens problemen met de browser van mijn p900. Dit zou wel moeten helpen. Merci :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:04:
Cool die kan ik wel ff in mijn nieuwe server verwerken. Ik had idd ook wel eens problemen met de browser van mijn p900. Dit zou wel moeten helpen. Merci :)
no prob, wel ff naar zichzelf laten verwijzen door de HTML in de PHP code te zetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaCe1337 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 20:16:
Ik ben vandaag ook maar eens aan de slag gegaan weer, en ik heb met succes een setje van de Action kunnen gebruiken. Verder had ik nog een 433 ding van een IA over, dit heb ik in een db9 behuizinkje gebouwd.

...
ik heb hetzelfde setje als jij, welke winlirc config heb je gebruikt? krijg het maar niet aan de praat!

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Zijn er nog veel mensen bezig met dit project?

Ik heb hetvolgende idee:

Voor zeewateraquaria willen mensen dat de ene keer het rechterpompje werkt en daarna het linker pompje. Dit om ervoor te zorgen dat er een soort " branding" ontstaat net zoals de golven het rif spoelen. Systemen hiervoor zijn erg duur en doen niet veel meer dan pompje aan en uit schakelen.

ook Wil men de pompen bijvoorbeeld 5 minuten uit zetten op het moment dat je gaat voeren, zodat het voer niet weggespoeld wordt.

Hoe zou je dit kunnen maken met klik-aan-uit? kun je bijvoorbeeld met php een soort timertje maken met een interval van pompje rechts aan--.links uit en na 5 seconden omgekeerd?

zo zou je dus ook op afstand kunnen voeren en de lichten aan en uit zetten.

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
roborobbie schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:28:
.....en na 5 seconden omgekeerd? .....

..... zo zou je dus ook op afstand kunnen voeren en de lichten aan en uit zetten. ....
5 seconden lijkt me nogal slecht voor je stekkerdozen. Relais die erin zitten slijten nogal snel dan denk ik. En je hoort dan constant "klik-klak-klik-klak"

En hou er rekening mee dat als je PC ooit eens uitvalt ofzo dat je dan de sjaak bent he! (omdat je pompjes e.d dan uitgaan).

Weet iemand waar je nog van deze klik-aan-klik-uit setjes kan halen. Ik weet dat je de originelen nog kan halen bij bijv. Gamma / Praxis / Karwei, maar ik heb liever zo'n cheap-ass ding want die zijn goedkoper :z

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2007 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Met ^^, er zijn veel elegantere oplossingen daarvoor te maken, voor 25€ onderdelen moet je dacht ik wel klaar zijn (verdere uitleg, daar open je best een nieuw topic voor).
Het is dan wel natuurlijk mogelijk om met zo'n klik aan-uit setje het geheel (de branding-generator) in en uitschakelen, of tussen verschillende snelheden te kiezen (al kan dat evengoed met een IR afstandsbediening en een TSOP).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:20
ik heb een vraag is het niet mogelijk om een programmatje te maken dat niet zelf codesm oet weten, maar slechts het contact van de normale handzender verzorgt? je hebt er dan wel twee nodig als je er ook een wilt om met de hand te bedienen natuurlijk, maar de aansturing van de bediening zou dan makkelijker zijn, en codes onbelangrijk.

dat je dus zeg maar de knopjes op de ab vervangt door een relais, geschakeld door de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^^Dat kan uiteraard perfect, bijvoorbeeld door op de printerpoort een pin hoog te maken, en daarmee een transistor aan te sturen die het indrukken van een knopje (maakt contact tussen 2 draden) simuleert. Wel zal je goed moeten kijken hoe de transistor moet geplaatst worden, aangezien er gemultiplexed wordt bij het uitlezen van de knoppen kan je niet zomaar de transistor willekeurig zetten (wat je bij een relais wel kan).
Als je relais wil gebruiken, weet dan dat deze niet direct op een poort van de PC kunnen gezet worden, dan zou ik je aanraden om de seriële poort te gebruiken (die is veel beter beveiligd dan de printerpoort), een schuifregistertje seriëel vullen (met een weerstandje en een zenerdiode maak je gemakkelijk en goedkoop een RS232 naar pseudo-TTL omzetter, of je gebruikt een MAX232-achtige als je het netjes wil doen). De signalen uit het schuifregister versterk je dan met een ULN2803 of dergerlijke, daarmee kan je rechtstreeks relais aansturen (vrijloopdiode is al voorzien intern).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
engelbertus, het leuke van deze aansturing is juist dat je het kan zonder de originele ab, en alle mogelijke kanalen kan aansturen zonder voor elk kanaal een extra ab te hoevel hebben, ook is het veel minder soldeerwerk.
Maar het kan natuurlijk prima zoals naftebakje dat zegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:20
ja uiteraard dat snap ik wel dat je het het liefst gewoon met een zelfbouw zender doet, en zelf controle hebt over de codes, zodat je alles wat maar en signal kan ontvangen ook kunt besturen.
maar ik kwam hier ook steeds mensen tegen die hun codes niet weten, o die het niet aan de praat krijgenhet was ook maar een idee vqn mij. solderen is geloof ik niet echt mijn ding, en programeren om via een website iets te doen met de com poort of de seriele poort, vanuit een website of via de service is ook niet iets dat ik zomaar ff zou kunnen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#
# this config file was automatically generated
# using WinLIRC 0.6.5 (LIRC 0.6.1pre3) on Mon Apr 02 17:03:53 2007
#
# contributed by
#
# brand: aldi
# model:
# supported devices:
#

begin remote

name aldi
flags RAW_CODES
eps 25
aeps 100

ptrail 0
repeat 0 0
gap 10001

begin raw_codes

name al
1996 1987 1992 1992 1995 1993
1996 1994 1994 1996 1994 1994
1994 1986 1996 1995 1994

name ar
1996 1987 1992 1994 1994 1993
1995 1994 1993 1994 1995 1995
1994 1992 1995 1996 1994

name bl
2002 1988 1993 1994 1994 1997
1995 1993 1994 1994 1995 1994
1993 1994 1996 1995 1995

name br
2001 1987 1993 1995 1994 1997
1993 1995 1994 1994 1993 1995
1995 1996 1993 1991 1996

end raw_codes

end remote

ik heb mijn afstandsbediening kunnen inlezen, en dit is het resultaat, daarna zegt winlirc dat ik moet analyzen om code beter te maken maar dat wilt hij niet doen?
mijn code van winlirc is precies ook in een andere stijl dan bij de anderen? heb ik iets verkeerd ingesteld?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 17:15:
#
# this config file was automatically generated
# using WinLIRC 0.6.5 (LIRC 0.6.1pre3) on Mon Apr 02 17:03:53 2007
#
...code...

ik heb mijn afstandsbediening kunnen inlezen, en dit is het resultaat, daarna zegt winlirc dat ik moet analyzen om code beter te maken maar dat wilt hij niet doen?
mijn code van winlirc is precies ook in een andere stijl dan bij de anderen? heb ik iets verkeerd ingesteld?
Bij mij wil WinLirc ook niet analyseren. Dus dat is denk ik niet zo raar (bij mij werkt het gewoon). Wat wel raar is dat WinLirc bij jou allemaal "1' en leest (constant hoog). Er is denk ik iets misgegaan met je schakeling.

[ Voor 42% gewijzigd door CodeIT op 02-04-2007 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CodeIT schreef op maandag 02 april 2007 @ 19:02:
[...]

Bij mij wil WinLirc ook niet analyseren. Dus dat is denk ik niet zo raar (bij mij werkt het gewoon). Wat wel raar is dat WinLirc bij jou allemaal "1' en leest (constant hoog). Er is denk ik iets misgegaan met je schakeling.
hoe zie je dat het allemaal hoog is? er is idd iets mis want als ik het wil zenden dan gebeurt er niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 19:07:
[...]

hoe zie je dat het allemaal hoog is? er is idd iets mis want als ik het wil zenden dan gebeurt er niets
Aan de waardes die je hebt ingelezen. Deze liggen allemaal rond de 2000. Bij mij zijn deze allemaal 'hoog'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een schakeling met de TX433n in elkaar geprutst, het lukt me echter niet met WinLIRC het signaal van de orginele afstandsbediening uit te lezen. Geen consistent signaal melding. heb het ook al met RAW geprobeerd maar geen van de 10 tallen pogingen die ik heb gedaan leverde een werkbaar signaal op.
Probleem is ook dat ik niet zeker weet of de TX433n schakeling goed werkt.

Heeft iemand misschien een werkende config voor het setje van de Praxis

De afstandsbediening is exact dezelfde als deze
MaCe1337 in "[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer"
of deze
atmoz in "[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer"

heeft een van jullie voor mij een werkende config met dipswitch settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Mijn zender is klaar, en werkt prima met WinLIRC. Echter wilde ik deze zender graag aan mijn (FreeBSD) server hangen met LIRC, en daar blijkt helaas geen werkende serial driver voor te bestaan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 19:41:
Heeft iemand misschien een werkende config voor het setje van de Praxis
Ik heb juist 2 weken terug alles aan de praat gekregen, gewoon in 1 keer! Meestal lukt me dat niet :+

Ik heb als configfile Stefos in "[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer" gebruikt, en als hardware Mr GAmba in "[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer" (waarbij ik bij gebrek aan 1k-ohm weerstanden 300-ohm weerstanden heb gebruikt, en ik een antenne heb gemaakt van gestript utp, 8,2 cm). Werkt echt uitstekend. Ik heb niet zo'n heel groot huis, maar 1 nietdragende muur en 8 meter is geen probleem.

Speciaal voor 'later', als het plaatje van Mr GAmba in "[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer" nog eens verdwijnt zal ik heel lief zijn 8) :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
.                                       pin 1 antenne
com-7 [rts] ---- R2 1K ----*---------*- pin 2 (vcc)
                           |         |
                    D2 5V1 -         = C1 100uF (plus boven)
                           ^         |
                           |---------*
                                     |
com-4 [dtr] ---- R1 1K ---*----------+- pin 3 (data)
                          |          |
                          -          |
                   D1 5V1 ^          |
                          |          |
com-5 [grnd] -------------*----------*- pin 4 (ground)

seriele poort                          TLP433 of TX433N

Edit: * is een koppeling, + natuurlijk niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Kuhlie op 01-02-2008 13:19 . Reden: verduidelijking schema ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Niet online
Oh, en nog een toevoeging: bij de kijkshop zijn die "Flamingo" (Elro) schakelaars ook te koop: 2 schakelaars en een dimmer (en afstandsbediening, maar daar doe ik niks mee ;) ) voor 15,99: http://www.kijkshop.nl/pr...immer-schakelaar-ab400dss .

Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/productafbeeldingen/kijkshop/groot/KS106325b/elro-dimmer-schakelaar-ab400dss-(106325).gif(plaatje klopt niet: er zit echt ook 1 "WIRELESS DIMMER" bij ipv de 3e "WIRELESS SWITCH")

De dimmer is wel zinloos: je kunt niet iets algoritmisch voor maken zodat je deze met je computer kunt bedienen, omdat hij als volgt werkt:

mode "dimmer is uit"
ON-knop: schakel mode "dimmer gaat op-en-neer" in, vanaf de vorig ingestelde stand
OFF-knop: schakel mode "dimmer is aan" in, vanaf de vorig ingestelde stand

mode "dimmer gaat op-en-neer" (de lamp gaat harder en zachter branden, en dan vanaf zacht weer harder, enzovoorts. De initiele richting (harder of zachter) lijkt willekeurig)
ON-knop: schakel mode "dimmer is aan" in, op huidige stand
OFF-knop: doet niks

mode "dimmer is aan"
ON-knop: schakel mode "dimmer gaat op-en-neer" in, vanaf huidige stand
OFF-knop: onthoud de huidige stand, schakel mode "dimmer is uit" in

Daar kan je dus vrijwel niks mee :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuhlie schreef op zondag 15 april 2007 @ 22:21:
[...]

Ik heb juist 2 weken terug alles aan de praat gekregen, gewoon in 1 keer! Meestal lukt me dat niet :+
Wat ik in eerste instantie wilde was via IR de codec's leren aan Winlirc. Dus een IR-diode aangesloten op het bewuste spoortje van de RF-afstandsbediening. Dit omdat ik al een werkende Winlirc IR-Ontvanger had gebouwd. Maar dat werkte dus niet, te inconsistent signaal.
Met een direct aansluiting via de weerstanden tor schakeling was inlezen geen probleem.

Nu zit ik ermee dat het bereik zeer tegenvalt. Maar dat komt wellicht ook omdat ik de TX433n op 5 volt gebruik omdat hij parallel bij mijn IR-zender zit aangesloten.

Heeft iemand ervaring ermee of dat echte 5 volt vs de theoretische 12v van de com-poort uitmaakt in het bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Hmm.. ik heb een klein probleempje.
Onlangs heb ik mn huis-tuin-en-keuken server vervangen door een laptopje (die is 4x sneller er eet bovendien maar 25 watt). Anyway, dat ding heeft geen compoort. Het is trouwens een dell inspiron 1150.

Nou vroeg ik me af of het ook mogelijk zou zijn om de zender op een usbpoort aan te sluiten. Ik heb begrepen dat winlirc in principe niet echt de Rx en Tx gebruikt, maar meer een soort van modulerend signaal over de compoort verstuurd? Ik heb zelf hier niet echt veel verstand van helaas.
Zou een usb-to-serial converter dit ook kunnen? Of zijn die puur en alleen geschikt voor 'echte' comport apps?
Zoeken hiernaar is nogal lastig omdat (win)Lirc + usb veel IR zenders/ontvangers opleverd met een usb stekker eraan.. Ik heb verder niet zo'n idee waar ik moet kijken zegmaar.

Kan iemand mij op weg helpen of vertellen wat wel/niet mogelijk is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Niet online
Ik heb het gevoel dat dat tegen gaat vallen: exacte timings over een USB-poort wordt lastig denk ik. Daar zit toch een hoop overhead bij...

Google lijkt overigens met zoektermen "usb to serial" lirc best een hoop geschikte resultaten te komen :+ valt toch tegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuhlie op 17-04-2007 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 21:48:

Zou een usb-to-serial converter dit ook kunnen? Of zijn die puur en alleen geschikt voor 'echte' comport apps?
Zoeken hiernaar is nogal lastig omdat (win)Lirc + usb veel IR zenders/ontvangers opleverd met een usb stekker eraan.. Ik heb verder niet zo'n idee waar ik moet kijken zegmaar.

Kan iemand mij op weg helpen of vertellen wat wel/niet mogelijk is? :)
ik heb zelf een usb-to-serial converter en kan hiermee maar geen signalen binnenlezen, ik heb geen compoort beschikbaar dus ik kan nog niet uitsluiten dat dit het probleem is maar het is geen moeilijke schakeling om te bouwen dus ik zou het onwaarschijnlijk vinden dat hier iets mis was gegaan

met de converter is niets mis want ik kan mijn microcontroller hier wel mee programmeren

daarom zou ik geen usb-to-serial aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Thnx voor de replies Kuhlie en BaZZle!
hmmm.. daar was ik al een beetje bang voor :(

Geniale ideeën worden nog steeds geappreciëerd :p

Misschien eens kijken of ik een poort voor een dockingstation ofzo kan vinden, en daar een serieële poort uit kan vissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarface18
  • Laatst online: 03-10-2024
Lirc installeren onder debian Etch

http://www.vdr-wiki.de/wi...ebian_-_LIRC_Installation

Heb hem nu aan de praat onder linux, hij is werkt alleen niet altijd met SEND_ONCE

heb al een beetje met de min_repeat zitten spelen maar blijft onbetrouwbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Niet online
Stefos heeft in Stefos in "[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer" een configfile gegeven. Ik wil nu zelf een winlirc-kloon maken, speciaal voor het transmitten van dit signaal [waarom? omdat ik andere pinnen van die compoort nog voor andere zaken wil gebruiken :) ].

Nu zit ik met het probleem dat ik die configfile niet helemaal snap. Ik lees oa:

Ik lees in zijn configfile oa:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  bits               25
  flags         SPACE_ENC

one               1100   256
  zero              400    956

gap                  9546
  min_repeat         4

Ik gokte (aan de hand van http://www.andrew.cmu.edu...osapien-lirc/ir_codes.htm) dat ik een 1 moest encoderen als: 1100 us 'hoog' en vervolgens 256 us 'laag', en een 0 als 400 us 'hoog' en 956 us 'laag', maar ofwel dat is het niet, ofwel ik doe iets fout ;)

Verder weet ik niet precies wat ik met de gap moet. Is dat de tussenruimte tussen het versturen van 2 codes?

Dus: kan iemand me helpen bij het handmatig versturen van deze codes? De timing is overigens geen probleem, dat lukt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
scarface18 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 01:48:
Lirc installeren onder debian Etch

http://www.vdr-wiki.de/wi...ebian_-_LIRC_Installation

Heb hem nu aan de praat onder linux, hij is werkt alleen niet altijd met SEND_ONCE

heb al een beetje met de min_repeat zitten spelen maar blijft onbetrouwbaar
Als ik aan kom bij
code:
1
module-assistant -f auto-install lirc-modules-source

wil hij mijn kernel headers installeren (voor dual pentium) maar dat lukt dus niet.

8<
Apt-get install kernel-headers-2.6.8-2-686-smp
8<
Package kernel-headers-2.6.8-2-686-smp is not available, but is referred to by another package.
8<

Dan gaat de installatie verder maar kom je op een gegeven moment het volgende bericht tegen:

code:
1
2
3
4
5
6
If the running kernel has been shipped with the Debian distribution, 
please install the package kernel-headers-2.6.8-2-686-smp. 
If your kernel source tree (or headers) is located in some non-usual 
location, please set the KERNELDIRS environment variable to the 
path of this directory, or (alternatively) specify the source directory 
we build for with the --kernel-dir option in module-assistant calls.

Gezocht maar ik heb hem toch echt nergens staan.
Ik heb hem zelf gedownload en dan installeren maar dat lukt dan ook weer niet want die is weer afhankelijk van kernel-headers-2.6.8-2 en die is dan op zijn beurt weer afhankelijk van iets dat ook niet meer te vinden is.
Enig idee hoe die kernel source wel te installeren?

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Zijn er hier mensen geweest die het gelukt is om een apparaat remote aan/uit te zetten m.b.v een TX433 aan een microcontroller, ipv een PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Of is het al iemand gelukt om een setje te besturen met een usb ipv. compoort? Daar zou ik dolblij mee zijn. Ben al twee dagen fulltime aan het zoeken naar een mogelijkheid die werkt. De enige die ik tot nu toe heb gevonden was wel een mooie (ook standalone te gebruiken enzo) maar wel direct 160 euro :( En daar moet toch wat anders voor te vinden zijn.

@Fuzzillogic; Ik denk het wel: Kijk maar eens in deze thead.
[EiP] room control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
j-a-s-p-e-r:
Usb is prima mogelijk, paar euro hardware en wat software en je bent er bascily.

Enkele mogelijkheden:
- FT232 oid met bit bang en daaraan je 433 ding.
- Een microcontroller de signalen laten versturen. (Fuzzilogic: kan dus prima)

Waar intressant is om naar te kijken is mensen die infrarood afstandsbedieningen napen, dit is eigenlijk hetzelfde alleen dan een 433mhz zender ipv een infrarood led.

Bij dat project worden inderdaad klik-aan-klik-uit ontvangers aangestuurd met een pic.

[ Voor 9% gewijzigd door SA007 op 07-08-2007 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Thanks j-a-s-p-e-r, Verwijderd in "[EiP] room control" heeft het al helemaal voor mij voorgekauwd :) Die logic analyser gebruikt door Emiel is ook wel cool. Helaas zit ik op een laptop, welke tegenwoordig geen LPT meer hebben.

Verder: er zijn plenty USB<->RS232 interfaces. De meest bekende gebruiken chipjes van FTDI. In fact, het microcontrollerdevkitje dat ik heb gebruikt ook een FTDI. Het schema van het bordje laat zien dat je met 2 condensatoren en 2 weerstanden en zo'n chippie al van een RS232-apparaat een USB-apparaat maakt. De drivers in Windows kun je gewoon via WUP trekken (plug&play zoals het hoort). In je software hoef je dan alleen nog maar de gebruikte COM-poort te wijzgen.

Maar wellicht is een kant-en-klare convertor voor 2 tientjes dan makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Het probleem is dat winlirc de comport in feite 'misbruikt' dus door er niet netjes rs232 data naar te pompen, maar het als een soort van analyser van hoog/laag signalen gebruikt (een beetje àla die analyser van emiel in [EiO]Room Control).
Dus een usb<-> rs232 converter (zo'n snoertje zegmaar) werkt helaas niet (al genoeg mensen die het geprobeerd hebben. Een andere optie zou vrees ik zijn om het verkeer via een uC te laten lopen (bron: Avrlirc) Maar aangezien ik alleen ervaring met PIC's heb (waar ik nu een beetje spijt van heb) en ook geen avr programmer heb is dat in eerste instantie ook niet echt een optie voor mij.
Er schoot me vannacht echter wel een zeer simpel idee te binnen; ik bestel een PCMCIA RS232 kaart (uit hongkong voor 5 euro op ebay :P) Eens kijken of dat wel wil. En anders eens kijken naar een avr oplossing vrees ik.
IIg dank voor het meedenken, zit nu eindelijk weer schot in het projectje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ach so. Ik heb eerder gehoord van timingproblemen met die USB-rs232-dingen, maar zelf nooit last van gehad. Maar zulke spannende 'hacks' doe ik er ook weer niet mee. Het schijnt dat je wel actuele drivers moet gebruiken.

Ik heb sinds kort zo'n Arduino, een AVR controller (atmega) kant-en-klaar met een USB-interface. Het ding is self-programming, je hebt er geen extra programmer voor nodig, tenzij je zonder de Arduino bootloader/firmware wilt werken. Ik ben nu aan het werk (sort of ;)), nog geen tijd om de link die je gaf eens verder te bestuderen. Maar het is zeker interessant, om gewoon Winlirc te kunnen gebruiken over USB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Oeh :) Dat is veel leuker dan een pcmcia kaartje erin pluggen. Mag ik vragen waar je zo'n ding gekocht hebt? Zou voor mij wel ideaal zijn om een overstap richting de avr achtigen te maken.
En sorry mensen voor mijn offtopic gepraat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 14:35:
Oeh :) Dat is veel leuker dan een pcmcia kaartje erin pluggen. Mag ik vragen waar je zo'n ding gekocht hebt? Zou voor mij wel ideaal zijn om een overstap richting de avr achtigen te maken.
En sorry mensen voor mijn offtopic gepraat ;)
Fuzzillogic in "Beginnen met Microcontrollers?" Maar zoals ik daaronder al opmerkte ging de verzending niet geheel soepel. Op de Arduino site zelf staan linkjes naar andere resellers. Ook cool: er is een bluetooth-versie. Daarmee omzeil je net zo makkelijk het USB-probleem :)

En ach, offtopic is het toch niet, als je via een microcontroller het USB-probleem omzeilt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik heb nu een setje van de Action gehaald. 10 euro voor 3 units, veel goedkoper dan dat wordt het niet. Op http://thomaskropf.at/funkset.php staat een project uitgewerkt met dezelfde 'controller' als het action-setje, gebaseerd rondom de LP801B. Nu pakt Thomas het anders aan: hij gebruikt simpelweg de controller zelf voor het versturen van de data. Onderaan de pagina zie dat hij in feite de knoppen simuleert. Hij doet dit met een microcontroller, maar zoals ik het hier zie zou je ook heel eenvoudig de printerpoort kunnen gebruiken. Deze werkt immers ook op 5V.

M.a.w.: door simpelweg 4 draadjes van de printerpoort aan de pootjes van het IC in de remote te verbinden, het apparaat te voeden mbv de printerpoort zelf, kun je eenvoudig remote apparaten aan-/uitzetten via de PC, zonder dat je je druk hoeft te maken over de juiste codes.

Zelf denk ik eraan om ipv een PC een microcontroller hiervoor te gebruiken. Deze kan dan op zijn beurt weer aan een PC hangen, via RS232, zodat je wellicht toch weer Lirc kunt gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
4 draadjes is anders nog steeds veel meer dan 1 :P
Edit: het zijn 8 draden zelfs, en de sofftware is ook niet echt heel simpel.

En het voordeel van codes gebruiken is dat je:
- Meerdere kanalen kan zonder extra hardware
- Dat je andere setjes met dezelfde hardware kan aansturen

En de hardware is ook eenvoudiger.

[ Voor 13% gewijzigd door SA007 op 12-08-2007 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Eigenlijk is het aantal benodigde draden helemaal afhankelijk van het gewenste aantal apparaten. 1 draad: 1 apparaat. Eventueel kun je met een simpele multiplexer met minder draden nog veel meer aansturen.

Maar zoals ik al zei: het is een alternatief. Als software meer je ding is dan is het eenvoudiger om zelf even de printerpoort aan te sturen mbv giveio oid dan om alles via lirc te laten lopen. Keuzes, keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Bij de kijkshop heb ik zo'n Cresta thermometer met remote unit gekocht voor €20. Daaruit heb ik de 433MHz tx en rx-units gehaald, en deze aan de microcontroller gehangen.

tx:
Afbeeldingslocatie: http://randysimons.com/overige/tx433_small.jpg

rx:
Afbeeldingslocatie: http://randysimons.com/overige/rx433_small.jpg

Het is gelukt om mbv de code van Emiel een KaKu-apparaat te bedienen, maar het is verre van betrouwbaar: meestal gebeurt er niks. Helaas heb ik geen 'echte' com-poort op m'n laptop, dus ik kan niet met winlirc testen. Wat me wel opvalt is dat op deze tx extra componenten zitten tov de tx433 van Velleman. Ook stuur ik hem aan op 5V ipv de 3V van de remote sensor (2x AA).

Heeft iemand ervaring met deze dingen? Of zou het uitmaken als ik de Velleman tx433 bestel?

En er heeft hier ooit eens de lirc-config gestaan van de schakelset van de Action, maar de link is dood. Heeft iemand het config-bestand nog? (Liefst raw, waarschijnlijk is dat prima te simuleren met de microcontroller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je weet dat RC5 het code ook 5x verstuurd?

Als je 1x stuurt gaat er inderdaad vrij veel mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een tijdje een hele mooie rf-zender aan m'n linux macine hangen die t erg goed doet. Het is wel leuk om je lichten etc. te kunnen besturen met wat simpele commands, maar nu wil ik dit graag uitbreiden. Ik heb nu 1 rf zender volgens dit schema aan de serial port hangen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
                               pin 1 antenne
com-7 --- R2 1K ----*---------*- pin 2
                    |         |
             D2 5V1 -         = C1 100uF (plus boven)
                    ^         |
                    |---------*
                              |
com-4 --- R1 1K ---*----------+- pin 3
                   |          |
                   -          |
            D1 5V1 ^          |
                   |          |
com-5 -------------*----------*- pin 4
                                 TLP433

Ik wil dit gaan uitbreiden met een Ir zender en Ir ontvanger. Heb wel een usb oplossingen gevonden maar die zijn met microcontrollers die ik niet kan programmeren(AVRs). Daarom heb ik t volgende bedacht en ik vroeg me af of iemand weet waarom dit wel/niet zou gaan werken.

De RFzender gebruikt com 4, 5 en 7.
De IRzender gebruikt com 4 en 5..
De IRontvanger gebruikt com 1, 5 en 7.

com 1 is DCD, com 4 is DTR, com 5 is GND en com 7 is Vcc
over die com 5 en com 7 maak ik me niet zo'n zorgen. De irontvanger moet ook nog wel goedkomen denk ik omdat die als enige com 1 gebruikt.
Blijft mijn main concern over, namelijk of ik die com4 lijn gewoon aan beide zenders kan knopen. De vraag is of er iets over te zeggen is of dit gaat werken om daar parallel zowel de RF als de IR zender aan te hangen. Weet iemand hier iets vanaf?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Volgens mij kun je die RF en IR gewoon parallel aan de com hangen. Bij het versturen van een signaal met lirc wordt deze dan alleen zowel in IR als RF de lucht in gestuurd. Aangenomen dat de signalen compleet anders zijn zullen alleen de RF of IR ontvangers op reageren.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
SA007 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 08:42:
Je weet dat RC5 het code ook 5x verstuurd?

Als je 1x stuurt gaat er inderdaad vrij veel mis.
Ja. Maar het is geen RC5 vziw, en volgens de experimenten van Emiel hoeft het maar 3x binnen 0,5 seconde te gebeuren. Maar 3x of 5x, het maakt niet uit, het is niet betrouwbaar.

Vandaag heb ik de receiver aan de LPT-poort van m'n servertje gehangen. Nou weet ik niet wat er mis is, maar ik kreeg echt 0,0 signaal terug :( Een oscilloscoop zou hier wel handig zijn lijkt me, maar ik vind ze toch net even te duur om zomaar even aan te schaffen. En de digitale exemplaren, met een PC-interface, zijn 2de hands vrij onvindbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klein kickje:
weet iemand of het vermoeden van scout77(en mezelf) klopt dat ik de RF en IR zender/ontvanger gewoon parallel aan de com kan hangen? Dit zou betekenen dat er dan zowel rf als if verstuurd wordt maar dat moet niet zo'n probleem zijn. De vraag is meer of t kan qua signaallijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
fr33z: je kan de poort zoiezo niet doorfikken, de seriele poort is beveiligd daartegen.

Het kan zijn dat het niet werkt, je kan niet unlimited stroom trekken, misschien moet er ergens een condensator tussengefrot worden om dat te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Fuzzillogic schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 19:35:
[...]

....

Vandaag heb ik de receiver aan de LPT-poort van m'n servertje gehangen. Nou weet ik niet wat er mis is, maar ik kreeg echt 0,0 signaal terug :( Een oscilloscoop zou hier wel handig zijn lijkt me, maar ik vind ze toch net even te duur om zomaar even aan te schaffen. En de digitale exemplaren, met een PC-interface, zijn 2de hands vrij onvindbaar.
In het roomcontrol topic van emiel staat een 'logic analyser' oid die op de par.port zit. En ik had ooit een boek waarin werd beschreven om mbv. een geluidskaart en wat zelfgeschreven software ook een aardig lowbudget scoop-achtig ding te maken. Misschien is dat wat voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Precies die logic analyser heb ik gebruikt. Misschien ligt het ook aan de receiver. Ik heb inmiddels maar een 'echte' RX en TX433N besteld, hopelijk werkt dat een stuk beter.

Leuk idee om van je geluidskaart een scoop te maken, alleen heb je dan een vrij beperkte sampling rate ;) en zit je te klooien met de ingangsspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Ah, zo :)

Geluidskaart is iid niet helemaal je-van-het. Ik ben zelf ook al een tijdje aan het zoeken naar een leuke scoop namelijk, maar aangezien ik hem vaker niet dan wel ga gebruiken wil ik of een 2ehands model of zoiets: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=176572. Maar nu zal ik ophouden offtopic te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Misschien hebben jullie het al gezien maar anders een mooie aanrader: http://samenkopen.net/action_products/907736

433MHz zender voor €2,75 :)
En nog een heleboel andere meuk :P

Verwijderd

@j-a-s-p-e-r, Daar zat ik ook naar te kijken, als de die zender van 2,75 koopt gaat deze dan ook werken op de kaku systeempjes, of wordt dan het schema lastiger??

Voor een antennne wat gebruik je hiervoor, ik zie ze overal bijstaan maar niet hoe je eraan komt, of maakt???

@j-a-s-p-e-r, heb je nog de pcmcia to rs232 besteld, ik zit er ook aan te denken, maar ik weet niet of hij onder linux werkt??? enig idee?

• j-a-s-p-e-r
Die ik heb werkt geloof ik wel onder linux, tenminste; ik heb drivers op de cd zien staan. Helaas is de cd ergens mijn archief in verdwenen :P

Die zenders zijn niet veel anders dan een velleman tx433. Maar als je het zeker wilt weten moet je ff de datasheet opzoeken en die naast die van de velleman houden. Het is wel een stukje goedkopre dan de tx433, die is in de regel 9 a 10 euro.

Een antenne kan je zelf maken. Voor 433 MHz signaal kan je uitrekenen (of googlen) welke lengte koperdraad je nodig hebt. Ik heb zelf met 'ongeveer' precisie een antenne gemaakt door een stuk koperdraad om een stift te wikkelen. Werkt prima! Ontvangst tot buiten het huis :)

[Edit] Ohja voor mensen met een laptop zonder comport. Het gebruik van een PCMCIA -> RS232 kaart werkt echt prima. 1 drivertje erop en je hebt een compoort extra en (win)lirc slikt hem prima.

[ Voor 12% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 12-09-2007 14:33 ]

Verwijderd

Ik heb het in het forum van de samekoopactie ook gevraagd, en je kan deze gebruiken, hij zegt wel dat je beter zenerdiodes kunt gebruiken van on 10v, dan is het bereik ook beter. Als ik zo zie kan hij tot 100 meter, dus behoorlijk sterk.

Is het perseen een 1000uf (1mf) condensator nodig, die zijn nogal groot van formaat?? Of is kleiner ook goed??

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
kroon040: kwestie van proberen, goede kans dat 470uF of lager ook prima werkt, maar dat hangt van je 433mhz zender af.

Dus gewoon proberen.

Verwijderd

@j-a-s-p-e-r,

Heb je nog evt de cd gevonden van de pcmcia rs-232 kaartje, ivm linux laptops, denk voor meerdere mensen interessant. En welke heb je,
ik zie deze op ebay vrij veel

http://cgi.ebay.com/NEW-P...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

of deze?

http://cgi.ebay.com/PCMCI...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

• j-a-s-p-e-r
Die tweede, van Source_Kit. Heb nog geprobeerd om met hem te onderhandelen, en nog wat extra zooi te kopen, maar dat is niet echt de moeite waard.. hij kon 3 dollar korting geven (op 88 usd)

Ik ben van het weekend niet thuis, maar ik zal volgende week even kijken. Verwacht maandag of dinsdag antwoord :)

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/ir-recv.png

Is een condensator van 2200uF / 16v ook goed?

Want nu werkt m'n transmitter niet. Ik heb gebruik gemaakt van een 1000uF / 6.3v
Kan dat een (goede) reden zijn dat het nu niet werkt?

C.q. werkt het wel met een 2200uF / 16v?

[ Voor 45% gewijzigd door Sprite_tm op 25-10-2007 13:35 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Condensator is ook goed, nee het gaat daar niet spontaan mee werken.

Wat voor leds gebruik je?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

SA007 schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 21:03:
Condensator is ook goed, nee het gaat daar niet spontaan mee werken.

Wat voor leds gebruik je?
Ik gebruik eigenlijk geen LED's.
Heb me namelijk aan dit schema gehouden:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/japser/rf/schema.png

Dus alleen 2 kleine diodes en dan die dikke 2200 uF condensator.
Verder heb ik alles op 2 verschillende computers getest, en ben ik al de hele middag tot nu :) bezig...

Het heeft wel gewerkt (toen in de tijd dat dit topic gemaakt is) :+
Maar ik ben de werkende "setup" kwijt. (zowel hardware, als softwarematig)

Dus "even" opnieuw alles aan de gang proberen te krijgen.

[edit]

Voordat ik alles ga besturen met dat PHP gedoe moet het eerst in WinLIRC zelf werken.
Dat kan ik toch testen doormiddel van de WinLIRC GUI zelf toch? Dus "remote" en "code" invullen en dan "Send Code" drukken right?

Of moet het persee via zo'n telnet sessie?

[ Voor 15% gewijzigd door Atmoz op 15-09-2007 21:29 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Yes het werkt :D
Had een kapotte TX433'er.
Het "Klik aan, Klik uit" zendertje waar ik 'm uitgehaald had was kapot, en dat wist ik. Maar ik had echt gedacht dat de transmitter zelf het nog deed. Te Naïef haha :+

Morgen weer verder kloten zodat het via PHP ook werkt.
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste